Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax boekt riante netto winst en denkt aan winterse verkoop Moisander

Laatste update:

Ajax heeft over het boekjaar 2013/14 een flinke netto winst geboekt. De Amsterdamse club greep in het voetbaljaar voor de vierde keer op rij de landstitel en speelde mee in de groepsfase van de Champions League. De omzet daalde enigszins, maar kwam alsnog boven de 100 miljoen euro uit. Dat maakt Ajax vrijdag via de officiële kanalen bekend.

/

De omzet bedroeg 103,8 miljoen euro, terwijl de bedrijfskosten met drie ton stegen tot een totaal van 95,1 miljoen euro. Dat levert een operationeel resultaat op van 8,7 miljoen euro op. Het eigen vermogen van Ajax bedraagt inmiddels 88,1 miljoen euro en daar zullen een paar transfers nog behoorlijk aan gaan bijdragen. Afgelopen zomer verkocht de club immers Kenneth Vermeer, Siem de Jong en Daley Blind.

De opbrengsten daarvan worden pas meegenomen in het volgende boekjaar. Mogelijk zal er dan ook geld worden verdiend met de verkoop van Niklas Moisander. Trainer Frank de Boer zei vrijdag tijdens zijn persconferentie richting NAC-Ajax dat de situatie van de Finse verdediger in de hoofdstad bekend is: hij kwam in de zomer niet weg, heeft een aflopend contract bij Ajax en dat soort spelers moet bijtekenen of vertrekken.

/

“Op dit moment speelt de beste optie die voorhanden is”, aldus De Boer over de plek centraal achterin. “Niklas weet ook dat als we verder gaan met andere jongens, dat het kan gebeuren dat hij ernaast komt te staan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Moisander in de winter wordt verkocht. Maar als hij de beste blijkt te zijn, dan gaan we in de winter praten. Dan moeten we een oplossing vinden voor Stefano Denswil”, legde de trainer uit.

“Dat was met Miralem Sulejmani ook zo. Dan kies ik liever voor een jongen voor de toekomst. Ik vind dat Denswil goed bezig is, dat gat is aan het verkleinen. Ik weet dat Nick Viergever goed linksback kan spelen, maar ook centraal. Daar hebben we hem voor aangetrokken”, aldus de coach van Ajax.

Denk jij dat Niklas Moisander in januari weggaat bij Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind dat Denswil goed bezig is, dat gat is aan het verkleinen.

Dit is goed nieuws. Ik ben nog niet kapot van Denswil, maar hij heeft zeker talent. Het zou toch erg zonde zijn als hij transfervrij de deur uitwandelt straks.

26 september 2014 om 16:11

Klopt, hij heeft die rust en uitstraling van: mij gebeurt niets, echt iets wat er in de Ajax jeugdopleiding ingeprent wordt. Dat mis ik soms bij Moisander.
Soms echter is hij iets te koel, en laat hij gewoon z'n man lopen, daar moet aan gewerkt worden.
Anders hebben we ook nog Viergever daar, dus dat komt helemaal goed.
Het is Moisander gegund!!

26 september 2014 om 18:10

Afc

Vind dat Moisander al maanden faalt, ondanks zijn zogenaamde ervaring stuurt hij de verdediging ook niet. Laat Denswil maar spelen.

26 september 2014 om 18:44

Klopt, hij grossiert de laatste maanden in fouten. Het is sowieso een verdediger die het niet van zijn fysiek maar van zijn positionering en opbouwende kwaliteiten moet hebben. Bij die laatste twee gaat het steeds vaker fout, dan blijft er weinig over. Doe mij Denswil maar, jong, leergiering en als het hem voetballend even niet lukt blijft er nog een fysiek sterke jongen staan.

Het is eigenlijk misgegaan toen Moisander eind vorig jaar verkondigde dat hij het niveau van Ajax bijna is ontgroeit en toe is aan een stap hogerop, sinds dien is het bergafwaarts met die jongen gegaan. Gezien zijn matige prestaties en het feit dat hij een aflopend contract heeft en niet bijtekent vind ik sowieso dat hij geen recht meer heeft op een basisplaats.

Van de winter dan maar proberen 2 miljoen voor hem te vangen, maar ja, welke club zou er in Moisander geintresseerd zijn? Wellicht een club als Celtic/anderlecht? Ik dat geen enkele club uit een grote competitie geintresseerd in hem is.

28 september 2014 om 04:37

Rugu

Roerend mee eens, en Denswil heeft natuurlijk ook een transferwaarde. Alleen zijn eerste seizoen vond ik top, en als Ajax zich aan de regels houdt speelt hij idd niet meer. Ik hoop dat Hsv komt, er zou interesse zijn..

26 september 2014 om 16:41

Net als Denswil vind ik Van der Hoorn ook goed begonnen aan dit seizoen. Hij had alleen de pech dat Veltman terug kwam in de selectie na het WK.


'Grappig' detail trouwens: de totale omzet van Ajax is 103,8 miljoen euro. Alleen de televisiegelden van veel buitenlandse clubs zijn al veel hoger. Ter vergelijking: Real madrid, 178 miljoen euro; Barcelona 175 miljoen, Juventus 154 miljoen, AC Milan 124 miljoen en Man. Utd. 108 miljoen (bron uit 2013). Deze clubs zijn inderdaad groter dan Ajax, maar het gaat om een indicatie hoe weinig de Eredivisie financieel gezien eigenlijk voorstelt.

Viergever kan zn plek opvangen moisander is niet zo constant maar is wel een echte leider maar viergever moet het wel laten zien

26 september 2014 om 14:18

Ik heb helemaal niks met Viergever sorry, vind het een redelijk linksbacks misschien maar centraal komt hij naar mijn idee fysiek te kort, dan zie ik veel liever een Denswil of Van der Hoorn als Moisander vertrekt.

26 september 2014 om 14:36

Fysiek is Viergever in ieder geval niet minder dan Moisander volgens mij. Op de VM positie komt hij voetballend wat tekort, maar verdedigend vind ik het hem juist helemaal niet zo slecht doen.

26 september 2014 om 15:00

Tijd voor Denswil. In potentie altijd een veel betere voetballer veweest dan Veltman. Die jongen heeft gewoon tijd en vertrouwen nodig

26 september 2014 om 17:30

Alleen de vrije trap van Denswil is beter. Denk je dat De Boer het zonder reden zo enorm in Veltman ziet zitten?

26 september 2014 om 19:03

De reden dat Veltman speelt is vooral dat hij rechtsbenig is. Als hij links was speelde Moisander ook gewoon en als Denswil rechtsbenig was had hij zeker meer gespeeld. Meestal is het voordeel om links te zijn, maar bij Ajax vaak niet. Zoveel linksbacks opgeleid de laatste jaren en linker centrale verdedigers

27 september 2014 om 01:06

Nou het valt wel mee met hoe groot het leiderschap van Moisander is

Dat het financieel geweldig gaat met Ajax wist iedereen al. Het is alleen jammer dat Ajax zich net heeft versterk dit seizoen, want ze hebben naar mijn mening maar een matige selectie. Al moeten we Overmars geloven :" De beste selectie in de afgelopen jaren"

26 september 2014 om 14:33

Zoals elk seizoen is het bij Ajax op het begin niet veel, roept iedereen dat er grote aankopen hadden moeten zijn, dat PSV kampioen wordt, en dat Marc een eikel is, en elk seizoen eindigt Ajax weer bovenaan. Dat zal niet altijd goed blijven gaan, maar ook dit seizoen zullen er weer spelers opstaan waar niemand het in zag. Als Overmars zegt dat dit de beste selectie is, zal hij het vast wel ergens op baseren wat wij nu nog niet zien.

26 september 2014 om 14:53

Als Ajax zo redeneeert sust het zichzelf in slaap denk ik. Je zou je, als je 4x op rij kampioen bent geworden wel eens wat meer mogen focussen op europees succes en moeten bouwen aan een team waarmee je sowieso altijd CL kan halen. Ook als je geen kampioen wordt. (wat dit jaar waarschijnlijker is dan voorheen)

Ik denk dat Ajax onnodige risico's neemt door zo stil te zijn op de transfermarkt. Want als je dit jaar geen kampioen wordt, speel je dus het jaar erop ook geen CL, en loop je zo totaal onnodig een paar miljoen en een hoop aanzien mis. Ik wil die supporters volgend jaar nog wel eens horen als ze naar Azerbeidzjan of Krakozhia mogen om hun ploeg europees te zien spelen.

Trouwens. Ik denk dat Ajax dit jaar een vrij aardige selectie heeft, maar dat PSV met Narsingh en Depay op de vleugels toch aan het langste eind gaat trekken.

26 september 2014 om 15:53

Ook al is het de ambitie, kampioen worden doe je niet ieder jaar. Daarnaast heeft het verleden wel bewezen dat aankopen zeker niet altijd een succes zijn. Maw met aankopen is succes in Europa en of in Nederland echt geen gerantsoeneerd voor succes. Tel daar bij op dat het verleden ook heeft bewezen dat er vaak enkele opstaan en het team op sleeptouw gaan nemen.

Als je daarnaast weet dat het technisch hart van Ajax meer van voetbal en van eigen en andere spelers afweet dan iedereen hier zou je wel eens iets beter kunnen nadenken. Of is het bedoeld om te provoceren???

26 september 2014 om 16:35

Als je zegt dat je voor de jeugd gaat moet je dat ook doen. Een echte man zegt wat hij doet een doet wat hij zegt dus dan moet je niet opeens in paniek aankopen gaan doen. Met Muric, Zivkovic, Fischer, El Ghazi, Kishna en nog een paar zoals Menig heb je in 15 jaar niet zoveel talent gehad in de voorhoede. Door nu een gearriveerde speler te halen loop je die anderen alleen maar in de weg. Ze zullen heus niet allemaal de absolute top halen maar toch zeker wel de helft en dan kan je ook in de CL een ronde verder komen.

26 september 2014 om 17:20

Ik kijk naar een selectie en geef mijn mening daar over, en ik vind dat ze een matige selectie hebben. De Boer haalt echt de maximale eruit. En Ajax had nooit de beste spelers vorige jaren, maar wel een betere ingespeelde team.

Dit jaar is het minder, en je kan niet verwachten dat Ajax dit jaar kampioen wordt. Al gaan ze natuurlijk wel meedoen,uiteindelijk zie ik ze toch afhaken. Overmars is naar mijn mening een beetje te subjectief, maar iedereen met een normale voetbalverstand kan concluderen dat Ajax dit jaar een matige selectie heeft.

26 september 2014 om 18:15

Thoo

Ik hoor al jarenlang dat Psv aan het langste eind gaat trekken, Narsingh en Depay zijn al jaren op de flanken. Alleen was Narsing geblesseerd natuurlijk, het wordt superspannend. Ben ook benieuwd wie het zal worden, ben er van overtuigd dat het tussen Psv en Ajax gaat.

27 september 2014 om 01:10

Ja bijna iedereen weet dat het tussen Ajax en Psv gaat maar ik denk nu dat als Depay zijn vorm door trekt na zijn blessure Narsingh blessure vrij blijft en de Jong zijn draai gaat vinden dat Psv aan het langste eind zal trekken maar het zal ook dit jaar weer extreem spannend worden niemand wordt in deze competitie 1-2-3 kampioen

26 september 2014 om 14:36

Zo geweldig vind ik dit niet. Trek van deze winst verkopen en inkomsten Cl maar eens af en dan blijkt dat de huishouding van Ajax zo duur is dat ze zonder die inkomsten rode cijfers zouden schrijven.

26 september 2014 om 15:00

Dat is vrij normaal voor Nederlandse (top)clubs. Ajax krijgt gewoon enorm weinig TV en sponsor geld vergeleken met de grote clubs in het buitenland dus moeten inkomsten gehaald worden uit sportieve prestaties en transfers.

26 september 2014 om 15:05

Vergeet niet dat de kosten hoger zijn, omdat er resultaten behaald worden. Ajax betaald behoorlijke kampioenpremies. Wanneer Ajax geen CL speelt, dan is Ajax dus ook geen kampioen geworden en zal het dus ook geen kampioenpremies af hoeven te dragen. Ook de premies van wedstrijden in de CL liggen hoger dan die van de EL.

Al met al valt het dus nog wel mee. Ajax zal waarschijnlijk zonder CL nog wel rode cijfers schrijven, maar het is niet zo zwart/wit om te zeggen dat je alleen de extra inkomsten er af moet halen en dat er aan de uitgaven kant niks wijzigt.

26 september 2014 om 15:10

Is het bedrag van de omzet überhaupt inclusief CL inkomsten?

26 september 2014 om 15:12

Ja als ajax niks verkoopt en geen europees speelt, dan hebben ze rode cijfers. Maar als een winkel niks verkoopt hebbe ze ook rode cijfers. Dat is logisch. Ajax de verkope van de afgelopen jaren worden altijd over een aantal seizoenen op de balans gezet. Zo stond er dacht ik dit jaar ook nog +3 miljoen van vertonghen etc. De verkopen worden niet op 1 seizoen op de balans gegooid, maar over een aantal jaren. dus ook als ajax een zomer niets verkoopt behouden ze hier inkomsten uit. CL levert geld op, maar kost ook geld. De spelers krijgen hoge premies voor kampioenschap, het halen en spelen van CL en het spelen van cl. Dus als ajax een keer derde wordt en geen eruit vliegt inde 3de ronde van de beker dan kelderen de kosten ook enorm.

26 september 2014 om 15:16

Alle spelers die in het eerste hebben gespeeld krijgen bij behalen van kampioenschap 3 ton. Zullen de overige werknemers ook nog wel wat krijgen kan je 10 miljoen van de kosten aftrekken. Daarnaast heeft ajax nog een volledig jong elftal onder (goede) contracten. En die krijgen ook premies etc. Accomodatie is daarvoor volledig vernieuwd en gebouwd. Dus de kosten zijn hoog, maar te verklaren en te verkleinen bij mislopen titel.

26 september 2014 om 15:56

De netto winst is 16,6 miljoen en operationele resultaat 8,7 miljoen. Daar zitten CL inkomsten in, geen transfers zowel uitgaand als ingaand. Het dalende operationele resultaat is wel reden tot zorg vind ik.

Echter de wedstrijdinkomsten zijn gestegen met 2,2 miljoen, door meer kaartverkoop, 1,2 miljoen uit bij ajax 1 en 0,2 miljoen voor jong ajax. Ook door meer thuiswedstrijden is er 0,8 miljoen meer verdiend evenals vriendschappelijke wedstrijden 0,2 miljoen.
Recettes Europa is met 0,5 miljoen gedaald door lagere prijzen voor tickets, betekend minder afhankelijkheid van europa.

Europese competities is 1,3 miljoen meer bonus binnengehaald door meer punten, niet structureel. Totale CL inkomsten zijn 27,1 miljoen. Alleen dit kun je niet zomaar van het resultaat aftrekken, er zitten ook fikse kampioenspremies in, extra wedstrijdkosten

Sponsoring is minder met 1,4 miljoen dat is zorgwekkend maar wel verklaarbaar door het faillissement van OAD en verlaagde bijdrage van Aegon, ajax moet een goede hoofdsponsor vinden dat lijkt mij duidelijk. Het is nu nog 23,8 miljoen en ik hoop dat ze naar de 30 miljoen kunnen.

TV is 1,1 miljoen minder door de verdeelsleutel en minder europa inkomsten. Merchandising 1,6 miljoen minder.

Verder is er 0,5 miljoen bespaard op loon, 0,4 op premies. Echter is er 2,3 miljoen gestopt in meer Fte's volgens plan Cruijff moeten er meer menselijk kapitaal zijn, dat maken ze hier waar door er meer in te investeren. Al met al stijging van 1,5 miljoen.

Huisvestigingkosten zijn met 2,0 miljoen afgenomen. 0,4 miljoen meer inkomsten door rente op het eigen vermogen.

Overal vind ik het mooi dat de recettes voor competitie zijn toegenomen, kosten voor huisvestiging en afschrijvingskosten zijn gedaald, renteinkomsten zijn gestegen. Het is minder dat TV, Merchandise en sponsor inkomsten zijn gedaald terwijl de salariskosten zijn gestegen, echter vind ik dat laatste te rechtvaardigen. Ajax investeert weinig in transfers maar veel in menselijk kapitaal om de jeugdspelers te begeleiden. Ook wordt er meer in contracten geïnvesteerd wat prima is.

Het is dit jaar zaak een goede hoofdsponsor te vinden voor de lange termijn en zorgen dat de sponsorinkomsten stijgen. Ook moet men zorgen dat er meer wordt verdiend aan merchandising. Meer rente inkomsten is lekker want het levert structurele inkomsten op.

26 september 2014 om 17:01

Operationele omzet, daarin zijn geen transfers meegenomen. Ze draaien dus winst zonder de transfers. Bij CL zal dat waarschijnlijk anders zijn en zullen ze ongeveer quitte spelen.

26 september 2014 om 15:34

De versterking moet van de opleiding komen, zoals van El-ghazi, ik wil nog niet te vroeg juichen maar dat is wel de bedoeling. El-ghazi is er nog niet maar laat wel de juiste potentie zien.

Bovendien vind ik de selectie prima, goed in balans overal back-ups en jeugdspelers erachter. Er zijn weliswaar weinig namen, maar dat betekend niet dat ze geen kwaliteit bezitten of kwaliteit kunnen krijgen.

Viergever vind ik een uitstekende aanwinst, Boer een uitstekende tweede keeper en met Muric, Zivkovic en Milik hebben we drie prima talenten binnengehaald voor relatief weinig. Zimling vind ik als back-up voor VM ook goed, zelfde type als Poulsen maar dan voetballend beter en misschien wat minder ervaren in de absolute top. Ik ergerde mij soms aan Poulsen vorig jaar qua voetballend vermogen.

Moisander verkopen? Wie ga je dan centraal zetten? Die amateur van een Denswil?

26 september 2014 om 14:18

Hebben ze een keus? Anders loopt hij straks transfervrij de deur uit, dus als hij niet wil bijtekenen zal hij wel verkocht moeten worden. Dit wordt dan 'gewoon' de opstelling:

Cillessen
v Rhijn
Veltman
Viergever
Boilissen
Klaassen
Zimling
Serero
El Ghazi
Milik
Schöne
26 september 2014 om 14:23

Ja, Viergever is ook een optie en Riedewald ook, dus er is altijd keus.

26 september 2014 om 14:29

Het is ook erg lastig om goed te lezen. Lees Sjaboges zijn reactie en dan de mijne, dan zal je begrijpen waar ik met 'een keus' op doel.

26 september 2014 om 14:22

De zeer talentvolle Denswil, ja. Waarom we in Nederland talenten altijd meteen met de grond gelijk maken is mij een raadsel. Ik verbaasde me er ook al over bij bijvoorbeeld Blind. Vanaf zijn eerste wedstrijd waren zijn technische vaardigheden en zijn inzicht te zien, dan weet je dat de rest wel komt als hij genoeg speelt.

Ook Denswil heeft gewoon wat je moet hebben om een goede verdediger te worden. Behalve ervaring. Veel dingen kun je alleen maar leren door te spelen. Gewoon in de basis zetten dus en minstens een seizoen de tijd geven om te groeien.

26 september 2014 om 15:15

zeer talentvol? haha laat me niet lachen. Spelers als El ghazi en Klaassen die zijn talentol, maar niet een Denswil..

26 september 2014 om 14:23

Of Viergever, zoals word aangegeven.

26 september 2014 om 15:11

Sjaboges,

Als je gewoon de tekst uit had gelezen dan had je kunnen weten dat Viergever was gehaald als vervanger voor Moisander.

26 september 2014 om 20:49

er staat toch ook duidelijk dat die denkt aan Denswil.

27 september 2014 om 11:48

Pfff, moet ik nou alles voorkauwen?

"ik weet dat Nick Viergever goed linksback kan spelen, maar ook centraal. Daar hebben we hem voor aangetrokken”, aldus de coach van Ajax."

Als je de tekst gaat lezen, wel tot het einde dan.

Moisander is de aanvoerder en ik wil hem niet graag op de bank zien. Ook al is er een bepaald beleid. Hem gun ik het niet. Hij heeft wel veel voor Ajax betekend. Sulejmani was een ander verhaal. Schone en Moisander verdienen meer respect dan die vent.

Kom maar op met die gouden stoeltjes en kasjmir tapijt in de Arena Marc!

26 september 2014 om 14:39

Ajax geeft gewoon heel veel uit aan loonkosten en jeugdopleiding en kan dat alleen betalen als er cl wordt gehaald of als er spelers worden gekocht. Een ruime financiële buffer voor als je een paar jaar achtereen geen kampioen wordt lijkt me dan ook geen overbodige luxe zolang de huishouding niet geheel zelf gefinancierd kan worden.

26 september 2014 om 14:55

Personeelskosten over 12-13 nabij de 46 miljoen. dat op een omzet van 105. Dat is aardig veel

26 september 2014 om 15:10

Ik ben al tig jaren Ajacied, ken het jaarverslag, maar het gaat wel erg ver nu.

26 september 2014 om 16:35

@ Josephius

Wat ben jij een onrust stoker, zomaar wat schreeuwen zonder daadwerkelijk ook maar enige kennis van zaken te hebben. Ja Ajax lijkt minder netto winst te hebben dan de CL gelden. Als je het puur zo bekijkt dan klopt dat. Alleen vergeet je dat Ajax met een bonus systeem werkt.

Wanneer Ajax kampioen word (en dus CL haalt) krijgt iederen speler met 34 wedstrijden in de benen 300.000 euro bonus. Dat is de maximale bonus die behaald kan worden. Tegelijkertijd hebben de mensen die niet alles gespeeld hebben een bonus die evenredig is als hun gespeelde wedstrijden.

Ajax heeft afgelopen jaar gemiddeld 200.000 per selectie speler betaald x 27 spelers is 5.4 miljoen euro. Daarnaast heeft de staf een bonus gekregen zoals contractueel is vastgelegd waardoor je al op de 6 miljoen uit komt.

Verder krijgen de spelers nog wedstrijdpremies per wedstrijd die ze spelen.

Ik blijf het zeggen: Denswil is al jaren het grootste verdedigende talent van de Ajax opleiding. Ook beter dan Veltman ja, die had alleen het geluk dat Alderweireld wegging. Maar Denswil heeft alles: kracht, snelheid, schuwt geen enkele duel, een uitstekende traptechniek etc. Het enige wat hij in het 1e minder durft is inschuiven. Hij had altijd het lef en de flair om gewoon door te dribbelen, maar is nu te bang om fouten te maken. Als hij zo onbevangen en met vertrouwen kan spelen in het 1e, wordt dit echt een hele grote speler.

26 september 2014 om 14:23

Inderdaad Denswil moet gewoon op de plek van Moisander staan. Moisander speelt de laatste tijd niet heel sterk, lijkt wel alsof hij met zijn hoofd er al niet meer bij is. Daarnaast wil ik er niet aan denken als Denswil straks tranfervrij vertrekt. Reken er maar op dat die het dan heel goed doet bij een andere club.

26 september 2014 om 14:25

Daar ben ik het volledig mee eens! In potentie is Denswil een toekomstige topverdediger, naar mijn idee. Niet van hetzelfde niveau als bijv. Varane maar zeker wel goed genoeg om bij een Europese topclub terecht te komen. Hij is nog erg jong. In Nederland lijken we het leuk te vinden om onze eigen talenten naar beneden te praten.

26 september 2014 om 14:26

Ja absoluut met je eens, stak er altijd letterlijk en figuurlijk met kop en schouders bovenuit in de jeugd. Veel groter verdedigend talent dan Veltman in mijn ogen. Mocht de Boer voor Moisander blijven kiezen dan vrees ik een vertrek van Denswil.

26 september 2014 om 14:27

Klopt zal zelfs Veltman beamen, Denswil heeft het altijd gered puur en alleen op talent al, waar Veltman minder talent had en er harder voor heeft gewerkt daardoor had/heeft hij wel een betere mentaliteit.. Denswil zie ik als de black Vertonghen, beetje cocky, soms wat laconiek maar hij heeft inderdaad kracht, snelheid, kopkracht, leidinggevende capaciteiten en ook zo een linkerbeen als vertonghen.

26 september 2014 om 15:05

Sterker nog, dat heeft Veltman zelf ook gezegd. Kan me nog een.interview herinneren waarin hij zegt dat Denswil altijd de talentvolste verdediger was, maar dat je met hard werken ook ver kan komen

26 september 2014 om 16:59

Klopt man, dat zat wss ergens nog opgeslagen in me hoofd had dat interview inderdaad gezien! Haha zie alles van Ajax Maar het is ook gewoon zo, genoeg voorbeelden!

26 september 2014 om 14:33

Mee eens gasten! Dit is het scenario waar ik op hoopte. Denswil is in potentie beter dan moisander en op dit moment vind ik ze gelijk. Moisander speelt matig dit seizoen. Denswil is een echte ajacied en hij moet nu de kans krijgen! Denswil-veltman is altijd een sterk duo geweest en nu komen ze ook op een mooie leeftijd om dat samen in het eerste te doen. Ze zullen best fouten maken maar dat doet de ervaren moisander ook.

26 september 2014 om 14:44

Ja prijs Denswil maar weer de hemel in. Ik heb ook wedstrijden gezien dat hij bang was voor Muhren (nu AZ) en zich af laat troeven door kleine buitenspelertjes.

Als je de goed bent en het grootste talent speel je altijd, helemaal bij Ajax.

26 september 2014 om 16:57

Haha ze maatje Joel zou jij anders vertellen, maar goed, en alsof Moisander niet steken laten vallen!? denswil is nog jong, Stam was ook niet de direct waar iedereen nu aan denkt he..

26 september 2014 om 18:44

Motm

Roerend mee eens, volgens mij heeft 7erniela nu al een bakkie op voor het weekend. Ik erger me dood aan Moisander, ondanks zijn zogenaamde ervaring stuurt hij de verdediging nooit. En maakt fout op fout, Denswil ook maar die zie ik als als een groeibiljant.

Volgens mij heeft de Boer niet zo nadrukkelijk gezegd dat het het plan is om hem te gaan verkopen in de winterstop. Het is een van de opties, maar echt niet zomaar het eerste doel zoals hier word gesteld. Ik snap niet dat de Boer eens niet wat meer doorselecteert nu. Moisander presteert al weken niets meer, onrustig en slordig aan de bal en verdedigend ook vol twijfel. Geef dan een Denswil weer eens de kans of een Viergever. Het is niet zo dat Moisander zo'n verpletterende indruk maakt dit seizoen dat hij de beleidsregel even kan omzeilen. Op deze manier raak je straks twee linker centrale verdedigers (gratis) kwijt en blijf je zitten met een redelijke Viergever. Moet niet de bedoeling zijn. Keuzes maken!

Ik vind dat Denswil moet spelen maar Moisander moet je niet zomaar verkopen omdat het 'moet'.

Ik ben er trouwens zeker van dat Van der Vaart deze winter wordt gehaald.

26 september 2014 om 14:39

Ik ben heel benieuwd. Ik hoop het van harte en dan niet als hangende spits maar gewoon als aanvallende middenvelder. B

Moisander is niet in vorm, maar is normaal nog altijd een stuk beter dan Denswil. Bij die laatste blijf ik de echte wil/motivatie missen. Heeft bijna alles wat een goede verdediger moet hebben, maar is met periodes veel te laconiek en passief.

26 september 2014 om 18:57

Medellin

Moisander heb je niet veel aan, alleen in zijn eerste seizoen wel moet ik eerlijk zeggen. Maar ondanks zijn zogenaamde ervaring, stuurt hij de verdediging niet en maakt hij dezelfde fouten. Als we er 2 miljoen voor vangen, mag je echt in je handjes knijpen.

Nee man, Van der Vaart terug? Hoe kom je daar nou bij, die is heel duidelijk geweest en voor een miljoen speelt hij niet.

26 september 2014 om 19:29

@sulej

Hamburg strijdt opnieuw tegen degradatie, hebben weer een nieuwe coach, Vdvaart had opnieuw last van blessures. Ik denk dat hij er in de tussentijd ook wel genoeg van heeft en terug zou willen naar Amsterdam. Hij dacht dat het beter ging worden maar dat is niet zo. Als hij terug komt kan hij lekker Europees spelen(hopelijk nog de CL tegen dan en anders de EL als ze 3de worden) en mee strijden om de titel.

Wat valt er bij Hamburg te halen buiten zijn 3 miljoen euro salaris?

26 september 2014 om 19:49

Medellin

Daar heb je wel gelijk in, hij zou zeker van toevoegde waarde zijn. Al is het alleen al om zijn ervaring. Hij schijnt gelukkig te zijn in Duitsland, maar behalve het geld niet veel inderdaad. Hsv zit al tijden in een negatieve spiraal, het zou fantastisch zijn als hij ons komt versterken.

Het gaat financieel goed met Ajax maar sportief valt er nog een hoop winst te boeken want ja kunt het kapitaal wel lekker op de bank hebben maar op het veld is het dit seizoen toch echt een drama , je kunt het toch niet aan je supporters verkopen door nu ook nog even Moisander er naast te zetten als hij niet wil bijtekenen kom op zeg , Nou het wordt tijd dat er wat gebeurt in de winterstop moet er gewoon 1/2 spelers bijkomen anders ga je echt niet meedoen om de prijzen . Marc Overmars had beter bij een bank kunnen gaan werken Ajax is een voetbalclub en geen bank .

26 september 2014 om 14:50

Beleid noemen ze dat. Een groter talent dan denswil kan je niet kopen. Die moet je dus wel opleiden. Supporters begrijpen dat en willen ook liever een echte ajacied dan een nietzeggende buitenlander. En aangezien wij 1 van de beste opleidingen van de wereld hebben is het logisch dat je die gasten de kans geeft. Hopelijk wilt er een keer een ervaren ex-ajacied als vd vaart,nigel de jong of sneijder terug komen, daar zou je wat meer geld voor kunnen neerleggen en dat past in het beleid. Maar voorlopig hebben die gasten liever 2 miljoen per jaar extra in het buitenland terwijl ze al loaded zijn, helaas. Toch zie ik het nog wel gebeuren in de toekomst.

26 september 2014 om 15:04

Nou vriend je hoeft mij de les niet te lezen hoor met je beleid , ik heb als ruim 25 jaar een seizoenskaart en weet echt wel wat goed is en wat niet hoor , wij hebben de beste opleiding in de wereld tuurlijk maar waarom zijn wij dan al 5 jaar lang figurant in de CL en niet aankomen met die wedstrijd tegen Barcelona want die fiets ken ik al hoor , Ik vind dat ze een deels fout beleid voeren door steeds maar alle kwaliteit te verkopen en als je nu nog gelijkwaardig of beter terug krijgt maar dat is het geval gewoon niet de kwaliteit is minder en ook dat moet jij toch zien of kijk je alleen maar naar die kampioenschappen . en dat Marc Overmars dan nog durft te beweren dat dit de beste selectie sinds jaren is dan vind ik dat je je supporters niet serieus neemt . ik denk dat komend seizoen de seizoenkaarten minder snel uitverkocht zullen zijn en dat de mensen eerst afwachten wat er komt of weggaat.

26 september 2014 om 15:37

Ik heb zelf ook al vanaf mijn 11de een seizoenskaart maar een seizoenskaart zegt heel weinig over je voetbalverstand en inhoudelijk kennis. Iemand kan bijvoorbeeld alleen naar de thuiswedstrijden gaan en verder geen nieuws en geen jeugd volgen. Verder zeg ik 1 vd beste en niet de beste jeugdopleiding. In dit tijdperk (overmacht aan geld) zal ajax(en elke andere nl club) altijd een figurant blijven in de CL, daar kan je je niet door laten leiden. Al koop je 3 spelers van 20 miljoen (wat financieel onmogelijk is) ga je het nog niet redden tegen dit soort clubs. Dan blijft er maar 1 optie over en dat is je jeugdopleiding nog sterker maken en spelers langer proberen te behouden. Buitenkansjes en overbruggings-spelers kan je kopen maar verder moet je teren op je eigen jeugd. Dat jij je seizoenskaart laat afhangen aan aankopen zegt veel imo. Ik word nog liever een jaar geen kampioen om er uiteindelijk sterker op te worden (ervaring jonge spelers) dan gekke aankopen die de jeugd in de weg staan, een vermogen kosten, clubcultuur&speelstijl niet kennen en puntje bij paaltje ook niet beter zijn dan miljoenen uitgeven voor de korte termijn en daarmee je eigen jeugd aan de kant schuiven. Juist van mensen die zolang een seizoenskaart hebben verwacht ik dat zij wel van het verleden hebben geleerd en dat aankopen vaak niet beter zijn dan onze eigen jongens. Als je nu bijvoorbeeld cillissen,rhijn,veltman,denswil,klaassen langer behoudt en dat aanvult met goede talenten ziet het er prima uit voor de toekomst of niet? Prima beleid dus en echt via de ajaxfilosofie.

26 september 2014 om 15:44

@sloep01

Ik snap wat je bedoeld, maar Ajax zal toch ook (deels) afhankelijk zijn van verkoop van spelers? Zeker degene die er bovenuit springen zullen al snel de aandacht trekken van europeese (sub) top clubs. Ajax staat bekend als een club met een goede jeugdopleiding. En als je dan je betere spelers verkoopt kan je een keuze maken: 1) je koopt een vervanger terug (dus je spendeert gedeeltelijk, of alles wat je verdiende aan de transfer), of 2 je laat een nieuwe jeugdspeler instromen, die er misschien niet meteen een gelijkwaardige vervanger is, maar wel kan worden. In Nederland zou ik liever voor het laatste kiezen.

Ik snap dat je Ajax vergelijkt met andere europeese sub top clubs, maar de situatie is daar anders. Kijk naar Madrid, 600 mil schuld. Zie je het al voor je, Ajax met 600 mil schuld? Of zoals sommige clubs in Engeland 200mil? Ik zeg nu Ajax, maar dat kan natuurlijk elke club in NL zijn, topic hier gaat over Ajax (voordat ik daar vragen over krijg ).

De enige manier waarop wij als Nederland weer aansluiting bij de europeese sub top kunnen verkrijgen (k laat de top er vor het gemak even buiten) is door het aantal buitenlanders in een team te beperken. Dat samen met een stricte financiele regels betreffende schulden hebben los je het probleem op. Zoniet blijft het gat groter worden. Met de huidige financiele regel zullen jongen talenten steeds sneller naar grote clubs in het buitenland gaan, omdat ze goedkoper zijn en relatief weinig kosten ten op zichte van een gearriveerde speler.

In Nederland kunnen de clubs niet anders dan wat ze nu doen, ook Ajax. Natuurlijk is dat vervelend, naturlijk is dat niet leuk om te zien, maar zolang er vanuit een centrale organisatie niets gebeurd, wordt het alleen maar erger ben ik bang en dat ligt niet eens zozeer aan de Nederlandse clubs.

(sorry voor het lange verhaal)

26 september 2014 om 15:56

Ten eerste zeg ik niet dat ik mijn kaart laat afhangen en dit heeft niets met voetbal verstand te maken maar volgens mij met beleid dat zijn al 2 verschillende dingen ik heb toevallig zelf ook op redelijk niveau gevoetbald , het maakt mij niet uit als de eigen jeugd goed genoeg is maar op dit moment is dat geenszins het geval zoveel verstand heb ik er wel hoor dus ik laat mij niet in de maling nemen door de heer Overmars omdat hij vind dat dit de beste selectie sinds jaren is want dat is gewoon niet zo en dat weet hij ook en dat weet jij volgens mij ook wel , ik weet ook dat ze geen spelers kopen van 20 miljoen maar ze laten wel spelers lopen waarvan ik denk hou die had je blind kunnen kopen Narsingh,v Dijk nee ze moesten v/d Hoorn en die nota bene duurder was , Duarte en Sigthorsson 2 miskopen nee erg gelukkig zijn ze niet met de aankopen ja ik dacht Zivcovic maar die zit nooit bij de selectie maar heeft wel gewoon 40 eredivisie wedstrijden in de benen moet wennen zeggen ze als je jong genoeg bent ben je ook goed genoeg en daarbij slechter dan Sigthorsson kan hij nooit zijn

26 september 2014 om 16:01

@sloep1

Figurant? Een figurant haalt geen 8 punten in de poulefase en laat Milan flink zweten, die kwamen goed weg in de Arena met die penalty in de laatste minuut. Dat was wel het verschil tussen een ronde verder of niet, zuur maar tegelijkertijd kun je dan niet bepaald stellen dat we een figuranten rol speelde.

Er wordt geïnvesteerd in de opleiding en menselijk kapitaal, meer trainers etc. Ajax zet volledig in op de opleiding en ja dat is echt beleid want we kunnen makkelijk kopen.

26 september 2014 om 16:27

Ik snap jouw punt ook wel sloep en ik vind dit een leuke discussie. Duarte en sigi hebben niet het vereiste niveau en zijn gewoon miskopen,eens. Vd hoorn zou ook een revelatie kunnen zijn bij celtic imo en ik vind hem wel wat toevoegen qua lengte en kracht, die heb ik niet afgeschreven. Ik denk dat overmars meer doelt op de hele selectie dan de beste 11. We hebben bijvoorbeeld meer opties op de vleugels dan de laatste jaren en verdedigend hebben we een sterk centrum achter de hand. Het middenveld vind ik zwakker dan de laatste jaren. Verder vind ik bijvoorbeeld el ghazi een betere aankoop dan narsingh omdat hij goedkoper en talentvoller is in mijn ogen. Dat vond en vind ik nog steeds een goede beslissing net als maher bijvoorbeeld. Maar ik denk dat we beide graag een speler als vaart,sneijder of nigel zien willen komen met de ervaring ala rijkaard. Dat missen we zeker op dit moment en het kan allemaal zeker beter. Maar ik sta 100% achter dit beleid.

26 september 2014 om 16:50

@numero9

Duarte wil ik ook nog niet afschrijven. Sigi moeten we inderdaad verkopen maar tegelijkertijd zag ik ook niet veel spelers die het beter zouden doen. Milik en Zivkovic zie ik naar de toekomst toe wel zitten, als die zich goed ontwikkelen heb je de spits positie goed bezet en kan er een extra jeugdspits instromen als derde man. Sam Hendriks zie ik nog steeds als mogelijkheid maar heeft een verhuurperiode nodig, maar ook Menig, Walian of Karlsson kunnen het maken in mijn ogen. Om te beginnen als derde man.

De breedte is inderdaad erg sterk en het is gewoon afwachten of dit jaar Klaassen, Kishna, El-ghazi, Serero, Veltman en Van Rhijn echt opstaan. Cillessen en Schone doen dat al in mijn ogen en daar moesten we ook even geduld mee hebben. Boilesen valt mij tot nu toe tegen maar hij heeft wel de potentie en met Fischer is het afwachten hoe hij terugkomt.

Verder is de A1 echt om van te smullen, heerlijke talenten zitten daar, wat dat betreft echt vol blijven inzetten op de opleiding en vooral niet paniekerig gaan kopen.

Mocht Ajax geen Champions League halen volgend jaar, dan zullen ze een enorme financiële klap te verwerken krijgen. Vaak is dit dan wel op te vangen met de verkoop van spelers die voor vele miljoenen verkocht worden. Maar wie gaat er volgend jaar weg voor 8,9 of 10 miljoen? Niemand denk ik. Sinds jaren zal Ajax zijn selectie bij elkaar kunnen houden. Maar dan niet met een goede reden.

26 september 2014 om 14:33

Ajax begroot EL... dus je verkoopt weer onzin

26 september 2014 om 14:41

We zullen zien volgend seizoen!

26 september 2014 om 14:42

Begroten of niet, er komt dan wel miljoen of 12 exclusief puntenpremies minder binnen. Als we in 13-14 geen cl hadden gespeeld was er dus amper winst geweest terwijl er wel verkocht is

26 september 2014 om 15:02

volgens mij heeft Ajax uit de CL tussen de 12 en 15 Mlj gehaald, dus dan heb je toch ipv 8.7 winst al 6.3 verlies. en als Ajax dan idd de CL niet meeneemt vraag ik me af hoe ze dat dan wel doen?

edit<
lees net dat de inkomsten uit de CL 27 Mlj is, dus zou het nog verder zakken.

26 september 2014 om 15:23

Van de inkomsten van de CL gaat een groot bedrag terug naar de spelers. Doel van Ajax was juist niet meer te begroten op CL. Ajax werkte in de succesjaren ook met hoge premies en lagere basissalarissen. De premies vallen weg bij het niet behalen van het kampioenschap. Geen CL opbrengst, maar dus ook geen kosten aan kampioenspremies.

Daarbij heeft Ajax de laatste paar jaar fors geinvesteerd om de jeugdopleiding weer op peil te krijgen. Deze uitgaven zijn niet jaarlijks, maar zullen slechts enkele jaren hoger zijn. Zonder CL draait Ajax nog steeds zwarte cijfers.

26 september 2014 om 15:26

dat is niet waar wat je zegt, Ajax heeft vorig jaar zelf toegeven dat het zonder transfers en CL rode cijfers schrijft, als nu de uitgaven zijn gestegen en de omzet is gedaald denk ik niet dat dit positiever is geworden.
al is het wel netjes dat ze een groot eigen vermogen hebben gehaald door transfers en CL voetbal, dus hebben ze altijd iets om op terug te vallen.

26 september 2014 om 15:29

Hoe is het niet waar wat ik zeg, jij haalt er ineens transfers bij en die heb ik nergens staan hoor. Zo kan ik het ook: zonder inkomsten draait Ajax rode cijfers. Lekker makkelijk, ik zeg enkel dat Ajax niet begroot CL voetbal, nergens zeg ik iets over transfers.

Edit:
Ik heb de volledige jaarcijfers er eens bijgepakt en kan niet precies vinden hoeveel de premies zijn, aangezien die samen met de salarissen vermeld staan. Het zal er dus om spannen of Ajax dan nog zwarte cijfers draait. Misschien is dit dan de reden waarom Ajax niet de gewenste versterking, waar onder andere ik om riep, zijn gehaald.

26 september 2014 om 15:49

Shorty, alleen de spelers die meer dan 25 wedstrijden spelen zullen die 3 ton premie krijgen. In praktijk zullen dat er denk ik zo'n 13 zijn (4 miljoen). Tevens kun je ervan uitgaan dat er sowieso een bonustoeslag in de salarissen verwerkt zijn (zi ook bij banken) dus praktisch zal dit nog minder dan de 300k zijn.
Als je kijkt naar het het verschil in inkomsten tussen CL en EL (ongeveer 15 miljoen), dan zie ik nog steeds een gat van zo'n 3 miljoen. Meest recente berichtgeving is dat Ajax 1 miljoen extra investeerde in de jeugdopleiding.
Volgens mij zou het dan 2 miljoen in het rood komen. Wanneer je de wantoestanden van de bekerfinale eraf trekt (incidentje..) zal het nog 1,9 miljoen zijn toch?

26 september 2014 om 15:56

Jansen

Alle spelers die minder dan 25 wedstrijden spelen krijgen wel een deel van de premie, evenredig met het aantal wedstrijden dat zij gespeeld hebben. De precieze cijfers hiervan kan ik zo 1 2 3 niet terugvinden, maar dit zou ook zo 2 miljoen euro kunnen zijn. Ik ben geen boekhoudkundig wonder, dus misschien kan ik dit maar beter aan experts overlaten. Wat is eigenlijk het verschil met operationele winst en netto winst? Op vi.nl staat namelijk vermeld dat de nettowinst meer dan 16 miljoen euro bedraagt. Daarbij is het rekening metofzonder transfers al helemaal een vaag iets, aangezien dat over meer jaren uitgespreid is. Het is niet zo dat als Ajax één jaar geen spelers verkoopt, dat er dan geen transfergeld binnenkomt. Dat wordt pas een echt probleem als er meerdere jaren op rij geen transfers zijn, maar goed dat zal voor elke club gelden.

26 september 2014 om 16:07

Dat is ook weer zo...
Van mij is het ook natte vingerwerk hoor, dus de exacte getallen weet ik ook niet. Het is meer een speculatie waarmee ik mijn twijfels leg bij de uiterst positieve berichtgeving. Zo zet ik er een beetje mijn twijfels bij (ook bij Twente leek het zo positief).
Hootch hieronder heeft veel bla bla, maar weinig info. Gelukkig zijn er Ajacieden die er wel normaal op kunnen reageren.

26 september 2014 om 16:12

@jansen Joenite

Niet alleen de premies dalen ook de wedstrijdkosten als je geen CL speelt. Verder zou het kunnen dat we met EL een licht verlies zal draaien, ajax moet daarom ook werken aan de sponsor inkomsten omdat weer positief te maken.

26 september 2014 om 16:23

En wellicht bekijk ik het iets te positief omdat de positieve geluiden nu al jaren hardnekkig zijn. Financieel gezien dan. Als je al een aantal jaar op rij hoort dat er ruime winst geboekt wordt en dat Ajax veilig in de beste categorie zit, dan ga ik er met mn boerenverstand misschien te blindelings vanuit dat het wel zal kloppen.

We kunnen in ieder geval zeggen dat Ajax de financiële huishouding beter op orde heeft dan bijvoorbeeld 10 jaar terug, de hervormingen zijn ook nog niet volledig uitgewerkt en dus kan Ajax mogelijk de komende jaren de boekhouding zo op orde krijgen dat men echt totaal niet meer afhankelijk is van CL-inkomsten. Het niet afhankelijk zijn van uitgaande transfers lijkt mij echter, voor elke club die iets wil presteren, een utopie.

26 september 2014 om 16:38

Er valt natuurlijk niet te ontkennen dat er mooie winsten worden gedraaid waar elke club jaloers op is en heeft Ajax ook geen enkele reden tot klagen wat betreft de kasmiddelen. En ook al maken ze een klein verlies, dan is dat volgens mij nog verwaarloosbaar. Dus zeker niets om je zorgen over te maken.
Maar het geeft wel aan dat Ajax niet alles kan doen en laten met het geld wat ze willen. En wat dat betreft is Overmars niet verkeerd bezig door geen grote paniekaankopen te doen die te veel gaan kosten.

26 september 2014 om 16:41

@shorty1991

Daar is ajax flink mee bezig. Afschrijvingskosten was een groot struikelblok dat is de laatste jaren flink gedaald, de capaciteit van de Arena is vergroot wat meer recettes oplevert, aan jong ajax wordt wat geld verdiend, huisvestiging kosten zijn flink gedaald. Ook wordt er nu structureel geld verdiend aan het vermogen dat ajax heeft, is nu al 0,8 miljoen per jaar en dat is toch lekker.

Ik denk dat ajax dit jaar ook flink op loon gaat besparen, Siem de Jong, Poulsen, Bojan, Vermeer en Blind waren groot verdieners. Viergever, El-ghazi, Zimling en Milik/zivkovic verdienen samen wat minder denk ik.

Een goede sponsor zou een hele goede stap zijn en ze zijn al minder afhankelijk van transfers, vorig jaar heeft dit maar 9,2 miljoen opgeleverd netto. Dat is veel meer geweest.

@jansen Joenite

Dat zie je helemaal goed, ook zie je het beleid duidelijk terug. Er zijn 23 Fte's aangetrokken wat 1,8 miljoen meer kost. Dat zie ik als een investering in de jeugdopleiding. Bovendien is het maatschappelijk gezien mooi dat ajax 23 mensen extra aan het werk zet ipv. het over de balk smijt met transfers.

26 september 2014 om 14:39

Hoezo de selectie bij elkaar gehouden ?. Siem de Jong, poulsen, Blind . om er even een paar te noemen dus ik weet niet wat voor onzin jij zit uit te kramen .

26 september 2014 om 14:47

Wel begrijpend lezen. Ik bedoel dus dat Ajax elk jaar veel geld verdiend met de verkoop van spelers. Maar nogmaals, welke spelers gaan Ajax volgend jaar vele miljoenen opleveren? Ik denk geen omdat er die simpelweg niet meer zijn. Niet voor niets is de totale transferwaarde van de huidige selectie het laagst sinds jaren. Denk dat er weinig clubs zullen aankloppen bij Ajax volgend jaar omdat er geen ''toppers'' meer zijn en blijft de selectie bij elkaar op de spelers na die einde contract zijn.

26 september 2014 om 16:09

Dat heb ik al zovaak gehoord. Cillessen en Klaassen zijn in mijn ogen nu al spelers met een flinke waarde. Van Rhijn, Veltman, Denswil, Serero, El-ghazi, Fischer en Kishna hebben daar ook de potentie voor. Boilesen wil nog even afwachten en Schone is bv. ook wel 6-10 miljoen waard.

Sigthorsson zal wel een miljoen of 7 opleveren volgend jaar.

26 september 2014 om 16:06

Aangezien we nu nog 16,6 miljoen netto winst halen is die klap niet zo groot. Ja we verdienen 27,1 miljoen aan de CL echter besparen we ook flink op premies en wedstrijdkosten als we geen CL halen. De netto transferinkomsten waren dit jaar 9,3 miljoen, niet bijster veel. Ik denk dat het net negatief zal uitpakken zonder CL en transfers, met EL wordt het al gauw quite.

Het zal sterk afhangen van de sponsor die we gaan vinden, als die meer of gelijkwaardig aan Aegon is en we vinden er nog een of twee sponsors bij dan ziet er goed uit, ook zonder CL. Verder kan er aan de merchandise inkomsten gewerkt worden.

Sinds wanneer is het zo hip geworden om spelers met aflopende contracten op de bank te zetten? Ik geloof dat het ooit begonnen is bij Koeman, die Leerdam op de bank plaatste na zijn mislukte winterstoptransfer naar Vitesse.

26 september 2014 om 15:04

Sinds Sulejmani

26 september 2014 om 15:08

Sinds dat er beter naar de toekomst van de club wordt gekeken. En als je weet dat er een speler volgend seizoen niet meer speelt voor je club dan kun je je alvast gaan richten op de toekomst door een mogelijke vervanger kansen te geven.

88 miljoen kunnen ze ronaldo halen, resterende transferopbrengsten gebruiken voor zn salaris

8,7 miljoen inclusief de CL inkomsten betekent toch gewoon verliesgevend wanneer de CL niet wordt gehaald?

26 september 2014 om 14:59

Dan zullen er ook minder kosten met zich meegebracht worden.
de kampioenspremie van 3ton per speler worden dan niet uitgekeerd hè.

26 september 2014 om 15:05

Wat dacht je van de kosten om naar het uitteam te komen en de overnachtingen.

Maar dat wist Jansen Joenite allemaal wel hoor.

26 september 2014 om 15:26

Dat zijn voor Ajax toch altijd maar 3 wedstrijden in het buitenland. De kosten in Nederland zijn makkelijk te overzien.

26 september 2014 om 15:31

Hootch... kun jij bepalen wat ik wel en niet weet?
Zelf denk ik dat jij het niet eens weet als je met iets onbenulligs als vliegreis en overnachtingen aan komt.

Overnachtingen e.d. heb je ook wanneer je EL gaat spelen. Alleen zit er een verschil in inkomsten van zo'n 15 miljoen tussen het spelen van EL en CL.

Ik snap dat het niet leuk is als iemand een beetje kritisch is op je clubje. Daar heb ik ook wel eens last van. Maar ik vind het toch wel een gevaarlijk verschil die niet alleen te verklaren is met een beetje overnachtingskosten en een kampioenspremie. Kampioenspremie is sowieso niet voor de gehele selectie, maar alleen de spelers die >25 wedstrijden hebben gespeeld.

Denswil komt er wel. Het was gewoon te vroeg voor een onervaren duo maar nu dat Veltman ingespeeld raakt en Moisander de uitgang zoekt of te zien krijgt zal denswil zijn kans gaan krijgen. Goede sterke verdediger. Als Veltman dan weggaat zal vd Hoorn ook zijn kans krijgen. Denk niet dat Viergever voor die plaats in aanmerking komt eerlijk gezegd. En met een goed verdedigend centrum kan je ook weer met een tien gaan spelen. Hopelijk komt vd Vaart, Schone aflossen.

Clissen
van Rhijn
Veltman
Denswil
Boilesen
Klaassen
vd Vaart
Viergever
El Ghazi
Milik
Fischer
26 september 2014 om 15:44

Schöne aflossen? Omdat?

26 september 2014 om 16:57

Omdat die weggaat, in de winter of ni de zomer dat is duidelijk. Met een aflopend contract kan hij in Italie of Spanje zo twee miljoen per jaar pakken voor een driejarig contract. Denk je dat hij dat gaat laten liggen voor minder dan de helft bij Ajax?

26 september 2014 om 18:39

Het staat helemaal niet vast dat Schone vertrekt. Ajax gaat eerdaags met hem om de tafel om te praten over een verlenging (wat in mijn ogen al gebeurd had moeten zijn), waar Schone voor open staat. Het dus echt nog niet zeker dat hij op korte termijn vertrekt.

weet iemand hoe ajax er in europa voorstaat vergeleken me andere clubs financieel ?
moisander is wel toe aan een nieuwe uitdaging vind ik,die gaat naar een duitse club.
denswil kan zijn plek dan innemen.

Ik vind het resultaat echt heel matig. Als je 100 mil verdient en je houdt 10 mil over dan betekent dat gewoon dat je 90% kosten hebt. Das echt enorm veel.. Hoe kunnen de kosten in godsnaam met 3 ton!! omhoog gaan?

26 september 2014 om 15:03

Kampioenpremies, boetes, meer geld naar de jeugdopleiding. Kan van alles zijn.

26 september 2014 om 15:04

Drie ton is niet veel op 100 miljoen. Ik ben het met je eens dat er weinig overblijft. Maar bij een voetbalclub is de belangrijkste drijfveer wel de spelers. Deze zijn dan ook weer bijna de helft van alle gemaakte kosten. Dat is bij elke club zo.

26 september 2014 om 15:05

Bij de olie clubs als Man City wordt veel meer dan 50% van de omzet aan lonen besteed.

26 september 2014 om 15:11

Nee klopt maar dat zijn ook clubs die niet zelfstandig het club kunnen voeren. Daar wordt het te kort gewoon steeds aan gevuld met olie geld.

26 september 2014 om 15:37

@frikx

ik vind de matigheid wel meevallen als je bedenkt dat ze dus een netto winsmarge van 10% halen. Ik weet niet hoe het precies zit, maar zullen er in die 90% die jij benoemt ook geen afschrijvingen paatsvinden? Ajax doet namelijk geregeld investeren in spelers maar schrijven daar ook zeer zeker in af in sommige gevallen. Ik zie de toekomst in ieder geval rooskleurig in met het huidige beleid.

Ik hoop alleen dat er in de toekomst wel weer wat betere spelers aangetrokken of op zn minst behouden kunnen blijven zodat je wat serieuzer kans maakt om verder te komen in de CL

26 september 2014 om 16:16

Investering in het aantal Fte's in de begeleiding maar er is ook een effect aan de inkomsten kant daling van sponsorinkomsten, TV en merchandising, kaartverkoop europa. Dit vind ik zorgelijk, echter positief is juist weer gestegen competitierecettes, gedaalde huisvestigingskosten en rente inkomsten op het vermogen.

CL doet een hoop gebied van inkomsten maar ook op uitgaven, kampioenspremies zijn vrij hoog bij ajax. Zonder CL en trannsfers maar met EL zal ajax ongeveer quite draaien en misschien een licht verlies.

Overigens de bedrijfslasten zijn met 0,3 miljoen gedaald niet gestegen.

Gelijk verkopen die moisander. Denswill is niet minder dan hem.
Verder moeten ze ayoub aantrekken als linkermiddenvelder. Riedewald linksback neer zetten.

Cillessen
Rhijn veltman denswill riedewald
Klaassen Fischer ayoub
Gazi Milk kishna

Misschien dat ik ergens overheen kijk. Maar Ajax behaald een winst van 8-9 miljoen euro. Met alle CL inkomsten en transfer inkomsten eraf hadden ze dus dik verlies geleden?

26 september 2014 om 15:03

Nee zo werkt het niet.

Netto winst is overigens niet 8-9 miljoen maar 16.6 miljoen.

26 september 2014 om 15:16

"de omzet bedroeg 103,8 miljoen euro, terwijl de bedrijfskosten met drie ton stegen tot een totaal van 95,1 miljoen euro. Dat levert een operationeel resultaat op van 8,7 miljoen euro op."

Lees ik ergens overheen? Omzet is nu 104, zonder CL en transfers zou dat dan toch 80 miljoen zijn?

26 september 2014 om 15:33

Als ajax geen speler verkocht zou hebben de afgelopen 10 jaar had men nu de cl kunnen winnen. Natuurlijk worden transferinkomsten mee gerekend in de resultaten. Als een bakker geen brood verkoopt dan schrijft ie ook rode cijfers. CL brengt ook hoge kosten met zich mee dus 1 op 1 gaat die berekening niet op. En de cijfers zijn ook broos, daarom ook niet zo gek dat men bij ajax hand op de knip houdt mssn dat meerdere mensen dat begrijpen bij het zien van de cijfers.

26 september 2014 om 15:45

Daar heb je gelijk in. Las net op een andere site dat de winst 16,6 miljoen was. Ik snap dat ze normaal gesproken elk jaar spelers verkopen. Maar stel ze zeggen komende zomer: We verkopen geen spelers. Dan draait de club dus verlies.

26 september 2014 om 16:01

Wanneer de club gewoon CL speelt en geen buitensporige uitgaves verricht aan transfers en andere faciliteiten rondom de club (zoals stadion en jeugdopleiding) dan schrijft de club net zo goed zwarte cijfers. Al is de kans groter dat de nettowinst over het hele boekjaar kleiner zal worden.

Bij het missen van de CL, kan het een ander verhaal worden. Maar dat valt lastig te analyseren, gezien het kampioenstelsel, mindere huisvestingskosten door mindere wedstrijden wat Ajax dan weer minder hoeft te betalen.

26 september 2014 om 16:19

Omzet zonder CL en transfers zou zijn. 104-27,1-9,3 = 67,6 miljoen. Echter begroot ajax op EL die inkomsten kun je er weer bij optellen, plus dalen de kosten dan flink door minder premies en wedstrijdkosten.

26 september 2014 om 16:24

Volgens jou maakt het toch niet uit of ze CL of EL spelen aangezien Ajax EL begroot? En nu lees ik dat het een ander verhaal kan worden bij het missen van Cl voetbal....

Als je denkt dat Viergever goed linksback kan spelen, waarom geef je hem dan niet de voorkeur boven Boilesen? Die man is al weken hopeloos uit vorm!

26 september 2014 om 15:26

Tot voor kort was er geen (goed) alternatief voor de verdedigende positie op het middenveld. Daarbij verdient Boilesen na zijn blessure ook wel wat tijdmom in zijn ritme te komen. Voor hetzelfde geld komt ie er snel weer bovenop en verkoop je hem voor 10-15 miljoen, zoiets zie ik met Viergever niet zo snel gebeuren. Desalniettemin mag wat mij betreft Boilesen ook best eens banken.

Ik vind dat ajax goed bezig is. Niet meteen weer grote investeringen doen maar eerst goed sparen. Met veel geld kan je vaak nog meer geld maken. Ik denk dat Ajax een voorbeeld neemt aan clubs zoals arsenal en bayern munchen, die ook financieel gezond zijn en op sportief gebied ook nog eens goed presteren.

Natuurlijk zal ajax nooit dat niveau gaan halen maar ik hoop dat ze door goede bedrijfsvoering, in de toekomst weer relatief goede spelers kunnen halen of in ieder geval de beste jongens kunnen behouden.

Fout van VZ: bedrijfskosten daalden met 3 ton naar 95.1, ze waren vorig jaar 95.4

Operationeel resultaat vind ik ook vrij weinig.

Maar ik snap niet want dan het verschil is tussen netto winst en operationeel resultaat, waar zit dat hem in?

Verder is het natuurlijk niet zo dat je zonder CL en transfers enzo ook 95 miljoen euro aan kosten hebt. Geen kampioenspremies enzo scheelt namelijk ook erg veel.

26 september 2014 om 17:01

In het operationele resultaat zijn een paar dingen niet meegenomen; Netto transfervergoeding ( 9,34 miljoen), Belastingen (-5,54 miljoen), financieel resultaat ( 0,76 miljoen) verreken dit met het operationele resultaat en je hebt de netto winst. Dividend kan hier ook nog in verrekend worden echter die keert Ajax nooit uit.

CL zit dus wel degelijk in het operationele resultaat verwerkt, echter zitten verhoogde bedrijfslasten door premies en wedstrijdenkosten dat ook.

Waarom koopt Ajax geen goede spits en een goede ervaren verdediger. Ze hebben toch een eigen vermogen van 88 miljoen euro. Daarvan kunnen ze een goede spits aantrekken en een verdediger. En het liefste in de winter ieder geval een ervaren speler halen.

26 september 2014 om 15:57

Je moet niet naar het eigen vermogen kijken van 88 miljoen, maar na de liquide middelen (60 miljoen). Dat zijn de financiële middelen die Ajax heeft om haar selectie of andere faciliteiten te verbeteren.

Gezien de nog steeds hoge kostenposten en uitgaves die het doet aan o.a. de jeugdopleiding, stadion en andere faciliteiten is het begrijpelijk dat Ajax de komende jaren nog steeds de hand op de knip houd en alleen tot actie overgaat wanneer een speler betaalbaar is met uitzonderlijke kwaliteiten.

26 september 2014 om 17:05

Waarom niet? Omdat ons operationeel resultaat echt niet zo geweldig is, met enkel EL en weinig tot geen transferinkomsten zouden we op dit moment een klein verlies draaien. Een flinke transfer daar heb je jaren last van door verhoogde afschrijvingen, dat was met Sulejmani het geval bijvoorbeeld. Oftewel het is onverantwoord kijkende naar het operationele resultaat, de CL inkomsten en transferkosten zijn geen structurele inkomsten.

Verdedigers hebben we totaal niet nodig alle posities driedubbel bezet en voor de spits hebben we ook drie man, tenzij Sigi wordt verkocht hebben we geen spits nodig. Daarnaast zet ajax vooral in op de opleiding en niet op aankopen, daar heb je deze hoge afschrijvingen bv. niet en daarnaast zijn die spelers veel beter gewent aan het spelletje van ajax. Dure aankopen zijn wat dat betreft geen garantie dat hebben we met Miralem wel gezien.

Ik ben redelijk teleurgesteld? 8,7 miljoen winst, dit betekend dus dat we een flinke verlies zouden lijden als we geen CL hadden gespeelt? En dit is dan nog met minimalistische transfer uitgaven...

Ajax moet gewoon zo doorgaan. De mensen die vinden dat ze het geld op het veld willen zien begrijpen niet dat ze nu veel slimmer zijn. Ze wachten gewoon het moment af van wanneer er een goede lichting opstaat en dan gaan ze knallen. Het moment is er nog niet. Gewoon een goede buffer opbouwen om als het nodig is spelers langer vast te houden in de toekomst. Wil Ajax weer succes hebben in Europa dan moet het het moment afwachten en dan snel toeslaan, het moet allemaal kloppen op het moment dat je ervoor gaat. Net als in 95.

26 september 2014 om 15:58

hier ben ik het helemaal mee eens. Als de lichting goed is hoef je je misschien maar op een paar plekken echt goed te investeren en dan heb je een goed elftal. Wil je dat nu op dit moment creëren dan moet je op elke positie flink investeren en daar hebben ze het geld nu nog niet voor. Ik vraag me wel af dat als ajax geen CL had gehaald of ze dan nog steeds een winst hadden geboekt? Wat ik me nog meer afvraag.. als de verkopen van dit jaar er nog niet in zijn verwerkt, zijn de verkopen van dat jaar ervoor wel erin verwerkt zoals eriksen, vertonghen anita en volgens mij vergeet ik er nog een paar

26 september 2014 om 17:10

Kijkende naar de A1 wordt wel echt enthousiast, het beleid lijkt zijn vruchten af te werpen want dat is echt een geweldig elftal. Daarnaast denk ik dat ajax het financieel nog helemaal niet aan kan om flink meer te kopen.

Ajax is weer erg inconsequent bezig met Moisander. Ooit had Ajax een grote mond dat spelers voor hun laatste contractjaar moesten bijtekenen of anders op de bank/tribune zouden komen. Nu speelt Moisander gewoon wedstrijden en heeft hij nog niet bijgetekend. Eigenlijk zou hij volgens de ajaxfilosefie niet eens gespeeld mogen hebben dit seizoen.

Zo zie je maar hoe hard een ajax principe is.

26 september 2014 om 16:33

Helemaal mee eens. Dat heeft allemaal met vriendjespolitiek te maken.
Sulejmani en de Boer lagen elkaar niet zo waardoor de Boer die beslissing genomen heeft.
Bij Moisander houdt hij zijn hoofd boven water terwijl Denswil op de bank eindeloos op zijn kans wacht.

26 september 2014 om 16:53

precies en wat denk je van bazoer? Destijds weggelokt bij PSV en ook hij geeft hij geen kans (viergever kan linie terug).
De vraag is of de boer wel vertrouwen heeft in de jeugd van ajax.

26 september 2014 om 16:56

Nee hoor. Ze hebben nog niet eens gepraat kortom dat zullen ze eerst gaan doen, ajax heeft zich eerst gericht op de transferperiode en gaat nu praten met de mensen met kortlopende contracten. Pas als daar niks uitkomt dan zullen ze gaan besluiten om hem niet of minder te laten spelen.

27 september 2014 om 11:29

Afcnats: praten doe je voor het nieuwe seizoen en als de speler niet wil verlengen dan zou de boer hem op de bank zetten. Zeer inconsequent en gewoon vriendjespolitiek.

27 september 2014 om 11:30

onzin, eerder is meerdere keren door ajax gezegd voor het seizoen bijtekenen en anders niet spelen. Dat was duidelijke taal van ajax. Maar kennelijk is dat dus niks waard, dus de spelers van ajax moeten zich daar dus niet meer mee onder druk laten zetten. EN moisander kan beter transfervrij weggaan. Heeft hij zelf de regie bij het uitzoeken van een leuke club en krijgt hij ook een flinke berg tekengeld.

88 miljoen en dan zo'n droevig slecht elftal hebben.

Toen Vertonghen bij Ajax wegging was Denswil er nog niet klaar voor en toen werd Moisander als een soort tussenoplossing gekocht!
Dat heeft hij toch geweldig gedaan maar persoonlijk vind ik dat er meer lengte in de Ajax verdediging moet komen en laat nu net Denswil er (bijna) klaar voor zijn!

Stefano loopt nu toch al een tijdje mee dacht ik zo en ook nog eens ervaring met grote wedstrijden, zoals Barca uit, Milan uit, Celtic enz. dus van mij mag hij de kans krijgen!

26 september 2014 om 16:55

Inderdaad, zou perfect zijn als Denswil het stokje gaat overnemen. Moet hij alleen wel zijn contract gaan verlengen of heeft hij dat inmiddels gedaan? Dan kan Mirani/riedewald uit de opleiding de plek van Moisander innemen. Eventueel hebben we de 'ervaren' Viergever nog maar ik verwacht hem toch op de VM positie nodig te hebben tenzij Bazoer zich stormachtig ontwikkeld.

Blijft toch verbazingwekkend dat Ajax blijkbaar veel geld op de bank heeft en een hoge omzet draait en alsnog niet wil of kan investeren. Als ze nu een paar directe versterkingen halen kunnen ze de komende jaren fluitend kampioen worden..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren