Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Tim Hofman pakt Ronald de Boer hard aan na interview in de Volkskrant

Laatste update:

Ronald de Boer is dinsdag officieel voorgesteld als ambassadeur voor het WK 2022 in Qatar. De voormalig international van Oranje was in het verleden al ambassadeur van het WK-bid van de oliestaat en gaat het komende anderhalf jaar het toernooi promoten. In een interview met de Volkskrant zegt De Boer dat het beeld over het WK in Qatar te eenzijdig is. Hij zegt de 'dialoog' te willen aangaan, maar wordt flink bekritiseerd na zijn uitspraken.

De Boer sloot zijn actieve loopbaan af in Qatar: hij kwam in het seizoen 2004/05 uit voor Al-Rayyan en speelde daarna drie jaar voor Al-Shamal. In 2010 startte De Boer zijn trainerscarrière met een functie als assistent-bondscoach bij Qatar Onder-23. Hij geeft toe betaald te worden voor zijn ambassadeurschap, maar wil geen bedragen noemen. "Ik heb goed nagedacht, want ik besef dat ik een hoop shit over me heen ga krijgen", geeft hij aan. "Maar ik heb daar zeven jaar gewoond, en heus niet, zoals Johan Derksen roept, alleen maar rijkdom gezien."

"Ik zie positieve sociale veranderingen, en die zullen door het WK alleen maar in een stroomversnelling komen. Hoe mooi is het als we straks kunnen zeggen: dat hebben we toch maar mooi geflikt, dat we door voetbal de wereld een stukje mooier hebben gemaakt?", aldus de broer van bondscoach Frank de Boer. In een artikel in The Guardian kwam onlangs naar voren dat er bij de bouwwerkzaamheden in Qatar in voorbereiding op het WK al 6.500 arbeidsmigranten zouden zijn overleden. De KNVB gaf in een statement aan die cijfers 'met afgrijzen' te hebben gelezen, maar voegde eraan toe een WK-boycot niet te steunen.

Via sociale media reageert presentator Tim Hofman, onder meer bekend van het online programma #BOOS, cynisch op het ambassadeurschap van De Boer. "Hahahaha, Ronald de Boer wordt ambassadeur van het WK in Qatar", schrijft hij op Twitter. "Dat WK kostte so far 6500+ doden, heel veel mensen die als slaaf misbruikt werden en nog een scala aan mensenrechtenschendingen, maar volgens Ronald is het beeld eenzijdig en wordt het juist BETER door het WK." Op Instagram Stories spreekt de presentator van 'clownerij'. Hofman probeerde voor zijn programma al aan hoofdsponsors als Coca-Cola, McDonald's, Budweiser en adidas te vragen waarom zij het WK sponsoren, maar kreeg geen reactie.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Waar leg je de grens? Rijdt Hofman een auto? Hypocriet! Shell is ook verantwoordelijk voor honderden doden in Afrika. Draagt hij Nike of Zara? Hypocriet! Die kleren worden ook door kinderarbeiders gemaakt. Eet hij vlees? Hypocriet! Puur voor eigen genot moeten er dieren gedood worden.

1 juni 2021 om 20:37

Vind je dat echt hetzelfde ja? Het is naar mijn idee een groot verschil als je onderdeel wordt van de propaganda en het gaat promoten om wat geld te verdienen

2 juni 2021 om 02:54

Precies dit. Waar de grens precies ligt kun je over discussiëren, maar dit is er zo ver overheen dat het uit het zicht is verdwenen. De Boer heeft eerstehand kennis van de situatie in Qatar. Dat hij er ooit goed geld heeft verdiend met voetballen en toen een beetje heeft weggekeken kan ik nog wel mee inkomen. Hij hoeft niet roomser te zijn dan de paus. Maar je door zo'n land laten betalen om recht te lullen wat krom is, dat is gewoon kwaadaardig.

2 juni 2021 om 09:41

Beetje Hypocriet is het wel van Tim. Als je zelf voor de kijkcijfers een programma maakt van mensen die in de laatste fase van hun leven zitten. Dat is ook puur winstbejag

2 juni 2021 om 11:36

Als dat programma op de commerciële zender werd uitgezonden in een showformat had ik je opmerking nog kunnen begrijpen. NU slaat het nergens op. Een informerend programma waar de kijker meegenomen wordt in het proces van acceptatie en afscheid nemen van het leven en dierbaren heeft juist een maatschappelijk doel. Met jouw redenatie kun je nieuwslezers wegzetten als mensen die profiteren van ellende. Of Anniko van Santen die haar geld verdient met ellende van anderen via Opsporing verzocht.

2 juni 2021 om 15:37

Nou die informatie heeft de Boer niet, en jij ook niet. Zomaar wat info van een propaganda apparaat aannemen zou niemand moeten doen die zichzelf serieus neemt. Er zijn zelfs oorlogen begonnen op basis van vals verspreide informatie!

1 juni 2021 om 20:37

Die grens legt ieder persoon zelf. Ik vind overigens dat er een verschil is tussen iets consumeren en iets promoten. Dat De Boer dit doet vind ik erger dan dat jij bijvoorbeeld naar dat WK gaat kijken.

1 juni 2021 om 20:37

Je valt wel van de matige vergelijking in de matige vergelijking. De boer wordt waarschijnlijk enorm veel betaald om reclame te gaan maken voor dat wk, nogal wat anders als iemand die met een auto rijdt. Hetzelfde gaat op voor de kledij. En vlees is nu eenmaal een levensbehoefte en daar moeten nu gewoon dieren voor dood. Wat minder een levensbehoefte is, is 8 voetbalstadions bouwen in een land van 2,8 miljoen inwoners.

2 juni 2021 om 11:57

Het zou de boer sieren als hij zou zeggen dat hij het alleen voor het geld doet en dat de rompslomp eromheen hem niet zoveel doen. Dan maak je wel een statement. Dan krijgt hij ook een hoop shit over zich heen maar dan is hij niet langer Hypocriet te noemen.

2 juni 2021 om 12:10

Of het hem zou sieren is stevig uitgedrukt maar het zou wel eerlijk zijn.

2 juni 2021 om 12:34

Nee wellicht is dat niet helemaal goed verwoord door mij Lierse. Maar ik erger mij persoonlijk wel aan mensen die vanalles aan de kaak stellen en zeggen dat iets niet kan om dan vervolgens niets te doen. Er zijn zat mensen die zich niet bekommeren om het lot van anderen maar wel doen alsof dat ze raakt. Ik had het dan ook eerlijker gevonden als de Boer had gezegd:''ik vang dan wel het geld uit Qatar maat wat daar gebeurd staat te ver van mijn bed'', In plaats van ''de situatie verbeteren'' door het WK. Na het WK gaat iedereen weer over op de orde van de dag en zal er onder aan de streep niets veranderen. Wellicht wordt het zelfs nog slechter omdat de ogen na het WK daar worden gericht op het komende WK. En dan wordt het naar mijn mening pas echt penibel aldaar.

1 juni 2021 om 20:41

Wat Hofman individueel doet lijkt me niet zo relevant. Dat een Nederlandse oud-voetballer door een oliestaat wordt betaald en ingezet om actief propaganda te verspreiden rond een evenement waar al duizenden arbeiders voor zijn gestorven, vind ik van een hele andere orde.

1 juni 2021 om 20:44

Wat een volslagen debiele vergeiljking. Alsof ieder mens een alternatief heeft om een auto te rijden. Wel iets anders dan willens en wetens ambassadeur zijn van een door en door corrupte en misdadig regime. En dat ook nog eens tegen betaling actief uitdragen in de media dat het allemaal wel meevalt met die 6500 doden. Sorry Ronald, maar dan ben je echt mislukt als mens.

1 juni 2021 om 21:03

Wanneer mensen, die niet kunnen discussieren, omdat ze niet tot de kern van de discussie uit kunnen komen, een discussie aangaan, kom je uiteindelijk uit bij het woord "hypocriet". Ja, maar!!! als je oorbellen met saffieren koopt, dan steun je de saffierhandel in bladiebla en daar sturen ze kinderen de mijnen in ...zucht. Wat je uiteindelijk doet, is het bagatelliseren. Misschien is het een idee om de volgende keer dat je een punt wilt maken het alleen bij het onderwerp houdt waar het over gaat? Houdt het klein. Ja maren is zo slecht. De wereld verander je niet door de bal bij de andere te leggen. Kleine stapjes en "eye on the ball" (we zitten toch op een voetbalforum ) is alles wat nodig is. PS: rijdt Tim Hoffman auto? :D

1 juni 2021 om 21:17

Tim Hofman heeft niet eens een rijbewijs.

1 juni 2021 om 21:22

Het zogeheten "whataboutism". De ultieme methodiek om alles te bagatelliseren, want er is altijd wel iets wat net zo erg is, of bijna net zo erg of iets anders wat de criticaster doet, wat niet helemaal zuiver is..

Maar dat maakt natuurlijk het feit dat er hier duizenden doden zijn gevallen en dat RdB hier geld aan verdient om dat onder het kunstgras te vegen, niet anders.

1 juni 2021 om 21:52

Tim Hofman heeft niet eens zelfrespect. Tim Hoffman is de uitvinder van whataboutism.

2 juni 2021 om 09:43

@nr.11, zelfs als Tim Hofman niet zou deugen, geen idee ik volg hem niet, dan nog is Tim het onderwerp niet.

2 juni 2021 om 10:53

Mijn reactie was een aanvulling op Mgmv & Oelie Wapper. Timmie staat in het woordenboek achter 'hypocriet' en 'bagatelliseren; . Hij is wel het onderwerp want daar gaat het topic over

1 juni 2021 om 21:52

Deze reactie zo dom dat het van de echte Joe Rogan had kunne zijn. Er is toch een grot verschil tussen direct en indirect een organisatie of een land steunen? Als ik ga tanken bij Shell draag ik waarschijnlijk indirect bij aan het vernielen van de aarde, maar ik ben niet voor Shell propaganda aan het maken over hoe geweldig Shell niet is en dat klimaatverandering wel meevalt.

1 juni 2021 om 22:30

@JoeRogan wat sla jij de plank mis pfff ... Zodra je je ergens tegen uitspreekt, moet je maar al het leed in de wereld kunnen weerspreken. Types als jou maken anderen monddood. Omdat hij het WK bekritiseert moet hij eerst bij alle openstaande zaken de juiste kant hebben gekozen. Hij spreekt zich hier over uit ... Hou het dan daar bij ipv het Trumpiaanse whataboutism, jij gaat nu allerlei andere sh*t erbij halen puur om zijn aanklacht onderuit te halen. Dus zolang niemand alles correct doet mag hij zich niet uitspreken over een bepaald onderwerp ... Jij moet naar Noord Korea verhuizen en zelfs daar zal je nog als extreem beschouwd worden.

1 juni 2021 om 23:33

Huh? De vergelijking van Joe Rogan was slecht maar wat dacht je Japie ik doener een schepje bovenop?

2 juni 2021 om 09:59

6500 dode slaven die in de woestijn worden begraven in de hoop dat niemand erachter komt dat ze de dood in zijn gejaagd is natuurlijk niet extreem ernstig. Dat valt allemaal reuze mee

1 juni 2021 om 22:51

de slavenperikelen wat betreft dit WK in Qatar is een moderne variant van een holocaust en dat gaat Ronald De Boer promoten. dan kom jij met een vergelijking met benzinetankers

1 juni 2021 om 23:05

Als je een vertegenwoordiger van Shell bent dan ben je dus ook een vertegenwoordiger voor wat Shell allemaal uitvoert in Afrika ?
PS
Je bericht verder op is verwijderd .

1 juni 2021 om 23:09

@bossie als Shell 6500 dode slaven op hun geweten heeft waar je van op de hoogte bent en je gaat ze alsnog vertegenwoordigen dan ben je gewoon medeplichting aan dat soort lugubere praktijken en imo een hele nare, onsympathieke kerel

1 juni 2021 om 23:27

Dat hoeven denk ik niet perse slaven te zijn , neem ik aan ? Want geloof me Shell en meerdere bedrijven hebben heel wat op hun kerfstok, ook mensenlevens , meer dan 6500. Elk mensenleven er eentje te veel.

1 juni 2021 om 23:32

dat zeker maar of Ronald De Boer op de hoogte is van de praktijken van Shell dat weet ik niet. hij heeft de gebeurtenissen in Qatar natuurlijk wel meegekregen en dan snap ik niet dat je je laat lenen daar ambassadeur voor te zijn voor wat oliedollars. hij heeft toch ook een geweten?

1 juni 2021 om 23:47

@Japie
Ik weet ook niet of de Boer op de hoogte is van de praktijken van de koninklijke Shell.of van andere bedrijven die niet zulke frissen praktijken er op na houden. Of dat de Koning als hij weer op reis gaat met wat zaken mannen , of die precies allemaal afweet wat daar in zo'n land afspeelt . Wat ik wel weet is dat menig bedrijf graag zaken doet met landen zo als Qatar. Iedereen heeft blijkbaar zijn prijs 😏

1 juni 2021 om 23:59

klopt maar dat maakt wat De Boer doet niet minder erg. er zijn ook genoeg mensen die doen aan zinloos geweld, maar omdat meer het er doen keur ik het nog steeds bij niemand goed

2 juni 2021 om 06:39

Nee dat begrijp ik Japie , maar we moeten nu ook niet doen voorkomen dat dit een uitzonderlijke situatie is.

2 juni 2021 om 07:42

Als je vertegenwoordiger bent van Shell, dan ben je inderdaad ook een vertegenwoordiger van wat Shell allemaal uitvoert, inderdaad. Je begrijpt toch wel wat een "vertegenwoordiger" is, he?

2 juni 2021 om 10:30

@Bossie hoezo is dit niet uitzonderlijk? Als er morgen hier een terroristische aanslag wordt gepleegd waar 3000 Nederlanders bij omkomen spreken we van een schande en lopen we te janken voor de TV. Worden er daar 6500 doden de dood in gejaagd moeten we het allemaal niet zo overdrijven want zo uitzonderlijk is dat dan blijkbaar niet

2 juni 2021 om 12:51

Holocaust? Denk dan maar aan Isreal of China.

2 juni 2021 om 14:23

Die ook ja maar die gaat Ronald De Boer zover ik weet niet vertegenwoordigen. Dat gaat hij wel doen met Qatar vandaar mijn reacties

2 juni 2021 om 07:38

Haha, dat 144 mensen hier al direct in meegaan. Typisch gedrag van mensen die niet na willen denken over de gevolgen van hun acties, laat staan een vinger uit willen steken om de wereld beter te maken.

Gemakshalve allerlei zaken over hem invullen zonder daadwerkelijk bewijs hiervoor aan te leveren. Weet je of hij vlees eet? Weet je of hij kleren draagt van Nike of Zara? Weet je of hij, in het geval van rijden in een auto, tankt bij Shell?

En dat je vervolgens dit soort zaken op dezelfde hoogte wil plaatsen als propaganda is al helemaal lachwekkend.

2 juni 2021 om 08:57

Waar de grens ligt? Dat is toch duidelijk genoeg als je het woord promoten ziet? Ik rijd een auto, ja. Ik eet vlees, ja. Ik draag kleding van Nike, ja. Zet ik mensen aan tot een bepaald beeld van deze zaken? Nee! Neem ik geld aan om te promoten? Nee! Het is persoonlijk gebruik. Afgaande op je reactie, en denk ik je standpunt, ga je graag weer zelf aan de slag om eten te verbouwen en paard en wagen uit de hooischuur te halen?

2 juni 2021 om 09:59

whataboutism

2 juni 2021 om 10:41

Nou ja, een op slaven gebouwd WK proactief promoten vind ik wel een 'medeplichtiger' karakter hebben dan uit praktisch oogpunt een auto rijden. In de oorlog wist vrijwel iedere volwassene in de Duitse samenleving dat de joden werden vernietigd of hadden ze op zijn minst ruime toegang tot die wetenschap. Maar maakt dat hen ook automatisch allemaal moordenaars? Of medeplichtig aan genocide?

Overigens trek ik Hoffman slecht in de rol van openbare aanklager. Joch meent zo lekker journalistiek-kritisch te zijn, maar toen-ie met een half dozijn studenten een best voor discussie vatbare huurbaas een augurk onder zijn neus drukte en het hele pand met confetti vervuilde ben ik afgehaakt. Dat-ie toen een rake tik op zijn muil kreeg en zijn kaak brak was vervelend voor hem, maar eerlijk gezegd kon ik er wel om gniffelen. Moraalriddertje dat even huisvredebreuk doet...

“Dat we door voetbal de wereld een stukje mooier gemaakt hebben”, nu mag ik toch hopen dat hij dat ingefluisterd gekregen heeft van een of ander PR-bureau en niet zelf oprecht gelooft.

1 juni 2021 om 22:58

Ronald De Boer loopt hier massamoord recht te praten om het binnenhalen van wat oliedollars te rechtvaardigen. de beste man heeft gewoon totaal geen principes en empathie voor de moderne slaven daar

1 juni 2021 om 23:54

@ Japie , massamoord , holocaust , gebruik je die woorden nu om extra reacties te krijgen ? Vind je dan dat wij mensen laten verhongeren in Afrika een genocide ? Ik bedoel met een beetje goede wil kan de rest van de wereld de hongersnood oplossen , of niet ?

2 juni 2021 om 00:04

dat heeft weinig met reacties uitlokken te maken want dat is gewoon de situatie daar. kansarme mensen die onder valse voorwendselen naar een land worden gelokt en van wie hun paspoort bij aankomst wordt afgepakt zodat ze niet meer weg kunnen, die vervolgens worden opgesloten in barakken, niet betaald krijgen voor hun arbeid, de dood in worden gejaagd door onmenselijke werkomstandigheden en vervolgens ergens in de woestijn worden begraven zodat niemand hun dood kan registreren vind ik toch wel te vergelijken met een holocaust want 6500 dode slaven is ook niet niks. ik snap de vergelijking met Afrika daarom niet zo goed, dat is weer een hele andere situatie

2 juni 2021 om 06:43

Het voedselprobleem in Afrika kunnen we met een beetje goede wil oplossen . Als iedereen een beetje bijdraagt is het probleem zo opgelost . We kiezen er echter voor om de andere kant op te kijken . Ik ben het met je eens dat die mensen onder zeer slechte omstandigheden daar werken of werkte , maar ik denk niet dat ze bewust de dood zijn in gejaagd. Het zijn grote woorden die je gebruikt . Maar ja dat is ook een beetje de geest van deze tijd ...Weet je wat het is Japie , dit verhaal over die doden komt alleen maar in het nieuws vanwege het WK . Nadat het WK is gespeeld interesseert niemand zich meer wat de arbeidsomstandigheden zijn in Qatar .

2 juni 2021 om 07:23

Vrij logisch dat het alleen door het wk in het nieuws komt want die doden zijn voornamelijk door het wk.

2 juni 2021 om 09:17

Maar die arbeidsomstandigheden waren het zelfde lang voor dit WK , toen kraaide er geen haan naar . Jij wist het blijkbaar ook dat de arbeidsomstandigheden in Qatar al slecht waren .....
Dat deze dingen moeten worden aangepakt daar ben ik een voorstander van . Ik krijg alleen allergische reacties van die wereld verbeteraars die nu opeens opstaan . Willen die nu opeens in de spotlights staan , of van die figuren die hun geweten willen sussen door met het vingertje te wijzen . Ze dronken een glas en deden een plas en alles bleef zo als het was.
Je kan je afvragen wat er gebeurd zou zijn als het WK daar niet werd gehouden . Hoe zouden de arbeidsomstandigheden nu dan zijn geweest ?

2 juni 2021 om 09:37

Die slechte omstandigheden zijn exponentieel toegenomen door de toewijzing van dat WK. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen? Door het voetbal is er exponentieel meer leed in dat land. En dan ga je serieus aan komen zetten met “ja dat was er toch al?”?

2 juni 2021 om 09:54

Nee dat is wat jij wilt lezen dat ik dat zeg . Misschien is het raadzaam eens te lezen wat ik schrijf. Ook al was het er al dan zeg ik niet dat het goed is . Wat ik zeg dat nu opeens mensen te voorschijn komen die hun stem willen doen laten gelden , om welke reden dan ook. Als je echt en oprecht bezig bent met mensenrechten dan had je dit al eerder kunnen aan kaarten en wacht je niet op een moment als dit , dan komt het bij mij over als in de schijnwerpers te staan en kijk eens hoe goed ik het met andere voor hebt .

2 juni 2021 om 09:56

@Bossie ook al was de situatie voor het WK al zo dan ga je zo een land toch niet promoten? ze worden niet met opzet de dood in gejaag zeg je. Wie weet, maar dan vervolgens die dode lichamen laten verdwijnen zodat niemand het lijk kan registreren, de familie niet weet of ze wel of niet leven en ze niet eens een normale begrafenis kunnen krijgen dat zijn toch wel hele duistere praktijken

2 juni 2021 om 10:12

En wat bedoel je nu eigenlijk? Je moet er ooit mee beginnen nee? Ik denk dat niemand zijn eerste woorden zijn “ik ben tegen mensenrechtenschendingen”. Dus dan kun je altijd iemand afzeiken. Maar in plaats van blij te zijn dat mensen hun standpunten wijzigen en voor iets uitkomen komt er dan de achterlijke kritiek “waarom deed je dat niet eerder?”.

2 juni 2021 om 11:00

@Bossie ik weet niet waar jij hebt gezeten dan de afgelopen jaren maar er wordt al een paar jaar geklaagd over de situatie daar in Qatar. Ajax en PSV kregen al een keer bakken met kritiek omdat ze daar vriendschappelijke potjes gingen spelen

2 juni 2021 om 11:01

@Bossie ik weet niet waar jij hebt gezeten dan de afgelopen jaren maar er wordt aleen paar jaar geklaagd over de situatie daar in Qatar. Ajax en PSV kregen al een keer bakken met kritiek omdat ze daar vriendschappelijke potjes gingen spelen

2 juni 2021 om 12:54

@ Japie dat je het niet gaat promoten daar ben ik het helemaal mee eens . Dat je lichamen laat verdwijnen om iets te verdoezelen is iets heel anders dan bewust iemand de dood in jagen of zoiets als een etnische zuivering zoals ze in WOII wel deden . Dat jij en Lierse naar deze periode verwijzen in deze situatie dan denk ik wel dat jullie de plank misslaan . Misschien moeten jullie eens met de schoonpa van Ronald praten de heer Cohen.
Bij mij ontstaat het gevoel dat er m been zijn die het WK proberen te gijzelen om zichzelf naar de voorgrond te brengen .

2 juni 2021 om 12:56

@ Japie
Ik zal je het nog sterker zeggen waar ik heb gezeten , in Qatar De Emiraten en meerdere plaatsen in het Midden Oosten . In Qatar bv mee gewerkt aan de aanleg van het vliegveld . Genoeg Westerse bedrijven en mensen die die omstandigheden daar gezien hebben , maar je hoorde er niks van . Tot nu , tot het WK .

2 juni 2021 om 13:00

@ Japie
Ja over Ajax en PSV weet in nog heel goed . Toen heb ik je ook gevraagd of hij bv niet naar het WK zou kijken het boycotten . Toen kreeg ik weer een typisch antwoord van je geen ja en geen nee .
Ik zeg ook dat er vele mensen hun mond opentrekken en wijzen maar zelf lekker aan de zijlijn blijven staan en maar zeggen dat ze zelf niks kunnen doen . Heerlijk makkelijk en waarschijnlijk heb je dan gemoedsrust want je hebt het aangehaald en gewezen , maar zelf niks doen

2 juni 2021 om 13:27

Wat ik bedoel Lierse dat jij net als Japie moord en brand schreeuwen , maar als er aan jullie gevraagd wordt , wat doe je er zelf aan . Dan je schouders ophalen en zeggen dat je zelf niks kan doen . Dan kom je er wel heel gemakkelijk af . Ik wil het nog wel eens zien als Kevin in Qatar die beker omhoog houdt daar in een door of jij dan nog aan die gestorven arbeiders denkt ? Waarschijnlijk zal je er geen pintje minder om drinken

2 juni 2021 om 13:42

Ik mag moord en brand schreeuwen over iemand die enorm veel geld ontvangt om mensonterende omstandigheden te gaan promoten en minimaliseren. En dat zonder hypocriet te zijn. Weet je waarom? Omdat ik het zelf niet doe.

2 juni 2021 om 13:55

Is dat echt zo? Daarvan heb ik namelijk nog nooit de feiten gezien. Ja veel geroeptoeter maar echte statistieken dat er duizenden doden door het WK gevallen zijn, ik ken ze niet.

2 juni 2021 om 14:25

Dan zou ik maar een paar documentaires gaan kijken over Qatar. Daarin wordt het allemaal haarfijn uitgelicht

2 juni 2021 om 14:27

@Bossie 1 ding wat ik en Lierse iig niet doen is Qatar vertegenwoordigen en dan nog onzinnige dingen zeggen als het is allemaal positief wat dat WK bijdraagt aan dat land en het valt allemaal wel mee daar want overal gaat wel wat fout. Dat terwijl er 6500 slaven zijn gestorven en dat is mijn kritiek op De Boer. Die loopt de echte situatie daar te verdraaien en te liegen over de wantoestanden daar zodat hij zijn oliedollars kan bijstorten op zijn bankrekening

2 juni 2021 om 19:41

@ Lierse geloof me je zou ook niet gevraagd worden wees gerust . Je kan lekker met je pintje op de bank het WK volgen ,😏

Eindelijk komen we bij de mensen waar daadwerkelijk een discussie mee moet worden gevoerd. Spelers hebben niks met de keuze van locatie te maken. Nee, het zijn mensen zoals Ronald de Boer. Bizar dat in de voorgaande maanden nooit iemand hem heeft genoemd.... (zoals Derksen)

1 juni 2021 om 23:10

Derksen heeft Ronald de boer aardig aan de tand gevoeld volgens mij? Hoezo moet er met Ronald de Boer een discussie worden gevoerd? Lijkt mij dat hij dit alleen doet voor het geld. Ik wil iemand van Qatar zien die een discussie houdt met een mensenrechtenorganisatie, niet een simpele oud-voetballer.

1 juni 2021 om 23:37

@genieterr, spelers hebben echt wel een keuze. Stadions zijn gebouwd voor deze spelers om daar te kunnen voetballen. Dit wordt uitgezonden bij miljoenen kijkers omdat deze spelers voetballen en Ronald de Boer vult zijn zakken omdat wij als land daar gaan voetballen. Iedereen heeft daar een keuze in. Consequenties kunnen minder plezierig zijn maar doet niet af dat je een keuze hebt.

Tim Hofman zal net als al die andere die hier zo verontwaardig over zijn niet naar het WK kijken of volgen ? Het is altijd makkelijk om naar andere te wijzen , last ook eens zien waar voor je staat .

1 juni 2021 om 20:44

Je gaat nu toch niet echt doen alsof naar een wk kijken en geld ontvangen om datzelfde wk te promoten hetzelfde is?

1 juni 2021 om 20:46

Nee, dat is niet hetzelfde, maar aan de andere kant is het enige wat je als kijker kunt doen. Niet naar het WK kijken en de sponsoren boycotten en daar melding van maken, bijvoorbeeld via Social Media.

Niet dat het ook maar enig effect zal hebben, als een of twee mensen dat doen, maar hoe groter die groep, hoe meer kans dat het iets uitmaakt.

1 juni 2021 om 20:50

Die druk moet gezet worden door politici, niet door de gewone burger.

1 juni 2021 om 20:51

Ook, maar als je als gewone burger iets wilt doen, dan is dit zo'n beetje het enige wat je kunt doen.

1 juni 2021 om 20:53

Dat wel maar zoals gezegd is het individueel niet veel te bereiken dan moet er een overkoepelend iets geregeld worden.

1 juni 2021 om 20:57

Nou ja, er is nog tijd, wie weet wordt er nog e.e.a. georganiseerd, zoals een BLM-achtig protest, maar ik heb daar niet zo heel veel verwachting van, eerlijk gezegd.

Toch, vanuit een persoonlijk perspectief kun je het wel doen voor jezelf. Zoals ik ook in de jaren '80 mijn vader overtuigde om geen Shell te tanken, vanwege hun standpunt rond Zuid-Afrika. Toen was ik nog activistisch ingesteld .

1 juni 2021 om 20:57

En weet je wat je ook kunt doen? Het zoals Hofman in de spotlights zetten zodat er aandacht aan gegeven wordt. Maar weet je wat er dan gebeurt? Dan gaan individuen zoals @Bossie je afzeiken omdat je zogenaamd een hypocriet bent.

1 juni 2021 om 21:00

Het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen als Tim Hofman het WK wel degelijk boycot.

1 juni 2021 om 21:01

Zou perfect kunnen ja. Al heb ik geen idee of hij überhaupt van voetbal houdt.

1 juni 2021 om 21:19

@ Lierse
Dat is precies wat ik bedoel , beetje zwak argument .Als jij niet kijkt en je buurman niet en andere die het allemaal een schande vinden en al die andere die met het vingertje wijst , dan zijn het toch al een aantal mensen . En ik denk niet dat als je een WK organiseert je te boek wilt staan als het slechtste bekeken WK. Kijkcijfers zijn van belang bij een WK en jij als kijker kan die beïnvloeden, of niet .
Of ben jij zo'n type die wel met het vingertje wijst maar ondertussen met een bak Jupiler en een bicky burger naar dat WK kijkt ?

1 juni 2021 om 21:22

Dat gaat inderdaad werken ja. Maar als ik niks met mijn buurman afspraak en die niet met die van hem enzoverder dan is de kans dat het wat wordt een stuk kleiner dan als we met de hele buurt afspreken niet te kijken. Verder zou ik nooit met een bak Jupiler voetbal kijken. Een bak Stella is een ander verhaal 😉.

1 juni 2021 om 21:27

Nou, spreek het af met je VZ-buurman... . Ik kijk niet, zowel niet naar het WK als niet naar de kwalificatie. En geloof me, dat zal me nog best zwaar vallen,

Ik heb alle Wk's en Ek's sinds 1978 gevolgd en er zelfs in bepaalde jaren weken vrij voor genomen om alle wedstrijden te zien (1994 heb ik alles live bekeken waarvan een fors deel van die wedstrijden in de nacht waren, vanuit NL perspectief).

En ik weet het echt wel hoor, het maakt geen ene donder uit, maar toch.

1 juni 2021 om 21:27

Wellicht een aanrader: op YouTube heeft Hofman een programma BOOS en probeert hij het gesprek aan te gaan met grote sponsoren van het WK Adidas, McDonalds en Budweiser over waarom ze het WK sponsoren. Nou, zoals je wellicht verwacht komen de bedrijven er pijnlijk vanaf door hem van het kastje naar de muur te sturen of te wijzen op bepaalde e-mails of algemene stukjes op de websites van henzelf. En nee, hij heeft, naar mijn weten, niks met voetbal (wellicht Oranje wel).

1 juni 2021 om 21:35

Verbeter de wereld begin bij je zelf . Het begint altijd met een persoon met een plan of visie . Ik had gehoopt dat je wat intelligenter zou zijn . Maar als kijker kun je zeker wat doen , als je dat zou willen natuurlijk .... Ik heb namelijk me twijfels als ik zie wat je schrijft.

1 juni 2021 om 21:37

@mgmv
Kijk dat is een goed initiatief, dan ben je ook actief bezig met dit onrecht.

1 juni 2021 om 21:51

Tim Hoffman is een vreselijk mens. Alleen maar wijzen en nooit naar zichzelf kijken. Snap niet dat VZ of een ander medium hier aandacht aan besteed

1 juni 2021 om 21:57

Ik denk dat hij zelf ook een beetje wil scoren en in de publiciteit wilt staan . Die 6500 plus doden zijn verschrikkelijk , maar volgens mij sterven er dagelijks dit hoeveelheid kinderen in Afrika . En de hele wereld weet dit en vele kijken toe. Ik ook geef ik eerlijk toe .

1 juni 2021 om 22:03

Jij heeft het tenminste toe . Timmetje niet. Die zegt alleen maar hoe goed hij is doordat hij wijst.

1 juni 2021 om 22:09

@nr.11, 'tim Hofman heeft geen zelfrespect', 'tim Hofman is een vreselijk mens'. Maar wat vind je eigenlijk inhoudelijk van het punt dat hij maakt?

1 juni 2021 om 22:17

Het punt wat ik wil maken, is dat Timmetje alleen maar zegt wat cool is. Hij heeft geen eigen mening dus waarom zal ik inhoudelijk op hem in gaan. Ik neem hem gewoon niet serieus. Het liefst wou ik dat niemand en VZ aandacht aan hem besteedt, dat was m'n originele punt

1 juni 2021 om 22:52

@ JapieVergelijk jij nu de holocaust met een WK ? Het gaat er mij meer om ,omdat er een WK wordt gehouden er nu opeens allerijl activisten opstaan om er schande van te spreken . Lijk mij meer dat ze een deel van de spotlights willen . Het zelfde zou je kunnen zeggen van al die reizen die de koning maakte naar dit soort landen , met in zijn kielzog verschillende bedrijven die maar al te graag zaken willen doen . Tja dan hoor je er weinig over .

2 juni 2021 om 10:33

6500 slaven de dood injagen en de lichamen laten verdwijnen is eerder vergelijkbaar met een holocaust dan de hongersnood in Afrika

2 juni 2021 om 13:23

Een etnische zuivering vergelijken met het verstoppen van gestorven mensen , jij durft

Mooi dat dat artikel uit de Guardian weer gequote wordt, maar dat is toch allang duidelijk dat dat veel breder is dan alleen 6500 doden bij de bouw? Dat zijn namelijk 6500 dode immigranten in 10 jaar tijd uit de paar landen die ongeveer 80% van de werkende mensen in Qatar beslaan. Niet alleen tijdens de bouw van het WK, dat kan ook tijdens de bouw van andere gebouwen zijn, tijdens het bouwen van een zwembad of doordat men dood ging door een ziekte. Altijd leuk dat men conclusies gaat trekken uit cijfers, maar zonder de juiste cijfers kun je helemaal niets. Er is niet bekend hoeveel het er waren voor het toewijzen van het WK, de doodsoorzaken zijn niet bekend en er is ook niet bekend of het door het werk of andere omstandigheden is. Dan vertrouw ik liever op bronnen die de ontwikkeling daar met eigen ogen zien, zoals een klant bij ons op het werk (iets met oliebedrijven, heel veel weet ik er ook niet van) die er met regelmaat komt en zegt dat de situatie in de olievelden echt veel beter is geworden en daar werken ook heel veel arbeidsmigranten.

1 juni 2021 om 20:44

Een recente rapportage waaruit blijkt dat tien arbeiders op een paar vierkante meter slapen zegt voor mij genoeg.

1 juni 2021 om 21:24

Inderdaad wat wij in nederland de poolse arbeiders aan doen is niet normaal. Ik zeg boycotten dat nederland. Of is het nu ineens anders?

1 juni 2021 om 21:46

Yikes ik hoop echt dat je in deze sarcastisch bent Musi. Gastarbeiders die veelal (tuurlijk zijn er uitzonderingen) netjes betaald en gehuisvest worden, vaak nog een CAO hebben, gedekt zijn tegen ongevallen op werk en toegang hebben tot volledig betaalde cursussen/opleidingen afzetten tegen slaverij in de puurste vorm..

1 juni 2021 om 22:18

Het grote verschil is dat deze Poolse arbeiders in staat zijn om bij onrechtmatig handelen van hun werkgever hun recht te halen, via het Nederlandse rechtssysteem. Iets wat in oliestaat Qatar niet mogelijk is.

2 juni 2021 om 09:20

Je bedoeld die Roemeense arbeiders) slaven die in Linne in mensonterende omstandigheden gehuisvest werden ?

2 juni 2021 om 09:38

Jij kunt dus nooit meer ergens kritiek op hebben want er gebeurt altijd wel ergens iets ergs. Geen idee wat je ermee probeert te bereiken.

1 juni 2021 om 20:49

Als je genuanceerd wilt beginnen doen dan mag je ook wel vertellen dat ze geen exacte cijfers hebben omdat Qatar die cijfers niet wilt delen, dat het niet alle cijfers zijn omdat sommige landen (de Filipijnen en Kenia onder andere) geen cijfers wilden delen, dat de laatste maanden van 2020 niet in die cijfers zaten en dat de meeste grote bouwwerken in die tijdsperiode in Qatar voor het wk gebeurd zijn (nieuwe wegen, een nieuwe luchthaven en een volkomen nieuwe stad). Maar dat zal je wel toevallig weggelaten hebben zeker?

1 juni 2021 om 21:26

Luchhaven, wegen en andere gebouwen staan helemaal los van het voetbal. Die stadions worden specifiek voor het voetbal gebouwd, maar de rest niet specifiek.

1 juni 2021 om 21:40

Helemaal los van voetbal? Dat is een niet serieus te nemen statement. Een WK is een miljardeninvestering die enorm veel investeringen in de infrastructuur vraagt. Je gaat jezelf toch niet wijsmaken dat de weg en de treillijn die naar een nieuw voetbalstadion gebouwd worden, losstaan van het voetbal?

2 juni 2021 om 01:05

Lierse, eigenlijk geef je nu de grote fout al toe. We veroordelen dat hele WK in Qatar vanwege cijfers die er niet zijn. Juist daarom zeg ik dat de mening van mensen die er daadwerkelijk komen en die ik in een 1 op 1 situatie kan spreken veel meer vertrouw dan de mensen die amok maken om een artikel in de Guardian, waarvan al lang duidelijk is dat het zo lek is als een vergiet. En veel mensen die er vaker komen, zeggen dat de situatie wel degelijk flink verbeterd is. Maar ja, dan zullen zij vast wel biased zijn. Maar in elk geval net zo biased als iedereen die zijn mening baseert op een artikel dat meer lucht bevat dan de gemiddelde zak chips. Kom dan met keiharde cijfers of oordeel niet.

2 juni 2021 om 07:25

Dat zijn keiharde cijfers. Uit een aantal landen (en dan zijn een aantal grote leveranciers van grote werkkrachten niet eens meegeteld) zijn sinds 2011 gewoon minstens 6500 doden gevallen. En jij maakt het Qatar ook wel makkelijk. Ze willen zelf de cijfers niet delen en daardoor ga je doen alsof we er niks van af weten.

1 juni 2021 om 20:49

Dit dus. Wat mij betreft annuleren we het WK, maar het is ook allemaal feitenvrij. Beetje het probleem dat als je denkt dat je het morele gelijk hebt, wat in dit geval wel zo is, dat de feiten er niet meer zo toe doen.

Ik kan me voorstellen dat de situatie inderdaad beter wordt als er een vergrootglas op Qatar ligt, dan dat ze in anonimiteit alles kunnen doen.

1 juni 2021 om 20:51

En dit is de enige manier om de situatie te laten verbeteren?

1 juni 2021 om 21:06

Ik denk dat het van binnenuit niet verbetert en dat ze in relatieve anonimiteit gewoon op de oude weg doorgaan. Zou verder ook geen ambassadeur worden van die lui.

1 juni 2021 om 21:09

Dat denk ik ook niet. Maar er zit nogal een breed spectrum tussen relatieve anonimiteit en hen een gigantisch propaganda-instrument toewijzen.

1 juni 2021 om 21:41

@GL
Door het WK is dit aan het licht gekomen en zijn genoodzaakt er iets aan te doen. Ook het politieke klimaat. Qatar heeft wat vijanden die beweren dat ze samenwerken met Iran , dus dat Qatar zwart wordt gemaakt komt voor een aantal landen ook wel goed uit

1 juni 2021 om 21:52

Dat is echt alsof zeggen dat het door de concentratiekampen aan het licht gekomen is dat de Duitsers de joden niet goed behandelden. Alsof het niet geweten was dat ze in Qatar de arbeiders niet zo goed behandelen zonder dat WK.

1 juni 2021 om 22:31

Alsof men niet weet dat er in Afrika per dag meer dan duizend kinderen sterven en wat doen we er aan . De meeste kijken de andere kant op . Maar nu er ergens een WK wordt gehouden , dan opeens komen de activisten te voorschijn en willen ze een deel van de spotlights

1 juni 2021 om 22:50

Dus bossie jij vindt dat de Russen niet gestraft moeten worden voor MH-17? Want ja er sterven jaarlijks enorm veel mensen door oorlogsgeweld...

1 juni 2021 om 22:59

Dat hoor je mij toch niet zeggen . Ik heb het helemaal niet over straffen of niet straffen . Ik gaat er meer over dat deze mensen zich opeens druk gaan maken over onrecht , nu er een WK wordt gehouden . Waar waren deze mensen hiervoor ? En dan heb ik het ook nog gehad , dat veel mensen met het wel beroemde vingertje wijzen maar zelf niks doen . En dan met een slap excuus komen ,wat kan ik als individu er aan doen . Een grote groep bestaat uit allemaal individuen....

1 juni 2021 om 23:04

Dus jij vindt heel die ophef over MH-17 dan gewoon hypocriet geleuter?

1 juni 2021 om 23:18

Ook dat hoor je me niet zeggen . Ik zet gewoon vraagtekens bij de beweegredenen van Tim . Ik heb meer het idee , dat bv als een sponsor zich terugtrekt omdat Tim druk uitoefent, hij zichzelf dan trots op zijn borst kan slaan . En dat veel mensen graag met hun vinger wijzen en vervolgens zelf niks doen ....ik val volgens mij in herhaling 😏

Wat ik niet snap is dat al die media, die normaal gesproken hun mond vol hebben van mensenrechtenschendingen, doodleuk zo'n klaploper als Ronald de Boer biljven uitnodigen. Als je weet dat dit mislukte heerschap betaald krijgt voor een 'ambassadeurschap', en dus geld krijgt om al die doden te bagetalliseren, hoe haal je het dan als mediabedrijf in je botte harses om zo'n idioot op prime time op TV uit te zenden? Dan ben je niet goed bij je paasei hoor.

1 juni 2021 om 20:55

Klopt. Als ESPN ergens voor staat, dan moet hij daar linearecta met een grote laars de deur uit geschopt worden. Ik had nooit zo in de gaten dat die De Boertjes van die rare figuren zijn. Frank is ook niet zo goed in fatsoenlijk communiceren, dan zeg ik het vriendelijk.

1 juni 2021 om 21:08

Echt he. Kan me herinneren dat Van Basten een week geschorst werd door Fox omdat hij een foute grap maakte, maar ik vind het feit dat Ronald de Boer een toernooi promoot waarbij duizenden arbeiders om het leven zijn gekomen echt oneindig veel kwalijker. Maar nu hoor je ze niet.

1 juni 2021 om 21:28

Ben je echt serieus met deze opmerking? Zo ja, dan is er echt iets mis met in iedergeval jouw genoten opleiding of je wilt het niet begrijpen.

1 juni 2021 om 22:15

En als voetballers naar Qatat gaan moeten die ook geboycot worden?

2 juni 2021 om 00:35

Het zou ze sieren niet te gaan. Beter dan een nietszeggend t-shirt aantrekken. Maar voetballers hebben er niet voor gekozen dat het toernooi daar is en komen hun werk doen. Dat is wel een andere situatie dan ambassadeur worden van dit toernooi (waarvan de bezwaren bekend zijn).

Van het bod op het wk tot het wk zelf, alle misdaden die gepleegd konden worden zijn gepleegd. Corruptie bij het bod zelf, omkoping, fraude, moord, noem het maar op. Veel mensen zeiden het al toen het bekend werd dat Qatar het werd, wat moet je daar? Enkele jaren later blijkt maar eens hoe corrupt de Fifa is en was.

moet ie lekker zelf weten natuurlijk, maar ik denk dat een heleboel mensen (echt een heleboel) dit nooit gedaan hadden nu we een beetje weten wat daar allemaal gebeurd is natuurlijk.
En ik denk dat Ronald hier ook een grote egoschade door oploopt, maar uiteindelijk mag hij dit natuurlijk gewoon doen, is zijn keuze. wil alleen niet zeggen dat het de juiste keuze is maar dat is weer wat anders, hij zal er over nagedacht hebben en die dollars zullen wel heel erg zwaar gewogen hebben.

Van iemand die zichzelf 'journalist' noemt zou je mogen verwachten dat hij zich a. inleest en begrijpt wat die text betekent en b. wederhoor pleegt om zijn bronnen te checken. Hij faalt voor beide. Het artikel in The Guardian gepasseerd op informatie van de Engelse propaganda organisatie Amnesty International sprak van 6500 gastarbeider doden in Qatar sinds de aanwijzing van het WK aan Qatar maar zeker niet aan slechts de stadions of de hotels. Ten tweede moet elke journalist wederhoor plegen om te kijken of deze 'feiten' wel kloppen. Iedere onnozel weet wat voor organisatie Amnesty International is dus dat kan je niet klakkeloos overnemen, behalve als je dus geen journalist bent.

2 juni 2021 om 18:55

Prima punt dat je maakt hoor, ik ben het grotendeels ook met je eens.

Alleen vraag ik me af wat er nog nodig is om een bepaald land wellicht te boycotten als het aankomt op het organiseren van Wk's.

Het organiseren van het WK geeft Qatar, of je het zo doorhebt of niet, toch de mogelijkheid om het één en ander wit te wassen.

Qatar is tussen 2017 en 2020 niet voor niets tot lokale paria gebombardeerd door hun buurlanden voor het actief steunen van IS. Of dit rechtstreeks door de Qatarese overheid gebeurde, of dat ze dit hebben laten gebeuren op hun grondgebied, kun je een discussie over voeren. Feit is wel dat Qatarees geld actief bij heeft gedragen aan de barbariteiten van IS in de regio.

Daarnaast is Qatar al sinds jaar en dag dé hoofdsponsor van FC Hamas. Nóg zo'n terroristische organisatie. De financiële steun van Qatar voor Hamas heeft er letterlijk rechtstreeks toe bij gedragen dat Gaza inmiddels het Afghanistan van de regio is.

Vervolgens komen er berichten binnen over omkoping rondom het WK.

Vervolgens komen er berichten binnen over verdacht veel sterfgevallen van arbeiders wiens paspoort letterlijk afgenomen wordt op het moment dat ze daar aan de slag gaan. Ik denk ook niet dat jij of ik graag in de rol zouden stappen van Nepalese arbeidskracht daar.

Eerlijk gezegd vind ik dat als er óóit een moment was om een bepaald WK te boycotten, dit nu toch echt wel een keer het geval is. Ik weet wel dat ik er dus echt geen drol mee te maken wil hebben en dat ik dit WK gewoon lekker laat schieten. Als de Knvb het niet aandurft, fuck it, doe ik het zelf wel.

Ik ben benieuwd hoeveel van die selectieve moraalridders die je telkens over slavernij hoort elke aanloop naar sinterklaas er nu ook daad bij woord gaan voegen.

Daar zullen er niet veel van zijn. Ik ben het ook wel eens met iedereen dat de aanwijzing aan Qatar niet echt logisch was, aan de andere kant is het voor de zogenaamde ontwikkeling van het voetbal wel fijn dat het eens ergens anders heengaat.

Ik snap best dat de Engelsen nog steeds pissed zijn dat hun spelletje niet terugkwam naar Engeland wanneer zij dat wilden, een beetje waarom de Grieken boos waren dat de OS naar Coca Cola gingen, maar dat kinderachtige gedrag wordt wel erg doorgedraafd.

Ook met je eens over de politieke stellingen, maar als we daarin terecht komen kunnen we nog wel even doorgaan, zoals de reden waarom de IS sowieso is gaan bestaan na het illegaal kapot bombarderen van landen als Afghanistan, Irak en laatstelijk nog Syrie enkel voor financieel gewin. Al die zogenaamde 'tereurdictators' hadden deze landen goed onder controle en er was redelijke welvaart, ookal was dat erg lastig met grenzen en landen die niet lang bestonden en temidden van duizenden stammen. Het zogenaamde opdringen van 'democratie' in landen die daar helemaal niet aantoe waren was natuurlijk geen fout maar een strategie. Qatar dan aanwijzen als boeman terwijl de US bijvoorbeeld Al-Qaida heeft geholpen om groot te worden, is ook krom. En door al deze zooi komt Israel nog veel meer in de problemen dan ze eerst zaten, want de meeste landen hadden Israel lang geaccepteerd. Maar nogmaals, voetbal hoort van iedereen te zijn en politiek hoort daar niet in thuis vind ik, uiteindelijk hebben we toch allemaal een andere mening. En die mening is in feite ook niet zo heel belangrijk.

Gewoon lekker voetballen met 45 graden en toeschouwers, want daar is wel iedereen welkom, in feite nu al.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren