Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Roemeense arbitrage claimt discriminerende uitspraak van Pierre Webó

Laatste update:

Het Roemeense sportmedium Fanatik komt woensdag met nieuwe details over het incident dat plaatsvond bij de wedstrijd tussen Paris Saint-Germain en Istanbul Basaksehir. Assistent-trainer Pierre Webó van de Turkse club zou de Roemeense arbitrage vanaf de aftrap meermaals discriminerend hebben bejegend, door het woord 'gypsy' ofwel 'zigeuner' in zijn mond te nemen.

Webó had het vanaf het startsignaal aan de stok met zowel assistent-scheidsrechter Octavian Sovre als vierde official Sebastian Coltescu. De Kameroense oud-voetballer zou meerdere keren 'gypsy, gypsy' naar de Roemenen hebben geroepen. Zowel Sovre als Coltescu had na dertien minuten genoeg van het gedrag van Webó en wilde scheidsrechter Ovidiu Hategan manen om de assistent-coach van Basaksehir met rood te bestraffen.

In een geluidsfragment van het gesprek tussen de Roemeense arbitrage dat al dinsdagavond opdook is het volgende te horen: "Die zwarte man, die zwarte daar", aldus een van de officials. "Dit is onacceptabel. Ga maar kijken. Die zwarte daar. Dit is onacceptabel." Het is volgens Fanatik niet de stem van vierde official Coltescu, maar van assistent-scheidsrechter Sovre die in dit bewuste fragment te horen is. Mogelijk heeft ook Coltescu in die discussie het woord 'negru' gebruikt, maar dat is niet te horen.

Arbiter Hategan deelde vervolgens een rode kaart uit aan Webó, vanwege zijn vermeende discriminerende uitingen aan het adres van Sovre en Coltescu. De UEFA heeft bekendgemaakt dat de rode kaart van Webó geseponeerd is. De assistent-trainer mag dus woensdagavond om 18.55 uur opnieuw plaatsnemen in de dug-out, als de wedstrijd in de veertiende minuut wordt hervat. De UEFA onderzoekt het incident en maakt pas na woensdag bekend of de rode kaart terecht was.

Op internet gaat een audiofragment uit de wedstrijd rond waarop te horen is dat iemand zegt: "In mijn land zijn Roemenen zigeuners." Het is onduidelijk om wiens stem het gaat, vermoedelijk een betrokkene van Istanbul Basaksehir. Het vond plaats nadat Webó met rood van het veld werd gestuurd en een felle discussie aan de zijlijn was ontstaan.

Reactie van vierde official Sebastian Coltescu
Sebastian Coltescu heeft op Twitter zijn excuses aangeboden voor 'het misverstand'. "Mijn bedoeling was nooit racisme", schrijft de Roemeense official. "In een dergelijke omgeving kunnen mensen hun gevoelens soms niet correct uiten en kunnen ze verkeerd worden begrepen. Ik bied mijn excuses aan namens de UEFA. Ik hoop dat je het begrijpt."

Coltescu heeft ook in de Roemeense media een korte reactie gegeven. "Ik probeer gewoon om het goede te doen", aldus de official tegenover ProSport. "Ik ga de komende dagen geen enkele nieuwssite lezen. Iedereen die mij kent weet dat ik geen racist ben. Dat is in ieder geval wat ik hoop."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
9 december 2020 om 14:07

Nou die was al begonnen maar inderdaad. Schijnt wel ander licht op de situatie. Maakt het overigens niet goed om "die zwarte" te zeggen, maar Webo is dan ook niet onschuldig in deze soap

9 december 2020 om 14:11

Johan Derksen zegt dat ook bijna wekelijks als hij over een medekleurde Nederlander spreekt. Daar hoor ik nooit iemand over.

9 december 2020 om 14:17

Dus omdat Johan Derksen het zegt mag de rest het ook? Overigens is hij ook meerdere malen in opspraak gekomen vanwege discriminerende uitspraken.

9 december 2020 om 14:18

Als de scheidsrechter geroepen wordt en vraagt wie op de bank de leiding constant uitscheldt voor zigeuner... en de hele bank is licht getint Turks en er zit één zwarte man tussen is het toch volkomen logisch om hem als zodanig aan te duiden als je de naam niet kent? 'die zwarte' is niks meer dan een beschrijving zonder waardeoordeel.

9 december 2020 om 14:22

Klopt, maar niet hoe hij spreekt als hij het over een donkere speler heeft. Genee corrigeert hem nog wel is maar het dringt gewoon niet door in die botte harses van hem

9 december 2020 om 14:25

Ja eens hoor. Het is wel onhandig want met de huidige context (of het nou waar is of niet) leek er al spanning te zijn tussen Webo en de official.

9 december 2020 om 14:27

Zonder waardeoordeel? Dat is echt te makkelijk. Misschien vind jij dat niet, maar gezien de commotie dit jaar zit er in 'negru' of aanverwante termen wel degelijk een waardeoordeel. Of die term nu zo bedoeld was of niet maakt in deze niet zoveel uit. Gaat om de reactie die het teweeg brengt, zeker in deze context.

9 december 2020 om 14:29

Dan heb je dat goed mis, genoeg mensen die Online daar wel over hebben gesproken. Het is gewoon niet handig om het zo te doen. Hij zal nooit zeggen, die Surinaamse jongen of Ajax heeft een Kameroense keeper...elke x is het die Zwarte keeper...die Zwarte speler. Je spreekt mensen niet aan op kleur en hij weet dondersgoed hoe dat overkomt. Dat deed hij ook bij Dries Boussatta...meteen was het een stront vervelend Marokkaans jongetje. En niet omdat hij het zegt is het rechtvaardig, maar hij heeft eenmaal een podium en dit soort mensen zullen al snel in hun hokje kruipen en zeggen dat ze niet monddood gemaakt willen worden. Sorry, maar mensen aanspreken op kleur in een discussie is gewoon niet handig. Komt zo denigrerend over. Rooie, bolle, zwarte, dikke, etc.... doe het gewoon niet...simpel!

9 december 2020 om 14:31

Negru is Roemeens voor zwart, dat hoeft geen waardeoordeel te zijn. Dat kan gewoon een manier van aanduiden zijn toch?

9 december 2020 om 14:31

Volgens mij was Webo ook de enigste kale man op de bank van Basaksehir. Had hij toch ook kunnen benoemen?

9 december 2020 om 14:34

Ik zeg heel vaak "zwarte", in de context van die zwarte man. Ik zeg juist geen neger, omdat ik dat neerbuigend vindt. Hoe moet het dan vraag ik mij af? Helemaal geen kleur meer noemen? Of die meneer met die donkere huidskleur? Ik weet het echt niet meer. Vertel het mij maar.

9 december 2020 om 14:34

Haha pas op anders raakt men beledigd dat ze geen haar hebben

9 december 2020 om 14:40

Knap dat jij van elke niet blanke speler zijn nationaliteit weet. Daar verdien je een medaille voor!

9 december 2020 om 14:42

@timm haha dat zou wat zijn, dan maar iemand gewoon bij zijn of haar naam benoemen?

9 december 2020 om 14:42

@jows. Ik eigenlijk niet, ik zeg vaker die donkere man bijvoorbeeld. Welke is beter? Geen idee. De intentie waarmee je het zegt is belangrijk, maar ja maak daar maar onderscheid in

9 december 2020 om 14:47

Wat is er nou in hemelsnaam verkeerd aan om (de zwarte man) te zeggen als dat verreweg de meest efficiente manier is om informatie over te dragen in dit geval? (Ja het romeense woord voor zwart hoort wat verkeerd voor mensen diebde taal niet spreken, en ik ben dus een groot voorstander van Arbiters verplichten engels te spreken tijdens internationale wedstrijden)

9 december 2020 om 14:51

Hij han wel de enige kale man zijn, maar had hij noet evenals anderen op de bank zijn hoofd bedekt op dat moment, dus kaal was misschien op dat moment niet een handige beschrijving?

9 december 2020 om 14:51

@trimm en jij gaat er vanuit dat het gelijk waar is wat een Roemeense media schrijft? Er is geen publiek, dus als hij dat riep dan zouden veel mensen omheen gehoord hebben. verder heeft official juist zijn excuses aangeboden en niets gezegd over de vermeende woorden. Naief dat je gelijk gelooft wat je leest. Roemense pers wil niet dat het land voor schut staat en verzinnen gewoon hoogstwaarschijnlijk dit verhaal.

9 december 2020 om 14:51

De arbitrage zal volgende keer 'die kale meneer' zeggen, dan kunnen ze hem niets maken. Maar wat nu als Winston Bogarde een rode kaart krijgt? Men kan niet dan niet 'die kale meneer' zeggen, want Eric ten Hag is ook kaal. Wat zal het dan worden? Die kale man die met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van basketbal houdt?

9 december 2020 om 15:01

Zal wel weer niet waar zijn!

9 december 2020 om 15:07

Dankje timm_fr denk dat alle mensen Met een kleur het woordje “Donker” of “getint” liever horen. Enige waarom er weinig tegen het woordje zwarte wordt gedaan, is omdat je dan deze discussie gaat krijgen tegen 10 witte mannen die het allemaal met elkaar eens zijn dat jij niet moet zeuren en t “niet zo bedoeld” is. (Ja ik spreek uit ervaring)

9 december 2020 om 15:13

@Timm_fr ik vind persoonlijk donkere man een negatievere lading hebben dan zwarte man. Donker associeer ik met duisternis en dus gevaar. Zwart niet.

9 december 2020 om 15:17

@misseva88 en Daviddein .nee dan zeg je nog steeds "de derde van rechts" of zo iets maar niet op huidskleur , geloofsovertuiging,ras, gender etc. Volgens jullie redenatie als er 5 mannen staan en heeft er een keppeltje op mag ik dan hem aanduiden als "die jood daar" , denk dat je meteen voor antisemiet wordt uitgemaakt . Sommige mensen zijn te dom om na te denken , "die zwarte daar ", je kan hem ook gewoon aanwijzen !

9 december 2020 om 15:20

Gaawg, in de beruchte VI uitzending met die advocate, Natasha heet ze geloof ik, wou zij liever dat je zwart gebruikte in plaats van donker. Zou dit ook verschillend zijn per persoon.

9 december 2020 om 15:34

je hebt gelijk hoor. Niemand wil graag op zijn uuterlijk aangesproken worden behalve als je jezelf gevleid voelt. Toch zie ik de kleur van de huid niet als schelden en dit wordt denk ik ook bijna nooit zo bedoeld. Ik ben blank. Kan het wel begrijpen wanneer men mijn naam niet kent ik blanke of witte wordt genoemd Het gaat altijd om de achterliggende gedachte. Om dit allemaal op te blazen gaat te ver. Effe met elkaar respectvol babbelen, een ellenboogje en elkaar begrijpend uiteengaan. Maar ja dat noem je ook volwassenheid en juist dat ontbreekt er bij racisme verdenkingen aan. We zijn met zijn allen net grote kinderen en gaan naar elkaar wijzen.

9 december 2020 om 15:44

@bander Er zit natuurlijk wel een verschil in hoe je iets zegt. Je kan 'die donkere meneer' of 'die meneer met het keppeltje' zeggen, daar is naar mijn mening niets kwetsends of racistisch aan. 'die zwarte' of 'die jood' klinkt simpelweg veel ongenuanceerder. Het is de toon die de muziek maakt.

9 december 2020 om 15:56

Hele bank licht getint turks? Er zaten meerdere donkere spelers op de bank namelijk Demba Ba, Bolingoli en Giuliano. Wat je zegt is klinkklare onzin

9 december 2020 om 15:56

Hele bank licht getint turks? Er zaten meerdere donkere spelers op de bank namelijk Demba Ba, Bolingoli en Giuliano. Wat je zegt is klinkklare onzin

9 december 2020 om 16:31

@misseva88. Uitgezonderd de assistent zaten er twee donkere spelers op de bank bij Basaksehir, Demba Ba en Bolingoli. Om dan iemand aan te duiden met 'die zwarte', los van het vermeende racistische kan je ook niet zeggen dat er geen andere donkere spelers tussen zaten bij Basaksehir.

9 december 2020 om 16:58

Hij kon ook roepen dat het de assistent trainer is of gewoon bij de naam : Webo. Want de scheidsrechters weten alle namen .Ze krijgen dagen eerder al een briefing met wie ze te maken hebben. En Webo lijkt mij geen onbekende.

9 december 2020 om 17:04

Misschien ben je niet op de hoogte van de verschillende talen. Maar negro is zwart in het Spaans. Ongeveer de taal die het meest gesproken wordt ter wereld. Daarom kennen wij het woord neger. Afgeleid uit het Spaans. Niets mis met het woord. Alleen is er een negatieve lading aan gegeven. Omgekeerd zit er aan blanke een positieve lading en ja mag ook niet meer van een aantal boze zwarte mensen en een stel witte deugmensen.

9 december 2020 om 17:06

#gaawg.

Eerst een betoog houden dat zwart niet kan en daarna witte mannen in je betoog verwerken. Als je zelf wit gebruikt is de tegenpool toch zwart?

Als dit echt zo is wat hier beweert wordt is natuurlijk schandalig. Ga je zielig lopen doen terwijl dat iemand je een zwarte man noemt (wat volgens mij een normale manier van uitdrukken is), terwijl je zelf dingen aan het roepen bent om te kwetsen. Maar ja blijkbaar mag je alles roepen als je het maar niet tegen een donker persoon hebt. Want dan is het huilie huilie en krokodillentranen.

Je kan niet respect eisen als je het zelf niet hebt voor anderen.

9 december 2020 om 18:38

@timfr_: die zwarte, die witte; mensen moeten eens stoppen zich zo aangevallen te voelen op deze wereld. Wat een huilcultuur zeg, om te janken. Ik word ook weleens witte meneer genoemd. En? Wat dan nog?

9 december 2020 om 14:09

En dan helemaal triest om de rode kaar te seponeren. Hier zie je een gevaarlijke tendens die al langer aan de gang is; zodra er heel hard geroepen wordt dat iemand gediscrimineerd wordt lijkt het voorgaande niet meer relevant. Hetzelfde bij Derksen en Akwasi.

9 december 2020 om 17:08

Zelfs zo erg dat je gediscrimineerd mag worden zolang je maar niet donker van huidskleur bent. Compleet doorgeslagen en achterlijk deze wereld.

9 december 2020 om 15:52

De voetbalwereld is net het echte leven: alles draait om context, maar helaas gaan associaties ermee aan de haal. Hoe dan ook, als de Uefa die 1-7 van Lyon in Zagreb in de CL onder de mat kan vegen, moet het wegmoffelen van deze ophef ook geen probleem zijn. Overigens kan de Knvb er ook wat van; ook van die zogenaamde "kraaiengeluiden" in Den Bosch jegens Mendes Moreira van Excelsior van een jaar geleden hebben we nooit meer wat gehoord.

9 december 2020 om 15:54

Ik ben zelf een donkere man en ik denk oprecht niet dat de beste man het discriminerend of racistisch bedoelde. Wat ik wel niet zo handig vind is zijn woordkeuze zeker in de tijd waarin we nu leven.

9 december 2020 om 17:12

@pepajax,

Maar als Negru nu in het Roemeens Negroïde persoon betekent? Of is dat tegenwoordig ook racistisch?

9 december 2020 om 16:24

Ik vind dit inmiddels een haast vermoeiend onderwerp worden. Neemt niet weg dat ik even wil reageren. Alles wordt tegenwoordig betiteld als Racisme. Het lastige is dat er geen duidelijke definitie is van dit woord en dit zal er ook nooit komen. Het is een interpretatie van iemand terwijl het niet de intentie van iemand hoeft te zijn. Ik vind dat we de laatste tijd ook met zijn allen haast gaan zoeken naar situaties of er mogelijk ook maar iets van racisme bij komt kijken. Iedereen moet voortaan 3 of 4 keer nadenken voordat hij of zij iets zegt, en al helemaal op televisie. Social Media werkt hier absoluut niet bij. Even terug naar het artikel: ik kan de uitleg van de arbiters best volgen. Je beschrijft vaak iemand aan de hand van uiterlijk als het om iemand gaat. Wanneer er 5 mensen op een rij staan waarvan er 4 donker gekleurd zijn en 1 blanke en je de blanke bedoeld, wat zeggen de meesten dan om hem aan te duiden!? Dit zelfde geldt met een rood harige, een kleine, een kale maar ook bij een donker persoon.

Als dit waar is is dit net zo goed racisme, zou net zo hard bestraft moeten worden!

9 december 2020 om 14:37

@sosuhzv Ik geef gewoon feitelijk aan hoe die organisatie werkt, wat hun uitgangspunten zijn en waar ze voor staan. Ik persoonlijk sta voor gelijkheid en niet voor het bestrijden van racisme met racisme zoals Black Lives Matter aanhangt. Nee, blanken zijn zeker niet de slachtoffers, alleen ik kijk graag naar wat ons bindt en hoe we samen kunnen werken. Niet naar het polariseren van een probleem en groepen tegen elkaar uitspelen. Het gaat juist wel om de organisatie, omdat je dan weet welke boodschap ze daadwerkelijk uitdragen en welke motieven er achter zitten. Het is begonnen in de VS en daar worden tegenwoordig structureel tijdens BLM-demonstraties mensen die op een terras iets zitten te eten belaagd. Want in een restaurant zitten is racisme en white-privilege. Dat is de norm van Black Lives Matter. En ja daar ben ik tegen. Maar fijn om te weten dat jij zo'n fan bent om racisme met meer racisme en uitsluiting te bestreiden. Ben benieuwd of het gaat werken, maar ik heb mijn twijfels.

9 december 2020 om 14:39

" Hou op hoor wij hebben om te beginnen de meeste ellende veroorzaakt in Afrikaanse landen en daarnaast worden donkere mensen nog steeds gediscrimineerd." Wij hebben inderdaad geprofiteerd van donkere mensen die aan ons verkocht werden door hun eigen donkere mensen. Volgens mij veroorzaken we dus met z'n allen die ellende.

9 december 2020 om 14:39

@4everAjax Ze willen inderdaad gelijkwaardig zijn aan een groep die nu vaak nog privileges geniet tov donkere mensen. Ik snap wel dat sommigen die tot deze groep behoren dat niet fijn vinden. Dat is logisch dat sommigen dit vinden maar dat maakt het niet minder fout

9 december 2020 om 14:42

Dus volgens jou heeft de BLM beweging de oorlog verklaard aan witte mensen en proberen ze de wereldeconomie aan te passen na een neo-marxistische stelsel, gebasseerd op kleur?

“Confused Nick young face”

De discussie die over racisme plaats moet vinden is helaas overgenomen door mensen die dit soort extreme ideeën erop nahouden.

Als een Koerd van Turks afkomst heb ik vaak zat met racisme/discriminatie te maken gehad. En daarboven op nog opgegroeid in het zonnige zuiden van Nederland. (Ik vind en krijg de indruk dat mensen in het Zuiden van ons land, mij op voorhand niet mogen/vertrouwen op basis van hoe ik eruit zie)

Ik kan, als ik de indruk krijg dat er ergens een racistisch luchtje aan hangt, vrij snel uit de bocht schieten, omdat ik er vroeger/nu heel veel mee geconfronteerd wordt. Ik probeer hier mee aan te geven, waarom iets trivials als die “zwarte jongen” ongeacht wat hij zelf heeft gezegd, zo een reactie kan oproepen bij webo, want ook als Fenerbahce supporter ken ik Webo natuurlijk iets beter en in mijn ogen was het altijd een engel van een vent. (Kan ik natuurlijk mis hebben)

In mijn optiek is het hele BLM verhaal het leven ingeroepen om als mensheid dichter naar elkaar toe te komen.

Ik vrees alleen dat het een averechts effect heeft. We groeien als mensheid alleen van elkaar af en kruipen alleen maar meer in een bubbel waar mensen ons niet wegzetten als gekken.

Ik vrees voor het ergste. En ik roep mensen op om te proberen om meer begrip voor elkaar te hebben en om te proberen samen te healen in de moeilijke tijden.



9 december 2020 om 14:42

@JK-ajax daar heb je gelijk in maar dat is niet waar ik op doelde. De grenzen die we daar willekeurig met een liniaal op papier hebben getrokken zijn de oorzaak van de meeste ellende

9 december 2020 om 14:46

BLM is in de VS opgericht om in Amerika racisme jegens de donkere bevolking tegen te gaan. Vooral in het zuiden is dat nog een hardnekkig verschijnsel - het mogen hebben van donkere slaven leidde tot een burgeroorlog. De BLM beweging is overgewaaid naar Nederland. Echter, Nederland is een totaal ander land dan de Verenigde Staten. Natuurlijk, ook hier komt discriminatie voor- in verschillende soorten! - maar onvergelijkbaar. Het resultaat is, ook in meerdere Europese landen, dat elk individueel geval, terecht of niet, enorm wordt uitvergroot. En dat resulteert dan in het ontstaan van een krachtig tegengeluid en uiteindelijk in twee, of zelfs meerdere kampen. Zie ook de Kozp beweging; een groot deel van de Nederlandse bevolking is deze spuugzat. Beroepsdemonstranten zijn van alle tijden. Provo's, Maagdenhuisbezetters, krakers en nog veel meer om op te noemen. Veelal met een nobel doel om na te streven. Maar meestal op termijn verdwijnend...

9 december 2020 om 14:47

De situatie rondom Black lives Matters ligt veel genuanceerder dan jij nu stelt, Sosuhzv. Ten eerste is de intentie en ideologie van de beweging (namens hun leiding) niet zoals jij stelt in jouw post. Die ideologie is namelijk die van een zwarte communistische staat. Dit vergt weinig opzoek werk om deze zelfbenoemde feiten van hun leiding te achterhalen. Dat het vervolgens globaal iets anders geã¯nterpreteerd wordt, daar hebben de leiders achter deze beweging maling aan. Het is immers publiciteit. Feit is ook dat in de VS het in vele hogere aantallen gebeurd dan in Europa. Feit is ook dat het aantal slachtoffers van politiegeweld onder andere raciale bevolkingsgroepen in de VS hoger ligt. Maar daar is geen aandacht. Het is immers een slogan die goed aanslaat en aansluit bij vele maatschappelijke discussies. Of deze terecht zijn laat ik in het midden. Wel wil ik vooropstellen dat elke mens ongeacht kleur of afkomst gelijk is. Helaas bakken wij er als mens zelf zo weinig van. En deze boodschap is zowel bedoeld naar voor- als tegenstanders van de BLM-beweging. Want ook deze beweging is polariserend. (Ik ben overigens een tegenstander - maar dat had je wellicht in de gaten.) Verder met je eens. Dit is incident is weer lekker uit zijn verband getrokken. De Roemeense arbiter maakt een zintuigelijke waarneming zonder waardeoordeel. Als dit racisme is, raad ik eenieder aan een cursus Geschiedenis en begrijpend lezen te volgen.

9 december 2020 om 15:54

hoi Robyopursg.
denk dat het wel klopt wat jij zegt over dat je in het zuiden er meer op aangekeken wordt. Waarop is dan onduidelijk. Meestal gevoed door angst. De natuurlijke discriminatie gaat ook zij gang. Jij zult vast een goede gast zijn zoals jij hier ook in discussie gaat. Echter De zeg maar meerdere generaties aanwezige burgers hier worden geconfronteerd met veel criminaliteit. Niet alleen door mensen met een andere kleur maar dit beeld krijg je wel sneller wanneer je de media volgt. Ik reken mensen af op hun gedrag. Ieder weldenkend mens zou dit moeten doen. Daar hoort ook oordelen bij wanneer iets niet goed is in jou directe omgeving. Elkaar aanspreken is lef voor nodig en gebeurd veel te weinig. Fouten maken we allemaal. Geef het goede voorbeeld en doe meteen ander niet waar jezelf ook niet van gediend bent. Idd samen healen.

9 december 2020 om 17:23

Dan heb jij echt niet begrepen waar BLM voor staat. Je hebt BLM-aanhangers die discriminatie met discriminatie vergelden. Maar dat is niet waar BLM voor staat. BLM staat net als jij voor gelijkheid. Iedereen moet gelijk behandeld worden, zo ook de donkere gemeenschap. Dat is waar BLM werkelijk voor staat.

9 december 2020 om 17:34

Dat is jouw interpretatie ervan en die zullen velen delen. Feitelijk hangen zij een marxistisch gedachtegoed aan en je bent als Nederlander eigenlijk gewoon gek als je ook gaat knielen voor de BLM beweging. Een beetje research op dat onderwerp zou geen kwaad kunnen, maar dat geldt voor wel meer zaken. Gelijkheid en een wereld zonder racisme is een heel nobel streven, maar het zijn niet alleen blanke mensen die donkere mensen discrimineren. Racisme/discriminatie komt voor in alle lagen van de bevolking helaas en BLM is er niet op uit dat op te lossen.

9 december 2020 om 14:10

Dit is nog vele malen erger dan iemand die Zwart is Zwart noemen..

9 december 2020 om 14:37

Iemand zomaar Gypsy noemen omdat hij uit Roemenie komt is racisme, iemand zwarte man noemen omdat hij zwart is niet. Daar hoef je geen Roemeen voor te zijn om dat in te zien.

9 december 2020 om 14:54

Mijn zwager was Roemeens. Gypsy is een denigrerende term voor Roemenen.

9 december 2020 om 15:15

Downtoearth klopt, al komt dat wel omdat Roemenen zelf de zigeuners (roma) in hun land flink discrimineren en achterstellen en ze als tweederangsburgers zien. De reden dat Roemenen dat beledigend vinden is dus twijfelachtig.

9 december 2020 om 17:14

Twenteov, we moeten alleen niet onze hoofd in het zandsteken en zeggen dat ze zomaar achtergesteld worden. Als je ook maar een beetje weet over Roemenië dan weet je ook hoe het gesteld is met de criminaliteit en dat soms kinderen van de Roma familie op pad worden gestuurd en niet om een pakje boter op te halen.

9 december 2020 om 14:29

Zigeuner is geen ras, dat zou discriminatie zijn

9 december 2020 om 15:52

@shorty, Zigeuners is inderdaad geen ras maar dat geldt ook voor elke andere benaming. Een Jood is ook geen ras en een Afrikaan en een Aziaat ook niet. Op een enkele uitzondering na is de wetenschap het er al tientallen jaren, of eigenlijk pas sinds tientallen jaren over eens dat er geen meerdere mensenrassen bestaan maar dat er slechts 1 ras is. Een Afrikaan of mens uit welk werelddeel dan ook is voor 99.9% gelijk aan dat van een Europeaan en met die wetenschap kunnen we het woordje racisme direct naar de prullenbak verwijzen. Racisme zoals dat wereldwijd genoemd wordt is niets anders dan discriminatie wat uiteraard even verwerpelijk is.

9 december 2020 om 17:19

Lekker makkelijk zo. Je gaat mij niet vertellen dat een Kameroenees, die jaren in Turkije zit en nooit in Roemenië actief is geweest weet dat het scheldwoord voor Roemenen 'zigeuner' is. Ik hou het op 'opkomen voor mijn landgenoot' dmv leugens. In ieder geval tot het tegendeel is bewezen. Feit is dat Webo zich discriminerend bejegend voelt en dat heeft geuit. Als official moet je beter weten. Op zijn mouw staat het woord 'respect'. Draag dat dan ook uit en roep geen idiote dingen.

Nou Nigel zeg het maar, Pierre Webo levenslang schorsen lijkt me?

9 december 2020 om 14:05

Meteen conclusies trekken? Wij hebben op beelden gezien wat de 4e official heeft gezegd en nu komt er een Roemeense krant om het recht te trekken? Nou echt niet en daarnaast had de scheids allang een rode kaart kunnen geven aan Webo als dit daadwerkelijk is gezegd. Complete onzin dus...

9 december 2020 om 14:06

"Complete onzin dus..."

Is dit niet net zo goed meteen conclusies trekken? Laten we anders even afwachten wat de officiele onderzoeken opleveren. 😉

9 december 2020 om 14:08

Beetje makkelijk om dit ook meteen af te doen als complete onzin. En de scheids ging toch ook naar de kant om een rode kaart te geven aan Webo?

9 december 2020 om 14:08

Zelf trek je ook gelijk conclusies met je complete onzin.

9 december 2020 om 14:08

Het moet van allebei de kanten uitgezocht worden met geluid en experts. Het moet zeker niet de doofpot ingaan. Maar zelfs al menen we wat te horen, moet er wel eerst bewezen worden wat er wordt gezegd, net zoals bij iedere andere misdaad. Laten we vooral geen oordeel vellen voordat we precies weten wat er is gebeurd.

9 december 2020 om 14:10

Hij kreeg toch ook rood ouwe reus? Dit verklaart juist die hele rode kaart.

9 december 2020 om 14:11

Ja puur uit emotie heb ik zo gereageerd jullie hebben gelijk!! @samcro ja klopt maar die rode kaart is gegeven omdat Webo tekeer ging tegen de 4e official maar zoals ik het lees heeft Webo dit al eerder gezegd tegen de scheidsrechter en de rest. Daar kun je al een rode kaart voor geven.

9 december 2020 om 14:15

"Om het recht te trekken"...of om de situatie te beschrijven. Maar dat past natuurlijk niet bij de slachtofferrol die iedereen de laatste tijd lijkt in te nemen.
Als het waar is dan valt Webo in mijn opzicht meer te verwijten dan de 4e man. Bij de 4e man kan ik nog uitleggen dat hij op basis van uiterlijke kenmerken iemand aanwijst.

9 december 2020 om 14:16

Volgens mij ging hij juist naar de kant om een rode kaart te geven en werd toen negru gezegd omdat de scheids niet wist wie de kaart moest krijgen. Ach ja, allemaal interpretatie vanaf onze sofa's. Hopelijk voor de betrokkenen komt de waarheid boven tafel, al zal het enkel een pleister op de wond zijn want het ergste kwaad is toch al geschied.

9 december 2020 om 15:09

Ja er moet sowieso iets voorgevallen zijn voor het hele incident dat wij zien want anders zou er geen reden zijn voor die assistent om over die Webu te praten met de scheids

9 december 2020 om 14:26

Ik neem aan sarcasme, maar ik lees dit soort reacties vaker en moet daar vaak wel om grinniken. Racisme gebeurt alle kanten op. Vind dat men vaak de discriminatie jegens Aziaten vergeet. Ik merk namelijk in mijn omgeving dat daar vaker "grapjes" over worden gemaakt als over 'kleurlingen'. Hoor je verder nooit wat van.

9 december 2020 om 14:33

@borrelhond de ergste vind ik nog wel "positief racisme". Daar is ook niets positiefs aan.

9 december 2020 om 15:26

@fcg95 ja daar heb ik ook nog nooit wat van begrepen. Racisme bestrijden met racisme lijkt mij ook geen goed plan. Verder vind ik het ook wat merkwaardig dat we nu inmiddels al een paar maanden aan het knielen zijn voor de dood van George Floyd, terwijl er nauwelijks aandacht wordt besteed aan de Oeigoeren. Een hele bevolkingsgroep die wordt opgesloten in kampen lijkt mij ook geen zuivere zaak maar dat zal wel te politiek zijn voor de voetbalwereld denk ik.

9 december 2020 om 14:15

Tactloos wilt dit bericht van de Romeense krant gewoon geloven.

9 december 2020 om 14:30

Ik wil voornamelijk dat er geen overhaaste en domme reacties gedaan worden, zoals die van jou.

9 december 2020 om 16:33

@tactloos schei uit ... Je bent gewoon bezig het belachelijk te maken. Zo doorzichtig! Je springt er meteen op om Webo's claim te neutraliseren. Nergens preek je voor gelijk onderzoek ... Nigel erbij halen en al. Schei uit man, wie denk je voor de gek te houden. LOL 😂

9 december 2020 om 17:18

Nou ja Nigel komt met de claim levenslange schorsing omdat een official iemand heeft omschreven als die zwarte man. Hahahaha compleet achterlijk man. Waar gaat het in vredesnaam over. Nee Nigel zou nu een held zijn dat ie nu pleit voor Webo levenslange schorsing, mocht dit waar zijn na onderzoek uiteraard. Of nee natuurlijk past dat niet, want alleen donker gekleurde mensen ervaren racisme of discriminatie. Hou alsjeblieft op man.

9 december 2020 om 14:47

Lijkt me niet dat Webo dit heeft gezegd aangezien er in Kameroen nagenoeg geen Roemenen of Zigeuners zijn.

9 december 2020 om 14:55

Want Pierre Webo heeft het grootste deel van zijn carrière in Kameroen gevoetbald en kan dit cultureel fenomeen niet hebben meegekregen.

Oh nee wacht, hij heeft jarenlang in Spanje en Turkije gewerkt. Verdikkeme zeg.

9 december 2020 om 15:16

Webo heeft heel zijn actieve carrière buiten Kameroen doorgebracht.

9 december 2020 om 16:05

Lekker arrogant... Heb je dat filmpje gehoord er zegt toch echt iemand "My country". Maar blikf lekker geloven wat je zelf wilt joh.

9 december 2020 om 14:52

Haha dus een filmpje waar duidelijk te horen is wat er wordt gezegd vs. een Roemeens artikel uit n krant. Ik weet al wat jij liever als waarheid ziet

9 december 2020 om 15:14

Nou ja er is een reden dat de arbitrage over Webu aan het praten is, hij moet wel iets gedaan hebben waarvoor de assistent de Scheids wil roepen om hem weg te sturen

9 december 2020 om 15:35

Klopt. Maar zolang we het niet weten, kunnen we niet obv een artikel oordelen. Wat de meesten toch doen

9 december 2020 om 16:30

@tactloos je doet je naame eer aan ... Webo zelf zei dit niet maar een Turkse collega. Jammer hè, victim blaming failed. Eerst de tekst lezen! Ongelofelijk dat zoveel VZ'ers dit nog recht proberen te lullen. Dat je racisme moe bent, betekent nog niet dat het er niet bestaat of nog voorkomt. Altijd dat bagatelliseren richting 'ze zijn overgevoelig!' werkt dus averechts. Meer minderheden zijn de status quo van stil zijn en negeren spuugzat en staan nu dus sneller op hun strepen. Snap dat eens ipv schijtlollig erover te doen, als men het wat serieuzer neemt is de oplossing ook dichterbij. Hoef je geen psycholoog voor te zijn lijkt mij ... Er was geen reden om Webo bij zijn huidskleur te noemen of te onderscheiden. Stop het recht lullen toch eens en verdiep je beter in de materie en de ander. Jij kunt niet bepalen hoe de ander jouw woorden dient te interpreteren. Fatsoen is het sleutelwoord hier.

9 december 2020 om 17:39

Maar welk racisme of discriminatie hebben wij hier? Zeggen negroã¯de mensen nooit iets negatiefs over witte, Aziatische, Moslims etc? Het grootste racisme/discriminatie probleem wat is Noord/west Europa voorkomt is de ongelijke kansen op de arbeidsmarkt. Maar het ligt soms ook gedeeltelijk aan jezelf. Waarom zoveel aandacht en demonstraties tegen Zwarte Piet, terwijl er niet of nauwelijks wordt gedemonstreerd voor gelijke rechten / gelijke kansen. Ter verduidelijking, het gaat mij om het laatste. Waarom geen aandacht en demonstraties tegen ongelijke kansen? In Amerika is een heel ander verhaal. Daar heerst echt racisme alsof de katoenplantages nog steeds bestaan. En dan heb je ook nog eens een heel corrupt rechtssysteem, waarbij het belangrijker is dat iemand wordt veroordeeld. Liever een onschuldige in de bak dan een cold case, zodat het slachtoffer en/of de nabestaanden maar hun verdriet kunnen verwerken. Maar je kan Amerika niet vergelijken met Europa.

Als het waar is, beide kanten waardeloos en behoorlijk dom.

9 december 2020 om 14:13

Ik zal wel weer flauw zijn maar ik vind een willekeurige Roemeen een Zigeuner noemen toch echt waardelozer en dommer dan een zwarte man op een witte bank aanduiden als zwarte man.

9 december 2020 om 14:18

Precies DeKing, als ik daar tussen 10 donkere mensen had gezeten hadden ze mij waarschijnlijk aangewezen als de witte of de blanke, maar uiterlijke kenmerken zijn tegenwoordig ook al racistisch, terwijl dat helemaal afhangt van de lading en de intonatie

9 december 2020 om 15:01

Alleen blank en donker mag niet meer, het is zwart of wit............

9 december 2020 om 14:45

Zeker waar, maar lijkt me niet dat dit van Webo kwam in Kameroen zijn nagenoeg geen Roemenen of Zigeuners.

Aha! Gelukkig is het leven van de 4e man al kapot gemaakt door alle blm mensen...

9 december 2020 om 14:04

Ja joh, die zijn knettergek en reageren op elke kleine commotie rond een donker persoon. Zonder eerst goed te informeren sturen ze al bedreigingen etc die kant op.

9 december 2020 om 14:10

Ja die movement is natuurlijk heel actief en springen overal op. Snap de boodschap uiteraard wel, maar in die zin draven sommige mensen wel te ver door. Gevaarlijke is dat zij dan altijd vinden dat zij in hun recht staan. Grenzen zijn er dan niet.

9 december 2020 om 14:11

Ach de blm beweging is zelf zo racistisch als de pest.

9 december 2020 om 14:11

De beste man heeft als je het leest al een historie van diepe depressie. Ik hoop dat ze hem niet over de kling jagen met deze hetze.

9 december 2020 om 14:11

Het slaat helemaal door met die BLM beweging, net zoals dat Kozp. Ik vind het goed dat mensen die zich gediscrimineerd voelen voor zichzelf opkomen, maar het zijn juist die blanke moraalriddertjes die voor het grote probleem zorgen en blm enzo steunen door jou en mij te vertellen wat we wel en niet mogen zeggen. Tegen die moraalriddertjes verzet ik me hevig!

Haha de totale hypocrisie mocht dit waar zijn, wat een soap.

9 december 2020 om 15:06

Een beetje hetzelfde als die spelers die boos op een tegenstander afstormen, hoofd tegen die van de ander drukken en zodra de ander zn hoofd enigszins beweegt schreeuwend neergaan om de ander een rode kaart aan te naaien. Als dit waar is en hij de hele tijd de vierde officieel beledigde, om vervolgens moord en brand te schreeuwen als er een woord wordt gezegd dat enigszins wat weg heeft van een discriminerende term in het Engels, dan zal de beste man wel oud voetballer zijn

Tja. Dit gaat nog een lang staartje krijgen. Gelukkig staan er overal camera's en is zonder publiek in het stadion alles te horen. Gewoon al die beelden terug kijken, de avond reconstrueren en kijken wie er gelijk heeft.

Als dit verhaal inderdaad klopt, dan is het mijns inziens volstrekt belachelijk dat de rode kaart van Webo geseponeerd is.

Geeft hij hier niet eigenlijk toe dat hij “Negru” wel racistisch bedoelde om hem terug te pakken? Of lees ik het verkeerd. Hij had het beter kunnen houden bij het feit dat hij het niet zo bedoelde en het een andere betekenis in zijn land heeft. Dan was het misschien met een sisser afgelopen. Nu lijkt het op 2 kinderachtige mannen die elkaar beledigen.

9 december 2020 om 14:08

Nee, hij zegt dat hij rood kreeg omdat hij racistische leuzen de wereld in hielp. "negru" werd gebruikt om Webo te onderscheiden van zijn blanke collega's die zich blijkbaar wel aan de regels houden. "die assistent" had iedereen kunnen zijn.

9 december 2020 om 14:55

Nee want als 4e official weet je heus wel de namen van de trainer en assistent trainer. Want dat is je beroep. Daarboven op: als huidskleur voor jou de enige manier is om mensen te onderscheiden, zegt dat al genoeg over jou/je omgeving

9 december 2020 om 15:18

Nee dat is je beroep niet. Om van 60+ mensen iedere week (of zelfs paar dagen) de namen uit je hoofd te leren.

9 december 2020 om 15:36

Ik zeg toch de trainer en assistent trainer? Heb nooit 60 man daar op t bankje gezien verder

9 december 2020 om 15:43

@gaawg Je gaat mij toch niet vertellen dat als jij gisteren scheidsrechter was geweest bij Dinamo Kiev-Ferencvaros dat jij elke naam uit je hoofd zal kennen van elke (wissel)speler + stafleden? En dan ook nog eens de juiste naam bij het juiste hoofd plaatsen.

9 december 2020 om 17:15

Dat zijn aannames van jou kant. Om iemand te duiden noem je iemand uiterlijke kenmerken. En als he trots bent op je kleur is er een enkele reden om je aangevallen te voelen.

Tja, dan beide personen bestraffen. Beste is wat mij betreft om de rode kaart te handhaven, en de scheidsrechters te vervangen.

Het was niet dat die rode kaart uit het “niets” kwam.

Hoe dan ook, hier kan weer een mooi circus van worden gemaakt.

Is er geen duidelijk geluid van? Het is niet alsof het publiek eroverheen heeft geschreeuwd ofzo. Wel een treurige bedoeling zo.

Interessant hoe dit af gaat lopen. Ik ben ook zeer benieuwd hoe er gereageerd gaat worden door de voetbalwereld als dit waar blijkt te zijn.

9 december 2020 om 14:09

Wat denk je zelf? Al iemand over Qatar gehoord??

9 december 2020 om 14:30

Lekker in een doofpotje gestopt. Vraag me echt af of er serieuze consequenties aan worden gehangen

Benieuwd of al die mensen die direct over een schande van het scheidsrechtersskorps praatte zich nu ook zo uiten over deze assistent webo.

9 december 2020 om 14:56

Jij zit een artikel uit de krant dus als keihard bewijs?

9 december 2020 om 15:03

Maar je hoort dat ze het letterlijk zeggen in het filmpje..

9 december 2020 om 15:11

Idd je hoort het gezegd worden, maar niet wie het zegt. Het lijkt alsof iedereen hier hoopt dat Webó het heeft gezegd. Dan kan het onderbuikje weer worden geleegd

9 december 2020 om 15:19

Je bedoelt hetzelfde onderbuikje van Webo richting een blanke die hem zwart noemt zonder bijbedoeling? De horror inderdaad. Ben het sowieso kwijt wat je tegenwoordig mag zeggen. Soms is het wonen in een kutdorp in Twente wel zo overzichtelijk.

9 december 2020 om 16:07

Gaagw, dat onderbuikje komt toch van twee kanten? Ga jij er zondermeer van uit dat 4 Roemenen direct racistisch zijn en dit botvieren op een assistent trainer van wie ze tot die dag waarschijnlijk nog nooit hadden gehoord. Ja dat klinkt heel logisch.

Dus van het lynchen van een scheidsrechter om een ongelukkig woord door de taalbarrière zonder echte informatie over de situatie, gaan we naar een situatie met blijkbaar 1 schuldige: Webo.

9 december 2020 om 14:11

Dit komt van een Roemeense krant, die zonder bewijs dit aanleveren en jij trekt je conclusies al? Maar andersom is het de taalbarriere ondanks dat je dat niet weet? Frappant

9 december 2020 om 14:35

Ik ben onbekend met de ontwikkeling van de roemeense taal, in nederland zie je wel dat we mensen met een donkere huidskleur de laatste 20 jaar anders zijn gaan omschrijven. Desalniettemin praat dat de opmerking niet goed, hij heeft hier een andere functie en moet dus anders reageren

9 december 2020 om 14:14

Het "ongelukkig" taalgebruik maakt hem niet onschuldig. Mogelijk zijn er 2 schuldigen is een betere omschrijving.

9 december 2020 om 14:57

Ongelukkig taalgebruik haha. Het lijkt alsof je graag wilt dat het aan Webó ligt. Hoe komt dat?

9 december 2020 om 15:48

Gezien al je reacties in dit topic is je positie wel duidelijk. Alles wat wit is is per definitie fout. Je bent hartstikke racistisch. Je staat alleen op een andere plek in het spectrum dan witte racisten.

9 december 2020 om 16:01

@gaawg jij wil wel heel graag duidelijk maken da het aan iedereen kan liggen behalve Webó.. Als hij daadwerkelijk deze man voor gypsy heeft uitgemaakt dan zijn ze beide even fout.

Als dit waar is, dan Allebeide heren schorsen toch?! Webo gaat de fout in, en de 4e official wilt hem terug pakken blijkt het: “die zwarte daar?” Nogmaals allebei bestraffen! ik wil het wel horen, is er geen geluid van?

9 december 2020 om 14:08

Alleen is 'die zwarte man' moeilijk een zuivere belediging te noemen, en dat geldt niet voor 'gypsy'.

9 december 2020 om 14:43

Eens met je hoor!

9 december 2020 om 14:57

Als die official de intentie had om Webo terug te pakken, dan ik ook met jou uiteraard.

9 december 2020 om 14:09

Maar hij is toch zwart? Heb ik gemist dat huidskleur nu ook een belediging is? Lijkt me toch niets mis aan een donkere kleur, helpt ook tegen de zon.

9 december 2020 om 14:13

Het is de manier hoe het gezegd wordt. Na het lezen van dit bericht ben ik van mening dat er wel intentie achter zit, al blijft dat subjectief ja. Drm wil ik er ook geluid van voordat ik die Roemeense pers voor 100 procent moet gaan geloven.

9 december 2020 om 14:34

Vind jij het dus dat er een racistische intentie is? Scheidsrechter:'over welke persoon heb je het? Die zwarte man daar. Die zwarte.' Hoe had hij het anders moeten zeggen? Die Afrikaan? De man met de donkere huidskleur? De assistent-trainer? Ja, maar welke? De zwarte.

9 december 2020 om 14:40

Zoals ik het hoor en lees/interpreteer wel. Om je vraag te beantwoorden “Die assistent trainer/staflid” of beter “Webo”. Is het normaal dat een scheids die zwarte daar zegt ipv rug nummer of titel etc etc door te geven? Oprechte vraag hoor.Zie het al voor me: Kuipers die zegt die zwarte, die zwarte daar, die maakte een schwalbe.

9 december 2020 om 14:50

Insinueer je nu echt dat de officials alle namen van alle spelers en stafleden moeten kennen in een split second? Of had hij eerst de naam moeten vragen? Van 'hey, wat is je naam, we gaan je van het veld sturen'. Die assistent kunnen er tevens meederen zijn. In deze context lijkt het mij geen waardeoordeel, maar iemand aanwijzen op basis van zijn uiterlijke kenmerken. Zoals we dat ook op het voetbalveld doen bij tegenstanders. Niks racistisch aan. Maar we maken het met zn allen racistisch, en dat is het probleem.

9 december 2020 om 14:55

Ik zie al voor me dat ik in een meeting zit op het werk en ik word constant aangesproken als “die zwarte”. Lijkt me toch een hele vreemde tendens.

9 december 2020 om 14:59

Ja dat moet hij idd weten, want het is zijn beroep. Haha dus jij denkt dat die officials elke wedstrijd komen vlaggen en daarvoor nog niet gebriefd worden?

9 december 2020 om 15:11

Het probleem is alleen dat ten eerste Webo geen speler is en dus geen nummer heeft, en ten tweede dat eigenlijk iedereen op de bank bij Istanbul BB een lange donkere jas, een donker mondkapje en een muts of iets in die richting op had, dan kan je zeggen de man in de zwarte jas, maar daar zijn er dan 15 van.

9 december 2020 om 15:50

Succes om voor 2 ploegen die je nooit fluit even minimaal 50 man uit je kop te leren, naam matchen aan uiterlijk. En dat in 3 dagen, want zo lang zat er ongeveer tussen de aanstelling en de wedstrijd. En o wee als je even niet weet wie iemand is he in een split second. Kom op man, dat is onbegonnen werk.

9 december 2020 om 16:29

Haha wat een onzin Gaawg, het is helemaal niet de rol van de arbiter(s) om alle namen van de selectie/stafleden te kennen, daarom hebben spelers ook rugnummers, lekker makkelijk voor de administratie. Als jij als Portugese scheids in de EL een pot van Rijeka moet fluiten hoef je toch niet al die Kroaten (en al helemaal de medische en technische staf niet) bij naam te kennen? Tuurlijk, bij teams als Real Madrid of Bayern Munchen zal een arbiter die al even meedraait de nodige mensen wel kennen, bij een ploeg als Istanbul Basaksehir logischerwijs niet.

9 december 2020 om 16:47

@Barca-070, Ja maar dan wordt je rechtstreeks aangesproken. Hier ging het om een gesprek tussen twee scheidsrechters over het (wan)gedrag van een assistent- trainer. Dat is toch niet helemaal hetzelfde he.

Nigel de Jong, Mbappe, Ba en iedereen kom er maar in: levenslange schorsing voor Webo!

9 december 2020 om 14:12

Mocht het waar zijn ja . Dat de official webo negru noemt is te horen geweest door de hele internationale media.

Zijn er dan geen geluiden van wat webo zei? of is dit een verweer van een roemeense krant om het recht te trekken?

Het stadion was leeg, dus dat zal niet al te veel moeite moeten kosten om dit uit te zoeken. Wel frappant zou 't zijn als je uit je pan vliegt als je een Roemeens woord 'negru' hoort en de rest niet verstaat, maar daarvoor in 't Engels wel iemand voortdurend uitscheldt voor zigeuner..

Als dit zo is, moet dit ook hard worden aangepakt. Discriminatie is discriminatie. Het begint wel een soap te worden.

Kijk, dat brengt alweer een ander inzicht in deze zaak.

Ik heb het gevoel dat het moddervechten nu echt begonnen is en mijn conclusie is gewoon dat het 2 kleine kinderen zijn die zich beide onvolwassen hebben gedragen. Ik vind het provocerende gedrag sws al ergerlijk langs de lijn en de arbitrage moet maar alles accepteren maar als er ook maar een klein dingetje is dat terug gezegd wordt is de wereld te klein.

9 december 2020 om 14:12

Stel dat het waar is van wat er vanuit de Roemeense arbitrage wordt gezegd, denk je dan ook dat de hele voetbalwereld over Webo heen rolt? We gaan het merken.....(of niet;-)

Ja, kijk, zigeuner zeggen is 100% fout, want dat is gewoon een scheldwoord, maar we moeten hier focussen op het echt probleem. Het benoemen van een zwarte man bij hun huidskleur. Jongens, dat kan toch niet? What's next? Iedereen kan de volgende zijn. Een blanke man een blanke man noemen?! Een Aziaat een Aziaat?! Waar gaat het ophouden?! Voor je het weet gaan we vrouwen, "vrouwen" noemen. Om van te gruwelen!

9 december 2020 om 14:10

Bah nare gedachten inderdaad

9 december 2020 om 14:13

haha, na de helft te hebben gelezen was ik al bijna in mijn pen geklommen. Gelukkig maakt de tweede helft het goed.

Het is overigens wel fout van die assistent scheidsrechter als hij echt een keer of 4 die zwarte zegt, dat is niet bedoeld om puur iemand aan te wijzen, dat is naar mijn idee wel beledigend bedoeld.

9 december 2020 om 14:13

@Nalyd, ik moet even lachen om je reactie haha. Het hele woord zwart lijk je inmiddels niet meer te mogen gebruiken, terwijl dat in mijn ogen helemaal niet per definitie racistisch is of racistisch wordt bedoeld. Alles hangt mijns inziens af van de context en die heb ik in dit geval niet helemaal helder.

9 december 2020 om 14:14

Nja wel eens hoor. Zo kan je wel op alles nitpicken qua context.

9 december 2020 om 14:20

Toen ik voor FC Kinshasa voetbalde, werd ik een keer aangesproken met 'die witte man'. Ik ben meteen gestopt met voetballen op het hoogste niveau.

9 december 2020 om 15:15

Wow. Ik neem toch aan dat degene die dat heeft gezegd nu wegkwijnt in de gevangenis?

Zou iedereen net zo heftig reageren nu het andersom blijkt te zijn? (als dit waar blijkt te zijn uiteraard)

Als je uitdeelt moet je kunnen ontvangen... ik bedoel, dat gypsy zal ook echt niet liefkozend bedoeld zijn.

Maar dan nog, het geluidsfragment spreekt dan ook niet in het voordeel van die assistent-scheidsrechter , door zo vaak 'die zwarte' te zeggen. Als er echt onduidelijkheid is om wie het gaat kan ik me voorstellen dat je het een keer zegt om de persoon aan te wijzen, maar door het zo vaak te noemen wordt het ook wel echt denigrerend en dus racistisch.

Er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal en goed dat het wordt aangegeven. Dit plaatst het in een ander context, al keur ik het niet goed.
Ik vond het al een dubieus verhaal dat een vierde official als eerste zou beginnen, wetende met camera's om je heen en juist de 'Say no to racism'- campagne van afgelopen jaren. Maar dat is het vaak he... als je een kleur noemt, staat iedereen op zijn achterste poten, maar afkomst als zigeuner vindt de heer Webo wel toepasselijk? De waarheid ligt in het midden en wedstrijd is toch al verpest...

Ik ben zelf zwart en vind dit allemaal zo ongeloof hypocriet van iedereen. Er zijn echt veel grotere problemen dan racisme in de wereld hoor. Iedereen heeft wel een racistische grap gemaakt ooit. Elk ras, elke kleur, elk land, elk continent heeft wel racisten rondlopen maar het gaat erom hoe je ermee omgaat. Ik ben voor zoveel uitgemaakt in mijn leven maar als ik elke keer zo boos zou reageren als iedereen nu met die scheidsrechter, zou ik doodongelukkig zijn. Als we allemaal bij een feitelijk juiste uitspraak gaan claimen dat het racistisch is dan gaat het echt de verkeerde kant op en gaan we natuurlijk nooit verderkomen. Tuurlijk gaat het om de intentie, maar als ik tegen een blank persoon iets zou roepen op basis van de huidskleur komt er echt geen emotionele reactie hoor. Kortom, iedereen moet niet zo soft doen.

9 december 2020 om 14:10

En vervelend dat je zelf ook verwensingen naar je hoofd hebt gekregen. Wat vind jij persoonlijk van de term 'zwarte'? Is dat kwalijk?

9 december 2020 om 14:13

In principe kan geen enkel woord mij persoonlijk raken, omdat ik gewoon weet wie ik ben. Een racist kan mij niks maken aangezien ik al heb gewonnen als ik gewoon negeer en doorga met mijn eigen ding.

9 december 2020 om 14:52

Goed dat je er zo luchtig in staat. Niet voor een ander, maar vooral voor jezelf. Op die manier krijgen racisten geen voldoening, terwijl je zelf alleen maar kunt lachen om het niveau van zo'n persoon.

9 december 2020 om 14:13

“Ik ben voor zoveel uitgemaakt in mijn leven maar als ik elke keer zo boos zou reageren als iedereen nu met die scheidsrechter zou ik doodongelukkig zijn”

Dat is juist het probleem... blijkbaar heb je zovaak racistische uitlatingen ontvangen dat je het normaal bent gaan vinden en er niet eens meer boos om word.

9 december 2020 om 14:16

Bedankt voor de analyse. Je gaat ervan uit dat het mij automatisch al pijn zou moeten doen. Wat in principe een racistische gedachte is. Nogmaals bedankt voor het meedenken.

9 december 2020 om 14:21

Heb nergens gezegd dat het jou pijn zou moeten doen maar hoe jij het brengt is het alsof men het maar moet accepteren. Dat jij er zo mee om gaat “petje af” maar je kan dat niet van iedereen verwachten.

9 december 2020 om 14:54

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die racisme normaal zijn gaan vinden. Het grote probleem is eigenlijk alles omtrent het onderwerp. De lading, de misverstanden, de mensen die zich er schuldig aan maken, de mensen die erop reageren.

9 december 2020 om 16:11

@ Bobo101, je kan het misschien niet van iedereen verwachten maar iedereen zou dat wel moeten doen. Ik heb mijn eigen winkel gehad en werd ook voor alles uitgemaakt terwijl het klip en klaar was dat mij geen blaam trof. Mijn moeder werd er zelfs bijgehaald, betreffende klant wist mij te melden dat ze een hoer was en dat hij haar de dag ervoor in de kont had geneukt. Ik verzin dit niet, dit is waar gebeurd en heb meerdere soortgelijke verhalen. Dit soort idioterie is net als racisme zo laag bij de grond dat elk woord wat ik er aan zou verspillen er 1 te veel is en ik kan er eerlijk gezegd niet eens boos om worden want dat soort gasten mankeren iets in hun bovenkamer. Ik heb alleen maar medelijden met ze.

9 december 2020 om 21:10

Kaassie ik heb je verhaal drie keer gelezen, maar kan niet achterhalen wat de toevoeging is van het feit dat je moeder in haar kont geneukt werd.

9 december 2020 om 15:32

Barcaboy Amen. Het is allemaal zo truttig tegenwoordig. En iedereen die niet truttig is of niet truttig reageert is direct een racist of discrimineert. Voor mij zijn lieden als Wilders en Akwasi beide een pot nat: grote polariserende eikelbijters die dit land de afgrond in werken en voor spanning onder groepen zorgen. Het zou fijn zijn als we extreme uitwassen zoals hen geen podium meer geven en vooral: als we eens niet zo gefocused zijn op wat er in Amerika gebeurt. Als we extremisten van welke kant dan ook eens zouden kunnen uitbannen en het 'normale volk' (waar er echt veel meer van zijn) eens aan het woord laten dan zou het een veel betere wereld zijn. Maar ik snap het wel: normale mensen/normale meningen zijn niet interessant. In mijn studententijd hadden we een gemengde vriendengroep, nooit geen problemen en juist daar werden racistische grappen over en weer gemaakt en werd er smakelijk om gelachen. En dat was absoluut geen eenrichtingsverkeer vanuit blank richting zwart maar andersom net zo goed. Die tijden zijn ondenkbaar, maar oh wat heb ik er een heimwee naar (ook heimwee naar het gezuip overigens).

Ik vind het zo dubbel allemaal. Ik vind zigeuner misschien nog wel stigmatiserender dan zwarte. In deze context is zwarte simpelweg een term om iemand te duiden, al doet het Roemeense woord negru een andere context vermoeden. De associatie met neger heb ik als niet-Roemeen snel gelegd, maar dat kan volledig aan mij liggen nou vind ik het persoonlijk niet heel slim om iemand aan te duiden als 'die zwarte', maar om nou te stellen dat dat per definitie racistisch is? Dat vraag ik me ten zeerste af.

9 december 2020 om 14:17

Wellicht was het handiger geweest als de assistent-scheidsrechter/4e official niet het woord "zwart' had gebruikt, wat in het Roemeens met "negru" wel erg ongelukkig klinkt, maar als hij bijvoorbeeld het woord "gekleurd" had gebruikt wat in het Roemeens "colorat" is. Was zowel qua intentie als qua klank beter geweest lijkt me.

9 december 2020 om 14:21

@TilburgAjax, ben het met je eens. En vind het zelf ook wel lastig hoor. Want hoe duid je dan iemand op respectvolle wijze? Gekleurde medemens?

9 december 2020 om 14:23

Trust me, ook dan waren er genoeg mensen over gevallen. Het is bizar hoe kort de lontjes tegenwoordig zijn.

9 december 2020 om 14:29

Tja, ook dat was natuurlijk strikt genomen niet nodig geweest. Hij had ook kunnen zeggen "die kale" (wat klopt) of "die rechts van de trainer zit" (als dat klopt). Maar in dit soort gevallen is de moeilijkheid altijd dat je niet weet of het racistisch bedoeld is. Waarbij ik trouwens nog op wil merken dat ik het woord "zwart" eigenlijk niet zou bestempelen als een raciale aanduiding - en dus ook geen onderscheid naar ras, waar de term 'racisme' voor bedoeld is. Een term als "aziaat" is dat wel, maar dat ter zijde, want dat speelt hier niet.

Dit lijkt op riool journalistiek, puur om clicks te genereren. Ik geloof er niets van dat Webo het woord zigeuner als scheldwoord gebruikt. Dit is namelijk alleen in de Balkan een veelgebruikt scheldwoord, waar een grote Roma minderheid aanwezig is. In Nederland zeggen we toch ook nooit zigeuner tegen iemand als we deze willen kwetsen.

9 december 2020 om 14:26

Ik heb geen idee waar je het over hebt. Roemenië wordt tot de Balkan gerekend, en daar komt deze official vandaan. Het is goed mogelijk dat Webo dit weet?

9 december 2020 om 14:46

In bijvoorbeeld Zuid-Europa (Frankrijk/Italië) zijn er grote Roma gemeenschappen die al jaren discriminatie ervaren en niemand die er iets om geeft want niet trendy. Het is daar vrij veelvoorkomend om deze mensen uit te schelden voor gypsy. In Nederland wat minder voorkomend inderdaad.

9 december 2020 om 14:46

In welk hol leef jij dat je kan zeggen dat we het in Nederland niet gebruiken als scheldwoord. Denk dat Gypsy één van de meest gebruikte discrimenerende woorden is in de wereld.

9 december 2020 om 14:47

In mijn ervaring schelden West-Europeanen Roemenen vaak uit voor zigeuner, omdat daar veel zigeuners vandaan komen. (roemenië wordt zeer zeker niet tot de balkan gerekend, overigens). Dus ik vind het niet ongeloofwaardig. Ben benieuwd naar het bewijs.

Allemaal opgefokte egootjes die niet tot 10 kunnen tellen.

Ik geloof niets van dit verhaal aangezien alles wat daar gezegd werd heel goed te horen is. Roemeense krant zoekt sensatie. Er waren genoeg microfoons aanwezig rondom the dugouts. En stel dat dit wel waar is dan is het helemaal schandalig en weten we dat de 4e official 100 racistisch heeft gehandeld. En stel dat het waar is dan mag je die Webo ook voor een hele lange tijd schorsen. Heb het fragment nu beluisterd en het is niet zoals de Roemeense krant beweert. 4e official verteld trainer van basaksehir dat negro normaal is in roemenie..waarop de trainer van basaksehir aangeeft dat roemenen in Turkije zigeuners zijn en of hij het leuk zou vinden als hij hem aansprak als zigeuner. Dus niets racistisch daar maar alleen een opmerking om de 4e official zijn fout te laten beseffen.

9 december 2020 om 15:07

Verschil is dat 1) Ook in Turkije roemenen niet gypsies zijn. Ook in Turkije is dat gewoon een scheldwoord en zijn Roemenen, je raadt het al, gewoon roemenen. Dat de trainer van Basaksehir dat daadwerkelijk zegt, zegt genoeg over zijn ideeën hierover. 2) Zwart/negru is gewoon een uiterlijke omschrijving en géén scheldwoord. Kan je nogsteeds boos over zijn maar beetje overdreven mijns inziens.
Wat die trainer zegt is gelijk aan zeggen "in mijn land zijn zwarte mensen gewoon -Nwoord-". Als je dat zou zeggen zou je echt nooit meer aan de bak komen maar we weten allemaal dat tegenwoordig niet alle racistische uitingen gelijk zijn.

Dit snap ik niet helemaal. De Uefa heeft de rode kaart al geseponeerd maar gaat vervolgens later pas onderzoeken of deze terecht is gegeven?

Het is natuurlijk op z'n zachtst gezegd onhanding om iemand als "zwarte man" aan te duiden. Mijn kennis van de Roemeense taal is nihil maar vind het persoonlijk nog wel een verschil wat voor connotatie het woord negru in het Roemeens heeft. Als het (zoals sommige bronnen stellen) een 'respectvolle' manier is van het duiden van iemand met een donkere huidskleur dan is het wel iets anders dan wanneer het een equivalent is van neger of nigger.

Uiteraard is het gewoon dom omdat het onderwerp zo gevoelig ligt, maar als hij de naam van de assistent-trainer niet kent, moet hij dan heel omslachtig gaan aanwijzen of omschrijven wie hij bedoelt?

9 december 2020 om 16:47

Mijn kennis van de Roemeense taal is toevallig redelijk goed, en ik kan je vertellen dat 'negru' op geen enkele manier racistisch bedoeld wordt in Roemenie, het is absoluut niet te vergelijken met het internationale n-woord.

Wat een soap gaat dit worden zeg. Dus de arbiter heeft negru gebruikt wat in het Roemeens zwart betekent en in dat land niet het woord is voor neger. Webo heeft dit blijkbaak geã¯nterpreteerd als negro en begint vervolgens zelf zich racistisch te uiten. Negru als Negro verstaan kan ik begrijpen dat lijkt aardig op elkaar, maar om vervolgens compleet te flippen en dan zelf de arbiter een gypsie te noemen. Dan ben je niet goed. Dit hoort dan gewoon een lange schorsing op te leveren.

9 december 2020 om 14:26

Ik denk dat het juist andersom is, want in de tekst staat dat Webo meerdere keren gypsy gezegd zou hebben en daarna pas negru gezegd werd om aan te duiden wie de kaart moest krijgen. Ik heb hem daarna wel meerdere malen 'why negro? why negro?' zien zeggen, maar dat was puur liplezen. Kan dus ook negru zijn ipv negro, omdat er geen geluid bij zat.

Als je het fragment goed beluisterd wordt er ala negru gezegd... Ala negru betekend in het zwart. Dus deze arbiter bedoelde 'de man in het zwart' .. ik snap de ophef want negru en negro kan best hetzelfde klinken van klein afstandje. onhandig is het wel om dit te zeggen wanneer donkere mensen achter je zitten. Dom, fout, maar als het waar is wat vanaf de Turkse bank werd geroepen is dat ook niet goed te keuren natuurlijk.

Tip voor diegene die dit artikel schreef.... Verdiep je eerst in wat er gezegd wordt ipv kwakkeloos één woord te publiceren . Racisme moet stoppen, maar racisme moet ook niet onnodig gemaakt worden

Lijkt mij toch dat het hier niet gaat om racisme maar om een misverstand. Die arbiter verwijst naar Webo als 'die zwarte'. Als ie dat gewoon in het Engels had gedaan en had gezegt ' that black guy' had niemand er moeilijk over gedaan. Maar omdat het Roemeense woord voor zwart 'negru' zoveel op het woord 'negro' lijkt dach Webo dat ie racistisch werd beledigd. Dus heel begrijpelijk dat de spelers zo boos waren. Maar gaat mij ook te ver die man dan gelijk een racist te noemen en de rest van z'n leven te schorsen.

9 december 2020 om 14:18

Eindelijk een reactie waar ik het mee eens ben. Is denk ik gewoon een misverstand. Die spelers kunnen ook niet weten dat Negru in het Roemeens niet gelijk is aan N”igger. Dus terecht dat ze op dat moment boos zijn. Dit valt allemaal eigenlijk makkelijk op te lossen.

Ik praat niets goed, maar ik vind ‘gypsy’ erger dan ‘negru’. Een zwarte man is een aanduiding voor een persoon, een aanduiding die we niet meer gebruiken in het Nederlands en Engels, want deze is mogelijk racistisch. Iemand ‘gypsy’ noemen, en dan zeker Oost-Europeanen, dat steekt enorm. Je zou toch hopen dat een gemeenschap die zichzelf gediscrimineerd voelt, bewuster zou zijn van hoe andere groepen dit ook voelen naar aanleiding van bepaalde dingen. Maarja..

9 december 2020 om 14:20

@FCB, ik ben het met je eens. Je kunt je afvragen of het handig is om een gekleurde medemens als 'zwart' te typeren, maar om dat nou per se als racistisch te beschouwen? Ik vind gypsy vervelender klinken en veel stigmatiserender.

9 december 2020 om 14:23

Alleen dacht men dat het “N*gger” betekend. Dat snap je toch ook wel. Is gewoon een misverstand.

9 december 2020 om 15:41

Eens, maar is ook een stukje taalbarrière, daarom moet men ook niet zo snel en hard oordelen.

9 december 2020 om 15:47

Nee, het is zeker niet handig, maar gypsy.. ik zou echt niemand uitmaken voor zigeuner om eerlijk te zijn. Zeker iemand in een arbitrale functie bij een voetbalwedstrijd niet. Ik vind het niet juist om racistisch te reageren op racisme, wat de official schijnbaar heeft gedaan, maar het is natuurlijk uitermate lomp van Webo.

Precies hierom is het verstandig om ff te wachten totdat het hele verhaal duidelijk is voordat je uitspraken als die van Nigel de Jong doet. Gisteren was het verhaal nog verre van rond maar dan gaat iedereen er voor het gemak maar vanuit dat de 4e man de enige schuldige was. Als je dit zo leest dan is die Webo minimaal even erg, benieuwd hoe dit afloopt en wat er nou eigenlijk gebeurt is gisteravond.

Waarom heeft de Uefa die rode kaart al geseponeerd? Willen ze een wit voetje halen. Als dit verhaal klopt, dan verdiende ie los van wat er verder is gebeurd die rode kaart toch gewoon.

9 december 2020 om 14:22

Niet alleen dat, maar een schorsing voor de rest van z'n leven.

9 december 2020 om 15:15

Voor de PR, en geen enkele andere reden.

De kleinzerigheid en hypocrisie van de maatschappij is echt frustrerend. Ik ben voor niet aanstellen en beide niet straffen.

9 december 2020 om 14:24

En kerstmis is om de hoek. Periode van liefde en saamhorigheid. Dat zal wel ja...

Er is iig al geluid dat iemand zegt: in my country Romanians are gypsies. Das toch vrij kwalijk, zeker als hij dat eerder deed dan de uitspraak van de 4e man.

Dus zigeuner wordt gpedgekeurd. Dat is ook racisme

Ik verwacht nu heel snel een tweet van Mbappe! Die wil natuurlijk nooit meer het veld op als Webo er ook is!

Voila, nu heb je alweer meer informatie over de situatie. Ik weet niet of dit echt is gezegd geweest, maar waar waren de spelers toen dat gezegd werd? Ben benieuwd of hier audio van terug te vinden is, zou niet moeilijk moeten zijn met een leeg stadion.

Lekker droevig verhaal begint het te worden, een beetje elkaar op huidskleur en vermeende afkomst aanspreken. Het meest droevige is dat ik me er nog serieus iets bij kan voorstellen. Ruzies waarin je elkaar zo hard mogelijk wilt raken met woorden en zo uit de hand lopen waardoor een grens gepasseerd wordt en we uitkomen bij discriminatie op afkomst of ras.

Het is op geen enkele manier goed te praten. Beide zaken heel grondig onderzoeken. Indien bewezen beide betrokken heren langdurig schorsen aub. Dit hoort niet thuis in het voetbal. Met de levenslange schorsingsverhalen ga ik niet mee. Ik geloof namelijk dat mensen die een keer een fout maken een nieuwe kans verdienen.

Het is treurig weer. Schelden is nooit goed, en heb Roemeense collega, die ook vaak aangeduid wordt als Gipsy. Dat slaat nergens op. Hij reageert dan met: i am not a gipsy, but from North Macedonië.
Maar door de BLM beweging wordt er ook vaak de aanleiding gezocht voor een confrontatie en snel de discriminatie kaart getrokken.. Stel je voor dat het gipsy-verhaal waar is, en die 4de official wordt gerehabiliteerd, dan breekt de pleuris uit, daar kun je op wachten.

Zoals wel vaker zijn het weer de racisme roepers die zelf wat kwalijk te nemen valt. "Waar het hart van vol is, loopt de mond van over"

In eerst instantie vond ik het ook overdreven als hij gewoon bedoelt 'Die zwarte man' hoef je niet te zeggen, maar geen man overboord, maar als hij dit zei om Webo doelbewust te raken is het misschien wel kwalijker... Beiden zijn overigens fout maar als professional en vierde man...

Ik ging vandaag een visje halen op de markt. Had die mevrouw “kale man” op het briefje geschreven. Had ik nu ook alles bij elkaar moeten schreeuwen? Dat racisme blijft toch lastig. Zwarte man kan dus niet, zigeuner dus wel en kale man dus ook. Ikke snappe niet..

Edit, driedubbel trillend vingertje

Mezelf gerapporteerd

Edit: excuus, maar liefst 4x hetzelfde bericht

9 december 2020 om 16:33

Pro tip: In plaats van elk bericht aanpassen naar een andere tekst kan je beter op aanpassen klikken, dan het invulscherm geheel leegmaken en vervolgens opslaan. Dan wordt de post automatisch verwijderd

9 december 2020 om 20:44

Thanks! Weer wat geleerd 😊

Hahaha wat een ironie. Als dit waar is en hij wordt hiervoot gestraft is dit zo harde karma.
En ja. Zigeuners kunnen ook gediscrimineerd worden. Check WW2 maar. Hitler had even veel hekel aan zigeuners als Joden en Slavische volkeren.

9 december 2020 om 15:07

In principe heb ik ook niks met zigeuners. Ik kom met regelmaat op het Franse platteland en daar is al meerdere keren, drie of vier, keer ingebroken door zigeuners, in ons huis. A la, die mensen hebben ook hun geld en brood nodig, dus ze zullen er vast een goede verklaring voor hebben en het zal vast en zeker ook niet slaan op al de zigeuners. Maakt dit mij nu een racist? Ik vind van niet, maar ik snap het wel als anderen en het wel zo zien. Dan is dat maar zo, want liever de waarheid dan nee maar ik heb zwarte maten, etc.

Beetje raar om dit nu pas kenbaar te maken. Als je als UEFA zijnde - die o zo tegen racisme is - hier al niet direct tegen optreedt mbt de uiting die zojuist wordt aangegeven zit je alsnog fout. Waarom laat je dit dan pas achteraf weten? Net als een klein kind kom je dan met de ja maar hij doet dit dus ik doe dit.. lijkt net een kleuterklas.

Mocht dit waar zijn, in alle situaties is de UEFA gewoon de verliezer. Je had tegen de uiting van Gipsy direct moeten optreden en niet achteraf aanduiden. Daarnaaat moet je als UEFA official gewoon niet zulke woorden als negro roepen wanneer je werkt voor een internationale organisatie die say no to racism nog meer promoot dan wanneer de CL Finale plaatsvind.

Aan de arbitrage en de uefa, neem gewoon je verlies. Shit happens

Als iedereen die er niet direct mee te maken heeft zich er nou eens gewoon buiten houdt zodat de Uefa het gewoon kan afhandelen met de betrokken partijen (met daarbij alle gevolgen van dien), kan er ook niet zoveel meer verkeerd gaan. Voetballers die direct op social media posten zonder nuance om hun aandacht weer even te pakken, iedereen heeft weer een mening en uiteindelijk wordt het probleem vele malen groter dan het hoort te zijn. Mensen betrekken alles natuurlijk weer op zichzelf en voor je het weet staat men weer te protesteren en staan mensen weer lijnrecht tegenover elkaar.

In het audiofragment wordt het volgende gezegd: "In my country Romanians are called gypsy but I can't say gypsy".

9 december 2020 om 15:22

Kun je toch verkeerd interpreteren, net als de woorden van de scheidsrechter en zijn assistent overigens.

Aanvulling op dit artikel. Okan Buruk, de coach van Başaksehir zegt in het filmpje “in my country Romanians are called gypsy, but I can’t say gypsy”. Een reactie dus op de uitspraak van de 4e official. Dus niet Webo maar Buruk zegt dit. Logischere verklaring ook omdat Turkije idd een Roma-gemeenschap heeft itt Kameroen.

het N woord niet gebruiken snap ik, maar mag je ook niet zeggen die zwarte daar? Dit is geen (mislukte) humor van mij. Als er allemaal blanken in de dug out zitten en je wil d scheidsrechter duidelijk maken wie je bedoelt. mag je dan niet zeggen de zwarte daar? Je kan niet zeggen nummer 7 of zo.
Het leven wordt er niet gemakkelijker op.
Ik snap figuren ok niet die direct hun mening klaar hebben zonder van de hoed en de rand te weten

9 december 2020 om 15:16

Wat dacht je van gewoon aanwijzen? Of nog beter, een avondje van te voren even googelen wie wie is? Dit is gewoon Champions League he, een beetje voorbereiding kan geen kwaad toch?

9 december 2020 om 15:24

Dat deed hij door een oortje, die helaas door iedereen gehoord werd. Als hij het in zijn oor had gefluisterd was er niks aan de hand geweest puur om de juiste persoon aan te wijzen.

9 december 2020 om 15:48

Aanwijzen is natuurlijk het beste, maar om nou al die namen en gezichten van de staf te gaan leren gaat me te ver.

Misschien mis ik het empathische vermogen, maar zou het niet zo'n veel beter idee zijn om mensen allemaal in hun waarde te laten? Ik zal wel een te blanke en een te christelijke opvoeding hebben ervaren om me hier niet druk om te kunnen maken. Ik vind het vervelend voor Pierre dat hij zich racistisch bejegend voelde, maar ik vind het vervelender dat er zoveel commotie is. Laat Pierre en die Roemeen een koffie drinken zodat ze beiden hun verhaal kunnen doen. Hoeft niet heel voetbalzone en de media en alle heilige Maria's hun zegje te doen en denk ik dat je tot een veel betere oplossing komt. Maar goed, ik ben maar een blanke man en heb een christelijke opvoeding ervaren, mijn mening is nagenoeg niks waard.

Volgens mij luistert er niemand naar het fragment. Er wordt gereageerd op de verdediging van de scheids ' dat negru in zijn taal zwart betekend' waarbij (ik weet bijna zeker dat het Okan Buruk is) die zegt in mijn land worden Zigeuners (romanlar) dus Gypsy genoemd, maar dat kan ik niet zeggen. Wat hij daarmee wilt zeggen is; Leuk dat het in jou taal zwart betekend, alsnog kan je en mag je dat gewoon niet zeggen punt. We zijn al het lachertje van de wereld als het gaat om racisme (zwarte piet) en hoe makkelijk er in Nederland gedacht wordt over dit soort zaken. Je kan gewoon simpelweg niet zeggen pak die zwarte of ja het is die zwarte. Er is geen kleurverschil wij zijn allemaal mensen. Er zaten 4 5 andere donkere mensen op de bank van Basak dus dat hij de enige tussen 10 blanke zat is ook complete onzin. Kijk alleen de pijn in de ogen van Webo dat zegt al genoeg..

9 december 2020 om 15:26

Kan allemaal wel zijn, maar links of rechtsom kan ook gypsy verkeerd geïnterpreteerd worden, net als wat de scheidsrechters zeiden. Juist daarom moet iedereen niet zo licht gevoelig doen en bv. vragen, wat bedoel je daarmee? Als de scheids dan zegt ik wou de juiste persoon aanwijzen en je niet beledigen moet het goed zijn.

Ik snap het wel, gebeurd in de emotie, niks is menselijker dan dat net als fouten maken overigens.

9 december 2020 om 15:34

Klopt deels wat je zegt, maar er wordt nu een beeld geschets net alsof Webo vanaf min 1 Gypsy heeft geroepen wat natuurlijk onzin is. Dit is een reactie van de trainer naar de scheids toe. Dat hij het woord Gypsy ook niet kan gebruiken terwijl het in Turkije het een normaal woord is.

9 december 2020 om 15:43

Er wordt van alle kanten teveel geschetst en te weinig 'waarheidsvinding' gedaan, nigel de jong is ook veel te hard in zijn oordeel en dient ook respect te hebben voor een scheidsrechter. Het kan verkeerd begrepen worden en het kan een fout zijn, teveel om snel te oordelen en maar van het veld te stappen.

Ik denk dat de fout niet alleen bij de 4e official ligt. Hij gaf aan in een reactie dat hij geen racist is. Nu is racistisch gedrag in voormalige oostbloklanden van een andere aard dan in west europa. Naar de maatstaven van Roemenië is deze man waarschijnlijk geen racist. Maar naar de maatstaven van west europa (en de uefa) overschreidt hij waarschijnlijk wel bepaalde grenzen. Zeker in een context waarin de uefa "no to racism" propageert zou zij meer voorlichting of zelfs training aan officials moeten geven. De UEFA is namelijk verantwoordelijk voor het feit dat haar officials haar doelstellingen uitdragen. Dat lijkt hier natuurlijk nergens op.

We kunnen dus sinds gisterenavond de conclusie trekken dat als je "die zwarte" zegt dat je dan ook al een racist bent. Mensen mensen toch. Waar gaat de wereld heen. Kan iemand uitleggen wat er racistisch is aan de woorden die zwarte?

Haha, dat zou een grap zijn. Willekeurig elke Roemeen zigeuner noemen is namelijk wel racisme, een zwarte man een zwarte man noemen is geen racisme.

Als we hier toch eens echt de waarheid boven tafel krijgen, dan kun je er tenminste wat mee.

9 december 2020 om 15:48

Niet elke Roemeen is een zigeuner, maar elk zwart mens is zwart, zoals elk blank mens blank is, en alle blondharige mensen blond zijn en alle lange mensen lang zijn. enz..

9 december 2020 om 16:00

ja dat zeg ik dus. In dat geval is Webo de racist en niet de vierde official of assistent scheidsrechter.

Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom de wedstrijd niet uitgespeeld werd? De persoon was al verwijderd toch?

Als Webo dat gezegd heeft, was ie in ieder geval uitmuntend geïntegreerd in spanje. Daar worden Roemenen stelselmatig zo genoemd.

Wat is er discriminenered aan om tegen een een belg aan te duiden als die Belg , of een amreikaan als die amerikaan, of een lange mens aan te duiden als die lange. of een blanke man als blank aan te duiden of zwarte man als zwart.? Het is toch de waarheid?. Als je een katholiek ziet naast een muslim en je moet hem aanduiden ga je toch ok zeggen die katholiek mens?. Dat is toch niet discrimenrend tegenover katholieke mensen?

Hiervan leren we vooral dat we niet zo primair moeten reageren. Negru is misschien verkeerd opgevat, maar Nigel wil direct een levenslange schorsing. Mogelijk is er gypsy gezegd, en hup, heel VZ heeft zijn mening klaar.
Zullen we de resultaten van het onderzoek gewoon afwachten en daarna verder praten?

9 december 2020 om 16:02

waarschijnlijk komt de hele waarheid nooit boven tafel, dus tja...dan maar lekker speculeren.

Maar je kunt toch al wel je mening geven over deze uitspraken in het algemeen.

Een zwarte man aanduiden als een zwarte man, klinkt meer als een feit dan als racisme.

Een willekeurige Roemeen aanduiden als Gypsy, klinkt meer als racisme dan als een feit.

9 december 2020 om 16:16

Je eerste woord zegt alles: waarschijnlijk. Dat is een aanname. Zullen we gewoon afwachten tot het onderzoek is afgerond?

10 december 2020 om 10:40

nee hoor.
bij 95% van de gebeurtenissen in je leven kom je nooit achter de hele waarheid, dan kun je nergens meer een mening over hebben.

We o zou trouwens geel krijgen, maar kreeg rood. Om die misverstand heeft niemand het over.

Nu komt de aap uit de mauw. Trouwens, heeft Webo moeite met zijn eigen huidskleur? Het is nu eenmaal een biologisch feit dat hij een zwarte man is, raar dat hij dat ervaart als een belediging.

10 december 2020 om 10:41

haha ja dat heb ik ook altijd.
Ik zou er trots op zijn. Super mooi zo'n diep donkere huidskleur.
Maar nee...t lijkt wel of ze zich er voor schamen

Grappig dat witte mensen altijd een sterke mening hierover hebben, over hoe wij ons moeten voelen.

9 december 2020 om 16:17

Nee hoor ik wacht wel de feiten af. Maar als jij mij als blanke op de bank ziet zitten tussen 5 zwarten. Hoe zou je mij dan beschrijven? Begin je dan met de kleur van mn ogen en lengte? Of zou je wellicht zeggen “die blanke/witte”? Als Webo op een bank had gezeten tussen 6 donkere mannen, dan had de uitspraak heel anders geweest. Ik snap echt niet dat “zwarten” of het n-woord direct als racistisch worden ervaren. Waarom?

9 december 2020 om 16:17

Nee hoor ik wacht wel de feiten af. Maar als jij mij als blanke op de bank ziet zitten tussen 5 zwarten. Hoe zou je mij dan beschrijven? Begin je dan met de kleur van mn ogen en lengte? Of zou je wellicht zeggen “die blanke/witte”? Als Webo op een bank had gezeten tussen 6 donkere mannen, dan had de uitspraak heel anders geweest. Ik snap echt niet dat “zwarten” of het n-woord direct als racistisch worden ervaren. Waarom?

Ik vind dit inmiddels een haast vermoeiend onderwerp worden. Neemt niet weg dat ik even wil reageren. Alles wordt tegenwoordig betiteld als Racisme. Het lastige is dat er geen duidelijke definitie is van dit woord en dit zal er ook nooit komen. Het is een interpretatie van iemand terwijl het niet de intentie van iemand hoeft te zijn.
Ik vind dat we de laatste tijd ook met zijn allen haast gaan zoeken naar situaties of er mogelijk ook maar iets van racisme bij komt kijken. Iedereen moet voortaan 3 of 4 keer nadenken voordat hij of zij iets zegt, en al helemaal op televisie. Social Media werkt hier absoluut niet bij.

Even terug naar het artikel: ik kan de uitleg van de arbiters best volgen. Je beschrijft vaak iemand aan de hand van uiterlijk als het om iemand gaat. Wanneer er 5 mensen op een rij staan waarvan er 4 donker gekleurd zijn en 1 blanke en je de blanke bedoeld, wat zeggen de meesten dan om hem aan te duiden!? Dit zelfde geldt met een rood harige, een kleine, een kale maar ook bij een donker persoon.

Ik loop volgens mij wat achter qua wat wel en geen racisme is. Maar iemand een sigeuner noemen is toch beetje hetzelfde als iemand een hoer noemen en dat is toch ook geen racisme, waarom wordt dat hier nu wel geclaimd. Een donker persoon “die zwarte” noemen, is toch gewoon een ander verhaal?

Donder ook op met al die statements. Het is allemaal voor de bühne. Net als in Nederland. Partijen die er het hardst om roepen committeren zich er zelf niet aan. Zoals de blanke redacties en besturen van de Npo, Groen Links, Pvda en D’66. En oh ja, hoeveel donkere mensen zitten er in het kneiterlinkse stadsbestuur van Amsterdam?

9 december 2020 om 17:23

Inderdaad zo is het ik moet er ook om lachen.
Iedere tv reclame heeft opeens een zwart gezin in zijn reclame maar natuurlijk niet in de raad van bestuur.
Dat zijn de echte racisten en niet wij de Jan-met-de-pet gewone mensen die gewoon collega’s en buren van iedere kleur hebben.
Maar ja lekker als schapen allemaal weer kansloos lopen mekkeren haha.
Verder pleit ik voor een wereldwijd verbod op de woorden : zigeuner - blank - zwart - turk - aap - wit - makamba - belanda - tatta en belg

Wat een hoop gelul .
Als je ook maar iets zegt wat op een andere huidskleur lijkt ben je een rasist. Tegenwoordig vooral als je blank bent.
Kijkt er nou nooit eens iemand in de spiegel?

Luister eens naar rap muziek die noemen de meest erge woorden.
Mensen van donkere huidskleur noemen mekaar ook van alles.
En ze hebben ook genoeg woorden voor blanke mensen die niet allemaal even netjes zijn.

Deze hele discussie is gebaseerd op lange tenen.
En op Kleuter gedrag

Ik ben geen rasist of heb ik een hekel aan buitenlanders.
Ik heb een hekel aan zielige mensen en aan volwassenen mensen die zich als kleuter gedragen.

Ik ben van mening dat het racistisch zou zijn als er voor het woord “zwarte” een naar woord zou staan. Nu is het naar mijn mening niet direct racistisch bedoeld. Ik vind “die meneer met donkere huidskleur” dan wél beter klinken als “die zwarte meneer”

Het lijkt me dat je alles op hebt genomen en het woordelijk kan verstaan gezien de lege stadions. De waarheid komt wel boven tafel.

Wat een onzin allemaal, tegenwoordig mag je wit of zwart niet meer zeggen want het is racisme. Ga lekker weg man, ik heb een zwarte en witte kat en ik hou evenveel van ze!

Als je verder luistert, zegt hij meer dan alleen wat er in de tekst staat over zigeuners. Kan het niet helemaal horen. In my country Romanians are gypsy, but I can’t say gypsy. Oftewel als het goed is wat ik hoor zegt hij, jij bent een zigeuner en ik mag dat ook niet zeggen.

Even een feit;Vele schrijven dat P. Webo de enige negroide, een antropologische (menskunde c.q. mensleer) beschrijving van een reeks van donkerhuidige Afrikaanse en Oceanische bevolkingen, persoon is op de wisselbank. Echter zijn Demba Ba -&- Boli Bolingoli-Mbombo dit ook. Verder wil ik aangeven, mijn eigen mening, dat er een flinterdunne lijn is tussen; rascistische beledeging en (persoonlijke) kwetsende belediging. Ik zal een persoonlijke voorbeeld geven;Ik ben een Nederlander met een Turks achtergrond die meerdere ziektes heeft waaronder k***. Ten tijde van de periode dat ik haarverlies leed door chemotherapie en een "ingedeukte" gezicht had kon men min of meer schatten waarom ik kaal was (geen haar, baard wimpers etc. hetgeen vroeger duidelijk aanwezig was dit was o.a. te merken door dat op mijngezicht, waar de baardgroei was, lichter was dan de andere gedeelten op mijn gezicht omdat deze minder zonlicht kreeg toen ik een baard had etc. etc.) om lang verhaal kort te houden; sommige empathieloze en oneerbiedige mensen noemden mij (refererend aan mijn uiterlijk) ziekte-lijer {om evt. blokkade ed. te voorkomen op deze manier geschreven} hetgeen beledigend was. Een andere groep empathieloze en oneerbiedige mensen noemden mij op zijn beurt ziekte-Turk, wederom refererend naar mijn uiterlijk + afkomst, hetgeen ik discriminerend - beledigend opvatte. Het is misschien een extreem voorbeeld voor sommigen maar zo wil ik aangeven hoe dun de lijn is tussen een rascistische belediging en een (persoonlijke) kwetsende belediging. Daarnaast heb ik aan de hand van participerende observaties, onderzoeken nochtans wetenschappelijk ed. voor mijn werk destijds (niet voltooid ivm gezondheid) met een hoofdstuk dat onder meer over discriminatie / racisme ging. Hierdoor ben ik van (persoonlijk) mening dat etnische personen -&- inwoners / bezoekers met een migratieachtergrond veelal persoonlijke kwetsende beledigingen onterecht (somsonbewust) racistisch ervaren of benoemen (= makkelijker empathie te krijgen).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren