Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

AZ overlegt met KNVB en UEFA na nieuwe besmettingen in spelersgroep

Laatste update:

Afgelopen week werden er al negen coronabesmettingen vastgesteld bij AZ en daar blijft het niet bij voor de Alkmaarders. De club meldt dinsdagochtend via de officiële kanalen, zonder een getal te noemen, dat er nieuwe coronabesmettingen binnen de spelersgroep zijn vastgesteld. Volgens de NOS zou het om onder meer acht spelers in de A-selectie gaan.

AZ is momenteel bezig met een inventarisatie van de omvang van de uitbraak, zo voegt men toe. De Alkmaarders staan in nauw contact met de KNVB, GGD en UEFA naar aanleiding van de nieuwe besmettingen. AZ speelt donderdagavond in de Europa League tegen Napoli.

AZ kreeg vorige week al te maken met negen coronabesmettingen, waarvan vier in de spelersgroep van de hoofdmacht. Volgens De Telegraaf ging het hierbij om Jordy Clasie, Ferdy Druijf, Timo Letschert en reservedoelman Beau Reus. Dat kwartet ontbrak afgelopen zaterdag al in de wedstrijd die de Alkmaarders niet wisten te winnen van VVV-Venlo.

De nieuwe uitbraak komt gezien het aanstaande duel met Napoli bijzonder ongelegen voor trainer Arne Slot. In Napels wordt het nieuws over de corona-ontwikkelingen in Alkmaar ook op de voet gevolgd, zo bleek al uit woorden van Wethouder van Sport Ciro Borriello. Hij heeft al aangedrongen op een verplaatsing van de wedstrijd: “Het is nu belangrijk om je verantwoordelijkheid te pakken. AZ moet in quarantaine en de wedstrijd moet uitgesteld worden”, stelde hij in gesprek met Radio Punto Nuovo.

Gemeente wil streep zetten door Napoli - AZ: ‘We moeten consequent zijn’

In Napels zou men graag zien dat de wedstrijd van donderdag wordt uitgesteld.Lees artikel

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
20 oktober 2020 om 12:21

Wat mij op valt, is dat Az er gewoon eerlijk over is. Kan het niet bewijzen maar heb sterk het vermoeden dat sommige clubs de boel aan het manipuleren zijn. Het gaat allemaal om veel geld, en kan me bijna niet voorstellen dat veel meer het hebben. Dan ze er geen last van hebben doet er nu even niet toe. Dat ze het krijgen is vrij simpel, ze gaan nu allemaal naar huis en wat daar allemaal gebeurd het je geen overzicht op. Het gezin komt ook overal, misschien gaan ze zelf wel wat doen in hun vrije tijd.

20 oktober 2020 om 12:24

Daarmee suggereer dat Ajax een loopje neemt met de volksgezondheid? Dat geloof ik niet. En op dit moment is er helemaal terughoudendheid over wat spelers mankeert, privacy gaat het dan over. Geloof nooit dat clubs maar wat doen als het om corona gaat.

20 oktober 2020 om 12:26

Verkeerde testmethodes? Daar zijn gewoon richtlijnen voor hoor. Verder kan een test vaak vals positief zijn en volgt er een tweede test die dan uitsluiting moet geven. Zo ging dat ook bij Onana.. Lijkt me zeer stug dat clubs maar gaan sjoemelen en besmette spelers opstellen.

20 oktober 2020 om 12:27

Haha wat is dit nou? Alsof Ajax het ook maar in zn hoofd haalt om een corona-uitbraak te riskeren? Wat nou als straks de halve club besmet raakt en er echt mensen naar het ziekenhuis moeten? Of de tegenstander besmet raakt, en het te herleiden is naar Ajax (Onana)? Dan riskeert Ajax waarschijnlijk enorme boetes en ook veel erger.

20 oktober 2020 om 12:29

Onana heeft afgelopen zomer sowieso al corona gehad. Daarom is nu de theorie dat de voetbalbond reststoffen heeft aangetroffen van zijn vorige besmetting en dat daarom de ene test positief was en alle andere niet.

20 oktober 2020 om 12:37

Volgens mij heb je het verhaal rond Onana dan maar half gevolgd. De reden dat de telegraaf direct zijn vraagtekens zette bij de positieve test van Onana was dat hij een van de 13 Ajax mederwerkers was bij wie begin augustus was geconstateerd dat ze al Corona gehad hadden. Nou zijn er inmiddels een paar mensen voor de 2e keer besmet maar nooit zo snel.

20 oktober 2020 om 12:39

Ruud-AZ, je kan het niet bewijzen maar je noemt wel een specifieke naam. Een flinke beschuldiging.

20 oktober 2020 om 12:49

Geef een voorbeeld, had ook iemand anders kunnen zijn. Maar vooral blijven geloven in onze overheid. Ze zijn zo betrouwbaar.

20 oktober 2020 om 12:55

Je had jezelf nog een beetje kunnen redden door je 1e reactie wat te nuanceren, maar je gaat er gewoon voor haha. 'Vooral blijven geloven in onze overheid' is niet alleen volkomen irrelevant hier, maar ook een mooie drogreden en toch wel de domste reactie van de dag

20 oktober 2020 om 13:00

Het zou kunnen zijn dat het aantal vals-positieve tests veel hoger ligt dan men zegt. Of ze hebben gewoon resten gevonden van een eerder besmetting in het geval van Onana. In het geval van AZ kan het zijn dat de regels niet helemaal nageleefd worden, de KNVB heeft niet voor niets een handjevol clubs op de vingers getikt.

20 oktober 2020 om 13:00

@Ruud_AZ, Wat heeft de overheid er mee te maken dat jij suggereert dat clubs (Ajax) de boel belazeren met test?

20 oktober 2020 om 13:05

Ruud_AZ, vooral blijven denken in complottheorieën. Dan komen er echt ver samen.

20 oktober 2020 om 13:06

@arsenal Geen problemen mee hoor, maar ben niet zo meeloper die alles gelooft wat er in de media wordt geschreven. Vooral blijven geloven, wat er allemaal gezegd wordt. Testen zijn 100% toch?

20 oktober 2020 om 13:11

Ruud, youtube research is geen vervanging voor daadwerkelijke kennisvergaring. De overheid is niet perfect maar je gelooft toch niet dat Ajax spelers met corona laat spelen omdat nederlagen ze geld kost. Plus dat de overheid hier ook nog aan meewerkt?

20 oktober 2020 om 13:12

Niemand heeft gezegd dat testen 100 procent zijn. Daarom moet je nogsteeds in quarantaine als je negatief bent getest, maar een ander in bv je huishouden positief

20 oktober 2020 om 13:13

Hoi Ruud leuk dat je dit probeert te suggereren en op slinkse manier wilt afdwalen naar Ajax door met de vinger te wijzen. Maar zonder enig bewijs kun je dit totaal niet onderbouwen. Los daarvan is het een sneue opmerking. Gezien het feit dat we allemaal moeten dealen met dit virus. Jij, ik, jouw naasten en mijn naasten. En dus ook Az en Ajax. On: de transparantie siert AZ logischerwijs is het dat de wedstrijd wordt geannuleerd, gelet ook dat men in Napels problemen heeft het virus onder controle te krijgen.

20 oktober 2020 om 13:24

@Ruud_AZ; ja en heb je nog meer conspiracy theorieën? Wat een onzin is dit. AZ zal er heus wel veel aan doen, maar als de spelers met elkaar omgaan dan is het gewoonweg goed mogelijk dat ze elkaar aansteken en het dus alleen maar oploopt.

20 oktober 2020 om 13:26

Toch grappig dat de mensen die het meeste commentaar hebben op de overheid eigenlijk niet eens goed luisteren naar wat ze communiceren. Maar kijk even naar zondag met Lubach van afgelopen zondag, of is dat ook “de overheid”?

20 oktober 2020 om 13:31

@ruud_az Ik hou van mensen die kritisch zijn, die wat eigenwijs zijn en die buiten de hokjes denken. De enige randvoorwaarde die ik dan stel, is dat men daar de hersens voor heeft ...

20 oktober 2020 om 13:33

@lierse heb je deaflevering dan daarvoor ook gezien?

20 oktober 2020 om 13:36

Jep alle afleveringen. Volgens mij is ook niemand die iets heeft tegen kritische vragen, want die heeft iedereen wel. Dus ook tegen de maatregelen van de Regering. Maar walgelijk zijn die personen die geloven in de fabeltjesfuik. Of zij die denken dat de Elite pedofielen zijn of zij die denken dat de Overheid een regime is dat haar burgers wilt uit moorden. Mensen waarbij de hersens niet ontwikkeld zijn.

20 oktober 2020 om 13:39

Ja, wat heeft die met het overheidsoptreden rond corona te maken?

20 oktober 2020 om 13:41

@ruud_az, jammer dat je nu naar Ajax en andere clubs wijst zonder vervolgens enig bewijs aan te leveren. Wanneer daar dan naar gevraagd wordt praat je er om heen. Als jij niet gelooft dat sommige clubs eerlijk zijn moet je met bewijs komen en niet anderen als meelopers bestempelen. Iedereen heeft volgens mij zijn twijfels bij het beleid en de uitvoering, maar probeer dan in ieder geval niet je onderbuik te laten spreken.

20 oktober 2020 om 13:59

Heb je Zondag met Lubach al gekeken gisteren, Ruudje? Volgens mij ben jij enigszins in een fuik terecht gekomen met je diepgaande research buiten de 'mainstream media' om.

20 oktober 2020 om 15:47

Eh... Willempie: toen Gravenberch corona had, heeft Erik ten Hag gewoon hierover gelogen hoor? Of-ie een fitte selectie had. Heeft-ie zonder knipperen ja op geantwoord.

Kans is dus ook vrij groot dat er dit weekend besmette spelers op het veld hebben gestaan bij AZ

20 oktober 2020 om 12:08

Dat niet moeten kunnen aangezien er dag voor of zelfs in de ochtend van het duel wordt getest

20 oktober 2020 om 12:10

Als ik het goed heb kan je 48 uur voor klachten/een positieve test al besmettelijk zijn, dus de kans is wel aanwezig

20 oktober 2020 om 12:14

Als je vandaag wordt getest zegt dat niets over morgen. Of zelfs over het resultaat van over een uur of 3. En je kunt al besmettelijk zijn voor het wordt geconstateerd.

20 oktober 2020 om 12:15

Ik dacht pas als je daadwerkelijk symtomen had, of misschien ben je fan juist het meest besmettelijk. Damn, Corona is wel ingewikkeld soms

20 oktober 2020 om 12:16

Alsjeblieft zeg, waar haal je in vredesnaam dit vandaan? Stop asjbbb met het nog erger maken dan dat het al is

20 oktober 2020 om 12:20

Het RIVM zegt dat mensen vlak voordat ze klachten krijgen waarschijnlijk al besmettelijk zijn. Ik weet alleen niet of je per se besmettelijk bent als je besmet bent maar geen klachten krijgt.

20 oktober 2020 om 12:28

Heb iets gelezen over die sneltesters, als ze die nauwkeurig kunnen maken dan kan je vlak voor de wedstrijd testen en spelen. Dat zou het meest veilige zijn.

20 oktober 2020 om 12:29

Het is niet zo moeilijk, 0 tot 48 uur voordat je symptomen hebt ben je besmettelijk. Echter is de kans dat je dan iemand besmet niet heel groot (met hoesten en niezen neemt de kans dat je iemand besmet pas echt toe), met je natuurlijk 1,5 meter afstand houdt, als je dat niet doet is het weer een heel ander verhaal. Niet voor niets zegt o.a. het Rivm dat ook, dat de kans dat jij besmet bent door iemand groot is als jij een kwartier lang binnen 1,5 meter van een al besmettelijk iemand bent geweest. Kom jij nu iemand tegen, hou je je aan de maatregelen en wordt diegene morgen ziek en test positief op corona dan is de kans klein dat deze jou heeft kunnen besmetten.

20 oktober 2020 om 12:32

@ Jd026,ja zeker, ook a-symptomatische corona-"patiënten" kunnen het virus overdragen. Immers dragen ze net zulke hoeveelheden virus zij zich als mensen die er ziek van worden. Alleen hoesten of niezen deze mensen niet, dus wat dat betreft is de kans dat ze mensen (verder dan 1,5 meter) besmetten natuurlijk wel kleiner.

20 oktober 2020 om 13:24

Die kans is juist extreem klein door het continue testen. Alleen als een speler net besmet geraakt is, kan een test negatief zijn echter de speler is dan nog niet besmettelijk. Een speler zou dan net in de tijd tussen de laatste test en de wedstrijd besmettelijk moeten worden. Een erg kleine kans dus.

Lijkt me beter als AZ dan dus twee weken in quarantaine gaat ofzo. Het virus had zich blijkbaar al flink verspreid bij de club.

20 oktober 2020 om 12:21

Ik begrijp die roep om overal maar quarantaine toe te passen niet. Wat doet AZ na die 2 weken dan? Nooit meer naar buiten gaan?

20 oktober 2020 om 12:32

Waarom zo drastisch? Juist wel naar buiten gaan, want (indien goed aan de regels gehouden) dan ben je zo goed als corona-vrij als club. Dan hoef je niet telkens spelers/staf te missen en riskeer je ook niet dat je tegenstanders besmet

20 oktober 2020 om 12:34

Je moet even op de website van Rivm de regels lezen over quarantaine, dan begrijp je ook waar de 2 weken vandaan komen. En waarom als men klachtenvrij is, na een bepaalde tijd je uit quarantaine mag komen. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

20 oktober 2020 om 13:42

Xamsix, natuurlijk snap ik wat quarantaine is. Ik heb het over de periode NA quarantaine. Grote kans dat andere medewerkers dan weer besmet worden. Tevens kunnen er herbesmettingen plaatsvinden. Kortom dan kan je over een maand weer in quarantaine en zo door blijven gaan. Is dat nu de oplossing?

20 oktober 2020 om 12:25

Denk ook dat dat het beste zou zijn, is er corona vastgesteld bij een club, hele team en iedereen twee weken in quarantaine.

20 oktober 2020 om 12:56

Dan krijgen we elke week afgelaste wedstrijden die niet meer ingehaald kunnen worden

20 oktober 2020 om 14:03

Lijkt mij beter als iedereen even besmet wordt. En dan 2 weken in quarantaine gaat. Dan ben je als AZ zijnde er vanaf.

Uefa moet er ggewoo rekening mee houden dat dit seizoen aarschijnljjk pas over een jaar is afgelopen. In de kalender daar oom gewoon rekening mee houden en een protocol opstellen. Uitstellen an westrijden moet mogelijk zijn.

Dit nieuws kan wel eens het einde betekenen van de voorrangspositie die het betaald voetbal heeft gekregen. De ‘bubbel’ werkt dus niet en Rutte zal dit aan kunnen grijpen om er voorlopig een streep door te zetten.

20 oktober 2020 om 12:10

Volgens mij is er geen bubble hoor. Spelers leven gewoon hun leven. Zo ver ik denk zijn ze niet afgezonderd van de samenleving.

20 oktober 2020 om 12:13

Precies dat.. voor zo’n verkorte CL eindronde of een EK kan je een bubble hebben, maar ik neem aan dat de spelers dit seizoen ook hun vrouw nog weleens een keer zien. En die zullen vast niet in het huis blijven. Dus het virus komt makkelijk de kleedkamer in

20 oktober 2020 om 12:13

Klopt, maar die bubble was wel de reden waarom het betaald voetbal een uitzonderingspositie kreeg. Werkt dus niet, ondanks alle testen.

20 oktober 2020 om 12:21

Het zou dus mij ook niet verbazen als ze dus de stekker er nu uit gaan trekken (of binnenkort). Dat geldt trouwens niet alleen voor Nederland, voor heel Europa alhoewel we dan weer dat gedoe krijgen met de tv gelden....

20 oktober 2020 om 12:24

Nee, de financiële belangen was de reden dat het door kon gaan en het relatief lage risico, omdat de clubs extreem veel testen. Zijn er al gevallen bekend van personeel van voetbalclubs dat in het ziekenhuis is gekomen? Nee, dus schijnbaar doen ze het dus gewoon nog oke. Besmettingen ga je niet voorkomen, je kunt wel de besmettingen en de besmettingshaard in de gaten houden, waardoor de kans op verspreiding een stuk kleiner is. Nu zie je ook dat deze jongens zonder klachten positief testen en dus uit de samenleving zijn voorlopig. Anders hadden ze gewoon rond blijven lopen met het risico de besmetting te verspreiden.

20 oktober 2020 om 12:35

@Nijogeth, in principe heb je gelijk, maar vergeet niet de maatschappelijke onrust. Laten we de rest van Europa er even buiten houden. Je ziet nu duidelijk veel boosheid in de horeca. Rutte gaat de regels niet binnen een week veranderen, maar de onrust is aan het groeien. Clubs moeten niet failliet raken, maar zeg dat maar aan horecaondernemers... Één grote uitbraak bij een club hoeft nog niet fataal te zijn, maar wat als er meer komen? Alle scenario's liggen nog open inclusief het stoppen van de competitie.

20 oktober 2020 om 12:55

Sorry maar ik kan me niet voorstellen dat er vanuit de maatschappij veel druk zou komen om het betaald voetbal stil te leggen. Hooguit van de groeperingen die zich simpelweg verheven voelen boven alles wat met voetbal te maken heeft. Maar denk dat - ook vanwege het sociale belang - het betaald voetbal niet zo snel meer gestopt wordt. Naast het feit dat we het hier over topsporters hebben die waarschijnlijk sowieso nauwelijks risico lopen. En dat we tot nu toe alleen besmettingen zien bij clubs zelf, waar teams logischerwijs de hele dag samen zijn, samen eten, samen trainen. Hetzelfde als op kantoor. Als we ook besmettingen gaan zien n.a.v. bijvoorbeeld afgelopen weekend bij tegenstanders van AZ of een andere club waar een besmetting uitbreekt, wordt het wellicht een ander verhaal. Maar mag toch hopen dat het kabinet niet zo simpel in hun hoofd is om dan maar meteen het hele voetbal stil te leggen met alle desastreuse gevolgen van dien. Dat is ook gewoon een sector waar duizenden mensen werken.

20 oktober 2020 om 13:04

De bubbel was helemaal geen reden om betaald voetbal door te laten gaan. Het simpele feit dat het betaald voetbal in staat is hoge kosten te maken om continue te testen is reden om het door te laten gaan. Ook is nergens aangetoond dat de besmettingen op de club of op het veld hebben plaats gevonden. Huiselijke kring, of vrienden / familie is veel meer aannemelijk omdat in die settings de regels minder goed gevolgd worden.

20 oktober 2020 om 13:42

@martijnr12, ik kan me nou juist niet voorstellen dat het voetbal zo belangrijk is dat het een uitzonderingspositie krijgt.

20 oktober 2020 om 14:05

Hoezo zou je de stekker eruit trekken als geen één speler klachten of wat dan ook heeft.. Ja, covid kan misschien gevaarlijk zijn voor mensen van 70+ of mensen met onderliggende klachten, maar hé grootste deel heeft nergens last van.. Voetbal kan gewoon doorgaan.

20 oktober 2020 om 14:36

@Kakadu allereerst is het een sector waar honderden, zo niet duizenden mensen werken. Maar daarnaast is het voetbal voor miljoenen Nederlanders een wezenlijk deel van het leven. Wanneer de helft, een derde of zelfs al een kwart van de clubs verdwijnt door corona dan heeft dat op de lange termijn veel mentale gevolgen voor mensen. Buiten het feit dat we in een tijd leven waarin we niet zoveel kunnen en mogen. Om dan iets van vermaak in de vorm van voetbal op tv te helpen zal genoeg mensen door de lastige weken heen helpen. Voor mij persoonlijk is dat allemaal niet zo extreem, maar ik denk echt dat er enorm veel mensen gebaat zijn bij de doorgang van het betaald voetbal.

20 oktober 2020 om 12:31

Die bubbel is er niet. Wil je veilig door (100 % garantie is het niet), moet je alle selecties in een hotel houden en geen contact met de buitenwereld. Zou ik prima vinden, maar dat is makkelijk praten van mijn kant.

20 oktober 2020 om 12:39

Clubs hebben daar ook geen geld voor. Daar ga ik van uit. Zet de hele selectie maar in een hotel tot mei. Dat gaat gewoon niet. In mijn mening is het echt te hopen dat we niet nog meer scenario's gaan krijgen waarin meerdere besmettingen binnen een spelersgroep zijn. Één, twee, zijn nog ok, maar wat er nu in Alkmaar gebeurt is hoogstwaarschijnlijk zorgelijk. Niet voor niets weten we nu niet eens over hoeveel nieuwe gevallen het gaat...

20 oktober 2020 om 12:58

Aan de andere kant is dit toch juist heel beheersbaar? Mensen die recent tegen AZ hebben gespeeld weten dat ze moeten opletten. Bij AZ weten ze dat dit nog wel even zo door kan gaan. Bovendien worden die gasten iedere dag getest. Het grote probleem in de samenleving is dat verspreidingen niet gestopt kunnen worden, doordat bron en contactonderzoek zo moeilijk is. Het allerallerallermakkelijkste bron en contactonderzoek zit in de voetballerij, aangezien het daar simpelweg gaat om spelers van hetzelfde team. Daarnaast gaat het om jongens die - als het goed is - naast trainen en spelen hun sociale leven zoveel mogelijk beperken. En het zijn jongens voor wie het virus helemaal niet gevaarlijk is gezien hun leeftijd en fitheid. Als ze om dit soort mini uitbraken het hele betaald voetbal een ravijn in jagen dan is dat een politiek besluit, geen besluit vanwege de volksgezondheid

Het feit dat men niet wil zeggen om hoeveel mensen het gaat geeft mij het gevoel dat het niet om één speler gaat. Ik denk dat de wedstrijd in Italië niet door zal gaan.

20 oktober 2020 om 12:13

Dan zou AZ geen 13 spelers over moeten hebben. Anders is de kans groot dat er gespeeld wordt. Dat is iig de richtlijn.

20 oktober 2020 om 12:17

De vraag is wel of de GGD gaat ingrijpen. UEFA heeft duidelijke richtlijnen, die noem je ook terecht, maar het zou me niet verbazen als de overheid dus nu gaat ingrijpen. Als ze de hele selectie dwingen om quarantaine te gaan dan is er donderdag dus geen voetbal.

Wat een grote puinhoop daar. Nog even en het voetbal wordt weer compleet stil gelegd. Zou fijn zijn als iedereen zich gewoon eens aan de regels houdt. Anders kunnen we het voetbal / Europees voetbal ook wel vergeten. En dan komt de top pas echt in de problemen.

20 oktober 2020 om 12:28

Die corona gaat nu toch ook al een razende? Misschien wonen spelers thuis, gaat het broertje of zusje gewoon naar school, loopt het daarop, dan weer naar de club en je bent er. Ook gehoord in omgeving, kinderen lopen het op school op, je kan er zelf om denk en toch is het raak. Vind het heel rare dat middelbare scholen en hoger onderwijs nog steeds open zijn.

20 oktober 2020 om 12:42

Er zijn al berichten dat men de scholen voor twee weken wil sluiten. Dat gaat tenslotte ook wel gebeuren. Het aantal besmettingen moet echt naar beneden anders krijgen we zeer grote problemen in de ziekenhuizen.

20 oktober 2020 om 12:49

Idie scholen dicht had vorige week al gemoeten. Vind dat toch een gebrek aan doortastendheid. Het is allemaal te vrijblijvend.

20 oktober 2020 om 12:54

Daar ben ik mee eens, maar het kabinet wil niet weer het hele land op slot doen. Daar zijn financiële maar ook andere redenen voor. Denk aan onze mentale weerbaarheid. In mijn mening krijgen we nu hoe dan ook ontzettend veel klappen. Niet alleen financieel, maar ook mentaal. Ons leven staat compleet op de kop.

20 oktober 2020 om 13:07

Ik vind het zo bizar kortzichtig om scholen te sluiten, 'want er zijn besmettingen'. 1) naar school gaan is belangrijk voor kinderen en jongeren. Een heel jaar thuis leren is absoluut niet gezond. 2) alle kinderen thuis levert genoeg ouders ook problemen op, want niet iedereen kan zomaar thuis werken. 3) volgens mij is er heel veel heisa omdat er op de helft van de middelbare scholen minstens 1 besmetting zou zijn. Dat is nog altijd veel minder dan wat je zou verwachten als het virus zich daadwerkelijk zo makkelijk zou verspreiden onder die honderden of soms duizenden scholieren op 1 school. Dat geeft maar aan hoe relatief veilig scholen eigenlijk zijn. 4) de roep om scholen te sluiten is puur ingegeven door de angst van docenten en de angst van ouders. Net zoals eerder dit jaar, toen het wetenschappelijke bewijs ook vertelde dat scholen prima open konden blijven. En het klinkt misschien hard, maar hoe groot zou de kans zijn dat leerkrachten zouden pleiten voor het sluiten van scholen als ze niet doorbetaald zouden krijgen? Hoe prima zouden horecaondernemers het vinden om nu te sluiten - want veiligheid voor alles - als ze gewoon alles doorbetaald zouden krijgen en niet op de rand van failissement zouden worden gebracht. Mensen laten zich zo snel leiden door angst, 'want ik ken iemands wiens kind besmet is geraakt'. Dat die andere duizend kinderen op de school hartstikke veilig zijn, doet er dan niet toe. Dat vind ik af en toe zo bizar aan deze periode: rondom scholen wijken we af van het rationele en gaan we af op het gevoel, maar als het dan om ons wekelijkse biertje bij de kroeg gaat dan moet de overheid niet alles over een kam scheren maar afgaan op het rationele, want er vinden niet zoveel besmettingen plaats in de horeca. Waan van de dag.

20 oktober 2020 om 13:13

Martijn, dat is dus het probleem. Het kabinet denkt ook aan onze mentale gezondheid, zeker die van kinderen. Het is alleen een zeer groot probleem als we straks eventueel bij een situatie komen dat er geen reguliere zorg meer mogelijk is. Wat ik begrijp is dat men in bepaalde ziekenhuizen in de randstad nu zelfs chemokuren moeten uitstellen. Als de situatie zo erg dreigt gaat worden dan zullen ook de scholen weer (tijdelijk) dicht moeten.

20 oktober 2020 om 13:41

Maar dan is de vraag hoe groot de bijdrage van kinderen is in dat verhaal. Want die kinderen komen - enorme uitzonderingen daargelaten - niet op de ic. Waarschijnlijk komen hun ouders zelfs niet op de ic. De mensen die op de ic komen zijn in de regel ouderen of mensen met overgewicht, of mensen met andere kwetsbaarheden. Als we kunnen vaststellen dat de besmettingen op scholen er dusdanig aan bijdragen dat die ic cijfers oplopen, is het sluiten van de scholen te rechtvaardigen. Als we bij volledig openstellen van de scholen een toename van een procent of minder zien bij wijze van op de ic en in het ziekenhuis, dan slaat het rationeel gezien nergens op zon groot besluit te nemen als het sluiten van de scholen. Zelfde met het betaald voetbal. Als met het openstellen van het betaald voetbal (zonder publiek) er 1 persoon uiteindelijk overlijdt aan corona, dan is dan supervervelend, maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de schade op de lange termijn van het preventief sluiten van het betaald voetbal. En dat is mijn punt ook in het onderwijs: tot nu toe wijst al het wetenschappelijke bewijs er - voor zover ik hier werkelijk over kan meepraten - erop dat scholen niet enorme besmettingshaarden zijn. Dan moet je ze dus open laten. Eenzelfde redenatie zou je ook kunnen loslaten op de horeca: wegen de besmettingen op tegen de gevolgen die het sluiten van de horeca met zich meebrengt? In Scandinavie laten ze volgens mij de horeca juist langer open, zodat mensen daar gecontroleerd borrelen in plaats van te dicht op elkaar thuis. Dat zijn allemaal keuzes die je kunt maken, maar het gaat er mij om dat ze rationeel worden genomen. De voetbalsector aanpakken is supermakkelijk, omdat je daarmee een politiek signaal afgeeft. Maar het slaat nergens op. Het onderwijs aanpakken is supermakkelijk, omdat je dan mensen geruststelt. Maar op basis van de wetenschap slaat het vooralsnog ook nergens op.

20 oktober 2020 om 13:46

Eens met 007, het leven staat op zijn kop geldt voor ons allemaal. Mis ook de vrijheid. Martijn, kan je goed volgen alleen denk ik dat het optelsom is van plekken waar mensen bij elkaar komen. Hoor vanochtend op de radio dat de zorg al in de problemen zitten, spoedhulpen die het niet aankunnnen, ambulances die weggestuurd worden. En er moet nog van alles komen, gaat toch om de zorg die het niet aankan. Daarom al die plekken sluiten, dus niet met zijn alle zingen in de kerk, dan de effe de kroeg in om daarna weer in de schoolbanken te gaan zitten. Zie het allemaal economie, geetelijk welzijn maar je kan die zorg niet laten overkoken. Als ik dan verhalen hoor van vrienden van me met kinderen en de besmettingen op scholen (grote stad) dan denk ik, je kan niet anders. Hadden gisteren al dichtgemoeten. Middelbare scholen dan, lagere kan wel denk ik.

20 oktober 2020 om 14:37

@007, nou ja die berichten komen van het redteam. Als het aan hun had gelegen was Nederland al in complete lockdown, ze schreeuwen al een halfjaar om strengere maatregelen dan de maatregelen die gelden dus ik maak me daar niet zo druk om. Moet je voor de grap dat lijstje eens bekijken van 12 oktober. Oa max capaciteit ov 25 procent, winkels dicht behalve essentiele, geen visite toegestaan.

20 oktober 2020 om 14:43

@willem ik snap wat je bedoelt, maar je denkt dus dat lagere scholen wel open kunnen blijven. Waarom is een kind van 11 dan wel veilig in groep 8 maar een kind van 12 niet op de middelbare school? En natuurlijk is het een optelsom. Dat is ook helemaal niet mijn punt. Het gaat om de proportionaliteit. Iedereen werkt thuis want dan daalt het aantal besmettingen drastisch. Logisch besluit. Geen grote evenementen want dan daalt het aantal besmettingen drastisch. Logisch besluit. Maar in hoeverre wegen de gevolgen van het sluiten van de horeca op tegen de dalingen van besmettingen? Dat is al lastiger. En zo kan je in het geheel ook kijken: weegt de overname van de zorg door corona op tegen al die normale behandelingen die worden uitgesteld? Waardoor je over enkele jaren wellicht onnodig veel sterfgevallen krijgt. Ik snap dat het kabinet constant dergelijke afwegingen moeten maken. Maar in nederland wordt geregeld lichtzinnig gedaan over de sluiting van het onderwijs. Zo van, ach de docenten krijgen doorbetaald, de kinderen zitten veilig thuis en thats it. Maar het sluiten van die sector heeft ook grote gevolgen. Vooral voor die kinderen. Maar ook voor bedrijven die actief zijn op scholen en nu misschien failliet gaan. En als de wetenschappelijke bewijzen daar zijn dat het besluit goed in verhouding staat tot wat het oplevert, prima. Maar ik vraag me af of dat zo is (net als voor het voetbal bijvoorbeeld).

20 oktober 2020 om 14:55

@martijnr, ik ben fel tegen het dichtgooien van welke school dan ook maar ik zou de gedachte achter het onderscheid wel snappen. Ik zie dat je zelf in een dorp woont maar hier in de randstad gaan veel meer middelbare scholieren dan basisscholieren met het openbaar vervoer. In dorpen zal er wel meer gefietst worden aangezien ov verbindingen er veel minder zijn. Maar middelbaar zorgt voor veel meer reisbewegingen en aangezien het kabinet constant over reisbewegingen praat...

20 oktober 2020 om 12:59

En dan, je houdt je aan de regels, maar dat roeit corona niet uit. De verspreidingssnelheid neemt af, maatregelen worden versoepeld, vervolgens neemt de verspreidingssnelheid weer toe en krijgen we weer hetzelfde.

20 oktober 2020 om 13:08

En dat is dus precies het probleem. Het kabinet zit in een flinke spagaat. Als je het virus echt wilt uitroeien zou je flink wat weken echt alles op slot moeten doen. Iedereen moet dan thuis zitten. Dat kan dus niet omdat de economie zal instorten en mensen gek worden. Het virus zal hoe dan ook actueel blijven tot er enigszins een vaccin is, maar ook dan zullen er mensen heus nog besmet raken. Vergeet niet dat het virus ook nog kan muteren, iets wat misschien nu al is gebeurt. Dat weten wij als gewone burger niet. De situatie is hoe dan ook nu zo dat we amper tot geen grip hebben op de Corona en dat maakt alles ontzettend onzeker. Met een eventueel vaccin zouden we verder komen, maar zo ver is het nog lang niet.

20 oktober 2020 om 14:04

Je kan het virus sowieso niet uitroeien. Het is namelijk een luchtwegvirus net zoals influenza. Deze zijn actief in de wintermaanden en kunnen inderdaad muteren. Daarom is de griep soms zwaarder en soms mild zoals dit jaar. Coronavirussen muteren veel minder maar ja stel voor dat het muteert dan heeft het vaccin dat ze nu aan het maken zijn geen zin meer. Bovendien is ook bekend dat het griepvaccin zo'n 20-30% invloed heeft. Alle beetjes helpen maar een vaccin hoeft niet per se het probleem op te lossen. Je krijgt misschien nog een lange wintergolf nu maar daarna zal het grootste gedeelte voorbij zijn. Ook zonder vaccin.

Ze hadden afgelopen weekend gewoon niet moeten spelen! Waarschijnlijk hebben er spelers op het veld gestaan en die zijn allemaal in nauw contact gekomen met spelers van VVV Venlo, ben benieuwd wat de test uitslagen van VVV Venlo zijn, als er daar ook ineens vele besmettingen zijn hoop ik dat dit een les is voor alle voetbalclubs, meerdere besmettingen = niet spelen en in quarantaine. Ik snap het belang van het doorgaan van een wedstrijd maar gezondheid blijft op één staan...

Dan zijn er toch mensen bij AZ die niet in een soort van bubbel leven. Misschien gewoon de wedstrijd door laten gaan, maar alleen met spelers die negatief zijn getest. Als het afgelast wordt dan riskeer je een puinhoop in de kalender.

20 oktober 2020 om 12:47

Tja wat voor bubbel zou dat dan moeten zijn? Je kinderen ook niet meer zien?

20 oktober 2020 om 13:06

Of gewoon met vrouw en kinderen?

20 oktober 2020 om 13:45

En vrouw en kinderen mogen dan niet meer werken of naar school gaan? Hoe realistisch is dat? Het is onmogelijk om in een bubbel te leven als je gewoon nog een gezinsleden hebt die ook in de maatschappij mee willen doen.

wat een stelletje nare reacties lees ik hier zeg! leedvermaak? wees nu eens reëel: het is toch gewoon erg dat er zoveel mensen binnen een club besmet zijn? Dat AZ overlegt met de verschillende bonden, vind ik niet meer dan logisch. Zij kunnen nu niet hun sterkste elftal opstellen in de verschillende competities. Beterschap gewenst voor de spelers die ziek zijn geworden. Een ajacied.

20 oktober 2020 om 12:17

Bij Napoli waren of zijn toch ook tig positief getesten/besmettingen?

20 oktober 2020 om 12:29

Tig? Napoli had er 2.

Balen voor AZ, maar aangezien ze de eerste wedstrijd tegen Utrecht liever niet speelden lopen ze al een wedstrijd achter. Bij Eredivisiewedstrijden gaat het dus een probleem worden om twee inhaalwedstrijden te spelen, dus hopelijk gaat het niet zo ver komen. Dan maar met een B selectie verder gaan.

Gewoon spelen met wat erover is. Het is niet anders en het zal voorlopig niet anders worden ook. Veel clubs zullen aan de beurt komen dus per saldo zal iedereen er last van hebben

Geloof best dat AZ er als club alles aan gedaan heeft om het te voorkomen. Zou daarom goed zijn om duidelijk te krijgen hoe dit heeft kunnen gebeuren zodat andere clubs en ik denk vooral de spelers hier van kunnen leren. Het zal waarschijnlijk toch draaien om wat spelers prive doen.

Iedereen heeft last van de restricties die van toepassing zijn. napoli zelf heeft een 0-3 nederlaag aan de broek hangen, voor een niet gespeelde wedstrijd tegen Juve. Het hoort er nu bij en het is pech, maar of je stelt de spelers op die je tot beschikking hebt, of indien minder dan 8, neem je een 3-0 verlies. Helaas is dit de huidige waarheid met Covid blessures/regelgeving.

Balen zeg, tja een kwestie van tijd voordat dit bij heel veel andere clubs het geval is. Ik hoor het tov de eerste golf nu zelf ook vaker in mijn omgeving van vrienden, familie en collega’s. Dat kan ook niet anders met de scholen gewoon open. Is niet tegen te houden. De Uefa en Knvb zouden er goed aan doen hier qua evt. verzetten open en soepel mee om te gaan. Zo voorkom je dat er schaamte ontstaat of dusdanige sportieve en financiële belangen gaan spelen dat clubs dingen achter gaan houden.

We staan nog maar aan het begin van dit virus, wacht maar eens af wat de wintermaanden gaat brengen.tot dus ver zijn we net zo ver als begin Maart, er is nog geen vaccinatie mogelijk en iedereen die zich heeft laten testen denkt opeens immuun te zijn ofzo.pas na een het uitbrengen van een werkend vaccin gaat dit weer langzaam over en geloof mij dat is er pas volgend jaar rond de zomer, ik werk in die branche en er is nog echt heel weinig te melden.

20 oktober 2020 om 14:09

Ik verwacht een iets sterker winterseizoen dan gewoonlijk maar in April/mei staan we hoe dan ook weer dichtbij de 0. Simpelweg omdat het een seizoensvirus is en dus ook weer natuurlijk zal verdwijnen. Een vaccinatie zou alleen helpen als het virus niet muteert. Nu muteren coronavirussen niet zo snel maar zou toch ironisch zijn om alles op alles te zetten voor dit virus terwijl het toch muteert. Een vaccin gaat het probleem niet oplossen.

NOS.nl meldt dat het waarschijnlijk over acht spelers gaat. Als dit waar is ga ik er van uit dat er donderdag geen wedstrijd in Italië zal plaatsvinden. Lijkt me dat de Italianen de wedstrijd ook niet zullen willen laten doorgaan.

Klaar. Streep door de wedstrijd. En bij voorkeur ook door het complete Europese seizoen. Reizen naar het buitenland om een contactsport uit te voeren is ridicuul.

20 oktober 2020 om 13:08

Het complete Europese voetbalseizoen stilleggen voor een virus dat voor 99.9% van alle voetballers en staffleden geen serieuze bedreiging vormt vind je zeker niet ridicuul?

20 oktober 2020 om 13:12

Klopt.

20 oktober 2020 om 13:18

@Davilla_7 , aangezien de voetballers en stafleden ook gewoon contact maken met andere mensen zou een eventuele annuleren van het Europese seizoen best een optie kunnen gaan worden. Dit virus treft iedereen en ook jonge en gezonde mensen kunnen er heel ziek van worden. Gemiddeld misschien minder, maar we dienen wel rekening met iedereen te houden, niet?

20 oktober 2020 om 13:30

Precies dat. Daar komt bij dat ik verwacht dat er ook in de nationale competities wedstrijden geannuleerd gaan worden. De bonden zullen de doordeweekse speeldagen nodig hebben om de competities af te ronden ronden.

20 oktober 2020 om 13:38

@007 Het virus is nu ruim acht maanden onder ons en inmiddels kunnen we op basis van alle beschikbare data een goede inschatting maken van de ernst van het virus. Dat jonge en gezonde mensen er heel ziek van kunnen worden is feitelijk juist, maar de kans dat dit gebeurt is ontzettend klein - niet anders dan bij griep. Ik ben het er mee eens dat we rekening moeten houden met iedereen en dus ook met de mensen die wél binnen de risicogroepen vallen, maar een gevolg van rekening houden met iedereen is dat je ook dient te kijken naar de proportionaliteit van de maatregelen om ervoor te zorgen dat de maatregelen zelf niet onevenredig veel leed veroorzaken. Het volledig stilleggen van het Europese voetbalseizoen, waar Pendri voor pleit, vind ik in dat kader een erg zware maatregel en voordat je daarom schreeuwt hoop ik dat je je realiseert wat voor enorme gevolgen dit kan hebben voor clubs.

20 oktober 2020 om 13:58

Ik ben me wel degelijk bewust van de gevolgen voor de clubs. Ik vind de gevolgen volstrekt aanvaardbaar. Minder Europees voetbal betekent vooral veel minder inkomsten (niet alleen prijzengeld en ticketverkoop, maar ook van sponsors). So be it: bezuinigen ten behoeve van de gezondheid. Per saldo komt dat erop neer dat er 1 van de clubs om gaat vallen (zonde, maar de klappen in andere bedrijfstakken zijn soms veel zwaarder) en dat de rest van de clubs uiteindelijk minder geld heeft de komende jaren voor salarissen en transfersommen (bedragen die sowieso wat aan de hoge kant zijn, maar dat is marktwerking) @ Davilla_7: Aanvulling: maar ik snap je wel hoor, ik kan me goed voorstellen dat je er zo instaat. En waarschijnlijk is jouw gedachte genuanceerder dan de mijne.

Het NHD noemt onder anderen Myron Boadu en Ferdy Druijf .naar verluidt geldt hetzelfde voor het Noorse talent Hakon Evjen. Ook hij trainde dinsdagochtend niet mee bij AZ. Verder lijken ook Jordy Clasie en Timo Letschert het treffen in de Europa League van donderdagavond te missen.

Goed dat er vanuit italie ook aangedrongen wordt op verplaatsing, dat zal az helpen in het gesprek met de uefa. Wel bijzonder dat er zoveel zijn hoor, dan is er toch iets niet helemaal goed gegaan met testen of voorzorgsmaatregelen lijkt me.

Vindt iedereen toch niet gek? in het voetbal wordt alles gedaan wat niet mag. Na een doelpunt worden spelers besprongen, worden handen geschud, spelers omhelst wordt er in gezichten gehijgd kortom alles wat afgeraden wordt en zowel bij de profs als bij de amateurs en jeugd. Volsta met een box maar dat is teveel gevraagd schijnbaar en kom niet aanzetten met emoties want dan mag Tanane ook mafkees zeggen

20 oktober 2020 om 14:06

Wakker worden Frits. Spelers worden getest. Als blijkt dat ze positief getest zijn, doen ze niet mee, en die negatief testen wel, dus een knuffel, box en hand schudden is dan niet gevaarlijk.

Weet iemand wat de protocollen binnen de Uefa zijn voor het al dan niet door laten gaan van een wedstrijd in deze coronaperiode? Napoli werd onlangs nog door de Italiaanse bond/serie A een reglementaire 3-0 nederlaag toegekend omdat men niet tegen Juventus wilde spelen terwijl er wel het minimale aantal spelers opgetrommeld kon worden. Geldt er bij de Champions League en Europa League eenzelfde regel of is men daar wat milder en is het verplaatsen van de wedstrijd een reële optie als er een X-aantal coronabesmettingen binnen een club is, ongeacht het aantal resterende gezonde spelers?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren