Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Wesley Sneijder: ‘Ik blijf dit zó bizar vinden, hier word je toch gek van?’

Laatste update:

Wesley Sneijder zet vraagtekens bij het gebruik van de VAR bij sommige buitenspelsituaties. Volgens de analist van RTL7 is nauwelijks te zien dat Nuno Mendes dinsdagavond buitenspel stond in de slotfase van het Champions League-duel tussen Paris Saint-Germain en Bayern München. Uit de voorzet van de linksback tekende Kylian Mbappé voor de 1-1, die dus werd geannuleerd wegens miniem buitenspel van Mendes.

"Dit is niet eens zijn arm, toch? Want die telt niet mee, het gaat om zijn voorhoofd", verwijst Sneijder bij RTL7 naar het buitenspelgeval omtrent Mendes. Collega-analist Jan Boskamp vult gelijk aan dat het om de punt van de schoen van de linksback van PSG gaat. Het brengt Sneijder echter niet op een andere mening. "Eigenlijk zou je gewoon camouflageschoenen moeten aantrekken, van die groene schoenen. Want dan zien ze het lijntje niet", zegt hij met een kwinkslag, om vervolgens serieus verder te analyseren. "Ik blijf dit zó bizar vinden. Hier word je toch gek van?"

Wesley Sneijder snapt gevallen zoals met Nuno Mendes niet.

"En weet je wat nog het allerergste is: dat ze met zijn allen staan te juichen", vervolgt Sneijder zijn klaagzang. "Dat hele stadion ontploft en ze staan alweer op eigen veld. En dan wordt hij afgekeurd." Presentator Humberto Tan wijst vervolgens op het feit dat de arm van Mendes veel verder reikt dan zijn voet. "Zijn arm telt niet mee", countert Sneijder direct. "Maar ik ben sowieso anti-VAR. De ene keer is het in je voordeel en de andere keer in je nadeel. Dat is nou eenmaal zo in deze tijd. Het is verschrikkelijk, en de wachttijden die je daarna hebt. Al was nu snel duidelijk dat de goal zou worden afgekeurd."

Theo Janssen is het roerend eens met Sneijder. "Het gaat om helemaal niks, en dat is het probleem dat we nu een beetje hebben. Er worden goals afgekeurd waar je het niet meteen van ziet. Ik zei wel direct dat het buitenspel was, maar eigenlijk zou je moeten zeggen van: 'geef een beetje voordeel aan de aanvallers'." Janssen is net als Sneijder ook geen groot fan van de VAR: "Er worden in de Eredivisie zo veel rode kaarten gegeven, wat echt geen rode kaarten zijn. Alles wordt in slow-motion uitgebeeld en langzaam." Janssen, Sneijder en Boskamp concluderen dat de VAR beter kan worden afgeschaft.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Die VAR moest alle problemen oplossen in het voetbal, maar je ziet nog steeds dezelfde discutabele beslissingen als voor de VAR

15 februari 2023 om 00:30

Nee Japie. Je ziet helemaal niet dezelfde discutabele beslissingen door de VAR. Vandaag is toch een buitenspelgoal afgekeurd die nooit zou zijn afgekeurd zonder VAR? En hoe kom je er bij dat het alle problemen zou oplossen? Het maakt het voetbal een stukje eerlijker, dat wel. Want volgens mij waren er afgelopen bekerronde nogal wat dingen die door de VAR makkelijk voorkomen had kunnen worden.

15 februari 2023 om 00:45

Het is juist bizar dat Sneijder graag een buitenspel goal ziet. Hij pleit voor VAR afschaffen zodat er weer illegale goals gescoord kunnen worden. Voordeel geven aan de aanvallers en zo bewust verdedigers benadelen. Lekker eerlijk.

Op de foto is heel duidelijk te zien dat Nuno Mendes met zijn hoofd, knie en schoen buitenspel staat. Gewoon de regels hanteren zodat het eerlijker gaat. Buitenspel is buitenspel.

We hebben genoeg voorbeelden gezien waarom VAR wel nodig is. Afgelopen weken in Nederland genoeg momenten waarbij een scheidsrechter belangrijke momenten gemist heeft:
- Makkelie bij Obispo. Hij zag niet dat het rood was.
- die scheidsrechter bij Feyenoord vs NEC voor de beker. Hartman geen rood.
- Makkelie penalty gemist bij Twente vs Ajax voor de beker. Overtreding op Conceicao.
- The Mother of All Mistakes (hand van god)
- Wamberto buitenspel goal beker
- Of de handsbal van Henry

VAR is een heel goed systeem. Je moet alleen capabele mensen hebben om het te bedienen.

15 februari 2023 om 01:05

Kijk even naar afgelopen weekend in de Premier League, waar minstens drie grote fouten zijn gemaakt door de VAR. Bij Arsenal tegen Brentford vergat de VAR bijboorbeeld om een lijn te trekken bij de goal van Brentford, waardoor die onterecht goedgekeurd werd. Brighton kreeg een tegengoal omdat de VAR een lijn zette bij de verkeerde speler. En bij Chelsea zag de VAR een vrij duidelijke handsbal over het hoofd. Kortom: Het is gewoon nog steeds een zootje, en op een gegeven moment zijn er maar twee opties over: Het is incompetentie of het is moedwillig dingen fout doen, en in beide gevallen moet er ingegrepen worden.

15 februari 2023 om 01:19

@marc433: die goal van Wamberto was echt geen var voor nodig eigenlijk. Dat was zo verschrikkelijk veel meters buitenspel....met een var was die grensrechter nu wel veroordeel voor matchfixing

15 februari 2023 om 01:39

Stravven,

Het gebruik van VAR is zeker niet perfect. In mijn ogen ligt het aan de mensen die achter de schermen zitten. De selectie van VAR-mensen moet grondig gebeuren en de geselecteerden moeten goed ingewerkt worden.

Echter, helemaal voorkomen van fouten zal nooit gebeuren. Je hebt te maken met mensen en die maken nou eenmaal fouten. En veel regels zijn ook verschillend interpretabel waardoor bijv. de ene scheidsrechter wel een penalty geeft en de ander niet. En VAR mag dan alleen ingrijpen bij een 100 procent fout.

Er is veel ruimte voor verbetering, maar ik pleit voor VAR. Vind het veel eerlijker gaan dan vroeger.

15 februari 2023 om 07:34

@stravven, en hoeveel van die fouten zouden ook gemaakt zijn zonder VAR?

15 februari 2023 om 07:44



Nou Stravven, het verbeteren van de var is dus wat er moet gebeuren, niet het afschaffen daarvan

15 februari 2023 om 08:00

@ Lierse1997
Daar gaat het toch juist om? Dat die fouten niet meer gemaakt worden.
Vergeten een lijn te trekken bij Toney? Die Handsbal bij Chelsea?
Dat is toch te gek voor woorden?
Ik heb de wedstrijd van Brighton niet gezien, maar deze 2 fouten zijn echt onbegrijpelijk.

@ Yoda Dat is toch letterlijk wat Stravven ook zegt?

15 februari 2023 om 08:10

Natuurlijk zijn die fouten niet acceptabel. Dat zullen er weinigen ontkennen. Maar nog steeds haalt de VAR er meer fouten uit dan dat hij creëert hoor.

Het kind moet niet met het badwater weggegooid worden.

15 februari 2023 om 09:42

In de PL wordt de VAR anders gebruikt dan in de competities op het vaste land. De kans dat er in de PL niet ingegrepen wordt op het moment dat de VAR denkt dat de scheidsrechter zelf een beslissing heeft genomen, is in de PL erg groot.

Verkeerde lijntjes trekken is gewoon een grote fout. Dat zien ze in Engeland ook zo. Het blijft mensen werk maar het zijn wel incidenten. Zo vaak gebeurt het niet dat de lijntjes verkeerd getrokken worden.

15 februari 2023 om 12:42

Voetbal is de enige sport waarbij de VAR gewoon niet uitmuntend werkt. Daarnaast zou het ook al schelen als het voetbal vernieuwd zou worden qua spelregels. Buitenspel is en blijft een doorn in het oog.

15 februari 2023 om 00:31

Dat probleem ligt niet bij de var. Maar bij de mensen die var bedienen en de arbitrage. Dat zijn mensen en dus maken die fouten.

Maar er zijn al een stuk minder bizarre fouten dan voorheen.

15 februari 2023 om 00:34

Exact. De enige problemen die er nog zijn zit m in de interpretatie. Achter de laatste verdediger staan is buitenspel, behalve als er weer allemaal dingen te interpreteren zijn zoals toevallig afgelopen weekend bij Heerenveen-Feyenoord. Ze moeten de regels gewoon veel simpeler maken en alle interpretatie eruit slopen.

15 februari 2023 om 07:59

Ik heb het WK zitten kijken en ik heb de meest vreemde dingen gezien ondanks het bestaan van de VAR

15 februari 2023 om 08:09

Over vreemde dingen zien Japie. Je hebt weken van de daken geroepen datzelfde wk niet te kijken en nu haal je dat aan als voorbeeld om je punt te maken. Kuch* Hypocriet Kuch*.Je zou bijna denken dat die VAR en jij een match made in heaven zou moeten zijn

15 februari 2023 om 09:43

Dit dus. Achter de laatste verdediger is altijd buitenspel, punt. Dan is het altijd voor iedereen duidelijk.

15 februari 2023 om 10:46

Ik zou opteren om dezelfde regel als bij de bal in te stellen. Dwz. De bal moet volledig de lijn gepasseerd zijn om als doelpunt te tellen, of buiten het spel. Die dit ook met buitenspel. Dus wanneer nog een deel van het lichaam gelijk is, sta je niet buitenspel. Dat werkt meer doelpunten in de hand.

15 februari 2023 om 00:32

Het is niet de schuld van de var dat een deel van ons ineens andere regels wil als ze eindelijk precies nageleefd worden…
Al geef ik je deels gelijk dat we niet goed uitgewerkt hebben wanneer de var precies wel en niet ingrijpt. Ik zou toch pleiten voor een challenge systeem waarbij de teams zelf uitmaken wanneer ze de var erbij willen halen en je m kwijt bent als je het fout hebt. Of desnoods 1 keer per helft. Al zou ik dan buitenspel en doellijntechnologie wel gewoon zo houden omdat dat gewoon meetbaar is

15 februari 2023 om 01:00

Ik denk zelfs dat buitenspel veel sneller meetbaar is via GPS in bal en voetbalschoenen. Toen men besloot met lijntjes te gaan werken vond ik het eigenlijk best wel achterhaald. Volgens mij zou er geautomatiseerd het horloge moeten kunnen afgaan als een aanvaller achter de laatste verdediger staat op het moment van spelen. Dan sloop je gewoon alle interpretatie uit de buitenspel regel, buitenspel is buitenspel en versnel je het spel gigantisch.

15 februari 2023 om 01:21

GPS is binnen een marge van 2m niet heel betrouwbaar. Dit komt o.a. door latency van ong 3 seconden tussen het lokaliseren van de GPS en doorsturen naar een satelliet.

Meest accurate zou een meeting dmv van lasertech zijn, maar dat is momenteel te duur voor de voetbalsport. Ik zie het (qua technische ontwikkeling) wel over 10-15 jaar gebeuren.

15 februari 2023 om 08:00

@myvision Je kunt alleen ook buitenspel staan met een schouder, knie of voorhoofd. Dan heb je dus niet zoveel aan een chip in een schoen.

15 februari 2023 om 08:24

@regulator: thanks voor je aanvulling. Hopelijk zal dat snel worden ingevoerd.
@suc6magnet: Bij de huidige regels wel ja, maar regels kan je aanpassen om het spel sneller te maken.

15 februari 2023 om 08:51

@myvision: als Sneijder de aanvallers wat meer voordeel zou willen geven pleit ik voor het meten van alleen de voeten en niet het hoofd of de schouders. Ik vind het sowieso een vreemde gang van zaken. Als een aanvaller alerter dan een verdediger reageert en zijn kop al richting doel heeft, terwijl de verdediger zich nog om moet draaien, staat de aanvaller nu vrijwel altijd buitenspel. Terwijl de voeten nog op gelijke hoogte staan. In mijn gedachtegang zou je als aanvaller daar voordeel uit moeten krijgen.

15 februari 2023 om 14:09

Helemaal eens Ijsmuts.

15 februari 2023 om 07:22

De VAR is wel degelijk duidelijk wat buitenspel betreft. In zo’n geval als gisteren, waar leg je de grens dan? Ja het was een prachtige aanval en het was teleurstellend dat ie werd afgekeurd, maar Buitenspel is buitenspel, al is het een millimeter.
Qua overtredingen/rode kaarten zit de VAR er vaak naast en valt nog veel te verbeteren.

15 februari 2023 om 09:29

Dat komt natuurlijk omdat beslissingen over overtredingen, strafschoppen en rode kaarten nog altijd een kwestie van interpretatie van de regels zijn. Dus zal elke beslissing in elke wedstrijd anders zijn (en dus mogelijk fout of discutabel) omdat geen enkele wedstrijd en scheidsrechter hetzelfde zijn en ze de regels zelf moeten toepassen. Er is kortom geen 100% duidelijkheid over, zoals dat met buitenspel of bal achter de doellijn wel is, want dat kun je feitelijk constateren.

15 februari 2023 om 09:44

Exact. Zodra je de buitenspellijn tien centimeter verplaatst in het voordeel van de aanvaller, hebben we exact dezelfde discussies als een aanvaller 10 centimeter plus een teen buitenspel staat.

Het was gewoon buitenspel. Het probleem is je gevoel die zegt, eigenlijk had de aanvaller gene voordeel van het buitenspel, het deed er niet toe en het was een geweldige aanval. Je zou hem willen tellen.

15 februari 2023 om 07:28

Oneens. We hebben het nu over een paar centimeter wel of niet buitenspel en vroeger zagen we in de replay dat het veel meer was dan dat. Soms belachelijk veel.

En waar heb je het statement vandaan dat VAR alles zou oplossen? Zelf verzonnen?

15 februari 2023 om 08:52

Wat een onzin weer Japie. Niemand heeft gezegd dat de VAR alle problemen oplost. De VAR is er uiteindelijk om het voetbal eerlijker te maken. En het blijft mensenwerk. Je kunt de slimste en beste apparatuur inzetten, maar als mensen uiteindelijk de beslissing moeten nemen dan komt er soms een resultaat uit waar andere het niet mee eens zijn.

15 februari 2023 om 10:29

het is niet de VAR, zijn de mensen die de VAR besturen, in de premier league maar liefst 4 fouten, dan is het toch tijd voor nieuw elan

Vond de tijd zonder VAR eigenlijk ook leuker. Dat gezeik van minutenlang wachten om er achter te komen dat iemand 3 nanometer buitenspel stond vind ik achterlijk

15 februari 2023 om 01:15

Kan ik me voorstellen, jouw club heeft ineens minder vaak beslissingen mee.

De VAR is niet zaligmakend, niet foutloos, maar absoluut beter dan geen VAR.

15 februari 2023 om 01:23

Heeft Barca even mazzel dat de VAR zich nog niet bemoeit met alle spelers die rondom een scheidsrechter gaan staan

15 februari 2023 om 01:39

Oh, wat raar. Jouw clubje is gedegradeerd tot een subtopper sinds de VAR. Om dat recht te trekken hebben jullie je ziel en nog wat ledematen moeten verpanden. 🤣

15 februari 2023 om 04:22

Moet vreemd voelen, kansloos verliezen in de supercopa van een subtopper. Of acht tot elf punten achter staan op hen, met zo'n superieuriteitscomplex.

Overigens benoemde ik een statistisch gegeven. Kwam ongeveer een of twee weken terug naar voren.

15 februari 2023 om 04:22

Zeker, dat scheelt een behoorlijke slok op de borrel. Die vlieger gaat op voor praktisch alle mediterraanse en z-amerikaanse teams.

15 februari 2023 om 08:38

Als Barca mannetje zou ik ook maar wat blij zijn dat de var er nog niet al te lang is scheelt je toch een CL.

15 februari 2023 om 10:11

En alsnog de CL winnen en nog altijd niet in de Uefa cup gevoetbald. En Barcelona? Almogaver toch. Je hele club in aandelen verkocht om boven een Real te komen dat amper iets gekocht heeft. Het moet je ongetwijfeld veel pijn doen dat je op de lange termijn straks 2e viool moet spelen.

15 februari 2023 om 01:28

Het is een nieuw element geworden in het voetbal. Ik vind dat wachten op zo'n beslissing juist wel spannend en wat extra's geven aan het spel en het over het algemeen wel eerlijker maakt. Daarnaast is 3 nanometer buitenspel toch gewoon buitenspel. Wat als Nederland of je favoriete club zo een goal wordt ontnomen op een belangrijk moment?! Dat zou toch verschrikkelijk zuur zijn..

Spelers uit de pre-VAR periode zijn gewend aan de willekeur en klassenjustitie en zijn daarom tegen de VAR. Ik vind het altijd zo dom klinken dat je het spel nog zonder VAR wil spelen en dus weer oneerlijk wil maken. Stel PSG had gelijk gemaakt en gelijk gespeeld dankzij deze buitenspelgoal, dan zou het voetbal toch juist hebben verloren? Overigens zie je ook aan de scheidsrechters dat ze niet meer zonder VAR kunnen getuige afgelopen bekerronde.

15 februari 2023 om 00:35

Heb niks tegen de VAR op zich, maar wel hoe het gehanteerd wordt, er is vaak ook echt geen touw aan vast te knopen.
Ik vergelijk die VAR dan ook met bridgen, begrijp van beiden geen zak.

15 februari 2023 om 00:42

Haha wel een mooie laatste zin. De willekeur moet er inderdaad uit en dat is simpel te realiseren: interpretatie uit de reglementen slopen. En dan vooral voor wat betreft hands en buitenspel. Overtredingen zouden misschien ook gewoon uitgetekend moeten worden want ik snap nog steeds niet waarom men denkt dat arbiters in de hoofden van spelers kunnen kijken en daarom kunnen bepalen of iets bewust of onbewust was. Bij hockey is bal op de voet gewoon een strafcorner. Geen moeilijk gedoe. IJshockey is ook veel duidelijker en worden beslissingen ook veel sneller genomen.

15 februari 2023 om 00:51

Dat vind ik ook wel het lastige met de var. Zo had eagles dit weekend bijv een moment waarbij minimaal de helft van de var's de penalty zeker had gegeven. Ik vond het tijdens de beker tegen ado dan wel makkelijker te accepteren, al is het een enorme fout. Voor buitenspel etc is het wel een verademing al is het soms lullig. In iedergeval consequent.

15 februari 2023 om 07:10

Ook bij hockey heb je een stuk interpretatie. Een bal bewust met de voet spelen is namelijk een strafbal en geen strafcorner. Een bal bewust achter spelen om een gevaarlijke situatie te ontlopen is een strafcorner in plaats van reguliere lange corner. Interpretatie zal je daarom altijd houden, zeker bij een contactsport. En voor elke bal die per ongeluk op een hand komt een penalty geven vind ik ook te veel van het goede. Mij lijkt daarom het systeem van hockey en tennis wel iets waar elke aanvoerder 1x per wedstrijd of helft een VAR mag aanvragen. Heb je het goed behoud je je aanvraag en heb je het fout ben je deze kwijt. Zo voorkom je dat voor elk twijfelgeval het spel zolang stil ligt omdat ze deze dan waarschijnlijk niet zullen aanvragen.

15 februari 2023 om 09:45

Zonder VAR had je die penalty toch ook niet gekregen?

15 februari 2023 om 13:16

Ze kunnen ongetwijfeld een stuk interpretatie uit de regels slopen.
Helemaal gaat nooit lukken. Zeker in het geval van hands niet. En ook met buitenspel wordt het lastig om helemaal alle interpretatie uit te bannen zonder het spel aan te passen.

Voor handse zouden we moeten accepteren dat spelers bewust op zoek gaan naar strafschoppen door de bal tegen handen - armen aan te spelen. Dat is in het hockey ook het geval, daar proberen ze ook bewust om de bal tegen voeten aan te spelen. Het verschil is dat je die in het hockey af kan/moet schermen en dat dat in het voetbal met je armen niet kan.
Ik geloof niet dat er iemand op die alles of niets regel zit te wachten

15 februari 2023 om 06:21

Het idee van de VAR is goed en eerlijk. Buitenspel is buitenspel of het nu 1 cm is of 50 cm. Echter is de manier waarop het gehanteerd wordt belachelijk. Door die willekeur gaat het vaak mis wat jammer en onnodig is.

Afgelopen weekend ook bij Arsenal, de VAR “vergat” lijntjes te trekken waardoor Arsenal 2 punten verloor? Hoe dan?

15 februari 2023 om 07:37

En volgens mij is die VAR gewoon van een aantal belangrijke wedstrijden gehaald. Er is dus erkend dat hij fouten gemaakt heeft.

15 februari 2023 om 07:43

Klopt, hij was ook de var tijdens United-Arsenal. Die eerste goal was afgekeurd en uiteindelijk als fout bestempeld. Nu dus lijntjes vergeten, hoe is het mogelijk? Beide zijn al bevestigd als fout. Toevallig komt die ook nog uit Manchester.

15 februari 2023 om 07:54

Dat lijkt me inderdaad toevallig.

15 februari 2023 om 07:58

Ben zeker geen complotdenker maar je hebt de schijn tegen als je dit soort fouten maakt en ook uit Manchester komt.

15 februari 2023 om 13:40

Er gaat natuurlijk nog genoeg fout, en soms helaas met gevolgen zoals bij Arsenal afgelopen week. Maar voor de VAR hadden we elke week, vrijwel in elke wedstrijd in elke competitie foutieve buitenspel beslissingen.

Nu zijn het er in alle VAR competities een paar per jaar. nog een paar te veel natuurlijk.
maar de factor willekeur is wel veel kleiner geworden dan voorheen

15 februari 2023 om 13:51

Een paar per jaar is ook niet helemaal waar natuurlijk. Na elk weekend is er wel weer iets om over te zeuren. Wat ook terecht is.

15 februari 2023 om 08:04

Ik ben niet per se tegen de VAR. Wel hoe deze gebruikt wordt. In mijn ogen kijkt de VAR de beelden nog eens terug. Ziet deze duidelijk buitenspel of duidelijke overtredingen, dan grijpt deze in. Moet de VAR gaan inzoomen, vertragen of andere hoeken erbij gaan halen, dan is het dus geen duidelijke fout van de scheids en grijpt deze niet in. Daarmee houd je het tempo in het spel en duurt ingrijpen van de VAR maximaal 10 seconden.

15 februari 2023 om 08:13

En krijg je weer buitenspelgoals die goedgekeurd worden. Wellicht zit het probleem niet (alleen) in de VAR, maar meer in de buitenspelregel? Zou voetbal wel eens willen zien zonder. Ook al wordt het veld dan stuk groter, je bent van deze discutabele beslissingen af en de VAR kan enkel kijken of de bal over de lijn is en of iets rood of penalty waard is.

15 februari 2023 om 08:26

Het zou de sport volledig veranderen. Het wordt dan bijvoorbeeld praktisch onmogelijk hoog druk te zetten. En de mooiste wedstrijden zijn net vaak de wedstrijden met moordende druk en tempo.

15 februari 2023 om 13:43

@nijogeth maar dan krijg je discussie over wanneer iets wel of niet duidelijk zichtbaar is en dat er alsnog weer goals ten onrechte goed of afgekeurd worden

15 februari 2023 om 13:47

@The-Jump voetbal zonder buitenspel gaat er heel anders uitzien. De Hollandse school, met aanvallend voetbal, druk vooruit en veel ruimte in je rug kun je in ieder geval de prullenbak in gooien, dan ze een tegenstander gewoon twee spelers op de achterlijn en schieten ze alles naar voren.

Dat ziet er ongeveer zo uit als de huidige Ajax verdediging in de omschakeling maar dan nog 10 slagen erger

Sneijder, onze echte voetbalboomer. Buitenspel is buitenspel, zo is het. Sneijder zou net zo hard juichen. En elke keer als de VAR er niet is wordt ir gemist. Die willekeur van voor of regen was er ook al voor de VAR, maar toen werd dit gezegt over scheidsrechters, en zolang het mensenwerk blijft, zal dat zo blijven. Het is dat Wesley geen haren kan groeien anders zou een griks kapsel en baard hem niet misstaan.

De regels worden correct toegepast en daarom moet de VAR maar worden afgeschaft?

Van Hooydonk had gelijk toen hij zei dat de scheidsrechters met de VAR een grijs gebied gecreëerd hadden, en dan achter dat zelf gecreëerde grijze gebied verschuilen.Dat is niet nu het geval, maar dat de VAR zoveel vraagtekens, onwaarneembare feiten en discussies veroorzaakt is nogal een understatement, voor mij hoeft het allemaal niet.

15 februari 2023 om 00:39

Ik ben erg benieuwd naar wat je bedoelt met onwaarneembare feiten? De VAR maakt alles toch juist eerder zwart-wit? Je kan toch terughalen of iets wel of iets niet gebeurt is? Er zit nog grijs gebied in de regelementen en dat moet men er eens uit slopen. Dat iedereen achter de laatste verdediger buitenspel staat bijvoorbeeld, ongeacht of ze deelnemen want dat is weer interpretatie. Of dat hands hands is, ongeacht dat het bewust of onbewust is. Of dat twee benen gestrekt inkomen altijd rood is. Alles is gewoon feitelijk terug te halen en daar moet je naar fluiten. Voetbal zou meer naar hockey moeten gaan.

15 februari 2023 om 00:44

Heb regelmatig een buitenspel beslissing gezien waarbij je echt totaal geen buitenspel ziet, moet dan echt een teennagel die te lang was geweest zijn.

Wat betreft eerlijkheid en belangen begrijp ik het volkomen, maar ik ben en blijf van mening dat die VAR verkeerd gehanteerd wordt.

15 februari 2023 om 00:54

Tsja, dan had de aanvaller er voor moeten zorgen dat hij niet net iets teveel het randje opzocht. Andersom geldt het voor de verdedigende partij namelijk net zo. Het enige wat ik bijvoorbeeld niet begrijp is dat men niet met een heel nauwkeurige GPS kan werken en net als bij doellijntechnologie direct een aanval met spelers in buitenspelpositie afblaast via het horloge van de scheids. Moet echt allang mogelijk zijn en zou het spel versnellen en anti-climaxes voorkomen.

15 februari 2023 om 01:14

Wacht even fanaticus. Ik geloof dat voor buitenspel een marge van ongeveer 5cm wordt gehanteerd. 5cm is aardig wat, we zouden bijvoorbeeld wereldkampioen zijn geworden als Casillas een kleinere schoenmaat had.

Zou het zo kunnen zijn dat bij de beslissingen waar je geen buitenspel ziet, je eigenlijk wil zeggen dat jij het gewoon niet ziet? Ik wil bijvoorbeeld iemand hebben die de beslissingen beter ziet dan ik zelf. Dat vertrouwen heb ik bijvoorbeeld met de VAR, vooral wat betreft buitenspel. De meest objectieve regel is immers niet of je het met het blote oog kunt zien (sommigen hebben betere ogen dan anderen), vraag is simpel of we kunnen constateren of het buiten spel is of niet. VAR geeft daarvoor de meeste zekerheid.

15 februari 2023 om 01:06

En zelfs als de VAR een grote fout maakt dan krijg je een "sorry" en dan moet je het daar mee doen. Dit weekend bijvoorbeeld hebben zowel Brighton als Arsenal een goal tegen gekregen die nooit had mogen tellen, maar blijkbaar is een lijn op de goede plaats of uberhaupt een lijn zetten enorm moeilijk.

15 februari 2023 om 01:15

Wat verwacht je precies te krijgen en wat is het alternatief? Weer een scheidsrechter die sorry zegt of weigert toe te geven dat het een fout was?

15 februari 2023 om 01:43

Het alternatief is dat ze de lijntjes op de goede plek trekken. En wat moet je met een sorry? Want daar koop je ook gewoon niets voor.

15 februari 2023 om 09:47

Daarom noemen we het een fout. En als degene die een fout maakt daarvoor zijn excuses maakt, dan is dat toch te prijzen?

15 februari 2023 om 11:22

En wat koopt een club daarvoor? Een paar seizoenen geleden heeft een fout van een scheidsrechter een wedstrijd bepaald waardoor Aston Villa niet degradeerde en Sheffield United wel. Dat heeft Sheffield miljoenen gekost.

15 februari 2023 om 11:53

Geen enkele club promoveert of degradeert door een enkele fout. In de PL speelt men 38 wedstrijden. In de Championship zelfs 46 wedstrijden.

Een beter resultaat in een van die vele andere wedstrijden en Sheffield United was niet gedegradeerd.

15 februari 2023 om 12:38

En toch is het nogal zonde als er punten door je neus geboord worden door een scheidsrechter, en nog meer als die punten precies genoeg waren om jezelf boven de streep te houden.

Buitenspel is buitenspel wat is er moeilijk aan haha. Deze technologie is juist fantastisch. Gewoon geen discussie over want je ziet het duidelijk. Deze technologie had er al jaren geleden moeten komen. Gelukkig begint het voetbal zich wel steeds meer te evolueren. Dit is gewoon het beste voor de eerlijkheid van het spelletje.

15 februari 2023 om 10:32

Nounou rustig aan dan had jouw cluppie geen 3 op een rij gehad he.

VAR is een goed systeem die je op de juiste manier moet gebruiken.Hoe jammer ik het ook vond, het doelpunt van gisteren was buitenspel en daarom terecht afgekeurd.Ik pleit voor een buitenspelregel waarbij de stand van de voeten het uitgangspunt is. Dat iemand dan met zijn neus, schouder, arm of knie voor de voeten van de laatste man staan zou niet uit moeten maken, gewoon de positie van de voet(en) op het moment van de pass, zou eerlijker zijn.

Oneens met Wesley.
Als je een buitenspel regel invoert in het spel dan moet je niet gaan discuseren bij hoeveel millimeter er wel - of niet gefloten dient te worden.
Wat je ook afspreekt en waar je de streep ook trekt, er zullen altijd minieme situaties voorbij blijven komen.
Om duidelijkheid te krijgen moet je gewoon affluiten bij iedere millimeter of afspreken om buitenspel af te schaffen.
Marchanderen met de regels is kwalijker dan de regels strikt hanteren.

“Ik ben sowieso anti-var”. Misschien moet Sneijder nog een keer de laatste bekerronde in Nederland terugkijken. Dan verlang je HEEL snel weer naar de var

Ik hoop dat ze Sneijder zijn speciale opleiding tot coach gaan geven zodat hij minder op TV is.

Het voetbal is juist eerlijker geworden, ze moeten alleen nog echte speeltijd toepassen en dan is het echt eerlijk ! Leve de VAR!

Al dat geklaag, het is gewoon buitenspel.. met het eerste beeld dat je kreeg zonder de lijntjes was het al duidelijk te zien dat mendes buitenspel stond! Dus geen discussie

Je merkt bij Sneijder wel heel duidelijk dat hij echt wel een opleiding in zijn algemeenheid nodig heeft, wat komt daar een ontzettende onzin uit zeg. Buitenspel is buitenspel Wesley.

Ik blijf dit zo bizar vinden dat gerenommeerde voetballers zulke domme uitspraken kunnen doen. De VAR roept zeker nog weleens controverse op maar iedereen kan er mee leven dat als iets toch buitenspel was, een goal wordt afgekeurd. Als de VAR er niet zou zijn en er gebeurd zo iets dan schreeuwt de andere partij moord en brand. Hoe vaak hoor je niet in wedstrijden nu: " Als de VAR er nu was geweest".

Het is alsof ik mijn ouwelui hoor praten. Vroeger was alles beter.

15 februari 2023 om 10:19

Inderdaad. Eén van mijn favoriete uitdrukkingen, uit e.o.a. reclame.

‘vroegah was alles beter, had je geen drempels, alleen kuile..’.

Ik ben het oneens met Sneijder.
Ookal gaat het om soms maar een paar centimeter dat iemand buitenspel staan, maar het maakt het spel wel eerlijker.

Als de scheids niet gefloten in de wedstrijd tussen bayern en PSG voor buitenspel dan was het ook niet goed geweest.

Wat moet je dan? De grens iets oprekken in het voordeel van de aanvaller. En als het dan weer net een halve centimeter over die grens is: weer verschuiven? Het is zuur, maar heel objectief (mits goed bekeken) en voorkomt dus onterechte goals en andersom.
Het echte probleem zit hem in de interpretatie bij overtredingen. De grens van een gele en rode kaart, al dan niet bewust hands. Zie situaties bij NEC. Daar moet eigenlijk veel meer aandacht voor komen.

Nu heb ik zelf weinig met de var maar buitenspel is juist één van de weinige dingen in het voetbal wat meetbaar is. Dan is het misschien frustrerend dat een doelpunt word afgekeurd word op minimaal verschil maar eerlijk is het wel. Wel vind ik het dan weer dom dat ze met regels komen, als de verdediger de bal raakt, dat er weer interpretatie is zodat buitenspel ook weer een zooitje word.

Tja hier werd vooraf voor gewaarschuwd. Ik vind het ook irritant, maar als je kiest voor exacte waarneming maakt het niet meer uit of het 1cm of 1m is. Er is ook geen oplossing voor, want als je zegt het geldt pas bij 25cm, dan krijg je hetzelfde als het 30cm is. Of var afschaffen natuurlijk

Ik ben het volkomen eens met Sneijder in dit buitenspelgeval.

Ik ben een voorstander van de VAR, maar dat millimeter werk gaat nergens over. Trek die lijnen wat dikker i.p.v. dat geneuzel over een teen.

Was Marco dan toch zo gek nog niet?
Afschaffen? Niet de VAR ? dat achterlijke buitenspel natuurlijk. Geen discussies meer, gewoon lekker doorspelen zoals op straat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren