Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Explosieve sfeer’ bij Ajax: ‘Alfred Schreuder loopt door een mijnenveld’

Laatste update:

Over twee dagen hervat Ajax de Eredivisie met een uitwedstrijd tegen NEC. De Amsterdammers gingen met een flinke kater de winterstop in, wisten de laatste drie competitiewedstrijden (tegen FC Emmen, Vitesse en PSV) niet te winnen en moeten alle zeilen bijzetten om de 37ste landstitel te veroveren. Mike Verweij legt in een uitgebreide analyse in De Telegraaf alle pijnpunten bloot en spreekt van een 'explosieve sfeer'.

Als grootste pijnpunt noemt Verweij het falende beleid bij Ajax. De Amsterdammers slaagden er na het vertrek van Marc Overmars nog niet in om een vervangende technisch directeur aan te trekken. Gerry Hamstra en Klaas-Jan Huntelaar nemen daarom voorlopig de honneurs waar. Een wereld van verschil met Overmars, stelt Verweij. "Op het moment dat de spelers na het debacle bij Emmen (3-3) op de laatste speeldag voor het WK een gesprek wilden met Edwin van der Sar om dingen te verbeteren, vond de algemeen directeur dat niet nodig", doelt hij op de manier waarop Van der Sar de rol van Overmars probeert in te vullen.

"Overmars had, los van de miskopen die ook onder zijn bewind plaatshadden, de gave selecties te smeden die konden wedijveren met de grote clubs in Europa", gaat de Ajax-watcher verder. "Juist nu Ajax door het vertrek van acht (potentiële) basisspelers sportief werd uitgekleed, was de aanwezigheid van een vergelijkbare sluwe koopman gewenst. Helemaal, omdat Schreuder bij diens aanstelling was beloofd dat er maximaal vier basisspelers zouden vertrekken. Inmiddels zijn het er acht. Ajax denkt op sportief gebied met weemoed terug aan de tijd dat Marc Overmars en Erik ten Hag aan het roer stonden."

Volgens Verweij is het falende beleid terug te zien in de zomeraankopen. "Met een beetje goede wil kunnen alleen Steven Bergwijn en Brian Brobbey voorlopig als bruikbaar worden bestempeld. Jorge Sánchez is in de verste verte geen Noussair Mazraoui, Calvin Bassey moet heel grote stappen maken om Lisandro Martínez te doen vergeten en Francisco Conceição mag voorlopig de veters van Antony nog niet vastmaken. Het is een raadsel waarom de bewezen topscouts Henk Veldmate en Hans van der Zee aanvankelijk werden genegeerd door Hamstra, Huntelaar en Van der Sar. Pas nadat de ene na de andere speler een kat in de zak bleek, werd het oor weer bij de scouting te luister gelegd", aldus Verweij.

"Het gebrek aan (sportief) leiderschap binnen Ajax, de opstartproblemen van Schreuder, de tegenvallende resultaten, het vertrek van de familie Blind en de onvrede bij de laatste jaren zo verwende Ajax-fans, zorgen in Amsterdam voor een explosieve sfeer", luidt de slotconclusie. "Het maakt de opdracht de mijnen op de lange weg naar de landstitel te ontwijken voor Schreuder er niet makkelijker op."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat er bij Ajax zoveel macht wordt gegeven aan een incapabele passant als Schreuder, die er naar mijn verwachting over maximaal een maand uitligt, is niet te verkroppen. Pure Ajacieden jaagt hij tegen zich in het harnas, zijn spel is nog slechter dan onder Wouters en zijn gedrag heb ik nog nooit gezien bij Ajax. Dat Blind wel naar Bayern gaat is een hard gelag en dat gun ik Schreuder. Hij had Blind, Tadic en Klaassen juist voor zich moeten winnen, die mannen kennen de klappen van de zweep en weten hoe ze de Europese (sub)top kunnen wegspelen. En nee, daarvoor hoef je ze niet altijd op te stellen. Maar je houdt op z'n minst rekening met ze, in en naast het veld. Schreuder heeft dit Ajax in totale disbalans gebracht en de directie laat het toe.

6 januari 2023 om 08:09

Maar myvision, dat geldt toch ook voor H2?

Welke kwalificaties en ervaring heeft Huntelaar dat hij deze rol kan uitvoeren?

Toen bij Feyenoord Van Geel opstapte, stapte Troost (en in zijn kielzog Kuijt) in het opengevallen gat. Los wat je van de mannen vindt, mensen met zwaar en resp. behoorlijk Feyenoord verleden. Dat bleek niet voldoende voor de functie, die echt meer inhoudt dan een spelertje links of rechts kopen.

Dat Schreuder het nog niet op de rit heeft, mag toch geen excuus zijn daar ook niet een deel van de schuld neer te leggen? Feitelijk zijn zij verantwoordelijk voor spelersbeleid (niet Scheuder) en zal je eerder bij hun (en Sar) het vertrek van Blind moeten zoeken.

6 januari 2023 om 08:21

Tsja, deels eens. Huntelaar had volgens mij Ziyech al gestrikt alleen werd dat weer tegengehouden door de vrienden van de RvC. Dan komen ze met Ocampos op de proppen. Ik denk dat Huntelaar vooral op zijn netwerk onder de voetballers was geselecteerd en hij is ook een echte Ajacied. Maar dat dit nog niet super succesvol verloopt ben ik eens, al haalden ze wel Bergwijn die in het begin gewoon leverde en uberhaupt de reden is waarom we nog enigszins meedoen in de Eredivisie.

6 januari 2023 om 08:27

Het verval bij Bergwijn is voor mij het grootste raadsel. In de interlands voordat hij was aangetrokken en de eerste 5-6 wedstrijden bij Ajax was hij echt geweldig, maar daar is niets van over.

Ik vind het te kort door de bocht om daar Schreuder de schuld van te geven. Bergwijn zou op zijn individuele klasse ook in een volledig niet draaiend elftal met regelmaat wedstrijden moeten kunnen beslissen (beetje Martin Jol idee).

Wellicht was die periode voor Bergwijn niet representatief

6 januari 2023 om 08:33

@NJfromVOL, Huntelaar heeft ook helemaal geen macht. Heeft hij zelf ook aangegeven. Hij is puur assistent en neemt geen beslissingen. Hij benadert echter de spelers of ze er voor open staan naar Ajax te komen. Hamstra gaat echt over welke spelers er gehaald worden, en doet de onderhandelingen. H2 ligt leuk in de mond, maar het is gewoon Hamstra die de technische beslissingen neemt. En dat gaat nog niet echt succesvol. Ajax lijkt ook weinig aanstalten te maken opzoek naar een nieuwe TD

6 januari 2023 om 08:38

MB, dan gaat het daar al mis.

Dan is Hamstra (wie?) te licht, Overmars zal ongetwijfeld het netwerk van derden gebruikt hebben, maar had nooit een assistent.

6 januari 2023 om 09:02

"huntelaar had volgens mij Ziyech al gestrikt alleen werd dat weer tegengehouden door de vrienden van de Rvc".

Ajax wilde Zyech vorig seizoen huren en daar wilden zowel Zyech als Chelsea niet aan. Aan het definitief halen van Zyech zitten torenhoge kosten verbonden terwijl hij gezien zijn leeftijd geen enkele restwaarde meer zou hebben als zijn contract zou aflopen. Daar komen ook nog eens extreem hoge loonkosten bovenop en dan heb je het dus gewoon over een volstrekt onverantwoorde investering. Bovendien heeft Zyech net als Blind een achilleshiel met zijn bovenmatig hoge balverlies en dus ook net als Blind een team om zich heen nodig waarmee kan worden voorkomen dat de gevolgen van dat balverlies onbeheersbaar worden. En dat team kan Ajax hem net zo min bieden als men dat Blind kon bieden waardoor diens vertrek onvermijdelijk was geworden. Het huidige Ajax hangt als los zand aan elkaar en er valt geen enkele lijn in het spel te ontdekken. De linker hand heeft geen enkel idee waar de rechter mee bezig is en op een enkele uitzondering na lijken de spelers nauwelijks bereid om veel energie in de wedstrijden te steken en wordt er af en toe bijna vanuit stilstand gespeeld. Het spel zonder bal is bij FC Emmen nog beter geregeld. Spelers vertikken het om te proberen om zich aan de dekking te onttrekken om zich aanspeelbaar te maken en in zo'n team heeft Zyech natuurlijk helemaal niets te zoeken. Dan kan je al die tientallen miljoen die het kost om hem vast te leggen net zo goed meteen door het afvoerputje spoelen.

6 januari 2023 om 09:04

Op wat baseer jij dat Schreuder er over een maand uitvliegt? Ik lees het vaker maar lijkt me ijdele hoop. Als je na een teleurstellende seizoenshelft niet van Emmen wint is het uitgesproken moment daar. Vol verwachting klopte ons hart die avond maar het ging geruisloos voorbij. Er is een patstelling ontstaan waarbij Blind kennelijk heeft duidelijk gemaakt: Schreuder of ik. Hoe dat verliep is inmiddels ook duidelijk. Vanuit Ajax is zonder veel woorden duidelijk gemaakt dat er vertrouwen blijft in de trainer. nu kun je er in mijn beleving vrij zeker van zijn dat ze hem ook bij nieuwe onvermijdelijke zeperds gaan laten zitten en het seizoen met hem afmaken. Ben er niet blij mee, maar moet wel zeggen dat ik tot vandaag nog niet één suggestie voor een goed, beschikbaar/haalbaar alternatief heb gehoord.

6 januari 2023 om 09:06



Njfromvol
"het verval bij Bergwijn is voor mij het grootste raadsel. In de interlands voordat hij was aangetrokken en de eerste 5-6 wedstrijden bij Ajax was hij echt geweldig, maar daar is niets van over."

Het verval van Bergwijn verbaasd mij totaal niet. Zo ging het namelijk bij PSV ook altijd. Had hij een goede periode, daarna leek hij soms niet eens mee te spelen. Wedstrijden lang. Mooiste van alles is nog wel dat Ajaxfans dachten dat ze met Bergwijn iemand hadden aangetrokken die 'opvalend veel scoort'. Terwijl hij zowel bij PSV als bij Spurs nooit bekend heeft gestaan om zijn scorende vermogen.

Het is geen slechte voetballer trouwens, dat niet, maar die hoge verwachtingen over hem waren misplaatst. En dat veroorzaakt het 'raadselachtige' verval. Zoals je zelf ook al zegt: totaal niet respresentatief, die begin periode.


6 januari 2023 om 09:14

@DolorAsinum, eens dat er veel mis is en financieel niet te zwaar moet worden ingezet op een individuele speler, bij gebrek aan algeheel goed technisch beleid. Dat gezegd hebbende, denk ik dat ze afgelopen zomer hadden moeten doorpakken voor Ziyech. omdat ik overtuigd ben dat hij 1) een waardige vervanger zou zijn voor Antony, een positie die nu gewoon zwaar onder bezet is. 2) hij gezien zijn leeftijd en status wellicht een soort Tadic rol zou kunnen vervullen voor de komende 3/4/5 jaar - in de zin een absolute topper voor Ajax begrippen, die gelukkig is in Amsterdam en geen haast meer heeft te vertrekken, waaraan velen zich kunnen optrekken. 3) restwaarde is in zo een uitzonderlijk geval veel minder van belang. Kijk wat Blind en Tadic voor Ajax betekend hebben, was op voorhand duidelijk dat die niets meer zouden opbrengen en veel salaris zouden kosten, maar ze vormden wel het fundament voor het laatste succes van de club en dat heeft indirect zo fkkn veel geld opgeleverd. Tuurlijk moet je elders in je selectie zorgen dat je met talenten over groeikapitaal beschikt. Maar een topper op leeftijd kan ook veel brengen. 4) vergelijking met balverlies Blind gaat wat mank, dat is op een backpositie veel vaker dodelijk en Ziyech compenseert dat ook met het creëren van veel kansen, legt er zo drie per wedstrijd op je stropdas. Kijk je wil geen 10 Ziyechs in je elftal, maar die ene die moet Ajax heel snel halen.

6 januari 2023 om 09:22

Het was Overmars die Hamstra als zijn eigen assistent aanstelde hoor

6 januari 2023 om 09:25

Kante in zijn topseizoen had hij wel 14 goals en 12 assists, dus dat hij wat toe kan voegen bij een Nederlandse topclub staat buiten kijf. Sommige Ajacieden dachten alleen dat ze hem na 2 seizoenen weer voor 70 miljoen konden verkopen, maar dat uitzonderlijke talent is hij niet.

6 januari 2023 om 09:40

@manodedios. Ajax is en blijft een grote naam. En nee heb je ja kan je krijgen. Ga voor een grote naam. Enkele hele grote die beschikbaar zijn, zijn bijvoorbeeld: van Gaal, Wenger, Tuchel

6 januari 2023 om 09:46

1 van de weinige foutjes van Overmars.

6 januari 2023 om 10:18

@constant zo als ik bij zijn aankoop al aanduiden. Je haalt er een nieuwe promes mee in huis( nee dan heb ik het natuurlijk niet over het steek incident) kwa karakter. Hij begon heel sterk maar toen het minder ging was hij de eerste die een volledig verval vertoonde. Daarna begon die ook ze trekjes te krijgen in interviews en perscos. Dus nee zo vreemd is zijn verval echt niet.

6 januari 2023 om 10:21

Verval Bergwijn heeft natuurlijk alles te maken met Kudus. Vanaf het moment dat Kudus naast hem ging spelen werd Bergwijn met de week slechter, want Bergwijn kon zijn spel niet meer spelen en werd gedwongen langs de lijn te plakken omdat alle ruimtes die hij normaal heeft om naar binnen te trekken werden dichtgelopen door Kudus.

Het feit dat hij vervolgens vanaf rechts kwam te spelen hielp ook niet mee.

6 januari 2023 om 10:32

Nou ja, Hamstra is ook maar gebruikt als noodverband op het moment dat Overmars weg moest...

Huntelaar heeft nog niet eens een officiele funcite binnen de club en was liep enkel mee als snuffelstage om te kijken of een functie als TD (directeur Voetbalzaken) uberhaupt iets voor hem is.. Ook hij is in eens naar voren geschoven.

Maar inderdaad, ze hebben geen mandaat en mogen niets zelf beslissen. Overigens had Overmars dat ook niet direct, ging ook 1-1.5 jaar overheen voordat hij de volledige macht kreeg.

6 januari 2023 om 10:41

Hamstra werd juist aangetrokken om de losse eindjes die Overmars liet, aan elkaar te knopen. En dat betrof vooral het in de gaten houden van aflopende contracten, want dat was een item waar Overmars niet altijd sterk in was. Dus moest daar een administrateur voor worden gezocht, met enige kennis van zaken. Maar nu is de voor TD bij Ajax volkomen ongeschikte Hamstra plots mede spil in het aankoopbeleid. En hem kennende - als amateurtrainer en min of meer mislukte TD bij Heerenveen - laat hij deze kans zich niet ontglippen. Want de man is onwijs met zichzelf ingenomen. En ziet niet dat de TD vacature van Ajax een heel ander profiel vraagt. Mede schuldig daaraan is de immer onzichtbare van der Sar. Als het te heet wordt in de keuken, moet je opletten wie als eerste wegloopt. Je kunt in die situatie al je geld inzetten op de huidige AD van Ajax…..

6 januari 2023 om 10:49

Verweij legt het probleem niet neer bij de Trainerstaf en dat kan ook niet in zijn geheel want bijvoorbeeld Ocampos is natuurlijk niet goed te praten dat die aangetrokken is. Wanneer je een dergelijke speler haalt moet hij er gewoon staan, kan wel iets tegen vallen maar hij kan helemaal niets of is helemaal niet het type speler wat de technische staf wil. Conclusie belachelijke aankoop en idd H2 aan te rekenen. Bassey vind ik een ander verhaal dat is een speler voor de toekomst alleen is er een dergelijk hoog bedrag voor betaald dat de verwachtingen irrieel zijn. Bassey had dit seizoen moeten meehobbelen maar nog geen bepalende basisspeler moeten zijn dat kun je niet verwachten alleen door het vertrek van Martinez moest hij dat wel worden. Alleen had gewoon Blind opgesteld met Timber dan heb je het meeste voetbal in de ploeg en ja hij is af en toe verdedigend minder (blind) maar voor de eredivisie nog prima bruikbaar. Het zou toch een tussenjaar worden maar met de selectie die Schreuder kreeg kun je nog steeds eenvoudig kampioen worden met twee vingers in de neus. En nu komen we bij het echte probleem. Schreuder heeft geen speler beter gemaakt allemaal zijn ze minder gaan spelen (timber, Blind, Tadic, Bergwijn, en ga zo maar door). dat is de trainer wel aan te rekenen. Dat het wisselvallig kan zijn dat is logisch maar er zit geen enkele stijgende lijn in de ontwikkeling van spelers, niet als individu maar zeker niet als team en nu wil meneer nog meer spelers wat wil hij daar mee doen dan? wil hij een klein leger worden en 22 man gaan opstellen oid? Absurd dit. ik ben bang dat Schreuder er mag blijven zitten tot medio maart en dat men dan (na een verloren seizoen) alsnog afscheid van hem neemt maar dan is het wellicht wel te laat en heb je geen CL meer. Enige wat hij mee heeft is dat PSV Gakpo verkocht heeft en Feyenoord veel geblesseerde spelers en geen geld, Wellicht dat Ajax nog gaat verrassen maar heb er wel een hard hoofd in en met mooi voetbal gaat het zeker niet gebeuren. Kunnen we niet Overmars terughalen? Nog een enkele rechtzaak gezien en je bent pas schuldig na bewezen feiten.......

6 januari 2023 om 11:04

Hij was bij Nederland ook niet meer in vorm dus heeft er ook niks mee te maken dat Ajax niet draait nu

6 januari 2023 om 11:41

@xajafc Helemaal eens met je verhaal. Alleen wat ik uit eerdere berichten en interviews begreep is datBassey op verzoek van Schreuder is gehaald en Ocampos perse moest komen omdat hij zo nodig een vervanger moest hebben voor Anthony. Vergeet niet, Schreuder heeft 1,5 jaar in spanje gezeten, hij wist precies wat voor type speler ocampos is en heeft toen akkoord gegeven op de deal.

6 januari 2023 om 12:09

@xajacfa

Dat kan je toch niet menen? € 23 mln neertellen voor een speler (op een na hoogste bedrag dat Ajax ooit betaald heeft ?) en dat zeggen dat hij "bassey had dit seizoen moeten meehobbelen maar nog geen bepalende basisspeler moeten zijn".

Ajax is de meest kapitaalkrachtige club, maar voor zo'n bedrag moet je verwachten dat een speler er staat en zelfs veelal bepalend is.

Meehobbelen vind ik een mooie kwalificatie voor spelers als Conceicao, Sanchez, Lucca en Grillitsch

6 januari 2023 om 13:41

Alfred Scheuder is zelf een mijnenveld.

6 januari 2023 om 08:11

@myvision,

Je woorden zijn volledig geplaatst, misschien zijn/waren Blind, Klaassen en Tadic toe om af en toe wissel te zitten. Ze worden tenslotte ouder. Desondanks zijn het de meest ervaren spelers in je selectie en de afgelopen vier jaar de absolute leiders en uitblinkers. Sterker nog, Tadic presteert nog steeds met afstand beter dan Bergwijn bijv op links.

Zulke spelers maken of breken je als trainer. En een Daley Blind kan echt wel begrijpen dat hij af en toe wissel moet zitten ten faveure van een fitte wijndal. En een Tadic snapt ook wel dat Bergwijn kansen moet krijgen op links.

Hetgeen waar het mis gaat is wanneer je Blind op de bank houd voor Wijndal, vervolgens voor Rensch. En vervolgens zelfs Bassey op linksback neer zet zodat Baas op rechtsback in kan vallen.
Dan verlies je als trainer/leider/manager de groep. Want niemand begrijpt dat.

6 januari 2023 om 08:19

Blind heeft duidelijk aangegeven dat hij zich goed genoeg acht voor een basisplek en hij zich niet op de bank ziet zitten. Schreuder heeft juist met hem gezeten om te zeggen dat hij wel eens op de bank kon zitten. Dat wilde blind niet. Als je bij een wissel al zo kinderachtig reageert dan begrijp je het dus niet als je af en toe op de bank komt. Dat was juist het hele probleem. De reden waarom er een jeugdspeler eerder inviel was juist omdat blind zich zo gedroeg. Dat pikte schreuder niet. Klaassen baalt maar gedraagt zich professioneel en geeft alles. tadic is nooit een wanklank van geweest als hij gewisseld werd of op de bank zat en geeft ook alles als hij erin komt. Als blind diezelfde instelling had, dan was er nu helemaal niets aan de hand geweest.

6 januari 2023 om 08:35

@Soccerfan_1 Als spelers het niet accepteren bewijst dat toch vooral dat de Schreuder het niet goed heeft gemanaged. Van Blind heb je in zijn ManU tijd nooit een wanklank gehoord…waarom zou hij nu dan op eens anderen reageren?

6 januari 2023 om 09:01

@Tipptopp,

Juist, een manager kan alleen managen als hij de groep voor zich wint. Dit is in het bedrijfsleven niet anders. Je kan qua titel manager zijn, als men je niet respecteert word er niet het maximale uit de groep gehaald.

Het is overduidelijk dat de spelersgroep niet achter Schreuder staan en niet voor hem door het vuur willen.

Je ziet bij United dat Erik ten Hag door Ronaldo in een moeilijk parket werd gezet. Maar die is daar als winnaar uitgekomen en heeft de hele selectie mee gekregen daar in. Met duidelijke richtlijnen, standvastigheid en discipline.

6 januari 2023 om 09:14

Tadic heeft nooit wissel gezeten ondanks zijn belabberde spel. Wel werd hij na tig slechte wedstrijden op het eind eindelijk eens gewisseld. Ik snap dat Tadic in jullie ogen als Ajacied onaantasbaar is en dat had Schreuder ook goed door. Ook onder Ten Hag had Tadic mindere periodes, maar ook hij wisselde Tadic (vrijwel) nooit.

Daar Tadic altijd moet spelen heeft Ajax een probleem gecreëerd met het aantrekken van Bergwijn. Voor 30 miljoen (incl. premies etc.) en de status die Bergwijn hierdoor vergaarde, dien je ook hem op te stellen.

Bij Ajax zullen ze gedacht hebben, Bergwijn - Tadic - Anthony met Brobbey en Conceicao als back-up. Anthony werd verkocht en zijn opvolger Ocampos past niet in het ajax-systeem. Brobbey kan op 1 of andere manier geen 90 minuten aan of meerdere wedstrijden in de week. Kudus bleek een goed alternatief. Maar dan blijf je wel het probleem houden met Tadic en Bergwijn die beiden moeten spelen en allebei het liefst op links willen spelen. Dat constant schuiven heeft beiden geen goed gedaan.

Het middenveld staat wel ongeacht wie er spelen.

Achterin was Rensch al de beoogde opvolger en is Sanchez zijn back-up.
Met het aantrekken van Bassey (speelde een uitstekende wedstrijd in de finale EL) dacht men de opvolger van Martinez al in huis te hebben. In de eredivisie kan Blind ook op die positie zodat Wijndal tevens zijn minuten kan maken. Op zich kan ik me daar in vinden. Bassey dient voetballend nog stappen te maken. Dat is makkelijker als iedereen in vorm is, maar te veel spelers hadden tegelijk een dip.
En vergeet niet dat Martinez als opvolger was aangetrokken voor die vreselijke onsportieve Argentijn die jullie op links hadden voetballen en Alvarez als opvolger van De Ligt.

Daarbij is men snel vergeten dat in de eerste maanden onder Schreuder iedereen lyrisch was. Het voetbal wat Ajax liet zien werd Ten Hag 2.0 genoemd. Het zit er dus wel degelijk in.

Maar feit blijft dat het elftal in disbalans is door het aantrekken van Bergwijn en dat hij samen met Tadic moet spelen. Of Schreuder moet Bergwijn op 10 zetten en Berghuis als rechtsbuiten of op 6. Berghuis op 6, dan dient hij Conceicao vertrouwen te geven (of nieuwe aankoop). Ook het aantrekken van een goede voetballende CV op links kan alles ineens veranderen. Bassey kan dan naar linksback, waarbij de verdediging weer op orde is. Wijndal blijft bij mij namelijk een groot vraagteken.

1 of 2 aankopen, wat positiewisselingen en de wereld voor Schreuder en een Ajacied ziet er weer rooskleurig uit.

6 januari 2023 om 09:32

@4fredondo,

Pfoeh, een mooie spot on analyse vanaf jou kant. Een hoop punten die je raakt hier.

De enige oplossing is, zoals hierboven zelf ook al aangegeven, is door als trainer standvastig te zijn en zowel Tadic als Bergwijn voor links vast te houden. En dan maar 1 van de twee wissel te zetten af en toe. De reden dat Ten Hag dit nooit deed is omdat Tadic 4 seizoenen op rij MVP was, EN er was geen speler die vergelijkbaar in kwaliteit zou moeten zijn. Nu is die er wel met Bergwijn.

Wanneer je uit gaat van Tadic/bergwijn op links, dan klopt de gehele selectie qua posities op eens wel. Kan je eenieder in zijn kracht laten spelen en zelfs diverse systemen opzetten naar wens. Want de selectie is in de breedte juist vrij sterk.

Voorhoede met Tadic - Lucca - Conceicao gebaseerd op voorzetten en diepgang op rechts. Hier speel je met Grillitsch en Berghuis op het middenveld voor het voetballend vermogen.

Voorhoede met Bergwijn - Brobbey - Kudus gebaseerd op een "trechter" met diepgaande backs in Wijndal/rensch. Hier speel je dan met Alvarez als extra slot op de deur.

6 januari 2023 om 09:38

"en een Daley Blind kan echt wel begrijpen dat hij af en toe wissel moet zitten ten faveure van een fitte wijndal".

Is volstrekt irrelevant. Blind heeft net als Zyech bepaalde gebreken waardoor beide spelers een goed team om zich nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Er zijn mensen die lijden aan een chronische vorm van tunnelvisie en iedereen proberen wijs te maken dat de tekortkomingen van Blind te maken zouden hebben met zijn leeftijd, terwijl hij die in werkelijkheid al bij geboorte heeft meegekregen en dus altijd al heeft gehad. Ondanks die tekortkomingen heeft Blind zich de afgelopen seizoen zelfs in de topwedstrijden altijd moeiteloos staande kunnen houden en behoorde doorgaans zelfs tot de absolute uitblinkers. Dat hij dat kon kwam omdat zijn coach vertrouwen in hem had en zijn pluspunten veel hoger kwalificeerde dan zijn minpunten. En daarom in zijn spelconcept en tactische plan rekening hield met die gebreken en daarop anticipeerde door zijn spelers bewust te maken van het belang van een restverdediging die op orde is en de linies kort op elkaar te houden zodat er geen muisje meer door kon. En collectief druk te zetten op de bal als de tegenstander die had en die weer zo snel mogelijk terug te veroveren als dat het geval was. Door die tactiek had Ajax in de meeste wedstrijden gedurende drie kwart van de speeltijd de bal in bezit en zolang dat het geval was waren de gebreken van Blind van geen enkele betekenis. Hetzelfde gold voor Zyech ook die had een probleem door het bovenmatig hoge balverlies dat in zijn risicovolle spel zat opgesloten. Om de risico's daarvan beheersbaar te maken was het absolute noodzaak om de bal niet te lang aan de tegenstander te laten en die weer zo snel mogelijk terug te veroveren als die wordt verloren.

Het huidige elftal is niet meer dan een slap aftreksel het topteam dat Ten Hag de laatste jaren wist te smeden, het lijkt er zelfs helemaal niet op. Alle sterke punten zijn er in amper drie maanden tijd vakkundig door zijn opvolger uitgesloopt en dat is op zich al een prestatie. Daardoor was het vertrek van Blind onvermijdelijk geworden en zou het pure geldverspilling zijn om Zyech terug te halen. Het huidige Ajax is simpelweg niet goed genoeg meer om zich spelers als Blind en Zyech te kunnen permitteren en natuurlijk roept dat frustraties op bij een bevlogen speler als Blind en natuurlijk is die intelligent genoeg om daar zijn conclusies uit te trekken. Het vertrek van Blind is een enorme aderlating voor Ajax omdat de club nu geen spelers meer heeft om het spel van achteruit op te bouwen. Timber is de enige overgebleven verdediger met opbouwende kwaliteiten maar ook hij is onder Schreuder geen schim meer van de speler die hij onder Ten Hag was. En ook hij zal aan het eind van het seizoen de deur van de Arena achter zich dicht slaan, waardoor dat probleem nog grotere vormen aan zal nemen. De verbanning van Blind naar de reservebank was onvermijdelijk omdat Schreuder totaal geen vat heeft op zijn selectie en dat feitelijk zelf heeft toegegeven met zijn klaagzang dat zijn spelers weigeren hun taken uit te voeren en maling hebben aan gemaakte afspraken. In zo'n omgeving kunnen spelers als Blind en Zyech onmogelijk functioneren, voor dergelijke spelers is het van levensbelang dat ze op hun team en collega's kunnen rekenen. Als dat allemaal niet was gebeurd was het niet nodig geweest om Blind naar de reservebank te verbannen en was hij ook niet naar de uitgang gejaagd. Er worden dingen belangrijk gemaakt die dat niet zijn, de reservebeurt van Blind was geen probleem maar niet meer dan een symptoom van het werkelijke probleem en dat is dat de spelers van Ajax sinds het vertrek van Ten Hag op een enkeling na collectief door de ondergrens zijn gezakt. Zelf de eens zo stabiele Timber is geen schim meer van zichzelf en lijkt af en toe geen idee te hebben waar hij nu eigenlijk mee bezig is.

6 januari 2023 om 09:51

@D-Bergkamp,

Voetbal is ook niet zo moeilijk, zolang je spelers idd op de juiste positie zet. Sommige spelers kunnen op meerdere posities uit de voeten, maar ze hebben allemaal 1 positie waar ze echt tot hun kracht komen. Daar dien je de beste op te stellen, ongeacht status en transfersom.

Maar ik zie het ook bij mijn cluppie hoor ondanks dat Slot op handen wordt gedragen.

Als Feyenoord Zerrouki weet aan te trekken en Timber is weer fit, dan zal Slot spelen met Kokcu - Timber - Zerrouki met de punt naar achter. Szymanski zal dan linksbuiten komen te staan (waar hij al vaker heeft gespeeld bij Feyenoord). Szymanski hoort gewoon op 10 en is beter dan Timber.

6 januari 2023 om 10:38

@soccerfan

Dat is helemaal niet waar. Nogmaals, Blind had geen problemen met een eventuele reserve plek (zie zijn overstap naar Bayern).. Blind het problemen met Scheureder zijn spelopvatting... Blind was overigens niet de enige.... Al was Blind wel de enige die zijn mond open trok waar Schreuder bij zat...

Dat heeft geleid tot een hevige discussie... Waardoor Blind de wedstrijden daarna op de bank kwam te zitten en Schreuder met van der Sar is gaan zitten en riep "blind eruit, of ik eruit"...

De rest is geschiedenis.

6 januari 2023 om 10:51

Ook ik ben geen fan van de houding van Blind, de afgelopen periode bij Ajax. Maar los van het vertrek van hem, was de eerste en beste oplossing bij Ajax het ontslag van Schreuder geweest. Heeft in een half jaar tijd niet 1 plusje gehaald, alleen maar dikke minnen. Nu heeft hij het geluk dat uit bepaalde hoek nog heel veel zogenaamde kenners. - trainers, analisten en personalities uit het vak - hem kwaliteiten toedichten die Ajax juist nu nodig heeft. Helaas blijkt de praktijk heel anders, want net als tijdens eerdere jobs als hoofdcoach, heeft hij nergens toegevoegde waarde bewezen. Eigenlijk overal weggestuurd, alleen bij Brugge positieve resultaten met spel om niet aan te gluren. En ook daar waren ze blij hem uit te kunnen zwaaien. Vertel mij eens waarom Schreuder nu opeens Ajax als een geoliede machine laat spelen. Of gewoon wedstrijden achter elkaar gaat winnen. Die kans acht ik minder dan 1 procent….

6 januari 2023 om 11:51

@DolorAsinum top analyse, ook het stuk over verantwoordelijkheid rvc en edwin klopt als een bus!

6 januari 2023 om 13:49

@4fRedondoDe selectie is misschien een beetje uit balans, eens. Maar met dit materiaal en deze groep hoef je niet zo matig te spelen. Je hoeft niet eindeloos Tadic en Bergwijn rechts te zetten. Je hoeft Kudus niet in de spits te zetten. Bassey hoeft niet linksback. Schreuder bakt er gewoon helemaal niks van en in plaats van voor te stellen hem te redden met nog meer transfers zou ik voorstellen eerst een fatsoenlijke trainer aan te stellen en te kijken waar die behoefte aan heeft. Je zegt in het begin leek het ten hag 2.0. Na 1 goede wedstrijd? Dat is gwn opportunisme van wat mensen. Ajax, de tactiek van Schreuder en het groepsmanagement van Schreuder falen inmiddels al een half jaar. Terwijl bijv een Slot met nog meer nieuwe spelers. Een Ten Hag die een team in puin aantrof. Allemaal al weer hun spel er in hebben geslepen. Allebei al weer spelers beter hebben gemaakt. Waarom verdedigen mensen deze gast nog? (Ga bijna in de conspiracy geloven dat hij het lek was door al die berichten in de telegraaf dat het aan Ajax ligt en oh wat heeft die Schreuder het verschrikkelijk daar zeg. Nee geloof er niet echt in want dan hadden ze hem niet meer aangesteld als trainer neem ik aan..)Gewoon verreweg de beste en duurste selectie van Nederland staan. Spelers die op het WK kunnen uitblinken. En presteren ho maar. Oprotten met Schreuder wat mij betreft.

6 januari 2023 om 08:38

Als je ziet hoeveel minuten deze 3 spelers hebben gekregen en wat zij daarin hebben 'geleverd', heeft hij juist te lang vastgehouden aan deze spelers. Maar vooral vast blijven houden aan 'de echte Ajacieden', dan weet je dat de komende jaren poulefase CL het maximale is. Je moet op tijd doorselecteren en deze 3 spelers hebben het niveau niet meer (1 tje nooit gehad) om de Europese (sub)top weg te spelen. Hadden dit seizoen al vervangen moeten worden door 3 nieuwe ervaren krachten die de klappen van de zweep kennen. Niet blijven hangen in het verleden, want spelers opstellen op basis van het verleden loopt nooit goed af. En hoe zie je het precies voor je met 'rekening met ze houden'?

6 januari 2023 om 08:48

Blind leverde gewoon in z'n passing, ook in Europa. Nogmaals, Schreuder hield er geen rekening mee want bouwt geen verdedigende backup in. Tadic is een half jaar misbruikt op verkeerde posities. Daarbij kan je ze ook belangrijker maken in de kleedkamer. Dit alles gebeurt niet.

6 januari 2023 om 08:52

@MyVision, ik volg Ajax niet op de voet hoor, en ook absoluut geen fan van Schreuder. Maar het is toch ook best lastig? Tadic, Bergwijn, Brobbey en Kudus moeten eigenlijk spelen. Bij Kudus weet niemand wat hij nu precies is. Je kan ook teveel concurrentie hebben en achteraf kan je wel concluderen dat Bergwijn totaal overbodig was met Tadic die alles moet spelen met z'n rendement en status.Op Blind heb ik, toen hij alles speelde, werkelijk 95% van alle Ajacieden zien zeiken. Nu hij weg is hoor ik alleen maar hoe goed hij is en hoe mis Schreuder daar zat. Heb ook beetje het idee dat er een bepaalde tunnelvisie gaande is binnen de fans waarin alles wat fout gaat richting Schreuder wordt geschreven. Al moet je met dit materiaal gewoon ver bovenaan staan en is z'n positie inmiddels wel onhoudbaar.

6 januari 2023 om 09:00

Myvision. Wellicht had die Blind gewoon niet als verdediger moeten opstellen? Heb je ook geen verdedigende back-up nodig? Blijf het bijzonder vinden, een speler opstellen in de verdediging die niet kan verdediginen? En wat betreft geleverde qua passing. De statistiek waar jij het telkens over hebt zegt natuurlijk iets maar niet alles. Op basis daarvan kan je gewoon niet concluderen dat hij qua passing heeft geleverd. Je kan de statistiek op meerdere manieren uitleggen. Ik heb liever 5 geniale gevaarlijke ballen dan 36 veilige paasjes de 16 meter in? Ik zeg niet dat het 36 veilige paasjes waren, maar zo'n statistiek zegt gewoon 0,0 zonder context erbij. Je kan wel concluderen dat Blind tegen Liverpool en Napoli gewoon de fout is ingegaan, dat dan weer wel. En wie zegt dat Schreuder hun niet belangrijk heeft gemaakt in de kleedkamer? Tadic mocht notabene nog een wedstrijd Diego Simeone spelen?

6 januari 2023 om 09:07

Ik zeg nergens dat het makkelijk is natuurlijk. Maar Schreuder was al een stapje verder geweest als hij goed naar Ten Hag had gekeken. Niet alleen qua tactiek, maar ook qua people management. Tadic en Blind waren gewoon verlengstukken van Ten Hag in het veld. Schreuder gaat Tadic positioneel misbruiken en van Blind maakt hij een pupil in plaats van een mentor. Natuurlijk mag er een kleine terugval zijn nadat weer de beste spelers zijn verkocht, maar Schreuder accepteerde die 1-6 klaarblijkelijk gezien hij niet ingreep tijdens de wedstrijd en dat was het moment dat iedere trotse Ajacied die vent graag Ajax ziet verlaten. Anders dan Ten Hag weet Schreuder de aankopen niet complementair te krijgen aan de basisstructuur van Ajax. Bassey maakt meer fouten dan Blind, in plaats van dat hij goed rugdekking geeft en Bergwijn concurreert Tadic eruit terwijl die aanvullend zou moeten zijn: de snelheid van Bergwijn op het tactisch en technisch vernuft van Tadic.

6 januari 2023 om 09:23

Myvision, maar op enig moment moet je gaan doorselecteren want als je te lang blijft vasthouden aan een zelfde elftal, komt het elftal in verval. Milaan, Juventus, Barcelona, United, genoeg clubs om op te noemen. Blind, Tadic en Klaassen hebben een fantastiche waarde gehad voor Ajax, maar zullen zichzelf op enig moment ook moeten realiseren dat hun rol minder wordt en dat andere spelers beter zijn. Blind kon dat niet accepteren, Klaassen wel zij het met tegenzin. Ik ben het helemaal eens met je dat Schreuder de poppetjes op de verkeerde plaats neerzet, Feit is dat hij een aantal spelers heeft die op dezelfde positie spelen en om ze dan te laten spelen zet hij ze op een andere plek neer. Hij moet keuzes maken: of Bergwijn of Tadic. Op positie 10 is de keuze nog moelijker: Berghuis, Kudus, Klaassen of Taylor. Zoals al een paar keer aangegeven, het ontbreekt aan visie bij Schreuder maar ook bij Hamstra. Je hebt een rechter centrale verdediger nodig en een linker verdedigende middenvelder (zerrouki) en een rechtsbuiten. Nu gaan ze weer kijken naar een linker centrale verdediger. Dan schrijf je dus of Bassey of Wijndal af. Onbegrijpelijk en ongelofelijk.

6 januari 2023 om 09:28

@MyVision, hoe zou jij hebben gespeeld indien iedereen fit in de eerste seizoenshelft ?

6 januari 2023 om 09:39

@spettersson,

Doorselecteren kan en moet je doen, maar dat kan je ook veel geleidelijker en op basis van prestaties. Voor zowel Blind (wijndal) als voor Tadic (bergwijn) zijn redelijk dure concurrenten gekocht die van een bepaalde kwaliteit behoren te zijn. Je speelt 40-45 wedstrijden per jaar.

Je begint met Blind/tadic in de basis, en wanneer je 2-0 doelpunten voor staat in de eredivisie dan breng je Wijndal/bergwijn. En per vier? wedstrijden laat je Wijndal/bergwijn basis beginnen en zet je Blind/tadic op de bank. Dit kan je onder het motto van rouleren, rust, lang seizoen etc prima uitleggen aan alle spelers, alleen bouw je dan een natuurlijk verloop in.

Waar gaat het dan mis met Blind:
Schreuder zet Blind wissel ten faveure van Wijndal (die net fit was en geen ritme had). Dat is fout 1.
Vervolgens raakt Wijndal geblesseerd en kiest Schreuder er voor om Blind ook te passeren ten faveure van Rensch.
En als last but not least, Bassey word naar linksback geschoven in een wedstrijd zodat Baas in kan vallen op rechts.

Daarmee pak je een vertrouwde kracht van de afgelopen 4 jaar, en maak je hem in 1 klap vierde wissel. Dit zou eenieder van ons in onze carriere ook niet zomaar accepteren. Dit is gewoon totaal Mismanagement!

Waar gaat het mis met Tadic:
Om hem te pleasen zet je Tadic spits, 10, rechtsbuiten, op plekken waar in hij niet functioneert. Het publiek gaat morren, Tadic gaat morren en zo werk je onrust in de hand. Waarom? Omdat je geen duidelijkheid creeert.

Zie Ten Hag bij United, die hanteert strak en vast de discipline van op tijd zijn. Rashford (topscoorder) is te laat en word gewoon wissel gezet. Daarmee creeer je begrip, duidelijkheid en een visie.

Alles valt tezamen met Managen en Communicatie. Beide de zwakste punten van Schreuder gebleken.

6 januari 2023 om 09:40

Ik zeg nergens dat het werkt, maar volgens mij is dit nog niet geprobeerd dit seizoen. Blind voor de verdediging die de passing verzorgd niet alleen voor de linker kant maar vanuit achteren voor het hele elftal op een soort van 6, was denk ik al een verademing geweest. Dan kan hij zowel Tadic als Bergwijn bedienen. Daarbij kan hij ook nog als extra slot op de deur fungeren, gezien Bassey meer dan eens verdedigend zwak bleek. Noot bij deze opstelling is dat Brobbey juist diep komt te staan, anders dan de afbeelding doet vermoeden. Bergwijn kan er omheen zwerven en Berghuis steekt vaker dan eens richting de rechtsbuiten.

Pasveer
Rensch
Timber
Bassey
Wijndal
Blind
Berghuis
Taylor
Brobbey
Bergwijn
Tadic
6 januari 2023 om 09:45

@gakpo

Belangrijkste is door duidelijkheid te creeeren en keuzes te maken.

Linksbuiten: Tadic of Bergwijn
Spits: Brobbey of Lucca
Rechtsbuiten: Conceicao, Ocampos of Kudus

Wil je spelen? Laat maar zien dat je beter bent dan je concurrent die er staat. Je hebt een duidelijk doel, duidelijke positie en een duidelijke taak waar je op kunt focussen. Dit komt de speler zelf ten goede, het team ten goede en de systemen ten goede.

Er is gebleken dat je slecht nieuw beter kort, bondig en direct kan vertellen. Dan kan men er aan/mee gaan werken en het accepteren. Iets wat averechts werkt is door laten sluimeren.

Wat doet Schreuder fout:
- Hij creeert geen duidelijkheid, waardoor in plaats van een beperkte kleine onvrede de grote groep ontevreden worden
- Hij creeert geen doelstellingen, hierdoor weten mensen niet waar ze naar toe moeten werken of wat ze moeten doen om basis te worden.
- Hij hanteert geen visie, er is geen spelopvatting of duidelijkheid hoe hij wilt spelen en wat daar voor nodig is.
- Last but not least: hij neemt geen beslissingen en laat het chagrijn voortduren.

Hoe ik zou spelen:
Tadic - Lucca - Conceicao
Vleugels op basis van de voorzet met een kopsterke spits.
Een middenveld met Berghuis/klaassen/grillitsch (voetbal + loopvermogen)
Blind - Bassey - Timber - Rensch

Of

Bergwijn - Brobbey - Kudus
Naar binnen komende buiten spelers met opkomende backs (wijndal/rensch) er achter voor de breedte in het spel.
Berghuis - Klaassen - Alvarez (alvarez als extra slot)
Wijndal - Bassey - Timber - Rensch (opkomende backs)

6 januari 2023 om 09:46

"bij Kudus weet niemand wat hij nu precies is".

Kudus is een aanvallende middenvelder en er is behalve Schreuder juist niemand die dat niet weet. Kudus heeft echter het zelfde manco als Zyech en dat is dat er zoveel risico's in zijn spel opgesloten liggen dat hij overmatig veel balverlies lijdt, ook op plaatsen waar dat eigenlijk niet kan. Onder Ten Hag slaagde Ajax er altijd in om de linies kort op elkaar te houden, waardoor de gevolgen daarvan beheersbaar bleven. Onder Schreuder is daar geen sprake meer van en laat het elftal gaten vallen waar zelfs een kudde buffels moeiteloos doorheen zou kunnen en dan levert het opstellen van Kudus op het middenveld veel te grote problemen op. Daarom is de roep om Zyech ook volslagen belachelijk omdat ook hij een goed functionerend team om zich nodig heeft dat zijn vele balverlies kan opvangen voordat dat gevolgen heeft. En omdat Ajax hem dat team simpelweg niet bieden, heeft Zyech helemaal niets bij Ajax te zoeken. Als hij terug zou komen naar Ajax, zou hij van tovenaar verworden tot kwakzalver. Dat verdient hij niet en om dat ik hem zeer hoog heb zitten, hoop ik dat hij ver verwijderd houdt van de Arena zolang Schreuder daar de scepter zwaait, hoe graag ik hem ook initieel zou zien terug keren.

6 januari 2023 om 09:58

@Gapko….Die tunnelvisie heb ik juist de andere kant op haha. En dat blijf ik doen.

6 januari 2023 om 10:01

D-Bergkamp, het gaat mis bij Blind omdat hij geen wissel wil staan en dan de kont tegen de krib gooit als hij moet invallen. Ik ben het wel met je eens dat Schreuder dan moet gaan communiceren met Blind. Nu vertrekt een pure Ajacied door de achterdeur en dat had nooit mogen gebeuren. In je opstelling slachtoffer je Alvarez wat ik dus nooit zou doen. Daarnaast laat je 2 nummers 10 spelen: Klaassen en Berghuis. Dan maak je geen keuzes en wordt het middenveld weer overlopen.. Mijn opstelling zou zijn Rensch, Timber, Bassey en Wijndal, Alvarez en Sivano Vos (we hebben geen linker verdedigende middenvelder), Berghuis op 10, links Tadic, Brobbey spits, Kudus rechts. Hierbij moeten Berghuis en Tadic af en toe van positie wisselen, anders zou je Tadic reserve moeten zetten en Bergwijn laten spelen.

6 januari 2023 om 10:39

Daar ga je de mist in.. Kudus hoeft helemaal niet te spelen, Kudus past namelijk helemaal niet bij Ajax.

Het is geen spits. Komt overzicht te kort voor op het middenveld en loopt andere mensen in de weg.

6 januari 2023 om 09:06

Iedereen legt de schuld bij Schreuder maar is vd Sar niet de slechtste persoon op de plek? Altijd als het crisis is hoor je hem niet, behalve als Ajax met de trein naar Lille gaat dan komt die voor de camera. De keren dat die wel wat moet uitleggen loopt die te stamelen en heeft die zijn feiten niet op orde. Als er een iemand incapabel is voor zijn functie is hij het wel..

6 januari 2023 om 09:13

Myvision is natuurlijk verre van objectief ook in deze. Het ligt altijd aan Schreuder en Ajax is alles wat goed is in de wereld. Dat is een beetje zijn mantra. Al is het Schreuder-gedeelte vrij nieuw.

Als Ajax gewoon kampioen wordt, dan heeft hij geleverd. Met deze selectie gewoon boven PSV en Feyenoord eindigen zou gewoon prima zijn. Zeker boven PSV. Ja, Schreuder lijkt geen Arne Slot, maar als je al van een chaos kan spreken, dan moet je vooral kijken naar dat Heerenveenduo dat alle spelers binnenhaalt. Bassey, Brobbey en Bergwijn voor miljoenen. En dikke miljoenen (loon meegerekend al helemaal). Dat is ronduit bizar. Al had ik in Bergwijn wel vertrouwen, maar dat is een ander verhaal.

Dus ja, Schreuder zou het beter kunnen doen. Zeker laatste weken was het stroef. Maar hij krijgt ook echt geen kans van de ongeduldige fans. Dan ga je rare dingen doen. Hij voelt ook wel dat hij de volwaardige steun niet krijgt. En dat al vanaf bijna minuut 1.

6 januari 2023 om 10:14

"altijd als het crisis is hoor je hem niet, behalve als Ajax met de trein naar Lille gaat dan komt die voor de camera".

Dat soort onzin komt voort uit onwetendheid over hoe het werkt bij een beursgenoteerde onderneming. In de eerste plaats zijn alle berichten die door een dergelijk bedrijf naar buiten worden gebracht koersgevoelig en daarom kan men daar niet zomaar voor elk wissewasje voor de camera's verschijnen. Dat is bij wet verboden. Verder gaat het vwb de kritiek op Van der Sar in 9 van de 10 gevallen over zaken waar hij helemaal niet over gaat, zoals het geval was bij het ontslag van Overmars en het aanstellen van een nieuwe TD. Daar gaat de RvC over en als je daar kritiek op wilt leveren, moet je dat wel op de juiste manier adresseren en niet aan iemand richten die daar niet over gaat. Tijdens de zaak-Overmars werd hem ook verweten dat hij niet naar buiten trad, terwijl hij er juist goed aan deed door dat niet te doen omdat hij als naaste collega van Overmars betrokken was in de zaak en daardoor natuurlijk niet in staat was om op een objectieve wijze over die zaak te oordelen. Als hij dat zou hebben gedaan zou die reactie er een zijn geweest uit de categorie van de slager die zijn eigen vlees keurt endat zou uitermate schadelijk zijn geweest voor zijn integriteit.. De voordracht tot aanstelling of ontslag van een directeur is bij een beursgenoteerde onderneming de bevoegdheid en verantwoordelijkheid van de RvC en het is volslagen belachelijk om Van der Sar de maat te nemen omdat de RvC zo lang weigerde om die verantwoordelijkheid te nemen. Het oordeel over van der Sar is voor meer dan 90 gebaseerd op onwetendheid en aannames die inhoudelijk niet deugen en dan heb je het gewoon over een vooroordeel. Dat is ook weer het geval bij het ontslag van Schreuder, ook hierin wordt Van der Sar van alle kanten van alle kanten verweten dat hij Schreuder niet de laan uit stuurt, terwijl iedereen die de moeite zou hebben genomen om zich in de zaak te verdiepen, had kunnen weten dat hij dat helemaal niet kan in zijn eentje maar ook daarvoor de toestemming van de RvC nodig heeft. De directie van Ajax heeft slechts zeer beperkte macht omdat voor praktisch alle grote zaken vooraf toestemming nodig is van de RvC. Zelfs voor het ontslag van de hoofdcoach. Statuten AFC Ajax NV d.d. 1 december 2020 artikel 19 lid 1 nummer O blz. 12.

6 januari 2023 om 10:41

Jazeker. De rol van van der Sar in discussie Schreuder vs. Blind is vrij kwalijk.
Als het goed gaat dan weet hij niet hoe snel hij het veld op moet om interessant te doen voor het uitvak.. Als het slecht gaat dan peert hij hem naar het strand in Mexico...

6 januari 2023 om 10:41



mangalista, Een selectie waar zoveel geld is in gestoken moet toch in Nederland gewoon kampioen worden ook? Wanneer je dat niet wordt, dan mag je dat schreuder of H2 aanrekenen.

6 januari 2023 om 10:54

@yoda: Ik vind het kwalitatief geen uitgesproken betere selectie dan PSV hebben. Dat zeg ik al vanaf dag 1. En dat kan je Schreuder niet aanrekenen, maar het Heerenveenduo. Dat zeg ik trouwens letterlijk hierboven. Met dat geld had je veel meer moeten halen dan dit.

6 januari 2023 om 13:48

Ah, Magalitsa, de man die altijd over mij in de derde persoon moet spreken. Lekker op de persoon blijven gaan, dat maakt je argumenten sterk, haha.

6 januari 2023 om 22:39

Ik kan van alles reageren op wat je allemaal zegt. Maar kijk t interview van vd Sar terug wat die gaf aan espn. Elke leek kan zien dat die man totaal ongeschikt is voor zijn functie..

6 januari 2023 om 09:29

Of Ajax wint na de winterstop 2x met 4-0 en hij maakt gewoon het seizoen af. Misschien wordt hij met al die peperdure spelers toch gewoon kampioen en had hij het goed gezien om Blind weg te pesten. Dat kan natuurlijk ook.

6 januari 2023 om 09:37

Perfect verwoord. Dankjewel

6 januari 2023 om 10:36

Zowel Schreuder, H2 als Vd Sar functioneren niet goed. Als het op zoveel plekken misgaat, dan zie je wat er nu gebeurd. Nog geen man overboord als Ajax nu ingrijpt, maar als je met al deze mensen doorgaat kan Ajax wel eens voor langere termijn gaan afglijden

6 januari 2023 om 11:32

Wordt er echt zoveel macht aan Schreuder gegeven? Ik heb meer het gevoel dat hij de spelers opstelt, maar de spelers hem eerder overrompelen met hoe te spelen (las ik eerder de dag in een comment sectie en kon me er wel in vinden). En ik denk dat hij er niet over een maand uit is helaas (ook al ben ik voor AZ). Dit hoor ik telkens en hij zit er nog steeds

Als we beginnen met een logische opstelling

Tadic/Bergwijn voor links
Brobbey/Lucca voor spits
Conceicao/Kudus voor rechts
Berghuis/Klaassen voor de 10

Links Tadic? Dan rechts Conceicao voor de diepgang
Links Bergwijn? Dan rechts kudus

Zo moeilijk is het toch niet?

6 januari 2023 om 08:09

Dus jij zet kudus gewoon weer wissel.

Want je weet.. tadic speelt altijd!

6 januari 2023 om 08:14

@shenkie,

Als dat zo is, dan is dat zo. Zolang Tadic (veel) beter presteert dan Bergwijn op links kijk ik naar het team verband. We hebben gezien met Tadic op links dat je op rechts diepgang nodig hebt en dus met Conceicao moet spelen. Het zou voor mij ook betekenen dat in die wedstrijden Lucca in de spits staat. Met Tadic/conceicao is onze spits Lucca van 2.01 meter dodelijk op basis van voorzetten.

Met Bergwijn-Brobbey-Kudus speel je veel meer "in de trechter" en is het belangrijk dat de backs er over heen komen a la Wijndal/rensch. En dan is Brobbey belangrijk ivm zijn voetballende kwaliteiten.

Je kan per wedstrijd er voor kiezen, afhankelijk van je tegenstander en je speel schema. Het geeft je twee (logische) vaste trainingsvormen met beide een andere insteek. Je kan dus ook makkelijk je taktiek aanpassen als nodig. Waarom zou een trainer dat niet doen?

6 januari 2023 om 08:19

Bergkamp

‘Als dat zo is dan is dat zo?’

Sorry maar je maakt je zelf compleet belachelijk. (Mijn reactie was zelfs met een knipoog) Als tadic beter is dan bergwijn moet kudus op de bank?

Geen idee of je voor Ajax bent, maar dan ben je de enige Ajacied in heel Nederland die kudus op de bank zet.

Als Nkunku beter is dan griezmann moet mbappe dan ook op de bank bij Frankrijk? Om de vergelijking diepgang vs in de bal te maken…

6 januari 2023 om 08:33

Denk niet dat D-Bergkamp het per se slechter zou doen dan Alfred. Dat dit een verloren seizoen is kan ik beter mee leven dan sommigen hier, dat ze met gebrek aan (technisch) beleid aansturen op een serie verloren seizoen is moeilijker te verteren. Ajax had in mijn overtuiging nooit zo soft met het heersende ‘me too’ sentiment moeten meewaaien en zich moeten baseren op de feiten in plaats van geruchten. Want dat zijn het. Dan hadden ze Overmars de hand net zo hardnekkig boven het hoofd gehouden als ze nu bij Schreuder doen. Overmars was de olie die alles liet draaien, naast hem was zelfs van VD Sar een goede directeur, en had Ten Hag niet zo een haast te vertrekken. Nu is het los zand en wachten tot de reserves er doorheen zijn gejaagd. Ajax blijft altijd top van Nederland, want nooit veel slechter dan de rest. Maar de zo knap bereikte top 16 van Europa raakt snel uit beeld en dat is jammer.

6 januari 2023 om 08:38

"geen idee of je voor Ajax bent, maar dan ben je de enige Ajacied in heel Nederland die kudus op de bank zet."

Nee hoor, helemaal niet. D-Bergkamp onderbouwt prima waarom hij het zo ziet en zijn argumenten snijden best hout. We moeten spelen met het beste team, niet met de beste elf individuele spelers. En je speelt genoeg duels om spelers 12, 13, 14 uit de selectie ook de nodige minuten (en zelfs basisplekken) te geven.

Bovendien moeten we nu ook niet doen alsof Kudus vergelijkbaar is met de statuur van Mbappe want dat slaat natuurlijk nergens op. Het is een prima speler maar ook hij heeft wel enkele mankementen, toch zeker als hij vanaf het middenveld speelt (ik zie hem daarom ook liever hangend op rechts zoals ook veelal bij Ghana op het WK).

6 januari 2023 om 08:38

@Shenkie,
Ja dan zit Kudus op de bank ja, want in tegenstelling tot velen ben ik helemaal niet zo een fan van Kudus. De reden dat ik hem rechts zet is zijn gebrek aan discipline voor een as positie. Hij verdedigt niet terug, loopt niet in de looplijnen en voegt op combinerend vlak te weinig toe.

Zijn sterke punten als dribbel en schot komen van rechts goed van pas.

6 januari 2023 om 08:45

@shenkie hoe suggestief, je legt iemand woorden in de mond om hem vervolgens op basis daarvan compleet belachelijk te noemen. hier nog een Ajacied die gelooft in zowel Tadic als de noodzaak aan een andere vleugelspeler die diepgaat. En Kudus zou ik bij een goed bod verkopen. Vind het een hele goede speler en denk dat hij zeker Schreuder weleens uit de brand kan helpen, maar heb nog niet gezien waarom hij Ajax structureel verder zou helpen. Het is een beetje een ongeleid projectiel die individueel het verschil kan maken, maar een team niet beter laat spelen. Blessuregevoelig en grillig bovendien. Daarnaast een typische broodvoetballer die na jaren in de ziekenboeg, na drie goede wedstrijden al gaat lopen muiten en schermen met een vertrek als hij eens op de bank belandt. Als er geen niet te weigeren bod komt, zal het me verbazen als hij constant een goed niveau haalt. Als gezegd een heel goede speler maar ben er niet rouwig om als die gaat. Een Neres om een voorbeeld te noemen, is individueel misschien niet zo goed of spectaculair als Kudus, maar liet wel de mensen om hem heen beter spelen.

6 januari 2023 om 09:03

Of verkoop hem? Het falende beleid begint volgens mij namelijk bij H2 die veeeeeeel te veel voorhoede spelers hebben gekocht. Schreuder kan ze nu eenmaal niet allemaal opstellen en dan begint het gedonder. Ik zie zelfde overigens ook al jaar achter jaar bij PSV. Nooit een goede verdediger maar altijd maar aanvallers kopen. Beetje de snelste manier naar winst. Slaagt een aanvaller namelijk verdien je veel meer.

6 januari 2023 om 09:16

@engelz,

Met Tadic/bergwijn, Brobbey/lucca en Conceicao/kudus heb je 6 voorhoede spelers voor 3 posities. Is geen overbodige luxe in mijn ogen. De kunst is alleen om ze allemaal redelijk tevreden te houden. En dat kan je alleen doen door duidelijke heldere communicatie met een duidelijk plan + gegeven inzichten.

Je moet mensen niet vertellen wat ze moeten doen, je moet mensen uitleggen waarom je iets doet, ze het laten begrijpen en ze daar in mee krijgen. Dan creeer je een gemotiveerd team dat voor elkaar wilt werken.

6 januari 2023 om 09:44

@bergkamp en manodedios

Bergkamp, jouw laatste zin ben ik het volledig mee eens. Dat hele stuk ervoor is media-bullshit wat door Schreuder in het leven is gebracht.

Weet je wie verdedigend helemaal niets deed (maar nooit wat over hoorde)? Ryan Gravenberch, zogenaamd het grootste talent.... Maar dat hij niet mee verdedigde kreeg geen media-aandacht. Maar als je in de arena of op tv kijkt, zag je het wel.

Met Kudus in de spits is het het hele seizoen al een gatenkaas op het middenveld en achterin... veel slechter kan het niet! Dus het is zo raar om te stellen dat het met Kudus nog slechter zou zijn terwijl hij daar nooit een kans heeft gekregen!

Manodedios, ik leg Bergkamp niets in de mond, dat doet hij zelf door te zeggen dat speler A op de bank moet omdat speler C beter is dan speler B. En daarnaast echt een geweldig idee... laten we Kudus inderdaad ook nog verkopen. Het is al genieten in de Arena van de hoogstandjes van Sanchez, Kaplan, Bassey, Alvarez, Taylor, Klaassen, Lucca, Tadic... Totaal geen type Ajax spelers en als je daar te veel van op stelt lijkt het nergens op. Lef, frivool en voetballend goed is waar Ajax om bekend staat... Met dit stugge elftal verlies je 9 van de 10 keer van Psv en Feyenoord. Nu doe ik Tadic misschien echt wel te kort, dat weet ik, maar het is niet meer wat het was.

6 januari 2023 om 09:51



@shenkie,

Ryan Gravenberch was een heel ander type dan Kudus, Gravenberch was een verbinding speler die juist de link legde tussen aanval en verdediging. Een hele andere voetballer dan Kudus. En Gravenberch heeft juist bakken met kritiek gekregen over zijn (gebrek aan) verdedigende arbeid. Dat is ook de reden dat hij een tijd lang wissel heeft gezet.

Je hebt het over een betere speler in het team verband en je kijkt naar Frankrijk. Daar zul je zien dat Olivier Giroud de afgelopen twee Wk's in de spits heeft gestaan, terwijl ook Karim Benzema beschikbaar was. Desondanks heeft Deschamps er voor gekozen om met Giroud te spelen.

Waarom? Omdat Giroud de beste keuze voor het team was. Je eigen punt onderstreept en onderbouwt juist mijn verhaal dat het beste TEAM moet spelen en niet de beste speler.

Bij United hetzelfde verhaal, Ronaldo was misschien de beste speler, maar Ronaldo was/is geen onderdeel van het beste team.

En om bij je eigen speler te blijven (griezman), was misschien individueel éã©n van de beste spelers in zijn tijd bij Barcelona. Maar hij was niet de goede match voor het beste team!

De top teams ter wereld hebben niet altijd de beste spelers opgesteld staan, die stellen het beste team op. Denk aan de Cl titels van Real Madrid, denk aan het EK van italie 2 jaar geleden.

Of het meest recent, bij Argentinie hebben Angel Di Maria, Lautaro Martinez, Dybala en Paredes allemaal veelvuldig wissel gezeten. Terwijl ze allemaal aanspraak maken op een basis plaats. Waarom zitten ze wissel: omdat de trainer kiest voor het beste team.

6 januari 2023 om 10:41

Kudus moet lekker verkocht worden.

6 januari 2023 om 10:54

Kudus op rechts... zullen we dat maar gewoon even niet doen.

En wederom geen kritiek op schreuder vanuit de telegraaf. Ten Hag die geweldig presteerde werd steeds aangevallen. Schreuder maakte de raarste keuzes en laat iedereen minder spelen, maar dat ligt aan iedereen maar niet aan hem

6 januari 2023 om 08:06

Ten Hag werd op zijn accent aangevallen maar schreuder niet om zijn hoofd :/

6 januari 2023 om 08:39

Het slaat natuurlijk allebei nergens op, waarom zou je iemand afvallen op basis van diens stem/accent of op basis van diens uiterlijk? Beoordeel ze gewoon op hun prestaties..

6 januari 2023 om 08:14

Ja, het wordt wel erg opzichtig vanuit de Telegraaf. Nieuw seizoen Wie Is De Mol moet nog beginnen, maar in Amsterdam is deze allang bekend.

6 januari 2023 om 08:18

Zou ook niet de eerste keer zijn dat Schreuder gezellig e.e.a. lekt naar de pers voor eigen gewin.

6 januari 2023 om 08:24

Nooit de hand bijten die jou voedt. Voor degenen die zich afvroegen wat schreuder erbij te winnen had om naar de Telegraaf te lekken, kunnen nu zien wat een mooie bijna noord Koreaanse propagandamachine hij ervoor terug heeft gekregen.

6 januari 2023 om 09:51

Inderdaad, met hun "opstartproblemen". My god wat opzichtig

6 januari 2023 om 10:43

Tja... Als je ziet hoe Ten Hag continu het pispaaltje was bij de Telegraaf dan is het schrijnend om te zien hoe men met Schreuder om gaat. Maar ja, Schreudertje is nu eenmaal de grootste bron van informatie aangezien hij alles lekt...

Verweij mag dan een punt hebben met het falende aankoopbeleid, het is te makkelijk om Schreuder hier buiten schot te houden. Een Conceicao als voorbeeld nemend. Natuurlijk heeft die niet het niveau van een Antony. Echter heeft die jongen ook nog geen fatsoenlijke kans gehad, omdat er continue een ander op zijn plek wordt gezet. De momenten dat ik hem heb zien spelen, zie ik wel een potentieel groeibriljantje, die met lef en bravoure staat te spelen. Dat mag Schreuder zichzelf 100% aanrekenen.

6 januari 2023 om 08:08

@kaal of Kammen,

Verweij vergeet een belangrijk puntje, een Martinez gaat voor 65 miljoen euro naar Manchester United. Wil je dezelfde kwaliteit terug kopen? Dan kost je dat 65 miljoen euro!
Wanneer je een speler voor veel geld verkoopt, en voor ongeveer 25% van de transfersom een vervanger haalt. Dan is het logisch dat je kwalitatief altijd iets er op achter uit gaat. Anders had de transfersom veel hoger geweest (duh!)

Dat was onder Overmars niet anders. Martinez was wissel, Mazraoui bijna de deur uitgelopen, Alvarez wissel, Brobbey is weg gelopen. Cassiera was geen succes, Kristensen niet, Marin niet. etc etc etc. Alleen stond er wel een trainer die van het beschikbare materiaal een team smeedde. Iets wat er nu niet staat.

6 januari 2023 om 08:22

Martinez koste ook geen 65 miljoen toen Ajax hem haalde maar stond er gelijk. Je kan in zuid Amerika prima voor onder de 10 miljoen een nieuwe martinez halen. Goed scouten en je hebt iemand met dezelfde kwaliteiten en dat hoeft echt geen 65 miljoen te kosten.

6 januari 2023 om 08:27

Ben ik het niet helemaal mee eens, juist Ajax heeft regelmatig aangetoond belangrijke spelers te kunnen verkopen zonder een dure speler terug te hoeven kopen.
Voorbeeldjes; Bergkamp/litmanen, Sanchez/de Ligt/martinez, De Jong/klaassen/van de Beek
Is meer een kwestie van op tijd zorgen dat er weer iemand klaar staat uit de jeugd of jong aankopen. Men had gewoon al een vervanger voor Martinez binnen moeten hebben. Een blinde kon nog zien dat hij geen drie jaar meer bij Ajax zou spelen. Dat er jongens als Pierie en Magallan in de selectie zaten waar men het volgens mij al niet meer in zag zitten zegt mij genoeg.

6 januari 2023 om 08:42

Ik snap je punt Soccerfan_1, maar de Martinez die Ajax enkele jaren geleden kocht voor 10 miljoen was niet van dezelfde kwaliteit als de Martinez die verkocht werd aan Manchester United natuurlijk. Die jongen heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt bij Ajax en zat zelfs een aardige poos op de bank (en speelde eerder als controlerende middenvelder) voor hij furore begon te maken als linker centrale verdediger. Maar toegegeven, je had je centen wel beter kunnen besteden dan zoveel geld betalen voor een vrij 'lompe' Bassey, dat zeker.

6 januari 2023 om 08:45

@Spccerfsn,

Martinez heeft eerst als CVM gespeeld en ook als linksback. Is ook als linksback gehaald ter vervanging van Tagliafico. Hij stond er helemaal niet direct zoals jij beweert. Sterker nog, na zijn eerste half jaar is hij nog als miskoop bestempeld.

6 januari 2023 om 10:44

Het is geen FIFA of Football Manager he... Als het zo makkelijk was dan had United het wel gedaan voor 10 miljoen....

Sensatiezoekend artikel, staat niks in wat we niet al 15x voorbij hebben zien komen. Die heksenjacht op Schreuder vind ik ook maar overdreven hier, nieuwe trainer, nieuwe selectie met een aantal aankopen die ofwel slecht gescout zijn of moeten wennen. Zo'n Bassey staat er niet direct, maar daar ziet iedereen toch wel de potentie van in neem ik aan? Bergwijn in de verste verte zijn 30M niet waard op het moment. Dat zit Schreuder ook niet mee

6 januari 2023 om 08:22

Laten we de heksenjacht even achterwege. Wat heeft Schreuder goed gedaan? Ik kan me namelijk echt niks voor de geest halen. Die man doet heel, heel veel fout. Die selectie is echt niet zo slecht als menigeen doet geloven. Bassey is een linksback in het centrum en Martinez is nooit goed vervangen, maar met deze selectie en dit programma had Ajax bovenaan moeten staan.

6 januari 2023 om 10:22

Dat Ajax bovenaan had moeten staan ben ik zeker met je eens, helemaal op basis van programma en selectie, maar het is niet enkel toe te schuiven aan Schreuder. H2 haalt de spelers, vd Sar laat wat mij betreft ook steken vallen. Ik vind het meer een combinatie van 3 functies die niet functioneren als in Ajax 'gloryjaren'.

Dat gezegd hebbende.. Ja Schreuder zet wel eens poppetjes op rare posities, maar in de competitie is nog niks verloren en uit de CL door Liverpool (niet in vorm maar het blijft Liverpool) en Napoli in bloedvorm.. zo slecht is het toch niet?

Ben trouwens wel voor PSV dus voor mij mag deze tendens nog wel even aan houden

6 januari 2023 om 11:19

Ik zie dat je voor PSV bent dus wellicht heb je gemist dat de zaakwaarnemer van Schreuder geholpen heeft bij de transfers. Op aanraden van Schreuder is bijvoorbeeld Bassey, Grilitsch en Ocampos gekomen.

Dus naast dat hij tactisch alle automatismes in het team heeft vernietigd, had hij daadwerkelijk een vinger in de pap wat betreft aankopen.

6 januari 2023 om 12:27

Dat wist ik inderdaad niet. Maar ik blijf er wel bij dat Bassey er wel echt komt, daar zie ik echt wel potentie in.

Grilitsch tegenover alvarez vind ik eigenlijk ook nog niet zo slecht, die jongen is veel zekerder aan de bal.

Ocampos is een dure misser inderdaad..

Maar dat hij een te grote vinger in de pap zou hebben komt misschien ook door H2?

Wilde er alleen mee aangeven dat het echt niet alleen Schreuder is die fouten maakt. Ajax supporters zijn ook wel erg verwend de laatste jaren.

6 januari 2023 om 08:23

Schreuder maakt rare beslissingen maar is ook totaal in de steek gelaten door de RVC. Z’n beste spelers kwijt en niets terug van diezelfde kwaliteit.

6 januari 2023 om 08:24

Door de RVC? De RVC gaat niet over het aankoopbeleid en de RVC heeft ook niet aangedrongen op verkopen. Martinez en Antony wilden zelf per se gaan. Het enige wat de RVC heeft gedaan is voor de transfers van Ocampos en Vlachodimos gaan liggen, en Ocampos is er alsnog. De RVC heeft toegestaan dat er voor een slordige 100 mil is ingekocht, dat die 100 mil niet goed besteed is ligt niet aan de RVC maar aan H2.

6 januari 2023 om 08:39

@schreuderfan_1 Jij roept ook maar wat hea? In de steek gelaten door de toezichthouders, haha

Uitstekende timing weer van de telegraaf om dit nu te publiceren...

Maar niet onwaar. Ik vind ze zelfs nog mild door zich te beperken tot H2. Er ook een directeur die dit allemaal laat gebeuren. Scouts worden genegeerd ten faveure van een zaakwaarnemer die troep komt dumpen en het technisch duo denkt dan ze lekker bezig zijn. Supporters die nog steeds denken dat een Porugees 'supertalent' van Porto als droom heeft om voor Ajax te spelen. Net als een Turks 'supertalent' uit Turkije.

Het moet eens gaan doordringen dat er troep gedumpt wordt bij een onervaren duo en een slappe voorzitter die vervolgens de fans wijsmaken dat dit topaankopen zijn.

6 januari 2023 om 08:27

Niemand heeft gezegd dat dat topaankopen zijn. Dat komt uit de media van die landen zelf. Omdat die zien dat het grote talenten zijn.
Lullig voor je dat er nog steeds spelers zijn die ajax als een mooie grote stap omhoog zien. Zal moeilijk voor je zijn dat ze accepteren maar het is nu eenmaal zo.

6 januari 2023 om 09:05

Ja klopt. Eigenlijk zijn ze supergoed. De een mag nooit meedoen en de ander is alleen maar geblesseerd. Puike aankopen.Of misschien hadden Porto en Trabzon al wat meer van ze gezien...

Slecht stuk van de Telegraaf! Schreuder zelf dan??

Bassey rechtsback gezien, Tadic speelt alles! Baas boven wijndal, ruzie maken met Blind, keeper na 1 matige wedstrijd slachtofferen (Gorter), Brobbey passeren terwijl hij presteerde, kudus nooit op 10.

Maar laten we de schuld bij t aankoopbeleid neerleggen!

Wat in dit artikel mis gaat is dat wel benoemd wordt dat de aankopen eigenlijk allemaal tegen vallen, maar niet dat alle overige spelers zonder uitzondering ook zwaar onder hun gebruikelijke niveau presteren. Timber is geen schim van de speler die hij de twee seizoenen daarvoor was bijvoorbeeld. Daarmee leg je de schuld volledig bij het (aankoop)beleid en niet bij de trainer. Het is echt niet allemaal alleen maar de schuld van Schreuder, het is zeker waar dat Van der Sar en H2 bijvoorbeeld ook hele rare keuzes maakten en nog steeds maken. Het is een beetje van dat allemaal, het klopt op heel veel fronten niet.

6 januari 2023 om 09:12

@ewoud:

En is niet of/of, het is en/en.
Dat Anthony, Nous, Martinez onhoudbaar waren, dat was geen verrassing. Dat je daar kwaliteit mee inlevert, is ook geen verrassing.
Ajax is altijd goed geweest met zowel opvang vanuit eigen jeugd en goede scouting. Overmars had wel de gave om hier echt een neus voor te hebben. En die paar miskopen wegen dan niet op tegen de succesnummers.

Het is momenteel:
- geen adequate vervangers (lijken wel allemaal miskopen): dat kun je het technisch team verwijten
- geen jeugdexponent die klaarstaat (pure pech? Of had je moeten doorselecteren? Of kunnen ze zich niet laten zien omdat in een team zonder vorm moeten debuteren)
- huidige 'gearriveerde' spelers leveren niet (hoe komt dat? je kunt toch niet collectief tegelijkertijd uit vorm zijn? dat moet de coach managen)
- er is geen lijn of logica in het vertoonde spel (daar moet de coach voor zorgen)
- er is niemand die ingrijpt en zegt: zo kan het niet langer (dat kun je het technisch hart verwijten).

Het lijkt er toch wel op dat Overmars de boel beter kon managen, of in ieder geval intern meer draagvlak had. Toch wel jammer dat niet hij, maar vooral Ajax de dupe lijkt te zijn van zijn uitspattingen. En Schreuder.... ik verwacht wel van een trainer dat hij zijn team kan managen, kan zorgen voor duidelijke afspraken over speelwijze en taken in het veld en aangeeft of spelers wel of niet geschikt zijn. Vooralsnog overtuigt hij op alle 3 de punten niet.

Ik durf het nauwelijks te zeggen maar......als Schreuder in een mijnenveld loopt, kan hij er dan ook niet even voor ons op een gaan staan?

6 januari 2023 om 08:51

Dat gaat vanzelf gebeuren. Ik heb geen idee wat er allemaal aan de hand is bij Ajax en al helemaal niet wat er intern speelt maar de onrust bij een deel van de supporters wordt met de dag groter. Tel daarbij op de media die aan wat stoelpoten zaagt. Vroeg of laat gaan er dan koppen rollen, zo gaat het altijd.

Is dit niet altijd het geval geweest bij Ajax een mijnenveld.
Een goede vervanger(s) voor Overmars en Ten Hag zal al een goede stap in de goede richting. Het vertrek van Overmars is eigenlijk het grootste verlies van Ajax .

Schreuder zal heel snel resultaten moeten gaan boeken om de sfeer weer in een positief daglicht te krijgen, anders is hij nog voor februari de laan uit (hoop ik)!

Dat dacht ik wel.
Vd Sar is leuk als uithangbord maar geen management materiaal
Scouting werd straal genegeerd, kan haast niet anders. Hoe kom je op dit soort aankopen???

6 januari 2023 om 08:52

Misschien heeft Overmars wel een lijstje achtergelaten? Ik vind dat er een hoop gespeculeerd wordt over wat er gaande is bij Ajax, terwijl eigenlijk niemand het fijne er vanaf weet

Bassy is en mag je niet vergelijken met Martinez want die is niet te vervangen. Aparte klasse.

Wat kun je Schreuder nu eigenlijk precies verwijten? En zou een andere trainer het anders/beter doen?

Iedereen hier op VZ roept al een jaar dat Blind niet meer mee kan op Europees niveau/hij is te traag. Nu neemt Schreuder de dappere keuze om Blind te passeren en dan is het nog niet goed. Want ineens zou Blind een clubicoon zijn, wat een onzin. Om een clubicoon te zijn moet je toch iets meer presteren.

Het technischbeleid dat gevoerd wordt, daar heeft Schreuder weinig over te zeggen. De aankopen die gedaan zijn, zouden onder Overmars waarschijnlijk nooit gedaan zijn. Gaan we Schreuder ook van dit falende beleid de schuld geven? Eerst Brobbey onvoldoende op waarde schatten en hem naar Leipzig laten vertrekken om hem daarna voor €15 miljoen terug te kopen, kan Schreuder daar iets aan doen?

Als trainer moet je keuze maken qua opstelling en natuurlijk kun je het daar wel of niet mee eens zijn als supporter. Maar als trainer ben je afhankelijk van het materiaal dat je hebt. En als er 8 spelers vertrekken en je krijgt er 1,5 speler voor terug die het niveau aan kan dan wordt het lastig.

6 januari 2023 om 09:25

Die Blind fans die ineens uit alle holletjes komen kruipen zaten hem een paar maanden geleden nog finaal af te zeiken en bekritiseerden Schreuder dat hij Blind zo vaak liet spelen.

6 januari 2023 om 09:28

Je zal het waarschijnlijk niet weten, maar een aantal aankopen komen daadwerkelijk uit de koker van Schreuder. Samen met zijn zaaknemer hebben ze zich echt bemoeid met het aankoopbeleid.
Dus over het technisch beleid heeft Schreuder duidelijk wel wat te zeggen over gehad.

Dat van Blind passeren is daarnaast het enige wat hij WEL goed heeft gedaan. Alleen hoe ermee om is gegaan, dat steekt de meeste mensen denk ik. Dat er van Blind afscheid is genomen, dat is goed en was nodig. Maar niet op deze manier.
Hij wordt ook nog eens weggezet als DE rotte appel in de selectie en dat het door hem komt dat Ajax zo draait. Dat verdient Blind niet, helemaal niet na wat hij voor Ajax heeft betekent.

Je hebt het over dat er 8 spelers zijn vertrokken en vervangen, maar hoeveel van die zijn vervangen in de basis door de nieuwe spelers.?
Daarnaast zijn de nieuwe aankopen echt niet zo slecht als dat er nu wordt laten zien.

Hoe verklaar je daarnaast dat er zo'n achteruitgang is in het spel van Ajax, over de duidelijke afspraken en in het spel van de spelers die afgelopen seizoen(en) nog echt goed waren, o.a. Timber en Alvarez. Is dat ook de schuld van het technisch beleid?.
Ik begrijp dat niet alles de schuld van Schreuder is, maar op speltechnisch gebied en resultaten is er echt maar één verantwoordelijk en dat is Schreuder.

9 januari 2023 om 19:22

Een aantal aankopen? Welke aankopen zijn dat dan volgens jou? Ik mag hopen dat ze Schreuder inderdaad naar zijn mening hebben gevraagd. Maar er zijn weinig clubs waarbij ze zomaar aankopen doen op basis van de wensen van een trainer. De TC is de eindverantwoordelijke voor de aankopen en niet de trainer.

Wat heeft Schreuder dan verkeer gedaan in de omgang met Blind? Ben jij daar ook al bij betrokken geweest? Volgens mij heeft hij hem gewoon gepasseerd voor een andere speler en dat is iets wat bij profvoetbal hoort. Vervelend als het jou gebeurd maar dat is hoe het gaat en daar heb je dan mee te dealen. Dat de familie Blind hier moeite mee heeft zegt meer over hen dan over een trainer. Schreuder zet hem niet weg als de rotte appel, dat maakt de media ervan.

De verklaring voor de achteruit is logisch, mag hopen dat jij dit als echte voetbalkenner ook ziet. Een nieuwe trainer die nog zijn stempel moet drukken en een kwalitatief minder selectie.

Geef Schreuder de tijd en doe een paar gerichte aankopen en dan zal ajax echt wel weer eerste eindigen.

9 januari 2023 om 22:28

Verscheidene media hebben dit aangegeven, waaronder de transfer van Bassey. De zaakwaarnemer van Schreuder was nadrukkelijk daarbij betrokken, en ook bij andere. Dan ga je me niet vertellen dat dat niet in samenspraak met Schreuder zelf is geweest.
Google het maar en je gaat zien dat er meerdere media hier melding van maken. Of het waar is, is een tweede. Maar Schreuder heeft zelf ook aangegeven dat het ''normaal'' is dat een zaakwaarnemer met transfers bemoeid of ''spelers aanbeveelt'' volgens Schreuder. Nou ja lijkt een beetje van 1+1=2.

Blind passeren was terecht, maar vind jij het terecht hoe er met Blind is omgegaan?.
Schreuder heeft zelf aangegeven hem geeneens gedag te zeggen. Nou dan weet je genoeg toch. Schreuder vindt Blind zelf ook de rotte appel en dat heeft hij duidelijk gemaakt.

De tijd hoort een trainer zeker te krijgen, maar dan moet er na verloop van tijd wel enigszins te zien zijn waar een trainer naar toe moet en progressie. We zijn een half jaar verder onder Schreuder en wat voor progressie heeft Ajax geboekt?
Van dat alles is ook maar niets te bekennen, het is juist achteruit gegaan met alles al die maanden.
Schreuder heeft nu genoeg tijd gehad om enigszins zijn stempel te drukken maar er valt niets te zien, geen lijn, geen structuur, helemaal niets. Dan wat is dan precies de stempel die hij wilt drukken? Of is dit juist?.
Ik denk het laatste.

Schreuder heeft genoeg tijd gehad om iets te laten zien en daarin heeft hij precies 0,0 laten zien.
Nou ja dat is ook weer niet zo. Hij pakt negatief record op negatief record, dat is wat hij heeft laten zien.

Wat een wanbeleid bij Ajax .Dit wordt gewoon een verloren seizoen .
Schreuder eruit Hamstra eruit die twee hebben niks bij ons te zoeken .
Peter Bosz proberen te strikken en technisch directeur aanstellen met ervaring misschien is Arnesen een optie heeft iedergeval genoeg ervaring en een groot netwerk . Onze jeugd wat meer de kans geven en daar waar nodig is een speler aankopen .
Zo hebben we het altijd gedaan en zo zou het ook moeten blijven gaan .

“Inmiddels zijn het er 8”. Uhm nee? Mazrouai en Onana gingen sowieso al vertrekken dat was al veel eerder bekend en stond buiten de controle van Ajax. Blind heeft hij zelf weggestuurd. Dus Antony, Haller, Gravenberch en Martinez zijn er gewoon 4. En van Gravenberch was het ook al langer duidelijk volgens mij..

6 januari 2023 om 09:51

Eh ja wel. Het staat er toch duidelijk. Er werd hem beloofd dat er maximaal 4 zouden vertrekken.Ze wilden Antony niet verkopen. Ze wilden martinez niet verkopen maar die gingen zelf muiten. Haller stond ook niet in de planning om verkocht te worden. Onana, mazraoui, Gravenberch en dan iemand die dan onverwacht verkocht zou kunnen worden. Het gaat er niet om wie al bekend was. Het gaat er om dat hem beloofd werd dat er verder op misschien 1 verkoop na niemand zou vertrekken. En dan ineens worden je 2 beste spelers verkocht. Zonder er kwaliteit voor terug te halen.

6 januari 2023 om 10:00

De kwaliteit waar hij zelf voor heeft gezorgd dat niet is terug gehaald. Genoeg verhalen dat hij en vooral zijn zaakwaarnemer inspraak hadden in het aankoopbeleid. Dus ook daarin is het eigenlijk de schuld van Schreuder zelf of niet.
Al met al is er ook gewoon prima aangekocht alleen Schreuder is zelf gewoon waardeloos, dan komt het er inderdaad niet uit.
Maar jij als Schreuder-adept zal hem op alle mogelijke punten ondersteunen. Dat is wel duidelijk geworden nu.

6 januari 2023 om 14:24

Ja wat verwacht je dan. Dat Ajax bijna 200m gaat weigeren omdat ze aan nobody Schreuder hebben beloofd niemand te verkopen. Hoe kan Ajax überhaupt helemaal niemand verkopen. Dat is toch totaal niet realistisch? Spelers willen altijd een stap omhoog maken. Nogmaals, Mazrouai was geen eens een Ajax speler meer toen Schreuder werd aangesteld dus zou wel dom zijn om hem er dan bij te gaan rekenen. Net als Onana. Ja die kwaliteit ervoor terug halen doen ze toch ook zelf? Ze hebben meer dan 100m uitgegeven wat voor een Nederlandse club nooit voor mogelijk werd gehouden. En veel van die aankopen komen uit de koker van Schreuder met die zaakwaarnemers van hem.. Onana was trouwens ook geen basisspeler. Dus Max, 4 basisspelers: Mazrouai (transfervrij) dus ajax had er helemaal geen invloed op. Gravenberch, Haller, Antony en Martinez. Dus 1tje meer dan beloofd en dat was puur om het feit dat je 100m niet kan weigeren voor een niet bijzondere speler als Antony.

Gaan er wel nog spelers bijkomen?

Voorin lijkt het maar niet te lopen. Het ontbreekt Ajax overduidelijk aan een goede speler op de rechterflank. Schreuder lijkt Conceicao geen 90 minuten (of minimaal 70) te willen laten spelen... Dat is de enige momenteel die op die plek echt uit de voeten kan en ook wel relatief wat indruk gemaakt heeft....

Bergwijn zit in een dip waar je u tegen zegt. Tadic is de Tadic van de afgelopen jaren niet meer en wordt telkens door het hele elftal gegooid (linksbuiten, rechtsbuiten, spits, 10).

Ajax moet eens naar vastigheid gaan zoeken en spelers eens op een bepaalde positie laten spelen voor langere tijd. Telkens dat domme gewissel en interessant willen doen van Schreuder...

Ook die Kudus in de punt steeds. Je hebt met Brobbey een toptalent en iemand die gebaat is bij minuten maken, zodat hij conditioneel die 90 minuten telkens kan gaan aantikken...

Kudus gewoon op 10. Berghuis erachter. Heerlijk veel voetbal.

Op de flanken dan Bergwijn en Tadic voor nu, of Conceicao (in mijn ogen)...

Ajax moet in mijn ogen sowieso een buitenspeler voor rechts halen, daar ontbreekt het duidelijk aan. Liefst iemand met snelheid en diepgang en als het kan ook een goede 1 op 1.... Dat is veel gevraagd, maar dat type speler zijn er voldoende van op de markt te krijgen....

Die Tsygankov die iedereen graag naar PSV ziet gaan, is ideaal voor Ajax. Linksbenige rechtspoot. Komt naar binnen, heeft diepgang, scorend vermogen en is snel...half jaar contract, dus relatief goedkoop op te pikken.

Rulli
Rensch
Timber
Bassey
Wijndal
Alvarez
Berghuis
Aank/conceic
Kudus
Bergw/Tadi
Brobbey
6 januari 2023 om 10:55



Er moet nog heel wat gebeuren. Aan Alvares en Kudus wordt ook getrokken en het is niet ondenkbaar dat je die nog kwijt raakt. Verder heb ik zo mijn vraagtekens bij het niveau van Conceicao. Het is vast niet voor niets dat hij zo weinig speelt, terwijl Ajax behalve Berghuis geen normale rechtsbuiten heeft. En Bergwijn zit niet een dip. Dit is wat het is. Alleen wordt er door het transferbedrag wat zand in de ogen gestrooid.

6 januari 2023 om 14:00

Bergwijn kan echt wel beter dan wat hij nu laat zien hoor, ben ik van overtuigd...

Conceicao heb ik geen vraagtekens bij. Ik geloof best dat hij nog geen 90 minuten kan brengen wat hij normaliter in een invalbeurt van pak 'm beet 15 minuten brengt. Logisch ook, je moet je acties dan gaan doseren en energie besparen waar het kan.

Ik heb het idee dat hij conditioneel nog inhoud moet creëren en dat hij moet werken aan zijn defensieve taken als buitenspeler. Voor de rest maak ik mij nergens druk om. Goede eerste aanname, heerlijke dribbel & techniek en zo'n beetje de enige speler in de selectie die daadwerkelijk zijn man durft op te zoeken en hem daadwerkelijk ook kan passeren...

Alvarez zie ik niet meer vertrekken. Als die nog vertrekt, komt er ook voor een groot bedrag een opvolger, dat kan haast niet anders.

Idem dito voor Kudus.

Wat een gezeur. Die schreuder heeft een selectie waar hij op zijn sloffen Kampioen mee moet worden. Multimiljonairs. Hij moet zich schamen bij elk puntverlies tegen ploegen onder de top 5. 60 contractspelers maar hij maakt er een zootje van. Spelers op plekken neerzetten waar ze niet horen. Prima veld trainer waardeloze manager. Punt.

Op voorhand kan ik mij geen betere situatie schetsen bij Ajax dan er op dit moment plaatsvindt. Ik hoop en denk dat NEC de Amsterdammers precies op het juiste moment treft. Net na de winterstop, niet lekker ingespeeld op elkaar en hommeles in het pluche.

Áls er een kans is om Ajax pijn te doen is het dit seizoen, laat staan zondag. Het wordt een héél héél lang seizoen zo voor de onder druk staande Schreuder bij Ajax, of is zondag zijn Waterloo? Come on NEC!

Hoe groter de problemen hoe gelukkiger Ajax zich mag prijzen met Schreuder.
Hij lijkt mij een man die rustig blijft, puin kan ruimen en een elftal kan bouwen waar Ajax weer jaren mee vooruit kan.
Kijk naar Feyenoord met Stam en Advocaat
Psv met ?? en Schmidt
Ajax met de trainers voor F. de Boer.
Rust is het belangrijkste

6 januari 2023 om 10:50

Schreuder is niet de hoofdoorzaak. Dat is dat er allemaal mensen op posities zitten die daar helemaal niet voor geschikt zijn, maar wel een pot goud mogen beheren. Dan gaan er een hoop aasgieren een deel stelen. Desalniettemin is Schreuder ook niet zo best.

Ik denk dat de spelers wilden praten over Blind.
We weten allemaal hoe de vader in elkaar steekt.
Zoon luistert en adoreert vader (las ik ergens in een interview van hem).
Voor mij is een en eem gewoon twee (stoorzenders)

Is het wel eerlijk om al het falen zo op Schreuder af te schuiven? De selectie is geen schim van de selectie die Ten Hag tot zijn beschikking had en daarnaast zijn de spelers die wèl zijn overgebleven, door ouderdom véél minder goed dan enkele jaren geleden: lees Tadic, Blind (nét weg).

Ik zeg niet dat Schreuder een goede trainer is (ik weet simpelweg niet wat hij had gekund met dezelfde selectie als Ten Hag), maar ik krijg de indruk dat men denkt dat dit Ajax hetzelfde is als het Ajax van 2018-2019 en dat is absoluut niet het geval.

6 januari 2023 om 11:02

Volledig mee eens. De selecties zijn niet met elkaar te vergelijken. Als je dan ook ziet dat Ajax vorig jaar met een veel betere selectie ook maar net 1ste werd is het niet vreemd dat met mindere spelers (en ook veel nieuwe spelers) het nu minder gaat.

Daarbij denk ik dat Ajax nu misschien ook wel eens de "stakingen" van de spelers die wilden vertrekken als een boemerang terug krijgt. Voor mijn gevoel is er toen niet echt hard opgetreden waarmee je spelers macht geeft.

Hahahaha!!! Toen ik de kop zag wist ik meteen dat dit van een Telegraaf artikel moest komen. Zo voorspelbaar hoe zij 'journalistiek' bedrijven. Wat een trieste lui daar zeg...

De oplossing voor Schreuder is eenvoudig. Tussenronde EL verliezen en met 5-0 er af tegen Feyenoord. Trainer er uit en dan is er een beginnetje gemaakt met het herstel.

Het verhaal Ajax in een notendop;
Dmv slimme aankopen en een hele goede eigen lichting lukt het de club een aantal jaar geleden om zich een paar jaar achter elkaar knap tussen de top van Europa te spelen. Dit sportieve en daaropvolgende financiële succes smaakt logischerwijs naar meer. De begroting wordt flink opgeschroefd en (te) dure aankopen worden niet geschuwd. De aansluiting vanuit de jeugd begint te haperen, het is immers geen fabriek waarbij spelers van de band afrollen en hoe hoger het niveau van het eerste, des te groter wordt vaak het gat naar de jeugd., die er gelijk moet staan. Om dit gat te vullen gaat men opzoek naar nieuwe onontdekte parels. Ook dit blijkt lastiger dan gedacht, veel spelers willen immers niet in de NL competitie spelen, tenzij er een idioot hoog salaris tegenover staat. Dus kom je uit bij voor Ajax begrippen veel te dure aankopen als bijv. Bergwijn, wat heeft gezorgd voor een inmiddels werkelijk torenhoog en topzwaar salarishuis.
Als het succes (lees: begrote inkomsten aan prijzengeld) vervolgens wat meer uitblijft dan gehoopt, dan is het alle hens aan dek en begint het onderlinge vinger wijzen. Tevens wordt er in allerijl afscheid genomen van een aantal grootverdieners. Dat beschrijft momenteel wel een beetje de huidige situatie. M.I. zou Ajax deze zomer afscheid moeten nemen van overtollige en dure ballast en wat meer terug moeten naar de kern.

6 januari 2023 om 11:35

Als ik het zo lees verwijt jij het vooral aan het financiële aspect? Ik ben het ermee eens dat er veel wordt uitgegeven, maar ergens is dat logisch als je het geld hebt. Immers, geld dat je laat staan beweegt niet. Maar alleen maar afscheid nemen van duur ballast verbetert de situatie niet

6 januari 2023 om 12:03

Eens, dat inderdaad niet perse, alhoewel het ene zeker met het andere te maken heeft. Ik denk wel dat het geforceerd najagen van -op dit moment- onrealistische verwachtingen een bepaalde kramp in de club en sfeer veroorzaakt waardoor iedereen zich terugtrekt op z’n eigen eiland en de verwijten over en weer beginnen. Mbt geld, het probleem is dat Ajax dat geld niet heeft, althans niet structureel. Het mislopen van een CL overwintering veroorzaakt door de te hoge salarissen al miljoenen verliezen die door incidente klappers op de transfermarkt moeten worden goedgemaakt. Dat gaten dichten met transfers geldt voor elke club in NL en hoeft geen probleem te zijn als het een beetje binnen de perken blijft. Die grens lijkt in Amsterdam wel een beetje bereikt. Iemand als Bergwijn kost Ajax 32+4x4 miljoen salaris, is bijna 50 miljoen euro. Ajax kan dat simpelweg niet structureel bolwerken en dat is m.i. een recept voor toekomstige narigheid.

Het voelt nu een beetje als na enkele succesvolle avonden in het casino ineens een avond verliezen en dit de dag er na met dubbele inzet snel te willen terugwinnen.



Frappant om alle negativiteit te lezen.

Schreuder kan er niets van lees ik, Blind kon er ook niets van, Bergwijn ook niet. Huntelaar en Hamstra kunnen er natuurlijk ook niets van...en dan van de Sar...tsjongejonge, wat een losers en onkunde daar in de Arena. Gelukkig is Blind nu weg, gaat Bergwijn waarschijnlijk ook snel. En laten we bidden dat Schreuder ook snel ontslagen wordt. Dan nemen we een internationale topcoach aan met een salaris van 12 of 13 miljoen per jaar, type Conte of Pcoehttino, en dan gaan we, hoppa, zo door naar de CL finale volgend jaar.

De ene trainer breekt de macht van de belangrijke spelers en is een held (Ten Hag), de ander moet onmiddellijk oprotten (schreuder).
Hoe vaak heb ik hier niet gelezen dat het succes van Ajax niet door Ten Hag kwam maar door veldtrainer Schreuder: het is aan zijn goed klik met Ziyech, Tadic en de Jong te danken dat Ajax zo presteert.
Het kan verkeren.
En volgens mij weet niemand hier wat er echt speelt in Amsterdam.

Ik hoop maar niet dat Ajax de eerste drie wedstrijden wint, want dan wordt Schreuder onmiddellijk in verband gebracht met Barca, Real.
De voetbalwereld is er een van oppurtunisten, die van de fanbase nog erger.

Houd toch op, analyseer eens goed voor de verandering.

Onder Overmars door de jaren heen net als onder Hamstra een kansloze 50% succesratio qua aankopen, alleen valt het nu meer op onder Hamstra, omdat er iets van 10 aankopen zijn gedaan, en er dus zo'n 4-5 miskopen zijn gedaan. En dat zijn vooral ook de spelers waarvan men wilde dat ze er meteen zouden staan.

Overmars deed het net zo slecht, is ook verantwoordelijk voor het kansloze beleid van de laatste jaren, waarin Ajax een koopclub is geworden, er geen oog meer voor jeugd is (alleen uit pure nood, na de zoveelste miskoop bijvoorbeeld), de trainer van Ajax 1 enorm veel macht en inspraak heeft, noem maar op.

Korte termijndenkende, visieloze bende is het vooral door hem geworden.

Alfred Schreuder is de oorzaak van het mijnenveld samen met Hamstra/huntelaar en Vd Sar, waarbij je Huntelaar nog het minste kan verwijten. Schreuder met z'n onkunde qua tactiek/managen van het team en VD Sar is afwezig tenzij er iets valt te vieren, Hamstra geen idee wat hij nou toevoegt duidelijk ongeschikt.

Wat me het meeste stoort aan de hele organisatie is het gebrek aan visie wat betreft jeugd, ipv Sanchez had je ook gewoon Regeer de kans kunnen geven. Fitz Jim een klein mannetje wel een prima voetballer zit te wachten op een kans, Unuvar een geweldig jaar in de KKD en dan richting Turkije uitlenen en ondertussen weer focussen op kopen.

Een falend beleid heeft toch niks te maken met de rare keuzes die Schreuder maakt. Echt onzin dit artikel.

6 januari 2023 om 13:04

Volgens mij vallen de rare keuzes wel mee. Maar daarbij worden sommige "rare keuzes" ingegeven door slecht aankoop beleid. Wie moet je bijvoorbeeld rechtsbuiten zetten ? En ga je je belangrijkste man van de laatste 4 jaar of de duurste aankoop ooit op linksbuiten zetten. En ja, ook ik vind dat Tadic minder wordt, maar hij was eind vorig jaar wel degene die met zijn acties het kampioenschap binnen haalde.

Francisco Conceição is echt een uitstekende aankoop hoor. Onbegrijpelijk dat hij geen basisplaats heeft maar prutsers als Bergwijn en Tadic wel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren