Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Mike Verweij: Tadic speelt komend weekend wél met OneLove-band

Laatste update:

Dusan Tadic gaat komende zondag toch met de OneLove-aanvoerdersband om zijn arm spelen. Dat schrijft Mike Verweij op Twitter. 1908.nl meldde eerder dat zowel Orkun Kökçü als Tadic niet zag zitten om de band te dragen in De Klassieker en dat Ajax en Feyenoord nadachten over een speciale, allesomvattendere aanvoerdersband. Kôkçü zal zich nog steeds niet met de OneLove-band laten zien, zo liet hij zondag al weten.

De KNVB kondigde onlangs aan een nieuwe OneLove-actie te organiseren in het weekend van 17 tot en met 19 maart. Twee dagen later vindt de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie plaats, waaromtrent de bond aanvoerders in de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie stimuleert de speciale OneLove-band te dragen. De vorige OneLove-actie zorgde echter voor flink wat ophef.

Kökçü weigerde net als Redouan El Yaakoubi (captain Excelsior) de band te dragen. Eerstgenoemde vond de actie niet te rijmen met zijn geloofsovertuigingen, terwijl El Yaakoubi die niet allesomvattend genoeg vond. Tadic bedekte de OneLove-band op zijn beurt onder zijn normale aanvoerdersband. Er lag daarom een alternatief op tafel voor komend weekend, beweerde 1908.nl. Het plan was een band die respect uitdraagt naar iedereen, ongeacht religie, achtergrond of voorkeur. Tadic besluit nu echter toch de OneLove-variant te dragen.

Kökçü gaf na afloop van het duel met FC Volendam (2-1) aan sowieso aanvoerder te zullen zijn in De Klassieker. Bij de vorige OneLove-actie droeg Gernot Trauner de band nog om zijn arm. "Ik sta sowieso achter de actie", benadrukte Kökçü tegenover de NOS. "Ik steun dat ook, maar ik heb toch het gevoel dat die OneLove-band om andere redenen in het leven is geroepen. Ik denk dat we daar met Feyenoord iets voor moeten vinden." De KNVB noemt het overigens 'iemands goed recht' als een aanvoerder niet mee besluit te doen aan de actie.

Dit artikel betreft een update van een eerder nieuwsbericht. De reacties onder het bericht kunnen daardoor minder actueel zijn.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Poeh, telkens weer deze discussie... Als dit steeds weer is wat er gebeurt als die band gedragen wordt, gaat de aandacht dan naar t doel van die band of ondertussen alleen maar naar de randzaken. Kap gewoon met die band KNVB. Edit: formulering laatste zin

13 maart 2023 om 07:56

Je voelt het hele riedeltje weer opnieuw worden afgespeeld. Het is doodvermoeiend hoe deze "acceptatie" door de strot wordt geduwd van voetballers en fans.

13 maart 2023 om 08:09

Precies, dat "accepteer iedereen" waar de band voor hoort te staan wordt volledig teniet gedaan door de aanvoerders te forceren zo'n band te dragen.

13 maart 2023 om 08:30

Ja het is inderdaad een fantastisch signaal naar alle kinderen en voetbalfans als de aanvoerders van de twee grootste clubs van NL weigeren een band te dragen die voor acceptatie en verbinding staat..🙄🙄

13 maart 2023 om 08:38

Mc significant: Als deze discussie elke keer weer het doel totaal voorbij schiet, mag je prima kijken naar een alternatief dat wel werkt. Edit: bovendien, waar die band voor staat, acceptatie voor iedereen, slaat toch nergens meer op als je niet accepteert dat mensen zo'n band niet willen dragen?!

13 maart 2023 om 08:56

Formus Je kunt het ook omdraaien. Waarom zou je in vredesnaam geen band willen dragen die voor acceptatie voor iedereen staat? Een band die ze bovendien iedere week dragen...

13 maart 2023 om 08:57

Niet mee eens. Als aanvoerder ben je boegbeeld van een club. Door die band te weigeren geef je een signaal af dat jij sommige mensen niet OK vindt. Deze mensen worden hiermee dus niet uitgenodigd om zich supporter van deze club te noemen.

Stel het was geen regenboogband, maar een zwarte band met 'blm' erop en er zouden aanvoerders deze band weigeren? Of een band om de slachtoffers in Turkije en Syrie te steunen. Hoe zou meneer Kokcu reageren als de aanvoerders van de Eredivisie zouden zeggen: 'ik sta hier niet achter'.

Als aanvoerder heb je een rol te vervullen die meer is dan je eigen persoontje.

13 maart 2023 om 09:13



@mcsignificant, Dus iedereen is boos over het feit dat de aanvoerders de band weigeren die voor acceptatie en verbinding staat, maar accepteert de andere mening van deze aanvoerders blijkbaar niet. Bijzonder.

13 maart 2023 om 09:24

Als je even oplet wordt er niemand geforceerd die band te dragen. Dat is een bewezen feit. Daar gaat dat argument.

13 maart 2023 om 09:24

Vind het meer dan terecht dat ze dit weigeren. Morgen moeten ze met een stok in hun achterste rondlopen om maar een signaal te geven. Ik heb geen band nodig om aan te tonen hoe ik erin sta en zou ook weigeren mee te doen met allerlei lobby's van welke vorm dan ook. Je wordt gebruikt als een statement pop terwijl je profvoetballer bent, omdat de mensen die er echt verantwoordelijk voor zijn niks voor elkaar krijgen. Max Verstappen knielde ook niet voor BLM, simpelweg omdat hij het niet nodig vond dat op die manier te tonen. Prima, dit is namelijk gewoon een vorm van dwang. De boodschap is prima , maar laat mensen lekker zelf beslissen wat ze ermee doen.

13 maart 2023 om 09:25

11tegen11hj Dus ik moet accepteren dat iemand weigert een band te dragen die staat voor het accepteren van iedereen..? Bij wie begint het dan precies?

13 maart 2023 om 09:26

tyuin wat een onzin. Ze hoeven letterlijk niks anders te doen dan normaal. Het enige verschil is dat hun aanvoerdersband een ander kleurtje heeft.. als dat al te moeilijk voor je is..

13 maart 2023 om 09:29

Bij jezelf. Gewoon niet zo druk maken om anderen, dan wordt de wereld al een stukje beter.

13 maart 2023 om 09:35

@Achterman. Waarom gelijk de conclusie dat ze niet achter de boodschap staan? Kokcu zegt letterlijk dat wel te doen namelijk... Om ze dan maar te verplichten dat middels een band nogmaals duidelijk te maken vind ik ook nergens op slaan. Uiteindelijk is het namelijk vooral een KNVB "kijk ons een inclusief zijn" initiatief voor de buhne. Tijdens BLM in coronatijd was er een demonstratie in Utrecht. Daar stonden ze hoor, allemaal hutje mutje met kartonnen bordjes "BLM" etc foto's van zichzelf te maken voor Instagram. Silvana Simons zag de kans schoon om ook maar even de mondkapjes af te doen, elkaar hand vast te houden (lockdown!) en over zwarte piet te beginnen en daar gingen ze weer met zijn allen. Het was zo'n ongelooflijke verzameling zelfpijperij van het niveau kijk ons eens geweldig zijn dat ik heel ver weg wil blijven van dit soort bijeenkomsten en statements.

13 maart 2023 om 09:36

Pleur toch een eind op. Voetballers zijn letterlijk levende reclamepoppen die voor alles gebruikt worden. Maar een statement gaat dan weer te ver? Oh ja daar worden ze niet voor betaald natuurlijk.

13 maart 2023 om 09:39

Nah Lierse, alleen wanneer het deze mensen uitkomt zijn ze "maatschappelijk betrokken". Een bandje dragen is veel te veel gevraagd.

13 maart 2023 om 09:56

@lierse en Consy, maar als je niet achter de boodschap staat, zou je het dan doen?
En je noemt het inderdaad goed....een bandje dragen, alsof het ook maar iets bijdraagt aan de acceptatie.

13 maart 2023 om 09:57

11tegen11hj nee precies. We moeten gewoon wegkijken van misstanden in Nederland en doen alsof het er niet is. Lijkt me heerlijk om zo kleingeestig te zijn

13 maart 2023 om 10:01

@mc significabnt, en waarom zou je iets moeten dragen wat in strijd is met je geloofsovertuiging?

En een BLM-band zou ik ook weigeren @achterman.

13 maart 2023 om 10:05

De vriendenloterij, Toto en Heineken zijn ook allemaal sponsors van Feyenoord. Dus Kokcu en alle Feyenoorders staan wel achter gokken en alcohol nuttigen?

13 maart 2023 om 10:09



@lierse, dat vraag ik niet. Zou jij het doen als je er niet achter stond?

Ik sta overigens zeker achter alcohol nuttigen.....heerlijk

13 maart 2023 om 10:12

Moeilijk te zeggen. Je kan me trouwens wel niet uitleggen dat je enerzijds tegen inclusie bent maar anderzijds wel achter gokken en alcohol staat (wat volgens mij ook niet mag volgens de Islam als we even kijken naar het geval Kokcu).

Ik vind dat “er achter staan” dus een nogal slecht argument.

13 maart 2023 om 10:14

@tyuin Als je achter de boodschap staat, wat is dan het probleem om die band te dragen? Hij hoeft letterlijk niets anders te doen, dan wat hij normaal doet. Elke wedstrijd doet hij een aanvoerdersband om. Nu ook. Alleen heeft deze band een andere kleur.

Ik vind het prima dat hij het niet doet omdat hij Moslim is en homoseksualiteit botst met waarin hij gelooft. Maar dan ben je in mijn ogen ongeschikt als aanvoerder van Feyenoord 1. De clubwaardes van Feyenoord zijn niet de waardes die je terug vindt in de Islam. De aanvoerder van Feyenoord 1 moet de waardes van Feyenoord uitdragen en niet die van de Islam. Dat is zijn rol als aanvoerder. Van Tadic weet ik de reden niet waarom hij het niet doet. Maar hetzelfde geldt voor Ajax: die club heeft bepaalde waardes en die moet de aanvoerder van Ajax 1 uitdragen in zijn rol. Als jouw eigen waardes zo erg botsen met de waardes die de voetbalclub Ajax heeft dan ben je in mijn ogen niet geschikt voor die rol.

En jij vindt een bandje dragen onzin, maar dat wilt niet zeggen dat andere mensen het geen onzin vinden. Voor anderen kan het een symbool zijn dat hun hoop geeft om zich betrokken te voelen in het voetbal. En symbolen zijn belangrijk, onderschat dat niet. Zeker Kokcu zou dat moeten snappen. Hij haalt kracht uit zijn geloof en daarin zit ook heel veel symboliek. Dus hij zou moeten snappen dat zo'n band voor andere mensen heel belangrijk kan zijn.

13 maart 2023 om 10:15

@redendo zie mijn reactie op tyuin. Ik vind het prima dat hij die band niet draagt omdat het in strijd is met zijn geloof. Maar dan ben je in mijn ogen ongeschikt als aanvoerder van Feyenoord 1.

13 maart 2023 om 10:16

@lierse Oei. Alcohol en gokken zijn beide haram. Maar daar hoor ik Kokcu niet over....

13 maart 2023 om 10:24

Die band van de KNVB snap ik sowieso niet. Je gaat wel voetballen in Qatar en dan draag je die band niet omdat je bang bent voor een gele kaart

13 maart 2023 om 10:26

mc significant,

Juist om deze redenen vind ik dat politieke statements niet horen bij voetbal. Laat het spel puur zijn aub. Voetbal is voor iedereen en hoort niet te gaan over BLM of Lhbti+. Daarmee sluit je weer andere mensen uit.

Ik zou ook geen armband dragen voor een bepaalde groep met een bepaalde boodschap. Ik zou wel een armband dragen voor alle mensen. Voor all live matters.

Ik weet 100 procent zeker dat de meesten ook geen armband zullen dragen met een islam boodschap erin verwerkt. Gewoon wegblijven bij dit soort zaken. Wil je wel je stem laten horen, meldt je dan aan bij een van deze groepen en organiseer events, buiten het voetbal om aub.

PS: overigens heeft Tadic het OneLove-armband 2x gedragen; oktober 2021 tegen herenveen en in 2022 tegen Excelsior. Gewoon heel duidelijk te zien op beeldmateriaal.

13 maart 2023 om 10:28

Staat er een logo van Toto en Heineken op het shirt van Kokcu dan?

13 maart 2023 om 10:33

Op de rechtermouw het logo van de vriendenloterij.

13 maart 2023 om 10:36

Dat is inderdaad hypocriet. Ik vind het sowieso schandalig dat gokken en loterijen zo diepgeworteld zijn in het voetbal. Zeker sinds het online gokken is vrijgegeven dit seizoen. We zijn gewoon reclame aan het maken voor een verslaving in feite.

13 maart 2023 om 10:55

Lierse, je wordt geacht die band te dragen, anders wordt het breed uitgemeten. Geforceerd bedoel ik niet mee dat je anders een straf krijgt, maar je ziet hoeveel druk erop gelegd wordt. En dan kan je imo spreken van forceren. Maar t gaat niet om de woordkeuze, het gaat om t idee erachter.

13 maart 2023 om 10:56

Je moet nooit iets doen wat jij niet wilt, er staan genoeg reclame borden in en rondom het stadion en je kan genoeg bandjes uit delen aan de supporters die dat wel willen doen.Jij maakt het persoonlijk en maakt een aanvoerder meteen ongeschikt...beetje appart en te persoonlijk.Gaat het nou om de actie die je op 100 manieren kan uiten of gaat het er om als iemand het niet wilt dragen?Het toch om de actie, zij respecteren dat, maar dat hoeft niet via een bandje dragen te gaan. Kan mij herinneren zo een 25 jaar geleden, toen een vriendin van mij die voor Bart Smit werkte geen Zwarte pieten outfit wilde aan doen in de week van Sinterklaas. Ze gaf duidelijk aan, dat ze daar niet voor heeft getekend en ze werd op staande voet ontslagen wegens het niet willen dragen van de outfit, maar werk wilde ze wel....hij zag het als wer weigering.Je begrijpt dat ze de rechtszaak heeft gewonnen.....Never nooit moet je iemand zijn wil opleggen om zijn/haar echo te strelen. Dit is nou het gene wat jij doet, jij wilt een aanvoerder meteen ongeschikt verklaren door niet mee te doen om een bandje te dragen.Beetje jammer dit.

13 maart 2023 om 10:57

mc significant, dat omdraaien slaat natuurlijk nergens op in dit geval. Iemand zegt jou een teken van acceptatie te dragen, jij weigert dit, en dan wordt dat niet geaccepteerd. Diegene die de boodschap toch uitdraagt moet deze toch ook aanhangen?! 🤔

13 maart 2023 om 11:50

Marc433 "voetbal is voor iedereen en hoort niet te gaan over blm of lhbti+". Nou, dat gaat wel ontzettend goed dan he? Hoeveel spelers zijn er al uit de kast gekomen inmiddels? 2 ofzo? Voetbal is nog steeds een sport waarin je beter niet kunt zeggen dat je homo bent, want je wordt van alle kanten belachelijk gemaakt. Daarom is deze band juist zo belangrijk

13 maart 2023 om 12:26

Hoe jammer het ook is voor de homo's, dat het tegen mijn natuur in is, dat ik kwaad kan worden als ze mij proberen te versieren. Gewoon kappen met die sh...!En dat is nu ook met dit...zij willen niet, omdat het tegen hun geloof in is. Dus het voelt niet natuurlijk.Maar de begrip is er wel en dat is voor mij al genoeg, maar ik hoef daar niet aan mee te doen.Grappige is....vandaag heb ik een roze hoodie aan en mijn moeder heeft een vrouw als partner....hoe ironisch eigenlijk🤭

13 maart 2023 om 13:39

Die band is gemaakt voor LBTQ+ en niet voor iedereen. Dat maken zij er nu zogenaamd van omdat er kritiek kwam. Ik zou de band als niet moslim ook niet dragen omdat ik LBTQ niet steun maar wel accepteer. Al dat gender en seksualiteit gedoe prima, doe je ding als je er blij mee bent maar forceer mij er niet mee en al HELEMAAL NIET onze kinderen van 4 jaar oud. Laat ze dat lekker uitvogelen wanneer ze 18+ zijn.

13 maart 2023 om 13:43

fairplay1 Waarom zou je in vredesnaam kwaad worden als een homo je probeert te versieren? Vrouwen worden toch ook niet kwaad als een man hen probeert te versieren? Zou wat zijn..

13 maart 2023 om 13:45

samhan ja, laten we kinderen vooral niet opvoeden met homoseksualiteit zodat ze het, zodra ze 18 zijn, als iets heel raars gaan zien omdat ze er nog nooit mee te maken hebben gehad..

13 maart 2023 om 14:38

@11tegen11hj de aanvoerders dragen de boodschap van de club uit, dus niet iets persoonlijks, en het zijn hun werkgevers en ze moeten het maar zien als bedrijfskleding.

13 maart 2023 om 14:46

@achterman
die band is in mijn optiek, samen met de bedoelingen van die band, allang gekaapt door het woke - clubje.
Daarbij hoef je sommige mensen niet OK te vinden. Ik vind de mensen in het woke - clubje namelijk niet OK. Schaam ik mij echt niet voor.
Dit is een geradicaliseerd splintergroepje dat met veel ophef taal -hitlertje en sociaal-mussolini speelt.
Die zijn helemaal niet voor inclusie. Willen alleen hun beperkte gedachtengang opleggen en zijn voor compelled speech. Daar moet je absoluut niet naar toe willen.
En zo zijn er wel meer groepjes niet OK te noemen, ik neem aan dat je ze zelf wel ongeveer kunt bedenken.

13 maart 2023 om 15:55

@carlo Dat is prima dat jij sommige cluibjes niet OK vindt. Ik vind zelf ook sommige clubjes niet OK. Maar dat zijn onze persoonlijke visies. In een professionale setting moeten we acteren in de rol die wij hebben gekregen. Stel je voor ik heb een hekel aan Moslims. Als professional moet ik die persoonlijke visie aan de kant zetten, want in mijn professionele rol ben ik meer dan alleen mijzelf. Ik representeer mijn bedrijf in die rol. Als ik mijn persoonlijke visie niet aan de kant kan zetten dan ben ik ongeschikt voor mijn rol.

Dus nogmaals, ik vind het prima dat Kokcu die band niet wilt dragen, maar dat maakt hem ongeschikt om aanvoerder te zijn van Feyenoord 1. En dat hij zegt dat hij niet tegen Lhtbqi is... blijkbaar vindt hij het geen probleem om met gokreclames (ook haram) op zijn shirt te spelen, maar wel om een regenboogband te dragen. Meten met twee maten?

14 maart 2023 om 12:05

laten we het eens de volledig andere kant op redeneren: hij weigert een aanvoerdersband met een hakenkruis om te doen.
Dan juichen we dit toch allemaal toe.
Als een speler een contract tekent is zelden tot nooit bekend dat die speler een keer vaste aanvoerder zal worden. Daarom zijn hiervoor nooit randvoorwaardes opgenomen in dat contract. Die aanvoerder is dus niks verplicht in het contract.
Ja, hij representeert de club maar ook die aanvoerder kan en mag zijn eigen afwegingen maken.
Het is dan weer aan de club om voor dat weekend te bepalen of die aanvoerder ook de aanvoerder van dat weekend is. Maar ik vind het te ver gaan om Kokcu dan ongeschikt te vinden als aanvoerder voor een geheel seizoen.

13 maart 2023 om 08:13

Typisch KNVB, bij Qatar niks doen en hier hele tijd om een periode zoiets doen. Klaar het is al gebeurd waarom nog een keer. Iedereen/meeste zijn toch voor gelijkheid waarom moet je dat weer zo geforceerd laten zien.

13 maart 2023 om 09:10

Ja ik vind ook dat de knvb de spelers met dit soort acties moet opzadelen. Aan de andere kant moeten beide aanvoerders ook eens duidelijk zijn waarom ze dit niet willen doen. Iedereen weet dat ze uit culturen komen waar ze fel tegen homoseksualiteit zijn en als ze echt kerels zijn dan vertellen ze dat. Of ze er zelf voor of tegen zijn laat ik in het midden. Maar als je voor twijfel zorgt gaat iedereen speculeren zoals ik nu ook doe.

13 maart 2023 om 09:11

Edit. Ik bedoelde "NIET opzadelen".

13 maart 2023 om 09:31

Ik denk ook dat het WK de boodschap van de actie heeft doen afzwakken. Een dreigement met een gele kaart was genoeg om de band het hele toernooi niet te dragen. Daarmee geeft de KNVB eigenlijk (wellicht onbewust) het signaal af dat het allemaal niet zo diep zit en het vooral symboolpolitiek is. Wellicht kan de KNVB (of een dergelijke commissie) zich nu beter bezig houden met het uitwerken van protocollen voor wanneer er personen in de voetballerij daadwerkelijk worden gediscrimineerd.

13 maart 2023 om 10:08

Exact Willem1609. Daar zouden ze moeten kijken evaluatie hoe moet het anders. Niet telkens weer het riedeltje afgaan om soort van een vinkje te kunnen zetten van kijk hebben wij gedaan.

Straks staan wij ook weer in Saudi Arabië voor een WK

13 maart 2023 om 11:49

Is gewoon slecht gemanaged. Dit soort plannen maak je achter gesloten deuren en breng je pas naar buiten als het plan klopt en je geen weigerende aanvoerders hoeft te verwachten.

Een werkelijke schande! One love is er voor iedereen!
Hoe kun je dit nou niet dragen? Solidariteit met iedereen dat moet je toch gewoon willen! Kom op!!

13 maart 2023 om 07:55

Wat een onzin. Die jongens hoeven toch geen ambassadeur te zijn, omdat ze goed zijn in voetbal? Het is diep triest dat ze deze gasten gebruiken om de boodschap te verspreiden. Volgens vele geloven is homoseksualiteit verboden, maar dan vinden mensen dat gelovige de boodschap moeten uitdragen om het allemaal te stimuleren. Leef en laat leven, maar ga niks opdringen.

13 maart 2023 om 07:58

De one love band staat voor verbinding en tegen vormen van discriminatie op welke wijze dan ook! Dit is dus gewoon eigenlijk een hele normale band! Het is niet alleen op homoseksualiteit gericht zoals jij denkt: het is een universele liefdes armband voor IEDEREEN!

13 maart 2023 om 08:02

Maar dus ook voor homoseksualiteit en als dat een aspect is waar je vanwege geloofsovertuiging op tegen bent, is het diegene hun goed recht om die band te weigeren. Jij gaat niet bepalen voor wie welke normen gelden en het verplichten. Net zoals men niemand kan verplichten die band te dragen.

13 maart 2023 om 08:12

Ja dat hoeft wel. Als je alleen maar goed wilt voetballen dan zoek je maar een pleintje op in de buurt. Maar ze zijn aanvoerder bij een eredivisie voetbalclub die zich heeft verbonden aan de actie van de bond waaronder zij spelen. Juist de aanvoerders van Ajax en Feyenoord met de grootste achterban waarbij in de derby alle spotlights zijn gericht hebben hier een belangrijke rol. Je bent als speler niet groter dan de club dus gewoon, hup, dragen die band!

13 maart 2023 om 08:27

@prem_93,

Maar als iemand uit religie, of om welke reden dan ook, wel tegen homo's is.
Is hij dan meteen een slecht persoon?

"zij" zijn zelf de grootste vorm van discriminatie, want iedereen die homo's niet accepteert, word in een hokje geduwd en zwart gemaakt. En zo is het tegenwoordig met alles. Zodra je niet denkt zoals ze willen dat je denkt, ben je de boe-man.

13 maart 2023 om 08:33

Prem wilt mensen iets opdragen maar weet totaal niet wat hier achter zit. Ga dat eerst eens uitzoeken met je het is voor Iedereen. Dat is het dus niet want in dat geval zou je mensen hun geloof respecteren en dat doen ze niet en omdat je dat niet doet, deug je niet volgens die rare lui.

13 maart 2023 om 08:45

Joga_bonito10 ik ben het niet per se oneens met je hoor, maar ik mistte al dit begrip voor het geloof wel een beetje in de boerka- en hoofddoeken-discussie. En al helemaal onder die groep die nu zo begripvol is.

13 maart 2023 om 08:48

j3ro3ntj33__ de grootste zelfs? Er zijn geen consequenties geweest de vorige keer, behalve een hoop negatieve en positieve meningen in de media. Dus ik weet niet of dat echt onder extreme discriminatie valt.

13 maart 2023 om 08:58

@sashhaha dan moeten deze heren geen aanvoerder zijn. Als aanvoerder ben je boegbeeld van een club. Die rol is groter dan je eigen persoontje. Dan ben je dus ongeschikt als aanvoerder als jij niet voor iedereen die jouw club support staat.

13 maart 2023 om 09:00

Dus als het een one love band zou zijn met een David ster erop vanwege de discriminatie jegens de jeden, maar ook alle andere minderheden, zou dan ook iedereen eraan mee moeten doen? Wat een onzin. Niet iedereen heeft hetzelfde te denken en niet iedereen staat achter LGBTQ+, net zoals niet iedereen achter een geloof staat of de staat Israel. Maar als je niet discrimineert, dan is dat ook helemaal niet erg. Die regenbogen band staat voor het actief steunen van LGBTQ+, wat voor sommige mensen niet OK is.. je kunt mensen geen mening opleggen.

13 maart 2023 om 09:30

@j3ro3ntj33: eigenlijk wel ja. Iedere vorm van buitensluiting of minderwaardigheid ten opzichte van een ander is niet oke. Ook niet ten opzichte van homo's (en dat staat dan nog los van waar die regenboogband daadwerkelijk voor staat).

Als aanvoerder van Ajax en Feyenoord heb je nou eenmaal een maatschappelijke voorbeeldfunctie.

13 maart 2023 om 09:32

Als het een normale band zou zijn, zou er niet zoveel om te doen zijn. Het is geen normale band en dat gaat het ook nooit worden. Accepteer dat nou !!! Ze hebben met heel die band heel de boodschap achter de term ' one love ' verneukt.

13 maart 2023 om 09:33

Laat het hun dan duidelijk zeggen waarom ze het niet doen, en niet vaag doen.

13 maart 2023 om 09:35

@nuanceman Van Dijk (samen met de KNVB en Van Gaal) vond een gele kaart incasseren te veel gevraagd. Wat zegt dat? Een aanvoerder op het allergrootste podium die bang is voor een gele kaart, terwijl hij (samen met de Knvb) een groots statement kan maken. De KNVB moet zich gaan focussen op het daadwerkelijk aanpakken van discriminatie in 't voetbal en deze symboolpolitiek lekker laten voor wat het is. Tijdens het WK hebben ze namelijk al lang laten zien dat dit 'principe' snel overboord wordt gegooid zodra er een consequentie aan vasthangt...

13 maart 2023 om 08:00

Prem_93. Blijkbaar niet Prem. Tadic en Kokcu willen 'm niet dragen en er is tussentijd 0 actie ondernomen om te kijken op welke manier iedereen m wel wil dragen. One Love band is er dus niet voor iedereen.

13 maart 2023 om 08:24

Precies en er is genoeg tijd geweest ten opzichte van de vorige actie. Het is gewoon doordrukken van politieke statements in de voetballerij.

13 maart 2023 om 09:00

Kun jij mij uitleggen hoe dit een politiek statement is? Lijkt mij eerder een mensenrechten kwestie.

13 maart 2023 om 08:01

Is er voor iedereen, behalve voor de mensen die vinden dat we een beetje te ver doorslaan met dat hele inclusieve gedoe. Prima dat iemand een helikopter denkt te zijn, maar er zijn mensen die daar niet in mee gaan. Waarom worden die mensen niet uitgedragen in die band? Een band die uitdraagt dat mensen elkaar moeten respecteren vind ik beter dan een band die de kleuren uitdraagt van alles wat enigszins afwijkend is, maar de normale persoon vergeet.

13 maart 2023 om 08:02

Hoewel ik het eigenlijk wel met je eens bent moet ik ook erg terug denken aan het moment dat Kaag wordt gevraagd een haarlok af te knippen om een actie te steunen. Je legt dan ook wel een druk op iemand. En hoewel mijn mening is dat dit een actie is die iedereen zou moeten kunnen uitdragen accepteer ik de nuance van deze mannen inmiddels wel (eerlijk, het duurde even)

13 maart 2023 om 08:03

Ik vind dat iedereen het zelf mag weten. Als je straks met een string op je hoofd moet lopen om het te steunen dan moet ook iedereen meedoen zeker. Het is net als Kokcu bijvoorbeeld zijn geloof aan iedereen zou opdringen. Maar nu wordt dit One Love gebeuren opgedrongen. Daar mag iedereen zelf mee doen wat ze willen net als bij geloof.

13 maart 2023 om 08:12

Dan is ie er dus ook voor gelovigen die iets strenger in de leer zijn. Het weigeren van die band is het summum van inclusiviteit, iedereen mag zelf uitdragen waar hij zich prettig bij voelt. Mooi toch?

13 maart 2023 om 08:31

Lekker deugen Prem! Ga zo door!

Ik ben blij dat ze niet mee doen aan de onzin en een alternatief verzinnen. Al vind ik zelfs een alternatief overdreven, daarmee doe je eigenlijk toch een soort van mee met dit opgedragen stukje toneel.
Je ben aanvoerder van een voetbalclub, niet één of andere maatschappelijkwerker dat van de hoge baas moet mee doen aan het deugen.

13 maart 2023 om 08:35

@Prem
Dan had de KNVB ook in Qatar er achter moeten blijven staan en de band door van Dijk moeten laten dragen. Maar nee dan doet de KNVB niet want dan zou van Dijk geel ervoor krijgen. Als je als bond zelf in Qatar niet achter de band blijft staan kan je dat nu niet van de aanvoerders verwachten.

13 maart 2023 om 08:37

Als iedereen maar zou denken dat er maar 1 juiste keuze is en géén ruimte voor andere meningen zou de wereld er in ieder geval heel anders uitzien...

13 maart 2023 om 08:38

@prem
De een heeft de vrijheid om een biertje te drinken de ander heeft de vrijheid om niet zo'n aanvoerdersband te dragen. Of geldt die vrijheid alleen in zaken die ook jouw steun hebben ?

13 maart 2023 om 08:41

Maar die one love staat nu tegen racisme enz maar begon toch op een ander idee in Qatar. Leuk dat ze zoiets hebben maar pas die band gewoon aan omdat de regenboog kleuren toch ook voor iets staan waar in geval van een Kokcu hij geen rol model voor wilt staan en dat is toch prima? Als je daar geen rol model voor wilt staan is dat toch geen probleem. Ze drukken dit nu wel heel erg door bij de voetballers.

13 maart 2023 om 09:23

De bonden gebruiken dit bandje puur voor hun eigen imago over de rug van de voetballers. Als het zo goed zou werken zouden we allemaal een bandje voor wereld vrede om onze arm moeten wikkelen. In plaats van dit soort nutteloze acties zouden ze elke maand een percentage van hun opbrengst in dit soort doelen moeten steken, dan maak je pas een statement.

13 maart 2023 om 09:29

Dus je moet met iets solidair zijn waar je totaal niet achter staat dmv je geloof. Echt te gek voor woorden. Die One Love band is een aanfluiting en heeft in mijn ogen niets te maken met acceptatie maar alles met de hele woke gemeenschap. Ik sta achter mensen die zich op een nette manier uitspreken over zaken waar ze het niet mee eens zijn. Zowel Tadic als Kökçü komen op mij over als verstandige mensen die goed weten wat ze willen maar ook goed wat ze niet willen. Ze geven duidelijk aan dat ze iedereen accepteren maar dat ze niet meedoen aan de propaganda van de hele band. Ik ben zelf gelovig en ik accepteer iedereen maar ik zou zelf ook echt niet met een band gaan lopen.

13 maart 2023 om 10:11

@nation23,

Wanneer je geloof je in de weg staat om dit te ondersteunen woon je wellicht in het verkeerde land?

Er zijn ongetwijfeld ook kkk-leden die zich op een nette manier kunnen uiten waarom ze bepaalde overtuigingen hebben. Vind je dat dat dan ook maar moet kunnen?

Je verschuilen achter woke termen vind ik vreselijk laf!

Wanneer je zegt dat je mensen accepteert, maar er niks aan doet dat bepaalde groeperingen worden achtergesteld, dan accepteer je dat dus niet. Volgens mij hebben we al eerder in de geschiedenis gezien dat dat niet zo goed werkt toch?

13 maart 2023 om 10:39

@ajaxglobal

Dus omdat ik katholiek ben moet ik in een ander land gaan wonen ? Ik blijf erbij dat je de keuze hebt om die band te dragen. Niet dat hij je door je strot moet worden geduwd. Juist die band staat voor acceptatie, maar als je daar niet in meegaat accepteren ze dat niet. Dat is de wereld op zijn kop. En de groepen die worden achtergesteld, of zichzelf achtergesteld voelen, krijgen de laatste jaren enorm veel aandacht. Ik ben benieuwd wat de reactie zou zijn wanneer Tadic met een afbeelding van Jezus op zijn aanvoerders band gaat voetballen of sterker nog dat komend weekend alle aanvoerders dat “moeten” ? Dit bedoel ik met acceptatie. Laat mensen vrij in hun keuze. Ik ga ook niet iedere week tegen iedereen zeggen dat ze naar de kerk moeten gaan. Laat mensen hun eigen keuze maken. ✌🏼

13 maart 2023 om 10:42

@ajaxglobal

KKK in dit verhaal betrekken slaat nergens op. Ik zie deze twee mannen niet met witte puntmutsen en brandende fakkels de straat opgaan en vervolgens mensen ophangen.

Ze delen hun mening.

13 maart 2023 om 11:37

@ajaxglobal Nee, als je geloof je in de weg staat om dit te ondersteunen, dan leef je hier precies in het goede land. Namelijk in een land waar vrijheid van meningsuiting geldt, waar andere mensen niet voor jou gaan bepalen wat jouw mening moet zijn.

Op het moment dat iemand daadwerkelijk mensen gaat discrimineren, dan leef je hier in het verkeerde land. Maar door deze band niet te dragen, ben je geen mensen aan het discrimineren. Dat is echt een stropopredenering.

13 maart 2023 om 16:54

@nation23,

Ik pak bewust een extreem voorbeeld dat maakt het duidelijker.

Wanneer jouw vrijheid ten koste gaat van de ander heeft het niks met vrijheid te maken, maar met onderdrukking en een situatie waarin je zegt; het betreft mij niet dus dit is goed… dat vind ik beangstigende denkbeelden man

13 maart 2023 om 10:03

@prem_93,

Helemaal eens. Ik vind het onvoorstelbaar dat de 2 grootste clubs van het land dit toestaan. Ondersteun je dit niet vind ik dat er geen plaats voor je is in de selectie.

13 maart 2023 om 10:16

Maar wel opgedrongen door de voetbalbond. Ik vind het veel meer zeggen als clubs zelf initiatief tonen dan dat ze een band dragen omdat het van de KNVB moet.

13 maart 2023 om 11:29

Onelove is niet voor iedereen. Dat lijkt me overduidelijk. Dat iedereen het heel hard roept, dat maakt het niet waar. Onelove zou volgens mij moeten betekenen dat iedereen mag zijn wie hij wil, en daar niet om gediscrimineerd mag worden. Het is enorm paradoxaal om mensen vervolgens te dwingen zo'n band te dragen, en daarmee juist de persoonlijke overwegingen van die persoon buitenspel te zetten. Dat staat haaks op de boodschap die je wil uitdragen.

13 maart 2023 om 11:59

En jij loopt altijd te doen alsof je iedereen in z'n waarde wilt laten maar hebben mensen er een andere mening op dan mag dat weer niet volgens jou. Als Tadic en Kokcu beslissen dit op een andere manier in te vullen is dat toch net zo goed, hypocriet gedrag van je Prem.

Het is toch juist veel mooier wanneer elke club dit invult zoals ze het zelf willen. Dan heb je een divers beeld, dat wordt ook weleens in de volksmond diversiteit genoend.

13 maart 2023 om 08:04

Ja maar dat is niet de diversiteit die we willen uitstralen. Het gaat er juist om dat we nu met zn allen achter één boodschap staan, om kracht uit te stralen. Niet dat we allemaal zelf wat in elkaar gaan fröbelen...

13 maart 2023 om 08:20

Leuk zeg 18 verplichte bandjes. Dat zal vast mooie gesprekken opleveren na de wedstrijden met de aanvoerders...(not)

13 maart 2023 om 08:36

Het gaat niet om diversiteit het gaat om 1 groepje dat zich schaart onder de noemer Woke. Totaal niet voor diversiteit, nee voor 1 doelgroep en daar doe je aan mee of je nou wilt of niet.

13 maart 2023 om 08:52

Sergioramoshm en daar is dat mooie woord weer. Als je om zwakkere in de samenleving of het milieu geeft ben je woke!

14 maart 2023 om 08:49

Nee je bent woke als je iemand iets wilt opdragen terwijl men daar niet op zit te wachten. BLM en lhbtiq+ zijn er daar 2 van. Een organisatie met een dubbele agenda.

13 maart 2023 om 08:49

Het maakt mij allemaal niet zoveel uit, maar wat ik wel een beetje slap vind is dat ze vorige keer ook al aangaven zelf iets te gaan doen. Nu een paar maanden later zeggen ze dat nog steeds.

Goed dat ze niet meedoen als zij dit niet willrn. Dit soort opgedragen weken zou een keuze moeten zijn. Echter zullen ze nu weer storm over zich heen krijgen. Hopelijk houden ze stand en weigeren ze dit. Alleen meedoen als je dit ook echt wilt.

13 maart 2023 om 08:32

Goed signaal ook naar alle kinderen en voetbalfans als de aanvoerders van de twee grootste clubs van NL weigeren een band te dragen die voor acceptatie en verbinding staat..

13 maart 2023 om 09:33

Ze zijn niet tegen acceptatie en verbinding. Maar willen niet de daarbij horende band dragen. Als ze volgende week verzinnen om een regenboog tutu te dragen, moeten ze het ook maar accepteren? Als zij een statement maken dat zij voor solidariteit zijn, tegen discriminatie, etc etc, is dat toch voldoende?

13 maart 2023 om 09:37

De oneloveband is al zo een band.

13 maart 2023 om 09:54

dvv20 ze hoeven helemaal geen tutu te dragen. Het gaat om een band die ze iedere week dragen en die heeft een ander kleurtje.. nou phoe phoe, daar gaan die captains echt veel last van hebben zeg

13 maart 2023 om 11:30

Voorbeelden die voorbij zijn gekomen voor wat er hierna gaat gebeuren: met een stok in je reet lopen, een string op je hoofd en nu een regenboogtutu.

Er wordt gevraagd of ze hetzelfde bandje dragen wat ze week in week uit al om hebben. Dat vervolgens je eigen fantasie op hol slaat met de belachelijkste dingen waar je bang voor moet zijn ligt compleet aan jezelf.

13 maart 2023 om 17:46

Denk dat de kindertjes nu heel hard gaan huilen. En iedereen elkaar nooit meer gaat accepteren. Nu 2 voetballers een band niet gaan dragen.

Ik kan er echt met m'n hoofd niet bij wat er op tegen is om gewoon dat bandje te dragen. Kinderachtig gedoe over dat een stukje regenboog aanstootgevend is voor onze religieuze vrienden, wat een grap.

13 maart 2023 om 07:59

Eens consy, gewoon onacceptabel, zijn dit nu de voorbeelden voor onze kids?

13 maart 2023 om 08:04

Jazeker. Stukje vrije wil. Niet meegaan in de koers die lobby-organisaties jou willen sturen. Ik vind het een prima actie.

13 maart 2023 om 08:20

Haha ik zie het al voor me.

Zoon: waarom dragen we die band niet Papa.
Vader: omdat we niet meegaan in de koers die lobby-organisaties jouw willen sturen.
Zoon: snap er geen reet van Papa..

Nee, maar gekheid. Ik snap de keuze voor de regenboog ook niet zo goed, daar dit vaak gekoppeld wordt aan homoseksualiteit. Ik snap dat religieuze/ouderwetse mensen daar moeite mee kunnen hebben. Dat is natuurlijk ook gewoon doodeng.

Kies een ander symbool zou ik bijna willen zeggen.

13 maart 2023 om 08:34

@meneertjeJ haha lobby-organisatie.. hoor je wel wat je zegt man? Mensen die zich inzetten voor gelijkheid voor alle mensen en die worden vervolgens door mensen als jij weggezet als schimmige lobbyisten

13 maart 2023 om 08:53

Daarom hebben ze er ook geen regenboog van gemaakt. Maar blijkbaar zijn een paar random kleuren nu ook een regenboog.

13 maart 2023 om 08:13

Er zijn in het verleden meermaals voetballers bedreigd en zelfs aangevallen wegens het dragen van zo'n band. Zo kinderachtig is dat dus helemaal allemaal niet. Denk aan Kashia destijds als aanvoerder van Vitesse. Die werd aangevallen in thuisland Georgië wegens het dragen van zo'n band. Tadic en Kokcu spelen allebei nou ook niet bepaald interlands bij de meest vooruitstrevende landen op dit gebied.

Sterker nog, na de vorige rumoer rond de One Love band zei de Blankenstein Foundation (een van de organisaties achter de band) nota bene zelf dat ze prima begrepen dat Kokcu de band niet wilde dragen juist vanwege onder meer het voorbeeld van Kashia en verweet de KNVB juist dat ze daar respectloos mee om gingen.

13 maart 2023 om 08:30

@consy,

Ik kan er met m'n hoofd niet bij dat wij o.a. homo's moeten gaan steunen door het dragen van een bandje.
Zijn homo's andere mensen? Nee, dus ze hebben ook geen speciale aandacht nodig.

13 maart 2023 om 08:55

j3ro3ntj33__ als homo's net zo behandeld zouden worden als ik (blanke hetero man) zou er inderdaad geen speciale aandacht nodig zijn.
Verder is deze band niet alleen voor homo's he. Het is een band tegen discriminatie.

13 maart 2023 om 09:24

@ironmanutd,

Ga jij ook jaarlijks op een bootje rondvaren omdat je hetero bent?

Als homo's zich gewoon gedragen als een normale man, dan worden ze ook gewoon normaal behandeld in Nederland.
Vaak zijn het de extraordinaire homo's die ook anders behandeld worden, omdat ze zelf ook vaak roepen om een aparte manier van aandacht.

13 maart 2023 om 09:27

Oh. Discriminatie en racisme zijn dus gewoon de schuld van de slachtoffers zelf omdat ze zich niet normaal gedragen?

13 maart 2023 om 09:29

"als homo's zich gewoon gedragen als een normale man, dan worden ze ook gewoon normaal behandeld in Nederland."

Jij moet in dat VVD verkiezingsspotje Echt de dingen die je hier soms leest.

13 maart 2023 om 09:33

Ok dus homo zijn is ok, zolang ze zich maar wel zo gedragen als jij wil?
En alsof er alleen discriminatie is naar homo's die zich extravagant gedragen.
Er zijn trouwens ook heel veel extravagante hetero's. Discrimineer je die dan ook?
Of discrimineer je niet en discrimineer je gewoon iedereen die anders is dan jij wil dat ze zijn?
Hoe mensen zich zo kunnen storen aan mensen die een feestje bouwen eens per jaar op de grachten, zal me trouwens altijd een raadsel blijven.

13 maart 2023 om 09:34

@lierse1997,

Als ik me niet normaal gedraag, word ik toch ook anders behandeld ?

13 maart 2023 om 09:38

En wie bepaalt wat ‘normaal’ is?

Je had trouwens ook gewoon ‘ja’ kunnen antwoorden op mijn vraag in plaats van rond de hete brei te draaien.

13 maart 2023 om 09:39

@ironmanutd,

Welke vorm van discriminatie is er dan precies tegenover homo's ?
Dat ze homo genoemd worden?
Want ze worden tegenwoordig in bedrijven net zo makkelijk aangenomen, ze worden niet geweigerd in cafe's, ze zijn overal welkom.....
Ik discrimineer niet, ik behandel mensen zoals ze mij behandelen.
Ik stoor me niet aan een feestje bouwen, maar ik stoor me wel aan het feit dat ze niet "anders" willen zijn, maar wel jaarlijks iets doen waardoor ze zich afzonderen en een "groep" willen zijn. Daarmee plaatsen ze zichzelf toch in een hokje?

13 maart 2023 om 09:49

Ze zijn niet overal welkom. Het is letterlijk in 66 landen verboden homoseksueel te zijn. In sommige landen krijg je er meer dan 10 jaar gevangenisstraf voor, in andere de doodstraf. Verder ooit gehoord van homogeweld? Dus in alle cafés zijn ze ook allerminst welkom.

13 maart 2023 om 09:51

@lierse1997,

Etiquette bepalen wat normaal is.

Het antwoord is niet ja, dus waarom zou ik dan ja antwoorden.

13 maart 2023 om 09:56

@lierse1997,

Ik had het ook over Nederland, en noem me hoe je wil, maar wij moeten niet bezig zijn met wat er in 66 landen verboden is. Wij moeten bezig zijn met ons eigen land.
Als ze in andere landen, andere gedachten hebben, dan is dat zo.
Wij zijn als Nederland zijnde al veel te veel bezig met andere landen.
Misschien slimmer om gewoon geen dingen proberen op te dringen in andere landen. Hun gaan ons toch ook niet opdringen om verplicht vrouwen hoofddoeken te laten dragen?

13 maart 2023 om 10:13

Omdat je het letterlijk zegt? Ze worden anders behandeld (lees: gediscrimineerd) omdat ze anders zijn en handelen. Dan ligt de schuld dus bij de gediscrimineerden.

13 maart 2023 om 10:25

@lierse1997,

Je misbruikt het woord gediscrimineerd.
Als er haat is richting een homo vanwege zijn gedrag, is dat niet discrimineren.
Je spreekt pas van discrimineren als je haat hebt richting een homo omdat hij homo is. En zo is het vaak in Nederland, alles word gegooid op discriminatie/ racisme.

13 maart 2023 om 10:35

Dat is een extreem selectieve definitie van ‘discrimineren’.

13 maart 2023 om 10:51

@lierse1997,

Discrimineren is ook een selectieve definitie.

Volgens jou: als ik in het cafe sta, en een homo daagt me uit. Vervolgens geef ik hem een klap, dan is het discriminatie.

13 maart 2023 om 11:03

Wow j3ro3ntj33__ jij denkt oprecht dat homo's in nederland niet gediscrimineerd worden? Wat moet jouw leven aangenaam zijn.
Veel homo's durven er tegen hun eigen ouders niet eens voor uit te komen. Toepasselijk hier, veel voetballers durven er op hun clubs met hun vrienden niet voor uit te komen. Mensen maken ongepaste grappen bij de vleet. Ze worden soms in elkaar getrapt als ze hand in hand lopen. Ze worden gepest op hun werk. Je leeft echt niet in de realiteit als je denkt dat discriminatie van homo's in nederland niet voorkomt. Absurd gewoon.

13 maart 2023 om 11:05

Nee. Ik doel uiteraard op gedragingen die te maken hebben met homoseksualiteit. Bijvoorbeeld hand in hand lopen, zoenen, een pride t-shirt dragen,…

13 maart 2023 om 11:17

@ironmanutd,

Maar als ze het niet durven te vertellen is toch geen discriminatie, dat is gewoon bang zijn voor..
En er zal echt inderdaad wel ooit een gediscrimineerd worden. Maar dat is meestal toch wel het soort volk, waarbij een bandje dragen echt geen andere ideeën op gaat roepen.
Je kan het vergelijken met voetbalsupporters. Er zitten er 50.000 die hun club supporten, en er zitten er 25 die er puur zitten voor te vechten etc.
Zijn altijd rotte appels, en die zullen er altijd blijven. Maar je kan ondertussen toch wel zeggen dat Nederland absoluut geen discriminerend land is ?
En denk je echt dat je de rotte appels er OOIT uit gaat halen?

13 maart 2023 om 11:20

@liere1997,

Maar hand in hand lopen word in de meeste gevallen toch geaccepteerd, zoals zoenen ook. met een pride-shirt lopen gebeurd ook niets mee, maar vind het wel klinkklare onzin, want daarmee ga je jezelf weer in een hokje plaatsen, weer zeggen: Ik ben apart want ik ben homo. Waarom hebben ze anders dat shirt aan? Je kan toch ook gewoon met een normaal shirt rondlopen?

13 maart 2023 om 13:41

j3ro3ntj33__ " Maar als ze het niet durven te vertellen is toch geen discriminatie, dat is gewoon bang zijn voor.."
Je kan toch niet serieus zijn nu? Waar denk je dat ze bang voor zijn? Positiviteit? Bossen bloemen en kadootjes?

13 maart 2023 om 14:55

@ironmanutd,

"bang zijn", het woord zegt het al, iets dat kan gebeuren.
Hoe vaak heb jij meegemaakt dat iemand het tegen zijn ouders vertelde en vervolgens met discriminatie te maken kreeg?
Hoe vaak heb je meegekregen dat een vriendengroep iemand heeft verstoten omdat diegene uit de kast kwam.

Je zal nu wel zeggen dat je dat vaak genoeg hebt gehoord... Om je punt kracht te geven, maar ik ken letterlijk geen een ouder of vriend die anders is gaan doen nadat iemand uit de kast kwam.

13 maart 2023 om 17:07

Had toch meteen gezegd dat je alleen maar afgaat op anekdotisch bewijs. Dan had ik niet eens begonnen aan deze discussie.

13 maart 2023 om 08:38

@consy
Dan had de KNVB ook in Qatar er achter moeten blijven staan en de band door van Dijk moeten laten dragen. Maar nee dan doet de KNVB niet want dan zou van Dijk geel ervoor krijgen. Als je als bond zelf in Qatar niet achter de band blijft staan kan je dat nu niet van de aanvoerders verwachten.

13 maart 2023 om 09:26

Het grappigste is dan nog dat het niet eens een regenboogband is. Dat laat het extreem beperkte van sommigen toch ook mooi uitkomen.

13 maart 2023 om 09:32

Het is een regenboog met een extra zwart streepje.

Hoe zeggen ze dat in Amerika ook alweer? If it walks like a duck and quacks like a duck, it's probably a...

13 maart 2023 om 09:41

Dan moet jij heel dringend terug naar de kleuterschool om te leren hoe een regenboog eruit ziet.

13 maart 2023 om 09:56

Het is een hartje waarin een regenboog is afgedrukt met een extra zwart streepje. Hoezo geen regenboogband. De laatste keer dat de KNVB campagne voerde met de One Love Band was nota bene tijdens de internationale Coming Out Day. Zoals op hun eigen website beschreven staat. Ik hoef je toch niet uit te leggen wat de betekenis van Coming Out is hoop ik?

Moeten we om de band te kunnen accepteren nou ook nog gaan ontkennen wat de vormgeving en achtergrond van de band is? Dan is de boodschap wel heel erg mislukt zeg.

13 maart 2023 om 10:07

Het is geen regenboog. Sowieso zitten er 8 kleuren in de regenboog (plus zwart zou dan 9 moeten zijn) en heeft de one love armband maar 6 kleuren. En van die 6 kleuren zijn er dus meerdere geen kleuren van de regenboog. Laten we vooral dingen feitelijk blijven benoemen en niet gaan vernoemen naar dingen die er wat op lijken.

13 maart 2023 om 10:16

Ah nee. Het is puur toeval dat er kleurtjes op een rijtje staan en dat de campagne gevoerd wordt op Coming Out Day. Stom van me. Wat ben ik toch dom dat ik dan een associatie maak met een regenboog.

Kom op. We kennen allemaal de geschiedenis van het bandje. De KNVB wilde wat doen voor de acceptatie van de LHBTIQ+ gemeenschap. Niet voor niets zit de John Blankenstein Foundation achter de band. Raad eens waar die foundation zich voor inzet.

De donkere spelers van Oranje vonden het alleen te weinig en kwamen met het idee om ook iets voor donkere spelers te doen. Dus kwam het idee van kleurtjes inclusief een zwart streepje.

13 maart 2023 om 10:25

Acceptatie van homoseksualiteit is 1 van de doelstellingen dus logisch dat het op coming out day werd bovengehaald. Net als het komende week wordt boven gehaald op een gelijkaardige dag.

Vind je dan trouwens ook dat de Nederlandse vlag een regenboogvlag is?

13 maart 2023 om 10:29

De Nederlandse vlag is niet mede bedacht door een foundation die zich inzet voor de rechten van de LHBTIQ+gemeenschap, wordt daar ook niet door gesponsord en is ook niet gepromote tijdens de internationale Coming Out Day. Dom voorbeeld dus.

Waarom is het toch zo moeilijk om toe te geven dat het in essentie een regenboogband is? Wat is daar nou mis mee?

13 maart 2023 om 10:36

Omdat het het niet is. Dat is zeggen alsof de Luxemburgse vlag in essentie een Nederlandse vlag is.

We kunnen beter vragen, waarom wil jij per se een algemeen iets verbinden aan een specifiek iets?

13 maart 2023 om 10:43

Haha vent. Doe toch niet zo verschrikkelijk eigenwijs. De band is bedacht door een stichting die zich inzet voor de rechten en acceptatie van de LHBTIQ+gemeenschap en is in essentie een rijtje kleurtjes. Je mag het van mij noemen hoe je het wil en alles recht lullen wat krom is, maar dit is in alles gewoon hetzelfde als een regenboogband. De stichting erachter, de boodschap erachter, de vorm erachter. Alleen omdat Wijnaldum en Van Dijk zich achtergesteld voelden hebben ze net wat kleine aanpassingen gemaakt. That's it.

Maar hey als jij wil geloven dat het een hele speciale, unieke band is be my guest. Mijns inziens neem je dan alleen maar jezelf in de maling.

13 maart 2023 om 11:06

Waar zeg ik dat? Ik zeg dat het geen regenboogvlag is. Wat een objectieve waarheid is.

13 maart 2023 om 12:45

Mensen.. Zoek gewoon de band en de regenboog vlag eens op.. De band is net zo veel een regenboog vlag als dat Belgie en Ethiopie dezelfde vlag hebben. Dat er veel verschillende kleuren in staan betekent niet dat het een regenboog vlag is.. kom op zeg.

13 maart 2023 om 13:38

'Waar zeg ik dat'

Je zegt dat ik iets heel algemeens (een regenboogband) wil verbinden aan een specifiek iets (de One Love band).

Daarmee zeg je in feite dat de One Love band iets unieks is. Dat is niet zo. De One Love band is gewoon een regenboogband met een iets ander sausje. Dat blijkt gewoon uit de ontstaansgeschiedenis en de stichting erachter.

13 maart 2023 om 17:11

Nee ik zeg dat je iets algemeens (de one love band) aan iets specifieks (de regenboogband) wil verbinden. De one love band is iets overkoepelends en LGBTQI+ is 1 van de groepen die er door overkoepeld wordt.

Zo moeilijk is het allemaal niet. Het is een algemene actie, maar mensen willen op 1 punt (de LGBTQ-gemeenschap) focussen omdat dat een makkelijk slachtoffer is. En daarom wordt er heel de tijd naar verwezen als een regenboogvlag, want dan lijkt het alleen om LGBTQ+ te draaien terwijl het dat helemaal niet doet.

13 maart 2023 om 18:05

Hoezo is de LHBTIQ+ gemeenschap in deze context in vredesnaam een makkelijk slachtoffer? Ik snap nu al helemaal niet meer wat je nu eigenlijk wil zeggen.

Knvb lekker naar Qatar geweest, de aanvoerdersband zelf thuis gelaten, ,maar nu het de clubs weer opleggen om het te dragen. Was zelf zo dapper geweest om het te dragen op het WK.

13 maart 2023 om 08:06

Opzich heb je natuurlijk een punt, maar wat de KNVB nu doet is een actie voor heel voetballend Nederland. Daar hebben ze wel een bepaalde invloed die ze proberen uit te oefenen. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan over het dragen van zo'n bandje. Draag hem gewoon, dan ben je van al het gezeur af.

13 maart 2023 om 08:14

Als je zelf er niks mee doet vind ik het apart om het een ander wel op te leggen. Voor de rest werd het de vorige keer wel duidelijk dat die boodschap zelf niet eens helder was. Het bleek wat anders te betekenen dan vele dachten, wat heb je dan aan die boodschap. Als ze zelf iets moois hebben verzonnen, en wellicht wat beters, dan is dat toch ook prima voor zondag?

Maak je iemand anders voor 1 duel de aanvoerder die m wel wil dragen.

13 maart 2023 om 08:39

Dat heeft Feyenoord destijds al gedaan. Straks moeten ze hem elke wedstrijd dragen, daarmee dan maar volledig aanvoerder af? Nee. Je bent aanvoerder van je elftal omdat je een leider bent in de groep, niet om een organisatie de wereld in de helpen.

13 maart 2023 om 11:17

De clubs gaan nou rond de tafel om een band te ontwerpen. Ik zeg dat dit onnodig is als je gewoon voor dat duel, want daar gaat het nu om, gewoon effe iemand anders laat dragen. Boodschap hetzelfde en de aanvoerders zullen hun geweldige leiderschap toch ook wel kunnen tonen zonder dat bandje.

Door al dit gedoe is de waarde van deze actie toch wel over toch? Wordt een verplicht nummer nu.

Ze hebben beide gelijk het niet te doen! Dit toneelstukje van de knvb aangewakkerd door heel woke Nederland is puur voor de bühne. Gewoon lekker voetballen met respect voor de tegenstander ongeacht zijn seksuele voorkeur of ras of wat dan ook heeft deze band niet nodig! Voetbal is wel een mannenwereld waarin mensen moeilijk uit de kast komen maar daar zit gelukkig al beweging in en rassenonderscheid is volgens mij in het veld al niet meer aan de orde. Gewoon lekker ballen en je normaal gedragen als voetballer en publiek daar zou de nadruk op moeten liggen het is vermaak.

13 maart 2023 om 08:36

Haha ja tuurlijk. Als “woke” Nederland zegt dat je 2L water per dag moet drinken zou je het ook niet doen, puur omdat zij het zeggen. Kinderachtig geneuzel zeg

Kökcü speelt hoogstwaarschijnlijk volgend seizoen niet meer voor Feyenoord. Neem aan dat ze bij Feyenoord in het vervolg geen aanvoerder met en moslimachtergrond maken.
Tadic loopt op zijn laatste benen, dus zal dan geen eerste aanvoerder meer zijn.
Excelsior speelt volgend seizoen KKD, dus daar valt het allemaal minder op.

Kortom, het probleem lost zich vanzelf op. Wel heel jammer dat de aandacht naar deze spelers gaat ipv het doel waar het om gaat!

13 maart 2023 om 08:42

Dat is dus pas discriminatie. Iemand met een moslim achtergrond gaan we weren als aanvoerder vanwege geloof? Maar goed, de gehele Woke scene is er vanwege discriminatie maar discrimineren er zelf op los om hun doel te heiligen.

13 maart 2023 om 08:59

Een aanvoerder si ook een uithangbord voor een club. Als standpunten van die club niet samengaan met de overtuigingen van een speler is dat lastig. Zou dus logisch zijn om daar vooraf afspraken over te maken, en als een speler dat niet ziet zitten dan iemand anders uitzoeken. Dat is net zo discriminerend als een bankzitter geen aanvoerder maken.

13 maart 2023 om 08:59

Dus iemand geen aanvoerder maken omdat hij moslim is noem jij discriminatie?
MAar een moslim die vanwege zijn geloof andere niet wil helpen dat vind je wel weer normaal?

Zoals zo vaak bij gelovigen is het altijd maar 1 kant op. Zeg je iets over hun geloof is de wereld te klein, maar als we aan de gelovigen een x vragen om voor anderen op te komen dan vinden ze dat niet belangrijk. Maar zelf willen ze wel geaccepteerd worden.

Typisch het hypocriete gedoe van gelovigen.

13 maart 2023 om 14:38

Kerel, het gaat gewoon totaal tegen de normen en waarden in van dat geloof. Moet Kokcu dan degene zijn die dat even negeert voor een statement? Het is zijn goed recht om het niet te doen. Hij heeft al aangegeven niks tegen homo’s te hebben (of niet genoeg bewijs?), maar hij oefent gewoon zijn geloof uit. Dat heeft niks te maken met dat Kokcu ze niet wil accepteren. Ongelofelijk sommige mensen hier.

Aaargh stop met dit soort topics. Half voetbalzone is achterlijk, het punt is gemaakt.

13 maart 2023 om 09:29

Ik vind het toch wel altijd een meerwaarde dat je toch nog een herinnerd wordt aan hoe idioot sommige medeleden zijn.

13 maart 2023 om 09:34

Je wordt ook iedere keer weer verrast dat iemand een nog lager niveau aantikt dan je verwacht.

13 maart 2023 om 09:37

@migi, @lierse: ik schrik toch iedere keer weer van het enkelzijdig denken van mensen. Ik ben alleen bang dat we hier nooit uit gaan komen, dus kunnen we inderdaad beter stoppen hiermee en accepteren dat voetbal én de samenleving langzaam verpaupert.

13 maart 2023 om 11:45

Migi

Waarom zou je gelijk achterlijk zijn als een mening afwijkt van jouw mening? Wat een hoogmoed.

En nogmaals, Kocku geeft duidelijk aan dat hij ieder mens respecteert maar niet alles kan of wil accepteren.

Ik sta er precies zo in. Leg jij eens uit waarom moet ik alles van lhbtiq+ accepteren. Waarom moet ik 100% achter de 100(!!!!) verschillende gender identiteiten staan van deze groep? Sta jij ook 100% (blind) achter alle 100? Ken je ze wel of kom je niet veder dan de paar uit de letters lhbtiq+?

13 maart 2023 om 12:49

Haha ieder mens respecteren, maar niet ieder mens kunnen of willen accepteren. Zullen we even de ironie in deze zin zoeken?

13 maart 2023 om 13:03

Net zoals Migi, Lierse en jij die continue gelovigen achterlijk etc noemen....

13 maart 2023 om 13:15

Ik zeg dan ook niet dat ik ieder standpunt respecteer. Bij lange na niet zelfs. Maar itt velen weet ik dat het niet alleen om mijn mening draait en zou ik mijzelf zelfs inzitten voor degene waar ik niets mee heb.

Maar goed.. Terug naar de ironie. Heb je het al gevonden?

13 maart 2023 om 13:23

Regulator

Lees eens goed. Je kan prima respect voor iemand hebben, maar hoeft niet achter alles te staan.

Ik kan een collega als mens respecteren, maar hoef niet te accepteren of achterstaan dat hij ieder weekend naar een parenclub gaat met zijn partner.

Sta jij dan 100% achter alle 100 gender identiteiten? Jij kent ze ook allemaal indien je er achter staat.

Of wil je gewoon populair mee doen met speldjes en vlaggetjes.

13 maart 2023 om 14:02

Haha oh nu is het voorbeeld een parenclub. Laten we weer terug gaan naar het onderwerp: homoseksualiteit. Ik verander even je zin, even kijken of het dan nog logisch is: "ik kan een collega als mens respecteren, maar hoef niet te accepteren of achterstaan dat hij homo is". Nope, de ironie blijft nog steeds. Ik ben heel benieuwd of je het nu door hebt.

Waar moet ik precies achter staan? Ik heb geen idee wat de 100 genders zijn en ik heb ook geen idee wat er bij die mensen in hun hoofd om gaat. Waarom zou ik er dan een mening over vormen? Vallen ze mij op enige wijze lastig of belemmeren ze mij in het leven door zich als x te identificeren?

13 maart 2023 om 14:32

Regulator

Het was gewoon een voorbeeld.

En mbt homo wat is de ironie?

Ik kan voor persoon X respect hebben als mens.
Dat die persoon dan verder homo is of niet, dat gaat mij niets aan en hoef er verder niets mee. Net zoals dus iemand die het leuk vindt om naar een parenclub te gaan in het weekend of iemand die weekend los zuipt.

Met acceptatie gaat het verder natuurlijk om de lhbtiq propagande. Dat hoef ik niet te accepteren of achterstaan, zoals dat ik niet achter de 100 genderindenditeiten sta.

Ik hoef niet achter te staan of accepteren, dat kinderen van 4 jaar op school heel veel aandacht geven aan lhbti, ombouwen, seksuele lusten etc.

Ik hoef niet te accepteren of achterstaan dat het is of je doet mee of je wordt bekritiseerd (of gepest). Net zoals op een basisschool in Amsterdam west. Waar kleine kleuters een gebakje krijgen als zij een paarse tshirt dragen en als je niet doet krijg je geen gebak

Leg eens uit, waarom moet ik dit accepteren? En waar zie jij je zogenaamde ironie......

Snap werkelijk niet waarom jij goedkoop wil scoren door verkeerde verbanden te leggen. Werkelijk laag van je, terwijl je heel goed weet wat er gezegd ws

13 maart 2023 om 14:34

Ik had het in deze niet over gelovigen hoor. De meest schrijnende reacties onder dit artikel komen uit andere hoek.verder zie ik mensen die homoseksualitiet afkeuren als minderwaardig. Mag toch gewoon, doen ze zelf ook, maar dan om veel minder goede redenen. En net als Regulator zegt, ik respecteer echt totaal niet alle standpunten. In tegendeel. Ik respecteer best weinig standpunten.

13 maart 2023 om 16:41

@mrkrillin: Waar heb je het nou allemaal over? Kinderen van 4? Ik wijs erop dat je stelt dat Kokcu iedereen respecteert, maar niet iedereen accepteert vanwege zijn religie. Dat is de ironie. Als je een mens niet accepteert voor hoe die is, hoe kun je stellen dat je hem respecteert? Is dit weer de gelovige hypocrisie?

Goed. Ik houd erover op. Vond het leuk om je op de ironie te wijzen. Het is minder leuk als je dat doet bij iemand die het daadwerkelijk niet kan inzien.

13 maart 2023 om 18:02

Regulator

Gast je weet dat het gaat om accepteren van de lhbti lobby.
Gaat het helemaal niet om of zijn collega of de kanine dame homosekuseel zijn.

KNVB doet zelf niks op internationaal vlak wanneer het moet en pas echt nut heeft (qatar), maar het nu wel weer aan de clubs opleggen... onbegrijpelijk. Wat een organisatie zonder ballen.

13 maart 2023 om 09:00

Dat vind ik toch een beetje kort door de bocht, je kijkt toch als KNVB vooral naar je eigen land?
Het is duidelijk dat er in Nederland ook nog een lange weg te gaan is, dus proberen ze ook hier in Nederland acties op te zetten. Ik zeg niet dat het dé manier is, maar het is wel een manier om te zorgen voor verbetering.

13 maart 2023 om 09:20

Ik snap zelf het nut niet van dat bandje. Het staat voor het accepteren en de gelijkheid van iedereen. Maar dan sta je als KNVB dus ook voor vrijheid van godsdienst, waarbij de islam en christelijke stromingen weer tegen Lhbti+ zijn. Je kunt geen band voor 'iedereen' maken. Stromingen botsen nou eenmaal met elkaar, dus wat is de toegevoegde waarde van deze actie dan, en wie support je dan echt als Knvb?

Er is al zoveel hierover gezegd. Het is een klein gebaar maar alsnog te veel moeite gevraagd.

De mensen die je hiermee een steuntje in de rug geeft zijn ook de mensen die meehielpen met acties voor de Turkije ramp. Vind het enorm laf en egoistisch om je maar achter je religie te schuilen. Maar ja dat is mijn mening.

Overigens vind ik wat Tadic betreft het nog veel kwalijker. Die geeft praktisch aan dat hij anti LHBTQ+ is.

13 maart 2023 om 09:05

Maar wat maakt LHBTI en die band dan belangrijker dan recht op vrije godsdienst? Een band met “vrije keus voor vrouwen en abortus” gaat ook niet breed gedragen worden. De wereld is zo complex dat je gewoon tegenstrijdige normen en waarden hebt. Dat kan je allemaal wel in de eigen waarden laten, maar daar hoef je toch heen uithangbord voor te zijn?

13 maart 2023 om 09:13

Als je geen uithangbord wil zijn dan moet je de aanvoerdersband niet dragen. Als aanvoerder van de club ben je per definitie de uithangbord van de club. En wat voor boodschap geef je hier dan wel niet mee af aan je eigen LHBTQ aanhag?

13 maart 2023 om 09:24

De vrijbrief van religie en religieuzen om groepen te onderdrukken en discrimineren kan wat mij betreft niet snel genoeg bij het grofvuil. Die rare voorkeurspositie van de kerk is compleet achterhaald. Was toen die werd opgesteld misschien geinig, maar inmiddels gelooft meer dan de helft van Nederland niet meer.

13 maart 2023 om 09:27

Dan moet je dat soort spelers in de eerste instantie niet contracteren of überhaupt aanvoerder maken, maar dat is ook uitsluiting. Als aanvoerder ben je natuurlijk het uithangbord, maar je bent altijd ook nog je eigen persoon. Want aan het einde van de dag is het kokcu persoonlijk die erop word aangekeken door zijn moskee/ achterban.

13 maart 2023 om 09:29

Ja migi, wat mij betreft mik je alle religie eruit. Maar dat is niet de wereld waar we in leven. Denk trouwens dat je nog schrikt van het aantal gelovigen in Nederland hoor. Protestanten, katholieken, moslim of weet-ik-het. Het zijn er ook gewoon veel

13 maart 2023 om 09:30

Het maakt totaal niet uit wie er zogenaamd ‘belangrijker’ is. Vrijheid stopt als je andere mensen hun vrijheden beperkt. Hoe moeilijk kan dat nu eigenlijk zijn?

13 maart 2023 om 09:31

Ik vind dat Kã¶kcã¼ dit best mag weigeren, maar ik vind het een uitstekende zaak dat daar verontwaardiging over is. Homofobie is namelijk gewoon een denkfout en die is best op te lossen. Niemand wordt homofoob geboren, dat krijg je ingeprent. En dat deel moet je weghalen.

13 maart 2023 om 09:37

Zondermeer, het een sluit het ander niet uit. Gewoon gevolgen van acties. Dat homofobe krijg je er alleen uit door de paus of imam. Daar heeft voetbal verder ook geen invloed in

13 maart 2023 om 09:39

Ja dus zou hij de aanvoerdersband van begin af aan moeten weigeren. Want goh, je kan ook gewoon zeggen dat je niet de geschikte boegbeeld bent van de club in deze maatschappij. Maar nee zijn ego is te groot hiervoor.

13 maart 2023 om 09:45

Nee, dan moet Feyenoord hem niet aanwijzen. Of afnemen. Je doet net alsof kokcu zichzelf aanvoerder heeft gemaakt

Al omvattend kan ook helemaal niet. Nederland (of de competitie) is zo multicultureel geworden dat normen en waarden met elkaar gaan botsen. Moet je zwaar religieuze mensen dan uitsluiten, omdat homo-acceptatie belangrijker is? Dat kan ook niet. Zoals kokcu de vorige keer ook zei; ik laat iedereen in z’n waarde, maar ik wil geen voorvechter/ uithangbord zijn. Dat botst gewoon.

En ik weet “one-love staat voor meer dan alleen dat”, maar je kan toch niet ontkennen dat de regenboog wel redelijk is geclaimd/ symbool is geworden van LHBTIQ en nog meer

13 maart 2023 om 09:11

Dat kan inderdaad ook helemaal niet. Want dan accepteren we bijvoorbeeld tegelijkertijd de zwaar christelijke stromingen binnen Nederland die tegen homoseksualiteit zijn. Zo zijn er christelijke scholen die ouders verplichten om een verklaring tegen homoseksualiteit te tekenen, bestaan er binnen christelijke kringen 'homogenezers' en weigeren christelijke studentenverenigingen homoseksuele leden en/of sluiten ze deze uit van bestuursfuncties.

Voor wie is het bandje dan precies? Als je voor acceptatie van iedereen bent kun je niet beide groepen meenemen, dat botst.

Dezelfde discussie zie je regelmatig langs komen in de Tweede Kamer. Wat komt er eerst, vrijheid van godsdienst of verbod op discriminatie? Binnen de zwaar christelijke kerken botst dat met elkaar. Hetzelfde als de discussie over homoseksualiteit op christelijke scholen. Als die daar weggepest worden is er geen vrijheid van onderwijs meer.

13 maart 2023 om 09:33

Het bandje is niet voor zulke idioten. Ik vind dat echt een hele vreemde gedachtegang dat je zulke mensen maar gewoon moet ‘accepteren’. Mensen die andere mensen hun vrijheid niet accepteren moeten niet geaccepteerd worden. Kan je een hele semantische discussie over voeren maar het lijkt me gewoon logisch dat schadelijke (let even heel hard op dat woord) acties gevolgen met zich meedragen.

13 maart 2023 om 09:39

"Het bandje is niet voor zulke idioten. Ik vind dat echt een hele vreemde gedachtegang dat je zulke mensen maar gewoon moet ‘accepteren’."

Dit is volgens de KNVB toch letterlijk de boodschap van de band? De KNVB zegt namelijk letterlijk dat de band betekent dat voetbal voor IEDEREEN is. Dus ook voor stromingen die homoseksualiteit niet accepteren. Dat is mijns inziens juist wat er mis is met de band. Het is geen duidelijk statement. Het houdt in het midden voor wie de band nou echt bedoeld is.

13 maart 2023 om 09:42

Jij bent heel verontwaardigd Lierse, maar jij bent ook stevig aan het discrimineren/ buitensluiten hoor. Jij zegt letterlijk “alle gelovigen zijn idioten”. Wat geeft jou dan weer wel dat recht? Het is niet zo makkelijk als “doe maar gewoon bandje dragen”, als daar complete geloofsovertuigingen anders naar kijken. Wat de vorige keer ook al was: wel accepteren maar ik kan geen uithangbord ervoor zijn. Dat is op zich vanuit geloofsovertuiging het minste dat je kan doen. Geloof verbieden (wat mij betreft ook prima) kan namelijk ook niet

13 maart 2023 om 09:43

@scotsman,

Zodra er maatschappelijke ongelijkheid wordt gepredikt: donder dan maar op met de vrijheid van onderwijs en godsdienst.

Dus om antwoord te geven op jouw vraag: verbod op discriminatie komt eerst.

13 maart 2023 om 09:44

Ja natuurlijk. Die band is voor IEDEREEN. Ook voor pedofielen, verkrachters, moordenaars, stalkers en racisten.

Iedereen weet toch voor wat die band staat. Het is een band tegen discriminatie. Denk je dan echt dat het een band is die bedoeld is voor mensen die discrimineren?

13 maart 2023 om 09:46

@Westend, succes met aan te tonen waar ik zeg dat alle gelovigen idioten zijn en dat geloof verboden moet worden. Want dat doe ik niet.

Sommige gelovigen zijn idioten. Net zoals heel veel atheïsten dat zijn.

13 maart 2023 om 09:50

Heel je reactie tegen Scotsman. Je begint letterlijk met “zulke idioten”, waarbij het gaat over iemand als kokcu die het niet wil dragen omdat hij gelovig is AKA een gelovige. Er staat trouwens nergens “niet accepteren”, maar het ging over “wil geen uithangbord/ voorvechter zijn”. Ik accepteer ook iedereen, maar ga echt niet als voorvechter naar de gaypride.

13 maart 2023 om 10:02

'Denk je dan echt dat het een band is die bedoeld is voor mensen die discrimineren?'

Dus we gaan de gehele gereformeerde kerk uitsluiten? Die discrimineren namelijk homoseksuele kinderen. Als dat zo is dan kunnen we het halve amateurvoetbal wel gaan opheffen in Nederland. Want heel veel grote amateurclubs zijn zwaar christelijk. Niet voor niets hebben we een zaterdagcompetitie.

'Iedereen weet toch voor wat die band staat. Het is een band tegen discriminatie. '

Op de website van de KNVB staat letterlijk dat de betekenis van de band is dat iedereen welkom is in het voetbal. Maar volgens jou betekent de band dus ook dat eigenlijk niet iedereen welkom is, want mensen die discrimineren zijn niet welkom. En laat dat net zijn wat veel christelijke stromingen doen in Nederland. Homoseksuelen discrimineren. Extra ongemakkelijk omdat heel veel van onze grote amateurclubs zwaar christelijk zijn. Zie je, toch lastig en onduidelijk zo'n band.

13 maart 2023 om 10:09

En dan noem ik alle gelovigen idioten? Knap staaltje van mij dingen in de mond proberen te leggen.

13 maart 2023 om 10:10

@Scotsman, waar heb ik het over uitsluiten en opheffen?

13 maart 2023 om 10:26

Dat volgt automatisch uit jouw berichten. De KNVB zegt letterlijk dat de band ervoor staat dat iedereen welkom is in het voetbal. Je zegt zelf dat dat niet zo is, dat de band zegt dat dit alleen geldt voor mensen die niet discrimineren en dat de band niet telt voor mensen die wel discrimineren. Ergo, daarmee zeg je automatisch dat mensen die discrimineren dus niet welkom zijn in het voetbal. Anders klopt volgens jou immers de boodschap van de band niet meer. You can't have it both ways.

Binnen veel christelijke stromingen in Nederland worden homoseksuelen behoorlijk gediscrimineerd. En heel veel van onze amateurclubs, ook de grootste en bekendste, zijn zwaar christelijk. Wat doen we daar dan mee? Zijn die dan wel of niet welkom in het voetbal?

13 maart 2023 om 10:32

@DNSDKR

Totaal met je eens hoor. Maar onze regering denkt daar helaas anders over. In de debatten in de Tweede Kamer wint vrijheid van godsdienst het helaas altijd.

13 maart 2023 om 11:08

Dat zeg ik niet. Dat maak jij ervan om mij in een hoekje te drammen en zo een of ander punt te maken.

Ik heb het echt nergens over uitsluiten of dat dat een gevolg moet zijn.

13 maart 2023 om 13:44

'Ik heb het echt nergens over uitsluiten of dat dat een gevolg moet zijn.'

Dat is juist mijn punt. Je weigert te accepteren dat door te zeggen dat de band niet bedoeld is om mensen binnen het voetbal welkom te heten die discrimineren, je per definitie dus ook groepen uitsluit die discrimineren op basis van bijvoorbeeld geloof. Het één volgt uit het ander. Je kunt niet en zeggen dat de band alleen bedoeld is tegen discriminatie en zeggen dat de band geen mensen of groepen uitsluit die discrimineren. Eigenlijk zei je dat zelf namelijk eerder ook letterlijk. 'Mensen die andere mensen hun vrijheid niet accepteren moeten niet geaccepteerd worden'.

Ik herhaal de vraag dan nog maar een keer. Zijn amateurclubs die zwaar christelijk zijn welkom in onze voetbalwereld ook al weten we dat in die kringen homoseksualiteit niet geaccepteerd en zelfs bestreden wordt?

13 maart 2023 om 17:15

Natuurlijk want daar heeft die band niks mee te maken. Die bank komt op voor groeperingen. Dan moet je lijst uiteraard exhaustief zijn. Dan heb je het letterlijk gezien over uitsluiten. Maar dat is uitsluiten van mensen waar steun voor gevraagd wordt op een lijst. Iets niet fysiek. Jij begint dat hier te vergelijken met fysieke uitsluiting van een competitie. Iets volkomen anders.

Een club die mensen op basis van seksualiteit weert, is trouwens strafbaar bezig. Dus ja daar moet tegen opgetreden worden.

13 maart 2023 om 18:08

'Een club die mensen op basis van seksualiteit weert, is trouwens strafbaar bezig. Dus ja daar moet tegen opgetreden worden.'

Zeg dat tegen onze regering die de vrijheid van godsdienst boven alles stelt.
Dat kwam duidelijk terug in de debatten over christelijke scholen en zogenaamde homogenezers.

'Natuurlijk want daar heeft die band niks mee te maken'

Maar dan is het toch een super hypocriete band? We dragen met z'n allen uit dat er niet gediscrimineerd mag worden tegen homoseksualiteit, maar dat de mensen in de achterban van christelijke clubs dat wel doen vinden we dus blijkbaar dikke prima? Want daar gaat die band ineens niet over. Hmmm. Ik zou me als homoseksuele dan wel in mijn hemd gezet voelen.

Ik kan dit ook niet rijmen met jouw uitspraak dat we geen mensen moeten accepteren die andere mensen niet accepteren.

13 maart 2023 om 09:25

Je moet zwaar religieuzen niet uitsluiten, je moet ze door dit soort acties proberen te laten inzien dat de keuze iemand te veroordelen om seksuele voorkeur belachelijk is en hopen dat zij dit gedachtengoed niet ook doorgeven aan hun kinderen.

13 maart 2023 om 09:34

Hoop is voor vissersvrouwen. Deze ouders sturen hun homoseksuele kinderen naar 'homogenezers' dus denk maar niet dat de kinderen er niks van mee krijgen.

13 maart 2023 om 09:34

Doorgeven van je religie aan je kinderen is nogal een gegeven natuurlijk. Als in de bijbel/ Koran letterlijk staat dat ze het veroordelen, kan je als gelovigen dat zinnetje niet passeren natuurlijk. Daar geloof je immers in. Ik snap kokcu ook wel dat hij zegt dat hij het accepteert, maar niet het uithangbord wil zijn. Religie verbieden (zoals in de jaren Willem van oranje) zou het wel oplossen, maar dan creeer je weer een nieuwe uitsluiting.

13 maart 2023 om 09:39

Tja, het alternatief is de Spaanse Inquisitie naspelen en ze allemaal op een brandstapel gooien, maar dat vind ik persoonlijk wat ver gaan. Je kan (en moet) niemand dwingen van zijn geloof te vallen, maar dat we er alles aan doen om de achterhaalde aspecten van religie weg te poetsen lijkt me een nobel streven. Al helpt dit bandje natuurlijk geen hol.

13 maart 2023 om 09:47

@westend: een religie keren kun je niet. Dat kan alleen de paus of imam en dan hebben we nog te maken met langzame transitie.

13 maart 2023 om 09:53

Haha ja dat zeg ik letterlijk een kwartier geleden hierboven haha. Dat gaat het voetbal toch ook helemaal niet doen

Bij ultieme vrijheid en gelijke kansen voor iedereen moet je volgens mij ook de kans krijgen om zo'n bandje niet te willen dragen.

Dat gezegd hebbende hebben we ook in Nederland nog heel veel vorderingen te maken op het gebied van acceptatie van verschillende mensen. Op zich is het dus wel goed om hier aandacht aan blijven te besteden. Vraag me wel altijd af of je het op deze manier op moet dwingen, of je mensen moet dwingen om zo'n band te dragen. Volgens mij zijn er genoeg manieren waarop je aandacht krijgt zonder spelers voor het blok te zetten zoals nu bij de aanvoerders gebeurt.

Schandalig dat voetballers hier indirect zeggen niet te staan voor een inclusieve samenleving; waarin iedereen welkom is en waarin mensen niet worden gediscrimineerd. Het is simpelweg een vaststaand er ook in onze vrije samenleving nog steeds discriminatie plaatsvindt: Marokkaanse jongeren die niet worden aangenomen bij een werkgever puur omdat hun voornaam Mohammad is, donkere voetballers die worden verwelkomd met apengeluiden, twee homoseksuele mannen die hand in hand lopen in Amsterdam en hierom vervolgens in elkaar worden geslagen, vrouwen die topposities niet krijgen omdat ze vrouw zijn.

Ik denk dat je deze band verder moet trekken dan puur Lhbtqi+, discriminatie komt in vele vormen en mate voor in Nederland. En ook al zou de band zich beperken tot Lhbtqi, waarom ook dan de band niet dragen? Omdat het geloof dit zegt? Betekent dit ook dat je een vrouw moet kunnen stenigen nadat ze overspel pleegt? Religie is naar mijn idee een ware spirituele toevoeging op ons leven, vooral in deze tijd, alleen heilige geschriften (de Quran, Thorah maar ook de Bijbel) staan vol met regels en opvattingen die niet meer van deze tijd zijn. God is immers toch alomtegenwoordig en houdt van iedereen? Hij (of Zij) verbindt ons mensen en heeft ons toch geschapen?

13 maart 2023 om 09:29

'Schandalig dat voetballers hier indirect zeggen niet te staan voor een inclusieve samenleving; waarin iedereen welkom is en waarin mensen niet worden gediscrimineerd'

Ik vind het vooral schandalig dat iedereen er zo verbaasd over is dat in verschillende religies homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt. Zelfs in het 'moderne tolerante Nederland' bestaan er behoorlijk grote christelijke stromingen waarin homoseksualiteit niet geaccepteerd en zelfs bestreden wordt. Waarom zijn we dan zo verbaasd dat niet alle aanvoerders zo'n band willen dragen? Ik vind dat selectieve verontwaardiging. Onze eigen regering vindt het zelfs prima dat christelijke scholen, verenigingen en kerken homoseksualiteit bestrijden. Maar wee het gebeente van een voetballer als hij geen regenboogband wil dragen.

13 maart 2023 om 09:37

Rustig aan op deze mooie maandagmorgen. Ze zeggen niet dat ze daar tegen zijn, ze zeggen dat ze het bandje niet willen dragen. Als ze morgen op jouw weri zeggen dat jij uit solidariteit een regenboog jurkje moet dragen, doe je dat dan ook?

13 maart 2023 om 11:45

Laten we voor de grap jouw idiote hypothese eens serieus nemen. Vertel maar Dvv20, wat zou je doen?

Ik zou een andere baan gaan zoeken, Tadic en Kökcu ook maar kappen dan?

13 maart 2023 om 12:26

Carnavalsprintjes en foeilelijke uitshirts, al dan niet met knipoog naar legendes buiten de voetballerij zijn ook geen probleem, wel?

Dus ze willen gewoon een band die hetzelfde uitdraagt maken? Want een minuutje googelen en je vindt terug dat die one love band gewoon hetzelfde inhoudt.

13 maart 2023 om 09:26

Ja maar deze heeft dan niet zo'n vieze homoregenboog.

Oh en foei aan ESPN, KNVB en Rijnmond. We hebben volgende week zondag misschien wel de belangrijkste Klassieker van deze eeuw tot nu toe. Zelden spelen aartsrivalen Ajax en Feyenoord rechtstreeks om een titel in een onderling duel, zeker met zo'n klein puntenverschil zo laat in het seizoen. En dan ga je het gisteren de hele tijd over een bandje hebben. Laat mensen in vredesnaam gewoon genieten van de spanning, de sensatie en het voetbal, voor, rond en tijdens zo'n belangrijke wedstrijd. Hou op met dat geleuter over randzaken.

Als ze dit zo graag bij iedereen naar binnen douwen moeten ze het groter aanpakken. Nu zo lullig bandje om de arm. Schrijf dan alle hoofdsponsoren aan om 1 speelronde groot met one love te spelen ipv de naam van de sponsor. Dan zullen we eens zien hoeveel draagkracht hiervoor is. Of de gedwongen algemene acceptatie voor de centen gaat. Ben benieuwd.

KNVB wil voorop lopen in inclusiviteit. Dan ook graag de 95% van de uitfans die zich goed gedragen niet uitsluiten.

13 maart 2023 om 10:21

Je haalt wel ff 2 hele verschillende zaken door elkaar. Voor het straffen van alle misdragende fans (uit of thuis) heb je de landelijke politiek nodig, maar die zijn liever met elkaar bezig dan dat ze echte problemen oplossen.

Prima dat clubs kiezen voor hun eigen statement en welke vorm ze daar aangeven. Zegt me veel meer dan zo'n opgedrongen band van de Knvb. Als de KNVB graag een statement wil maken moeten ze dat misschien doen via hun eigen scheidsrechters. Laat die een regenboogshirt aantrekken ofzo.

13 maart 2023 om 10:58

Het zou de clowns niet misstaan toch?

13 maart 2023 om 11:04

Het is natuurlijk een voorbeeld dat niet gaat gebeuren. Maar volgens mij heeft de KNVB meer zeggenschap over de scheidsrechters dan elke keer maar een bepaalde band op te dringen aan de clubs. Terwijl als een speler na een doelpunt een shirtje toont met een bepaalde, niet politieke, boodschap die in veel gevallen geel ontvangt. Zoals Kudus laatst. die kreeg welliswaar geen gele kaart, maar werd wel even aangesproken door de scheids dat hij eigenlijk geel had moeten geven.

13 maart 2023 om 11:37

Er zijn al behoorlijk wat artikelen en studies geweest de afgelopen tijd maar niemand komt er echt uit waar de grens ligt tussen het omarmen van mensenrechten en wanneer het een politiek gebeuren wordt. Die grens vind ik zelf ook moeilijk. De regel over je shirt uitdoen, al dan niet deels voor andere doeleinde, vind ik beter ondanks dat men het nu discutabel vind. Waarom? Omdat daarmee een grens wordt gemaakt over wat mag en niet. De context hierachter ligt meer of het shirt dan welke boodschap je eronder kan verbergen. Het liep namelijk compleet uit de hand, de zus van je moeder haar nicht werd al een felicitatiewens gegeven. Zelf zou ik een boodschap van 'steun Promes' (denk aan Ziyech) kwalijker vinden dan dat je ondershirt in regenboogkleuren is. Echter ga ik daar al een grens bepalen. Juist de regel over je shirt uitdoen maakt het fysiek dat je shirt iets niet mag, het gaat niet meer om de boodschap. Daarom vind ik het een goede regel. Er is een grens maar die grens is niet bedoeld voor wat er getoond kan worden.

Is het een idee om een aanvoerdersband te pakken waarop staat "captain"?
Kweet niet hoor, slechts een voorstel....

Straks moet er nog een bandje komen met politieke partijen erop
Fc Groningen een bandje over opwekking aardgas
Fc Emmen ééntje over boerenlandbouw

En zo kunnen we wel doorgaan.

Statements hebben is prima hoor! Daar niet van.
Maar doe het dan ook goed!

KNVB had ook kunnen zeggen, we gaan niet naar Qatar, omdat daar geen "niet - heteroseksuelen" geaccepteerd wordt. Maar ja, dan lopen we natuurlijk miljoenen mis.

Na alle love perikelen bij de sportverslaggeving van de NOS staat het ook een beetje raar natuurlijk om met een One Love aanvoerdersband rond te gaan lopen.

Waarom draai je het niet gewoon om, iedereen mag naar eigen keuze de band dragen (is bij rouwbanden toch ook) en de aanvoerders daarnaast de aanvoerdersband. Dan ben je van het gezeik af en heeft iedereen een keuze gemaakt op Prive gronden.

Ik vind dit dikke prima en wordt er een beetje moedeloos beu van, dat als je niet meedoet, je gelijk gecanceld dient te worden.

Iedereen zijn keus. Als hij de band niet wilt dragen prima. Daarmee geeft hij niet aan dat hij de beweging NIET steunt, alleen de manier waarop simpelweg niet aan mee wilt doen. Die hele woke agenda slaat een beetje door. Iedereen mag er zijn, behalve als je niet meedoet, dan wordt je keihard aangepakt. Tot zover inclusiviteit.

Ik begrijp dat men aandacht wilt, maar heb ook begrip voor de individu die daar anders naar kijkt. Dat is toch de hele basis van deze beweging? Respect voor het individu en andersdenkenden.

Om dit te voorkomen kan KNVB ook kiezen voor andere uitingen; borden langs de zijlijn, logo bovenin het scherm naast minuten en scorestand. Reclameblok tijdens de rust etc etc

Nu "dwing" je spelers zich openbaar te uiten wat ze helemaal niet willen.

13 maart 2023 om 11:47

Echt niemand met een greintje gezond verstand heeft het over cancelen.

13 maart 2023 om 12:07

Kunnen we alsjeblieft ophouden met janken over cancellen wanneer sommige mensen iets doen en daar gewoon even wat kritiek over krijgen, van mensen die het daar niet mee eens zijn (zoals je altijd zal hebben)?

Beide kanten hebben een goed punt: acties zoals deze zijn (helaas) echt nodig. Maar mensen moeten nou ook weer niet gedwongen worden om eraan mee te doen, aanvoerders hebben het recht om te weigeren vind ik. Daar dus geen sterke mening over, maar wat ik wel vind: ik vind het wel egoistisch van de aanvoerders die niet meedoen. Je had er, als publiek rolmodel, een hoop goeds mee kunnen doen. De wereld een iets betere plek maken voor mensen die constant belachelijk worden gemaakt om iets waar ze mee geboren zijn. Maar dat alsnog niet doen omdat je je er niet helemaal 100% okay bij voelt? Omdat je vrienden je uit zullen lachen, ofzo? Kom op zeg, soms mag je je eigen gekrenkte trots wel even opzij zetten. Nogmaals, ze hebben het recht om te weigeren, maar ik vind het wel egoistisch.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren