Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Hanegem baalt: ‘Laat iedereen de polonaise lopen, ik doe niet mee’

Laatste update:

Willem van Hanegem hoopt als geen ander dat Nederland zich over een week of drie voor de eerste keer wereldkampioen mag noemen. Genieten doet de oud-international echter niet tijdens de wedstrijden van het Nederlands elftal, dat de groepfase met drie overwinningen afsloot en komende zondag tegen Mexico aantreedt. Het is in zijn ogen 'veel te defensief en afwachtend'.

/

“Ik was echt blij met het resultaat, omdat ik Nederlander ben en veel aan het voetbal te danken heb”, zegt Van Hanegem in het Algemeen Dagblad. “Maar vanwege dat laatste ben ik tegelijkertijd bepaald niet laaiend enthousiast. Van ons voetbal kan ik maar moeilijk genieten, liever gezegd; helemaal niet. Ben nou eerlijk, als een van onze tegenstanders op een WK, in de Europa Cup of zelfs in de Eredivisie zo speelt als Oranje nu, dan gaan we lopen klagen.”

Van Hanegem vindt het spel van Oranje ‘totaal niet frivool en aanvallend weinig tot niets te genieten’. Tot overmaat van ramp ziet de oud-middenvelder hoe Oranje elke keer zelfs nog een paar kansen weggeeft. “Laat iedereen de polonaise lopen, ik doe niet mee. Ik zie het Nederlands elftal liever winnen met attractief voetbal dat bij ons past. Naar mijn idee hoort dit spel niet bij ons.” Van Hanegem heeft wel begrip voor de keuzes van Louis van Gaal, omdat de bondscoach ‘een winnende formule’ heeft. “Goed en effectief, oké, maar niet te genieten.”

Ik geniet ... van Oranje

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Typisch gelul. Uiteindelijk telt het resultaat, we moeten gewoon is kappen met dat nostalgische geromantiseerde hollandse school voetbal. Dat werkt gewoon niet meer in deze tijd. Ben wel klaar met dat negatieve gezeik. Die hollandse school heeft nog nooit een prijs opgeleverd dus wie houden we nou eigenlijk voor de gek?

24 juni 2014 om 08:48

Mee eens, nu dat we winnen is het ook niet goed, spelen we 4-3-3 en heeft het geen resultaat dan is het ook niet goed, het is nooit goed hier in NL met al die Azijnzeikers, velen vergeten dat er niet echt een land eruit springt die echt prachtig en mooi voetbal speelt op het WK, uiteindelijk draait het om het eind resultaat en dat beker.

24 juni 2014 om 09:02

Mensen vergeten idd dat dit slechts een toernooi is en dat een goede resultaat het enige is wat telt, in clubverband heb je een heel seizoen om het spel op te bouwen en de fans te entertainen, op het WK maar 3/4 weken.

24 juni 2014 om 09:19

Helemaal gelijk in.. helemaal omdat dit een vrij nieuw team is.

24 juni 2014 om 09:37

Gaan we weer met het eeuwige gezeur om mooi voetbal. Het school voorbeeld van iemand die zich zelf nooit als trainer bewezen heeft en nu gaat zeuren over dat het spel niet frivool genoeg is.
10goals, 9punten in 3wedstrijden.
Xoxo

24 juni 2014 om 10:06

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik vind het voetbal van Nederland helemaal niet "lelijk". Tuurlijk heb ik liever dat wij de bal hebben en rondtikken zoals in de kwalificatie te zien was maar dat is alleen omdat het dan minder billenknijpen is. We spelen gewoon puur op de counter en als de tegenstander wat vermoeid is, neemt Nederland gewoon het initiatief over (laatste 20 minuten tegen Chili, daar vielen de doelpunten uit). We hebben misschien wel van alle teams het meest gescoord op het WK, dan kan je niet zeggen dat we lelijk/slap etc spelen. Chelsea bijvoorbeeld maakt 1-0 en gaat dan met zn allen verdedigen, dit terwijl ze veel beter materiaal hebben. Nederland maakt 1-0 en gaat gewoon door met het spelletje en maakt de wedstrijd niet "dood".

24 juni 2014 om 10:43

Precies. En laten we wel wezen, de kromme speelde ook vaak draken van wedstrijden met Oranje.

24 juni 2014 om 08:59

Hèhè eindelijk iemand met verstand ik sluit me volledig bij je aan!!

24 juni 2014 om 09:40

De 5-1 tegen Spanje al vergeten? En als we nou frivool op de aanval gingen en nu lekker weggecounterd thuis hadden gezeten, dan hadden we het beter gedaan? Wat een poepverhaal.

Met dit materiaal is dit gewoon de beste oplossing. Ik wordt liever wereldkampioen dan 3 leuke poule-potjes en dan naar huis. Want dat was er gebeurd als we achterin meer ruimte hadden weggegeven. En 10 goals, is er een team dat er meer heeft gemaakt?

We hebben de wereld genoeg mooi voetbal voorgeschoteld, nu moeten we eens die beker mee naar huis nemen.

24 juni 2014 om 09:04

De Hollandse school werkt prima nog!

Het altijd kritisch, met een sterke negatieve ondertoon, belichten van positieve behaalde resultaten.

24 juni 2014 om 09:12

Generatieverschilletje. Van Hanegem is standaard ontevreden, alleen al omdat clasie wissel staat.

24 juni 2014 om 09:41

Dan had hij daar allang iets over gezegd zoals op het jeugd EK vorig jaar.. Niet altijd domme conclusies trekken om je standpunten te bekrachtigen! Willem weet zelf ook wel dat er voor Clasie geen plek is en heeft zelfs aangegeven dat de Jong en Guzman beter waren.

24 juni 2014 om 10:07

Hahahaha echt he?! Die zeikerd wil alleen maar clasie en had bij wijze van spreken ook nog Te vrede, Vilhena, Boetius, Mulder en nog wat van dat soort mee willen nemen

Hij moet gewoon wat neutraler leren kijken af en toe en minder zeuren.

24 juni 2014 om 17:45

hij heeft wel gelijk dat ze niet mooi spelen.
Maar het resultaat telt en met dit team is dit gewoon de beste strategie.

24 juni 2014 om 09:21

wat een negatieve vent is hij toch

alle respect voor zijn carriere en ik luister ook meestal graag naar hem...maar in dit geval slaat het helemaal nergens op...

als je met deze selectie vol gaat aanvallen gaat het goed mis..iedereen weet dat van gaal ook wil aanvallen maar dat lukt niet met deze verdediging plus er is nog nooit een WK gewonnen hiermee

24 juni 2014 om 09:29

Gelul maar hij heeft wel een punt. Was het niet zo dat iedereen liep te klagen over Chelsea? Of was jij daar wel een voorstander van..

24 juni 2014 om 09:38

Kerel ga maar weer terug naar bed met je vergelijkingen met Chelsea. Slaat als een lul op een drumstel

24 juni 2014 om 09:53

Pik 10 goals en 3 tegen (uit twee onterechte pingels). Als je verdedigend speelt dan link ik aan Mexico, die na 2 wedstrijden pas 1 goal had. Als je een moyenne van 3.3 goals voor hebt, dan speel je niet verdedigend.

Willem kon echt heel goed voetballen. Maar hij heeft toch al meermaals aangetoond een tactisch onbenul te zijn. Daarom was hij ook zon mislukking als coach.

Ja we spelen reactievoetbal, maar is dat per definitie defensief. De bal gaat momenteel over veel minder schijven naar voren, en bij iedere aanval staan er bijna 4-5 en soms nog meer over de helft van de tegenstander. Dus wat defensief? Als je defensief speelt sta je met er met max 3.

24 juni 2014 om 10:11

chelsea zuigt en rekt alleen maar tijd, probeert aanvallend ook vrijwel niks. Nederland probeert er altijd wel uit te komen.

24 juni 2014 om 10:18

Landskampioen geworden met Feyenoord enkele bekers en hij kwam altijd redelijk ver in europa dus zo'n slechte trainer was het ook niet. Hoe ouder je word hoe meer je vind dat vroeger alles beter was. Maar nederland speelt realistisch en niet meer romantisch en dat is een pluspunt.

24 juni 2014 om 10:24

@ongenaakbaar Chelsea 71 voor 27 tegen in de competitie, alleen Liverpool en Man City hebben meer gescoord, zijn zij nu ook ineens per definitie niet aanvallend? Kijk ik zelf kan genieten van heerlijk counter voetbal wat Madrid, Chelsea en NL nu spelen, maar de mensen die lopen janken daarop en nu ineens PRO counter voetbal zijn vind ik gewoon lachwekkend that's it.

24 juni 2014 om 11:01

@jurraajax

Chelsea heeft de beschikking over de beste spelers inclusief de beste verdedigers van de wereld. Het Nederlands elftal heeft maar de beschikking over twee toppers. Je vergelijking slaat dus werkelijk helemaal nergens op.

Als van Gaal het hele toernooi gewoon 4-3-3 gespeeld had, waren ze nu onderweg naar huis. Net zoals twee jaar geleden.

24 juni 2014 om 11:18

Met redelijk materiaal. Als Willem minder materiaal tot zijn beschikking heeft faalt hij - zo is gebleken.

24 juni 2014 om 12:01

@speedyafc of je nou de beste spelers hebt of niet maakt geen bal uit in principe, als de trainer gelooft dat hij met die speelwijze resultaat kan boeken waarom niet? Nogmaals Chelsea en NL hopen allebei op de fout van de tegenstander en loeren op de counter, en daar is helemaal niks mis mee. Alleen grappig dat jij en velen eerst kritiek hebben op Chelsea, en nu dezelfde speelwijze aanbidden :D

24 juni 2014 om 12:45

Er is wel degelijk een verschil tussen Chelsea en Oranje en die wordt hierboven al benoemd.

Daar waar de eigenaar van Chelsea miljarden in de ploeg stopt om de beste spelers ter wereld te halen, moeten nationale elftallen het doen met de spelers die ze hebben.

Aangezien het Nederlands elftal niet de spelers heeft (niet de kwaliteiten) om dominant en aanvallend voetbal te spelen (aangezien de verdediging niet de snelheid heeft om hoog te staan, daar waar de middenvelders niet de kwaliteiten hebben om goed positiespel te spelen), kan Chelsea waar nodig elk jaar hun zwaktes wegpoetsen door weer enkele miljoenen over de toonbank te smijten. Als je dan niet begrijpt dat er wel degelijk een verschil is tussen Oranje en Chelsea heb je een groot bord voor je kop.

Daarnaast zou ik er niet aan moeten denken om zoveel geld in een club te steken om vervolgens naar betonvoetbal te zitten kijken.

24 juni 2014 om 12:54

@jurraajax

Dat maakt wel degelijk een heel groot verschil, met de beste spelers kan je 4-3-3 spelen en wedstrijden winnen. Met matige verdedigers kan je geen 4-3-3 spelen want je krijgt druk op je verdedigers en dan maken die fouten die worden afgestraft. Kijk de wedstrijd Ajax - Salzburg maar eens terug, dan begrijp je precies wat ik bedoel.

En Chelsea heeft overigens nooit 5-3-2 gespeeld, ze spelen nog altijd 4-3-3. Chelsea drukt niet door als ze op voorsprong komen, oranje wel. Heb je Chelsea ooit tien goals in drie wedstrijden tegen moeilijke tegenstanders zien maken? Besef je wel dan oranje de meeste goals van elke ploeg scoort?

24 juni 2014 om 13:52

@speedyafc de vergelijking die ik maak ik de speelwijze en opvatting van het spel "wachten op de counter" is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Of je dit nou in 442, 532 of 433 doet maakt helemaal niks uit. Nogmaals het is lachwekkend dat mensen nu ineens voetbal hierin zien terwijl het paar maanden geleden werd uitgekotst. Enige punt die ik wil maken is gewoon dat als jij hier nu achterstaat jij geen recht van spreken hebt om op Mourinho's tactiek te gaan zeiken.

Ikzelf ben PRO winnen en PRO resultaat voor mijn club/land of dit nou met mooi voetbal of counter voetbal is maakt niet uit. Al doet het soms pijn in mijn ogen..

Chelsea heeft in 1 maand van Tottenham, Galatasaray en Arsenal gewonnen met 12 voor en 0 tegen. Besef je nu ook dan dat Chelsea ook veel scoort op de counter?

24 juni 2014 om 17:47

dat is echt onzin, Mexico speelt veel aanvallender dan Nederland.
Nederland speelt echter wel heel effectief op de counter en dan kan je ook veel scoren.
En vergeet ook niet dat bij Mexico ook 2 doelpunten onterecht afgekeurd zijn.

24 juni 2014 om 10:09

Niets gewonnen die Hollandse School?

Wat een klinklare onzin zeg! Ajax heeft op die wijze de hele wereld meerdere keren veroverd en staat zodoende op de 4e plaats van de All time Ranking! dus wat nou niets gewonnen?

Ek88 ook vergeten?

24 juni 2014 om 10:19

EK 88 was ook geen hollandse school. Dat is gewoon een nawee vam 74. Toen hadden ze het team ervoor nu niet.

24 juni 2014 om 11:07

@mokumouwe

Maar toen speelde de rest van Europa 4-4-2. Die wisten zich toen geen raad tegen het 4-3-3 van Nederland. Inmiddels kent de hele wereld de Hollandse school. En weet iedereen, dankzij o.a. Hiddink met Rusland, dat je dan met zware pressie op de achterhoede moet spelen. En dan is Nederland ineens heel kwetsbaar.

Nu is Nederland overgeschakeld naar een systeem dat ideaal is tegen 4-3-3 met opkomende backs, waardoor de landen die de Hollandse school hebben geadopteerd zich ineens geen raad meer weten. Hun opkomende back worden vroeg geblokkeerd en ze komen er gewoon niet door. En dus wint Nederland de ene naar de andere wedstrijd met hoge uitslagen.

24 juni 2014 om 12:40

De ene na de andere wedstrijd met hoge uitslagen?

De interlands van afgelopen maand:
Ecuador 1-1
Ghana 1-0
Wales 2-0
Spanje 5-1 (eindelijk hoge uitslag)
Australie 3-2
Chili 2-0

De conclusie is dan ook dat de hoge uitslagen er totaal niet zijn of waren. Sterker nog, zeker Australie, Ghana, Wales en Ecuador was ronduit zwak. Enkel Spanje was een hoge uitslag, ook een stuk hoger dan de wedstrijd doet vermoeden trouwens

24 juni 2014 om 12:56

Zit je nou werkelijk de uitslagen van de oefenwedstrijden inclusief de wedstrijden zonder Robben en van Persie erbij te halen om je gelijk te halen?

Het gaat om de wedstrijden op het WK pipo. Niet om oefenwedstrijden die nergens om gaan.

En een gemiddelde van 3,33 op een WK is ongekend! Nog nooit eerder scoorde een land tien goals waarvan 7 tegen A-landen in een WK poule.

24 juni 2014 om 13:41

Dat zei je er sowieso niet bij, maar goed in jouw zeer selectieve kijk heb je aardig wat gescoord maar dat is veel vaker voorgekomen hoor. En dat zal ook dit WK nog wel een land kunnen aangeven, alleen werden die dan niet geholpen door Casillas

En Spanje is ver over the Hill, Australië moet je pakken en Chili normaliter ook. Chili, Mexico, Kroatië dat niveau moet je als Nederland kunnen hebben.

Nogmaals laten we hopen dat we wereldkampioen worden, alleen laten we de realiteit vooral niet verliezen!

Ps: oh en Pipo zet je maar lekker onder je brieven, ik wens zo niet aangesproken te worden

24 juni 2014 om 10:13

Volledig mee eens. Hugo Borst zei het gister ook al dat vooral de jonge garde dat resultaat voetbal wilt en de oude garde mooi frivool voetbal.
Logisch want wij worden al jaaaren niet echt getrakteerd op mooi voetbal. Die oude garde is de tijd van het mooie Ajax spel gewend hier..

Wauw eeuwige blijven klagen joh, is ook nooit goed. Oranje speelt niet super maar het is toch leuk en spannend

24 juni 2014 om 08:46

Als nedreland niet super was win je niet 5-1 en 2-0 van toplanden. Blijkbaar moet het ook nog frivool

24 juni 2014 om 14:57

Sinds wanneer is Chili een topland?

24 juni 2014 om 16:47

Geen topland, wel een moeilijk te kloppen land.

24 juni 2014 om 09:07

Het wordt tijd dat van Hanegem weer bij VI aanschuift, waar zijn negativisme goed aansluit bij de rest van de stamgasten.

Wat een idioten in ons land. Potverdikkie, geven we kansen weg. Gisteren wel een hele, het moet niet gekker worden haha. Nederland presteert boven elke verwachting en dan gaan deze bejaarden klagen.

Ohja, hoeveel wks of eks hebben deze supergoden gewonnen?

het zijn nieuwe tijden willempie

24 juni 2014 om 10:33

Er is toch niemand die wat zegt over het resultaat, dat is geweldig. Maar het is 90 minuten lang weinig aan om te zien, behalve de 2e helft tegen Spanje dan. Ik kan dit best een keer een toernooitje aanzien. Maar als Nederland vanaf nu altijd zo gaat spelen dan word ik daar niet gelukkig van. En volgens hebben we met deze speelstijl ook (nog) geen Wk/ek gewonnen of wel? Italië wilde ik ook nooit naar kijken, want daar was geen reet aan. Het is niet voor niets dat al die stadions daar zo leeg zijn. Daar hebben ze jarenlang met zijn allen kutvoetbal gespeeld dat wel is waar effectief maar weinig aantrekkelijk was. Ik kijk voetbal uiteindelijk om een leuke wedstrijden te zien. Gelukkig kom ik dit WK aan mijn trekken, zelfs bij oranje, maar dat is voornamelijk omdat ik zo blij ben met het resultaat.

24 juni 2014 om 10:50

Quote "tot overmaat van ramp ziet de oud-middenvelder hoe Oranje elke keer zelfs nog een paar kansen weggeeft."

Hier reageerde ik op, want dit is natuurljk een belachelijke opmerking.

Ik kan absoluut genieten van deze wedstrijden en zit op het puntje van mijn stoel, want bij elke balverovering kan er wat gebeuren. De uitvallen zijn snel en spectaculair. Nigel de Jong is werkelijk een krijger op het veld.

Om eerlijk te zijn was ik meer klaar met het Ajax tikkie terug voetbal of Barca tikki takka breed voetbal. Ik miste gewoon strijd en passie en dat zie ik eindelijk weer terug.

Het voetbal bij van Marwijk was veel saaier en bij van Gaal weet je dat als de wedstrijd moet worden gekanteld hij over kan stappen op een aanvallend 4-3-3 systeem.

Kortom: Ik gniet!

24 juni 2014 om 11:12

je vond de tweede helft tegen Spanje dus wel aantrekkelijk. En de tweede helft tegen Australie was het gewoon de aanvallende 4-3-3 dus daar had je ook niets te klagen.

Ik kijk voetbal om mooie goals te zien, en met maar liefst tien wereldgoals in drie wedstrijden heb ik niets te klagen. Een moyenne van 3,33 per wedstrijd en dat op een WK!

24 juni 2014 om 11:59

@knuppert, 1 ding is zeker dit WK is 100x leuker dan het WK in Afrika. In tegenstelling tot Nederland zijn er nu heel veel teams die sinds wedstrijd 1 al vol op de aanval spelen. Heerlijk.
Het aantal doelpunten en kansen dat Nederland nog weet te creëren is heel knap, maar er is geen enkele opbouw zien. En dat is een bewuste keuze, die ik snap. Maar ik hou meer van voetbal via opbouw via de flanken en een mooie voorzet. Maar ieder zijn voorkeur.

24 juni 2014 om 12:31

Opbouw via flanken mooie voorzet...het saaiste en meest voorspelbare spel dat er is. Precies om deze reden bakken Nederlandse clubs er niks meer van in Europa. En er altijd maar aan blijven vasthouden zonder enige verrassing en 0 creativiteit door het midden..om lamlendig van te worden.

Nee ben blij met met het voetbal dat we nu spelen. Geweldige discipline, teamspirit en voorin prachtspelers die makkelijk een goal maken. Wat wil een elftal nog meer!!

Geen leuk spel, wel leuk resultaat. Beetje wat alle Chelsea fans al jaren lang gewend zijn. Ik vind persoonlijk de wedstrijden ook weinig aan, maar ben wel altijd blij als ze gewonnen hebben. Nederland heeft gewoon niet de middelen om aanvallend en mooi voetbal te spelen.

24 juni 2014 om 09:01

Beetje het psv voetbal van toen ze 4 jaar oprij kampioen werden

24 juni 2014 om 09:43

Precies. Met dit elftal is het verstandig om wat behoudender te spelen en te spelen op resultaat.

Toch kan ik van Hanegem wel begrijpen. Tegen Spanje was het goed, ook de eerste helft toen we achter kwamen vond ik dat we goed speelden.

Tegen Australië en Chili is het al een stuk minder. Het resultaat is er wel maar overtuigend was het naar mijn mening allerminst. Nederland is slordig aan de bal en brengt zichzelf daarmee toch in de problemen. Uiteindelijk wordt het niet afgestraft en dan vergeten we met z'n allen om kritisch te kijken maar op deze manier ga je toch een keer problemen krijgen.

Aan de andere kant blijft het een WK. Resultaat staat voorop. Als we alle wedstrijden slecht en lelijk voetbal spelen maar wel winnen dan is dat fantastisch! Maar ik kan me de gedachte van Willem ook wel indenken.

Gefrustreerde, oude man...
Totaal niet serieus te nemen. Werd in de jaren '90 als trainer keer op keer weggevaagd door van Gaals jonge Ajax. Misschien zit daar z'n frustratie?

Van Gaal haalt momenteel het maximale uit een vrij beperkte groep spelers. Respect voor van Gaal! Laat deze azijnzeikers maar zeiken!

24 juni 2014 om 09:28

Hij zegt toch ook dat Van Gaal een winnende formule heeft?

Ik vind het persoonlijk ook niet om aan te zien. Als Robben of de Jong een blessure oploopt dan zijn we de sjaak. We zijn naar mijn mening echt volledig afhankelijk van deze 2 spelers.

Ik heb het idee dat we in een flow zitten waarin alles onze kant op valt en niets tegen zit.

24 juni 2014 om 11:14

Je vond de tien wereldgoals van Nederland niet om aan te zien? En alles mee zit? We kwamen twee keer onterecht op achterstand door idiote penalties. Dit team recht juist de rug en doet er een schepje bij als het nodig is.

En ja, als je blessures oploopt zal je wat anders moeten bedenken, maar dat geldt ook voor Brazilie, Uraquay en Argentinie.

24 juni 2014 om 12:41

De tien wereldgoals? Overdrijven is ook een vak zeg.

Gisteren was het niet om aan te gluren nee, en die mening deelde vele aanwezigen met mij gisteravond. De wedstrijd viel zwaar tegen, maar het resultaat is uiteindelijk hetgeen wat telt.

24 juni 2014 om 12:59

De goals waren prachtig, ik zou zeggen kijk de herhaling maar eens. Vooral die tweede, heb je die looplijn van Depay gezien? Gezien hoe Robben tijdens zijn sprint zijn hoofd draaide en precies zag hoe het uitgespeeld moest worden?

Tot nu toe heeft oranje de mooiste en de meeste goals gescoord, daarover bestaat echt geen twijfels.

24 juni 2014 om 09:54

Dus Jan Mulder en Johan Cruijff zijn ook gefrustreerde oude mannen ?

Daarbij werd Van Hanegem kampioen met Feyenoord dus ik weet niet waar jij het over hebt.

Hij komt uit een generatie van de Hollandse school en wij willen resultaat. Het is zijn goed recht dit te verdedigen, net als Mulder en Cruijff en het is ons supporters goed recht dit systeem toe te juichen of ook af te kraken. Uiteindelijk zijn we allemaal voor Oranje en hopen we met z'n allen op de wereldtitel, net als Van Hanegem en die andere gefrustreerde oude mannen.

24 juni 2014 om 10:24

Jan Mulder, als jij die man serieus neemt zegt dat genoeg over jou.
Blij dat deze mafkees commentaar geeft op Sporza en dus van de Nederlandse TV weg blijft.

Van Hanegem werd kampioen in het seizoen 92/93. Daarna is hij keer op keer overklast door Ajax. Grote uitslagen waren eerder regelmaat dan uitzondering. Uitzondering was de bekeroverwinning in de Meer in het jaar dat Ajax alles won, 1995. Toen Mike Obiku in sudden death de winnende maakte.

Kom op man, mensen als Van Hanegem, van de Kerkhofjes en Jan Mulder zijn idioten. Altijd mopperen, zeiken maar zelf ondernemen ze niets.

24 juni 2014 om 12:54

'92/'93 en '95 zijn toch de jaren '90 en na '95 was Van Hanegem geen trainer meer van Feyenoord, dus .....

Wel frappant dat je Cruijff niet benoemd, is hij dan jouw willekeurige uitzondering van de oude azijnpissende idiote oud-profs?

Zoals fier en koen hieronder al schrijft verwoordt Willem in het AD wat veel mensen, en zeker de oudere onder ons, denken en voelen. Het gros juicht voor Nederland, maar is niet blij met de manier waarop.

Willem verwoordt hier wat veel mensen waarschijnlijk denken en voelen. Waren wij niet altijd het land van het attractieve en aanvallende voetbal dat anderen de maat nam? En nu spelen wij zelf het betonvoetbal waarvoor we anderen scheef aankeken.
Maar ja, het is wel erg lekker om gewoon te winnen. Het is een fantastisch gezicht om te zien hoe Chili een corner krijgt om vervolgens de bal uit eigen net te moeten vissen dankzij een vlijmscherp uitgevoerde counter.
Polonaise hoeft het niet te zijn. Maar wel lekker juichen omdat we Robben en Van Persie hebben.

24 juni 2014 om 09:59

Ben ik het niet mee eens. In voetbal moet je volwassen zijn. Wij waren altijd het liefste jongetje van de klas. Wat bracht het ons uiteindelijk op landen toernooien? 2 verloren finales, hiephoi. Ik tel de derde niet mee omdat van Marwijk al was afgestapt van frivool voetbal. Vroeger kon het ook, toen hadden ze maar twee tactieken. Het voetbal is geëvolueerd, ga je niet mee wordt je gegeten.

“laat iedereen de polonaise lopen, ik doe niet mee. Ik zie het Nederlands elftal liever winnen met attractief voetbal dat bij ons past."

Dat is jaren lang geprobeerd maar zonder resultaat. Laat alle mensen met kritiek op het spel nou eens wakker worden. We hebben simpelweg niet de kwaliteiten meer. Met een veredeld eredivisie team verwacht ik niet dat het team tegenstanders 90 minuten lang alle hoeken van het veld kan laten zien. Liever wereldkampioen met minder attractief voetbal dan weer kansloos ten onder.

Persoonlijk wel fan van dit reactie voetbal. Je hebt de Chelsea manier van de afgelopen 3 jaar of de Nederlandse manier. Ze voetballen nog redelijk met een gedachte naar voren. Maar wel alleen als er ruimte is voor een snelle omschakeling. Tegenstander moe laten spelen werkt tot nu toe wel zijn vruchten af.

Het is toch geheel normaal de het betere land het spel maakt. Zo is het in de competitie ook... Het betere team maakt het spel.

24 juni 2014 om 10:16

Wat wat mij betreft wel een heel groot onderscheid maakt is het verschil in mogelijkheden. Nederland is een klein land en moet putten uit een veel kleinere bron voetballers dan de concurrenten. Dat het zich daarom een meer reële speelwijze aan meet is begrijpelijk. Teams met meer mogelijkheden met open vizier betreden zal namelijk slechts een zeer geringe kans op succes opleveren.
Chelsea daarentegen is het equivalent van een Duitsland of Spanje in het clubvoetbal. Vrijwel oneindige mogelijkheden. Een van de clubs die het meeste geld uitgeeft aan transfers en salarissen ter wereld. Daarvan mag je toch heel wat meer verwachten dan reactievoetbal.

Juist willem en daarom verloren jullie van Duitsland in 74. Ik ben zo ontzettend blij dat we eindelijk eens een bondscoach hebben die schijt heeft aan tradities en morele verplichtingen en gewoon voor zijn eigen tactiek kiest. Efficient en resultaatgericht voetbal. Compact verdedigen en mooie razendsnelle counters. Ik kan genieten van die duels die een De Jong aangaat. Prachtig die strijd. Vele malen leuker dan dat tikki takka gebrei.

24 juni 2014 om 09:05

Amen! Louis is de held!

Wie volgt Johan Derksen nog? Wat zeggen zij allemaal nog aan die tafel? Ik ben voor het WK gestopt met kijken omdat ik vond dat ze te ver gingen met mensen belachelijk te maken.

Maar ben nu toch wel beetje nieuwsgierig wat ze zeggen..

24 juni 2014 om 09:36

Nadat Derksen gister beweerde dat Sneijder boos was vanwege zijn wissel (al had Sneijder zelf al toegegeven bij de NOS dat hi niet boos was en vertelde dat hij op was), heb ik hem na een paar minuten wegezapt. Derksen bleef volhouden dat Sneijder boos was en het niet leuk vond. Die man is gewoonweg niet serieus meer te nemen. Die van der Gijp had ook al zo'n rare opmerking, wet niet eens meer wat het was..

Niets gemist dus

24 juni 2014 om 10:04

Die deed of Chili uit louter koekebakkers bestond. Terwijl ze drie afleveringen ervoor nog deden voorkomen of het een wereldelftal was. Keek er raar van op, aangezien wij toch ook twee basisklanten misste. Al zei Derksen - moet hem nagegeven worden - dat Nederland goed was. En dat de tactiek van van Gaal perfect was. Maar ook ik heb besloten dat gister de laatste aflevering was. Wellicht dat ik de Nederlandse nabeschouwingen helemaal links laat liggen - van een hond die Messi heet wordt je ook niet vrolijk.

24 juni 2014 om 09:17

Hoezo eindelijk? Speelde Van Marwijk in 2010 niet ook gewoon puur op resultaat? Toen hadden we misschien meestal net wat meer balbezit dan nu, maar de insteek was niet anders. Winnen, hoe is niet belangrijk.

Het eeuwige gelul van onze oude romantici en azijnzeikers die met hun gedachtes nog leven in de jaren '70. Ik heb het vandaag al eerder getypt; Nederland heeft decennia lang het totaalvoetbal uitgedragen en daar de complimenten voor gekregen, maar nooit werd er iets mee gewonnen. Mensen als Willem van Hanegem, Jan Mulder en al die andere romantici lijken te vergeten dat voetbal topsport is en dat het in topsport draait om winnen.

Daarnaast heeft Nederland in 3 wedstrijden 10 doelpunten gescoord en nog maar 3 doelpunten tegen gekregen (waarvan 2 onterechte penalty's), een prima gemiddelde, niet? Van mij mag Nederland voor altijd zo spelen als ze zulk geweldig en gedisciplineerd voetbal spelen zoals ze dat gisteren deden. Ik vond het fantastisch!

Nogmaals; fock dat totaalvoetbal. Keep up the good work!

24 juni 2014 om 09:04

Inderdaad. Het alom bewierookte Spanje maakt 4 jaar gelden in het gehele toernooi 8 (!) doelpunten.. Nederland heeft er nu dus al 10, en daar gaat het toch om bij voetbal, om doelpunten maken?

Lekker filmpje opzetten Willem, na de wedstrijd ff teletekst kijken!

"ik zie het Nederlands elftal liever winnen met attractief voetbal.... "

Ja, dat ziet Louis liever ook, maar ik zie Oranje liever winnen dan dat ik ze een poging zie doen tot attractief voetbal en ze vervolgens verliezen. Robben is fit, geniet daarvan. Als iemand je wereldkampioen kan maken is hij het wel. Zorg er dan gewoon voor dat alles zo in stelling gebracht wordt dat hij kan doen waar hij op dat moment zin in heeft.

Lelijk voetbal en WK winnen, dan gaan we over 4 jaar wel weer leuk aanvallend voetbal spelen en in halve finale naar huis ofzo.

Altijd wat te zeuren, als we winnen met 3 of 4-0 in de groepsfase met 4-3-3 loopt iedereen te zeuren dat we niet slim genoeg spelen wanneer we bijvoorbeeld van een Italië verliezen. Nu spelen we slim en effectief en is het nog niet goed. Willem, je word een oude chagrijn. Vorig WK stonden we ook in de finale met dit soort voetbal als we dit WK weer met saai voetbal in de finale komen vind ik het allemaal best

Wat een zure vent is dit toch zeg..man man! En maar blijven klagen elke keer weer..schrijf anders gewoon geen column meer als je nooit wat positiefs kan melden..

Vooropgesteld: Willem van Hanegem was een fantastische voetballer in zijn tijd. Maar een succesvol systeem van veertig jaar geleden is nu niet meer zo succesvol, het voetbal is namelijk verandert. Daarnaast mist Nederland hiervoor de juiste spelers. Grote complimenten aan Louis van Gaal dat hij een systeem heeft bedacht dat perfect aansluit bij de kwaliteiten van de huidige spelers. Hulde.

Ik snap Willem wel. De eerste helft is over het algemeen zo verdedigend, dat ik er inderdaad niet van geniet. Maar vaak, wanneer de 2e helft vordert, wordt het voetbal ook beter. En leuker. Ik geniet van Ron Vlaar, Ik geniet van Robben en Van Persie, en al helemaal van Depay! Wat een mannetje.
En uiteindelijk geniet ik ook van het resultaat.

Maar mocht het dit jaar, na 2010, weer niet lukken, dan wil ik weer van het spel van NL kunnen genieten. Blind aanvallen en nooit iets winnen.....

Willem, heb sowieso altijd waardering voor je, maar van Gaal is oorspronkelijk op het idee gekomen om zo te gaan spelen om twee redenen:

- hij zag geen goede vervanging voor Strootman waardoor hij iets anders wilde en
- hij zag Koeman met Feijenoord het 532 met succes in de praktijk brengen, wat hun uiteindelijk de 2de plek opleverde.

Denk dat dat ook één van de redenen waarom er zoveel Feijenoorders in de verdediging meedoen, omdat ze al aan het 532 systeem gewend waren.

Tot nu toe heeft het ons alleen positieve resultaten opgeleverd, dus ik wil het van Gaal graag vergeven maar dan moet hij wel de finale halen en winnen.

We mogen blij zijn dat we vier topspelers hebben, die ook nog eens topfit en in vorm zijn.( De Jong, Sneijder, van Persie en Robben)

We verdedigen maar hebben wel als land al behoorlijk veel doelpunten gemaakt.

we hebben nu gewoon niet het team om te kunnen domineren, over een paar jaar misschien wel weer als al die 19-20 jarige spelers als Ziyech,maher,vilhena etc. een stuk verder zijn

maar voorlopig hoef je niet te verwachten dat wij met "de Hollandsche school" potten gaan breken

Ik ben het helemaal eens met dat van Gaal het geweldig doet en de goede keuzes maakt. Maar heb me gister enorm zitten irriteren in de eerste helft. We konden nog geen 3 passes achter elkaar geven. Verschrikkelijk, maar het resultaat telt en ik ben super blij dat het zo goed gaat. Maar genieten van het spel? Nee.

Vroeger gingen de complimenten naar ons en de resultaten naar de tegenstanders, en was het te naief.nu krijgen we de hoon, maar wel de punten, en is het ook weer niet goed, wat willen we dan.
Overigens hoop ik wel dat ze toch iets meer zullen gaan voetballen, er is ook nog wel een middenweg te bedenken lijkt me.

Natuurlijk wil iedereen liever winnen met attractief voetbal. Maar als dat niet kan, dan maar gewoon winnen.

En misschien is er geen attractief voetbal, er zijn wel attractieve doelpunten van Oranje. Het eerste doelpunt van Van Persie tegen Spanje en de twee eerste doelpunten van Robben tegen Spanje bijvoorbeeld.

Wat is die van Hanegem toch een verschrikkelijke azijnpisser! Het is ook nooit goed bij die man......
Laat 'íe zich lekker bezig houden met z'n eigen cluppie en nooit meer lullen over andere clubs en landenteams.

Van Gaal doet het uitstekend met dit "beperkte" elftal. Iedereen stijgt boven zichzelf uit, kijk naar spelers als Blind en Kuyt die beter spelen dan ooit tevoren. Ik geniet ervan hoor, ook als NL nu eens niet mooi en frivool speelt. Uiteindelijk tellen de punten en NL hoort met 9 uit 3 tot de beste landen op dit toernooi!

Wat ik zie gebeuren. is dat Nederland langzaam minder geliefd over de wereld met hun voetbal, omdat we meer op de Duitsers beginnen te lijken zoals hun ooit voetbalde. Niet echt mooi, maar het leverde wel prijzen op, en we zijn gewoon moeilijk te verslaan.
En Duitsland word steeds meer geliefd omdat hun wel meer aanvallender aan het spelen zijn. zoals Nederland altijd speelde.

24 juni 2014 om 09:43

Ja en die Duitsers winnen sindsdien niks meer is mijn aanvulling op jouw statement...

Op dit moment is Oranje nog niet in staat om met aanvallend en aantrekkelijk ogend voetbal de tegenstander op te rollen. Maar de organisatie staat als een huis, wat een geweldige basis is om dit onervaren elftal uiteindelijk te laten rijpen tot een goed geoliede aanvalsmachine in de toekomst.
Wat wil van Hanegem dan? Een zogenaamd naïef spelend Oranje, waar er in het buitenland smadelijk om wordt gelachen, dat vol op de aanval gaat en uiteindelijk, zoals vaak met Nederlandse ploegen, in het laatste deel van de wedstrijd klunzig de wedstrijd verliest?
Ik ben blij dat er nu een meer realistische tactiek wordt gebruikt, naar de huidige kwaliteiten van de beschikbare spelers. Het betere spel gaat met dit jonge spelersmateriaal vanzelf nog wel komen. De romantiek van jet voetbal volgt vanzelf als dit elftal volwassen is geworden.

Liever slecht spelen en winnen... dan attractief spelen en helemaal weggespeeld worden.
Het gaat om het resultaat, is toch mooi dat we dat door hebben!?

Wat hebben al die jaren van aanvallend en mooi voetbal ons opgeleverd behalve lof van alle tegenstanders? Helemaal niets.

Beste Willem,

Als dit spel ons de eerste WK titel (ooit!!) oplevert dan teken ik er gelijk voor.
Ongeacht het spel. Voetbal is nog niet best mee eens, maar de winst telt nu voor het einddoel!

Eerste WK titel ooit!

24 juni 2014 om 09:18

Uiteraard, dat zou iedereen doen. Kritiek op het spel komt pas na een uitschakeling.

Op zich heeft van hanegem wel een punt, iedereen is euforisch over het resultaat van Nederland (en terecht) maar daardoor kunnen meeste mensen niet helemaal helder meer nadenken. Het feit is dat Nederland gewoon slecht speelt en alleen overeind blijft door de kwaliteiten van Robben, van persie en de jong. De verdediging is en blijft te matig om ver te komen, want de verdediging kan totaal niet opbouwen van achteruit en ze hebben een ongelooflijke trage balbehandeljng waardoor het spel van Nederland er niet uit ziet

24 juni 2014 om 09:12

Nou ja, helder nadenken? ik zie ook wel allerlei tekortkomingen. Het ziet er niet uit. Des te knapper eigenlijk dat t ze lukt 3x te winnen. En ja, als je die kwaliteiten hebt van Robben en van Perise, kun je ze maar beste goed proberen te benutten. Portugal heeft ook Ronaldo en doet er goed aan zijn kwaliteit te benutten. HOE ze dat doen, moeten ze echt zelf weten. en OF het lukt is dan afwachten.

De strategie van Oranje heeft in de groepsfase iig gewerkt.
Wat bedoel je nou met helder nadenken? Dat Oranje niet kiest om de dingen te doen waar ze gezien het spelersmateriaal geen vertrouwen in hebben? Als ik het omdraai dan zit ik dus ook al naar 3 duels te kijken waarin tegenstanders het maar niet lukt, om dit "haperende" oranje te kloppen. Sterker nog; ze geven er steevast minimaal 4 kansen tegen weg. Ik zou dat geen probleem van Oranje willen noemen, maar van de tegenstanders.

Dat is toch ook helder nadenken?

24 juni 2014 om 10:07

Dat niet-goed-opbouwen is natuurlijk het gevolg van de opstelling. Er staat een middenvelder/aanvaller minder met De Jong als een 6e verdediger waardoor het eenvoudiger dicht te lopen is door de tegenstander.

Bovendien is het opbouwen zinloos in deze tactiek. Nederland wordt gevaarlijk als de tegenstander in balbezit is en fouten maakt, daar ontstaan zo'n beetje alle goals uit. Beste is zo snel mogelijk alles in te leveren bij de tegenstander.

Het is gewoon wachten op de eerste ploeg/coach die zo slim is om ons het spel te laten maken. Spanje ,australië en Chili speelde allemaal vrij naïef . Als we zelf het spel moeten maken hebben we een groot probleem en komen onze problemen ,helder en duidelijk aan het licht.

24 juni 2014 om 09:13

jawel, dat zou kunnen kloppen. Het zou me zelfs verbazen als nederland met dit spel tot de finale reikt. Maar het feit dat jij al zegt "de ploeg die slim genoeg is", betekent toch ook dat dat hun tekortkomingen zijn? De naiviteit van Chili is toch niet de zwakte van Nederland?

24 juni 2014 om 09:32

Gelukkig heeft Van Gaal ook een plan B. Ook tegen Australie konden we de 2e helft gewoon van systeem wisselen. Er zijn mar weinig landen die dit kunnen.

24 juni 2014 om 12:58

ook waar. Ze zijn ook 2x van een achterstand terug gekomen om toch de winst te pakken. Dat zegt ook wel iets.

Willem?!
Je vergeet dat je daar ook de spelers voor moet hebben!

Als ze volgens de 'Nederlandse school' hadden gevoetbald waren we allang in het mes gelopen en zaten de spelers ook in het vliegtuig onderweg naar huis. Kom op nou.

Ik word hier zo moe van, altijd maar klagen. Ieder ander land zal blij zijn, maar bij ons niet daar willen ze weer attractief voetbal. Ik vind het spel veel leuker dan in 2010 en ik vind de counters ook mooi. Ze hebben gisteren niks weg gegeven dat is toch gewoon netjes. Ik heb liever dit en ver komen (wie weet finale) dan mooi voetbal en de eerste ronde eruit.

Geweldenaren van weleer als Van Hanegem en Cruijff komen uit de Gouden Eeuw van het Nederlands voetbal, waarbij ze speelden in elftallen die prachtig konden voetballen en daarmee de wereld veroverden. Zoals altijd bij oude mannen kunnen ze het oude niet laten rusten en weigeren hun ogen te openen voor de nieuwe realiteit. En die realiteit is dat wij als Nederland geen voetballers meer voortbrengen die dat kunnen. Als we prachtig voetbal willen spelen gaan we net zo snel weer naar huis als dat we kwamen, met 0 punten welteverstaan. De Duitsers hebben ook nooit iets gewonnen met mooi voetbal, maar ze hebben wel een hoop gewonnen. Laat ons maar eens die beker in de lucht houden, op welke manier boeit me eigenlijk niets.

Willem is de wereldkampioen azijnzeiken pff,1 brok frustratie die vent.
heeft buiten zn spelerscarriere nooit meer een rol van betekenis gespeeld in de voetballerij,positieve uitlatingen van onze seniele Willem zijn op 1 hand te tellen.
Verkas aub weer lekker naar zo'n zandbakclub in t Midden-Oosten niemand in Nederland wil met jou de polonaise lopen.
Ik denk dat er geen mens is behalve Van Hanegem en Jan Mulder die wakker ligt van t spel als we op die manier de finale halen.

Met dat gejammer en gemopper worden Cruijff en Van Hanegem tot de Statler en Waldorf van het Nederlandse voetbal. Beide heren zijn niet meer serieus te nemen. Deze heren zouden mij en een hele hoop andere een heel groot plezier doen om lekker met pensioen te gaan. Vroeger was alles beter types, dodelijk vermoeiend.

Wij Nederlanders zijn toch ook een zeikvolkje. Spelen we fantastisch voetbal en verliezen we belangrijke wedstrijden, dan missen we de killersmentaliteit en échte verdedigers die gewoon verdedigen i.p.v. opbouwen. Dat is ook vaak de reden dat Nederlandse ploegen niet zo ver komen in Europa. Die teams spelen namelijk wel zakelijk, dan wel op de counter, en daar kunnen wij vrij moeilijk tegen voetballen.

Nu doen wij dit zelf en hebben we er succes mee en dan is het weer niet goed. Kom op zeg, Nederland "speelt" momenteel met de tegenstanders. We houden ze een stuk vlees voor, de tegenstander denkt dat ze beter zijn, maar daarom maken ze zich moe. Als ze moe zijn slaan we toe.

Cruijff zei ooit: "italië kan niet van ons winnen, maar we kunnen wel van ze verliezen". Nederland is op dit moment dodelijker. Tegenstanders zullen denken: "nederland kan van ons winnen, maar we kunnen ook van ze verliezen".

Er zijn twee type mensen. Voor wie resultaat het belangrijkste is en mensen voor wie het proces even belangrijk/belangrijk is dan het resultaat.

Ik val in de groep dat ik het liefst aanvallend, verzorgd en naïef voetbal zie. En ja dat had wellicht betekend dat we er nu uitlagen. Maar dan hadden we in ieder geval iets positiefs achter gelaten. Naast mooie goals heb ik vooral heel wat tijd zitten te kijken naar voetbal wat niet aan te gluren was.

De meeste mensen hier vinden het resultaat het belangrijkste en vinden dat van Gaal het maximale er uit gehaald heeft. Dat mag. Alleen de mensen die een andere visie hebben afserveren als azijnzeikers of "vroeger was alles beter types" vind ik te makkelijk. Ook mensen met een andere visie moet je respecteren.

24 juni 2014 om 09:29

Van Hanegem heeft helaas altijd een andere visie
Dit Oranje en dat zou orakel Willem als geen ander moeten weten beschikt niet over de kwaliteit om lekker op de aanval te gaan spelen.
Je kunt zeker wel kritisch zijn maar onze Willem draait nogal door om zich altijd maar negatief te laten horen.
Goeie voetballer maar waardeloze columnist.

24 juni 2014 om 09:35

Willem zit inderdaad vaak in de contra qua mening. Dat ben ik met je eens. Maar het mag toch ook gewoon zijn dat er een stroming in Nederland is die liever sterft in schoonheid dan met verdedigend voetbal kampioen wordt. Ik begrijp niet zo waarom mensen zo op elkaar reageren.

Van Gaal heeft tactisch perfect gedaan. Hij haalt het maximale uit dit team. Het gaat alleen tegen alles waar ik voor sta in. Wil niet zeggen dat ik er geen respect voor heb. Ik heb moeite om echt blij te zijn met dit resultaat. Ik vind de weg naar het doel even belangrijk dan het doel zelf.

24 juni 2014 om 09:38

Het is niet realistisch om te verwachten dat Nederland dominant voetbal gaat spelen. Vooral van achteruit is er te weinig voetballend vermogen. Dus ook al zou je dominant gaan spelen dan is het spel nog niet om aan te zien. Alleen al omdat de spelers dit niet kunnen uitvoeren.

24 juni 2014 om 09:43

@funkyg; ik denk dat je met dit materiaal wel degelijk aanvallend voetbal kan spelen. Het gaat niet eens of het nou 532 , 433, 4231 of wat dan ook is. Als de intentie maar aanvallen is. En gisteren hebben we ons gewoon verschanst op eigen helft en gokken op een snelle counter. Met deze opstelling had je ook veel meer naar voren kunnen spelen en veel meer druk naar voren kunnen spelen. Ja dan waren we kwetsbaar geweest. Ja dan is het niet zeker dat we winnen. Echter hadden we wel iets positiefs achter gelaten. Bij mij hangt vooral een bittere en wrange nasmaak. Maar dat zegt meer over mij en mijn visie, gevoel en beleving van voetbal.

Andere mensen hebben een wellicht iets meer realistische kijk op voetbal. Die kijken vooral naar resultaat. We leven ook in een samenleving die geijkt is op resultaat en dat je wat "bereikt". Terwijl voor mij is iets positiefs achter laten iets bereiken. Niet met eremetaal in je handen staan terwijl je het op een, in mijn ogen, negatieve manier hebt bereikt.

24 juni 2014 om 12:21

@ Filip:

Ik wil nou eens een keer zien dat de Wereldbeker wordt vastgehouden door Robin van Persie. We hebben het al heel vaak geprobeerd op de mooie manier, nu moeten we het maar eens op z'n Duits / Italiaans doen met wat meer betonvoetbal. Het interesseert me niet hoe we het moeten doen als het resultaat maar goed is.

We hebben echt de spelers niet om anders te spelen.

Ik ben het bijna nooit met Willem eens,maar hier mee ben ik het helemaal wel mee eens.
Als Nederlander en als Ajacied doet dit spelletje dat we spelen me maag omdraaien en laat de irritaties hoog oplopen tijdens de wedstrijden,niet om aan te gluren die rotzooi.
Het resultaat is prima maar de manier waarop is mij een doorn in het oog.

24 juni 2014 om 09:39

Dus jij wilt met 4-3-3 overlopen worden en al weer thuis zijn? Sterker nog, Ajax zou eens in Europa (lees Europa, niet Nederland) zo moeten gaan spelen. We moeten eens realistisch in Nederland worden. Prijzen win je niet meer met mooi voetbal en zeker niet met een verdediging die met de 'hollandse school' keer op keer klop zou gaan krijgen.

24 juni 2014 om 09:46

Wie zegt dat we met 4-3-3 zouden worden overlopen,dat is alleen maar een veronderstelling.
Ik zou per direct me seizoenkaart van Ajax opzeggen als ze dit systeem zouden gaan hanteren.

voetbal is voor mij een sport die mensen moet vermaken en dat is met dit systeem niet te doen,en met robben in deze bloedvorm gaan spelen met 34 balbezit is te idioot voor woorden,hij had misschien wel 5 of 6 doelpunten gemaakt als we de bal een wat meer in de ploeg houden zoals het hoort.en de aanvallers gebruiken voor meer als dat lelijke wachten en dan hard gaan rennen in de hoop dat je de bal eens wint.

24 juni 2014 om 09:56

Realistisch gezien had dat gebeurt. Met alle respect voor onze verdediging, maar Janmaat, de Vrij, Martins Indi en Blind zijn erg kwetsbaar in een 4-3-3 systeem. Met dit systeem kunnen ze elkaar veel meer helpen en dat doen ze ook.

Wat betreft Ajax, andere discussie, maar in deze tijd gaan we geen Europees succes meer zien. Niet met 4-3-3, dat is in ieder geval mijn mening.

24 juni 2014 om 11:17

@afcadickster

ik weet niet hoe oud je bent maar Ajax heeft dit allang gedaan. Onder Koeman speelde we 4-3-3 aanvallend in Nederland en speelde we in de CL reactie voetbal. Kwamen we toch tot de kwartfinale en zelfs bijna in de halve finale terecht. En daar hebben we allemaal in de Arena heel hard voor geklapt, we waren apetrots dat we ons konden meten met Europa.

Pffff ik wordt deze man nu wel echt zat. Laat hem aub nooit meer op het nieuws komen. Het is nooit goed pffff. Gestoord wordt je van die mensen.

Toen hij assistent was van Advocaat was het voetbal zeker wel goed.

Natuurlijk win je liever met attractief voetbal, maar met attractief voetbal wint dit team simpelweg niet, dus van Hanegem moet niet zeuren....

De man zegt toch niks verkeerd en mag toch een voorkeur hebben? Ik ben het wel met hem eens. Het resultaat is prima, het voetbal niet best om naar te kijken.

Maar vooruit, het resultaat telt en als dat op deze manier te behalen is, dan moet dat maar.

Het is even wennen dat Nederland onder v. Gaal een ander voetbalsysteem hanteert maar met de middelen die hij tot z'n beschikking heeft haalt hij het maximale eruit. Op 3 speler na zijn de meeste modale en vooral onervaren spelers die je niet met de Hollandse school kan laten voetballen en dan moet je het systeem aanpassen naar de tegenstander die tegenover je staat. Is dat erg, natuurlijk niet! Nederland is niet naar het WK gegaan voor mooie praatjes in de media maar willen zo hoog mogelijk eindigen en het liefst dit keer die bokaal pakken.

24 juni 2014 om 09:47

Juist, een goede trainer lijkt naar zijn materiaal en past daar zijn speelwijze en tactiek op aan. Dat doet van Gaal uitstekend!

Misschien is het niet zo mooi om te zien maar het geeft wel resultaat zoals al zo vaak gezegd in dit topic.

Het kan ook niet anders dan dat het straks langs de grachten vol staat met boze huilende mensen mochten we met dit voetbal wereldkampioen worden.

Van Hanegem denkt natuurlijk dat we met onze verdediging wel even kampioen gaan worden als we gewoon 4-3-3 spelen. Het liefst wil hij alle Feyenoorders in de basis en zijn natte droom komt uit. Sorry ome Willem, maar we leven in de realiteit van 2014, niet in jou dromen...

Sinds 1988 hebben we niet meer zo een matig team gehad, zeker defensief. Louis verdient alle lof dat hij dat heeft gezien en nu anders durft te spelen. Ook hij had heus liever de 'hollandse school' willen spelen, maar kijk nou eens naar het resultaat. Als bijvoorbeeld Cheslea met zo veel kwaliteit zo durft te spelen waarom moeten wij maar blijven dromen? Ook Cruijff zal wel niet tevreden zijn, maar ook Ajax zou eens in Europa zo moeten gaan spelen. Ja, ja, ook Ajax.

Wanneer het kan willen we gewoon onze school spelen, maar dat kan niet altijd. Gelukkig zien we steeds meer dat we realistisch mogen zijn. Louis steekt nu z'n nek voor ons uit, maar aan de vreugde bij de Oranje fans ligt het niet...

24 juni 2014 om 09:52

Nou...het Feyenoord gehalte was wel erg hoog gisteren hoor: Kuyt, Vlaar, Wijnaldum, Fer, De Vrij, en als toetje ook nog Kongolo.

Dus ik denk dat Willem's natte droom al is uitgekomen.

24 juni 2014 om 10:02

Vergeet Janmaat niet....toch denk ik niet dat dit een natte droom van 'de Kromme' is, we spelen nou niet per se aanvallend voetbal, toch?

24 juni 2014 om 10:25

Janmaat ook nog ja..die vergeet ik nog.

24 juni 2014 om 11:31

Louis steek niet ze nek uit Louis werd gedwongen door blesure strootman.

Je kunt op 2 manieren verdedigen door de tegenstander de bal te geven en positioneel goed te gaan staan. Of door zelf de bal te houden en de kijker 90 min te vervelen met paasjes breed ala Barca. Willem is meer 'n voorstander van het laatste. Voor mij is het t zelfde drankje uit n ander glas. Met 10 goals voor en dit materiaal past alleen maar lof voor Louis.

24 juni 2014 om 12:42

A-fucking-men.

Je kan prachtig voetballen, 2 penalties missen in de wedstrijd zoals tegen Italië en vervolgens naar huis moeten, avond verpest. Of een waardeloze wedstrijd spelen en winnen en tot in de late uurtjes feest vieren. Geef mij dan maar resultaat voetbal.

24 juni 2014 om 10:44

Ben ik alleen niet van mening dat de wedstrijd waardeloos werd gespeeld.

Maar er valt weinig feest te vieren als je niet wint, dus resultaat telt altijd.

24 juni 2014 om 12:57

Had het niet specifiek over de wedstrijd van gisteravond, maar in het algemeen.

Daar denken de Aussies en ik denk nog wel een paar andere landen anders over ;-)

Simpel, in het verleden is soms te veel aan de 'hollandse School' vastgehouden waardoor er wel aardig gespeeld werd, het team complimenten kreeg, maar uiteindelijk toch met lege handen stond. Ik ben blij dat er nu realistisch gespeeld wordt. Liever winnen met wat minder aantrekkelijk voetbal (hoewel ik tot nu toe toch echt heb kunnen genieten van het voetbal van Oranje) dan verliezen met te aanvallend kamikazevoetbal.

Altijd maar weer die oude garde die zo nodig moet zeiken over de aantrekkelijkheid van het voetbal. We spelen om kampioen te worden en niet om mooi voetbal te laten zien, dat hebben we in de jaren zeventig en in 98 laten zien en dat was niet voldoende.

We spelen nu naar het materiaal dat we hebben, we hebben snelle spelers voorin rondlopen en kunnen daarmee goed counteren. Als we dominant positiespel gaan spelen is dat funest voor ons.

Van Hanegem en Cruyff kunnen mopperen en zeiken tot ze een ons wegen, dit is zoals we nu moeten spelen. Het enige dat telt is het resultaat, ik kan het niet vaak genoeg herhalen.

Hulde voor van Gaal! Ik moet zeggen dat ik bij zijn aanstelling totaal geen vertrouwen in hem had omdat hij er ook niet in was geslaagd om ons naar Zuid-Korea en Japan te brengen maar hij doet het boven verwachting, maar hij heeft nu natuurlijk ook heel wat meer ervaring opgedaan.

Ik geloof dat het de Braziliaan Roberto Carlos was die zie Nederland speelt het mooiste voetbal maar wint nooit wat , wat wil die zuurpruim dan lekker aanvallend spelen en dan weg gecounterd worden met 3 of 4-0 gisteren was het Cruijff die zei dat het beter moest laten zij nu eens lekker hun mond houden en anders heb ik een tip voor ze er zit een knop op de TV en daarmee kun je hem uitzetten .

Wel grappig dat mensen er nu vrede mee kunnen hebben maar als Bv. Chelsea zo speelt in de champions league (wat ook een toernooi is) spreken we er schande van, misschien in de toekomst eens wat minder oordelen iets waar we in nederland helaas erg snel mee zijn.

24 juni 2014 om 17:46

Jij ook al die vergelijking trekken....... Dat kan dus echt niet!! Ik weet niet of je die selectie van Chelsea hebt gezien en die van Nederland maar dat scheelt 400 miljoen in waarde.(ja ik weet dat is grof geschat maar het gaat om het principe) Chelsea speelt met al die aanvallend ingestelde spelers in de eigen zestien. Nederland heeft gewoon niet het materiaal om aanvallend te voetballen. Of wil jij met leuk voetbal 3x af gaan met 3-0 en dan kunnen zeggen: "maar toch leuk gevoetbald"....... Tijden veranderen! Tikki takka is achterhaald. Vorig jaar won Bayern ook alles met counter voetbalt. Dit jaar wil pep tikki takki invoeren en dat ging goed in de eigen competitie maar op een gegeven moment zijn ze gewoon hard door de mand gevallen. Maja iedereen hier vergelijkt de selectie van Nederland met de selecties van Spanje, Bayern, barca, Chelsea en ga zo maar door...... Ja logica tegenwoordig.

Keep on dreaming Willem met je romantische gedachte van het Nederlands voetbal. Dit heet tactiek en dat pakt tot nu toe verdomd goed uit. Van Gaal heeft ontzettend goed zijn huiswerk gedaan want Chili speelde tegen Spanje echt goed voetbal maar kwamen gisteren niet uit de verf. Ik ben blij dat we eindelijk eens wedstrijden over de streep kunnen trekken. Te vaak hebben we met mooi voetbal en naïviteit de deksel op onze neus gekregen. Forza Hollanda! Laat die Mexicanen maar komen!

Tuurlijk mooi voetbal is mooi.
Maar die tijden verdwijnen ( op uitzondering na ) wel beetje.
Ieder ander land zou blij zijn met resultaat voetbal en verder komen.
Willem echter moet weer mening verkondigen , wat uiteraard mag.
Ik zelf leef per wedstrijd. Had voor het toernooi geen stuiver gegeven voor oranje.
Maar ben nu trots op de jongens hoe ze het doen.
Zondag wordt hele moeilijke wedstrijd .. En zou zo kunnen dat we tegen ontketende Mexicanen due thuiswedstrijd spelen , eruit liggen. Dus leef per wedstrijd

Van Hanegem heeft niets gewonnen als trainer omdat hij altijd naief en voorspelbaar was. En juist die man gaat negatief doen als we met een matige selectie topresultaten boeken? Boycot die vent toch eens, wat een zure galbak.

25 juni 2014 om 15:49

Dit is niet waar natuurlijk. Van Hanegem werd kampioen bij Feyenoord bijvoorbeeld.

Dit spel is alleen acceptabel als de finale gehaald wordt. De mensen die hier nu van Hanegem afzeiken, staan volgende week precies hetzelfde te vertellen als deze tactiek niet werkt tegen Mexico.

Als je wint heb je gelijk, maar niemand kan ontkennen dat het in balbezit helemaal nergens op lijkt. We hebben denk ik maximaal 6 goede passes achter elkaar kunnen versturen.

Ik ben het helemaal met Willem eens. Resultaat is geweldig, voetbal is vreselijk.

24 juni 2014 om 11:19

@010dekuip

De goals zijn van uitzonderlijke schoonheid. Tien wereld goals in slechts drie wedstrijden. Een moyenne van 3,33. Beleving tot de laatste minuut. Inzet van honderd procent.

Oh en voor je het vergeet, Mexico speelt ook 5-3-2 reactie voetbal.

@Badhabbit dat valt best mee. Derksen en Genee hebben al aardig wat van hun woorden ingeslikt de afgelopen twee weken. Derksen zei gister zelfs (met pijn in het hart) dat het de overwinning van louis was. Derksen zei:

Het is en blijft een kansloze rukker! Die man is altijd aan het zeiken, niets is goed en hij weet alles beter. Als je wint, moet je het niet over goed voetbal hebben maar blij zijn met de zege! Net zoals Cruijff altijd vanaf het balkon over Nederland voetballand heen pissen!

Meneer van Hanegem...
Stop is met zeiken!!! Hoeveel prijzen heeft het "mooie" voetbal ons opgeleverd. HELEMAAL NIETS!!! Ik ben het zat om elk toernooi geroemd te worden door het voetbal, maar uiteindelijk met lege handen te staan... en ik denk, veel meer mensen met mij!
Wij hebben niet het team wat lekker vrijuit kan voetballen..

Het word een keer tijd voor prijzen meneer van Hanegem! Dan maar met lelijk voetbal. Daarmee hebben Duitsland en Italie bijv wel al een paar keer prijzen meegepakt!

Gun ons ook een keer een feestje, azijnpisser.. bahbah

24 juni 2014 om 11:27

1988 ? 3 wk finales 4 CL Ajax allemaal met totaalvoetbal.
spanje won er 2 ek's en een WK mee, Barca ook wat Cl.

24 juni 2014 om 11:32

Ja 1988.. en ajaxx de CL.. Hoelang is dat geleden? Juist ja.. veelste lang geleden.
Veel succes heeft het NL niet gebracht!! Zeker de laatste jaren niet...

24 juni 2014 om 11:33

En wat betreft Spanje en Barca.. je kan dat spelersmateriaal van toen (ook voor hun in dat tijdperk nu voorbij) totaaaal niet vergelijken met ons spelersmateriaal!!! Zij hadden toen ook een voltalige selectie van wereldklasse

24 juni 2014 om 11:59

Hoelang geleden? jij roept toch Nooit iets opgeleverd nou wel dus.
Nu word dat spel gespeeld door Bayern en ook daar werkt het, dus het is onzin te roepen dat het niet werkt want dat doet het wel.

Spelersmatriaal, heb jij de selectie van 88 wel eens gezien ?
Was niets bijzonders hoor hadden 3 toppers oh wacht nu ook.

24 juni 2014 om 14:05

Pffff... volgens mij snap jij het helemaal!! Ja, bij Spanje werkte het. Ja, bij Barca werkte het. Ja, bij Bayern werkt het.

Maar hoe kan je in hemelsnaam DIE selecties vergelijken met de onze van nu!! Dat kan niet!!! Die selecties zijn/waren van wereldklasse...

Kom inhemelsnaam direct onder die steen vandaan!!!

24 juni 2014 om 14:07

Correctie: Volgens mij snap jij het niet helemaal...

24 juni 2014 om 19:51

Gaat niet om de spelers maar om de disipline.
Maar ik begrijp dat je het niet snapt.

Het blijft een zuurpruim, net als Derksen. Hoewel die laatste wel de polonaise loopt.

Voor iedereen die hierboven commentaar heeft op totaal voetbal.
Volgens mij heeft dat wel degelijk iets opgeleverd 1988 ?
CL ajax 4 x Wk finalist 3 x.
Daarbij werkt dat voetbal wel degelijk kijk maar naar Barca en Bayern.

Verder heeft hij gewoon gelijk het is lelijk schandelijk counter voetbal.
En dat door een trainer die chelsea kapot maakt "want ze voetballen niet" en altijd aanvallend voetbal predikt.
Zelf roept onze "bondsgek" dat dit wel aanvallend voetbal is, dat alleen "wij" dat nog niet snappen.

Hij was al inconsequent met het oproepen van spelers (iedereen moet bij zijn club ook spelen) en is dat nu met zn tactiek en voetbalvisie.

Voor degene die het wel objectief kunnen zien, welke idioot gaat tegen australie dat met (cahill is eigenlijk een 10) 5 verdedigers spelen ? Je zag na een minuut ( eigenlijk vooraf al ) al dat je voetbal tekort kwam in de as waardoor je die mensen in de kaart speelt .

Maar we mogen natuurlijk niet te kritisch zijn, nee we lopen de polonaise achter Van Gaal aan!

24 juni 2014 om 12:24

Ik zou zeggen sluit je aan bij al die andere zeurpieten , ik zie ook wel dat het geen mooi voetbal is maar moet je dan lekker gaan aanvallen en weggespeeld worden , voetbal is een spel dat je een doelpunt meer moet maken als je tegenstander en dat doen we nu al 3 wedstrijden en al die azijnzeikers die zeggen dat het niet om aan te zien is kan ik zeggen er zit een knop op die tv daarmee kun je hem uitzetten als je het niet goed vind . wat wil je dan ? mooi spelen en na 3 wedstrijden naar huis ? hou op AUB en ga anders lekker op het stand liggen dan hoef je dat lelijke schandelijk counter voetbal niet te zien wij hebben nu eenmaal op dit moment de spelers niet om lekker aanvallend te spelen , ga ergens anders lekker interessant zitten doen .

24 juni 2014 om 12:27

Dit is toch weer onzin, waarom mogen mensen niet kritisch zijn ?
En wie vertelt jou dat we niet net zoveel pnt hadden gehad als we wel 4 3 3 hadden gespeeld ?

Het is schandelijk lelijk countervoetbal en dat is het als Chelsea zo speelt en nu ook als Nederland zo speelt.

24 juni 2014 om 12:46

Ik heb zelf ook gevoetbald op een redelijk niveau en dan zie je toch dat wij op dit moment 2 wereldtoppers hebben V Persie en Robben en net daarachter Sneijder en de Jong ,en de rest trek zich daar aan op maar de meeste zeuren alleen maar dat het niet goed is maar we hebben te weinig spelers van niveau en dan moet je wel zo spelen anders wordt je geslacht , Daarom begrijp ik die 2 grote zeurpieten v Hanegem en Cruijff niet dat ze dat niet zien of niet willen zien ik zeg toch ook dat het niet het voetbal is wat ik zelf ook graag ziet maar dat kan gewoon niet .

24 juni 2014 om 19:54

Ik vind dat je behoorlijk vol van jezelf bent als je pretendeert meer kijk op het spelletje te hebben dan de 2 beste spelers die wij ooit hebben gehad.

In 2010 haalde we ook de finale en speelde we ook 4 3 3......

ik vind dat die niet moet zeuren van gaal heeft een uitstekende speel stijl en de spelers doen hun werk goed ze moeten gewoon zo door gaan

cilessen
janmaat
vlaar
blind
kuyt
sneijder
fer
sneijder
depay
persie/klaas
robben
24 juni 2014 om 16:55

Die opstelling wordt het natuurlijk niet, en Rodney is volgens mij niet mee hoor.

Cillessen
De Vrij
Vlaar
Bruno
Janmaat
De Guzman
De Jong
Blind
Sneijder
Robben
RVP

pfff

Lol en als ze zouden verliezen was het zeker goed wilm ?

De doelpunten waren toch erg mooi of heb ik nu een oranje bril aan ?
ik bedoel als de doelpunten nu ook nog allemaal intikkers waren kon ik het begrijpen
maar dat zijn ze niet zijn allemaal mooi opgezetten aanvallen wat is daar lelijk aan ?

24 juni 2014 om 12:25

Je hebt helemaal gelijk, het waren stuk voor stuk wereld goals. Tien stuks in slechts drie wedstrijden tegen hele goede teenstanders. Een moyenne van 3,33 per wedstrijd!

Van Gaal is een moderne coach, die kan meerdere systemen spelen afhankelijk van de tactiek van de tegenstander. Aanvallend als het nodig is, degelijk reactie voetbal als de wedstrijd er om vraagt.

wat word ik moe van dit soort mensen,je speelt met een hele jonge ploeg die
niet veel ervaring heeft,en dan win je met 5-1,3-2 en 2-0 en dan gaan we weer
lopen zeikstralen over het spel,echt te lachwekkend voor woorden.

"ik zie het Nederlands elftal liever winnen met attractief voetbal dat bij ons past. Naar mijn idee hoort dit spel niet bij ons.”

Dat is juist het probleem Willem. Tegen de betere tegenstanders kunnen we geen attractief voetbal spelen en ook nog eens winnen. Als we lekker vol op de aanval gaan, worden we afgemaakt. Van Gaal heeft een tactiek en systeem gevonden, waarmee we moeilijk te verslaan zijn. Nou dan moet je dat waarderen en gewoon lekker voetbal gaan kijken.

24 juni 2014 om 16:25

een japanse krijgsheer zij vroeger ooit een goede leider kan ze strijd aanpassen aan het moment (en gelooft niet in een Vast systeem)

van gaal doet dat perfect

Een WK hoort een voetbalfeest te zijn, maar nu zit je te gluren naar een lelijk Nederlands Elftal, dat weliswaar tot nu toe alles wint, en als we geen wereldkampioen worden staan we echt met lege handen: geen beker én geen eer.

24 juni 2014 om 14:09

En als we wel wereldkampioen worden, staat heel Nederland het Nederlandse elftal toe te juichen langs de grachten en is Louis van Gaal een God...

Ik zie de laatste tijd vaak op tv de ploeg van Brazilië in 1982 voorbij komen. Helden en misschien het beste team voor velen maar voor de Brazilianen waren zij de loosers. De klootzakken. Het WK werd niet gewonnen. Het team van 1994 was super degelijk met een Romario op top van zijn kunnen. Dat team net als in 2002 heeft nog steeds een heldenstatus maar is het voetbal nou zo bijgebleven. Wat ik wil aangeven. Op een toernooi moet je gewoon zorgen dat je de beker omhoog tilt en niet teveel aan romantiek denken.

24 juni 2014 om 14:39

Veel Brazilianen zouden die titel van 94 of 02 graag willen omruilen met 82. 82 blijft altijd tot de verbeelding, Zico is bijvoorbeeld 1 van de grootste helden in Brazilië.. een grotere held dan Ronaldo.

25 juni 2014 om 01:50

Zal best, maar Brazilie speelde toen ze wonnen ook heel eenvoudig; 6 slopers achterin en alle ballen naar voren peren naar de topspitsen.

25 juni 2014 om 11:06

Daar zat meer opbouw in dan bij Nederland. Brazilië had veel meer balbezit.

Ik vind deze hele discussie nergens op slaan. De zgn. ''romantici'' worden bespuugd alsof zij de meest conservatieve figuren zijn op deze wereld. Alsof je niet dominant voetbal kunt spelen en resultaat kunt halen. Barcelona kan dat, Manchester City kan dat, en Nederland kan dat misschien ook wel met een mindere selectie. Maar goed, trainer en spelers zien het liever anders en dat is prima. Maar de manier waarop liefhebbers van aanvallend dominant voetbal nu worden neergezet is echt van een ziekelijk niveau. Twee maand geleden allemaal nog Chelsea en Mourinho (net zo'n type als Louis) het daglicht niet gunnen en nu allemaal in de polonaise. Wat een opportunisme zeg.

Hoe kan iedereen dit vergelijken met Chelsea man. Hebben jullie die miljoenen selectie gezien daar? Daarom heeft iedereen commentaar over dat busvoetbal wat Chelsea speelt. Chelsea zou met die spelers gewoon volle gas op de aanval moeten kunnen spelen. Van Gaal heeft gekeken naar deze selectie en kwam tot de conclusie dat het gewoon gaar niks is, op 2 wereldspelers en 2 topspelers na. Met deze selectie kun je echt niet verwachten dat ze Spanje en Chili even onder druk gaan zetten met aanvallend voetbal haha. Iedereen liep voor het WK te zeiken we gaan er 3x hard af, nu winnen ze 3x en is het nog niet goed hoeiiiiiiiiiiiiist. Ga dan met z'n allen korfbal kijken of volleybal daar worden namelijk zat punten gemaakt. Maar goed, ga straks dan AUB ook niet met z'n alle juichen mocht het wonder gaan gebeuren en we staan daar met die beker. Blijf AUB weg!!

Zie zelf graag trouwens Kuyt een keer starten op rechtsback in plaats van de toch heel erg matige Janmaat, iemand mee eens?

24 juni 2014 om 17:52

Janmaat speelde 2 redelijke en 1 goede wedstrijd, dus zeker niet mee eens.

24 juni 2014 om 22:33

Wanneer was hij goed dan? Uberhaupt redelijk? Hij viel tegen Spanje compleet door de mand, tegen Australië was hij ook matig en tegen Chili was hij verdedigend om te huilen.

Die man moeten ze geen aandacht meer geven! Stoor me vreselijk aan zijn eeuwige gezeik.

Je moet het in verhouding zien. Natuurlijk spelen de eredivisievoetballers drie weken later niet ineens allemaal alsof ze Pirlo zijn. Veel gaat er nog steeds fout.

Maar in die beperking wordt er geweldig gevoetbald; er is de wil om te winnen, een vrolijke teamgeest en ze maken de meest fantastische doelpunten. Mooiere doelpunten zijn er nooit door Nederland gescoord op een WK.

Om dan te gaan zuurpruimen is niet realistisch; naar vermogen wordt maximaal gepresteerd.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren