Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Derksen haalt schouders op: ‘Eerst homofoob, dan weer racist’

Laatste update:

Er was afgelopen week nogal wat te doen om een uitspraak van Johan Derksen in Veronica Inside. De analist vergeleek rapper Akwasi bij wijze van grap met Zwarte Piet, wat voor een stroom aan negatieve reacties zorgde op met name de sociale media. Eljero Elia en Memphis Depay riepen verschillende adverteerders op om het televisieprogramma te boycotten en prompt haakten Zespri Kiwifruit en Gilette af. Derksen zelf ligt totaal niet wakker van de ontstane ophef.

"Ach, die reclameblokken zijn toch al veel te lang", reageert Derksen met een kwinkslag tegenover het Algemeen Dagblad. "Ik vond het trouwens nog niet eens zo’n heel slechte grap (over Akwasi, red.). Weet je, ik zit daar om mijn mening te verkondigen en dat zal ik blijven doen tot de laatste snik." Derksen is niet bang dat de voetbaltalkshow wordt geschrapt. "Dat is mijn afdeling niet. Dit is weer een storm in een glas water die wel overwaait. Morgen is er weer een andere rel. Dat gaat vaker zo. Dan beginnen mensen drie dagen na ons programma te gillen. En denken commerciële jongens van bedrijven: wij kunnen niet achterblijven, maar ach, ik ga daar niet over."

Derksen heeft dus geen enkele spijt van zijn veelbesproken grap over Akwasi. "Ik rijd al 22 jaar na de uitzending naar huis en soms heb ik weleens het idee: dat had ik beter niet kunnen zeggen - maar ik vond dit grapje eigenlijk niet eens zo heel slecht", vervolgt de televisiepersoonlijkheid zijn uitleg. "Voor mijn doen hè. Die Akwasi is voortdurend in het nieuws met zijn geschreeuw en gejammer. En toen daar die verklede Zwarte Piet in beeld kwam, die speelde met zijn leven, zei ik: ‘Weet je wel zeker dat het Akwasi niet is."

Depay en Elia lanceren frontale aanval op Veronica Inside

Johan Derksen ligt onder vuur door een grap in Veronica Inside

De ladingen met kritiek die Derksen over zich heen heeft gekregen zorgen ook niet voor een ander standpunt. "Als je het hele programma hebt gezien, dan weet je dat wij afstand hebben genomen van het begrip racisme", zo benadrukt de analist. "Nu word je, omdat er een clipje van gemaakt is, weggezet als racist. Maar goed, de ene week ben ik homofoob, de andere week racist. Ik las ergens dat Akwasi het mentaal niet meer aankon en zich veertien dagen heeft opgesloten. Nou, ik kan je vertellen: ik ben er mentaal heel goed aan."

Derksen is door de leiding van Talpa nog niet aangesproken op de hele kwestie. Ook zenderbaas John de Mol heeft zich nog niet gemeld. "Die weet toch wat er in ons contract staat? We hebben vast laten leggen dat wij alles mogen zeggen en over iedereen mogen praten. Tijdens de besprekingen zei John de Mol: ‘Ik leg de grens bij kinderporno’. Toen heb ik nog gezegd: ‘Vind ik een tikje burgerlijk, maar ik kan er wel mee leven." De sponsoren TOTO en Bavaria laten overigens aan het Algemeen Dagblad weten dat ze zich distantiëren van de uitspraken van Derksen in Veronica Inside.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bedrijven willen goedkoop scoren, maar het programma blijft door de populariteit toch wel overeind. Veronica Inside is een van de weinige programma's waar ze geen blad voor de mond hebben en volledig onafhankelijk zijn. Dat moeten we koesteren. En de kijker weet ook dat hij ook niet alles serieus moet nemen wat er wordt gezegd. Censuren van meningen hoort niet in Nederland. Nu niet en in de toekomst niet.

19 juni 2020 om 10:59

Zijn wel bedrijven die betalen omdat ze er positieve naamsbekendheid mee terug willen verdienen. Als blijkt dat het te negatief word, en dan maakt het niet uit wat de reden is, legitiem of niet legitiem, dan is het logisch dat je je als bedrijf terugtrekt en je je geld anders gaat uitgeven. Sponsoring is geen liefdadigheid.

19 juni 2020 om 11:03

@genietter als je een positieve naamsbekendheid wil moet je vooral in een programma investeren wat bekend staat om het doen van veel controversiele uitspraken. die sponsors komen toch niet uit een ei en zullen VI toch ook wel eens gekeken hebben en weten wat voor een soort programma het is? ik vind dit een beetje selectieve verontwaardiging van die sponsors

19 juni 2020 om 11:06

@Japie, Inderdaad. Dit is de 50e ‘rel’ bij het programma, en er zullen nog wel meer komen. Zijn de enige op de buis die zeggen wat ze denken. Komt natuurlijk genoeg onzin uit, maar bij wie niet? Ik vind dit populair gedrag van zo’n sponsor, en straks als er over 3 week weer 800.000 mensen kijken, komen ze op hangende pootjes terug.

19 juni 2020 om 11:25

Eens, maar racisme is dit jaar opeens een hot en gevoelig topic en wanneer dan een dergelijke uitspraak word gedaan kan dat reden zijn om het contract op te zeggen.

19 juni 2020 om 11:31

@genieterr dat zal het inderdaad zijn verwacht ik. sponsors zijn te huiverig voor de publieke backlash die ze kunnen krijgen door deze uitspraak en nemen misschien daarom zo snel mogelijk de benen

19 juni 2020 om 11:42

Negatief voor wie? Wie zegt dat alleen de beroepsgekwetsten klaar kunnen zijn met een bedrijf? Zij polariseren, maar zijn zeker niet de enigen die kiwi's en scheermesjes kopen, ook mensen die Derksen wel steunen doen dit. Vorig jaar heeft P&G kort na die achterlijke Gillette reclamecampagne voor $8 miljard afgeschreven op Gillette. Kennelijk hebben ze hun les niet geleerd aldaar, want -ook al is het wellicht lastig te begrijpen voor mensen die geïndoctrineerd zijn door de NPO- lang niet iedereen ziet racisme of kwade wil in Derksens grapje en zijn het beu dat het structureel wel als zodanig wordt uitgelegd. De rug keren naar programma's als VI en daarmee macht geven aan zeurmiepen is lang niet zo'n winstgevende bedrijfsvoering als je zou denken.

19 juni 2020 om 11:54

En de marketeers weten maar al te goed dat slechte publiciteit ook publiciteit is en naamsbekendheid alleen maar omhoog kan duwen. Die kiwis waren nooit zo bekend als nu. Over een tijdje zetten ze gewoon weer in op blokken met die vele kijkers waardoor er geld binnenkomt, want dat blijft het hoofddoel van elke onderneming.in plaats van de VI mannen zo te bashen, wat nooit in het voordeel van de bashers helpt, zouden ze zelf advertentieblokken moeten kopen om het doel van hun anti-racisme campagne te verduidelijken, zeker als ze denken dat veel kijkers racistische gedachtes zouden hebben. Dan zou je in hun gedachtengang, daar juist verandering kunnen bewerkstelligen. Maarja, het is altijd makkelijker kritiek te hebben dan zelf wat te moeten doen. In plaats van tegen een systeem aan te schoppen zonder met een oplossing te komen, moet je het systeem, dat voor iedereen beschikbaar, is gebruiken om je positie te verbeteren, als dat dan echt je doel is. Ik weet zeker dat de meesten alleen klagen om het klagen.

19 juni 2020 om 11:59

Alleen geldt voor die bedrijven wel heel goed, wie is mijn doelgroep. De meningen van Derksen worden aardig breed gebeeld in de provincie. Media heeft de neiging erg naar de grote steden te kijken maar landelijk denken mensen er toch vaak heel anders over. Zie verleden jaar Dokkum. Voor een merk als Bavaria is de afzet in de provincie cruciaal, het is hun doelgroep.

19 juni 2020 om 14:17

Ze maken niet voor niets een statement. Je kunt er als bedrijf voor kiezen om je terug te trekken, maar dat kun je ook in de anonimiteit doen. Dat doen ze natuurlijk niet, want op deze manier is het marketing-technisch interessant.

19 juni 2020 om 11:00

Denk dat sponsoren meer klanten verliezen dan winnen als ze nu hun rug keren tegen VI, het erge van alles is nog dat die ontzettend enge Depay en Elia, een filmpje laten zien waar letterlijk in geknipt is om het erger te laten lijken. En als Johan het grapje zo verteld denk ik ook van naja kom op zeg, zo erg was het toch niet. Maar een uitspraak verdraaien kan ik ook hoor: akwasi die oproept tot geweld tegen zwarte pieten, terwijl zwarte pieten ook vaak gespeeld worden door 14/15 jarige, oftewel hij roept gewoon op tot geweld tegen onschuldige kinderen.

19 juni 2020 om 11:27

Mwoah, denk dat Peng meer klanten wereldwijd bint door zich af te zetten tegen dit soort onzin. Bovendien ook een goede PR stunt.de afzet markt in NL kan ze wat dat betreft worst wezen. wat betreft geweld, alles wat Johan zegt is een grapje, maar omdat een zwarte man een fictief persoon een schop voor z'n kop wil verkopen, dat gaat er niet in bij de Nederlandse samenleving. Wellicht als hij had gezegd dat 'ie een mocro voor z'n molen wil slaan, dat de Nederlanders wat meer sympathie zouden hebben? ;-)

19 juni 2020 om 11:33

@church89 maar op het moment dat iemand een zwarte piet pak aantrekt is het geen fictief persoon meer en zo iemand moet dan vrezen voor een schop tegen zijn hoofd volgens Akwasie

19 juni 2020 om 11:40

@Church,

En wat nou als er door Akwasi zijn uitspraak twee debielen aankomende november twee verklede zwarte pieten het ziekenhuis inschoppen. Is het dan nog steeds een fictief figuur?

19 juni 2020 om 11:47

Los van het feit dat het extreem dom zal zijn om deze winter als blackface de straat op te gaan spreek ik 't niet goed, en ik mag hopen dat er geen mensen zullen zijn die puur om deze uitspraak voor de gein zwarte pieten in elkaar gaan meppen.maar laten we wel wezen, het verkleden als blackface is een racistisch statement, en ik mag hopen dat komende winter de mensen het verstand hebben om dit dan ook niet meer te doen.maarja, dan ben ik natuurlijk weer een politiek links hangende nietsnut, etc, etc..laten we ook even wel wezen, Johan zaait al jaren haat naar alles wat niet zijn geaardheid/geslacht/huidskleur deelt, maar dit dan onder het mom van een "grap"

19 juni 2020 om 11:56

Voetballers die in landen waar de bevolking onderdrukt wordt bakken geld ophalen moet eerst zelf eens in de spiegel kijken. Of niet Elia?

19 juni 2020 om 11:59

"het verkleden als blackface is een racistisch statement". Het is niet omdat het zo in de USA is dat dat ook per definitie moet gelden in Nederland. Het begrip blackface is ten eerste al niet Nederlands (en dan bedoel ik niet qua taal maar qua oorsprong), dus niet van toepassing in de gehele discussie. Het moet trouwens maar gedaan zijn met dingen de facto racistisch of discriminerend te vinden zonder rekening te houden met de context. Als Brad Pitt een Nazi-kostuum aantrekt in Inglourious Bastards is hij toch ook niet meteen een Nazi? Het gaat echt de foute kant op als handelingen per definitie als fout gezien worden.

19 juni 2020 om 12:00

Het simpele feit dat 'blackface' enkel een engelstalige naam heeft toont al aan dat de gedachtekronkel dat het hier racistisch een bizarre is. Het heeft een eigen geschiedenis binnen de VS en die is niet te vergelijken met die in Nederland. Het getuigt van een bijzonder laag niveau om dit gelijk te stellen aan elkaar. Of dit onbewuste domheid of bewust negerende activisme zal ik maar in het midden laten. Het is sowieso ongeïnformeerd.

19 juni 2020 om 12:05

Ja, precies. Dus doordat iemand anders het een racistisch karaktuur vindt, moet je iedereen het recht ontnemen om zich als zwarte Piet te verkleden? Ik ben voor verandering, als er zoveel mensen zijn bij wie het kwetsend overkomt verander het dan. Daarom leven wij samen in deze samenleving. Maar daarentegen moet je ook mensen de vrijheid kunnen geven om zich wel als zwarte Piet, met je Blackface, te verkleden als zij dat wel willen. Je beantwoord mijn vraag verder heel handig niet. Laat ik het dan zelf maar doen. Als er bewezen man worden dat er een zwarte Piet wordt mishandeld door de uitspraken die Akwasi heeft gedaan is hij mijn ogen medeplichtig aan het misdrijf. Niets meer, niets minder.

19 juni 2020 om 12:10

@Chruch89: Komt hij weer met z’n blackface. Het is zwarte Piet en een kindervriend. Hoop dat we komende december normaal Sinterklaas kunnen vieren zonder dat we worden aangevallen door gekken. Bij ons in de stad zijn de zwarte Pieten ook van alle bevolkingsgroepen, daar zitten Surinamers, Indonesiërs, Marokkanen, Nederlanders etc bij. Het is juist verbroederend want iedereen is hetzelfde.

19 juni 2020 om 12:15

Church, je zegt: "maar laten we wel wezen, het verkleden als blackface is een racistisch statement, en ik mag hopen dat komende winter de mensen het verstand hebben om dit dan ook niet meer te doen". Ik hoop dat je beseft dat het geen racistisch statement is maar in Nederland de jaren dat ik leef symbool staat voor een vriendelijk hulpje van Sinterklaas. Dat heeft niks met racisme te maken. Dat Zwarte Piet nu verandert in Roetveeg Piet is prima, omdat we hier rekening mogen houden met het feit dat mensen zich door Zwarte Piet niet prettig voel(d)en. Dat is juist perfect meedenken. Maar om dan de mensen te beschuldigen van racisme omdat ze al decennia lang iets totaal (in hun ogen) onschuldigs deden/doen.... Jij draaft heel hard door. Heb begrip voor elkaar. Dit soort opmerkingen en beschuldigingen dragen totaal niet bij aan goede gesprekken hierover en begrip voor elkaar. Polarisatie ten top. En we drijven steeds verder uit elkaar.

19 juni 2020 om 12:18

Deze discussie is net als religie. De 1 interpreteert het zo en de andere weer zo.als ik tegen iemand zeg dat hij gek is omdat hij in een denkbeeldige oppergod geloof is het raar en kwets ik diegene. Maar iemand anders mag mij wel even vertellen dat Zwarte piet racistisch is? Ik ben opgevoed dat zwarte piet een kinder feest is en dat zwarte piet kinderen blij maakt met snoepgoed en grapjes en kadootjes. Ik word een beetje moe van mensen die mij in kleuren laten denken. Ik wil niet in kleuren denken want dat vind ik racistisch. Volgens mij worden in heel veel religies onderscheid gemaakt op basis van geloof. Mensen die niet gelovig zijn, zijn onrein of weet ik veel wat. Mag allemaal want iedereen mag zo zijn eigen geloof hebben. Nou maak van sinterklaas maar een religie feest dan is deze discussie ook meteen klaar.het grappge is trouwens dat Sinterklaas ook weer steeds meer gevierd wordt in bv Suriname. Daar behandelen ze het net als geloof, wat je thuis wilt vieren moet je zelf weten en zo zou het ook moeten zijn.hoe wordt een ongelovige weggezet in de koran? Of in de bijbel? Hoeveel mensen zijn er vroeger wel niet vermoord omdat ze een ander geloof aanhangen? Is religie inmiddels al verboden? Nee sterker nog ze krijgen zelfs alle vrijheid om scholen op te richten en dat samen te laten leven met hun religie. Maar als een school een sinterklaas feest wil organiseren is het opeens racistisch??? Meten met 2 maten maar ja daar zijn ze zo goed in dit land..en dan al die racistische teksten die rappers schrijven. Waarom wordt het N woord overal maar geaccepteerd van een donker persoon maar zodra een blank persoon het zegt is het een probleem? We moeten een kappen in dit land om maar het slachtoffer te spelen.we moeten stoppen in dit land met het denken in kleuren en zulke discussies meteen de kiem in smoren.niemand in dit land voedt zijn kinderen op met het idee dat Sinterklaas een blanke god is die donkere slaven heeft gekocht en ze aan de ketting hangt en verplicht kunstjes laat opvoeren. Niemand doet dat. Maar toch is er een bepaalde groep die wilt beweren dat wij een racistisch feest vieren. Puur omdat ze zelf er niet mee opgegroeid zijn en dus een stukje kennis missen van het feest. En daarom maar meteen denken dat hun eigen racistische gedachte want dat is het, de reden is van het feest. In dit land wordt je niet racistisch opgevoed!en toch rapt Depay graag het N woord, oh oh wat is de man toch tegen racisme.. Elk figuur die tegen zwarte piet is maar wel het N woord gebruikt om tegen zijn matties te praten is een dikke hypocriet!

19 juni 2020 om 12:20

@church het is voor mij onbegrijpelijk dat een uitspraak van Akwasi gebagatelliseerd wordt en men snel overschakelt naar Derksen om hem maar keihard aan te pakken, terwijl Akwasi de oorzaak is van Derksen zijn grap. Zo schreeuwerig bij de demonstratie zo stil bij de woorden van Akwasi. Ik denk dat andersom er weer een demonstratie had gevolgd. Ik denk dat we nooit het laatste stukje racisme eruit gaan krijgen als de discussie zo eenzijdig en belachelijk gevoerd gaat worden. 1 kant veroordelen de andere kant bagatelliseren. Laten we het eens omdraaien en dan zijn we al een stuk verder. Maar ga vooral door om van zwarte piet "blackface" te maken en van een grap een discriminerende opmerking en Akwasi onder het zeil houden.

19 juni 2020 om 12:41

Het zegt al genoeg dat mensen die zwarte piet als racistisch zijn het ook steeds blackface te noemen. Ze plaatsen zichzelf daarmee in een hoekje. Die naam is ook absoluut niet door iemand verzonnen die het feest viert.maar hey, vooral de termen blackface gebruiken zodat je nog zieliger overkomt.. Het zegt al genoeg dat die mensen zulke termen blijven gebruiken. Maar ondertussen wel lekker het N woordje mee rappen in liedjes. Maar w8 dan komen er weer mensen met het argument ja maar ik ben zelf donker dus ik mag dat woord wel zeggen. Waarom mag een blanke dat niet zeggen? Puur omdat ie blank is, wie is dan de racist vraag ik mij af?

19 juni 2020 om 13:29

@church89, Johan Derksen spreekt zich uit snoeihard uit tegen rascisme in het echte leven., zoals toen Mendes Moreira werd bejegend in Den Bosch vorig jaar. Hij is uitgesproken en correct wanneer het moet, hij pakt blanke mensen net zo hard aan, dus dit geframe van een aantal zure, zielige figuren, gaan nergens over. Het is zo doorzichtig dat clowns als Depay en Elia, die door hun excentrieke, buitenwereldse gedrag weleens het onderwerp zijn van de grappen van Derksen, juist doen aan deze framing. Die mannetjes hebben zulke kleine pie..., euh tenen, dat het sneu wordt. Hoe dan ook, al die fictieve onzin en het uit de context trekkende framing leidt tot polarisering; daar moeten wij ons als samenleving eens tegen uitspreken. Als ik CEO van een concurrent van b.v. Gilette of Bavaria zou zijn. zou ik mij nu juist verbinden aan VI. Als ik dat goed uitleg als bedrijf, zou ik daar zelfs mee scoren, daar ben ik van overtuigd. Hoe dan ook, begrijp mij niet verkeerd, ik ben tegen blackfacing en ik vind allang dat Piet een makeover verdient, zodat ook Ghaneze Nederlanders zoals Akwasi kunnen genieten van ons kinderfeest, maar de manier waarop gaat alle perken te buiten; drammerig gedrag, mensen zomaar als racist bestempelen en aanzetten tot geweld is verwerpelijk. In een tijd waarin wij meer dan 100 miljard extra te kort komen door de Coronacrisis mag je geen mensenlevens in gevaar brengen door geen 1,5m afstand te bewaren om je mening door mensen hun strot te duwen. Dit heeft niets met moorddadige politieagenten in de VS te maken en de verschrikkelijke dood van George Floyd. Het coronageintje kost ons als samenleving nu al meer dan 10000 euro extra per werrkende nederlanders, dan moet je niet met dit soort haatzaaiende shit aankomen; wij moeten nu een vuist tonen en saamhorig zijn.

19 juni 2020 om 13:37

Dit lijkt me een uitstekende oefening - Braun is trouwens van P&G dus ben benieuwd welke grote concurrent je in gedachte hebt. Ben benieuwd welk bier nog met deze man geassocieerd wil worden? Wellicht iets voor Wilders om z'n eigen bier merk op te zetten?

19 juni 2020 om 13:55

@don die derksen is gewoon een populist. De ene keer doet hij racistische uitspraken, bijv negatieve uitlatingen over Marokkanen (vaak gedaan) dan opeens is hij tegen apengeluiden in stadion. Maar intussen heeft hij op tv dus vaker zelf beledigende of leugens verspreid. Kies je als Marokkaanse speler voor Marokko dan ben je een landverrader. Een Dest of andere autochtone NL die voor ander land kiest kan opeens wel. Akwasi verder is ook een enge populist net zoals die pro pieten die ook oproepen geweld te gebruiken. Het is voor bedrijven verder helemaal niet reuze interessant om te binden aan VI. Voor corona keken rond de 300k kijkers. Tijdens corona 400k. Een willekeurige game vlogger op youtube trekt meer kijkers.

19 juni 2020 om 14:39

@ Church89, zoals ik het las in de verschillende nieuwsoutlets klonk het inderdaad alsof Akwasi zich tegen de fictieve figuur Zwarte Piet afzette. Maar zijn woorden lieten niet zoveel tot de verbeelding over: "... en als ik in November een Zwartie Piet tegenkom, dan schop ik hem voor zijn bek!" Dat is gewoon gericht op mensen die zich als Piet verkleden. Nu boeit het mij niet zo wat een clown als Akwasi zegt, maar het boeit me wel dat ik het nieuws lees en zij mijn mening kleuren. Want ik had ook jouw mening: "oproepen tot geweld? waar maken mensen zich druk over?" ... het filmpje schetst echter een heel ander beeld. Volksverlakkerij is dat. Dat Veronica Inside dat filmpje uitgezonden heeft vind ik al een reden om het programma altijd te koesteren. Akwasi zegt in zijn volle, uiterst agressieve, emotie iets wat totaal niet door de beugel kan, maar dan moet hij niet in bescherming genomen worden om wat voor reden dan ook, dan moet hij op díe woorden beoordeeld worden.

19 juni 2020 om 11:01

Vind dit grapje alleen niet zo slim. Normaal, in een andere tijd, zijn dit leuke grappen. Ik vind het nu nog een leuke grap, maar ik denk dat je als Johan zijnde ook even iets beter moet nadenken. Aan de andere kant; tegenwoordig mag je niks meer zeggen of iemand is op zn teentjes getrapt. Dit draagt daar iig niet aan bij

19 juni 2020 om 11:04

@Gooner4, Wel met je eens natuurlijk dat het niet slim is, maar moet je dan bij elke uitspraak 3x nadenken: kan ik dit wel zeggen want misschien gaan een paar gekkies erin knippen en klinkt het alsof ik iets heel ernstigs zeg? Dit is dus precies wat er mis is met NL tegenwoordig, je kan gewoon helemaal niks meer goed zeggen, daarom ben ik zo’n fan van dit programma, want die hebben er schijt aan.

19 juni 2020 om 11:05

@Gooner, tegenwoordig mag je niets meer zeggen. Alles is maar racistisch of op een andere manier fout. Ben er wel klaar mee inmiddels. Ik ben niet weg van Derksen, maar deze grap is geen ophef waard.

19 juni 2020 om 11:07

@Gooner4, Geen leuke grap, niet meer dan dat. Absoluut geen racisme imo. Vergelijkbaar met wat Van Basten toen zei bij Fox. Slechte grap niks meer niks minder.

19 juni 2020 om 11:33

Nee dat mensen dit knippen/plakken daar gaat het niet om. Het is gewoon een enorm opgeblazen en daardoor gevoelig onderwerp momenteel. Denk dan even na over dat grapje. Klopt wel dat je niets meer mag zeggen idd, helemaal mee eens.

19 juni 2020 om 11:33

Helemaal mee eens hoor. Word er ook schijtziek van.

19 juni 2020 om 12:19

Dat knippen en plakken is opvallend genoeg altijd in het voordeel van de knipper/plakker. Toevallig hè 😉

19 juni 2020 om 13:45

Daar ben ik niet mee eens, juist nu moet je met satire en humor dit soort denkbeelden de kop indrukken, want anders krijgen wij net zoals in de liberale steden in Amerika een "woke" samenleving waarin je geen grap meer kan maken. Daar krijg je hele saaie, vervelende mensen van en continu op je woorden en uitspreken moeten letten is heel naar; daar wordt je ontzettend gestressd van. Alle lol en sjeu is eruit daar. Een voorbeeldje is het woord "aapjes". Vroeger, in onze witte samenleving, werden ondeugende kinderen aapjes genoemd, omdat aapjes speels zijn. Ik ben zo genoemd, in allerlei varianten, brutale aap, apekop, maar nu mag je opeens die referenties naar brutaal, ondeugend of speels gedrag niet meer maken.

19 juni 2020 om 13:57

@kyle66 "ben er wel klaar mee" mogelijk ook al die donkere mensen die jaar in en jaaf uit zulkd -geen-ophef-waarde-grappen overzich heen krijgen. Dat ze uitgesloten worden obv hun uiterlijk.

19 juni 2020 om 16:26

Of het een grap is, bepaald de gene die 'm maakt. Als Derksen zo stoer is om dit op TV te roepen, waarom zegt die dat niet persoonlijk tegen een zwart persoon dan zo op TV achter zijn bureau en iedereen die dit ook als een grap ziet....Ik zeg probeer het.

Niemand wilt zo genoemd worden en trouwens de collega's die dat durfden in het verleden hebben het geweten. Try me....😈

19 juni 2020 om 11:10

Ik ging er vroeger voor zitten, maar ik ben persoonlijk een beetje klaar met het programma. Het wordt me te voorspelbaar en zaken worden te veel uitvergroot, maar soms kijk ik wat clipjes van het programma die op het net verschijnen terug. Zelf ben ik wel van mening dat het recht op vrijheid van meningsuiting niet eindigt bij het (subjectief) gewetst voelen van groepen mensen. We moeten ons dus wel realiseren dat dat twee kanten op werkt.

19 juni 2020 om 12:03

Daar is de vrijheids van menings uiting juist voor bedoeld, voor meningen die radicaal anders zijn dan de algemene maatschappelijke gewenste mening. Alleen is de tolerantie tegenwoordig ver te zoeken. Zodra iemand het niet eens is met een mening, krijg je een social media stampede. En die eindigd vaak met het benaderen van de adverteerders. Om zo de ongewenste mening van de buis te krijgen.

19 juni 2020 om 12:35

Tja, meningen die sterker afwijken van de politiek correcte norm krijgen ook een sterkere reactie. Dat kan een social media stampede zijn, of iets anders. Maar dat alles heeft helemaal 0 te maken met vrijheid van meningsuiting omdat je nog steeds de vrijheid hebt om die radicalere mening te uiten. Vrijheid van meningsuiting stelt dat de overheid jou niet mag vervolgen vanwege de mening die je aandraagt. Maar dat is hier niet gebeurt. Derksen heeft de vrijheid om te roepen wat hij wil, alleen hebben andere mensen de vrijheid om daar op hun beurt iets van te vinden, en social media bieden nou eenmaal gemakkelijke kanalen om goed danwel afkeuring massaal over iemand heen te gooien. Voor de volledigheid, er zijn nog steeds beperkingen aan de vrijheid van meningsuiting verankerd in de grondwet, voor bepaalde beledigingen kun je nog steeds vervolgd worden.

19 juni 2020 om 13:13

Ik ga er weer eens goed voor zitten vanavond. Vond het een mislukte grap trouwens, maar Amerikaanse reacties geprojecteerd op hier sla ik allemaal over. Ik zal derhalve wel racist zijn, dat ik het een leuk programma vind, maar op deze manier boeit me dat weinig.

Haha, die JD blijft met z’n balletjes in de jaren 70 leven joh. Die vecht deze veranderingen binnen de samenleving aan totdat ie in z’n graf ligt. Voor ‘t einde van het jaar issie van de buis af als ie zo doorgaat. Adieu Johan!

19 juni 2020 om 10:57

Nee joh gekkie. Wanneer creëer men nou eens een wat dikkere huid. Al die beledigde mensen constant. Vind zijn grap niet leuk maar ik verdedig zijn vrijheid om lekker te spuien hoor.

19 juni 2020 om 11:00

Ik snap het argument van een dikkere huid hebben, maar dit soort “grappen” zijn anno 2020 gewoon niet meer acceptabel. De tijden veranderen, mensen vaak wat minder snel. Hij moet ook zeker zeggen wat ‘ie wil, maar ik denk dat ‘ie op de lange termijn gebukt zal gaan onder de invloed van de zender. Wellicht z’n grapjes maar gaan maken op Instagram of TikTok, dan hoeft ie zich niet te verantwoorden, en dan kunnen de mensen die er van genieten blijven kijken :-)

19 juni 2020 om 11:00

Vrijheid om te zeggen wat je wilt is prima, maar dan moet je niet mensen gaan beledigen met de vrijheid die je krijgt. Dit is gewoon een racistische opmerking, die horen niet thuis in deze samenleving.

19 juni 2020 om 11:03

Deze grappen zijn zeker acceptabel, maar op dit moment moet je het gewoon niet doen. Je gooit gewoon olie op het vuur. Vind dat je bij dit soort momenten wel wat beter na mag denken. Was dit hele gebeuren er niet geweest, dan moet dit grwoon kunnen (al was er dan geen reden voor geweest natuurlijk).

19 juni 2020 om 11:26

@Arsenal, wat is er racistisch aan?

19 juni 2020 om 11:32

Gooner4, hoe kun je nou stellen dat deze grappen acceptabel zijn? Dat kun jij toch niet voor anderen bepalen? Dan kunnen we dus iedereen verrotschelden onder het mom van "ik vind het acceptabel". Het is gewoon racistisch en beledigend als iemand met een donkere huidskleur vergeleken wordt met zwarte piet. Zo simpel is het. En wie dat niet wil inzien, is onderdeel van het probleem

19 juni 2020 om 11:36

Anderen kunnen ook niet bepalen hoe iemand een grapje bedoelt. Als ik een grapje maak is dat bedoelt als grapje. Natuurlijk kunnen dingen te ver gaan, maar dat is dit in mijn mening niet. Mensen maken grappen over elkaar, zetten elkaar een beetje voor schut. Dat doen we onderling ook, maar nu omdat het over donkere mensen gaat is het ineens no go. Verrotschelden is totaal wat anders.

19 juni 2020 om 11:36

Mensen moeten een kappen met volledig onnodige en onterechte ladingen aan woorden/zinnen geven.

19 juni 2020 om 11:38

Ja joh Church, Manolev mag 23 afleveringen achter elkaar afgezeken worden, maar een Akwasi (die ze wat mij betreft zelf een keer goed het ziekenhuis in mogen schoppen), daar mag dan geen grap over gemaakt worden ? Schei toch uit zeg.

19 juni 2020 om 11:43

Zwarte piet voor zijn kop trappen is wel normaal dan? Standbeelden vernielen, mensen in elkaar trappen. Deze mensen gaan zwaar over de schreef in een land waar ze alles krijgen wat ze in hun eigen land niet gehad hadden. Maar ipv een beetje dankbaarheid voor hun gespreide bedje, moet iedereen maar naar hun pijpjes dansen en hun tere zieltjes ontzien. Ga kijken hoe ver je met je gedrag in je eigen land zou staan. Dan hebben wij er geen last van. Zo'n Depay, Elia en Promes ook. Grote bek omdat ze toevallig goed kunnen voetballen en absurd veel geld verdienen. Wie hebben dat mogelijk gemaakt? Mede wij als belastingbetaler. Hadden ze er in de situatie dat ze in hun land waar hun ouders/ grootouders vandaan komen ook zo'n carriere kunnen halen? De praktijk zegt dat de kans klein is. Maar een beetje dankbaarheid en respect is ver te zoeken. Ik zou zeggen deal with it, want zo slecht heb je het niet of go back to your roots als je die zo graag op wil hemelen ten koste van de handen die je voeden.

19 juni 2020 om 12:21

Emre61, hij mag niet bepalen dat de grappen acceptabel zijn, maar jij wel dat ze onacceptabel zijn? Beetje hypocriet, vind je niet?

19 juni 2020 om 12:48

Kyle66 ik had het gisteren al gezegd, ik ben een donkere Surinamer en vind die 'grap' volledig misplaatst en vernederend. Heel dat Zwarte Piet gebeuren is al een moeilijk verhaal, en velen willen overtuigen dat het niet racistisch is maar dit helpt niet voor die groep ben ik van mening. Er zijn ook zat kleine kinderen, die door schoolgenootjes voor zwarte piet zijn uitgemaakt. Niet voor niets dat Genee er 2x wat van zei, ik kijk altijd naar Vi dacht wel echt jammer Derksen je hebt ook een donkere doelgroep. Maar hij heeft vaker wel dat soort rare uitspraken.

19 juni 2020 om 12:55

Modric dus ten koste van Akwasi, moet een hele bevolkingsgroep belachelijk gemaakt worden? Daarnaast is Manolev nooit gediscrimineerd of racistisch bejegend om zijn huidskleur.

19 juni 2020 om 12:57

Maar @sulejmanii - maar jij bent geen blanke Nederlander, dus hoe kun jij nou "objectief" over dit soort grapjes praten, joh?sarcasme he. Het steekt me dat dit soort comments nul upvotes zien - maar aan de andere kant verrast het me ook niet, aangezien het gros hier natuurlijk blanke Nederlander is dat volledig wereldvreemd blijkt te zijn.

19 juni 2020 om 13:03

@Sulejmanii
De grap was nogal duidelijk op Akwasi gericht n.a.v. zijn uitspraken over zwarte piet, zou een beetje raar zijn als iedere opmerking/grap over een individu jou zou raken omdat hij of zij dezelfde huidskleur heeft. Ik vind trouwens sowieso dat je als (bekend) iemand wil uitdelen moet je ook kunnen incasseren.

19 juni 2020 om 13:12

Nee Sulejmanii, bij Manolev was het persoonlijk en die is door Derksen zijn baan kwijt geraakt bij psv. Bovendien lachte heel Nederland hem uit door VI. Akwasi heeft hier inderdaad minder last gehad van de grap van Derksen, daar heb je helemaal gelijk in.

19 juni 2020 om 13:22

Wereldvreemd? Kap eens met dat overdreven gezeik. Niemand ontkent hier dat er racisme/discriminatie is in de wereld. Men moet echter kappen met doen alsof dit alleen van de blanken komt. Waarom moeten 'wij' ons nu in godsnaam aangesproken voelen, terwijl het overgrote deel hier nooit aan heeft gedaan? De meeste zijn het gewoon zat om zo neergezet te worden. Het waait maar één kant op en het is allemaal een hypocriete zooi.

19 juni 2020 om 13:26

Dcver, grappig dat je doet alsof je het niet begrijpt. Maar goed, ik zal het even uitleggen: wanneer je een grap maakt over een ander, bepaal jij dus voor die ander dat hij/zij onderwerp wordt van jouw grap. Ik wil dat liever zelf bepalen. En zeker als ik het geen leuke grap vind, mag ik dus bepalen dat jouw grap (over mij!) niet acceptabel is. Daarnaast heb ik iets feitelijks genoemd, namelijk dat een "grap" waarbij iemand met een donkere huidskleur vergeleken wordt met Zwarte Piet, gewoon racisme is

19 juni 2020 om 14:23

raâ·cisâ·me (het; o) 1 theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt 2 discriminatie op grond van iemands ras. Zegt Derksen hier dat er iemand superieur is over een ander??? Nee maakt derksen hier onderscheid op basis van ras??? Nee hij zegt alleen dat een donker geschminkt iemand op Akwasi lijkt. dat is geen racisme. T is misschien niet leuk, maar t is geen racisme. in de tv kantine verkleden carlo en irene zich om op bekende Nederlanders te lijken. Is dat dan ook racisme? Of is het alleen racisme als ze op een donker iemand willen lijken en ze schminken zichzelf?? Een donker iemand is toch donker... Als je daar op wilt lijken, moet je je schminken. Als ik verkleed ga als mijn vader tijdens zn 60e verjaardag, dan stop ik 3 kussens onder mn trui, omdat mn vader dik is. Anders lijk ik niet op hem... Vindt ie misschien niet leuk, maar t is toch zo. Wij hebben een vriend, die lijkt veel op Lex Immers, dus zo noemen we hem vaak. Daar is hij ook niet trots op, maar t is zo. We kunnen hem wel met Lasse Schone vergelijken, maar daar lijkt hij totaal niet op

19 juni 2020 om 15:22

@nederland79, volgens mij is de gemene deler waar Derksen op doelde dat zowel Akwasi als die vent die zich als Zwarte Piet verkleedde om naar de protesten te gaan allebei gekkies zijn. Ze hebben in de uitzending beiden geridiculiseerd, dus in die context is het 1+1=2. Desalniettemin vind ik het de grootste onzin dat men nu net doet alsof Derksen de gehele zwarte bevolking geterroriseerd heeft. Akwasi heeft zichzelf belachelijk gemaakt, en dus wordt hij, specifiek hij, nu geridiculiseerd. Valt ook wat voor te zeggen, want zowel Akwasi als die Zwarte Piet zijn polariserende beroepsprovocateurs.

19 juni 2020 om 10:59

welke veranderingen?dat we niks meer mogen zeggen en dat we allemaal hetzelfde standpunt in moeten nemen en anders als racist in het verdomhoekje worden geplaatst?of dat we gaan proberen normaal met elkaar om te gaan, het echte racisme aan pakken, maar er geen hele poppenkast van maken.

19 juni 2020 om 11:12

Pas je aan aan de wereld in 2020 - maak wat minder grapjes waarbij mensen van andere huidskleur/ geaardheid / etc gebukt gaan, en je zult zien dat het leven net zo prettig is.

19 juni 2020 om 11:19

klopt helemaal, heb ik geen probleem mee.maar maak ook niet overal een probleem van en kruip niet altijd in de slachtofferrol, dan zul je zien dat er veel mogelijk is.

19 juni 2020 om 11:22

Ik denk dat zwarte mensen het recht hebben om zich als "slachtoffer" aan te merken, het feit dat blanke mensen gewoon op TV "grapjes" over hun rug mogen maken zegt genoeg, Imo.je kunt ook gewoon stoppen met grapjes maken, en dan maak je er Heel veel mensen blij mee, en zelf zul je er zeker geen slechter persoon van worden.maar voor de een of andere reden is dit schier onmogelijk.

19 juni 2020 om 11:27

Zwarte mensen discrimineren net zo hard. Wanneer gaan die er dan mee stoppen?

19 juni 2020 om 11:33

Ah ja - een heel goed punt Kyle, met zo een insteek gaan we dit probleem zeker oplossen. Chapeau.blanke mensen discrimeren al eeuwen, dus tenzij zwarte mensen ons allemaal opsluiten en verkopen aan andere landen om daar systematisch als slaven behandeld te worden, vind ik dat er wel een beetje begrip mag zijn voor frustratie

19 juni 2020 om 11:33

Maar mogen donkere mensen dan wel grappen maken voor blanke mensen? De gierige Nederlands, de blanken met kleine piemels, of weet ik veel wat je allemaal zou kunnen verzinnen. Mag bijvoorbeeld een Jandino van jou dan ook alleen nog maar grappen maken over donkere mensen, want als hij een grap maakt over een blanke is het een racist. En omgekeerd mag een Theo Maassen dan alleen maar grappen maken over blanken... het gaat allemaal veel te ver man. Grappen maken moet gewoon kunnen en beledigd zijn is een keuze. Dat is die dikke huid hebben.wat wel erg is. is het feit dat mensen met een andere huidskleur, geloof of achtergrond bijvoorbeeld veel moeilijker aan een baan komen, dat ze minder krediet kunnen krijgen etc. En dan nog maar te spreken over ander daadwerkelijk racisme in de zin van fysieke of verbale agressie. Volgens mij zijn dat zaken die je aan moet pakken, niet of ene Derksen (die ik overigens ook uitkots, vind hem totaal niet grappig) wel of niet zegt of dat de politie tijdens een standaard controle Depay in zijn dikke auto wil controleren.

19 juni 2020 om 11:40

Er wordt ook alleen maar gekeken naar wat blanken doen tegenover anderen. Dan wordt er ook ineens gesproken over de groep blanken, terwijl 99% niet aan discriminatie/racisme doet. Maar weer je wat dan niet mag? Het andersom benoemen, want dan ben je aan het generaliseren of weet ik het. Zeggen dat er vanuit bv mocro's veel homohaat is, dat staat hier volgens die linkse groep weer los van. Zo mega hypocriet allemaal.

19 juni 2020 om 11:53

@church " met zo een insteek gaan we dit probleem zeker oplossen." Ah eventjes vergeten dat alleen blanke mannen racistisch kunnen zijn. Het kan niet van twee kanten komen. Wat stom van mij. "dus tenzij zwarte mensen ons allemaal opsluiten en verkopen aan andere landen om daar systematisch als slaven behandeld te worden," Ah ja dit doe ik elke zaterdag. Zwarte mensen opsluiten en verkopen als slaaf. Ik voel me zo erg aangesproken als het over slavenhandel gaat.

19 juni 2020 om 11:54

@church hoeveel zwarten komieken zijn er die grapjes maken over blanken? En als blanken grapjes maken over blanken, is het dan wel goed? En zwarten die grapjes maken over zwarten, dat kan wel?

19 juni 2020 om 12:01

@church89 de hele wereld discrimineert al eeuwen.de ene groep doet het tegen donkeren, de andere tegen joden, de andere tegen homo's, de andere tegen palestijnen, anderen tegen bepaalde gelovigen.stel dat een Marokkaan zegt dat hij hier gediscrimineerd wordt en minder kansen heeft op de arbiedsmarkt... Vervolgens discrimineert hij zelf Joden, Homo's, Christenen, vrouwen, de polisario....maar daar hoor je niemand over. Op dit moment lijkt het wel of alleen blanke Westerlingen kunnen discrimineren, de rest kan doen wat ze willen.en hiermee wil ik het probleem niet afschuiven of zo, iedereen moet zorgen dat ie het zelf niet meer doet. Dus wij moeten er mee beginnen en niet wachten tot de rest het ook doet. Maar dat vingerwijzen wat er nu gebeurt is een kwalijke zaak.en jij begint nu over zwarte mensen die blanke mensen opsluiten om als slaven te verhandelen. Maar je weet toch wel dat het zwarte mensen waren, die zwarten mensen opsloten om aan blanken te verkopen.die zwarte mensen pakten 100 winst. De blanke doorverkopers maar 10 of 15. Toevallig stamt Akwasi af van de slavenhandelaren uit Afrika, net als de leider van kickout zwarte piet en heel veel mensen met Afrikaanse komaf die in Nederland wonen

19 juni 2020 om 12:08

@church89 Zwarte mensen hebben ook eeuwen lang slaven gevangen en verkocht. Sterker nog, de voorouders van onze rapper die wil gaan schoppen, deden er vrolijk aan mee. Weet hij ook want hij kwam er zelf voor uit in een Volkskrant interview. Het probleem is alleen dat jij in groepen denkt, wat iemand met weinig pigment in zijn huid honderden jaren geleden uitspookte, wat heeft iemand met weinig pigment in zijn huid er heden ten dage mee te maken? En voor de goede orde, ik hou er weer niet van om aardappel genoemd te worden, je weet wel het bekende tata van batata.

19 juni 2020 om 12:15

aardappel?? wie noemt ons aardappel??? Kom, naar de dam. Tijd voor een demonstratie. Ik ben er klaar mee dat we racistisch bejegend worden! WLM

19 juni 2020 om 12:25

Ik vind dat zo’n ongelofelijk non-argument, “blanke mensen discrimineren al eeuwen”. Daar hebben de mensen van nu toch niks mee van doen.

19 juni 2020 om 14:19

@church89 - Maar Kyle66 heeft toch gewoon gelijk? De hele discussie op dit moment is gebaseerd op het wijzen met het vingertje. Op zo'n manier ga je inderdaad geen problemen oplossen.

19 juni 2020 om 10:59

Riep je zeker ook bij alle vorige keren. Die gaan echt niet weg hoor. Johan is zowat de enige die een beetje tegengeluid durft te geven. We hebben al genoeg politiek correcte moraalridders die elkaar allemaal napraten in de talkshow.

19 juni 2020 om 11:01

Er is al zooooveel jaar haat tegen vi, maar vi blijft altijd bestaan door dat groepje hele trouwe fans. Dat zag je ook bijv bij het winnen van de Televizier-ring.

19 juni 2020 om 11:07

Valt wel mee. Extreme haat is er alleen door degenen die in het programma door de tang worden gehaald. Het is ook niet toevallig dat mensen als Arie Boomsma, Anouk, Elia en Depay van de hoogste rotsen aan het schreeuwen zijn (die trouwens de laatste is die over goed gedrag mag praten). Hierdoor lijkt het alsof er veel haat is, maar de stille meerderheid weet wel beter.

19 juni 2020 om 11:01

Juist de mensen die censuur opleggen omdat ze simpel op hun teentjes getrapt zijn blijven in mijn ogen hangen in een duister verleden.

19 juni 2020 om 11:09

Juist het hele "ik kan er tegen dus mensen moeten maar niet zo op hun teentjes getrapt zijn" is volledig terecht hoor - maar feit is dat er grapjes gemaakt worden t.o.v mensen m.b.t afkomst en sexuele voorkeur, en dat is gewoon not done anno 2020.tijden veranderen, kijk bijvoorbeeld eens naar wat TV series uit de jaren 80/90 - je zult zien dat je vaak niet eens meer lacht om de grappen, omdat ze in de context van de huidige samenleving gewoon niet meer werken.wat hebben mensen toch tegen verandering joh? lijkt wel op amerika met het recht op wapens. JE Moet Maar Tegen Grappen Kunnen EN Anders BEN JE EEN Nazi!joh, pas je aan en leef lekker door.

19 juni 2020 om 11:33

Er wordt helemaal geen censuur opgelegd. Johan kan toch nog steeds op tv roepen wat hij wil? Er zijn alleen op hun beurt mensen die wat van Johans mening vinden, en die hebben net zo goed de vrijheid om dat te roepen. Adverteerders mogen ook zelf weten wat ze wel en niet willen sponsoren. Dat is toch ook gewoon allemaal vrijheid? Misschien moeten mensen aan beide kanten van deze discussie zich even niet zo aanstellen.

19 juni 2020 om 12:09

@church98 Not done? Wat denk je dat vrijheid van meningsuiting inhoudt? Alleen maar mening verkondigen die done zijn? Censureren van alle 'not done' meningen? En wie mag bepalen welke meningen 'done' zijn en welke meningen 'not done' zijn ?

19 juni 2020 om 12:20

Wow pas je aan? Aan wat? Dat je niet meer mag zeggen wat je wilt of dat je een grap niet meer mag maken?ok mogen we dan ook geen grappen maken meer over mensen met rood haar? Of grote oren of een bril of iemand die zo bleek is als het maar kan of iemand die klein is?waar houd het op volgens jou? Wat is de grens? Of een grap werkt of niet, goed of slecht maar geen flikker uit. Man man waar gaat dit heen en dan hebben we ook nog gekken zoals jij die zeggen "not done en pas je aan'' . Echt wtf is dit?

19 juni 2020 om 13:04

Dit soort discussies zijn gewoon kip & ei joh, we praten vooral in cirkels en veel zin heeft het ook niet om een discussie aan te gaan, want er wordt toch zo weinig geluisterdde samenleving veranderd, en dingen die 20 jaar geleden konden, kunnen nu niet meer, het feit dat merken zich terugtrekken is hier een voorbeeld van. Ik denk dan als mens van, he, ik pas me aan aan de tijden, wellicht valleln m'n grapjes niet zo goed bij andere bevolkingsgroepen.je kunt je natuurlijk ook berusten op recht van meningsuiting, en daar staat ie volledig in z'n recht toe.ik denk dat samenleving als geheel bepaald wat "done" en "not done" is, en er zal altijd een platform zijn voor meningen van A tot Z - maar de grapjes van Johan beginnen een beetje ouderwets over te komen op TV - that's all.

19 juni 2020 om 11:02

Haha er zijn 2 groepen. En er zijn ook heel veel fan van Veronica Inside, waaronder ik. Vond het geen leuke grap maar ook zeker geen racisme. Zoals Derksen al zegt keuren ze eerst racisme af maar dat zien de mensen niet. Wordt Akwasi ook aangepakt door iedereen die Derksen nu een eikel vinden? Nee precies, schijnheilig..

19 juni 2020 om 11:02

Wat een onzin. Ik hoop dat ik op die leeftijd nog zo bij de tijd ben. Er is altijd wat te doen over VI en ondanks alles blijft het programma mateloos populair.

19 juni 2020 om 11:22

Church89 dat voorspel ik niet, ik denk dat het de populariteit alleen maar ten goede komt op de langere termijn. In dit land mag / kan niets meer gezegd worden zonder dat je het label racist, xenofoob, homofoob oid krijgt. Tegenwoordig is altijd wel iemand op zijn geslachtsdeel getrapt en hebben alle zgn. intellectuelen een mening over iets wat wel/niet kan. Ook frappant dat mensen die zich gediscrimineerd voelen zelf vaak ook in hokjes denken en ook vaak wijzen naar andere bevolkingsgroepen en net zo hard meedoen aan het labels plakken. Juist daardoor is dit programma imo zo prettig, geen blad voor de mond, luchtig en zeggen wat je wil. De opmerking van Johan vond ik overigens ook niet erg handig hoor, dat moet ik toegeven. Maar laten we het aub eens niet zo opblazen. Zelfde geldt voor Akwasi die nog net niet oproept tot geweld maar het vast niet zo bedoelt. Laten gaan, het gaat om de intentie en die is bij beide heren echt niet zo slecht. Ik begin een grotere afkeer richting de media te krijgen die werkelijk alles zo opblaast en alleen maar grotere afstand tussen bevolkingsgroepen creeert en doet voorkomen alsof ieder moment een burgeroorlog kan uitbreken. Paniekzaaiers, die media moeten geboycot worden.

19 juni 2020 om 11:26

Merken als P&G zijn internationaal en die moeten gewoon afstand doen van dit soort onzin.wat betreft johan, minder grapjes maken waarbij een ander ras / geaardheid gebukt gaat is niet zo moeilijk, en je maakt er heel veel mensen blij mee.heb het al eerder aangekaart, maar als je TV series kijkt uit de jaren 80/90 zul je zien dat de "grappen" vaak minder scherp zijn in de context van de moderne tijd - tijden veranderen snel, mensen wat minder snel.johan en z'n humor zullen zeker goed vallen bij bepaalde mensen, maar binnen de context van de samenleving moet deze man heel snel van de TV af als 'ie niet kan laten om ongepaste grappen te maken over mensen die niet zijn geaardheid / geslacht / huidskleur delen.

19 juni 2020 om 15:29

Church89 dit is een beetje mijn probleem met jouw post; iedereen moet zoveel van je. P&G moet afstand doen, Johan moet minder grapjes maken, Johan moet van de buis. Wat ik al zei; ik ben niet voor of tegen Akwasi of Johan of BLM o.i.d., maar het is alleen maar vingerwijzen momenteel. Laat gaan. Het is een opmerking van 1 enkele enigszins verouderde man op tv, geen algemene mening van de gehele autochtone bevolking.

19 juni 2020 om 19:09

P&G hoeft van mij niets, die hebben 't zelf gedaan..johan Hoeft niet van de buis, ik geef alleen aan dat hij waarschijnlijk het einde van het jaar niet gaat halen. Zeker niet nu de Nlse spelers de show boycotten.het moge dus duidelijk zijn dat de samenleving dit niet laat gaan, en nogmaals; johan mag doen wat 'ie wil, maar ik denk dat ie van de buis af gedwongen gaat worden

19 juni 2020 om 12:23

@church89,voor iemand die de naam Church89 heeft ben je wel een beetje een vreemde. Zullen we maar niet over hebben hoe erg de kerk discrimineert? Hoe ouderwets religie is? Hoe ouderwets een kerk is? Over de jaren 70 gesproken...

19 juni 2020 om 13:18

Hey Keepertoob, ga je nu mijn username aaanvallen? En jij noemt MIJ een vreemde? Church is een karakter uit de serie Red Vs Blue (gebasseerd op Halo) en geproduceerd door Rooster Teeth. Heb zelf ook vrij weinig met de kerk, dus erover discussieren heeft vrij weinig zin. Maar bedankt voor de ongeweste bejegening, makker.

19 juni 2020 om 14:29

Rooster teeth , daar vertrok Mica Burton wegens racisme.
Schandalige username

19 juni 2020 om 14:49

Church89 hou jij dan op met zwarte piet blackface te noemen want dat is het niet het is namelijk een kinderfeestje heeft niks met kleuren te maken.jij valt mensen aan op het feest zwarte piet omdat jij het anders interpreteert, net zoals ik jouw username anders interpreteer.leuk he als mensen iets heel anders bedoelen dan jij en je meteen in hokje geplaatst wordt. Dat is namelijk wat jij hier dus doet. Dit is nou precies wat ik dus bedoel. Mooi dat je met jouw reactie mijn gelijk geeft

19 juni 2020 om 19:18

zwarte piet blijven verdedigen anno 2020, en dan nook nog "ophouden met zwarte piet zo te noemen" d'r ingooien..kerel, is hier enig raakvlakte te behalen waar we het beiden eens mee kunnen zijn, of houden we er mee op?

19 juni 2020 om 14:01

@church89 "voor h einde vh jaar issie van buis af" laten we hopen! vroeger las ik zijn columns in de VI. Ik kan me nog goed herinneren hoevaak hij verkondigde dat als hij pensioen heeft dan gelijk zo emmigreren naar de VS. Wel klaar met het achterlijke land NL. Super negatief. Hoevaak hij kritiek had op "geldwolven" zoals Advocaat, Aad de Mos. Derken gooide al zijn principes overboord sinds hij meer geld is gaan verdienen met tv. Blijft in dit "walgelijke" land voor de centjes en zet zich 2 keer per week voor schut op tv met zijn uitgekwaude teksten..

Het is toch ook allemaal zwaar overdreven. Kijk het programma al jaren en het zijn echt geen racisten, misschien niet altijd even slim maar kom eens op man. Dit is weer voer voor al die heilige boontjes in Nederland die nu met zn alle het programma willen verbieden. Hetzelfde met promes en depay, ze worden wekelijks aangepakt en ze kijken zogenaamd nooit en nu grijpen deze gekrenkte egootjes ook hun kans.

19 juni 2020 om 13:42

Bizar, de reacties op dit artikel. Het feit dat hij Akwasi als zwarte piet benoemt is juist het hele probleem met zwarte piet!!! Het is niet cool als dit soort dingen geroepen worden. Racistisch of niet, dit soort uitspraken zijn gewoon kwetsend. En dat is niet alleen nu, vorige week of vorig jaar. Nee dat is al decennia zo. Begrijp dat toch eens een keer. Grapje is geen probleem, maar als je er mensen mee kwetst, is het geen grapje meer maar een belediging. En specifiek een belediging omwille van iemands huidskleur. Wat per definitie een racistische uitspraak is. Is het echt zo moeilijk te begrijpen?

19 juni 2020 om 14:32

In dit geval niet helemaal.
Hij zal het niet doen maar Akwasi mag gewoon zp spelen zonder schmink.
Volgens anti zp is het probleem dat mensen zich dmv schmink voordoen als iemand van ander ras en het zo persifleren.
Bij Akwasi is dit niet het geval en dus ook niet racistisch

Ben benieuwd welke kant we opgaan als maatschappij. Hoop niet dat we doorslaan

19 juni 2020 om 10:58

Ik denk dat we juist al aan het doorslaan zijn. Het land begint steeds meer te gaan verdelen. Grappen zoals Derksen die maakt worden niet meer geaccepteerd, (was zeker een misplaatste grap maar geen racisme). Terwijl dingen die akwasi zegt met gejuich wordt ontvangen terwijl dat oproepen tot geweld is.

19 juni 2020 om 12:11

Door de sociale media en de stampedes die men daarop creert zijn we al doorgeslagen. Heel veel mensen komen allang niet meer voor hun mening uit omdat ze bang zijn voor de gevolgen.

19 juni 2020 om 12:46

Exact. Dit soort guerilla acties tegen mensen leidt er vooral toe dat mensen aan zelfcensuur gaan doen, waardoor we het grootste goed verliezen in een vrije samenleving: een uitwisseling van ideeën om zodoende als samenleving naar elkaar te bewegen. Jammer genoeg zijn er een stel radicalen die met steun van de staatsomroep en Silicon Valley hun idealen aan de samenleving willen opleggen en elk tegengeluid als racisme wegzetten en hen vervolgens hun platform af willen nemen. De ironie is dat ze bij van alles lopen te kwèken dat iets fascistisch is, maar hun gedrag vertoont erg veel gelijkenissen met Mussolini's beweging. Ze zijn namelijk antidemocratisch, antiliberaal, anti-parlementair en anti-intellectueel. En dan heb je ook nog een stel mafklappers die beweren dat 'iets niet meer kan in 2020' en zodoende hun waanzin aan anderen op willen leggen.

Ik trap zwarte piet in ze gezicht moet allemaal kunnen, zegt niemand wat over. Elke uitspraak in VI wordt 6 keer terug gekeken om maar iets te kunnen vinden, erg jammer hoor. Gillete hoeven we in ieder geval niet meer te kopen!

19 juni 2020 om 10:59

Akwasi werd niet gesponsord om dat te zeggen. Dan kunnen er ook weinig sponsoren zich terugtrekken. Dat wil niet zeggen dat als gilette om onverklaarbare redenen die demonstraties zou sponsoren dat zo'n uitspraak niet ook tot einde sponsoring had kunnen leiden.

19 juni 2020 om 11:01

Als je met droge ogen probeert te beweren dat niemand wat over Akwasi zijn opmerking heeft gezegd, zou ik toch nog even de nieuwsberichten nakijken van de afgelopen weken.

19 juni 2020 om 11:02

Lang niet zoveel als bij Derksen. Daarnaast werd wat akwasi zei met gejuich ontvangen op de Dam. Terwijl het ene een grap is en het andere oproepen tot geweld tegen onschuldige 14/15 jarigen.

19 juni 2020 om 11:16

@arsenal890 als je ervoor KIEST om Akwasi letterlijk te nemen omdat dat jouw standpunt goed uitkomt wel ja ... Sjonge jonge ken jij Zwarte Piet persoonlijk dan ... heeft ie een BSN nummer en betaalt ie belasting? Het is toch overduidelijk figuurlijk bedoeld. Kom uit die bubbel van je!

19 juni 2020 om 11:27

@Savano als je ervoor KIEST om bij de grap van Derksen de link tussen Akwasi en Zwarte Piet racistisch te maken omdat dat jouw standpunt goed uitkomt... Wanneer Akwasi zegt dat hij Zwarte Piet op zijn gezicht stampt als hij hem ziet dan is dat ineens figuurlijk, terwijl er rondom sinterklaas mensen verkleed rondlopen als Zwarte Piet. Tja sorry maar dan probeer je echt alles recht te praten wat krom is. Het leuke van de grap van Johan: uit zijn eigen uitleg hierboven maak ik op dat de grap vooral gericht was op het schreeuwerige van Akwasi en die ene Zwarte Piet die daar provocerend zijn leven waagde. Daarvan kun je dus ook zeggen dat mensen ervoor kiezen de link in huidskleur te zoeken, wat meer zegt over de racistische gevoelens van diegenen dan over die van Derksen. Eerlijk: het is niet per se dat ik er zelf zo over denk, maar ik vind het nogal selectief hoe alle roeptoeters er als de kippen bij zijn om Derksen voor racist uit te maken en de uitspraken van Akwasi te bagatelliseren

19 juni 2020 om 11:29

@savano, als zwarte piet niet bestaat, waarom voelen mensen zich dan gediscrimineerd door hem?

19 juni 2020 om 11:32

@Savano: het is geen KEUZE om Akwasi letterlijk te nemen. Hij zei LETTERLIJK dat als hij in November Zwarte Piet tegen komt, hij hem in zijn gezicht zou trappen. En hij gooide er ook nog iets uit over een k***moeder. Sorry, maar die uitspraken kan ik alleen maar letterlijk nemen. Ik zie daar het figuurlijke niet in. Akwasi is een heel eng mannetje die op een podium verandert in een volksmenner.

19 juni 2020 om 11:32

@ savano, ohhhh jij voegt je bij het gezelschap die de woordengrabbelaar 'ik ben stoer op de dam, maar tijdens Beau weet ik van gekkigheid niet wat ik moet zeggen om mijn idiote actie te verbloemen met allerlei bullshit' akwasi?als je die woorden hoort, is dat gewoon een duidelijke stelling over wat je gaat doen als je zwarte piet gaat zien, klip en klaar... Als je een beetje kerel bent geef je dat gewoon toe en ga je later niet roepen dat het op een figuurlijke woordenblabla manier had moeten worden opgevat. triest gedoe...

19 juni 2020 om 11:33

Savano zwarte piet is figuurlijk, maar Akwasi stelt er een letterlijke daad tegenover (het trappen in het gezicht), dan kun je toch ook begrijpen dat mensen dat laatste op kunnen vatten als oproepen tot geweld, of is dat niet te volgen? Je snapt neem ik aan dat trappen in een gezicht in welke context dan ook agressief overkomt en dat dat weerstand opwekt? Je beschuldigt anderen ervan in een bubbel te zitten maar ook jij bekijkt alles van 1 kant in meerdere topics hierover. Nu ben ik zelf ook echt geen Ghandi of Mandela hoor, maar het begrip voor Beide partijen/kanten is ver te zoeken. De demonstraties van BLM begrijp ik heel goed, en ik geloof dat er ongelijkheid is. Ik weet toevallig dat er in het politiecorps in Nederland juist veel donkere medelanders aangenomen worden, de wil is er dus wel. En smerig hoe er door sommigen nog steeds neergekeken wordt op donkere mensen, dat meen ik echt. Maar de boel slopen tijdens die demonstraties wekt bij mij gigantische weerstand op. Ook het bekladden van het Fortuyn monument vond ik grote schande, die man werd nota bene zelf gediscrimineerd door zijn geaardheid. Daarbij krijg ik het gevoel dat er nu een soort van beeld bestaat of gecreeerd wordt alsof de witte man per definitie een slechte is en ook ik hiervoor excuses aan moet bieden. Alsof me een onterecht schuldgevoel aangepraat wordt, en dat weiger ik per definitie.

19 juni 2020 om 14:23

@savano - Wat is dat nou voor drogreden. Het is aanzetten tot en dreigen met geweld in z'n puurste vorm, punt. Er zijn genoeg juiste manieren om te demonstreren tegen racisme, maar dat is er absoluut niet 1 van.

19 juni 2020 om 11:03

Hoe bedoel je zegt niemand wat over! Heel NL is het grotendeels mee eens dat niet kon. Praat geen onzin. Ook de niet blanke vinden dit grotendeels niet kunnen. Heb jij een landelijk enquete gehouden onder de bevolking? Ga weg met je generalisatie praatjes.

19 juni 2020 om 11:14

Waar is dat te horen dan? Stond jij mee te protesteren tegen racisme? Wat was jouw actie? Of steun je thuis op de bank met een zak chips en een biertje? Roepen dat je het niet vindt kunnen gaat niks veranderen, actie actie actie ... Wel! Succes!

19 juni 2020 om 12:04

Er zullen ook zeker niet-witte mensen zijn die t grapje van Derksen konden waarderen... Jij generaliseert overigens ook met "heel Nl".... en "ook de niet blanke vinden"...

19 juni 2020 om 13:19

Actie Actie Actie wel ? Sorry hoor, maar dan heb je echt onder een steen geleefd. Met 1000 man op een plein gaan schreeuwen gaat echt niets veranderen.

19 juni 2020 om 14:24

@savano - Het is dan ook geen verplichting. Als je als mens niet discrimineert en je niet racistisch uitlaat, doe je eigenlijk al genoeg. Als iedereen dat zou doen, was er geen probleem...

19 juni 2020 om 12:07

Zegt niemand er wat over? Haha dit heeft zoveel media aandacht gekregen..

Ik trap zwarte piet in ze gezicht moet allemaal kunnen, zegt niemand wat over. Elke uitspraak in VI wordt 6 keer terug gekeken om maar iets te kunnen vinden, erg jammer hoor. Gillete hoeven we in ieder geval niet meer te kopen!

19 juni 2020 om 10:58

Jawel! Als dit door een blanke was gezegd had hij een proces verbaal aan de broek hangen wegens opruiing en oproepen tot geweld (dit is zelfs strafbaar).

19 juni 2020 om 10:59

Nederland anno 2020!

19 juni 2020 om 11:04

Wacht even met dit soort uitspraken. Er is aangifte gedaan tegen Akwasi en het OM is aan het onderzoeken wat ze ermee moeten doen. Dus er wordt serieus naar gekeken. Dus in elk geval worden alle kleuren gelijkwaardig behandelt.

19 juni 2020 om 11:12

Zoals het hoort!

19 juni 2020 om 11:19

Is er echt aangifte gedaan? Door wie dan? Goeie zaak!

19 juni 2020 om 11:49

"daar zegt niemand wat over" - Daar is 10% van Nederland al een week obsessief mee bezig.

De genen die bekend zijn met het programma weten dat iedereen belachelijk wordt gemaakt. Kijk maar eens naar de beelden van Manolev en Louis van Gaal. Toen hoorde je toch niemand daarover? Was het toen ook racisme? We glijden af naar een samenleving waar je niks meer tegen niemand mag zeggen. Een soort Noord-Korea 2.0. Hoewel ik het niet altijd eens ben met Johan en Renã©, moeten we wel blij zijn dat er nog programma's bestaan waar mensen nog hun mening durven te geven. Ik moet er niet aan denken dat alles politiek correct is in dit land. Je mag niemand meer beledigen, je mag geen uitgesproken mening hebben, je mag niks meer zeggen of het is racisme, homofobie, islamofobie, antisemitisme, vrouwonvriedenlijk en ga zo maar door.

19 juni 2020 om 11:04

Als je serieus denkt dat we af aan het glijden zijn naar Noord-Korea dan ben je niet helemaal goed op de hoogte. Dat het allemaal zo lichtgeraakt is ben ik met je eens, maar waar we nu al die discussies hebben zouden we die normaal gesproken rond september hebben als de Sint weer bijna in aantocht is. Ik ben tegen racisme -ik zeg het maar even voordat ik daar ook van beticht word- maar ik ben voor uitspreken wat je denkt. Die Akwasi is een gekkie die zijn eigen historie niet eens kent, kende hij die wel had hij namelijk sommige dingen zeker niet gezegd.

19 juni 2020 om 11:29

Akwasi kent gedeeltelijk zijn verleden goed maar lult er vooral omheen mbt dat zijn familie groot geworden is in de slavenhandel. Neemt inderdaad niet weg dat het vooral een schreeuw gekkie is die het gehele debat kaapt. Eigenlijk kapen alle simpele schreeuwerds aan beide kanten het debat en is een gedegen discussie al lang niet meer een optie.

19 juni 2020 om 11:31

Het leuke van Akwasi is dat hij in een interview ooit gevraagd is of mensen het hem kwalijk mochten nemen dat zijn voorouders verschrikkelijke dingen hebben gedaan. Zijn antwoord: natuurlijk niet, wat is dat voor onzin, daar kan ik toch helemaal niets aan doen. Het geeft de prachtige hypocrisie weer waarom we hem sowieso niet zo serieus hoeven te nemen als hij praat over de rol van de huidige blanke generatie in het slavenverleden

19 juni 2020 om 12:08

JK / dat komt ook vooral doordat de tendens in NL lijkt te zijn dat je vooral hard moet schreeuwen om gehoord te worden. Helaas is een heel groot deel van de Nederlanders daar nog gevoelig voor ook...dat vind ik zorgwekkend, mensen denken steeds minder voor zichzelf na. Hard iets populairs roepen scoort likes, wat dat betreft is vz een aardige weerspiegeling van de samenleving. Gelukkig ook de rationele kant op, want er werden vruchtbare discussies gevoerd gisteren die inhoudelijk waren en waar steekhoudende argumenten aangevoerd werden...het kan dus wel!

19 juni 2020 om 14:26

@JK-Ajax - Precies dat. Je krijgt het gevoel dat de domste 20 procent van Nederland het meeste lawaai maken.

19 juni 2020 om 14:40

@Sirius dat is hoe het met alles werkt. Wie roept krijgt zijn zin. Wie zwijgt niet. Het grootste deel van Nederland heeft geen probleem met Zwarte Piet, maar een klein clubje van enkele duizenden maakt er jarenlang heisa over dus wordt het aangepast. Prima hoor wat mij betreft, maar zo werkt het. In de politiek ook: zwarte voetballer wordt racistisch bejegend, dus er moet volgens de politiek wat gebeuren. Twee homos worden in elkaar geslagen, krijgen een publiek, dus er moet wat gebeuren. Nu zijn dat zaken die ook zeker aangekaart moeten worden, maar het geeft tegelijkertijd mensen als Sylvana Simons en andere roeptoeters de ruimte om onzin te roepen en zolang je hard genoeg roept, krijg je aandacht en krijg je zaken voor elkaar. De meerderheid die alles rustig, op een intelligente wijze, kan beredeneren, houdt zich koest en heeft geen zin om te schreeuwen

19 juni 2020 om 15:03

Daar ben ik het mee eens, maar het is wel een groot probleem. Dat schreeuwen zorgt er misschien voor dat er regels worden aangepast, maar er gebeurt eigenlijk het tegenovergestelde van datgene wat ze willen bereiken, namelijk saamhorigheid. Het werkt allemaal alleen maar polariserend.

19 juni 2020 om 11:43

We lijken inderdaad wel een beetje op Noord-Korea. In het ene land spreken mensen zich uit als ze vinden dat je grap te ver gaat, in het andere land wordt je geexecuteerd of levenslang in de mijnen tewerk gesteld als je kritiek hebt op het regime. Die twee dingen lijken angstvallig veel op elkaar, goed voorbeeld!

Ik vind dit echt een storm in een glas water. Zolang het programma al bestaat worden er (slechte) grappen gemaakt en staat het vol van de satire. Daarmee onderscheid deze talkshow zich van het serieuzere werk van bijv Pauw.

Tsjah. Het is een gekke wereld waar we in leven. Goed dat Derksen er zo in staat. Hoop dat dit gezeur nu snel over is want ik ben er nu wel klaar mee. Heb je naaste gewoon lief, daar begint het volgens mij gewoon allemaal mee!!

"ik las ergens dat Akwasi het mentaal niet meer aankon en zich veertien dagen heeft opgesloten. Nou, ik kan je vertellen: ik ben er mentaal heel goed aan."haha geniaal.tja, sommige mensen nemen alles ook veel te serieus en dan heb je een heel zwaar leven.dan bedoel ik niet mensen die echt last hebben van kansenongelijkheid en andere racistische dingen die invloed hebben op je leven. Daar moet wat aan gedaan worden.maar een verkeerde uitspraak over geloof, afkomst, geaardheid, talent enzje hoeft het niet grappig te vinden, dan luister je gewoon niet.

Uitstekende reactie van Derksen. Treurig dat momenteel alles als racisme wordt gezien, en dat bedrijven en invloedrijke personen daar nog het meest aan bijdragen. Derksen heeft volledig gelijk en het doet me goed dat hij bij zijn standpunt blijft.

Klasse gesproken. Vond het zelf een niet al te snugger grapje, maar we moeten niet continu de racisme kaart trekken. Hij heeft duidelijk aangegeven dat hun ook tegen racisme zijn. Daarnaast zijn het altijd dezelfde mensen die wat te klagen hebben. Dus laten we de kop niet gek maken, en zeker niet luisteren naar die aandachtzoekers. Persoonlijk vind ik heel BLM overdreven.

Groot gelijk dat Derksen voet bij stuk houdt, dit was natuurlijk nooit racisme. Akwasi kwam niet in beeld in de studio omdat hij van kleur is en er werd geen grap over hem gemaakt omdat hij donker gekleurd is. Hij kwam in beeld door zijn absurde oproep tot geweld tegen zwarte piet. En het hielp hem ook bepaald niet om vervolgens het goed proberen te praten met smoesjes, in plaats van zijn excuses aan te bieden. Derksen zijn uitspraak is enkel onhandig omdat er nu een hele beweging gaande is voor zwarte mensen.

Gezien de enorme ophef over een toch niet al te ernstige opmerking van iemand die echt geen racist of xenofoob is, kunnen we denk ik veilig stellen dat wij als land niet institutioneel racistisch zijn maar juist institutioneel inclusief. Kunnen we dan nu het racisme-debat weer tot de juiste proporties terugbrengen?

19 juni 2020 om 11:00

ik ben voor...maar links en donker niet.

Derksen heeft volledig gelijk. Tijd dat in Nederland gezond rechts aan de macht komt. Helemaal klaar met dat gezeur.

19 juni 2020 om 11:22

Je moet er toch niet aan denken dat die ultra linkse gekkies zo lang wij leven het voor het zeggen hebben in Nederland.

Anders gewoon meer eigen merchandise verkopen, zo doen youtubers het ook die aan de kant worden gezet door de adverteerders.

Prima, niks van aantrekken. Mensen kiezen er zelf voor om gekwetst te zijn.

Inderdaad Derksen, daar houd ik nou van, gewoon door gaan met het leven, je niet gelijk zo druk maken om de commotie. Niet zoals Akwasi die het mentaal niet aan kan, denk dan eerst na voordat je zulke uitspraken over zwarte Piet maakt.

Zolang je op TV geen linkse mening hebt en niet alles politiek correct probeert te verwoorden dan ben je al gauw de boze blanke man in Nederland. Iemand die roept dat hij een ficitief karakter in zijn gezicht gaat trappen wordt hier op handen gedragen en mag in alle talkshows een lulverhaal ophangen dat hij een woordkunstenaar is. Iemand die er een grapje over maakt is meteen een racist en moet geboycot worden.

19 juni 2020 om 11:09

Het grappige is dat je op de publieke omroep alleen maar links talkshows en programma's hebt, geen enkel realistisch geluid dat er tussenin zit of richting rechts gaat. De media is enorm links.

19 juni 2020 om 11:31

De media is verschrikkelijk en zelden te betrappen op objectiviteit. Daarom kan ik ook alleen maar lachen om mensen die de NPO als bron hanteren voor iets wat zij dan willen geloven. Het is altijd een genot om dhr. Bosma (ben overigens geen voorstander van de Pvv) te mogen horen spreken over hoe de publieke omroep afgeschaft zou moeten worden.

19 juni 2020 om 14:33

Ze hoeven het van mij niet af te schaffen, maar ik vind ook niet dat burgers de zender(s) verplicht dienen te financieren als ze als (op papier) onafhankelijk orgaan er een eigen politieke agenda op nahouden. Dat vind ik vooral erg kwalijk.

De bedrijven die afhaken zijn hypocriet als een malle en handelen weer eens alleen maar uit eigen belang 'kijk ons eens medelevend zijn'. Dit programma is al jaren discriminerend. Ze maken opmerkingen over vrouwen, homo's, joden en vele anderen groepen of minderheden en daar hebben ze geen moeite mee. Ze maken 1 grap over een kleurling en ineens komen ze met statements. Hypocrisie van de bovenste plank.

Nu ineens is het geen man die door de schoorsteen gekropen is om de kinderen te vermaken met kadootjes. Rot op met JD, schijnheilige kerel die ten koste van andere zijn zakken aan het vullen is. Zelfs over Jan de Bever zat hij te schelden dat zijn muziek rampzalig was. Lekker makkelijk op alles negatief te reageren en wij maar genieten zolang het jezelf niet betreft. Klaar met dat programma ben ik...

Als je dit programma vaker kijkt had je gezien dat de mannen alle protesten rond racisme zeer begrijpelijk vinden en zich erin kunnen vinden. Dit grapje is geen grap van een racist maar een grap gericht op een persoon (akwasi dus) die zichzelf en andere demonstranten volledig voor schut heeft gezet. Dit is gewoon wat hij doet, grappen maken over uiterlijke of gedrags trekken van anderen. Je kan het slechte grappen vinden, kijk dan niet. Maar deze grap getuigt niet van racisme.

Ik begrijp niet dat bedrijven als Toto en Bavaria zich hiervan distantieren. Het lijkt me toch dat de trouwe kijkers van VI juist hun grootste groep potentiele consumenten is. Marketingtechnisch begrijp ik het niet. Zeker aangezien de kritiek van een heel andere groep mensen komt. Van bedrijven als AH begrijp ik het dan weer wel.

19 juni 2020 om 12:14

Hun probleem, ik speel geen Toto meer en hoef ook geen Bavaria meer als ze hun contract opzeggen. Ze zien het maar te verkopen aan een andere doelgroep dan de voetbalfan. Maar als ik hun was, zou ik eerst eventjes marktonderzoek doen, kijken hoe je klanten er echt over denken in plaats van elke dag naar Op1 te kijken. Want de samenleving dekt er toch heel anders over. Kijk maar naar de cijfers van de Vvd, PVV en FvD in de peilingen.

19 juni 2020 om 13:17

Precies Speedy, Hypocriete bedrijven hoeven ook niet op mijn klandizie te rekenen.als ze denken om op deze wijze hun gelijk op te kunnen leggen zitten ze fout.nederland zit niet op deze ongepaste censuur te wachten.whats next?

19 juni 2020 om 13:28

Publieke opinie, merken willen vaak gezien worden als A, ook al verkopen ze aan groep B

19 juni 2020 om 14:36

Er is veel aandacht voor, dus het is goede reclame om de goede samaritaan uit te hangen. Ik heb namelijk sterk het idee dat dat, wellicht samenhangend met de corona-crisis, de grootste reden is voor het besluit van deze bedrijven. Als het over transgenders, homo's, vrouwen of andere groepen gaat, distantieren ze zich er ook niet van. Waarom nu dan ineens wel?

19 juni 2020 om 14:48

Het probleem is dat VI echt hele trouwe kijkers heeft. Dat zie je bijvoorbeeld bij gala's waar de televisiekijker kan stemmen. Ook de verkoop van boeken zoals Gijp en Geen genade werden in de uitzendingen hevig gepromoot met als gevolg dat het twee enorme bestsellers waren. Ik kan nu best befgrijpen dat zo'n kijker nu anders gaat denken over Bavaria of Toto. Er zijn namelijk genoeg andere concurrenten. Om deze redenen begrijp ik niet waarom juist deze bedrijven nu zo'n statements gaan maken. Als je niks zegt, is het toch ook ok. We hebben het wel over 700 000 trouwe kijkers.

19 juni 2020 om 14:56

Tja, ik denk ook dat het alleen maar averechts werkt. Mensen houden over het algemeen niet zo van hypocrisie en het is inderdaad niet moeilijk om ongeveer hetzelfde product bij de concurrent te kopen.

Ik vind het een beetje triest dat die bedrijven afstand nemen van Veronica Inside. Jarenlang werden daar grappen gemaakt over Marokkanen, homo's en vrouwen, dan nog wel een tikkeltje erger dan die onschuldige grap van laatst, maar toen hoorde je al die bedrijven niet en maakten ze geen statement. Nu doen ze dat wel vanwege al die protesten en media aandacht en proberen ze te scoren, maar eigenlijk wordt dit nu meer gezien als hypocrisie. Het slaat allemaal veel te ver door.

Toch raar dat zo'n land als Nederland dat zgn zo tolerant is toch blijkbaar alleen geldt voor een kant. Goed dat Derksen zich niet laat leiden door deze gekkies.

Je wordt er soms gewoon een beetje moe van hoe snel de racisme kaart wordt getrokken. Het geeft de weerbaarheid van een aantal individuen aan en het is soms zo ontzettend makkelijk. Pak institutioneel racisme en ongelijkheid tussen rassen aan maar ga niet om elk wissenwasje moord en brand schreeuwen.

Nederland schiet weer massaal in de kramp. Heilige boontjes en hypocrisie voeren de boventoon. Heel jammer.

Wat een hersenloos figuur is Dhr Derksen. Kan alleen maar leuk zijn door andere af te zeiken. Samen met dat ander stel aan tafel. De naam van het programma zo anders moeten. Er bestaat nu een link met voetbal en dat is jammer het haalt het voetbal naar beneden. De naam kan beter veranderd worden in "afzeiken met Johan"

19 juni 2020 om 11:08

Haha, kijk je het programma toevallig wel? Of praat je nu gewoon lekker alles na?

Het wordt met de dag gekker daar in NL. Je mag blijkbaar dreigen met iemand tegen het hoofd te schoppen, maar je mag niemand vergelijken met een grote kindervriend. Raar volk, die Nederlanders......

19 juni 2020 om 11:54

Je mag niet dreigen met iemand tegen het hoofd schoppen, het OM is op dit moment de uitspraken van Akwasi aan het onderzoeken. Er loopt (vooralsnog) geen strafrechtelijk onderzoek naar de uitspraken van Derksen, dus je hebt de zaken omgedraaid.

19 juni 2020 om 12:07

Het mag blijkbaar niet, er loopt een onderzoek naar hem.

Dit vind ik zo mooi aan derksen, een man die achter zn woorden blijft staan, want letterlijk ELK ANDER BN'er zou zn (wellicht niet gemeende) excuses maken. En het boeit hem ook oprecht niet als hij eruit wordt gebonjourd, dan gaat hij wat anders doen.

Daarbij weet meneer de Mol waar het mee in zee is gegaan. Hij weet hij Johan is. Wel is gevoeligheid rond racisme het moeilijkste, dus als De Mol bezwijkt, zal het nu zijn, mits niet, ben ik er van overtuigd dat NIETS johan kan weg krijgen. Mooie man, soms iets te streng, soms iets te veel tunnelvisie, maar hij zegt alle harde woorden die iedereen denkt, maar nooit zegt, en dat heeft mijn respect. Johan is voor mij "onze" stem

19 juni 2020 om 11:10

Wat je zegt. Ik blijf ook gewoon kijken. Zeker de eerste 15 minuten om toch even ieders reactie te zien en daarna blijf ik misschien hangen

Johan Derksen heeft groot gelijk. Allemaal ophef om niks. Ik kijk het programma graag en ze zijn in geen enkele zin racistisch of wat dan ook. Deze samenleving is echt aan het ontsporen met al die correcte 'gutmensen' die overal iets achter zoeken. Ook genoeg donkere mensen (lang niet allemaal, maar zeker genoeg wel) die slaan totaal door met hun racisme gedoe. Ik word er echt zo moe van....het is eigenlijk te triest voor woorden.

Zit er geen verschil in om iemand te vergelijken met Zwarte Piet of om te vragen of dat Akwasi niet is? De bedrijven die nu afhaken zijn zielige bedrijven die bang zijn om een paar klantjes te verliezen. Er komen wel weer nieuwe bedrijven omdat het programma vermoedelijk wel meer kijkcijfers bij komen. En we gaan echt de kant op dan een zeer kleine minderheid het voor het zeggen krijgt in Nederland. Over discriminatie moet je op een normale manier met elkaar over kunnen praten en dan een oplossing zoeken.

Interessant wel dat sponsoren gewoon sponsor blijven ondanks alle homo grappen, maar zodra er gemeend racisme in het spel is, ze zeggen dat de grens is bereikt. Tot dusverre is het dus erger dat iemand zwarte piet wordt genoemd dan een homo die in amsterdam in elkaar wordt gemept vertellend dat hij zichzelf niet aan moet stellen en zichzelf als homo zijnde verloochend door niet uit de kast te komen. Klasse sponsoren!

19 juni 2020 om 12:05

Ze? Wie zijn er nog meer gestopt? Ik dacht sponsor enkelvoud...

19 juni 2020 om 13:14

Zespri Kiwifruit en Gillette

19 juni 2020 om 14:44

Albert Heijn, Bavaria (aflopend contract), Toto (gaat in gesprek en wil stappen ondernemen), Gilette, Zespri Kiwifruit, Gamma en SNS Bank vooralsnog. Totale en pure selectieve hypocrisie.

Derksen lijkt af en toe echt een dombo, maar wat kan ik van deze vent genieten. Maakt zich niet zo druk en gaat ook niet lopen janken als die belachelijk wordt gemaakt of 'de snor' wordt genoemd.zoveel haatdragende mensen in dit land als we dat probleem is aanpakken hebben we geen protesten nodig

Racisme is tegenwoordig al wanneer je iets over iemand zegt die geen weerwoord wil of kan verdragen.depay joelt en lacht politiemannen uit omdat ze sneu zijn, jaloers zijn en noem maar op...geen probleem...hij gaat tegen de wereldregels in een tijger in huis nemen... Kleine commotie Maar Johan zegt dat Akwasi ook verkleed kan zijn als zwarte Piet en de wereld staat in brand...als Nederland zo'n slecht land is en je zo minder waardig voelt en zoveel onrecht aangedaan wordt, bedank dan voor het oranje shirt en blijf lekker weg

Eerlijk gezegd vind ik de uitspraken van Johan zo erg nog niet. Hij maakte een grap. Het floepte eruit. Was het rascistisch? Ik denk niet dat Johan die intentie had, dus nee. Het was meer een uiting van ergenis van Johan dat Akwasi keer op keer een podium krijgt en dingen mag roepen als: "Als ik die Zwarte Piet tegen kom in November, dan schop ik hem in zijn gezicht". En dan wordt het met de mantel der liefde bedekt want hij bedoelde het overdrachtelijk. Daar irriteert hij zich aan. Johan, René en Wilfred hebben heel duidelijk gezegd in dezelfde uitzending dat zij zich distantiëren van discriminatie en rascisme. Dat ze de aanleiding voor de demonstratie op de Dam begrijpen en ondersteunen. Dus Johan heeft gelijk: dit is weer een storm in een glas water. De ene week is hij homofoob, de andere week rascist. En die adverteerders: zucht.... voor hun is het een afweging of dit imagoschade oplevert. Het gaat hun om geld en niet om BLM. Ze zijn bang dat ze minder kiwi's of scheermesjes gaan verkopen. Als deze sto4m is gaan liggen en VI scoort nog steeds 750.000 of meer kijkers per aflevering in hun doelgroep, zijn ze over een half jaar weer terug als adverteerder. Zo werkt het nu eenmaal.

Prima reactie van Derksen en is zichzelf ten voeten uit. Ben nog steeds van mening dat hij het beter niet had kunnen zeggen, maar vind wel dat zijn reactie hier goed uit en rustig benadrukt dat die hysterie nergens voor nodig is.

Zowel bedrijven als de heren Elia & Depay, alsmede de lobby die het als ultieme doel zien om onze samenleving te polariseren, hebben dit moment lekker kunnen framen voor hun eigen goed. Zoals Derksen zegt hebben ze de hele uitzending afstand genomen van racisme, zowel als aangeven dat we niet de mogelijkheid moeten verliezen om grapjes te maken. Daar ben ik het 100% mee eens. Ik vind het sneu en zelfs een beetje dommig om dan zo’n Elia met zo’n achterlijke post en hashtag te zien komen, om dhr. Ronnie Flex - sowieso een gevaarlijke man om aan een groot publiek zijn mening te laten verkondigen - er nog eens dubbel zo hard overheen te zien gaan. Zielig. Ik ben blij dat Derksen er zo nuchter onder is, hij heeft 100% gelijk.

19 juni 2020 om 14:51

Tja, de domste 20 procent van Nederland schreeuwt het hardst omtrent dit onderwerp. Al die rappers met strafbladen van hier tot ginder zijn sowieso niet geschikt om als spreekbuis te fungeren.

19 juni 2020 om 15:05

Helaas zijn de rappers met strafbladen tegelijk opiniemakers omdat ze met hun grote following een hoop schreeuwen in dezelfde richting creëeren. Ze zijn er inderdaad totaal ongeschikt voor en maken de discussie alleen maar erger en meer verhit. Ik merk zelf dat ik echt een afkeer begin te krijgen tegenover iedereen die nu bij elk voorval begint te krijsen over racisme, met mij nog velen. Dat doet af aan het punt wat ze proberen te maken.

20 juni 2020 om 00:03

Het probleem is dat mensen de definitie van racisme telkens veranderen als het hun uitkomt. Als je die term zo breed trekt, dekt het de lading niet meer. Een grap over de afkomst van een persoon trekt bij wijze van spreken (bijna) net zoveel aandacht als iemand die tegen de vlakte word geslagen vanwege z'n afkomst.

Uitstekende reactie van Derksen. Zwichten onder dwang en druk van andere is voor mij gelijk aan chantage, iets dat verboden is. Volgens mij is er ook nog iets als journalistieke vrijheid en bescherming. Momenteel wordt iedereen met een ander verhaal dan de ´minderheid´ vogelvrij verklaard onder het mom van ´die is racist´. Waarom hebben sommige toch tegenwoordig zo drang zich te bemoeien met een ander? Sterker nog, waarom wil een ander zo graag Derksen verbeteren? Mind your own goddamn business.

Ik geloof oprecht dat Johan Derksen (of iemand anders in dat programma) geen racist is. iedereen wordt in dat programma belachelijk gemaakt. Als je kijkt wie ze het meest te pakken hadden was dat Manolev, die is zo blank als maar zijn kan. Werd er toen ook van racisme gesproken? Of Louis van Gaal, daar wordt ook genoeg over gezegd, maar dat kan wel?

19 juni 2020 om 13:16

Snap je het concept racisme? De grap rondom akwasi wordt gemaakt omdat hij op basis van zijn ras op zwarte piet lijkt.

19 juni 2020 om 13:23

Of de grap werd gemaakt omdat Akwasi zo fel tegen Zwarte Piet is ? We zullen het helaas nooit weten. 1 ding weet ik wel, Johan is geen racist en maakt geen onderscheid wat betreft zijn grappen. Hij maakt zelfs zichzelf belachelijk. (met regelmaat)

19 juni 2020 om 13:37

Ik interpreteerde de grap vooral door de uitspraken van Akwasi: Hij is erg anti Zwarte Piet en daarom zegt Derksen zou dat Akwasi zijn in dat pakje? Een beetje alsof Jan Boskamp een ajax shirt aan zou doen.

Je moet je noooooooit je druk maken om uitspraken van VI. Je schiet er niets mee op en het werkt altijd tegen je.

Haha geweldig dit. Johan ga zo door tegen al die selectief verontwaardigde mensen die enorm snel op hun teentjes getrapt zijn en hun volgzame kudde.

Voorspelbare reactie van Derksen. Er wordt inderdaad alleen maar ingezoomd op dat kleine gedeelte en niet gekeken naar het grotere geheel. Ondertussen weten mensen dat er in VI aan tafel het e.e.a. gezegd en geroepen wordt dus kun je er ook voor kiezen om niet naar dit specifieke programma te kijken.vond gisteren in RTL Boulevard het wel goed verwoord dat sponsoren zich ten aller tijden distantiëren van de inhoud die in programma's behandeld word en dat het twee gescheiden dingen moet blijven (hier is vroeger keihard voor gevochten) anders krijgen sponsoren en adverteerders de macht binnen een tv programma. Mijn kritiek op VI is meer dat er in Europa alweer wordt gevoetbald en ze ook weer gespreksstof hebben maar dan vervolgens hierover gaan lullen. Kuyt is gescheiden, Sneijder ligt in de clinch met F-side en Depay is weer hersteld van zijn blessure en kan naar alle waarschijnlijkheid aanhaken voor het verlate EK. Eén ding weet ik wel. Zodra ik iets aanstootgevend zie in een ander programma ga ik ook aanzetten dat sponsoren hun niet meer gaan steunen; welkom in 2020 mensen.

Gewoon niets van aantrekken inderdaad. Het toont maar aan dat de mensen die voor vrijheid zijn, net degene zijn die nu dingen willen gaan saboteren. Is dat niet een beetje tegenstrijdig? En dat allemaal omwille van een flauwe grap. Hypocriete wereld.

Kuyt, van Gaal, Manolev, Stam, Pardew, Lust, van Breukelen, Waterreus, Maaskant, van Praag, Gudde, John de Jong, van Gelder, Barend, Koevermans, Sturing, Lamprou, Albert Verlinde, Sneyder, Lijnders, Harry Mens, Halsema, Mourinho, Blatter, Maradonna, Arno Vermeulen...

19 juni 2020 om 15:18

Mooi rijtje. Mijn top drie: Blatter met zn podium, Sneijder met het staand rijden en Maaskant met kungfu.

Enige juiste reactie van Johan Derksen. Als al die beledigde mensen en bedrijven nu eens beginnen met het bekijken van de volledige uitzending in plaats van met de kudde mee te lopen die slechts 1 geknipt fragment aanhaalt

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren