Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Woede bij Humberto Tan na aanstelling Frank de Boer

Laatste update:

Bij de commissie Mijnals heerst woede over de aanstelling van Frank de Boer als bondscoach van het Nederlands elftal. De onvrede heeft niets te maken met De Boer als persoon, maar met name over de procedure van de KNVB. Voorzitter Humberto Tan van de commissie stelt in gesprek met De Telegraaf dat de voetbalbond een kans heeft gemist om de eigen woorden over het belang van diversiteit kracht bij te zetten.

De KNVB stelde in juli de commissie Mijnals samen, vernoemd naar Humphrey Mijnals, de allereerste Oranje-international ooit met een Surinaamse achtergrond. Die commissie stelt zich ten doel om de KNVB en de Rijksoverheid 'in kennis en zo nodig daad te helpen in het realiseren van de ambities waar het gaat om racisme, discriminatie en inclusiviteit in het voetbal', liet de bond weten. In de commissie zit onder meer Ruud Gullit, maar Tan is de voorzitter. Hij betreurt het dat de KNVB 'de mond vol heeft' over diversiteit, maar niet in gesprek is gegaan met iemand met een migratieachtergrond.

"Vanaf dag één stond vast dat Frank de opvolger zou worden van Ronald Koeman. De rest was allemaal een beetje cosmetisch, dus voelt de commissie zich bedonderd", foetert Tan. Hij doelt bijvoorbeeld op de benadering van Frank Rijkaard; zondag zei Gullit bij Ziggo Sport al dat 'iedereen al wist' dat de oud-topvoetballer niet welwillend tegenover een dienstverband bij Oranje zou staan. Net als Gullit op televisie deed, benadrukt Tan dat de woede niet te maken heeft met het feit dat er een witte bondscoach is aangesteld.

"Het gaat niet om kleur, maar om kwaliteit", benadrukt de televisiepersoonlijkheid en voormalig voetbalverslaggever. "Maar zoek ook eens naar kwaliteit buiten de ’mensen zoals wij-kring’, want ook daar is veel kwaliteit." Tan voegt eraan toe dat de commissie, ondanks meerdere verzoeken, nooit een 'lijstje met namen' heeft gemaakt. Het aanstellen van een bondscoach is immers de taak van technisch directeur Nico-Jan Hoogma. Hij noemt het daarom 'onjuist' dat de commissie zich met de aanstelling wilde bemoeien. "Het enige dat we hebben gevraagd, is breed te kijken en ook met niet-witte mensen te praten, van wie de KNVB dacht dat ze ook geschikt zouden kunnen zijn voor de functie van bondscoach. En áls ze die zouden afwijzen, dat dan met een goede motivatie te doen."

Gullit diep teleurgesteld in KNVB: ‘Laat mensen van kleur solliciteren’

Ruud Gullit, ook lid van de commissie Mijnals, sprak zondag al zijn onvrede uit over het proces. Lees artikel

Tan vindt het problematisch dat grofweg dertig tot veertig procent van de KNVB-leden een migratieachtergrond heeft, maar dat het percentage binnen de organisatie minder dan vijf procent is. "In de top welgeteld núl procent. In de complete trainers- en begeleidingsstaf – van de jongste jeugd tot en met het grote Oranje – was het eveneens nul procent, al zijn onlangs wel Ervin Lee en Hedwiges Maduro aangesteld als assistent bij Oranje Onder-20 en Onder-18. Maar het aandeel blijft klein."

Het bellen van Rijkaard wordt door Tan 'pure window dressing' genoemd. "Hij is als alibi gebruikt: kijk eens hoe we met diversiteit bezig zijn. Onzin, want het is algemeen bekend dat Frank al zeven jaar niet meer de ambitie heeft om iets in de voetballerij te doen. Dat was uitgesloten. We zagen deze actie van de KNVB overigens al aankomen en hebben daarom tussentijds aangegeven dat Rijkaard benaderen voor ons niet hetzelfde zou zijn als voldoen aan de Rooney Rule."

De regel waar Tan het over heeft is vernoemd naar Dan Rooney, de inmiddels overleden oud-eigenaar van de Pittsburgh Steelers uit de Amerikaanse National Football League. Op zijn initiatief werd het verplicht voor NFL-clubs om minstens één kandidaat van een minderheidsgroepering te laten solliciteren als er een nieuwe trainer of iemand in een managemenfunctie wordt gezocht. Volgens Tan heeft de commissie bij de KNVB het voorstel gedaan om diezelfde regel te hanteren en was de bond daar aanvankelijk positief over. Nu vindt men dat die regel niet is nageleefd.

In een reactie laat de KNVB weten nog altijd achter de commissie Mijnals te staan. Bovendien meldt de bond dat diversiteit is meegenomen als factor in de zoektocht naar 'de beste kandidaat'. "Wij zijn het grotendeels eens met de commissie, wij willen zelf ook diverser worden als KNVB, maar juist deze unieke functie leent zich minder voor de acht punten uit hun brief hierover", doelt de bond op een brief die door de commissie is verstuurd naar de bond na het vertrek van Ronald Koeman. "Een meeting waarop we dit gezamenlijk bespreken staat in de planning, want we zien helaas ook een aantal verkeerde aannames. Wij waarderen het werk van de commissie en kijken uit naar onze verdere samenwerking."

Ben je het (grotendeels) eens met Humberto Tan?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ach Tan houd nou toch eens even snel op, er zit helemaal niemand te wachten op dit gezeik. Er was geen geschikte kandidaat met een donker kleurtje. Met geschikt bedoel ik ook beschikbaar want Rijkaard is gepolst en die wou niet, wat is dan het probleem? Als er een trainer met kleur geschikt was geweest dan was die beste man wel gekozen. Gullit? Ten Cate? Menzo? Seedorf? Allemaal ongeschikt voor meerdere redenen.

23 september 2020 om 23:11

vraag me echt af aan wie ze dan hadden gedacht? Ten Cate heeft zijn eigen glazen ingegooid bij de KNVB door de meeluuster affaire de vorige keer (of ie nou gelijk had doet er niet toe). En voor de rest? Begin dan met het zoeken en opleiden van vakkundige donkere trainers. En maak dan uiteindelijk een goede, met de juiste kwaliteiten bondscoach. Donker, licht, man, vrouw. Maakt niet uit. Gewoon de juiste persoon op de juiste plek!

24 september 2020 om 01:03

@formus helemaal mee eens. Ten cate heeft aangetoond niet betrouwbaar te zijn. Die wordt dus gewoon niet voor een 2e keer benaderd en toch blijft iedereen met die naam op de proppen komen. Dan kom je toch echt heel snel uit bij Rijkaard of Gullit, beide geen interesse. Dan zou je nog kunnen denken aan van Bronckhorst, verwacht niet dat die stond te springen. En dan kom je vrij snel uit bij Winter, Menzo, Reiziger. Tja. Reiziger zou best wat kunnen worden, maar moet eerst maar eens de hoofdcoach bij Ajax worden.

24 september 2020 om 01:36

Grappig dat je spreekt over geschiktheid. Ik kan geen enkele Nederlandse trainer opnoemen die de afgelopen 10 jaar zo vaak en zo snel is ontslagen als Frank de Boer. Zoals ik het interpreteer bedoelt hij ook niet eens alleen donkere trainers. Ook andere trainers. Trouwens van Basten werd toch ook bondscoach met nul ervaring? Welke kansen krijgen trainers als Menzo, Hasselbaink, van Bronckhorst, Winter, Reiziger, Kluivert, Bogarde, Seedorf maar ook trainers als Ron Jans, Maaskant, Jol of andere trainers. Louis van Gaal zou bijvoorbeeld de meest logische en beste keuze zijn geweest als je voor kwaliteit wil gaan. Het verbaast me niet als plotseling Dirk Kuyt dit gaat worden maarja de kans is ook 0,001% dat ze dat met Davids zouden doen.

24 september 2020 om 01:45

maar donkere mensen kiezen om wat voor reden blijkbaar niet voor de opleiding. Kijk simpelweg eens naar het oranje van de afgelopen jaren. Veel donkere spelers, maar bijna geen coaches.

24 september 2020 om 09:37

@bertos:met je eens met F de Boer, maar die heeft wel wat gepresteerd als hoofdcoach. Ten Cate alleen als assistent. Dan kun je toch ook niet zomaar bondscoach worden, alleen omdat die gekleurd is? Dan vind ik de Boer echt nog wel de betere keuze op basis van z'n prestaties bij Ajax met mager materiaal. En ook bij Atalanta deed hij 't niet onverdienstelijk. Ik denk dat F de Boer ook 't beste rendeert in een NL omgeving en cultuur, dat is wel gebleken. Nou, dat kan prima bij het NL elftal. Ik zou niet echt een betere beschikbare optie weten eigenlijk, behalve van Gaal dan, die de spelers niet willen. Of een buitenlandse coach, maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van bij een nationaal elftal.

24 september 2020 om 09:57

@bertos Davids heeft destijds bij Ajax als RvC grote fouten gemaakt. Daardoor zit er nu een smetje op en wordt het alstiger maar iemand als van Brockhorst kan in de toekomst zomaar bondscoach worden. Rijkaard werd ook bondscoach met weinig ervaring maar die was erg geliefd bij de spelers. Kluivert zat bij Ajax eerste rang om de nieuwe hoofdtrainer te worden op termijn. Echter toen kwam PSG met een mega aanbod en vertrok hij. Nu zit ie bij Barcelona bij de jeugd. Reiziger is bezig met zijn traject, die kan zomaar een goede trainer worden. Boogarde is net begonnen als assistent bij Ajax. Met zijn boek en zijn voormalige gokproblemen is hij niet van onbesproken gedrag. De enige die nu echt in aanmerking kewam was Ten Cate maar die had dat akkefietje met die meeluisterende journalist toen hij eerder al bondscoach zou worden.

24 september 2020 om 10:59

@formus, ninjakai en consy: als lekken naar de media je onbetrouwbaar maakt hadden we geen 1 coach meer als optie gehad. Valt me op dat deze "affaire", waarin hij overigens volledig het gelijk aan zn zijde had, ten cate mega wordt nagedragen. Daarbij en vooral jij consy met je 'hou nou toch eens op tan'...gaan jullie volledig voorbij aan wat Tan hier zegt. Hij zegt; nodig een brede groep kandidaten uit, allen met pros en cons en beslis dan op basis van objectieve argumenten, wie het wordt. IPV heel gericht al naar iemand van voorkeur toewerken. Dat vergroot uiteindelik de diversiteit. Hoe kan je daar nou op tegen zijn? Hier in NL is alles wat je ten positieve van diversiteit zegt, meteen al not done of verdacht. Belachelijk vind ik dat.

24 september 2020 om 12:00

Clark, hij heeft niet gelekt, hij heeft een journalist mee laten luisteren. Zou ik me ook door genaaid voelen. Ten Cate had het zeker anders kunnen aanpakken. En buiten dat heeft ie niet veel gepresteerd, zeker de laatste jaren niet. Rijkaard, Gullit hetzelfde. Laat ze eerst donkere mensen stimuleren om de opleiding te doen en dan om coach te worden. Dan kom je vanzelf bij een bredere keuze en evt donkere bondscoach. En die brede groep kandidaten uitnodigen? Dat is een ingewikkelde. In een ideale wereld met zeeen van tijd en geld, geen voorkeuren en iedereen gelijkwaardig zou dat kunnen. Maar natuurlijk is er een profielschets. En voorkeuren daaruit voor bepaalde coaches. En op dit moment kan ik echt geen donkere coach bedenken die daaraan voldoet. Ik zou het toejuichen, want ik zag in Seedorf bijvoorbeeld een heel goede coach. Maar ja, is een stronteigenwijs. Wilde ook geen geleidelijke weg, maar direct het hoogste. Had dat anders moeten doen naar t blijkt. En nogmaals, laat er maar veel donkere coaches komen die goed worden. Graag. Want de spoeling is in de top met Nederlandse coaches heel dun. Ik had zelf eerder aan een buitenlander gedacht. Maar dat zit ook nog niet in het systeem bij de KNVB.

24 september 2020 om 12:03

Reiziger zal misschien een goede worden ooit?! Leergierig, geleidelijke weg, niet te eigenzinnig... wie weet.

24 september 2020 om 12:07

Bertos, maar wie zou dan wel geschikt zijn? Vertel het alsjeblieft, want ik kan echt niemand bedenken. Behalve buitenlanders, maar daar wil de knvb duidelijk nog niet aan. En dat vind ik heel raar.

24 september 2020 om 12:44

Je vind het raar dat de coach van een nationaal team geen buitenlander is? Dan is het zeker ook raar dat de spelers van een natinaal team geen buitenlander mogen zijn? Ik vind het doodnormaal dat de coach van ons nationale voetbal team een Nederlander is. We zijn een toonaangevende natie in het voetbal, we kunnen toch zeker wel een eigen bondscoach aanstellen.

24 september 2020 om 14:29

SpeedyAFC, vind dit kort door de bocht, slaat eigenlijk nergens op wat je zegt. Een coach màg een buitenlander zijn, een speler niet. Dat zijn gewoon de regels. Klaar. Echt een heel aparte opmerking van je. En voor de rest van je verhaal: als je geen geschikte bondscoach in je eigen gelederen hebt, waarom zoek je dan niet over de grens? Omdat je vindt dat dat niet hoort? Neem je dan uit armoe bv je vierde keus of neem je een heel goede buitenlander? Het blijkt dat de KNVB hier (nog) niet aan toe is. En jij overduidelijk ook niet. Ik denk echter dat wij veel kunnen leren van een Allegri, Wenger oid. Die had je prima kunnen polsen.

24 september 2020 om 15:03

@formus, en Hans v Breukelen heeft iets ontkend wat waar was, dus ten cate mag zich ook genaaid voelen. Beiden fout, Zand erover en met elkaar praten lijkt me. Verder zeg je dat ie de laaste jaren niks geprsteeerd heeft? Frank wel zeker. In een ideale wereld met zeeen van tijd. De Knvb heeft tijd genoeg om gesprekken te voeren er is geen toernooi dt morgen begint. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik overtuigd raak van het feit dat als je Ten Cate zn plus en min punten op n rij zet tov Frank de boers'. Ten Cate het zou winnen. Mooier voetbal, beter kunnen omgaan met volwassen sterren, beter kunnen omgaan met culturen...wat is Franks voordeel tov ten Cate dan? Dat ie ooit 4x met ajax kampioen is geworden. Thats it?

24 september 2020 om 15:34

Ik lees in alles dat je tegen De Boer en Voor Ten Cate bent, maar kom op, De Boer heeft nog 4 titels op zijn palmares en pas nog grotere clubs getraind. Ten Cate heeft 1 keer een KNVB beker gewonnen met Ajax, 14 jaar geleden. Kom op, dan heeft De Boer toch gewoon een veel betere erelijst? Dat je dat ontkent?!?! En dat Van Breukelen weg is, is juist mede om die affaire. Ze hebben schoon schip gemaakt. Dus ga je misschien niet zomaar weer in zee met degene die jouw organisatie erbij heeft genaaid. Zou ik zakelijk ook niet doen. Dus dat zand erover kan niet meer, de koppen zijn al gesneld. En dat beter omgaan met culturen, sterren etc. Dat is vooral secundair (je moet 1: een goede trainer/coach zijn) want anders kunnen ze mij ook aannemen. Alleen je hebt iemand nodig die je kwaliteiten aanvult en je zwakheden overlaten aan anderen. Dat is een kwaliteit die De Boer niet had en ik hoop wel heeft nu. Zou zijn lesje wel geleerd hebben. Ik sta ook niet 100% achter de keuze De Boer, maar Ten Cate zou de KNVB imo terecht later kiezen dan De Boer. En over mooier voetbal kunnen we nu echt niet oordelen, want Ten Cate hebben we al heel lang niet bekeken, op een wereldbeker wedstrijdje na, of kijk jij de competitie van de VAE de laatste jaren met regelmaat? Imo hadden we gewoon voor een goede buitenlander moeten gaan. Man/vrouw/wit/zwart. Echt, het is mij om het even, maar iemand met kwaliteiten. Opperde al heel lang een Allegri of Wenger. Maar de KNVB hè

23 september 2020 om 23:14

Eens. Ben dit hele slachtoffergedrag ook spuugzat. Er zal ongetwijfeld discriminatie op de werkvloer bestaan, maar om nou bij iedere hoge functie dit debat op te laaien slaat helemaal nergens op. Daarnaast leg je een volkomen onterechte bom bij de KNVB, die hierna ongetwijfeld weer als racisten worden weggezet door groeperingen waar Tan puntjes probeert te scoren. Ziekelijk ronduit. Edit: ik vind het ook schandalig dat “diversiteit” is meegenomen als factor in de procedure. Wat is dat voor onzin? Sinds wanneer draagt diversiteit bij aan kwaliteiten als bondscoach? Misschien moet die commissie zich daar eens mee bezig houden.

24 september 2020 om 00:47

Met welke kwaliteit is een Frank de Boer gekozen zijn? Het stond al vast dat Frank de Boer het zou worden. Hoe is dat dan tot stand gekomen?

24 september 2020 om 01:52

Wat is het bewijs eigenlijk dat het al vast stond dat De Boer de functie zou krijgen. En indien dit zo was, wat maakt dat uit als de Knvb hem als de beste kandidaat zag?

24 september 2020 om 06:54

Het stond al vast dat Frank het zou gaan worden? Nieuwsgierig hoe je dit weet!

24 september 2020 om 06:58

Vind het een goede stap dat men bewust naar diversiteit kijkt. Meeste mensen weten dat managers vaak mensen kiezen die op hen lijken. Voor de organisatie daarom belangrijk om bewust breder te kijken.

24 september 2020 om 09:57

Het is juist belangrijk om er onbewust naar te kijken. Door diversiteit ga je mogelijk gekleurde, minder gekwalificeerde mensen voortrekken op basis van “diversiteit”. Dat lijkt me net zo min de bedoeling als ze uitsluiten.

24 september 2020 om 11:10

@dneres Geef dan nou ook eens aan welke niet blanke kandidaat jij beter geschikt had gevonden dan Frank de Boer?

24 september 2020 om 12:03

@ajaxxxlove..schandalig, spuugzat, ziekelijk.... allemaal krachttermen. En waarom? Omdat Tan aangeeft dat hij, als commissie aangesteld door de knvb voor diversiteit, vind dat het proces van de zoektocht naar een bondscoach anders kan. Objectiever. En dat zijn overtuiging is dat je dan tot betere kandidaten komt? Wat is daar zo erg aan?het lijkt er steeds meer op dat je in NL niks mag zeggen wat in de richting riekt van meer diversiteit of achterstanden inhalen..want dat is dan slachtoffergedrag. Heel apart.

24 september 2020 om 12:09

@speedy: Humberto Tan heeft het niet over een betere kandidaat, dat is zn punt niet. Ik vind persoonlijk dat Henk ten Cate wel een betere kandidaat is. Die hele afluisteraffaire had ie gewoon gelijk want ze hebben hem gecontact en wilden dat ontkennen. Slim dat ie dat spel heeft vast laten leggen. Kinderachtig van een Knvb dat ze hem dat nu nog nadragen. Ten Cate is een zeer gewaardeerde trainer die als hoofdcoach goed voetbal voorstaat en door bijna elke speler die met m gewerkt heeft gewaardeerd wordt. Daarbij heeft hij bij Barcelona Chelsea en Ajax aangetoond met vedetten om te kunnen gaan en vele soorten karakters, iets wat je van Frank de Boer niet kunt zeggen. Dus ga nou niet doen alsof jij, die Frank zn voetbal gezien heeft bij ajax in de arena de laatste jaren zo overtuigd bent van Frank de Boer als super kandidaat...

24 september 2020 om 12:39

@clarkkent2 De zoektocht naar een bondscoach is nimmer objectief, de Knvb en de potentiele kandidaten hebben vaak al een verleden. Er komen veel facetten bij te kijken. Het gaat niet alleen om het trainen / coachen het het Nederlands elftal maar het gaat er ook om dat je een uithangbord bent van de Knvb. Alle potentiele kandidaten en hun doopcel zijn allang bekend bij het grote publiek. Achterstanden inhalen betekend per definitie discriminatie van anderen. En vaak wordt er geeneens gekeken waarom er een achterstand is, want het is heel vaak geen discriminatie maar andere factoren.

23 september 2020 om 23:24

Idd, niet meer serieus te nemen, wel jammer, vond em altijd wel enigzins objectief. Maar goed, ondanks ik zijn mening voortaan links laat liggen, wens ik hem het beste met zijn vrijheidsstrijd.

23 september 2020 om 23:32

Niet te geloven dat je Henk Fraser vergeet.

Maar nee, serieus, De Boer wordt al gezien als een pure noodzaak-oplossing, dus het is al lastig om iemand te vinden, laat staan dat je ergens een geschikte trainer vindt die ook nog eens donker is. Je kan niet claimen dat er iemand is die ze links hebben laten liggen die echt overduidelijk het verdiende om een kans te krijgen.

23 september 2020 om 23:42

TheRoscoe: Fraser vind ik een geweldige trainer en heerlijke persoonlijkheid maar die heeft toch nog nooit in de top getraind? Wat ik hem wel graag zou willen zien doen hoor. Ik mag zijn nuchtere kijk op dingen heel graag, echt een verademing. Edit: las over je 'nu serieus' heen 😉🙏

23 september 2020 om 23:52

De vraag is, is Frank de Boer geschikter dan de kandidaten die jij opnoemt?

24 september 2020 om 00:01

Misschien niet maar zijn die andere kandidaten dan wel geschikter als FdB? Gio en Rijkaard misschien wel maar Menzo, Seedorf, Kluivert en Ten Cate hebben als hoofdcoaches minder gepresteerd

24 september 2020 om 07:33

Maar dan heb je toch al gio. En ten Cate is zeker meer geschikt. Die is in ieder geval veel meer vergelijkbaar met Koeman. En dat werkte nogal goed de afgelopen jaren. Dus een logische optie.

24 september 2020 om 07:53

Tsja dan heb je al Gio. Maar dan heb je met FdB 4 kampioenschappen tegenover Gio 1 en daarnaast is Gio net begonnen aan een klus in China (moet je afkopen voor veel geld bij de City Group) en FdB is vrij. Het is allemaal vrij logisch hoor. Het wordt allemaal weer naar de racisme hoek geduwd, maar men vergeet voor de vorm dat de commissie Mijnals wellicht voor alle functies binnen de KNVB bedoeld is, maar niet voor het bondscoachschap. Daar is namelijk geen formele sollicitatieprocedure voor. De KNVB benadert jou ipv andersom. En dat is het grote verschil met elke andere functie binnen de KNVB. Maar het profiel wat er gezocht wordt, wordt vooraf al opgetekend. Dus of je daar, gekleurd of niet, in past is heel makkelijk te beredeneren.

24 september 2020 om 09:37

@feye88, waarom zou Gio beter zijn dan De Boer?

24 september 2020 om 10:56

@Suc6Magnet: Dus eigenlijk zeg je dat de KNVB hier de goedkoopste optie koos en niet per definitie de beste optie? Alsof de KNVB door de jaren heen niet genoeg heeft binnengeharkt. Waarom moet de bondscoach ook per se Nederlands zijn? Hebben ze überhaupt gekeken naar andere opties buiten het standaard rijtje namen? Ik weet wel zeker van niet. Daarnaast is De Boer na zijn uit pure armoede ontstane kampioenschappen overal door de mand gevallen. Je moet blij zijn dat je al voor het EK geplaatst bent, want ik zie het alweer gebeuren hoor met Frank. Dalijk behoudt Veltman z’n basisplaats nog 😂

24 september 2020 om 11:13

@feye88 Gio kan op termijn een kandidaat zijn maar is net begonnen aan zijn eerste buitenlandse avontuur. Ten Cate zou geschikt zijn, absoluut, ware het niet dat hij eerder bondscoach zou worden en dat eindigde in een moddergevecht. Daarom wilde ze hem nu niet. Heeft niets met huidskleur te maken maar met eerdere ervaring met hem als persoon.

24 september 2020 om 16:18

Is de keuze tussen FdB en Gio gegaan? Nee. Dus zeg ik dat? Nee. Ik heb het over het geval dat het tussen die 2 zou gaan. Waarom gaan ze wel voor De Boer en niet voor Bosz waarvan ze het contract af moeten kopen bij Leverkusen? Omdat ze geen 5 of 10 miljoen gaan neerleggen voor een coach die er na een mogelijk mislukt EK weer uit gaat.

24 september 2020 om 18:54

@RomanEmpire. Natuurlijk kijkt men ook naar kosten. Je zou een zeer slechte bestuurder zijn als je dat niet doet. Verder leven we momenteel in een coronacrisis mocht je dat ontgaan zijn. Iedereen moet op de centjes letten.

24 september 2020 om 00:09

Ben het in grote lijnen met je eens hoor. Maar ik vind dat Tan en Gullit wel een punt hebben. Ze (in ieder geval Tan nu) zeggen dat kwaliteit ‘gewoon’ de doorslag moet geven. Ik zou ook oprecht geen gekleurde trainer weten die per se beter is dan Frank de Boer die onlangs nog trainer is geweest. Maar als je als KNVB deze commissie opzet en dan vervolgens gaat verkondigen dat Rijkaard is gevraagd, dan sla je de plank wel volledig mis in mijn ogen. Rijkaard heeft al jaaaaaren aan dat hij niks meer wilt doen, dus dat slaat gewoon nergens op. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de leden van deze commissie voelen alsof ze in de maling genomen worden.

24 september 2020 om 07:01

Dus kwaliteit moet de doorslagen geven, maar hij is wel over de emmer dat niet eerst 10 mensen met een kleurtje zijn benaderd? En als deze het dan niet waren geworden was het een schijnvertoning geweest???

24 september 2020 om 08:00

Het is zo simpel. Je schrijft een profiel: kwaliteit 1,2,3,4 en 5. Kleur maakt niet uit. Dan kijk je na het bekijken van kwaliteit 1 t/m 5 wie er nog over zijn. Als daar gekleurde personen tussen zitten, dan moet je die spreken. Niet perse nemen, maar minimaal spreken. En ik denk oprecht dat dan alleen Rijkaard en Ten Cate over blijven. Maar iedereen hier heeft zijn mening wel klaar, maar zolang niemand weet wat de gevraagde kwaliteiten zijn, is totaal niet te beoordelen of het ‘proces Mijnals’ eerlijk verlopen is ja of nee.

24 september 2020 om 08:30

Tan geeft inderdaad aan dat kwaliteit de doorslag moet geven en ik denk dat Gullit het daar ook gewoon mee eens zou zijn. Overigens denk ik dat heel Nederland het daarmee eens is. Maar het gaat hen erom dat er een commissie is opgesteld, maar die wordt blijkbaar niet serieus genomen. Stel die commissie dan niet op of neem het serieus. Naast Rijkaard en Ten Cate zijn er niet eens succesvolle, gekleurde trainers in Nederland. Daarbij zijn zij ook alweer jaren uit de running. Maar het is algemeen bekend dat Rijkaard niks meer wilt doen in de voetballerij. Dus had gewoon een gesprek aangegaan met Ten Cate in ieder geval. Zeker ook omdat zijn naam voort kwam vanuit de selectie.

24 september 2020 om 08:49

Die commissie is er om alle functies binnen de KNVB (zo’n 300) onder de loep te nemen. Niet alleen die van bondscoach. Dat er van de 300 functies precies 1 functie is die daar niet helemaal bij past, had al bij het aanstellen van de commissie duidelijk moeten worden. Voor alle vacatures binnen de KNVB kun je een advertentie in de krant zetten waar iedereen op kan reageren. Voor die van bondscoach nu eenmaal niet. Als men vindt dat dat voortaan anders moet, dan moet je dat tegen het licht houden. Dat is een heel andere discussie.

24 september 2020 om 09:31

Dit is nou precies het probleem. Rijkaard wordt benaderd, omdat men bang is voor racist uitgemaakt te worden. Gaat nergens over. Laat dit soort comissies zich lekker richten op de aanwas van jonge zwarte trainers en bestuurders. Ze komen erg kortzichtig op mij over, doordat ze zo gefixeerd op kleur zijn. Enge praktijken.

24 september 2020 om 11:16

@klene Ze hoefde niet te spreken met Ten Cate, ze kende hem nog van de vorige gesprekken die ze met hem gevoerd hadden. Hij zou al eerder bondscoach worden. Dat eindigde in een moddergooi gevecht en daarom wilde ze hem nu niet meer.

24 september 2020 om 00:18

Ik word persoonlijk echt moe van deze azijnzeikers. Kwaliteit en geschiktheid moet nog steeds voor gaan.

24 september 2020 om 05:41

Zonder gekheid zou dat een geschiktere kandidaat zijn dan FdB. Wat moet een bondscoach kunnen? Sfeer in de groep goed houden, tactisch sterk zijn en met weinig contact uren automatismes inslijpen. Ik zou bijna zeggen dat Wiegman op 2 vd 3 punten beter scoort dan onze nieuwe keuzeheer.

24 september 2020 om 06:59

Ach, die Tan heeft ze sowieso niet allemaal op een rijtje. Meneer zegt; het heeft niks te maken met de kleur maar met de kwaliteit, maar had ook eens naar iemand met een kleur gekeken!?!?. Dan gaat het dus wel om de kleur. Ik hoop echt heel erg dat ik nooit zo zuur word en me onterecht zo enorm druk kan maken om dergelijke zaken. Kritiek leveren is zo makkelijk. Echt goede alternatieven worden echter bijna nooit aangedragen door deze mensen. Hopelijk krijgt deze meneer nu verder geen platform...

24 september 2020 om 08:34

Op zich is er wel wat voor te zeggen wat Tan zegt toch? Ongeacht of er een gesprek wordt aan gegaan met iemand van kleur. Op deze wijze wil ik ook wel solliciteren. Het bedrijf nodigt een gepensioneerde uit die van zijn pensioen wil genieten, iemand die al onder contract staat bij een leukere baan en persoon C. Wie zou de baan krijgen?

24 september 2020 om 09:05

Als ze Rijkaard niet hadden gebeld omdat ze dachten dat hij het toch niet zou doen, dan was nu de discussie ‘ja maar ze hebben het niet eens geprobeerd’. Komen we dus weer terug bij punt 1: ze hebben als eerste een niet blanke coach gepolst.

24 september 2020 om 09:18

Dat ben ik wel met je eens, we hebben op dit moment geen goede gekleurde coaches die je kan benaderen. De enige die in mij opkomt is een van Bronckhorst, maar probeer dat Chinese salaris maar eens te evenaren als bond. Maar ik vind het meer schandelijk dat de bond doet alsof er andere kandidaten dan de Boer een kans hebben gekregen.

24 september 2020 om 09:43

We zijn allemaal niet bij die gesprekken geweest, ook de commissie Mijnals niet. Dus alles is gebaseerd op geruchten, aannames, vermoedens. Voorlopig hebben zowel Rijkaard als Bosz alleen maar bevestigd dat ze benaderd zijn. Niet hoe het gesprek gegaan is. En dat zo’n Bosz dan aangeeft dat ze de vraag anders hadden moeten stellen, slaat natuurlijk ook nergens op. Als hij het echt had gewild, had hij gewoon kunnen zeggen ‘ik heb nog 2 jaar contract, maar laten we kijken of er een mouw aan te passen valt’.

24 september 2020 om 08:56

En F. De Boer die overal mislukt is is zeker wel een geschikte kandidaat?

24 september 2020 om 09:38

Ik lees overal de naam van Gio. Waarom zou hij dan beter zijn dan De Boer?

26 september 2020 om 21:37

Weet alleen dat De Boer bijna overal weggestuurd is.

Ah shit, here we go again. Waarom word er constant de racisme/discriminatie kaart gegooid? Frank de Boer is toch een Nederlandse trainer die actief is in het voetbal. Gullit heeft al jaren niet gecoacht, Rijkaard vgm ook niet. Ten Cate heeft lekker zitten cashen in het Midden-Oosten. Het is niet fijn om te zeggen maar Frank de Boer is geen gekke keuze..

23 september 2020 om 23:20

Maar dan was het logischer geweest als de KNVB dat gewoon vanaf het begin af aan duidelijk had gemaakt. Al dat soort dingen lekken toch wel uit, wees dan gewoon eerlijk dat je voor De Boer wil gaan. Dat hebben ze niet gedaan. Ze hebben gedaan alsof er geinventariseerd zou worden wie er beschikbaar zijn en wie geschikte kandidaten zijn, enz. Dan snap ik wel dat zon commissie als deze verbaasd is dat er niet eens wordt gepraat met donkere kandidaten (Rijkaard niet meetellend). Ik bedoel: buiten Van Gaal - die qua kwaliteit erbovenuit stak - hadden alle trainers smetjes. Nu is er voor de buhne met twee trainers gebeld die het sowieso niet zouden doen (waar Bosz het per ongeluk nog had kunnen worden als de KNVB serieus was geweest). En zijn trainers als Ten Cate, Gullit, Fraser (maar vooral dus Ten Cate, die al eens dichtbij een bondscoachschap was en dus geschikt wordt geacht) niet eens gebeld voor een kort gesprekje.

23 september 2020 om 23:33

"ten Cate, Gullit, Fraser"dat je zelfs met een degradatie coach als Fraser aankomt zegt genoeg over hoe ver je het moet zoeken. Van die middelmatige kwaliteit hebben we tientallen coaches beschikbaar. De Knvb wil blijkbaar een Nederlandse coach en dan komt dat rijtje wat jij noemt (is Gullit ooit wel eens coach geweest?) niet in de buurt van de ervaring of statuur van de Boer (en van Gaal). Daarnaast is de Boer meer een man die zich aanpast en voortborduurd op het werk van Koeman. Ten Cate en Gullit zijn hele andere types.

23 september 2020 om 23:38

Gullit heeft onder andere feyenoord en newcastle gecoacht. Volgens mij waren al zn banen niet erg succesvol en hij coacht ook al zo'n 10 jaar nier meer.

24 september 2020 om 00:01

FA Cup gewonnen

24 september 2020 om 00:05

Dat is ook meteen zijn enige wapenfeit en dat is alweer een eeuwigheid geleden

24 september 2020 om 12:47

@asroma8 het zijn allemaal geen topkandidaten, op Van Gaal en Bosz na. En als de Knvb een beetje moeite had gedaan, hadden die het allebei gedaan denk ik, maar oke. Het gaat mij erom dat de Knvb uitstraalde dat ze allerlei kandidaten gingen polsen en vanuit daar de gesprekken zouden openen. In dat geval vind ik dat je op zijn minst met een Ten Cate had moeten praten, die jaren terug al bijna de bondscoach was geworden. En ik vind Fraser een prima trainer. Je had ook nog Van Bronckhorst kunnen polsen of Kluivert/seedorf. Ik snap dat De Boer beter heeft gepresteerd, maar het is niet alsof hij dé man is voor deze klus. Die man heeft ook genoeg smetjes en er zijn genoeg redenen om hem niet te nemen. Als de Knvb vanaf minuut 1 had gezegd: wij hebben een topkandidaat in ons hoofd en daar gaan we mee praten, was het een ander verhaal. Daarom snap ik nu best de verbazing en boosheid over de procedure vanuit deze commissie, al vind ik het echt prima dat De Boer het uiteindelijk is geworden.

24 september 2020 om 07:02

Het ergste is dat door continu dat rasiscme aanhalen door iedereen die zich ooit en beetje achtergesteld heeft gevoeld in het leven de tegenstelling alleen maar groter maken.

24 september 2020 om 10:45

Op deze manier kunnen mensen die serieus last hebben van racisme er niet over praten omdat niemand ze meer serieus gaat nemen en ze denken dat ze aan het overdrijven zijn. Deze trend waarbij alles opeens racistisch is is heel schadelijk voor de samenleving.

Wat een gezeik, niet normaal! Ten Cate moet je toch ook niet willen??

23 september 2020 om 23:40

Ten Cate wilde de spelers zelf wat altijd goed is, en bij Ajax heeft hij het heel goed gedaan. Maar met Frank de Boer heb ik ook vrede hoor.

23 september 2020 om 23:43

Ik heb je hoog zitten hoor maar begrijp niet waarom het altijd goed is als de spelers de coach willen. Dat kan namelijk ook tegenvallen. En Ten Cate heeft het bij Ajax helemaal niet zo goed gedaan.

23 september 2020 om 23:58

Dat gerucht is in de wereld geholpen door Jack van Gelder en Kees Jansma die een tafelvriendje aan een baan wilden helpen. Ontkracht door Marten de Roon. En zeg nou zelf, hoe zouden de huidige Oranje spelers in godsnaam bij Ten Cate terecht komen? Die traint al 10 jaar voor het geld bij Chinese of zandbakclubs, die hij ook nog eens in rap tempo verslijt. Geen van de spelers heeft ooit iets met Ten Cate te maken gehad. Nooit heeft hij iets aansprekends gepresteerd als hoofdcoach. Echt, hoe langer je er over nadenkt, hoe onwaarschijnlijker het hele verhaal wordt. Het was gewoon een zeer treurige lobby. Over old boys network gesproken.

24 september 2020 om 00:03

Zo moeilijk is die gedachtengang niet: als meerdere gemotiveerde dragende spelers graag met en voor een coach werken dan is dat een makkelijkere match dan wanneer er een coach naar voren wordt geschoven in wie ze het niet zien zitten (gedrag of tactiek bijv).

24 september 2020 om 00:07

MyVision ik heb jou ook hoog zitten, vandaag zijn we het ook weer zo goed als eens met elkaar. Maar waarom vond je niet dan Ten Cate het deed bij ons cluppie? Ik vond het voetbal prima, en werd op een punt na geen kampioen.

24 september 2020 om 00:10

MT87 niet mee eens, denk je echt dat De Roon of wie dan ook? Het eerlijk zouden zeggen in de media, over welke namen ze het gehad hebben. Ik kan me dat niet voorstellen, MyVision is het ook niet met me eens omtrent Ten Cate. Maar ik vind het een goede coach, die voor de clubs die jij noemde bij topclubs in binnen en buitenland heeft gewerkt. Daarnaast is op een haar na geen kampioen geworden met Ajax.

24 september 2020 om 00:16

Hij werd door Kopenhagen en Slavia Praag uitgeschakeld in de Voorronde CL en werd inderdaad nooit kampioen. Daarbij was het spel onder Ten Cate ook nooi echt indrukwekkend en kan ik me in de Uefa Cup maar een paar beetje bijzondere momenten herinneren (Fiorentina). De Boer zal bij Ajax een veel groter aandeel hebben in de historie

24 september 2020 om 00:17

@IJsmuts je hebt niet zoveel aan een people manager als ze tactisch niet sterk zijn. Daarbij kan ik me herinneren dat De Boer bij het wk van 2010 uitstekend in de groep lag.

24 september 2020 om 00:24

Sulejmanii, persoonlijk geloof ik eerder De Roon dan de media. Daarbij ga je totaal niet in op de vergezochtheid van Ten Cate als bondscoach. Hoe komen onze internationals volgens jou hij Ten Cate terecht dan? Bij Barca was hij assistent. Als hoofdcoach nooit gepresteerd. Dus waarom vind je hem goed?

24 september 2020 om 05:58

Inderdaad. Ten Cate kon geen kampioen worden met een team met o.a. Stam, Davids, Huntelaar, Sneijder, Babel en Van der Wiel. Daarnaast liet hij zich enorm kennen als angsthaas in die Europese uitwedstrijd bij Werder Bremen, die dan ook prompt met 3-0 verloren werd.

24 september 2020 om 13:49

Bij Ajax goed gedaan, vandaar dat hij na 1 seizoen mocht vertrekken. Ajax werd toen 2e niet dankzij maar ondanks ten Cate. Hij is nu gehyp door een stelletje journalisten maar zijn cv is niet heel indrukwekkend, over Gullit zwijg ik maar liever.

Even los van of dit de manier is, wie zou het dan kunnen worden met een migratie-achtergrond? Bedoelen ze dan een kluivert, Seedorf ofzo?

24 september 2020 om 07:39

Of gio, of ten Cate.
Ik vind het hele selectiebeleid sowieso armoe. Nederland leidt al jaren dramatische coaches op. De enige goede coaches komen van Ajax, want daar mogen ze aan een echte filosofie schaven en kunnen ze het oerconservatieve wat ze bij de KNVB hebben geleerd vergeten.
Waarom geen buitenlandse coach? Er is toch niks beters nu? En als je Wenger had benaderd had je iemand die met een jeugdige groep kan omgaan en zn sporen heeft verdiend. Belachelijk allemaal. Zo zijn er nog tig te bedenken die met een talentvolle groep willen bouwen aan de toekomst.
Maar wij komen uit bij de boer, van wie het bekend is dat hij in elke groep slecht ligt. Omdat hij Nederlander is. Want de KNVB wil alleen Nederlanders.
Die organisatie past toch gewoon niet bij een progressief land als Nederland?

Wat een trieste mensen zijn deze mensen van die commissie zeg. De KNVB heeft diverse kandidaten benaderd en er zijn verschillende kandidaten in verband gebracht met de vacature, waaronder Rijkaard en Ten Cate, ze hebben Rijkaard notabene zelfs benaderd. Ik vind het dan ook dieptriest dat ze als argument geven "ja, maar Rijkaard wil die baan misschien helemaal niet". Stop eens met het onnodig trekken van die racismekaart. Hier is werkelijkwaar 0,0% sprake van racisme of met iets dat er op lijkt.

23 september 2020 om 23:41

Kerzoep ik ben iemand die ook fel tegen racisme en discriminatie is, dat heb ik ook vaak geuit op deze website. Maar in dit geval is er geen enkel niks van discriminatie of racisme voorgevallen.

De knvb laat zich hier wel kennen m.b.t kwaliteit, als FDB het beste is wat we hebben, dan zie ik liever een buitenlander..

23 september 2020 om 23:13

kijk, een buitenlander is misschien inderdaad een eerdere mogelijkheid imo. Want daar zijn er meer capabele trainers te vinden imo dan in het donkere trainersgilde. Lijkt me een betere eerste stap.

Noem dan ook eens een voorbeeld van een beschikbare donkere coach met de ervaring van de Boer.

23 september 2020 om 23:40

Gio en seedorf zijn de enige die bij mij opkomen met enige ervaring de afgelopen paar jaar. Maar die doen denknik nog wel onder voor de boer ondanks de matige laatste paar jaren.

23 september 2020 om 23:47

Gio is kampioen geworden met nog veel minder materiaal als FdB en heeft in zijn carriere alleen wat frictie met Kuyt en Boetius gehad. Ik zeg niet dat hij perse beter is als FdB maar ook zeker niet minder

24 september 2020 om 00:00

Maar gio heeft wel 2 jaar vrij matig gepresteerd. Ik schat de boer met 4 titels wel hoger in dan 1 goed jaar van gio. Daarnsast won de boer ook de titel in de vs en heeft hij (ondanks dat hij faalde) ervaring opgedaan bij amdere internationale clubs. Al met al heeft de boer wel wat streepjes voor denk ik.

24 september 2020 om 00:02

Ja maar lag dat ook niet aan het spelersmateriaal? Gio had geen Eriksen of Vertonghen. Die moest het doen met huurlingen, transfervrije spelers en Eredivisie middelmaat

24 september 2020 om 00:12

Kijk maar eens naar het elftal waar De Boer in 2014 kampioen mee werd. Die hadden geen Eriksen en Vertonghen meer, maar Sightorsson, De Sa en Serero. Denk dat het feyenoord van gio sterker was. Enfin, ik denk dat De Boer of gio weinig had uitgemaakt. Uiteindelijk was gio in 3 van zijn 4 seizoenen al rond de winterstop klaar zowel Europees als Eredivisie. Vaak bleef alleen de beker over. De Boer heeft het wat dat betreft in de Eredivisie wel beter gedaan.

24 september 2020 om 00:26

@japie: ik ben zelf ook geen fan van de boer ofzo en wil ook altijd zijn prestaties niet zo ophemelen, omdat het aantal punten waarme hij soms kampioen werd wel erg laag was. Maar ik vond feyenoord wel erg matig presteren in de laatste 2 jaar onder gio. Met een toch wel aardige selectie hebben ze nooit de top 2 moeilijk kunnen maken. Een titel was zeker geen vereiste, maar ik was toch wel erg teleurgesteld dat feyenoord geen enkel moment als uitdagwr gezien kon worden. Het spel was verschrikkelijk en er werd soms zo triest verloren tegen kleine teams en als kers op de taart de complete afslachting tegen een stel amateurs (hoewel de return makkelijk 7-1 kon worden ofzo maar dat zat wel erg tegen) al met al is de boer niet geweldig, maar wel een iets beter keuze denk ik indanks dat ik als feyenoorder meer fan ben van gio.

24 september 2020 om 00:30

@Zyotto34: in de tijd van de boer was de concurentie wel een stuk minder hoor. Zo werden ze 2x kampioen met 71 en 73 punten volgens mij. In andere jaren was de boer daar 2/3e mee geworden.

24 september 2020 om 07:18

Of de rest van de competitie was toen nog sterker? De onderste helft won je destijds niet zo makkelijk van als nu

Alsjeblieft zeg. Op het moment dat je hoort dat Koeman stopt dan heb je, als het goed is, direct 3 a 4 trainers als optie in beeld. Daar leent zo'n proces zich absoluut niet voor. Dit was absoluut niet mijn eerste keus maar je moet snel doorpakken. Nu was dat o.a. een rijkaard, ten Cate, Bosch en de boer.

Worden sommige mensen nou niet enorm moe van dingen waarmee ze bezig zijn? Ik bedoel ga opzoek naar het echte probleem. Welke trainers zijn nou geschikt als bondscoach met een ‘kleurtje’? Met dit soort opmerkingen zorg je naar mijn mening alleen maar meer voor een verduidelijking van kampen.

Man man, gaan we dit echt zover doordrijven. Wat een gezever...

Ik dacht oh nee gaan we weer, dat overdreven gedoe. Maar als je leest zie je toch wel vreemde tafarelen, zoals de leden aantal met een migratie achtergrond en de functies van de knvb. En ook het vragen naar Rijkaard voor de buhne terwijl iedereen wel wist dat hij helemaal niet wil. Een beetje goedkoop is dat. De werkwijze is zeer zuur gegaan en daar is de Knvb verantwoordelijk voor. Dus begrijp enigzins de teleurstelling wel. Maar vind wel dat we niet moeten overdrijven en soms gaat men wat te ver daarin door. Het is simpel, iemand is goed genoeg, punt. Dan moet zijn kleur, geloof of whatever niet uitmaken. In dat geval vind ik dat gezeur wel wat overdreven. Bedoel wie is dan geschikt? Maar goed.

23 september 2020 om 23:20

Tuurlijk zou het diverser kunnen en moeten, maar daarom is het een goede ontwikkeling dat Lee en Maduro dus als assistent bij het jeugdteam zitten. Maar het is toch ook vooral een natuurlijk proces toch? In 88 had je maar weinig donkere jongens en alleen Rijkaard had succes, maar hij is dus niet beschikbaar. Van de generatie daarna lijkt bv reiziger goede stappen te zetten en bogarde in zijn kielzog, maar zij zitten (nog) niet op het niveau dat ze in aanmerking komen. Straks zie ik Wijnaldum, Van Dijk en misschien Nigel de Jong ook nog wel trainer worden en zo komen er vanzelf steeds meer trainers met een ander kleurtje dan wit

23 september 2020 om 23:32

Wat heeft de knvb dan verkeerd gedaan? En waarom mochten ze Rijkaard niet benaderen? Wat een compleet geneuzel dat er perse meer gericht moet worden op gekleurde personen. Denk je nou werkelijk dat donkere mensen in de voetbaltop bewust worden genegeerd als ze wel de kwaliteiten hebben?

23 september 2020 om 23:54

Ik breng toch enig nuance erin of lees je enkel wat je wil lezen? Tuurlijk moet dat geen regel nr 1 zijn. Je bent goed genoeg, thats it ongeacht je kleur of wat dan ook. Los van dat is de werkwijze van de Knvb erg matig gegaan, ook Hans kraay gaf het aan. Het lijkt erop dat Rijkaard is gevraagd om enkel te laten zien van zie je wel, we hebben het geprobeerd terwijl men wel wist dat hij niet wilde, hij al 10 jaar niks meer heeft gedaan en daarbij net een knie operatie heeft ondergaan en dan daarna met Bosz ook vreemd gehandeld. Maar we moeten ook niet doen dat ee geen problemen zijn, er wordt ook geschreeuwd om meer vrouwen in top functies of de arbeidsmarkt waar veel discriminatie te vinden is helaas, en ook de percentage bij functies in de knvb met een migratie achtergrond is niet eens in verhouding met het ander. Daar moeten we niet van weg kijken. Maar ik zeg ook duidelijk dat we niet enkel iemand moeten aannemen vanwege zijn kleurtje maar gewoon kijken naar of iemand goed genoeg is punt en daarbii geef ik ook aan dat we daarin niet moeten overdrijven maar daar lees je dan natuurlijk overheen zeker.

24 september 2020 om 00:06

Maar welke donkere coaches hadden nog meer benaderd moeten worden vraag ik me dan af. Zou wel graag wat namen willen horen. En Henk ten Cate op basis van wat eigenlijk, wat heeft die op top niveau laten zien bijvoorbeeld? Niet dat ik blij ben met de Boer, maar ik zie ook gewoon weinig goede donkere trainers.

24 september 2020 om 00:20

Klopt, daarom gaf ik ook aan dat ik dit gezeur wat overdreven vind want inderdaad wie is dan echt geschikt? Neem je Seedorf, die heeft nauwelijks wat gepresteerd als coach. Er is weinig dan is Frank nog een oke keuze. Dus tsja.

Reverse racism is still racism. Ik snap dat je in het geheel vindt dat er meer diversiteit moet zijn, maar als je over een specifieke casus gaat spreken en daarin iemand voorrang wil geven op basis van ras ben je gewoon een racist.

23 september 2020 om 23:37

Waar zegt hij dat die personen voorrang moeten krijgen?

23 september 2020 om 23:46

Tan vindt dat ze op basis van hun kleurtje in ieder geval gevraagd moeten worden voor een gesprek. Ik wil dat ook niet als positieve discriminatie bestempelen maar het is in ieder geval dan dus niet op basis van kwaliteit want de soortgelijke coaches zonder kleur zouden volgens Tan dan niet gevraagd hoeven te worden.

23 september 2020 om 23:52

Je kan toch niet aan mij uitleggen dat het racistisch is om te verplichten dat verscheidene bevolkingsgroepen allemaal een kans moeten krijgen bij een intakegesprek.

24 september 2020 om 01:04

Je nuanceert de woorden van Tan foutief. Zo zegt hij het niet. Iemand dwingen iemand te vragen gebaseerd op ras is de definitie van racisme.

24 september 2020 om 01:08

Je forceert anderzijds zijn woorden ook wat. Als het maar 1 ras is wel. Als het meerdere rassen zijn, dan kun je echt niet van racisme spreken want er wordt op zich geprobeerd gelijkheid te verkrijgen (op een knullige manier welteverstaan).

24 september 2020 om 04:12

Het mooiste zou zijn als we allemaal zouden zeggen dat kwaliteit (/geschiktheid) de enige factor zou zijn. Helaas is het maar wat duidelijk dat vriendjes politiek nu nog regeert. Ik denk ook dat de enige mogelijkheid om dat, op korte termijn, te doorbreken is om er dan maar tegen aan te schoppen. Is wat Humberto voorstelt wat ook maar iemand (uiteindelijk) wil? Nee, dat lijkt me toch niet. Dit zou wel de manier kunnen zijn om het huidige patroon te doorbreken en daarmee kan ik niet anders, hoe graag ik het ook anders zou zien, achter deze denkwijze staan.

Ik vind die hele commissie op zich al belachelijk. Een commissie die is samengesteld op basis van huidskleur, seksuele geaardheid en afkomst (Gullit legde gisteren uit dat alles vertegenwoordigd is) moet er voor zorgen dat er minder racisme en discriminatie voorkomt binnen de voetballerij. Dit willen ze doen door mensen van kleur uit te nodigen (beoordeling op kleur) om te spreken over de positie van bondscoach. Als ik deze commissie moet geloven, is de oplossing dus om mensen te selecteren op basis van huidskleur, geaardheid of afkomst. Alleen dan de manier waarop het de minderheden uitkomt, zo werkt het natuurlijk ook niet. Door de nadruk op iemand zijn huidskleur, geaardheid of afkomst te leggen, zorg je er voor dat racisme en discriminatie blijven bestaan. Laten we mensen gewoon op hun kwaliteiten beoordelen en niet telkens de nadruk leggen op iemand zijn huidskleur, geaardheid of afkomst. Als blijkt dat iemand bijvoorbeeld op basis van een bepaalde huidskleur iemand heeft afgewezen, moet diegene eruit worden gewerkt. Maar deze commissie lijkt me niet de juiste manier.

"Het gaat niet om kleur, maar om kwaliteit"
Rijkaard wil niet meer trainen. Ten Cate? Was assistent van Frank bij Barca. Voor de rest heeft hij nooit iets gepresteerd als hoofdcoach. Zit al jaren in de zandbak. Gullit? Wanneer was hij voor het laatst trainer? Seedorf misschien? Heeft volgens mij nergens meer dan een jaar ergens gecoacht. Patrick Kluivert? Niks bereikt als trainer.

Tan moet ophouden met deze onzin. Dit is gewoon onrust maken en de boel lopen opfokken.

23 september 2020 om 23:26

Frank de boer? Overal gefaalt behalve Ajax. Het punt is niet zo zeer dat de Boer is aangesteld, maar dat zij vinden dat de procedure niet correct is gegaan. De commissie voelt zich een beetje voor de gek gehouden. Maar het woord diversiteit werkt voor velen als een rode lap op een stier en dan kunnen ze ineens niet meer lezen

23 september 2020 om 23:32

Tja een bondscoach aanstellen gaat niet hetzelfde als een accountant. Je gaat niet met 20 mensen praten en kiest er dan 1 uit. Je werkt n lijstje af, keuze 1,2,3

23 september 2020 om 23:43

@jesaja: de boer heeft toch de titel gewonnen in de vs?

24 september 2020 om 00:21

@JesajaEr is een groep die veranderingen er doorheen wil rammen. Dat gaat nergens op deze aardbol. Ik ben zelf een zoon van twee ouders die ook een minderheid zijn. Ik zou het prima vinden als we na Rijkaard weer een bondscoach krijgen die geen "blanke kaaskop" is. Alleen is er nu geen geschikte coach die geen blauwe ogen heeft. Het is jammer dat van Bronckhorst in China traint. Een keurige nette man waar ik altijd respect voor heb. Henk Fraser ook. Deze twee jongens moeten stappen maken. Ook Seedorf en misschien Kluivert. Ik hoop dat Reiziger en Bogarde misschien in de toekomst Ajax gaan coachen. Verandering heeft tijd nodig en respect krijg je niet om je te gedragen als Silvana Simons, Akwasi, de lui van KOZP en andere extremisten. Humberto Tan is hoop ik minder dan extreem dan die lui die ik noem.

24 september 2020 om 00:55

Nee, ik dacht de beker

24 september 2020 om 00:57

Ben het met je eens hoor, maar ik heb het puur over de strekking van dit artikel. Het is niet dat ze het een schande vinden dat de nieuwe bondscoach geen donker persoon is, maar hoe het gelopen is daar zit het zeer.

24 september 2020 om 07:29

@007: Niet de MLS gewonnen, die won LAFC in 2019. De Boer heeft met Atlanta wel de beker gewonnen en de Campeones Cup (kampioen Mexico tegen kampioen USA - Atlanta was vlak voor zijn komst in 2018 namelijk wel kampioen). Ook haalde hij de finale van de Eastern Conference play-offs voor het kampioenschap.

Ik denk dat die commissie veel meer nut heeft als er onderaan aan de ladder wordt gekeken. Ze kunnen zich beter over structurele vragen buigen, zoals: Hoe stimuleer je donkere oud profs het trainingsvak in te gaan? Worden er bij de toelatingsprocedures voor de cursus betaald trainer mensen uitgesloten? Kunnen we ambitieuze donkere ex profs helpen bij het vinden van stageplekken of meeloopactiviteiten? Als dat soort zaken wordt aangepakt krijg je van zelf meer en dus waarschijnlijk ook betere donkere coaches. Behalve Rijkaard kan ik me momenteel geen gekwalificeerde donkere coach voor de geest halen, of je moet Ten Cate mee tellen. Dus Tan had hier beter niets over kunnen zeggen.

23 september 2020 om 23:35

Het probleem met dergelijke commissies is vaak dat juist de term 'window-dressing' op hun van toepassing is. Er wordt zelden tot nooit van tevoren iets gezegd dan wel geholpen, maar is er iets besloten dan komen de commissies naar voren om te zeggen dat het wel beter had kunnen verlopen. Het is nagenoeg altijd achteraf zeuren, zonder ook maar met een echt advies te komen behalve dat de bepaalde aantallen van de verschillende hokjes niet kloppen. Ik denk dat je zelf dan ook in de goede richitng zit met het stimuleren van iets voor bepaalde groepen, of erachter zien te komen waarom ze juist niet bepaalde kanten op gaan. Het is daarbij ogenschijnlijk ook echt iets 'van deze tijd' wat makkelijk scoren is, of het nou op basis is van ras, geaardheid of geslacht, er is altijd wel iets wat niet helemaal hetzelfde is en dan wordt alleen gekeken naar het eindresultaat, maar niet naar de keuzes die gemaakt zijn. Het meest simpele voorbeeld zijn altijd de STEM-velden, waarin vrouwen minder aanwezig in zijn omdat er nou eenmaal verschillen zijn in de voorkeuren van mensen. Ik denk dat het grootste punt in het huidige geval ook is dat er op dit moment nou eenmaal weinig geschikte mensen aanwezig waren (ongeacht huidskleur of afkomst). Een Giovanni van Bronckhorst zou een goede kandidaat zijn voor de toekomst (een echte gentleman, uithangbord en daarbij ogenschijnlijk veel voetbalkennis), echter heb je graag dat iemand iets meer ervaring heeft voordat ze voor het nationale elftal worden gezet.

23 september 2020 om 23:46

Nee joh - dat klinkt veel te logisch...

Gelukkig wordt er ook aangegeven dat kwaliteit leidend is. Ik zit al enige tijd na te denken wie er met een immigratie-achtergrond geschikt zou zijn. Ten Cate? Is al lang geen hoofdcoach meer bij een grotere club. Kluivert? Nog veel te onervaren. Seedorf? Is nergens geslaagd. Gullit? Zelfde als Seedorf. Enig succes is erg lang geleden. Fraser? Goede coach, maar nog geen ervaring bij grotere club. Davids? Nergens geslaagd. Frank de Boer heeft natuurlijk ook wel al krasjes, maar is wel nog een betere kandidaat.

Zit je daar als gekleurde persoon op een baantje, niet omdat je de juiste persoon bent met de gevraagde kwaliteit maar omdat je huid van een donkerdere kleur is. Oh wacht, dat is racisme per definitie.....
Sommige zijn zo liberaal geworden dat ze 180 graden van richting veranderen zonder het door te hebben. Ik kan niemand serieus nemen die deze denkfout maakt.

Diversiteit ok maar dan moeten ze er wel zijn maar kom dan niet met zwaar overschatte coaches als Gullit en Ten Cate.

Dus de kleur is niet goed Tan? Doodmoe van dit gezeik.

Tan zou alleen tevreden zijn geweest als het een trainer met kleur zou worden. Slaat nergens op er word gewoon naar kwaliteit gekeken. Hij heeft zelf jarenlang een talkshow mogen doen, toen de kwaliteit daarvan minder werd en mensen niet meer keken ging hij er ook af. Hij zou als geen ander moeten weten hoe dat werkt in de wereld.

23 september 2020 om 23:28

Dat gaat komen hoor. Waarom? Omdat het moet. Er zijn weinig echte problemen in onze maatschappij dus dan moeten we creatief worden.

23 september 2020 om 23:32

Nee, als het een trainer met een kleurtje was geworden... dan was er wel weer iets anders gekomen. Uhmmm... technisch directeur dient ook een kleurtje te hebben en de persvoorlichter ook... hou toch op met dat gezeik.

24 september 2020 om 08:26

Moet ook iemand uit elke provincie in inclusief accent, anders voel ik mij als provincie achter gesteld, alle haarkleuren moeten vertegenwoordigd worden en ook mensen met verschillende schoenmaten en vormen.

Pff die mensen maken zich steeds meer belachelijk. Hou nu toch eens op om overal racisme in te zien zeg. Gewoon de best mogelijke die beschikbaar is moet het worden en of hij nu geel, blauw, zwart of wit is maakt echt helemaal niets uit. Die hele groeperingen kunnen beter wat normaler gaan doen wat dit zorgt juist voor meer affersie ertegen.

Na Stephen A. Smith in de Vs heeft Nederlands ook haar eigen dorpsgek. Kopieergedrag, interessant doen en echt willen tonen van ‘kijk hoe woke ik ben zeg, dames en heren’. Niet normaal meer deze mensen. In alles en iedereen racisme zien, het is echt om kotsmisselijk van te worden.

Wat is nou in hemelsnaam het probleem van Tan? Het wordt echt zoeken zoeken zoeken naar de oorzaken van de aanstelling van een witte/blanke coach. Hou gewoon eens op met dit gezeik. Ik had echt super graag Rijkaard willen zien en HTC had van mij ook 100% gemogen, maar nu gaat Tan even een soort racisme-verhaaltje vertellen. Hoe die presenteert, dat doet ie top... maar dit slaat weer eens nergens op. Naast HTC en Rijkaard zou ik echt totaal niet weten wie met een kleurtje geschikt zou zijn voor bondscoachschap.

Vreselijk dat deze man overal maar zit of bij kan komen. Hij is zo nep, alles is geacteerd, heeft geen toegevoegde waarde en komt ook niet goed over.

Is dit ook niet gewoon racisme? Een blanke coach; Boooeee!!!! Wij willen een gekleurde en geen stomme blanke man?? Beetje kinderachtig allemaal om zo te reageren in de media. In ieder geval één persoon minder voor Frank om een interview mee te doen.

23 september 2020 om 23:36

Natuurlijk is dit ook gewoon racisme. In Zuid Afrika kijken we allemaal met afschuw terug op een periode waarin blanken en zwarten een eigen ingang hadden in een museum, maar mensen als Tan willen dit vandaag de dag gewoon weer invoeren. Waarin het deurtje voor de zwarten net wat opener gezet moet worden.

23 september 2020 om 23:50

‘In Zuid Afrika kijken we allemaal met afschuw terug op een periode waarin blanken en zwarten een eigen ingang hadden in een museum, maar mensen als Tan willen dit vandaag de dag gewoon weer invoeren. Waarin het deurtje voor de zwarten net wat opener gezet moet worden.‘

Hahaha, even serieus... Hoe krijg je het voor elkaar om dit neer te pennen?
Humberto wil de good old apartheid days terugbrengen, omdat hij aan de KNVB vraagt of zij ook mensen van kleur willen benaderen? Is dit voor jou gelijk aan apartheid? 😕

24 september 2020 om 03:56

Tan wilt niet die taferelen hier in Nederland, maar is wel weer zo'n hypocriet die alles op racisme wilt gooien en dat is jammer. Overigens is Zuid-Afrika een mooi voorbeeld over hoe hypocriet de hele wereld is. Blanken worden daar stelselmatig gediscrimineerd, als je 14 arbeidsplekken hebt moeten er perse 11 naar de zwarte bevolking gaan. De leider van de Eff, de tweede partij van het land roept en danst samen met duizenden donkeren kill the boer kill the whites. Dat is echt extreem, maar dat zien we allemaal niet in de media. Maar als er twee donkere mensen bij een Starbucks in Amerika worden geweigerd is het wereldnieuws. Dat is helaas zoals het nu is.

23 september 2020 om 23:37

Natuurlijk is dit racisme, maar volgens (extreem) linkse mensen en gekleurde mensen kan er geen racisme zijn jegens blanke personen. Laatst met uitgaan werd ik ook aangesproken door een donker persoon dat mijn papa mijn universiteit heeft betaald. Is ook een racistische aanname, maar daar zullen een hoop mensen anders over denken.

23 september 2020 om 23:57

Humberto werd vanuit zijn eigen cultuur een Bounty genoemd. Hij ging teveel op met witten. Hij doet al een tijd zijn best om onder dat imago uit te komen. Maakt op een foute manier gebruik van de situatie.

Wat ik ook mis in deze discussie...hoeveel donkere spelers gaan na hun actieve loopbaan de cursus trainer betaald voetbal doen met idee hoofdtrainer te worden?..dat zijn er erg weinig in Nederland...dus de spoeling is sowieso dun.

Je kunt wel eisen gaan stellen en met quota's gaan strooien...maar zou je niet eerst starten om oud-speler met de juiste instelling en capaciteiten te interesseren in trainerschap?

24 september 2020 om 07:06

Kluivert, maar die koos opeens voor een vureaubaan ipv trainer Ajax 2, Reiziger en Bogarde zullen er ooit wel komen, maar is nu te vroeg. Van Bronckhorst, maar zijn afkoopsom zal in China niet gering zijn. Seedorf maar die kan geen gewelsig CV overleggen. Rijkaard, maar die heeft voor een maatachappelijke carrière gekozen. Menzo, idem als Seedorf. Hasselbank, begint net op een niveau dat ver van bondscoach afligt.

Maar als Tan even verder kijkt dan deze vacature, kan hij dan aangeven welke topclub (van mij part top 20 EU) een donkere trainer voor de groep heeft?
Henry, maar die doet het als assistent beter dan hoofdtrainer en Viera dan.... maar dan houdt mij kennis wel op. Wellicht dat hij een lobby moet starten dat oud spelers met een migratie achtergrond eens serieus werk gaan maken om ergens hoofdtrainer te worden en de ambitie aan te wakkeren om ergens bondscoach te worden.

Geeft ook wat aan dat de meeste afrikaanse landen een europese bondscoach aanstellen.....

Alleen mensen benaderen vanwege hun huidskleur vind ik juist dom. Ook de topic over racisme hierro. Ik ben het vaak genoeg oneens met leden hier en hoe makkelijk sommige doen over racisme, maar als je overal gaat roepen van racisme dit en racisme dat, dan word de focus op de dingen die we wel moeten aankaarten en verbeteren verminderd, en dat maakt het allemaal erger. Ik heb geen flauw idee welke donkere, getinte, zwarte trainer geschikt hiervoor zou zijn. De enige logische was Rijkaard, de enige die als trainer echt veel bewezen heeft. Toen een maand terug Gullit en Ten Cate werden benoemd lachte ik mij dood. We gaan nu de klussen geven aan de coaches die werkelijk niks bewezen hebben, en daar moet een mix tussen komen? Begrijp me niet verkeerd, Gullit is een van de 10, 5 beste Nederlandse voetballers allertijden, maar het is geen goede coach en ten Cate, tja moet ik daar iets over zeggen, die heeft al 13 jaar lang geen klus gehad die je serieus kan nemen man. Het enige wat ik nog kan bedenken is een Kluivert of Seedorf en ook die hebben nog helemaal niks bewezen. Frank is gewoon captain van het beste Nederlandse team sinds 88 geweest in Frankrijk, heeft zeker ook gefaald als trainer, maar ook gewoon success behaald hoor.

Seedorf, Davids, Ten Cate, Menzo, Bicentini, Gorré, Fräser, Van Bronkhorst, Gullit. Dat zijn de niet-witte Nederlandse (of Nederlandstalige) coaches geloof ik? Heb er nooit zo over nagedacht en voelt nu al slecht om puur op kleur te selecteren. Bah. Maar goed, voor Tan moet dit dan, mensen scheiden op basis van wit en niet-witheid. Doet er ook niet toe. Van deze coaches zie ik Gio en Fräser flink aan de weg timmeren, en op termijn zouden zij in mijn ogen zeker het hoogste voetbalambt kunnen bekleden. Gullit vond ik een hele goede assistent bondscoach en die heeft bij mij de gunfactor omdat ik het een leuke kerel vind, maar op kwaliteit is dat niet gebaseerd. Volgens mij voelt ie zich ook lekker als analist. Kluivert had ik ook nog kunnen noemen maar die heeft al een prachtbaan en kiest een ander pad in de voetbalwereld. Rijkaard zoals gezegd gestopt. Al met al zou ik het een enorm wassen neus beleid vinden als de Knvb plichtmatig bij één van deze heren aangeklopt had. Alleen Gio komt qua carrière in de buurt van De Boer, maar die is zich nu ook via de City Group aan het doorontwikkelen (hoop ik). Hij was in ieder geval niet vrij.

Geen migratie-achtergrond bij de Knvb? De bondscoach bij de laatste wedstrijd is een geboren Canadees. Maar dat is natuurlijk de verkeerde soort migratie voor het soort racisten dat mensen primair beoordeelt op hun huidskleur, om vervolgens te klagen als anderen daar niet in mee gaan.

23 september 2020 om 23:43

Ja, hier moeten we echt niet aan beginnen. Amerikaanse taferelen als het zo doorschiet. Daar zouden ze het bijvoorbeeld ook niet eens zijn met de aanstelling van Gio bijvoorbeeld. Niet zwart genoeg. Eigenlijk zou de Knvb met een officieel statement hierop moeten reageren, want ze worden door Tan weggezet als één of ander wit old boys netwerk dat zwaar discrimineert in hun besluitvorming. Ik zou zo'n aantijging niet over mijn kant laten gaan. Zelfs verontwaardigd zijn. Meteen de kop indrukken dit soort geroeptoeter.

23 september 2020 om 23:53

Het probleem is dat de Knvb zelf een eerste stap heeft gezet met die onnozele commissie. Een fundamentele aanname van die commissie is dat iemand als Wesley Sneijder aan de ene kant en Perr Schuurs aan de andere kant een identieke kijk op dingen hebben. De één is een straatschoffie die zich tussen allerlei verschillende achtergronden thuis voelt en blank is. De ander is een ietwat verlegen, lieve Limburger die in vrijwel alles anders is. De commissie Mijnals ziet ze allebei als bij dezelfde groep horen en als compleet inwisselbaar. Het is enorm racistisch om enkel naar huiskleur te kijken en niet naar de ware diversiteit; verschillen van ideeën om nieuwe inzichten te krijgen. De Knvb heeft met het instellen van de commissie Mijnals al duidelijk gemaakt de verkeerde kant op te gaan. Helaas waait die idioterie vanuit de Atlantische westkust inderdaad deze kant op.

24 september 2020 om 00:06

Officieel is dat geen migratie-achtergrond aangezien zijn ouders Nederlands zijn.

Wat een onzin, als we hieraan gaan beginnen moeten de 11 op het veld ook een afspiegeling zijn van onze samenleving. Bijna 90 procent in Nederland is blank, dus dat betekent Max 2 donkere spelers in de 11 spelende voetballers. Dat is heel anders nu. Als je dat voorstelt, word je (terecht) als gek weggezet. Je gaat namelijk voor kwaliteit, niet voor iemands kleur of geaardheid. Wat een complete bullshit van Tan.

Wordt tijd dat we dit grotendeels Amerikaanse gezever laten voor wat het is. Tan heeft geen bal hiermee te maken. Wat wordt de volgende eis, bondscoach moet vegetariër zijn? Gullit heeft al bij NL elftal gezeten en - suprise - Rijkaard is in 2000 al bondscoach geweest. Was het toen zo vooruitstrevend? Natuurlijk niet.

23 september 2020 om 23:49

Eigenlijk is iedereen een betere optie dan een trainer die in de afgelopen jaren drie keer achter elkaar is ontslagen. Waar zie je dat gebeuren?

23 september 2020 om 23:49

Inderdaad, zeg. Rijkaard werd het gewoon en nooit heeft iemand ook maar een seconde stil gestaan bij de hoeveelheid melamine in zijn huid. Was gewoon een man die veel respect genoot onder voetballers en voetbalfans. Natuurlijke leider ook. Voor mijn gevoel was de onderlinge eenheid in NL toen veel vanzelfsprekender.

Wat voor meerwaarde heeft het om Frank Rijkaard te benaderen, WETENDE dat hij herhaaldelijk kenbaar heeft gemaakt dat hij niet meer in de voetballerij terugkeert? Wat dacht de KNVB precies? Dat zij hem even een ‘offer he could not refuse’ konden aanbieden? Neen, dit is je reinste arrogantie, of met oogkleppen op handelen of dit is voor de vorm (lees: schijnheiligheid) gedaan, zodat men vanuit de KNVB kon verkondigen dat zij een donkere trainer hebben benaderd. Dat Frank de Boer het is geworden is het probleem dan ook niet. Heeft de KNVB geprobeerd om bijvoorbeeld Clarence Seedorf, Patrick Kluivert of Giovanni van Bronkhorst geprobeerd te contacten? Zo niet, waarom niet?

23 september 2020 om 23:54

Gio zit al bij een Chinese club en die andere namen hebben nog nooit wat gepresteerd als coach. Geen kampioenschap niks. Moet de KNVB dan ook Menzo gaan benaderen als bondscoach? Rijkaard was de enige die goed genoeg was en vrij was

24 september 2020 om 00:20

‘Gio zit al bij een Chinese club en die andere namen hebben nog nooit wat gepresteerd als coach.‘Dat maakt niet per se uit. De KNVB kan, als zij dit / hem echt hadden gewild, zijn contract afkopen. Peter Bosz werd toch ook (schijnbaar voor de vorm) benaderd? Is een kampioenschap een keiharde vereiste? Peter Bosz werd nooit kampioen, maar werd wel benaderd.Hij heeft mooie dingen met Ajax neergezet en doet het volgens mij netjes met Leverkusen, maar is het notoire een prijzenpakker? Frank de Boer heeft het leuk gedaan met Ajax, maar is daarna overal (snel) ontslagen. Zelfs in Yankkkee Disneyland werd hij ontslagen en men hoopte dat hij daar, vanwege het relatief lage niveau, z’n carrière nieuw leven kon blazen...Overigens heb ik geen problemen met zijn aanstelling (en al had ik dat wel, wie ben ik...). Ik gun hem, na zijn mislukte avonturen, een succes met het met Nederlands elftal, maar ik blijf deze selectieprocedure vaag vinden. Zeker als de KNVB kenbaar maakt om open te staan voor dit soort zaken en er vervolgens helemaal niets mee doet. De kans is groter dat we vergelijkbare mannen als assistent / waterdrager blijven beschouwen, dan dat zij worden gezien als iemand die competent genoeg is om als eindverantwoordelijke aan de slag te gaan. En vaak wordt dit beeld al gevormd in de periode dat zij speler zijn...

24 september 2020 om 00:19

Waarom zouden ze Seedorf en Kluivert moeten benaderen? Je moet toch wel wat gepresteerd hebben als trainer om voor de functie van bondscoach in aanmerking te komen?

24 september 2020 om 00:26

Ben ik met je eens, maar wat heeft de Boer buiten Ajax om, alweer hoeveel jaar geleden, gepresteerd?

Wat heeft Frank Rijkaard de afgelopen jaren allemaal voor moois laten zien, dat hij deze (schijn) lokroep heeft verdiend?

Ik gun het de Boer, maar op basis van zijn laatste avonturen, zou je bij hem ook de vraag moeten stellen wat hij gepresteerd heeft.

24 september 2020 om 10:51

Als je recentelijk wat gepresteerd moet hebben, kom je uit bij gasten als Ten Hag, Bosz en Gio maar die zijn allemaal al bezet. Dan is het logisch dat ze uitkomen bij trainers die al een aantal jaar geen succes hebben geboekt. Maar dat is alsnog beter dan gasten die helemaal niks hebben gepresteerd, recent niet en in het verleden ook niet.

24 september 2020 om 09:04

@apocalyps je zoekt geen nieuwe boekhouder met open sollicitatie procedure. 50 man schrijft een brief, 10 komen op het eerste gesprek en 2 op het tweede gesprek.je zoekt een bondscoach. Je hebt een lijstje met kandidaten, nummer 1, 2,3 en die werk je af.je gaat niet eerst met 10 man praten of zij eventueel bondscoach willen worden.los van het feit of je F. de Boer een goede keuze vindt, hij lijkt zo op papier nog altijd een veel betere keuze dan Kluivert en Seedorf. Van Bronkhorst zullen de meningen vast over verdeeld zijn, maar dat hou je bij elke bondscoach.

Zo een commissie werkt naar mijn mening alleen maar averechts. Het lijkt mij tenminste niet leuk om in het kader van diversiteit uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek . Je wil toch geselecteerd worden op basis van je kwaliteiten? Daarbij is nou niet zo dat er een geschikte kandidaat was met kleurtje waar de Knvb voorbij is gegaan. Indien dat wel zo was dat hadden we het over de persoon in kwestie moeten hebben, want om nu over iemands afkomst of kleurtje te gaan hebben, lijkt me niet de bedoeling. De Knvb zelf bestaat net zoals andere organisaties met mensen uit dezelfde kliekjes. Mensen worden dan geselecteerd op basis van vriendjespolitiek. Dat heeft op zich niet veel met kleur te maken, maar meer of je iemand daar kent die een goed woordje voor je kan doen.

Het is niet echt de juiste titel naar mijn idee. Tan is niet woedend (wat toch al overdreven is) dat de boer is aangesteld, maar niet tevreden over de selectieprocedure. Toch een zeer belangrijke nuance.

23 september 2020 om 23:48

Ook dat blijft gek. Je kijkt naar geschikte mensen in zo’n procedure, niet naar kleurtje of geaardheid. Dat is juist discriminatie.

23 september 2020 om 23:53

Wat is er discriminerend aan? Er moet dan iemand nadeel ondervinden namelijk en ik zou niet weten wie er in deze nadeel zou ondervinden. Ze moeten gewoon op gesprek hè, niet meteen aangenomen worden.

23 september 2020 om 23:58

Bij een sollicitatieprocedure moet je alleen mensen de revue laten passeren die geschikt lijken, ongeacht kleur of geaardheid. Als je gaat zeggen dat er minimaal een donker persoon in moet zitten is dat in de basis discriminerend naar blanke mensen. Want als de 3 beste kandidaten blank zouden zijn, moet er 1 afvallen omdat hij niet donker is (even als voorbeeld).

24 september 2020 om 00:02

In dat geval is het discriminerend. Maar is dat hier het geval? Want voor zover ik het begrijp is er geen maximaal aantal personen dat een gesprek kan gaan voeren.

24 september 2020 om 00:07

Maar waarom zou je in gesprek gaan met coaches die je ongeschikt vind?

24 september 2020 om 00:12

Ja, dus ga je een “joker” uitnodigen waarvan je toch al weet dat hij het niet gaat worden? Dat is toch onzin van de hoogste plank?

24 september 2020 om 00:25

Ja dat is inderdaad nogal onzinnig aan het hele concept. Maar discriminerend is het niet.

24 september 2020 om 00:27

‘Ja, dus ga je een “joker” uitnodigen waarvan je toch al weet dat hij het niet gaat worden? Dat is toch onzin van de hoogste plank?’

Zoals het benaderen van Frank Rijkaard?

24 september 2020 om 09:39

@apocalyps: je hebt blijkbaar niet door wat ik zeg. Het gaat om het proces, niet over mensen. En Rijkaard is zeker geen joker, dat leg jij nu bij mij in de mond.

Denk dat de aanstelling van Frank de Boer voor iedere voetballiefhebber teleurstellend is. De Knvb heeft namelijk niet de meest geschikte kandidaat aangesteld. Peter Bosz en Louis van Gaal waren met afstand het meest gekwalificeerd om het takenpakket van Ronald Koeman over te nemen, maar doordat de Knvb niet doortastend genoeg was waren geen van beiden beschikbaar. Dus welke beslissing de Knvb ook zou nemen, het zou een suboptimale oplossing in een lastige situatie. En als je dan ziet dat er met een belletje naar Frank Rijkaard een loos gebaar richting de commissie Mijnals wordt gedaan... Dan begrijp ik de woede van Humberto Tan wel. Was Frank de Boer 'the best of the rest'? Nee. Verre van zelfs. In de afgelopen jaren heeft hij bewezen dat zijn werkwijze enkel succesvol is op nationaal niveau. En waar zocht de Knvb naar? Een 'complementary piece' aan de reeds bestaande technische staf en een uithangbord richting de media. Waarom worden Clarence Seedorf (al begrijp ik dat enigszins gezien zijn ongelukkige relatie met het nationale elftal), Mark van Bommel, Giovanni van Bronckhorst of Ruud Gullit niet gepolst? Zij hebben vanuit hun spelerscarrière ervaring met wat er gevraagd wordt in de absolute top. De selectie vraagt specifiek om Henk ten Cate, maar men kiest voor iemand wiens laatste succes inmiddels al zes (!) jaar geleden is. En nee, dan hoeft het niet direct om systematisch racisme te gaan. Laten we alsjeblieft ophouden met dit soort identiteitspolitiek. Laat huidskleur, geloof, geaardheid en geslacht geen bepalende factor zijn in het sollicitatieproces, op welke wijze dan ook. Uiteindelijk is de conclusie eenvoudig, Frank de Boer was niet de meest geschikte kandidaat in een suboptimale situatie. En dat is teleurstellend voor iedere Nederlander.

23 september 2020 om 23:56

Maar van wanneer dateert het laatste succes van Ten Cate en Seedorf als hoofdcoach?

24 september 2020 om 00:34

Diezelfde vraag zou je ook kunnen stellen mbt het aanstellen van Frank de Boer...

24 september 2020 om 00:53

Ik had De Boer liever ook niet gezien en Gio had mijn voorkeur maar Ten Cate zijn succes is echt bizar lang terug en Seedorf heb ik hoog zitten maar die is als coach overal geflopt

24 september 2020 om 09:07

waarom is Peter Bosz opeens zo geschikt? Hij is 20 jaar geleden 1x kampioen geworden in de eerste divisie, maar op het hoogste niveau nooit wat gewonnen.elke finale die hij speelt verliest hij en de competitie wint hij sowieso niet.ik zeg niet dat het een slechte trainer is of dat hij het echt niet moet worden. Maar je kunt bij hem net zo veel twijfels hebben als bij De Boer.en De Boer heeft tenminste nog wat gewonnen en was zelf een wereldvoetballer.

De Heer Tan moet toch ook al door hebben dat de Knvb een grote komedie show is. Die hele commissie Mijnals is gewoon in het leven geroepen door de Knvb voor de show . Je denkt toch niet dat daar iets gaat veranderen , het is al een clubje van mislukkelingen die Knvb . Er zitten mensen die bij een club mislukt zijn , het is een soort vangnet. Komop Humberto ik had je hoger in geschat. En natuurlijk id het jammer dat de Knvb zo met die commissie omgaat.

Het is racisme om iemand te selecteren op basis van kleur! Wanneer stopt dit is een keer, dit soort onzin zorgt alleen maar voor meer polarisatie. Voor mijn gevoel is dat momenteel sterker dan voorheen en dat kan niet de bedoeling zijn. Overal wordt de racisme kaart getrokken en het trieste js dat die lui het zelf niet eens zien.

Zo'n commissie zou alleen een toegevoegde waarde hebben in een land waar overheersend racisme heerst. Bijvoorbeeld Italie waar de club bestuurders totaal geen bezwaar hebben als bijvoorbeeld Balotelli voor de zoveelste keer racistisch wordt bejegend. In Nederland zijn zeker wel racisten dat hebben we vorig jaar in de KKD wel gezien. Maar dat blijven individuen. Zo'n commissie is volgens mij ook puur voor de bühne. Alsof een televisie presentator Tan überhaupt recht van spreken heeft binnen de Knvb? Wat weet die man überhaupt van voetbal? Ik denk niet veel meer dan de gemiddelde reaguurder op VZ. Doek het zo snel mogelijk op die commissie want het brengt meer ergernis en onenigheid dan verbinding.

Citaat: "hij betreurt het dat de Knvb 'de mond vol heeft' over diversiteit, maar niet in gesprek is gegaan met iemand met een migratieachtergrond.' Daarmee gaat het dus al fout, mensen in hokjes plaatsen. Wil je racisme de wereld uit helpen moet je mensen niet in hokjes plaatsen. Ik ben bijna 50, en balde vroeger met jongens met een Indische en Surinaamse achtergrond, niemand stond ooit stil bij de verschillende achtergronden. Nu tientallen jaren later is het een probleem van ongekende orde.

24 september 2020 om 06:52

Nou exact dat. Klinkt misschien raar, maar ik zie vaak niet eens dat iemand een huidskleur heeft. Maar ik zie gewoon de persoon. Doordat dit soort uitspraken als die van Tan en Gullit, ben ik huidskleur alleen maar meer gaan zien. Ze bereiken bij mij dus alleen maar het tegenovergestelde.

In mijn ogen zit het probleem hier toch ook grotendeels in de commissie Mijnals zelf. Door de uitspraken die Humberto Tan namens de commissie Mijnals doet heb ik toch heel sterk het idee dat de commissie zelf het probleem niet goed begrijpt en symptoombestrijding met bronbestrijding verwart. Het symptoom is hier dat de Knvb geen gekleurde kandidaat overweegt, maar de bron is het gebrek aan gekwalificeerde gekleurde trainers. Met het semi-verplicht moeten interviewen van een kandidaat met een kleurtje bereik je dan ook niks als op voorhand al duidelijk is dat die persoon niet de juiste man of vrouw op de juiste plaats is en er na dat symboolinterview doorgeschakeld wordt naar de daadwerkelijke droomkandidaat. De commissie Mijnals zou in mijn ogen veel meer op die bronbestrijding moeten inzetten. Werk met de Knvb samen aan wervingscampagnes waardoor mensen met een kleurtje trainerscursussen gaan volgen en zij de kans krijgen om door te stromen naar een hoger niveau. Dan creã«er je uiteindelijk vanzelf het diverse aanbod waardoor de Knvb niet meer om mensen met een kleurtje of migratieachtergrond heen kan. Als er dan nog steeds exclusief blanke coaches geã¯nterviewd en aangesteld worden, dan heb je serieus reden tot klagen, maar tot die tijd kun je je beter focussen op het creã«ren van de juiste omstandigheden en kansen voor diversiteit. Daar bereik je meer mee dan wanneer je aanstuurt op symboolpolitiek.

Frank is ook niet mijn ideale keuze. Had veel liever Rijkaard , Ten Cate of Bert van Marwijk gezien.

Ik vind dat je moet kijken naar de meest ideale kandidaat, maar die spoeling is nou eenmaal erg dun. Komaf vind ik echt niet belangrijk, kwaliteit staat voorop en er zijn nou niet heel veel geschikte trainers met migratie achtergrond die 1. Beschikbaar zijn, 2. Het willen 3. Haalbaar zijn en meest belangrijke 4. Geschikt voor deze functie.

Misschien menzo, maar acht ik nog niet geschikt. Seedorf was een geweldige voetballer, een filosoof maar barslechte trainer.

Gullit is een prima analist, maar ook ongeschikte bondscoach

Ga zo maar door.

Je kunt wel graag een donkere bondscoach willen, maar dan moeten er wel geschikte kandidaten zijn. Ik zou eigenlijk niemand kunnen bedenken. Rijkaard is zeven jaar geleden al gestopt en wil niet meer. Gullit, Vanenburg en Menzo zijn keihard geflopt als trainer. Ten Cate was alleen als assistent echt succesvol. Fraser heeft eigenlijk alleen maar in de eerste divisie en het rechterrijtje gewerkt. Dus ja, zeg het maar...

Enige wat ik hiervan meekrijg, is dat meneer Tan een onnatuurlijke obsessie met huidskleur heeft en niet kijkt naar iemand’s karakter en kwaliteiten. Oftewel, hij beoordeelt iemand enkel volgens hun ras. Daar hebben we een woord voor: een racist.

Wat kan deze gozer (Tan) zeuren!!Deze mafketel krijgt het voor elkaar om de daadwerkelijke oorsprong van Black lives matter te devalueren tot commercie! F.Rijkaard is de eerste die werd gevraagd(die is gekleurd),hij heeft bedankt en dat is zijn goed recht!Het begint wel heel gek te worden,dat men zich moet verantwoorden omdat hij blank is(ik ben zelf van Marokkaanse komaf)Voor mij Seedorf of F.de Boer,aangezien beiden er geen k't van kunnen!

Voorstel aan de knvb om Tan en Gullit te pleasen. Nodig bij elke functie een niet wit persoon uit en stuur hem direct weg na aankomst. Klinkt lullig he, maar dat is wat er gebeurt als je iemand uitnodigt puur op kleur. Kwaliteit gaat het om en niets anders. Ik zou het vreselijk vinden als ze mij uitnodigen, omdat ik niet wit ben.

Hier ga je nooit uitkomen. Want wat is selecteren op ‘kwaliteit en geschiktheid’ dan? Dat kun je dikwijls moeilijk objectiveren.

Moet niet gekker worden Tan. Straks wil ie dat Silvana S om haar kleur nog bondscoach wordt

24 september 2020 om 10:03

Is het vrouwen team niet op zoek naar een nieuwe coach? Dan hebben we een naam.

Weet je waar ik mij vaak over verbaast. De mensen die het hardst schreeuwen over racisme, kijken het meest naar kleur. Het feit dat er alleen maar witte mensen in de top zitten, wordt er gesuggereerd dat dat erg is. Maar dat slaat nergens op. Alleen als het echt op voorkeur van huidskleur is gedaan, is dat erg. Onderzoek dat eens en trek je conclusies. Met mensen gaan praten, omdat ze een andere kleur dan wit hebben? (Wat die commissie suggereert), dat slaat pas nergens op. Dan ben je pas bezig met schijn ophouden. Echt weer een drukte om niks en wederom een kans voor een groep mensen die op de een of andere manier wilt dat we meer naar huidskleur gaan kijken. Een kwalijke zaak juist.

Oh gaan we weer. Tan houd gewoon je mond dicht. Niemand zit te wachten op dit soort zinloos en inhoudsloos geklaag. Rijkaard wilde niet en voor de rest heeft de knvb überhaupt niet bij veel trainers geïnformeerd. Wat er niet is kan je ook niet aanstellen als bondscoach.

Ik kan hier dus helemaal niets mee. Ik word zo moe van deze hele discussie. Een poppetje met of een poppetje zonder kleur. I really don't care, mits het poppetje beschikbaar is en de nodige internationale uitstraling heeft. Je kan nu weer gaan janken omdat er zogenaamd maar één poppetje met kleur is benaderd, maar ga nou eens bij jezelf te rade. Er zijn veel poppetjes met kleur die het in potentie best zouden kunnen doen. Ik denk aan een Bouhlarouz, ik denk aan een Seedorf, Gullit, van Bronckhorst, Winter, Reizer, Menzo, misschien Kluivert. Maar daarna houdt het toch wel op. Hebben zij die ambitie? Ik heb ze niet gehoord. Ten Cate is wat mij betreft niet betrouwbaar na de vorige gang van zaken en bovendien heeft hij recentelijk een paar gekke uitspraken gedaan n.a.v. de slavenarbeid in Qatar.van dit lijstje hebben volgens mij alleen van Bronckhorst en Reiziger de ambitie om coach te worden. Ik denk dat hij Ten Hag wel eens zou kunnen gaan opvolgen als hij bij Ajax vertrekt. Van Bronckhorst zit net met zijn hele hebben en houden in China en heeft het daar volgens mij nog prima naar zijn zin. Hij heeft toevallig een contract voor 2 jaar getekend en heeeee.... Heeft Frank ook niet voor 2 jaar getekend?mark my words: over twee jaar wordt Van Bronckhorst de nieuwe bondscoach.

ik ben nooit fan geweest van Tan, maar sinds hij niet durfde in de Akwasi kwestie aan te schuiven bij VI, ben ik zo ontzettend klaar met deze man. Als je ergens voor staat, zoals hij zegt dat hij doet, moet je ook de moeilijke gesprekken in gaan. Hoe roept alleen wat van achter het bureau of komt bij programma's waarvan hij weet dat hij gesteund wordt. De echte confrontatie gaat hij niet aan.

24 september 2020 om 09:36

Het is gewoon een moraalridder die vanwege positieve discriminatie zo hoog op de ladder heeft kunnen opklimmen. Natuurlijk kan hij wel presenteren, maar dat kunnen er wel meer. Zijn kleur heeft hem simpelweg meer opgeleverd dan gekost.

Hoezo blijven zoveel mensen Ten Cate noemen? Die heeft met die hele afluisteraffaire zijn eigen glazen voorgoed ingegooid.

24 september 2020 om 09:37

Dat begrijp ik ook niet. Vind het maar een min mannetje, dat baseer ik mede op een reeks persoonlijke ervaringen in het amateurvoetbal.

Dit is Nederland Humberto! Daar waar er voor dit land geen gekleurde mensen zijn die de juiste kwaliteiten hebben. Dus hou nou eens op met dat blm gejank. Dit is natuurlijk weer jaloezie en haat zaaien.. Als er een persoon was geweest die zwart, geel, groen of mij part paars was geweest en hij had de kwaliteit om bondscoach te zijn.. Dan was hij heus wel aangesteld. Maar die persoon is er niet.. Dus moeten we het met Frank de Boer doen.. Ik had ook liever Louis van Gaal gezien met de Boer als zijn assistent ipv Lodeweges. Hou op met gejank wel leven verdomme niet meer in 1700 maar in 2020 so time to grow up like an adult crying baby's!!

Ik ben voor mijn voetbalteam al jaren op zoek naar een getinte, gehandicapte transgender als voetbalcoach. Maar kan er geen vinden die op zondagochtend het 7e bier-elftal wil coachen. Dus doen we het maar weer met een iets te dikke witte man.

24 september 2020 om 09:57

En hoe zijn de resultaten?

Met het huidige beperkte niveau van de Nederlandse coaches snap ik niet dat de Knvb niet eens een buitenlandse coach aanstelt. Met de kwaliteit van de huidige selectie zal er toch wel een topcoach beschikbaar zijn die er zin in heeft om met dit Nederlandse elftal te presteren. En of die coach dan uit het oosten, westen, zuiden of noorden komt kan mij echt gestolen worden.

Veel voetballers zijn gaan voetballen omdat het hobby betrof en dat ze in die hobby heel erg goed waren, dan word je dus heel goed betaald om je hobby uit te mogen oefenen. Na een carriere van zo'n 15 jaar je hobby uitgeoefend te mogen hebben, en daar ook best wel heel veel voor hebt moeten laten, gaan er veel genieten van de centen. De echte liefhebbers gaan dan overwegen om een trainersdiploma te gaan halen. Ik denk, en dat bedoel ik helemaal niet racistisch, dat daar gewoon een cultuurverschil zit en dat 98% van de 100 ex-voetballers met een migratieachtergrond gaat teren op de verdiende centen (en dat begrijp ik best, zou ik waarschijnlijk ook doen als ik wat meer talent had) en dat een iets grotere groep 'niet migranten' wel wil investeren in een trainerscarriere. Ik zie dat Rijkaard, Gullit en Ten Cate worden genoemd. Kom op, Rijkaard is al jaren van de radar verdwenen, dat is niet voor niets natuurlijk, als hij beschikbaar was geweest voor een trainersvak dan had die echt wel ergens gezeten de afgelopen 10 jaar, dat heeft helemaal niks met discriminatie te maken. Voor Gullit geldt hetzelfde.... Ik hoop ook dat van Bronkhorst snel weer een mooie klus heeft want die heeft echt wel talent, had van mij de bondscoach mogen worden, Reiziger kan ik niet over oordelen, lijkt me ook een serieuze jongen die bij Ajax zich mag doorontwikkelen, maar onzin natuurlijk om hem te noemen als het gaat om bondscoach. We hebben allemaal de mond vol over discriminatie, en ja ik denk ook dat dit heel veel vaker voorkomt dan dat ik zo kan beoordelen maar vind niet dat we alles moeten gooien om discriminatie.... je hebt natuurlijk wel te maken met cultuurverschillen, daar zit niets racistisch aan, dat is gewoon een feit en daarin zitten verschillen, en dat is niet goed of fout.

Tan toont maar weer aan totaal ongeschikt te zijn om plaats te nemen in zo commissie. Dit streeft het doel voorbij en ze komen nu eerder over als een kind dat zijn zin niet krijgt. Ik heb ernstige twijfels of de beleidsregels goed zijn opgesteld. De diversiteitsdiscussie is heel gevoelig dus het is van belang te zorgen dat alle procedures en regels daadkrachtig zijn uitgeschreven. Hoe kan je nou afgeven op de Knvb dat ze voor de schijn een persoon met migratieachtergrond hebben benaderd? Dan zijn je regels toch niet waterdicht?! Als je verlangt van de Knvb dat ze iemand benaderen en dit ook doen met echte interesse, zorg dan voor goede regels. Maar voorzitter Tan heeft hier dan in gefaald. Voorzitter zijn is niet makkelijk en een zeer belangrijke taak. Niet om maar weer ergens vooraan te lopen om te schreeuwen bij alles wat je niet bevalt.

Er is ook niet met een vrouw gesproken. Misschien dat ze hier ook een commissie voor kunnen oprichten. Je gaat niet met iemand praten als hij geen kans maakt, dat is jezelf voor de gek houden. Als je Ten Cate of Gullit geen geschikte coach vindt dan moet je er ook niet mee gaan praten. Edit: Rijkaard heeft al gereageerd en slaat de spijker op zijn kop; 'Ik kijk naar kwaliteit, niet naar kleur'

24 september 2020 om 09:58

"er is ook niet met een vrouw gesproken." Precies wat ik dacht. Stel de regel wordt ingevoerd dat er beslist iemand uit een minderheidsgroep of een vrouw moet worden uitgenodigd voor een gesprek dan heeft degene dan toch ook het idee dat de enige reden dat hij/zij is uitgenodigd het feit dat hij/zij tot die groep behoord. Niet om de kennis of kunde die de persoon geniet.

24 september 2020 om 10:37

Ja en ook niet met een Lgtb, en niet met een bejaarde aids patiënt, en niet met een dolfijn, krijg je die partijen straks ook nog achter je aan. Tan heeft totaal geen idee wat er achter de schermen plaatsvind dus hij zou eerst even navraag kunnen doen bij Gudde over het wel en wee. Daarnaast heeft Tan geen flauw benul van voetbal anders dan wat programma presenteren. Zoals de leek zich afzijdig dient te houden in de corona discussie, moet hij dat ook doen in de voetbaldiscussie.de Knvb moet een lijst opstellen en zelf bepalen hoe de procedure in zijn werk gaat. Met de huidige keuze ben ik het ook niet eens, maar ik weet ook niet wat Gudde en co wel gedaan hebben. De communicatie vanuit Zeist zou wel wat beter kunnen wat dat betreft. Ookal zijn ze geen verantwoording schuldig, geeft openheid in een verklaring wel veel duidelijkheid en minder reden tot speculatie en dus al dat soort typetjes als Tan die daar via social media weer populistisch op gaan inspelen.

Langzamerhand trek ik mij steeds verder terug uit de samenleving, mede door dit soort opmerkingen, niks is goed meer, alles moet 'woke' zijn. Gewoon de focus houden op wat leuk en nuttig is in het leven en mensen helpen waar het kan.

Word tijd dat Shinji Ono ofzo zijn papieren gaat halen, dan pakken ze de diversiteit aan EN kiest men ook een ras wat er niet om vraagt. Nog steeds rascisme, reversed, maar wel een dikke middelvinger naar de hele beweging die zichzelf in de slachtoffer rol pushed. Maar even serieus had gewoon giovanni genomen en was van heel het gezeur afgeweest, net alsof Frank een betere kandidaat was..... Tegenwoordig moet je je battles kiezen en dit is er niet 1 van :D

Ik meende dat die commissie bedoeld was om rassendiscriminatie de voetbalwereld uit te helpen, niet om het te bevorderen? Waarom is huidskleur ineens een criterium bij de selectie van de beste optie als bondscoach?

Verdeeldheid zaaiers als Humberto Tan verpesten het juist voor minderheden. Wanneer er nu iemand aangesteld met een migratieachtergrond gaat iedereen roepen dat dat de enkele reden is. Die jongen staat 5-0 achter. Toen Frank Rijkaard bondscoach werd, maakte niemand zich er druk om. Velen vonden dit gewoon logisch dat een oud voetballer met zijn staat van dienst, die bovendien altijd een leider in het veld was en zinnige uitspraken deed bondscoach werd. Het was gewoon geen issue, je kiest een zo goed mogelijke kandidaat. Maar juist nu, door haatzaaiers als Humberto Tan, is het bijna onmogelijk om nog een bondscoach aan te stellen met een migratie achtergrond.

En weer zo’n stumper die zich moeiteloos in de ‘ wij tegen zij’ rol weet te manoeuvreren. Dit soort uitspraken zorgt juist voor verdeeldheid en brengt een gedeelte zwakbegaafden weer op het idee dat er een complot gaan is tegen gekleurde mensen als bondscoach. Daarbij noemt hij in zijn gehele relaas niet 1 geschikte kandidaat die het volgens hem dat wel had moeten zijn, als meneer diversiteit in de ruimte lullen is gewoon goedkoop scoren. Als Rijkaard niet benaderd was, was het racisme en als Rijkaard wel benaderd wordt is het alleen maar voor de vorm omdat iedereen al zou weten dat hij nee zou zeggen. Sodemieter op vent, dit soort engnekken passen uitstekend in het rijtje Akwasi.

De spaarzame gekleurde trainer kandidaten die worden genoemd hebben of geen/nauwelijks ervaring als hoofd coach. Of doen al jaren niets meer in voetbal...de enige werkbare combi in mijn ogen zou ten Cate zijn op het veld ...met zijn ervaring een prima coach en Gullit voor pers en camera..deze weet prima met pers om te gaan maar als trainer weinig ervaring.

VRAAG ZOU ZIJN OF BEIDE HEREN IN ZO'N ROL WILLEN FUNGEREN.

namen als Seedorf..Kluivert..dit zijn pluche zitter...meer neigende naar TD functies en geen trainers..Reiziger en Bogarde zijn uitstekende assistenten maar niet veel of geen ervaring als hoofdtrainer en ook geen idee of de ambitie er is om dat te worden...vele vinden trainen geweldig maar hebben niets met de media.

Umberto Tan,het pratende kostuum.
In de volksmond ook wel"lampelulletje"genaamd.
Denkt omdat hij"zwart,nee sorry gekleurd"is"ineens overal verstand van heeft.
Kom op leeghoofd,ga jij lekker op de suikerplantage je werk doen

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren