Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB start onderzoek naar overtreden regels bij transfer Guus Til naar PSV

Laatste update:

28 voetbalclubs in de EU maken zich mogelijk schuldig aan overtreding van sancties tegen Rusland, waaronder de Nederlandse clubs PSV en NEC, zo meldt onderzoeksplatform Follow the Money. De Eindhovenaren namen Guus Til in de zomer van 2022 naar verluidt voor drie miljoen euro over van Spartak Moskou. Dit zou tegen de regels zijn geweest. De KNVB gaat nu onderzoeken of de Europese sanctieregels tegen Rusland zijn overtreden.

PSV loopt nu het risico ‘op enige manier’ sancties te hebben geschonden, blijkt uit internationaal onderzoek onder leiding van Follow the Money. PSV legde anderhalf jaar geleden drie miljoen euro neer om zich te verzekeren van de komst van Til.

Een transfersom betalen aan Russische clubs is echter in strijd met de sancties tegen Rusland. De transfer van Til vond plaats enkele maanden na de grootschalige Russische invasie van Oekraïne.

Reactie PSV
Jaap van Baar, de financieel directeur bij PSV, is door Follow the Money om een reactie gevraagd. “Geen van de stakeholders bij Spartak Moskou stond op de zwarte lijst. We deden niks verkeerds”, laat hij weten.

Geen van de betrokken eigenaren of bestuurders bij Spartak Moskou staat op de EU-sanctielijst, maar toch kan de transfer van Til voor PSV nog een vervelend staartje krijgen. De eigenaar van Spartak Moskou, de oliemaatschappij Lukoil, staat namelijk wél op de Amerikaanse sanctielijst.

“Dit is ook relevant voor Europese clubs zoals PSV, omdat Amerikaanse sancties ook van toepassing zijn op bedrijven en personen in het buitenland", schrijft Follow the Money. "De Verenigde Staten verwachten dat ook buitenlanders zich aan hun sancties houden zodra er een verband is met het land – bijvoorbeeld als er Amerikaanse bedrijven bij betrokken zijn, een Amerikaans bedrijf sponsor is of als er Amerikaanse infrastructuur wordt gebruikt”, aldus het onderzoeksplatform.

KNVB
Ook de KNVB zit volgens het onderzoek ‘mogelijk in de knel’. “Door het geld van PSV, bedoeld voor Spartak Moskou, te beheren, is de KNVB met haar bank onderdeel geworden van de transactie. Zo dreigt ook de Nederlandse voetbalbond in de problemen te komen met het deposito-verbod van de EU. Veel clubs beweren ‘toestemming’ te hebben van de FIFA, maar die laat weten dat het naleven van sancties de eigen verantwoordelijkheid van clubs is."

NEC
Ook NEC loopt alsnog risico op sancties. De Nijmegenaren lijfden afgelopen zomer Lars Olden Larsen in. De Noorse vleugelaanvaller kwam naar verluidt voor circa 325.000 euro over van FK Pari Nizjni Novgorod. NEC weet nog niet hoe en of het geld over gaat maken naar Rusland.

De Eredivisionist is over de betalingsafhandeling in gesprek gegaan met het ministerie van Buitenlandse Zaken, zo geeft NEC aan. “Pas op het moment dat er een akkoord komt vanuit het Ministerie kan er een betaling worden gedaan. Ook bij het Ministerie zal nogmaals een check worden gedaan op de personen die tekenbevoegd zijn/bestuurder zijn bij Novgorod. Vooropgesteld dus: er is nog geen betaling verricht aan Novgorod.”

Hoe en waar NEC in de tussentijd het geld van de transfersom houdt, wilde de woordvoerder niet vertellen tegenover FTM. Ook niet of de club het geld bij de KNVB heeft ondergebracht.

Reactie KNVB
De KNVB gaat nu onderzoeken of er eventueel regels zijn overtreden. “Op grond van UEFA-regelgeving mogen clubs geen schulden bij andere clubs hebben”, laat een woordvoerder van de voetbalbond weten aan het Algemeen Dagblad. “Tegelijkertijd gelden de sanctieregels die partijen in bepaalde situaties verbieden aan Russische clubs te betalen.”

”Om clubs te helpen te voldoen aan de UEFA-regelgeving, is het op aanwijzingen van de UEFA mogelijk een bedrag van gelijke omvang (tijdelijk) te betalen aan de nationale bond, zodat een club geen voordeel heeft van het niet kunnen betalen van de Russische club.”

De KNVB benadrukt 'naar eer en geweten' te hebben gehandeld. “De sanctiewet- en regelgeving is erg complex en aan verandering onderhevig. Mocht er onverhoopt toch iets strijdig zijn met de EU-sanctieregels, dan zullen wij uiteraard in actie komen om dit te voorkomen”, aldus de zegsman.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hoorde t net. Benieuwd naar de reacties....Vind het zelf onzinnig allemaal en vrij kansloos. Zeker die spelers, die moeten toch weg kunnen daar? Maar las heel vaak heel veel afkeurende geluiden vanuit bepaalde hoeken hier, dus benieuwd hoe die er nu in staan.

12 december 2023 om 09:26

Eigenlijk ben ik het met je eens dat het niet uitmaakt. Spelers moeten weg kunnen en wat mij betreft volgt er niet eens een straf.

Wel is er oneerlijke concurrentie geweest als andere clubs zich wel aan de voorwaarden hebben gehouden en daarom een speler heeft laten lopen.. (Los van het feit dat ik het niet eens ben met die sanctie/voorwaarden)

Als voorbeeld: Volgens mij had Feyenoord namelijk graag Szymanski overgenomen, maar kon dat door een bepaalde sanctie op dat moment niet. (al is de berichtgeving daar omheen vrij vaag, zou zomaar kunnen dat Feyenoord hem sowieso niet kon of wilde betalen)





12 december 2023 om 09:40

Uiteindelijk zijn daar al meerdere artikelen over verschenen dat Feyenoord gewoon geen 10-15 miljoen wilde neertellen voor Szymanszky. Ook zijn salariseisen waren te hoog, ook al wilde hij graag bij Feyenoord blijven. Nee, uiteindelijk ging het niet om de regelgeving maar dat Feyenoord er simpelweg niet uit kwam.

12 december 2023 om 09:45

Maar ze hadden toch een gelimiteerde afkoopsom van 10 miljoen, maar die clausule liep een week voordat de sanctie werd ingetrokken af, waardoor ze hem niet konden lichten

12 december 2023 om 09:50

Martyn7 heeft gelijk. Het ging om de transfersom (10m) en vooral de salariseisen. Hij is voor bijna 10m naar Fener gegaan.

Een Zakharyan of een Spertsyan hadden wel in Nederland gevoetbald als we niet het braafste jongetje van de klas willen zijn in Nederland.

12 december 2023 om 10:08

Ik ben heel benieuwd naar de evt sancties en ik snap het als de vergelijkingen worden gemaakt met bijv een Szymanski of evt die Spertizan waar Ajax een oogje op had. Als we het dan toch over oneerlijke concurrentie willen hebben, Heerenveen wacht momenteel nog steeds op enkele miljoenen voor Ejuke, maar de Russen kunnen dit bedrag niet overmaken vanwege de sancties…

Maar toch voelt dit als een totaal andere situatie waar een Nederlandse club, een Nederlander uit Rusland haalt, die daar heel graag weg wilde. Dit is eigenlijk de meest logische transfer die je je kan voorstellen tijdens deze sancties. Je zou hier eigenlijk kamervragen over moeten willen stellen.

12 december 2023 om 10:33

Ben inderdaad benieuwd naar de reacties van degene die vonden dat Ajax bij het halen van Spertsyan de oorlogskas van Poetin aan het vullen was. Nu blijkt Psv dus ook mogelijk in strijd met de regels te hebben gehandeld met het aantrekken van Til. Curieuze wending van een verhaal en hebben de heren journalisten bij de Telegraaf gigantisch zitten slapen. Overigens hoeft dit voor mij geen enkel gevolg te hebben voor de stand in de eredivisie. Psv speelt het mooiste en beste voetbal tot nu toe en staat verdiend bovenaan.

12 december 2023 om 10:53

SPetterson PSV heeft al reactie gegeven staat ook in het stuk. Niemand van Spartak stond op de zwarte lijst waardoor zij Guus Til hebben aangetrokken.

12 december 2023 om 11:55

Dat die transfer van szymanski niet doorging kwam wel degelijk eerst door de sanctie. Feyenoord had namelijk al een koop optie en overeenkomst met szymanski gemaakt aan het begin van zijn huur periode. Alleen konden ze die dus niet door laten gaan vanwege de sanctie. Toen die sanctie verliep waren beide opties al verlopen en daarna vroegen beide partijen meer geld en was het salaris het grootste probleem. Toen feyenoord hem huurde kreeg hij iets van 2 miljoen per jaar. Stengs schijnt nu bij feyenoord bruto zo'n 2,5 miljoen te verdienen, dus zo'n bedrag konden ze gewoon betalen en waren ze dus waarschijnlijk eerst ook overeengekomen. Alleen na het verlopen van de opties ging team szymanski meer vragen en dat werd te gek voor feyenoord, in Turkije krijgt hij volgens mij meer dan 3 miljoen.

12 december 2023 om 12:01

Een kennelijk is er nog een lijst volgens hetzelfde artikel Eindtovenaar10. Maar nogmaals voor mij hoeft dit geen gevolgen te hebben. Ik heb mij slechts verbaasd over alle reacties van destijds toen Ajax Spertsyan wilde kopen. Dat was ook gewoon mogelijk maar door hetze van journalisten heeft het bestuur van Ajax er destijds vanaf gezien en zitten we nu met Mikautadze te kijken.

12 december 2023 om 12:09

Eindtovenaar10, jij leest ook alleen maar wat je wilt lezen. Letterlijk eronder staat dat oliemaatschappij Lukoil wel op de sanctielijst staat.

12 december 2023 om 13:49

Op de sanctielijst van amerika, niet die van de EU. Volgens mij is PSV nog altijd een nederlandse club, die dus de europese regelgeving volgt niet de amerikaanse.

12 december 2023 om 16:49

PSV schorsen van Europees voetbal voor komend seizoen is natuurlijk de oplossing waardoor Ajax een vierde plek in de competitie kan pakken en toch nog in Champions League kan komen. Top plan van de UEFA de rijkste clubs beschermen ten koste van alles.... komt dit even goed uit.

12 december 2023 om 20:41

Dat klopt niet, dat is in eerste instantie wel gekomen door de sancties. Daarna toen de clausule was verlopen kwam inderdaad het verhaal wat jij schetst.Maar wel daarbij gezegd dat dat twee verschillende situaties zijn. En de tweede situatie dus geen oneerlijke concurrentie was. En de eerste situatie vooral heel zuur omdat het aankwam op enkele dagen.

13 december 2023 om 09:51

Ajax wilde ook iemand van een Russische club: Eduard Spertsyan van FK Krasnodar. En daar werd door heel veel mensen ontzettend verbolgen op gereageerd. Ajax heeft het uiteindelijk niet gedaan, mede (of voornamelijk) door de sancties.

12 december 2023 om 10:28

Het ergste is dat de Fifa zijn handen er weer eens vanaf houdt, terwijl het een internationale transfer was. Wie keurt het dan goed? Alleen de KNVB? Die moeten de transfer en inschrijving toch ook melden. Je zou als bond een club kunnen ondersteunen in deze door een advies af te geven. Maar nu schuiven ze het snel weer af. Met al die constructies binnen clubs, diverse eigenaren en sponsoren, kan je denk ik nog veel meer ellende opsporen. Maar goed, als het niet mocht, dan is nu de vraag wat de consequenties zullen zijn. Trouwens als je je een beetje verdiept in Follow the Money, zijn ze zelf ook niet vies van een schandaal.

12 december 2023 om 12:45

Gewoon punten in mindering hebben wij als club namelijk ook gehad!

12 december 2023 om 14:51

Liefst 10 punten in mindering dan. Is het ook meteen weer even spannend

13 december 2023 om 14:26

Haha, klopt.
Al vind ik dit wel een ander geval.
Een Nederlandse speler halen voor een gepaste prijs uit Rusland of een constructie om financiële regels te omzeilen.

12 december 2023 om 15:26

Ik zeg 10 punten in mindering, is gelijk de competitie weer wat leuker haha

Zonder gekheid. Dit is heel dubbel. Ene kant wil je niks doen aan de andere kant, is Til daar laten zitten dan beter?

13 december 2023 om 18:41

Til zat daar niet. Alle niet Russische spelers mochten vertrekken waarbij hun contracten werden bevroren als ze elders gingen voetballen. De club buiten Rusland waar de speler ging spelen diende wel het salaris of een overgekomen salaris aan de speler te betalen. De Russische clubs werden hiervan gevrijwaard.

Ik vind wel dat PSV gestraft dient te worden. Haal je minderjarige spelers, wordt je ook gestraft. In beide gevallen hou je je niet aan de regels.

12 december 2023 om 17:20

Als Feyenoorder zeg ik direct 10 punten in mindering brengen

Maar stiekem ben ik het er wel mee eens dat spelers weg moeten kunnen uit Rusland.

12 december 2023 om 10:30

Tellen negatieve records ook?

Koopje die Til, maar 3 miljoen. Zeer bruikbaar gebleken.

Hypocriete bedoeling.. geld over maken naar andere schimmige landen is geen probleem, de regering maakt geld over naar landen die zich schuldig maken aan oorlogsmisdaden.. maar hey dit mag niet.

12 december 2023 om 09:21

Inderdaad..

12 december 2023 om 09:24

Zolang je goede vriendjes bent met de VS kan je eigenlijk alles flikken.

12 december 2023 om 09:31

@youngblood16, dat geldt eigenlijk voor alle supermachten he?

12 december 2023 om 09:24

Klopt, moeten ze ook niet doen. Net als dat er geen geld naar Rusland moet gaan vlak nadat ze een soeverein land binnenvallen.

12 december 2023 om 23:39

Dus ook geen geld voor Azerbeidzjan voor het binnenvallen van Armenië? Dus ook geen geld naar de VS voor het binnenvallen van diverse landen als Iraq? Ook geen geld voor het helpen van de VS met het binnenvallen (zoals de NL)? Etc. Etc. Etc. Ik kan wel zo even doorgaan (helaas)

12 december 2023 om 10:35

Inderdaad. Ik lees dat stuk over Guus Till & PSV: en het zegt: 'het is geen direct probleem', en daar komt het: MAAR door de VS wel.
Wat denkt dat hypocriete VS? (en ja, het gehele Westen en andere landen zijn ook hypocriet)
Net zoals het kopen van Chelsea voor een koopje omdat die Rus weg moest.

12 december 2023 om 10:45

Hypocriete VS, China en Rusland. Elke grootmacht voert controle uit over haar bondgenoten.

12 december 2023 om 13:51

Nr.11

Maar echt. Er is eigenlijk geen probleem, omdat Lukoil niet op onze (EU) sanctielijst stond/staat. Maar nu zou er een probleem zijn omdat ze wel op de Amerikaanse lijst stonden? Dit is een kwestie waar je na vandaag niks meer over hoort.

12 december 2023 om 13:03

Wat je er ook van vindt, als Rusland gesanctioneerd is en Nederland schaart zich achter deze regels dan kan het niet zo zijn dat er voor de voetbalsector andere regels gelden.

12 december 2023 om 14:35

Dan zal dus de overheid zich er over moeten buigen, die kennende wordt het waarschijnlijk een waarschuwing(was dat bij andere bedrijven ook niet zo die nog activiteiten in rusland hadden) Eventueel een kleine boete.
Maar op de ED stand zal het dan weinig invloed hebben als de voetbalsector net zoals de andere sectoren wordt aangepakt.

Dit zal wel met een sisser aflopen. Er word ook door psv aangegeven dat er niks verkeerds is gedaan en denk dat hun juridische afdeling dit wel goed uitgezocht heeft. Maar we zullen zien wat hieruit komt

12 december 2023 om 10:02

Tja die regels zijn zo duidelijk dat je het op meerdere manieren kunt interperteren. De knvb had het goed gekeurd. De fifa ook. Dat de fifa nu iets nieuws zegt is om hun eigen handen in onschuld te wassen. What is new.
Had toen al twijfels of het wel goed was om te doen, maar je haalt een landgenoot terug

Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat PSV 11 punten in mindering krijgt. Maar wellicht meer indien nodig. Vind dit wel beetje dubbel. Prima hoor sancties, maar Guus Til wil waarschijnlijk zelf ook graag een transfer maken weg uit Rusland.

12 december 2023 om 09:39

Meer is ws nodig; laten we dit gelijk goed doen 😆

12 december 2023 om 09:47

Ja als het zo doorgaat misschien beter een puntje of 25 idd.

12 december 2023 om 09:58

Elke wedstrijd die hij heeft gespeeld maar omzetten in een reglementaire 3-0 verliespartij dan?

12 december 2023 om 10:47

Gewoon reglementair degraderen dan maar?

12 december 2023 om 12:46

Ja krijgen andere clubs ook de mogelijkheid hahah, zo is het namelijk ook totaal niet spannend

Als ze fout zaten, zaten ze fout en zal er wel een straf volgen. Maar in zo'n uitzonderlijke situaties neem ik aan dat dit met de juristen van PSV en met die van de KNVB uitvoerig is onderzocht voordat er sprake was van een daadwerkelijk bod / contract.

12 december 2023 om 10:49

Het lijkt me ook dat PSV niet de enige is die hierin (Til transfer) dan iets fout heeft gedaan…. Daar zitten toch allerlei goedkeuringen aan vast, lijkt me…

12 december 2023 om 10:59

Maar zaten ze wel fout ? Je haalt een Nederlander terug naar Nederland. Als het nou een Rus was geweest, zoals bij ons het geval zou zijn geweest, dan was het een ander verhaal.

12 december 2023 om 11:22

Dat was toch een Armenier? Een Rus die openlijk Putin steunt vind ik inderdaad iets anders maar Til, Spertsyan en Szymanski vind ik niet echt schadelijk.

12 december 2023 om 13:21

Dubbele nationaliteit, dus ook gewoon een Rus.

Nou dit lijkt me reden voor minimaal 5 punten in mindering, je kunt het absoluut niet maken om je op welke manier dan ook met Rusland in te laten. Geen enkele andere straf behalve uitsluiting Europees voetbal lijkt me gepast.

12 december 2023 om 09:38

Zie mijn reactie beneden. Twee gedachten over dit bericht, maar toevallig dat ze Lukoil noemen en die pomp is gewoon nog open bij mij in de buurt.

12 december 2023 om 10:06

De gemiddelde straf voor bedrijven die de sancties overtreden is een forse geldboete met mogelijk een gevangenisstraf voor de bestuurder. Dus waarom zou een voetbalclub dan punten in mindering moeten krijgen? Het is immers een verboden zakelijke transactie.

Overigens geldt ook hier het adagium onschuld totdat schuld is bewezen.

12 december 2023 om 10:57

"geen enkele andere straf behalve uitsluiting Europees voetbal lijkt me gepast" Dat zou dan betekenen dat 28 clubs andere clubs hetzelfde lot ondergaan. Beetje overdreven imo.

Nou ben ik heel benieuwd naar de reacties. Ajax moest al punten in mindering krijgen omdat ze alleen maar interesse hadden in een speler uit de Russische competitie.

12 december 2023 om 10:29

Hoeveel punten hebben ze uiteindelijk in mindering gekregen? Op de ranglijst lijken het er wel een stuk of 15 maar heb de officiële berichtgeving daarover gemist

12 december 2023 om 11:22

Ze kregen Maurice Steijn als straf, daarnaast ook nog punten in mindering gaat wel heel erg ver...

Haha die Amerikanen zijn toch vreselijk. Dat mensen hun nog als bondgenoten zien. Zij bepalen alles hier. Als we minder vliegtuigen op Schiphol willen dan steken zij er wel een stokje voor. Zij stemmen als enige tegen een staakt het vuren in Israël. Polariseren heel het conflict met Rusland en Oekraïne. Zelfs hebben ze jarenlang ervoor gezorgd dat IS en De Taliban groot zijn geworden met financiële steun en wapens en dan gaan ze nu dit zeggen?

12 december 2023 om 09:39

Naja, heb liever de Amerikanen als bondgenoot dan China of Rusland. Maar ben het ermee eens dat het kiezen is voor de minst slechte optie.

12 december 2023 om 10:20

Tsja, Europa verkwanseld al decennia haar defensie, want dat is ouderwets ofzo, of geeft liever geld uit aan duurzame genderbenders. Als de reële wereld dan plots niet meer te negeren valt, moet je hopen dat de VS ons weer komt helpen. Maar vreselijk dat ze ons van de Nazi's hebben bevrijd en vervolgens de Communisten buiten de deur hielden. Wat hadden we anders toch veel beter gehad!

What did the Americans ever do for us???!!?111

12 december 2023 om 10:44

Joh als Frankrijk de VS niet had gesteund in hun onafhankelijkheidsoorlog tegen Engeland was het nog steeds gewoon Engeland geweest. Dus eigenlijk allemaal Frans spreken vanaf nu en brie op de boterham.

13 december 2023 om 12:46

Nou ik kan je vertellen dat NL zelf zich van stemmen heeft onthouden . Dus is onze regering nou zoveel slechter dan die van de VS?

13 december 2023 om 15:15

Dat komt omdat op voorhand de perceptie van de meeste mensen in het westen al vertroebeld is. Wij zien onszelf graag als de 'goede' en de andere partij wordt door de media gedemoniseerd. Ondertussen wordt ons landje allang niet meer geleid door de figuren die wij politici noemen maar worden alle beslissingen genomen door Brussel en de VS.

Ik zie het probleem niet, sport en politiek moeten gescheiden blijven klaar.

12 december 2023 om 09:36

Voetbal is alleen veel meer dan “sport”. Kapitalistischer dan voetbal kan het bijna niet worden.

12 december 2023 om 09:46

Ik hoor dit wel vaker. Kun je mij uitleggen waarom dat zou moeten. Zelf ben ik van mening dat sport en politiek niet gescheiden hoeven te zijn. Ik probeer jou kant te begrijpen.

12 december 2023 om 10:37

Zolang clubs, eigenaren, bewindslieden en sponsoren eigendom of onderdeel zijn van overheden of nauwe banden onderhouden met overheden kunnen sport en politiek niet gescheiden worden.

12 december 2023 om 13:23

In de ideale wereld wel ja. In de praktijk is dat gewoon totaal niet zo, denk maar aan de eigenaren van clubs als Man City. Dan hoeven we ook niet te doen alsof het gescheiden is wat mij betreft, en kun je beter de politiek die erin doorwerkt zo goed mogelijk reguleren.

Twee gedachten bij dit bericht: Ja aan de ene kant moeten we ons aan de sancties houden (ook al is de Lukoil pomp bij mij in de buurt gewoon nog steeds open...).

Aan de andere kant: spelers moeten wel weg kunnen uit een land dat verwikkeld is in oorlog. Vanuit het perspectief van de speler is het juist goed dat ze naar een andere club kunnen.

12 december 2023 om 09:43

Jou tweede punt er zijn legio mogelijkheden geweest om zonder geldstromen Rusland te verlaten voor niet Russische spelers

14 december 2023 om 07:03

Speler kon gratis gehuurd worden, diende wel het salaris overgenomen te worden, en contract van speler werd verlengd gelijk aan huurperiode.

Hoe kan het zijn dat een speler door de Uefa / KNVB vrijgegeven wordt terwijl een onderzoek naar bijvoorbeeld de overname van Vitesse zolang op zich laat wachten. Als het echt niet klopt dan mag de UEFA / KNVB zich dit ook aanrekenen.

De VS kan het wel verwachten dat Europa zich hier aan houdt, maar is de EU het ook daadwerkelijk verplicht om zich haar aan te houden? Ik vind het veel belangrijker dat zo'n speler gewoon in een veilig land kan voetballen, dan dat er van die vergezochte regels voor worden gehanteerd.

12 december 2023 om 09:51

Zolang de VS verantwoordelijk is voor de veiligheid van Europa, omdat Europa haar zaken niet op orde heeft, zul je je pootjes moeten laten hangen.

12 december 2023 om 10:17

Amerika? Europa is de buurman van Rusland hoor, we zouden zelf onze buren moeten scherp houden, maar Europa profiteert liever van de Amerikaanse grote schouders, en gooit geld weg aan allerhande onzin.

En Til kon gewoon op huurbasis aan de slag ergens, geen noodzaak miljoenen aan Rusland over te maken

Ik denk dat het weghalen/kopen van nederlandse spelers gewoon mogelijk moet zijn. Dit om andere situaties te voorkomen (denk bij het ergste geval aan wat er gebeurt is met die amerikaanse basketballer). Bij NEC vind ik het een ander verhaal omdat het niet om Nederlandse spelers gaat.

12 december 2023 om 16:18

Geldt uiteraard niet voor elke speler. Van Promes willen wij uiteraard wel dat hij daar blijft.

Andere clubs veroordelen en zelf lekker alles doen wat verboden is.....

12 december 2023 om 11:51

Vind het wel mooi dat ik deze transferzomer met meerdere PSV fans discussie heb gevoerd hier over de mogelijke komst van Spertsyan, daar spraken ze toen allemaal schande van. Ik vond het zelf allemaal wel meevallen, genoeg schimmige dealtjes binnen de voetballerij die vreselijke misdaden financieren, complete selectieve verontwaardiging dit dus. Daarnaast: Nederlandse jongen die terug wil keren naar Nederland. Ook Spertsyan: Armeense Rus die dus niet een droomvervolgstap in zijn carriere kan maken omdat een of andere gestoorde gek die aan het hoofd staat in Rusland besluit het buurland aan te vallen.

Misschien ook nog even Heineken en Shell op de vingers tikken?

Walgelijk wegkruipen voor verantwoordelijkheid. Dat bepaalde mensen niet op die zwarte lijst staan betekent niet dat het opeens een morele deal was. De hele Russische elite verdient aan hun zetbaas Poetin, of heeft zich ingekocht bij hem. Dus ook eigenaren van die clubs.

Spertsjan mocht ook niet toch?😅

Maar gekkigheid. Dit zal echt wel goed uitgezocht zijn. Sowieso zijn de regels altijd vrij interpreteerbaar.

Allemaal paniek om niks.

-5 punten neem ik aan. Staan ze nog ruim aan kop!

Zonder dollen. Ik vind het maar onzin. Ze maken toch niet het geld direct over aan Rusland? Maar aan een Russische club. Het is niet zo dat die miljoenen opeens in Russische wapens worden gestoken, want die wapen zijn ook allemaal wat ouderwetser bij Rusland...

12 december 2023 om 10:44

Het ding is, in Rusland zijn veel clubs deels van de overheid volgens mij. Hoe het bij Spartak Moskou zit weet ik niet, maar bijvoorbeeld zeker Zenit is behoorlijk gelinkt aan Poetin en zijn regime, dan maak je dus wel indirect geld over aan Rusland en de oorlogsmachine daar

12 december 2023 om 11:17

Tsja. Er gebeurd zoveel onrecht op de wereld. Ik bedoel: Israël mag ook zijn gang gaan. Waarom worden clubs van daar niet geweerd uit Europa bijvoorbeeld?

Beetje hypocriet alllemaal.

Ajax was afgelopen zomer bezig met Spertsyan. Daar kon de RVC niet helemaal mee akkoord gaan, dus heeft men voor de veilige weg gekozen en is hij niet gehaald. Achteraf dus maar goed ook. Al ging ik er van uit dat hij, ook nog eens al niet Russische speler, maar Armeens international, blijkbaar wel gehaald kon worden. Want er werd niet expliciet gezegd dat dat een no go was. Het is wel verwarrend, nu blijkt dat opeens diverse transfers niet hadden gemogen. Waarom niet eerder vastgesteld? PSV zal toch ook wel hebben gekeken naar de regels? Wordt zeker vervolgd. Straks worden alle resultaten van PSV wedstrijden met Til in het veld, nietig verklaard. Dat worden dus, of reglementaire 0-3 nederlagen, of overspelen. Dan moeten er zeker spelers bij om dat vol te houden;-)))

Puntje of 22 aftrek voor PSV dan maar? Sluit niet uit dat ze dan alsnog kampioen worden, maar maakt de competitie in ieder geval weer spannend. Nee zonder gekheid, zal wel met een sisser aflopen, zeker omdat de KNVB de Eindhovenaren volgens mij nog heeft geholpen met deze transfer als ik het goed heb gelezen. Uiteindelijk als Ajacied wel blij dar we dus niet voor Spertsyan zijn gegaan, anders had we dit gezeik nu ook.

Wel mooi dat er nu ineens genuanceerde reacties zijn terwijl Ajax al bloed aan het clublogo had alleen al bij het idee om daar een speler vandaan te halen.

12 december 2023 om 13:19

Tsja, eigenaar van Krasnodar staat wel op de lijst, Spertsyan is een geboren Rus (met Armeense roots) tegenover een Nederlander die gehaald is bij een club waar er geen personen waren op de sanctielijst (op dat moment). Zoek de verschillen ;-)

PSV heeft toch juist gewacht tot het wél weer mogelijk was zaken te doen? Gevalletje, een partij roept wat, denkt zijn gelijk te hebben en er komt een hoop media gezeur achteraan.

12 december 2023 om 11:27

@sergioramoshm, waar staat precies dat PSV "toch juist gewacht tot het wél weer mogelijk was zaken te doen?". Persoonlijk vind ik het allemaal gelul en is het goed dat Til weg is uit dat k#tland. Maar ben bebieuwd of we nu weer net zo'n hetze krijgen onder leiding van onze nationale knuffel Oekraieners Evgenly L. en zijn eega victora K. als tegen Ajax van de zomer....de rechtspersoonlijkheid van Ajax of PSV maakt namelijk geen zak uit voor de sanctie

12 december 2023 om 11:35

Dat meen ik mij te herinneren net als Feyenoord heeft gewacht met een contract aan te bieden bij Szymanski maar hij helaas voor Turkije heeft gekozen.

Wat een onzin die sancties. Laat mensen gewoon vrij om te handelen met wie ze willen.

Beetje vreemd verhaal... Korte tijdslijn:- Juni 2022 president van Spartak stapt op omdat hij op de sanctielijst staat.- Juli 2022 PSV neemt Til over-Augustus (eind) 2022 Olie bedrijf koopt Spartak op.Dan heeft PSV toch niks tegen de sancties gedaan? Of werkt dat ook met terugwerkende kracht? En hoever kan je dan teruggaan?Edit: net het stukje beluisterd en het gaat dus om een tweede betaling die problemen kan opleveren. De eerste betaling is goed gelukt (1.5miljoen) maar de 2e niet en dat zou het probleem zijn. Van hieruit verder speculatie mijnerzijds, maar het lijkt er dus op dat de 1e betaling prima is gelukt, maar doordat zij overgenomen zijn door een team dat WEL op de sanctielijst staat de 2e betaling niet gedaan kan worden. Er zijn 14(?) teams die zaken hebben gedaan zonder ook maar iets te onderzoeken en tegen het embargo,zijn ingegaan, maar de rest ofwel ongelukkig ofwel door een samenloop van omstandigheden. De KNVB trad op als een 'deposito houder', maar ook zij konden natuurlijk niet weten dat Spartak een andere eigenaar zouden krijgen

Dit is dus de reden waarom nog geen nederlandse club in de markt was voor quincy promes?

Mar vervolgens wel miljoenen naar Rusland sturen voor olie en gas...

Gaat allemaal wel loslopen. PSV heeft voorafgaand aan de transfer overlegd met de KNVB en het is allemaal ook goedgekeurd door de UEFA en de Fifa. Het enige wat PSV eventueel kan gebeuren, is dat er sancties opgelegd worden m.b.t. het zaken doen met Amerikaanse organisaties.

"amerikaanse sanctielijst". Kijk uit naar de dag dat deze zelfbenoemde wereldleider eens afstand neemt van het wereldtoneel en zich bezighoudt met de ellende in eigen land ipv van het corrumperen van de rest van de wereld. PSV heeft gewoon juist gehandeld.

OK, alle punten behaald in de Eredivisie 2023-2024 met Til (op enig moment) in het team worden weer in mindering gebracht. PSV staat nu op 0 uit 15, het kampioenschap tussen Feyenoord, AZ, Twente en Ajax wordt nog retespannend

Het is maar echt waar je over kan zeuren!

Dus omdat Amerika Lukoil op de zwart lijst heeft staan en sancties.. verwachten ze dat de hele wereld daar naar leeft... moet niet gekker worden. Als het aan mij lag had Nederland gewoon neutraal zich opgesteld en niet mee bemoeit.. maar wie ben ik in dit geval...

13 december 2023 om 15:21

China politiek bedrijven en alleen maar naar jezelf kijken is je oplossing? Daar zijn we wel iets te klein voor hoor. Of je belastingen gaan volledig omhoog omdat we collectieve zorg over (onder andere) defensie zelf moeten gaan organiseren. Dat kan toch helemaal niet. En dit soort 'landjepik' gaat zich gewoon uitbreiden als je niks doet en je kop in het zand steekt. Finland, Letland, Estland en Polen waren dan gewoon de volgende. Want ook die landen zijn volgens Rusland legitieme satelietstaten. Aan de andere kant van de wereld zie je China afkijken wat er gebeurd, want die willen Taiwan hebben. Dus niks doen was voor hen ook een vrijbrief geweest. Soms moet je gewoon ergens voor staan en verder kijken dan alleen jezelf.

Ingewikkeld verhaal, maar mijn haren gaan recht overeind staan als ik lees: "de Verenigde Staten verwachten dat ook buitenlanders zich aan hun sancties houden zodra er een verband is met het land – bijvoorbeeld als er Amerikaanse bedrijven bij betrokken zijn, een Amerikaans bedrijf sponsor is of als er Amerikaanse infrastructuur wordt gebruikt”
Het zijn de Amerikanen die zich er aan dienen te houden, de rest van de wereld is nog steeds semi-onafhankelijk en soeverein. Zodra je je beweegt op Amerikaans grondgebied treedt de Amerikaanse wet in actie, daarbuiten zijn er verdragen. Verwachten is een totaal verkeerd gekozen woord in dit stuk lijkt mij. Afspraak is afspraak en tot in de puntjes geregeld zijn hier van toepassing en dat dien je met Amerikanen absoluut te doen, anders "sue-en ze je as s"

Dus je mag geen schulden hebben bij een andere ploeg, maar je mag ook geen transfersom overmaken naar Russische ploegen. Hoe kun je dan in godsnaam een speler aantrekken? Of had Til noodgedwongen zijn periode in Rusland moeten uitzingen. Dat lijkt mij weer juist in strijd met allerlei andere regelgeving.

Bij Vitesse duurde het KNVB onderzoek bijna 1.5 jaar. Ben benieuwd hoe lang het onderzoek voor PSV gaat duren.

Dus PSV en NEC gaan nu mogelijk gestraft worden voor het halen van een speler voor een relatief goedkope prijs. Alleen omdat ze een Russische werkgever hadden??

Bij PSV halen ze een Nederlander terug uit Rusland zelfs.. Zou ze een bloemetje sturen als ik de KNVB was.

Even zonder alle "leuke" straffen die hier genoemd worden....wat zou een echte reeële straf kunnen worden ? Iemand een idee ?
Punten in mindering zal het niet zijn, alleen geld straf misschien ? Ik kan me niet voorstellen dat een Amerikaanse sanctielijst ervoor kan zorgen dat een Europese club punten in mindering gaat krijgen.

13 december 2023 om 16:10

Ik denk dat alleen een boete haalbaar is. Als er natuurlijk al een straf van komt. Ernstigste geval een ban voor 1 window om spelers te halen. Maar verder kan ik me ook niet voorstellen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren