Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Milik schiet Ajax terug aan kop van de Eredivisie

Laatste update:

Ajax heeft de verhoudingen aan kop van de Eredivisie weer hersteld in Amsterdams voordeel. De ploeg van trainer Frank de Boer wist dat het na de zege van PSV moest winnen bij sc Heerenveen en dat lukte: 0-2. Arek Milik was de gevierde man bij de hoofdstedelingen: de spits maakte doelpunt 20 en 21 van het seizoen. FC Twente en De Graafschap kunnen in de laatste twee wedstrijden van het seizoen nog roet in het eten gooien voor Ajax.

/

Door de overwinning van PSV op Vitesse wist Ajax dat het moest winnen, maar veel indruk maakte de ploeg van De Boer niet in het eerste halfuur. Via Davy Klaassen kregen de Amsterdammers een grote kans, maar op aangeven van Mitchell Dijks schoof de aanvoerder de bal tegen keeper Erwin Mulder aan. Ook sc Heerenveen liet zich een keer zien: Mitchell te Vrede klopte Mike van der Hoorn in de lucht en de spits kopte goed naar de hoek, waar doelman Jasper Cillessen met een fraaie zweefduik schade voorkwam.

Het spel van Ajax miste urgentie en sc Heerenveen kwam nauwelijks in de problemen, al kreeg Milik na iets meer dan een halfuur wel een prima kans. Op aangeven van Thulani Serero, die de gepasseerde Riechedly Bazoer in de basis verving, gleed de Pool de bal rakelings naast. De thuisploeg hield het compact en gesloten en zal geweten hebben dat Ajax na rust moest komen, om de positieve marge op de ranglijst in stand te houden.

/

Bij de wedstrijd tegen FC Utrecht moest een omstreden strafschop verlossing brengen voor Ajax en dat gebeurde ook in Friesland. De bal werd tegen de hand van Kenneth Otigba geschoten; scheidsrechter Serdar Gözübüyük vond het voldoende voor een strafschop en Milik schoot de bal uitstekend in de hoek voor de 0-1.

De thuisploeg had zich tot dat moment vooral beziggehouden met tegenhouden, maar trainer Foppe de Haan zal zich ook gerealiseerd hebben dat zijn ploeg na het openingsdoelpunt moest komen. Daar kwam niet veel van terecht; zo kwam Te Vrede totaal niet in het stuk voor. Het werd zelfs 0-2, opnieuw door Milik, waardoor de Friese dadendrang de ijskast in kon. Mitchell Dijks stond weer aan de basis en de spits schoof de bal bekwaam onder Mulder door.

Was het een terechte strafschop?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Beste mensen op het veld waren Van Der Hoorn en Viergever, speelden een solide wedstrijd. Heerenveen heeft geen kans gehad. Ajax speelde niet echt veel beter maar blijft eenvoudig overeind. Kan me voorstellen dat dit voor een neutrale toeschouwer een saaie pot was. De penalty is twijfelachtig, vind het makkelijk gegeven. Denk wel dat ajax zonder deze penal ook wel had gewonnen. Op naar twente, op naar nummer 34!

20 april 2016 om 22:35

Over het geheel genomen toch een verdiende overwinning. Het voetbal was van beide kanten zeer pover maar je voelde wel aankomen dat Ajax de tweede helft nog naar zich toe zou trekken, Heerenveen kon echt niks klaarmaken. De penalty had je ook niet kunnen geven, wat dat betreft zat het Ajax mee, maar ik denk niet dat Heerenveen de nul anders gehouden had.

Ik zou als Ajacied echter nog niet juichen. Het spel geeft daar geen aanleiding toe en puntenverlies ligt nog steeds op de loer. Wordt spannend!!

20 april 2016 om 22:40

Wordt zeker spannend, schitterende ontknoping in deze Eredivisie! Heb er zin in, op facebook stonden vandaag ik weet niet hoeveel evenementen van psv supporters die denken een feest te kunnen vieren. Zou tof zijn om zoiets te kunnen dwarsbomen

20 april 2016 om 22:42

Je zegt zelf dat Ajax beter was, dus dan is de overwinning toch terecht? Ik vond de penalty een twijfelgeval, ik zeg ook dat het Ajax in die zin meezat, want het is zo'n gevalletje wel/niet.

20 april 2016 om 22:48

Je hebt gelijk, was geen penalty, maar ik denk dat Ajax anders ook wel had gewonnen. We hebben niks weggegeven en een hoop kansen gekregen.

Maar het hielp enorm die pingel, geef ik toe.

20 april 2016 om 22:48

Onterechte penalty? Hands is geen hands meer tegenwoordig, of komt dat omdat et in et voordeel is van Ajax. Wat een onzin wordt hier gesproken; hands is hands, dus penalty. Dat zijn de regels. Als je dat niet snapt, kijk dan geen voetbal, en hou je mond.

20 april 2016 om 22:49

Was gewoon een terechte penalty Heerenveen had voordeel van de situatie.
De bal gaat tussen de arm en het lichaam door dus de mensen die zeggen dat de arm naast het lichaam zit mag morgen naar specsaver.

20 april 2016 om 22:49

@ groenhoekbanoe,

Het is onzin dat Ajax terecht gewonnen heeft, stel je. En zelf geeft je aan dat Ajax beter was en de grootste kansen hadden. Als je beter bent dan heb je toch altijd verdiend gewonnen?

Wat betreft de penalty ik denk dat ik dit jaar al zeker 20 van dit soort gevallen voorbij heb zien komen en het hele jaar nog niemand over gehoord.

20 april 2016 om 22:50

Kaiser, wat een gelul, hands betekend dat de hand met opzet naar de bal gaat, niet dat de bal vanaf 2 meter kei hard tegen iemand zijn hand aan wordt geschoten die recht langs zijn lichaam bevindt, je kent duidelijk de regels niet.

20 april 2016 om 22:52

Voor de gefrustreerde mannetjes die weer lopen te janken dat de penalty onterecht is.
Bij hands gaat het erom of de armen en natuurlijke beweging maken en DUS Niet of de armen langs het lichaam zijn(met een gat van 10 centimeter ertussen). Je ziet dat de verdediger een beetje voorbij de bal gaat en z'n linker arm Stijf links langs z'n lichaam houdt. Ik zeg niet dat het een 100% strafschop is, maar je kan hem geven.

Buiten dat en terechte overwinning voor Ajax, ondanks de slechte wedstrijd

20 april 2016 om 22:55

@ Panerai

Wat een onzin, de bal was niet kei hard en hij ging gewoon met zijn arm richting de bal. Wat een fantast ben jij zeg.

20 april 2016 om 22:57

Daarentegen, als door die onbewuste hands een directe goal of goalkans wordt ontnomen is het toch een penalty. Lullig maar ja. In dit geval was het lastig te beoordelen en mag Ajax dus niet klagen, maar ik snap de scheids op zich wel.

20 april 2016 om 22:57

Ja en daarnaast stonden er 3 man voor de goal toen die voorzet was werd geblockt met hands, ik vind hem wel terecht

20 april 2016 om 22:57

Panerai, kijk de beelden eens goed. Zijn hand beweegt niet mee met de rest van zijn lichaam. Zijn lichaam beweegt van de bal af, terwijl zijn hand het pad van de bal blijft blokkeren. Je ziet ook duidelijk dat zijn hand zich niet recht langs zijn lichaam bevindt, maar er wel duidelijk ruimte is tussen zijn lichaam en zijn arm.

20 april 2016 om 23:00

het spijt me panerai maar jij kent de regels niet. fox overigens ook niet. het gaat er hier niet om of de hand naar de bal gaat of de bal naar de hand. er is hier sprake van voorwaardelijk opzet: als de speler die de bal met arm of hand beroert zijn arm op een positie houdt dat hij zou moeten kunnen begrijpen dat een handsbal het gevolg kan zijn. als een speler opspringt of zich met zijn armen breed maakt, is het dus wel degelijk hands als daar vervolgens tegenaan geschoten wordt.

20 april 2016 om 23:20

Download maar even de spelregels van de knvb, dan hoeven we geen discussie meer te voeren. Geen penalty.

20 april 2016 om 23:26

Willum, of jij of de knvb nu vinden dat het geen pingel is, is niet belangrijk.
Hij is gegeven en gemaakt, prima voor Ajax.

20 april 2016 om 23:42

Sorry maar dan ken jij de regels ook niet goed. Hands hoeft niet persee met opzet te zijn. Als je onbewust je arm uitsteekt en je daardoor het spel van de tegenstander belemmerd dan kan de scheids daar ook voor fluiten. Dat was hier zeker het geval.

20 april 2016 om 23:53

hahahaha, en die psv gisteravond kreeg niet zeker..........

21 april 2016 om 00:09

Heb je de penalty gezien die PSV gister kreeg. Die was duizend keer lachwekkender dan deze van vanavond

21 april 2016 om 06:55

@Paneiri, volgens mij ben jij degene die de regels eens moet bestuderen met vele anderen hier. Helaas praat iedereen elkaar na zonder enige kennis blijkbaar. Hands is een overtreding zodra de partij die zijn handen gebruikt er voordeel van heeft. Het hele stuk mbt opzet is al lang uit de regels omdat dit aanvechtbaar is. Je kunt als scheidsrechter immers niet weten wat mijn opzet of intentie is. Kortom...terechte maar voor Heerenveen ongelukkige penalty.

21 april 2016 om 07:07

Dan kennen wel meer scheidsrechters de regels niet want deze penalty wordt een paar keer per seizoen aan meerdere clubs gegeven, maar is kennelijk alleen een probleem als het om Ajax gaat. De scheids moet in een reflex beslissen en niet lekker op de bank zoals een topscheids als jij.

21 april 2016 om 08:33

Dit was een 100000% penalty. Houdt de armen naast zijn lichaam en maakt zichzelf daardoor breder. Eigen schuld, heel dom en lekker voor ajax

21 april 2016 om 08:41

Dit zijn altijd lastige situaties waarin scheidsrechters heel inconsistent fluiten. Wat mij betreft kun je hem geven Maar dan moet je gewoon elke keer als de bal op de Hand komt fluiten. We hebben ook dit jaar tal van situaties in hetzelfde Weekend gezien waarin ongeveer gelijksoortige situaties anders bestraft werden en ook PSV heeft daar mee te maken gehad (ik denk zo snel aan Cambuur en Vitesse uit).

Persoonlijk vind ik dit geen strafschop omdat die armen op een natuurlijke positie hangen, hij zich niet breder maakt en de bal ook nog eens van dichtbij geschoten wordt. Dus zelfs als hij zou willen, dan nog wordt het lastig om geen Hands te maken.

21 april 2016 om 10:11

Dammie, kijk er nog is naar en zie hoe gespannen zijn linkerarm is. Dat is alles behalve natuurlijk!

21 april 2016 om 12:45

@skes ja want voetballers laten normaal gesproken al hun spieren en armen lekker ontspannen tijdens een professionele wedstrijd, wat een dom argument.

21 april 2016 om 13:15

Ze lopen in ieder geval normaal gesproken niet voorbij de bal en nemen hun arm vervolgens dan gespannen niet mee met de rest van het lichaam
Maar goed, ik zie dat je een gefrustreerde Psv'er bent en je hebt het er blijkbaar erg moeilijk mee.
Nogmaals, ik zeg niet dat het een 100% strafschop is, maar het is zeker uit te leggen dat ie gegeven wordt.

20 april 2016 om 22:40

In ieder geval mooi om te zien dat er ook een Ajacied is die toe kan geven dat de penalty op zijn minst twijfelachtig is.

Aan al die andere Ajacieden zou ik zeggen, kom op man en leef je eens in. Als het andersom zou zijn zou je hem ook (te) makkelijk gegeven vinden.

Buiten dat terechte overwinning.

20 april 2016 om 22:46

@ Qure

De penalty kan gewoon gegeven worden. Scheidsrechters hebben gewoon de regels te volgen, onderbuik gevoelens van hoe makkelijk tellen daarin niet mee. Ik begrijp best dat men vanuit emotie het hier niet mee eens is, prima. Natuurlijk zou ik het andersom ook lullig vinden maar dat neemt niet weg dat de penalty gewoon terecht gegeven is.

21 april 2016 om 07:47

Ik vind de penalty van zondag en van gisteren allebei terecht. Probleem is dat ze in het voordeel voor Ajax zijn gefloten en daar zitten de psvers nogal mee. Bovendien maakt de media er een show van. Bij SS blijft men ook bezig. Prima hoor. Mocht Ajax kampioen worden smaakt de titel nog beter.

20 april 2016 om 22:43

Je vergeet Serero, die was de tweede helft heel sterk bezig!

20 april 2016 om 22:51

Eens, speelde uitstekend.

20 april 2016 om 23:50

Klopt inderdaad! Vond eigenlijk sws niet iemand onvoldoende spelen vandaag, misschien Dijks, die kwam af en toe wat weifelend over.

21 april 2016 om 01:58

Schöne kwam weer geen drol voorbij

21 april 2016 om 05:47

Dijks was wel goed bezig, ik vond hem niet weifelend, je ziet toch dat bijna alles over links gaat. En dit is ook aan dijks te danken.

21 april 2016 om 00:26

Matig team + matige clib geworden Ajax Amsterdam. Gelukkige winst. Heerenveen voetbalde goed mee tot de penalty. Daarna was het over. Voor de penalty was het zeker in evenwicht.

21 april 2016 om 01:18

Heerenveen denkt goed mee te voetballen.. je hebt 1 kans gehad.

21 april 2016 om 07:09

Voetbalde goed mee? De adrenline vertroebeld je beeld. Heerenveen was tandenloos en verloor telkens snel de bal. Kansen zijn er op een kopbal na niet geweest. Ajax was duidelijk sterker. Heerenveen speelde nog beter na de 2-0 dan daarvoor.

21 april 2016 om 08:43

Heerenveen deed niet onder voor het spel van Ajax inderdaad, Maar dat is eigenlijk geen compliment. Het was gewoon (zeker de eerste helft) zeer zeer matig en slordig. De beste kansen waren overigens voor Ajax (ook voor die Penalty) dus zo best was het vanuit Heerenveen kant allemaal niet

21 april 2016 om 19:31

Als Ajax al matig is, wat is de rest dan?

20 april 2016 om 22:40

@paulodybale zoals ze bij Fox net al aangaven, bal gaat naar de hand en niet de hand naar de bal. Hand/arm bovendien gewoon langs het lichaam. Geen penalty dus.

20 april 2016 om 22:40

Paulo wat een dikke vette onzin kraam jij toch weer uit. Hij had zijn handen kaarsrecht naast zijn lichaam en die bal werd van amper 2 meter kei hard tegen zn hand aan geschoten. Ik durf te wedden dat 9 van de 10 scheidsrechters hem niet had gegeven en als het omgekeerd bij de Ajax goal was gebeurd dan was ie waarschijnlijk ook niet gegeven. Dat Ajax met opzet bevooroordeeld wordt door de Knvb gaat me wat te ver maar het is wel typisch dat dit al 2x in een week tijd gebeurd.

20 april 2016 om 22:41

Hij heeft zijn armen gewoon normaal langs zijn lichaam.. Een heel natuurlijke houding en beweegt zijn arm absoluut niet naar de bal. Als je dan de afstand ook nog meeneemt vanwaar deze bal wordt geschoten dan is dit geen pingel.

En het zal mij verder echt een rotzorg zijn wie er kampioen wordt maar ik vond dit neutraal gezien geen strafschop.

20 april 2016 om 22:42

Twijfelgeval, je kunt hem geven. Denk dat ajax anders ook wel had gewonnen dus deze is niet zo heel belangrijk. Degene die kampioen wordt die verdient hem natuurlijk wel. Zowel ajax als PSV hebben een groot aantal punten.

20 april 2016 om 22:47

Deze was niet belangrijk is natuurlijk onzin. Ajax was beter maar het lukte niet in te scoren dus deze was zeer belangrijk.
Ajax speelde alles behalve dan sprankelend.
Had nog maar moeten zien of ze anders gescoord hadden.

En het was geen panel arm ging niet naar de bal toe en armen langs het
Lichaam.

20 april 2016 om 22:47

Ik sta inderdaad ook altijd met mijn handen helemaal opengedraaid naast mijn lichaam. Dat staat zo lekker luchtig.

Je laatste opmerking is puur speculatie Panerai. Waar is dat op gebaseerd? Zeker nu Ajax uit speelt.

Ik vind hem ook erg makkelijk gegeven maar hij staat zich echt wel bewust breed te maken. Tel daarbij op dat guzudinges vol zicht heeft op het feit dat de bal op zijn arm komt en je kunt echt niet meer zeggen dat dit een zelfde situatie is als afgelopen weekend. Ben overigens niet zo'n spelregelfetisjist dat ik weet of bal naar arm nog steeds een criterium is.

Je ziet steeds vaker verdedigers met de armen op de rug om deze situatie te voorkomen. Had hij dat gedaan dan zo de bal gewoon voorgekomen zijn en wellicht zeer kansrijk. Hij ontneemt door zo te staan Ajax die kans dus ik kan me voorstellen dat je hem geeft.

20 april 2016 om 22:48

Hij moet zorgen dat het niet kan. Net zoals lomp inkomen van Janssen.

20 april 2016 om 22:49

8 van de 10 want makkelie had hem ook wel gegeven hoor

20 april 2016 om 22:50

Elk seizoen worden er wel een paar penalty's voor een zelfde soort handsbal-situatie gegeven. En vaak ook niet. De interpretatie van de scheidsrechter is doorslaggevend en nu viel het gelukkig de kant van Ajax op.

20 april 2016 om 22:50

Ik denk dat jij jouw handen meestal verder van je lichaam zal hebben dan dat hij had. Mvg

20 april 2016 om 22:51

Nou nee... kijk maar goed.. eerst stijf tegen het lichaam, toen de bal werd gespeeld toch een onbewuste 15 cm richting bal..
Juist goed dat de scheids hem durft te geven na alle commotie van de match tegen utreg..

20 april 2016 om 22:52

Huillie huillie weer in zielenpoten dorp eindhoven.
Deze pingels is gewoon terecht en wie niet ziet dat de arm niet naast het lichaam zit mag morgen naar de oogarts.

20 april 2016 om 22:52

Netjes weer gegeven Panerai, ik vind het geen penalty maar die complot theorieen moeten stoppen.

20 april 2016 om 22:52

Edit: pingel

20 april 2016 om 22:53

Panerai je maakt jezelf belachelijk. Kijk de herhaling eens en je ziet dat duidelijk dat het absoluut niet kaarsrecht is, net als de bal wordt geschoten probeert hij op een goeie plek te staan maar beweegt daardoor zijn arm van zijn lichaam op en blokt daardoor de bal dus een penalty. En alsof Ajax altijd wordt geholpen... Pff onzin na vorige week wordt Ajax ineens bij alles geholpen en is het blijkbaar al het hele seizoen bezig. Nee. Wij hebben de scheids ook zovaak tegen gehad, vorige week 1 keer mee en nu een penalty die hoogstens een twijfelgeval is, dus roept iedereen maar schande op de scheidsrechter en Lucky Ajax omdat ze niks beters weten.

20 april 2016 om 22:54

Klets niet. Toen Vertonghen de bal van 1 meter tegen zijn hand kreeg en Ajax zo de playoffs verloor hoorde je niemand over onterechte penalty. Als het Ajax is alles onterecht he?

20 april 2016 om 23:00

Ik vond het geen penalty maar ik denk juíst dat 9 van de 10 scheidsrechters hem geven Panerai. Dit soort handsballen zie je zo vaak en ik erger me er dan altijd aan als ze gegeven worden, maar bijna iedere scheids doet het.
Ik ben Ajacied dus nu ergerde ik me er uiteraard niet aan, maar ik vond het geen penalty, desondanks wordt ie heel vaak gegeven in dit soort situaties.

20 april 2016 om 23:03

Iedereen kan toch wel waarnemen wat er gebeurd is, of niet? Natuurlijk gaat hij niet met zijn hand naar de bal toe, want zijn hand was al op de juiste plek. Wat iedereen ook kan waarnemen is dat zijn lichaam door beweegt, maar zijn arm als het ware blijft hangen (je ziet ook dat er een gat zit tussen zijn lichaam en zijn arm en dit groter wordt van zijn hand uit en zijn schouder een beetje meedraait). Dat is uiteraard geen natuurlijke beweging.

Dit alles is echter niet relevant, want met 3 man voor de goal is het gewoon een terechte penalty, want er wordt een scoringskans ontnomen met de hand (en dit is altijd een penalty, behalve als de hand tegen het lichaam aanzit).

20 april 2016 om 23:24

Als je zo uitgesproken bent, kun je toch wel eerst even de spelregels raadplegen? Of de tegenstander er voordeel van heeft, is geen criterium voor wel/geen hands. Er is sprake van hands in geval van opzettelijk de bal met de hand spelen, waarbij rekening gehouden moet worden met de beweging van de hand naar de bal en de afstand tussen de tegenstander en de bal. In mijn optiek was er geen beweging van de hand naar de bal en was de afstand tussen de tegenstander en de bal zo klein dat hij met geen mogelijkheid kon voorkomen dat de bal tegen zijn hand ging. Dus geen opzet, dus geen hands, dus geen penalty.

20 april 2016 om 23:58

Was een hele duidelijke penalty, hand draaide open, hiermee probeerde hij zich breder te maken en de arm zat niet strak langs het lichaam. Fox is alleen uit op vermaak, heeft niks met de feiten te maken.

21 april 2016 om 00:47

had de persoon in kwestie er voordeel bij? ja? penalty.. fock dat gelul met opzet en bewust.. dan ga je over kaarten praten.. tis lullig en hij deed het absoluut niet bewust maar het was wel gewoon een penalty..

21 april 2016 om 05:52

Dit was gewoon een penalty, de arm zat niet langs zijn lichaam, dat er scheidsrechters zijn die hier geen voor geven, zal zeker zijn. Maar ik kan me een situatie nog herinneren met alderwereld, hij had zijn arm strak lans zijn lichaam en kreeg toch een penalty tegen, die was oneerlijk, want hij kon zijn arm niet in het lichaam duwen.

21 april 2016 om 06:38

Panerai, ach man. Kaarsrecht langs zijn lichaam? Zijn linkerhand was dat zeker niet. Ongelukkig? Ja zeker. Net als dat het ongelukkig was toen we exact hetzelfde meemaakte vs Twente. Waar was jij toen? Toen vond je het vast goed zo. Toen moesten de Ajax fans niet zo zeiken volgens velen. Nou bij deze. Alle niet Ajax fan. Ff gewoon dimmen.

21 april 2016 om 06:43

En met exact hetzelfde bedoel ik dus verdomd makkelijk tegen gekregen, maar ja dan mag het....

21 april 2016 om 07:32

Die moet ik onthouden. Dan spring ik voortaan met 2 handen van mn lichaam af naar de bal om hem te blocken. Zo maak ik dus geen beweging naar de bal als ik mijn handen maar op 1 plek hou.

20 april 2016 om 22:38

Penalty was onterecht maar je kan niet ontkennen dat Ajax over heel de wedstrijd wel beter was. Het is natuurlijk altijd gissen wat er was gebeurd als ze die penalty niet hadden gekregen maar over heel de wedstrijd gezien zijn 3 punten voor Ajax wel terecht. Helaas... Dan moeten wij Cambuur maar met een monsterscore naar huis sturen of hopen dat Twente nog gaat stunten.

20 april 2016 om 22:42

Ja maarja beter zijn en een pingel kado krijgen zijn wel twee verschillende dingen. En van mij mag Ajax kampioen worden hoor, ik heb geen voorkeur, maar dit was geen pingel. Neem zondag erbij en PSV had al praktisch kampioen geweest.

20 april 2016 om 22:43

Sportieve reactie, en inhoudelijk ook juist. Alleen over de penal kun je discussieren, waarbij je kunt zeggen dat hij 7 van de 10 keer niet gegeven wordt. Maar je ziet ook genoeg dat hij wel gegeven wordt.

20 april 2016 om 22:45

Ik snap dat hij hem geeft, bal komt tegen de arm, diezelfde arm die een seconde ervoor nog 10 cm meer naar zijn lichaam toe is. Hij wilt de bal blokken en doet dat met de arm, niet bewust met de arm maar snap waarom hij hem geeft. Kijk maar eens waar de arm in voor de voorzet en bij het contact, natuurlijke beweging maar de bal gaat nog tussen de arm en het lichaam door. Is geen zuivere maar hem onterecht noemen gaat me te ver, ongelukkig en onbewust geloof ik wel.

20 april 2016 om 22:45

Terecht of niet maakt niet echt uit. Een ploeg kan heel de wedstrijd beter zijn en moeite hebben met scoren zoals Ajax vanavond.
Het penalty moment was de verlossing voor Ajax en daarmee was de wedstrijd idd gespeeld.
Ajax was beter maar ook niet sprankelend dus was afwachten geweest of ze die goal hadden gemaakt.

Ik durf nu het kampioenschap wel naar Ajax toe te schrijven iig

20 april 2016 om 22:47

AZ, dat is de zure waarheid inderdaad, maar het is nog niet gespeeld, ik heb er nog steeds vertrouwen in dat PSV alles gaat winnen en dat het tegen Cambuur wat thuis is nog wel eens een schiettent kan worden. En ik zie Ajax ook niet zomaar winnen van Twente winnen.

20 april 2016 om 22:55

Dit is gewoon een penalty omdat hij wel degelijk zijn arm beweegt naar de bal. Let maar eens goed op zijn witte zweetband dan zie je het goed. Maar zo n korte beweging voelt altijd wat makkelijk maar zijn de regels.

Verder pover Ajax met angst in de benen die niet voorruit durft te spelen waar de middenvelders veels te laag staan.

20 april 2016 om 22:57

Goede reactie, een van de weinige die een beetje objectief is. Volgens de regels moet er sprake zijn van opzettelijk hands. Volgens mij was dat niet het geval. Tweede helft was wel voor Ajax en hveen deed vrij weinig terug. Ben eigenlijk ook wel een beetje bang voor dat Cambuur morgen verliest en dan tegen psv rijp voor de slacht is.

20 april 2016 om 23:04

En ik zie PSV niet zo makkelijk winnen bij PEC Zwolle die nog volop strijden voor een plek in de play off, kortom : het zal heel erg spannend worden .

21 april 2016 om 09:21

Allebei de pingels terecht. Kan mij moeilijk voorstellen dat jij neutraal bent. Je bent voor een club waar de naam van Ajax nieteens mag worden uitgesproken.

20 april 2016 om 22:39

Lol, dit is toch gewoon een penalty? Denk je dat al die spelers altijd voor de lol hun handen achter de rug steken? Hij krijgt hem tegen zijn arm waardoor de voorzet niet aankomt, dus penalty. Daarnaast is de 2-0 ook nog gevallen en dat was een kwestie van tijd.

20 april 2016 om 22:42

Thugvz: de 2-0 (iig de goal zelf) had wellicht niet gevallen als er geen goal aan vooraf gegaan zou zijn. Dat speelt namelijk in de koppies van beide teams en kan dus een indirect gevolg van de eerste goal zijn... Anyway.... Weer winst voor Ajax.. Terecht of niet, dat doet er niks meer toe

20 april 2016 om 22:44

Mooi verhaal. Als PSV die penalty niet krijgt schiet Diks misschien wel die val binnen voor open doel. Achteraf is het mooi wonen

20 april 2016 om 22:48

Je hebt helemaal gelijk! Gewoon 100% penalty. Door zijn handen kwam de bal niet aan. En hou aub op met handen langs zijn lichaam. Geen enkele speler van Heerenveen protesteert, dat zegt ook genoeg!

20 april 2016 om 22:55

@psvchamps je hebt gelijk, er viel een last van de schouders van Ajax en daardoor gingen ze makkelijker voetballen.

20 april 2016 om 22:39

Het is een handsbal in de 16. Dit soort penalties worden regelmatig gegeven! Psv kreeg gister een pingel waarbij de overtrdeing buiten de 16 werd ingezet. Of was je dat voor het gemak even vergeten?

20 april 2016 om 22:41

Ingezet ja. Maar niet beeindigd en daar draait het om. Maar dat vermeld je dan weer bewust niet

20 april 2016 om 22:42

Al begin in met trekken in mijn eigen 16, waar de speler valt, daar wordt de vrije trap/pingel genomen. Het was dus gewoon een penalty. Mocht je het er niet mee eens zijn verwijs ik je graag naar de regelementen. Domme overtreding van Diks. Wat betreft vandaag vond ik het een goedkope penalty. Je kan hem geven.

20 april 2016 om 22:44

Ken jij de spelregels? Nee, anders had je niet zo'n dikke reactie gegeven.

20 april 2016 om 23:09

Isook,het gaat erom waar die is ingezet

20 april 2016 om 23:11

est-1913, er komen anders vaak genoeg situaties voorbij waarbij scheidsrechters hem op advies van de grensrechter buiten de 16 leggen. Pas geleden bij Utrecht nog gebeurd, geloof ik. Die viel er netjes binnen, maar de overtreding was duidelijk erbuiten. Scheids floot en zocht contact met de grensrechter, die zei dat t erbuiten was en toen was het een vrije trap.

20 april 2016 om 23:16

@mikie smalling, afgelopen dagen op vz al vaak genoeg aangegeven aan de hand van de Knvb regels dat het er juist om gaat waar die eindigt. De officiële regels van de Knvb vind ik doorgaans betrouwbaar met dit soort discussies.

21 april 2016 om 14:55

De regels van de Knvb zijn daar verdomd onduidelijk in. Er staat nergens beschreven aan het begin of aan het einde van het contact, maar er staat letterlijk dat een vrije trap of penalty gegeven moet worden op 'de plek van het contact'. Als dit contact nou 10 meter duurt (in geval van bijvoorbeeld vasthouden) heb je dus een gebied van 10 meter waarin de scheids hem vrij mag neer leggen.

Stel een speler wordt vanaf de middenlijn vastgehouden door een speler die hem vast houdt (ook vanaf de middenlijn). Echter gaat de aanvallende speler pas in de 16 meter liggen. Dan zou het volgens de regels van de Knvb een vrij trap kunnen zijn die ergens tussen de middenlijn en de 16 meter genomen mag worden, maar de scheids kan ook een penalty geven.

De interpretatie is dus vrij groot. Echter zijn er 2 duidelijke standpunten in te nemen om deze regel te verduidelijken:
1. Een overtreding wordt gemaakt waar hij begint, ongeacht hoe lang de speler nog doorloopt. Dus een vrije trap op de plek van het eerste contact.
2. Als de overtreding is ingezet maar de speler loopt in eerste instantie door, dan geven we voordeel tot de speler niet meer verder kan. In dit geval wordt de bal op de plek waar de overtreding eindigt neergelegd.

Voor beiden valt wat te zeggen, maar deze regel moet wel een stuk duidelijker. De regel omtrent hands daarentegen is vrij duidelijk, maar wordt door iedereen niet begrepen. Hands is namelijk altijd een overtreding wanneer het de tegenstander hindert (onderbreken van een pass, voorzet of doelpoging) en de speler de handen niet tegen (dus niet hangend ernaast, maar zonder ruimte tussen lichaam en arm) het lichaam heeft. Is er een centimeter ruimte tussen arm en lichaam, dan is het dus al een vrije trap of strafschop. Opzet (ook wel een onnatuurlijke houding) bepaalt echter de zwaarte van de straf (geel of geen geel) en de plek kan zelfs nog zwaarder bepalen (geel of rood). Naar de bal bewegen is natuurlijk ook zo'n loze term, aangezien je je arm niet naar de bal hoeft te bewegen als die al op de juiste plek is, maar het niet weghalen van de arm uit het pad van de bal is ook gewoon strafbaar.

In het geval van gisteren kun je zeggen dat hands bewezen is (handen hingen naast het lichaam en zaten er niet tegenaan), het zeker hinderlijk was (want het was een voorzet en er stonden voldoende mensen voor het doel) en het dus een penalty is. Wat betreft opzet, daar zit de discussie hem in. Ik vind zelf dat dit opzettelijk was (zijn lichaam beweegt richting achterlijn, maar het lijkt wel alsof zijn arm geforceerd op dezelfde plek blijft hangen), maar ik vond een rode kaart (wat dan de straf zou zijn) te veel van het goede.

20 april 2016 om 22:39

Dit was gewoon een 100% penalty

20 april 2016 om 23:32

De vraag is of je hem ook geeft als het op het middenveld gebeurd en Heerenveen er voordeel bij heeft. Het antwoord is zo simpel als de vraag, ja dus.
Dan betekent het dat het in de 16 ook een directe vrije trap is en dus automatisch een pingel.

20 april 2016 om 22:39

Ach, beide scheidsrechters bieden na afloop excuses en de zaak is afgedaan.... In en in trieste keuzes van beide om hier penalty's voor te geven... Zondag werd de bal geraakt en vandaag de bal naar de hand geschoten... Je lacht je een ongeluk om dit kampioenschap... En het leuke is, alle Ajacieden vinden het nog teecht ook....

20 april 2016 om 22:41

Ik vond dit een logischere penalty dan gister bij PSV. Al vind ik persoonlijk beide geen penalty waard.

20 april 2016 om 22:42

En gisteren was de strafschop wel terecht?

20 april 2016 om 22:44

Als je uit van PSV wint, en daarnaast over heel het seizoen evenveel punten hebt (mazzel en pech tegen elkaar wegstrepend) dan is de kampioen terecht kampioen.

20 april 2016 om 22:44

Ik nijg naar beide wel een penalty. Die van Ajax zit een beetje in een grijs gebied. Moet echt beter gedefinieerd worden, want zelf alle videoscheidsrechter zouden hier geen unaniem antwoord op geven. Gisteren was wel een penalty. Veel verwarring omdat men denkt dat de overtreding wordt gemaakt waar deze wordt ingezet, maar dat geldt dus blijkbaar niet.

20 april 2016 om 22:46

vervang uit bij PSV eens door uit bij Ajax...

20 april 2016 om 22:50

Het meest trieste van alles is dat ze in eindhoven alleen naar Ajax kijken, en niet naar zichzelf. Psv heeft dit seizoen immers nooit cadeautjes gehad.. En de ajacieden lachen de ballen uit hun broek, juist door dat eenzijdige gezeur vanuit eindhoven! Kijk eens in de spiegel. Misschien had psv 'gewoon' van dit slechte Ajax moeten winnen, het Ajax wat het niet verdiend om kampioen te worden. Stop eens met jezelf belachelijk te maken.

20 april 2016 om 22:52

Ik vind vooral dat PSV het aan zichzelf te wijten heeft als het geen kampioen wordt.
De selectie is volgens velen op vrijwel alle punten beter, de bank is sterker, ze hebben meer ervaring. Als het dan toch niet zou lukken mag je natuurlijk naar dit soort beslissingen kijken maar het zou PSV sieren als het ook de hand in eigen boezem zou steken en toe zou geven dat ze het zelf hebben laten liggen.

20 april 2016 om 23:07

Ja, want de overtreding wordt buiten de 16 ingezet, maar eindigt erin. Dit is volgens de regels een strafschop.... Ik snap de discussie over deze penalty niet... Vandaag was het er geen, want de speler gaat niet opzettelijk naar de bal. Dat de bal de hand raakt, maakt in deze niet uit... Knvb.nl en je kunt het zelf terugvinden....

21 april 2016 om 00:12

Jij vond t überhaupt een overtreding gisteren? Hahahahahaah

21 april 2016 om 07:31

Ja want als je getackeld word op t middenveld ren je door tot strafschop gebied en laat je daar pas vallen... top man lekker duidelijk. Het is een overtreding op de plek waar je hem inzet, bij psv duidelijj buiten de 16. Maar wat mij opvalt jullie kijken vaker kritisch naar een club als Ajax dan naar jullie eigen club. Iedereen denkt dat hij tegen cambuur een schiettent word, ik ben daar nog niet zo zeker van hoor, die zal hun huid duur verkopen.

21 april 2016 om 09:56

PSV heeft in ieder geval gepresteerd in Europa, en meestal na zon wedstrijd punten laten liggen. Ook al wordt Ajax kampioen, PSV heeft veel meer gedaan voor het Nederlandse voetbal. Ajax wordt kampioen van de Eredivisie, PSV van Nederland.

20 april 2016 om 22:40

Boehoe, Ajax is dit seizoen het meest benadeeld qua punten. Hebben ze toevallig één onterechte penalty mee, breekt de hel los..

20 april 2016 om 22:44

Nou dat lijkt mij heel sterk dat Ajax het meest benadeeld is.

20 april 2016 om 23:53

Dat kan jou wel sterk lijken, maar het is uitgezocht en blijkt te kloppen. Was vandaag nog in het nieuws. Dus tot zo ver het gepiep vanuit Eindhoven over strafschoppen bij Ajax.

21 april 2016 om 00:29

Je weet ook dat dat artikel niet uit 2016 stamt he? Of heb je dat 'bewust' niet gelezen.

21 april 2016 om 01:02

Meest benadeeld? In de kuip kregen Ajax ook al punten cadeau. Feyenoord had in de eerste drie wedstrijden geluk gehad, en ik heb daarna het hele seizoen aan moeten horen –vooral van ajacieden – dat Feyenoord weer de scheids mee had. Terwijl als je het nu naast elkaar legt, het gewoon gelijk is. Ajacieden moeten de kritiek nu ook maar voor lief nemen

21 april 2016 om 11:02

Haha, werkelijk.... Een Feyenoorder die iets zegt over punten gekregen!
Herinner je nog dat Veltman door Kuyt omlaag wordt getrokken in de 16 en daardoor een bal op zijn hak krijgt welke dan de winnende van Feyenoord is.
Ik zou zwijgen als je dat in ogenschouw neemt.

20 april 2016 om 22:40

Grappig dat deze discussie nu weer opwaait. Ajax verloor punten bij Twente door eenzelfde situatie. Ik vind dat geen penalty maar de KNVB blijkbaar wel. Overigens was iedereen hier toen overtuigd dat het een penalty was, nu dus ook.

20 april 2016 om 22:47

Hier heb je helemaal gelijk ik. Ben benieuwd naar een kwaliteitsonderzoek om te duiden wie nu het meeste/minste voordeel heeft gehad uit arbitrale missers. De criteria vaststellen is wel een fikse klus, maar ik denk dat je een redelijk resultaat kunt krijgen.

20 april 2016 om 22:50

Dit is geen arbitrale misser hoor. Fitis instructie. Als de hand de bal raakt, aangeschoten of niet en daarmee den aanval wordt gestopt is volgens de KNVB een penalty. Daar kan je over discussiëren. Ik vind het geen penalty overigens, maar dan wel een heel seizoen hier geen penalty voor geven.

20 april 2016 om 22:57

Mwa, zo makkelijk als jij nu zegt is het niet. Als de hand lang het lichaam is of een natuurlijke beweging maakt is het geen overtreding. Moeilijk vast te stellen, maar ik snap dat hij 'm geeft want hij had zijn hand niet strak lang het lichaam. Misschien moeten we maar met 2 handen achter de rug gaan verdedigen in de 16.

20 april 2016 om 23:02

Officieel moet er opzet in het spel en dat was niet echt het geval. Volgens de regels zou het dan geen penal zijn.

20 april 2016 om 23:02

Ajax stal juist een punt door een penalty in de slotfase wat een schoolvoorbeeld van een schwalbe was. Als FC Twente haar penalty onterecht was, wat ik me niet meer herinner, sta je daar quitte

20 april 2016 om 23:26

Voorbeeld van een schwalbe had ik nog niet gehoord. Volgens mij zat Milik met zijn been behoorlijk klem.

20 april 2016 om 23:31

@joostfan

Van Egmond: “het is hands als een speler bewust met de hand of arm naar de bal gaat. Dan is er dus opzet in het spel. Het is ook hands als een speler kan voorkomen dat de arm of hand de bal raakt, maar dat niet doet.”

Criteria:
- Bal naar hand, niks. Hand naar bal, penal. (opzet)
- Kan de speler voorkomen dat de bal naar de hand gaat? Ja, penal. Nee, spel gaat verder.

Als de aanval onderbroken wordt (of zelfs een scoringskans ontnomen wordt) nadat een speler de bal tegen de hand krijgt zonder dat hij hier wat aan kan doen, of opzet in het spel is wordt er conform de regel geen penalty toegekend.

21 april 2016 om 00:31

Kijk die van Twente even terug en herhaal je woorden aub. Daar zie je een bal die door een uitgestoken hand van Gudelj wordt geblokkeerd en is de afstand tussen degene die schiet en degene die de bal met de hand beroerd ook nog eens fors groter. Ik vond dat overigens ook nauwelijks een penalty, maar dit dus al helemaal niet.

20 april 2016 om 22:40

Post je dit nou alweer zit je echt diep he... Goed idee PSV breng die schaal maar en geef maar op

20 april 2016 om 22:42

En psv? De penalty tegen vitesse? Neehoor dat is psv, daar zeuren we niet over.

20 april 2016 om 22:43

Ik heb de situatie niet gezien dus vandaar me vraag. Hield hij zijn arm langs zijn lichaam of niet?

20 april 2016 om 22:49

Ja, langs zijn lichaam bij Fox zeiden ze ook dat het geen penalty was.

20 april 2016 om 22:55

Handen langs zijn lichaam. Maar hij leek de keeper wel met zijn beweging om de bal tegen te houden. Gewoon een zuivere penalty vandaag.

20 april 2016 om 22:59

Bij Fox zit Mario Been die de pingel van Kramer wel terecht vond. Je ziet gewoon zijn arm een beweging naar de bal maken waardoor de bal van richting veranderd dus penalty.

20 april 2016 om 23:19

@ Thamike

En goh, hoe zou het komen dat Mario Been de penalty van Ajax niet terecht vond en van Feyenoord wel? Ik zou het echt niet weten....

On: dit was gewoon (wederom) zo'n moment dat sommige scheidsrechters hem wel geven en sommige niet. Hij heeft z'n armen langs z'n lichaam, maar ook niet heel strak. Er zit nog zeker 10 cm tussen. En zoals bij Fox ook uitgelegd; vanuit positie van de scheids logisch dat hij hem geeft. Wellicht had hij meer getwijfeld als die ergens anders stond.

Maar ook zonder deze penalty had Ajax deze wedstrijd gewonnen. De kopbal van Te Vrede uit een hele moeilijke positie is gewoon de grootste kans geweest van Heerenveen. Zegt genoeg.

20 april 2016 om 23:38

Sterker nog, je ziet dat hij zijn hand opent om toch maar zo opvallend mogelijk de bal tegen te houden. Dus terechte pingel.

20 april 2016 om 23:46

Ik heb net de beelden gezien en ik twijfel nadat ik de beelden 5 keer van verschillende hoeken gezien heb. De bal wordt van dichtbij geschoten tegen zijn hand en daar kan je als speler niet veel aan doen. Echter zie je wel dat die Heerenveen speler zijn hand wel even uitsteekt... Ik zeg dat je hem wel kan geven.

20 april 2016 om 22:45

Oke, maar het is 2-0 geworden. Volgens mij win je dan terecht ondanks een mogelijke onterechte penalty? Dat andere doelpunt is als ik het goed begrijp wel zonder hulp van de scheidsrechter?

20 april 2016 om 22:46

;

Hoe vaak gaat de bal zo op de stip. Wil je er nu extra aandacht besteden, omdat Ajax het een x zo mee krijgt?

Ajax heeft alle doelpunten zelf afgedwongen. Heerenveen heeft vrijwel niets laten zien.

Zo kreeg Kuyt ook 7 pingels mee in de Kuyp, laten we het daar maar niet over hebben, want die waren allemaal zo terecht...toch?

Het nieuwe verdedigen is handen op de rug, juist om aangeschoten of niet aangeschoten hand discussie te voorkomen. En gelukkig heeft Veltman en Viergever hun lesje daarmee geleerd, want ook Ajax heeft het zo wel eens tegen gekregen.

20 april 2016 om 23:00

Niks op aan te merken. Prima reactie

20 april 2016 om 23:00

Wat een onzin kraam je uit, Groenhoekbanoe. Ajax was praktisch de gehele wedstrijd sterker. De overwinning is gewoon terecht! Otigba draaide zijn hand en had zijn arm zeker niet langs zijn lichaam en dat is dan een penalty. Simpel! Ook de vorige penalty moet je kunnen begrijpen na de uitleg van Makkelie. Was een mazzeltje! Dat dan weer wel. Mocht Ajax kampioen worden is dat zeker niet onterecht, maar hetzelfde geldt voor PSV. Het is in ieder geval lekker spannend :-D

20 april 2016 om 23:01

Wat een calimero opmerking. Nog even en je gaat huilend naar bed.

Wat een triest relaas op huidige penaltystip. Ik vind dat de penalty van Janssen makkelijk gegeven is maar vanuit de positie waarin de scheidsrechter staat prima te redeneren valt en zijn uitleg overtuigend vond. Dan kijkend naar de tackle van Janssen speelt hij de bal niet maar stuitert de bal tussen hem en Milik in. Waarna hij tegen het bovenbeen aantikt niet met de twee voeten waarmee hij tackelt. Ik ben dan ook van mening dat de Janssen een domme tackle inzet en zich nooit in die positie moeten manouvreren en zorgen dat de scheidsrechter niet eens twijfelD.

Vandaag vind ik niet discutabel speler heeft handen voor het lichaam in eerste en spreid beide armen als een omgekeerde V. Om vervolgensin met aangespannen armen de bal tegen de linker arm te krijgen en aangespannen armen in een omgekeerde V positie is geen natuurlijke houding tenzij je egels onder je oksels hebt.

21 april 2016 om 00:13

En wat nou als die hand daar niet was geweest? Dan had het vgm een doelpunt geweest of niet soms? Ik denk dat je als scheidsrechter zijnde ook moet kijken naar de kansen die erachter liggen, als de bal daar niet de arm had geraakt was het voor 99% een doelpunt geweest en hadden ze alsnog op een 1-0 voorsprong gekomen. Nu zat die arm er tussen en dus een goede beslissing van de scheidsrechter.

21 april 2016 om 00:19

Iedereen behalve amsterdam en hilversum lijkt dit te zien....competitiefixing!

21 april 2016 om 10:52

Heb jij zeker geen studio sport gekeken? Lachwekkend. Als je niet gekeken kijk dan even terug. Zuivere pingel net als zondag.

21 april 2016 om 07:12

Je hele tekst komt over als een kind dat zijn zin niet heeft gekregen. Ajax heeft geen enkele titel zelf verdient als het aan jou ligt zeker. Ze hebben meer dan alleen 2 wedstrijden gespeeld en voor het gemak vergeten dat ze de 0-2 in Eindhoven zelf hebben afgedwongen.

Zullen we voortaan voorafgaand aan het seizoen de schaal maar in Amsterdam zetten aangezien dat is wat ze bij de KNVB willen. Weer een penalty op een beslissend moment in de wedstrijd.

Nou heeft Heerenveen weinig gecreëerd maar om zo te verliezen is wel erg zuur. Te Vrede moeten we wel heel snel afscheid van nemen wat een drama.

20 april 2016 om 22:37

Dus als je als speler zijnde hands maakt in het strafschop gebies mag dat van jou wel? Het is voetbal geen handbal.

20 april 2016 om 22:42

Zeker, als hij keeper was... Maar een veldspeler mag de bal niet met de hand spelen.

20 april 2016 om 22:45

De hand ging niet naar de bal. Dan is het geen hands. Armen waren zo goed als langs zen lichaam. Kortom onterechte penal. Alweer..

20 april 2016 om 22:46

Maar de bal werd wel van richting veranderd door zijn hand. Ik vind het gewoon een penalty. Dan had hij zijn handen maar achter zn rug moeten houden. Tis mis een lullige penalty maar het is er wel een.

20 april 2016 om 22:49

Hou toch op. Hand langs het lichaam en de bal word en vanaf een meter tegen aan geschoten. Zou er maar trots op zijn zo kampioen worden. Hopen dan maar dat psv door de voorrondes komt anders word het weer een kleurloos champions league seizoen.

20 april 2016 om 22:50

Hand was niet langs zijn lichaam, of het een natuurlijke beweging is, is een ander verhaal. Dit is de reden dat verdedigers tegenwoordig vaak de handen op de rug houden in de eigen zestien... Dus wat mij betreft kan ie hem geven.

20 april 2016 om 22:42

Jahoor stuur die schaal maar elke keer naar Amsterdam ik vindt het prima. Dat je weer een penalty krijgt kan Ajax toch niets aan doen? Die speler zie je ze hand wat uitsteken en daar komt de bal tegenaan waardoor de voorzet niet aankomt lijkt me toch een penalty.

20 april 2016 om 22:44

Dit is typisch een penalty die alleen topclubs krijgen maar dat zal wel weer calimerogedrag zijn. Ach dat liever dan zo kampioenworden en een successuporter zijn

20 april 2016 om 22:47

Kijk Twente - Ajax nog een terug of zie je Twente nog als topclub?

20 april 2016 om 22:43

Zou best fijn zijn. Wel vervelend voor psv en feyenoord

20 april 2016 om 23:04

Awwwww moet je een zakdoekje.

Trieste reacties toch weer stemming makerij ten top en zeer kortzichtig. Maar laat ze het doen aan het begin van het seizoen kunnen ze zich vol op de CL storten.

21 april 2016 om 00:02

De KNVB had nog wel zo hun best gedaan om Feyenoord die schaal te geven, maar op eigen kracht moesten die toch afhaken. Ook PSV heeft de nodige gelukjes gehad, zo streep je dus dingen af. Overigens was dit een 100 penalty, als je je hand opendraaid, ben je niet bezig hands te voorkomen.

Overigens was Ajax echt dramatisch slecht, treurige kampioen als ze het worden.

21 april 2016 om 10:54

Ik vind het prima. Goed idee van je. Dat je voor Bayern bent maakt je reaktie nog leuker

20 april 2016 om 23:44

De zege is wel terecht, de pingel kun je over discussiëren. Wat mij wel heel erg stoort zijn de mensen die zeggen dat dit 100% WEL of 100% Geen strafschop was, want zo duidelijk is die lijn niet. Dat wil zeggen dat de scheidsrechter hier de bal op de stip kan leggen.

Helemaal lachwekkend is echter dat mensen nu gaan roepen dat een kampioenschap voor Ajax onverdiend zou zijn, ik zeg niet dat ze het worden maar ook PSV heeft geluk gehad met scheidsrechters in dit seizoen. Degene die over 34 wedstrijden de betere is die is terecht kampioen. Psv wint bij Ajax, Ajax wint bij Psv. Deze twee ploegen zijn gewoon aan elkaar gewaagd, en heel Nederland mag smullen van een fantastische en zinderende ontknoping!

Dit was gewoon een strafschop. Hij houdt z'n hand niet goed langs zijn lichaam, hij steekt hem uit en dan raakt hij de bak dus een penalty.

20 april 2016 om 22:46

Hij steekt zijn hand niet bewust naar de bal, maar heeft hem zo door zijn lichaamsbeweging.... Geen penal dus, maar gewoon een aangeschoten bal en niet bewust.....

20 april 2016 om 23:01

Zijn hand beweegt naar de bal en veranderd daardoor van richting dus penalty. Ging bij PSV toch ook om de regels? Nu ineens niet?

20 april 2016 om 23:02

Niet bewust Nee maar ook niet dankzij een natuurlijke beweging hoor, met de beweging die hij maakte kan je ook je handen gewoon strak langs je lichaam houden, arm had daar niet mogen zijn.

21 april 2016 om 00:12

Ach, natuurlijk is dit een strafschop. Scheids ziet het duidelijk gebeuren, en die kent de regeltjes toch echt beter dan de iedere PSVer hier.

Gewoon lachwekkend die reacties. Zag je hoe Lestienne gister naar de grond ging. Zijn valbeweging was alles behalve natuurlijk. Had menig scheids buiten de NL grens een gele kaart voor gegeven.

Gelukkig maar, blij met de overwinning! 2 more!

Voorspelling: Ajax-supporters vonden de strafschop terecht, de rest van Nederland niet.

20 april 2016 om 22:43

Nee hoor. De rest van Nederland vind dit altijd een penalty behalve bij Ajax. Ik vind dit geen penalty waard, net zoals Gudelj niets kon doen aan de bal op z'n hand uit bij Twente. Daar werd een penal gegeven, nu ook. Is blijkbaar de KNVB lijn.

20 april 2016 om 23:14

Blijft dubieus bij hands. De ene keer geven ze hem wel en de andere keer niet. Ik vond dit ook een beetje overdreven. Vond het aangeschoten al beweegt zijn arm licht. Maar denk niet dat het bewust was.

21 april 2016 om 07:54

Precies wat ik bedoel. Ik kan me de discussies over Gudelj ook nog herinneren en toen stonden de Ajax-supporters op hun achterste benen... Kennelijk worden spelregels bepaald door clubliefde.

21 april 2016 om 18:42

Oh die discussie weet ik al niet meer. Twente uit?
Maar gelukkig is er hier nog wel iemand die objectief probeert te zijn:-)

Ajax terrecht gewonnen, Heereveen was echt slecht. Maar die Penalty was echt weer een cadeautje hoor!

20 april 2016 om 22:40

Minder een cadeau dan gister en dat weet je ook natuurlijk. Dit is gewoon hands. Zijn hand is niet strak aan zijn lichaam, dus een penalty. Zijn hand is 10-15 CM van zijn lichaam verwijderd en gaat letterlijk naar de bal toe. Op welke wijze behalve jouw mening als subjective PSV supporter is dat geen penalty?

20 april 2016 om 22:43

"1. De overtreding begint buiten het strafschopgebied, maar eindigt er binnen. Penalty of niet?
Knvb: Bij een sliding of tackle gaat het puur om de positie waar het contact plaatsvindt, niet om de plek waar de overtreding is ingezet. Bij vasthouden moet de scheidsrechter kijken naar de plaats waar het vasthouden eindigt. Is dat binnen de zestien, dan is het dus een strafschop."

Bron: interview Metro met Knvb. Google maar op "waar de overtreding eindigt penalty", eerste hit.

20 april 2016 om 22:45

Nee hoor dat weet ik niet, Lestienne werd gister gewoon naar de grond getrokken. Die handsbal van vandaag was helemaal geen penalty, de bal ging naar de hand en de hand niet naar de bal. Het schot was van amper 2 meter en zijn handen waren wel degelijk naast zijn lichaam, 100 procent geen penalty dus, werd bij Fox net ook al bevestigd, einde discussie.

20 april 2016 om 23:02

Als zijn hand naast zijn lichaam was, dan mag je mij eens uitleggen hoe het dan kan dat de bal achter zijn lichaam over de achterlijn gaat.

20 april 2016 om 23:05

Blijf niet ontkennen als je het niet goed gezien hebt. Zijn arm beweegt naar de bal. Let op zijn witte zweetband en je ziet zijn arm richting bal bewegen. Zijn niet mijn regels maar hij volgt ze wel. Lestienne kreeg ook een penalty omdat hij een beetje werd vastgehouden en doorliep om in de 16 te vallen. Dus penalty volgens de regel maar wat mij betreft ook te makkelijk.

Uitstekende overwinning. Doelsaldo gelijk gebleven. Nu op naar Twente. Het was even billen knijpen, maar uiteindelijk gedomineerd. Goed gedaan mannen!

20 april 2016 om 23:17

Ik vrees dat PSV een mega overwinning tegen Cambuur gaat halen thuis. Ben er niet gerust op. Jammer dat Ajax er na de 0-2 niet veel meer aan deed

20 april 2016 om 23:28

Dan is het aan Ajax om hetzelfde tegen Twente te doen. Publiek er vol achter en een tot op het bot gemotiveerd elftal.

20 april 2016 om 23:47

Aan de andere kant speelt Twente misschien wel z'n laatste uitwedstrijd ooit, kan ook motiveren Arie Ik kijk er naar uit, 1 mei. Hopelijk schoon schip en een stuntje zou ook mooi zijn.

21 april 2016 om 06:09

Wat heeft Twente nou aan een stuntje....ja tenzij je PSV de titel gunt natuurlijk.
Maar Twente gaat echt wel door hoor

21 april 2016 om 10:17

Is ook zo. Het is een wedstrijd die ik liever niet op dit moment had willen spelen. Twente blijft erg onvoorspelbaar. De ene keer kunnen ze het je ontzettend lastig maken, het andere moment lijkt het maar niet te lukken. We zullen zien .

Kampioenschap is dus voor Ajax jammer maar helaas voor PSV want zie ze het kwa doelsaldo niet meer goedmaken.

20 april 2016 om 22:45

Kun je nog helemaal niet zeggen. PSV en Ajax hebben evenveel punten. En er zijn nog twee speelrondes te gaan... beide ploegen kunnen punten verspelen, tegen welke ploeg ze ook moeten. Dus zowel in Amsterdam als Eindhoven kan de platte kar nog ff in de schuur blijven...

20 april 2016 om 22:52

Hopen dat Ziyech en robin Proper alles op alles zetten om het Ajax moeilijk te maken.

20 april 2016 om 22:59

Volgens mij moet je hopen dat De Jong en zijn vriendjes gewoon hun werk blijven doen. Hoop ik dat Milik en co blijven scoren en zien we over twee wedstrijden waar we staan. En degene met de schaal is gewoon de terechte kampioen...

met buikpin op de bank gezeten, maar gewonnen en nu die andere twee, jammer dat nu dijks die gele moet pakken tegen twente missen we hem. Penalty zal wel weer wat los maken.

20 april 2016 om 22:47

Ajax had zeker meer recht om te winnen. Maar als scheidsrechters zulke fouten maken is er geen spel-element meer bij. Het telt allemaal wat scheidsrechters doen, maar het heeft niets met voetbal te maken. Je hoeft niet voor Psv, Heerenveen of Utrecht te zijn om te zien dat we hard afglijden in Nederland.

Mensen stop allemaal gwn met huilen. Als ajax deze penalty eerder in het seizoen jad gekregen hoorde je niemand klagen.

Iedereen begint weer over een onterechte penalty..
Ik hoorde anders niemand zeuren over de onterechte penalty van PSV gister.

20 april 2016 om 22:39

Nee, dat komt omdat al lang en breed uitgemeten is dat dat ook gewoon een terechte penalty was. Maar die discussie heb jij blijkbaar gemist (overtreding inzetten buiten de zestien en blijven vasthouden tot binnen de zestien is een penalty).

20 april 2016 om 22:48

Die discussie was duidelijk, maar dan nog was het discutabel. Diks liet al los op de rand 16. Lestienne liet zich erbinnen vallen. De overtreding "eindigde" niet duidelijk in de 16.

20 april 2016 om 22:59

@johan78
Die discussie heb ik nog gister gehad dus ik weet wel waar ik over heb.
Inderdaad, binnen de 16.. dat was zeker niet het geval.

Op het moment dat hij richting de grond gaat, is zijn rechter been buiten de strafschopgebied. Vrije trap dus. Daar "eindigt" de overtreding en niet waar zijn lichaam terecht komt.

Bekijk de beelden maar.

20 april 2016 om 23:00

Precies.. ook duidelijk gezocht en in in het strafschopgebied gedoken door lestienne..
Kan gegeven worden net als deze.. je ziet een arm 15 cm van het lichaam en een wijd uitgespreidde hand, die de bal van richting veranderd.. maar goed, welles nietes blijft het toch, vooral afhankelijk van clubvoorkeur.

20 april 2016 om 22:40

Die penalty is veel meer een penalty dan dit. Waarom is dat zo moeilijk om toe te geven? Je wordt als Ajax zijnde gewoon twee speelronden op rij gematst. Prima, maar je hoeft het niet te ontkennen.

20 april 2016 om 23:04

@gaudi
Het is helemaal niet meer een penalty dan dit? Waar baseer jij dat op?
Feit is dat wanneer hij richting de grond gaat, zijn rechter beend buiten de 16 gebied is.
Een vrije trap dus.

Het was duidelijk een gevaarlijke voorzet. Sommige geven het wel en sommige niet.
En wie zegt dat Ajax zonder die penalty niet ging scoren?
Ze waren duidelijk beter in de 2de helft.

20 april 2016 om 23:14

De vorige was duidelijk onterecht, die van Ajax. Maar hier vind ik hem hooguit twijfelachtig. Dit zijn standaardmomenten die elk seizoen een aantal keer voorbij komen. Als de bal zo tegen zijn arm was gekomen had ik hem niet gegeven, maar nu komt hij tegen zijn hand en die hand was 1) opengedraaid en 2) zat hij niet strak langs het lichaam. Niet iedereen geeft hem, maar vaak zat wordt ie wel gegeven. De enige reden dat er nu zoveel om gezeken wordt is vanwege afgelopen weekend. Tuurlijk, ik geef het toe, het zit twee keer mee, maar het is niet dat deze nou absoluut geen penalty was.

21 april 2016 om 00:34

Bak het spelregelboek er maar bij xxx Afca. Die van gisteren is licht, is overigens ook op een veel minder beslissend moment, maar dat terzijde, maar is volgens de regels een pingel. Wat betreft hands, is dit gewoon aangeschoten hands en zie je Otigba ook niet echt met de hand naar de bal gaan. En dat is nu eenmaal een vereiste om die pingel toe te kennen. Ajax was daarnaast tot aan die pingel iets minder slecht als Heerenveen, dat klopt, maar echte kansen heb je nauwelijks gehad.

20 april 2016 om 22:45

Hoor niemand over de penalty van PSV gister zegt die. Volgens mij stonden we toen al 1-0 voor en was die bij lange na niet zo beslissend als deze en zeker niet vergelijkbaar na een 2-1 achterstand in de 88ste minuut van afgelopen zondag. KNVB breng die schaal lekker naar Amsterdam. Ze kunnen niet winnen zonder geholpen te worden. Nog 2 penalty's jongens kom op en jullie zijn kampioen.

20 april 2016 om 22:50

Calimero.... als Ajax al kampioen wordt, dan heeft PSV het zelf verspeeld. Een kampioenschap win je niet op één of twee penalties of wedstrijden. Een kampioenschap win je over een heel seizoen. En gedurende dit seizoen zijn alle ploegen benadeeld danwel in het zadel geholpen door de arbitrage. Dus hou op met klagen en zeuren.

20 april 2016 om 22:55

Zit diep of niet Baco?

21 april 2016 om 07:04

Als die 2-0 niet niet valt blijft het spannend tot de laatste minuut en kan Vitesse er nog in geloven. Bij 2-0 is het over en doen ze geen moeite meer.

20 april 2016 om 23:01

Vond die bij PSV een twijfel, net zoals vandaag.
Vond die bij Roda eerder onterecht.

Ook vandaag weer een makkelijk gegeven pingel door Makkelie.

Was weer erg moeizaam vandaag in aanvallend opzicht. Klaasen ook niet in goede doen de laatste wedstrijden. Gelukkig wel weer 3 punten ;-)

Opnieuw een onterechte penalty. Of Ajax zonder die penalty wel of niet gewonnen had zullen we nooit weten, feit is dat het wel een stuk makkelijker wordt als je zo de 0-1 in de schoot geworpen krijgt.
Wel een terechte overwinning overigens, Heerenveen heeft niks klaargespeeld.

Wat wordt er nu weer geklets pingel ja was onterecht tegen utrecht maar dit was zuiver hands dus gewoon een pingel geen discussie lijkt me

20 april 2016 om 22:43

Zucht. Het gaat niet om hands ja, nee, het gaat erom of het opzettelijk is. Nou kijk nog maar eens terug. Gaat Otigba met zijn hand, arm naar de bal? Nee.

20 april 2016 om 22:57

Hij gaat wel degelijk naar de bal, niet bewust met de arm maar hij probeert hem te blokken. Je kan hem zeker geven, net zoals je hem kan wegwuiven. Hij wilt hem blokken en raakt hem met de arm, is dat bewust? Nee dat denk ik niet. Is de arm langs het lichaam zoals sommige beweren? Nee, de bal gaat nog via zijn arm tussen zijn arm en heup door, als een bal erdoor kan hangt hij zeker niet langs je lichaam. Worden dit soort penalties vaker gevenen? Ja. Hoe je het ook gaat bekijken, er was geen juiste beslissing denk ik zo. Was niet bewust en bijna niet te voorkomen maar toch probeert hij hem te blokken en riskeert daarmee hands te maken. Ik neig eerder naar een nee maar ik begrijp dat hij hem geeft.

20 april 2016 om 23:10

@gaudi

Hij maakt zich breed met zijn arm. Als zijn arm naast zijn lichaam hing, ging de bal nooit over de achterlijn. Uitstekend gezien door de scheidsrechter.

Ajax wint terecht, overigens was het geen strafschop.
echt een slechte pot voetbal, Heerenveen echt om te janken.
Als ze 1 mei ook zo ballen, wordt het een leuke dagje.

Ajax wordt gewoon kampioen. FC Twente en de Graafschap zijn net zoals Heerenveen vandaag gewoon armoedig slecht en spelen nergens meer voor. Het enigste wat nog kan gebeuren is een opvlieging van Ziyech alleen kan hij het niet alleen. Het is allemaal zo makkelijk om alles op dit gegeven penalty van Makkelie te schuiven maar PSV heeft het gewoon laten liggen bij de gelijkspelen tegen Excelsior, Roda JC, Willem II en Heerenveen 2x.

20 april 2016 om 22:46

Ajax leek het te verspelen tegen Roda, een gelijkspel werd het. Toen stond PSV 3 punten los. Daarna verspeelde ze punten tegen Ajax en Heerenveen. Had PSV tegen Heerenveen gewonnen had PSV de beste papieren voor het kampioenschap!

Penalty was gewoon hands en Ajax verdiende de overwinning ook, want wat was Heerenveen dramatisch zeg. Jammer dat sommige het alleen maar over deze momenten blijven hebben als beslissing van het kampioenschap terwijl elke club in 34 wedstrijden wel eens een gelukje mee krijgt. Maar nee bij Ajax word het meteen overdreven. Heel professioneel van de scheids trouwens om gewoon hiervoor een penalty te geven na wat er vorige week is gebeurd.

Nou weer LuckyAjax.. Penal was niet terecht naar mijn idee. Waar moet ie zijn armen dan houden? Maar uiteindelijk wel terecht gewonnen. Al had de wedstrijd misschien wel anders gelopen als de penalty niet was gegeven. Had wel wat meer van Heerenveen verwacht, ook al sta je 0-2 achter, dan moet je nog steeds durven voetballen en vooral geen balletjes terug spelen. En zet Veerman nou in de basis ipv te Vrede. Die bakte er ook weer niks van

20 april 2016 om 22:45

Misschien achter zijn rug, dat zie je spelers vaak genoeg doen. Maar volgens mij steekt hij wel degelijk zijn arm een beetje uit.

Fantastisch om te zien dat het allemaal weer janken om de penalty is. Moeten ze die beelden opvragen maar invoeren. Dan heb je nergens last van. Gewoon verdiend gewonnen en of het nou aangeschoten is of niet. Is in ieder geval hens, dat is zeker. Allemaal weer doen alsof Ajax alleen maar hulp krijgt is onzin. Zit er elke wedstrijd en zoveel krijgen ze niet mee in een seizoen.

Pfffff net nu Ajax en PSV de competitie weer een beetje aanzien beginnen te geven zijn het de scheidsrechters die nog dieper zakken. Ik vraag me echt af of ik volgend jaar de nl-competitie nog ga volgen.

Hij kan op de stip! Ik zou hem niet geven dan kijk ik neutraal omdat zijn hand niet ver van het lichaam is. Maar het is wel pijnlijk voor ons PSV fans om te zien dat dit wel 2 belangrijke momenten in de wedstrijd zijn. Vooral tegen Utrecht natuurlijk maar deze ook. Had anders heel anders kunnen aflopen zonder deze penalty. Dan had ik een 0-0 verwacht of een krappe overwinning voor Ajax!

Over de penalty zullen we het maar niet hebben, maar sinds wanneer is tijdrekken weer toegestaan ?

Klaassen trekt buiten het veld zijn schoen uit gaat vervolgens in het veld om tijd te rekken, en scheids laat het toe. Normaal is het gele kaart en was die geschorst voor de volgende wedstrijd.

Verder vond ik Heerenveen echt waardeloos spelen en Gözübüyük waardeloos fluiten.
Dan maar hopen op Twente en de graafschap want als Ajax dit niveau hanteert zie ik nog wel kansen voor deze 2 clubs.

Misschien moet psv wel alles of niets gaan spelen tegen Cambuur. want we moeten denk ik min 6x scoren.

21 april 2016 om 00:08

@soccerroos

Waar heb je het over? Ajax rekt geen tijd, Ajax wilde nog een derde goal. Zijn schoen was uigegaan door die duw van de Heerenveen verdediger, logisch dat je dan even rustig aan doet met de corner tot de schoen weer aan is, je gaat niet met tien man spelen. Maar de scheidsrechter mocht die tijd gewoon bijtellen, heel graag zelfs.

Je moet meer dan zes keer scoren tegen Cambuur want Ajax moet ook winnen van Twente. De Graafschap zal er niet meer toe doen, die spelen nacompetitie en gaan echt geen kaarten pakken tegen Ajax of zich leeg spelen. PEC daaarintegen op huin eigen kunstgras gaan het PSV heel erg moeilijk maken, PEC leent en haalt vaak spelers vna Ajax, die willen wel wat terug doen.

21 april 2016 om 10:24

Als Cambuur vandaag wint is het verschil 2 punten, en wanneer de graafschap volgende wedstrijd verliest gaan ze zeker alles geven tegen Ajax.

21 april 2016 om 18:41

Ja dat is waar maar dan geeft Cambuur volgende week ook alles omdat ze nog een kans hebben.

Deze wedstrijd zal wel weer over 1 ding gaan en dat is die penalty.
De hand van die verdediger hangt een centimeter of 15 "langs" zijn lichaam. In mijn optiek is het dan gewoon een loepzuivere strafschop. De arm moet toch tegen of binnen /- 5 cm van het lichaam hangen wil het onterecht zijn. Is hier duidelijk geen sprake van.

Tevens vond ik Klaassen wel bijzonder zwak vandaag, moet gewoon 2x scoren in de eerste helft. Is de wedstrijd bij rust al klaar.

verdiende overwinning in een matige wedstrijd, penalty kan je over discusiëren maar je kan hem geven. de bal komt tegen de hand en dan is het aan de scheids of die het wel of geen penalty vindt

Mensen kijk eens objectief. Ajax 2 onterechte penalties maar psv gisteren wel terecht? Laat je eens nakijken.. Tegen Utrecht was het geen penalty, gisteren psv was geen penalty en vandaag was het wel een penalty.

20 april 2016 om 22:54

Enige kennis van de regels of google en je kunt je vraag zelf beantwoorden:

De overtreding begint buiten het strafschopgebied, maar eindigt er binnen. Penalty of niet?
Knvb: Bij een sliding of tackle gaat het puur om de positie waar het contact plaatsvindt, niet om de plek waar de overtreding is ingezet. Bij vasthouden moet de scheidsrechter kijken naar de plaats waar het vasthouden eindigt. Is dat binnen de zestien, dan is het dus een strafschop.

Een voetballer krijgt de bal per ongeluk op de hand in het strafschopgebied. Penalty of niet?
Knvb: Als een speler met een onnatuurlijke beweging de bal raakt, is het hands en ook altijd een penalty. Is er contact bij een speler die zijn ar­men in een normale positie heeft, dan is het geen hands.

20 april 2016 om 23:12

Hahaha hoe kun jij nu met regels op de proppen komen maar de situatie en interpretatie achterwegen laten. Staat toch niet in de regels dat als je bewust doorloopt om in de 16 te vallen dat het dan een penalty is? De regels zijn voor iedereen helder maar de interpretatie ligt bij de scheids en daar moeten we het mee doen.

Slappe eerste helft van Ajax en ik hoopte daardoor ook op een 0-0. Weet iemand trouwens het Poolse woord voor buitenspel?
Over de penalty... Ja, na zondag komen alle penalty's bij de topploegen even onder een vergrootglas en in mijn ogen en dit geval kon de speler van Heerenveen er pijnlijk weinig aan doen bij die van vanavond. Ajax had daar even geluk mee, maar we moeten echt ophouden met vergelijken met bijvoorbeeld die van Lestienne afgelopen disndag. Move on. Ik vond het wel oprecht jammer dat Heerenveen totaal niet sterk speelde .heerenveen leek totaal geen intentie te hebben om gelijk te maken of te winnen. Terechte overwinning voor Ajax, daar niet van. Dan maar hopen en bidden op een stunt van FC Twente!

20 april 2016 om 23:13

Poolse woord voor doelpunt is cel.
Mocht je je dat afvragen.

21 april 2016 om 00:12

Haha, touché!

Niet al te beste eerste helft gezien, maar gezien het aantal kansen over de gehele wedstrijd is dit gewoon een dik verdiende overwinning te noemen. Over de penalty zal wel gediscussieerd gaan worden, maar dit was gewoon een penalty. De Heerenveen speler steekt licht zijn arm uit, maar voldoende om de bal met de arm te raken en zo de voorzet eruit te halen. Gelukkig maakt Milik snel daarna de 0-2 zodat het niet al te veel billenknijpen was de rest van de tweede helft. Verder heeft Heerenveen wel erg weinig laten zien.

3 ptn binnen en op naar 1 mei.

voor degene die gaan zeuren over penalty zou ik zeggen ga een scheidsrechter cursus volgen en wordt zelf scheids, misschien dat je het in een split second da "goed" kan zien, ja het waren discutabele penalty's vandaag en zondag alleen over heel seizoen genomen heeft elke ploeg een scheidsrechterlijke beslissing mee en dat zal blijven zolang er geen video ref komt.

Voor alle azijnzeikers gister was de inzet van de overtreding van diks buiten het strafsschop gebied. Dus die kan je tegen elkaar wegstrepen.

20 april 2016 om 22:46

Als vasthouden buiten strafschopgebied wordt ingezet en binnen strafschopgebied eindigt geldt de volgende regel:

Bij het vasthouden is bepalend het moment dat het vasthouden eindigt. Is dat in het strafschopgebied is een strafschop het gevolg. Eindigt het vasthouden buiten het strafschopgebied, is een vrije schop van toepassing.

20 april 2016 om 22:51

Azijnzeiker hier, het gaat er niet om waar hij begint (buiten de 16), maar waar hij eindigt (binnen de 16). Staat duidelijk in de reglementen van de Knvb, dus dat mag de discussie niet zijn Wil ik overigens aan toevoegen dat hij vandaag 'gewoon' op de stip kon.

20 april 2016 om 22:57

Klopt, Mario vd Ende legde dat goed uit op Twitter.

Toch een mooie avond Ajax houdt de voorsprong die ze hadden kwa doelsaldo op PSV en het mooiste de Graafschap wint en staat 5 punten los al moet Cambuur nog spelen maar wie weet zijn die ze de laatste wedstrijd al veilig en dat is dan toch goed nieuws voor Ajax, als de graafschap gewoon zonder druk lekker kan ballen.

Ongelofelijk dat er niet 1 Ajacied hier neerzet dat het weer geen penalty was, maar gewoon zeggen dat het 100% penalty was.

20 april 2016 om 22:49

heb je m'n reactie wel gelezen of moet ik hem herhalen voor je.

quote:


aegrath
20 april 2016 om 22:43
#84
important
edit
add

3 ptn binnen en op naar 1 mei.

voor degene die gaan zeuren over penalty zou ik zeggen ga een scheidsrechter cursus volgen en wordt zelf scheids, misschien dat je het in een split second da "goed" kan zien, ja het waren discutabele penalty's vandaag en zondag alleen over heel seizoen genomen heeft elke ploeg een scheidsrechterlijke beslissing mee en dat zal blijven zolang er geen video ref komt.

20 april 2016 om 22:57

Het is ook gewoon een penalty...

20 april 2016 om 23:01

Er zijn genoeg ajax supporters die roepen dat het geen 100% penalty was. Daar ben ik er een van, je kan hem geven. Zo is het gewoon en jij weigert dat ook gewoon toe te geven.

Grappig al die psv'ers die zeiken over penalty. Waarom hoor ik jullie gisteren hier niet over. Gisteren begon vitesse steeds beter te draaien en krijgen ze zo'n lullige penalty tegen. Doet het dan zo zeer dat Heerenveen niet gewonnen heeft??

20 april 2016 om 22:49

Tuurlijk doet dat zeer. We hebben vandaag een belangrijke stap gezet.

20 april 2016 om 22:49

Die penalty die PSV kreeg was terecht aangezien de overtreding eindigde in het penaltygebied lees de regels even door als je over regels gaat praten.

20 april 2016 om 22:51

En hier kwam de bal tegen de arm die los was van het lichaam dus de scheids kan hem geven.

21 april 2016 om 09:48

Of doet het misschien voor Ajax zeer dat ze door fouten van de scheidsrechter waarschijnlijk kampioen worden en ze het niet op eigen kracht kunnen.
Is toch een goede reden voor beide kanten om te reageren zoals ze doen.

Beeldschone overwinning. Zuivere strafschop. 2-1 winnen van twente en 3-0 van de graafschap en dan kunnen ze in Eindhoven weer verder janken

20 april 2016 om 22:51

Veel succes volgend seizoen in de CL. Kan niet wachten om weer te horen dat dit Ajax wel de CL kan winnen, gevolgd door een kansloze poulefase en gevolgd door dit Ajax kan wel de EL winnen. Kunnen ze daarna in Amsterdam weer janken . Oh wacht, dat doen ze toch al wel.

20 april 2016 om 23:03

Geen enkele Nederlandse voetbalclub heeft iets in de Cl te zoeken. Misschien iets leuks in de El. Zolang psv er maar helemaal niets van bakt vind ik het prima. Met de huidige psv selectie hadden ze het kampioenschap allang moeten beslissen. Maar nee... Alle schuld schuiven op 1 onterecht gegeven pingel. Hoop dat Ajax de komende 5 jaar weer kampioen wordt.

hoe durf je hiervoor een penalty te geven je kan beter beide armen laten verwijderen voordat je gaat voetballen tegenwoordig... Als Ajax kampioen word zaag de schaal even door midden en stuur de ene helft naar Makkelie en de andere helft naar Gozubuyuk.

20 april 2016 om 23:13

Ja want er worden maar 2 wedstrijden in het seizoen gevoetbald... Kansloos dit, pff..

21 april 2016 om 08:06

Zelf weet jij ook wel dat de laatste paar wedstrijden een stuk belangrijker zijn dan de eerste paar wedstrijden van het seizoen want dan kan je nog een achterstand inhalen..

21 april 2016 om 08:38

Zijn allemaal even belangrijk. Alle wedstrijden kunnen 3 punten opleveren. Echter is in het begin van de competitie de druk en stress nog niet zo hoog.

En weer een hele goede goedkope penalty. Het valt nu wel erg op, ze mogen straks wel bloemetjes sturen naar Guzubuyuk en Makkelie. Regelrechte schande.

Gelukkig nu wel geslaagd voor de finale. Had niet verwacht dat Heerenveen zo gaan spelen. Gelukkig is dat afgestraft. Nu gelukkig anderhalve week rust zodat we redelijk fit aan de 2 wedstrijden kunnen beginnen.

Waar ik mij echt over verbaas, tot het moment van de penalty is Ajax nergens. Heerenveen nog minder hoor, maar Ajax was gewoon ruk (iemand die het daar mee oneens is?). Ja leuk dat Milik de bal van dichtbij zestig meter overramt, maar als we dat al een kans gaan noemen. Er was totaal geen reden om te denken dat dit spelbeeld zou veranderen. Totdat Gozubuyuk besloot dat het tijd was voor actie. Als die pingel niet gegeven was, had Ajax misschien nog kunnen winnen, maar het had net zo goed 0-0 kunnen blijven. Dus leuk dat je wint, maar dank de arbiter maar op je blote knietjes in plaats van zo hoog van de toren te blazen. Dat moment op het laatst, dat de Ajax spelers gingen huilen bij de arbiter omdat de vrije trap niet meer genomen mocht worden, dat was echt schrijnend.

20 april 2016 om 23:41

Ajax was niet best maar dat kwam meer door de speelstyl van Heerenveen.

Wat was dit slecht zeg Heerenveen heeft totaal niet gevoetbald.

Tja altijd lastig zo'n penalty. Echter zoals ze in de studio beweren dat de arm niet naar de bal wel klopt maar hij draait zijn arm wel open waardoor zijn hand in de volle breedte komt. Je kan hem dus geven

Terechte overwinning van Ajax, overigens ook een terechte penalty. Speler van Heerenveen laat z'n arm langs zijn lichaam hangen waardoor hij met ze arm de bal over de achterlijn slaat. Als hij z'n armen op z'n rug had gedaan had de bal voorgekomen voor Milik. Dat had een hele grote kans geweest, maar die voorkwam Otigba door zijn arm te gebruiken. Toen ik voor het laatst voetbal speelde was het een overtreding wanneer een veldspeler hands maakte, dus over deze situatie hoeft er gelukkig geen discussie te ontstaan.

"3 punten binnen, gauw vergeten en op naar volgende week" ??
Achjah denk wel terechte overwinnning, als je speelt op een gelijkspel je verdien je niks imo. Penalty was helaas discutabel, verder jammer dat heerenveen niet kan brengen tegen ajax wat t tegen psv doet (al is dat bij utrecht andersom). Verder blijf ik het opvallend vinden dat het middenveld van ajax al sinds psv op scherp staat. *hier begint de bril*Ooit gaat dat toch fout dacht ik toch.. Ben bang dat t 1 mei ook niet gaat gebeuren, je wilt de spelers niet hun kampioenswedstrijd laten missen natuurlijk...

Je wordt toch dood moe van dat gehuil zeg. Nu weer over deze penalty. Ja, ik denk dat deze ook niet terecht is, maar i.t.t. de penalty bij Utrecht wordt zo'n penalty tientallen keren gegeven. Het hele seizoen moet Ajax het zonder penalties doen, waar PSV, maar zeker Feyenoord, het gemakkelijke beslissingen in het voordeel mogen doen. Maar nee, daar mogen wij Ajacieden niet over klagen want zoals iedereen zegt worden we jaar in jaar uit bevoordeeld. Overigens wacht ik nog steeds op feiten over een heel seizoen waarin Ajax duidelijk meer hulp heeft gehad van scheidsrechters dan bijvoorbeeld PSV en Feyenoord.

Wat ik wellicht nog triester vind is het tijdrekken in eigen stadion wat letterlijk in minuut 28 (!!!) al begon. Hoe durf je dat te vertonen aan je eigen supporters!

20 april 2016 om 22:57

Andersom worden mensen ook moe van Ajacieden die alles in de doofpot willen stoppen. Al geef je tenminste toe dat het geen penalty is.

20 april 2016 om 23:03

Heb je gezopen? Cillesen rekt elke wedstrijd een minuut of 5, uit, thuis, voor achter maakt hem niks uit

20 april 2016 om 23:49

Dus kunnen we gewoon concluderen dat hij traag is toch?

21 april 2016 om 06:24

Het lijkt idd niet anders te kunnen, vind t iig vreselijk irritant, tenzij we met nl xi voorstaan dan

21 april 2016 om 11:51

@bartpsv96,

Grappig dat je aan mij vraagt of ik gezopen heb en dan met het argument komt dat Cillesen ook tijd rekt als hij achter staat. Ik zal de laatste zijn dit ontkent dat Cillesen nooit tijd rekt, maar in eigen huis bij een 0-0 stand vanaf minuut 28 tijd gaan rekken zal geen enkele fan kunnen waarderen.

Dit is echt zo'n penaltymoment dat in het grijze gebied valt, en door scheidsrechters anders benaderd wordt. Helaas een van de vaagste situaties. Wanneer is een beweging natuurlijk? Verschilt dat per speler? Lastig. Persoonlijk zou ik hier geen strafschop voor geven, te soft, alleen als de bal anders op doel was gegaan.

mooie 0-2 trouwens. Ajax sterker dan Heerenveen. Jammer dus dat de scheidsrechter denkt dat hij Ajax moet helpen.
Ajax hater Kenneth Perez vond het geen penalty. Schandalig!

Dit was weer ook weer een onterechte penal. Maar deze heeft een volledig andere lading. Ajax was beter en dus was deze penal in deze minuut niet bepalend.Ajax had anders waarschijnlijk ook nog wel gescoord. Dat was die tegen Utrecht wel. Ajax toch wel terecht gewonnen (hellaas)

Verdediger steekt zijn arm ietsje uit, dus de penalty kan worden gegeven.
Net als de penalty die PSV gisteravond kreeg, idem, dus betwistbaar.
Ajax kreeg bij FC Twente ook voor eenzelfde handsgeval een penalty tegen.
Stel, we hebben videoarbitrage, dan nog blijven dit grensgevallen..
De wedstrijd zelf: Foppe moet zich schamen, dacht hij dat Heerenveen
een do or die wedstrijd aan het spelen was? Besloten training, in de wedstrijd
zelf alleen maar met elf man achter de bal. Man, man, je wilt het publiek
toch vermaken? Heeft hij dit van Frank de Boer geleerd???

Jaaa top 3 kansloze reacties, samengesteld uit de achterlijkste geparafraseerde reacties van het live topic en dit topic: Op 3: 'Ajax wordt kampioen van de armoede' (met waarschijnlijk 80+ punten, en minder dan 25 doelpunten tegen) op 2: 'hoe kan het dat gudelj, bazoer en klaassen en vanaf psv op scherp staan en nog steeds geen gele kaart hebben gehad, complot!' (traantjes afvegen nu, jongens) en met stipt op nummer 1: 'Milik juicht alsof hij de CL heeft gewonnen *snik*'. Ik mag hopen dat er nooit meer oorlog uitbreekt in Nederland want met de auteurs van bovenstaande pareltjes, wordt het helemaal niks.

20 april 2016 om 23:07

Hahaha ga paaseieren zoeken. Ik maakte een serieuze opmerking, noemde geen complot en bond er ook geen conclusie aan. Ik stelde alleen dat het vreemd is dat het ganze middenveld van ajax, alsook dijks als zon 5 wedstrijden op scherp staan. Het hele middenveld dat geen kaarten pakt, maak je dan gewoon geen overtredingen of ontsnap je? Ooit moet er toch aan een noodrem getrokken worden, zeker gezien dit spel. (Nu geef ik er dus wel mijn mening bij, geen tranen niks)

21 april 2016 om 12:23

of maken ze geen overtreding die geel waard is? ze spelen al weken tegen een muur dan hoef je ook niet veel overtredingen te maken.

20 april 2016 om 23:10

Milik komt uit Denemarken?

21 april 2016 om 00:12

@hetgrasisgroen

Ajax heeft gneoeg middenvelder dus daar is geel geen probleem. Het geel van Dijks is echter wel een probleem, er is geen reserve linksachter meer. Daar gaat je complot denken....

Ben een neutrale toeschouwer en ik vind dat Ajax de perfecte 12e man heeft gevonden.
Zonder de scheids kunnen ze de wedstrijd niet naar zich toe halen.
Een hoop Ajax supporters zal het wel niet met me eens zijn, maar die zijn dan ook niet neutraal

21 april 2016 om 07:18

Zoals jij wel zeker. Ik geloof niet in mensen die zichzelf neutraal noemen. Dat zijn juist degene die het nooit zijn, maar alleen roepen om hun argumenten kracht bij te zetten.

Oh god, moeten we weer anderhalve week aanhoren of het nou wel of niet een penalty was..

Ik zie tegenwoordig verdedigers met de handen op de rug verdedigen. Dat lijkt me ook een natuurlijke houding .
Die penalty was natuurlijk zeer gemakkelijk gegeven.
De bal werd hard voorgegeven. Die verdediger kan nog net met zijn ogen knipperen. Maar absoluut niet bewust nog even zijn arm open draaien. Daarnaast was deze ook nog eens naast zijn lichaam.
Als die penal niet was gegeven had ik nog moeten zien of ajax een goal had weten te maken

Serieus jongens. Als dit nog door iemand maar dan ook iemand wordt goed gepraat, dan neem ik diegene ook niet meer serieus.

Wat mij betreft mag die Gozubuyuk de volgende keer zijn Respect bandje wel thuis laten.

20 april 2016 om 23:08

Ach zegt meer over jou als over degene die een andere mening is aangedaan.

Wat mij betreft mag je je zinloze opmerking ook thuis laten.

Dat je hier niet objectief naar kan kijken is een gebrek van meerdere mensen altijd maar die haat als het om Ajax gaat.

20 april 2016 om 23:19

Inderdaad. Mensen reageren hier wel heel vaak uit pure frustratie jegens Ajax... Deze strafschop kan gewoon gegeven worden..

Ik zie alleen maar comments over 'de penalty' maar.. laten we eerlijk wezen. Ajax had maar liefst 7 penalty's niet gekregen. http://www.elfvoetbal.nl/nieuws/268077_ajax-heeft-...
Even gewoon over het potje voetbal van vanavond. Het was een degelijke pot. Niet uitblinkend. Niet sprankelijk. En weinig opportunistisch. Toch.. 2 keer Milik en over Heerenveen kunnen we het beter niet hebben. Slap. Laf. Passief. Kampioenschap is nabij, maar de race is nog niet gelopen. Op naar 34 !

21 april 2016 om 00:44

Heb je ook naar de datum van je bron gekeken? Want iets uit 2013 erbij halen in een discussie van 2016 is op zijn zachtst gezegd tamelijk irrelevant.

Penalty is discutabel, zoals 90 van de handsballen binnen de 16 discutabel zijn. (Verbazend genoeg geldt dit alleen voor binnen de 16, buiten de 16 is zo'n bal altijd een vrije trap). Ik zou hem niet geven, puur omdat de verdediger er weinig aan kan doen en het dus heel zuur is. Maar ik vind het niet raar dat de scheids em wel geeft. Dat zouden wel meer scheidsrechters doen.

De manier waarop de ban wordt gebroken is weer veelzeggend ... Waarom lijkt het er op dat men denkt dat het beter is dat Ajax ons vertegenwoordigd in de CL dan Psv. Wat een dubieuze beslissing alweer...

20 april 2016 om 23:48

CL is kansloos voor alle Nl clubs. Je kunt alleen iets neerzetten bij een makkelijke loting en veel geluk. Psv had het eerste in ieder geval meer mee dan Ajax vaak had.

21 april 2016 om 10:01

Maar niet zoveel geluk als Ajax dit jaar in de competitie

21 april 2016 om 10:55

Dat dwing je af toch?
Daar heb je als club of supporter toch geen invloed op, hoe vervelend soms ook.
Ik denk dat je per saldo elkaar niet veel ontloopt.

Los van of het een penalty is, het is belachelijk om te beweren dat de arm langs het lichaam was. De bal gaat tussen zijn arm en lichaam door en gaat vervolgens achter zijn lichaam over de achterlijn. Dit kan niet als zijn arm gewoon langs zijn lichaam is.

Daarnaast maakt het niet uit of hand naar de bal gaat, of bal naar de hand. Als je arm niet langs je lichaam hebt dan riskeer je een penalty.

20 april 2016 om 23:29

Als de bal hard tegen je arm komt wil deze wel eens bewegen lijkt me.. dus zo gek is het niet dat hierdoor de bal uiteindelijk ertussendoor komt

20 april 2016 om 23:41

Als je zo'n laf voorzetje van Dijks hard noemt dan moet je op YouTube ff een keer Zlatan Ibrahimovic intypen en wat willekeurige filmpjes aanklikken.

20 april 2016 om 23:57

Hard ...hard...hard genoeg om een arm te bewegen.
Zlatan schiet je arm er gewoon af

21 april 2016 om 02:44

Uh, dat kan niet.. Alsof de bal tegen de arm komt, de arm opzij duwt, in de tussentijd aan de arm blijft plakken ofzo (!), en wanneer er vervolgens ruimte tussen de arm en het lichaam is weer verder gaat met bewegen?

21 april 2016 om 07:15

Volgens mij zie je duidelijk de hand achteruit gaan op het moment dat de bal er tegenaan komt

Geen beste wedstrijd, maar uiteindelijk na een makkelijk geven pingel wel een verdiende overwinning voor Ajax. Nu op naar de volgende speelronde!

20 april 2016 om 23:21

Doe niet zo triest joh....dit was gewoon een penalty...was dom verdedigen...hij nam risico door zijn arm meer naar buiten te steken op het moment dat Dijks schiet...simpel...

Vorige week kregen we teveel...dat gebeurt wel eens...maar PSV is dit seizoen en genoeg seizoenen daarvoor(net als Ajax en alle andere clubs) ook wel eens gelukkig weggekomen door buitenspel goal of een penalty die niet gegeven was.

Als PSV zoveel beter was hadden jullie wel dik boven ons gestaan! Ook hebben we nog onlangs uit bij jullie gewonnen...ook daar hadden jullie Ajax kunnen pakken...gebeurde ook niet.

Wie kampioen wordt is gewoon verdiend kampioen. En mocht dat op doelsaldo aankomen dan is dat zo...ik heb ook meegemaakt dat we op 1 doelpunt verloren, en dat er van alles niet klopte aan de wedstrijd die jullie van Vitesse wonnen met 5-1...

Maar dan hoor ik mensen niet...

Het is simpel...zolang er niet met video refs wordt gewerkt zal het meer discutabel blijven. En zelfs met video refs is het nog steeds niet zeker dat de juiste beslissing wordt genomen...dan nog heb je met interpretatie te maken van een mens.

Ajax had de wedstrijd onder controle. Over de penalty kun je nog discussiëren maar op de overwinning van Ajax is niets af te dingen. Heerenveen kwam niet tot nauwelijks in het spel voor. Ik denk dat Ajax de titel al voor 70% in handen heeft nu. De enige manier voor PSV om terug te komen is door een monsterscore tegen Cambuur of door te hopen op een stunt van Twente.

Walgelijk dat ajax. De antipathie neemt op deze manier alleen maar toe. Van zo een korte afstand wordt de bal tegen de hand van Otigba aangespeeld, waarbij de arm absoluut geen onnatuurlijke beweging maakt. Goedkoper wordt het niet zou je zeggen, maar dan herinner je je ineens dat cadeau van zondag. De situatie vandaag, hoe je het ook wendt of keert, het is toch een breekpunt in de wedstrijd. Hopelijk kunnen Twente en de Graafschap nog iets betekenen voor PSV. Dat moet wel echt bij zichzelf te raden gaan hoe het kan dat niet zij maar ajax de beste papieren hebben.

21 april 2016 om 02:33

Wat kan Ajax hieraan doen? Alsof ze zichzelf die penalty's hebben gegeven..

Daarnaast kunnen we ook een lijstje maken van alle mazzeltjes die PSV heeft gehad. Of de pech die Ajax ook heeft gehad. Maarja, als je er alleen maar voor kiest om te zien wat je wil zien snap ik wel dat je Ajax op deze manier walgelijk vindt ja...

Opnieuw een heel makkelijk gegeven penalty, maar over de hele wedstrijd gezien verdiende Ajax de overwinning, in tegenstelling tot afgelopen zondag. PSV is niets opgeschoten met deze speelronde, aangezien het verschil in doelsaldo ook niet is veranderd. Dan komt het aan op de volgende speelronde, vrees ik. PSV wint thuis wel van Cambuur, maar als Ajax dat ook doet tegen Twente, zie ik het somber in voor Psv. Ik denk dat Ajax de laatste wedstrijd tegen De Graafschap "gewoon" gaat winnen namelijk.

Vond Serero trouwens een prima pot spelen. Ik zou hem laten staan de volgende wedstrijd..

Verdiende overwinning...misschien een saaie pot, maar dat kwam vooral door Heerenveen. Die wilde niet verliezen en lagen met 11 in de goal...

De Penalty is gewoon terecht vind ik, hij neemt het risico door zijn arm verder naar buiten te doen op moment dat Dijks schiet.

Voor mij was dit een 100% penalty. Dat niet iedereen hem geeft kan ik voorstellen, maar genoeg scheidsrechters doen dat wel. Die verdediger nam gewoon onnodig risico...

Blijft ongehoord spannend...en het wordt beslist op de laatste dag, dat is ongelofelijk!

Gelukkig ben ik geen PSV fan. Je zou er bijna van gaan denken dat ze in Zeist een voorkeur hebben. Ongelofelijk dat ze weer zo.n makkelijk gegeven strafschop meekrijgen.

Ook weer op een zeer belangrijk moment.

20 april 2016 om 23:23

Ach, PSV heeft dit seizoen ook wel wat mazzeltjes gehad, maar dan op "onbelangrijkere" momenten. Als ze die mazzeltjes niet hadden gehad dan had Ajax alleen op kop gestaan en hadden we deze mazzeltjes niet nodig op weg naar het kampioenschap.

Het maakt me helemaal niet uit welke psv'er nu weer vindt dat deze penalty onterecht was. Hij is gegeven en dat draait niemand terug, ik ben er blij mee. Op naar de 34ste landstitel.
Ajax speelt niet heel groots, maar geeft vandaag vrijwel niets weg. Dat is ook een kwaliteit en die blijkt daardoor een zeer waardevol doelsaldo op te leveren.

Weer een dubieus allesbeslissend moment. Nog maar twee te gaan jongens...

Die Marcel Blaak gaat het nog druk krijgen zo zeg

Anyway, wat was Heerenveen ook matig zeg sinds de achterstand. Geen fatsoenlijke aanval gehad in de tweede helft. Mooi moment van die slapende verdediger en Mulder ook bij de 0-2, die zal fijn slapen vannacht.

Hopen op een wonder en gerechtigheid tegen Cambuur dan maar... En videorefs. Zo snel mogelijk.

Als ik psv een tip mee moet geven voor de laatste 2 wedstrijden. ..
Oefen op het schieten tegen armen.
lijkt me een goede methode om aan het doelsaldo te werken.
Alhoewel. ..penalties zijn bij psv nou niet een garantie voor doelpunten.
Ik vond de penalty erg gemakkelijk gegeven.

20 april 2016 om 23:39

Ik heb een andere tip. Probeer gewoon eerst maar eens te winnen. Dat wordt zeker tegen Zwolle uit al lastig genoeg.

20 april 2016 om 23:47

Twente lijkt me ook vervelend voor ajax. Maar dat terzijde

20 april 2016 om 23:50

Daarom heb ik het dan ook over winnen en niet over doelsaldi of gepiep over het schieten op armen

21 april 2016 om 00:08

Ik ga er van uit dat mijn club in ieder geval zijn best zal doen om te winnen. Hoewel het lastig winnen is in de arena. Mocht dat zo zijn dan verspeeld ajax wel de titel.

De bal gaat tussen arm en lichaam door.. raakt de binnenkant van zijn arm.. dus kan hij zijn arm niet strak langs zijn lichaam hebben gehad.. en daarbij ontneemt hij de kans van Ajax op een goede voorzet.. is dan toch gewoon een strafschop? Dat de rest van Nederland het geen strafschop vindt had ik wel verwacht maar goed.. als psv of feijenoord een discutabele strafschop krijgt halen wij in Amsterdam de schouders op.. Dat ze in de rest van Nederland zelfs bij een terechte strafschop voor Ajax alweer lopen te klagen zegt wel weer genoeg.. Als psv zo veel recht heeft op de schaal waarom staan ze dan niet ruim voor? Als ze zo veel beter zijn waarom spelen dan bv ze gelijk tegen ado? Hou toch op.. wie aan het einde de meeste punten heeft is gewoon terecht de kampioen.. en iedereen heeft wel eens een gelukje zoals wij dat zondag hadden.. maar omdat het Ajax is en het blijkbaar bij alle niet Ajax supporters erg diep zit maken ze er een heel drama van.. beetje triest hoor..

21 april 2016 om 00:23

Zo veel hulp op cruciale momenten die wedstrijden doen kantelen zo vlak voor de finish. Alleen een leek of ajaxfan ( synoniem?) ziet hier geen competitiefixing in!

23 april 2016 om 10:59

sjonge jonge.. dan ben je 53 en kom je met zo een opmerking.. Ik ben geen Ajaxfan, ik ben Ajacied.. geboren en getogen Amsterdammer.. Dat dat dan in jou ogen betekend dat ik geen kijk op voetbal kan hebben.. zucht.. 53 toch? als je nou 13 was had ik het wel begrepen.. maar een man op leeftijd die dit als "competitiefixing" (bestaat dat woord?) ziet.. wow.. het zegt genoeg over je objectiviteit en kan het dus niet echt serieus nemen.. Elk team krijgt dingen mee en dingen tegen.. dat is van alle tijden en Ajax krijgt niet meer mee dan andere teams.. Maar goed alleen een leek of feijenoordfan ziet daar geen waarheid in!

Nog 2 wedstrijden winnen en het doesaldo voordeel handhaven en we zijn kampioen!

Hoeveel geluk daarvoor nodig is geweest intresseert achteraf niemand meer. Je gaat de geschiedenisboeken in als kampioen, alle discussie van vorige week zal een alinea zijn en vandaag misschien een voetnoot. Misschien komt daar nog een stuk geluk bij, ik zou het niet weten. Het doet er ook weinig toe, in 2007 gaf niemand een moer om de pech die we hadden gehad om de titel mis te lopen. En in 2010 hadden we het kampioenschap ook meer verdiend dan ieder ander. Helaas, soms loopt het anders en die jaren bevatten geen plaquette met ''we hadden de schaal verdiend''. Soms zoals in 2011 zit het gewoon ontzettend mee, niemand die nu nog bezig is over hoe krankzinnig PSV en FC Twente punten begonnen te verliezen en wij wedstrijden tegen Heracles, Groningen, Excelsior, NEC en Heerenveen overleefde. Alleen de laatste wedstrijd was geschiedenis.

Kom op Ajax, nog drie weken volhouden!

21 april 2016 om 00:29

Ik hoop oprecht dat Ajax in de laatste wedstrijd in blessuretijd een zwaar onterechte penalty tegen krijgt welke de 1-1 zal betekenen en psv precies op dat moment zo'n ajaxpingel krijgt.Dat zou voor velen de perfecte ontknoping zijn van deze competitie (er van uitgaande dat psv en Ajax beide hun voorlaatste wedstrijd winnen)

21 april 2016 om 00:40

Ik ben dan zeer benieuwd naar de reactues van velen hier. Zou inderdaad een passend slot zijn van een al zo'n rare slotfase van de competitie.

21 april 2016 om 00:46

Tja, het gros van de Nederlandse voetbalfans is of anti-Ajax of pro-Ajax. De groep neutrale mensen is zeer beperkt, en zeker niet te vinden bij clubs die Ajax als rivaal beschouwen. Ik neem het je niet kwalijk dat je erop hoopt, maar iedereen die het beste met zijn eigen club voorheeft redeneert zoals ik dat doe. Denk je werkelijk dat jij niet blij zou zijn als Makkelie jullie in speelronde 31 aan kop houd door een onterechte strafschop? Niemand zou er in Rotterdam, Eindhoven of waar dan ook, ongelukkig mee zijn.

Misschien wat anders als je de laatste duels van de Eredivisie speelt zonder grote belangen. Dan zit je ook anders op de tribune, dat heb ik vorig jaar wel gemerkt toen we nergens meer om speelde en de jaren ervoor toen Ajax telkens eerder kampioen was. Maar geloof me, niemand in Utrecht of Rotterdam zal diep van binnen ongelukkig zijn als ze zondag de beker zouden winnen dankzij een arbitrage die blundert.

Ach ze willen in Amsterdam de schaal opdragen aan JC en de Knvb had waarschijnlijk nog wat goed te maken met 'm. Dan weet je dat er maar 1 ploeg kampioen mag worden. Weten we ook zeker dat we over 1 of 2 jaar alleen nog maar voorrondes CL mogen spelen.

Bamm. Kampioenschap is bijna binnen nog 2 wedstrijden te gaan.

Wacht maar af Ajax wint niet van de graafschap💪 #dran

Het hele wellus/nietus verhaal over wel/geen penalty kun je als verdediger gewoon voorkomen door je armen strak langs je lichaam op de rug te houden bij een voorzet. Dan kan de bal maximaal tegen de bovenarm aan komen en omdat deze strak tegen het lichaam is gedrukt kan de scheidsrechter hier onmogelijk een penalty voor toekennen. Dit doet Veltman bijvoorbeeld altijd goed. Ik zeg niet dat dit een 100 procent penalty was maar Otigba heeft de schijn tegen doordat er gewoon een centimeter of 30 tussen zijn hand en zijn heup zit. Kon niet goed zien of het in de beweging was of echt een onnatuurlijke beweging naar buiten maar de bal gaat er ook duidelijk tussendoor. Heerenveen haalt hier voordeel uit en dus geeft de scheids in dit geval een penalty. Je kunt hem vaker wel dan niet geven in zo'n situatie en het is natuurlijk weer erg makkelijk om de scheidsrechter te bashen voor zo'n beslissing. Net zoals de reacties mbt Makkelie zeer overtrokken waren! Voor de rest is Ajax niet zenuwachtig geworden en dat laat wel zien dat ze wel degelijk een volwassen pot kunnen spelen. Paar redelijk grote kansen gehad en uiteindelijk 0-2 gewonnen zonder kansen voor Heerenveen, dat echt helemaal niets creëerde vandaag. Weer even kunnen wennen aan de woensdagavonden om 20:45 want volgend seizoen zullen we er weer regelmatig op spelen!

Gewoon weer te makkelijk gegeven,net als gister waar Lesienne 1meter extra nodig nodig had om een vallen en een pingel te krijgen .deze van vandaag werd van1 meter vrij hard op zijn arm geschoten (meestal beoordeeld als aangeschoten hands)dus geen penalty .en Lesienne had geel moeten hebben maar goed ik zou er wel weer naast zitten,,maar ondanks toch meer inzicht in hebben als alle scheidsrechters in NL bij elkaar ,die ter plekken moeten beslissen .videoeoref volgend jaar met een back up team van 60 scheids en er komen nog onterechte beslissingen. Triest dat Ajax waarschijnlijk zo kampioen word hoor die verkloten het direct waar Psv het minder snel zou doen ,ajax gaat in de el al zielig hard onderuit. hoop zoo op Psv.

21 april 2016 om 06:08

Triest dat Ajax "zo" kampioen wordt? Je zegt net zelf dat die m penalty van PSV ook onterecht was.

21 april 2016 om 10:04

Toen stond PSV al voor.

Lekker bezig Ajax! Volhouden dit..!

Spelregel 12:
Hands houdt in, dat de speler de bal opzettelijk met de hand of arm speelt/raakt
De scheidsrechter moet het volgende in overweging nemen:
◦de beweging van de hand naar de bal (niet de bal naar de hand);
◦de afstand tussen de tegenstander en de bal (onverwachte bal);
◦de positie van de hand hoeft niet noodzakelijkerwijs in te houden dat er altijd sprake is van een overtreding;

hand was naast zijn lichaam. bal werd geschoten van een meter of 2 dus geen hands.
Spelregels zijn heel simpel echter Knvb scheidsrechters vergeten in wedstrijden van Ajax zo nu en dan eens de spelregels

Ajax was de betere ploeg, alleen Heerenveen hield het wel goed dicht. Jammer dat ze dan door een penalty (ook nog onterecht), 0-1 achter komen. Gaven toch meer ruimte weg daarna. Maar goed, over hele wedstrijd gezien gewoon een verdiende overwinning voor Ajax, dat was zondag wel anders.

Tja je kan de pingel aan de ene kant geven, maar had niet echt het idee dat die Heerenveen speler uberhaupt door had dat de bal naar zijn hand ging, maar lastig te zien.
Ja hij kwam tegen zijn hand, maar vond hem aan de andere kant te makkelijk gegeven.
De scheidsrechters zijn hier het hele seizoen niet consequent in, of geef voor al dit soort ballen en penalty of niet. En dan vond ik het meer nog een half mislukte voorzet dan een schot, dus blijft lastig, vond het zelf geen penalty.
Ajax wel beter, Heerenveen dwong weinig af, overwinning is wel terecht.

Ik hoor niemand over dat ajax een rechtstreekse vrijetrap mag nemen maar de scheids gewoon affluit voor t einde. Terwijl iedereen weet dat t weleens op doelsaldo aan kan komen. Als dit bij psv was gebeurd was het ook weer "de knvb helpt ajax!" En nu niks..

Prima verdiende overwinning van Ajax. Heerlijk sfeertje in het uitvak.

Dikke pluim voor de scheidsrechter, niks aangetrokken van al het gehuil betreft afgelopen zondag, en de bal gewoon volkomen terecht op de stip gelegd. De 0-1 was toch een kwestie van tijd, Ajax was de 2e helft zoveel sterker dan Heerenveen, dat kon niet fout.

Op naar FC Twente thuis.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren