Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax loopt twee punten mis tegen PEC na assist met luchtje van hands

Laatste update:

Ajax heeft zondag niet weten te winnen van PEC Zwolle. Lennart Thy dompelde de Amsterdammers diep in de slotfase van de wedstrijd in rouw met een omhaal: 2-2. De spits van PEC ontving de bal via de arm van ploeggenoot Apostolos Vellios, maar VAR Sander van der Eijk verzuimde om het doelpunt af te keuren.

Ajax trad aan zonder Steven Bergwijn (liesblessure) en Kristian Hlynsson. Laatstgenoemde kreeg rust, maar viel in de rust wel in. Chuba Apkom begon op 10 achter Brian Brobbey, die net als Devyne Rensch fit genoeg was om te starten. Bij PEC was er één wijziging ten opzichte van de wedstrijd tegen RKC Waalwijk (1-0 verlies): Zico Buurmeester verving de geblesseerde Ryan Thomas.

Het eerste gevaarlijke moment was na een kwartier voor Ajax. Brian Brobbey kreeg de bal met wat geluk mee en stond vrij voor Jasper Schendelaar. De doelman van PEC verkleinde de hoek en kreeg de bal recht op zich.

Daarna nam PEC Zwolle het heft in handen. De bezoekers creëerden in een tijdbestek van enkele minuten drie enorme kansen, maar wisten geen enkele daarvan om te zetten in een doelpunt. Davy van den Berg werd door Younes Namli vrij voor Diant Ramaj gezet, maar de middenvelder had te veel tijd nodig.

Daarna raakte Bram van Polen de bal in totale vrijheid slecht, waardoor Jorrel Hato op de doellijn kon wegkoppen. Vervolgens werd Van den Berg vrij voor Ramaj gezet, maar ditmaal schoot de middenvelder van PEC naast.

Vrijwel uit het niets maakte Ajax in de 37ste minuut 1-0. Rensch speelde vanuit het strafschopgebied breed op Brobbey, die de bal zo kon binnenlopen. Er werd gevlagd voor buitenspel, maar de VAR constateerde een geldig doelpunt. Akpom zag in de eindfase van de eerste helft een kopgoal worden afgekeurd wegens buitenspel.

Ajax begon na rust uitstekend en kwam via nogmaals Brobbey in de 48ste minuut op 2-0. De spits kreeg de bal met een gelukje van Benjamin Tahirovic bij zich en schoot binnen.

In de 55ste minuut gingen de supporters van Ajax massaal staan als eerbetoon aan Van 't Schip. De trainer verloor op 10 oktober zijn vrouw Daniëlle op 55-jarige leetijfd.

Het spel van Ajax werd er ondertussen niet beter op. PEC maakte de wedstrijd na precies een uur weer spannend. Lennart Thy schoot binnen via een half blok van Hato, die de bal ongelukkig over doelman Ramaj tilde: 2-1.

Twaalf minuten voor tijd leek Berghuis in een leeg doel te gaan binnentikken, maar de rechtsbuiten van Ajax verprutste zijn aanname. Gelukkig voor de aanvoerder werd Taylor teruggefloten wegens buitenspel in diezelfde aanval.

In de 89ste minuut kwam PEC alsnog op gelijke hoogte. Vellios wist de bal in het strafschopgebied naar Thy te tikken, die met een omhaal knap scoorde: 2-2. In de herhaling bleek dat Vellios de bal nog even met de arm beroerde voordat die bij Thy kwam, maar het doelpunt telde.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Vooropgesteld heeft Ajax dit volledig aan zichzelf wijten, maar hoe kan de tweede goal van PEC in hemelsnaam blijven staan? Die bal komt tegen een arm, wat an sich volgens de regel al alle reden is om het af te keuren, maar die bal tegen de arm heeft ook nog eens invloed op waar de bal terecht komt. Echt schandalig wat hier is gebeurd.

17 december 2023 om 18:44

Ik reageer even op jou zodat iedereen de regel goed begrijpt want op TV leggen ze het verkeerd uit.

Deze regel is voor afgaand van het seizoen weer veranderd (ja je wordt er moe van dat ze dat ieder jaar doen).

De regels zijn dat een handsbal waar rechtstreeks/onmiddellijk uit gescoord wordt altijd afgefloten wordt. Doordat degene die hier hands maakt niet zelf scoort komt dit te vervallen volgens de uitleg van de Ifab. Deze handsbal moet hetzelfde beoordeeld worden als die in de middencirkel was geweest.

17 december 2023 om 18:45

Onzin natuurlijk. Dus je mag een assist met je hand geven. Niet recht lullen wat krom is met je nep regels. Dit had nooit goedgekeurd mogen worden.

17 december 2023 om 18:45

Mooi regelboekje maar de aanvaller die scoort haalt VOORDEEL uit de handsbal, dan zijn al je spelregels gelijk klaar. Dit gaat echt helemaal nergens over.

17 december 2023 om 18:45

Maar hands is hands toch? Ik heb geen weet van een plek waar dat wel mag namelijk.

17 december 2023 om 18:45

Hij geeft letterlijk een assist met de hand hoe kun je hier nou proberen het goed te praten

17 december 2023 om 18:46

@m1ch43ll als het klopt wat jij zegt dan word je ook wel helemaal gek van al die wijzigingen. Niemand weet meer waar hij aan toe is. Maar goed, als jouw regel klopt dan is deze dus terecht goedgekeurd.

17 december 2023 om 18:46

Voortaan dan maar als een volleyballer een voorzet geven. Lachwekkende regel maar regels zijn regels. De 2-2 zat er sowieso aan te komen. Terecht geen winst voor Ajax

17 december 2023 om 18:48

@aya, ik probeer het niet goed te praten. Als voetballiefhebber vind ik ook dat dit doelpunt afgekeurd moet worden. Het is simpelweg niet eerlijk maar regeltechnisch wel de juiste beslissing in dit geval denk ik. Dat is wat ik uit probeer te leggen.

17 december 2023 om 18:48

Ook op de middencirkel is het hands.

17 december 2023 om 18:49

Jordy, als jij daadwerkelijk denkt dat bij elke bal die perongeluk op een hand/arm terechtkomt er gefloten wordt voor hands dan weet ik niet welke sport jij doorgaans kijkt, maar in ieder geval geen voetbal.

17 december 2023 om 18:50

Jij beweert dat dit de regels zijn, dat is niet waar en roep je dus maar wat.

17 december 2023 om 18:51

En als je het via die weg beoordeeld is het nog steeds hands natuurlijk want hier fluit je op het middenveld ook voor. Onbegrijpelijk en schandalige beslissing wederom van Kooij en zijn team.

17 december 2023 om 18:53

Net bij ESPN uitgelegd, geen hands dus.

17 december 2023 om 18:53

Hoe kom je bij deze onzin? Hij maakt bewust hands.

17 december 2023 om 18:53

Fey95. Welkom in de VOETbal wereld. Een bal op de hand mag gewoon niet, in geen enkel geval, ook niet per ongeluk. Welke sport kijk jij doorgaans? Handbal?

17 december 2023 om 18:55

Roep je dit maar of heb je op de site van de IFAB gekeken?

17 december 2023 om 18:56

Veel beginnend scheidsrechters hier die de regelboekjes uit hun hoofd kennen zo te zien

17 december 2023 om 18:58

Echt niet elke bal tegen de hand wordt afgefloten hoor.

17 december 2023 om 18:59

@Tinus88: Even ongeacht wat de regel precies is en hoe logisch die is, is er natuurlijk geen sprake van een direct voordeel voor de aanvaller. Als hij niet tegen zijn hand schiet is de bal gewoon op het doel. Dus in de specifieke situatie haalt de aanvaller geen voordeel, alleen hij valt de bal vervolgens zo dat zijn medespeler er nog wat van kan maken. Volgens jouw redenatie moet elke handsbal waar een doelpunt op volgt dus bestraft worden.

17 december 2023 om 19:01

Maar de bal komt via zijn hand bij Thy, dat is hetgeen dat beoordeelt moet worden.

Feyenoord had tegen GAE dat Wieffer op het middenveld hands maakt zonder dat hij het doorhad en Minteh het halve veld overstak en scoorde. Die goal werd toen afgekeurd vanwege precies die reden, omdat door die handsbal de bal in de voeten van Minteh kwam.

Deze had nooit mogen tellen.

17 december 2023 om 19:01

@Weef,

Hij krijgt een letterlijke assist van de hand van Vellios af. Hoe kun je dat geen voordeel noemen? Vellios maakt een omhaal, krijgt bal ongelukkig tegen zijn hand en de bal komt bij Thy uit. Dan haalt hij toch voordeel uit die specifieke situatie?

17 december 2023 om 19:02

De bal komt van eigen lichaam, in dit geval de voet, dus daarom is het geen hands. Als hij uit een voorzet op zijn hand komt is het hands

17 december 2023 om 19:08

Ben benieuwd naar het filmpje in de VAR kamer, ze worden toch gefilmd? Kun je gelijk horen of ze die handsbal sowieso wel gezien hebben.

17 december 2023 om 19:09

@koko1: Goed om te weten dat Henry tegen Ierland geen hands maakte! Bal kwam namelijk eerst tegen zijn knie en toen tegen zijn hand, fijn dat dit euvel uit de lucht is. Ierland is dan toch niet bestolen.

17 december 2023 om 19:11

@koko1 dat geldt alleen verdedigend. Aanvallend mag de bal nooit met de hand beroerd worden, of de bal nou elders neerkomt of er opzet is en dergelijke heeft hier geen invloed op.

17 december 2023 om 19:11

PEC(h)

17 december 2023 om 19:14

Die regel is dus aangepast, maar dat weet je zelf ook wel.

17 december 2023 om 19:14

@Gryudo, is dat niet enkel bij de speler die scoort?

17 december 2023 om 19:15

Het nepregels noemen terwijl dit in het regelboek van de KNVB staat, is natuurlijk wel heel bijzonder. Dat staat los van of je het er mee eens bent of niet.

17 december 2023 om 19:24

Welkom in de echte wereld Jordy. Het is dus geen hands. Wat duidelijk aangegeven en uitgelegd word. Het is sneu , maar ik vind het stiekem ook met mooi dat er zoveel Ajacieden afgeven op dit moment en het op hands gooien.

17 december 2023 om 19:24

JordyPa,

Blijkbaar nog niet zo lang voetbalfan. Bal tegen de steunarm is geen hands. Bal tegen de arm/hand naast het lichaam (ook al maak je je hierdoor breder) geen hands meer.

17 december 2023 om 19:29

4f

Daar was beide geen sprake van. Arm staat in een hoek van 90 graden omhoog, dat is niet langs het lichaam.

17 december 2023 om 19:36

Redondo, ik ben helaas voor jou al heel lang fan (ook groot fan van van de speler in jouw naam, maar dat terzijde).Ik irriteer mij echter al jaren aan de onduidelijke en steeds wisselende regels omtrend hands. Er is geen touw meer aan vast te knopen.Ik vind hands gewoon hands. En alleen verdedigend in de 16 vind ik dat je een uitzondering moet maken als het echt ongelukkig is. Overigens had Ajax echt niet verdiend om te winnen vandaag, maar de manier waarop het dan gebeurt kan ik moeilijk verkroppen.

17 december 2023 om 19:41

Hands is nog steeds hands. Daar is niets aan veranderd. De verandering had meer te maken met het perongeluk maken van hands. Dat was in dit geval niet aan de hand. Dit was was gewoon een opzettelijk handsbal en er had daarom ook afgefloten moeten worden. Los van het feit dat het gevaarlijk spel was.

17 december 2023 om 19:59

Het probleem zit hem bij het hanteren van deze regels.

Voorbeeld al benoemd, maar op de middellijn krijgt Wieffer de bal op zijn hand, waardoor de bal goed valt in de loop van Minteh en die scoort even later: afgekeurd.

Nu vond ik de goal van Minteh terecht afgekeurd, maar dan moet die van Thy ook afgekeurd worden. Als je voordeel haalt uit de situatie, ook bij de assist, dan moet ie afgekeurd worden.

Eergisteren bij Jong PSV vs Jong Ajax, schiet een Ajacied in eigen 16 de bal hard weg naar de zijkant en deze komt op de arm van een andere Ajacied die 6 meter van hem afstaan: penalty.

Die jongen ziet de bal niet eens, een streep tegen zijn arm.

Het consequent hanteren van de spelregels is een dingetje, en doordat de KNVB de regels steeds onduidelijker maakt, weten de scheidsrechters het ook niet meer.

17 december 2023 om 20:04

Waarom is het geen hands Peperbus? Heb de uitleg gemist. Ik weet de nieuwe regel als ie via een lichaamsdeel tegen je hand kaatst, maar hij trapt hem gewoon zelf tegen zijn hand, dat is echt wat anders.Kan je het uitleggen?

17 december 2023 om 20:08

Emilio, zo staat het niet in het regelement. Wie geeft de assist? Waarmee geeft hij de assist? Genoeg gezegd toch?

17 december 2023 om 20:59

@JordyPa,

Daar ben ik het niet geheel mee eens. Als een bal van 2 meter keihard richting je gezicht gaat, mag je die van mij beschermen. Ook een arm naast het lichaam, terwijl je die niet gebruikt om jezelf breder te maken zou in mijn ogen ook geen hands zijn. Aanvallend ben ik het met je eens.

Maar er zijn zoveel kromme regels tegenwoordig. Een bal gaat richting speler die buitenspel staat. Speler doet ook gewoon mee in het spel. Jij als verdediger niet 100% zeker van buitenspel doet een uiterste verdedigende poging en dan is het ineens geen buitenspel meer en krijg je ineens alle voordelen terwijl je een vrije trap tegen had moeten hebben.

Hele wedstrijd tijdrekken en vlak voor tijd de deksel op de neus krijgen. Heb je ineens 10 minuten extra door je eigen tijdrekken.

Ga zo nog maar ff door.

17 december 2023 om 21:54

@Riddle Wieffer kreeg de bal niet op zijn hand. Wieffer lag op de grond en terwijl hij op de grond valt en draait komt de bal tegen zijn elleboog aan. Wieffer zag de bal niet eens.

De scheids had toen, no joke, 4 minuten (!) nodig om tot een eindoordeel te komen met de VAR. En zelfs dat was niet unaniem bleek achteraf.

Hierboven worden meerdere voorbeelden aangehaald, maar het frustrerende is simpelweg dat door het zo vaak veranderen van de regel en het zo inconsequent toepassen van de herziening het voor niemand meer duidelijk is wat nou de regels zijn.

17 december 2023 om 18:44

Ach, shit happens. Dat zij nog op 2-2 kunnen komen zou in die fase van de wedstrijd al nooit mogen.

17 december 2023 om 18:47

Maar gevaarlijk spel is dus alleen als je die schoen op je neus krijgt en je neus breekt?? Staan 3 spelers om hem heen die allemaal hen arm voor hen gezicht doen in het duel. Kan je vgsm ook best voor fluiten!

17 december 2023 om 18:48

Gelijk heb je.

Als je kijkt naar het belabberde spel van Ajax in de tweede helft is de 2-2 van PEC niet onverdiend (wel onterecht).

Ajax had het het allang op slot moeten gooien. Maar wederom denken sommige spelers dat de buit al binnen is bij een voorsprong.

17 december 2023 om 18:45

Er moet echt heel heel goed gekeken worden naar het functioneren van de VAR en de uitvoering van de regels. De ene keer grijpt de VAR in, terwijl die zich helemaal niet met de situatie mag bemoeien. Vervolgens doet de VAR niks als ie juist moet doen waarvoor de VAR ontworpen is.

Ik zie het vaak binnen een seconde of 2-3, buiten als het echt millimeterwerk is met buitenspel.
Hoe kan het toch zijn dat een VAR dingen niet ziet of soms 5x moet kijken.

Echt beschamend met alle mogelijke techniek.

17 december 2023 om 18:46

Net te zien op ESPN dat de bal eerst op Sutalo z’n hand komt voordat die beland op de hand van de spits. Dus zou dus eigenlijk een penalty moeten zijn…?

17 december 2023 om 18:47

Omdat de mensen bij de VAR alleen gefixeerd checken of het geen buitenspel was. De rest negeerde ze volledig. Echt bizar weer…

17 december 2023 om 18:47

Heel goed dat die goal blijft staan moet die kroatische prutser maar geen ingooi weggeven. En dan ook weer hoe hij dat duel ingaat werkelijk dat zie je toch bij geen enkele club die 100+ miljoen te besteden heeft wat een clown. Ik zou hem na de winter in het 2e opstellen

17 december 2023 om 18:52

Zo zijn er voor iedere club momentjes dat het mee en tegen zit. Ajax moet vooral naar zichzelf kijken en beter voetbal op de mat leggen. Ze hebben een paar potjes gewonnen met hangen en wurgen maar het blijft natuurlijk een middelmatig elftal. Er moeten heel wat centjes tegenaan in de winter wil je uberhaupt Twente/Az nog bij kunnen halen. Zeker belangrijk omdat de 3e plek ook recht geeft op vooronde CL.

17 december 2023 om 18:56

Dat is wat Mrboity zegt. Namelijk dat ajax1 in de winterstop afscheid moet nemen van Sutalo!

17 december 2023 om 19:18

In het tweede? Wat moeten ze daar met zo'n prutser als Sutalo.

17 december 2023 om 18:49

De wereld is nu allemaal te klein. Was gewoon een zuivere goal. Vz heeft ook een heel erg neutrale titel, ook de commentator was erg in het voordeel van ajax aan het praten. Ajax moet gewoon eerst bij hun zelf te raden gaan.

17 december 2023 om 18:52

Zeg dat anders ook even tegen je collega’s van vanmiddag.

Ontopic:: volgens de regels hands want het heeft direct invloed op de goal

17 december 2023 om 18:52

Waar heb jij het allemaal over? Hands is toch gewoon hands?

17 december 2023 om 18:55

Ligt er maar net aan hoe de hands gemaakt word. Ook was dit geen 100% fout van de scheids waardoor de var niks doet. De penalty die twente vanmiddag mee kreeg, vond ik idd niks. Maar andere wel. Ik kijk met een bril op naar twente. Iets wat ajax supporters ook naar ajax doen. Maar een commentator vond ik wel echt pro ajax praten. Ook de titel op vz slaat natuurlijk nergens op als neutrale voetbalsite.

17 december 2023 om 18:54

Zware schande van de VAR en van Ajax zelf, wat een wanvertoning zeg. Berghuis zeer zwak, hlynson maakt een fout bij de 2-1. Alles tikkie terug en op slakkentempo. Wisselbeleid ook al ruk.

17 december 2023 om 18:55

Had het idee dat de VAR alleen maar aan het kijken was naar de buitenspel situatie en die handsbal niet eens gezien heeft. Anders lijkt het me dat je toch minimaal even de scheids naar de kant roept om de situatie te beoordelen. Dat gezegd hebbende is het toch veelzeggend dat het bij dit Ajax op dit soort momenten aankomt tegen ploegen als PEC. Het stond 2-0 bij rust. Dat had een makkelijke overwinning moeten zijn natuurlijk

17 december 2023 om 18:58

Volgens mij komt die bal via de hand van Sutalo op de hand van die speler van Zwolle.

17 december 2023 om 18:59

Het is echt belachelijk dat dit niet gezien wordt. Ajax wordt hier keihard genaaid. Dat ter zijde was het echt een vreselijke zaadpot. Alle ballen breed en terug. Echt triest dat dit het voetbal van Ajax is geworden. Bijna elke speler speelt met poep in de broek. Alleen Hato en Brobbey kunnen mij bekoren. De rest is schrikbarend. Ben blij dat het jaar erop zit en hoop dat ze 2-3 goede spelers kopen. Ik kijk alle wedstrijden, maar kan er weinig noemen waarbij ik met plezier kijk dit seizoen. Wat een trieste trieste trieste zooi.

17 december 2023 om 19:01

Zojuist bevestigd 100% doelpunt volgens de regelementen.

17 december 2023 om 19:01

Ajax wordt niet genaaid. Nieuwe regels.

17 december 2023 om 19:21

Ook volgens die nieuwe regels is het gewoon hands... namelijk dat er een direct voordeel gehaald wordt uit die handbal. Onlangs is bij feyenoord nog een goal afgekeurd omdat dit notabene op het middenveld gebeurde en de aanvaller pas 15 seconden daarna scoorde. Pure onzin dit

17 december 2023 om 19:29

Maw ajax naait zichzelf.

17 december 2023 om 19:33

"het is een overtreding als een speler:
• de bal opzettelijk raakt met zijn hand of arm, bijvoorbeeld door het bewegen van de hand of arm richting
de bal;
• de bal met hand / arm raakt als deze het lichaam op onnatuurlijke wijze groter maakt. Een speler wordt beschouwd het lichaam op onnatuurlijke wijze groter te hebben gemaakt als de positie van de hand / arm geen gevolg is van, of kan worden gerechtvaardigd door, de beweging van het lichaam van de speler voor die specifieke situatie. Door de hand / arm in een dergelijke positie te hebben, neemt de speler het risico dat de hand / arm geraakt wordt door de bal en dat dit bestraft wordt;
• scoort in het doel van de tegenstander;
• rechtstreeks vanaf de hand of arm, zelfs als dit onopzettelijk gebeurt; dit
geldt ook voor de doelverdediger;
• onmiddellijk nadat de bal zijn hand / arm heeft geraakt, zelfs als dit
onopzettelijk gebeurt.

Dit zijn de letterlijke spelregels momenteel. Er staat niet eens het woord 'voordeel' in vermeld en alleen bij de speler die scoort is een bal tegen de hand altijd strafbaar handspel.

17 december 2023 om 20:16

Toch werd er net op ESPN een andere, nadrukkelijker regel gequote betreffende deze situatie.

17 december 2023 om 19:23

Dat de Var Berghuis er niet met rood afstuurt was nog schandaliger

18 december 2023 om 01:24

Heb je het nou over dat handje wat het gezicht raakt waar ie (correct) geel voor krijgt?

17 december 2023 om 19:26

De huidige regels schrijven voor dat een doelpunt niet meer per definitie wordt afgekeurd als de bal met een hand of arm wordt beroerd. Als de doelpuntenmaker er voordeel uit haalt, is dat nog wel zo. Maar als een andere speler de bal onbewust tegen zijn eigen arm of hand aanschiet, dan is er geen sprake meer van strafbaar hands. Vóór dit seizoen was dat nog wel zo.
Artikel verder na advertentie

Als gevolg daarvan werd scheidsrechter Kooij niet naar het scherm geroepen door de VAR. "Had Vellios gescoord, dan was het hands geweest en was de goal afgekeurd

17 december 2023 om 20:20

Waarom het geen strafbaar hands is.
Afstand waar de bal vandaan komt en arm is zeer kort. Daarnaast word positie van de arm als natuurlijke houding beoordeeld.

Die 2-2 van PEC had eigenlijk niet goedgekeurd mogen worden.. eerlijk is eerlijk! Ik denk dat ze die handsball bij de VAR over het hoofd hebben gezien.

Zuur voor Ajax maar ja.. dat is ook voetbal he! Normaal gesproken zijn beslissingen 99 vd 100 keer in het voordeel van topclub Ajax maar nu wordt er eens anders geoordeeld!

17 december 2023 om 18:43

Dat is zeker voetbal. Maar de VAR is er juist voor om te zorgen dat dit niet meer bij voetbal hoort.

Maar goed, zoals Sluitpost hierboven zegt. Dit mag je jezelf aanrekenen. De manier waarop is gewoon treurig.

17 december 2023 om 18:44

Ach ga weg man met je dat is voetbal, een blinde ziet dit maar een var met 4 schermen die ziet het niet echt schandalig.

17 december 2023 om 18:44

Nee. Allereerst, Ajax weer door de ondergrens dus heel slecht. Maar met de VAR erbij is het hele idee dat dit niet meer voetbal is, hier is de var voor.

Netjes VAR werk weer. Alleen naar buitenspel gaan kijken en daardoor een hands moment missen? Lol. Verder natuurlijk een afgrijselijke pot op de mat gelegd door Ajax , maar neemt niet weg dat je alsnog keihard genaaid wordt hier.

17 december 2023 om 18:44

Keken ze echt alleen naar buitenspel? Volgens mij kijken ze bij een doelpunt überhaupt gewoon of er iets gebeurd is wat niet oké is. Maar echt onbegrijpelijk dat hij telt..

17 december 2023 om 18:46

Denk dat er andere regels zijn wat de meeste niet kennen. En gewoon de commentator napraten.

17 december 2023 om 18:54

Ja, mooi verhaal. Ik ben dan oprecht wel benieuwd welke speciale regel een aanvallende handsbal die voordeel oplevert en dus een doelpunt er bestaat. Dat kan bijna niet.

17 december 2023 om 18:57

Als de bal via een eigen lichaamsdeel gaat is het niet meer strafbaar bijvoorbeeld?

17 december 2023 om 19:03

Keyboardheld. Als je daadwerkelijk de regels had gekend dan weet je dat de simplistische voorstelling zoals jij het nu neerzet niet klopt. Er mag geen voordeel uit gehaald worden en het mag niet in een onnatuurlijk positie zitten, beiden lijken me in geval van deze goal nogal van toepassing he

17 december 2023 om 19:09

Wel als ze er voordeel mee hebben anders pak je de volgende de bal op en gooi je hem naar je spits

17 december 2023 om 19:11

Die commentator klonk inderdaad ook alsof hij elk moment in huilen kon uitbarsten na die goal.

17 december 2023 om 20:33

Er is wel degelijk gekeken naar handsbal.
En kijken naar buitenspel, ben ik van mening dat ajax 2x het dubbeltje zijn kant op heeft gekregen. Want ik zie namelijk wel 2x strafbaar buitenspel.
In dat opzicht wat Marco van Basten oppert, strafbaar buitenspel met gehele lichaam.

Ik neem aan dat deze VAR vanavond nog een functioneringsgesprek heeft waarna zijn dienstverband beëindigd wordt? Schandalig, we zijn bezig aan een inhaalrace voor Europees voetbal. Wat gewoon om miljoenen gaat. En je wordt gewoon zo besloten waar iedereen thuis kan zien dat die aanvaller van PEC hands maakt. Dan moet je als arbiter héél ver van een voetbalveld vandaan gehouden worden..

17 december 2023 om 18:46

Ik snap de frustratie maar plek 5 tot 8 geeft recht op playoffs voor voorronde conference league als ik het goed herinner. Dus op dat ene punt zal het niet aankomen.

17 december 2023 om 18:52

Tegen Almere twee punten, vandaag weer twee. Die vier punten maken nog best een verschil richting plek 3 of 4 eventueel. Maar dat zal jij ook wel begrijpen buiten dat je nu lekker probeert te lopen provoceren..

17 december 2023 om 18:58

Dat je licht ontvlambaar bent maakt nog niet dat ik provoceer. Je hebt elk seizoen wel een aantal momenten waar je over man discussiëren. Slot geeft dat soms heel mooi aan, maar die wordt dan verketterd.

17 december 2023 om 19:00

Bijna elke club heeft wel moment in het seizoen met onbegrijpelijke beslissingen van de scheidsrechter of VAR, die missen ook punten.

17 december 2023 om 19:03

Ach houd toch op. Jij begrijpt ook wel dat Ajax met een goede reeks en een overwinning in de onderlinge wedstrijd tegen een Twente of AZ echt nog wel hoger dan plek 5 zou kunnen eindigen.

Kan je wel cynisch lopen doen met je conference league. Maar als ik hetzelfde zou zeggen over Feyenoord omgekeerd is het natuurlijk wel "provoceren."

17 december 2023 om 19:07

Ironisch dat jij het over provoceren hebt...

17 december 2023 om 19:12

Snap Baardgrasmus wel. Die voelde de hete adem van Ajax al komen natuurlijk, met een kleiner gat richting de nummer 5 dan richting de koploper. En die druk is nu weer even van de ketel. Dat is een opgeluchting natuurlijk.

17 december 2023 om 19:34

Een gigantische opluchting.

17 december 2023 om 19:35

Hahaha alsof Feyenoord dit seizoen iets te duchten heeft van Ajax. Vind het bijna aandoenlijk dat sommigen er echt in begonnen te geloven.

17 december 2023 om 19:38

Als ajax nog op 5 punten komt dan zijn we na de winterstop ingestort

17 december 2023 om 19:59

Was alsnog 11 om 10 voor vandaag hoor. Maar zonder dollen, Ajax is geen concurrent, niet door dit resultaat, maar omdat Ajax echt een veel slechter elftal heeft.

17 december 2023 om 18:49

Ik snap de frustratie, maar inmiddels is al uitgelegd dat hij terecht is goedgekeurd.

17 december 2023 om 19:31

Suc6

Niet bepaald. Er wordt gezegd dat er met de nieuwe regel dit niet altijd hands is dus dan is het ook weer niet altijd geen hands.

17 december 2023 om 19:04

Ajax mag blij zijn wanneer het 5de wordt. Ajax heeft gewoon een heel matig elftal en de ploegen die boven Ajax staan zijn alle 4 gewoonweg beter en verder. Ik snap oprecht niet dat je dat als Ajax supporter niet kan zien en accepteren.

17 december 2023 om 19:13

Myloki. De nummer 4 kan letterlijk niet winnen tegen Sparta met 10 man, waar Ajax vorige week nog vrij makkelijk mee had. Az presteert ook zeer wisselvallig. Je kan niet iets zien wat er niet is, ook Twente en Az zijn gewoon simpelweg niet zo goed

17 december 2023 om 19:25

De huidige regels schrijven voor dat een doelpunt niet meer per definitie wordt afgekeurd als de bal met een hand of arm wordt beroerd. Als de doelpuntenmaker er voordeel uit haalt, is dat nog wel zo. Maar als een andere speler de bal onbewust tegen zijn eigen arm of hand aanschiet, dan is er geen sprake meer van strafbaar hands. Vóór dit seizoen was dat nog wel zo.
Artikel verder na advertentie

Als gevolg daarvan werd scheidsrechter Kooij niet naar het scherm geroepen door de VAR. "Had Vellios gescoord, dan was het hands geweest en was de goal afgekeurd

17 december 2023 om 20:15

Dus ook met de huidige regels had hij gewoon afgekeurd moeten worden. Dank voor de bevestiging.

Ajax kwam meerdere keren heel goed weg in de eerste helft. Daarna leek het na de 2-0 gedaan.
Ze doen het zichzelf aan, er lagen echt wel kansen vandaag om ervoor te zorgen dat de 3e plek mogelijk nog goed in beeld zou komen.

Het is het gewoon echt niet dit seizoen. Ik las eerder dat transfers niet zoveel zin heeft in de winter, maar ik zou toch echt wat geld uitgeven om er wat meer kwaliteit in te zien te krijgen.

17 december 2023 om 18:46

Ik zou eerst even aandacht besteden aan het verkopen van spelers in plaats van nieuwe aantrekken.

O.a. Sutalo die per direct weg mag. Wat een drama is dat zeg.

17 december 2023 om 20:38

De vervangende hoofdtrainer en Berghuis geven zelf aan dat er in de spiegel gekeken moet worden.
Het zeiken op scheidsrechter of VAR op bepaalde beslissingen dient niet willekeurig te gebeuren. Want de 2 goals van ajax zijn mijn inziens strafbaar buitenspel volgens de regels.

Wat een vreselijke vertoning weer. Ik zal wel weer negatief zijn. Kom er maar in Ajax12321 .

Dan kan je inlopen op Twente en dan zo'n instelling. Dat middenveld daar staat niets. Dat kan je in de winterstop volledig vervangen. Als je Taylor vandaag ook weer ziet, vreselijk wat een lamzak is dat.

17 december 2023 om 18:51

Ik steun je. Ik weet niet of je daar iets aan hebt. Maar het zag er niet uit. Ajax leek lange tijd zonder middenveld te spelen.

17 december 2023 om 18:55

Best logisch als je Akpom als 'middenvelder' opstelt die alleen maar bij Brobbey gestaan heeft.

17 december 2023 om 18:57

Dank je Jansen
Zonder middenveld spelen ze al sinds Gravenberch vertrokken is. Ik hoop al anderhalf jaar dat we wat met het middenveld gaan doen. Maar we gaan door met Taylor en Co

Ik ben lange tijd niet zo boos geweest om een beslissing. VAR voor de rest van het seizoen schorsen. Wat een kansloze beslissing.

17 december 2023 om 19:22

Ik ben bozer op de spelers. Sosa Sutalo Rensch Martha Tahirovic zo slecht. Berghuis met een misser (had wel veel mooie passes), Hlynsson dramatisch ingevallen. Dan breng je jezelf in de positie dat dit gaat gebeuren. Weet nu ook niet meer wat de hands regels zijn, lees al dat hij terecht zou zijn goedgekeurd? Wat ik niet snap overigens.

17 december 2023 om 19:50

Op Martha kan ik niet boos zijn. Die kon amper mee in Jong Ajax en moet het nu ineens in Ajax 1 laten zien. Die kan gewoon niet beter. Tahirovic geldt wat mij betreft hetzelfde voor. Die is gewoon niet zo goed en past niet binnen het spel dat Ajax wil spelen. Maar snel weer afscheid van nemen.

De regels zijn onduidelijk maar als het volgens de regels terecht is, dan pleit ik er voor de regel weer aan te passen. Want het kan niet de bedoeling zijn dat je een assist met de hand geeft. Hoe onbedoeld en ongelukkig ook, want dat Vellios het niet zo bedoeld lijkt me ook helder.

17 december 2023 om 19:55

Ik snap wel wat je zegt. Ze hebben ook het niveau niet. Daar kunnen ze misschien weinig aan doen, maar iets meer tactische discipline zou wel prettig zijn. En ja, graag weer afscheid nemen van Tahirovic, maar ook van Avila, Mikautadze, Sosa, Sutalo, Forbs, en Gaaei.

Als je deze 2-2 goedkeurt kan je wel stoppen als professionele competitie. Dan ben je als VAR of stekeblind of je zit gewoon keihard naar porno te kijken.

17 december 2023 om 20:21

Ik moet eerlijk toegeven dat jullie hier wel genaaid zijn inderdaad. Deze had 100% afgekeurd moeten worden.

Sosa, Sutalo, Gaaei, Tahirovic, Forbs.. Voeg daar de al afgeschreven Medic, Avila en Mikautadze nog bij. Het is met geen pen te beschrijven wat die Duitse mafkees Ajax aangedaan heeft.

17 december 2023 om 18:47

Benoem dan ook maar Hlynsson en Martha eventjes. Toch wel verantwoordelijk voor de 2-1 en 2-2

17 december 2023 om 19:05

Gaaei heeft niets fout gedaan in de minuten die hij kreeg. Sosa was in zijn minuten echt veel minder slecht dan Martha. En Berghuis was nog dramatischer dan Tahirovic. We kunnen wel steeds de aankopen van mislintat aankijken, maar er loopt echt veel meer troep in dit team dan enkel de Mislintat aankopen. En ik heb ook erg mijn twijfels bij de technische staf. Van het schip is er een wedstrijd niet en direct is het lakse en slordige terug in het elftal. Kan je wel 6 ton voor maduro neer gelegd hebben, maar zijn toegevoegde waarde weet hij aardig te verbergen......

17 december 2023 om 19:30

Eens behalve Gaaei vandaag. Trieste spelers zonder mentaliteit en kwaliteit. Als ze enig respect hadden voor het shirt dat ze dragen hadden ze hun contract verscheurd. Wat een clowns. Wat hierboven wordt gezegd klopt wel, Martha en Hlynsson ook absurd slecht dus ook de jeugd doet vrolijk mee in de malaise.

Was natuurlijk hands bij die 2-2 maar wat een bizar slechte pot zeg van Ajax. Hoe kan je nou zo thuis spelen tegen PEC Zwolle met alle respect. Voor de rest verbaasd het mij waarom die Martha nog mag spelen. Echt een matige speler zeg. Heft ook nog is het buitenspel op bij de 2-2. Ook is het heel vreemd waarom Mikautadze 0 kansen krijgt terwijl spelers zoals Akpom maar blijven staan. Voor de rest is het heel duidelijk dat dit Ajax een kwalitatief goeie 6 mist. Ook op de vleugels is het heel matig want die Forbs kan er ook niks van. Ajax komt niet verder als er geen fatsoenlijke vleugelspelers en nummer 6 komen.

Blunder vind ik altijd erg makkelijk. Ajax wordt gewoon bestolen. Knvb dient deze Var langdurig te schorsen. Dit kan gewoon niet

17 december 2023 om 18:45

Ze hebben het volledig aan zichelf te danken. De schuld volledig neerleggen bij de VAR is vrij zwak. Ajax hoort thuis altijd met gemak van PEC winnen en anders moeten ze echt naar zichzelf kijken. Het spel is gewoon enorm zwak en de gemiste kans van Berghuis was kenmerkend aan de instelling van Ajax vandaag

17 december 2023 om 18:48

Als je de regels volgt staat het gewoon 2-1 en win je. Je kunt van alles verzinnen maar dat zijn de feiten. Je wordt gewoon bestolen het is een regelrechte schande. Ook al speel je dramatisch regels zijn regels.

17 december 2023 om 18:52

Als Ajax gewoon hun normale niveau zou halen, zou het hele VAR verhaal geen enkel thema zijn geweest. Ze moeten bij zichzelf te rade gaan

17 december 2023 om 18:56

Nou ja, niet volledig dus. Je zou gewoon 2-1 winnen als de VAR zich aan de regels houdt.

17 december 2023 om 18:58

Maar dat was vandaag helaas niet zo. De scheidsrechter en de VAR moet gewoon de regels correct toepassen. Dank je.

17 december 2023 om 19:02

Het zou ze in Zeist sieren als ze publiekelijke excuses aanbieden voor een fout met zulke consequenties op het resultaat. Maar ja, de KNVB kennende zijn ze vermoedelijk te zelfingenomen om fouten te erkennen.

17 december 2023 om 19:10

Is het dan zo gek dat ik hier de kritische blik naar het spel van Ajax mis? Of is de lat inmiddels zo laag gelegd dat deze wanprestatie tegen PEC acceptabel is geworden en niet meer benoemd gaat worden? Het gaat namelijk alleen maar over de VAR

17 december 2023 om 19:03

Ach soms zit het mee en soms zit het tegen. Laatst stond Brobbey een half meter buitenspel en keerde de VAR een goal goed. En nu is het een keer andersom

18 december 2023 om 00:21

Speedy, Ajax heeft nu een keer de scheids tegen. Waar waren deze reacties rond Utrecht, Excelsior en Twente dit weekend?

Slappe hap, nonchalant. Deksel op de neus en terecht. Zonde.. voorin was het weer zeer matig.

17 december 2023 om 18:49

Het was overal heel matig. Voorin hadden ze nog Brobbey die echt wel de uitzondering bij Ajax is.

Los van het resultaat, want dat was m.i. niet eens heel onterecht, is de tweede goal van PEC gewoon een gigantische blunder van de Var.

Schiet de bal op eigen hand, maar de VAR focuste alleen op buitenspel. Schandalig.

Edit: VI geeft aan dat de regel dit jaar is gewijzigd, dat het voor de gever van de assist niet uitmaakt, maar alleen voor de maker van de goal. Wat een klote regel dan, aangezien Thy zonder die bal via de hand de bal niet eens had gehad.

Gewoon schandalig opdonderen met die var, eerst bij Sparta-Twente en nu dit!

Duur puntverlies

17 december 2023 om 19:39

Zullen we nog even teruggaan naar Twente-Feyenoord dit seizoen met een duidelijk ontnomen penalty en 2e gele kaart voor Pröpper? Kom op, in een seizoen heb je geven en nemen.

Poeee das even balen, met het puntverlies van Twente en straks PSV AZ voor de boeg hadden we mogelijk al wat zicht op die 3e plek gehad na de winter. Desondanks blij dat het zo winterstop is. Hopelijk hoeven we na de winter ook Tahirovic niet meer in de basis te beginnen. Ook tevreden met de goals van Brobbey. Over hem is al veel gesproken de laatste tijd. Ik ben fan en draag dit ook al maanden uit. Maar wel tijd om even wat te relativeren: voor een slechte speler is hij te goed, maar om een goede speler te worden moet hij wel echt nog stappen zetten. En vooral consistent blijven ontwikkelen. Ik zou het fijn vinden als er een goede middenvelder en een rechtsbuiten bij komt in de winter, maar dan moeten we misschien ook wel wat verkopen. Wat denken jullie?

17 december 2023 om 19:04

Ik denk het niet.

17 december 2023 om 20:47

Brobbey oogte rustig bij de 2 goals. Beheerst ingeschoten. Hij creëert voldoende kansen, echter te vaak wild onbeheerst bij afronding.

Nu had ajax een Daley Blind heel goed kunnen gebruiken. Ben geen fan van hem. Maar heeft wel de rust en schroomt niet voor tikkie breed, tikkie terug. En heeft de nodige ervaring.

Dit is niet eens een blunder meer. Dit is echt te schandalig voor woorden. Dat dit mogelijk is met al die schermen voor je neus. Wij zien het tig keer in de herhaling en de Var keurt alles gewoon goed. Knjb? Dat woord kunnen we nu wel voorgoed de grond in stoppen he?

17 december 2023 om 19:26

Goal terecht toegekend. Ken de regels in plaats van wat te roeptoeteren

Var zat fout, maar we verliezen punten door ons zelf. Schandalig slecht begin, wat baal ik. Prachtig eerbetoon wel in de arena.

17 december 2023 om 18:45

Naja je verliest wel echt punten door de var nu. Ben erg benieuwd of ze dit dan wel zien, maar het op een of andere manier geen hands geven, maar je zou toch denken dat je een assist met de hand afkeurt.

17 december 2023 om 19:03

Ik denk dat de VAR uiteindelijk zelfs de juiste beslissing maakt maar het zijn wel 2 gecompliceerde regels die hier bij komen kijken;

1) "als een speler de bal via/van zijn eigen lichaam/been tegen zijn eigen hand of arm krijgt/speelt, is dat geen strafbaar hands."

2) "een doelpunt wordt afgekeurd wanneer de doelpuntenmaker direct voor het doelpunt hands heeft gemaakt ongeacht of dit strafbaar is of niet"

De 2e is niet van toepassing doordat degene die hands maakt niet zelf scoort. Door de 1e regel is het überhaupt (ook zonder doelpunt) geen strafbaar hands.

17 december 2023 om 19:14

Waarom werd die goal van Minteh dan afgekeurd nadat die bal volledig perongeluk op de arm van Wieffer komt.

17 december 2023 om 21:38

Ik denk dat het verschil hem zit in het feit dat bij Velios de bal van zijn eigen lichaam kwam na/bij een voetballende actie en dat bij Wieffer niet het geval was.

Al geef ik meteen toe dat het een heel dun (en niet uitlegbaar) lijntje is. Ik vond de regel vorig jaar dan ook prima toen al het aanvallende hands gewoon hands was. Alleen een paar oude heren ergens in Londen/zurich hebben anders besloten en helaas wordt er al jaren vrijwel jaarlijks aangerommeld met de hands regel door de Ifab.

17 december 2023 om 18:46

Goede reactie Sulejmanii! Zoals we altijd van jou gewend zijn. Hand in eigen boezem steken. Ik wens je een fijne winterstop toe.

17 december 2023 om 18:55

herrDerks

Elke Ajacied ziet dat het niet goed is, betekent nog niet dat deze goal dan maar goedgekeurd moet worden.

17 december 2023 om 19:02

Meneer Daniel, dat hoor je me ook niet zeggen. Maar als je 2-0 voor staat mag het toch nooit meer 2 gelijk worden tegen een pec Zwolle. Die met een beetje geluk op 0-2 hadden kunnen staan voor de rust

17 december 2023 om 19:08

Dat is irrelevant. Als voetbal werkt zoals jij zegt zou het bijzonder saai zijn, een team kan altijd terug komen. Vervolgens komen regels ineens te vervallen omdat een club niet goed speelt?

Dat is een regel die ik nog niet kende.

17 december 2023 om 19:30

Ik laat je wel even afkoelen. Kom maar terug als je frustratie gezakt is

17 december 2023 om 19:35

Heh? Wat is dit nu weer voor een rare reactie? Het argument "Ze mogen nooit gelijk komen" is gewoon geen reden om deze goed te keuren.

Ik zeg ook letterlijk dat het niet goed was.

17 december 2023 om 19:18

Ach sulejmanii al zoveel wedstrijden met de hakken over de sloot. Het is gewoon pure middelmaat. We spelen al anderhalf jaar zonder middenveld. Bar en boos

Belachelijk dat het laatste doelpunt wordt goedgekeurd. Maar nog belachelijker is het spel en de inzet van dit Ajax. 2-2 is nog geen eens onverdiend.

Je moet dit gewoon veel eerder afmaken. Nu krijg je de deksel op de neus.

Sja je kan lang lullen of kort lullen en ja Ajax was matig, maar hier deel je de 3 punten met PEC en met de VAR.

Gelukkig was er een VAR. Niet dat Berghuis er vanavond 4 had moeten maken en 3 assists. Wat een bak ellende is dat toch ook zeg.

Lachwekkend weer de arbitrage. Helaas zijn we het gewend.

Uitslag is verdiend de manier waarop is natuurlijk schandalig, aanvallend hands is altijd hands en de var ziet het gewoon niet.

Behalve Brobbey krijgt ook echt niemand een voldoende, wat een stelletje slapjanussen zijn het bij Ajax zodra Van 't Schip er niet is om spelers hun hand vast te houden, 0,0 verdedigende discipline, vooral bij Taylor Berghuis en Rensch valt me dat tegen die weer terug in oude gewoontes vervallen.

Martha weer terug naar Jong Ajax aub en snel.

17 december 2023 om 18:48

Taylor rende constant mee terug. Heb je op de achterhoede gelet die constant bleef hangen onder leiding van die vreselijke Sutalo? Bij balverlies ontstonden er daardoor gigantische ruimtes.

Knvb kap maar met die VAR, het is een schande. Kooij kan zelf al niet fluiten en als hij dan een nog slechtere var is dan kunnen we beter stoppen. SCHANDE!!

Ajax heeft dit zelf over zich afgeroepen dit punt verlies, maar hoe kan je de 2-2 goedkeuren? aanvallend hands waar je voordeel aan heb,is een doelpint ongeldig toch of heb ik iets gemist?

Gezien het spel en het aantal kansen is een gelijkspel geen gek resultaat. Ik kijk niet vaak Ajax, maar vandaag viel mij echt op hoe zwak het spel is en hoe weinig creativiteit er is. Knap resultaat van PEC, al hadden ze met meer durf en lef er wellicht nog meer uit kunnen halen.

5x wedstrijden schorsing voor de VAR, wat een regelrechte schande. Ook van Ajax zelf, je vraagt er zelf om door dat je niet je kansen afmaakt, spelers niet normal voorzetten of tikjes opzij kan geven. Heb het niet eens over Berghuis misser. Net voor de 2-2, schiet die zelf ipv de bal op Forbs te geven die openstaat.

Gewoon verdiend van Pec maar zelf vond ik het gevaarlijk spel.
Komt gewoon 2 meter hoog en schiet zowat je kop eraf

Chapeau, VAR. Weer een brevet van onvermogen van Kooij en kornuiten. Man man man. Dit kan nog wel eens een duur grapje worden in de strijd bovenin.... verdomme.

"Luchtje van hands", hahaha wtf?? Dit is honderd procent hands, onterechte goal.

17 december 2023 om 18:58

Wat ik je woensdag al zei, het is gewoon heel armzalig. Dan moet je terugvallen op dit soort beslissingen

17 december 2023 om 19:05

Vandaag was het inderdaad heel slecht, i.t.t. donderdag toen het echt veel minder slecht was dan vandaag. Je hoeft verder nergens op terug te vallen, ik reageer enkel op een quote uit het artikel die onjuist is wat mij betreft.

18 december 2023 om 00:19

Met terug vallen op, bedoel ik dat we dit niet als excuus moeten gebruiken. Je hoort ook veel geluiden dat de beslissing juist is, al deel ik die mening niet.
Donderdag win je met dank door twee blunders van die Griekse keeper.
Maar na zoveel wedstrijden tegen laagvliegers die je met hakken over de sloot wint (volendam, Sparta, NEC, RKC, Heerenveen) blijkt gewoon dat er bedroevend weinig kwaliteit is dat je dit net als tegen Almere niet over de streep trekt. Ik steek mijn hand liever in eigen boezem dan het op een handsbal te gooien. Je kan vandaag inlopen op AZ en Twente en vanaf minuut 1 zie je ze weer als zoutzakken over het veld hobbelen. Bij Rust kan je ook gewoon achter staan.
Het is echt te hopen dat we gauw een nieuwe TD hebben die Kroes hopelijk z.s.m. gaat aanstellen en die flink gaat saneren (inclusief deze staf). Misschien kunnen we dan weer naar boven gaan kijken.

Ik wil echt nooit meer iemand horen die zegt dat KNVB of de scheidsrechters in Nederland pro-Ajax zijn of wat dan ook.

Uiteraard een grove schande dit. Maar je roept het weer volledig over jezelf af. Het blijft een triest zooitje, deze selectie kan maximaal 45 minuten een redelijke pot op de mat leggen en daarna is het klaar. Teveel spelers van het niveau kelderklasse en een mentale weerbaarheid van werkelijk niets. In een ka-uu-tee seizoen als dit zit dan daadwerkelijk ook alles tegen, dus ook een compleet incompetente var

Luchtje van hands? Hoe duidelijk wil je het hebben? Deze schandalige arbitrale dwaling mag niet zonder gevolgen blijven. Ongekend hoe laf gehandeld door alleen naar buitenspel te kijken.

Je roept het over jezelf af en winst verdienden we niet, maar kom op zeg, die 2-2 was een grove schande hoe dat is goedgekeurd...

Ten eerste wil ik effe duidelijk maken waarom Ajax steeds onder druk komt te staan.

Onze grote vriend Tahirovic speelt als een lafaard wanneer hij continu de bal krijgt. Abnormaal hoe er niemand in de jeugd loopt die beter dan hem is. Meneer is te bang om vooruit te denken wanneer hij een klein beetje onder druk komt te staan. Hij brengt elke de bal terug naar de verdediging met een kaatst waardoor de tegenstander vertrouwen krijgt tijdens het druk zetten.

Tot slot is het schandalig hoe de VAR punten heeft gestolen van Ajax bij de 2de goal van PEC.

Prachtig, zeg ik als Ajax supporter! Dik en dik verdiend voor PEC Zwolle. Lamlendigheid afgestraft. Dan is nu in ieder geval duidelijk dat je de transfermarkt op moet, want er moet minimaal een half elftal worden vervangen. En dat we met Hlynsson niet de nieuwe Litmanen in huis hebben, is Ronald de Boer nu ook wel duidelijk. Snel terug naar Jong Ajax! Blijft over een dikke plus voor Akpom! Die zou niet kunnen voetballen. Dat hebben we kunnen zien.

Dit Ajax zonder Brobbey is gewoon middelmaat.

Als Berghuis ‘m gewoon maakt bij een open goal, dan is er niets aan de hand… De 2-2 had eigenlijk afgekeurd moeten worden vanwege hands

17 december 2023 om 18:50

Dat was gewoon buitenspel al weet je het met deze var nooit

17 december 2023 om 18:52

Was geen buitenspel, de bal kwam van een Zwolle speler.

Volgens de laatste regels is dit gewoon geen hands. Terechte goal van PEC. Berghuis moet de wedstrijd op slot gooien en doet dat niet. Krijg je mooi het deksel op de neus. Keurig van PEC overigens

17 december 2023 om 18:54

Die regels zijn vanmiddag veranderd ofzo? Die bal komt juist bij thy door die hand. Dan is het gewoon aanvallend hands. Er wordt voordeel gehaald uit deze situatie. Maarja, elke beslissing tegen ajax is een goede in jouw ogen

17 december 2023 om 18:55

Volgens de laatste regels is dit gewoon hands. De handsbal heeft namelijk direct invloed op het doelpunt

17 december 2023 om 19:48

Nee hoor juist niet. Is uitgelegd op ESPN. Dus kijk beide de uitleg maar terug, voordat jullie weer met jullie ongegronde, verongelijkte frustratie lopen te mekkeren. Je krijgt gewoon een terechte goal tegen, hoe zuur dat ook is. Neem het gewoon als een vent. Kan niet altijd mee zitten

Die 2-2 valt idd lulig, maar als je kijkt wat pec in het begin voor kansen krijgt, ajax heeft dit voorledig aan zich zelf te wijten,

17 december 2023 om 18:50

Ik vind het ook echt voorledig.

De hands regels hierin zijn aangepast blijkbaar. Omdat hij niet bewust tegen zijn eigen hand aanschiet is het dus niet strafbaar. Beetje rare regel vind ik want bewust of niet via zijn hand komt hier voordeel uit en valt de gelijkmaker.

17 december 2023 om 18:52

Alsnog, PEC heeft hier voordeel aan. En dat is het wel gewoon hands, lijkt mij. De bal verandert van richting, zodat de bal bij Thy komt. Die regel mag er dan wel uit.

Dit is het slechtste Ajax team ooit. Ik ben blij dat we zo gelijk spelen. Ik hoop dat ze er in Amsterdam zo ziek van zijn, dat ze zien dat we minimaal 5 aankopen nodig hebben volgend jaar

De 2-2 an sich is zeker niet onterecht, maar die 2e goal van pec is echt een regelrechte schande van de VAR. Je hebt voordeel van hands, dan mag dit nooit worden goedgekeurd.

Hoe zuur het ook is, in de spelregels staat dat wanneer een aanvaller de bal (onopzettelijk) via zijn hand naar een medespeler speelt dit NIET bestraft wordt. VAR dus gewoon goed beoordeeld, Ajax gewoon weer eens superslecht.

17 december 2023 om 18:54

Zo begrijp ik de regel ook en dus is de goal gewoon terecht. Al vind ik het wel raar dat er weer iets als onopzettelijk in de regel zit. Je weet niet altijd zeker of iets opzettelijk is, dus dan blijft het interpretatie.

Nog los van het verlies van 2 punten vond ik het ook slaapverwekkend. Het maakte niet uit wie linksachter stond.sloooooom iedere bal weer terug. Boring
Het team deed me denken aan een schoolklas leerlingen die bij afwezigheid van de docent les krijgen van een invalmoeder

Los van de blunder van de arbitrage is het een dikverdiend punt voor PEC. Ik hoor niemand over de 100% kansen van PEC in de eerste helft. Ajax blijft zeer matig ondanks de gewonnen wedstrijden de laatste tijd.

Jammer, maar ajax is gewoon niet goed genoeg. Ben blij als het winterstop is.

Had sutalo geen penalty tegen kunnen krijgen in eerdere situatie?

Speelde geenzins de bal?

Heeerlijk,sinds lange tijd weer eens de charme van voetbal gevoeld
Natuurlijk was 't hands
Zo ging het voor het VAR tijdperk gewoon
En als kleine club die onderaan bungelt voelde je dit vaak genoeg
Mooi dat het nu bij een zwalkend Ajax gebeurd.

Was een goedmakertje voor voor de buitenspel doelpunt van Ajax. Want er was al gevlagd. Dan mag de var nooit meer over beslissen. Dat was vorige keer bij Feyenoord ook zo.

17 december 2023 om 18:56

? Uit welk boek haal je dat regeltje. Als de bal in het net ligt voordat de scheidsrechter fluit mag de VAR de beslissing nog terugdraaien

17 december 2023 om 18:56

Gevlagd maar niet gefloten dus gewoon correct

17 december 2023 om 19:08

Zeker het fluitsignaal niet gehoord. Hij nam het signaal over inclusief het hand gebaar. Was wel een zwak fluitsignaal geef ik toe

Lees nu net dat de 2-2 afgekeurd had moeten worden, lekker dan. Overigens had PEC echt recht op een punt, Ajax was zeer matig en vooral gemakzuchtig. Niet voor het eerst dat we vlak voor tijd bezwijken. Echt een kwaal dit seizoen. En dan andermaal een dubieuze treffer. Qua prutsende arbitrage hebben we gewoon pech.

Nul tactisch besef in onze technische staf, inclusief ons taktisch genie Maduro: je speelt 4-2-4 met Akpom op tien, je wordt volledig overlopen. Dan ga je het in de rust waar je al achter had moeten staan omzetten, en kom je op het idee om Akpom linksbuiten te zetten. Daarnaast ben ik ook helemaal klaar met al die een-tempo voetballers in onze selectie: Rensch, Tahirovic, Sosa, Berghuis en dan vergeet ik er vast nog een paar.

Op basis van wat had PEC recht op een punt? Enorme lucky 2-1 die uit het niets viel en dan zo'n bizarre blunder van de scheids/var.

17 december 2023 om 18:59

1e helft gemist?

17 december 2023 om 19:05

Dan nog had Ajax meer en betere kansen en twee prima goals.

18 december 2023 om 09:46

2 prima goals ? De eerste tikt Brobbey nog bijna naast.

Geweldig gedaan pec. Dit geeft Twente wat lucht.

Wat een vreselijke vertoning weer. Ik zal wel weer negatief zijn. Kom er maar in Ajax12321 .

Dan kan je inlopen op Twente en dan zo';n instelling. Dat middenveld daar staat niets. Dat kan je in de winterstop volledig vervangen. Als je Taylor vandaag ook weer ziet, vreselijk wat een lamzak is dat.

In minuut 55 voor je trainer klappen en daarna een 2-0 voorsprong verspelen. Stelletje droeftoeters met die eikel van een een aanvoerder Berghuis voorop. Die grote schoonmaak zsm beginnen.

Iedereen lult weer over die Var.
Ene keer zit het mee, andere keer tegen.
Hebben alle clubs last van.

Prima hoor, en eens dat het een onterechte goal is. Maar na al die kansen van Pec, is 2-2 gewoon méér dan terecht.

Dat Ajax het nu via de Var moet “verdienen”, zegt eigenlijk al meer dan genoeg..

Nieuwe regels mb hands:
"de UEFA heeft bepaalde regels voor handspel aangepast. Als de bal eerst het lichaam raakt (niet de arm of de hand) en daarbij duidelijk van richting verandert, wordt het daaropvolgende contact met de hand van dezelfde speler niet langer als een overtreding beschouwd indien er geen opzettelijke beweging is naar de bal."

Conclusie: regels worden eigenlijk nog alleen maar onduidelijker. Ik zou de 2-2 absoluut hier niet onder goedkeuren, maar je geeft nu zo veel interpretatieruimte dat het gewoon mogelijk is.

17 december 2023 om 19:06

De hand is dusdanig hoog geheven dat het altijd opzettelijk is. Het is wat anders als de hand naast het lichaam is.

17 december 2023 om 19:11

Dan denk je idd aan de bal via je borst en dan op de hand, maar niet met je eigen voet via de hand. Vreemde regel. Lichaam is alles, dus schijnbaar ook je eigen voet mag dus meetellen. Bizar.

Met de nieuwe regels gewoon een geldig doelpunt. Ajax mag het zichzelf verwijten dat ze deze wedstrijd niet hebben gewonnen.

Waar ik me trouwens echt zorgen over maak, is dat constante gebrek aan communicatie op het veld. Zoals het wegschoppen van de bal door Gaaie voorafgaand aan de 2-2. Zowel Gaaie als Ramaj twijfelen of ze naar de bal lopen. Hier krijg je fouten door.

Bijzonder hoeveel mensen niet op de hoogte zijn van de regels en ook niet de moeite nemen om ze te googelen: “De UEFA heeft bepaalde regels voor handspel aangepast. Als de bal eerst het lichaam raakt (niet de arm of de hand) en daarbij duidelijk van richting verandert, wordt het daaropvolgende contact met de hand van dezelfde speler niet langer als een overtreding beschouwd indien er geen opzettelijke beweging is naar de bal.” Geen strafbaar hands en dus een geldige goal.

De UEFA heeft bepaalde regels voor handspel aangepast. Als de bal eerst het lichaam raakt (niet de arm of de hand) en daarbij duidelijk van richting verandert, wordt het daaropvolgende contact met de hand van dezelfde speler niet langer als een overtreding beschouwd indien er geen opzettelijke beweging is naar de bal

voor de mensen die denken dat de var het niet gezien heeft. zijn gewoon duidelijke regels...

Net interview van Berghuis gezien die veel beter en realistischer reageert dan veel ajax supporters hier. Schandalige vertoning van Ajax die niks meer verdiende dan dit.

Ajax heeft afgelopen donderdag teveel van zichzelf moeten vergen, dat verklaart het langzame, bijna niet vooruit te branden spel
De afwezigheid van Bergwijn was wel een gemis, geen linkerspits.

18 december 2023 om 03:07

Nou, dit is wat we al het hele seizoen zien.
Een aantal geflatteerde uitslagen doen mensen geloven dat het goed voetbal is. Echter trekt Ajax de laatste tijd steeds aan het langste eind in een gelijk opgaande wedstrijd. Het ergste is nog wel dat we niet eens zeggen dat Ajax heel slecht speelt.

Het spel is echt nog niet om aan te zien. Er moet nog heel veel gebeuren want ik zie Ajax die 5de plek nog wel verliezen en zakken op de ranglijst als het spel zo blijft.

Ach, handsbal of niet. Het was weer schandalig slecht. Gelijkspel volledig terecht. Een goede tegenstander had wel vijf goals gemaakt tegen Ajax vandaag. Deksel op de neus is het verdiende loon. Was weer afzien in het stadion...

Buiten de handsbal om hoor ik niemand over gevaarlijk spel. Bijzonder dat dit mag, ook al roept Ajax het over zichzelf af.

Heb het niet gezien maar tegen pec zwolle waar praat je over en dan gelijk speler diep triest

Volgens mij verdiende Ajax ook niet meer dan een gelijkspel, Zwolle had na de eerste helft voor moeten staan als ze iets zorgvuldiger met de kansen om gingen.

2 dure punten verloren in de strijd om plek 3 Twente gelijk az na 15 minuten 3-0 achter

Gewoon schandalige beslissing, eerst gevaarlijkspel en dan nog hands ook.
Hoe kan ja dit over het hoofd zien..

Los van of het hands was of niet, Ajax is toch aan zijn stand verplicht om dit te winnen?
Ik zat in de Arena, maar heb geen vechtlust gezien, wel veel middelmatige spelers die simpelweg het niveau wat Ajax na hoort te streven, niet hebben. Het was los zand, angstig, zonder zelfvertrouwen, achteruit voetbal. Het punt voor Pec was over de hele wedstrijd gezien terecht.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren