Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Basten verbijsterd door ‘volgevreten’ Gravenberch: ‘Echt ongepast’

Laatste update:

Marco van Basten keek deze week vol verbijstering naar een interview van Ryan Gravenberch. Na de 0-5 overwinning op Fortuna Sittard erkende de negentienjarige middenvelder van Ajax dat hij soms een concentratieprobleem heeft: als zijn ploeg vroeg op voorsprong komt, heeft hij soms moeite om 'continu de focus te houden'. Gravenberch erkende dat hij 'een beetje te gemakkelijk' gaat spelen en dat hij daarop werd geattendeerd door trainer Erik ten Hag. In praatprogramma Rondo noemde Van Basten de uitspraken van de jongeling 'echt ongepast'.

Jan van Halst vond het ‘leuk dat hij zo open is’, maar Van Basten zag de situatie anders. “Ik vind dit dus echt vreemd. Deze jongen komt net kijken. Dan kun je toch niet zeggen dat je je moet concentreren?", vroeg San Marco zich af. "Hij is nota bene achttien jaar. Als je achttien bent, kun je dit niet zeggen. Als je dan al niet gemotiveerd bent, ben je straks 22, wat ga je dan doen? Ik vind het echt ongepast, echt ongepast, als je achttien, negentien of twintig jaar bent. Als je wekelijks uitblinkt in de Nederlandse competitie, oké. Maar deze komt echt net kijken. Hoeveel goede wedstrijden heeft hij gespeeld? Een aantal, en dan ben je al volgevreten?"

"Ik denk dat hij een beetje met de journalist aan het meepraten is, maar ik vind het echt geen tekst voor een jonge jongen", concludeerde Van Basten. Van Halst vond het concentratieprobleem eveneens opmerkelijk. "Ik ben benieuwd hoe het gaat als hij in een grote Europese competitie terechtkomt. Dan heb je geen tijd om te slapen." Ten Hag probeert zijn pupil te helpen, zei de trainer tegen ESPN. "Daar moet hij voor waken. Hij heeft ontzettend veel talent en heeft een ontzettende ontwikkeling doorgemaakt. Maar wil dat door blijven gaan, moet hij de lat steeds hoger leggen."

Ten Hag werd vrijdag op de wekelijkse persconferentie gevraagd of zijn spelersgroep de neiging heeft om scherpte te verliezen. "Het zit in het DNA van Ajax om gemakzuchtig te worden", zei hij opvallend genoeg. "Dat moeten we in de opleiding al uitbannen, maar ook in ons team moeten we ervoor waken en het niet toestaan. Gelukkig heb ik een aantal routiniers die dat haarfijn aanvoelen, ermee bezig zijn, de jongeren daarin meenemen, coachen en eisend zijn."

Vind je Marco van Basten te hard in zijn oordeel?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

From Sergiño, to you | PSV
Reacties

Je kan veel van Van Basten vinden maar hij is wel recht voor z'n raap.

26 september 2021 om 21:14

Ik vind het persoonlijk maar een domme uitspraak. Gravenberch heeft het duidelijk over focus houden in wedstrijden waarbij je al vroeg een ruime voorsprong hebt. Dan is hij echt niet de enige die moeite heeft om gefocust te blijven.

26 september 2021 om 21:25

Toch laat Gravenberch vaker zien dat hij laks en nonchalant oogt tijdens wedstrijden. Dit is niet alleen in wedstrijden waar Ajax al vroeg op een ruime voorsprong staat.

26 september 2021 om 21:57

Dat is natuurlijk ook een beetje zijn speelstijl. Vergelijkbaar met hoe een speler als Pogba speelt.

26 september 2021 om 23:08

@teesboer
Mooi voorbeeld was de wedstrijd tegen Zwolle. Had mooi geweest als Ten Hag daar een statement had gemaakt door hem na een half uur te wisselen. De arrogantie straalde er van af. Dus ook in de wedstrijden waar Ajax nog geen ruime voorsprong heeft, vertoont hij dat gedrag.

26 september 2021 om 21:14

Recht voor zijn raap, maar houdt er wel wat vreemde denkbeelden op na. Als een 26-jarige international op iemands been gaat staan is hij stout. Als een jonge gast aangeeft dat hij ergens moeite mee heeft krijg je dit soort uitspraken. Recht voor je raap is goed, maar het is prettig als het een beetje normaal is.

27 september 2021 om 07:43

De voetballer van Basten was stronteigenwijs en wist het altijd beter. Trok zich nergens wat van aan. Dus vanuit dat perspectief heb ik wel moeite als van Batsen zich laat gelden. Daarbij vindt ik niet dat Gravenberch iets verkeerds zegt. Hij geeft aan ergens moeite mee te hebben, kijkend naar zichzelf en ziet dat als verbeterpunt. Wat is daar erg aan.? Hij laat daarmee zien dat hij al meer inzicht heeft dan van Basten. van Basten werd vaak verweten dat hij als jonkie door zijn spel te vaak in duel kwam. Hij was het daarmee niet eens, maar dat was exact de aanleiding waardoor hij op 28 jarige leeftijd moest stoppen. Dus nogmaals ik vindt dat van Basten wel wat gas terug mag nemen.

26 september 2021 om 21:18

Hij maakt hier wel een beetje heisa om niks. Wat het dan moet worden als hij 22 is? Concentratieproblemen op het moment dat het te makkelijk gaat is toch juist iets wat typisch is voor opkomende talenten, naarmate je ouder wordt leer je volgens mij steeds beter dat je niet te nonchalant kan zijn, dus vind beetje bs dat hier zo overdreven over wordt gedaan. Gravenberch gaf alleen maar openhartig aan dat dit nog in zijn spel zit en dat Ten Hag ermee bezig is dat eruit te halen, prima toch.

26 september 2021 om 21:34

@Inke, ik zie het probleem ook niet zo. Als hij nou 25 was geweest en het zei... Hij geeft aan dat hij dat nog moet leren en dat Ten Hag de vinger aan de pols houdt. Ten Hag zegt dat de routiniers hem dat ook leren. Prima toch? Ik zou het erger vinden als Gravenbergh het had ontkend.

26 september 2021 om 21:52

Dit is ook de reden dat je dagelijks saaie interviews ziet met irritante journalisten en voetballers die op hun hoede zijn. Gravenberch is een vrolijke en eerlijke jongen die zelfbewust zijn verbeterpunten aangeeft (punten die zo'n beetje ieder talent heeft). Hopelijk blijft Gravenberch zichzelf en laat hij zich niet van de wijs brengen door zure mensen die nul inlevingsvermogen hebben.

26 september 2021 om 22:24

Ik heb wel begrip voor Gravenberch. Je wint de wedstrijden met 9-0, 13-0 en 3-0 op zijn minst. Uiteindelijk ga je dan een wedstrijd tegen een, pak em beet, Pec Zwolle, toch gemakzuchtig in.
Het is dan knap als je voor elke wedstrijd je kan oppeppen, en deze jongen geeft zelf ook nog eens aan dat beter te kunnen doen. Niks anders dan lof daarvoor.

26 september 2021 om 23:14

VBasten lijkt een beetje van de oude stempel. Als Gravenberch dit serieus meent, getuigt dit m.i. alleen maar van zelfkennis en kwetsbaar opstellen. Het is juist logisch dat dit gebeurt bij een 18jarige en niet bij een 26jarige. Ik weet niet of ik het zelf zou zeggen in een interview, maar mooi dat hij zo open is. Overigens toch allemaal overdreven gezeur, al dat gezuig over "of het niet te makkelijk gaat".

26 september 2021 om 23:23

Iedere analist die met een gestrekt been inhakt op een Ajax talent wordt tegenwoordig op handen gedragen. Laats was er ook iemand die riep, er moet meer geschopt worden met desnoods gele kaarten on Ajax tegen te houden. Dat soort uitspraken word door sommige nog serieus genomen ook.

26 september 2021 om 21:48

Gravenberch reageerde juist heel goed op de vraag van de journalist of hij het niet vervelend vond dat ze zo weinig weerstand krijgen in de eredivisie omdat hij dan niets meer kon leren.
Hij gaf aan dat hij geniet van het winnen en nog niet is uitgeleerd, maar toen die journalist doorging over of het niet moeilijk was om dan scherp te blijven, gaf hij aan dat het soms zorgt voor verslapping en ging hij gewoon een beetje mee met de vragensteller.

Gewoon een leermomentje voor die jongen dat je in de media alleen politiek correcte antwoorden mag geven in Nederland anders heeft iedereen daar weer een mening over.

Zal goed zijn voor zijn ontwikkeling want die gaat nu echt wel gefocust blijven voortaan

26 september 2021 om 21:54

Zal zijn volgende interview wel met wedstrijd scherpte ingaan inderdaad.

26 september 2021 om 21:49

Nee, het probleem met van Basten is zn ego.
Sinds hij zelfs enorm is mislukt bij Ajax, kan hij enkel maar afgeven op alles wat met Ajax te maken heeft.
Soms probeert hij zn kritiek nog te verbloemen door ergens een klein complimentje er tussendoor te pakken, maar zn insteek is altijd negatief.
Hij zou op de thee moeten bij Leo Driessen, die zullen elkaar vast enorm goed liggen.

26 september 2021 om 22:38

Valt best mee, hoor hem ook wel positieve dingen zeggen over de club waar hij uiteindelijk alles aan te danken heeft. Denk meer dat jij het niet leuk vindt dat hij iets negatiefs zegt. Vond het interview ook heel slecht overkomen. Legendes als Marco valt dat gelijk op.

26 september 2021 om 23:07

De speler van Basten was inderdaad een legende. Buiten twijfel.
En juist daarom, met die status, is het lastig voor hem te verkroppen dat hij als coach en als tacticus enorm te kort schiet.
Hij is wel degelijk enorm negatief over Ajax, je kan het wellicht kritisch noemen.
Maar zelfs als Ajax in een enorme flow zit, lukt het hem om negatief te zijn over Ajax. En geloof me, dat is eerder regelmaat dan uitzondering.

27 september 2021 om 02:30

Tja, het is maar hoe hoog je de lat legt. En v. Basten legt de lat altijd hoog. En dan is er idd nog genoeg voor verbetering vatbaar. Maar die instelling heeft hem een buitencategorie soeler gemaakt en heeft zijn trainerscarriere in de weg gezeten. Maar goed dat er mensen als v. Basten zijn. Want ook waar het goed gaat moet kritisch gekeken worden naar waar en wat er nog beter kan. Want alleen dan wordt je beter.

27 september 2021 om 08:15

@heuvel1974 maar dan zou van Basten hier toch juist blij mee moeten zijn? Een speler die met zijn team in een reeks zit waar ze 5 of meer goals per wedstrijd maken die kritisch is en inziet waar hij nog in moet verbeteren. Alleen maar goed toch? Niks mis met kritisch zijn, maar als iemand voor zichzelf verbeterpunten ziet is zo een reactie niet kritisch, maar gewoon negatief.

26 september 2021 om 22:36

Hij ziet gewoon dat gravenberg niet de ultieme mentaliteit heeft om de top te bereiken. Iets dat hij als geen ander weet. Van Basten doorgaans een zeur, maar hier heeft hij wel gelijk.

27 september 2021 om 10:31

Nee hij heeft geen gelijk. Je hebt het hier over een jong talent, eentje die zich ervan bewust is dat hij moet werken aan een betere focus en concentratie in wedstrijden waarin het makkelijk gaat. Jonge spelers leren en groeien, die hebben tijd nodig om zich te ontwikkelen. Dan is het totaal onnodig ze af te branden, al helemaal als een speler zelf al zijn tekortkomingen inziet en eraan wil werken.

27 september 2021 om 15:31

Ik weet dat Marco maar al te goed weet dat Ryan een jong en groot talent is. Maar zeker in de top is talent alleen niet voldoende. Het is jammer dat niet veel spelers die inzet en overtuiging van Dumfries hebben. Want je kunt zeggen wat je wilt, maar met zijn beperkte kwaliteiten komt hij toch heel ver.

26 september 2021 om 22:38

Vind van barsten en gullit en wietse (?) heerlijk om aan te horen altijd. Niet zo fan van ronald en jan. Ook fijn als die grote mannen over hun tijd vertellen!

27 september 2021 om 14:45

Ik dacht dat iedereen het er altijd wel over eens wat dat dingen als concentratie vaak op latere leeftijd groeit naar middel van ervaring en volwassenheid.

Om dit soort uitspraken kan je beter niet open zijn in de media. Deze gast is jong en heeft nog een hoop te verbeteren. Als dit een van die dingen is die hij gaat verbeteren dan is het goed. Van Basten maakt er weer een lekker punt van.

Ik vind van Basten één van de betere Nederlandse analisten, zegt vaak nuttige dingen en heeft hier ook deels gelijk in. Ik vind Gravenberch een enorm talent en ben benieuwd naar waar zijn plafond ligt!

26 september 2021 om 21:53

Nee, hij zegt hier iets heel doms. Gravenberch benoemt terecht en zelfkritisch een verbeterpunt, dat veel jonge talenten hebben en waar ze met meer ervaring juist goed aan kunnen werken. En dan gaat meneertje van Basten dit compleet uit zijn verband trekken. Wat een nare gast, die sportpsychisch echt matig kan omgaan met andere persoonlijkheden

27 september 2021 om 13:52

Ik vind niet 1 analist nog om te pruimen omdat ze vaak reageren op de waan van de dag met amper inhoud.

Dit was in de jeugd ook al zo. Al moet ik zeggen dat hij in ieder geval in de omschakeling wel gegroeid is. Maar over de focus is wel gek ja, er zijn nu weer fans in het stadion, het zijn geen veredelde oefenwedstrijdjes meer. Anders had ik het nog enigszins begrepen. Ik hoop in ieder geval dat hij zelf ook inziet dat ie nog wel langer dan een seizoen Ajax nodig heeft. Laat mooie dingen zien bij vlagen, maar het is nog lang niet constant genoeg. Zeker 2 jaar blijven, beter verlengt ie zijn contract dus.

26 september 2021 om 21:31

Hoe graag ik spelers ook langer zie blijven heeft een speler die na dit seizoen 2 Europese campagnes, EK, interlands, richting de 100 wedstrijden in Ajax 1 en 4 seizoenen profvoetbal erop heeft zitten gewoon weinig meer te zoeken in Nederland. Hoogstens met oog op WK dat nog seizoen blijven optie is maar hij heeft na dit seizoen 2,5 jaar basisplaats gespeeld. Nog 2 jaar blijven is de competitie gewoon te zwak voor. Kan zich erna veel beter in buitenland ontwikkelen ipv hier op automatische piloot.

26 september 2021 om 21:36

Dat het WK in de winter is kan hoop bieden voor ons ja, ben bang dat ie in de zomer al weg is, terwijl ie nog niet uitgeleerd is hier. Hij heeft nu ook een nieuwe status. Kreeg tegen Roma 180 minuten pure mandekking. Ook daar moet ie een antwoord op vinden, men weet nu wie hij is. Pas als ie dat onder de knie heeft, kan ie de stap wagen. En ook de club moet hij goed en zorgvuldig uitkiezen. Ik hoop niet dat ie naar de PL gaat. Zou eigenlijk niet weten waar ie het beste past. Zo lang het maar geen Juve of Barca is laat ik me graag verrassen.

26 september 2021 om 21:47



Tuurlijk kreeg hij tegen Roma mandekking. Elke coach zet mandekking op Gravenberch als je Klaassen en Alvarez erbij hebt lopen. Ik geniet ook van het middenveld nu Klaassen eraf is en je niet zo extreem gelimiteerd bent in je opties op het middenveld. Nogsteeds spelen we zoals Atalanta goed kan met veel drukte op flanken maar we hebben dit seizoen eindelijk een middenveld. De mate waarin Ajax afhankelijk was van Blind en Gravenberch voor verplaatsing van bal naar voren afgelopen seizoen was echt vreselijk. Met Timber die met wedstrijd beter aan het worden is (edit), een Alvarez in duidelijkere rol in opbouw en Berghuis die aanspeelbaarder en bewegelijker is dan Klaassen hebben we een middenveld wat je niet zo simpel vast gaat zetten. Maar juist voor het deel wat jij zegt (icm zelf mannetje gaan dekken als je niet dominante ploeg bent) te ontwikkelen moet je niet in de Eredivisie blijven zo lang. Je gaat gewoon conform speelstijl Ajax op wekelijkse basis zelfde doen. Voor afgelopen weekend scoorde Gravenberch op geslaagde dribbels, gewonnen duels en passes op helft tegenstander hoogste van Eredivisie. Dat zijn dingen die hij hier niet meer bij gaat leren, zeker als hij fysiek nog die laatste stap zet gaat hij zelden een middenvelder treffen hier die hem uit gaat dagen op die vlakken. De afweging is of je heel erg goede ball carrier en tempo bepaler wilt worden of een completere middenvelder.

26 september 2021 om 23:01

Als ball carrier denk ik dat hij bepaalde kwaliteiten te weinig benut. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Frenkie heeft Gravenberch prima overzicht rond de 16 en een vrij goed schot. Bovendien is hij verdedigend wat minder sterk. Wat denk jij dat in potentie zijn beste rol is?

26 september 2021 om 23:17

Denk dat hij beste is in punt naar achter als LCM. Hij heeft een hard, droog schot van randje 16, is voor zijn postuur handig in drukte daar nog en is zelfs in deze rol op middenveld alsnog de #4 middenvelder van Eredivisie wat betreft gecreëerde kansen. Maar dan ga je hem wel limiteren met zijn dribbel en beperken in meters die hij met bal aan de voet over kan steken. Vorig seizoen kwamen zijn statistieken bij NOS tov rest van selectie naar voren en die waren toen al indrukwekkend. Was bij Ajax de speler met meeste minuten, dribbels (zowel pogingen als geslaagd) en meeste voorwaardse meters met bal aan de voet. Was de nummer 2 voor balveroveringen, %gewonnen kopduels en tackles (minimaal 30 stuks), gecreëerde kansen en passes de 16 in ondanks dat hij als 18-jarige op een middenveld stond met Klaassen en Alvarez. Vaak in iets defensievere rol met 2 spelers die toch lastig bal vooruit verplaatsen of niet willen ontvangen.

Uiteindelijk zal het voor grootste deel gaan liggen aan de volgende club en samenstelling. Kan een heel complete middenvelder gaan worden maar als hij naar de PL wilt bijvoorbeeld zal hij een ander profiel moeten worden en meer een powerspeler worden. Voor Ajax is hij te belangrijk met zijn dribbels, uit drukte komen en atletisch vermogen. Als zijn passzuiverheid omhoog kan en hij wat meer controle over zowel lichaam als bal kan krijgen heb je gewoon een geweldige middenvelder waar je als Nederlands elftal je handen voor dicht mag knijpen.

27 september 2021 om 15:33

Mee eens. In Nederland zal er te weinig van hem gevraagd worden om verder te groeien. hij kan beter naar het buitenland gaan. Met ook de kans dat hij volledig mislukt.

26 september 2021 om 22:06

Beter niet voor hem dan juist toch? Je zegt het nu alsof het voor hem beter is om te verlengen, laat hem maar eens lekker uit zijn contract lopen. Als hij slim is doet hij dat, dan kan hij daarna overal terecht.

26 september 2021 om 22:11

Ja, beter voor zijn bankrekening. Maar als ie gratis gaat.. wordt ie puur voor de handel gehaald. Als een club een goede transfersom betaalt voor je dan is er ook wat meer aanleiding om geduld te hebben. Als ie gratis weggaat dan wordt ie gehaald voor 'erbij'. Levensgevaarlijk vind ik dat. Zie Brobbey maar. Dus wil hij echt alles uit zijn carriere halen (misschien wel absolute top) adviseer ik hem om te verlengen en te kijken welke clubs hem echt graag willen. Want transfervrij toont letterlijk de hele top interesse, ben ik zeker van.

Niks menselijks is ons vreemd. Ik denk dat iedereen in zijn/haar werk wel eens even verslapt. Is dat goed, nee, gebeurt dat, ja. Liever een gaat van 18/19/20 die dat weet en en hopelijk iets mee doet en wilt doen dan iemand die 28 is. En die lopen er meer dan genoeg maar zullen het nooit zeggen. Maar op menig amateur veld wordt nog vrolijk gesproken van een Frank de Boertje als een bal door gebrek aan focus wordt ingeleverd. Dus ja een mooi verbeterpunt maar volgens mij hoeft er niet zo'n ding van gemaakt te worden.

Zo'n opmerking van Van Basten is leuk om wat onderbuikgevoelens te voeden. Maar iedereen die in welke sport dan ook op niveau heeft gesport, inclusief Van Basten dus. Weet dat je niet altijd op 100% kan spelen. Je zal soms wat rust moeten pakken, en weer wat op krachten moeten komen. Het is ook cruciaal dit te doen wanneer het kan. Ja, als je 6-0 voor staat mag je het best een beetje laten lopen...

Ik geniet van van Basten als analist/gast bij Rondo. Hij zegt precies waar het op staat. Ook in deze heeft hij weer helemaal gelijk. Gravenberch oogt nonchalant en dat moet echt anders, wil hij de top halen. Je ziet bij sterren als Ronaldo en Messi een eeuwige honger naar nieuw succes, naast dat ze enorm veel talent hebben. Dat is nou eenmaal nodig om aan de top te komen en er te blijven. Bij Gravenberch mis ik dat nog.

26 september 2021 om 21:25

Net zo belangrijk is je tekortkomingen onder ogen zien, erkennen en vervolgens eraan werken. Iets wat hij hier openhartig doet inplaats van zichzelf voorliegen dat het niet aan hem ligt zoals genoeg anderen.

26 september 2021 om 23:36

Vind je echt dat hij eraan werkt? Ik heb het al sinds het begin bij Gravenberch, die nonchalance. Ik zie er niet echt verbetering in, jij wel?

26 september 2021 om 21:39

De -naar mijn mening- beste speler ooit in Messi heeft toch ook momenten van enorme nonchalance waar hij soms gewoon doet slenteren. Spelen genoeg spelers in de top die bepaalde nonchalance in het spel hebben. Je kan extreem hongerig zijn en alsnog nonchalant overkomen, dat is niet iets wat exclusief van elkaar is.

26 september 2021 om 23:35

Ach, dat verhaal van Messi en wandelen weer. Lees Guardiola’s memoires van Barcelona eens, of kijk Forca Koeman. Messi leeft van winnen. Hij conserveert zijn energie om aan te vallen en dat lukt al jaren aardig, gezien de statistieken.

26 september 2021 om 23:54

Dat doet toch helemaal niets af aan wat ik zeg? Dat is juist deel van mijn punt. Messi is naar mijn mening de beste speler ooit en heeft een prijzenkast waar je u tegen zegt. Maar deel van zijn spel is ook het conserveren van energie door te slenteren, momenten te kiezen om druk te zetten en zo dat beetje extra te hebben. Maar zeker in omschakeling kan je moeilijk zeggen dat spel niet aan hem voorbij kan gaan en dat hij daarmee lui of nonchalant over kan komen. Maar hij is de letterlijke definitie van het hoogste niveau binnen het voetbal geworden ondanks, of eigenlijke mede dankzij, dat. Ben het juist niet met jou eens dat nonchalance en de top halen niet samen gaat.

28 september 2021 om 00:42

Er zit wel een verschil in waarvan ik denk dat jij dit vergeet Wolterx: leeftijd.

Messi "slentert en conserveert energie" sinds zijn 30e ongeveer. Iets eerder misschien. Daarvoor was ook Messi continu druk aan het zetten en aan het jagen etc.

Ik ben het met je eens dat het niet mutually exclusive dingen zijn, maar ze helpen elkaar vaak niet. Messi is absolute buitencategorie en ging het op zijn 30e pas vertonen. Gravenberch moet zich nog bewijzen en vertoont het juist al sinds zijn 18e.. Dan zit het toch meer in de speler zelf. Waarmee ik niet wil zeggen dat Gravenberch de top niet kan halen hoor.

Mooiste voorbeeld is wat mij betreft Ozil. Qua talent had hij jaren één van de sterren van Real moeten zijn. Maar zijn nonchalance en "luiheid" hebben hem daarin gehinderd.

Iedereen heeft wel zn mening klaar staan. Ik vind het persoonlijk prima dat ryan eerlijk hierin is. Zeg gewoon waar t op staat. Ipv altijd dat gelul eromheen. Ik vind helemaal niet dat ie dit moet verbergen oid. Elke persoon heeft zn eigen karakter. Niet iedereen is een jan van halst of christian poulsen in wrdstrijden. Gemakzucht is een eigenschap wat bij heel veel mensen voorkomt, het valt juist te prizen dat hij dit erkent, kan hij eraan werken en zal waarschijnlijk ook open staan voor advies door mensen om hem heen. Stel je voor dat ie dat ie t niet erkent. Koppig en wil geen kritiek horen. Dan zal ie t nooit leren.

26 september 2021 om 21:40

Het gaat niet om zijn eerlijkheid, maar om zijn professionaliteit. Van Basten heeft -zoals vaker- een punt

26 september 2021 om 21:49

Professionaliteit gaat gepaard met bepaalde karakter eigenschappen. En hij is eerlijk dat hij afentoe een schop nodig heeft. En dat is wat van basten zei, dat ie dat niet zo moet verkondigen. En ik zeg waarom niet?? Prima man dat hij daarvan bewust is. Over t algemeen kunnen zulke mensen daadwerkelijk adviezen aannemen.

26 september 2021 om 22:01

Geen enkele sporter is altijd volledig gefocust. Messi niet, Max Verstappen niet, Djokovic niet, Pogacar niet en ook zeker van Basten in the early days niet. Kan je dat begrijpen? En al die jonge talenten worden daar beter in naarmate ze ouder worden. Uiterst professionele zelfkritiek van Gravenberch en bijzonder matig opgepakt door van Basten.

26 september 2021 om 22:05

Nou ja zeg, iemand die op 18 jarige leeftijd al moeite heeft zich op te laden, wordt even vergeleken met de absolute sport toppers ter wereld en even en passant als uiterst professioneel weg gezet.
Het is lastig discusieren als clubvoorkeuren zo duidelijk meespelen.

26 september 2021 om 22:06

Zijn reactie laat zien dat het geen beste coach is. Een coach wilt juist dat iemand inziet waar ze aan moeten werken om verder te groeien, vervolgens ook de verantwoordelijkheid nemen en samen een concreet stappenplan maken. De eerste horde is het erkennen, net als bij een verslaafde. Ik zie deze erkenning van Ryan als een goede eerste stap, Van Basten ziet liever dat hij dit niet benoemd. De oude voetbalschool van de jaren 80 waar je geen zwakte mocht laten zien en iedereen zich groot moest houden heeft genoeg ellende achtergelaten. Zie de vele boeken vol treurnis van die generatie (en dat zijn slechts de verhalen die we weten).
Een fantastische speler, ik heb hier meerdere TDK shirts met zijn naam erop. Hij is helaas nooit met de tijd meegegaan en kan geen aansluiting vinden bij huidige generatie.

26 september 2021 om 22:34

Van Basten is analist en zijn taak is signaleren en benoemen; en dat doet hij hier. De rest van je tirade over VB raakt kant noch wal. ETH dient hierover met Gravenberch in de slag te gaan. Gezien de scherpte en gedrevenheid bij ETH verwacht ik wel dat hij dat signaal oppakt.

26 september 2021 om 22:35

Ik denk juist dat het professionaliteit uit doet stralen dat je als tiener bewust bent van ontwikkelpunten en je die durft te benoemen én zegt aan te werken met de trainer.

Ben zelf trouwens van mening dat Van Basten als gast/analist vaak pijnlijk is. En dan doel ik niet eens enkel op 'sieg Heil' of 'ver van mijn bed-show' blunders maar ook inhoudelijk is het vaak gewoon naar algemeenheid terug grijpen (alles ligt aan niet hard genoeg werken, fout maken = slechte speler, laat het eerst maar eens langere tijd/ in buitenland zien om maar niet inhoudelijk op iets in te hoeven gaan, ect...) helpt ook niet mee dat hij vrij weinig voetbal kijkt nog naar eigen zeggen (zelfs bij Ziggo als gast zeggen de wedstrijd niet gezien te hebben omdat hij was squashen) of voor mij grootste reden om hem af te zetten zijn uitspraken zoals hier in artikel maar ook dingen als Pogba geen goede speler vinden 'want die rare dansjes' gewoon niveau 'de hoed van Memphis'. Vind het zelf juist zonde dat een paar van de beste voetballers die Nederland ooit heeft gehad (Van Basten, Gullit maar ook Sneijder en Vd Vaart) als analist gewoon teren op status als speler. Nu snap ik ook wel dat analisten in de studio vooral bekend, herkenbaar en vooral voor iedereen te begrijpen moet zijn maar toch.

26 september 2021 om 22:37

@NJ: Wacht even.. Gravenberch heeft geen moeite met zich op te laden, hij heeft moeite met geconcentreerd (bij een ruime voorsprong) te blijven. Dat zijn wel twee hele verschillende dingen. Concentratie is trainbaar en is voor velen (zowel individuen als hele teams) een uitdaging. Niets mis mee om dit te uiten en aan te werken.

26 september 2021 om 22:50

@regulator: Ik zeg niet dat het niet trainbaar of ontwikkelbaar zou zijn, maar dat ik de observatie van Van Basten an sich een bijzondere vind. Gravenberch benoemt het omdat ETH het heeft geconstateerd en en hem er op aan heeft gesproken,

26 september 2021 om 23:01

‘Iemand die op 18 jarige leeftijd al moeite heeft om zich op te laden?’ Heb je het stuk niet gelezen? Gravenberch verzwakt soms in concentratie bij een vroege voorsprong (tegen een Cambuur oid lijkt me dat volkomen logisch). Ik vergelijk Gravenberch helemaal niet met die wereldtoppers. Ik geef aan dat dit concentratieprobleem zelfs bij de gearriveerde sporters speelt. Clubvoorkeur? Ik had exact hetzelfde gezegd bij pak en beet Malacia of Gakpo. Van Basten en jij kunnen elkaar de hand schudden, want jullie slaan beide de plank compleet mis! Wat een belachelijke reactie

27 september 2021 om 11:45

@NJ: ik vind het ook een bijzondere, maar in negatieve zin. Een Gravenberch kan ook denken: laat die ETH maar lullen, ik weet het wel beter. Net zoals vele gefaalde ‘top’ talenten hebben gedaan.

Dat is precies het probleem van jonge spelers. Die zijn heel afwisselend qua scherpte. Daarom doet Ajax er nu goed aan wat routine te hebben die altijd dikke voldoende halen en dat aanvullen met talent voor die piek tot een 9.

Juist goed dat Gravenberch dit erkent, mentaal aspect is erg belangrijk in de sport en is ook iets waar je door ervaring beter in wordt. Als hij had gezegd ik moet mn aanname verbeteren was het alleen maar goed geweest. Ik zie het mentale niet als iets dat je aan of uit kan zetten maar waar je ook beter in kan worden

Overdreven reactie zeg. Hij doet alsof Ryan zegt dat hij liever 1 per week traint. Concentratieproblemen komen best vaak voor, hij heeft genoeg tijd om dat te verbeteren.

Ben het helemaal met Van Basten eens. Ik zie zijn talent en in principe lijkt hij een goede mentaliteit te hebben, maar zijn probleem is wel echt het gemakzuchtige/nonchalante. En dat is vaak iets dat gewoon in iemands karakter je zit en je er nagenoeg niet uit krijgt. Dat baart mij wel echt zorgen, want op een speler met zo'n mentaliteit zit geen enkele absolute topclub te wachten. Dit moet er echt uit en eigenlijk ook snel ook. Hij vergelijkt zichzelf graag met Frenkie de Jong, maar dat is ook qua mentaliteit en verdedigende arbeid/inbreng echt een topspeler. Daar moet hij echt nog heel veel van leren. Zijn niveau voor nu is leuk en prima, maar we streven na om ons serieuzer te laten zien in de Champions League tegen de grote jongens en dan kan je geen enkele gemakzuchtige speler gebruiken.

Van Basten slaat de plank weer eens mis. Dit is totaal niet raar voor een jonge speler. En het is alleen maar goed dat Gravenberch zich hiervan bewust is en het iets is waar hij aan werkt.

26 september 2021 om 22:40

Hoe kun jij nu zo over een legende praten. Iemand die het maar als 1 van de weinigen op deze planeet zo ver heeft geschopt. Als iemand dit mag zeggen is hij het wel. Als trainer mislukt bij Ajax, als speler weet hij echt wel waar het om draait.

26 september 2021 om 22:53

Van Basten was geweldig met een bal, maar dat wil niet zeggen dat hij zich kan inleven in andermans psyche. Dat hij dat niet kan bewees hij als trainer en bewijst hij hier met dit soort domme uitspraken

26 september 2021 om 22:59

Maar hij weet wel wat er kwa mentaliteit van je gevraagd wordt om de echte top te bereiken. Blijkbaar is voor velen dit Ajax de top, voor mij niet. Gravenberch is een leuke voetballer, maar een typisch ajax talent die groter gepraat is dan dat hij eigenlijk is. Deze kan in het rijtje van vd Beek. Gravenberch gaat in Engeland of Duitsland echt niet meekomen, als je dan ook nog een slappe mentaliteit hebt, dan houdt het snel op. Focus is in topsport misschien wel het allerbelangrijkste naast talent. Als je daar moeite mee hebt, dan is dat nog wel een uitspraak. Legendes als Ruud en Marco zouden dit nooit gezegd hebben. Volledig eens met Marco, rare uitspraak dit. Kan de onvolwassenheid wezen, maar bijzonder te noemen, zeker.

27 september 2021 om 03:03

Dit heeft niks met inleven in andermans psyche te maken. Dit is nou precies talentherkenning. En als je zoveel talent hebt, dan moet de drive ook al op je 18e zo hoog zijn dat je alleen maar meer wil je al hebt gedaan. Als speler X van club Y dit had gezegd, dan zou van Basten niet eens reageren. Maar omdat hij een buitengewoon talent ziet zegt hij er wat van. En dat is ervaring hebben met hoe je de top haalt. Als hij 4 keer scoorde dan kreeg hij van Cruijff te horen dat jij er 6 had moeten maken of dat jij dat ene balletje toch echt beter breed had kunnen leggen. Tot gekmakendheid toe. Maar dat wel steeds opgepakt en er wat mee gedaan. Met de opmerking die hij maakt, wil hij eigenlijk zeggen dat veel mensen tegenwoordig al snel tevreden zijn. En dat als je bij Ajax speelt je ook bij een ruime voorsprong geconcentreerd moet blijven en nog beter moet gaan spelen. Juist om jezelf te verbeteren.

Op zijn 22e is die waarschijnlijk een stuk volwassener en begrijpt hij vast ook beter wat er nodig is om de top te halen.

Ach ja… het is niet minder ongepast om als bewezen mislukte trainers zo’n jongen even in de hoek te zetten. Alsof zijzelf iets menselijks vreemd zijn; Gravenberch staat met een belachelijk hoog doelsaldo onaantastbaar bovenaan, was Van Basten nooit eens gemakzuchtig in zijn carrière tijdens gloriedagen waarop er niets mis leek te kunnen gaan?

Dat is toch ook het verschil dat Gravenberch aankaart. Tegen mindere tegenstanders ben je misschien minder geconcentreerd. In de PL of andere grote competitie kan dat niet en zal hij automatisch de hele wedstrijd geconcentreerd zijn.

26 september 2021 om 23:49

afca0cbs, dat is dus maar de vraag. Wanneer je jouw werk op zijn jan boerenfluitjes kan doen, gaat het een routine worden. Wanneer het een klap moeilijker gaat worden, kan die aangeleerde gemakzucht je in de weg zitten

Ik denk dat je 75% van de uitspraak van Gravenbergh op het conto van Jan Joost kan schrijven. Het domste wat je als speler en trainer kan doen is met Jan Joost mee gaan in zijn vraagstelling, die zijn interviews vaak in de verkeerde richting duwen.

Zo gaat het helaas al tijden met die ESPN programma’s. Met het afzeiken van Henk de Jong omdat hij wel erg naïef speelde volgens de heren… Tot het opportunistische geneuzel van Ajax is het Bayern van Nederland en die graf stemming dat in de studio hangt wanneer Ajax zijn wedstrijden makkelijk wint.

Niet zo lang geleden speelden we 1-1 in Enschede en toen klopte er niets meer aan het elftal… Dus ja….

Ze moeten niet zo overdrijven. Juist als je jong bent loop je er sneller de kantjes ervan af en ben je tevreden met een 5,5, omdat je het nut er niet van inziet.

Ik vind het juist goed dat Gravenberch dit uitspreekt. In potentie een geweldige voetballer maar het nonchalante in zijn karakter kan hem ook tegenhouden en zorgen dat hij nooit de absolute top bereikt. Ik ben benieuwd wat er gebeurt wanneer Alvarez een keer niet naast hem staat om alle problemen op te lossen en of hij dan de discipline heeft om voor het team te spelen. Je ziet vaak dat hij oogkleppen op heeft of te laat omschakelt omdat hij zo gefocust is op eigen succes.

26 september 2021 om 22:54

Die laatste zin, daar geef je van Basten eigenlijk gelijk. Oogkleppen en de top halen, dat gaat niet samen.

27 september 2021 om 01:31

ik denk niet dat hij dat doet.... zijn concentratieproblemen zijn idd opmerkelijk en een groot probleem, wat echt ervoor kan zorgen dat hij de absolute top niet gaat halen. maar het toegeven op tv is niet het probleem. dat is juist goed. het begint altijd bij erkennen, dan kan er vervolgens aan werken.

Van basten vind zijn eerlijkheid ook ongepast.

27 september 2021 om 12:46

Sterling heeft ook oogkleppen en haalt gewoon de top.

Een hoop heisa om NIKS Alsof van basten altijd top heeft gepresteerd Die jongen is gewoon eerlijk Wat hij zegt is dat de Nederlandse competitie echt geen uitdaging is voor Ajax .zelfs met concentratie verlies winnen ze nog vrij gemakkelijk van hun tegenstanders Dat de voetbal genie Marco dat niet kan zien
Als voetballer was Marco zeker de absolute top altijd geconcentreerd en als trainer helemaal

Volgens mij is het juist logischer dat wanneer hij jong is, er meer moeite mee is voor concentratie. Dat is gewoon een deel jeugdigheid en onvolwassenheid. Helaas is er in de sport altijd gelijk wel een reactie klaar.

Weer makkelijk scoren van die van Basten, heeft toch allemaal niks met leeftijd te maken. Die jongen is vaste basisspeler en heeft bij een 4 tegen 0 voorsprong wat moeite de scherpte te houden als aan net begin van de wedstrijd. Iets wat er nog 10 in het elftal zullen hebben en wat heel menselijk is. Nee die van Basten hoeft niet altijd zo popi jopi te doen alsof die zich erg graag wil profileren met stevige uitspraken.

Ik vind het ook vreemd en ongepast om op deze leeftijd zulke uitspraken te doen. Het mannetje komt net kijken en voetbalt leuk mee. Echt er bovenuit steken doet hij in mijn ogen (nog) niet. Ik hoop voor hem dat hij verstandig is en goed begeleid wordt anders vrees ik voor hetzelfde scenario als Kluivert jr

Dit is niet zo gek hoor. Die jongen komt net kijken dat klopt, maar als je in een team komt kijken die wedstrijden met 9-0 wint, na een stuk of 7 duels slechts 1 tegengoal heeft en al bijna 30 voor dan snap ik dat je soms concentratie verliest. Je wint die wedstrijden toch wel. Het verschil tussen Ajax en de rest is te groot. Ze worden in de competitie niet getest. Dan kun je wel cliches opdreunen als iedere wedstrijd benaderen we als een finale en we kijken nog niet naar de CL wedstrijd maar dat is gelul. Dan heb ik liever zo'n jongen die zegt dat het te simpel is en daardoor wel eens concentratie dreigt te verliezen. Als hij ongeconcentreerd tegen Besiktas speelt, dan is er een probleem.

Juist omdat hij 18 is overkomt dit nu. Hij is nauwelijks uit de puberteit. Als hij 20 is dan mag het inderdaad niet meer.

Marco is al zuur sinds hij moest stoppen met voetballen.

27 september 2021 om 13:55

Ach zover wil ik niet eens gaan maar er is wel een zekere rancune naar Ajax toe omdat hij daar niet op een prettige wijze is vertrokken als coach. Voetballer zijn ook net mensen.

Marco is echt iemand die alles echt moet opblazen...zelden positief. Echt een zuur persoon geworden zeg! Baalt natuurlijk dat hij niet de grootheid is geworden die hij had kunnen zijn doordat hij verrot getrapt is...dan had ie maar niet naar Italië moeten gaan.

Hij is vaak negatief naar Ajax toe, en valt vaak mensen ongepast aan. Ben wel een beetje klaar met die man. Bij Ajax als coach geheel gefaald...dus een toontje lager zou hem wel passen.

De rancune naar Ajax en voetballers komt er soms wel erg hard uit...erg zonde...want hij is wel een groot voetballer geweest...en had een van de beste kunnen zijn als het lang had kunnen volhouden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren