Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ajax werd door de meester als een kleuter in de hoek gezet’

Laatste update:

Ajax begon de groepsfase van de Champions League met een 1-1 remise tegen Paris Saint-Germain, maar een voorbode voor een goed vervolg is het niet gebleken. Drie weken geleden was daar het enigszins teleurstellende gelijkspel (1-1) tegen Cypriotisch kampioen APOEL Nicosia en dinsdagavond maakte Ajax een vrij machteloze indruk in Camp Nou. Barcelona boekte een 3-1 overwinning op de Amsterdammers.

/

Na drie groepsduels heeft Ajax pas twee punten, maar zorgwekkender dan dat is misschien wel dat het er dinsdagavond geen moment in zat tegen Barcelona. Ajax heeft geen groei doorgemaakt ten opzichte van een jaar geleden, toen er in Catalonië met 4-0 werd verloren. Dat constateerde Frank de Boer kort na de wedstrijd al in zijn analyse. De ochtendkranten in Nederland zagen ook dat Ajax zwaar te kort kwam op bezoek bij de Spanjaarden.

Het Algemeen Dagblad stelt dat Barcelona de Amsterdammers voor rust voorbij liep, alsof ze er niet stonden. “Achteloos bijna, op het vernederende af. Ajax werd door meester Barcelona als een kleuter in de hoek gezet. Het durfde niet en het vocht niet. Alsof F’jes het opnamen tegen A-junioren”, oordeelt de krant, die de vergelijking trekt met Real Madrid-Ajax (4-1) in december 2012.

/

De Volkskrant vond Ajax ook ondermaats en pikt Niki Zimling eruit als zwakke schakel. “Juist hij, als 29-jarige een nestor in dit Ajax, blonk uit door onzorgvuldigheid. Hij verving als defensieve middenvelder Nick Viergever, die vanwege de blessure van Nicolai Boilesen als linksback nodig was. Zimling leidde de 2-0 in, door zomaar in te leveren bij Javier Mascherano. Andrés Iniesta zag Lionel Messi al gaan, Jasper Cillessen kon een doelpunt net niet voorkomen. Er waren 22 minuten gespeeld, de wedstrijd was dat trouwens ook.”

Trouw ten slotte zoomt in op de beslissing van Luis Enrique om zowel Neymar als Messi al relatief vroeg naar de kant te halen. De trainer van Barcelona zei zelf dat hij dat risico wel durfde te nemen en dat hij het zo weer zou doen. “De wissel van het koningskoppel na een uur, uit voorzorg, maakte de krachtsverhouding pijnlijk duidelijk”, schrijft de ochtendkrant. “Ajax toonde veel te weinig scherpte en teamgeest om de speelse thuisploeg in bedwang te houden.”

Zie jij Ajax overwinteren in de Champions League?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hadden de kranten dan verwacht dat Ajax wel eventjes over Barcelona zou heen walsen? Als je een beetje realistisch bent is 3-1 een volledig logische weerspiegeling van de verhoudingen tussen beide ploegen.

22 oktober 2014 om 08:29

3-1 wel ja, maar het werd alleen 3-1 omdat Barcelona medelijden had met Ajax. Het had ook 7-1 kunnen zijn

22 oktober 2014 om 11:51

Ja Jensiehh, ik denk echt dat zo'n Messi dat enorm zielig vind voor die jongens in Amsterdam en dat ze even niet aan het doelpuntensaldo dat ze misschien nog wel nodig hebben maar aan Joel uit Velserbroek. Doordachte comment man! Toppie.

22 oktober 2014 om 12:20

wat hij daarmee bedoelt is dat als barca gewoon eventjes doorzette dat ze wel 7-1 hadden kunnen winnen. Pedro op de paal op een positie dat niet zo kunnen mogen, iniesta lobje terwijl hij em er ook in kon knallen. Munir schieten van afstand in een 3 vs 2 counter, etc. Als ze echt moesten dan lagen die er allemaal in, maar zoals je zag aan de vroege wissels dan zag je dat Barca zich allang bezig hield met de clasico.

25 oktober 2014 om 13:09

Lees maar even de comment van T.alcantara11, dat is precies wat ik bedoel. Tuurlijk bedoel ik niet letterlijk dat ze medelijden hadden, maar je begrijpt toch hoop ik wel wat ik bedoel.

Ajax werd helemaal van de mat gespeeld, 3-1 was geen goede reflectie van het spelbeeld en dat kwam alleen doordat Barça het wel prima vond.

Dus ik zeg: goed doordachte reactie man! Heel geinig.

22 oktober 2014 om 08:30

Nah, 8-1 was beter op zijn plaats geweest.

22 oktober 2014 om 08:30

Nou. Als je naast de vechtlust kijkt van de spelers van Ajax, dan was 8-1 een volledig logische weergave van het krachtsverschil. Ongekend dat er niet gevochten werd. Knokken ook punten te pakjen. Maar ajax heeft geen knokkers. Spelers die de mouwen opstropen en een stapje meer doen. Vooral Schone en Van Rhijn lieten kopje hangen als barca 4x overspeelde. Wat een flutinstelling zeg

22 oktober 2014 om 08:43

Je hoopt op meer en het is inderdaad teleurstellend dat het ontzag overheerste waardoor het er geen moment inzat. Echter deze was ingecalculeerd, ik kan er bij lange na niet zo zuur van zijn als het onnodige gelijkspel op Cyprus. gelukkig liep het niet uit op een vernedering zoals gisteravond in Rome al had dat inderdaad zomaar gekund.

Dat geleuter over vechtlust en mouwen opstropen vind ik wat gezocht, natuurlijk moet iedereen hard werken maar je moet niet van Ajax verwachten dat ze zich daar opeens als een soort Celtic gaan presenteren. Zou ook dom zijn, dat vraagt een heel andere type selectie en daar ligt simpelweg je kracht niet. Wel hadden ze meer ballen mogen tonen en de kop omhoog mogen houden. Schone was inderdaad dramatisch, juist van hem als ervaren man had ik meer verwacht. Mag overigens bij gezegd worden dat Barca lekker op stoom begint te raken en dat vrijwel elk team de moed in de schoenen zou zakken als ze zoals bij de 1-0 aan de kant worden gezet.

De verschillen zijn gewoon groot en dat Ajax die top niet meer inhaalt is zo klaar als een klontje. De winst is daarachter te behalen, Ajax moet doorgaan op de ingeslagen weg, met een super opleiding gaan we een team op de been brengen dat zich op een goeie dag kan meten met de subtop. Dan kan je met een wat gunstiger loting inderdaad eens overwinteren en doorstoten tot je een van die teams tegenkomt die jaarlijks 250 miljoen in hun selectie pompen.

Dat is ook exact de reden waarom Overmars zulk vakwerk levert en een superdikke bonus verdient: hij ziet in dat daar Maher, Narsingh.of Zyech het grote verschil ook echt niet zouden maken en dat je beter voor jeugd kan kiezen.

22 oktober 2014 om 09:28

Je bedoelt spelers als Kishna die in een wedstrijd waarin ze totaal worden weggespeeld en alle zeilen bijgezet moeten worden, meer met hakjes en panna's bezig is als met zn taken uit te voeren zoals meeverdedigen? Nee daar heb je echt wat aan. Overmars had beter iets van die 100 miljoen kunnen investeren zodat er stabiliteit in het team zat en zodat ajax geen compleet modderfiguur zou slaan.

22 oktober 2014 om 09:44

En hoeveel spelers had hij dan moeten halen en wie? En dan bedoel ik spelers waardoor we wel van barca haddrn kunnen winnen! Precies, ga je met 1 of 2 spelers ook niet redden. Clubs als barca, real enz ga je niet van winnen met enkele spelers. Ja incidenteel een keer, maar dat kan ook zonder miljoenen uit te geven.

22 oktober 2014 om 11:56

Slappe gedoe van die ajaxcieden ik begrijp dat niet. Breek die gasten door tweeen zou ik zeggen. Beetje lef. Misschien hebben die zogehete toptalenten zoals kishna nu eindelijk een beetje door dat ze nog helemaal NIKS waard zijn.

22 oktober 2014 om 13:04

Het gaat toch niet alleen om Barca of Real? Kijk naar de competitie, kijk naar de wedstrijd tegen Hapoel Nicosia... Dat soort potjes mag je gewoon winnen hoor. Maar dan heb je wel een type Van Bommel/Strootman nodig. Iemand die voorop gaat in de strijd en die de mouwen opstroopt en het team op sleeptouw neemt. Je maakt mij niet wijs dat je met 100 miljoen niemand kunt vinden die dat kan. Zelfs als ze Poulsen (ik weet dat die zelf niet wou blijven) meer hadden geboden om te blijven had dat meer toegevoegd dan bijvoorbeeld Zimling of Duarte. Dat is toch niet het niveau dat je als Ajax wilt nastreven en al helemaal niet waarmee je de CL in wilt? Zelfs in de eredivisie komen deze gasten niet bovendrijven in de selectie...

22 oktober 2014 om 14:15

@rnieuwtje, dat vind altijd zo'n slap geleuter! Wij zijn toch geen voetbalbestuurders, hebbe geen scoutingsnetwerk. Maar ok, als je t zo graag wilt horen, neem spelers als bony, tadic en guardado. Die zouden bijvoorbeeld dit ajax al een stuk versterken en ja, ook toen die eerste twee nog in NL speelden. Dus t kan echt wel hoor, spelers halen die je echt versterken.

22 oktober 2014 om 08:43

Hahaha, 3-1 een weerspiegeling? Kom op man. Het had met rust al 4-0 moeten zijn. Ajax heeft 2 aardige kansen gekregen in de hele wedstrijd, Barcelona minimaal 10. 3-1 is juist een uitslag die de verhoudingen totaal geen recht deed, temeer omdat Barcelona het na een uur wel geloofde en er niets meer voor deed.

Ik vond het wel sportief van Barcelona dat Ajax in de laatste 20 minuten ook even de bal kreeg om nog wat aan te modderen.

22 oktober 2014 om 11:09

Dit noem ik wel een behoorlijke vernedering om te janken vandaag

'as Roma werd door de meester als een kleuter in de hoek gezet’ Ik vind de reacties van veel mensen nogal raar. Het komt er eigenlijk op neer dat men vindt dat de CL voor maar enkele clubs is weggelegd. Ik denk dat elke club in de wereld er genadeloos vanaf gaat tegen Barca, Real en Bayern. Dat is toch geen schande? Maar volgens mij bestaat de CL uit 32 teams waarvan Ajax van meer dan de helft normaal gezien zou kunnen winnen. En laat Ajax het nou treffen om 4 jaar op rij 1 van deze 3 te loten.

Ook de beslissing qua investeren in spelers. Stel dat Ajax in 1 klap zijn 100 miljoen uitgeeft dan nog zal dit weinig verschil uitmaken in de uiteindelijke rangschikking. Mede door de salarishuisshouding en het imago van de eredivisie zijn spelers van een bepaald niveau onhaalbaar.

Kortom vind ik dat ondanks het verschil in ervaring en budget de schade gisteren beperkt is gehouden.

22 oktober 2014 om 08:32

Het is geen schande om van barca te verliezen nee maar het is wel een schande om als profvoetballer met zo'n instelling de wedstrijd in te gaan. Jongens als Andersen en Sigthórsson lijken er gewoon geen zin in te hebben. Je kunt serieus beter met 10 man spelen dan dat je Andersen opstelt.

In dit team heb je eigenlijk niemand die de kwaliteiten en het lef heeft om op dit niveau een keer iets te forceren(schone in heel kleine mate). Ajax kan best een speler halen die dit wel (zo nu en dan) kan. Stel in ieder geval een fatsoenlijke spits op, dit is toch echt genant.

22 oktober 2014 om 08:37

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Andersen gisteren nog een van de beteren vond hoor. Een Kishna, Schone en vooral zimling speelden nog een stuk slechter.

22 oktober 2014 om 08:41

Dat zegt dan meer over t spel van die andere drie dan over het spel van Andersen

22 oktober 2014 om 12:24

@henkurt, waar heb jij het over, Sigi is juist degene die 110% geeft elke wedstrijd en Andersen was samen met Cilessen en veltman de enige die naar mijn idee een voldoende scoren. Riedewald viel me trouwens ook positief op.

22 oktober 2014 om 13:06

Dat van Sigi snap ik ook even niet. Werkte ook gisteren keihard maar kwam er gewoon niet aan te pas. Vanaf het middenveld kwam er geen bal door.

22 oktober 2014 om 14:10

Als je die slapjanus van een andersen wilt geven voor gisteren ligt je drempel wel heel laag. En over Sigthórsson.. veel en actief achter een bal aan lopen of fel duels in gaan is niet t zelfde. Dir gast straalt gewoon totaal niets uit. Hoe bijvoorbeeld milik zn lichaam dr in zet bij die goal, hoe vaak zie je kolbein dat nou doen? Hoe vaak doet hij uberhaupt iets om zich te onderscheiden? Vrijwel nooit

22 oktober 2014 om 15:02

Bonsai, helemaal mee eens. Maar Siggy is de standaard zondebok, erg saai aan het worden.

22 oktober 2014 om 15:22

@henkurt, Als jij niet ziet hoeveel talent Andersen heeft dan raad ik je aan om meer op hem te letten tijdens wedstrijden. Deze 'slapjanus' is de meest technisch begaafde speler die ajax heeft en is de enige die met steekballen van 'iniesta' niveau kan geven. Het zit hem vooral in dat ie te weinig lef toont op dit moment, maar aan zijn inzet ligt het echt niet.

En wat Siggy betreft sla je de plank volledig mis. Dat ie zich niet onderscheid klopt maar die gast geeft echt altijd alles wat ie heeft.

22 oktober 2014 om 18:39

Ha ha, als ie echt altijd alles geeft, heeft ie schrikbarend weinig huis. Ojah, dat is ook zo... Nee ff serieus en eerlijk, 'siggy' is toch een zeer beperkte voetballer? Geen spits die Ajax verder helpt. Als je dat wil ontkennen raad ik je aan meer op hem te letten tijdens wedstrijden.

Ik zie af en toe wel dat met de techniek van Andersen niks mis is, bovengemiddeld zelfs maar Bojan had ook een goede techniek. Maar als je geen actie durft te maken, alleen maar op de grond ligt en nooit fatsoenlijk een duel aan durft te gaan zul je nooit belangrijk zijn voor je ploeg. Juist omdat hij met zn kwaliteiten beter zou kunnen irriteer ik me gewoon aan dat slappe gedoe.

22 oktober 2014 om 18:43

Ojah en qua inzet.. als je echt goed naar de wedstrijd hebt gekeken heb je ook een moment gezien waar barcelona een kans krijgt. Een speler wordt vrij gespeeld in de zestien en andersen staat er als enige dichtbij. Wat doet ie... hobbelt als een zak aardappelen naar die speler toe die rustig kan uithalen. Wat nou inzet? Slappe hap, niet willen winnen. Maarja, dat is sowieso wel een probleem in de eredivisie

22 oktober 2014 om 08:34

Pff. Omdat Barca het wel prima vond ja. Als zij net als Munchen gas waren blijven geven had de uitslag nog gênantere vormen aangenomen dan bij Roma.... Een Nicosia deed het in Barcrlona veel beter dankzij een groot portie vechtlust en inzet. Beiden had Ajax niet.

22 oktober 2014 om 11:30

Barca-Apoel 1-0, Barca-ajax 3-1.
Nou had Barca wel verloren vorig jaar in Ams, dus was men voor zolang het nodig was wel even wat gedrevener. ajax had gewoon niks in te brengen gisteren, is geen schande, maar wel dat Milik in de tweede helft liet zien wat er nodig is: inzet, vechtlust en tot het randje gaan, dat deed verder helemaal niemand, op mss Van Rhijn na. De spelers, ondanks alle poeha vooraf, vonden zichzelf voor de wedstrijd al kansloos en klonken als de tegen een KO aanzittende bokser, die zojuist een keiharde uppercut probeert te ontkennen: ik ga geen shirtjes vragen, als ze die van mij willen hebben, dan wil ik wel ruilen, als we top zijn maken we een kans tegen Barca, allemaal flauwekul voor de buhne, als je dan zo speelt tegen het grote Barca. NB een wedstrijd waar niemand verwacht dat je wit, dus zonder druk. Als David tegen Goliath, sjongejonge, amsterdamse bluf, die is er alleen nog maar in woord tegenwoordig bij ajax.

22 oktober 2014 om 08:38

De CL is ook maar voor enkele clubs geschikt. Ajax hoort daar dit jaar bij als kampioen van Nederland. Minder wedstrijden zorgt voor minder saaie potten en 'ingecalculeerde' nederlagen. Ik ga het verlies van Ajax er niet op afschuiven maar lijkt me toch dat als je maar 1 of 2 wedstrijden hebt je er dan toch wel bovenop klapt! Al snap ik echt niet waarom dat nu biet gebeurt... (Qua jagen etc bedoel ik dan)

22 oktober 2014 om 08:44

Ajax normaal van meer dan de helft zou winnen?
Juventus, atletico madrid, Real madrid, liverpool, basel, zenit, bayer leverkusen, benfica, Dortmund, arsenal, galatasaray, bayern, roma, city, cska, barcelona, Psg, chelsea, shalke, porto, shaktar. En dan heb je nog clubs zoals monaco, olympiacos etc. waar ajax ook niet topfavoriet is.
Ik zeg niet dat ajax altijd zal verliezen tegen bovenstaande ploegen, maar er van winnen is zeker niet normaal.
Verder ben ik met je eens dat dankzij salarishuishouding de toppers weggaan uit de eredivisie.

22 oktober 2014 om 09:48

Je begrijpt me waarschijnlijk niet goed. Ik bedoel dat Ajax niet bij voorbaat kansloos is zoals tegen een Real, Barca & Bayern. Tegen PSG was Ajax bijvoorbeeld ook niet kansloos, dat punt was zeker verdiend.

22 oktober 2014 om 09:58

Het zijn 11 mensen tegen 11 mensen, de bal is rond en voetbal is natuurlijk meer dan alleen techniek.

Kansloos ben je dus nooit, maar dat je tegen Barcelona weinig kans maakt als je zo naïef speelt als Ajax gisteren, dat is geen raketwetenschap. En als je dan een trainer hebt die misschien wel een plan B in zijn hoofd heeft, maar in de rust niet verder komt dan 'jongens, even beter jullie best doen', dat helpt ook niet mee.

Ik ben een groot fan van de Boer, juist vanwege zijn standvastigheid als het over de ajax-stijl gaat. Maar je kunt daarin ook doorschieten. Verdedigers die bij balverlies in aanvallende posities blijven staan zodat Neymar en Messi meer dan 6 meter ruimte hebben om een actie in te zetten.

Kansloos ben je dan niet, maar je mag toch wel stellen dat je je kansen dan niet vergroot.

22 oktober 2014 om 11:00

@AJAX-Deurne
Hij begrijpt je helemaal niet verkeerd want jij zegt letterlijk: "maar volgens mij bestaat de CL uit 32 teams waarvan Ajax van meer dan de helft normaal gezien zou kunnen winnen".
De teams die Michielho opnoemt zijn samen al meer dan de helft van de CL en Ajax wint daar echt niet normaal gesproken van.

22 oktober 2014 om 11:20

Begrijpend lezen is toch moeilijk, hij zegt duidelijk "zou kunnen". Ajax kan op een goede dag van clubs als City en Milan winnen. Sterker nog, dat hebben ze al gedaan de afgelopen jaren.

22 oktober 2014 om 16:20

Dan snap jij het ook niet @the Ox #15. Kans maken of daadwerkelijk winnen zit een groot verschil tussen. Echter zijn er maar een paar clubs waar je normaliter totaal geen kans tegen hebt. Dat zijn in mijn ogen alleen Real, Bayern en Barca.

22 oktober 2014 om 08:54

Precies. Vergeet ook niet dat Spaanse subtoppers als Valencia, Athletic de Bilbao en Sevilla ook geregeld met 6-0 op de broek krijgen van Real en Barca.

Het zijn dan ook de Ajaxhaters die zich geroepen voelen om hier te komen smalen. Het zijn altijd dezelfde en het zijn die mensen waarvan hun eigen clubje verliest van laagvliegers uit nietszeggende voetballanden. Waarschijnlijk hebben ze dit nodig om zichzelf beter te gaan voelen.

Sowieso hoort Ajax thuis in de Champions League, zolang Ajax elk seizoen een wedstrijd wint van toppers als Barcelona en Manchester City en niet smadeloos laatste wordt in de poule met drie of minder punten.

22 oktober 2014 om 09:05

Waarom toch meteen weer dat vingertje naar supporters van andere clubs?

Ik ben PSV supporter en ik zeg dat Ajax gisteren helemaal niks in te brengen heeft!!!
Ben ik dan meteen een hater? Of ga je dan meteen weer een reactie plaatsen “ja PSV zou er met 5-0 vanaf zijn gespeeld”?

Je hebt het over haters, ik zou graag de reactie willen zien die hatend is richting Ajax?! Ik zie hier alleen reacties die op waarheid zijn berust! Dus niet meteen in de ”wij zijn Ajax en we worden door iedereen gehaat”-rol gaan kruipen en accepteer dat ook supporters van andere clubs hun reacties mogen geven wanneer Ajax gewoon Totaal niets in te brengen had.

22 oktober 2014 om 10:21

Helemaal eens met Begaaierd. Ik als Ajacied erger me kapot aan andere Ajaxsupporters, die bij een reactie van bijv. een Psv'er, Feyenoorder meteen reageert met: 'maar Wij spelen tenminste Champions League!!11!'. Echt een stel idioten, met een niveau van 0,0.

Jongens, laten we nou gewoon als fans van het Nederlands voetbal Alle Nederlandse clubs die in Europa spelen supporten. Niet meteen kleinerende opmerkingen maken als Ajax/feyenoord/psv verliest, uiteindelijk zijn we er Allemaal de dupe van als Nederlandse clubs slecht presteren in Europa.

22 oktober 2014 om 19:09

Leer lezen, begaaierd. Ik heb het uitsluitend over de mensen met de immer smalende reacties, niet over de rest.

22 oktober 2014 om 09:28

"men " vindt niet alleen dat de cl voor maar enkele clubs is weggelegd , dat is ook gewoon zo.
Of had jij ook maar enigsinds de illusie dat clubs als ajax anderlecht en noem ze maar op ooit de cl gaan winnen?

Als dat zo is dan zou ik een hele luide wekker zetten .

22 oktober 2014 om 09:55

Volgens mij doen er 32 clubs mee aan dit toernooi.

22 oktober 2014 om 10:21

klopt als een bus maar daarvan doen er 28 mee voor spek en bonen.

Maar je beantwoord mijn vraag hier niet mee.

22 oktober 2014 om 16:29

Dat is natuurlijk onzin. Maar goed, ik vind de halve finale halen behoorlijk "meedoen" en dat hebben in een recent verleden Villarreal, Schalke en Lyon nog gepresteerd.

22 oktober 2014 om 16:32

Dat mag jij vinden maar ik zeg je dat het winnen van de cl slechts weggelegd is voor 4 hooguit 5 clubs.

Je zegt dat ajax van de helft van de deelnemers zou winnen.............
Vergeet ook dat maar Apoul was een graadmeter en dat niveau gaat nog net .Al daarboven is te veel.

22 oktober 2014 om 16:42

Dat heb ik niet gezegd.

22 oktober 2014 om 16:48

"maar volgens mij bestaat de CL uit 32 teams waarvan Ajax van meer dan de helft normaal gezien zou kunnen winnen."

Zijn toch echt jouw woorden
Ajax is pot 4 materiaal en pot 4 hoort erbij niet meer niet minder in de cl

22 oktober 2014 om 16:58

Begrijpend lezen is toch lastig voor een 13 jarige. Wat denk je dat het woordje "kunnen" in die zin doet? En ze zitten al jaren in pot 3.

22 oktober 2014 om 18:49

Inderdaad ze zaten al jaren in pot drie .
Met heel veel pijn en steeds groter wordende moeite konden ze zich daarin handhaven .
Voor hoe lang nog?????

Je kan blind positief blijven doen over je club maar feit is dat het met het jaar een grotere achterstand op loopt met dit beleid.

Iedere buitenstaander ziet dat behalve ajaxfans schijnbaar.

23 oktober 2014 om 11:12

Hahaha frustraties menneke? Jij kijkt er maar tegenaan zoals je wil. Ik concludeer dat Ajax de laatste 4 jaar is geklommen van de 35e naar de 25e plek in Europa en doet het daarmee het beste van Nederland. Ik ben inderdaad positief. Oja, daarbij komt kijken dat er een gezonde financiële huishouding is, er grote talenten in de jeugd rondlopen en mensen met verstand van zaken de zaak runnen. Op naar het volgende kampioenschap zeg ik.

22 oktober 2014 om 11:32

Je kan as roma niet noemen want roma had een totale off day en speelde tegen 1 vd de beste teams ooit.

22 oktober 2014 om 16:31

Ajax ook.

2e goal vond ik meer een fout van Andersen. Die stapt niet in. Vond trouwens Andersen sowieso de zwakste schakel. Schone en Kishna die continu overlopen werden aan de zijkant en je staat als verdediging machteloos. Je moet dan keuzes maken en tegen zo'n voorhoede lijkt het alsof je altijd de verkeerde maakt. Zag je bij de 1e goal ook toen v Rhijn naar binnen met de man mee ging en Neymar vrijkwam. Geen verkeerde keuze normaal gesproken en heel normaal dat hij met de man meeloopt maar jah Neymar weet wel raad met deze kansen. Vond het middenveld totaal overlopen worden. Maar goed had me kapot gelachen als het vlak voortijd 2-2 had geworden. Jammer dat die uitval eroverheen kwam waardoor het 3-1 werd. Want zelfs Barça had een slecht gevoel op het einde

22 oktober 2014 om 08:39

De zwakste schakel gisteren was met afstand Zimling. Bij die goal was Andersen ook in voorwaartse beweging, daarom had zimling die bal nooit moeten spelen.

22 oktober 2014 om 08:52

Ik vond Veltman anders ook als een F-je verdedigen weer. En dan theatraal naar de grond gaan en naar het gezicht grijpen als Neymar zich lostrekt en per ongeluk zijn hals/schouder raakt. Nota bene omdat Veltman hem zelf vasthield om een uitbraak te voorkomen.

22 oktober 2014 om 09:47

Heel Ajax stond te verdedigen als F'jes gister. Ze durfden geen duels aan te gaan en toonden veel te veel ontzag. Het was ontluisterend hoe makkelijk barcelona zich er in de eerste helft af en toe doorheen voetbalde.

22 oktober 2014 om 09:54

En zelfs zonder echt te voetballen. Hoe Iniesta in de eerste helft door de verdediging liep om vervolgens de schouder van Cillissen te raken. Dat was gewoon gênant.

Ik schaamde me op dat moment dat ik wel eens naar wedstrijden uit de Eredivisie kijk en me dan vermaak.....

22 oktober 2014 om 10:38

@ Hoppa!

Dat is nog het ergste van allemaal, Barcelona hoefde zich niet eens echt in te spannen. Ajax legde ze geen strobreed in de weg, buiten dat Ajax zich maar blijft richten op iele spelers (die vaak ook niet de grootste zijn) heeft Ajax ook zelden spelers die een echte "over mijn lijk mentaliteit hebben". Wat dat betreft denk ik ook dat er veel betere balans moet komen:

-Tussen karakters, al jaren zijn de spelers gewoon te "lief".

- Een betere balans tussen fysiek sterkere en technisch vaardige spelers, tussen talentvolle spelers en ervaring, al is die laatste voor Nederlandse topclubs moeilijk te bewerkstelligen.

Wat mij nog het meest zorgen baart is dat we dit seizoen op elk niveau dezelfde fouten maken. De Boer hamert er steeds op dat de bal circulatie hoger moet, dat je naar voren moet spelen/verdedigen en dat ze scherper en geconcentreerd aan de wedstrijden moeten beginnen. Ondanks dat hij daar op hamert zijn de spelers maar sporadisch in staat omdat op te brengen, ik vind echt dat Ajax daar iets mee moet doen.

Wellicht helpt een sport psycholoog wel om er achter te komen waarom dit een terugkerend probleem is. Verliezen ten Barcelona kan en mag in de huidige voetbalwereld, alleen de manier waarop dit weer eens is gegaan mag gewoon niet.

22 oktober 2014 om 12:54

@afca_leeds

Dat viel mij ook zwaar tegen gisteren, dat Ajax eigenlijk weinig tegenstand bood. Terwijl ik juist wel gewend ben van Ajax in Europa dat ze net een stapje harder kunnen lopen. Juist omdat Barca zaterdag tegen Real moet, had Ajax moeten testen hoe ver ze konden gaan. Dan scoor je maar eens een gele kaart doordat je iets te hard het duel ingaat, maar dan schrik je barca wel een beetje af.
Nu werden er juist geen duels aangegaan omdat ze overal een stap te laat waren.

22 oktober 2014 om 13:59

Goed kijken naar de herhaling! Hij maakt die beweging pas toen de bal voor hem weggenomen werd. Zimling vond ik ook inderdaad erg slecht spelen hij zou juist dat beetje extra spirit moeten geven als oudere speler

22 oktober 2014 om 18:35

@ Feyr010

Precies, neem nou vorig seizoen. We verloren toen wel met 4-0 maar voetballend gezien was het zo slecht allemaal niet, de jongens probeerde het tenminste. Daar was gisteravond niets van te zien en zagen we hetzelfde lamlendige tafereel wat we ook zo vaak en zeker dit seizoen in de nationale competitie zien.

22 oktober 2014 om 19:02

@afca_leeds

Klopt helemaal, vorig jaar was het beter dan dit jaar. De inzet en vooral de lef ontbrak en zonder dat wordt het helemaal onmogelijk om voor een verrassing te zorgen in Camp Nou. Het is allemaal gewoon te lief.
Dat is precies hetzelfde probleem als Feyenoord had bij Sevilla. Het lijkt wel alsof die over-mijn-lijk mentaliteit in Nederland niet meer bestaat.

23 oktober 2014 om 17:23

@ Feyr010

"het lijkt wel alsof die over-mijn-lijk mentaliteit in Nederland niet meer bestaat."

Hier sla jij dus de spijker ongenadig hard op de kop, in Nederland word er wel steeds gesproken dat we anders moeten opleiden, maar uiteindelijk gebeurd er weinig over de hele linie.

- Nog steeds is Nederland niet in staat om goede verdedigers op te leiden, terwijl hier meer dan tien jaar over gesproken word. Spelers laten (directe) tegenstanders te vaak lopen, positioneren zichzelf slecht, afspraken worden te vaak niet nagekomen en tot slotte vaak in de laatste minuten/seconden nog een goed resultaat weg geven omdat men er in die slotfases te makkelijk er over denken.

- In Nederland nog steeds niet de waarde van fysiek sterkte spelers (liefst met lengte) erkend word. Ook wat betreft dit onderdeel worden we al meer dan tien jaar regelmatig overlopen, omdat de clubs zich nog steeds voornamelijk richtingen op "iele" spelers die vaak ook te klein van stuk zijn.

- Al jaren is het er iets mis met de topsport ,mentaliteit in Nederland. Nationaal, internationaal bij de grote en kleine clubs horen we ook al tig jaren elk seizoen te vaak van spelers dat zij niet "scherp aan de wedstrijd begonnen" , het "niet graag genoeg wilde" etc etc etc.

Tot slotte hebben teveel spelers een slecht concentratie waardoor men vaak niet eens een fatsoenlijke pass over twee meter kan geven. Of de grote hoeveel standaard situaties die beroerd word genomen, al deze zaken moeten op te lossen zijn. In mijn ogen heeft het ook weinig met de miljoenen te maken die men in het buitenland wel heeft.

Ajax heeft al 4 jaar een ploeg die goed genoeg is om kampioen van NL te worden, maar naar CL-maatstaven blij mag zijn met de 3e plek in de poule.

Middelmatige spelers als Zimling, Viergever, Van Rhijn, Moisander, Serero, Kishna, Sigthorsson, Schöne hebben niets te zoeken in de CL. Ze kunnen er gewoonweg niks van op dat niveau.

Als Ajax werkelijk de ambitie heeft een rol te spelen in de CL, moet het op z'n minst de jonge toppers van de NL'se subtop halen in plaats van uitgerangeerde Denen.

Er was geen lef en geen gogme. Totaal overklast worden door Barca. Het was na 10 minuten al duidelijk dat dit een lange en pijnlijke avond zou worden... Van te voren hoor je verhalen van de verdedigers dat je bij Messi vooral niet moet happen en een beweging moet initiëren maar moet wachten totdat hij een beweging maakt. Wat doen we bij de eerste goal? Juist vooral happen en doen wat Messi graag wil. Verder ook stuitend om te zien hoeveel ruimte Neymar kreeg.

Het veldspel was niet goed. Geen moment onder de druk van Barca weggekomen. Zij waren op alle vlakken veel beter. Het was wederom pijnlijk om te zien dat wij figuranten geworden zijn op Europees niveau. Aan de andere kant.. Dat is de realiteit.

Dit zien we elk seizoen weer. Belangrijke spelers vertrekken aan het einde van het seizoen. Dit zorgt er voor dat er andere spelers zijn die moeten gaan opstaan en nieuwe jongens ingepast worden in het elftal. Zo'n elftal moet leren en groeien in hun rol. Aan het einde van het seizoen maken ze dan stappen. Ik hoop dat de komende seizoenen wij onze dragende krachten niet hoeven te laten gaan. Misschien dat er dan stappen gezet kunnen worden.

Maar goed. Dit wisten we vooraf. Het beleid van Cruijff vraagt als supporter zijnde geduld. Het niveau van de jeugdopleiding omhoog gooien doe je niet binnen een paar seizoenen. Daar gaan heel wat jaren overheen voordat je verder kan.

22 oktober 2014 om 08:54

Persoonlijk vond ik het ook wel van ongelooflijke naïviteit getuigen dat Ajax tegen Barca bij balverlies exact hetzelfde doet als tegen bijvoorbeeld een NAC of Roda. Ik snap dat de Boer het typische Ajax spel wil spelen, maar na 20 minuten was toch wel duidelijk dat je daar geen resultaat mee ging halen.

22 oktober 2014 om 09:50

Ben ik met je eens. En ik vind het ook vrij naïef dat je blijft doen wat niet werkt. Bijvoorbeeld elke keer de lange bal spelen op Siggy terwijl die werkelijk waar geen duel wint (maar daarin discrimineert hij niet.. want tegen Nac wint hij ook geen duel).

De aanvallers vond ik ook vrij naïef in de omschakeling. Zij hebben vaak het middenveld en de verdediging laten stikken. Net zoals de verdedigers totaal naïef waren in hoe ze opgesteld werden en hoe ze reageerden. Hoe kan je nou aanvallend opgesteld staan als verdediger als Barca de bal heeft. Hoe kan Messi één pass geven en Neymar 2 a 3 meter ruimte hebben.

Maar goed. Dat zal een mix van leeftijd en kwaliteit zijn.

Het werd door Luis Enrique niet omschreven als een risico.

Daarbij wordt er teveel verwacht van de spelers. Ajax raakt jaar in, jaar uit belangrijke spelers kwijt. Of ze nu kwalitatief beter zijn dan de vervangers of niet, ze hebben meer ervaring en dat helpt op dit niveau om bv niet overdondert te worden.

22 oktober 2014 om 10:29

En dus zeggen mensen terecht dat Ajax ook eens moet durven te investeren. En nee, voordat er weer eenzelfde kinderachtige reactie komt zoals wel vaker op deze site: Dat hoeven geen Messi, Neymar en Ronaldo te zijn.

Ajax heeft volgens velen nog steeds een zeer grote naam in de wereld en moet toch ook zeker ook groot scoutingsnetwerk hebben. Je kan mij gewoon niet wijsmaken dat ze op basis van die 2 aspecten geen spelers kunnen vinden die iets meer ervaring en body hebben of die wat verder zijn in de ontwikkeling zijn.

Het is toch schrijnend om te zien hoe er telkens blij wordt gedaan met die 100 miljoen die schijnbaar ergens geparkeerd zijn en er tegelijkertijd nog geen cent uit kan worden uitgegeven aan de nieuwe ervaren man. Het is toch uitermate pijnlijk dat, er een wisselspeler van Mainz wordt gehuurd met eigenlijk 0,0 noemenswaardige ervaring. Dat is blijkbaar al goed genoeg. Hetzelfde eigenlijk met Milik. Je hebt al jaren geen fatsoenlijke spits meer en dan geef je 2,5 miljoen uit aan een 18-jarige spits die hopelijk over 1-2 jaar die rol op zich kan nemen. Ondertussen zit je voor een andere club op te leiden omdat je een 20-jarige spits bij moet huren die al verder is. Dat vind ik Ajax onwaardig.

En nee, ik heb geen lijstje met haalbare namen die aangetrokken zouden kunnen worden. Daar behoort Ajax zelf een uitgebreid scoutingsnetwerk voor te hebben.

22 oktober 2014 om 11:07

@ Sammerens

Mee eens, het probleem is echter dat de onvrede die er al was onder de scouting alleen nog maar groter is geworden dan dat die al was. Er word nog steeds niet geluisterd naar de scouting, nu geef ik Milik nog het voordeel van de twijfel, maar de meeste scouts waren bijvoorbeeld tegen zijn komst, en zo is dat de laatste jaren wel vaker het geval. Daar komt nog bij dat Overmars alles te duur vind waar de scouting mee op de proppen komt, bovenstaande was de reden waarom een scout onlangs zelf ontslag heeft genomen. Om dezelfde reden heeft in 2010 de Belgische topscout (urbain Haesaert) van Ajax in België ook ontslag genomen en werkt nu voor Anderlecht. Onder het beleid viel ook dat die onvrede bij de scouting eindelijk eens zou worden weg genomen en dat die ook weer serieus genomen zou worden, alleen tot op heden is daar precies het tegenovergestelde gebeurd.

Wat mij ook bevreemd is dat Overmars maar bij hoog en laag beweert dat topspelers niet naar meer naar Nederland komen, daar heeft hij in principe gelijk in dat is een hels karwei. Alleen vervolgens melde hij doodleuk dat hij een topspits had kunnen krijgen waarbij hij achterover had kunnen leunen, maar daar wilde hij dan weer niet aan omdat daar een investeringsfonds bij betrokken was. Als het daadwerkelijk zo´n topper was dan kun je toch gewoon die "uitzondering" maken die Ajax beweert te willen maken als de desbetreffende speler echt wat toevoegt. Uit zijn woorden kon je toch wel opmaken dat het ging om een speler die het verschil zou kunnen maken, het zou toch niet zoveel kwaad kunnen om 1 of 2 spelers via zo constructie te hebben. Je hebt als Ajax zijnde zelf in de hand of je daarin doorschiet of niet toch ?

Overigens vind ik het ook oer vervelend dat Ajax maar ook veel mede supporters het steeds maar doen voorkomen alsof wij structureel grote namen verwachten en dat er grof geld moet worden uit gegeven. Er zit inderdaad een verschil tussen bijna niets willen uitgeven en het doen van onverantwoorde uitgaven. Wanneer we bijvoorbeeld naar de Europa League wedstrijden kijken van Nederlandse clubs zien we bij onbekende tegenstanders toch een 1 of 2 exoten rondlopen die toch wel aardig kunnen ballen, die zeker voor Nederlandse clubs van toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Het gaat er bij mij niet in dat die spelers zoveel moeten kosten of hebben gekost.

22 oktober 2014 om 12:20

Ben het helemaal met je eens. Zeker het stuk dat er een groot verschil is tussen niets uitgeven en totaal onverantwoorde risico's nemen.

Je ziet bij vele clubs inderdaad enkele spelers lopen, vaak inderdaad ook exoten, die zeer aardig kunnen ballen en waar heel wat potentie in zit.

Makkelijk voorbeeld is Red Bull Salzburg natuurlijk. Mane, Kampl en Soriano speelden Ajax compleet kapot en hebben qua transfersommen gezamenlijk in totaal 7,5 miljoen gekost!

22 oktober 2014 om 12:40

Spelers die verder zijn in hun ontwikkeling zijn onbetaalbaar en vaak nog geen garantie ook terwijl ze erg duur zijn. Wij moeten spelers zelf ontwikkelen en razend goed plannen zodat het juiste team samenkomt. Enige wat je naar de toekomst zou kunnen doen is wat betere ervaren spelers halen, dat moet haalbaar zijn, alhoewel Eto'o uiteindelijk ook onhaalbaar bleek.

Milik is gehuurd met optie tot koop en is 20 jaar. Overigens zie ik veel potentie in hem, dat lijkt mij nou juist een prima aankoop. Goed gescout. Zivkovic en Muric vind ik ook prima aankopen, wij moeten nou eenmaal goed plannen en geduld hebben.

Zimling is een breedte opvulling en moet ervaring brengen die Poulsen achter liet. Geen basiskracht maar door blessures van Boilesen en Serero moest hij gisteren spelen. In het vervolg zie ik liever meteen Riedewald dat wel.

Je hebt geen lijstje omdat er gewoon niks haalbaars is wat ook echt wat toevoegt.

22 oktober 2014 om 13:37

Dat is dus bullshit. Daar heb je juist een scoutingsapparaat voor. Verder zoeken dan je neus lang is en slimmer zijn dan de rest. Er zijn legio voorbeelden van (kleinere) clubs die wel in staat zijn goedkope en getalenteerde spelers te vinden die op korte termijn duidelijk van meerwaarde zijn.

Ik geef je nota bene het simpele voorbeeld van Salsburg. 7,5 miljoen betaald voor Mane, Kampl en Soriano. Ajax ontving iets van 15 voor Blind.
3 Spelers voor 7,5 miljoen. Is dat erg duur? Mane is verkocht voor 15 dus die heeft de transfersom voor alle 3 spelers wat mislukkelingen terugbetaald en dan zijn Kampl en Soriano nog in het bezit van de club.

Het is gewoon een misvatting dat alles wat eventueel goed is 'erg duur is'. De makkelijke uitleg om niets uit te hoeven geven. Als je niet verder kijkt dan Scandinavië en enkele Oostbloklanden, waar je spelers staat te kijken terwijl je tussen de scouts van Chelsea, Juventus en Real Madrid ingeklemd staat dan wordt het inderdaad lastig.

VVV wist een Honda en Musa transfervrij op te pikken. Bony koste Vitesse 3 miljoen. Groningen wist Suarez op te pikken voor 8 ton en Tadic voor 1,1 miljoen. Je kan mij niet vertellen dat deze clubs een beter en groter netwerk hebben dan Ajax. Of in een andere gradatie: Shinji Kagawa was gratis opgepikt door Dordmund.

Je laatste zin gaat natuurlijk nergens over. Het lijkt me vrij logisch dat een simpel figuur als ik, die niet verder komt dan zijn eigen club en af en toe een tripje naar Engelse wedstrijden, niet in staat is om even met onontdekte diamantjes op de proppen te komen. Dat geef ik bewust nog aan in een vorige post. Indien dat wel zo zou zijn dan zou een professionele BVO als Ajax zich helemaal onsterfelijk belachelijk maken natuurlijk. Tig scouts over de hele wereld maar Pietje moet de tips geven vanachter zijn pc in Nederland.

22 oktober 2014 om 17:20

Ajax is slimmer want wij halen grote talenten eerder en laten ze wennen aan ons systeem! Denk aan Zivkovic en Muric dit jaar. Ajax denkt dus niet op korte termijn maar vooral op lange termijn, ze werken nu al aan de vervangers van de mensen die er net komen (klaassen bijvoorbeeld). Opleiding staat centraal niet het aankoopbeleid.

Ajax haalt Cillessen, Schone en Milik voor 6 miljoen? Of tadic, honda, musa, suarez en bony het bij ajax zouden maken is maar zeer de vraag. Tenminste of ze een directe stap aan zouden kunnen onder tussenstap. Wil je ook een lijstje met mislukkingen samenstellen? Die zijn er namelijk ook legio neem Teixeira van Groningen.

IK heb de wedstrijd niet gezien maar 3-1 is toch geen echte afstraffing. Kijk eens naar de andere uitslagen van gisteren en ook de ronden ervoor 7-1, 6-1 en 5-0 zijn veel voorkomende uitslagen.
Barca een begroting van 580 miljoen en Ajax 85 miljoen kortom een wereld van verschil daarnaast gaat er bij Barca nog veel geld buiten de begroting om.

22 oktober 2014 om 08:32

Als je de wedstrijd had gezien dan had je gezien dat we totaal overklast zijn en dat 8-0 een betere afspiegeling zou zijn geweest betreft verhouding.

Barca is vooral aan de bal geweest en Ajax had 0,0 in te brengen...

22 oktober 2014 om 08:55

In score was het geen afstraffing, maar qua spel was het echt dramatisch wat Ajax liet zien.

22 oktober 2014 om 09:35

De score blijft hangen, de uitvoering niet.

22 oktober 2014 om 09:39

Dat is onzin natuurlijk. Bij jou misschien, maar bij mensen die de wedstrijd gezien hebben is dat anders. En bij de spelers al helemaal.

Nou 5, of 6-1 zou een beter afspiegeling zijn. Man ze werden compleet van het veld gespeeld.
Volgens mij een complete verkeerde tactiek. Voetballend win je het niet en dan moet er strijd komen en speel je met een stevig middenveld. Kijk naar zimling die geeft een foute pass en blijft daarna gewoon stilstaan en hup een goal. Ze waren teveel onder de indruk.
Hadden ze de beleving of de strijd van Ijsland erin gegooid dan hadden ze misschien nog een kansje plus konden ze dan zeggen dat ze er alles aan hebben gedaan.

Er wordt hier geschreven alsof Ajax (makkelijk) had kunnen winnen??? 3-1 is gewoon een mooi en netjes verlies. Het had makkelijk 10-0 kunnen zijn maar goed. Misschien is dat ook wel het respect van Barca richting Ajax.. Elk jaar vertrekken de beste spelers en moeten er weer nieuwe mensen op staan. Dat kan gewoon niet altijd en dit soort wedstrijden komen ook te vroeg in een seizoen om te kunnen vlammen.

Je hoop gewoon dat de openingsgoal zo lang mogelijk uit blijft. Hoe langer die uitblijft hoe meer kans je hebt dat Barca slordig wordt en dat je zelf misschien een keer kan scoren. Maar toen er na 7!! minuten al gescoord werd (geheel terecht) was het gewoon voorbij. Leuk hoor die broekies bij Ajax maar ze kunnen gewoon niet mee op dit niveau. Als je in de CL wil overwinteren zal je mannen in je team moeten hebben en geen knulletjes (die overigens wel mannelijk worden uitbetaald).

Ajax mag hopen en heel veel bidden voor de Europa League maar zelfs dat zal giga moeilijk worden.

Als je elk jaar je beste spelers verkoopt op de laatste dagen kom je ook nooit verder. Arme Frank, die verdient dit niet. Ik snap dat eeoon niet. Tuurlijk is Man United een droomclub voor Blind, maar je hebt niet alleen met de spelers te maken. Ook met de supporters die zich jaar in jaar uit scheel betalen om Ajax te steunen. Ook met Blind hadden we verloren, daar niet van hoor, maar de manier waarop doet gewoon pijn.

22 oktober 2014 om 08:50

Ik ben altijd de eerste om de loftrompet over de Boer te steken. Ik ben geen Ajacied, maar vind hem een geweldige trainer en ik gun hem een topclub.

Ook vind ik het ergens wel prijzenswaardig dat hij, ook tegen Barca, het echte Ajax-spel wil spelen.

Maar als je dan na 20 minuten ziet dat je volslagen van de mat gespeeld wordt, dat je bij rust blij mag zijn dat het nog geen 5-0 is.... Nou, dan zou je toch een verandering in het systeem mogen doorvoeren. Middenveld versterken, meer man achter de bal. Nu blijft Ajax ontzettend naief staan bij balverlies en dan ga je gewoon naar de klote.

22 oktober 2014 om 09:30

Ben ik het mee eens. Ik ben ook nooit onder de indruk van zijn wissels en het feit dat hij Sighorsson maar laat staan is belachelijk.

22 oktober 2014 om 09:31

Ik vroeg me precies hetzelfde af gister. Waarom versterk je het middenveld niet. Maar dat is Frank. Altijd voetbal willen uitstralen.

22 oktober 2014 om 09:36

Dan ben ik het niet met jou eens. Sigthorsson is geen Ajax spits, maar juist gisteren had je iemand als Siggy nodig. Maar dan had de Boer wel een ander spelletje moeten spelen tegen Barcelona.

Als je het Barca echt lastig wil maken, dan moet je vanuit een verdedigende opstelling spelen en veel minder combinatievoetbal spelen. Gewoon lange ballen en Sigthorsson als aanspeelpunt op aansluitende middenvelders/buitenspelers.

Maar Ajax probeert veel mensen voorin te houden om met snel combinatievoetbal Barcelona te overklassen in balbezit. Tja, sorry hoor, maar dan kun je net zo goed thuisblijven met dit materiaal.

22 oktober 2014 om 15:19

Zoals Hoppa al aangaf, juist Sigthorsson had je gister nodig. Milik heeft bijna een helft de kans gekregen, die gast is niks beter als Sigthorsson en heeft nog meer balverlies het is een meer een schaduwspits.

Ik heb toch grotere nederlagen gezien gisteren. Dit viel wel mee.

De Boer doet net als of hij in barcelona een goed resultaat neer kon zetten...kom op wees realistisch als je niet eens van twente kan winnen..je komt uit een mickey mouse competitie..

Ach, sommige wedstrijden zijn het analyseren ook helemaal niet waard. Barca kwam al heel snel op 2-0 en waren nog voor rust bezig met Real. Geen blessures oplopen en uitspelen.

Toen Ajax in de slotfase nog een doelpuntje mee pakte, zette Barca maar heel even aan om de marge van 2 weer terug te krijgen. Het is eigenlijk nooit een wedstrijd geweest.

Met of zonder poep in de broek had weinig verschil gemaakt ! Je zal maar met Moisander, Viergever, van Rhijn , Veltman, Zimling, Kishna, Andersen en Kolbein de CL in moeten. Alleen Cillissen , Schöne en in potentie Klaasen zijn van Europees niveau , let wel Euro Cup !! Voor de eerste 8 namen is iedere uitwedstrijd in de Nederlandse competitie al behoorlijk lastig. Het kapitaal staat op de bank waar het vroeger op het veld stond. Rijk zijn en toch Armoedig voetballen , jammer !!

22 oktober 2014 om 09:38

Het verschil tussen Barca en Ajax zit hem niet in die 100 miljoen op de bank. Daar koop je misschien 2 spelers voor met het juiste niveau en dan loopt er nog steeds 9 spelers aan absolute rommel rond (vergeleken met Barca).

Dan verlies je ook gewoon.

22 oktober 2014 om 12:35

Veltman en Andersen horen ook zeker in dat rijtje, deden het gisteren uitstekend. Met name Veltman, hij stopte nog een paar gevaarlijke aanvallen. Kishna moet het nog laten zien maar heeft ook wel potentie.

Viergever kan een prima kracht zijn en met Moisander, Zimling en Sigi heb ik het wel een keer gehad. Ik vind dat in ieder geval Denswil de kans moet krijgen als hij zijn contract verlengd.

Dit Ajax heeft veel minder kwaliteit dan een paar jaar geleden. Helaas ziet Frank de Boer dit niet maar ook in de Ned. competitie zie je dit duidelijk. Ook de "talenten" zijn lang niet toe aan ere-divisie niveau.
Geen vechtlust-slechte passing-angstvoetbal en een zeer matige spits die zijn kansen nu wel eens gehad moet hebben.

22 oktober 2014 om 11:23

@ Voetballer 2

Precies, daar is deels onderdeel van het probleem, alleen mag je dat niet zeggen want dan ben tegenwoordig meteen een "nep supporter" die meteen terug zou willen gaan naar het "oude beleid". De Boer verwacht dus dat spelers zoals Klaasen nu de kar gaan trekken, maar dat soort jongens zijn nog volop bezig om zelf stabiel te worden. Dus lijkt het mij onmogelijk voordat soort spelers om die mentor rol op zich te kunnen nemen, spelers zoals Sneijder en van der Vaart gaven later ook aan dat zij op dat moment daar ook nog niet klaar voor waren. Het ontbreken van vechtlust (passie) en een slechte concentratie waardoor men amper fatsoenlijk kan passen is ook al jaren een structureel probleem.

Het ontbreken van die echte "over mijn lijk mentaliteit" moet in het karakter van een speler zitten, dat soort karakter zien we bij Ajax zelden. Het zou daarom ook goed zijn als Ajax zou zorgen of het op zijn minst proberen om een goede balans te vinden qua karakters, want de spelers zijn over het algemeen te "lief". Wellicht zou het goed zijn om er een sport psycholoog bij te halen om uit te vinden waarom de spelers met enige regelmaat blokkeren; want het slordig omgaan met de bal, niet vooruit durven spelen, het hanteren van een tergend langzaam baltempo en het niet scherp aan de aftrap verschijnen zien we ook in de nationale competitie terwijl de Boer daar wel altijd op hamert.

Dit hadden we allemaal wel kunnen verwachten, en barca was gewoon in vorm dus dan heb je als ajax gewoon geen schijn van kans en dat is niks om je voor te schamen.

Wat me wel echt opviel opnieuw, die Zimling. Man man man wat is die vent slecht en wat een vreemde aankoop. Hij heeft 1 helft aardig gespeeld tegen PSG maar verder niks klaargespeeld, en ik snap ook niet waarom hij in de media wordt afgeschilderd als 'nestor' en een man met veel ervaring. Ja veel ervaring klopt wel, maar op welk niveau? Brugge, Mainz, NEC en daarvoor Esjberg, dat zijn vrijwel allemaal mindere clubs dan Ajax, dus ik heb geen idee waarom die vent gehaald is. Je had beter Poulsen kunnen behouden, die was ook niet meer op zijn top maar bracht toch wel even een ander soort ervaring mee.

Ja, het is leuk dat je 4 jeugdige talenten opstelt in zo'n wedstrijd, die het nog vrij aardig deden moet ik zeggen. Maar een tikkeltje naïef is het wel. En ja, ik weet dat Ajax momenteel niet beter heeft dan Kishna, Andersen, Riedewald en El Ghaszi, maar dan is dat een grote blunder van de organisatie geweest, denkende met deze selectie wel te kunnen overwinteren in Europa.

Het is ze te prijzen dat ze jong talent voor de leeuwen gooien, maar dan is dit soort uitslagen volkomen logisch. Mochten ze volgend jaar wederom CL mogen spelen, dan moet Ajax toch écht spelers kopen die al een bepaald niveau en ervaring hebben. En dan heb ik het niet over de Zimlings van deze wereld.

22 oktober 2014 om 12:33

Ik vind het geen blunder, ajax houdt zich vast aan het beleid om in te zetten op jeugd. Met wat uitgerangeerde vedettes hadden we ook dik aan de broek gekregen, spelers kopen? Forget it, komen niet voor 1 tot 1,5 miljoen en niet voor bedragen die financieel te verantwoorden zijn.

Ik denk dat Ajax mits scherp het Barca nog aardig lastig had kunnen maken, maar dat waren wij totaal niet. Op lange termijn indien verantwoord moet de salarispost omhoog dan kunnen we inderdaad een of twee ervaren toppers halen ala Huntelaar en nigel de Jong. Dan ziet het toch heel anders uit.

Cilessen
Van Rhijn
Veltman
Denswil
Boilesen
Klaassen
N. de Jong
Andersen
El-ghazi
Huntelaar
Fischer
22 oktober 2014 om 12:58

Dus jij vindt het geen blunder dat je 4 jaar op rij je doelstelling niet haalt, omdat je geen goede aankopen doet in het begin van het seizoen?

Jij roept om uitgerangeerde vedetten. Dat is iets in het belachelijk trekken om je punt kracht bij te zetten. Maar ik vat het op als iets in het belachelijke trekken om andermans gelijk te verdoezelen.

Niemand zegt dat je spelers van 33 jaar met overgewicht moet halen! En je maakt mij niet wijs dat er geen spelers zijn die voor 1,5 mln per jaar hun neus ophalen! Er spelen bijvoorbeeld in de Bundesliga echt wel spelers in de middenmoot die voor Ajax van toegevoegde waarde zijn en die maar wat graag daar zouden zouden voetballen voor 1,5 mln. Zoals Mulder gisteren al zei, de scouting in Nederland is bij sommige clubs ondermaats en de nadruk ligt te veel op eigen jeugd en opleiden.

22 oktober 2014 om 16:59

Doelstelling wordt gewoon gehaald (kampioenschap), ambitie alleen nog niet en dat is overwinteren in de CL. Ajax moet het niet van aankopen hebben maar van de opleiding, kortom wij hoeven niet veel te kopen.

Ik wil juist dat ajax kwalitatief goede routiniers zoals Huntelaar en Nigel de Jong haalt. Ik heb het niet over 1,5 miljoen maar eerder over 2-3 miljoen, als we dat financieel kunnen verantwoorden.

Spelers zoals Milik? Juist die halen we al! Ajax wil de nadruk juist op de eigen opleiding hebben, dat is ons beleid, of je het nou leuk vind of niet.

Vergeet niet dat dit een uitwedstrijd is voor Ajax. Thuis tegen Barcelona moet makkelijk kunnen winnen met 4-0 zelfs met Messi en Neymar in de basis. Hopen dat Boilessen weer terug is dan moeten we makkelijk kunnen winnen.

22 oktober 2014 om 10:37

Ik zou toch maar stoppen met drinken in de ochtend.

Ajax was zeer matig maar ze hebben ook veel pech. Denk dat Ajax tegen 3 clubs absoluut kansloos is en dat zijn Barca, Bayern en Real Madrid. Al jaren zitten zij met Barca of Real Madrid in de poule.

22 oktober 2014 om 13:05

Wat is dit nou? Je wil wel met de grote jongens spelen, maar liever niet tegen ze, zoiets?

Tegen wie maakt Ajax wel kans? Dortmund? Liverpool? Juventus, Athletico, Monaco, Arsenal, Chelsea, Schalke, Porto?

Als je in de CL door wilt stoten naar de tweede ronde, zul je deze ploegen stuk voor stuk moeten kunnen verslaan. Nou, ik denk dat Ajax op dit moment van geen enkele ploeg uit dit rijtje kan winnen!

22 oktober 2014 om 15:24

Fachten, Rbn heeft helemaal gelijk! Tegen een Porto of Schalke maak je meer kans, dan tegen een Real, Bayern of Barca. Rare geleuter.

22 oktober 2014 om 15:39

Ja natuurlijk maak je tegen Porto meer kans dan tegen Real.
Maar meer betekend niet veel. Ja, je kunt inderdaad in een makkelijkere poule terecht komen. Maar dan nog ben ik van mening dat Ajax met deze selectie het niet zou redden.

Clubs als Redbull speelde Ajax al helemaal zoek. Belanden ze straks in de Europa League zullen ze ook niet ineens tot de halve finale doordringen.

Ajax, maar ook Psv, Feyenoord, Twente, Az etc. Zijn geen Europese top, geen subtop, maar middenmoot.

22 oktober 2014 om 16:01

Ik hoor vaak berichten dat Nederlandse clubs niet meer thuis horen in de CL. Ik wou hiermee aangeven dat het nog wel mee valt. Ajax won bijvoorbeeld van Man City en Man City, de kampioen van Engeland werd zelfs laatste in de poule.

In de Europa League won het van Man United. Met een klein beetje meer geluk gingen zij door ten koste van de grootste club van Engeland.

Dat zijn toch prestaties op zich. Ik weet zeker dat Ajax weer kan verrassen maar dan moeten zij eens wat gunstiger loten.

22 oktober 2014 om 15:25

Rbn, mee eens. Alhoewel je natuurlijk ook niet zomaar van porto wint, maar Real, Barca en Bayern ben je kansloos tegen.

Mijn voorspelling gisteren was 2-0 en dat bij een vroege voorsprong barca er de handrem op zou trekken.

Dat het uiteindelijk 3-1 werd is voor de statistiek.
Barca maakte de 2-0 om vervolgens de resterende tijd van de eerste helft op 50 % uit te spelen.

Na rust ging het zelfs nog een versnelling lager en werden de 3 sterkhouders al snel gespaard door een barca wat nog slechts op 30 - 40 % speelde.

Een grotere vernedering is nauwelijks mogelijk.

Je kan kansloos verliezen maar je kan ook compleet als doetje versleten worden.
Het is geen seconde een wedstrijd geweest en dat zal het ook nooit gaan worden al gooien ze er nog 6 revoluties tegenaan.

Het trieste van het verhaal is nog wel dat ze zelf dachten dat het de tweede helft beter ging..................

Wat een ontiegelijke afgang.
Maar ja wat wil je? Volgens overmars is het de beste selectie sinds jaren.........

Je kan hier uren over discusieren maar als je zimling binnen haalt om daarmee de oorlog te gaan winnen dan vind ik dat een desrespect richting trouwe fans.

Zimling is een parodie op een profvoetballer en zo lang ajax denkt dat het op deze manier de juiste weg ingeslagen is zullen ze nooit en te nimmer meer dan 3 wedstrijdjes cl per jaar spelen .

De CL is een grote poppenkast. AS Roma 1 - 7 Bayern, Chelsea 6 - 0 NK Maribor, Bate Borisov 0 - 7 Shakhtar Donetsk. Zulke grote verschillen maken de CL heel voorspelbaar en eigenlijk ook heel saai. Het zou leuker zijn als er alleen maar wedstrijden zijn van het kaliber Schalke 04 4 - 3 Sporting Portugal, is voor de kijker veel leuker. Maar helaas de balans is zoek in het voetbal, topvoetballers zitten helaas niet verspreid over heel Europa.

22 oktober 2014 om 12:30

Tja dat is hoe het gaat als je dit ongelijke speelveld hebt. Er is weinig fair play aan in Europa op dit moment, tot slot van rekening kopen de geweldige topclubs de subtop en daaronder ook nog volledig leeg.

Ajax had wel wat meer weerstand kunnen bieden maar doet het al heel aardig gezien het budget.

22 oktober 2014 om 12:58

Zie ook niet zo in hoe dit in de toekomst gaat veranderen. De grote clubs in Europa (chelsea, Barca, Real, Bayern) doen alles volgens het boekje. Die clubs verdienen zo verschrikkelijk veel geld in een jaar, dat ze ook veel uit kunnen geven. Financial Fair Play gaat daar niets aan veranderen, want dat is niet op deze clubs van toepassing.

Het is absoluut geen schande om te verliezen. Zeker niet, maar het leedvermaak wordt alleen maar groter als je de voorafgaande dagen blaaskaakjes als Cilissen en Veltman hoort roepen dat ze ,,een kans hebben''. Kansloos verliezen tegen Barca, het kan allemaal, maar of we er nu op vooruitgegaan zijn v.w.b. team. En de horen we die De Boer na afloop weer net doen alsof ze zich in de tweede helft in de wedstrijd hebben gevoetbald. Toen speelde Barcelona inmiddels met Barcelona 3 op 50 procent. Ook niet erg, maar je dan niet weer beklagen over dat je een nieuw middenveld moet ontwikkelen. De speelwijze en tactiek was nou ook niet echt geweldig in de eerste helft. Maar wel weer zeggen dat het het ,,normale Ajax-spel'' is. De realist De Boer begint af en toe wat trainersgezwam te uiten. Niet doen Frank, gewoon jezelf blijven, hoe gefrustreerd ook. En volgend seizoen ,,er niet meer intuinen''. Met Zimling en Viergever kun je echt geen CL-waardig middenveld creeren. Met deze heren is dat op Eredivisieniveau al moeilijk genoeg. En nog even over Cillesen.... Die is echt beter dan zijn voorganger... laat me niet lachen.

22 oktober 2014 om 11:48

100 eens.
De grote fout van het falen ligt bij de trainer.
Ik zit hier reeds lang te herhalen dat deze trainer over en out is.
Zijn gedacht van trainer zijn stampt uit de vorige eeuw.
Hij is de grote fout,hij is niet bekwaam om zijn spelers te motiveren en te gaan voor die banaan.
Ajax werd in de eerste 45 minuten vernederd ala........... R B S.
Gij zijt nog niet geleerd, De Boer.
Uw houds-baarheids-datum is voorbij,ga oprotten man.

22 oktober 2014 om 17:18

Zapperboy, dit is wel heel erg door de bocht en ook niet onderbouwd. Je kunt natuurlijk niet waarmaken dat De boer een slechte trainer is. Daar geloof ik helemaal niets van. Wel is het Ajax te verwijten dat ze ,,ter versnelling'' van de ontwikkeling van jeugdige talenten (het blijft de vraag of dat Ajax-talenten zijn) geen routiniers zijn aangetrokken op CL niveau. Dan moet je niet Zimling en Viergever aantrekken. Dat is haast een brevet van onvermogen voor de scouting en de technische staf. Ik ben het eens dat misschien de houdbaarheidsdatum enigszins nadert, maar De Boer hoeft niet ''op-te-rotten'', die mag met een standbeeld en heel veel respect de Arena verlaten.

22 oktober 2014 om 20:36

peinke,ik zeg nergens dat de boer een slechte trainer is.
Wel dat hij een ouderwetse,niet met zijn tijd mee,trainer is.
Na de wedstrijd kat hij zijn elftal af,dat is laf want hij en niemand anders als hij ,is verantwoordelijk voor dat geleverde spel van zijn elftal. Dat is een bekeken onderbouwing,als ge dat zelf niet wilt zien,ja dan is dit geen onderbouwing.
Laag bij de grond van hem om zo te reageren .
Dan zeg ik oprotten,man,hij is niet bekwaam om een elftal te laten spelen zoals het hoort in de 21ste eeuw.

Het middenveld werd gisteren compleet overlopen. Niet gek. Psv, Twente, Vitesse en Feyenoord hebben een beter middenveld dan Ajax. Als De Boer dan roept dat Ajax oa Mokotjo en Zyech niet nodig heeft omdat Ajax spelers als Andersen en Duarte heeft, schieten bij mij de tranen in m'n ogen. Ook met deze spelers had je verloren van Barca maar had je in de competitie een stuk beter voor de dag kunnen komen. Het zal nog een hele klus worden om tweede te worden om voorronde CL te halen, laat staan kampioen te worden. Ook de uitroep ''zimling stond bij ons al jaren op het lijstje'' is te erg voor woorden. Waren ze dat ''lijstje'' maar kwijtgeraakt...

22 oktober 2014 om 12:25

Dat ben ik niet met je eens. Ik vind het middenveld van PSV beter, die van Twente en Feyenoord gelijkwaardig en die van Vitesse echt minder. De kracht van het middenveld van ajax zal sterk afhangen van de ontwikkeling van Andersen, Serero en Riedewald, Andersen profileert zich sterk de laatste weken op AM. Als hij zo doorgaat heeft Ajax er een prima AM bij die ook wat gevaar en creativiteit brengt.

Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat er spelers op staan op het middenveld bij Ajax, vorig jaar was dat Blind en Klaassen dat jaar ervoor Anita. Kortom wees niet te snel met je oordeel, we hebben het tegendeel vaak bewezen.

Ajax heeft ook nog de luxe dat we Schone op het middenveld kunnen poseren. Ziyech is echt overbodig, we hebben voldoende middenvelders en bovendien zijn de grootste talent in de A jeugd Nouri en van de Beek die beide AM zijn.

Er is wel een punt wat beter zou mogen worden aangeduid: Barcelona had vorig jaar een minder seizoen en is vorig jaar heerlijk gaan inkopen om bij de top te blijven, daar waar Ajax weer nieuwe jonge talentjes moet inpassen.

22 oktober 2014 om 10:23

Want anders had ajax wel gewonnen wou je zeggen? Of wat is je punt? Want al had ajax goed ingekocht en 20 mln uitgegeven aan spelers, dan hadden ze nog niet gewonnen, zeker tegen dit barca niet.

22 oktober 2014 om 10:57

Dat lijkt me een zwak punt.

Barcelona is ook Fabregas, Sanchez en Valdes 'kwijtgeraakt'.
Suarez en Matthieur waren er niet bij. Rakitic en Ter Stegen wel.

Ik denk niet dat je dan kan stellen dat Barcelona gisteren veel sterker was dankzij de aankopen.

Ajax is in feite alleen Blind kwijtgeraakt ten opzichte van vorig seizoen. De Jong heeft vorig seizoen zeer weinig invloed gehad en was er bij de winst op Barca niet bij.

Hele revolutie/nieuwe beleid van Cruijf begon paar jaar terug toen Ajax op zelfde wijze werd weggespeeld door Real. Wat is er inmiddels veranderd? Helemaal niets dus. Ajax uit die tijd had tenminste wat grote namen/ervaren spelers, dit is bijna een beloftenelftal. Wanneer gaat Ajax nou eens groot denken? Er konden dit jaar heel wat goede spelers gehaald worden zoals Ziyech Eto'o Demba Ba Cardozo Malouda enz.

22 oktober 2014 om 12:27

We hadden inderdaad namen/ervaren spelers die veeeeeeel duurder waren, maar niet konden voorkomen dat we er met 4-0 afgingen. Dan boden we gisteren zelfs in slechte doen nog meer weerstand met veel minder geld erin, waardoor we bijna failliet gingen.

Ajax denkt vooral op de lange termijn, de namen die je noemt zijn onhaalbaar en Ziyech is overbodig. Andersen heeft minimaal dezelfde potentie.

Tja, we mogen niet verwachten dat Ajax plotseling Barcelona de baas is. Barcelona is in topvorm en dat bleek gisteren wel. Wat mij tegenviel, is dat Ajax totaal geen moeite leek te doen om tegengas te geven. Er zijn geen vechters, geen mannen die nooit de hoop opgeven. Met het wegvallen van Blind is onze laatste (en enige) bikkel verdwenen en bestaat het elftal weer louter uit jongens.

Er moeten mannen aangekocht worden. Twee, minstens, die de rest ook kunnen opzwepen. Ergens in de zomer was er toch sprake dat Ajax die linksback van Steaua zou overnemen? Zo'n gast hebben we nodig. Iemand die altijd gaat.

Gisteren was gewoon een betere ploeg tegen een mindere.
Barcalona won maar geen verassing te noemen zij weten ook dat als zij de 2 wedstrijden tegen Ajax winnen zij geplaatst zijn voor de 2de ronde.
Het moet ook even meezitten.
Vorig jaar krijg je nog een kans omdat ze geplaatst waren en nu word Ajax op een kinderlijke wijze opzij gezet.
Maar niks om je voor te schamen Barcelona is nou eenmaal 1 van de beste ploegen van Europa en daar is Ajax nog lang niet.
Ik denk persoonlijk dat zij dat ook nooit meer gaan worden daarvoor is het verschil veel te groot.
Tegen PSG word dan wel een punt gehaald maar die speelde ook een beetje op halve krachten.
Het is gewoon beschamend dat Barca er na een uur mee ophoudt zo groot zijn de krachtverschillen.
Dan komt Ajax wel terug in de wedstrijd maar Barca beheerst de wedstrijd nog steeds.
Ik denk dat dit jaar de problemen bij Ajax echter groter zijn dan andere jaren.
Dit jaar ben je meerdere malen in fases en soms hele wedstrijden de mindere ploeg iets wat ik voorgaande jaren niet hebt meegemaakt.
De wedstrijden tegen Feyenoord, Pec, Vitesse, Psv, PSG en Twente zijn daar een voorbeeld van voorgaande jaren had Ajax nog wel de kracht om dit soort wedstrijden toch een beetje gas terug te geven in de mindere periodes maar nu lijkt het gewoon nergens op.
Overmars is daar 1 van de redenen van als je ziet wat er de laatste jaren aan kapitaal word vernietigd hou je straks een restschuld over van rond de 20 miljoen.
Zivkovic speelt niet en dan met het excus dat hij het Ajax systeem nog moet leren wat een onzin. Sigthorsson speelde toch ook gelijk in het eerste elftal.
Het is gewoon zo dat als Zivkovic speelt en Sigthorsson op de bank komt de waarde van Sightorsson in gevaar en zit je weer met extra verlies van 5 miljoen.
Maar nu stappelen de schulden zich op : Duarte ( 2,5 Miljoen) Sigthorsson ( 5 Miljoen) Van der Hoorn ( 4,5 miljoen) allemaal spelers die totaal niks toevoegen aan het huidige Ajax. Dan komen daar Viergever die niet erg sterk speelt bij en Zimling gehuurd maar oke wat een slechte speler is dat dan en dan maar te zwijgen over Andersen die voor 1,3 miljoen is gehaald. Allemaal spelers die je miljoen kosten en dan excl. salaris ik sta versteld. Persoonlijk zou ik al dat geld stoppen in 1 goede speler dan in 5 a 6 mindere spelers. Je bent directeur voetbal en koopt allemaal waardeloze spelers en dan beloon je jezelf met 4 ton bonus omdat de geweldige trainer je kampioen maakt.
Ajax heeft nog veel werk te verzetten aankomende winter om wederom kampioen te worden ik schat ploegen als Feyenoord, PSV en Vitesse hoger in op dit moment.
Ik zeg op dit moment!!! Maar ik vertrouw erop dat de Boer het allemaal weer goed maakt en dat Marc voor een vreselijk beleid wederom 7 ton aan salaris meepakt.
--

Wat onvermeld blijft is dat Ajax eigenlijk op 4 punten staat. Apoel Nicosia kreeg een punt cadeau van de scheidsrechter (zoals gewoonlijk!). Want naast het vaste gegeven dat Ajax altijd de zwaarste poel loot weet je ook van tevoren dat ze genaaid worden door de arbiter in minstens één wedstrijd. Barcelona uit moet je gewoon vooraf als verliespunten boeken, niets aan de hand, behalve dan het timide gedrag van veel spelers.

22 oktober 2014 om 11:19

Als je in pot 3 zit loot je nu eenmaal twee zware, betere tegenstanders. Zo zit het nu eenmaal in elkaar. Dit is de CL, de competitie waarin geen enkele Nldse club meer serieus genomen wordt. Voor een club als ajax zijn dit de wedstrijden van het jaar, voor Barcelona slechts opwarmertjes. Daar begint het toernooi pas voor in de knock-out fase.

22 oktober 2014 om 11:47

Kijk gewoon eens naar een aantal andere groepen; groepen A,c, en D zijn gewoon een makkie in vergelijking met wat Ajax al 5 jaar voor de kiezen krijgt. Dat PSG in pot 2 zit is lachwekkend, dat is een zware kandidaat voor de titel. En Ajax pakt thuis gewoon een punt tegen hen, om vervolgens in Nicosia weer bestolen te worden.

22 oktober 2014 om 12:11

Tja maar ajax loot wel vrij zware poules in de CL, Real en Barca loten wij al 5 jaar achter elkaar en dat zijn de nr. 1 en 2 in de uefa ranking. Vaak hebben wij ook nog een lastige uit pot 2, vorig jaar was dat iets minder met Milan en toen waren we er ook meteen heel dichtbij. Hadden we veel pech met Balotelli, die onterechte strafschop.

Het hoort erbij en we leren er wel veel van, spelers ontwikkelen zich wel goed bij Ajax, alleen we moeten ook een keer oogsten.

Ik zie nu nadrukkelijk Veltman, Klaassen, Andersen en El-ghazi opstaan, dat is wel erg knap dat er elk jaar dit soort spelers opstaan.

22 oktober 2014 om 12:12

Klopt, dat verschil is groot, maar daar kun je niet vanuit gaan. Als je zelf in pot 3 zit, moet je ervan uit gaan dat je heel zwaar gaat loten. Als je dan een keer geluk hebt is dat mee genomen, maar dat mag je niet als uitgangspositie zien.

Verder kun je heel sporadisch een punt of zelfs 3 punten pakken tegen ploegen als Psg of Barca. Zoals Psg die een 1-1 prima vinden in een uitwedstrijd of een Barca dat toch al geplaatst is en zich ook niet meer zo zeer wenst in te spannen omdat het toernooi voor hen na de poule pas begint. Als je zelf dan meer dan top bent kun je stunten, maar ook dat is niet echt waar wij de winst moeten halen als Nederland.
Wij moeten de punten niet pakken tegen dat soort ploegen, maar eerst eens winnen van ploegen uit Noorwegen, Oostenrijk, Oekraïne en Kroatië. Dat is momenteel al lastig zat.

22 oktober 2014 om 12:19

Eens, het is CL dus je kunt dit verwachten. Ik vind dat Ajax het heel aardig doet tegen de topclubs, vooral het uitschakelen van Man City was erg knap, ook zie ik wel een licht positieve trend. Vorig jaar tegen Barca echt heel goed gespeeld en dit jaar al tegen PSG prima gespeeld.

Ajax doet het wel aardig tegen de mindere goden, vorig jaar Celtic uitgeschakeld daarvoor Zagreb. Alleen zo jammer dat we het in EL lieten liggen, daar zie ik ons wel serieus kans op maken als we derde worden in deze poule.

22 oktober 2014 om 12:29

@ afcanats,

Als je uit pot 3 komt moet je gewoon de ploeg uit pot 4 verslaan. Zolang je dit niet voor elkaar krijgt moet je niet zeuren over pech of andere zaken.

Ajax begon dit jaar met een 'bonuspunt' tegen Psg. Toch laten ze het weer liggen tegen Apoel. Hadden ze Apoel gewonnen dan leg je ineens een stuk meer druk bij PSG en Barca.
Echter laat je het weer liggen. Tot aan de 87ste minuut van PSG stond je gewoon laatste in de poule na 3 wedstrijden. Gelukkig scoorde Cavani nog zodat Apoel op 1 punt blijft.

Vorig seizoen eigenlijk hetzelfde. Ik heb Celtic hier door velen (nog steeds overigens) afgekraakt zien worden als een matige ploeg uit een slechte competitie. Daar laat je weer 3 punten liggen en daardoor blijf je achter het slechtste Ac Milan in jaren (op dat moment nr 11 of 13 in Italië).

Ik zou dus eens minder kijken naar de ploegen uit pot 1 en 2. Zolang je punten laat liggen bij pot 4 is een enkele stunt tegen die potten niets waard. Zeker niet in de allerlaatste wedstrijd van de poule.

22 oktober 2014 om 12:44

@sammerens

Ik zeur niet! Ik constateer en geef juist aan dat je dat van de CL kan verwachten! Bovendien verslaat ajax al jaren de tegenstander uit pot 4, dat doen we al 4 jaar op rij eentje daarvan was overigens Man City.

Vorig jaar toch 8 punten gehaald, jammer van Celtic inderdaad maar ook erg jammer van de schwalbe en penalty van Balotelli, Ajax was er dichtbij. Je moet gewoon thuis alles winnen en uit een keer gelijk spelen, 10 punten is over het algemeen voldoende.

22 oktober 2014 om 13:15

Sorry, bedoel niet dat jij persoonlijk zeurt. Over het algemeen roepen velen constant van alles over pech en benadelen. Dat bedoelde ik dus wat algemener en niet persoonlijk naar jou toe.

Nou ja, je verslaat dus niet al jaren de ploeg uit poule 4. Je verloor vorig seizoen van Celtic. Tegen City 4 punten was absoluut top, zeker omdat City eigenlijk niet representatief te noemen is voor een pot 4 ploeg. In 2010 werd verloren van Auxerre. Als we dan City even buiten beschouwing laten omdat het een veel te sterke ploeg is voor pot 4 dan betekent dat dus dat je van 4x (dit seizoen inclusief) al 3x niet de volle mep pakt.

Overigens heb je het nu toch nog even over de Schwalbe en Penalty van Balotelli. Je moet dat niet zoeken in pech, maar gebrek aan kwaliteit en ervaring. Van der Hoorn is daar oliedom om zijn handen om de schouders van Balotelli te leggen. Dat hij daar handig gebruikt van maak is wellicht verachtelijk te noemen, maar het is ondertussen wel duidelijk dat op dat niveau dat soort foutjes afgestraft worden. Uiteindelijk heb je ook in een uur tijd niet weten te scoren tegen de middenmoter uit de Serie A die Milan op dat moment was.

22 oktober 2014 om 17:03

@sammerens

Klopt het kan nog beter, maar ook de nummer 4 zijn in de CL geen eitjes, maar dat moet inderdaad beter. En verder wil ik mij inderdaad niet achter pech verschuilen, daar heb je een punt, andersom dwing je geluk gewoon af door bijvoorbeeld in de aanval te zijn.

Je kunt zeggen dat ajax wat ongelukkig is met de arbitrage maar het mag zeker geen excuus zijn.

Het is voor niemand natuurlijk een verrassing dat de krachtsverhoudingen zo weer gegeven worden, alleen zie ik spelers bij ajax lopen die ook het respectabele ajax niveau gewoon niet halen. Zo is het mij bijvoorbeeld een raadsel dat een Zimling bij ajax speelt. Die gozer kan er werkelijk helemaal niets van, heeft gisteren alleen maar uitgeblonken in balverlies en slechte keuzes. Onvoorstelbaar dat die man na 20min nog op het veld stond. Laat dan die Riedewald (wie? ja Riedewald...?!) maar eens aan het grote werk ruiken. Want zo'n potje tegen de absolute top is toch net even wat anders dan invallen in Kerkraden. En om nu te zeggen dat hij het slechter deed dan die prutser van een Zimling? Nou nee...

Wordt een beetje moe van al die negativiteit tegenover Ajax. Allereerst is het volstrekt logisch dat je weggespeeld wordt door een Barcelona in topvorm, zeker als je kijkt naar het verschil in spelersmateriaal. Ajax is elk jaar genoodzaakt de topspelers te verkopen, waar je per definitie een mindere speler(s) voor terugkrijgt. Dus Ajax verwijten dat ze "niet verder zijn dan vorig jaar" is naïef en heel makkelijk proberen te scoren. Vond dat Snoeks dat gister wel mooi verwoordde: "het Ajax van augustus moet steeds weer toe groeien naar het Ajax van mei. En tja, 't is nu pas oktober." En zo is het maar net.

Enige punt van kritiek is dat de portemonnee niet wordt getrokken en de verkeerde spelers worden gehaald. Had bijvoorbeeld Vejinovic/mokotjo i.p.v Zimling gehaald en je had een prima vervanger voor Blind gehad. Dat soort keuzes kan je de technische staf verwijten.

22 oktober 2014 om 12:16

Portomonee trekken heeft weinig zin. Over mokotjo praten is heel makkelijk, toen was er nog geen sprake van dat Blind zou vertrekken. Bovendien zie je nu bv. Riedewald opstaan die anders wellicht geen schijn van kans had, ook Bazoer kan dat.

Aangezien ajax nadrukkelijk inzet op de opleiding is de keuze prima te verantwoorden, Zimling is een korte termijn 'oplossing' net als Poulsen dat was, hij is iemand die een beetje ervaring moet brengen, wat ajax prima kan gebruiken. Viergever is ook slim gekocht vind ik, multi functioneel en doet het prima op VM.

22 oktober 2014 om 12:46

Poulsen had alleen aantoonbaar veel meer ervaring dan Zimling.
Zimling komt over als een slap noodverbandje.

Kijk nou eens naar zijn carrière.
Als je 29 jaar bent en in totaal in slechts 4 seizoenen meer dan 20 wedstrijden gespeeld hebt dan is het niet best. Als die 4 seizoenen dan ook nog eens in Denemarken (2), Nederland en België zijn geweest dan praten we denk ik toch niet over een speler die al het nodige heeft meegemaakt op het allerhoogste niveau.

Dan hebben destijds transfervrije spelers als Wout Brama of Orlando Engelaar in feite nog meer ervaring.

22 oktober 2014 om 12:49

Klopt maar op dat moment was er niks beters te krijgen, Brama, Engelaar of Zimling het is allemaal een pot nat. Zimling is wel de meest fitte van de drie.

22 oktober 2014 om 13:04

Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat er niets beters te krijgen was.

Er waren al lange tijd geruchten dat van Gaal toch echt van plan was om Blind mee te nemen. Ik geloofde er zelf weinig van, maar het lijkt me dat je als club zijnde beter op de hoogte bent en standaard een plan klaar hebt liggen voor het geval dat de interesse concreet wordt.

Als je 15 miljoen ontvangt voor Blind en het enige plan wat je hebt liggen heet Zimling dan is dat onwaardig voor een club die probeert de poulefase van de CL te overleven.

22 oktober 2014 om 17:05

Het plan was in mijn ogen; Viergever kan op Lcv en VM uit de voeten, als Blind vertrekt wordt Viergever de nieuwe VM als Moisander vertrekt wordt hij de nieuwe Lcv.

Zimling is gewoon de vervanger voor Poulsen, niet voor Blind.

Ik heb nog eens rustig de samenvatting terug gekeken. Ajax was de eerste helft echt zo slap en totaal niet scherp. Bij de 1-0 moet je gewoon geel pakken, Klaassen moet Messi vasthouden en niet meer loslaten tot hij ligt. Mist ajax regelmatig die professionaliteit. De 2-0 is echt een drama pas van Zimling zo in de voeten van de tegenstander, vervolgens staat Moisander ook nog verkeerd hij moet de ruimte naast hem dekken dan was Messi niet aan de bal gekomen.

Dan krijg je in de tweede helft 3 prima schot kansen waarvan er geen op goal gaat, dat moet ook gewoon beter (van keer van Rhijn en een keer Klaassen).

Eigenlijk nog niet eens onmogelijk om een punt te halen hier maar dan moet je wel 100 % scherp zijn.

Tja wat moet je ermee. Barcelona heeft een 10x groter budget dan Ajax en kan doorlopend hun selectie beter maken en de beste spelers willen daar niet weg. Ajax moet continue hun beste spelers laten gaan en kunnen er geen betere voor terug halen of minimaal evenwaardig.

22 oktober 2014 om 13:00

Het punt is dat men gewoon behoorlijke transfersommen ontvangt voor de spelers die vertrekken maar dat er slechts een fractie weer geïnvesteerd wordt in de selectie.

En aangezien ze slechts een fractie willen investeren in nieuwe spelers kom je automatisch uit bij matige spelers waarmee je inderdaad keer op keer op kwaliteit inlevert.

Dan moet je wat mij betreft niet zielig gaan doen over het feit dat je goede spelers vertrekken. Je bent zelf niet bereidt om te investeren in een goede oplossing.

En wat schrijft Ajax' huisblad De Telegraaf? Het ergste van alles vind ik dat Ajacieden de vernedering proberen te bagataliseren. In het verleden was dat ondenkbaar. Ajax werd dan door de media en de achterban keihard aangepakt. Cruyff hoor je niet, hetgeen logisch is omdat de club wordt geleid door zijn discipelen. Ik heb grote vraagttekens bij de mensen die het beleid moeten uitvoeren. De scouting faalt en dat geldt (voorlopig) ook voor de jeugdopleiding. Overmars en Jonk zijn m.i. niet geschikt. Tijd voor een grondige evaluatie zou ik zeggen maar nee hoor, Ajax is immers 4 keer op rij kampioen geworden. Deze kampioenschappen strooien zout in de ogen. Onze eredivisie stelt namelijk niets meer voor helaas. De nederlaag tegen Real 4 jaar geleden was de directe aanleiding voor de revolutie. Dit was Ajax onwaardig en mocht nooit meer gebeuren. De revolutie heeft, behoudens de kampioenschappen in onze Mickey Mouse competitie, tot dusve weinig gebracht. Internationaal is de kloof alleen maar groter geworden. Het meest erge is echter is nog dat veel Ajacieden en een clubman als Johan Cruyff kritiekloos zijn. Dit is killing voor een club als Ajax.

22 oktober 2014 om 13:33

Cruijffs verhaal ging vooral over de opleiding en de nieuwe opzet daarvan. Nu beginnen de maanden te komen waar het een beetje duidelijk moet gaan worden of het echt al wat aan het schelen is of niet.

Overmars en co falen op het vlak dat ze heel weinig geld uitgeven aan spelers die de selectie niet sterker maken.

22 oktober 2014 om 17:11

De jeugdopleiding faalt? Ga eens heel snel je mond spoelen en pak een telraam. Ook gisteren speelden er (van Rhijn, Veltman, Klaassen, Andersen, Kishna, Riedewald, El-ghazi) 7 uit de ajax opleiding, het was niet goed maar het niveau verschil is ook groot.

Er breken veel spelers door, zijn 4 kampioenschappen gehaald en er staat meer dan 100 miljoen op de bank. Plus de opleiding wordt gewoon beter kijkende naar de A jeugd. Voor de verandering wil het grootste deel van de supporters nu eens continuïteit en niet constant een nieuw beleid, dat is pas killing, al zouden de huidige beleidsmakers fouten maken, dat kan gewoon. Iedereen maakt fouten en als de organisatie blijft zoals die is zullen ze daar van leren.

@ansjo

Onderdeel van de opzet van de opleiding is dat er meer perspectief wordt geboden, daarvoor moet je dus niet zoveel kopen.

22 oktober 2014 om 19:06

Het gaat natuurlijk om de kwaliteit van de jeugdspelers en niet jet aantal. De kwaliteit is minder dan voor de revolutie. Of wil je beweren dat spelers als Veltman , Van Rhijn, Denswil en Kishna potentiële toppers zijn. Mogelijk Klaassen wel maar ook hij is geen nieuwe Van der Vaart of Sneijder.

Ik denk dat Ajax van geluk mag spreken dat el classico dit weekend is. Als Barca dit weekend tegen een laagvlieger had gemoeten had de eindstand er anders uitgezien denk ik...

Master 1, hou toch eens op man. Die "master" kan je best weg laten in je naam, want zo master ben je niet! Ajax heeft nu een eigen vermogen van boven de 100 miljoen en geld stroomt nog steeds binnen. Het bouwen moet nog beginnen jonge.

22 oktober 2014 om 15:37

Klopt, dat eigen vermogen is opgebouwd door inkomsten uit de Champions League en de verkoop van spelers. Dat eigen vermogen is binnen geharkt met een selectie en talenten die er grotendeels al waren toen Cruyff vier jaar geleden begon te roepen dat het allemaal beter en anders moest. Master 1 schrijft een prima verhaal waar geen speld tussen te krijgen is. De vernedering in Barcelona liet duidelijk zien dat de kloof alleen maar groter geworden is. Wanneer Jol gisterenavond de trainer was geweest had Cruyff/de Groot het spel van Ajax en de trainer met de grond gelijk maakt.

22 oktober 2014 om 17:15

Er zijn duizenden spelden tussen te krijgen, Master is slecht geinformeerd en kent de plannen niet eens. Verder veel generalisaties maar geen concrete argumenten zoals; ik heb grote twijfels, ja leuk maar als je dan zegt de jeugdopleiding faalt dan ben je ongeloofwaardig.

jammer dat ajax niet t geluk had die 2-2 te maken nadat enrique messi en neymar eruit had gehaald. ik weet dat ze voor die tijd al dik achter hadden kunnen staan dus toen stond t geluk wel aan hun zijde. ajax ging ook veel te slordig om met de kansen die ze wel kregen..zoals die van van rhijn en klaassen. maar uiteindelijk prima uitslag als je t vergelijk met de andere uitslagen zoals bv roma

Het was genieten gisteren. Paar goaltjes erbij had wel gemogen. Nu komende jaaaaren mondje dicht over eventuele successen in de CL.

22 oktober 2014 om 17:13

Nee de ambitie blijft gewoon hetzelfde, ik zie ons daarnaast gewoon de EL winnen!

Dit is misschien wel het slechtste Ajax sinds tijden,psv en Feyenoord hadden meer punten gepakt in de cl en meer aanzien gekregen,want dit Ajax straalt werkelijk niks uit, frank is er in 4 jaar niet in geslaagd om Ajax beter te maken of ze aantrekkelijker te laten spelen,het is zo traag achterin en maar eindeloos de bal achterin terug spelen.dit doe je de voetbal liefhebbers geen gunst mee.

Ik begin nu toch wel moe te worden van dat negatieve gedoe: Ja Ajax is kapot gespeeld door FC Barcelona. Vergeten we alleen niet dat Barcelona een van de grootste ploegen van de wereld is? Dan kan het gebeuren dat je in Spanje machteloos bent. Dat kwam vooral omdat Ajax zo tegen Barça opkeek. Stel Ajax liet haar ware spel zien, had Barcelona waarschijnlijk niet zo'n feestwedstrijd gehad. Dan hadden ze zich 100% moeten inspannen voor de winst. Je zag het tegen Psg, die er ook te makkelijk over dachten: die moesten dat uiteindelijk bekopen met puntverlies. Dat kan Barça in Amsterdam ook gebeuren, al ga ik daar eerlijk gezegd ook niet vanuit. Maar moeten wij als supporter van het Nederlandse voetbal Ajax niet steunen? Zij vertegenwoordigt Nederland in de CL de afgelopen jaar, waar Feyenoord, Twente en jammer genoeg ook mijn PSV niet toe in staat was. Wij moeten als een groep achter die club gaan staan in Europa. In het weekend mogen wij weer genieten als zij als concurrent punten verliezen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren