Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ook techniektrainer Vanenburg vertrekt: ‘Ajax is de verkeerde weg ingeslagen’

Laatste update:

In navolging van Michael Reiziger (assistent-trainer), Saïd Ouaali (hoofd jeugdopleiding) en Henk Veldmate (hoofdscout), vertrekt ook Gerald Vanenburg bij Ajax. De 59-jarige Vanenburg stopt als individueel trainer bij de Amsterdammers. Hij weigert na te trappen, maar wil wel benadrukken dat Ajax de verkeerde weg is ingeslagen. “Het is op dit moment vooral data en kracht.”

"Ik heb inderdaad aangegeven dat ik over een maand stop”, zegt de techniektrainer van de jeugdopleiding tegenover De Telegraaf. "Er is in de voetballerij in het algemeen en bij Ajax in het bijzonder veel veranderd. En naar mijn mening moet je je goed voelen bij hetgeen je doet. En ik voel me er niet meer prettig bij.” Vanenburg weigert na te trappen, maar is wel van mening dat Ajax 'de verkeerde weg is ingeslagen'.

"Het is op dit moment vooral data en kracht. Dat is niet hoe ik als individueel trainer wil werken. Ik ben als voetballer opgevoed en opgeleid op straat. Ik vind dat het voetbal altijd centraal moet staan, maar dat is helaas niet meer zo.” De oud-speler van onder meer Ajax, PSV en Oranje heeft besloten de eer aan zichzelf te houden. “Ik vind het belangrijk om spelers op voetbalgebied beter te maken en weet dat ik dat kan. Maar ik wil dat wel op mijn manier doen: vanuit de praktijk en niet vanuit theorieboekjes.”

Winston Bogarde, die afgelopen zomer na zeven jaar dienst door Ajax aan de kant werd gezet, zei maandagavond in een uitzending van Rondo teleurgesteld te zijn in de huidige gang van zaken bij Ajax. "Het dna van Ajax wordt steeds meer uit de club gehaald. Bij het eerste elftal mis ik vastigheden waarop spelers kunnen terugvallen als het slecht gaat.”

Vanenburg kan zich in de woorden van Bogarde vinden. "Ik denk in elk geval dat Ajax altijd vanuit zijn eigen kracht moet opleiden en spelen. En tactiek is niet het belangrijkste. Voetbal is dat. Techniek in alles trainen. Daar zit al de basis in van tactiek en niet andersom. Volgens mij moet je vooral trainen en op het veld staan om beter te worden. Dat vind ik vooral belangrijk.”

Met het vertrek van Vanenburg houdt de leegloop bij Ajax aan. Veldmate vertrekt komende zomer na zeven jaar als hoofdscout bij de Amsterdammers. Hij was onder meer verantwoordelijk voor het aantrekken van Antony, Edson Álvarez, Nicolás Tagliafico en Lisandro Martínez. Ouaali liet eerder deze maand bovendien weten zijn aflopende contract als hoofd jeugdopleiding niet te willen verlengen. Eerder nam de club in goed overleg al afscheid van technisch manager Gerry Hamstra.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat een puinhoop is het toch bij Ajax zeg.
Mensen die jarenlang in dienst zijn worden zonder pardon weggestuurd. Van archivaris tot trainer.

25 april 2023 om 11:02

Wat doet een 84 jarige archivaris in hemelsnaam nog bij de club?

25 april 2023 om 11:04

Archiveren gok ik

25 april 2023 om 11:07

Dat heet een stukje menselijkheid en dat is wat de sfeer binnen een club mooi kan maken en een warm en leuk werkklimaat kan creeren. Niet alles hoeft een koude bedoeling te zijn

25 april 2023 om 11:12

Ajax is beursgenoteerd bedrijf, niet de plaatselijke sv waar de barman ook de voorzitter is. Mooi dat die man op z’n 84e nog bij de club werkt maar door herindeling is hij zijn baan kwijt. Dat gebeurt nu eenmaal.

Daarnaast voetbal evolueert nou eenmaal. Al dat gezeik van oude trainers die tegen data zijn (je ziet ze bij Feyenoord ook). Meten is weten en als je daar niet mee kan werken dan houdt het op.

25 april 2023 om 11:14

Ook in een beursgenoteerd bedrijf kan er plek zijn voor warmte. Alsof Vd Sar zo goed functioneerd. Leeftijd zegt niet altijd iets. Misschien voerde die 83 jarige man zijn functie wel met veel passie en expertise uit. Naar verluidt was hij iig nog erg scherp en goed bij kennis

25 april 2023 om 11:26

Over een Bogarde kan ik het eens zijn, maar er gaan ook weldegelijk geluiden dat Bogarde bepaald gedrag liet zien, waardoor zijn positie (zeker in het licht van Overmars) onmogelijk was te handhaven. Wat ik dan weer vreemd vind is dat er hier mensen zijn die vallen over het feit dat Ajax niet daadkrachtig genoeg is en van de andere kant klagen als Ajax daadkrachtig is. Oftewel er zijn hier mensen, die altijd wel een reden vinden om Ajax af te kraken. Beetje zwak. Wat betreft de Archivaris, ik was niet bij het gesprek dus ik kan daar geen oordeel over vellen. v.d.sar laat vaak zat blijken dat hij communicatief niet vaardig is. Dus de manier waarop de boodschap is gebracht is wellicht niet goed, maar dat je iemand van 84 met pensioen stuurt lijkt me vrij normaal. Dat heeft niets met al dan niet menselijk te maken. In de meeste organisaties is dat de normale gang van zaken, waarom zou het bij Ajax plots onmenselijk zijn?
Dat een persoon als Vanenburg weggaat vind ik weldegelijk kwalijk. Ik geloof heilig dat data je vooruit kan helpen en dat dat zeer zeker ondersteunend kan werken, maar data houdt nooit voldoende rekening met het subjectieve of de variabele om data als leidend te gebruiken in een sport als voetbal.

25 april 2023 om 11:33

Hou toch op, je lult Driessen gewoon na die het heerlijk vindt om te stoken bij Ajax.
De man zal echt wel fatsoenlijk zijn behandelt maar de tijd is op voor hem. Geef Ajax groot gelijk, we zijn gene filantropische instelling die bejaard Nederland aan het werk moet houden.

25 april 2023 om 11:40

Het zijn niet alleen bejaarden die weggaan. Bogarde is eruit gegooid, Vanenburg stapt op, Veldmate stapt op. Dan gaat er toch iets niet goed binnen je organisatie. De echte Ajax mensen die het hart van de club zijn herkennen Ajax niet meer. Dat lijkt me geen positieve ontwikkeling

25 april 2023 om 11:47



Vanenburg is toch geen 84 :-) Als ik Ajax was dan is het nu tijd voor schoon schip. Van der Sar een mooi afscheid gunnen en Robert Eenhoorn binnen halen als directeur. Daarnaast haal je een nieuwe trainer, Peter Bosz of een internationale naam maar je moet nu gelijk vol inzetten op volgend seizoen. Rotte appels zijn ook vast wel bekend binnen de selectie die lozen zodat er meer teamspirit ontstaat. Daarnaast spelers waar weinig groei in zit en het niveau zeker niet aan kunnen lozen, Sanchez, Grillitsch, Luca, etc. Verdedigers erbij (mickey van de Ven wellicht met zijn snelheid een echt wapen als LCV) en en een middenvelder erbij met wat pit en agressie (neem aan dat Alvarez vertrekt). Daarnaast Reijnders voor de concurrentie aantrekken.

25 april 2023 om 11:52

@geitje_7 tuurlijk is het niet zo. Maar het zegt toch genoeg dat vele Ajax-prominenten nu roepen dat het niet des Ajax is wat er gebeurd.
Die man zat niemand in de weg. Deed gewoon zijn werk. Overleg dan te minste. Ik kan het mij niet voorstellen dat de beste man, die archivist zoveel betaald zou krijgen.

25 april 2023 om 11:59

@xajacfa

Eenhoorn zou eerder naar Feyenoord verkassen, dan naar Amsterdam, gok ik zo met enige kennis.

25 april 2023 om 12:12

Xajafc

"maar je moet nu gelijk vol inzetten op volgend seizoen."

Waarom??!!! Waarom kampipen worden als je lekker volgend seizoen weer een tussenjaar in kan plannen met Heitinga....

Heerlijk man nog een seizoen slecht voetbal, waarde van spelers nog minder, nog minder aantrekkingskracht als club op buitenlandse spelers en lekker strijden om plek 4.

Visie van vd Sar is gewoon topclubwaardig.

25 april 2023 om 12:49

Kan wel zijn maar als het resultaat lijdt onder het zg moderniseren, dan doen ze toch iets niet goed,

25 april 2023 om 13:02

Misschien deed die 80 jarige archivaris 1.5 jaar over hetzelfde werk wat een 20 jarige in een maand deed? Misschien had die 80 jarige geen zin om met nieuwe systemen te leren maar deed ie het nog steeds het liefst met pen en papier? Misschien kon/wilde hij niet met nieuwe technologische dingen overweg? Misschien zag hij slechter en slechter en deed ie t niet goed genoeg? Het is zo makkelijk azijnzeiken op de directie zonder te weten hoe de vork in elkaar steekt

25 april 2023 om 13:04

Wat betreft vanenburg en ouali: wat hebben die de jeugd geleerd qua techniek dan als je ziet wat er door is gekomen? Alleen maar middelmatige voetballers zonder technische kwaliteiten. Wat mij betreft misdchien wel terecht weggestuurd dus. Vanenburg met zijn piepstemmetje… vind ik ook geen echte Ajacied overigens wordt eerder geassocieerd met psv

25 april 2023 om 13:05

de hoofdaandeelhouder is nog steeds gewoon de vereniging Ajax

25 april 2023 om 13:11

@onder ander Geitje en Scorpion:
Ajax is een bedrijf, beursgenoteerd zelfs. Maar als voetbalclub begonnen tussen de mensen en door de mensen. Dat is een stuk van je identiteit. Ook de mensen met een erebaan zijn belangrijk. Stewards zijn vaak ook vrijwilligers, die doen dat werk niet bij een commercieel bedrijf maar 'hun club'. Ga je die identiteit weghalen krijgen supporters en vrijwilligers ook minder gevoel bij je. Het is dus absoluut belangrijk, ook als beursgenoteerd bedrijf, je maatschappelijke karakter te beschermen en uit te dragen. Daarnaast is het jammer om te zien dat het zich meer als bedrijf wil profileren, mijn inziens is een voetbalclub daar niet voor. Wij zijn geen inkomsten bron voor kaartjes en merchandise, maar de hart van je club. Blijkbaar ziet Vd Sar dat anders.

25 april 2023 om 13:20

@xajacfa

Robert Eenhoorn is de man die bij AZ statistiek en data heeft geïntroduceerd. Precies datgene waarover Vanenburg nu klaagt.

Vanenburg begon in 2020. Toen kwam Corona en lagen de jeugdtrainingen stil. Hij ging o.a aan de slag met Ithattarren. En nu is hij ermee gestopt omdat hij de invloed van data te groot vind worden bij Ajax.

25 april 2023 om 13:31

Moet je iemand van 83 nu opeens nog bij het oud vuil zetten? Ondanks sommige tegenargumenten. Die laat je heel als beschaafde club. Maar onder van der Sar is Ajax zo langzamerhand afgegleden naar een obscuur clubje data analisten - Heitinga is er ook gek op, nou dat kunnen we wekelijks zien - een hockeyhoofd en een Libelle clubje dat toekijkt op inclusie en diversiteit. In dat laatste kader zou je trouwens juist wel die oude bejaarde aan moeten houden;-)))

25 april 2023 om 13:35

Je moet dat over data niet te letterlijk nemen. Waarschijnlijk hebben ze tegen Vanenburg gezegd: prima dat je ze voetbaltechnische dingen bijleerd maar we willen dat je dat allemaal vast gaat leggen in ons scoutingssysteem. Dus schrijf per spreler elke maand een worddocumentje zodat we de vorderingen kunnen bijhouden. En stel dat je weggaat hebben we alsnog de data. Maar daar heeft vanrnburg natuurlijk geen zin in die staat liever op de golfbaan, lekker chillen met een paar chickies hier en daar. Voetballers zijn dom en vooral lui, vergeet dat niet

25 april 2023 om 13:50

Nee, Ajax is de enige beursgenoteerde voetbalclub van Nederland, maar speelt volgend jaar wel lekker conference league, met zijn zakelijke instelling. Intussen wordt die andere club, die niet naar een megalomaan stadion is gegaan en nog steeds een volkse, warme aard heeft, dit seizoen keihard kampioen.

25 april 2023 om 15:33

Conference league is ook wel een keer leuk. Kom je nog eens ergens en de ben je direct af van "supporters" waar je niks aan hebt. Klagen dat ze niet naar de CL kunnen maar als ze vervolgens voor 12 euro naar de graafschap thuis kunnen zie je ze niet. Weer een heerlijk europees seizoen met fans die de club steunen ipv mensen die erbij zijn puur om op social media te zetten dat ze bij Ajax in de CL waren.

25 april 2023 om 18:02

Vanenburg is wel degelijk een echte Ajaxied.
Hij is zijn cariere begonnen bij Ajax en heeft daar een paar jaar in het eerste gespeeld.
Was een zeer begaafde voetballer met enorm veel techniek.
Het is doodzonde dat deze man nu ook weg gaat bij Ajax.
En wat een lullige uitspraak over een piepstem Mrboity
Het wordt toch echt tijd dat Ajax weer terug gaat naar de theorie van Johan Cruijff en juist veel Ajax gehalte in de technische staf heeft .
Wim Jonk, Dennis Bergkamp en bijvoorbeeld Bogarde weer terug.
Van de Sar moet hier echt wat aan gaan doen en anders zelf weg gaan ondanks de ook vele goede dingen die hij heeft gedaan voor Ajax (laten we dat niet vergeten.
Ajax moet heel snel weer Ajax worden.
Hoe het nu gaat en wat er allemaal gebeurt is te triest voor woorden.
Je begint je als supporter te schamen voor je cluppie

25 april 2023 om 19:14

Vanenburg is ook nog een zwaar ondergewaardeerde speler geweest. Bizarre skills had deze man. Ook nog eens een fijne vent die zijn kennis en ervaring goed kan overbrengen. Echt een aderlating hoor dat hij vertrekt. Heb hem 5 keer hoger zitten dan Edwin.

25 april 2023 om 22:24

@geitje

Alsof de term "beursgenoteerd bedrijf" impliceert dat alles op integere en competente wijze verloopt, haha.

On-topic: Sinds vd Sar bij Ajax zit, is de club een begraafplaats voor competente, integere en onbaatzuchtige vaklieden.

25 april 2023 om 22:53

Ok MrBoity dus er werkt al die jaren een domme luie man en ajax wacht rustig al die tijd tot hij zelf ontslag neemt. Dat is wel dom en lui.

25 april 2023 om 11:05

Dit artikel heeft niks te maken met het wegsturen van iemand, dit is de keuze van Vanenburg zelf. Het blijft echter wel een pijnhoop, de jeugd volgooien met data en het krachthonk te belangrijk maken past niet bij de identiteit van Ajax.

25 april 2023 om 11:31

Exact Consy, dan train je alleen maar types als Bergwijn en Brobbey. Heb je weinig aan.

25 april 2023 om 12:17

Stel je toch eens voor dat de directie gewoon naar de scouting had geluisterd en Kvicha nu linksbuiten stond ipv Bergwijn..

25 april 2023 om 13:07

Nouja als PSV-fan ben ik daar heel blij mee, maar ik snap ook echt niet waarom ze 10 miljoen voor Kvaratskhelia teveel vonden waar een Napoli et cetera ook interesse in hadden en die bij Rubin Kazan voetbalde in de Russische competitie en 12 voor Daramy wel goed vonden die in de Deense competitie voetbalde.

Dat maakt dan toch geen verschil, behalve dat deze Kvicha weldegelijk bekend stond bij heel veel scouts als enorm talent, alleen bij het grote publiek nog wat minder omdat hij in Rusland voetbalde. Daramy had dat niet eens, dat was nota bene gewoon een pleister op de wonde na het mislopen van Kamaldeen Sulemana.

25 april 2023 om 11:08

Vananburg wil zelf weg

25 april 2023 om 22:24

Met dank aan Edwin

27 april 2023 om 11:45

heb je hem gesproken?

25 april 2023 om 11:46

Dat eerste ben ik met je eens, echter als ik dit interview lees. Data en kracht zijn toch wel de dingen die Ajax tekort komt, voetballend geweldig maar op andere vlakken schoot en schiet Ajax vaak tekort, daar wordt dus nu aan gewerkt.
Ik denk alleen dat er altijd ruimte moet zijn voor voetbalgevoel, dat hoort ook bij Ajax en ruimte voor menselijkheid, naast het stukje arrogante wat we/ze hebben, dat hoort ook bij Ajax.

Misschien is het wel even goed dat er flink gehakt wordt, de ellende van dit jaar komt niet alleen voort uit slechte aankopen maar dat betekent dat er flink meer mis zat en misschien lost dat zichzelf wel op door het vertrek van vele mensen die een mening hebben.
Niet alle vertrek is goed, maar het biedt in ieder geval ruimte voor nieuw elan.

25 april 2023 om 13:03

De club is helemaal gesloopt door deze mismanagement. Dit gaat ajax niet meer te boven komen als we zo doorgaan. Ik verwacht dat we op de 4e plaats gaan eindigen zonder prijs. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, ik had nooit verwacht dat het zo snel zo slecht kan gaan. Dit ebt nog wel even na

25 april 2023 om 13:42

Tis toch schitterend, van een jaar geleden allemaal een grote mond over aansluiten aan de europese top naar 4e straks in de eredivisie Alles wat cruyff met zorg opgebouwd heeft is ondertussen weer afgebroken.

25 april 2023 om 15:43

Ja mooi man. Hou je maar bezig met je eigen clubje. De ajacieden houden zich wel bezig met het verval van ajax

25 april 2023 om 15:54

Dit bevestigd toch wel mijn vrees. Je ziet t ook terug op het veld. Ben wel benieuwd wie de grote drijvers zijn achter deze koers. Zou echt erg zijn als het technische ajax dna uit de club wordt gedrukt.

Nou ja, er is in ieder geval een soort van schoonmaak begonnen. Ik weet alleen niet of het de juiste mensen zijn die weggaan....

25 april 2023 om 11:52

Denk dat eerst de eeuwige stagiair Edwin van der Sar maar eens moet opstappen. Wat een zeldzame puinhoop is het onder zijn bewind geworden....

25 april 2023 om 15:12

Het erge is dat het niet alleen van der Sar is, maar ook het bestuur. Er zit niemand met voetbalkennis. Het zijn allemaal mensen uit het zakenleven die weten hoe ze een bedrijf moeten voeren, maar geen idee hebben van voetbal. Vd Sar moet absoluut weg, maar ik zou ook graag zien dat er wat voetbal knowhow komt op hoog niveau.

25 april 2023 om 16:14

Ja, dat ben ik compleet met je eens

25 april 2023 om 19:19

Ik weet wel zeker dat de verkeerde weggaan, in ieder geval deels. Vd Sar was de eerste die wegmoest maar nee. Eerst moeten goede mensen zelf vertrekken voordat men achter de grote oren gaat krabben... en dan nog willen veel fans maar niet inzien dat de rotte plek top down is ontstaan.

Zo, de druk op Van der Sar neemt wel echt gigantisch toe. Dit is bijna onhoudbaar

25 april 2023 om 11:09

Of misschien verdwijnt de druk juist wel steeds meer. Dat is pas echt gevaarlijk.

25 april 2023 om 11:54

Dat denk ik dus ook, van der Sar heeft straks volledig vrij spel. Hij omringd zich met mensen die wel mee gaat in de nieuwe gang van zaken. Ik vrees voor Ajax dat de zakkenvullers de overhand gaan krijgen en het niet meer om voetbal gaat.

25 april 2023 om 12:35

Nou volgens mij zitten er nog altijd 50000 mensen in het stadion, dus hij kan zich omringen met wie hij wil maar deze mensen maken toch de dienst uit in de club.

Als het volgend seizoen weer zo misloopt dan is het voor van der Sar ook weer wachtten op bakken met kritiek en zal op een gegeven moment zelfs zijn persoonlijke veiligheid in het geding komen, iets wat ik zeker niet goed praat. Maar je weet dat het gaat gebeuren, als Mislintat faalt en de nieuwe coach ook dan wordt iedereen gek op van der Sar. Zie dan maar is je rug recht te houden en te blijven zitten.

25 april 2023 om 13:51

memphisdepay natuurlijk zal die druk blijven, als het niet beter gaat op het veld. Maar dat is toch druk die mensen in het voetbal vaak zo lang mogelijk negeren. Zeker als de mensen direct om hen heen ze geen druk opleggen.

25 april 2023 om 11:29

Dat gevoel krijg ik ook. Maar het slechtste vind ik, dat er geen communiqué vanuit de club is inmiddels. Ik blijf intern horen dat Vd Sar heel goed bij het personeel ligt (over het algemeen, niet bij de archivaris dan) maar als belangrijke mensen als Ouali, Veldmate, Bogarde (die al wel weg is natuurlijk) en in iets mindere mate Vanenburg (zijn inbreng is niet heel groot, maar wel een icoon) dan moet je daar mijns inziens wel iets mee. Of dat moet resulteren in het vertrek van Vd Sar, dat weet ik niet. Hij is eindverantwoordelijk maar geen despoot. Hij neemt niet in z'n eentje beslissingen. En de 'nieuwe weg' hoeft ook niet per definitie slecht te zijn, maar leg dan tenminste haarfijn uit hoe Ajax deze 'nieuwe weg' ziet.

25 april 2023 om 12:16

Van de sar en iets haarfijn uitleggen, denk dat dat sowieso nooit zal gebeuren.

25 april 2023 om 12:23

Bij Ajaxtv kan je alles regisseren. Daar kan je ook Vd Sar nog uit laten komen als geboren spreker

25 april 2023 om 13:20

Toch zijn deze mensen die nu allemaal weggaan toch ook geen makkelijke mensen? Vanenburg lijkt me een rustige man, maar ook wel lichtelijk eigenwijs. Dat hij nu weggaat met zijn toelichting is zonde voor de uitstraling van Ajax richting de naaste achterban, maar het is maar de vraag of Ajax er echt op achteruit gaat. Datzelfde geldt voor Ouaali; anders geliefd dan Vanenburg misschien, maar toch waren de verhalen over zijn functioneren ook niet onverdeeld positief meer, zeker nu er minder en wordt overgeheveld naar Ajax 1 vanuit de jeugd en AZ (ja, dat kan ik denk ik gewoon zeggen) Ajax qua jeugdopleiding voorbij lijkt te zijn.

De enige waarvan het denk ik echt zonde is dat hij weggegaan is (voor Ajax dan natuurlijk) is Bogarde. Die leek een hele goede aanvulling op de trainersstaf van Ajax. Dat is echter een beetje voor de trainer ook natuurlijk. Wat je ook vindt van de aanstelling van Schreuder, het is heel logisch dat je als club een trainer zijn eigen assistentenstaf samenstelt en Schreuder hoefde Bogarde niet (als ik het zo gok op basis van beide karakters zou hij Bogarde niet de baas zijn geweest). Dat Van der Sar dat vervolgens ongelukkig communiceert met Bogarde is hooguit onhandig, maar ook niet meer dan dat.

Ik denk overigens dat Van der Sar gewoon blijft zitten, ook in deze roerige tijd. Wil graag door bij Ajax en is al een ontzettend lange tijd werkzaam bij Ajax. Daarnaast lijkt hij er zich nou ook niet ontzaglijk veel van aan te trekken hoe ze over hem denken. Of hij krijgt het gewoon bewust allemaal niet mee, of het is echt het ijskonijn zoals ze hem in zijn voetbalcarrière al noemden.

25 april 2023 om 11:51

Ik ga er vanuit dat van der Sar niet in zijn eentje in nieuwe weg in is geslagen, de hele RvC zal ongetwijfeld mee zijn gegaan of sterker nog. Misschien fungeert van der Sar wel als pion van de RvC dan zal hij zeker niet ontslagen worden.

25 april 2023 om 11:53

@messibazoer
Zou flappie zelf ook niet zien dat hij het niet meer in de hand heeft?

25 april 2023 om 19:23

Oh dat ziet hij denk ik wel maar zijn ego zegt hem dat hij het vast wel weer op de rit kan krijgen, als hij maar hardnekkig blijft doorharken. En dat is dus ons "uithangbord". Genant, echt waar.

25 april 2023 om 20:13

Tja op een gegeven moment moet je toch slapeloze nachten krijgen, hoe in één jaar een club totaal de vernieling in te draaien, niet alleen sportief, maar ook buiten het veld

25 april 2023 om 22:46

Ja hij denkt als ik nu wegga ben ik voor altijd die man die de hele boel verpest heeft nadat we het juist zo goed op de rit hadden. Dan kan ik beter blijven en hopen dat ik na een succesvoller volgend seizoen de eer aan mezelf kan houden. Kansloos.

25 april 2023 om 17:38

En terecht, wordt gauw tijd dat Ajax zijn identiteit die het in één jaar tijd verloren is weer herpakt. Van der Sar moet echt snel wieberen.

De leegloop is begonnen, binnen 18 maanden is onze club letterlijk verziekt. Dit doet echt enorm veel pijn. De positie van van der Sar is op dit moment onhoudbaar, maar hij zal zelf nooit opstappen.

25 april 2023 om 11:02

Als dit soort mensen vertrekken begint het schip te zinken

25 april 2023 om 11:06

Het gaat om het totaalplaatje. Vanenburg heeft jaren goed werk geleverd bij Ajax, net zoals Bogarde dat heeft gedaan. Er komt een nieuwe trainer in de vorm van Schreuder die een of andere Duitse iPad-trainer meeneemt waardoor Bogarde de zak krijgt. Het zegt toch genoeg dat mensen die jarenlang geweldig werk hebben geleverd binnen de club hun biezen (moeten) pakken, door toedoen van één imbeciel (dat is op dit moment de beste omschrijving van van der Sar).

25 april 2023 om 11:21

Deechteajacied

Daarom moet Jonk terugkomen als hoofd opleidingen. Dit gaat echt de foute kant op.

25 april 2023 om 11:26

Waarom zou Jonk in hemelsnaam van hoofdtrainer bij Volendam terugkomen naar Ajax om daar hoofd jeugdopleiding te worden? Ik zou het toejuichen, maar dat gaat helaas niet gebeuren. Jonk en van der Sar kunnen samen niet door één deur, net zoals Bosz en van der Sar & Bogarde en van der Sar dat niet kunnen. Als van der Sar weg gaat, dan zie ik zowel Bosz als Bogarde gewoon terugkeren. Bosz kan op dit moment iets bieden wat Heitinga niet kan en dat is rust in de tent. Je weet wat je aan Bosz hebt, hoe eigenwijs hij soms ook kan zijn. Bogarde heb je nodig om die uit de hoogte gevallen pseudovedettes een oorveeg te geven wanneer nodig. Bergwijn, Taylor, Wijndal; allemaal in de watten gelegde jongens die te beroerd zijn om de mouwen op te stropen als het even tegen zit. Wat mis ik jongens als de Ligt, Ziyech en de Jong zeg. Die konden allen 100 keer beter voetballen dan de diva's die we nu hebben en gingen ook nog eens voor elkaar door het vuur. De frustratie kruipt weer zo hoog op als ik dit typ, het is te schandalig voor woorden. Je bent binnen 18 maanden van potentiele topclub in spe afgezakt naar een lachertje in Europa, zelfs clubs in Nederland lachen zich de ballen uit de broek.

25 april 2023 om 11:43

Bij Volendam zijn er ook strubbelingen met oa RVC.

Jonk lijkt mij meer liefhebber. Die vindt het echt heerlijk om met jeugd bezig te zijn en te zien groeien. Hij zou nooit fiat hebben gegeven voor een aankoop zoals Sanchez terwijl je nog oa Regeer hebt rondlopen.

In je verhaal zie je 1 terugkerend probleem, vd Sar . Die bots met iedereen dus zou echt goed zijn als hij vertrekt.

Zoveel fouten en zo onbeschoft oa niet reageren op sollictatie van Seedorf.

Of hij moet een Meulensteen binnenhengelen dan wil ik wel voordeel van twijfel geven (al is mijn mening super onbelangrijk).

Molenaar mag van mij ook wel in RVC. Tenminste iemand die sterk in zijn schoenen staat.

" De frustratie kruipt weer zo hoog op als ik dit typ, het is te schandalig voor woorden. Je bent binnen 18 maanden van potentiele topclub in spe afgezakt naar een lachertje in Europa, zelfs clubs in Nederland lachen zich de ballen uit de broek."

Precies hoe ik mij voel! Van top 10 Europa naar plek 4 in Nederland......

25 april 2023 om 11:59

DeEchteAjacied, Kon het niet beter omschrijven

25 april 2023 om 12:06

@mrkrillin - Jonk hanteert een commercieel beleid waarbij hij z'n eigen groep verrijkt ten koste van de club. Die hebben ook gewoon een eng kliekje daar in Volendam, want als straks die bubbel klapt, wast Team Jonk z'n handen in onschuld, peert hem en zit FC Volendam met de gebakken peren.

25 april 2023 om 12:18

Tja of het onhoudbaar is weet ik niet. Wat ik begreep is er 1 persoon in de rvc die juist van de data ed is. Als dat zo is krijgt ie misschien wel een schouderklopje

25 april 2023 om 13:05

Volgend jaar vechten we met Utrecht en Heerenveen voor de play offs

25 april 2023 om 15:42

Letterlijk verziekt - welke ziekte grijpt daar dan om zich heen? 😶

25 april 2023 om 18:06

We gaan het 'm zondag wel ff vertellen in de kuip.

Verkeerde weg mmmm ik vind wel meevallen... haha
Nee gekkigheid. Er komt op dit moment veel naar buiten en reken maar het is nog niet klaar.
Afbraak is zo gebeurd maar weer opbouwen duurt wat langer..
Ben benieuwd wanneer de emmer leeg is..

Het wordt tijd dat van de sar opdondert en dat die maurits hendriks (hoe kun je zo'n pipo aanstellen) ook opflikkert. Sinds die 2 aan het roer staan is het 1 grote pleuris bende. Stap over je ego heen en heb is wat zelfreflectie, sukkels.

25 april 2023 om 11:40

Exact! Maurits Hendriks blijft buiten schot. Ik benoemde dit eerder ook op dit fora. Maar er wordt nauwelijks over deze man geschreven. Ook op de social media heel weinig. Deze absolute nono op voetbalgebied wordt door vrijwel niemand gepruimd op de Toekomst. Eveneens echt een misser van jewelste van de directie.

De rapen zijn gaar in Amsterdam! Zo zie je maar dat als het tegenzit er op de achtergrond nog veel meer speelt.

Potverdomme, ze zijn bij het het hogere management van Ajax compleet doorgeslagen. Wij weten als buitenstaanders de daadwerkelijke verhalen misschien niet, maar het is heel duidelijk dat dit totaal niet goed gaat. Stuurloos schip genaamd Ajax gaat stranden. En hard.

De tijd zal het leren of dit de juiste weg is of niet. Ik ben wel sterk van mening dat kracht en fysiek in het hedendaagse voetbal van enorm belang is. Dit is met druk zetten en duels winnen van enorm belang maar het moet wel gekoppeld worden aan (functionele) techniek. Ga er niet vanuit omdat Ajax toch wel altijd van voetbal uitgaat maar als ze dat uit het oog verliezen zou dat een enorme fout zijn.

25 april 2023 om 11:04

Met alleen functionele techniek kom je ook niet ver. Dan krijg je een heel elftal vol met Klaassens en Taylors straks. Je hebt ook spelers met een speciale techniek nodig voor de creativiteit en om een mannetje te passeren

25 april 2023 om 11:22

Bij Klaassen ontbreekt het nog wel een beetje aan functionele techniek toch? Functionele techniek wil volgens mij vooral zeggen dat je veel tijd voor jezelf kunt creëren om betere beslissingen te nemen. Messi is daar dan wel het summum van, die al zijn bewegingen functioneel heeft gemaakt. Aan de bal en zonder de bal.

25 april 2023 om 11:33

Japie. Als Klaassen iets niet heeft, is het wel functionele techniek...

25 april 2023 om 11:35

Messi heeft imo meer dan alleen een functionele techniek. Zijn techniek is ver boven gemiddeld

25 april 2023 om 11:41

Japie. Wat versta jij dan onder functionele techniek?

25 april 2023 om 11:50

@Ducktaildo Een goede balaanname en de bal een paar seconden bij je kunnen houden zondet doe te verliezen bv. Een techniek waarmee je je staande kan houden in het veld, maar onder functionele techniek versta ik bv niet de techniek die een Kudus in huis heeft. Die heeft een bijzondere techniek en dat onderscheidt hem van veel spelers

25 april 2023 om 11:55

Japie. Dus jij vindt dat Klaassen een goede balaaname heeft? Zich staande kan houden in het veld met zijn techniek?

25 april 2023 om 11:59

@japie
Functionele techniek is toch gewoon techniek die zonder extra opsmuk een doel dient. Bij Messi zijn dat zijn body feints en zn balcontrole. Alles is functioneel.

Ronaldinho zette zijn trucjes ook altijd in met een doel. Dat was ook functioneel. Dat is wat mij betreft functionele techniek.

Antony die een rondje draait en de bal achter zijn standbeen aanneemt. Dat heeft weinig met functionele techniek te maken.

Kennelijk gebruiken we andere definities.

25 april 2023 om 12:16

Ducktaildo

"japie. Dus jij vindt dat Klaassen een goede balaaname heeft? Zich staande kan houden in het veld met zijn techniek?"

Hij heeft natuurlijk Guus Til een seizoen lang zien spelen, dan heeft Klaassen bovengemiddelde functionele techniek

Blijft bizar dat hij dit zegt en op andere plekken dat een Frenkie alleen maar tikkie breed kan spelen...

25 april 2023 om 13:11

Ik heb toch nooit iets kritisch gezegd over Frenkie zijn techniek? Passing is echter weer een ander onderdeel van het spel

25 april 2023 om 15:20

Japie. Maar vind jij dat Klaassen beschikt over functionele techniek? Want dan zie ik het echt 180 graden anders.

25 april 2023 om 15:42

Hij is technisch niet geweldig, maar hij scoort wel veel goals dus dan moet je toch wel een klein beetje redelijke of degelijke techniek hebben voor de goal

Is het echt nog wel mogelijk dat vd Sar blijft zitten? Hoe kan het in hemelsnaam dat de een na de ander vertrekt en Edwin hoor je nergens over. Zonde dat hierdoor zoveel gewaarde krachten vertrekken...

25 april 2023 om 11:02

Alsof er mensen zitten te wachten op de uitleg van Vd Sar. Er is geen hond die begrijpt wat hij verteld in zijn mediaoptredens. Het is een en al chaotisch en onduidelijk gebrabbel. Hij zou zo de politiek inkunnen

25 april 2023 om 11:15

Japie. Ik zit er wel op te wachten hoor. Is gewoon een special van de TV kantine. Maar dat Van der Sar een lichtgewicht is, dat was natuurlijk ook al duidelijk toen Ajax in de goede flow zat. Heeft alle geluk gehad dat er mensen om hem heen stonden die verstand van zaken hadden. Die zijn weg en nu komt de echte 'kwaliteit' naar boven. Had Claudia de Breij AD gemaakt en Ajax was ook zo 'goed' gaan draaien de afgelopen jaren.

25 april 2023 om 13:15

Japie, hij is de fokking directeur! Mijn dochter van 6 maanden praat duidelijker, maar dat doet er niet toe. Hij moet laten zien dat er rust is of in iig de indruk wekken. Maar meneer laat alles gebeuren.

25 april 2023 om 13:28

Ik vind Vd Sar als uithangbord van de club ook niet kunnen Bram. Dan zeggen mensen dat is geen onderdeel van Vd Sar zijn takenpakket. Als dat dan echt zo is waarom zet je dan niet iemand voor de camera die wel uit zijn woorden komt?

Dat gaat wel goed. De grote schoonmaak hoeft niet ingezet te worden, mensen ruimen zichzelf al op.
Vraag 2 is of het de juiste mensen zijn, maar de schoonmaak is begonnen

25 april 2023 om 11:12

Ajax hoeft in iedergeval niet zelf aan de slag ermee nee haha.

On: Als dit soort mensen gaan vertrekken is dat toch helemaal niet goed.
Vanenburg zit er al jaren, ook toen het heel goed ging laatste jaren.
Met het vertrek van een vanenburg is het des te meer duidelijk wat een gigantische puinhoop het bij Ajax is momenteel.

25 april 2023 om 11:19

ik weet niet of het goed is, weet niet wat Vanenburg precies toevoegt en hoe goed hij in zijn vak is.

Als Van der Sar het nu nog niet begrijpt zeg. Zoals Bogarde het al zei alle Ajax DNA gaat de club uit als Ajax dit wanbeleid blijft voortzetten. De ene naar de andere mensen verlaten de club. Wanneer gaat de hoofdverantwoordelijke is zijn verantwoordelijkheid nemen.

25 april 2023 om 11:52

Misschien wil Van der Sar dit wel helemaal niet begrijpen…. Lijkt mij dat er een aardig machtsspelletje gespeeld wordt en dat Edwin tot dusver aan het langste eind weet te trekken…. Vraag is hoe lang dat voor kan blijven goed gaan natuurlijk.
Maar mensen die het niet met hem eens zijn of door een deur kunnen, gaan de club uit…. Prima voor hem

25 april 2023 om 12:12

Ik denk dat mensen niet tussen de regels door willen lezen, maar de mensen die bij Ajax in het bestuur zitten, zijn natuurlijk niet dom. Die weten exact wat er aan de hand is. Als Van Der Sar dus blijft zitten, is dat niet omdat hij niet weet wat er gaande is. Dat betekent dat hij juist exact weet wat er speelt.

Die RvC en de directie zijn ja-knikkers om zich heen aan het verzamelen. Als je merkt dat het draagvlak afbrokkelt, moet je het op een andere manier doen en dat doen ze nu binnen Ajax. Die hopen dat ze het om kunnen draaien deze zomer zodat niemand het er volgend jaar meer over heeft. Tevergeefs, want dergelijk verrot beleid gaat eigenlijk nooit lang goed.

Wat gebeurd er allemaal bij Ajax? Iedereen met expertise wordt er uitgegooid of vertrekt en wordt vervangen met lichtgewichten die amper ervaring hebben in de taken waar ze op worden gezet. Ajax was jarenlang het voorbeeld voor wat een goed beleid inhoudt en nu wordt dat allemaal overboord gegooid in een seizoen tijd. Alsof er is gewacht totdat Overmars eindelijk wegging zodat bepaalde mensen hun eigen agenda er doorheen konden drukken

25 april 2023 om 11:14

Ajax is een nieuwe weg ingeslagen zo te lezen. Hopelijk pakt het goed uit.

Het vertrek van Bogarde is de enige waarvan ik denk dat het echt problemen op heeft geleverd maar dat was denk ik de keuze van de nieuwe trainer.

Er is een nieuwe TD, komt een nieuwe hoofd jeugdopleidingen en in dit artikel lees ik dat Ajax de weg is ingeslagen waar Az gisteren na het winnen van de youth league heel veel complimenten voor kreeg.

25 april 2023 om 11:16

Ik vind het zonde. Ajax is de afgelopen jaren enorm succesvol geweest. Waarom opeens dan alles rigoreus overboord gooien terwijl het juist zo goed ging?

25 april 2023 om 11:46

Er wordt toch niets rigoreus overboord gegooid? En welke agenda wordt er doorgedrukt? Een jeugdtrainer van de oude stempel wil niet vernieuwen en gaat weg. Het is niet zo dat Ajax stopt met techniek training te geven hoor.

25 april 2023 om 11:53

Sjaak Swart is ontevreden over bepaalde zaken, Bogarde ontevreden, Vanenburg ontevreden. Dat lijkt me geen goed teken. Dit zijn echte clubmensen die zich niet herkennen in het huidige Ajax

25 april 2023 om 12:09

Van Hanegem was afgelopen twee jaar ook continue ontevreden. Was geen reden voor Feyenoord om Slot te gaan vertellen dat het echt heel anders moest.

Overval waar gewerkt wordt zijn mensen ontevreden. Als iemand een promotie wil maar die krijgt die niet, dan heb je al een ontevreden werknemer. Bogarde viel buiten de boot, dat is jammer maar zo gaan die dingen. Nieuwe trainer, nieuwe mensen in de technische staf betekend dat er ook mensen uit moeten. En dat werd Bogarde.

Vanenburg vind techniek het aller belangrijkste. Dat mag, hij mag die mening hebben. Maar clubs stappen steeds meer over op data, analyseren statistieken om vanuit daar te verbeteren. Hij heeft daar niks mee dus voelt hij zich steeds minder op zijn plek bij Ajax. Jammer maar zo liggen de zaken ervoor. Hij houdt het zelf voor gezien.

25 april 2023 om 12:16

@scummyman - Hoe kun je dat nou weten, welke weg Ajax in aan het slaan is? Je ziet totaal niets concreets, behalve een machtsstrijd waarin ja-knikkers mogen blijven en iedereen die iets te vertellen heeft, mag vertrekken.

Van Der Sar is overduidelijk incapabel. Dat bleek rond de zaak omtrent Nouri, dat bleek in de corona-periode ook weer eens, het bleek rond dat gedoe met Overmars en het blijkt nu ook heel pijnlijk dat meneer geen voetbalbedrijf kan organiseren. Tja, hoe duidelijk wil je het hebben?

25 april 2023 om 12:21

Rond de zaak Nouri valt van de Sar weinig te verwijten. Ik zou niet weten wat?

Tijdens Corona heeft Ajax gewoon in haar eigen belang gehandeld. mag je boos over zijn, maar vind ik geen verwijt die aan de algemeen directeur gericht moet zijn.

De zaak Overmars is uitstekend afgehandeld door van de Sar. ja velen, inclusief mijzelf hadden Overmars liever zien blijven maar dat ging niet meer. Sommige zaken kunnen gewoon niet meer in deze tijd.

Het is nu allemaal schieten op van de Sar maar weinig zaken hebben met hem te maken. Een jaartje zijn er geen prestaties omdat er achteraf bekeken verkeerd ingekocht is en er teveel verkocht is, tegen mega prijzen. Dat is alles.

25 april 2023 om 12:45

@Sirius je ziet niet welke weg Ajax in aan het slaan is? Er wordt letterlijk in het artikel gezegd dat er meer naar data en kracht gekeken wordt. Voor de overige onderdelen schaar ik me achter de woorden van Speedy.

Gewoon niet in paniek raken, blijven evalueren en als Ajax er niet bovenop komt kunnen er altijd nog conclusies over de mensen worden getrokken. Na 1 minder seizoen vind ik dat veel te vroeg en daarvoor hebben de zittende mensen toch echt teveel bereikt afgelopen jaren.

25 april 2023 om 15:45

@SpeefyAFC Maar Van Hanegem werkt niet intern bij Ajax. Swart misschien ook niet, maar Vanenburg en Bogarde hebben dat wel gedaan. Veldmate ook weg. Als het dan goed zou gaan bij Ajax, zou ik zeggen ze zullen wel onzin verkondigen, maar Ajax is binnen een jaar tijd enorm ver afgegleden. Dan ga ik vermoeden dat er toch wel een kern van waarheid zit in hun verhaak

25 april 2023 om 16:10

@Japie Maar het vertrek van Bogarde, Vanenburg en Veldmate zijn toch 3 totaal verschillende verhalen.Veldmate keert terug naar zijn oude liefde, gaf aan dat de mindere resultaten niet direct de aanleiding waren maar dat hij op zijn leeftijd goed had nagedacht wat hij echt wilde.
Bogarde was assistent, de nieuwe trainer nam een nieuwe assistent mee. Gebeurd 10 keer per seizoen.
Vanenburg is van de oude stempel en wil niet op basis van data trainen.

Heeft allemaal niets te maken dat er een paar miskopen zijn gedaan waardoor het het voor het eerst in 5 jaar een keertje ietsjes minder gaat sportief.

25 april 2023 om 21:52

@japie

Je bent alles op een grote hoop aan het vegen maar het zijn toch echt allemaal heel verschillende zaken.

Bogarde moest weg. Hij was assistent, een van de drie. Nieuwe trainer mag 1 eigen assistent meenemen dus toen Schreuder kwam, moest er eentje uit. Schreuder koos ervoor om Bogarde af te laten vloeien. Lullig voor Bogarde maar zo gaat het in de voetballerij. Een nieuwe trainer kost altijd ook stafleden hun baan want ze willen zaken naar hun hand zetten. Gebeurt echt bij elke club.

Veldmate bereikt de pensioen leeftijd. Zijn contract bij Ajax liep deze zomer af. Hij had nog helemaal niet met Ajax gesproken over zijn toekomst toen hij zelf besloot om terug te gaan naar Groningen, zijn jeugdliefde.

interview Veldmate bij de Nos:

"volgens hem is het moeizame afgelopen jaar niet de directe aanleiding geweest om te vertrekken bij Ajax. Met het oog op het aflopende contract vroeg hij zich af of hij de nieuwe fase bij Ajax in wilde gaan. "met nieuwe mensen en misschien wel een nieuwe structuur."

Vanenburg is weer een heel ander verhaal. Begon in 2020 als techniek trainer voor de jeugd. Door Corona liep het allemaal even anders en is hij maar weinig aan de slag geweest.
Hij merkt dat statistiek en data bij Ajax steeds belangrijker wordt. Iets wat AZ en de ander Nederlandse clubs ook allang geïntroduceerd hebben. De hele Europese top doet niets anders. Is al vele jaren geleden overgewaaid uit de Amerikaanse sporten. Vanenburg voelt zich daar kennelijk niet prettig bij en besluit te stoppen.

Drie compleet verschillende gevallen. Geen van die gevallen geeft maar iets van een indicatie dat er bij Ajax iets niet goed gaat.

Oh ja, en het is niet misschien dat Swart niet werkt bij Ajax. Hij werkt er niet. Is net als van Hanegem een club legende die graag van zich laat horen. En hij is tegen het belonen van RvC leden. Bij Ajax is dat een erefunctie vind hij. Kan ik me helemaal in vinden.

25 april 2023 om 11:15

Ik denk dat door het tijdperk Overmars en Ten hag het nog leek of Van der Sar goed werk heeft geleverd. Maar nu deze twee niet meer bij Ajax zijn komt pas naar boven hoe slecht Van der Sar is op het gebied van managen. Overmars en Ten hag leveren bij de nieuwe werkgevers weer prima werk, waar Van der Sar bij Ajax er een grote puinhoop van maakt. Vind ik toch wel tekenend voor de gehele situatie. Zie ook een Bosz die heel graag naar Ajax wil. Maar onze vriend Edwin weigert over zijn trots heen te stappen. Ook Heitinga aanstellen... Het is te bizar. Schreuder lang niet ontslaan etc etc etc.

25 april 2023 om 11:49

Dus alle successen komen op het conto van Overmars, Bosz en Ten Hag en Van Der Sar heeft mazzel gehad?

Nadat Van der Sar zeer succesvol als commercieel directeur was en megadeals met Adidas, Ziggo en zelfs met ABN Amro een goed betalende shirtsponsor voor de jeugd en vrouwen binnenhaalde werd hij Algemeen directeur.
Na twee tweede plaatsen en vier 1ste plaatsen is dit seizoen het voor het eerst dat het minder gaat. De begroting is verdubbeld, het eigen vermogen verdrievoudigt en de mogelijkheden zijn nog altijd eindeloos.

Na het schandaal met Overmars heeft hij wat domme keuzes gemaakt in een rol waar hij geen ervaring in had. Nu moet hij van iedereen vertrekken voordat hij zijn foute kan herstellen. Hij heeft hoop ik toch wel iets meer krediet opgebouwd dan dat.

Er wordt niet gekeken naar resultaten, heel vreemd.

Pfffft als je ziet welke personen er zijn vertrokken en hoe positief de spelers vaak waren over deze personen (lees Bogarde met allerlei geweldige feedback van spelers en Vanenburg die Ihatarren voor even weer op de rails had) doet dit wel pijn. Dat het nu sportief minder gaat is natuurlijk vervelend. Maar wij als Ajacieden zijn echt verwend geweest de afgelopen jaren. Maar dat iedereen nu vertrekt vind ik veel kwalijker. Wat een mismanagement moet dit zijn op bestuurlijk niveau…

Mijn ajax hart heeft zo vaak gehuild dit seizoen dat mijn tranen op zijn.
Wat een puinhoop is het daar geworden sinds het vertrek van Overmars.
Ik hoop echt dat er veel dingen gaan veranderen komend seizoen maar ik ben daar bang voor.

25 april 2023 om 12:22

Het is afwachten maar er is nu een vervanger aangetrokken voor Overmars. Hamstra kon het niet aan, dat is wel duidelijk geworden. Komende zomer moet blijken of er nu wel goed ingekocht gaat worden zodat het tij gekeerd kan worden.

Wat een drama hoe Ajax bestuurd word zeg. Dat hele 'wij zijn het Munchen van Nederland' duidt nu meer op 1860 Munchen dan Bayern.
Zie ook Bogarde die bij Rondo al duidelijk maakte hoe het er aan toe ging en dat hij geen enkele reden ziet om onder dit management terug te keren.
Het wordt tijd dat Van der Sar ook zijn conclusies trekt danwel daarop gewezen wordt.

25 april 2023 om 12:24

Gewezen wordt op wat? Dat hij Bogarde duidelijk liet weten dat die buiten de boot gevallen was? Dat Bogarde dan vervolgens zijn pijlen op van de Sar richt i.p.v. op de man die niet met hem wilde samenwerken? Kom op zeg.

Ik vraag me af in hoeverre het een slechte ontwikkeling is dat er een beetje theorie bij de praktijk komt kijken. Voetbal staat niet bepaald te boek als een innovatieve sport en of het kwalijk is dat er in de jeugdopleiding meer op data dan gevoel of persoonlijke interpretatie wordt gedaan zal over een paar jaar moeten blijken.

Dat de halve organisatie binnen een jaar vervangen wordt, kan bijna geen positieve ontwikkeling zijn. Van der Sar ontpopt zich op deze manier wel een beetje tot de Mark Rutte van Ajax: iedereen weg als het minder gaat, maar zelf blijven zitten.

(Eer)Gisteren las ik overal complimenten over de jeugdopleiding van AZ dat ze de jeugd op kracht en data trainde en dat ze zo de Youth League wonnen. Nu blijkt Ajax ook die weg ingeslagen te zijn en is iedereen helemaal van streek.

25 april 2023 om 11:23

momenteel lijken alleen de trainers van streek. Vooral de oude garde die teren op hun voetbalcarriere maar niet wetenschappelijk onderbouwt iets kunnen overbrengen.
Wat mij betreft een prima transitie om de organisatie naar een data-driven organisatie toe te werken. Iedereen die zich niet wil aanpassen, moet dan maar weg. Doe je dat niet dan weet je zeker dat je tussen wal en schip valt

25 april 2023 om 11:25

Tja, 'kracht en data' zijn nogal holle termen. Het gaat erom hoe je het invult. Als, zoals Vanenburg zegt, de techniek achterblijft, is er wel iets mis. Je moet een balans vinden die past bij het moderne voetbal. Dat doet AZ kennelijk heel aardig.

25 april 2023 om 11:25

Alsof Ajax een nieuwe weg moet inslaan. Volgens mij hebben we aardig leuk gespeeld met hoe het eerst ging, dus vaardige, technische spelers die klasse etaleerden zonder al teveel kracht en power.

25 april 2023 om 11:50

Precies. Volgens mij is er in het internationale (club)voetbal niet zo heel veel veranderd sinds 2018/2019. Als in: er wordt niet een wezenlijk ander spel gespeeld dan destijds. Met spelers als Ziyech en Frenkie, die het niet zozeer van fysieke kracht maar van techniek moeten hebben, kon Ajax toch een mooi potje ballen.

Data is geen doel op zich, maar een middel. Een goede inzet van dat middel ondersteunt het voetbal, maar leidt niet tot voetbal dat enkel op data is gebaseerd. De basis ligt, dat ben ik met Vanenburg eens, in de techniek (én het spelplezier!).

25 april 2023 om 11:47

Scummy

"nu blijkt Ajax ook die weg ingeslagen te zijn en is iedereen helemaal van streek."

Je moet niet kopieren. Wie zegt niet dat dit gewoon toeval was door een zeer goede lichting?

Prima om mee te gaan maar je moet ook altijd je identiteit behouden. Wat Ajax onderscheidend maakte. Je kan zeker wat goede elementen inpassen met data en kracht.

Maar gasten als Bogarde en Vanenburg horen bij de club om op te leiden. Waar vind je zo een geweldige techniektrainer zoals Vanenburg? Of iemand die met veel passie met verdedigers aan de slag gaat zoals Bogarde.

25 april 2023 om 12:25

Alles draait om prestatie. AZ doet het heel goed in de Conference League dus krijgen ze alle complimenten.

Ajax doet het momenteel niet goed, dus worden er bakken met stront uitgestort. En aangezien de trainer en TD er net zitten, richt men zich op de directeur.

Dat is de voetbalwereld, de waan van de dag regeert. Win je, dan ben je de koning, verlies je, dan ben je een prutser.

Het doet echt pijn om te zien wat er bij Ajax gebeurt. Imo moet van der sar de eer aan zich zelf houden en vertrekken.

Het is jammer want volgens mij is Vanenburg een prima trainer om erbij te hebben.
Maar wat kun je zeggen tegen iemand die als enige argument eigenlijk heeft: "ja, zo deden we het vroeger niet".
Hij geeft zelf al aan dat het er in het voetbal veel is veranderd. Dat dit ook bij Ajax gebeurt is dan een logisch gevolg, ook Ajax moet mee ontwikkelen.
Het is jammer dat hij niet een combi zit in wat hij gewend is en waar Ajax nu naar toe wilt.

25 april 2023 om 11:13

'is dat echt zijn enige argument dat ze het vroeger niet zo deden? Ik lees namelijk in dit korte stukje, waarin hij zo min mogelijk wil zeggen, zelfs al meer.

25 april 2023 om 11:30

Ik kan me voorstellen dat een rasvoetballer als Vanenburg helemaal niets heeft met het datagericht opleiden van voetballers. Lijkt me ook echt afschuwelijk als voetballer trouwens.
Wel netjes van hem dat hij niet wil natrappen, maar ik vraag me dan wel af: wie is er verantwoordelijk voor dat datagerichte traject in de opleiding? Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat Van der Sar zo'n enorme voorstander is van het datagerichte opleiden. Is ook een speler van voor het data-tijdperk.

Dat het een teringzooi is in Amsterdam dat moge duidelijk zijn. Waarom lukt het die club maar niet om een jarenlang stabiel beleid te voeren? Altijd barst daar weer de pleuris uit. En helaas is er nu geen Cruijff meer om orde op zaken te stellen

25 april 2023 om 12:28

Data speelt al jaren een steeds prominentere rol in de sport. De grootste clubs zoals City en Real draaien er compleet op.

AZ onder leiding van Eenhoorn, die in het Amerikaanse honkbal veel geleerd heeft over data, heeft het ook erg belangrijk gemaakt bij AZ en ontvangt het ene na het andere compliment over.

Ajax is nu een inhaalslag aan het maken. Ook daar wordt data steeds belangrijker.

De 'leegloop' is in mijn ogen wel ratten die het zinkende schip verlaten. Dat je het niet eens bent met beleid prima, maar treed dan naar buiten, of maak met z'n allen een statement. Hiermee help je de club niet

Positie van de Sar begint wel onhoudbaat te worden

Goede zaak. Voetballiefhebbers in Nederland hebben jarenlang geroepen dat Ajax te sterk was voor onze competitie. Ajax heeft zich dit echt aangetrokken en is druk bezig om de competitie spannender te maken.
Van binnen uithollen en langzaam richting de status provincieclubje. Welkom Ajacieden, bij de middenmoot!

25 april 2023 om 11:35

haha, precies. Ajax had zo'n enorme financiele voorsprong dat ze verplicht waren om jaarlijks kampioen te worden. Gelukkig weten ze het van binnenuit goed te verprutsen en zijn er al vele miljoenen verdampt

Johan zou zich rot schamen met deze leegloop, wanprestatie en mensen op de verkeerde plek.
Johan Cruijff revolutie is gewoon in een paar maanden teniet gedaan.
Mijn hart doet zeer om mijn club zo te zien.

25 april 2023 om 11:23

Maar was Cruijff geen voorstander van oud Ajax spelers die het beleid maakten ? Dat gebeurd toch ? Je kunt je alleen afvragen of deze oud voetballers de kwaliteit hebben om dit beleid uit te voeren.

25 april 2023 om 11:28

Was hij voorstander van ja en net wat jij zegt, ze hebben de kwaliteit niet.

25 april 2023 om 11:34

Ik heb het altijd een mooi streven gevonden, maar ik heb altijd wel mijn twijfels hierover gehad. Ik denk dat het in eerste instantie om kwaliteit moet gaan en als dit gecombineerd kan worden met een voetbal verleden is dat super. Nu leek het totaal andersom te zijn.

Hoe lang heeft van de Sar niet als een soort stagiair meegelopen ? En nu die het zelf moet doen maakt hij er een puinhoop van.

25 april 2023 om 11:39

Vd Sar heeft zich altijd kunnen verschuilen achter Overmars en nu hij weg gevallen is kun je zien dat hij niet geschikt is voor deze baan.
Op dat opzicht mis ik Overmars wel.

25 april 2023 om 11:44

Achter Overmars of de sportieve successen ?

25 april 2023 om 11:47

Achter zijn voetbalsucces, is erg goed in zijn werk en daar had vd Sar baat bij.

25 april 2023 om 15:17

Maar eigenlijk was het succes van Overmars ook niet helemaal in de lijn van Cruijff. Want de insteek zou moeten zijn: eerst de jeugd en als dat niet goed genoeg is dan verder kijken. Zoals bekend stond de jeugd bij Overmars niet voorop. Anders kom je ook niet bij spelers als Marin of Daramy uit.

25 april 2023 om 11:37

Leuk dat geleur met Cruijff, maar zijn idee was ook compleet achterhaald. De successen van afgelopen jaren kwamen allemaal door de jeugd opleiding minder prominent te maken en goede spelers te scouten en te halen. Uitgaande transfers werden opgevangen met goede inkomende transfers ipv jeugd de kans geven die een paar seizoenen nodig hebben om aan te haken

25 april 2023 om 11:50

"leuk dat geleur met Cruijff, maar zijn idee was ook compleet achterhaald."

Ja precies en daarom na de grote schoonmaak ging het veel beter met Ajax..zelfs richting top 10 van Europa..... Zijn ideeen waren inderdaad achterhaald

En wat is er precies achterhaald aan zijn ideeen? Heel veel investeren in jeugd, zorgen dat basistechniek goed is waar je altijd op terug kan vallen en alleen aankopen doen die gelijk versterkingen zijn voor plekken waar je niemand hebt vanuit de jeugd?
Dus geen breedte aankopen zoals Sanchez maar Regeer de kans geven

25 april 2023 om 11:55

Nou, De Ligt, Gravenberch, Mazraoui en Timber waren/zijn toch wel enorme talenten

25 april 2023 om 11:58

ik snap dat ik nu aanleiding heb gegeven voor allerlei lijstjes met jeugdspelers die zo goed waren, maar Ajax heeft de afgelopen jaren de successen simpelweg te danken aan de toptransfers die ze deden.

25 april 2023 om 12:19

29er

"ik snap dat ik nu aanleiding heb gegeven"

Haha nee is wel komisch gewoon dat er gedaan wordt alsof de grootste NL voetbal genie er niets van begreep. Dat zijn kijk op voetbal nog teert op de jaren 70 tot 90.

25 april 2023 om 12:40

Dat is jouw interpretatie Mrkrillin, niet die van mij

25 april 2023 om 12:45

29er

Dinsdag 25-04-2023 11:37 #92

"leuk dat geleur met Cruijff, maar zijn idee was ook compleet achterhaald."

25 april 2023 om 14:08

Ja, ik snap dat je op dat puntje doelt, maar fijn dat je het even kopieert plakt. Ajax was al lang van die 'fluwelen revolutie' afgestapt en boekte successen. Iets waar je niemand over hoorde klagen totdat het weer fout gaat.
Dat Cruijff zijn waarde heeft gehad voor Ajax wil ik zeker niet betwisten, ook veel langer dan de jaren 70 tot 90 die jij aanhaalt

25 april 2023 om 15:46

Heel verwarrend die avatars in jullie discussie mannen 😄

25 april 2023 om 12:30

Van de Sar komt uit de koker van Cruyff. Kreeg zijn opleiding aan de Cruyff academie. Kreeg zijn diploma destijds uit handen van Cruyff. Cruyff was voorstander van het Bayern München model, oud spelers op belangrijke posities zoals de directeur.

Verjaardag Cruijff. Hij zou hier niet blij mee geweest zijn.

25 april 2023 om 11:21

Precies om te janken dit

Het is altijd moeilijk oordelen van buitenaf hoe een algemeen directeur presteert omdat z'n besluiten nooit meetbare gevolgen hebben. Maar als je leest hoe van der Sar met mensen omgaat zoals Bogarde en die archivaris dat tekent weinig empathie. Ook zaken zoals de beloningen rond de RvC wat bij iedereen in het verkeerde keelsgat schiet is heel stom aangepakt. Daarnaast heeft hij er meer dan een jaar over gedaan om een nieuwe technisch directeur te vinden. En loopt de 1 na de ander weg bij Ajax omdat ze zich niet herkennen in de club. En dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe we er momenteel sportief voorstaan. Als van der Sar verstandig is dan kijkt hij eens goed in de spiegel en trekt hij vervolgens z'n conclusie.

25 april 2023 om 11:52

afca

"daarnaast heeft hij er meer dan een jaar over gedaan om een nieuwe technisch directeur te vinden."

Wat meest kwalijk was, de man dacht dat hij dit er even bij kon doen. Laten ondersteunen door H&H.
Intussen hoor je verwijten van Schreuder dat zijn agent de transfers moest doen (alsof zijn agent een zwaargewicht is) omdat er geen kennis beschikbaar was binnen Ajax.

Lekkere sneer.

De reden dat hij vertrekt is dat data steeds belangrijker aan het worden is in de top sport en hij niet met de tijd mee kan gaan kennelijk.

Wauw.. Waar ik laatst al schreef dat “dit mijn AS Roma niet (meer) is” geldt dit dubbel dwars voor Ajax. Wat zijn ze daar toch aan het doen? Alles waarmee ze succesvol waren en opnieuw geworden zijn breken ze af. Gefeliciteerd AZ, PSV en Feyenoord. Jullie hebben een aantal jaar vrij spel totdat er weer een paar sterke persoonlijkheden opstaan om een nieuwe revolutie te ontketenen en al deze papieren tijgers de deur gewezen worden. Wat een wanbeleid. Ongelooflijk. Wanneer Overmars z’n kleine vriend in de broek had gehouden dan was dit zeer waarschijnlijk niet gebeurd. Hij verdiend de eer die hem toekomt maar ook de realiteit dat zijn handelen een hee groot negatief effect gehad heeft.

Alle Ajax supporters willen dat er wat verandert na dit seizoen, dus ze worden op hun wenken bediend. Als Vanenburg en Ouali(na lange tijd) niet willen blijven , moeten ze gaan. En kunnen ze vervangen worden.
Bogarde niet goed genoeg bevonden, dus dan moet je afscheid nemen, gebeurt heel vaak in de voetballerij.

25 april 2023 om 11:33

Bogarde niet goed genoeg bevonden door wie als ik vragen mag? Door van der Sar? Door Schreuder? Zijn dat de personen die moeten oordelen of iemand goed genoeg werk levert? Bogarde heeft jaren uitstekend werk geleverd; je ziet nu pas hoe belangrijk hij was in de technische staf. Onze verdediging lijkt letterlijk nergens op. Counters, standaardsituaties, één-tegen-één situaties, we worden letterlijk altijd afgetroefd.

Nou kan begrijpen dat Vanenburg vertrekt, het spookt daar enorm. Zoveel die daar vertrekken zeg. Vraag me af of er meer speelde tussen Vanenburg en Ajax.

En nou heeft niet lang geduurd, de mooie periode en met echte Ajax mensen. De bobos gaan de boel weer stiekem overnemen ben ik bang. Veel succes daar mee.

(Offt: Zie zoveel reacties die echt een onderbouwing missen, maar de mijne wordt verwijderd, ik reageer toch gewoon op dit artikel inhoudelijk!).

25 april 2023 om 12:14

Je moet bij VZ nu eenmaal accepteren dat er zo nu en dan zonder enige uitleg een reactie verdwijnt. Soms worden keurig verwoorde onderbouwde reacties verwijderd. niemand snapt het, maar ik denk dat iedereen er wel eens mee te maken heeft. Je krijgt toch geen antwoord en boeit ook niet echt toch?

Dat gebeurt er al je een keeper macht geeft,waarom wordt je keeper omdat je niet kan voetballen,nou en wat staat centraal voetballen dus. Maar als zulke personen over voetbal gaan ,is Ajax nu een zinkend schip

25 april 2023 om 11:44

En nu verlaten de ratten het zinkende schip.

Ik ben al ruim 20 jaar Ajax fan maar dit voelt allemaal wel heel onprettig voor mij aan.

Het begon met het feit dat Reiziger in de winter niet is doorgeschoven als trainer. Iemand die al jaren assistent is geweest en kampioen geworden met Jong Ajax. Hij heeft letterlijk 10 x meer credits dan Heitinga, maar toch kiezen ze voor Heitinga die ze zelfs een vaste aanstelling gaan geven lijkt het terwijl hij gewoon slecht heeft gepresteerd.

Bogarde gewoon weggestuurd terwijl hij duidelijk een toegevoegde waarde was in de organisatie.

Gasten als Davids, Sneijder en Seedorf gewoon genegeerd ondanks open sollicitatie, maar wel lichtgewichten als Jan van Halst binnenhalen.

Het had zoveel beter aangepakt kunnen worden als ze gewoon een Nederlandse TD (allach of Seedorf) hadden aangesteld. Reiziger gewoon hoofdtrainer gemaakt met Bogarde en een ervaren man als assistent. In de RVC gewoon een echte Ajacied met verstand van voetbal aangesteld.

25 april 2023 om 11:46

Tja gewoon is niet des Ajax.

25 april 2023 om 11:52

leuk verhaal op basis van onderbuik, maar we moeten niet doen alsof Davids, Sneijder en Seedorf aantoonbaar meer ervaring hebben in een RvC plek dan Van Halst.
Ik vermoed dat jouw mening alleen gebaseerd is op het feit dat ze als voetballers meer betekent hebben voor Ajax, wat behoorlijk irrelevant is.
Daarnaast is het leuk dat Bogarde goed presteerde, maar hij had zich prive wel laten gaan. Helaas pindakaas en Winston heeft daarmee zijn eigen ruiten ingegooid

25 april 2023 om 11:56

Bundy

Helemaal eens, alleen Davids en Sneijder erbij?

Davids wi ik wel voordeel van twijfel geven, maar Sneijder?? Die man weet zelf niet eens wat hij wil en voelt zich waarschijnlijk te goed om techniek trainer bij jeugd te zijn. Man denkt dat hij nu al beste trainer van eerste kan zijn of een directeur.
Totaal niet serieus te nemen.

Zie graag jongens als Bergkamp, Jonk, Kluivert, Seedorf, Reiziger, Bogarde, etc terug.
Iemand als Fred Grim als assistent ofzo.

Er is weer een revolutie nodig!

25 april 2023 om 16:48

Bergkamp…
Dat verhaal moet nog s verteld worden want dat kopt ook van geen kant. Stronteigenwijs en iedereen voor de bus gooien of is ie zelf gepakt op fouten en weggestuurd. Dacht toch echt t eerste…

Dit is direct gevolg van het aanstellen van te veel van Gaal adepten. Alles moet samen samen samen niet trainen op techniek maar op tactiek. Liever 10 x breed en terug en passend een man voorbij maar niet op techniek iemand uitspelen en een bal voor slingeren op een spits of een arriverende nummer 10. Sterker nog onder v Gaal kreeg je op je flikker als je dit deed. Onder Cruijff werd je beter gemaakt waar je goed in was en werd je niet geleerd wat je niet kon.
Iedereen die denkt dat v Gaal de redder was heeft het mis hij is de moordenaar geweest van het gehele NL voetbal. Goede techniek trainers zouden gekoesterd moeten worden ipv in de vergetelheid te geraken. Iedere voetbal trainer zou weer de boeken van Wiel Corver bij een contract aangeboden moeten krijgen
Vanenburg was en is een Cruijff man, jammer voor Ajax, maar met het wegzenden van Wim Jonk was kon je dit al aan zien komen

Noem mij een aasgier maar er loopt bij Ajax gewoon kwaliteit weg, en die hoeven niet thuis op de bank te blijven zitten. Ik zou als PSV even een paar lijntjes uitgooien. Deze Vanenburg heeft zelfs PSV dna, om het zo maar te zeggen. Echte vakman, topbegeleider, en sympathieker ga je ze niet vinden. Ook wat Bogarde heeft neergezet kun je alleen maar respect voor hebben. En 7 jaar trainersvak, opleiden en trainen op het hoogste niveau, dat gooi je toch niet zomaar weg? Onze verdediging is al jaren zo lek als een mandje. Nodig die man uit voor een gesprek. Als hij in het pulletje past hebben we er een vakman en specialist bij.

Het hoeft niet tot iets te leiden, maar een kop koffie is zo gezet.

25 april 2023 om 11:55

Met Bogarde haal je wel iemand binnen met grensoverschrijdend gedrag. Grote vraag is of iedereen in de organisatie (vooral vrouwelijke medewerkers) er zo blij mee zijn. Je kan wel een goede verdedigertrainer ophalen, maar als dat jouw organisatie polariseert en er onvrede heerst, schiet je er dan wel iets mee op? Een beetje rust in de organisatie kan geen kwaad

25 april 2023 om 12:10

Mocht Bogarde de hele organisatie polariseren en ervoor zorgen dat er onvrede heerst, dan gaat het natuurlijk niet door. Maar ik denk niet dat dit gebeurt. In dat geval ben ik minder van mensen levenslang brandmerken en meer van: iedereen verdient een tweede kans.

25 april 2023 om 11:59

Mt87

Gelijk zou je hebben. Of iemand als een Wim Jonk (ook bij PSV gezeten) kan bij een topclub ook heel veel waarde hebben.

Een tijd terug maakte ik grapjes over PSV over het sekte clubje wat daar zat. Allemaal oud ploeggenoten die elkaar dekken en samen kaarten. de Jong, Bouma etc.

En nu krijg ik het keihard terug in mijn gezicht.. Wij doen schepje boven op en halen zelfs meer middelmatigheid binnen.

25 april 2023 om 12:20

Nou, bij PSV heb je het heel langzaam zo af zien glijden. Deed me een beetje denken aan Ajax onder Van der Boog(?) geloof ik, zo vlak voor de fluwelen revolutie. Maar heb wel het gevoel dat we na het vertrek van Gerbrands en De Jong weer een beetje op de goede weg zijn. Het was inderdaad veel te veel oudejongens krentenbrood. Er zitten er nog wat van dat clubje, zoals Vennegoor, maar dat is nu aan Stewart om te beoordelen.

Zo'n implosie als bij Ajax heb ik nog nooit meegemaakt. Het is surreëel. Hoe lang heeft het geduurd. Een jaartje? Hier gaan boeken over geschreven worden. En niet alleen voetbalboeken, ook managementboeken.

Zo'n puinhoop, bij zo'n mooie club. Zonde!!

Waarom mag Maurits Hendriks blijven? Wat een dweil is die gozer. Die hockeykeeper is in niks een voetbalkenner. Zonde dat mannen als Bogarde en Vanenburg weg gaan door dat soort lui. Die twee ademen voetbal

Het gaat natuurlijk niet alleen om dhr Lindeman, maar ook over ouaali, bogarde, vanenburg, veldmate.
Stuk voor stuk clubmensen met veel kennis en kunde iets wat ze jarenlang bewezen hebben en het dna van ajax beschermen!
Nu haal je een hockeybal binnen die iedereen op de kast jaagt binnen kantoor, een Duitser waarvan je nog maar moet afwachten hoe hij erin staat.
Een beginnend trainer bij een topclub met een elftal vol miskopen!
100 miljoen gewoon weggegooid en een directeur die je amper hoort.
Tijd om daar eens conclusies aan te gaan verbinden!

Wie volgt?
Duidelijk is dat er mensen zijn toegetreden tot de club die veel meer belang hechten aan wat data vertellen dan wat er op het veld gebeurt.
Ik zag dit al aan Wijndal. Deze jongen scoort waarschijnlijk slecht in de gym, maar op het veld zie je dat hij dreiging heeft, de wil om aan te vallen. Hoervoor is hij ook gekocht, maar zowel Schreuder alsook Heitinga stellen hem niet op.
Waarom?
Omdat zijn cijfers die uit de computer rollen te laag zijn.
DOM

25 april 2023 om 12:37

Wijndal wordt ook niet opgesteld vanwege zijn mentaliteit. Ook daar mag Ajax meer op scouten en opleiden. Dat Wijndal ernaast staat is een teken dat het goed gaat bij Ajax. Alleen niet in het aankoopbeleid.

25 april 2023 om 13:37



Mentaliteit. Daar geloof ik helemaal niets van. Daar wordt het denk ik opgegooid.
Nooit enig klacht gehoord/gelezen toen hij bij AZ speelde.
Mentaliteit wordt gemeten in de gym ,waar de meter zegt dat hij minder heeft gescoord dan een ander die op het veld veel minder is.
Rico Verhoeven scoort in de gym ook beter dan menigeen, maar op het voetbalveld is het weinig
Usain Bolt was op de baan supersnel, maar als voetballer maakte hij weinig . hoe graag hij ook wilde


25 april 2023 om 12:44

Voordat Windal naar Ajax ging....

Telegraaf:
'ik ben benieuwd of Ajax het durft', begint Verweij over het binnenhalen van Wijndal. 'ajax heeft natuurlijk Daley Blind en haal je dan Owen Wijndal? Ik denk dat Ajax het wel moet doen als Tagliafico weggaat. Hij (wijndal, red.) is voor tien miljoen euro op te halen en daar heb je een uitstekende back voor, een potentiële international.'

Derksen:
'als Ajax Wijndal wil hebben, dan moeten ze hem nu nemen', zo spreekt Derksen bij VI Vandaag. 'als Wijndal dadelijk naar het WK gaat… Hij is fysiek, aanvallend en verdedigend zo sterk dat ik denk dat de grote clubs uit Engeland, Italië en Spanje ook voor hem komen.'

Aad de Mos:
De Mos: “ajax moet Karlsson en Wijndal halen”

25 april 2023 om 13:40



Mijn dank. Duidelijk dat het niet aan zijn instelling heeft gelegen.
Hato Baas goede techniek, maar aanvallend ze NU inbrengen is onverstandig. Een ervaren snelle back die opkomt en Bergwijn helpt is veel meer waard dan iemand die verdedigend de zaken in orde heeft. Ajax presteert aanvallend Niets

Of zoals wijlen JC zei
Ok.verdeigend minder, maar dan maken we voorin 1 meer

Als buitenstaander weet ik niet precies wat er gebeurt maar een professionalisering van de opleiding en van de manier waarop naar voetbal gekeken wordt juich ik toe. Dat dan goede mensen daar niet in mee willen of kunnen kan gebeuren. Het is alleen jammer dat dit allemaal samenkomt in een jaar waarin het bestuurlijk chaotisch is en waarin het eerste elftal totaal door de mand valt. Meer data, kracht, dat klinkt goed. Ik zou ook willen opleiden op mentaliteit (om Bergwijntjes en Brobbeys eruit te halen). Meer de mentale kant erbij betrekken. Maar nu gaat het allemaal wel met erg veel drama helaas.

25 april 2023 om 12:49

"ik zou ook willen opleiden op mentaliteit"

Lekker man, zien wij straks een elftal voor Kuytjes of Klaassens....

25 april 2023 om 14:12

opleiden op mentaliteit doe je automatisch. De spelers zonder vallen gedurende het traject als het goed is al af.
Daarnaast kan je erop opleiden, maar voorkomt niet dat je voor 50 miljoen de Bergwijntjes en Brobbeys van buitenaf kan halen

25 april 2023 om 12:55

Leidsehood, in de kern heb je gelijk maar als er zoveel mensen vertrekken en er daarnaast ook nog eens verschillende signalen zijn. Dan kan je dit volgens mij niet in die categorie scharen laat staan als iets positiefs momenteel zien.

Ajax is binnen een jaar van een geoliede machine naar een instabiele organisatie veranderd die blijkbaar ook nog eens de sportieve resultaten op korte termijn zo snel negatief beïnvloed heeft. Jouw reactie snap ik wat dat betreft niet zo goed, natuurlijk hoop je als supporter dat alles goed komt en gaat. Dat zal uiteindelijk ook wel weer zo zijn, maar dat daar dan nu zo gemakkelijk over gedacht wordt gaat er bij mij niet in. Maar goed ik ben dan ook geen Ajax supporter..

Het valt me op dat clubs die weinig kunnen besteden, stukken vriendelijker zijn dan clubs die zich juist veel kunnen permitteren.

Groot geld (transfergeld Antony) brengt grotere problemen met zich mee. In tijden van nood weten ze wel elkaar te vinden. Omdat mensen die verantwoordelijk zijn binnen Ajax zich meer kunnen permitteren minder hulp nodig hebben van anderen, dan is het makkelijkst om de rest af te kraken en /of af te snauwen.

Zo zie je maar dat door mijn waarneming de stelling "geld maakt niet gelukkig" waar is.


25 april 2023 om 13:32

Dat heeft ook te maken met het feit dat Ajax beursgenoteerd is. Je moet prijzen blijven pakken, je moet champions League spelen, je moet dikke uitgaande transfers blijven boeken. Jaar in jaar uit, want je hebt je aandeelhouders tevreden te houden.
Als dat dan niet lukt breekt de hel los.

PSV geef deze man direct een baan. Vakman in hart en nieren.

Hoe help je je club in tientallen jaren naar de top (bedankt Cruijff en Overmars) en hoe help je je club in een jaar tijd naar de afgrond (bedankt Van der Sar)
Tijd dat Edwin opstapt en er weer een fluwelen revolutie komt. Molenaar directeur, Jonk TD, Bosz trainer, Vanenburg hoofd jeugdopleiding maken
Krankzinnig dat in een jaar tijd zijn vertrokken: Veldmate, Bogarde, Reiziger, Blind, Vanenburg en nog een paar. Allemaal Ajacieden die er meer verstand van hebben dan de huidige directie

Ik ben wel benieuwd wie er in de huidige selectie techniektraining heeft gehad van Vaantje. Kan me niet voorstellen dat spelers als Brobbey, Taylor techniektraining hebben gehad van deze balvirioos

Publicatiedatum vandaag 10:54

Ik neem aan dat Vanenburg om een uur of 11 al een belletje heeft ontvangen van in ieder geval Feyenoord, PSV en AZ.
Zo,n voetbaldier als individueel trainer heb je toch heel graag bij je jeugdopeliding.

25 april 2023 om 13:45

Wat denk je zelf? AZ was de eerste club die met statistiek en data ging werken. Eenhoorn nam dat mee uit zijn ervaringen in het Amerikaanse honkbal.

Precies datgene waarom Vanenburg niet bij Ajax meer wil werken.

Maar goed, AZ heeft succes, doet het zeer goed in de Conference league dus daarover hoor je niemand klagen over het zeer zwaar leunen op statistiek en data.

Het is wat het is ,ik zei al eerder tijd voor nieuwe mensen nieuwe visie andere soort voetbal ,andere trainer liefst uit buitenland
Wat we hier hebben rondlopen is niet al te best

Och Och nou gaan we zien wie de echte supporters zijn ? Een iets minder jaar en alles staat in brand misschien moet de mensen boos zijn op Marc Overmars dat hij ze piemeltje niet in ze broek kon houden !!

Er mag best kritisch naar de huidige jeugdopleiding gekeken worden. Een jeugdopleiding met de focus op techniek en creativiteit produceert veel te weinig creatieve aanvallers en aanvallende middenvelders van topniveau. Ik kan mij de laatste doorgebroken aanvaller niet meer herinneren.

Enigste die doorbreken zijn verdedigers waarvan meeste slechts degelijk zijn. Clubs als Benfica produceren meer “echte Ajax spelers” van topniveau.

Van Cruyff zn fluwelen revolutie is in ieder geval weinig meer over.

Wat naar zeg. Wat een puinhoop. Na jaren van geweldig beleid zit de club nu in de fik... mamma mia.

Je hebt organisaties waar je merkt dat er na een aantal jaren gewoon een nieuwe wind moet gaan waaien en dat er ander beleid maar wel in de filosofie van een bedrijf/club moet worden gemaakt.
van der Sar is gewoon klaar en wat er allemaal gebeurd sinds de komst van Maurits Hendriks is toch wel bijzonder te noemen. Ajax wilt zich tegenwoordig graag een Coöperate noemen maar ga terug naar de basis en ga doen waar Ajax (leesjax filosofie) goed in was.. Want het was niet zolang geleden dat het draaide bij Ajax maar nu gaan de oer Ajaxcieden weg en niemand binnen de club die je hoort. Reiziger had in mijn ogen de kans moeten krijgen als hoofdtrainer heeft het bewezen bij Jong Ajax (kampioen 17/18) een prestatie die Heitinga niet eens gelukt is en Reiziger heeft dit ook als reden gezien om te vertrekken. Ik had het liever met Reiziger gezien deze laatste maanden dan met Heitinga die echt niks heeft gepresteerd! Maar het ergste van Alles is dat de club wordt vernietigd vanuit de binnenkant door Hendriks en van der Sar en een stel van de RvC die het nog een schepje erger maken! Tijd voor een nieuwe revolutie. Wat zou Johan hiervan hebben gevonden die was waarschijnlijk weer naar de ledenvergadering gegaan en weer de boel gereorganiseerd. Ga als de brandweer weer Reiziger, Bogarde, Vanenburg en een top TC weer binnenhalen. Ga weer de jeugd de kans geven met ervaren spelers tot maximaal 34 jaar oud denk aan de Vrij, Wijnalbum, Veltman, Depay en Koopmeiners en dat in combinatie met goede kwalitietspelers als Openda, Karlsson, Strand Larsen, Smal, Itakura, Cvancara en Malen. Gewoon verlies nemen op Bergwijn, Wijndal, Bassey, Tadic, Sanchez en die Portugees. Gewoon een grote reset op alle vlakken even de tering naar de nering en volgend jaar maar 50 miljoen in de min duiken om vervolgens keihard terug te komen! Want volgend seizoen gaat het om de CL plaatsen en dit jaar ook maar met een uitbreiding en meer gelden helemaal belangrijk. Ajax moet terug waar het vandaan kwam de Europese subtop. De Top is onhaalbaar maar de subtop met af en toe een uitschieter zou prachtig zijn.

De pleuris gaat over niet al te lange tijd uitbreken. Dit blijft niet goed gaan. Onze club is doodziek.

Sfeer is weg bij Ajax helaas, wat ooit zo'n mooie club was, is het nu steeds minder.
Er staan nu gewoon geen goede mensen op de juiste plek.
Maar dat zie je ook terug in de voetbal, er geen samenheid meer, geen beleving zo jammer.
Op deze manier gooien ze dr eigen ruiten in.
Puur door dat goede mensen weggaan omdat ze het Dna missen bij Ajax.
Zo jammer dit, misschien gaan dr ogen nog een keer open. Want zo maak je een mooie club kapot

Van der Sar voor een dictatorial schrikbewind bij Ajax. 7 belangrijke mensen die er de brui aan geven. Daley weggepest, Heitinga ten onrechte benoemd, een Duitse TD zonder ervaring, Seedorf niet eens antwoorden, Davids heeft ook niets gehoord. Die van der Sar maakt er een zooitje van!! Opstappen voordat Ajax in een heel diep gat valt. Zelfs CL voetbal is niet meer zeker. Wat een drama. Edwin moet wegwezen

Maar.....het blijft een gezellige warme club daar🙄.
Zal je zien dat ze volgend seizoen iedereen op kracht met behulp van data opzij zetten.
Hoor je niemand meer en Vd Sar is het mannetje.

Mooi zo. Gewoon doorselecteren. Je kunt niet altijd vast blijven houden aan datgene waaraan je gewend bent. Ajax moet zich richten op moderne speelsystemen en trainingen. Dit is het probleem geweest van het Nederlandse voetbal in het algemeen. Loopt altijd achter de feiten aan.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren