Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Eerste reactie Henk Fraser: ‘Ik pas in het profiel als gekleurde trainer’

Laatste update:

Henk Fraser praat woensdag met de KNVB over het assistent-bondscoachschap bij het Nederlands elftal, zo onthult De Telegraaf dinsdagmiddag op basis van bronnen binnen de voetbalbond. Er zullen verschillende opties worden besproken met de hoofdtrainer van Sparta Rotterdam, die zich als hij 'ja' zegt tegen de KNVB wellicht alleen voor interlandperiodes hoeft te melden. Het is echter niet uitgesloten dat Fraser fulltime in dienst komt en in dat geval zal er met Sparta worden gesproken over een afkoopsom.

Fraser, die bij Sparta tot medio 2024 vastligt, reageert dinsdag tegenover De Telegraaf op de wens van de beoogde nieuwe bondscoach Louis van Gaal om hem in de technische staf op te nemen. "Het zit in de aftastfase. En volgens mij pas ik in het profiel, als gekleurde trainer. Of dat vreemd klinkt? Ach, iedereen weet dat ik totaal niet in dat soort termen denk. Het zal een combinatie zijn van factoren", doelt de Sparta-coach waarschijnlijk op de commissie-Mijnals, door de KNVB in het leven geroepen om de diversiteit binnen het voetbal te vergroten.

Louis van Gaal wil Henk Fraser als assistent bij Oranje

Eerder deze dinsdag werd bekend dat de coach van Sparta Rotterdam serieus in beeld is bij de KNVB.Lees artikel

De beoogde nieuwe assistent-bondscoach geeft toe dat hij het werk bij Oranje graag zou willen combineren met het hoofdtrainerschap in Rotterdam. "Ja, dat zou voor mij eigenlijk wel het ideaalplaatje zijn als ík het voor het zeggen zou hebben. Los van alle belangen of zaken, die ik zou kunnen aanhalen. Ik heb het onwijs goed naar mijn zin bij Sparta. Maar alles wat ik nu zeg, is voorlopig voor mijn beurt spreken", houdt Fraser zich nog enigszins op de vlakte.

Fraser vindt het desondanks een eer dat Van Gaal bij hem is uitgekomen. "Natuurlijk is het geweldig dat een man met de statuur van Louis van Gaal je blijkbaar hoog heeft zitten", zo klinkt het in een interview met het Algemeen Dagblad. "Hij is niet de eerste de beste. Het is niet iedereen gegeven om onder zo’n man te werken. Je kunt je dus voorstellen dat ik heel blij ben met de interesse. Maar het is allemaal nog heel vers. De komende tijd zal blijken hoe het allemaal gaat aflopen."

Henk van Stee, technisch directeur van Sparta, reageerde eerder deze dinsdag al op de interesse van de KNVB en Van Gaal de coach van de Rotterdammers. "Het was nog in de aftastende fase", doelt Van Stee in gesprek met RTV Rijnmond op de eerste contacten tussen de KNVB en Sparta. "Louis wilde weten wat de mogelijkheden waren. Misschien heeft hij wel veel meer kandidaten benaderd. Dat weet ik niet." Van Stee voegde er ook gelijk aan toe dat Fraser zich vereerd voelt door de toenadering vanuit Zeist. Van Gaal heeft tevens Danny Blind op het oog als assistent. Het duo werkte eerder al samen bij Oranje, met de derde plaats op het WK van 2014 als absoluut hoogtepunt.

Henk Fraser zou heel goed bij Oranje passen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zou toch wel absolute bullshit zijn dat Fraser is geselecteerd op basis van het gekleurde plaatje. Het is gewoon een geschikte vent qua kwaliteit. Prima zet om Fraser te nemen (al vind ik hem al te groot om slechts assistent te worden). Etnische afkomst zou toch nooit reden mogen zijn. Of moeten we straks een donkere vrouwelijke trainer krijgen die op vrouwen valt? Past helemaal in het plaatje.

20 juli 2021 om 15:54

Fraser is in eerste instantie geschikt om zijn kwaliteiten. Daarom vind ik commissie-mijnals bijvoorbeeld ook zijn doel voorbij streven. Het uitgangspunt is uniformiteit maar de nadruk wordt juist gelegd op huidskleur.

20 juli 2021 om 15:58

Klopt. Eigenlijk ergens wel grappig dat zulke dingen als zo'n commissie vrijwel altijd het tegenovergestelde bereiken. In vorige artikel hierover werd die commissie ook door een comment aangehaald dat Fraser wel naar voren geschoven zou zijn omdat die binnen het plaatje van die commissie valt. Terwijl, als die hele poppenkast er niet geweest was, er waarschijnlijk niemand over was gevallen en veelal er gewoon vanuit gegaan zou worden dat Fraser op kwaliteiten uitgekozen zou worden ( die hij voor deze rol mijn inziens meer dan heeft). Juist door zulke commissies gaat er gedacht worden in zuilen in plaats van in uniformiteit, snap nog steeds niet dat veel mensen dat niet zien.

20 juli 2021 om 19:48

@Inke, klopt, en dat is zonde. Jaren terug werkte ik bij defensie en toen kondigde de staatssecretaris aan dat er binnen een jaar de eerste vrouwelijke generaal moest zijn. Die vrouw was hartstikke goed, maar had door die opmerking wel het stempel “de vrouw die generaal moest worden”. Echt onterecht. En dat zie je nu ook met Fräser. Hij is gewoon heel goed.

Wel is het zo dat die commissies soms nodig zijn. Het gaat dan allemaal een beetje geforceerd, maar dat is soms nodig, omdat het zonder commissie niet lukt.

20 juli 2021 om 15:55

Inderdaad. En daarom is Fraser geschikt. Hij denkt niet in dit soort termen. Gewoon een goeie trainer met een goeie persoonlijkheid

20 juli 2021 om 15:55

Enkel indien die vrouwelijke trainer voorheen een mannelijke trainer was natuurlijk😉 Grapje natuurlijk! ON: het zou maar erg dat Fraser zijn huidskleur ook maar enige rol gespeeld heeft in deze keuze. Los daarvan is het natuurlijk gewoon een uiterst geschikte kandidaat dus alle ‘positieve discriminatie’ theorieën kunnen meteen de prullenmand in. Topkeuze van Van Gaal en de KNVB!

20 juli 2021 om 16:01

Zondermeer! En inderdaad, een prima vent om erbij te hebben. Of je gaat nu roepen dat een witte man aan het hoofd staat met een donkere assistent. Oelala, dat kunnen we niet maken Thendry!

20 juli 2021 om 15:57

Deze insinuaties krijg je dan als je zo'n commissie opricht. De commissie-Mijnals is echt overtrokken. Naar mijn inziens worden de gekleurde trainers en bestuursleden echt niet achtergesteld als ze net zoveel kennis en kunde hebben. Door dit quotum krijg je alleen maar gedwongen slechte mensen op de verkeerde plek. Oftewel degradatie van het Nederlands voetbal.

20 juli 2021 om 19:51

Je moet het los zien van individuele gevallen, vind ik. Maar als je wat breder kijkt; het aantal gekleurde spelers is al jaren heel hoog. Procentueel veel en veel hoger dan het aantal donkere trainers. Dat is gewoon raar. Zeker in de PL is dat extreem scheef.

20 juli 2021 om 16:10

Helaas is dit tegenwoordig de norm dat ze ook de kleur als factor meetellen. Hij is zeker een geschikte vent qua kwaliteit, zelfs als bondscoach zou hij voor mij een serieuze overweging zijn. Echter dat hij nu als assistent in beeld is, komt voor een groot deel ook omdat ze iemand met een kleurtje zoeken en laat hij nu de beste trainer met een kleur zijn. Het is niet voor niets dat andere prima kerels als Buijs, Jans, Grim, etc. niet in beeld zijn. Ook werd eerst geroepen dat er iemand van kleur bij moest en daar zijn ze dan namen bij gaan zoeken zoals een Gio, Kluivert, Ten Cate, Fraser, etc. Terwijl als je gewoon meteen Fraser noemt ben je wat mij betreft al klaar. Dat is gewoon een zeer gerespecteerde trainer. Ik zou er ook gewoon een beginnend trainer bijhalen als assistent. Maduro bijvoorbeeld, er vanuitgaande dat een Kuijt wellicht niet wil en een van Nistelrooy al terug naar PSV zou gaan. Gewoon fris en een nieuw elan. Heb ik echt geen kleurenpalet voor nodig. Robben als hij interesse heeft zou ik ook prima vinden.

20 juli 2021 om 16:17

Misschien is het ook gewoon nodig om eerst een norm te stellen, en dat dit dan in verloop van tijd (jaren) een automatisme is. Weet niet of donkere trainers per definitie worden gebypasst, maar dan kan een quote een tijdelijke oplossing zijn. Ik had persoonlijk graag Gio gezien, maar die voelde zich helaas al te groot om slechts assistent te worden (wat ik wel begrijp, maar ik zie in hem liever de opvolger van Van Gaal).. Grim en Jans zijn al te ervaren wat dat betreft. out of the box was het voor Seedorf ook geen slecht idee om even echte ervaring op te doen. Die heeft al wat pogingen gewaagd, maar heeft het alleen nog niet aan gekunt. Hoewel de wisselwerking Van Gaal - Seedorf natuurlijk gedoemd was op oorlog :D

20 juli 2021 om 16:25

Volgens mij laat Fraser toch just zien dat je geen norm hoeft te stellen? Ik heb werkelijk nog niemand gezien dit dit een slechte keus vindt? Kwaliteit komt altijd wel bovendrijven. Maar op deze manier dwalen wij alleen meer verder in een mengelmoes van diversiteit boven kwaliteit. Want natuurlijk zal je straks ook hebben dat er perse een blank persoon bij moet ivm de diversiteit. Mij maakt het echt geen fluit uit. Al bestaat de gehele technische staf uit blanke mannen, blanke vrouwen, blanke transgender, zwarte mannen, zwarte vrouwen, zwarte transgenders, homofiele moslims, homofiele christenen enz... Of een mengelmoes hiervan. Zolang de beste er maar staan en er een fatsoenlijk woordje Nederlanders uitkomt. We hebben de laatste jaren toch pure middelmaat gezien bij het Nederlands elftal binnen de technische staf, met een paar uitzonderingen daargelaten. Want leuk dat jij Seedorf noemt, maar die past natuurlijk ook gewoon in het rijtje Frank de Boer en Danny Blind. Niet aan beginnen

20 juli 2021 om 17:15

Ducktaildo in een ideale wereld heb je gelijk. In de echte wereld is het voor sommige groepen nou eenmaal lastiger om serieus genomen te worden, erkenning te krijgen, in de armen gesloten te worden. We weten al lang dat mensen met een andere achternaam minder snel worden geselecteerd. Dat zal best ook in de voetbalwereld gelden, waar het ook ons kent ons is, veel dezelfde namen in het netwerk (hoe kom je anders bij Blind en De Boer uit, iets waar wij het wel over eens zijn). In zo'n wereld, waar kleur dus wel en rol speelt, waar vooroordelen onbewust meewegen en waar bestaande netwerken de dienst uitmaken, is extra aandacht voor diversiteit niet iets wat tegen kwaliteit ingaat, maar wat vaak juist kwaliteit kan opleveren, als het goed wordt ingezet. Je vergroot immers de pool waaruit je selecteert. Niks mis mee.

20 juli 2021 om 17:15

Ik wil best geloven dat Danny Blind een goede assistent trainer is. Maar als hoofdcoach totaal ongeschikt.

20 juli 2021 om 17:21

Leidsehond. 'waar her ons kent ons is, veel dezelfde namen in het netwerk (hoe kon je anders bij Blind en De Boer uit, iets waar wij het wel over eens zijn)'. Heeft dit dan te maken omdat die twee blank zijn, of omdat zij in het netwerk zitten? Jij maakt er nou van dat kleur een rol speelt, maar volgens mij heeft dit er toch gewoon mee te maken omdat Blind en De Boer in dat KNVB kliekje zitten? Het is niet dat zij gekozen worden omdat zij blank zijn? Had Seedorf zich in dat KNVB kliekje gelikt, dan was hij waarschijnlijk ook nog een keer bondscoach geworden? Uiteindelijk is het toch van belang dat je een onafhankelijke sollicitatie commissie hebt en niet ervoor zorgt dat het bestaat uit allemaal vriendjes? Heeft denk ik vrij weinig met kleur te maken, maar eerder met de onafhankelijkheid van de commissie. Zet jij bijvoorbeeld Memphis, Wijnaldum en Van Dijk in zo'n commissie, dan komen zij waarschijnlijk met Ryan Babel aanzetten. En niet omdat die donker is, maar omdat zij hem kennen. En zo kan je ook Frenkie, De Ligt en De Vrij in een commissie zetten dan dan gaan zij ook een vriendje uit het Nederlands elftal naar voren schuiven. Dus selecteren op kleur hoeft toch niet te betekenen dat iedereen even veel kansen krijgt? Want er kan op een zwart of wit vriendje zich bevinden in het vriendjesnetwerk en dan schiet je dus nog geen mm op.

20 juli 2021 om 17:39

Als Memphis en Van Dijk en Wijnaldum met Babel aan komen zetten dan speelt kleur dus toch wel degelijk een rol? Precies zo geloof ik dat het vaak werkt. We selecteren mensen die op ons lijken, op allerlei manieren. Dat mechanisme is al vaak aangetoond, oa met de achternamen en sollicitaties zoals ik schreef. In zo'n context is een onafhankelijke selectiecommissie die ook (!) op diversiteit let een hele goede manier om mensen die minder kansen krijgen, wel serieus mee te nemen in de selectie. Alleen als we ons op zo'n bewuste manier met onze vooroordelen bezighouden kunnen we ze omzeilen. En dan boet je heus niet in aan kwaliteit. Dat laat de casus van Fraser hier wel zien.

20 juli 2021 om 18:59

Niet echt iets nieuws volgens mij hoor, kleur mee laten wegen als norm. De kleur zelf is wel nieuw, maar das een ander verhaal.

20 juli 2021 om 19:14

Jij maakt er van dat kleur wel degelijk een rol speelt als zij Babel kiezen. Ik zie een gewoon 3 mensen die een vriend van hun naar voren schuiven? Ik denk gewoon niet in kleur en ik weiger dat ook te doen. Daarom word ik zo moe van alle 'anti-racisten' die elke seconden van de dag alles op kleur moeten betrekken. Natuurlijk bedoel ik jou hier niet mee, maar bedoel het in het algemeen. En nu laat de casus Fraser niet zien dat je aan kwaliteit in boet, sterker nog ik vind het misschien wel de beste optie ik deze rol, maar zo zal je ook genoeg voorbeelden hebben van personen die kwalitatief minder zijn, maar op een plek worden neergezet omdat zij bepaalde uiterlijke kenmerken hebben. Als je in de jaren 90 iemand had aangenomen omdat die zwart was, dan werd je weggezet als racist. Nou word je onderhand onthaald als held en ga je op voor een Nobelprijs. Ik vind dit persoonlijk geen goeie ontwikkeling, maar ik denk persoonlijk dat deze weg (die wij zijn ingeslagen) nog eens als een boomerang hard terug gaat komen.

20 juli 2021 om 19:56

De vraag is dan hoe je in dat kliekje komt. Dat zijn, helaas, toch vaak mensen die op elkaar lijken. Blanke witte mannen in dit geval. Dat gaat allemaal heel subtiel, maar dat gebeurt gewoon. Ik heb op school en op de universiteit ook altijd blanke vrienden gehad. Pas als vader op de voetbalclub van mijn zoon ben ik bevriend geraakt met Marokkanen. Die wereld blijven makkelijk gescheiden.

20 juli 2021 om 16:34

Westend. Hoe graag ik ook zou willen dat kleur hierin niet meetelt, kan ik mijn ogen niet sluiten voor de ‘ goede bedoelingen ‘ achter bepaalde beslissingen. Het overtal aan gekleurde spelers heeft meerdere keren aangegeven dat het tijd wordt voor een gekleurde trainer. Voor mij de reden dat ten Cate in beeld was maar die is slim genoeg om daarvoor te passen. Frazer neemt nooit een blad voor de mond en weet wat er in de selectie maar ook in de samenleving leeft. Hij heeft zich al bewezen als trainer dus daarover geen twijfel. Dat hij een uitgesproken mening heeft kan Louis weer goed gebruiken. Kan hij zelf op de juiste momenten de lieve opa zijn. Wat de redenen ook zijn, de combi van Gaal/ Frazer een garantie voor discipline. Heel slim gezien van Louis.

20 juli 2021 om 17:16

Daarom is het ook leuk dat Fraser het benoemt en vervolgens aangeeft dat het hem worst is. Hij is goed genoeg. Als hij dan toevallig ook in het diversiteitsprofiel past, prima. Hij is geen token oid hier. Dat weet hij echt wel.

20 juli 2021 om 22:32

Waarom eigenlijk diversiteit op kleur? Ik snap die roep oprecht niet. We zetten daarmee blank bij blank, zwart bij zwart. Alsof we weigeren in te zien dat die groepen onderling al divers zijn.

20 juli 2021 om 17:51

Nou ja, te groot? De beste man is trainer geweest van Ado, ontslagen bij Vitesse en doet het goed bij Sparta. Sorry, maar dan ben je zeker niet te groot voor een rol als assistent voor Oranje. Nu lijkt Fraser me wel geschikt hoor, daar niet van. Echter draven we nogal door als we 'm nu al gaan omschrijven als de opvolger van Van Gaal. Oranje is wel even wat anders dan de ploegen die hij onder z'n hoede heeft gehad.

Dat dan net deze quote er uit gepikt wordt..
Ik zou ontzettend voor de komst van Fraser zijn, wellicht zelfs om hem na Louis te kunnen doorschuiven. Ben altijd erg gecharmeerd geweest van zijn aanpak.

20 juli 2021 om 16:00

Inderdaad jammer, de media heeft op deze manier (bewust of onbewust) teveel invloed op de beeldvorming van de gemiddelde Nederlander. Ga maar eens op F1 sites kijken....je schrikt je de pleuris van wat daar momenteel allemaal uitgekraamd wordt, niet in de laatste plaats door stemmingmakerij in headlines.

20 juli 2021 om 20:00

Ik volg geen F1, wat wordt daar geroepen? Iets over de kleur van Hamilton?

Goede trainer voor Oranje dit, manier hoe hij met spelers omgaat en zijn team laat presteren is uitstekend. Snap waarom van Gaal hem erbij wilt hebben, niet omdat hij donker is maar omdat hij gewoon veel in zich heeft, potentiële bondscoach voor in de toekomst!

20 juli 2021 om 15:55

Het is iemand die over die discussie heen kan stappen, zelf een dikke huid heeft en zichzelf heel duidelijk kan uitdrukken. Alleen daarom al een potentiele bondscoach wat mij betreft. Geniaal van Louis om hem erbij te gaan halen

Iedereen tevreden toch. Kleurtje of geen kleurtje, Fraser lijkt mij gewoon geschikt voor de job. Het gaat de commissie mijnans er om dat er meer mannen als Fraser een kans krijgen als coach in het betaald voetbal. Het kan toch niet zo zijn dat Fraser de enige geschikte man van kleur is om een betaald voetbalclub te trainen hier in Nederland?

20 juli 2021 om 16:56

In Nederland hebben we er toch al een paar gehad. Fraser, ten Cate, Rijkaard, Gullit uit mijn hoofd en dan vergeet ik er vast een paar. Ik vind het onzin dat zo'n commissie doet alsof gekleurde trainers geen kans krijgen. Misschien zijn er minder gekleurde mensen die zich aanmelden voor de trainerscursus. Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Zijn daar cijfers van? Ik hoor daar nooit iemand over. Mephis Depay zie ik geen trainer worden na zijn carriere. Dat lijkt me eerder een type die iets met mode of muziek ofzo gaat doen. Is dat dan de schuld van de knvb of racisme van de blanke man? Misschien dat heel veel gekleurde jongens er zelf voor kiezen om iets anders te doen na hun carriere. Misschien moeten we eens kijken wat daar de cijfers en de reden van zijn en het op dat niveau aanpakken.

20 juli 2021 om 18:10

@rick1o1 Helaas is het beeld ontstaan dat de commissie Mijnals alleen een mening heeft over wie er eventueel bondscoach of directeur van de Knvb zou moeten worden, maar ze kijken naar diversiteit en inclusiviteit in het voetbal in het algemeen. En dus ook naar de punten die jij opnoemt. Daar zijn overigens ook cijfers van, ze zijn in een aantal podcasts van o.a. de telegraaf en het AD wel eens aan bod gekomen, alleen interresseerd het in vergelijking tot de vraag wie er bondscoach moet worden bijna niemand wanneer zo'n commissie dat soort punten aan kaart.
Het probleem is dat het niet gaat over individuen, als je daar naar gaat kijken vind je altijd uitzonderingen zoals de namen die jij noemt. Als jij kijkt naar de groep als geheel dan zijn ze op elk niveau ondervertegenwoordigd, dat begint bij de opleiding waar ze inderdaad naar verhouding minder vaak aan deelnemen. Maar zelfs als je gaat kijken naar het aantal trainers wat daar vandaan komt zijn ze op alle niveaus ondervertegenwoordigd.

20 juli 2021 om 20:02

Dit is exact waar het over gaat. Of waar het over zou moeten gaan. Niet over die unieke functie van bondscoach. Maar over kansengelijkheid en ondervertegenwoordiging.

haha en hij zegt het ook gewoon zo, wat een heerlijk nuchtere gast. Henk heeft er schijt aan.

20 juli 2021 om 22:08

Henk heeft ook ooit bedankt voor Oranje omdat hij niet tegen de ajaxkliek kon.

Super! Onze balletdansers die met fluwelen handschoentjes bediend willen worden willen diversiteit en dan krijgen ze uitgerekend de enige trainer met kleur die het hele gedoe om diversiteit niets interesseert omdat het om kwaliteit gaat. Succes Virgil Gini en Memphis! Ik zit te wachten op het moment dat 1 van de 3 keepers die mee gaat naar een eindronde verplicht niet wit mag zijn? Wat een onzin… of je nou zwart, wit, paars groen, dik, dun homo of hetero bent… het gaat om kwaliteit op het voetbalveld en volgens mij is dat de enige normale en niet racistische werkwijze!

20 juli 2021 om 16:21

Weet je hoe zeer je gelijk hebt en er toch ergens naast zit. In Nederland hebben we, zeker de laatste paar jaren, er een sport van gemaakt om overal te wijzen op 'het kleurtje'.

20 juli 2021 om 20:04

Klopt FR-4life. Shenkie heeft gelijk. In een ideale wereld. Maar de werkelijkheid is anders. Hij noemt homo’s, maar juist homo’s hebben het nog vreselijk moeilijk in de huidige voetbalcultuur. Dat zou anders moeten zijn. Maar dat is helaas niet zo.

20 juli 2021 om 20:54

Ach joh… dat gebash op Wijnaldum, van Dijk en Depay mag een keertje ophouden. Iedere keer dat geouwehoer en noemen van die drie, die misschien wel de belangrijkste spelers zijn van Oranje is genoeg geweest. Begint een beetje trieste vorm aan te nemen.

Lijkt mij sowieso wel de geschikte kandidaat.

Wat ik mij wel afvraag, Cocu/de Boer/... waren allemaal assistent bij Oranje rond 2010. Wat deden ze dan eigenlijk? Ik dacht namelijk dat ze toen als 2de/3de/4de assistent er bij zaten voor de ervaring en wat te helpen als ex-speler.

Eigenlijk zou je iemand als Robben er ook bij moeten hebben.

20 juli 2021 om 16:07

"Assistent-trainer" is natuurlijk ook een heel breed concept. Dat kan een soort veredelde materiaalman zijn die de pionnetjes klaar mag zetten, tot iemand die bijna op dezelfde hoogte staat als de hoofdtrainer, en alles daar tussenin. Lijkt mij dat als je Fraser nu assistent maakt van Van Gaal, dat hij wel een andere status zal krijgen als Cocu en De Boer in 2010 hadden.

Ik denk dat Fraser het op zich wel in zich heeft om ooit een geschikte bondscoach te worden. Ik zou er alleen niet zo'n voorstander van zijn om een bondscoach te nemen die nog nooit een topclub getraind heeft. Maar misschien is een tijdje rijpen als rechterhand van Van Gaal, mits die hem een takenpakket gunt dat ergens in het midden zit tussen dat van een assistent en een hoofdcoach, voor Fraser wel een goede alternatieve route naar uiteindelijk zelf bondscoach worden.

20 juli 2021 om 20:01

Mee eens. Ik roep al sinds de aanstelling van Hiddink/Blind destijds dat ze Fraser bondscoach moeten maken met een ervaren trainer ernaast als adviseur/mentor. Dan had je met Fraser een trainer van de ‘nieuwe lichting’ gehad waar je mogelijk nog jaren mee vooruit had gekund. Maar bij de KNVB blijft men toch vooral vasthouden aan ervaring (Hiddink, Advocaat, Van Gaal, Ten Cate, Van Marwijk) terwijl die juist de grootste kloof hebben met de jeugdige spelers van nu.

Vreselijk als ze zo'n goede man daarom zouden benaderen, en niet vanwege het uitstekende vakwerk wat hij bij clubs levert. Laten we maar van het positieve uitgaan en dat is dat hij puur inhoudelijk is benaderd. Want dat zou volkomen terecht zijn. Deze man verstaat zijn vak, kan omgaan met verschillende karakters maar is tegelijk niet bang om in te grijpen als het nodig is. Hij heeft zijn CV zorgvuldig weten op te bouwen en heeft gepresteerd bij clubs waar het soms lastig werken is. Ook zijn krasjes (2de seizoen Vitesse) opgelopen, wat een beetje inherent aan het vak is. Maar toch, ik ben wel onder de indruk van hoe hij dingen neerzet.

20 juli 2021 om 20:07

Eens. Maar juist omdat het VanGaal is, een volstrekt onafhankelijke man, durf ik er wel vanuit te gaan dat Fraser op basis van kwaliteit is gekozen. Mooi dat dit glazen plafond juist op deze manier wordt doorbroken.

21 juli 2021 om 11:59

Wat iedereen vergeet is dat louis van Gaal Fraser wil hebben en dat kan los gezien worden van heel dat commissie gedoe. Louis zal als ex-spartaan altijd kijken hoe Sparta het doet en daarom hebben gezien dat Fraser lekker bezig is en goed met een groep om kan gaan tactisch goed bezig. dan heb je de juiste kwaliteiten om een assistent te zijn een verlengstuk op de veldtraining om Louis zijn visie te vertalen naar het veld. Henk Fraser heeft kansen nodig om zich verder te ontwikkelen zoals Louis zich vanuit onbeduidend trainer zich ontwikkeld heeft tot een grootheid in het nederlandse voetbal. Ik schat Louis van Gaal in als iemand die talent herkent en dat gebruikt voor zijn voordeel en ook graag kansen bied aan mensen die dat verdienen. Henk Fraser heeft zichzelf op de kaart gezet en een potentiele mentor komt nu als machinist van de trein langs prachtig als Henk op deze trein springt. Louis heeft Fraser nodig en Fraser kan hier enorm in kennis groeien en aanzien en hier ook de vruchten van plukken win-win situatie.

Dat moet toch niet de reden zijn. Fraser lijkt me een erg goede keuze als assistent en ik hoop toch dat hij daarom wordt geselecteerd. Als Fraser wit zou zijn geweest zou ik het ook een goede keuze vinden. Ik word niet goed van die kleuren. Selecteer gewoon de beste, anders zitten we straks ook nog met een vrouw, een genderneutrale en iemand in een rolstoel als assistent.

Mag er volgens de commissie Mijnals ook een niet gekleurde allochtoon aangesteld worden of moet het perse een gekleurde allochtoon zijn?

Ik vind Fraser een prima coach maar vraag me af of het een geschikte assistent bondscoach zou zijn. Ik zie hem eerder binnen een jaar of twee hoofdcoach van Feyenoord worden.

Ik opteer nog steeds voor Wenger met als assistenten Van Persie en Van Bronckhorst (en misschien wel een rol voor Bergkamp erbij).

20 juli 2021 om 17:12

Volgens mij gaat het om diversiteit in het algemeen en niet alleen om iemand die geen blanke nederlandse achtergrond heeft, al schieten mij daar niet direct voorbeelden van te binnen.

Ik denk dat bijna iedereen Wenger wel zou zien zitten, maar die past niet in het salarishuis. Zelfs niet in een opgerekt salarishuis van de Knvb. Daarmee kun je alleen Nederlandse coaches halen die het zoals van Gaal een eer vinden, of coaches die via het Nederlandselftal hun carriere een boost willen geven.

20 juli 2021 om 17:56

Mensen zijn helemaal gek geworden. Nu lijkt Fraser me wel geschikt als assistent hoor, maar mensen moeten hun vooroordelen en emotie eens achterwege laten en puur naar de feiten en statistieken kijken. Dan kom je er namelijk al snel achter dat er weinig aan de hand is en dat de verhoudingen het resultaat zijn van aantallen en percentages. Ik vind een diversiteitscommissie geen gek idee, maar dan moet die commissie wel objectief naar de situatie kunnen kijken. Daar lijkt het simpelweg niet op, gezien het feit dat die commissie wel erg vaak ter sprake komt en vaak zonder feitelijke onderbouwing.

20 juli 2021 om 20:10

Ze hebben er juist op gewezen dat gekleurde trainers in brede zin ondervertegenwoordigd zijn, zoals in opleidingen. De functie van bondscoach boeit niet zo. Het gaat erom dat iedereen in de piramide daaronder gelijke kansen krijgt.

Wat ik zo bijzonder vind, is dat diversiteit steeds meer een doel op zich begint te worden. In wijze houden we daarmee racisme in stand. Want dan gaan we mensen aannemen op basis van huidkleur, geslacht etc. Ook houden we in stand dat er bepaalde verschillen zouden zijn, wat in mijn ogen ook niet klopt. Laten we nou gewoon eens hebben over het aannemen van mensen op functies waar ze competent voor zijn. En wat voor kleur, geslacht, geaardheid iemand ook heeft, wat in hemelsnaam maakt dat uit. Of je nu mensen niet aanneemt vanwege huidskleur, geslacht en geaardheid of mensen daarom juist wel aanneemt, in mijn ogen is het allebei even fout en ben je net zo racistisch bezig.

20 juli 2021 om 17:53

Niet best nee. Het lijkt echt een wisselwerking te worden ofso. En helaas is men meer gaan letten op elkaars verschillen ipv ge kijken wat men met elkaar gemeen heeft. Meer op het postieve letten ipv het negatieve. Meer tot en met elkaar willen leven en zijn ipv weg van elkaar leven en lopen. Dit is dan helaas het gevolg. Helaas krijgt men ook de ruimte om verdeeldheid en haat te creeeren onder elkaar. Maar ik snap dan ook niet waarom men klaagt dat het er is! We geven die mensen helaas toch zelf de ruimte. Kijk alleen maar in de politiek bijv. of op social media etc. Er wordt enorm veel toegelaten onder het zogenaamde mom van vrijheid van... Maar er moet een grens zijn en die is te vaak overschreden, en zelfs verplaatst. Tsja!

20 juli 2021 om 17:55

Mee eens, maar tegenwoordig zijn er gigantisch veel bedrijven die een diverse samenstelling willen hebben en dus bewust mensen met een kleurtje aannemen. Zelfs de politie neemt tegenwoordig mensen met een kleurtje aan boven autochtone mensen die een betere profiel hebben. Neem gewoon de best mogelijke mensen aan. Ik zie Afellay als analist op tv en die Vink en Maduro bij Fox, allen wellicht aangenomen om wat meer diversiteit te tonen, maar dat zijn zeer goede analisten waar ik graag naar mag luisteren en beter dan menig blanke analist. Maar tijdens het EK vond de NOS het nodig om een paar vrouwelijke analisten aan tafel te zetten puur omdat ze vrouwen waren en dat was gênant. Die hadden er totaal geen kijk op. In de NBA spelen bijna alleen maar donkere spelers en niemand die daar roept om meer diversiteit, dus bijvoorbeeld meer blanke spelers. Donkere spelers zijn nou eenmaal beter in basketbal, net als dat voor andere sporten en wellicht trainers geldt. Ik bedoel, Seedorf, Kluivert en Davids hebben allen kansen genoeg gehad als trainers en overal gefaald.

20 juli 2021 om 20:12

Afca, het probleem is dat mensen met een donkere kleur juist niet gelijk op kwaliteit worden beoordeeld. Dat is al lang bekend, zeker op de arbeidsmarkt. Was het maar zo. Dan was dit circus niet nodig geweest. Maar helaas is dit circus wel nodig, juist om te zorgen dat die gekleurde kandidaat met het goede cv een eerlijke kans krijgt.

Haha mooi man die Fraser. Zegt dit ook duidelijk met een knipoog.

Kijk, en dit is dus waarom Henk een verademing is en precies wat de pseudo-vedetten nodig hebben. No nonsense, nuchter en zeggen waar het op staat. Lekker, Henk!

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren