Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Telegraaf: Ajax speelt met acht nieuwe namen tegen AZ

Laatste update:

Erik ten Hag kiest woensdagavond in het bekerduel met AZ voor een fors gewijzigd Ajax, zo schrijft De Telegraaf. De Amsterdammers zullen volgens het dagblad ten opzichte van het competitieduel met Feyenoord (1-0 winst) met acht nieuwe namen aan de aftrap verschijnen.

Alleen Nicolás Tagliafico, Ryan Gravenberch en Quincy Promes staan in de basis ‘als de voortekenen niet bedriegen’. Dat betekent dat André Onana, Noussair Mazraoui, Daley Blind, Jurriën Timber, Davy Klaassen, Dusan Tadic, Sébastien Haller en Antony niet aan het startsignaal zullen verschijnen.

Ten Hag gaf zondag aan dat Ajax ‘frisheid’ mist in de drukke januarimaand en ook was hij van mening dat de Amsterdamse club het zwaarder heeft dan de andere topclubs. “In de tweede helft zondag in de Klassieker hadden we veel moeite met het spel van Feyenoord, toen ging de fysieke component een rol spelen. Er lag wel ruimte, maar onze aanvallers hadden niet meer de frisheid om Feyenoord pijn te doen.”

“Wij hebben het slechtste schema van de hele Eredivisie”, vond Ten Hag. “Na de topper tegen PSV troffen we donderdag FC Twente, dat een dag langer rust had. En zondag had Feyenoord een dag langer rust gehad dan wij. We hebben de kortste hersteltijd van allemaal.” Ajax speelt zondag om 12.15 uur de eerstvolgende competitiewedstrijd: een uitduel met het momenteel sterk presterende Fortuna Sittard.

Ten Hag kiest onder meer voor Maarten Stekelenburg, die zodoende zijn officiële rentree bij Ajax maakt. De 38-jarige doelman keepte op 2 oktober 2018 voor het laatst in een EFL Cup-duel van Everton met Southampton (1-1). Verder maakt David Neres zijn rentree na een periode van blessureleed. De Braziliaan zat tegen Feyenoord bij de wedstrijdselectie, maar kwam niet binnen de lijnen.

Vermoedelijke opstelling Ajax: Stekelenburg; Rensch, Schuurs, Martinez, Tagliafico; Alvarez, Ekkelenkamp, Gravenberch; Neres, Labyad, Promes.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Je speelt tegen een ploeg die enorm sterk kan spelen.... dan speel je zo? Erik is het spoor bijster

20 januari 2021 om 07:26

Nouja Neres Alvarez en Martinez zijn geen koekenbakkers toch?

20 januari 2021 om 08:22

Het zijn geen opvallende namen, maar dat ze vaker spelen maakt het nog niet goed. Er is continu discussie over die 2 waarbij de gemiddelde mening toch is dat ze niet voldoen op dit moment. Promes en Labyad zijn in principe op dit moment niet goed genoeg voor Ajax. Van Labyad kun je nog rendement overleggen en kun je zien als ideale 12e-15e man. Dus vanuit daar misschien wel logisch om hem nu op te stellen.

20 januari 2021 om 08:31

Het is een luxe dat je hen kunt opstellen terwijl je met een soort van b keuze speelt. Datzelfde geldt voor neres (oke komt terug v blessure), Martinez en alvarez

20 januari 2021 om 10:40

Die drie spelers hebben samen ook meer gekost dan de hele selectie van AZ bij elkaar.
Het zijn ook geen slechte spelers maar het is natuurlijk niet toevallig dat andere spelers normaal in de basis staan. Met die andere spelers ben je dus nog beter.
Hoeveel spelers je ook hebt in een selectie er zijn altijd elf spelers die het beste elftal vormen.
Maar als er één club een brede selectie heeft dan is het Ajax wel.

20 januari 2021 om 10:51

Promes, Labyad, Ekkelenkamp en Rensch bakken anders wel koeken. En vind je Alvarez zo doortastend dan? Zou geen verbetering voor AZ zijn in ieder geval.

20 januari 2021 om 12:12

Nu is het middelveld van AZ met Mitsjo en Koopmeiners wel erg goed.dus inderdaad. Geen verbetering t.o.v. AZ Martinez was wel gewoon basisspeler in het succesvolle CL seizoen toch? Deed Alvarez niet ook al mee toen? Neres komt terug van een blessure maar is ook een goede speler. Labyad hobbelt mee en heeft bij vlagen zijn momenten. Promes is waardeloos uit vorm idd en Ekkelenkamp stagneert in zijn ontwikkeling. Zal geen topper worden.

20 januari 2021 om 12:24

@johanvlerksen ik vind die Alvarez drie keer niks. waarom die 15 miljoen heeft moeten kosten is me echt een raadsel. ik vind het echt een simpele huis, tuin en keukenvoetballer waarvan er 13 uit een dozijn gaan

20 januari 2021 om 12:34

@Japie omdat Alvarez een centrale verdediger is. In het begin deed ie dat niet doortastend genoeg en kreeg Veltman - en later Schuurs - daar de kans. Maar die schamele keren dat Alvarez in de laatste maanden centraal achterin speelde, was echt meer dan prima. Daarnaast betaalde je 15 miljoen voor een Mexicaan (ligt vaak goed in de markt) die ook nog eens heel jong was + vaste international van Mexico. Denk dat Alvarez nog best ver kan komen, vergelijkbaar met een Amrabat of Tapia die gewoon niet goed pasten in Nederland - in dit geval dan bij Feyenoord - maar echt uitstekende voetballers kunnen zijn. Zie Alvarez zo naar LaLiga gaan en daar in de middenmoot of subtop spelen. Maar goed, neemt niet weg dat het bij Ajax vooralsnog niet goed werkt, met name omdat Ten Hag in hem een stofzuiger op het middenveld blijft zien. En dat kan op zich prima, ware het niet dat je dan wel wat meer voetballend vermogen ernaast moet hebben, wat we niet hebben. Iemand verwoordde dat een tijd terug perfect: Alvarez kan geweldig stofzuiger zijn op het middenveld, maar hij dicht de gaten die hij zelf trekt en verovert ballen die hij zelf inlevert, haha.

20 januari 2021 om 13:23

@Johan Martinez was toen geeneens speler van Ajax joh. Middenveld was toen Frenkie, Lasse en Donny.

20 januari 2021 om 07:31

Hij is realistisch en bepaalt prioriteiten. De bekerloting is dit jaar dramatisch voor Ajax (zie ook hoogstwaarschijnlijke volgende ronde), dus kan je 'm beter laten schieten. Dit gaat anders ten koste van de competitie.

20 januari 2021 om 07:36

Ja en als je door je slechte vorm en moeilijkste programma buiten de top 2 eindigt dan hen je slechts Conference League. Ten Hag speelt met de financiele en sportieve toekomst van zn eigen club. Ik vind dat prima maar ik snap niet dat de fans dat ok vinden.

20 januari 2021 om 07:43

Ten Hag weegt gewoon zijn kansen af. Jij doet nu net alsof de beker gegarandeerd gewonnen wordt, terwijl az-uit al jaren een zeer moeilijke pot is. Daarnaast is de kans om buiten de top 2 te vallen wel heel erg klein.

20 januari 2021 om 07:46

Dus als Ajax 3e wordt en wel de beker pakt is het een geslaagd seizoen? Natuurlijk niet. Ik ben het voor het eerst in weken eens met Ten Hag, om wat spelers rust te geven nu. Fortuna uit van zondag is 2x belangrijker dan deze pot als je het mij vraagt. Alle focus op de competitie lijkt me niet dat je daar slechter van wordt, ze spelen toch genoeg potten nu dus je blijft toch wel in het ritme. Iets meer rust daarbij is mooi meegenomen. Bovendien zoals eerder hier al gezegd, is het niet zo dat Martinez of Neres er niks van kunnen. Tegen een AZ wordt het lastig, dat klopt. Maar ook deze jongens kunnen winnen.

20 januari 2021 om 08:15

Ajax gaat natuurlijk nooit buiten de top 2 vallen.

20 januari 2021 om 08:18

Ajax is al 10 jaar op rij niet buiten de top-2 geëindigd, waarom zou dat nu ineens wel gebeuren? Ik vind dat Ten Hag wel erg veel spelers tegelijk rust geeft vandaag maar ik snap dat hij flink rouleert in deze pot. Desalniettemin benieuwd naar de pot van vanavond!

20 januari 2021 om 09:14

De beker levert geen centjes op Sander, dus dat is de eerste prijs die ze laten lopen. On topic: Zou dit totaal niet begrijpen van Ten Hag, met Labyad in de spits. Liever een iets andere opvulling. Stekelenburg; Rensch, Schuurs, Alvarez, Martinez; Kudus, Gravenberch, Ekkelenkamp als diepste middenvelder; Neres, Brobbey, Labyad.

20 januari 2021 om 09:24

Pff wat een luxe voor een b elftal

20 januari 2021 om 09:25

Volgens mij is hij niet realistisch als hij zegt dat hij zwaarste programma heeft en minste rust. Volgens mij speelde PSV ook die zondag en toen woensdag alweer ipv donderdag. Ook in het weekend speelde PSV al op zaterdag. Dus volgens mij heeft PSV dan echt minder rust gehad. Maar goed, je moet het toch proberen te rechtvaardigen dat je de beker minder serieus neemt.

20 januari 2021 om 09:49

PSV minder rust inderdaad Roland, maar wel degelijk een flink makkelijker programma natuurlijk. Naast de 2 toppers tegen Sparta en Volendam mogen spelen. Net iets andere koek dan Twente en AZ. Desalniettemin heeft Ajax natuurlijk wel ontzettend veel geld gepompt in de selectie, en ook met deze waarschijnlijke opstelling kun je natuurlijk gewoon winnen van AZ. Maar ook ik zal er niet rouwig om zijn als dat niet gebeurt. Bekerloting zint ons dit jaar niet met Utrecht en AZ tot dusver.

20 januari 2021 om 12:10

Dan moet je toch juiste Gravenberch nog wat rust geven. Als je die zondag mist omdat hij vandaag speelt heb je echt een probleem.

20 januari 2021 om 12:51

@Beebo je doemscenario klopt ook maar voor een deel. Als Ajax het voor elkaar bokst om uitgeschakeld te worden in de beker en buiten de top 2 te eindigen, dan is de kans ook vrij aanwezig dat de nummer 1 of 2 de beker wint. En dan schuift de EL plek van de bekerwinnaar naar de nummer 3 van de ranglijst. Dus het is niet zo alles of niets wat je stelt. Feit blijft dat het behalen van de CL het allerbelangrijkste is. En de enige wegen daar naartoe zijn kampioen worden of de EL winnen. Dan zou ik ook mijn geld op die dingen zetten, in plaats van een bekerwinst om voorronde EL te halen.

20 januari 2021 om 13:37

@100%,
ik heb het wazige vermoeden dat ie getest wordt, kijken wat er nog aan de hand is met zijn blessure.
Zou me niet verbazen dat ie zelfs zonder klachten al na een half uur gewisseld wordt.

20 januari 2021 om 07:59

Dit is een goede beslissing van Ten Hag. De competitie is veel belangrijker dan de beker. Niet alleen krijgen spelers hierdoor rust, ook voorkom je blessures. De komende twee competie wedstrijden moet je winnend afsluiten en dan bekijken wie van de concurrenten daar wellicht al punten gaat verspelen.
Daarnaast staat er nog steeds een zeer behoorlijk team en mogen de reserve spelers nu eens laten zien of ze voor een basisplaats in aanmerking komen. Ik ben wel benieuwd naar Martinez omdat ik nog steeds niet begrijp waarom die maar geen kansen krijgt.

20 januari 2021 om 08:10

@JeffKoedijk: nee totaal niet zelfs, hij stelt bijna een compleet logisch team op. Sterker nog Gravenbergh had ook gewoon moeten banken als deze opstelling klopt. Die jongen is al een paar wedstrijden wat minder in zijn spel. Kan de rust wel gebruiken. Je hebt teveel wedstrijden in een kort tijdsbestek om je druk te maken om de beker. Win je prima verlies je ook best. Normaal vind ik dat je alles moet proberen te winnen maar dit seizoen is de beker echt totaal onbelangrijk.

20 januari 2021 om 08:27

Ik weet niet of de beker onbelangrijk is.
Maar wat programma betreft klopt het wel.
Alleen je kan die 2 kanten op bekijken natuurlijk zoals ook eerder werd gedaan.
Je heb 2 weken rust gehad en je moet gelijk scherp staan. Die wedstrijden zouden geen probleem moeten zijn.
Neem ook aan dat ze de trainingsintensiteit veranderen.

Aan de andere kant is het wel lekker als je een mindere of makkelijkere tegenstander heb tussendoor.

20 januari 2021 om 12:40

Zonder Gravenbergh had Ajax misschien niet eens gewonnen van Feyenoord. Hij scoorde een goal die ik een andere Ajacied die wedstrijd niet had zien maken. Hij is duidelijk de beste van Ajax op dit moment, ook afgelopen zondag.

20 januari 2021 om 13:05

Ik zeg niet dat hij slecht is alleen dat hij minder presteert als voor de winter. Zijn inspeelpass is minder zijn dribbels zijn minder als voor de winter. Hij heeft zijn rust gewoon nodig. Zou hem ook lekker banken die beker is echt totaal niet belangrijk dit seizoen. Volgend seizoen weer.

20 januari 2021 om 08:55

Zo raar is dit toch niet? Genoeg spelers die gewoon in aanmerking komen voor basisplekken. Je kunt niet constant met eerste keus spelen met zo'n druk programma, juist dat kost je de kop. En wie zegt dat AZ wel met de eerste keus speelt? Daarnaast een mooie mogelijkheid spelers als Neres/Martinez wat wedstrijdritme te geven.

20 januari 2021 om 11:15

Vind kritiek op ten Hag terecht maar hier heeft hij gewoon gelijk. Prio is de eredivisie en Europa niet de beker. Overigens geloof ik ook niet dat we met dit 'b team' kansloos er af zullen gaan.

20 januari 2021 om 12:21

echt bizar ja, 3e jaar op rij, maar een beperkt aantal goede middenvelders, slechte december maand en slecht uit de winterstop onder Ten Hag. een spits halen voor 22 miljoen, tegen PSV op de bank en nu al weer sparen? Wat een beleid! Ik ben helemaal klaar met Ten Hag.

20 januari 2021 om 14:49

Wordt je toch fan van een andere club ? Als jij niet snapt waarom hij dit doet . Snap je niks van voetbal

Dit zou erg onhandig zijn!
Je kan niet zo maar de beker laten lopen vind ik.
Geef dan een rustdag doordeweeks extra als je bang bent voor overbelasting.
Want met zo opstelling mocht het waar zijn, wordt je waarschijnlijk weg gespeeld.

20 januari 2021 om 07:29

Speel je teken RKC of welke club dan ook prima, maar een bekerwedstrijd tegen een club uit de top 5 moet je gewoon met je beste team komen.

20 januari 2021 om 08:13

Volkomen logisch om de beker te laten lopen. Is totaal niet belangrijk en daarbij kunnen ze nog steeds winnen en zo niet ook best. Te veel wedstrijden in een kort tijdsbestek om je druk te maken over de beker.

20 januari 2021 om 09:44

Voor zover de topclub Ajax...

20 januari 2021 om 11:30

Want? Lijkt me toch in dit drukke schema geen onlogische beslissing. De beker speelt voor Ajax en de meeste supporters (waaronder ik) niet echt mee, het leeft niet. En ja, natuurlijk leuk als je 'm wel kan winnen natuurlijk, maar zou er geen nacht slecht van slapen. Het gaat om de Eredivisie en Europees.

20 januari 2021 om 12:39

In Engeland, Spanje, Duitsland, noem maar op, zie je dat met regelmaat spelers rust krijgen. PSV doet het zelfs iedere competitiewedstrijd na een uur. En Te Hag had blijkbaar - en dat is wellicht deels vormgegeven door blessures - niet de luxe om constant te wisselen. Dan vind ik het niet gek als je dan in de beker maar wat rust pakt, ook al is het tegen AZ. Ja, je wil op drie fronten strijden, maar 1) de wedstrijd van vanavond is nog niet verloren, en 2) met de beker win je verder niets als Ajax zijnde, in de EL en met een kampioenschap wel.

20 januari 2021 om 18:00

@Alsjemenou, of je kan denken dat een beker voor een topclub als Ajax geen echte prijs is...

20 januari 2021 om 08:34

Zo'n slecht elftal staat er ook weer niet hoor. Op Labyad, promes en Ekkelenkamp na dan. Waarvan er 2 normaal ook vaak genoeg basis staan. Ik vind het leuk oom iig Martinez weer te zien, die wat mij betreft zowieso wel vaker in de basis mag. Daarnaast Neres, Gravenberg en de rest is gewoon prima en zijn normaal gewoon basisspelers ook.

20 januari 2021 om 10:15

Waarom 'kan' dat niet? Gewoon de wisselspelers en wat talenten erheen sturen. Ik zou er geen seconde rouwig om zijn als in jaren dat je Europees speelt je niet in de beker doet acteren. Of beter nog dat Jong Ajax ipv Ajax 1 in die jaren beker doet spelen. Heb zelf echt amper tot geen binding met die hele beker. Prima moment om jonge spelers te laten ruiken en wissels speelminuten te geven maar verder vooral onnodige risico's op blessures.

20 januari 2021 om 18:03

@wolterx, zo denk ik er dus ook over: het is maar de beker. Het programma is loodzwaar, geef de spelers rust. Europees voetbal redt Ajax toch wel via de competitie.

Aan de ene kant snap ik het wel. Maar Ajax ligt vanavond uit de beker dat is zeker

20 januari 2021 om 07:34

Ik weet niet of je AZ tegen ADO Den Haag hebt zien spelen? Dat was ook niet best. Wedstrijden zijn niet meer te voorspellen, omdat alle clubs enorm wisselvallig presteren.

20 januari 2021 om 08:27

Daar heb je gelijk in. Maar deze opstelling gaat nergens over

20 januari 2021 om 08:56

Het zijn spelers die wel vaker in het eerste elftal hebben gespeeld. Alleen zijn het nu iets meer reservespelers dan normaal. Ik vind het niet zo gek dat Ten Hag in de beker voor deze spelers kiest. Voor hen ook een kans om te laten zien dat ze er zondag ook weer horen te staan. Terwijl het 'sterkste' elftal misschien zou denken dat het slechts een bekerwedstrijd is.

20 januari 2021 om 10:34

Deze opstelling is gewoon sterker dan de 11 van ADO die tegen AZ speelden hoor ajaxrkc33. Als AZ met hun sterkste elf speelt (weet niet of dat het geval is?) krijg je absoluut geen makkelijke avond waarschijnlijk. Maar wie weet. Ik ben wel benieuwd naar deze ploeg met talenten en reserves!

20 januari 2021 om 11:36

AZ heeft het dit seizoen sowieso lastig tegen de mindere ploegen natuurlijk, al pakken ze de laatste tijd wel de punten. AZ komt een stuk beter voor de dag als ze echt tegenstand, kijk maar naar de EL en de topwedstrijden van vorig seizoen en PSV-uit dit seizoen. Voordeel voor Ajax is dat zij in uitwedstrijden ook veel beter voor de dag komen dan in thuiswedstrijden. Vaak is Ajax op z'n best wanneer ze het spel niet per se hoeven te maken en dat zal vanavond zeker het geval zijn. Ik ben dan ook zeker benieuwd naar de wedstrijd vanavond. Ajax heeft namelijk, op de vermoedelijke opstelling afgaande, genoeg snelheid voorin om om te schakelen en gevaarlijk te worden.

20 januari 2021 om 08:41

Ajsx gaat echt niet verliezen. Dit vermoedelijke elftal heeft een hoger niveau dan az. Moet te doen zijn

Begint Ten Hag nu ook te zeuren? PSV speelde drie dagen na Ajax uit alweer tegen AZ. Calimero die Ten Hag.

20 januari 2021 om 07:43

En prompt werd er verloren. Zo vreemd is die opmerking toch niet? Hij moet zich niet aanstellen, eens. Maar Ajax had PSV thuis, Twente uit en na een dag minder rust Feyenoord thuis. Feyenoord speelde tegen Sparta, Pec, dag meer rust en dan naar Ajax. Kunnen we lacherig over doen, maar natuurlijk speelt dat mee.

20 januari 2021 om 07:45

Exact dit. Ajax speelde de 2e helft dramatisch tegen Feyenoord, maar die hadden een compleet andere week achter de rug.

20 januari 2021 om 08:59

Ze spelen allemaal 2 wedstrijden in de week (sommigen noemen het er drie). Als je aan de ene kant een dag te weinig hebt, heb je er aan de andere kant toch een over. Daar hoor je ze dan niet over.
ETH staat blijkbaar onder druk dat hij onzin begint uit te kramen.

20 januari 2021 om 09:08

Feyenoord was veel en veel frisser dan Ajax. Laten we niet net doen of het speelschema daar geen enkele invloed op had. PSV was ook weinig fris tegen AZ bijvoorbeeld. Dat speelt zonder twijfel mee.

20 januari 2021 om 09:12

Hij vergeet te vermelden dat Ajax aankomende zondag een dag extra rust heeft op Fortuna.

20 januari 2021 om 09:15

Ach, jongens toch. Het is allemaal wat. Stoute Ten Hag. Ajax speelt in anderhalve week tegen PSV, Twente, Feyenoord en AZ. Natuurlijk is dat een loodzwaar programma en speelt dat fysiek mee. Dat daar überhaupt vraagtekens bij worden gezet, zeg.

20 januari 2021 om 09:15

Ajax speelt nu dus letterlijk 3 dagen in een week. Donderdag Twente uit. Zondag Feyenoord thuis ( dat een dag meer rust had) en nu op woensdag alweer AZ (dat oook een dag meer rust heeft). Het is waanzinnig dat deze wedstrijd niet op donderdag is ingepland.

20 januari 2021 om 09:46

OMG... Krijgen we dit weer. Feyenoord is een keer beter, en dan heeft dat met het programma te maken. We komen net uit de winterstop joh....

20 januari 2021 om 10:18

Het gaat om de hersteltijd na een wedstrijd en daar heeft Ten Hag gewoon een punt. Echter, dat is niet de reden voor de terugval van Ajax in de tweede helft tegen Feyenoord. Dat lag vooral aan het opmerkelijke wisselbeleid. Dus hoewel hij een punt heeft, mag Ten Hag ook wel zn hand in eigen boezem steken.

20 januari 2021 om 10:31

Het zal mij mijn reet roesten wat de hoofdreden was dat Feyenoord beter was. De drie punten zijn binnen, de rest boeit mij echt helemaal niets.

20 januari 2021 om 11:40

Natuurlijk scheelt het. Net zoals het scheelt als je een moeilijke wedstrijd hebt na een Europese wedstrijd of als je een groot aantal spelers mist vanwege corona.
Maar toen die Duitse trainer van PSV daar over begon moest hij niet zeuren.

20 januari 2021 om 11:32

@boca2005: Waarom is dit zeuren? Hij stelt toch alleen andere jongens op die normaliter niet vaak basis staan? De enige die hier de Calimero uithangt, ben jij.

20 januari 2021 om 11:43

PSV speelde drie dagen na de uitwedstrijd tegen Ajax tegen AZ. AZ had een langere hersteltijd voor die wedstrijd. Ajax speelde een dag later pas tegen Twente. De KNVB-beker is minder belangrijk dan de competitie.
Als die trainer van PSV een terechte opmerking maakt wordt het hier zeuren genoemd, vandaar mijn opmerking.

20 januari 2021 om 12:34

Maar Ten Hag zeurt hier toch niet? Hij stelt alleen maar andere jongens op. Dat is toch zijn goed recht?

20 januari 2021 om 13:39

Frisheid Boca2005 frisheid, we zagen toch allemaal dat Ajax niet fris was de laatste wedstrijden. En voetbal is een teamsport. Mogen de reserves eens x tegen een goede starten. Alleen jij ziet dat het gaat om zeuren. En wat interesseert het Ajax nou, wat PSV doet of deed, je weet toch dat Ajax altijd naar zichzelf kijkt🤷🏾‍♂️

20 januari 2021 om 14:03

Nee hoor Ten Hag zeurt niet, hij geeft spelers rust en komt met een ander elftal. Prima toch?

Lekker de beker laten lopen. Helemaal geen problemen mee.

20 januari 2021 om 07:33

Dat zou uitermate dom zijn van Ajax. De competitie ligt zo dicht bij elkaar dat Ajax geen garantie op top 2 heeft. Ja ze hebben de meeste kwaliteit maar het is niet zo dat dat garanties geeft. Als ze de beker laten lopen en geen top 2 halen spelen ze Conference League. Daar valt nog veel minder te verdienen dan de Europa League wat al geen vetpot is. Dan zal Ajax flink moeten interen op de reserves terwijl anderen met de poet er vandoor gaan. Maw het gat wordt, zeker met de coronacrisis, dramatisch veel kleiner. Persoonlijk zou ik dat toejuichen maar vanuit Ajax perspectief hebben ze simpelweg niet de luxe om de beker te laten lopen.

20 januari 2021 om 07:52

Je maakt jezelf echt compleet belachelijk met die doemscenario's die je hier schetst.

20 januari 2021 om 07:52

Alles wat je zegt geldt evengoed voor als Ajax de Europa League haalt. Dat verschil is zo klein dat het niet echt uitmaakt als je het afzet tegen de CL. Als Ajax buiten de top 2 valt is het een drama, beker of geen beker.

20 januari 2021 om 08:14

Maar Ajax valt niet buiten de top 2. Die kans is gewoon verwaarloosbaar dus volkomen logisch dit.

20 januari 2021 om 09:49

Nou.. Wanneer de selectie nu al moe is kan het nog alle kanten op dit seizoen. Feyenoord is net weer zo goed als compleet. Vitesse gaat verwacht ik mee doen tot de laatste speelronden. AZ begint ook punten te pakken. Vind het echt niet onlogisch wanneer Ajax geen kampioen word hoor..

20 januari 2021 om 12:44

@Aljemenou en bij Ajax komen Kudus en Neres terug + heb je net een spits voor 22 miljoen gehaald. Dus je kunt er eenzelfde redenatie op loslaten dat het niet onlogisch is als Ajax wel kampioen wordt haha. Feit blijft dat als je drie en vier punten voor staat, waarbij je enkele moeilijke wedstrijden al bent doorgekomen en concurrenten die jij noemt tegen elkaar gaan spelen, dat de kans ook niet gigantisch is dat je ineens buiten de top 2 valt.

20 januari 2021 om 18:07

@Alsjemenou, we hebben het er niet over of Ajax kampioen wordt. Beebo had het erover dat Ajax niet in de top 2 zal eindigen. Dat is iets heel anders.

20 januari 2021 om 11:41

Nou ja, deze basis is toch gewoon een team dan daar niet voor noppes staat. Misschien niet allemaal meer basis spelers, maar spelers die veel clubs in Nederland niet kunnen halen. Dat zou gewoon een overwinning kunnen worden, nietwaar.

Goede keuze van Ten Hag. Die beker vergt dit jaar veel te veel; Utrecht thuis, AZ uit en in de eventuele volgende ronde grote kans dat het Vitesse/feyenoord thuis wordt. Dat is echt teveel van het goede als je ook nog EL erbij hebt.

20 januari 2021 om 14:45

Precies, keuzes maken. Titel is van levensbelang.

Ik snal het wel. Ik ben vooral benieuwd maar Schuurs/Martinez en Gravenberch/Alvarez.

Voorin hoop ik echter op Brobbey in plaats van Labyad.

Door zo'n enorme wisseling kun je hard onderuit gaan, maar ook enorm verrast worden door drang van spelers die hun basisplek (terug) willen. Ik ben benieuwd!!!

20 januari 2021 om 07:49

Ik snap niet dat gravenberch geen rust krijgt. Zondag nog uit gevallen met een blessure waar van hij zelf zegt al langer last van te hebben.

20 januari 2021 om 08:22

Inderdaad, denk dat Gravenberch ook niet zal starten met die onderrug blessure eerlijk gezegd. Misschien Labyad bij op het middenveld (10) en Brobbey in de spits, die heeft ook maar een half uur gespeeld bij Jong vanwege de wedstrijd van vandaag.

20 januari 2021 om 10:19

Idd lkkr brobbey in de punt.

je kan toch niets anders meer verwachten van deze trainer. Hij is het spoor helemaal bijster. Er is maar een oplossing, gooi hem er liever vandaag nog uit dan morgen. Nu is de ramp nog te overzien. Over 2 weken zijn we overal klaar mee.

20 januari 2021 om 08:35

Als de spelers tijdens de wedstrijd Feyenoord al een groot gebrek aan frisheid hadden, hoe ga je dan de komende weken doorkomen als je nu vol gas geeft? Dat leidt alleen maar tot blessures en straks tot tanks die echt vakantie nodig hebben om weer aangevuld te worden. Ik geef Ten Hag groot gelijk, de beker is voor Ajax een kleine prijs die niet veel meer waard is dan de JC-schaal; het draait allemaal om het kampioenschap en Europees presteren. Met het huidige speelschema moet je keuzes maken, want je kunt het niet allemaal hebben.

Als je gewoon door blijft gassen zoals jij voorstelt, dan zit Ajax over 2 weken hopelijk nog wel in de beker, maar zul je zien dat ze de koppositie in de Eredivisie binnen een paar wedstrijden verspelen en in Europa ook de eerste knock out-ronde niet overleven. En wat heb je er dan nog aan?

Werd sowieso hoog tijd dat Ten Hag eens echt gebruik ging maken van Martinez. En voor de rest is het ook weer niet of hij nu een elftal vol debutanten op stelt volgens deze voorspelde opstelling, alle spelers maken met enige regelmaat wat minuten in het eerste.

20 januari 2021 om 09:38

“In de tweede helft zondag in de Klassieker hadden we veel moeite met het spel van Feyenoord, toen ging de fysieke component een rol spelen. Er lag wel ruimte, maar onze aanvallers hadden niet meer de frisheid om Feyenoord pijn te doen.”

de spelers hadden geen gebrek aan frisheid om van de ruimte gebruik te maken, maar een gebrek aan kwaliteit. Promes op 10 die elke mogelijkheid met ruimte verprutst. Ekkelenkamp die niks toevoegt, labyad die er weer in komt.
Begin eens met een 10 die kan voetballen en kijk dan eens wat je ploeg kan met de ruimte.
Ik ben top fit, en loop de 10 km onder de 45 minuten, maar als ik op 10 gestaan had, had ajax ook niks met de ruimte kunnen doen.

20 januari 2021 om 11:05

Waarom was dat gebrek aan kwaliteit in eerste instantie in die wedstrijd dan geen probleem? Ajax speelde in het begin ronduit prima, maar kon het tegen Feyenoord gewoon niet vasthouden. De scherpte en felheid verzwakte, en in mijn ogen heeft dat toch ook direct te maken met fitheid. Als spelers net de energie missen om dat stapje extra te zetten om een metertje vrij te trekken om ruimte te maken voor die ene diepe bal, of net dat stapje sneller kunnen zijn, dan wordt het spel stroperig. En dat staat dus nog los van het gepruts van een Promes of wat de wissels kunnen brengen. Ben het met je eens dat daar wel een belangrijk probleem in het elftal zit, maar niet het probleem waardoor het tegen Feyenoord instortte.

Leuk trouwens, een medehardloper

Wat een stronteigenwijze vent is die Ten Hag toch. Promes en Labyad in de basis, dan speelt Ajax dus met 9 man. Labyad kan dan nog tenminste rendement overleggen, maar Promes is hopeloos uit vorm. En Ekkelenamp daar is toch meer dan genoeg over gezegd. Het is een goede jongen, maar hooguit niveau middenmoot ED.

20 januari 2021 om 07:49

Dan worden ze misschien hopelijk in de competitie zondag, die veel belangrijker is, een keer op de bank gezet. Geen problemen mee op deze manier. Wel blij dat Martinez eindelijk weer eens mag spelen, die jongen kan niks meer goed doen vanuit Ten Hag lijkt wel.

20 januari 2021 om 08:38

Labyad heeft geen rendement tegen betere tegenstanders...alleen tegen de kleintjes

Op zich wel een interessante opstelling. Ik ben benieuwd hoe Schuurs/Martinez het doet.
Mocht het voorin niet goed lopen heb je altijd nog goede vervangers achter de hand

Vind ik niet eens zo erg. Die beker kan me al jaren gestolen worden. Hoop alleen wel dat Martinez laat zien dat Erik knettergek is dat ie ‘m niet eerder heeft opgesteld.

20 januari 2021 om 07:50

Die beker telt inderdaad alleen als prijs, als je ook de landstitel gewonnen hebt vind ik. Als je in de competitie 2e wordt en de beker wint, kan me die prijs inderdaad echt gestolen worden. In NL telt maar 1 prijs voor Ajax, en dat is de titel.

20 januari 2021 om 14:24

Inderdaad, hopen dat Martinez en Alvarez uitblinken vanavond. Alvarez heeft me nog geen enkele invalbeurt tegen gevallen en Martinez was vorig seizoen de meest stabiele middenvelder.

Logische beslissing om met andere spelers te spelen. Je zag dat de krachten toch een beetje wegvloeiden. Daarom begrijp ik ook niet alle kritiek, want de wissels van Ten Hag waren ook ingegeven vanuit vermoeidheid (overigens had je dan nog steeds Neres horen te brengen voor Antony). De beker is schijnbaar niet belangrijk genoeg, anders had hij wel met een sterkere basis gekomen. Wat overigens wel opvalt is dat als dit klopt Klaiber flink gezakt is in de hierarchie. Waarom haal je hem voor dat bedrag als je inmiddels Mazraoui en Rensch de voorkeur geeft als rechtsback? Afgelopen zondag dat zelfs Timber het even op die positie mocht proberen in plaats van Klaiber.

20 januari 2021 om 07:39

Omdat Klaiber gewoon slecht is en een regelrechte paniekaankoop. Rensch en Timber vullen beide de positie beter in en passen veel beter in het voetbal dat Ajax wil spelen. Overmars moet allang doorhebben dat speler aangedragen door Ten Hag geen toegevoegde waarde hebben (Haller wel, maar twijfel of die door EtH is aangedragen). Wel staan de seinen voor EtH behoorlijk op oranje, begint ook weer. Meer irritatie te komen in zijn interviews, zijn ook uitspraken gedaan door van der Sar over het kampioenschap. De luwte is duidelijk over en zijn fouten worden meet en meer verweten terwijl zijn CL avontuur steeds minder wordt aangehaald. Denk dan ook dat aajax en EtH na dit seizoen uit elkaar gaan. Hopelijk met
3 extra prijzen op het palermes, maar EtH lijkt zijn houdbaarheid een beetje bereikt te hebben.

20 januari 2021 om 14:26

Klaiber heeft ook gewoon tijd nodig om te wennen. (zoals iedere speler bij een nieuwe club) Daarbij is Mazraoui in waanzinnige vorm, waardoor Klaiber ineens zichtbaar minder is. Ik vond de Klaiber bij Utrecht namelijk een prima back. Niet geweldig, maar ook nooit een stoorzender.

20 januari 2021 om 07:40

Maar waarom heeft hij bepaalde spelers dan niet al eerder wat rust. Als hij in doordeweekse wedstrijden of wedstrijden tegen het rechter rijtje spelers af en toe wat rust had gegeven had het niet zover hoeven komen.

Zowel Ajax als PSV als Feyenoord en AZ hebben voor de week rust in de winter zowel Europees als competitie gevoetbald.

Waarom heeft Ajax dan zoveel last van het volle programma? Ze hebben (volgens velen/ iedereen) de sterkste selectie en de sterkste wissels. Dan zouden juist zij hier het minst last van hoeven te ondervinden, wanneer de trainer logische keuzes maakt.

20 januari 2021 om 08:37

In de eerste 3 wedstrijden na de winterstop kun je gezien de tegenstanders geen spelers rust geven. Tegen PSV en Feyenoord heb je gewoon je beste spelers nodig en Twente-uit is ook geen wedstrijd waar je er even 3 rust geeft. Je bent al blij als je uberhaubt wint. Denk dat voor deze vermoeidheid een aantal spelers voor de winterstop rustgeven weinig had uitgemaakt. Je speelt nu gewoon 4 zware wedstrijden achter elkaar in 11 dagen. Dat hadden ze voor de winter niet omdat ze toen wel de rechterrijtje clubs hadden qua tegenstand, gevolgd door een CL-wedstrijd. Die sterkste selectie en sterkste wissels vallen natuurlijk wel mee. Je kunt Klaassen of Gravenberch geen rust geven want dan moet je kneuzen als Ekkelenkamp of Alvarez brengen. Qua vleugelspelers heb je maandenlang de keuze gehad om alleen Labyad te brengen. Op 10 mag je al maanden kiezen tussen Promes, Labyad of Ekkelenkamp. Het is alle 3 armoedig op die positie. Hoe sterk ben je dan?

Het scheelt dat de vermoedelijke opstelling nog aardig sterk is maar slap excuus dat Ajax het slechter heeft dan andere clubs. Volgens mij hebben ze allemaal 2 wedstrijden per week.

20 januari 2021 om 07:47

Ja en nee. Ja allemaal
2 wedstrijden per week alleen speelt Ajax tegen 3 ploegen uit de top 5 in
10 dagen. Dat hebben Feyenoord en PSV niet. Pas uit bij Fortuna gaat de tegenstand iets (zei het minimaal) naar beneden. Geen Sparta of Pec als tussendoortje gewoon steeds doorknallen en grote kansen op puntenverlies bij kleinste verslapping. Aan de andere kant, dan heb je dat ook weer mooi gehad. Liefst had ik ook nog Vitesse ipv Fortuna gehad. En dan de wat mindere tegenstand tijdens de EL campagne.

20 januari 2021 om 07:54

En tegen 4 ploegen uit de top 6 zelfs, want Twente stond 6e voorafgaand aan de wedstrijd tegen Ajax. Nou ik vind het niet erg dat Ajax tegen Fortuna speelt zondag, hopelijk wordt er inderdaad niet te makkelijk over gedacht, maar het is toch even een iets minder intense wedstrijd.

20 januari 2021 om 08:19

Ajax had een promovendus als tussendoortje. Een club waarbij de selectie de afgelopen 5 jaar samen nog niet zoveel waard was als die spits die Ajax uit paniek gekocht heeft

20 januari 2021 om 08:57

Haha ja technisch een promovendus inderdaad. Wel een ploeg die 34 vd laatste 35 jaar Eredivisie speelt, dus laten we niet doen alsof we praten over een klein clubje. Ze stonden op moment van spelen tegen Ajax gewoon 6e, dus onder de 5 ploegen die op dit moment meestrijden om de titel nog.

20 januari 2021 om 12:13

*De kampioen had een promovendus als tussendoortje

Prima opstelling! Deze groep zal de juiste motivatie hebben, verwacht een kleine overwinning.

Ben ik nou de enige die zich mateloos stoort aan de houding van Ten Hag? Zoveel excuses...je gooit er nota bene 22,5 miljoen tegenaan om een nieuwe spits te kopen. PSV heeft zijn problemen gehad, Feyenoord een waslijst aan blessures maar Ajax klaagt het hardste. Echt ontzettend zwak.

20 januari 2021 om 08:22

Hij klaagt toch niet. Hij geeft alleen een reden voor een mindere tweede helft tegen Feyenoord en het opstellen van een B-elftal tegen AZ.

20 januari 2021 om 08:40

En dat blijft hij herhalen op een manier die de andere trainers met minder mogelijkheden nog niet eens doen. Over dat hij afgelopen zondag niet de spelers kon brengen die hij wilde etc. Er wordt zoveel geschreven over de beste selectie van de eredivisie dat ik dit behoorlijk klein vind en ook een beetje treurig. Dat verhaal moesten we vorig jaar ook al aanhoren terwijl de concurrentie minstens zoveel al dan niet nog meer blessures had...

20 januari 2021 om 08:47

Het is slechts een vraag die hij voorgeschoteld heeft gekregen van een interviewer. Dat zogenaamd elke keer klagen zie ik niet echt, hij geeft enkel en alleen antwoord op vragen. Dat de media zoveel schrijft aan artikelen is moeilijk aan Ten Hag te verwijten. Het is natuurlijk niet zo dat hij telkens tegen hen zegt: En dit schrijf je op en wil ik morgen op de voorpagina's terug zien.

20 januari 2021 om 09:41

@tsigalko2020 ja maar dat is natuurlijk een slechte smoes. Die waardeloze tweede helft komt door zijn waardeloze wissels.

Natuurlijk kun je geen gebruik van de ruimtes maken, als je een 10 opstelt die niet kan voetballen. Dan kun je nog zo fit zijn, maar je zult niks met die ruimtes doen. Dan zet je daar nog eens ekkelenkamp achter en voeg je labyad toe. Nee joh, gek he dat het voetbal dan niet echt lekker gaat.

20 januari 2021 om 09:39

@frdirk nou..zo hard klagen als die trainer van psv lukt niemand, maar ik vind die wel zwaar overdreven van ten hag ja

EtH heeft groot gelijk. Laat deze spelers het vanavond maar laten zien tegen een prima tegenstander.ik zou wel voor Alvarez achter hebben gekozen, kan hij eindelijk op de plek spelen waar hij voor gehaald is.
Wie weet misschien brengt deze wedstrijd het beste van deze spelers naar boven.

Terecht, heel goed. Die beker mag AZ hebben, gaat nergens over.

Echt weer een gevalletje Ajax, onder Frank de Boer gebeurde dit zelfs in de EL elke x na uitschakeling CL lag er mijn 1 druk kampioen worden en Championsl.ik vind niet dat je dit kan verkopen aan je fans en aan de naam Ajax.maar goed de trekjes van deze trainer over zwaar programma nemen zielige vormen aan.

Heeuy Ekkelenkamp speelt weer hoor. Dat wordt weer lekker verbijten worden en irritatie opwekken. Ik snap niet dat Ajax deze jongen per direct weg doet, zo verschrikkelijk slecht en totaal niet het niveau wat een ('Ajax'-talent hoort te hebben. Voor de rest prima om de andere jongens een kans te geven zich te laten zien. Blij om weer bijv. Martinez weer aan het werk te zien.

Als Ajax zich een topclub noemt, die europees mee wil doen dan moet je tegen Twente en AZ (subtoppers) toch gewoon volle bak kunnen spelen. Het is een korte vakantie geweest. Langer rust gehad dan AZ. Als je al moe bent is het wel triest.

20 januari 2021 om 09:09

Heerlijk al die clichés erin gooien. Ajax moet helemaal niks de beker boeit blijkbaar voor Ajax niet zoveel omdat het kampioenschap veel belangrijker is. Dat AZ volle bak speelt zou ik wel begrijpen daar waar zij momenteel een stuk meer baat hebben bij de beker dan de competitie gezien de stand.

Kom op, 2 potjes in de week moet toch wel lukken.
1x doordeweeks en 1x in het weekend. Dat is het programma. Zo druk lijkt mij dit niet.

20 januari 2021 om 08:44

Wel als je beseft dat het Psv, Twente, Feyenoord en AZ achter elkaar zijn, en dat al die clubs tussentijd wél tijd gehad hebben om op adem te komen tegen mindere tegenstanders, en dus volle bak gingen tegen Ajax. Zo fris zag het er inderdaad tegen Feyenoord allang niet meer uit, dus ik snap Ten Hag wel dat hij nu even de balans moet bewaken. Zijn elftal moet langer mee dan de wedstrijd van vandaag, en de beker is in feite totaal niet belangrijk voor Ajax.

20 januari 2021 om 08:55

Kom op joh, ze moeten zich niet aanstellen. Je kan echt wel 3 wedstrijdjes in de week spelen. Je hebt net nog een winterstop gehad. Vooral Ajax met zo’n ‘brede selectie’. In Engeland mogen ze wel echt klagen zonder winterstop en 2 bekertoernooien. Als je wilt nastreven dat je ‘ het bayern München’ van Nederland wilt zijn moet je gewoon de dubbel winnen en elke prijs serieus nemen.

20 januari 2021 om 09:10

In Engeland hebben ze ook wat meer budget om een selectie op de been te brengen waarbij de totale selectie van een hogere kwaliteit is, juist om meer te kunnen rouleren.

20 januari 2021 om 09:16

Tussen "zou moeten" en daadwerkelijk doen zit nog wel een verschil, en ik vermoed dat Ten Hag ook tot die conclusie gekomen is. Eerlijk gezegd zou ik het hoogmoed vinden als hij eindeloos zou vertrouwen op de veerkracht en onbeperkte inzetbaarheid van steeds dezelfde basisspelers. Het zijn toch 4 zware wedstrijden die Ajax in 14 dagen speelt, waarbij ze telkens 100% moeten geven om een maximaal resultaat te behalen. Ik snap best dat Ten Hag de bekerwedstrijd tegen AZ gemarkeerd heeft als het moment om eens wat spelers rust te geven. Misschien zegt dat wat over dat de basiself niet optimaal voorbereid/fris uit de winterstop gekomen is, of misschien is het ook gewoon menselijk, ik heb zelf geen ervaring als topvoetballer. Maar er wordt veel gevraagd van de basisspelers. Feit is ook dat Ajax in voetballend opzicht ook lang niet zo verheven is boven de rest van de competitie (en beker) als Bayern in Duitsland. Die komen ermee weg om wedstrijden op 70 of 80% te spelen; als Ajax dat zou doen, zouden ze op grote schaal punten morsen. Dus daar heb je meteen de verklaring waarom Ajax het wél nodig heeft om meer te rouleren bij een zwaar schema.

Op Ekkelenkamp en iets mindere maten promes na nog steeds een goede opstelling. Zie Ajax hier wel verder mee bekeren. Natuurlijk ga je er wel op achteruit op bijna elke positie.

20 januari 2021 om 08:50

Ik zie het vanuit Ajax-perspectief ook niet zo pessimistisch in. Het is gewoon een elftal vol spelers die regelmatig minuten maken in het eerste, al zijn het veelal geen eerste keuzes op hun positie, maar het is niet alsof Ten Hag hier iets heel raars doet. Prima spelers die bij het merendeel van de eredivisieclubs allemaal basis zouden staan, daar moet je AZ op z'n minst goed partij mee kunnen bieden. En natuurlijk ligt de lat bij Ajax normaliter wat hoger en zitten we eigenlijk nooit te wachten op Alvarez of Ekkelenkamp, laat staan Labyad in de spits of een hopeloos uit vorm zijnde Promes op de flank, maar dat is meer omdat Ajax gewend is wat beters voor handen te hebben. In mijn ogen prima dat Ten Hag het hier voor vanavond even mee probeert, en als het tegenvalt kan hij altijd nog invallers brengen.

Topclub onwaardig als je gaat klagen over de vele wedstrijden, inclusief 1 tegen een promovendus. Ajax heeft de breedste selectie dus als 1 Nederlandse club het zou moeten kunnen. Daarnaast topclub onwaardig dat je mogelijk een prijs laat schieten hierom.
Laten we voor Erik duimen dat ze vanavond uit de beker vliegen en net als vorig seizoen ook snel klaar zijn in Europa. Kunnen de vermoeide voetballertjes lekker vroeg naar bed

20 januari 2021 om 08:53

En als je de brede selectie gebruikt dan komt er kritiek? Ik vind de elf die hier staan op Ekkelenkamp na allemaal prima spelers. Promes op linksbuiten was ook dit seizoen echt niet zo dramatisch, het enige waarvan ik gek wordt is Labyad in de spits. Zet dan Brobbey daar neer.

20 januari 2021 om 09:04

@29er Gaan we nou kleinerend doen over Twente omdat ze 2 seizoenen geleden uit de Eerste Divisie kwamen? Dat is op het moment gewoon een waardige subtopper in de Eredivisie, en dat hebben ze tegen Ajax ook wel laten zien.

20 januari 2021 om 09:12

Wat ontzettend kinderachtig om Twente slechts als promovendus te benoemen terwijl ze gewoon netjes 7e staan (6e toen Ajax er tegen moest). Van de traditionele top 3 hebben ze allemaal punten afgesnoept dus probeer het niet te verkopen alsof het een of ander bagger ploegje is. Wat zielig zeg, hoe oud ben je haha .

Iedereen lijkt er zonder meer van uit te gaan dat AZ met zijn beste 11 gaat spelen. Maar die hebben de komende anderhalve week nog een zwaarder programma dan Ajax. Lijkt me best aannemelijk dat er vanavond twee B-elftallen in staan.

Verstandige keuze. De beker is een leuk extraatje maar heeft minder prioriteit. Met die vreemde en deels ongelukkige loting is het allemaal iets te veel van het goede. Competitie en EL is belangrijker.

Nou, aanpakken die handel vanavond en nooit, nee nooit meer klagen als andere ploegen spelers rust geven.
Overigens heeft mijn Az een even zwaar programma als Ajax dus ik weet niet waar Eth over zeurt.

20 januari 2021 om 08:24

Ik zou me ook kunnen voorstellen dat AZ ook gewoon een B-elftal opstelt.

20 januari 2021 om 08:33

AZ heeft hele andere prioriteiten. Ajax moet kampioen worden. De druk is bij ons vele malen groter, dat weet je ook.

20 januari 2021 om 09:00

Lekker kortzichtig weer tinus, zoals we van je gewend zijn. De belangen van een topclub als Ajax zijn natuurlijk groter om het kampioenschap te halen dan jouw subtopper AZ. Gezien de huidige stand zelfs verstandig dat AZ zich op de beker richt omdat dat meer oplevert voor ze. Weet jij ook wel, maar je hebt weer even kunnen piepen.

20 januari 2021 om 10:07

Leuk om kortzichtig van het toetsenbord van een zajacied te zien komen, humor.
Maar je snapt ook zelf wel dat ik even moet lachen om het feit dat zelfs het 'grote' ahax nu spelers rust gast geven terwijl er altijd zo laatdunkend naar overige clubs word gedaan als die een keer het woord vermoeidheid ter sprake brengen.
Dus wie piept hier nu eigenlijk.
@Tsigalko2020 , je kon hief ook wel eens gelijk hebben al zien wij bin Az de beker gewoon (terrecht) als prijs en de kortste weg naar EL voetbal.

20 januari 2021 om 10:22

Het is de kortste weg naar EL voetbal inderdaad. Iets waar Ajax juist absoluut niet terecht wilt komen. Top 2, en natuurlijk liefste eerste, geniet natuurlijk de voorkeur. 3e en beker of 2e zonder beker is alsnog een no-brainer. Ajax kiest dan elke keer voor 2e zonder beker, gezien geplaatste status in vCL kan je daar veel meer mee als Ajax zijnde. Zou het jammer vinden als Gravenberch op moet draven voor dit potje, gewoon lekker rust geven en Taylor erin. Bank volzetten met jongens uit Jong Ajax en rustig naar het weekend toewerken.

20 januari 2021 om 11:42

Ah jij trekte de mening van een enkele Ajacied door naar iedereen om je waardeloze stelling te onderbouwen. Dan snap ik wel dat je moet lachen. Feit blijft dat de doelstellingen en prioriteiten niet gelijk zijn en je dus wedstrijden anders in kunt steken. Er zijn genoeg realisten hier die het drukke schema erkennen en de belasting. Als Ajax verder komt in de beker maar hierdoor de competitie verspeelt is dat aanzienlijk erger dan wanneer AZ verder gaat in de beker en geen kampioen wordt. Nogmaals, dat snap jij ook wel maar je kan het niet laten.

Lijkt mij dat Eric zijn zinnen op de titel heeft gezet en niet zozeer op de beker als ik de opstelling zo zie. Persoonlijk geen probleem mee. Hark liever de miljoenen aan startgeld van de champions league binnen ook.

Er wordt dus duidelijk gekozen voor de competitie en de Europa League. Tja, alledrie wordt waarschijnlijk lastig. En Ajax heeft de beker niet nodig om zich voor Europees voetbal te kwalificeren. Dus wat dat betreft is het begrijpelijk.
Ik ben benieuwd naar wat AZ gaat doen. Zullen zij ook spelers rust gaan geven, of gaan ze vol voor de winst?

Goed besluit van Ten Hag. Die beker kan me gestolen worden. Tegen Feyenoord zag je al spelers met krampen. Tijd dat andere spelers nu opstaan. Laat maar zien dat we een brede selectie hebben.

Als je deze wedstrijd dan toch laat lopen, waarom geef je jongens als Taylor, Brobbey en wellicht Unuvar niet de kans om een wedstrijd op niveau te spelen? Ik denk trouwens dat het middenveld met een echte controleur veel beter in balans is. Zou wel mooi zijn als deze groep wint van AZ met beter voetbal.

20 januari 2021 om 08:52

Is Unuvar fit ja?

20 januari 2021 om 09:42

Fit is een groot woord, ik zag hem wel invallen tegen Jong Utrecht, dus die mag van mij wel minuten maken. Net als Sontje Hansen overigens, zet die maar in de basis ipv. Promes of desnoods Promes in de spits, zolang Labyad daar maar niet speelt.

20 januari 2021 om 09:50

Zoals ik het nu zie speelt Promes gewoon op de flank, dat is wat mij betreft prima. Zolang hij maar van 10 wegblijft. Unuvar moet eerst maar weer eens aanhaken bij het niveau van jong-Ajax voordat hij direct in Ajax 1 moet gaan spelen. Je geeft nu de tweede keus de kans om ritme te blijven houden en zich te bewijzen, waarom moeten er dan random jeugdspelers als Unuvar en Hansen ineens spelen? Wat hebben zij de laatste tijd bewezen dan, dat slaat helemaal nergens op?

20 januari 2021 om 09:57

@JK-Ajax

Weinig, daarom moeten ze juist een kans krijgen, desnoods als invallers. Dat kan ze ook net even het juiste zetje in de rug geven.

Taylor heeft overigens al een tijdje bewezen dat hij Jong Ajax is ontstegen, daar zou een signaal naar uit mogen gaan wat mij betreft met een basisplaats.

Het slaat wel ergens op om Labyad keer op keer te zien falen (al helemaal in de spits), zeker tegen het linkerrijtje van de ED? Ekkelenkamp heeft het ook nog niet echt laten zien, maar opzich wel blij dat hij een kans lijkt te krijgen.

20 januari 2021 om 10:07

Taylor zou prima zijn, maar om twee jongens te selecteren die in een mega dip zitten en niet aanhaken bij het niveau van Jong ineens tegen AZ in de beker minuten geven gaat nergens over. Als je het dan hebt over scheve gezichten.

20 januari 2021 om 10:23

Niet fit genoeg voor serieuze wedstrijdminuten, dat gaat nog wel even duren.

20 januari 2021 om 10:44

@JK-Ajax

Ik denk dat je het kan omdraaien en ze over die drempel zou kunnen helpen. Want ik ben het met je eens dat ze niet de pannen van het dak spelen (hansen en Unuvar), een kans (desnoods 5 minuten) geven kan ze ook een schop onder de kont geven.

20 januari 2021 om 12:59

Unuvar is dan wellicht te vroeg, maar voor Taylor en Brobbey zijn dit juist de wedstrijden om stappen te maken.
Daarnaast vind ik Unuvar in vorm geen random speler, ik hoop dat ie snel weer fit wordt.

Idd, gewoon lekker 2e in het veld zetten, op dit soort potjes zit je helemaal niet te wachten in het overvolle programma. Zelfs als stel je de 1e 11 op krijg je het zwaar vanavond, dan kun je niet gebruiken met al die blessures, dus prima Erik

20 januari 2021 om 08:49

Dit zijn juist de potjes waar je op zit te wachten. Dit zijn de potjes waar Ajax kan laten zien dat ze de beste zijn. Je kan een andere topper op hun plaats zetten door ze uit een knockoutfase van het bekertoernooi te gooien. Dit soort wedstrijden zijn de essentie van voetbal en een stuk interessanter dan de zoveelste competitiewedstrijd tegen een grijze muis

Hoe krijgen ze het voor elkaar om met "9" andere spelers te komen en dan nog steeds Promes op te stellen? Dat is toch de eerste die je thuislaat, heb echt het idee dat Quincy een schandalig filmpje van Erik heeft en dat hij daarom nog altijd mag spelen.

Ik vind dit erg zwak van Ten Hag. Geef ze dan tegen Fortuna rust. Goed excuus als hij verliest van AZ.

KNVB beker is ook totaal geen boeiende prijs, is voor Ajax echt een stomme troostprijsje of bij- prijsje

20 januari 2021 om 08:56

Zo vreemd dat men dat zegt over de knvb beker. Je moet gewoon alle prijzen pakken. Wat denk je dat er gebeurd met het zelf vetrouwen als AZ ff 5-0 wint.

20 januari 2021 om 09:08

Als AZ met 5-0 in de beker van Ajax wint, dan heeft dat in de beker minder gevolgen dan wanneer dat Ajax in de competitie zou gebeuren. Ajax moet kampioen worden. Die beker is leuk voor de prijzenkast en de statistieken, maar het kampioenschap is waar het bij Ajax allemaal om draait.

Prima, beker is waardeloos qua loting en gezien het programma. Lekker laten gaan en volle focus op de competitie.

20 januari 2021 om 09:20

Want dat is keihard nodig, want de concurrentie heeft dezelfde middelen als Ajax? Ga me niet vertellen dat al die aankopen van de laatste jaren onvoldoende zouden zijn om kampioen te worden in Nederland en een beetje fatsoenlijk te voetballen in die paar beker duels. Kijk dat je met zo’n selectie niet iedereen in Europa weg blaast dat kan ik wel begrijpen, maar als je de aankopen doet die je nu doet, de salarissen kunt geven die je nu geeft en de infrastructuur/opleiding hebt die je nu hebt, hoezo moet je dan nog bang zijn dat je geen kampioen wordt als je geen spelers zou sparen.

20 januari 2021 om 09:24

Simpelweg naar aankopen kijken terwijl je voor meer waarde spelers verkocht hebt is een beetje te kort door de bocht. Spelers lopen blijkbaar op hun tandvlees dus kan je prima de beker laten schieten en vol voor het kampioenschap en Europa gaan. Ik sta volledig achter die keuze en het is niet dat er nu een elftal van koekenbakkers staat, dit elftal zou ook bovenin meedraaien.

20 januari 2021 om 10:31

Omdat we een club in de Nederlandse competitie zijn. Best een aanzienlijk deel van de spelers die veel minuten maken zijn relatief jong (gravenberch, Schuurs, Antony) of hebben best wat problemen gehad met fitheid/blessures (mazraoui). Dat zijn niet je spelers van jaar of 27 die topfit zijn en weten hoeveel hun lichaam kan hebben in 1 seizoen. Een Tagliafico, Tadic of Haller geloof ik wel van dat in Nederland seizoen op niveau kan blijven maar de rest zou in topcompetitie ook niet wekelijks spelen. We hebben geen back-up op linksback, voorin kunnen we amper rouleren door blessures laatste 2 maanden en op middenveld missen we kwaliteit in om te kunnen rouleren. Het is leuk als je meer uit kan geven als de rest maar als je ook jaarlijks meeste kwaliteit verliest en dan paar keer plank misslaat op de transfermarkt (magallan en Marin bijvoorbeeld) dan is je ploeg toch niet zo breed. We hebben maar 5 serieuze opties op middenveld imo met Gravenberch, Klaassen, Ekkelenkamp, Alvarez en Labyad waar er minimaal 3 (imo 4) niet voldoen. Dit is een mindere ploeg dan de laatste 2 seizoenen, ondanks dat het de duurste ploeg is.

20 januari 2021 om 11:30

Kom op. Voor eredivisie begrippen is er genoeg uit gegeven om kampioen te worden. Hoeveel meer zou je nog willen uitgeven dan om kampioen te worden? Deze selectie is samengesteld om een rol in de CL te spelen, als dat mogelijk was.

20 januari 2021 om 11:33

Ik vind dat je best goede punten aansnijdt, daar niet van. Maar de selectie van Ajax is echt breed. Psv, Feijenoord en pak m beet az en Vitesse hebben die breedte ook niet en moeten terugvallen op mindere kwaliteiten dan bv labyad, alvares, en voorheen Huntelaar. En als Ajax Haller haalt voor 22 miljoen, maar hunter laat gaan, terwijl er nog posities blijkbaar niet goed bezet zijn dan is dat niet zo n best beleid. Maar Haller was toch dat laatste zetje, nodig om kampioen te worden. Nou, die is er.

20 januari 2021 om 13:06

Tuurlijk is er genoeg uitgegeven om kampioen te kunnen worden. Er is zelf enorm veel uitgegeven alleen is het kwalitatief niet allemaal naar die waarde. Onana, Mazraoui, Blind, Tagliafico, Gravenberch, Tadic en Antony vond ik eerste seizoenshelft de belangrijkste spelers. Dat is een kern van miljoen of 50, dat is prima bedrag. Goedkoop als tiener overgekomen Onana, Mazraoui en Gravenberch uit de jeugd, goedkope kwaliteitsimpuls met Tagliafico, 2 bewezen oudere spelers als Blind en Tadic met een jong toptalent waar veel in geïnvesteerd is als Antony. Dat is echt helemaal top gedaan. Dan heb ik ook geen probleem met goedkope gok als Schuurs op rcv met iemand uit jeugd als back-up. Net zoals voorin met Traore imo prima optie was. Het geld van Haller had ik persoonlijk liever zien gaan naar iemand die voetbal op het middenveld terug zou brengen. Net als het geld van Klaassen. Je zit imo nu met teveel spelers die goed genoeg zijn voor Eredivisie maar niet op niveau zijn van wat Ajax laatste 2 jaar had. Klaassen, Labyad, Klaiber en imo ook Promes zijn samen miljoen of 35 terwijl ze alle 4 leeftijd hebben waar ze dragende spelers zouden moeten zijn. Net als Magallan en Alvarez inmiddels. Dat is miljoen of 60 en bijna 1/3e van de waarde van alle investeringen laatste 4 jaar. Dat niet elke transfer raak gaat zijn is logisch, ik denk dat we met Tadic, Blind, Tagliafico, Antony en hopelijk ook Kudus en Haller prima transfers hebben gedaan laatste jaren. Gezien kosten van Schuurs en Martinez zou ik die 2 samen voor onder de 10 miljoen ook als prima business zien. Maar we hebben laatste 4 jaar teveel geld gestoken in spelers die ons niet verder helpen. Middenveld hebben we heel matig gescout, achterin niet alle posities dubbel bezet en zien we aankopen links en rechts ingehaald worden door jeugd (klaiber lijkt plek als back-up kwijt, Magallan was al helemaal niets) terwijl op posities waar we geen jeugd hebben lopen die op korte termijn klaar zijn voor Ajax gewoon niets gedaan lijkt te worden. Ik vind het echt kwalijk dat onze samenstelling op middenveld bestaat uit lopende middenvelders met amper kwaliteit aan de bal als Klaassen en Ekkelenkamp, aanvallende spelers die kort achter spits mogen spelen als Promes en Labyad en verdedigend ingestelde spelers die in opbouw of te traag zijn of weinig durven. Met ernaast een 18-jarige die zowel aanvallend als in opbouw middenveld moet dragen. Hopelijk is Kudus de reddende engel anders moet er echt naar beleidsbepalers gekeken gaan worden. Je kan wel aanvallers kopen maar als de aanvoer zo blijft als nu krijg je het heel zwaar. Een aanval van rond de 80 (heb Promes en Labyad meegepakt hierbij) miljoen hebben we en amper aanvoer. Te weinig creativiteit en voetballend vermogen op middenveld is waarom ik moeite heb dit Ajax als een goede ploeg te zien. AZ en PSV hebben imo een beter middenveld (op zijn minst beter functionerend/afgestemd middenveld) wat niet bedoeling kan zijn als je er tientallen miljoenen inpompt. Vrees nu al voor vertrek van Gravenberch en dat we echt langere tijd gaan kijken naar Klaassen en Ekkelenkamp. Dan ben je imo weer terug waar je jaar of 7 geleden was alleen met veel meer geld geïnvesteerd in de ploeg.

20 januari 2021 om 17:59

Hey Wolter, je hebt nogal moeite gedaan om jouw kijk op de zaak uit te leggen. Top. Mooi inzicht. Ik denk ook wel dat jij en ik ook gewoon gezond kritisch zijn naar onze eigen club. Ik ben namelijk voor psv en ben in tegenstelling tot jou, helemaal niet zo lovend op de selectie. Defensief is de spoeling erg dun. Op het middenveld is rosario een sterkhouder, maar daar ben ik helemaal geen fan van. Hij haalt soms een acht, heel vaak een 6, maar te vaak gaat hij door een ondergrens. Pas recent moet ik mijn mening bijstellen over Sangare. Met zijn fysiek en loopvermogen wordt hij onmisbaar. Maar naast deze twee is het niet best. Guti en Thomas veel te licht. Fein nog onbewezen en van Ginkel te fragiel. Voor mij is Ajax qua selectie veel verder dan de rest en is het veldspel het stabielste van de huidige top 5. PSV gaat nog de handen vol hebben om boven Vitesse, az Feijenoord te eindigen. In die strijd denk ik dat Ajax gaat uitlopen. Ik heb wel goede hoop dat psv richting volgend seizoen stappen gaat maken.

Als Erik Ten Hag iets aangeeft is het 'zeuren', geeft een andere trainer hetzelfde aan is het normaal. Ik lig er niet wakker van wie er vandaag speelt. En zelfs met deze vermoedelijke opstelling moet er gewoon gewonnen worden van AZ.

Als je zo speelt kun je het wel schudden met het verlengen van Brobbeys contract, waarom zou Labyad in hemelsnaam de voorkeur moeten krijgen? Op het middenveld zie ik liever Taylor starten ipv Alvarez

20 januari 2021 om 09:17

Omdat Brobbey net terug is van een blessure, en afgelopen weekend bij elkaar een helft heeft gespeeld. Die gaat vanavond gewoon invallen.

20 januari 2021 om 09:26

Dan nog zou ik alles doen om Labyad niet in de spits te zetten, zet desnoods Promes er neer of Pinas uit de opleiding. Is Traore geblesseerd? Je kunt gewoon met Brobbey starten en hem dan wisselen overigens, dat geeft al een heel ander signaal af dan de voorkeur aan Labyad geven.

20 januari 2021 om 10:39

Misschien onder het mom, we kunnen Brobbey brengen als plan B, wanneer Traore er niet bij is. Al heb je natuurlijk ook nog Haller achter de hand, wat dat betreft blijft het vreemd Labyad in de spits te zien. Er is maar 1 positie voor Labyad en dat is op 10, en het liefst tegen het rechterrijtje.

20 januari 2021 om 10:41

@hector

Daar zijn we het over eens en dan kun je je nog serieus afvragen of een Jensen daadwerkelijk minder is dan Labyad, geef die jongen dan maar de kans als er niks beter is.

Met deze 11 ga je denk ik weinig potten breken. Dan had ik liever Brobbey ofzo in de spits erbij gezien. Maarja vind het geen probleem om spelers rust te gunnen in de beker, dat vind ik op het moment niet het allerbelangrijkste en bepaalde spelers liepen op hun tandvlees na 3 zware wedstrijden in een week.

Prima toch, dan kunnen ze als ze uitgeschakeld roepen dat het maar de beker is. Mochten ze hem winnen dan is het opeens wel weer een hele belangrijke prijs.

Dus Ajax investeert meer dan 100 miljoen in zijn selectie in de laatste twee jaar om dan spelers te sparen voor de Nederlandse competitie. Lijkt me wat overdreven. Of ze hebben dat geld uitgegeven zodat ze nu de luxe hebben van kwaliteit in de breedte, waardoor ook de reserve ploeg in staat is om AZ te kloppen. We gaan het zien.

20 januari 2021 om 10:46

Ajax investeert die 100 miljoen omdat er in die periode ook voor meer dan 300 miljoen is verkocht. Dat geld investeren was nodig om een ploeg te behouden waarmee je kampioen kan worden. Zelfs zonder de transfers van De Ligt en De Jong mee te pakken geven we minder uit dan binnenkomt. We hebben 121.75 miljoen uitgegeven laatste 2 seizoen volgens transfermarkt terwijl er 319.2 miljoen is verkocht. Ongeveer 38% van je transferinkomsten herinvesteren is zelfs eerder aan de lage kant. Zo breed is de selectie van Ajax niet, we hebben echt niet zo'n grote groep - mede door matige aankopen die we nu dus verhuren - en wanneer dan zoals nu wat blessures zijn dan heb je gewoon geen goede bank. Als iedereen fit is heb je beste selectie van Nederland, bij 3 blessures op de verkeerde posities heb je dat nietmeer. Raken Tagliafico, Gravenberch en Antony geblesseerd heb je gewoon een gigantisch probleem zolang Kudus en Neres niet topfit zijn.

20 januari 2021 om 11:27

Even los van wat ze hebben verkocht, er is toch gewoon dik geïnvesteerd, middels transfers, middels salarissen om te kunnen overleven in de CL? Dat dat niet is gelukt, is oprecht jammer, maar begrijpelijk. Maar er is geld uitgegeven om op meerdere fronten iets te kunnen betekenen. voor eredivisie begrippen staat er gewoon een bouwwerk waarmee je echt geen excuus hoeft te maken.

20 januari 2021 om 12:39

Ik denk dat er juist matig is ingekocht laatste 2 jaar. Selectie is niet in balans, je hebt wel een goede mix qua talent en ervaring maar teveel spelers die niet in het beoogde systeem passen (omzetten middenveld zou al hoop kunnen schelen) Ik snap ook oprecht niet waar bij sommige mede-ajacieden het optimisme voor EL vandaan komt. In de Eredivisie kan je tegen veruit meeste ploegen met opbouw via Blind, Gravenberch en Mazraoui best makkelijk bal naar voren verplaatsen maar elke ploeg die zich daar beetje tegen kan wapenen ligt je aardig lam. Groningen bleef tamelijk simpel overeind, Twente pakte dit prima aan al sloot het ook best aan bij de kwaliteiten van die ploeg, in de CL scoorde je 3 van de 6 wedstrijden niet (!) terwijl begin van het seizoen ook best moeizaam ging. Sparta hadden we het lastig tegen en Vitesse logischerwijs ook. Zolang het middenveld op deze manier blijft staan ben je verre van zeker van kampioenschap. Heb vertrouwen in de aanval om ons door lastige wedstrijden te slepen tegen mindere ploegen maar op dit moment zie ik ons tegen Lille ook 'gewoon' zwaar in de problemen komen. Blessures gaan je dit seizoen opbreken of het gebrek eraan gaat je seizoen redden. We missen nog breedte op paar posities en vooral kwaliteit om op hoger niveau dan de Eredivisie te kunnen acteren en al helemaal om met de wisselspelers ook gewenste resultaten te behalen.

De kritiek op Erik Ten Hag slaat echt nergens meer op en wordt gevormd door meelopers van de Telegraaf en Veronica Inside. Hij heeft Ajax geholpen aan een veel hoger niveau en een betere werk cultuur waarin de spelers langer op de club aanwezig zijn en dus meer in zichzelf investeren. Hij traint op detail niveau waarin elke fout aangepakt wordt om tot een zo foutloos mogelijk en dus hoog niveau te komen. Dat had Ajax 4 jaar geleden niet. Ajax is ver gekomen in de Champions League, eredivisie gewonnen, staan bovenaan en toch blijven mensen zeiken. Ik snap zijn wissels af en toe ook niet, maar ik ben wel intelligent genoeg om te snappen dat Erik en zijn staff dagelijks met de selectie bezig zijn en dus ook veel meer inzicht hebben in bijvoorbeeld de fitheid van de spelers. Als de medische staff voor een wedstrijd aangeeft dat het verstandig is om bijvoorbeeld Antony maar 70 minuten te laten spelen anders loopt hij blessure riciso dan kan hij nog zo goed spelen maar is het gewoon een logische en verstandige keuze om hem te wisselen. Dan snapt voor de tv niemand die beslissing, maar dat maakt niets uit. Krijgt Erik weer een shitload aan kritiek terwijl had hij hem laten staan was Antony op den duur 10 weken geblesseerd geraakt. Zeik dus niet en kijk naar de feiten. Ajax staat bovenaan en ja het programma is zwaar dus verwacht geen top fitheid van Ajax. Dat is met een andere trainer net zo goed onmogelijk na zo'n zware champions league reeks (6 wedstrijden extra in 8 weken) en een extra korte winterstop. Daarbovenop een zwaar programma tegen de top van de eredivisie. Kom uit je fantasie als je nu nog denkt dat Erik Ten Hag zo'n slechte trainer is. Iedereen binnen de club is positief over hem.En ja Noa Lang verstoorde de sfeer binnen de groep, dan kan zo iemand beter gaan en vervangen worden door iemand die kwalitatief misschien minder is, maar wel een fantastische mentaliteit heeft. Wat dat betreft kan je van de inkomende transfers ook weinig zeggen. Dat zijn echte profs met een top mentaliteit, ookal zijn ze kwalitatief niet altijd genoeg dragen ze bij aan de mentaliteit van het team als geheel.

20 januari 2021 om 09:37

Niet om vervelend te doen. Maar volgens mij heeft de tegenstander van vandaag meer wedstrijden in de benen dan Ajax. Dus ik vind het daadwerkelijk een zwaktebod van Ten Hag. Zeker met zo'n brede en dure selectie als Ajax heeft mag je toch meer verwachten.

20 januari 2021 om 09:43

Als het zo'n brede en dure selectie is dan is het toch niet erg dat die brede selectie vandaag aantreedt? De belangen voor CL plaatsing is gewoon veel groter dan voor de beker voor een club als Ajax. Dat de tegenstander meer wedstrijden in de benen heeft boeit mij vrij weinig daar waar hun belangen (en tegenstanders in die meer wedstrijden) heel anders zijn.

20 januari 2021 om 09:48

Het draait toch niet allemaal om.de wedstrijd tegen AZ? De beker winnen is echt geen topprioriteit en hoewel de spelers van Ajax deze graag willen winnen zal van bovenaf vooral het belang van de competitie wegen. Van Fortuna winnen dit weekend is belangrijker dan de beker winnen, laat staan 1 wedstrijd vroeg in het toernooi

20 januari 2021 om 09:38

@herik van Ag Ik vind het knap dat je dagelijks met een selectie bezig bent en dan nog de spelers structureel op de verkeerde plek zet. Tadic en Promes stonden toch echt in dezelfde basisopstelling tegen Feyenoord. Die had hij om moeten draaien. Een paar jaar geleden had Ten Hag een wereldelftal en de perfecte mix aan toptalent, waar hij zelf weinig aan bij gedragen heeft, goede aankopen door Overmars en ervaring wat gekocht kon worden doordat Frank de Boer onder andere daarvoor het met Bulykin, Tainio, Atouba en een half jeugdelftal 4 keer achter elkaar kampioen werd. Ik zie dit weer helemaal aftakelen, de middelmaat komt langzaam weer terug men kiest weer voor Klaiber in plaats van Timber/rensch, heel leuk dat ze er nu alsnog in staan maar waarom koop je die? De trainer moet geen invloed op het aankoopbeleid hebben, is maar een passant. Hele dure aankopen, onze voorhoede heeft wel 90-100 miljoen gekost en er breekt geen jeugdspeler meer door. Het is een aardige aanval maar je zou voor dat geld ook potten moeten kunnen breken tegen Atalanta bijvoorbeeld. Haller had het alweer lastig tegen Senesi, met alle respect, maar ik verwacht meer van een speler die zoveel gekost heeft. Jeugdspelers die net anders zijn dan Ten Hag wilt, spelers met branie (die we juist nodig hebben) en die een actie durven te maken zoals Lang, die lopen weg daarmee mis je een hoop talent. Ibrahimovic is in basis ook geen lieverdje maar toch heb ik hem er liever wel bij. Hij is geen people manager zoals bv. Bosz dat was, die ook de visie van Ajax goed begrijpt, goed genoeg is oud genoeg en jeugdspelers boven middelmaat. Ten hag past dat maar gedeeltelijk toe, te weinig voor een club als Ajax, ik zie vanavond waarschijnlijk weer met lede ogen dat Labyad gaat spelen en bv. Taylor of Brobbey niet mag starten. Het is voor mij dan ook niet verwonderlijk dat toptalent zoals Rijkhoff weer vertrekt, Ajax biedt het beloofde perspectief niet op dit moment en leunt steeds meer op transfers.

20 januari 2021 om 09:53

Verval kan Ten Hag weinig aan doen als er vanuit de jeugd niets door komt. Dusan en Quincy hebben misschien wel een voorkeur waar Ten Hag niet omheen kan. Tadic is een behoorlijk bepalende speler binnen de groep. Als hij een mening of voorkeur heeft dan neemt Ten Hag dat echt wel serieus, ook al ziet hij het zelf misschien liever anders

20 januari 2021 om 10:06

@herik Ten Ag Dat is nou net de crux. Er komt minder door omdat Ten Hag jeugdspelers te weinig kansen geeft en perspectief biedt, hij geeft de voorkeur aan 'zekerheidjes' oftewel middelmaat zoals Labyad en Klaiber. Daar is ook Noa Lang en Sven Botman het slachtoffer van geworden. Ook Mitchel Bakker had hij net als op dit moment Taylor net iets vaker een signaal kunnen afgeven. Brobbey en Danilo dreigen de volgende slachtoffers te worden. Daardoor vertrekken weer de toptalenten uit de opleiding, waarmee er nog minder kansen komen, tot het geld op is en men niet anders kan. Het is niet helemaal zwart-wit natuurlijk, Gravenberch, als is het met pijn en moeite (wou eerst ook niet verlengen) krijgt wel de kans. En hij lijkt nu ook in te zien dat Timber en Rensch betere opties dan Klaiber zijn op RB, plus dat Schuurs en Ekkelenkamp kansen krijgen. Traore ook goed gedaan, maar in verhouding veel meer kansen dan Brobbey gehad. Dat kan wel zijn, echter is het in het team belang dat Tadic op 10 gaat spelen en Quincy op links, kan mij niet voorstellen dat Quincy gelukkig is op 10, hij moet zelf toch ook wel voelen dat hij daar weinig klaar speelt. Een trainer moet hier nou juist bovenstaan, anders kan Ajax het ook wel zonder Ten Hag maar met Tadic als speler/trainer aan het roer af.

20 januari 2021 om 10:13

Ja, de lijn JC is volledig uit het oog verloren ookal is het lastig hoger in Europa te komen op basis van alleen je talenten. Met Blind en Klaassen (promes zat er te kort) meegerekend staan er toch 4 spelers in totaal uit de eigen jeugd in het eerste. Dat is opzicht niet slecht maar het wordt wel steeds lastiger voor de jeugd. Dat is opzich niet zo erg. Met de basisspelers die je hebt kan je opzich niet slecht spelen, mits je geen dissonanten opstelt. Het stug blijven volhouden van Promes op 10 is funest. De jongen kon dat bij Spartak, achter twee spitsen goed, maar hij kan niet verdedigen, kan het spel niet verdelen en zijn passing en afronding zijn slecht. De 10 bij Ajax is de belangrijkste positie in het elftal , heb je daar een drol lopen dan functioneert de hele aanval niet, zijn de andere twee middenvelder drukker met herstellen dan opbouwen en breng je alles in gevaar. Mazzel en de vele dure en meestal goede spelers zorgden er tot nu toe voor dat we bovenaan staan. Als Erik niet luistert zijn alleen nederlagen wat hem waarschijnlijk zal bewegen tot verandering.

20 januari 2021 om 10:40

@piranha

Het jaar dat we echt succesvol was deels te wijten aan de doorbraak van enkele zeer grote (frenkie, Matthijs, Onana) en grote (donny, Noussair, Dolberg) talenten.

Naar mijn mening is Ajax afhankelijk van het meedoen in Europa van de opleiding, wij hebben niet de middelen om een heel wereldelftal te kopen, ook hebben de verdiensten nodig om ervaren krachten als Blind, Tadic, Klaassen te kunnen betalen evenals een enkele topaankoop zoals Antony, Neres of Haller.

Blind, Klaassen en Promes komen dan wel uit de opleiding van vroeger, maar zijn er vooral voor de ervaring, waar ik voorstander van ben, maar dit trio heeft samen zo'n 45 miljoen euro gekost en gaat mogelijk helemaal nooit meer iets opleveren.

We moeten dan ook zorgen, dat zeker tegen het rechterrijtje of in de beker er meer jeugdspelers aan de bak komen zodat we de nieuwe grote en/of zeer grote talenten blijven ontwikkelen die goedkoop zijn. Dat is nu simpelweg te weinig.

Dat nog buiten dat spelers op de ideale plek neergezet moeten worden, kun je Promes niet kwijt op links, dan moet er gewoon een jeugdspeler inkomen. Eens dat 10 niet goed ingevuld wordt, Kudus is ideaal afwisselend met Klaassen en anders Tadic.

Ik vind dat het voor een aanval die 100 miljoen heeft gekost het absoluut nog niet overhoud.

20 januari 2021 om 09:51

Alle grote clubs hebben het nu erg zwaar door de Corona crisis begrijp daarom ook niet zo goed waarom er zoveel kritiek is op ten hag. Het spel is niet elke wedstrijd geweldig maar ze pakken wel de punten wat aan het eind van de dag toch het belangrijkst is. En ik zie Ajax vanavond het AZ gewoon erg lastig maken verwacht ook een Spannende wedstrijd. En ben ook nieuwsgierig wat AZ gaat doen of die met hun vaste basis gaan spelen of ook wissel spelers gaan opstellen. Helaas krijg je door het zware schema ook minder goede kwaliteit voetbal te zien.

20 januari 2021 om 10:06

Hoi Erik, dit is echt te kort door de bocht, de voetbalpraatprogramma's reageren net als iedereen op de wedstrijd en jij of ik zien niet ineens andere wedstrijden. Als trainer mag je nooit beleid maken dat elke dag anders is, er moet een lijn inzitten. Ik denk dat iedereen dat intern waardeert, want het geeft vertrouwen en de mogelijkheid niet gelijk opgegeven te worden na 1 of 2 slechte wedstrijden. Maar wat hij nu doet werkt averechts, en niet alleen voor de spelers in kwestie, een Promes en Labyad voorop. Hij blijft hen vertrouwen geven terwijl de hele wereld inclusief ploeggenoten zien dat het niet werkt. Dit geeft 1 Vals vertrouwen aan die jongens 2 geen gevoel van gelijkheid aan de rest van de basisspelers 3 geen hoop aan wisselspelers en 4 een onduidelijk beeld over de trainer aan het publiek, want iedereen denkt dat hij het niet ziet. En dan krijg je dus onrust, en natuurlijk wordt dat sterker hoe meer mensen erover praten, ook op TV maar dat ligt niet aan hen, dat ligt aan ten Hag zelf. En dan nog de resultaten, met deze begroting, de veruit duurste selectie van Nederland, waarbij alleen de aanval al 105 miljoen heeft gekost, moet je verder voor staan. ten Hag heeft het geld aan zijn zijde en daarom denkt hij dat hij door mag gaan met het opstellen van deze twee spelers in de as van het elftal en de twee belangrijkste posities bij Ajax als het aankomt op de goals omdat hij nog bovenaan staat. Het is schandalig dat hij steeds met excuses komt en er zit totaal geen vooruitgang in zo, het team raakt gedemotiveerd en snappen de trainer ook niet meer. Iedereen ziet duidelijke signalen dat dit slecht gaat aflopen maar Erik luistert naar niemand want hij heeft ooit de halve finale CL gehaald. En daarom mag niemand hem meer tegenspreken van jou.

Jammer dat ik hierboven regelmatig lees dat de Knvb beker gezien wordt als een 'troostprijsje'. Zou fijn zijn als de Knvb daar wat mee gaat doen, lees het steeds vaker de afgelopen jaren, terwijl dat erg jammer is. Misschien het prijzengeld verhogen? Of een bekertoernooi met de Belgische clubs starten? Anders zou ik niet weten wat er gedaan moet worden om de beker wel serieus te nemen.

20 januari 2021 om 09:39

Dat is de schuld van de Uefa. Iedere midweekse speelronde is een verhoogde kans op puntverlies. Het verschil tussen wel of geen Champions League is meer dan 10 miljoen Euro. Als je enige kans hebt op de Champions League, dan is het een logische afweging. Het enige nadeel is nu wel, dat de Europa League enkel nog voor bekerwinnaars is, dus als Nederlandse nummer 3 ben je echt zwaar de sigaar (mits de top 3 geen beker pakt).

20 januari 2021 om 09:44

Dit jaar is de keuze wel te begrijpen, in een druk seizoen moet je misschien afwegingen maken wat belangrijker is omdat je gewoon niet al je spelers alle wedstrijden kan laten spelen. Maar deze trend is al jaren zichtbaar, het is niet alleen iets van dit jaar. Andere landen hebben ook gewoon een bekertoernooi (of twee). Het is inherent aan het topclub zijn dat je meer wedstrijden speelt, maar ook dat je alles wilt winnen wat er te winnen valt, inclusief de beker. Daar komt bij dat niet eens alle Nederlandse clubs in Europa zo ver doorgaan dat in de eindfase van het bekertoernooi zij ook nog Europees spelen, dat komt hooguit eens in de zoveel jaar voor. Ik vind daarom ook dat de Knvb de beker gewoon aantrekkelijker moet maken.

20 januari 2021 om 09:43

Ik lees hier boven veel meer de afweging tussen het binnen harken van de beker of het winnen van de landstitel. Ik denk dat alle topclubs direct kiezen voor het winnen van de landstitel. Overigens spelen topclubs in bijvoorbeeld Engeland veel bekerwedstijden met 2e keus aan spelers. Geen haan die daar omkraait.

20 januari 2021 om 09:50

In Engeland vind ik de situatie heel anders dan in Nederland, dat is een zwaardere competitie, langere competitie, twee bekertoernooien en vaak komen de clubs ook nog ver in Europa. In Nederland hebben we regelmatig een winterstop van enkele weken, een minder lange en minder zware competitie, en in een normaal seizoen komen onze clubs niet verder dan de 16e of 8e finales van een Europese competitie (dan heb ik het eigenlijk alleen over Ajax en AZ afgelopen jaren) of zelfs de groepsfase. Kortom, de meesten zijn in februari al klaar met in Europa, terwijl dan nog 3 rondes in de beker gespeeld moeten worden. In een normaal seizoen kan je dus prima bekerwedstrijden spelen tussendoor, omdat je dan geen Europees voetbal meer hebt en je overige weken kan uitrusten. Dan hoeft een beker niet ten koste te gaan van de titel, zeker niet als topclub waarin je gewend bent om meerdere wedstrijden per week te spelen. Dat het dit jaar anders is, ontken ik niet en ik begrijp het standpunt volledig, maar de trend van de beker als troostprijs is al vele jaren geleden ingezet, en dat vind ik jammer.

20 januari 2021 om 09:55

Met je eens verder hoor, ook betreft de optie voor een bekerstrijd met Belgische en Nederlandse clubs. Ik zou daar zeker een grote voorstander voor zijn, het zou de bekercompetitie alleen maar sterker maken.

20 januari 2021 om 10:03

@rubentje13, klopt maar als je bijvoorbeeld ziet wat voor tweede teams de topclubs kunnen opstellen in Engeland. In Nederland zeggen we bijvoorbeeld wel dat Ajax een brede selectie heeft, maar dat blijkt in de praktijk toch vaak tegen te vallen. Als Kudus (ja, die is er nog maar net) en Gravenberch er niet zien, mis je duidelijk voetballend vermogen en creativiteit op het middenveld. Dus ik snap de keuze van Ten Hag in dit jaar, bovendien staat er nog steeds een team dat van AZ kan winnen als ze de juiste mindset hebben.

20 januari 2021 om 10:08

Daar heb je wel een punt, ik las de titel met 8 nieuwe spelers, maar de uiteindelijke opstelling is nog steeds erg sterk. Ik hoop gewoon dat de bekercompetitie op de een of andere manier wat aantrekkelijker gemaakt kan worden, in een normaal jaar.

20 januari 2021 om 10:18

Dat doen ze in de UK dan weer vooral in de eerste rondes tegen zwakke tegenstanders, en in zijn algemeenheid vooral in de League Cup of hoe die nu ook heet. De FA Cup is meer te vergelijken met de beker hier.

Snap dan alleen niet dat hij Gravenberch geen rust geeft, hij was juist degene die uitviel afgelopen wedstrijd?

1 ding is dan wel positief. Zoals hij zondag weer bleef vasthouden aan Ekkelenkamp, promes en Labyad is om te huilen natuurlijk, maar t lijkt wel alsof Rensch Klaiber voorbij is.
Tegen psv Rensch ook al in. Zondag moest Mazraoui eruit en bleef klaiber ook lekker op de bank.
Nu de rest van die prutsers nog.

Kijken of Promes op linksbuiten wel iets meer toe kan voegen trouwens. 10 moet je die jongen gewoon niet aan doen.

20 januari 2021 om 12:29

En ze staan vanavond tegen az met 2e nog in de as ook.. zal een creatieve wedstrijd worden! je gunt niemand een blessure maar toch hoop ik stiekem dat ze even tegen elkaar aanlopen vanavond anders maakt Ten Hag ze binnenkort nog captain tegen lille. Ik hoop ook dat promes het beter doet op linksbuiten, hij is veelste onrustig aan de bal (dit seizoen uberhaubt) voor een 10. Al vind ik wel dat ie tenminste nog zn loopwerk doet met diepgaan en druk zetten waardoor er ruimte komt voor andere, die labyad en ekkelenkamp slunteren maar wat rustig heen en weer. Klaassen moet gewoon lekker op 10 spelen want opbouwen is niks voor hem.

Er werd veel op Schmidt gezeken toen hij zat te klagen over het drukke schema, maar toen zei hij in ieder geval dat het in zijn algemeenheid erg druk was. Nu kom Ten Hag er mee aanzetten dat alleen Ajax het zo ongelofelijk druk heeft... die man heeft toch ook gewoon toegang tot de schema's van andere clubs? Misschien moet hij daar dan eens naar kijken. Wat een zeikerd.

20 januari 2021 om 09:51

Inderdaad, ik heb bij PSV niemand gehoord over het feit dat we een dag minder rust hadden dan AZ. Schmidt klaagt misschien veel, maar houdt het wel bij zijn eigen ploeg, wat Ten Hag hier doet, is calimero gedrag.

20 januari 2021 om 09:58

Misschien zijn ze bij Ajax gewoon een beetje verwend nadat vorig jaar meermaals het schema werd omgegooid wanneer ze belangrijke CL wedstrijden hadden . Dan komt dit allemaal wel even hard binnen daar.

20 januari 2021 om 10:04

Bij zijn eigen ploeg? Sinds wanneer hoort de scheidsrechter ook bij jullie ploeg....

20 januari 2021 om 10:06

Lekker makkelijk punten scoren Ajaxrosenberg, het gaat hier over de opmerkingen over de fitheid, daar heeft de scheidsrechter niets mee te maken en ik heb Schmidt ook nooit over de scheidsrechter horen praten in combinatie met de fitheid van zijn spelers

20 januari 2021 om 10:13

Ach een intikkertje is soms ook wel lekker toch? Laten we het een beetje luchtig houden hier maar ik (en met mij veel Ajacieden) zijn zeker niet altijd tevreden over ten Hag, qua wisselbeleid/teamkeuzes/profilering in de media maar zolang hij resultaten haalt zal dat onderbelicht blijven. Overigens vind ik dat Schmidt en Ten Hag wel wat op elkaar lijken, allebei komen ze een beetje over als een wijsneus/professor.

20 januari 2021 om 10:16

Het is helemaal niet 'lekker makkelijk scoren'. Schmidt houdt het dus ook niet alleen bij zijn eigen ploeg als zaken wat minder goed lopen zoals hij zou willen. Als je het bij Ten Hag Calimero gedrag noemt, terwijl je eigen coach dat op een ander vlak net zo goed doet, kun je hem terug verwachten toch? Ik ben het er overigens mee eens dat hij die opmerking niet had moeten maken over 'het moeilijkste schema'. Dat is iets wat je gewoon moet accepteren en waar je op in moet spelen als coach.

20 januari 2021 om 10:31

Oh ja Ajaxrosenberg dat ben ik zeker met je eens, allebei lekker eigenwijs (en een intikkertje was het zeker).

Bizar....toen Martinez en Alvarez er net waren, dacht ik: die zijn niet goed genoeg voor Ajax. Vooral Alvarez. Nu zijn ze in deze opstelling zowat de besten van het veld....hoe snel kan het omslaan...

Ten Hag kiest dus eieren voor z'n geld en laat de beker voor wat het is. Gezien het programma deels te begrijpen moet ik zeggen. De beker is toch verreweg het minst belangrijk. Wat ik wel bijzonder vind is dat hij Gravenberch wel laat spelen (als Telegraaf gelijk heeft). Die kampte met klachten afgelopen zondag. Lijkt me handig om juist hem nu wat extra rust te geven. Daarnaast vraag ik me af hoe het met Kudus gaat. Hij traint mee, maar op een paar minuten na maakt hij geen wedstrijdminuten. Toch een behoorlijke terugslag blijkbaar. Voor de winterstop zou hij al zo goed als fit zijn en een twijfelgeval voor de wedstrijd tegen Willem II.

Vind dit altijd een lastige, als spelers naar Duitsland of Engeland vertrekken moeten ze altijd enorm wennen aan de intensiteit en hoeveelheid wedstrijden. Maar in NL vinden we het al snel teveel en het is voor trainers normaal om te zeiken op het programma.

20 januari 2021 om 10:21

Ik weet niet hoor, maar Ajax zit nu op wedstrijd nummer 4 in 10 dagen (waaronder 2 toppers gespeeld). Ook in Engeland of Duitsland zou een coach dan moeten gaan rouleren hoor. Iedereen loopt af te geven op coaches die er nu voor kiezen om wat spelers rust te geven, terwijl dit letterlijk overal zou worden gedaan met dit programma. Ik heb het hierbij niet enkel over Ajax, de programma's zijn vrij identiek en ook AZ zal hier nu last van hebben.

Dit is een beetje een gokje maar hij mag wel nog 5x wisselen toch. Als het nog spannend is kan hij alle toppers er nog in brengen bv Blind, Antony, Tadic, Haller, Klaassen.

Wordt een makkelijke avond voor AZ als ze hun normale niveau halen..

20 januari 2021 om 10:47

De vraag is wat AZ zijn normale niveau is. Is dat PSV uit, of is dat Zwolle uit?

20 januari 2021 om 13:05

Ach als Ajax hun normale niveau haalt wordt het toch eitje voor Ajax? Wat is hun normale niveau eigenlijk? Eerste helft tegen PSV of de tweede helft tegen Feyenoord?

Och wat hebben jullie het toch zwaar.
Wel even vergeten dat PSV na de topper tegen Ajax op zondag 16:45, op woensdag om 18:45 al de topper tegen AZ stond te ballen (en daarbij 3 punten verloor doordat de frisheid ontbrak) terwijl Ajax toch echt een dag langer rust had tot de wedstrijd tegen 'slechts' Twente.
Ik zie niet in hoe dat zwaarder is dan het programma van Psv.

20 januari 2021 om 10:50

Misschien de reeks PSV (toen 2), Twente (toen 6), Feyenoord (toen 2) en nu een knock out wedstrijd tegen AZ. Waarbij de laatste 3 clubs meer rust hebben gehad dan Ajax voorafgaand aan de wedstrijd. En dan volgen er nog een 12.15 uur wedstrijd bij Fortuna en dan wederom AZ. Natuurlijk heeft iedereen het druk, en wordt iedereen wel eens benadeeld. Maar de keuze om vanavond wat spelers rust te geven is mijn inziens een logische. De EL komt er ook nog aan.

20 januari 2021 om 11:44

Fijn dat hij die spelers rust gunt, maar zeik dan niet als trainer dat Ajaz "het drukste programma heeft van de top" want dat is niet waar. PSV en Ajax hebben tot zo ver gewoon beide een druk programma gehad. Mensen wie FCTwente als een of andere topclub zien zijn ook niet goed snik en zoeken hun excuses gewoon weer te snel, vgm speelde Twente vorig seizoen nog in de KKD dus dat zegt al genoeg. Niet zeiken dus, gewoon met het 2e voetballen, klaar.

20 januari 2021 om 13:10

Maakt niet uit waar Twente vorig seizoen speelde, ze staan nu in de subtop. Ze hebben een totaal ander team dan vorig jaar. Het is bij lange na geen topploeg, maar Ajax heeft het vaker lastig in Enschede. 2e helft had Twente wel een matig team staan na blessures van Cerny en Oosterwolde. Toen had Ajax zeker eerder de wedstrijd moet beslissen.

20 januari 2021 om 11:41

Snap het ook niet helemaal. En dan word er gezegd dat PSV-ers en Schmidt veel zit te zeiken. Nou, alles wat ik nu lees is een zeikende
TenHag en zeikende Ajacieden. Alsof zij het beter hebben, hou toch op joh. PSV had zoals je zegt nog 1 dag minder rust ook en speelde gister ook weer gewoon met driekwart van de basis, en dat 3 wedstrijden op rij.

Ajax mist een goede middenvelder. Een speler die zich aanbiedt, het spel snel verlegt en door beweegt. Gravenberch is op dit moment te doorzichtig. Hij biedt zich aan de linkerkant aan en komt minder aan spelen toe omdat tegenstanders zich hierop gaan instellen. Kudus niet wedstrijdfit, nog niet in vorm zoals te zien toen die inviel. En moet het nog waar gaan maken want is jong en kans op wisselvalligheid. Klaassen zijn handelingssnelheid is traag, heeft wel overzicht en doorzettingsvermogen en als de tegenstander een counter heeft valt zijn snelheid pas op, langzaam. Hieruit ontstaan gevaarlijke situaties met een overtal. Alvarez kan je alleen gebruiken als mandekker. Martinez te laconiek, zwerft veel in zijn positie dus vaak uit positie. Hij heeft een goede pass en felheid. Maar Alvarez en Martinez zijn allebei afgeschreven voor Ajax, ook als je ten hag zijn keuzes ziet. Achterin heeft Ajax het wel op een rijtje qua breedte ook wel. Rechtsachter mazraoui en rensch
Middenachter schuurs, blind en timber.
Linksachter tagliafico (klaiber)
Al vind ik blind dramatisch spelen geeft veel te veel weg verdedigend is zo traag. Tegenstanders spelen nu met de ruimte in zijn rug en hierdoor is het vaak gevaarlijk. Natuurlijk blind is veel beter dan andere Ajacieden alleen dat komt door zijn passes, maar daar staat dus veel gevaar tegenover.
Voorin staat Ajax er goed voor met tadic, Haller, Antony, neres en brobbey (promes en traore).
Conclusie Ajax mist een middenvelder en daar lezen we niks over. Ajax doe je ogen open!

20 januari 2021 om 10:46

Ik denk dat Tadic dat wel kan invullen op 10 bij afwezigheid van Kudus. Wel eens hoor een Eriksen zou een wereld van verschil maken maar Ajax heeft gekozen om geld te investeren in een spits.

Ik snap dat dit een bekerduel is, maar waarom in hemelsnaam Eikelkamp? Ik vind hem serieus de slechtste speler van Ajax die ik ooit heb gezien, zolang ik voetbal kijk (al kreeg die niet veel minuten, maar wel onbegrijpelijk tegen Real Madrid). Je wilt daar toch spelers zetten die of kunnen winnen of potentie hebben om later waarde toe te voegen aan de basiselftal?

Voor AZ een uitgelezen mogelijkheid om verder te bekeren. Zou als ik hun was alles op alles zetten want dit is naast een prijs de kortste weg naar Europees voetbal.

Kom op tH, niet zeuren, gewoon voetballen. Je bent coach van Ajax en dan weet je dat dit kan gebeuren: gelijktijdig actief op meerdere fronten. Je mag ook je tas pakken, dan zijn we van jouw gezeur en onlogische opstellingen verlost.

20 januari 2021 om 12:03

En dan gaan we terug naar saai tikkie breed tikke terug voetbal zeker. Heerlijk. Kan niet wachten. Hoe onlogisch ten hag ook kan zijn af en toe, we zouden zijn speelstijl zwaar gaan missen.

20 januari 2021 om 18:01

Het gaat er bij mij om dat hij niet moet zeuren om het drukke speelschema. En daarnaast heeft hij wel vaker onzinnige comments. En denk je dat iedere coach die in de toekomst trainer van Ajax wordt saai voetbal speelt? In zijn eerste seizoen had hij het geluk dat we veel goede spelers hadden, daardoor konden we datgene in Europa bereiken en het was echt niet mede door deze coach, maar ondanks deze coach. We moeten het al hoe lang pikken dat hij zijn vriendjes blijft opstellen en sommige spelers bijna volledig negeert. Alvarez, Martinez kostte een hoop geld, maar krijgen amper een kans of worden 'misbruikt'. Net als Marin.

Nou Ajacieden wie zitten te huilen om Schmidt en PSV-ers wie zeiken over blessures etc mag ook weer de kast in. Over zeiken gesproken zeg, hoe dan het drukste programma? Mensen zien Twente ineens als een topclub ofzo. Zeik toch niet man. Met het 2e spelen oke maar niet roepen dat je het als club slechter hebt dan een PSV meneer TenHag, want zo ken ik er ook nog wel een paar. Ook met het 2e kan Ajax gewoon van AZ winnen want zoveel stelt dat niet voor, het is alleen Koopmeiners, de rest is hopeloos uit vorm.

20 januari 2021 om 15:10

Dat 'hopeloos uit vorm zijnde' AZ dat wel vorig week uit van PSV won. Nee iets te veel kort door de bocht dit. Ajax hoort zeker te winnen, maar zo vanzelfsprekend is het ook niet tegen een AZ dat, clubs als Napoli, Real Sociedad en de topclubs in Nederland het vuur aan de schenen legt.

Eindelijk Stekelenburg! Eindelijk goed nieuws! En overigens moet hij niet zo zeuren dat de andere clubs een dag langer rust gehad hebben, want wij hadden een wedstrijd ervoor weer een dag langer rust. Moge duidelijk zijn dat Ten Hag de beker niet serieus neemt, helaas.

20 januari 2021 om 12:02

Of zorgt ten hag er voor dat we voor de belangrijkere competitie wedstrijden geen onnodige blessure gevallen krijgen. Ik denk dat laatste.

20 januari 2021 om 15:01

Beide? Overigens had ik het ook prima gevonden als er vandaag een sterk Ajax had gestaan en van het weekend wat wissels waren. Niet dat ik de wedstrijd tegen Fortuna als een formaliteit zie, want de Limburgers zijn heel goed bezig, maar wel omdat ik AZ sterker acht dan Fortuna.

Bekertoernooi boeit niet. Competitie is belangrijk. Goeie keuze om de basis wat rust te geven.

Enige wat ik totaal niet begrijp is haller er buiten houden. De rest snap ik wel. Mensen die hierover lopen te miepen denken blijkbaar dat die spelers machines zijn. Het is door Corona een zwaar seizoen waar veel wedstrijden op elkaar gepropt zitten. Dat ga je voelen. Beetje frisheid in de minst belangrijke wedstrijden mag wel. Kampioen worden is het allerbelangrijkste. Die beker kan me gestolen worden

Afwachten. Zie het vanavond wel. Voor hetzelfde is dit complete onzin.

AZ op voorhand alvast van harte gefeliciteerd met deze overwinning.

Ik mag toch hopen dat dit volstrekte onzin is. Wéér een middenveld met maar 1 middenvelder, Gravenberch. Ekkelenkamp gaat weer 90 min naar de penaltystip hollen om te wachten of zijn medespelers een kans voor hem creëren en Alvarez gaat weer 49539 ballen naar Onana passen. Joepie, ik kan niet wachten! Heb er nu al geen zin meer in, terwijl deze opstelling niet eens bevestigd is.

Overigens 1 klein lichtpuntje, zelden heeft een krant een opstelling goed voorspelt, alsof TH elke wedstrijddag alle kranten erbij pakt om te kijken wat ze voorspellen om vervolgens tóch wat anders te doen. Gewoon expres. Laten we het vandaag dan maar hopen. Maar zal je zien, haalt ie Graaf we weer af om nóg meer voetbal uit het elftal te halen.

Wordt een interessante wedstrijd. Ik ben ook heel benieuwd naar Rensch. Vooralsnog staat er een goed elftal die het AZ moeilijk kunnen maken. Verder verwacht ik ook "gewoon" een overwinning voor Ajax. Als dit een B-elftal voor moet stellen dan vind ik dit een leuk elftal

Wat een vervelende man is het ook. iedereen het een zwaar progamma in de januari maand. Maar ten Hag denkt dat iedereen tegen ajax is. maar wees eerlijk niemand had toch verwacht aan het beging van het seizoen waar twente en vitesse staan.

Middenveld met Ekkelenkamp en Alvarez wordt compleet overlopen. Zet Labyad op 10 en Brobbey in de spits, dat zijn hun natuurlijke posities. Martinez voor Alvarez op het middenveld, Alvarez voor Schuurs achterin en voor de LCV gaan we dobbelen, want Botman kan niet meer. Maar Ekkelenkamp nooit, maar dan ook nooit meer opstellen. Wat ziet Ten Hag in godsnaam in deze jongen? Al keer op keer op zijn snuffert gegaan in belangrijke wedstrijden en voegt nooit wat toe. Trouwens, wat ziet Ajax nog in Ten Hag? Heeft men zich in Amsterdam al eens afgevraagd waarom Ajax de laatste anderhalf jaar niet meer goed functioneert? Zou dat ook aan de trainer kunnen liggen? Of is dit vergelijkbaar met het verhaal van de keizer en zijn kleren?

Heel slim Eth, Beker kan me gestolen worden, de jongens hebben wat rust nodig. Ik mag hopen op wat bevliegingen van een Neres of zelfs een Labyad. Toch kunnen wij makkelijk een resultaat halen denk ik.

Wel een risico. Ik snap dat je spelers rust wilt geven, maar je speelt hier niet tegen een degradatiekandidaat. Ervan uitgaande dat AZ wel met de sterkst mogelijke opstelling aantreedt speel je hier wel met vuur. En even een side-note Vz: Als iemand in elk topic loopt te verkondigen dat AZ een topclub is en je stelt de vraag: "op basis waarvan is AZ ook maar enigszins een topclub?", waarom word mijn reactie dan in hemelsnaam verwijderd onder het mom van "provoceren"? Ik vind dat een vrij normale vraag en ben dan wel erg benieuwd naar de uitleg. Schijnbaar heb ik een supporter op de borst gestoten, want anders kan ik niet verklaren waarom ik dan de persoon ben die een punt in mindering krijg...

Iedereen denkt nu dat AZ wel gaat winnen met deze opstellingen, maar AZ speelt ook niet echt geweldig. Daarnaast werden ze nog door een nietszeggende club uit de EL gegooid, terwijl iedereen dacht dat AZ zou winnen. Nee ik verwacht eigenlijk een slechte wedstrijd van beide ploegen.

Ik snap het niet hoor. Een club die zich identificeert als de beste zou toch iedere wedstrijd moeten en willen winnen? Dit is gewoon jezelf vantevoren indekken.

Iedereen klaagt en klaagt, je hebt toch door dat ten hag met dit volle schema zijn spelers wil sparen we hebben psv Twente en Feyenoord in een week gehad. Einde van de maand spelen we tegen az en komt de EL er weer aan. Indien we daar niet kansloos uitgeschakeld willen worden dienen we een fitte selectie te hebben. Iedereen klaagt over alles wat ten hag doet maar inmiddels staan we 2 en half jaar boven aan staan we er financieel gezien goed voor en maken we indruk in Europa. Hou op met klagen en wees trots als Ajacied dat we de luxe hebben om een B opstelling op te stellen die op papier alsnog van az moet winnen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren