Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nederlands elftal maakt vrije val op FIFA-ranglijst

Laatste update:

Ondanks de plaatsing voor het WK 2014 is Nederland dieper gezakt op de wereldranglijst van de FIFA. Oranje maakt een vrije val van plaats vijf naar plaats negen, zo maakt de wereldvoetbalbond bekend in de nieuwe ranking. Italië, België, Uruguay en Brazilië hebben Oranje ingehaald op de lijst.

Op papier betekent de ranking van de FIFA misschien niet veel, maar in de praktijk kan het zeker consequenties hebben. De beste zeven landen op de wereldranglijst plus het gastland worden aangewezen als groepshoofd tijdens het WK 2014. Staat Nederland er niet bij, dan komt het dus sowieso terecht in een groep met één erg sterk land.

Oranje heeft echter nog even de tijd om te werken aan zijn plek op de lijst. Volgende maand speelt het team van Louis van Gaal nog WK-kwalificatieduels met Hongarije en Turkije en voor november staat al een oefeninterland gepland tegen Colombia: daarna volgt de loting en weet Oranje waar het aan toe is. In maart wordt er later nog gespeeld tegen Frankrijk en in de laatste weken voor het toernooi echt begint zullen er ook nog een paar oefeninterlands zijn.

Denk jij dat Nederland nog bij de eerste acht komt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat is toch een lijst dat nergens op slaat.. Belgie opeens hoger dan nederland die zijn de laatste 10 jaar niet eens meer op ook maar een groot toernooi geweest

12 september 2013 om 10:49

Eigenlijk is dat juist belachelijk. Waarom terugkijken en daarop oordelen wie er beter is, ipv naar het heden kijken en het dan bepalen?? Ik denk dat België weldegelijk beter is dan Oranje op dit moment. Groot gelijk dat zij ons dan ook voorbij zijn gegaan. Het verbaasd me dat Nederland nog in de top 10 staat. Het is namelijk niet best..

12 september 2013 om 10:55

Jij denkt dat... Ik denk dat Belgie en Uruguay absoluut niet sterker zijn, de Belgen worden nu wel een beetje teveel opgehemeld zeg. Komt toch op neer dat die lijst nergens op slaat zoals Nederland bovenaan stond, en nu juist weer 9e onder oa Belgie hoe kan dat want nederland komt wel op eindtoernooien en de kwalificaties gaan de laatste jaren vlekkeloos..

12 september 2013 om 10:58

Denk dat Belgie en NL nu gelijkwaardig zijn.

12 september 2013 om 11:01

Belgie en Uruguay niet sterker? Cavani en Suarez bezorgen De Vrij en Martins Indi de gruwelijkste nachtmerries. Hetzelfde geldt voor Van Rhijn als hij tegenover Hazard staat of De Vrij die kansloos moet proberen Benteke aan te pakken. Laat me niet lachen zeg.

12 september 2013 om 11:02

Het veel wedstrijden winnen in een groepsfase voor een land dat sowieso in de top 15 hoort te staan, is niet echt een top prestatie. Helemaal niet als je naar de landen kijkt waar we tegen moeten. Turkije, een land wat al jaren uit vorm is. Hongarije..is dat een verrassing als we daarvan winnen? België speelt fris, heeft ontzettend veel potentie en over het algemeen betere voetballers dan NL.

12 september 2013 om 11:04

Ik denk dat België wel degelijk beter is, en niet zo'n klein beetje ook. De basiself van België speelt vrijwel geheel in de europese top, terwijl wij aan komen zetten met een veredeld Eredivisie-team met drie vedettetjes die van bijna en begin 30.

Zeker de verdedigende linie is een wereld van verschil, België met Vertonghen, Kompany (europese top), Vermaelen en Alderweireld (europese subtop) versus de helden van Nederland, allen uit de eredivisie? Oh en natuurlijk de grote Ron Vlaar...

12 september 2013 om 11:10

Nederland heeft 1 keer gelijk gespeeld in haar poule...hoe kun je dan ingehaald worden....?? Nederland was het eerste land dat zich plaatste voor het Wk.....ik verbaas me werkelijk over dit lek in de telling. Het kan best zijn dat Belgie nu sterker is dan Nederland maar vorig jaar nog niet in dat duel in Brussel. Maar boeit het..? Het gaat er om dat NL alles wint en toch duikt.....

12 september 2013 om 11:12

België heeft ook maar 1x gelijk gespeeld tegen het kroatië dat toen 4de stond dus dat heeft hen ook veel punten opgeleverd. wij hebben veel punten verloren door dat gelijkspel tegen estland. omdat estland zo laag staat. ook omdat onze concurrentie verder zijn geraakt op het ek.

12 september 2013 om 11:14

Omdat we tegen laag geklasseerde ploegen uitkomen. Zo'n gelijkspel tegen Estland kost je een karrenvracht aan punten. Met een gelijkspel tegen Kroatië haal je meer punten dan met een overwinning op Andorra.

12 september 2013 om 11:17

@ plopgeit, daar heb je een punt de aanval van Uruguay is wel heel goed! Denk dat Nederland niet wakker zal liggen van de aanval van de Belgen eerder andersom met onze klasbakken Robben, Huntelaar, Rvp.

12 september 2013 om 11:27

Robben is 50% van de tijd geblesseerd en is een one-trick pony, terwijl het geen zin heeft om Huntelaar en Van Persie beiden te noemen aangezien er toch maar eentje speelt.

12 september 2013 om 11:29

@ uncle junior rvp presteert geen fluit in oranje leuk dat hij 2 goaltjes cadeau krijgt van de plaatselijke bakker uit andorra.

12 september 2013 om 11:30

In interland voetbal moeten wij het van de prestaties uit het verleden hebben dit moment. En aan die WK finale hebben wij dus helemaal niks meer aan. Terwijl met club voetbal Arsenal al jaren geen halve finale CL heeft gehaald maar steeds weer in pot 1 zit.
Ik vindt dit zo onrechtvaardig. Nederland krijgt alle Nadelen zo. Dit moeten ze dan met club voetbal ook instellen. Dan is het tenminste nog een beetje eerlijk.
Dan hoorde Manchester City in pot 4 te zitten in de CL en PSV in pot 3 van de El.

12 september 2013 om 11:32

edit: was reactie op plopgeit.

En denk je dat Verthongen en van Buyten vrolijk worden als ze tegen Van Persie en Robben moeten spelen??

12 september 2013 om 11:34

Rvp 7 goals in de laatste 6 wedstrijden met Nederland dus bullshit dat die slecht in Oranje is. We hebben gewoon de beste speler van de Bundesliga en de Premier League wie kan dat zeggen idd alleen Nederland en met Sneijder in vorm een Nigel de Jong erbij zijn er maar weinig ploegen die ons kunnen verslaan.

12 september 2013 om 11:37

En van persie en robben bezorgen de uruguay verdedigers nachtmerries ! Dus wat wil je nu zeggen ?

12 september 2013 om 11:37

@plopgeit,

je vergelijking slaat nergens op..
Je pakt de beste van Uruguay en zet ze tegenover de zwakkere van NL, ik snap aanvaller tegenover verdediger.. Maar zijn Cavani en Suarez (de uitblinkers daar) nu ook beter dan Robben en van Persie? Ik denk dat de backs en centrale verdedigers van de landen die jij noemt ook niet echt blij zijn met onze aanvallers..
Robben vs Alderweireld.. Denk dat Toby ook nachtmerries heeft..
Je hebt wellicht gelijk dat Belgie en Uruguay sterker zijn, maar je vergelijking is niet compleet.

12 september 2013 om 11:41

Je wou zeggen dat van persie en robben dat niet doen. Wij hebben Nog steeds een van de gruwelijkste voorhoedes. Vergeet dat vooral niet.

12 september 2013 om 11:44

Van Rhijn speelt helemaal niet tegen Hazard..Je bedoeld Janmaat denk ik..

12 september 2013 om 11:44

Arie, maar hoe komt Belgie aan dat aantal punten als ik vragen mag?
Wij hebben altijd meegedaan aan zo goed als elk toernooi, alleen het EK 0,0 punten behaald.
Die lijst moet namelijk ergens op gebaseerd zijn(met alle respect voor onze zuiderburen)
Uruguay heeft ook niet echt veel laten zien en Buiten Suarez en Cavani is het ook niet echt 'de top'.
Deze campagne is Belgie echt goed bezig, maar het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat een kwalificatieperiode een land opeens boven Nederland zet...
Overigens waar Nederland ook bijna alles heeft gewonnen...
Dus Arie het is inderdaad vreemd en het klopt naar mijn mening dus ook niet dat zij boven ons staan.

12 september 2013 om 11:45

Idd, Numbernine! Onze voorhoede is om je vingers bij af te likken iedereen is er bang voor.

12 september 2013 om 11:45

Haha robben een one trick pony? Er komt meer dreiging vanaf dan van elke andere buitenspeler.

12 september 2013 om 11:47

uncle junior zeg dan ook gelijk tegen welke landen rvp die goals heeft gemaakt.
de beste speler uit de bundesliga van vorig jaar was trouwens ribery want robben heeft amper 1/4 meegedaan.

en sneijder die zoekt al 3 jaar naar zijn vorm en de jong word te kakken gezet door wisselspeler dries mertens.

12 september 2013 om 11:50

@unclejunior,

De beste speler van de PL oké, maar de beste speler van de Bundesliga? Dat is volgens toch nog steeds Ribery, en er zijn er nog die minstens op het niveau van Robben zitten en veel minder geblesseerd zijn (muller, Basti Fantasti,...)

12 september 2013 om 11:53

En jullie sterke kompany wordt te kakken gezet door Siem de Jong zelfs in 2 wedstrijden.

12 september 2013 om 11:55

Als je de achterhoede van België inclusief keeper met die van Nederland vergelijkt heeft Nederland gewoon clowns.

Middenveld is ook beter en fitter op dit moment. Alleen van Persie en Robben zouden in de basis staan bij België als ze Belgisch waren van het Nederlands elftal.

12 september 2013 om 11:55

@stungunner,

Robber behoort zeker in de discussie beste speler van de Bundesliga.

12 september 2013 om 11:56

Polpgeit,

je reactie slaat nergens op. je praat nu puur over een top aanval tegen een zwakkere verdediging. dan kun je ook zeggen dat die verdediging van belgie handen vol gaan krijgen aan robben van persie en sneijder, evenals de verdedinging van uruguay ofwel iedere verdediging, dus achteraf zijn we dan nog steeds gelijk. je moet naar het geheel kijken niet naar het feit dat onze achterhoede geen jaap stam meer is. scoor je 4 keer dan win je ook

12 september 2013 om 12:04

uncle junior ik ben nieteens belg dus kom niet met die kul gozer..

12 september 2013 om 12:07

Ik maak alleen de vergelijking NL belgie net als jij. Punt is gewoon dat Kompany 2 keer volledig is weg gespeeld door Siem de Jong.

12 september 2013 om 12:10

@uncle Junior dat noemt een moment opname, jullie volledige middenveld is ook kapot gespeeld door piet en pol van estland, wil dat zeggen dat ze slechter zijn? nee.
Maar hij had vorig seizoen wel altijd van persie in zijn achterzak, vergeet dat er niet bij te vermelden e

12 september 2013 om 12:11

Jason, wat maakt dat uit?
Dus omdat hij tegen Andorra scoort wilt zeggen dat hij slecht is?
Hij was de topscorer van de PL, dan ben je echt wel een van de beste spitsen ter wereld.
Echter speelt RVP met flutspelers om zich heen en dan doel ik op spelers als Schaars en Schaken.
En spits moet meer aanvoer krijgen, maar ook een beetje geluk hebben.

12 september 2013 om 12:28

Ach, dat België begint ook een hype te worden. Weten zich al jaren niet te plaatsen en de laatste keren gingen ze er in de eerste ronde eruit. Nederland plaatst zich zonder enige moeite en heeft afgelopen vrijdag pas voor het eerst punten verspeelt in de kwalificatie en is het eerste Europese land (met Italië) wat zich al wist te plaatsen. België heeft een goed team, maar dat hadden ze 2 jaar geleden eigenlijk ook.

12 september 2013 om 12:28

Kompay heeft van Persie niet in de broekzak gehad hoor, van Persie was man of the match weet je nog met die goal in blessuretijd dus geen dingen gaan verzinnen he.

12 september 2013 om 12:49

Als Robben een seizoen lang fit is doet hij zeker mee om de prijs, beste speler van de Bundesliga. en Thomas Muller is een zeer degelijke speler die veel minder geblesseerd is, maar komt qua potentie naar mijn mening geenszins ind e buurt van Robben.

12 september 2013 om 13:06

Echt niet. België heeft op elke positie een betere speler dan het Nederlands elftal. Alleen Van Persie in potentie niet. Maar die speelt in Oranje als een drol. Daar doen die 2 goals tegen Andorra ook niets aan af. België heeft momenteel gewoon een geweldig elftal. En ook nog eens een jong team, dus hier kunnen ze jaren mee verder. face it..

12 september 2013 om 13:07

Reactie zou heel ergens anders moeten staan. Kan weg..

12 september 2013 om 13:08

het heeft niet veel zin om te vergelijken.. Belgie heeft gewoon heel goede
spelers net zoals nederland..

we hebben geen robben of RVP maar andere kwaliteiten!

we kunnen alleen maar hopen dat we ons plaatsen en de rest zien we wel!

wat me wel erg stoorde was de houding van de nederlanders, overlaatst met het
tv -programma waarin johan boskamp te gast was.. die houding was echt degoutant en zeker die irritante met zijn blauw bloesje naast Johan..

12 september 2013 om 13:12

Je doet je eigen land te kort. Belgiè heeft op nagenoeg alle posities betere spelers dan NL. En dat plaatsen is alleen kwestie van tijd. Belgie heeft gewoon een geweldig team op het moment!

12 september 2013 om 13:12

die landen zijn wel beter dan Oranje, kijk naar onze defensie dat is Eredivisie niveau en ook op het middenveld hebben we kwaliteit ingeleverd, spelers die ouder en minder worden en de nieuwe generatie is nog geen top en voorin zijn alleen v Persie en Robben wereldtop

12 september 2013 om 13:17

Gijp is een held, als NL slecht speelt neem die ook geen blad voor de mond zoals tegen Estland en dat doet die ook als jullie geen knikker raken tegen de Schotten.

12 september 2013 om 13:33

Nou de verhaaltjes die in Lokeren de ronde doen over van der Gijp zijn toch minder rooskleurig om hem een held te noemen . En geen knikker raken tegen schotland is miss ook overdreven. Ik ben heel zeker dat Schotland geen knikker raakte . De houding van Belgjes hier en daar is irritant (niet de eerste keer dat Derksen en Gijp zo over de Belgen bezig zijn). Vooral de totale ontkenning van Hazard bij die 2 is stotend. Gelukkig zit Bossie er af en toe.(een van de weinige bij VI die iets inhoudelijk over voetbal te vertellen heeft)

12 september 2013 om 13:33

euhm laatste x ginger we er niet in de eerste ronde uit, maar spelen de de 8ste finale tege Brazilië die we Helemaal wegspelen en wanneer dan eindelijk de oververdiende treffer van Wilmots valt, wordt deze afgekeurd voor niets :s. Heel de voetbalwereld vondt dat we toen bestolen werden en dat is ons al veel te vaak overkomen.

12 september 2013 om 13:40

Prendergast, die naam vergeet ik nooit meer Een jamaicaan die eens een voetbalwedstrijd ging fluiten...

12 september 2013 om 13:59

Tuurlijk jullie speelden de Wereldkampioen weg laat me niet lachen. De keiharde cijfers zijn 2-0 voor de Brazililianen.

12 september 2013 om 14:10

Terecht dat we ingehaald zijn door België. Kijk alleen al naar de verdediging.

Kompany - Vertonghen

VS

Martins indi - De Vrij


12 september 2013 om 14:20

Niet weg, maar wel de evenknie. Het was een match die ging naar de ploeg die de eerste goal maakte. Dat was Belgie, maar om een of andere bizarre reden werd het doelpunt afgekeurd...vlak erna maakt Rivaldo de goal en is het over en uit. Ergens in de 67e minuut. Ronaldo maakte de 2-0 in de 87e minuut. Bekijk de match eerst voor je met het resultaat begint te zwaaien.

12 september 2013 om 14:23

Het is eigenlijk allemaal vrij simpel en heeft vooral te maken met de tegenstanders die Oranje en België de afgelopen 2 jaar hebben gehad. Die van België stonden een stuk hoger op de ranking gemiddeld gezien. Dan pak je gewoon meer punten. Als Nederland dan ook nog eens in oefenduels (die ook voor een kleiner deel meetellen) tegen landen als Indonesië en China gaat voetballen, dan verlies je al helemaal een pak punten.

En wat die wedstrijd in 2002 tegen Brazilië betreft, Scolari heeft zelf altijd aangegeven dat Brazilië daar enorm veel geluk heeft gehad en dat dat hun moeilijkste wedstrijd was op dat Wk.

Wat een jaloers gejank hier trouwens van sommigen. Je kan de frustratie haast proeven.

12 september 2013 om 15:22

Van Persie en Robben zijn zeker beter dan de spelers van Belgie op die positie.
Robben op rechts dan he.
Naar mijn wetens speelt een Hazard linksvoor of eventueel links mid.
Ook vind ik onze backs beter, mede omdat Belgie niet echt een back heeft.
Hoewel Toby en vooral Jan dit prima kunnen vind ik dat Janmaat / Vd Wiel betere back eigenschappen hebben.

12 september 2013 om 15:23

Inderdaad Manonthemoon
En zoals Brazilie die een half jaar geleden nog opmde 22stenplaats stond. Erg zwaar til ik niet aan die lijst, maar het wordt wel gebruikt voor bepaalde criteria die zeker invloed kunnen hebben op zo'n eindtoernooi. Dus we kunnen er ook weer niet omheen.

12 september 2013 om 17:19

Hazard, Benteke en nog eventueel Lukaku..

Het lijkt me niet dat Jongens als Kompany en Verthongen bang zijn voor onze spitsen, ze hebben vaak tegen betere spelers gespeeld. Eerder andersom

12 september 2013 om 10:51

De lijst heeft niets met de geschiedenis te maken, het zou ook oneerlijk zijn. Want dan zou Brazilie altijd op 1 staan.

De lijst is juist een weerspiegeling van de beste teams van het moment, tijdens elk interland periode kan de lijst weer aangepast worden.

12 september 2013 om 11:00

Sinds 12 juli 2006 (de eerste editie van de nieuwe ranglijst ná het wereldkampioenschap voetbal 2006) hanteert de Fifa een nieuw systeem. De resultaten worden niet langer over acht jaar, maar over de laatste vier jaar meegeteld volgens de volgende methodiek
De laatste 12 maanden tellen mee voor 100%, het jaar daarvoor 50%, dan 30% en het vierde jaar telt nog voor 20% mee.

Geschiedenis heeft wel degelijk iets ermee te maken, de WK finale van Oranje telt dus nog mee, belachelijk dat België boven Nederland staat. Ja, zij hebben een sterkere selectie, maar het is niet zo dat Oranje de laatste tijd veel wedstrijden verliest ofzo.

12 september 2013 om 11:00

Ik denk dat sommigen hier gewoon een WK willen met alle landen die al een WK hebben gewonnen,

12 september 2013 om 11:33

@soylent Green

Inderaad, wie is er nou eerder geplaatst voor WK in kwalificatie. Nederland eerder dus die hebben meer gewonnen.
Nederland heeft al sinds 2002 geen kwalificatie duel meer verloren. Dus ik snap hier helemaal niks van.
Wat een achterlijke lijst zeg!

12 september 2013 om 11:47

Jij snapt het niet Fcbrm, De lijst is op een aantal jaar gebaseerd... net als de Uefa Coefficienten lijst.
Dat een land na welgeteld 1 kwalificatie voor een toernooi opeens boven een land staat dat meer gewonnen heeft(in die periode) alleen een toernooi niets heeft gespresteerd(belgie ook niet overigens)

Is PEC opeens ook een topploeg omdat ze 'nu' het goed doen en op numero 1 staan?
Beetje rare redenatie.

Die lijst gaat wel over het verleden, maar niet dat overdreven gedoe van jou met je ''geschiedenis''
De Uefa neemt bijvoorbeeld de laatste 5 jaar van een club.

12 september 2013 om 11:49

Murumbi waar heb jij het over?
''ik denk dat sommige hier gewoon een wk willen met alle landen die al een wk hebben gewonnen''
Waar lees je zo iets?
Gedraag je niet als een calimero vriendelijke vriend.

12 september 2013 om 11:58

Die wk van 2010 telt, maar voor 20 procent mee. Op het EK heeft Nederland geen punten gepakt en België ook niet, want die waren er niet.

En Belgie zit in een moeilijkere wk kwalificatie poule dus het is meer dan terecht + België wint wel vaker zijn oefenduels.

12 september 2013 om 12:08

Je moet het ook niet te letterlijk opvatten. met nu bedoel ik niet vandaag of deze week, maar over de jaren die je mee kan nemen voor het bepalen wie de betere team is voor nu.

Ik bedoelde te zeggen dat de geschiedenis niet van tientallen geleden niet meetelt, dus kan je ook niet spreken van een historie van een team, maar het gaat om wat ze de afgelopen jaren hebben laten zien.

12 september 2013 om 12:14

Ridge op dat WK haalde Nederland ontiegelijk veel punten, dus al is het maar 20% het is wel veel punten, volgens zowat net zoveel als dat je op het laatste EK de kwartfinale behaalde.
wat bewijs van spreken 20 puntjes oplevert, en stel het halen van een WK finale 100 punten.
gewoon even als voorbeeld.

12 september 2013 om 12:18

Belgie heeft inderdaad betere spelers, maar dat zegt niet alles.
Toen Nederland met ik dacht 4-2 verloor van de Belgen, kwamen we net terug van een enorm teleurstellend EK, Spelers hadden het niet meer.
Ondanks dat kwam Nederland wel op voorsprong volgens mij.
Nederland in de oude vorm is gewoon een sterk land.
Ons land(net als Belgie) zit vol met talent, op het volgende Ek(aanstaand EK 2016)denk ik dat Nederland een leuk elftal heeft met Rekik, Maher, Strootman, Van Ginkel en nog wat leuke talentjes.
Tegen die tijd zijn die spelers wel ontwikkeld tot enorm goede spelers.

12 september 2013 om 12:42

Het zijn vooral de gelijkgespeelde oefenwedstrijden die ons doen laten zakken. Gelijkspel tegen Portugal, Duitsland en Italie. Daarnaast het gelijkspel tegen estland. Hongarije en Turkije gewoon winnen en dan ziet het er al weer heel anders uit, vooral als er ook van Frankrijk wordt gewonnen.

12 september 2013 om 13:04

inderdaad, als je wint van landen die hoger staan in de lijst krijg je massa's punten. als je wint van een land dat lager op de lijst staat krijg je maar een zielig aantal punten. Als je verliest (of gelijkspeelt) van een land dat lager op de lijst staat, verlies je massa's punten en ga je in "vrije val" op de lijst.
Ook is het zo, als je een bepaalde periode veel punten hebt gehaald (bv NL in Wk2010) en die resultaten vallen weg of tellen plots maar voor 50 of minder mee, en je verliest/speelt gelijk tegen een land (dat lager staat op de lijst) verlies je gewoon veel punten. Hopelijk heeft het voor NL niet al te veel gevolgen (uit pot 1 vallen). Zou het wel leuk vinden om de Duivels tegen NL te zien spelen na de 1e ronde de oude, nostalgische sfeer van vroeger. Herinner me nog wedstrijden van 3-3 en dergelijke. En dan hoop ik (zonder iemand tegen de schenen te schoppen of te provoceren) dat de Belgen toch winnen. Ondertussen verdienen we dit, toch? NL heeft al genoeg succes gehaald

12 september 2013 om 10:53

Ik geef je gelijk, maar Belgie doet het op dit moment beter dan Nederland. dus vind ik het terecht dat belgie boven Nederland staat.

12 september 2013 om 10:56

lijst heeft dan ook meer met de recente geschiedenis te maken ne het zit dus ook zo in elkaar hoe hoger gerankt, hoe pijnlijker het is niet te winner van laag gerankte teams...jullie estland
debacle heeft jullie dus stevig genekt.

belgie stond 2.5 jaar geleden nog rond de 50e plaats en ja als je sindsdien bijna alles wint in officiele duels (niet oefen) dan klim je logischerwijze sterk omhoog

12 september 2013 om 11:13

Estland debacle. Andorra werd 'gewoon' gewonnen.

12 september 2013 om 11:29

Oefenduels tellen ook mee en daarin heeft België recent nog gewonnen van de USA en gelijkgespeeld tegen Frankrijk, levert toch wat puntjes op hoor.

12 september 2013 om 11:33

excuus idd estland

12 september 2013 om 11:35

ja oefenduels tellen ook mee maar wegen veel minder zwaar door, moest estland jullie een nederlaag hebben aangesmeerd in bv de wk finale, dan was dit voor de nederlandse ranking een nachtmnerrie geweest terwijl een nederlaag in een oefenduel minder dramatisch zou ijn

12 september 2013 om 11:52

Als Belgie sinds 2,5 jaar geleden alles wonnen hadden ze wel op het EK gestaan
Nederland won gewoon alles... op het EK niets en daarna wonnen we weer veel.
Alleen Estland werd gelijkgespeeld...
Dus leg mij dat maar eens uit.
Klopt niets van die lijst.

12 september 2013 om 12:09

wel mister clevermans...de qualificatie voor ek 2012 zijn dan ook in 2010 begonnen. nu bijna 4 jaar geleden dus. zoals ik al zei stond belgie dan gewoon rond de 50e plaats en was die campagne dramatish.
de uitleg heb ik al gegeven in mn eerste post...lezen,nadenken...
het is exact hetzelfde systeem als bij tennis.

een kwalificatiematch of wk match verliezen als top 10 gerankte tegen een zeer laag gerankte is nefast voor jouw klassement, gebeurt dit in een oefenpot is dit nog altijd negatief ,maar minder nefast.en omgekeerd is het voor de laaggerankte veel voordeliger dan bv een overwinning halen tegen een eve nslecht gerankt team...zo onlogisch, vergezocht of oneerlijk is dat toch niet?

12 september 2013 om 12:25

Ja? 2,5 jaar geleden dus meer dan 3 jaar geleden was de kwalificatie gewoon nog vol in gang...
En gedraag je niet als een snotaap met je ''mister clevermans''

12 september 2013 om 12:35

Ik denk dat vooral de oefenmatch tegen Nederland ons wat puntjes heeft opgeleverd.... (top 10 tegen top 20 ofzo) Dus zo onbelangrijk was die match nu toch niet.

12 september 2013 om 13:04

Ndisdenaam

Ik denk dat het vooral te maken heeft tegen welke tegenstanders Nederland gespeeld heeft. Op het ek werd er idd verloren, maar de directe concurrentie voor Oranje heeft het toen (ik weet het niet meer zeker) beter gedaan, waardoor die meer punten sprokkelden, terwijl Nederland enkel punten verloor. En dat vertaalt zich nu in een lagere ranking (nog altijd toptien, dus dat is relatief), puur omdat de tegenstanders nu van een veel lager allooi (fifalijst indachtig) waren, waardoor er weining puntjes te verdienen waren. De fifaranglijst is gewoon een goede graadmeter van hoe de vorm van het team is in de laatste 1,5 jaar. Bij een goede prestatie op het wk klim je zo weer op. Kmoet wel zeggen dat ik verbaasd ben dat Belgie ook zo hoog staat, als je ziet waar we 2 jaar geleden stonden.

12 september 2013 om 13:20

"ja? 2,5 jaar geleden dus meer dan 3 jaar geleden was de kwalificatie gewoon nog vol in gang"

nog eens goed lezen en ik hoop de je de achterlijkheid in deze zin zelf ontdekt.

weet heus wat je bedoelt hoor, maar kansloos omschreven, maar dan nog slaat het nergens op. qualifacties worden bij mijn weten niet op een half jaar afgedwongen maar over een hele campagne... dus ja ik blijf je nog even mr clevermans noemen,mister clevermans

12 september 2013 om 10:57

Maar als je heel eerlijk bent en even rustig naar de sellectie's kijkt, dat is dit toch gewoon terecht? Ze kijken per periode, nirt naar geschiedenis.

12 september 2013 om 11:53

Per periode... nee ze kijken verder.
Moet je maar eens naar het totaal van spanje kijken, daar zit meer in dan alleen een 'periode'
En de punten worden niet uitgedeeld aan de hand van je selectie.
Overigens hoort Brazilie dan ook niet 1e te staan?
Wonnen namelijk ook in die periode van Spanje.

12 september 2013 om 11:18

Ik vind het wel terecht! Komt door de hele slechte selectie procedure van Louis van Gaal.
Na 2008 is het Nederlands elftal kapot gemaakt. Van sprankelend mooi voetbal in Zwitserland en Oostenrijk werd het ineens afbraakvoetbal, wat uiteindelijk resulteerde in irritatie en het niet eens door kunnen komen van een poultje in Oekraine… Sterker nog: 0 punten!!!!
Vervolgens blijft het voetbal slecht, maar de selectieprocedure is alleen nog wat verder verslechtert.

Als je als nationale ploeg de verdediging van de nummer 12 uit de eigen kleine competitie selecteerd, die in die makkelijke competitie gemiddeld 2 goals per wedstrijd om de oren krijgen…. Tsja waar zijn we dan eigenlijk mee bezig? En zo zijn er nog wel meer dingen waar je je vraagtekens bij kunt zetten.
Ik vind 9e eigenlijk nog te hoog. Zeker voor een land die de laatste eindronde alle wedstrijden verloren heeft en nu met heel veel moeite weet te winnen van een land als andorra en met alle geluk van de wereld onterecht gelijkspeelt tegen Estland. We hebben het hier dus over de nummers 205 en 85 van de wereld….. schofterig

12 september 2013 om 11:27

Wat een onzin dit zeg. Incidentele resultaten zorgen er niet meteen voor dat je er niets meer van kan

12 september 2013 om 12:28

Maybe, maar zeg eerlijk, het aanvallende spel dat van basten speelde met veel aanvallend ingestelde spelers was een lust voor het oog, dan maar een keer op je bek gaan tegen verdedigende op de counter ingestelde teams.
Bertje heeft het ook niet top gedaan, wel de finale gehaald, maar het voetbal was vaak niet om aan te zien.
Maar afijn, een coach speelt niet, dat doen de spelers en die hebben ook een wanprestatie geleverd.

12 september 2013 om 13:15

sprankelend voetbal? onder v Basten werd jaren afbraakvoetbal gespeeld alleen 2 topwedstrijden op de EK waren goed

onder v Marwijk werd er saai gespeeld, de WK werd wel de finale gehaald maar er veel geen minuut te genieten van Oranje hoor

12 september 2013 om 15:17

afbraak voetbal?
Dat viel echt ontzettend mee.
Oranje speelde tegen Frankrijk, Italie en Roemenie toen echt fenomenaal.
Iedereen tipte Nederland - Spanje toen als finale!

12 september 2013 om 11:24

@tomvan Maasdam,
Meeste van jullie gaan de discussie aan op voetbalzone met de turkse fans dat nederlandse competitie altijd hoger opgeschreven is dan de turkse competitie en daarom dat eredivisie veel beter en sterkere competitie is..

Maar ik merk als het om negatieve bericht gaat dan word het gelijk een belachelijke of zelfs een lijst dat nergens op slaat en niet te sirrireus te nemen is..

Ik vind zelf dat fifa rang lijst altijd de ware positie van een comp./land. vermeld..

12 september 2013 om 11:31

Das eigen aan ons volk diep vanbinnen weten we wel beter hoor.

12 september 2013 om 13:04

Alle landen die NL hebben ingehaald, zijn ook beter. Terechte positie dus voor ons Oranje..

12 september 2013 om 13:06

Het zal best dat die lijst nergens op slaat maar als je geen beschermde status hebt is het toch een stuk moeilijker. Daarnaast had de Knvb de ranking voor 90% in eigen handen. Maar Louis Domoor oefent liever met een cafe elftal dat toch nooit hetzelfde is tegen Duitsland en portugal dan tegen kleine landen waarvan je wel kunt winnen.

Wat een raar puntentelling systeem hebben we toch. Je moet nu dus voortaan blijer zijn met een zware loting zodat je niet zakt op de Fifa ranglijst?

12 september 2013 om 10:54

ik vind het wel terecht dat je meer punten krijgt tegen grotere tegenstanders. Anders organiseer je 10x per jaar een wedstrijd tegen de nr 200 en scoor je zo een mooi plaatsje op de lijst.

12 september 2013 om 11:35

Ja tuurlijk dat snap ik wel. Maar nu moet je dus bijvoorbeeld, zodra de loting bekend is, veel vriendschappelijke wedstrijden spelen tegen zware tegenstanders om je fifa ranking te behouden? Vind dat maar een beetje krom, maar het zal wel niet op een andere manier kunnen.

12 september 2013 om 11:51

je moet die vriendschappelijke wedstrijden dan wel winnen. Als bijvoorbeeld de nummer 1 tegen de nummer 2 speelt, kan er maar 1 winnen. Als Nederland tegen een zwakke broeder speelt en wint, loopt het in op de verliezer van het duel tussen de nummer 1 en 2.

12 september 2013 om 11:58

Kan wel en zo moeten ze het in de CL ook doen. Niet zoals nu zodat de hand boven de rijkste clubs word gehouden. Voetbal is doorgestoken kaart.

12 september 2013 om 12:30

Villain, hoe hoger je staat, hoe makkelijker je kwalificatiepoule is...

Eigenlijk zou Oranje nu alles moeten verliezen zodat ze in een zware poule komen en dan alles gaan winnen, en dus weer op nummer 1 komen omdat je meer punten krijgt als 'minder land' zijnde, maar daardoor komen ze weer in een makkelijkere poule waardoor er weer minder punten worden verzameld en dat herhaalt zich tot in de oneindigheid.

12 september 2013 om 12:36

Nee, vriendschappelijke wedstrijden tellen veel minder zwaar mee. Als je wint van Andorra in een oefenwedstrijd of wint van Spanje zal dat niet heel veel schelen. Als je wint van Spanje op een EK dan wel, maar dan tellen de kwartfinales weer zwaarder en ook plaatsing voor een Wk/ek en voor de volgende rondes van die toernooien leveren punten op. Je moet gewoon zorgen dat je je wedstrijdjes wint, vooral op toernooien. Een gewonnen Wk/ek levert heel veel op en vaak zie je dat die landen ook de nr. 1 zijn van de ranglijst.

12 september 2013 om 13:02

Ndisdenaam,

moet je in die zware poule wel alles winnen. Als Nederland zich dan niet weet te kwalificeren weet je ook dat het een hele lange weg naar boven wordt. Zie belgie

Dat is balen! Zie ze voor 6 december niet 2 plaatsen stijgen!

12 september 2013 om 10:49

1 plaats is genoeg aangezien brazilië er ook tussen staat

12 september 2013 om 10:50

Wat maakt dat nou uit?
Dan zijn we toch lekker geen groepshoofd.
In de poulefase gaan altijd de eerste twee ploegen door dus wat kan het schelen dat we bij een topland ingeloot worden?

12 september 2013 om 10:53

Ach, laten we hopen dat we in pot 2 komen. Speel je i.i.g. tegen één aansprekende tegenstander in de poulewedstrijden.

''oranje heeft echter nog even de tijd om te werken aan zijn plek op de lijst.''
Nou tot 6 december dan want dan is de loting voor WK 2014. De opdracht zal dus zijn om te winnen tegen achtereenvolgens Hongarije, Turkije en Colombia.

12 september 2013 om 10:51

Het is niet onmogelijk om alle drie te winnen, misschien kunnen de wedstrijden naar de interlands toe, spelers vertrouwen te geven.
Colombia staat dacht ik hoog, dus als je die kan winnen samen met de andere wedstrijden, dan doe je het goed.

12 september 2013 om 11:13

Zijn wel relatief hoge geplaatste landen, dus dat levert wel een goed aantal punten op..

en zo zal het alleen maar omlaag gaan, over een jaar of 2 zijn robben, Sneijder en van Persie ook boven de 30 en gaat het (helaas) ook bij hun minder soepel. Na de spelers als nigel de jong, rafael, sneijder, robben en van persie zie ik geen spelers die evenveel potentie hadden dan zij. Nee na deze spelers zal het niveau alleen maar omlaag gaan want ik zie geen spelers rondlopen die het evenver schoppen als de top die we nu hebben in het Nederlands elftal.

12 september 2013 om 10:52

Sneijder is maar 1 jaar van dergelijk niveau geweest, speelt de laatste 2 wedstrijden ook afschuwelijk slecht, samen met Lens was hij beide wedstrijden de slechtste van het veld, doodleuk de bal in de voeten van een Andorrees spelen en vervolgens niets doen om je fout goed te maken. Nog maar niet te spreken over die hilarische ''crosspass'' die hij tegen Estland gaf die 10 meter over de grond ging in de voeten van een Estlander.

12 september 2013 om 10:55

Ieder land heeft goede en mindere lichtingen, maar ik denk dat deze lichting die er aan komt, nog geeneens zo slecht is, de jongeren doen nu al redelijk mee (ze worden geselecteerd) en kunnen alleen maar groeien, nog genoeg wedstrijden om goed te mogelijkheid te hebben op een WK, waar misschien ze weer kunnen verrassen.
Kom je binnen als groepshoofd, dan kan je de poule overleven, dan heb je knockout fase, die een mogelijkheid bieden, als je er klaar voor bent.

12 september 2013 om 12:34

@wilky helemaal mee eens, clubs gaan veel meer trainen met jonkies, ze krijgen weer meer aandacht, de talentvolle lichting heeft natuurlijk wel even nodig, maar over 4 a 5 jaar staan ze er echt wel, dan herhaalt het verleden zich weer,

12 september 2013 om 13:46

Bwah, nu komt het idd te vroeg. Maar als zich de komende 4 jaar een Rekik, Ake, Bazoer, Van Ginkel (domme keuze man) en miss Maher zich goed ontwikkelen, heb je toch mensen van minstens het niveau De Jong. Vooral Rekik en Ake kunnen zich ontwikkelen tot toppers denk ik. Momenteel hang je teveel af van de vorm van de zogenaamde grote 3.

Bedankt super Louis van gaal. Dat heb JIJ mooi gedaan. Ben benieuwd of je nu ook gaat roepen dat heb IK gedaan.

12 september 2013 om 10:51

Niks Louis. De lichting die er nu is, kan bij lange na niet tippen aan België, Brazilië, Argentinië, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland etc. Het niveau van onze jongens is gewoon minder.

12 september 2013 om 11:29

Betere individuele spelers maakt nog niet dat het als team beter is. Ben heel benieuwd naar België, maar vrees het ergste voor ze.

12 september 2013 om 11:37

Het team wordt juist steeds beter. Ze willen vechten voor succes. De gretigheid spat ervan af. Dat is iets anders dan onze ongemotiveerde jongens.

12 september 2013 om 10:51

wat praat jij nu ineens voor een onzin.de laatste 2 wedstrijden waren niet best en ik ben geen fan van Van Gaal maar tot nu toe hebben ze , op één gelijk spel na, alles gewonnen.

12 september 2013 om 10:57

Dankzij die laatste twee wedstrijden zijn we ook gezakt, wat een verschrikkelijk veldspel tegen amateurs, Louis zou zich moeten schamen dat hij alle voetbalplezier uit dit nederlands elftal heeft weten te krijgen.

12 september 2013 om 11:02

De belgen hebben ook alles gewonnen op 1 wedstrijd na dan tegen kroatië.

het verschil is dat een gelijkspel tegen kroatië zelfs punten opleverd aangezien zij hoog in de ranglijst staan en juist een gelijkspel tegen estland heel zwaar door weegt omdat ze zo laag staan.

12 september 2013 om 13:17

dat hebben de spelers gedaan, we hebben een mindere selectie, onder Hiddink was het heus niet beter gegaan hoor en volgens mij zijn we 1 van de snelst geplaatste landen onder v Gaal

Huh....waar slaat dit dan op....nederland speelt tegen de door de Uefa aangegeven landen, tsja als dat allemaal niks voorstelt hoe moet je dan als NL klimmen? Logisch dat je dan zakt als dit zo werkt. Kan toch niet zo zijn dan een België dat sinds een jaar wat presteert NL ingehaald heeft...? Niet serieus nemen dus.

En Uruguay...dat is de nummer 5 van de zuid amerikaanse poule....hele prestatie met 9 landen in die poule....

12 september 2013 om 11:18

Onderschat zuid- Amerika niet. De top 5 is echt sterk.

Laten we eerlijk zijn met z'n allen, met uitzondering van België is die plek meer dan verdiend.

12 september 2013 om 10:51

Ik weet zeker dat Belgie verder komt dan Nederland op het WK. Sterker nog als Nederland nu tegen Belgie zou spelen is de kans vrij klein dat we winnen. Belgie heeft ondertussen meer talent en veel meer vastigheid omdat ze al een tijd met dezelfde spelers spelen plus ze zijn veel hongeriger dan de meeste Europese landen.

12 september 2013 om 10:58

Sinds de 1e oefen interland van deze periode hebben ze gespeeld tegen België en sindsdien veel geleerd.
Ze kunnen zich heus nog wel met België meten.

12 september 2013 om 11:21

@ Wilkyfeyenoord @grimaldijn

Ik ben echt bang van niet. Bijna op iedere positie is Belgie bezet met spelers die in de sterkste competities in Europa spelen (ook echt spelen, in de basis). Het nationale team weet waar ze aan toe zijn en trainen al een tijd op vastigheden. In die oefenwedstrijd tegen NL vond ik ze als ik eerlijk moet zijn sterker. Behalve van Persie, Robben, Strootman en Janmaat (toby op rechtsback vind ik niets) hebben ze op letterlijk iedere positie betere spelers dan wij hebben. Komend seizoen zie ik spelers als Bakkali, Mertens, Fellaini, Hazard, Vertonghen, Kompany, Benteke, Lukaku allemaal beter worden. Dit zijn spelers die richting de wereldtop gaan ipv ervan terug komen.
Met onze achterhoede en selectiespelers als Kuyt, Schaken, Schaars enz vrees ik het ergste. Dit Nederlands team is niet beter dan het team dat afging op het EK. In oefenpotjes doen we het altijd goed, al jaren breken we record na record, onze zeer zwakke kwalificatie poule verbloemt de realiteit.
Ik heb nog hoop want ik ben al aan het boeken voor Brazilie maar meer dan hoop is het niet.

12 september 2013 om 12:11

Met een vier-vier-drie opstelling misschien. In Nederland hemelen we de buitenlandse voetballers altijd op omdat de meeste van hier nog met posters boven het bed werken. Er staan altijd wel mensen op die het weer goed doen. Daar hoef je niet voor in de premiere league te spelen om mee te kunnen op het wk. Er is nog een heel seizoen te spelen en kunnen er zomaar mensen opstaan en een goed seizoen draaien. Ik word er een beetje moe van dat mensen zeiken over die speelt in de eredivisie. Als je genoeg ruimte ten opzichte van je tegenstander hebt kan je hem voorbij.

12 september 2013 om 12:47

Hee aroe,

Volgens mij lees je even vluchtig heen over wat ik zeg en heb je er niets van begrepen. Ik zeik nergens over mensen die spelen in de eredivisie, sterker nog ik noem Janmaat zelfs bij de sterkste spelers die we hebben en misschien weet jij waar hij speelt.
Over het ophemelen van buitenlandse voetballers hoef je niet te beginnen als je ziet waar ik op reageer. Grimaldijn zegt dat het onterecht is dat Belgie boven Nederland staat. Ik zeg dat het terecht is en noem wat spelers op die in hun ontwikkeling gewoon verder zijn dan wij als Nederlanders (met uitzondering van Mertens en Bakkali)
Jij wil net zoals de meeste van de schapen natuurlijk dat iedereen roept: het komt wel goed met NL er kunnen nog mensen opstaan probeer eens reëel te zijn!

12 september 2013 om 10:52

Waar schat jij België dan?

12 september 2013 om 10:59

Met dit team is Belgie gewoon een outsider voor de titel, op vrijwel elke positie staat er een goede speler, al vraag ik me af of de linksback goed genoeg is, de rest speelt gewoon tegenwoordig in topcompetities, een team om rekening mee te houden straks.

12 september 2013 om 11:03

Ja, dat vind ik dus ook. Zou me niks verbazen als ze de halve finale gaan halen.

12 september 2013 om 11:17

Misschien kan België een gevaarlijke outsider zijn, maar ze ontberen wel spelers op cruciale posities. Zo maakt Benteke wel indruk, maar echt top is het nog niet. Daarnaast heb je dan nog Lukaku en en Miralles, nou ook niet echt topniveau.

Verder zijn de backs natuurlijk eventuele pijnpunten. Niet de sterkst bezette posities en als je daar nog eens een blessure krijgt dan heb je wel een probleem.

12 september 2013 om 11:32

Lachwekkend dit... Denk je echt dat zo'n groen teampje van bv. Duitsland kan winnen? Outsider voor de titel alsjeblieft zeg wat een opportunisme zeg

12 september 2013 om 11:42

Benteke was vorig jaar bijna topschutter bij Aston Villa, en staat dit seizoen gewoon aan de kop in de topschutterslijst in Engeland. En hij heeft enkel tegen Liverpool, Chelsea en Arsenal gespeeld voor alle duidelijkheid.
Wereldtop is het inderdaad niet, maar een levensgevaarlijke spits op zijn leeftijd wel en dat gaat alleen beter worden.

Daarnaast staan niet Mirallas en Lukaku, maar Hazard en De Bruyne, beide al uitblinker geweest bij Chelsea dit seizoen. Daarachter heb je een beresterk middenveld, met zowel creativiteit als breekkracht. Witsel is zo ondergewaardeerd omdat hij in Rusland speelt, maar je moet maar eens een wedstrijd van de RD kijken om te zien hoe sterk hij is.

En in de verdediging zitten wereldtoppers als Kompany en Vertonghen, aangevuld met zeer sterke spelers als Vermaelen, Alderweireld, Lombaerts en Van Buyten. En als je daar dan al voorbijgeraakt moet je nog voorbij de beste keeper in Spanje en volgens fifa de 4e beste ter wereld. En als die wegvalt kan je nog eens proberen om voorbij de beste doelman van de PL op dit moment te geraken.

Als je daar de Nederlandse ploeg mee moet gaan vergelijken, dan zal je snel begrijpen dat Nederland het nu zeer sterk moet afleggen tegen deze jonge Belgische ploeg. De enige speler die zich op dit moment in de basis kan spelen bij België is Van Persie, want denk maar niet dat ook maar 1 Belg De Bruyne uit de ploeg zou laten om Robben erin te zetten. En dat de backs pijnpunten zijn, dat is inderdaad waar, maar de Nederlandse backs zijn niet beter hoor. Of denk je dat er veel spelers zijn die Ribéry kunnen tegenhouden?

12 september 2013 om 12:37

Ken je het verhaal van Denemarken? mocht plots naar het EK en won het ook meteen....
Niet zo denigrerend doen.

12 september 2013 om 13:18

ze missen alleen een winnaars mentaliteit die Duitsers en Italianen bv wel hebben

daarom zullen een NL of Belgie nooit een WK winnen

12 september 2013 om 14:27

Benteke is topscorer van Engeland ja door het benutten van penalty's jullie aanval is een grap zoals onze verdediging een grap is en denk je serieus dat Mignolet de beste keeper van Engeland is. Cech, Begovic, Hart, De Gea zijn echt wel beter.

12 september 2013 om 15:46

Penalty's zijn geen doelpunten misschien? Alsof al die goals penalty's waren...

Feit is: top goalscorers in het kalenderjaar 2013 zijn
1. Messi
2. Ronaldo
3. Benteke

Mignolet is uiteraard niet de beste keeper van Engeland, dat weet bijna iedereen wel, maar Begovic is niks meer dan Mignolet hoor.

12 september 2013 om 11:32

Het is blijkbaar toch heel moeilijk voor een Nederlander om België succes te gunnen... Zolang ze nog geen bedreiging vormden voor Nederland was het allemaal sympathiek, maar nu ze maar blijven winnen is het ineens niet meer terecht? Klein hoor...

12 september 2013 om 11:44

Gunnen heeft er niets mee te maken. Gun ze de WK finale maar blijf ook objectief.
In de aanval missen ze toch echt klasse. Hoe gaan ze met de druk om die bij een WK komt kijken, hoe zit het met de mentale weerbaarheid, zijn ze opgewassen tegen de verwachtingen, hoe gaan ze met tegenslagen om. M.a.w. alles moet meezitten wil dit team de halve finale halen. Bij Landen als Duitsland en Brazilië twijfel ik daar niet aan.

12 september 2013 om 13:42

Die Belgen slaan een beetje door! denken dat ze een wereldelftal hebben en het wel even gaan doen? ik hoop van harte dat ze keihard op hun bek gaan in brazilie. niet dat ik ze het niet gun maar de arrogantie des te meer.

12 september 2013 om 13:53

Waar zeg ik dat België een wereldelftal heeft? Ik zie hierboven iemand roepen dat die plek verdiend is, uitgezonderd België. Dat is gewoon heel klein en heeft niks met arrogantie van de Belgen te maken.

12 september 2013 om 20:43

Hoezo, van de laatste 20 matchen heeft België er maar 3 verloren en 12 gewonnen. .
Nederland haalde een geweldige 0 punten op het EK. Verloor 5 van de laatste 20 matchen en won er 11 maar ze speelden een paar keer tegen een zwakke tegenstander als China, India of Andorra, wat niet veel punten oplevert.

Achja, we moeten het nou eenmaal accepteren dat het nederlands elftal aan het afzakken is. Het zal me niks verbazen als we op het WK wederom naar huis worden gestuurd na 3 wedstrijden. Met een De Vrij en een Willems tegen spelers als Neymar, Messi en Ronaldo zijn we zwaar kansloos.

12 september 2013 om 11:19

Dan noem je ook wel meteen de 2 beste spelers ter wereld en 1 van de grootste talenten ter wereld. Daar heeft iedere verdediging moeite mee.

12 september 2013 om 16:34

Ach, als een Nani, Lavezzi, of Podolski op een De Vrij staat is het precies hetszelfde verhaal

Vraag me af of ze in Zeist nog steeds vasthouden aan hun gestelde doelstelling. Denk dat we al blij moeten zijn als we de groepsfase overleven.

Hans Kraay: "louis, het Nederlands elftal heeft een vrije val gemaakt en is in de laatste jaren onder uw bewind gezakt van de 1e naar de 9e plaats. Wat is de oorzaak hiervan?"
Ben benieuwd wat ie daarop te zeggen heeft.

12 september 2013 om 10:53

Hier kan Van Gaal toch niks aan doen? Hij heeft zijn plicht gedaan en is nu al gekwalificeerd voor het WK. Eerder dan bijvoorbeeld België...

12 september 2013 om 10:57

Weet ik, maar ik zou het gewoon leuk vinden als ie dat vraagt. Louis klopt zichzelf altijd zo op de borst met harde cijfers en het feit dat HIJ dat allemaal zo goed heeft gedaan. Dan mag ie ook wel eens met deze cijfers worden geconfronteerd.

12 september 2013 om 11:18

Waarom? Is het zo leuk om iemand op te naaien? Zoals Kraaij dit deed? Ik vind het bijzonder kinderachtig. Je kunt discussiëren over zijn selectiebeleid en sommige spelen als een natte krant, maar de cijfers zijn gewoon goed. Daar is helemaal niks mis mee. Dit zegt meer over jou, dan over Van Gaal.

12 september 2013 om 11:41

Ik vind van Gaal een hele enge, nare, dominante, onvriendelijke, arrogante man die altijd wil bewijzen dat HIJ het allemaal zo goed doet. Daarom zou ik het bijzonder leuk vinden als hij eens voor het blok werd gezet met deze feiten. Wellicht is dat kinderachtig maar ik vind persoonlijk dat de voetballerij beter af is zonder van Gaal dan met van Gaal.

12 september 2013 om 12:40

Als je hem 1 op 1/persoonlijk spreek is het een hele aardig man.
Hij heeft het alleen niet zo op de media, en ja zijn altijd vrolijke blik helpt hem ook niet echt.

13 september 2013 om 17:48

En dus geeft jou het recht om hem nationaal voor gek te zetten? Ben jij dan zelf ook niet een enge, nare, onvriendelijke, arrogante man?!

Van Gaal hanteert een tactiek dat werkt. Hij eist alle aandacht op, zodat de spelers met rust gelaten worden. En dat werkt verdomd goed. Van Gaal is zeker wel een type die zijn groep waardeert en zijn jongens krijgen zeker ook wel de waardering die zij verdienen. Echter wilt Van Gaal niet dat zijn jongens afgemaakt worden door de media en dus offert hij zichzelf op. En hoe lukt dat het beste? Door jezelf arrogant op te stellen.

Met andere woorden kun je dus zeggen dat het een slimme man is die zijn eigen groep in bescherming neemt. Dat vind ik persoonlijk een geweldig iets.

Wat in het stuk staat klopt natuurlijk niet helemaal, want in maart wordt wel tegen Frankrijk gespeeld en daarna nog wedstrijden net voor het WK maar dan is de loting al geweest natuurlijk. Dus zijn er nog maar een paar wedstrijden om dit goed te maken...

En hoezo dalen we nu dan? We hebben nog geen pot verloren?

Ik begrijp de berekening niet helemaal. Er is toch een site waar je het een beetje uit kan rekenen? Of is dat alleen voor de clubs wbt Europacup.

12 september 2013 om 13:21

gelijke spelen

Ik begrijp nog steeds niet waar het op gebaseerd wordt. Nederland verliest nauwelijks tot geen wedstrijden en was Europees eerste land dat zich plaatste voor het Wk.

De Belgen zijn al in geen tijden meer actief geweest op een eindronde, doen het niet beter in de kwalificatie en winnen zeker niet meer wedstrijden dan Nederland.

Dan toch wordt Nederland ingehaald door België?!

12 september 2013 om 13:33

Belgie heeft tegen veel moeilijkere ploegen moeten spelen dan nederland, dat weegt zwaarder door in de ranking. Nederland heeft gewoon een belachelijk makkelijke groep en krijgt amper fifa punten als ze een wedstrijd winnen.

Lekker Louis, goed bezig die bondscoach van ons, heeft al een geschiedenis als een slechte bondscoach, daarnaast heeft die een matig selectie beleid, weet die zichzelf onuitstaanbaar over te laten komen in de media en nu laat die ons ook nog eens 4 plaatsen zakken door dramatisch voetbal tegen dwergstaten.

Ik ben echt zo klaar met deze bondscoach.

12 september 2013 om 13:23

je vergeet de 3 verloren wedstrijden onder v marwijk

Ach voor de loting maakt dat eigenlijk weinig uit!
ongeplaatst of wel geplaatst het is altijd wel hetzelfde we spelen altijd in een poule met een sterke en minder sterke tegenstander.
En wat zegt het helemaal niks het EK van 2008 is daar voorbeeld van ingeloot worden bij de regerend wereldkampioen en de nummer 2 en toen der tijd de ploeg van Roemenië waar Nederland niet van leek te kunnen winnen. Maar toen waren we soeverein dus laat maar komen die loting ! Poule met Brazilie, Iran en Ghana.
Toernooi voetbal is toch niet te raden! We zien het wel

- We hebben bijna een wereldrecord gebroken met het aantal gewonnen WK-kwallificatiewedstrijden op rij;
- ongeslagen gekwalificeerd en het eerste Europese land geplaatst
- op het vorige WK 2e geworden;
- ongeslagen gekwalificeerd voor EK (verlies Zweden na kwalificatie).

Zijn er sterke resultaten uit het verleden komen te vervallen of halen we nu veel minder punten door de mindere tegenstanders? Raarrrr....

12 september 2013 om 11:01

Oefen interlands tellen ook

12 september 2013 om 11:02

tegen grotere tegenstanders haal je meer punten. een van de factoren van de formule is (200-plaats op fifa ranking).

Omdat deze poule zo eenvoudig was, scoor je minder punten. Daarnaast hebben veel concurrenten afgelopen EK goed geboerd. Eindtoernooi levert een factor 3 op (mits je niet 3x verliest natuurlijk).

De vriendschappelijke wedstrijden tegen portugal en belgie werden ook niet gewonnen, waardoor je niet uitloopt op hen. Sterker nog, Belgie won in liep gigantisch in omdat Nederland zo hoog stond.

12 september 2013 om 11:03

Goed punt kale Argentijn! Het is toch te zot voor woorden eigenlijk. Ik snap dat NL een aantal plekjes zou zakken, vanwege de zwakke tegenstanders. Maar het is toch vreemd dat na de opsomming van cambiasso erg sprake is van een dergelijk verval op de ranking. Nou moet ik wel zeggen dat het EK daarna een blamage is geweest maar dat weegt toch niet op tegen een 2e plek op het WK?

12 september 2013 om 11:06

een wk krijgt factor 4 en een EK factor 3, verschil is dus niet zo heel groot.

Daarentegen was het WK 3 jaar geleden waardoor het minder zwaar meetelt. Als Nederland komend WK niet goed speelt en de resultaten uit 2010 komen te vervallen, zal de vrije val nog veel dieper worden.

12 september 2013 om 12:01

Kijk de poule van NL en die van België. En wat die je blij met als eerste gekwalificeerd het was een kwartiertje eerder dan bijv. italie niet eens een speelronde eerder of zo

12 september 2013 om 14:19

Turkije en Roemenië zijn ook pittige tegenstanders, kijk maar naar recente deelnames op Wk's en Ek's. Gedeeld eerste met Italië is nog steeds eerste.

Terecht, ik vind dat het Nederlands elftal niet bij de top 5 hoort, ze spelen slecht voetbal, en geef je ook geen kans om het WK te winnen, daar is het gewoon te vroeg voor.

Die hele plaatsing is bull-shit... Bij het laatste EK waren 'we' geplaatst, en daardoor kwamen we bij belachelijk sterke landen in de poule. Zolang ze vasthouden dat het organiserende land ook pothoofd wordt, slaat deze hele ranking nergens op... Zowiezo is het een vreemde lijst, ze zouden oefenwedstrijden niet mee moeten tellen, alleen resultaten zoals kwalificaties en plaats op eindtoernooien...

12 september 2013 om 11:02

die hele lijst zit heus niet zo onzinnig in elkaar dat je denkt hoor...principe is simpel per officiele wedstrijd kan je punten winnen maar ook verliezen afhankelijk de ranking van jouw tegenstander...estland dat gelijkspeelt tegen een top tien land als nederland levert hen zeer veel punten op, maar is redelijk desastreus voor nederland. en niet onterecht. als je veel wint sta je gewoon ook automatisch hoger, lijkt me toch allemaal niet onlogisch?

Ik vind het meer dan terecht. Als je gelijk speelt tegen Estland en 0-2 tegen andorra..
Nederland moet zich gewoon opnieuw bewijzen. Maar met het elftal van de afgelopen weken is het gewoon meer dan terecht. Misschien moet van Gaal toch maar eens nadenken of hij wel echt zoon goede coach is als je zoon vrije val maakt.

Waar is de nieuwe lijst te vinden? Staat nog niet op de site van Fifa?

grotere kans nu dat Nederland weer in een 'poule des doods' komt. Die poule met Frankrijk en Italie was echt genieten, beter dan dat laffe gedoe tegen Denemarken, Kameroen en Japan die geen vuist konden maken.
De poule met Argentinie en Ivoorkust in 2006 was ook wel vermakelijk. Jammer dat Servie toen nogal tegenviel.

Ik vind het ook een beetje vreemd, Louis van Gaal heeft bijna alles gewonnen en heeft daarmee een veel beter resultaat behaald dan welk ander Europees land dan ook en toch knallen ze naar beneden.

Wat moet hij dan doen? Ik denk niet dat Oranje veel verweten kan worden.

12 september 2013 om 11:03

moet je voor de grap eens kijken hoeveel punten we afgelopen EK hebben verloren omdat we 3x verloren.
Een eindtoernooi weegt gewoon zwaar mee, als je dan niet presteert, kelder je gigantisch.

12 september 2013 om 11:24

Ja, maar ook na dat EK stonden we gewoon nog in de top en juist nu vallen we plots hard onderuit, is dat allemaal vanwege twee gelijkspelletjes tegen Estland en de oefenpot tegen Portugal?
Spanje speelt gelijk tegen Finland, verliest met 3-0 van Brazilië, speelde laatst 2-2 tegen Chili, maar blijft stipt bovenaan.
Italië heeft dit jaar al 3 keer verloren en nog eens 3 keer gelijk gespeeld, zelfs tegen Haïti! en staat 5e.
België speelde 0-0 tegen Frankrijk en Vertongen gaat huilen als hij naar het WK mag, staat gewoon boven Nederland.
Duitsland verloor het van de VS en speelde gelijk tegen Paraguay, staat 3e.
Argentinië speelde gelijk tegen Equador, Colombia en Bolivia, staat 2e!
Nederland speelde gelijk tegen Estland en Portugal, heeft voor de rest de laatste tijd alles gewonnen en zelfs in al hun gewonnen wedstrijden de 0 gehouden.

Knalt nu 4 plaatsen omlaag...

Wel moet ik erkennen dat het WK 2010 nu langzaam begint weg te vallen en daarop hebben we natuurlijk uitstekend gepresteerd.

*edit ik zie nu dat we gelijk staan met Brazilië:
Fifa Wereldranglijst top tien:
01. Spanje - 1514
02. Argentinië - 1263
03. Duitsland - 1261
04. Italië - 1199
05. Colombia - 1180
06. België - 1159
07. Uruguay - 1126
08. Brazilië - 1067
09. Nederland - 1067
10. Kroatië - 1051

Ik ben bang dat de eventuele overwinningen op Turkije en Hongarije dus weinig uit zullen halen.

12 september 2013 om 11:29

@ Villian

Ik snap wat je bedoelt, maar we kelderen nu toch opnieuw? Dat is toch raar aangezien je nu dus wel hele aardige resultaten hebt gehaald?

12 september 2013 om 11:37

@ None en Mick,

de goede resultaten van wk 2010 worden per jaar minder waard. paar posts hieronder de volledige berekening, maar hier even het specifieke gedeelte over jaren en de weging:

De laatste 12 maanden tellen mee voor 100 procent, het jaar daarvoor 50 procent, dan 30 procent en het vierde jaar telt nog voor 20 procent mee.

Aangezien het nu sept 2013 is en het wk in juni 2010 was, telt die 2e plaats nog maar voor 20 procent mee.
De punten die gescoord zijn op het EK door de concurrenten tellen voor 50 mee. meer dan 2x zo zwaar dus

en dat we nu opnieuw kelderen komt door de zwakke poule. Een overwinning op een zwakke tegenstander is minder waard dan een overwinning op een sterkere tegenstander

12 september 2013 om 11:59

Als je wint van Colombia later dit jaar kom je een heel eind en hoor je waarschijnlijk wel bij de eerste 8.. Als je die verliest kan je plaatsing in pot 1 vergeten.

12 september 2013 om 12:13

Ik ga alleen Italië verdedigen.

Vorig jaar 2de op het Ek.
0x verloren in de wk kwalificatie
Wel 2x gelijk
Sterkere tegenstanders
Punten gepakt op confederations

Dus het is terecht dat Italië ze heeft ingehaald

12 september 2013 om 12:32

ze gaan de waarschijnlijk de ranking van oktober gebruiken voor de loting.

Bepaald Blatter zelf wie er waar op die lijst staat?

12 september 2013 om 11:04

ja, afhankelijk van hoeveel je op zijn bankrekening stort

12 september 2013 om 11:38

Dan mis ik Quatar in de top 10!

België is beter dan Nederland, nu is het dus ook officieel .

12 september 2013 om 11:03

Van mij mag je best zulke dingen posten, enkel moet je het straks wel laten zien en niet vroegtijdig uitgeschakeld worden.

Finale plaats en niet minder, dat realiseer je je toch? Als je kijkt naar jullie huidige selectie en die vergelijkt met die van Oranje 4 jaar geleden. Dan is die enkele malen beter.

12 september 2013 om 11:34

net alsof 1 klasse hoger dan ons de WK finale inhoud..

12 september 2013 om 12:45

Nou gefeliciteerd dat het nu officieel is, mag ook wel een keertje.

Na een gelijkspel tegen Estland daal je 5 plekken, wat is dat voor onzin?

12 september 2013 om 11:14

Nee geen onzin. Estland is echt slecht!!!

12 september 2013 om 11:30

Omdat Estland lager geklasseerd staat dan België en Italië die hun wedstrijden wel wonnen van betere tegenstanders dan Estland.

Wat is er dan zo moeilijk te begrijpen?

12 september 2013 om 11:44

deze ranking heeft gewoon exact hetzelfde principe als in tennis...hoe lager geklasseerd je tegenstander is als hooggerankte...hoe pijnlijker het is voor jouw klassement... toch niet zo vergezocht dacht ik?

12 september 2013 om 12:47

Klopt, maar wie maakt die poules? juist de (ek)uefa en op het WK de Fifa.
Ach nu komen we lager te staan dus kunnen wij misschien weer meer punten pakken.

12 september 2013 om 16:53

@nisdenaam
Het spelen in een makkelijke poule is geen nadeel. Alleen moet je niet behoudend spelen en van tevoren tevreden zijn met een 2-0 overwinning. Nederland had ook de volle 100 procent kunnen geven en de 2 wedstrijden spelen alsof het 2 wk-finales waren (zoals Brazilië vorige week deed tegen Australië). 2x 5-0 winnen tegen Estland en Andorra en je had wellicht boven Uruguay gestaan, maar zeker nog boven Brazilië.

Het experimenteren is belangrijk omdat Nederland aan een vast, nieuw, goed gebalanceerde elftal moet bouwen. Maar Nederland had de ranglijst niet uit het oog moeten verliezen. Een 5-0 uitoverwinning tegen een Estland is net zo moeilijk als een 1-0 uitoverwinning bij een Frankrijk (bij wijze van). Je moet gewoon de kwalificaties heel serieus nemen.

Wat maakt het eigenlijk uit of Nederland groepshoofd is of niet? Als je uiteindelijk bij de laatste 4 wilt komen moet je toch van iedereen kunnen winnen.

Maakt niet uit of het in de eerste ronde gebeurt of tijdens de latere knock out fases. Je kunt net zo goed 1ste worden in een groep met een groepshoofd die zogezegd sterker is.

Je kunt ook 3de worden in een groep waarvan je het groepshoofd bent.

Dit Oranje is geen top team dus laat ze maar lekker knokken.

Ach ja dan loten we toch Belgie uit pot 1 ....

En hoe kunnen nu zo afzakken we hebben 7 x gewonnen en 1 x gelijk gespeeld.

12 september 2013 om 11:33

Vriendschappelijke tellen ook mee maar levert niet zoveel punten op als kwalificatiewedstrijden.
Nederland heeft bijvoorbeeld verloren tegen Portugal en België. België en Italië staan ook niet stil.

België heeft tot nu toe ook alleen maar gelijkgespeeld en al de rest gewonnen.

12 september 2013 om 12:48

Nederland heeft gelijkgespeeld tegen Portugal... uit....
Hoe komt je daar bij !

12 september 2013 om 13:22

Juist. Was nog met gedachten bij Euro...

12 september 2013 om 15:13

Ach laten we dat EK maar snel vergeten.
Niets lukte, er was geen creativiteit en geen wil.

gewoon winnen van Hongarije en Colombia dan komt het wel goed ...

Groepshoofd zijn zegt ook geen fuck, zie de loting van Nederland op de vorige 2 Ek's. Eerst tegen Franktijk en Italie (+roemenie), op dat moment europees kampioen en wereld kampioen, en vorig jaar tegen Portugal en Duitsland, met Denemarken als gevaarlijke outsider. Lijkt me dus niet dat we ons hier heel erg druk over moeten maken en gewoon moeten hopen op een redelijke loting, al zijn de pouls op een WK meestal beter te doen als op een EK.

Een zware beproeving hoeft niet per se negatief te zijn, zolang het maar geen cruciale wedstrijd wordt.

Deze ranking klopt wel. Er zijn inderdaad ongeveer 8 landen beter dan Nederland, zoals Louis ook al aangaf.

Hier maar even de regels, zorgt voor wat duidelijkheid

* Bij winst krijgt men 3 punten, bij gelijkspel 1 punt en bij verlies 0 punten.

* Vermenigvuldig het belang van de wedstrijd (beginnend bij één punt voor een vriendschappelijke wedstrijd, oplopend tot vier punten voor een wedstrijd op het wereldkampioenschap)

*vermenigvuldig de sterkte van de tegenstander (gebaseerd op de FIFA-ranglijst volgens de formule (200 minus plaats op de ranglijst)/100; de nummer 2 heeft dus het coëfficiënt 1,98 en de nummer 118 0,82). Uitzonderingen hierop zijn dat de nummer 1 meetelt voor 2,00 en de nummers 150 en lager hebben een coëfficiënt van 0,50.

*vermenigvuldig de gemiddelde waarde van de sterkte van de confederaties waar beide teams toe behoren. Elke confederatie heeft een waarde tussen 0,85 en 1,0 gebaseerd op de prestaties tijdens de laatste drie wereldkampioenschappen.

*De laatste 12 maanden tellen mee voor 100, het jaar daarvoor 50, dan 30 en het vierde jaar telt nog voor 20 mee.

12 september 2013 om 11:17

Dank je, maar voor mij te ingewikkeld, ik denk dat alleen bobo's dit snappen, en het waarschijnlijk ook uitrekenen. Wat waarschijnlijk ook meetelt is hoe vaak er in een land het filmpje van een vallende Blatter te zien is geweest, en hoe vaker het te zien is geweest des te minder punten krijg je.

12 september 2013 om 11:22

te ingewikkeld?
vermenigvuldigen is basisschoolwerk hoor

12 september 2013 om 13:15

Het is wel behoorlijk wat werk om dit van elk land te doen

12 september 2013 om 13:21

Bij tennis is het nog erger. Er zijn meer tennisspelers dan er landen zijn.

Er zijn weldegelijk mensen die dit voor hun beroep doen. Ik werk in een verzekeringsbedrijf en daar is een speciale dienst voor allerlei statistieken.

12 september 2013 om 15:25

dd28,

als je alles handmatig wilt doen wel ja. Voor de mensen die zoiets handmatig per land uit gaan rekenen zal het ongetwijfeld te ingewikkeld zijn.

De meesten zijn wel handig genoeg om het even in een (excel)formuletje te gooien of op een andere manier de computer het te laten uitrekenen

12 september 2013 om 13:26

welja prima
en ik snap niet waarom zoveel mensen die ingewikkeld of onrechtvaardig vinden...
principe is simpel belang va neen westrijd weegt door en ranking van jouw tegenstander tov je eigen ranking. zo onrechtvaardig is dat toch niet?

Die ranglijst slaat nergens op in mijn ogen. Soms sta je bovenaan, soms weer op de 15e plaats. Wat een onzin!

12 september 2013 om 11:35

En toen Nederland eerste stond was het wel van de daken afroepen en nu dat het lager staat is het onzin?

12 september 2013 om 12:01

Wat een domme aanname, toen Nederland tweede stond heb ik precies hetzelfde geroepen.

12 september 2013 om 12:40

Dan dien je zelf een voorstel in om te berekenen hoe die ranglijst moet worden samengesteld.

Naar mijn mening heeft de Fifa met alle punten rekening gehouden. Het zou gewoon complete onzin zijn om de lijst te berekenen wat 4 jaar geleden heeft afgespeeld. Dan zou die lijst gedurende vier jaar nooit veranderen.

Het is niet meer dan normaal dat de meest recente resultaten de doorslag geven net zoals het in het tennis het geval is. Maar daar zie ik niemand over klagen.

Hoe meer je wint tegen hoger geklasseerde landen hoe meer punten je haalt. Tegen lager geklasseerde ploegen verdien je dan weer minder.

Het omgekeerde bij verlies. Verlies je van hoger geklasserde landen zal je minder punten verliezen dan wanneer je veriest van landen die lager geklasseerd staan dan jezelf.

Wat is er eigenlijk zo moeilijk aan te snappen?

12 september 2013 om 12:43

Toen Nederland eerste stond vlak na de verloren WK-finale riep iedereen juist het hardst dat de ranking nergens op sloeg.

Toch is het raar, Nederland wint alle in kwalificatie wedstrijden, al heel veel jaren niet meer verloren in dit soort potjes. Hoe moet je dan je punten vergaren. Toevallig zit je met allemaal b c en d landen opgescheept in je poule en kun je dus weinig punten vergaren voor de fifa ranking? Op deze manier kun je ondanks dat je alles wint (ok 1 keer gelijk) een forse duikeling maken en zo ook weer kansloos zijn om groepshoofd te zijn op het wk

12 september 2013 om 11:36

Vriendschappelijke wedstrijden tellen ook mee.

Als het zo door blijft gaan zie ik ze in nog meer dalen, Dit is de slechtste elftal in ruim 50 jaar vind k.

Laat België eerst maar eens van Kroatie en Wales winnen. Dat zal nog best lastig zijn. Zeker uit Kroatie is lastig en als ze daar verliezen komt er toch spanning op. Ze zullen het waarschijnlijk wel halen, maar ze zijn er nog niet. Nederland kan zijn koffers al inpakken en of je nu in de eerste of 2e pot komt. Tja dat boeit toch niet heel erg veel. Je krijgt er meestal 2 bagger landen bij op het WK. En als we de poule doorkomen liggen we er in de 2e ronde uit.

12 september 2013 om 12:46

Dat zou wel erg pijnlijk zijn als ze het nu alsnog niet halen. Ik snap die grote monden daarom ook nog niet zo. Op papier is Belgie fantastisch, maar ze mogen het nu wel een keer laten zien.

12 september 2013 om 20:51

België heeft 10 van zijn laatste 13 wedstrijden gewonnen en 1 keer verloren.
Spanje is het enige land dat even goed doet.

12 september 2013 om 20:55

Met goed doen bedoel ik, zich plaatsen voor een toernooi en minimaal de kwartfinale bereiken. Nederland heft 16 kwalificatieduels op rij gewonnen en dat zegt ook niets.

De Belgen hebben het nu al hoog in hun bolletje terwijl ze nog niet 1 goed resultaat hebben gehaald op een groot toernooi de laatste decennia. Het zal een bittere pil voor ze zijn als ze straks door Duitsland of Spanje compleet worden weggevaagd.

12 september 2013 om 13:48

Echt he? Die Belgen slaan helemaal door. Denken dat ze wereldkampioen worden terwijl ze nog niet eens geplaatst zijn. En als ze geplaatst zijn denken ze dat ze gelijk zijn met Spanje, Brazilie, Argentinië, Uruguay? Zelfs Japan walst over die frietkotten heen...

12 september 2013 om 13:54

En welke Belgen zeggen dat dan eigenlijk? Want jij doet niets anders dan roepen hoe arrogant die Belgen wel zijn dat ze van zichzelf denken dat ze wereldkampioen gaan worden, maar ik heb nog geen enkele Belg zoiets horen zeggen. Geen enkele.

12 september 2013 om 14:05

Wel ja beter door Japan moeilijk te hebben dan tegen Estland hé...

12 september 2013 om 14:07

De pot verwijt de ketel dat ze zwart ziet.
De meerderheid van de Belgen denkt trouwens dat ze hoogstens kwartfinale halen (moeten ze al geluk hebben bij de loting). Dus voor je generaliseert...

12 september 2013 om 17:00

Ach, ik woon dicht bij België en kom er wel eens en hoor dan dingen. kijk maar een keer op bijvoorbeeld hln.be naar de reacties en België is al wereldkampioen. Al heb ik geen hekel aan België, totaal niet ik kom er graag, valt het me op.

12 september 2013 om 17:08

Haha, nu moet je Hln.be ook niet serieus nemen Zit vol met idioten, en de krant is de meest gekleurde sensatiekrant van België, dan trek je zo'n publiek aan

Maar idd, bv overlaatst in Extra time ging het er ook wat over. Er zijn toch enkele die nu beginnen te zweven.

12 september 2013 om 20:57

Er is werkelijk geen enkele Belg die al gezegd heeft dat Spanje zomaar gaat worden weggespeeld.
Nederland maakte een absolute afgang op het EK vorig jaar en wat lees ik gisteren:
"'het doel is en blijft een plek bij de eerste vier op het Wk' van de directeur betaald voetbal nota bene.

als je in pot 1 zit en kom tegen belgie of colombia..die stonde ook in de eerste 10 geloof ik dan is het toch ook goed ... je kom ze toch een x tegen..in poule met brazilie en je word 2de is het ook geen probleem..

Erg jammer al hoewel ik vond dat we flink boven onze stand hebben geleefd de afgelopen jaren.
Buiten de 2e plek op het wk hebben we niet echt een resultaat gehaald....

Hoe werken die oefeninderlands eigenlijk? Worden die ook gewoon meegerekend. Dus als je tegen Duitsland wilt oefen en de ander tegen San Marino. Dan krijgen ze evenveel punten??
Dit zag ik al aankomen. Het gaat zo hard met die lijst. Ze stonden twee jaar gelede nog even eerste op die lijst. En na een dramatisch EK zak je gelijk 5 plaatsen.
Nu zelfs op de negende plaats. Ik snap dat niet want Nederland heeft de kwalificatie gewoon heel goed gespeeld. Als één van de eerste landen al geplaatst.
Ze doen de resultaten zeker niet als met clubvoetbal dat de laatste 5 jaar meetellen. Want anders zak je niet zo snel weg uit pot 1 als je in 2010 nog bijna wereld kampioen werd.

12 september 2013 om 11:39

Voor zover ik weet tellen alle interlands mee, alleen wegen kwalificatieduels en uiteindelijke eindronde duels veel zwaarder mee dan oefenduels. Daarnaast is de kracht van de tegenstander ook nog van belang. Dus een overwinning op Duitsland, Frankrijk of Spanje zal meer punten opleveren dan een zege tegen Andorra.
Allemaal begrijpelijk en niet meer dan normaal in mijn ogen, alleen zou het zo moeten zijn dat net als bij de coëfficiënten lijst van de Uefa, de resultaten tot 5 jaar terug ook mee moeten tellen, of in ieder geval de prestaties op de voorgaande grote toernooien. Wat heeft het anders voor zin om een goed resultaat op een toernooi neer te zetten, buiten de eer van het moment?

12 september 2013 om 22:31

Oefeninterlands tellen ook mee.
Maar minder dan bvb een eindtornooi.
Bovendien speelt de sterkte van de tegenstander ook een rol.
Een oefenwedstrijd winnen tegen San Marino levert 150 punten op, een oefenwedstrijd winnen tegen Duitsland 591, een gelijkspel tegen Duitsland 197.
Dus de belangrijkheid van de wedstrijd en de sterkte van de tegenstander telt mee.

Kijk spelen ze dan toch ergens voor teminste.

Klopt helemaal geen kut van die lijst.. Als je ziet dat NL eigenlijk na het EK gewoon goede resultaten heeft gehaald, en dan ineens zon vrije val maken? We presteren al jaren erg goed alleen één misstap op een EK en dan zon vrije val?

heel die lijst is bullshit! columbia hoger dan nl etc....

Waarom publiceert Voetbalzone niet gewoon de top 50 van die lijst? De enige keren dat ik de website van de Fifa bezoek is na het lezen van dit soort berichten waar de lijst niet bij staat. Hou me op Voetbalzone.nl ofzeau.

Tot we volgende jaar wereldkampioen worden staan we 9e... Want dan gaan we 1ste staan :-D

Lijkt me een prima afspiegeling hoe Nederland er op dit moment voor staat. Natuurlijk zullen er enkele twijfelachtige landen tussen staan maar ik denk dat Nederland op dit moment gewoon ongeveer de 10e beste van de wereld is.

ALS je wereldkampioen wilt worden moet je van iedereen kunnen winnen maar dit elftal is te zwak voor een halve finale en natuurlijk is Belgie stukken beter

Een oud gezegde als; de top bestormen is vele malen eenvoudiger dan aan de top blijven, komt hier weer boven drijven. Oranje staat al sinds jaar en dag aan de absolute top van het voetbal met het nationale elftal en wordt hier ingehaald door een aantal landen die toevallig eens in de 15 jaar eens een goede generatie kweken. Die landen hebben de afgelopen tijd tegenstanders getroffen die veel hoger op die lijst stonden, waardoor ze dus meer punten hebben kunnen verzamelen en dus konden stijgen.
Op de langere termijn trekt zich dat wel recht. Nederland krijgt met Hongarije en Turkije nog twee tegenstanders waartegen je aardig wat puntjes kunt pakken en vervolgens is er nog een leuke oefenpot in november. Ze zullen vast wel bij de eerste 7 eindigen, want het is natuurlijk lachwekkend hoe eenvoudig een land dat jaren lang een voetbaldwerg is geweest binnen no time kan opstormen naar boven.

12 september 2013 om 11:47

op een gegeven moment kom je wel in een neerwaarts spiraal terecht natuurlijk. Lager op de lijst betekent 1 hoger geplaatste tegenstander in je kwalificatiepoule. Kwalificeert die hogere tegenstander zich ipv jij, mis je een toernooi en loop je nog verder achter de feiten aan (play offs even buiten beschouwing gelaten).

12 september 2013 om 11:55

Voor de kwalificatierondes zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Al helemaal niet omdat het EK de volgende keer ook meer ploegen zal herbergen dan tot nu toe het geval is geweest.

Dit gaat toch ook om punten uit het verleden? Nederland is daardoor beduidend beter dan Colombia en België. Op het moment schat ik België wel hoger in. Maar ik neem deze lijst toch niet meer serieus..

nederland heeft in 2012 maar 264 punten gescoord en dat telt 50 procent mee, dus het ligt ook aan de teleurstellende ek. in 2010 had nederland 977 punten gescoord maar die word maar 20 procent meegeteld. en dat wil zeggen het wk 2010 telt heel licht mee en de ek 2012 heeft het verknalt.

fifa ranking nederland:

nedned
points
prev.pts
1165
1180
points last month

points in the past 4 years
averageweightavg. weight
2010 977.46 20 procent 195.49
2011 696.05 30 procent 208.81
2012 264.04 50 procent 132.02
2013 628.77 100 procent 628.77
total 1165

We zijn op dit moment ook een schrale subtopper, vind de 9e plek eigenlijk best een terechte weergave van de huidige werkelijkheid.

Wat maakt t ook uit, alsof plaatsing als groepshoofd ons op het ek een makkelijke loting opleverde...

12 september 2013 om 12:55

Dat was ook schandalig, Nederland, Duitsland en Portugal in 1 poule...
Denemarken kan ik nog wel begrijpen.

Waarom maakt men zich hier zo druk over die ranking? Of je nou groepshoofd wordt of in potje twee zit boeit toch niet? Uiteindelijk moet je wedstrijdjes gewoon winnen.

Hoe je het wendt of keert het blijft knap dat Nederland en nu België in de lijst staan tussen al die grote landen.

Een artikel over de nederlandse plaats op de fifa ranking
ctr+f "belg"

66 resultaten wat een afgunst, België is Nederland voorbij punt uit.

12 september 2013 om 13:08

leuke statisticus ben jij zeg. Bekijk eerst maar eens hoeveel van die 66 resultaten afgunst is en hoevaak "belg" in 1 bericht voorkomt. Kom dan terug met een conclusie

12 september 2013 om 13:38

Gem 2 keer per post waar het woord belg wordt vermeld en ongeveer 60% is "haat". Conclusie: afgunst.

12 september 2013 om 13:38

Hij heeft toch gewoon gelijk? Het gaat over de achteruitgang van Nederland op de Fifa lijst en een hoop berichten gaan weer over of Belgie beter is dan Nederland of omgekeerd.

Als Belg vind ik persoonlijk ook dat België gewoon sterker is dan Nederland op dit moment. Uiteraard speelt hier een een stuk vaderlandsliefde mee, maar niet alleen.

Het is inderdaad zo dat bv. Nederland bijna alles heeft gewonnen in zijn poule, maar dat geldt echter ook voor België. Ik vind ook dat de ploegen die bij België in de poule zitten "moeilijker" zijn dan die van Nederland. Als je Kroatië (met Mandzukic, ...), Servië (met Ivanovic, Vidic, ...), Macedonië (met Pandev), Schotland en Wales (met Bellamy, Ramsey en Bale) ziet, dan kan je moeilijk beweren dat de ploegen bij Nederland (op papier) sterker lijken. Met alle respect overigens voor Andorra, Estland, Turkije, Roemenië en Hongarije. Op het moment van de loting trof België bijna telkens de zwaarst mogelijk (lees: hoogst geplaatste) tegenstanders per pot. Als je dan resultaten haalt, krijg je een sterkere coëfficient ...

De aanval van Nederland is op dit moment inderdaad sterker dan die van België (hoewel Hazard, Benteke, Chadli en Lukaku ook geen meelopers zijn). Voor doel, verdediging en middenveld is
België "gewoon" sterker. Dat proberen te ontkennen is de waarheid oneer aandoen.

Als ik lees dat Witsel fel overroepen is, of Dembele niet goed of Fellaini niet goed, dan vraag ik wat Strootman (op hetzelfde niveau) dan wel al gepresteerd zou hebben. Die heeft tot vorig jaar 'slechts' in de Eredivisie gespeeld he ...
De verdediging hoeft zelfs geen uitleg en de doelmannen (de beste doelman in Spanje en 'één van de betere' in Engeland ...

12 september 2013 om 12:23

Ik ben het helemaal met je eens over de selecties en dat België beter is, daar is geen twijfel over. Met de loting ben ik het eens dat jullie het zwaarder hebben, vooral met Kroatië alleen jij zegt dit: Op het moment van de loting trof België bijna telkens de zwaarst mogelijk (lees: hoogst geplaatste) tegenstanders per pot.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Kroatië zat in pot 1 en was 7e van de 9.
Servië zat in pot 2 en was 8e van de 9.
Schotland zat in pot 4 en was 6e van de 9.
Macedonië zat in pot 5 en was 7e van de 9.
Wales zat in pot 6 en was 1e van de 8.

Als jullie echt de hoogst geplaatste tegenstander zou loten dan was dit jullie poule geweest: Spanje, Frankrijk, België, Bulgarijë, Armenië en Wales.

Juist met Kroatië en Servië mag je in pot 1 en 2 van geluk spreken.

Maar jullie verdienen het wel, goede selectie, goede resultaten en momenteel staan jullie terecht boven ons. Het is voor ons te hopen dat we alsnog in de top 7 komen en anders hopen dat de Fifa de andere regel gaat gebruiken zodat we alsnog in pot 1 terecht komen.

Edit: Qua ranking voordat de kwalificatie begon:
Pot1: Nederland beter dan Kroatië
Pot2: Turkijë beter dan Servië
Pot3: België beter dan Hongarijë
Pot4: Roemenië beter dan Schotland
Pot5: Estland beter dan Macedonië
Pot6: Wales beter dan Andorra

Vind het dus allemaal wel mee vallen. Alleen Kroatië zit bij jullie in de poule en dat is een veel beter land.

12 september 2013 om 12:59

Turkije is niet beter dan Servië roemenië is niet beter dan schotland en estland is niet beter dan macedonië laten we nou niet doen omdat we schandalig gelijk hebben gespeeld tegen dat estland opeens een geduchte tegenstander is.

schotland spelen bijna allemaal in de premier league

macedonië heeft pandev

en servië heeft subotic vidic ivanovich tadic djuricic mitrovic etc etc

12 september 2013 om 13:14

De Belgen kunnen na 10 jaar opgekropte frustraties over misgelopen kwalificaties eindelijk eens feest vieren en meepraten over internationaal voetbal. Probeer ze dat plezier nou niet te ontnemen.

12 september 2013 om 13:14

Jij kan wel vinden dat Servië, Schotland en Macedonië beter zijn maar dat is jouw mening. Ik ben het daar trouwens niet mee eens en de ranking geeft ook iets anders aan. Schotland kan wel veel spelers uit de Premier League hebben en Servië dat soort spelers maar ze presteren beide belabberd.

12 september 2013 om 13:32

klopt wat je zegt. op het moment van de trekking (juli 2011) stonden de landen in poule a niet al te hoog op de ranking. maar de punten worden berekend aan de hand van de ranking op het moment van spelen. en belgië heeft nu eenmaal het geluk gehad om elk land te ontmoeten op het moment van hun hoogste ranking:

wales 45
kroatië 9*
servië 33-36
schotland 56-50
macedonië 73-73

waar nederland met andorra en het gelijkspel tegen estland toch wat punten laat liggen:

turkijë 35
hongarijë 37
roemenië 46-31
andorra 201-205
estland 89-85*

belgië heeft na colombia dit jaar de meeste punten gehaald vandaar de enorme stijging op de fifa ranking. en voor nederland tellen de behaalde punten van het wk 2010 maar voor 20 meer mee vandaar de terugval.

12 september 2013 om 15:33

das geen mening maar een feit.

Tuurlijk hebben België en Nederland evenveel gewonnen in hun poule, maar België tegen hoger gerangschikte teams...dus dat levert meer punten op...
Trouwens, een dik jaar geleden stond er een oefenmatchke op het programma in Brussel en we weten allemaal wie daar de winst en dus de punten genomen heeft... Juist ja, de Belgische amateurs..;-)

12 september 2013 om 13:00

Ja dat was een oeffenpot dus levert niet mega veel op, tevens kwam Nederland net terug van het teleurstellende EK, de spelers zaten allemaal in een dip.
Dus hecht daar geen waarde aan.
Ik zou wel eens Nederland in topvorm(qua resultaat) tegen Belgie willen zien.
Het Nederland van 2008 of 2010 tegen het huidige Belgie.
in 2008 speelde Nederland echt geweldig voetbal, overklaste de wereld en vice wereldkampioen(italie en Frankrijk) dat waren nog eens resultaten.
Echter verlies je dan weer van Rusland.

12 september 2013 om 13:45

Heb je gelijk in. Het Nederland van toen was een ploeg op het toppunt van hun kunnen, ùmaar nu is het net iets minder. Die generatie is over hun hoogtepunt heen en de nieuwe staat er nog niet helemaal Feit isdat zo'n lijst de weerspiegeling zou moeten zijn van de huidige waardeverhoudingen en dan is het niet zo onwaarschijnlijk dat België flink gestegen is en Nederland een paar plaatsjes gezakt. Zo letterlijk moet dat ook allemaan niet genomen worden, wat is het verschil tussen het zesde of achtste beste land ter wereld? Geluk van de dag?

Dit slaat nergens op, die hele lijst is onder invloed van alcohol opgesteld ofzo.. Belgie is al jaren lang niet meer aanwezig op een eind toernooi, dus waarvoor hebben ze Nederland dan ingehaald? Die punten moeten toch over de jaren heen komen.. Dus wil je zeggen dat België die punten in minder dan 1,5 jaar heeft verdient? Belachelijk

Ja dat krijg je als je graag tegen ploegen als België, Duitsland en Portugal wilt oefenen. Geheel onnodig met het pret elftal van Oranje want daarmee kun je tot aan maart 2014 best oefenen tegen Luxemburg, Ijsland of Finland. Dan haal je wel gewoon punten. Van Gaal had de ranking dus helemaal zelf in eigen handen en heeft het zoals wel vaker verziekt. Een val van de 2e naar de 9e plaats of lager is aan zijn eigen oefenprogramma te wijten.

12 september 2013 om 13:09

een oefenprogramma telt maar marginaal mee.

Nederland is op dit moment nog altijd de nummer 2 van de wereld. De Fifa ranking gaat nergens over, het WK is het enige dat telt. Wat betreft de Belgen die roepen al 10 jaar dat ze zo talentvol en goed zijn, voorlopig hebben de Belgen zich nog niet geplaatst voor het WK. Nederland en Italië hebben zich geplaatst dat zijn dus nu de sterkste teams van Europa op dit moment.

Overigens als Colombia of Uruguay tegen Brazilië speelt worden ze ook van de mat geveegd dus ook dat soort teams staan veel te hoog/laag. Die ranking slaat helemaal nergens op hoe mooi iedereen het ook kan uitleggen. De Fifa zou de ATP eens om advies moeten vragen.

12 september 2013 om 16:08

belgië heeft net als Nederland 22 op 24 in de poule... In een zwakkere poule zou je met die cijfers dus geplaatst zijn

Het Nederlands elftal heeft afgelopen wedstrijden tegen zwakke tegenstanders best slecht gespeeld, maar probeer jezelf daar maar eens voor op te laden als speler als voor de week erna Champions League of wedstrijden tegen sterke clubs op het programma staan. Ze hebben wel bewezen ervoor te gaan als het echt moet, ze speelden een sterke slotfase tegen Estland.

We hadden na het EK al buiten de top 7 moeten liggen, dan hadden we ook tegen sterkere ploegen uit moeten komen voor de WK kwalificatie. Had je de kans gehad om weer beschermde status te verdienen, nu kost een gelijkspel tegen Andorra (overigens terecht) je status op een vervelend moment. Uruguay volg ik niet, maar België is op dit moment minstens gelijkwaardig aan Nederland.

Tweet van Michel Abbink (nusport):
"het is nog helemaal niet zeker dat Fifa kijkt naar FIFA-ranking bij loting. Wordt pas vlak voor loting bepaald."

Ja, Louis van Gaal. Wat een F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H-E prestatie dat Nederland zich als eerste Europese land wist te kwalificeren voor het WK. Een duikeling op de ranking geeft maar eens duidelijk aan hoe fantastisch de prestatie weer is. Het Nederlands voetbal staat qua clubvoetbal beroerd ervoor, ook het nationale keurkorps heeft er in jaren niet zo slecht voor gestaan.

Voor de Fifa ranking tellen resultaten uit 2013 voor 100%, 2012 voor 50%, 2011 voor 30% en 2010 voor 20%..

Nederland verliest dus veel punten die in 2010 tijdens het WK en de EK-kwalificatiereeks erna. Vandaar

Ik denk niet dat kroatie en colombia zoveel beter zijn dan oranje op de dag dat het wk begint in brazil

je kan Nederland toch niet vergelijken met België ?
Rode duivels zijn klasse beter

Haha, amusant topic hier. En dan zouden het de Belgen zijn die altijd geobsedeerd zijn met de Nederlanders...jaja

Binnen 2 jaar ergens tussen plek 20 en 30 .

Zullen ze expres een oefenwedstrijd hebben georganiseerd tegen Colombia?

Wassen neus lijst.

De fifa wil voor haar verkoopcijfers graag de boel wat in de war schoppen en nu is belgie hot omdat ze een paar goeie spelers in engeland hebben spelen. De belgen zijn jaren niet op toernooien aanwezig geweest en nu staan ze ineens top van de wereld, dat bestaat toch niet. Het is een ranking van niks. En als je wereldkampioen wil worden zal je van iedereen moeten winnen ook van de betrekkelijk sterke landen.

12 september 2013 om 22:35

Ja de Fifa heeft de rekensleutel voor de lijst speciaal aangepast zodat de Belgen stijgen.
Daaraan ligt het en niet aan het feit dat België net als Spanje maar 1 wedstrijd van de afgelopen 13 wedstrijden heeft verloren en 10 gewonnen.

Dat Nederland op het EK alle wedstrijden verloor en dit jaar heeft gewonnen van Andorra, China en India heeft er natuurlijk niks mee te maken.

Belgie is zeker wel beter dan Nederland. Belgie heeft gewoon een veel talentvollere lichting deze jaren dan Nederland. Op elke positie heeft Beglie wel betere spelers dan Nederland heeft. Zelfs a;s je kijkt naar hoeveel Belgen er in een topteam spelen en hoeveel nederlanders dan spelen er meer Belgen op topniveau

De lijst maakt niet veel uit. Nederland komt wel weer in de top 7 de kwalificatiereeks..
Winst op Turkije en Hongarije leveren weer punten op.

Tevens zijn nog niet al die andere landen zeker van het Wk.
En ook al komen we niet in de 1e pot, dat maakt niet uit. Want als je in pot 1 zit, kan je alsnog Uruguay, Frankrijk en Mexico loten.

De basiself van België en Nederland zijn vergelijkbaar, maar de Rode Duivels zijn in de breedte gewoon veel sterker. Bij Oranje spelen de wisselspelers bij Ajax, Feyenoord, Norwich,... Terwijl bij België nog spelers van Zenit, Tottenham, Chelsea en Liverpool rond lopen. Als bij Nederland Robben en Van Persie geblesseerd zijn komen ze in de problemen, of gaat Schaken Robben vervangen. België daarentegen vangt de afwezigheid van Kompany en Hazard moeiteloos op in een veel moeilijkere poule.

kans op een sterke tegenstander als je geen groepshoofd bent geworden. als je iets wilt bereiken moet je daar niet eens op letten. en net of het voor het nou interessant is of nl bv. bij belgië kom en dat zij groepshoofd zijn of dat ze bij belgië komen en nederland is groepshoofd!!

Best wel raar. Ik dacht dat Nederland het enige land was dat tot de wedstrijd tegen Estland geen punten heeft gemorst.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren