Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bosz waarschuwt: ‘Dat je in Oranje speelt, maakt je niet bijzonder’

Laatste update:

Peter Bosz vreest zondag 'weer een flinke tik' voor het Nederlands elftal in de uitwedstrijd tegen Frankrijk in de Nations League. De clubloze oefenmeester zegt in NRC Handelsblad 'niet zo optimistisch als sommigen' te zijn over de staat van Oranje. Hoewel een lichting 'zeer intelligente spelers' zich aandient, die zich volgens Bosz leent voor aanvallend voetbal, merkt hij op dat Oranje momenteel gebukt gaat onder 'zwakke plekken'.

De ex-trainer van onder meer Vitesse, Ajax en Borussia Dortmund stelt dat meerdere spelers 'niet Nederlands elftal-waardig' zijn, maar toch worden geselecteerd. Wie hij bedoelt, laat hij in het midden. "Dat je in het Nederlandse elftal speelt, betekent niet dat je bijzonder bent. Laat ik naar mezelf kijken: ik was international en zeker niet bijzonder. Maar ik denk wel dat er nu heel speciale spelers aankomen, met uitzonderlijke kwaliteiten."

Het is volgens Bosz 'natuurlijk' niet verstandig om de toekomst van Oranje op te hangen aan Frenkie de Jong, na diens goede invalbeurt in de oefenwedstrijd tegen Peru (2-1). Bosz liet De Jong in september 2016 officieel debuteren voor Ajax. "Frenkie begint nu pas met vlieguren maken. In hele korte tijd dat ie speelt zie je al hoe goed hij is geworden. En dat geldt voor al die jongens", stelt de 54-jarige Apeldoorner.

Toen doemdenken 'al lang de mode' was, zo schrijft NRC, was Bosz nog optimistisch over de kracht van Oranje. Het 'beangstigde' Bosz hoe het failliet van de Nederlandse voetbalidentiteit werd verkondigd. "Ik was niet zo pessimistisch toen we twee jaar geleden aan de bodem zaten, maar ik ben ook niet zo optimistisch als sommigen zich nu ineens tonen. We moeten ons natuurlijk wel doorontwikkelen, maar alles over een andere boeg gooien is waanzin."

Gaat Oranje zondag onderuit tegen Frankrijk?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zie hem graag weer een keer terugkomen bij Ajax en misschien zelfs ooit NL elftal. Zeer intelligente man die echt iets kan betekenen voor het NL voetbal.

9 september 2018 om 11:03

Ik hoop dat ie ooit terug komt naar zijn. Club Feyenoord

9 september 2018 om 12:25

Zeker goede trainer, maar niet voor oranje. Is een one trick pony namelijk. Heeft 1 tactiek en als die tactiek werkt, gaat het goed. Maar je zag bij vitesse, ajax en dortmund, dat er heel veel tijd in gaat zitten om die tactiek tot een machine te krijgen. Die tijd heb je bij oranje niet. Als je 23 man moet selecteren die bij elkaar 15 verschillende manieren van voetbal gewend zijn bij hun club, dan wordt het vrijwel onmogelijk om zijn tactiek erin te krijgen in de tijd dat hij die 23 man bij elkaar heeft. Bij een club heb je die tijd wel (als ze je niet ontslaan voortijdig), maar bij oranje heb je een weekje hier en een weekje daar, waar je ook nog spelers “rust” moet geven om 100% te zijn voor de wedstrijd. Veel spelers van ajax gaven aan dat hun voorbereiding heel zwaar was, omdat je ineens anders moet speen. Dat werkt vrees ik niet bij het nederlands elftal.

9 september 2018 om 16:42

Goed verhaal JDG alleen jammer dat je de deur open doet en gelijk weer achter je sluit door het als een feit te brengen , ik ben het met je eens maar er zullen er vast zijn die dit niet zijn , ik zie in zulke gevallen liever een "Ik vind Peter Bosz een one trick trainer" geeft anderen ook meer ruimte om erop in te gaan .

Het is tenslotte een discussie board

Goed gesproken, wat heeft deze man toch een prachtige visie op voetbal.

Ik snap ook niet waarom het nou ineens helemaal over een andere boeg moet, zo slecht was onze Nederlandse succesformule toch niet in het verleden. Vormer half op rechtsbuiten, Babel half op linksback, een merkwaardig systeem waar veel spelers in het algemeen helemaal niet aan gewend zijn.
Gelukkig komt er weer een iets betere generatie aan, maar in het geval van Koeman zou ik gewoon een voorbeeld aan PSV en Ajax nemen. Daar spelen ze in feite nog gewoon 4-3-3, maar zijn de accenten wat anders komen te liggen, waardoor ze weer een beetje aansluiting beginnen te vinden bij de Europese subtop. Ik denk dat dit met de nieuwe generatie spelers zoals Frenkie, De Ligt, Bergwijn en Kluivert op termijn ook beter gaat werken. Hier zijn ze meer aan gewend, en bovendien zijn er ook weer de spelers om aanvallender en dominanter voetbal te spelen. In een meer moderne variant natuurlijk.

9 september 2018 om 10:46

Koeman moet vooral in Amsterdam en Eindhoven de talenten gunnen en selecteren. In Rotterdam en Alkmaar is niet de norm. Til zakt weer keihard door het ijs in een nietszeggende club in EL kwalificatie. Vilhena ontwikkeld zich millimeter niveau. Nooit het talent geworden wat men denkt. Alleen Berghuis is soms leuk, maar dat is ook geen oranje potentie.

9 september 2018 om 10:52

Mee eens, bij Feyenoord en AZ gaat het helaas hard achteruit qua jeugdopleiding. Zeg ik als Ajacied, vind het gewoon jammer voor het algehele niveau van het Nederlandse voetbal. Bij PSV zijn ze gelukkig goed bezig, en bij Ajax komt er ook nog wel een aardige generatie van de onder 17 aan, waarvan een aantal talenten al zijn doorgeschoven naar onder 19.

9 september 2018 om 10:56

Bij Feyenoord krijgt de jeugd geen kans. Ze zeggen van wel hoor. Maar de echte talenten bij Ajax of PSV en zelfs AZ kunnen in de Jupiler zich uit oefenen. Bij AZ is het niveau van de selectie niet hoog. Daardoor kunnen matige talenten zich sneller doorbreken. Zodoende lijkt het net of hen niveau hoog is. Voorbeeld Til, Koopmeinders.

9 september 2018 om 11:00

Feyenoord en AZ komen er ook wel weer. Een mindere lichting betekent niet dat de jeugdopleiding waardeloos is. Net zoals dat Ajax en PSV nu redelijk exceptionele lichtingen hebben, is dat ook wel eens anders geweest. Buiten dat hebben Ajax en PSV de luxe om spelers als Tadic en die Mexicaan te kopen, en spelers zoals Lozano en Ziyech te behouden. Deze jongens zijn de waterdragers en krijgen alle shit over zich heen als het mis gaat. Hierdoor mogen de talenten fouten maken. Bij AZ en Feyenoord zijn deze talenten ook direct de waterdragers. Groot verschil in de publieke opinie en de mentale druk waar de talenten mee te maken krijgen.

9 september 2018 om 11:14

Dat je niet denkt dat Til voor het buitenland gemaakt is dat kan ik nog begrijpen zeker wanneer je naar jongens als Toivonen, de Jong en Klaassen kijkt. Maar als je Koopmeiners een matig talent vind dan heb je er niet zo veel kijk op. Die jongen kan met gemak mee op het middenveld van Ajax.

9 september 2018 om 11:15

Zou ook talenten uit Tilburg nemen, Frenkie de Jong kan aardig ballen..

9 september 2018 om 11:24

Wel grappig dat het de laatste jaar pas weer goed liep als vilhena erin kwam.
Dat vergeten we maar ff omdat de volgende Ajax hype een leuke helft meedeed.
Al heb ik bij deze speler wel wat meer hoop dan de Klaassens , Donny’s en veltmanntjes die we normaal van Ajax zien.

9 september 2018 om 12:00

Haha Jason. Dat je überhaupt nog gelooft in het Nl elftal met je zogenaamde talent. Ik heb nieuws voor je ook bij jou Ajax loopt niks rond.
Het hele Nl voetbal is naar een dieptepunt gezakt, die voorlopig nog zal voortduren.

Let op, we hebben werkelijk niks te vertellen vanavond.

En de jong komt niet uit jouw befaamde jeugdopleiding!

9 september 2018 om 12:19

Ja klaasen 25 jaar .beste speler van Nederland geweest en verkozen .voor 30 miljoen na Everton speelt nu weder Bremen gewoon basis ..Donny is 22 speelt CL met Ajax en is international ..ja echt kut carrières ...hoe gaat jou carrière ?

9 september 2018 om 12:45

@ruud

Dat het met Az slecht gaat betekent niet dat er geen goede spelers komen. Frenkie, De Ligt, Bergwijn prima spelers voor de toekomst.

9 september 2018 om 13:50

De grootste talenten moeten spelen. Die komen helaas voor jou niet altijd meer uit Amsterdam, maar vooral ook uit Rotterdam en Alkmaar. Je bent overigens weer zo selectief blind als we van jou gewend zijn. Ik vind het falen van AZ tegen een miljoenenploeg uit Kazachstan (arshavin speelt er niet voor niks) niet geheel de schuld van Til. Net zoals ik Blind, De Ligt en Klaassen van het almachtige Ajax niet geheel de schuld zou willen geven van de vernedering tegen de Galacticos van Wit-Rusland van vorig jaar Maart. AZ heeft gewoon een hele goede jeugdopleiding en er spelen 6 jeugdspelers van AZ in het eerste. Zo heeft AZ een 17 jarige spits die al 3x heeft gescoord in zijn eerste 4 Eredivisiewedstrijden. Bij Ajax spelen er momenteel minder jeugdspelers in het eerste dan bij AZ. Ook logisch, want Ajax heeft voor rond de 50 miljoen euro aan spelers gekocht (bijna 2x zoveel als alle andere voetbalclubs in Nederland bij elkaar). Daardoor spelen er minder jeugdspelers en is de kans op betere prestaties groter. Het getuigt van weinig inzicht om nu te doen alsof de jeugd van Ajax zo goed is doordat aankopen zoals Tadic, Zyech, De Jong en Onana schitteren of de jeugd van AZ af te schrijven omdat ze toevallig eens een slechte wedstrijd spelen.

9 september 2018 om 14:38

Wat zijn mensen toch weer negatief. Kom op zeg, we hebben potentieel over een aantal jaar weer een topploeg. Achterin heb je met de ligt, van dijk, de vrij, fosu en ake gwn wereldtop staan. Rechtsback heb je tete die iemand als neymar kan opeten en anders heb je nog karsdorp of die jongen van psv. Linksback is malacia een beest in opkomst en anders heb je nog van aanholt ofzo. Middenveld heb je frenkie, wijnaldum, van beek, propper, vilhena (bijtertje), de roon etc. En dan heb je nog jongens als koopmeinders, kadioglu, duarte, eiting, rosario die er nog aan kunnen komen. Voorin heb je depay, promes, kluivert, bergwijn, chong, gravenberch, boadu, redan. In potentie kunnen we daarmee gwn mee met de wereldtop mits er een goede coach is. Toegegeven, we hebben op t moment geen neymar of mbappe en we weten niet of die er gaat komen mja je hebt genoeg landen met een kutselectie die ons hebben verslagen en die het de grote landen lastig kunnen maken.

9 september 2018 om 17:26

Kijk Jason rhijn ik ben zelf Feyenoorder en ook ik moet constanteren dat het met onze jeugddoorstroming niet goed gaat maar wat je over AZ kakelt...

Vind Az nu juist de voorbeeld hoe het wel moet, zit je duidelijke visie achter en de spelers stromen maar door en presteren ook nog eens, denk dat Az op nr 1 staat qua beleid en bedrifsvoering in de Eredivisie.

En calvin stengs, haps, koopmeiners en nog een paar zijn best wel spelers die je wel een keer mag laten ruiken aan t Nederlands elftal

9 september 2018 om 12:59

Wat betreft het spelsysteem ben ik het roerend met je eens. Dat 5-3-2 systeem dat Koeman speelt, is gekozen met slechte argumenten, namelijk dat Nederland defensief zwak zou zijn. Als je een zwakke defensie wil ontzien, dan kan je 4-3-3 spelen, zoals van Marwijk dat deed. 4-2-3-1 dus eigenlijk. Koeman zou met deze variant zelfs nog veel compacter kunnen spelen dan Bert.

Wat mijn grootste probleem met dit 5-3-2- systeem is, zijn de backs. Je moet spelers op de flanken hebben die in staat zijn 90 minuten lang de hele flank te bestrijken en die zowel aanvallend als verdedigend hun mannetje staan. Dat kaliber hebben we in Nederland niet, waardoor de bezetting op het veld slecht is en dit hele systeem in duigen valt. Dat je in oefenduels van een b-team van Portugal wint en op de valreep wint van Peru, dat in de eerste helft op 0-3 had moeten komen en na rust 9 wissels doorvoerde waardoor Oranje grip kreeg, verdoezelt de beroerde spelopvatting van de bondscoach.

Daarnaast zijn de spelers dit systeem helemaal niet gewend, onze spelers zijn immers met 4-3-3 groot geworden, waardoor men keer op keer foute keuzes maakt. Je hebt ervaring nodig om dit te kunnen spelen en die ervaring krijgt men niet van een paar potjes in Oranje, zeker niet als de samenstelling op het veld ook steeds anders is.

Overigens heeft LvG dit systeem ingevoerd met enig succes, maar als je dat WK 2014 terugkijkt, zie je dat Nederland in die wedstrijden slecht speelde totdat hij een verdediger inwisselde voor Depay en we weer 4-3-3 gingen spelen. En toen begon het weer te draaien.

We spelen het systeem nu al 4 jaar en we beheersen het nog niet. Ik zeg terug naar de basis.

Dat klopt, teveel middelmaat voorbeeld Vormer en Vilhena. Dat zijn echt eenheidsworsten. Vormer doet het toevallig leuk in de Belgische competitie. Maar een Bergwijn of Kluivert moet altijd voorkeur krijgen. Vilhena ooit jong en talentvol gedubeteerd. Uit eindelijk heel weinig ontwikkeld. Tegenwoordig hebben clubs als Mainz interesse. Ook de positie van Tete vind ik wat. Is niet eens basis bij Lyon.

9 september 2018 om 10:46

Vilhena en Tete zijn nog jong, zit in beide genoeg potentie. Denk dat Bosz meer doelt op o.a. een Daley Blind die verdedigend gewoon erg zwak speelde. In de Eredivisie is het een leuke speler, maar daar ga je het in de CL ook erg lastig mee krijgen.

9 september 2018 om 10:49

Vilhena zit geen potentie meer in. Dat had als hij het nog had er 4 jaar terug uit moeten komen. Waar zie jij Vilhena eindigen dan? Tot nu toe een paar rechterrijtje clubs uit Duitsland hadden interesse. Tete speelt niet eens en zal dit seizoen stil staan. Benieuwd of zijn zogenaamde potentie er ooit uit komt. Tot heden zie ik niet gebeuren.

9 september 2018 om 10:54

Inderdaad, Vilhena, Vormer, maar ook bijvoorbeeld Strootman, Wijnaldum, Babelzijn oranje onwaardig. Ze hebben gewoon simpelweg onvoldoende kwaliteit.

9 september 2018 om 10:58

Wijnaldum kan zeker iets toevoegen. Maar hij voetbalt zelfs zo tikkie breed. Strootman vind ik altijd zo saaie speler. En na zijn blessure nooit iets geworden. Babel heeft zich de laatste jaren heel goed ontwikkeld. Hij heeft niet voor niks 50 caps. Maar ook hij is nooit die speler geworden waar men van dacht.

9 september 2018 om 11:17

Wijnaldum moet gewoon goed gebruikt worden, niet Oranjewaardig slaat nergens op, staat basis bij een club die op het moment top is. Wijnaldum met Pröpper en De Jong zou ik doen. Strootman moeten we gewoon afscheid van nemen.

9 september 2018 om 11:29

Vilhena is 23. Het klopt dat hij potentie tot nu toe nog niet heeft waargemaakt, maar de gemiddelde voetballer is rond zijn 28ste op zijn best, hoezo zou dat voor Tonny niet gelden? Daarnaast zou hij absoluut een stap omhoog aankunnen.

9 september 2018 om 11:36

Zie jij bij Tonny het ineens er wel uitkomen? Zo kunnen we over alles lang en breed praten. Ik vind hem net als Klaassen alleen Klaassen is verder. Prima speler hoor in club verband maar meer niet. Zal echt niet veel beter worden dan hij nu speelt.

9 september 2018 om 12:55

Zo jong zijn deze jongens niet meer.
Over een paar maandjes zijn ze 23 en 24 jaar oud.
Ze zijn al redelijk ervaren maar hebben na hun jonge spectaculaire debuut geen stappen meer gemaakt en stil blijven staan.
Het grootste probleem bij deze jongens vind ik dat ze zichzelf beter voelen dan ze in werkelijkheid zijn.
Dat is toch al de makke van deze generatie.
Kijk naar een Til, die ik nog één van de verstandigste jongens vind.
Hij is teleurgesteld dat hij niet geselecteerd is en vindt zichzelf niet minder dan Donny van de Beek.
Misschien is dat ook zo maar waarom jezelf verheerlijken?
Houd je mond, ga vechten en train het vuur uit je ballen.
En zo heb je Tete met zijn politieagent, Vilhena met zijn gebaartjes etc.

9 september 2018 om 11:42

Tja, tegenwoordig krijgt elke speler die het leuk doet een oproep. Een speler als Vormer mag natuurlijk nooit opgeroepen worden voor Oranje. De Belgische competitie is qua zwakte gelijkwaardig aan de Eredivisie, dus het is allesbehalve bijzonder dat Vormer er goed presteert.

Tete is uiteindelijk pas 22 jaar en is verdedigend een goede speler. Hij zal zich nog wel ontwikkelen en met name aan de bal zijn er verbeterpunten. Als hij dat weet te bewerkstelligen, kan hij nog best nuttig zijn voor Oranje.

Vilhena is momenteel niet goed genoeg, maar helaas is er ook niet echt iets beters momenteel. Bovendien kan Vilhena zich nog ontwikkelen als z'n volgende stap een goede is. Het zegt al genoeg dat Ryan Babel tegenwoordig weer regelmatig speelt in Oranje. Iedereen vind het prachtig, maar het is vooral een gebrek aan beter.

Jongens als Padt, Janmaat, Van Aanholt, De Roon, Vormer, Babel en Luuk De Jong selecteren geeft gewoon aan dat we in een overgangsperiode zitten waarin het talent voor die posities nog te jong is. Daardoor wordt je eigenlijk verplicht als bondscoach om pure middelmaat te selecteren.

9 september 2018 om 13:16

Ooit van Aanholt zien spelen? Die man is misschien wel 1 van de beste rb van de pl

9 september 2018 om 13:35

Valencia, Coleman, Walker, Bellerin, Trippier, Azpilicueta, Aurier en Lichtsteiner zijn sowieso allemaal al beter zo uit m'n hoofd. Dat valt dus wel mee.

9 september 2018 om 14:55

Vilhena is middelmaat maar zo een Daley Blind vind ik nog erger. Vilhena heeft iig nog fysieke kracht en een beetje gif in zijn spel. Blind heeft echt helemaal niks waar hij zich in onderscheid

9 september 2018 om 11:45

Kluivert? Die heeft nog helemaal niets gepresteerd en zit gewoon op de bank bij Roma. Waar mensen toch vandaan halen dat dat een groot talent is is mij een raadsel.

9 september 2018 om 12:08

Vilhena is geen middelmaat. Op basis waarvan? Hij kan gewoon prima mee met het niveau wat echt niet hoog ligt.

9 september 2018 om 12:47

Voor Oranje is Vilhena wel pure middelmaat. Echter is ook Vilhena uiteindelijk nog maar 23 jaar en kan zich nog ontwikkelen in een sterkere competitie.

9 september 2018 om 12:47

Ik snap inderdaad de negatieve reacties over Vilhena ook niet zo. Is op dit moment m.i. toch gewoon de belangrijkste middenvelder bij de nummer 3 van Nederland en daarnaast heeft hij ook de kwaliteiten die we bij Nederland op dit moment naar mijn mening missen, en dat is daar hij en echte kuitenbijter is. Toegegeven, hij is geen n. De jong, maar ik denk dat hij nog van zeer grote waarde kan zijn voor oranje

9 september 2018 om 12:53

En dan blijkt hij de afgelopen jaren ook nog eens scorend vermogen te ontwikkelen

9 september 2018 om 13:01

Met de kanttekening dat dat scorend vermogen tot nog toe beperkt blijft tot de Eredivisie. Een competitie waarin spelers als Vleminckx en Bulykin topscorers werden. Je kunt dan wel de kwaliteiten hebben die Oranje mist, maar als het basisniveau niet ook van een dergelijk niveau is, heb je niet veel aan die kwaliteiten. Verder is Vilhena inderdaad niet slecht, maar het is ook geen goede speler op dit moment.

9 september 2018 om 13:13

Vilenha is middelmaat obv Joson's afkeer van Feyenoord. Waar die jongen allemaal de tijd en inspiraatie vandaan haalt?
Nee geen wereldtop, maar kan inderdaad zeker mee, scoort sinds voriig seizoen enorm veel als verdedigende midenvelder..

9 september 2018 om 13:39

Het gaat eigenlijk om de volgende vraag: "maakt een bepaalde speler het huidige Oranje beter?".

Als ik dan aan Vilhena denk, zou ik zeggen: Nee. Het eerste wat dan in mij opkomt als ik denk aan kwalitatieve meerwaarde, is 'lood om oud ijzer'. Hij kan wel mee, maar je mist hem niet als hij niet wordt opgeroepen.

9 september 2018 om 14:57

@sirius

Blind en Strootman vind ik nog grotere middelmaat. die voegen beiden echt 0,0 toe. Vilhena is idd geen exceptionele voetballer maar hij heeft iig nog fysieke kracht en gif in zijn spel

10 september 2018 om 12:53

Maar de vraag die ik hierboven stel is ook van toepassing op Blind en Strootman. Toevallig had ik het nu over Vilhena omdat de discussie hem betrof. Het verschil is echter dat Vilhena nog jong is.

Hij heeft een goede kijk op voetbal maar vond het jammer om te zien dat door zijn visie en manier van werken, er talenten zijn vertrokken.

9 september 2018 om 10:47

Er waren talenten vertrokken, omdat men basis wou zijn. Maar in het hedendaagse voetbal geeft dat geen garantie. Hoe is het nu met Bazoer, Riedewald, EL Ghazi en Gudelj. Je hoort helemaal niks meer van die gasten. Waardeloze mentaliteit hebben zij.

9 september 2018 om 10:54

De stand van zaken nu bevestigen het gelijk van Bosz destijds.

9 september 2018 om 11:28

Niet om het een of ander, maar de stand van zaken nu is dat Bosz geen club traint. Ik persoonlijk vind ook dat het aan Nederlandse trainers ligt die niet wilden innoveren. Terwijl NL spelers overal gespeeld hebben. Overal kennen ze de NL school n daardoor zijn wij ingehaald. Pas nu beginnen we weer aan te haken.....

9 september 2018 om 11:47

Dat heeft niets met de Nederlandse school te maken. Guardiola speelt op dezelfde wijze, maar alles valt of staat met talent en kwaliteit. Als dat afwezig is of hebt niet echt creativiteit, is de Nederlandse manier van 4-3-3 niet goed uit te voeren. Creativiteit en kwaliteit is namelijk essentieel en leidend.

Je kunt ook Guardiola voor deze groep spelers zetten. Ook hij krijgt dit Oranje niet aan het draaien met een 4-3-3 opstelling, simpelweg omdat er een gebrek aan kwaliteit is momenteel en bovendien hebben we niet de spelers om die tactiek goed uit te voeren.

We moeten inderdaad innoveren, maar niet op dat gebied. De fout wat we vooral maken is dat we de Hollandse school als heilig verklaren en daardoor uit het oog zijn verloren wat echt belangrijk is; winnen. Het is niet voor niets dat Nederlandse spelers over het algemeen mentaal best zwak zijn.

9 september 2018 om 12:21

Ach, kom op. Guardiola heeft het 'Hollandse school' voetbal enorm doorontwikkeld. Ondertussen heeft een dergelijke ontwikkeling nauwelijks plaatsgevonden in de Eredivisie, waar een dergelijke tactische evolutie elders wel plaatsvond. Nederland is qua tactische ontwikkeling net zo star geweest als men in Engeland was. Daar heeft men inmiddels ook wel door dat de sport verandert en de taktiek van vroeger niet meer voldoet. Buitenlandse coaches laten teams daar teams anders spelen en dat zie je langzamerhand steeds meer terug in Europees verband. Nederlandse coaches zouden eens goed moeten kijken naar het spel van teams zoals City en Liverpool en de tactische ontwikkelingen in het Spaanse voetbal de afgelopen 12 jaar. Daarnaast dient meer aandacht te komen voor het fysieke aspect. We blijven te veel steken in het verleden.

9 september 2018 om 12:32

Hetzelfde kan je toch ook over Bosz zeggen? Geen prijzen, geen club.

9 september 2018 om 12:54

@heteblksm

Makkelijk praten. Klopp en Guardiola krijgen nu alle lof, terwijl Bosz met een soortgelijke speelstijl volledig werd afgebrand en werd neergezet als naief toen hij bij Dortmund werd ontslagen. Echter hebben die Engelse clubs enorm veel geld waardoor je een selectie naar een speelstijl kunt kopen zonder kwaliteit in te leveren. Zelfs voor een Dortmund is dat al veel moeilijker.

Ten Hag werd ook helemaal afgebrand en nu loopt een groot deel ook ineens met hem weg. Als coach ben je nou eenmaal afhankelijk van het materiaal dat je ter beschikking hebt en de financiele middelen die de club ter beschikking heeft.

Ik bedoel: Leg eens 1x uit wat er nou precies anders is aan de manier van spelen van Guardiola ten opzichte van de manier van spelen zoals Cruijff het graag wou zien. Het heeft namelijk enkel en alleen met kwaliteit te maken.

9 september 2018 om 13:46

De verschillen zijn in bepaalde opzichten subtiel maar ook zo bepalend. Guardiola geeft meer vrijheid aan zijn aanvalslinie, heeft de wijze van drukzetten bij balverlies verbeterd en legt meer nadruk op balbezit als defensieve kracht ten opzichte van coaches zoals Michels en Cruijff. Guardiola legt minder nadruk op een rigide formatie en ziet 4-3-3 (of veelal 4-1-4-1 bij City) als ideaal vertrekpunt. Spelers moeten in beweging blijven en de ruimte induiken. Uitstekend aanvallende backs (of in ieder geval een met Dani destijds en een defensieve rots zoals Abidal aan de andere kant) zijn essentieel in de poging het veld zo breed mogelijk te houden en om een overwicht te creëren in spelsituaties waarbij de tegenstander voor het doel gaat hangen. Tsja, het is een evolutie en revolutie. Perfectioneren van een filosofie met herkomst in onze achtertuin. Als je echt meer wilt weten zou ik vooral even de tijd nemen om te Googlen. Genoeg leesmateriaal over te vinden.

9 september 2018 om 13:47

...en geen* revolutie.

9 september 2018 om 14:12

@Datkfader....aanhaken? Hoe kom je daar nou bij

Als je op het punt bent beland waarin je niet kunt ontkomen dat je spelers moet selecteren die niet voldoen aan het niveau dat je nastreeft, dan moet je eens beginnen met het accepteren dat je niet langer bij de top hoort en een toontje lager zingen. Maar nee, half Nederland heeft nog steeds een plaat voor hun hoofd, en denkt dat het zo slecht nog niet is.

9 september 2018 om 10:52

Nee, je moet het hoogsthaalbare willen. En oranje moet iets speciaals wezen. Vind jij bijvoorbeeld Ruud Vorm op de buitenkant kunnen? Vilhena soms als half verkapte back? Moet je toch niet willen.

9 september 2018 om 11:39

Moeten, willen en kunnen zijn verschillende dingen. Punt blijft je moet realistisch blijven. En het realisme brengt ons dat spelers als Vormer de visuele ondergrens zijn geworden om in aanmerking te komen voor Oranje. Dus in die zin, ja ik vind het kunnen. Zeker gezien het vijver van spelers die onomstreden zijn op een hand te tellen zijn.

Zegt al genoeg dat een bankzitter ons beste doelman is, en een buitenspeler ons beste spits.

9 september 2018 om 12:59

Op het moment dat je gaat accepteren dat je spelers zoals Vormer, Weghorst of De Roon rond hebt lopen in Oranje, heb je een enorm probleem. Het verwachtingspatroon moet bijgesteld worden, maar niet het vereiste niveau om opgeroepen te worden voor Oranje.

Je hebt er niets aan om een 30-jarige Vormer op te roepen, terwijl we spelers van een vergelijkbaar niveau hebben die zo'n 10 jaar jonger zijn. Ook heb je er niets aan om een Weghorst op te roepen, terwijl we buitenspelers hebben die veel meer toevoegen in de spits.

9 september 2018 om 14:46

Dat het zogenaamd een probleem is slaat nergens op. Dit is gewoon de realiteit onder ogen zien. Het verwachtingspatroon gaat gepaard met het niveau dat ter beschikking is. Vormer voldoet aan het niveau dat voor dit Oranje verwacht wordt, punt. Als je veel betere opties weet, met name nadruk op veel beter, noem ze dan maar eens op. Want die zijn er niet.

Je bent nog blijven haken met de verwachtingspatroon van 10 jaar terug. Nee daar zou Vormer inderdaad Oranje onwaardig zijn en niet eens in de voorselectie van de voorselectie voorkomen. Maar de tijden zijn veranderd. Je kan wel de eisen blijven stellen dat je alleen spelers bij de Europese top selecteert, maar als die er niet zijn, moet je de eerst volgende beste mogelijkheid nemen. En dat is dus Vormer, of al die ander “onwaardige” spelers

9 september 2018 om 10:57

Helemaal eens. Het niet kwalificeren heeft niks te maken met de coaches Hiddink en Blind maar alles met de kwaliteit vd spelers, een enorme dosis ongeluk en - zo vertelde Sneijder onlangs - het in de steek laten van bepaalde spelers door zich ziek/geblesseerd af te melden in een lastige periode zonder voldoende reden.

Dat Advocaat het een fractie beter deed heeft er alles mee te maken dat hij wel over Robben kon beschikken (betrokken bij nagenoeg alle goals onder advocaat) en minder blessuregevallen had. Koeman op zijn beurt heeft het geluk dat Depay weer speelt en scoort, Van Dijk weer fit is, en dat de nieuwe lichting doorbreekt.

Desalniettemin hebben we nog altijd Strootman, Wijnaldum, Vilhena, Vormer, Propper, Babel etc. En dat is gewoon niveau Polen. Dat betekent veel gelijke spelen, af en toe een meevaller tegen een topper en af en toe plat op de bek tegen een C-land.

9 september 2018 om 11:08

Er is wel een verschil tussen realisme en pessimisme. Niemand beweert nog dat Nederland tot de top hoort (landen als Frankrijk, Spanje, België).

Echter als je naar het spelers potentieel kijkt behoort Nederland zeker tot de subtop. De juiste spelers zullen in het basisefltal opgesteld moeten worden én er moet weer meer vertrouwen in het eigen kunnen komen, dan wordt Oranje weer een gevaarlijke tegenstander.

9 september 2018 om 11:32

En dit bedoel ik dus precies met een plaat voor de kop. Een subtopper kan inderdaad toppers op een goede dag het lastig maken, maar ze worden niet voor niets subtoppers genoemd. Puur omdat het niveau nooit consistent is, en ze meer wedstrijden belabberd zullen zijn. Maar de verwachting is dat Oranje de tegenstander altijd lastig maakt, terwijl dat gewoon onrealistisch is. Als toplanden al moeite hebben om hun niveau vast te houden, dan kan je dit van Oranje al helemaal niet verwachten.

Vormer, Vilhena, Luuk de Jong. Waarom dat soort spelers er bij zitten is mij een raadsel. Voor de breedte? Zelfs voor de breedte is het pure middelmaat.
En zo zijn er wel meer namen waar je de nodige kanttekeningen bij kan plaatsen.

Bosz heeft een goede visie over voetbal en heeft zich perfect ontwikkeld als trainer. Mocht Koeman het niet afmaken bij het Nederlands Elftal, wat ik ook verwacht, zie ik Bosz graag als opvolger.

9 september 2018 om 10:54

Luuk de Jong is een tragisch geval. Net als Weghorst geen verkeerde club spelers. Maar zoveel beperkingen als je op niveau echt wilt voetballen. Luuk totaal mislukt in het buitenland. In de Eredivisie kan hij wel scoren. Maar daar is het niveau en mentaliteit lager. Weghorst is een voetballer puur op mentaliteit. Maar het kan niet dat Weghorst ooit in oranje heeft gespeeld. Vroeger zou nooit iemand aan hem denken. Er zijn zoveel betere opties.

9 september 2018 om 11:04

Weghorst is gewoon een bruikbare speler, puur door zijn mentaliteit. Als je die jongen als stormram hebt dan weet je precies wat je krijgt. Een vieze speler die ieder trucje dat hij kent gaat gebruiken om de verdediging gek te maken en iemand die blijft sleuren. Dat soort spelers hebben wij in Nederland niet veel, maar dat maakt ze niet onbruikbaar. Weghorst zal alles doen om te winnen, en die mentaliteit kan veel over de streep trekken. Tuurlijk moet hij nooit in de basis starten, maar ik zie niet in waarom hij niet als stormram gebruikt kan worden. Liever dan Luuk de Jong die liever met de tegenstander knuffelt.

Op zich heeft Bosz gelijk, maar er moet nou eenmaal een elftal gevormd worden, maar we hebben niet op elke positie topspelers. Daar lopen nu spelers die niet echt veel beter zijn dan anderen, maar je moet het er mee doen. Sommige spelers had ik ook niet geselcteerd. Ik denk dat Koeman geleidelijkaan zijn eigen elftal gaat vormen. Dat gaat ook slachtoffers geven, waarschijnlijk gewoon de spelers die Bosz niet geselecteerd had.


Ik vraag me af hoe goed deze generatie is over een paar jaar. Het lijkt dat we dalijk een verdediging van Wereldklasse hebben. Een gemiddeld middenveld(frenkie is de enige met potentie om een topper te worden) en een aardige aanval. (kluivert en bergwijn) We missen nog een hele goede spits, ik hoor van iedereen dat die spits van Ajax B1 eraan komt? We missen eigenlijk nog een hele goede verdedigende middenvelder. Ik denk dat onze verdediging dalijk beter is dan de afgelopen 15 jaar, maar als je de hele wedstrijd moet verdedigen, omdat ze voorin geen bal kunnen vasthouden krijg je er heus wel eentje tegen. Ik zie ons echt niet hoger dan plek 5-10 komen met de komende generatie. Andere landen zijn veel te sterk.

9 september 2018 om 11:08

Toen we in Brazilië 3de werden waren andere landen ook sterker. Toen we in Zuid Afrika 2de werden speelden we met een verdediging met Joris Mathijssen en Heitinga. Daar moet je nu toch niet aan denken.
Punt is dat je in landen voetbal niet op iedere positie wereldspelers nodig hebt om te presteren. Je hebt in iedere linie een wereldtopper nodig, en als je die kan ondersteunen met waterdragers zoals Propper, dan kun je heel ver komen. In landen voetbal wint heel vaak niet het land met de beste spelers. Tuurlijk hebben we geen team zoals Frankrijk, maar dat betekent niet dat optimistisch mogen zijn.

9 september 2018 om 11:44

FutureBoss
Joris Mathijssen heeft meer spelinzicht dan Mathijs de Ligt.
De verdediging van NL wordt ontzettend overschat.
Zo verdedigend spelen en dan nog zoveel kansen weggeven.
Mathijssen was positioneel veel beter dan de Ligt.
De Ligt oogt goed door zijn postuur, kracht en voorkomen.
Verdedigend is hij helemaal niet zo sterk.

9 september 2018 om 11:58

Mathijssen meer inzicht? Hij is jarenlang blij met van Bommel en Nigel de Jong. Zonder deze spelers bakte Mathijssen ook niet veel van, zei Co Adriaanse ooit die nog met Mathijssen gewerkt heeft.

Mathijssen heeft een sterke verdedigende middenvelders nodig zodat hij niet alleen staat.

9 september 2018 om 12:01

Alle spelers individueel beoordelen is wat lastig, maar 2010 bestond uit behoorlijk veel spelers die Europese middenmoot waren, met name qua verdediging (vd Wiel, Matthijssen, Heitinga, Steek en een Gio die al ver over zijn piek was maar een fantastisch toernooi had)
2012 was qua selectie nog een stap minder.

We zijn nog lang niet in de buurt van die selecties maar het toont wel aan dat je met een matige selectie wel kan verrassen
2012

Als ik de KNVB was dan zou ik de fifa en uefa bellen om te vragen of we ons kunnen terugtrekken voor een paar jaar.
Stel dat NL vandaag een goed resultaat neerzet dan gast iedereen er weer in geloven en zijn we nog verder van huis.
Nederland moet zich even op schaatsen en darten gaan richten.

Bosz heeft natuurlijk gelijk, er spelen veel te veel matige voetballers in Oranje (vormer, Babel, Blind, Janmaat) die bovendien nog op leeftijd zijn (rond de 30 jaar). Dit wordt door Koeman dan nog aangevuld met hopeloze bankzitters (cullissen, Tete, Kluivert, Van de Beek), afgrijselijk gewoon. Waarom niet een frisse wind door de Oranje selectie en de jongere talenten geselecteerd naast vedetten als Depay, Van Dijk en De Vrij? Die talenten kunnen alleen maar beter worden, misschien dat Oranje zich dan WEL een keer plaatst voor een EK of Wk...

Je moet Weghorst zien als de nieuwe Bas Dost. Dat soort spelers zijn prima breekijzers als je buitenspelers hebt die regelmatig via de buitenkant doorkomen voor de voorzet. Maar wij hebben die buitenspelers niet. Onze talenten voorin heten Depay en Promes, terwijl Babel ook in die posities speelt. Allemaal spelers die naar binnen trekken voor de combinatie of eigen succes. Ik snap daarom het opzeggen van Dost, die telkens voor joker mee ging en daar na 28 keer wel klaar mee was. Ik denk dat Weghorst domweg in dezelfde positie zal komen. Mee mogen maar niet spelen.

Hetzelfde kan gezegd worden over Nederlandse trainers. Waar we niet zo lang geleden bij topploegen als Barcelona en Bayern trainden zijn we nu nergens te bekennen. De Rijkaards en van Van Galen zien we niet gauw terug. Dus Bosz moet een niet al te grote broek aantrekken

Intliegente man die Bosz...

Toekomstige spelers denk dat hij bedoel: Bergwijn - De Ligt - De Jong - Ver beek - Kluivert.

Ja en de zwake schakel is toch de man die net als zijn papa door ( vriendjespolitiek ) overal aan de bak komt.

9 september 2018 om 14:42

Wie is Verbeek? En als jij denkt dat Blind alleen maar speelt vanwege zijn vader, ben je niet zo slim. Vier bondscoaches riepen hem op. Maar ach, jij zal het beter weten dan zij...

9 september 2018 om 14:59

@kyle66

een speler als Veltman werd ook opgeroepen door 3 verschillende bondscoaches dus dat zegt mij echt helemaal niks. spelers als Vormer, Blind en Strootman voegen imo echt helemaal niks toe aan Oranje

9 september 2018 om 16:52

Nee jij bent lekker slim (Van de Beek) zo duidelijk.. Wat is Blind? Ik denk dat meer jongens hier kunnen zeggen dat ze beter zijn dan Blind. Balletje breed Balletje terug zelf mijn schoonmoeder rent harder... maar ja als je papa vriendjes hebt dan heb je wel een mooie Cv en een bank vol.

Heeft zeker gelijk in de zin dat een oproep voor Oranje geen reden is om naast je schoenen te gaan lopen. Het is roeien met de riemen die je hebt.

Hoewel ik vind dat Oranje echt materiaal heeft voor 5-3-2 (mits de juiste spelers geselecteerd zijn), is een zelfbewust 4--3-3 ook niet verkeerd. PSV speelt onder Van Bommel met een blok van twee vlak voor het centrale verdedigingsduo en laat het elftal sowieso met fases erf compact spelen.

Cillessen; Tete, De Ligt, Van Dijk, Aké; Wijnaldum, Propper; F. De Jong; Promes, Depay, Babel. Als 4-3-3, met Frenkie achter de aanvallers en Wijnaldum en Propper controlerend in zijn rug. Promes kan terug in het middenveld komen en Babel kan ook defensief werk uitvoeren.

Valt mij op dat iedereen het maar heeft over de voetbalkwaliteiten en er helemaal niet wordt gekeken naar mentaliteit e.d. Met alleen salonvoetballers kom her niet. Daarom zijn jongens als Weghorst en Luuk de Jong zeker wel van toegevoegde waarde, die kunnen namelijk wel de mouwen opstropen en er vol ingaan. Wat ik bij een groot aantal andere jongens niet zo snel zie

Vanavond moeten ze gewoon Vilhena op die Mbampe zetten zoals hij ook tegen Portugal tegenover Ronaldo stond. Van de 3 mans verdediging iemand de hele tijd Griezman laten schaduwen en we gaan er dan in ieder geval niet zo af als de vorige keer.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren