Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Kritiek op scouting Ajax: 'Ze hadden Gudelj ook kunnen ophalen bij NAC'

Laatste update:

Ajax weet de weg naar Alkmaar de laatste tijd goed te vinden. Nemanja Gudelj lijkt aankomende zomer naar de recordkampioen over te stappen en wordt in dat geval de achtste speler in de laatste tien jaar die van AZ naar Ajax vertrekt. Gerard van der Lem zet er zijn vraagtekens bij.

/

Van der Lem was werkzaam als assistent-trainer bij zowel AZ als bij Ajax en concludeert dat de Alkmaarders simpelweg beter scoutingswerk leveren. "Ajax had Gudelj destijds ook kunnen ophalen bij NAC Breda", zegt hij in De Telegraaf. "Voor AZ en Heerenveen zijn deze transfers een levensader, maar Ajax moet ze toch ook zelf kunnen halen. Noem mij een speler die hun scouting heeft gehaald en waarvan je zegt: 'zo, goed gevonden zeg'."

Olaf Lindenbergh, Kenneth Perez, Demy de Zeeuw, Mounir El Hamdaoui, Kolbeinn Sigthórsson, Niklas Moisander en Nick Viergever gingen Gudelj voor, maar werden lang niet allemaal een succes in Amsterdam. Volgens Van der Lem heeft dat vooral te maken met de druk: AZ verloor afgelopen weekend met 1-4 van Feyenoord, maar toch is het rustig in Alkmaar. "Hier druppelt het, bij Ajax zou het stortregenen", aldus Van der Lem.

Het scoutingsteam van Ajax moet eens onder de loep genomen worden

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik heb het idee dat ze bij Ajax helemaal niet aan het scouten zijn. Als Frank of Overmas een speler willen halen, doen ze het gewoon zonder het echt te gaan scouten of veel wedstrijden te bestuderen. Bij studio voetbal hoorde ik Frank praten over informeren over spelers die ze op het oog hebben bij andere.. waarom ga je zitten informeren bij andere of een speler voldoet of niet? Iedereen heeft wel zijn eigen mening, als je een speler wilt bestuderen moet je toch echt zelf gaan scouten en ook het scouting zelf op een hoger niveau zetten.

Kort gezegd heb ik het idee dat de scouting bij Ajax niet zoveel te vertellen heeft maar dat Frank en Overmaas daar de diensten uitmaken. Tuurlijk moet Frank wel een beeld hebben bij een speler hebben maar uiteindelijk is de scouting die er echt verstand van moet hebben om te weten of de speler aan de Ajax niveau voldoet of niet voordat je een speler haalt.

Hebt het idee dat spelers als Duarte, Van der Hoorn, Zimling etc. nooit echt gescout zijn maar gewoon spelers die Frank weleens ooit heeft zien spelen of goede verhalen over heeft gehoord en aan de hand daarvan gehaald zijn.

8 april 2015 om 09:14

Je stukje bij 'kort gezegd' is langer dan het stuk erboven, heb ik zo het idee.

8 april 2015 om 12:21

Nee. Het heeft minder letters, minder woorden en is qua lengte ook niet langer. Het kan zijn dat hij in dat stukje meer zegt, maar dat maakt het niet langer

8 april 2015 om 09:15

Ze scouten wel, maar voornamelijk tot 21 jaar. En als de scouts eens een oudere goede speler uit het buitenland aandragen zegt Marc "nee, te duur/te oud". Inmiddels wel vernomen dat een aantal scouts het helemaal zat zijn met de Td.
Verder richten ze zich dus blijkbaar nog wel op de goede spelers van NL subtoppers maar een geniale scouting heb je daar niet voor nodig natuurlijk. Gouweleeuw zullen ze ook nog wel voor gaan straks.

8 april 2015 om 09:19

Het is heel simpel, elk jaar plukken ze jeugdspelers weg bij Az (en andere Nlclubs).
Ze kijken welke spelers groeien boven de rest uit, die pakken we. Vorig jaar weer 4 briljantjes van de Az-jeugd gelukkig is er maar 1 ingetrapt.

8 april 2015 om 10:29

En zo haalt Az ze bij andere clubs. Zo werkt het nou eenmaal. Niet zo mauwen

8 april 2015 om 10:33

Het probleem ligt niet bij Overmars. Hij word, net als Jonk, Van der Sar en De Boer, constant overruled door de heren Slop en Kinsbergen. Deze 2 houden het hele proces van Cruijff tegen en schuiven alles in de schoenen van het technisch hart om uiteindelijk zelf er niet op aangekeken te worden.

8 april 2015 om 10:37

Wat ben jij een azijnzeiker zeg, is ajax de enisgte club in nederland die dat doet ? Denk het niet en ik denk dat je eigen cluppie het net zo goed doet. Dus niet zo janken

8 april 2015 om 09:40

Ja en zo praten ze over Strootman, Toornstra, Mertens etc. Jongens wie nu op dat niveau zitten dat ze goed genoeg zijn voor de top hebben dit waarschijnlijk via de subtop bereikt. Als hij van NAC kwam had hij geen basisplaats en was het een Van de Hoorn of Duarte geweest. Dit is de juiste manier van aankopen.

8 april 2015 om 12:23

De manier van aankopen is niets mis mee, maar de echt grote talenten halen het toch wel als ze geduld hebben en de juiste mentaliteit. Wat hij wil zeggen is dat Ajax nooit eens een risico neemt. Het zijn of jeugdspelers of spelers die zich hebben bewezen in de subtop. Met het geld wat Ajax heeft kan je makkelijk gokjes nemen. Niet alles zal goed uitpakken, maar genoeg wel.

Ja maar bij NAC was hij zeker nog niet van het niveau van wat hij nu is. Op dat moment misschien nog geen meerwaarde voor Ajax. Moet Ajax dan elke potentiële aardige speler aankopen om deze vervolgens weer te verhuren? Dat zou de enige optie zijn geweest, Gudelj van NAC kopen om hem meteen weer te verhuren want een basisplaats bij Ajax had hij nog niet gepakt denk ik.

8 april 2015 om 09:01

Dat was hij toen ook al.
Een goede scout had gezien dat hij er met kop en schouders bovenuit stak.

8 april 2015 om 09:24

Bij NAC zat hij ook al op een behoorlijk niveau! Ik was destijds stom verbaasd dat wij Gudelj binnenhaalde en dat hij niet werd gehaald door Ajax, PSV, Feyenoord of eventueel Twente. Hij is na NAC natuurlijk nog gegroeid door Europese ervaring en leeftijd, maar de directe stap had hij zeker kunnen maken.

8 april 2015 om 09:25

Ik denk dat je de stap van NAC naar Ajax onderschat, die is enorm. Zovelen waren prima of goed op subtopniveau en konden bij Ajax niet mee. Het heeft ook met volwassenheid te maken, Gudelj lijkt me nu een jongen die onverstoorbaar verder gaat als het even niet loopt en volledig gelooft in zijn kwaliteiten, zeer belangrijk om te slagen in de top. En fysiek is hij ook een stuk sterker nu.
De Gudelj van NAC had het uiteindelijk misschien gehaald, misschien ook niet. De Gudelj van nu is wel een aardig meer zekerheid.
Overigens is het altijd wat makkelijk achteraf lullen. Een beetje zoals met Real en Pepe die bij Maritimo speelde en die door Porto werd opgepikt voor een paar ton. Real durfde het niet aan en kreeg later kritiek toen ze hem van Porto kochten waar hij zich wekelijks bewees. Maar er is geen enkele reden aan te nemen dat de Pepe van Maritimo direct een impact had gehad bij Real. Het kan best zo zijn dat hij zich bij Porto echt stormachtig ontwikkeld heeft zoals ook Gudelj stappen heeft gemaakt bij AZ en zich nu mag scharen tot de beste middenvelders in de Eredivisie.

8 april 2015 om 10:01

En wie zegt dat hij zonder die tussenstap van Az ook zover gekomen was? Zo kan je achteraf wel praten over iedereen als ze een tussenstop afwachten.

8 april 2015 om 10:25

@rick Tussen NAC en Ajax zit toch wel een groot gat qua niveau. Ik weet niey wat AZ er voor betaald heeft, maar het zal niet niks zijn geweest. Dus in dit geval snap ik ze wel in Amsterdam. Over Sinkgraven dan weer niet, maar dat is een ander verhaal.

8 april 2015 om 18:06

Abe, erg sterk punt maak je daar!

8 april 2015 om 09:19

Helemaal mee eens. Bij Ajax had hij geen basisplaats veroverd en had hij niet de kans gehad zich te ontwikkelen. Met Gudelj zat je wellicht mis, maar er zijn zat spelers geweest waar Ajax geen geluk mee had. Dan liever nu een redelijke transfersom betalen voor een speler die zich nu beter heeft ontwikkelt dan een speler voor 2 miljoen binnenhalen en hem vervolgens enkel op de tribune laten zitten (duarte, vd Hoorn, etc.).

8 april 2015 om 09:54

Had zich toch perfect in jong Ajax kunnen ontwikkelen? Het "Ajax" spelletje leren en daarna doorstromen...
Is toch niks beter voor een speler als dat traject?

Tja, Feyenoord wilde hem oppikken bij NAC maar hij koos zelf voor AZ. Volgens mij wilde Gudelj zelf via een kleinere club die bovenin meedraait de stap naar boven maken. Juist om de genoemde redenen hierboven, druk en entourage zijn compleet anders bij AZ dan bij een klassieke top 3 club.

8 april 2015 om 09:04

Feyenoord had het geld niet toen, het ging tussen Twente en Az toen. Volgens mij heeft Gudelj ook 3 miljoen gekost voor Az, waar Nac nog 10% krijgt bij verkoop.

Neemt niet weg dat het spelen bij een top3 club een andere druk met zich meebrengt. Vooral bij Ajax en Feyenoord.

8 april 2015 om 09:22

Gudelj koste AZ 2,5 miljoen en kan NAC nog meer opleveren. Ze krijgen inderdaad 10% bij de volgende transfer van Gudelj en dan zou dat bedrag kunnen oplopen tot ongeveer 3 miljoen.

Welke van deze 8 spelers heeft het echt gemaakt bij Ajax ?
Perez was wel goed in z'n half jaartje bij PSV , kan niet liegen.
De zeeuw deed het ook een jaartje leuk in amsterdam maar de rest ?

8 april 2015 om 09:16

Ze waren in principe allemaal goed. Dat ze voor minder weg gaan betekent niet direct dat ze geen waarde hadden. Als spelers uit hun contract lopen of nog een jaar te gaan hebben betekent dat automatisch dat ze minder waard zijn.

8 april 2015 om 09:24

Dat was ook het probleem bij Lindenberg. Ajax kon hem niet meer met een flinke winst verkopenz wat van tevoren wel de verwachting was, omdat zijn contract ten einde was.

8 april 2015 om 16:47

Aparte constatering.

Moisander, de Zeeuw deden het naar verwachting. Viergever kunnen we over een tijdje pas goed over oordelen. Mijn inziens voldoet hij prima voor hetgeen hij aangetrokken is. Perez haalde misschien net een 6je. Hij werd niet voor niks notabene aan PSV verkocht. In zijn periode bij Ajax daarna was het beter dan zijn eerste periode.

Maar Olaf Lindenbergh was niet goed genoeg. En El Hamdaoui en Sightorsson waren een grote teleurstelling.

Ik vind de scouting van Ajax niet geweldig, maar ik denk dat wanneer Ajax komt aankakken met een speler van met alle respect NAC, dat er heel wat kritiek vooraf (obv nog 0 minuten in Ajax 1 ) zal zijn. Altijd makkelijk achteraf blerren.

8 april 2015 om 09:26

Daarom, al had Hendriksen het goed gedaan bij AZ en Ajax hem willen halen, dan was er ook kritiek. Al had Porto Gudelj gehaald en deed hij het daar goed, dan kreeg Ajax weer kritiek omdat het Gudelj niet overnam van AZ en ga zo maar door.

Wel gek om te zien dat de stap AZ - Ajax inderdaad nooit tot een nog grotere transfer leidt. Maar het waren ook niet bepaald groeibriljantjes die we daar ophaalden...

8 april 2015 om 09:07

Maher is ook niet onomstreden bij PSV en dat was wel een groeibriljantje.

8 april 2015 om 09:33

Sigthorsson was toch nog aan de jonge kant hoor (21/22?) en het idee was zeker om daar flink geld aan te verdienen. Zeker een investering op de groei te noemen.

Idd. Gudelj had de stap nodig om via Az naar Ajax te kunnen gaan. Die vd Lem mag zichzelf wel eens onder de loep nemen.
Neemt niet weg dat naast dit voorval er niet echt topspelers zijn aangetrokken.
Beter de eigen jeugd een kans geven dan, want als ik de namen zo lees zijn het nu niet bepaald versterkingen. Om Europees mee te strijden heb je overigens nog meer kwaliteit nodig. Zeker in de achterhoede.

Ja en dan was het een geval geworden als Duarte en Van der Hoorn en dan was het ook weer niet goed geweest.

8 april 2015 om 09:28

Daarom, misschien beter dat Ajax dergelijke spelers iets langer met rust laat en pas later tot koop over gaat..

8 april 2015 om 09:41

Beter dat de club dergelijke spelers helemaal overslaat en luistert naar de scouting die wel degelijk goede buitenlandse spelers weet te vinden en aan te dragen. Gekoppeld aan de beste spelers uit de Eredivisie en eigen jeugd kun je dan een prima selectie samen stellen lijkt me. Een selectie die nationaal kan domineren en internationaal kan verrassen.

8 april 2015 om 10:23

Ja, zo'n Moses Daddy hebben ze gewoon laten lopen, omdat ie te duur was en De Sa was natuurlijk veel beter.. Volgens Overmars dan. En nu speelt ie de sterren van de hemel in België, na geweldig scoutingswerk van de scouts van Ajax.

Er zit wel een kern van waarheid in natuurlijk. Als Frank de Boer zegt dat er "niemand"te vinden is voor een redelijk bedrag dan is dit niet realistisch. Andere clubs scouten ook waardevolle spelers die het wel goed doen, maar als je aankomt met Zumling etc dan moet je inderdaad je scoutingsapparaat eens laten nakijken.

8 april 2015 om 09:43

Het is totale onzin dat er niemand te vinden is. Vergelijkbare clubs in binnen en buitenland vinden wel goede spelers. Clubs als Kopenhagen, als Basel. Ieder jaar hebben zij weer een prima selectie. En ook bij de grotere clubs in B-landen lopen best versterkingen rond. Franse/duitse competities idem. Mexico etc. Milik is ook een goed voorbeeld dat het wel kan. Guardado eigenlijk idem. De scouting vindt ze ook wel en draagt ze aan, de TD wil er alleen niet naar kijken, dat is het probleem van Ajax op dit moment. De TD focust zich alleen op een klein segment spelers. Enorme onenigheid onderling over de te varen koers, helemaal nu men ziet dat met alleen jeugd en een verdwaalde uitgerangeerde senior je het niet redt.
Scouts lever hun contract zelfs in bij de club omdat ze hun werk voor niets doen. Dan weet je op zich wel hoe laat het is.

8 april 2015 om 17:08

Daar kun je vast wel wat meer over vertellen, Abe! Welke scout heeft zijn contract ingeleverd bij Ajax? Ik ken ze bijna allemaal, dus ik vraag me werkelijk af over wie jij het hebt. Heb dat verhaal wel eens vaker gelezen hier, maar niemand die me antwoord durft te geven als ik om namen vraag.. Volgens mij is dit een broodje aap verhaal, maar als jij werkelijk namen kunt noemen, graag!

8 april 2015 om 17:16

Ik zou het niet weten, ik heb het ook alleen maar van diverse Ajacieden, waarvan sommige beter ingevoerd dan anderen. Hier en ook op andere meer betrouwbare fora (ajax talk bijv). Ik ben zelf geen Ajacied dus houd me er niet zo mee bezig. Vond het alleen wel noemenswaardig en tot nu toe ben jij de eerste die stelt dat het onzin is.

Zo een grote onzin dit. Hoe had hij vanuit zijn NAC kwaliteit in de basis kunnen komen bij Ajax. Sommige spelers haal je niet omdat je op dat moment nog niet overtuigd bent van de kwaliteiten van die speler. Soms is het juist goed ze eerst die middenstap te laten maken. Je kan nou eenmaal geen 100 spelers in je selectie hebben.

Wat een onzin. Spelers worden beter in de loop van de tijd. Soms zijn ze gewoon nog niet goed genoeg of was er geen behoefte aan/geld voor een speler op die positie. Waarom heeft Real Ronaldo niet eerder gescout? Hierdoor hebben ze Man Utd de hoofdprijs betaald. Of Bale, zelfde verhaal. Waarom heeft Liverpool Suarez niet direct opgehaald bij Groningen? Zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen van grote en minder grote clubs. Ik vind dit altijd zo makkelijk praten. Misschien was Gudelj nu wel veel verder geweest. Misschien was hij nu wel een geval Duarte. Wie zal het zeggen.

8 april 2015 om 09:26

Amen! Eindelijk iemand die het begrijpt. Altijd zo triest om te lezen hoe simpel mensen kunnen denken, zelfs als ze een behoorlijke staat van dienst hebben zoals Van Der Lem.

Ben het er wel mee eens dat Ajax een waardeloze scouting heeft. De afgelopen jaren is er niemand geweest die ik had niet had kunnen scouten. Het is niet moeilijk om de beste spelers van Heerenveen, Groningen of AZ te scouten. En daar zitten zelfs nog fouten bij. Viergever doet het niet slecht, maar ik had Riedewald dan eerder een kans gegeven. Ik wacht weer op een nieuwe topper uit Zweden of Zuid-Amerika waar ik nog nooit van gehoord heb.

En wat ik me al jaren afvraag is waarom er geen boom van een verdediger uit de Franse League gehaald kan worden. Niet bij Marseille natuurlijk, maar ergens in de middenmoot. Ik heb het idee dat daar niet eens gescout wordt. En het slimme Ajax heeft een voetbalschool in Zuid-Afrika. Ook al zo'n matige keuze. Welke grote voetballers heeft Zuid-Afika gebracht. Dan zou ik eerder een voetbalschool in Ivoorkust of Argentinie opzetten als je het toch wilt doen.

8 april 2015 om 09:30

Moah, kwaliteit kost geld. Zodra je een potentiele topper op je netvlies hebt, dan zijn er meteen 100 andere ogen die ook meekijken. Drijft de prijs weer op. Daarbij weten de clubs zelf vaak ook wel dat iemand een potentiele topper is. Ajax wil niet meegaan in de prijzenslag, en dan mis je het. Krijg je spelers als Zimling ea voor terug.

8 april 2015 om 09:35

Daar heb je gelijk in. Anderzijds zou je het aantal aankopen ook kunnen beperken tot toppers voor veel veld.

Als Ajax Duarte, Vd Hoorn en Viergever niet gehaald hadden, hadden ze wel een speler voor 10miljoen kunnen halen. Wil niet zeggen dat dat meteen een geslaagde aankoop wordt natuurlijk, maar het lijkt mij wel een grotere kans van slagen hebben.

Heb wel het idee dat Ajax het nu eerder door heeft door Zivkovic, Sinkgraven en Gudelj te halen.

8 april 2015 om 09:45

Op het moment dat ze die spelers (duarte, Van der Hoorn, Viergever) gingen halen, waren dat ook logische spelers. Suljemani was op het moment van kopen ook logisch. Maar uiteindelijk is het allemaal weggegooid geld geweest.

8 april 2015 om 09:47

Franse competitie is een geweldige bron van talent. Vele goede spelers die daar ieder jaar doorbreken bij middenmoters en subtoppers. En zelfs bij een laagvlieger of topper in de L2 kun je af en toe een uitstekende speler vinden. Denk bijvoorbeeld aan Feghouli destijds bij Grenoble.
Natuurlijk heeft het halen van Franse spelers zijn nadelen, ze hebben moeite met taal etc. Maar het is alleen maar een voorbeeld van een mogelijke regio waar je best wat kunt scoren als het grote Ajax zijnde.
Dat Overmars dan net doet alsof er helemaal niks kan is op het belachelijke af. Hij wil gewoon niks.

8 april 2015 om 09:48

Duarte en Viergever waren totaal onlogisch. Duarte was goed bij Heracles, maar bijna iedereen zag al dat hij hoogstens niveau Groningen aan kon. Had eventueel een leuke 14e speler geweest, maar dat is juist een reden om geen geld aan een speler te geven.

Viergever was bij AZ niet eens buitencategorie, hoe zou hij Ajax dan aan een hoger niveau kunnen helpen? Moisander was dat wel en is ook van waarde gebleken voor Ajax

Ach, zo makkelijk allemaal. Als we het allemaal zo goed kunnen voorspellen, dan gaan we met contractvoorstellen op kraambezoek.

Die laatste alinea zegt toch alles... veel spelers hebben gewoon een tussenstap nodig en dan nog is het geen zekerheid dat ze het zullen redden in amsterdam

Als je geen geld wil uitgeven moet je opleiding en scouting op topniveau zijn. Beide is niet het geval zoals nu blijkt, ook al blijft iedereen roepen over al die talenten uit de A1 en B1. Ook die hebben weer geen talent genoeg. Leuk voor de eredivisie, niet voor Ajax. Slechts 1 talent (klaasen) heeft het Ajax-niveau. De rest is nog maar afwachten, de overige allemaal aangekocht of uit jeugdopleidingen elders gehaald.
De eerste stromingen met afwijkende meningen over de Cruijff-aanpak zijn alweer ontstaan binnen de organisatie Ajax. Altijd doen dergelijke ,,machtsgraaiers'' Ajax de das om. Het is wachten op hommeles, en dan zijn ze weer bij af.
Nu Gudelj weer halen voor teveel geld! Hoeveel middenvelders heeft dit Ajax nodig zit ik me af te vragen.
Tip voor Cruijff: Nogmaals een organisatorische selectie maken, er zijn klaarblijkelijk toch nog weer ,,aanhangers'' die het predicaat ,,niet-geschikt'' verdienen. Het laten door-etteren is funest.

8 april 2015 om 17:18

Grappig, de talenten uit de B1 en A1 zijn niet goed genoeg? Waar haal jij die wijsheid vandaan? Sta jij wekelijks op de Toekomst naar die spelers te kijken? Ik loop er zelf wekelijks rond en er zitten echt potentiële wereldtoppers bij. Of ze dat daadwerkelijk gaan halen is maar de vraag, van de 5 potentiële wereldtoppers in de jeugd slagen er vaak maar 1 of 2 in daadwerkelijk dat niveau te bereiken, maar dat er niet genoeg talent rondloopt slaat werkelijk nergens op!

8 april 2015 om 17:49

Jij ziet wereldtoppers, ik eredivisietalenten! Niet zo'n groot verschil. Ik denk dat jij overdrijft, een wereldtopper zit op z'n 18e al lang bij een wereldploeg. Dat is Ajax zeker niet, dus blijft 2e garnituur over, en dat is eredivisieniveau. Simpel! Daarmee zeg ik niet dat er geen talenten zijn, maar twijfel wel of dat allemaal Ajax-1-talenten zijn die Ajax terug moeten brengen naar de Europese subtop. Zelfs dat geloof ik niet. Maar goed, in Amsterdam zijn talenten al heel snel werelds en naar verloop van tijd blijft daar niet zoveel van over. Tot nu toe 1, Klaasen. Dat wordt zelfs geen wereldtopper, maar wel een Europese subtopper. Brilletje af en realistisch kijken.

8 april 2015 om 18:12

Peinke, je zit helemaal mis. Ajax heeft de beste opleiding van de wereld en de spelers die nu in de A1 spelen zijn tiptop dikke weltklasse super spelers. Nieuwe Nedved, nieuwe Cruijff. Volgens mij heb je niet opgelet, hier al vaak genoeg bevestigd door de Ajax-volgers. ;-)

Ajax moet deze speler niet halen. Ze hebben zat middenvelders die stappen verder zijn dan Guldelj? Klaassen, Bazoer, Andersen (mits hij hij speeltijd krijgt), Sinkgraven. Je moet een type Nigel de Jong als verdedigende middenvelder halen die kan aansturen. Haal daarnaast oude gediende Emanuelson en Maduro terug en je heb prima spelers die zich ontwikkelt hebben in het buitenland en ervaring kunnen geven aan dit team.

Zo kun je op elke transfer achteraf wel wat aanmerken...

Wat een onzin weer, wat maakt het niet uit, of je hem nu haalt bij az of nac, bij nac zat hij misschien nog niet op het niveau wat ajax zocht en nu wel. Dat ze blij zijn dat er clubs voor hem in de rij staan, zo verdienen ze toch aan hem of niet soms.

Toen hij bij NAC zat kwam hij waarschijnlijk nog te kort of was hij niet nodig bij Ajax. En toen AZ Gudelj haalde dacht ik ook niet van goed gevonden zeg, het was overduidelijk dat Gudelj te goed was geworden voor NAC. En om het maar even over de scouting van Ajax te hebben, Milik vind ik goed gevonden om maar een voorbeeld te noemen.

Goed opleiden en hier en daar wat gerichte aankopen daar is toch niets mis mee? Nu loopt er een veredeld jeugdelftal te spelen met hier en daar wat ervaring maar speltechnisch gezien zonder toegevoegde waarde. Het is toch te gek voor woorden dat hele jonge spelers als b.v. Klaassen het elftal moeten gaan dragen terwijl hij eigenlijk nog onder de hoede van een ervaren collega's moeten zijn. Ik vind het een onrealistisch beleid dat alleen eigen opgeleide talenten het 1e moet gaan vertegenwoordigen, techn. zijn ze OK maar fysiek en mentaal zijn nog lang niet toe aan zoveel verantwoording, enkele uitzondering daargelaten natuurlijk. Met Gudelj heb ik mijn twijfels of hij het red bij Ajax, Sinkgraven daartegen vind ik een uitstekende aankoop maar die had ik vorig seizoen al gelinkt met Ajax.

Ja, zo blijft het. AZ had Toornstra en Strootman ook eerder kunnen (en moeten) halen. Van der Lem was trouwens ook hoofdtrainer bij AZ.

Onzin! Hij is juist een voorbeeld van iemand die een tussenstap nodig heeft gehad. Milik, muric, serero,cillessen, cerny zijn prima gescout en wat te denken van een el ghazi. Ajax haalt veel uit de jeugd dus hoeft ook niet veel te kopen.


Ajax kan al lang niet meer scouten. Groningen haalt Suarez, Vitesse haalt Bony. Dit is fantasieloze shoppen, Zo van, loopt er wat rond bij AZ?

Er is geen gezonde evenwicht tussen opleiden, scouten en aankopen. En als Ajax eenmaal een speler haalt, is het bijna altid een middenvelder. Wij hebben een ervaren tweebenige aanvaller nodig. Wij hebben doelpunten nodig!

8 april 2015 om 11:33

Ajax haalt Milik, ajax haalt el ghazi en een Bazoer.

Zolang jullie lekker onze kas spekken met de miskopen vind ik het prima;

an onze Telesportredactie
Als Ajax 6 miljoen euro aan AZ overmaakt voor Nemanja Gudelj, komt het totaal aan afkoopsommen dat de Amsterdammers voor AZ-spelers in tien jaar hebben betaald op bijna 30 miljoen euro.

Tot op heden is op geen enkele aankoop van AZ winst gemaakt in de Arena. Sterker, Ajax heeft pas 5,5 miljoen euro aan transfersommen terugverdiend.
Mounir El Hamdaoui werd gekocht voor 5 miljoen euro en vertrok naar Fiorentina voor 8,5 ton. Demy de Zeeuw kwam voor 6 miljoen euro en ging naar Spartak voor 3 miljoen. Kenneth Perez (2,5 miljoen) verhuisde voor 1,7 miljoen naar FC Twente. Olaf Lindenbergh (1,2 miljoen) ging transfervrij weg.
Niklas Moisander vertrekt transfervrij naar Sampdoria, Nick Viergever en Kolbeinn Sigthorsson hebben nog een doorlopend contract.

8 april 2015 om 12:54

@ jur74

Die cijfers liegen er inderdaad niet om, in mijn ogen voegde alleen Perez echt wat toen aan Ajax, wellicht nog de Zeeuw maar dat was maar een seizoen waarin hij van toegevoegde waarde was.

Persoonlijk zie ik Gudelj liever ook niet komen, ik heb het even gehad met spelers die voornamelijk alleen maar ervaring in Nederland hebben opgedaan. Voor de simpele reden omdat zij al zolang in Nederland spelen en vaak ook de typische Nederlandse kwaaltjes hebben overgenomen. Daarnaast blijkt toch dat de meeste spelers die steeds gehaald worden de verkeerde zijn, waar ik eens zei dat PSV altijd maar voor de bekende namen gaan (wat ze voornamelijk nog steeds doen); doet Ajax tegenwoordig ook niets anders. Het pas helaas allemaal precies in het plaatje hoe het er tegenwoordig er nog steeds hetzelfde eraan toegaat in de scouting als voor het rapport Coronel en de revolutie.

8 april 2015 om 17:20

El Hampie heeft zijn goede momenten voor Ajax toch ook wel gehad? Liep volgens mij gewoon 1 op 2.

9 april 2015 om 14:12

@ Abe84

Oh zeker wel, het is en blijft ook jammer dat hij en de Boer met elkaar botste, hij had inderdaad de kwaliteit om echt iets aan Ajax toe te kunnen voegen.

Zodat Gudelj zich niet had kunnen ontwikkelen tot de speler die hij nu is of om de ontwikkeling van Blind in de desbetreffende jaren in de weg te zitten waardoor ze een dikke transfer misgelopen waren? Uitstekend idee! Ajax doet dit juist uitstekend, ze leiden op en kopen gericht (ondanks dat ik het niveau over de hele selectie wel te laag vind maar het principe is uitstekend). Bayern doet bijvoorbeeld precies hetzelfde. Leiden een aantal spelers zelf op (müller, schweinsteiger, alaba, badstuber) en kopen gericht topspelers uit de BL (gotze, lewandowski, neuer). Daar is iedereen lyrisch over...

Het probleem in dit geval zijn niet de scouts van Ajax, naar de scouts van Ajax word al meer dan tien jaar niet geluisterd. Dit was ook 1 conclusies die uit het het rapport Coronel naar voren kwam, en ook tijdens de revolutie was het 1 van de belangrijkste verbeterpunten. Alleen tot op de dag vandaag is die onvrede onder de scouts alleen maar groter geworden, Overmars negeert structureel de scouting. Met als gevolg dat vlak voor de start van dit seizoen, voor de tweede keer in vijf jaar tijd een scout zelf ontslag heeft genomen omdat Ajax o.a. nog steeds de scouts niet serieus nemen.

Daarmee volgde hij het voorbeeld van de in 2010 zelf opgestapte Urbain Hasaert, voor de gene die hem niet met hem bekend zijn. Hij was de Belgische top scout van Ajax in België die o.a. Alderweireld, Vermaelen en Vertonghen scoutte, die een nieuw thuis vond bij Anderlecht. De kritiek word daarom in mijn ogen dus op de verkeerde mensen gericht, dat werd nog maar eens bevestigd afgelopen zondag toen er aan de Boer gevraagd werd wie nou eigenlijk al die middelmaat bij Ajax scout.

Waarop vervolgens de Boer antwoordde dat hij en Overmars dit doen, daarmee bevestigde hij dat de eerdere berichtgeving hierover gewoon klopt. In het verlengde daarvan vond ik het ook geloofwaardig toen Voetbal International eerder deze week ook naar buiten bracht dat er in de opleiding ook nog steeds grote onvrede is. Iemand zoals van der Lem die volgens mij toch goed ingevoerd is bij Ajax zou dit toch moeten weten.

Volgens mij zijn er heel veel haters hahahahahah

Dus tegenwoordig scouten overmars en de boer zelf bij ajax? We hebben gezien wat dat opbracht sana, viergever, vd.hoorn, duarte, zimling, zivkovic

8 april 2015 om 17:21

Ze scouten op zondagavond om 19.00 met het bord op schoot voor de buis.

Als Gudelj van NAC direct naar Ajax was gegaan, had hij de ontwikkeling bij AZ echt gemist. Kijk naar Duarte, die heeft ook een tussenstap gemist. Nu is Gudelj al een hele volwassen speler en een goed voorbeeld van "jonge ervaring".

De enige goede scout van ajax zit in Denemarken. Voor de rest is het proberen weg te kapen bij jeugd uit andere BVO's. En die noemen ze na een half seizoen eigen jeugd.

8 april 2015 om 18:14

Ook dit is beleid natuurlijk. En het heeft ze geen windeieren gelegd want die jonge gasten van Gba, Bazoer, die jonge Denen, er breekt best wat door.

AZ moet gewoon blij zijn met het geld uit Amsterdam. Daarmee kan de club financieel gezond worden en dat is belangrijk

Vind ik ook, de kaasjes mogen netjes onze Ajaxass likken en niet moeilijk doen als we er weer een paar weghalen daar.
AZ heeft geldtekort, binnenkort gaan ze ons smeken of ze weer een speler aan ons mogen verkopen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren