Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Van der Sar moet vrezen voor baan; Overmars blijft buiten schot’

Laatste update:

Edwin van der Sar staat onder zware druk bij Ajax. Binnen de vereniging Ajax wordt openlijk gesproken over de verschillende missers van de algemeen directeur van de Amsterdammers. Eerder was het voormalig penningmeester Arie van Os die al openlijk zijn twijfels uitsprak over Van der Sar, maar nadat de landstitel afgelopen zondag naar PSV ging, is de oud-international nog meer onder vuur komen te liggen. De kritiek is zo hevig dat – indien Van der Sar zelf niet opstapt – hij tijdens het beoordelingsgesprek aan het einde van het seizoen een ‘zware dobber’ krijgt om te overleven als algemeen directeur, zo schrijft De Telegraaf dinsdag.

Ajax ging zondag in het Philips Stadion hard met 3-0 onderuit en na die wedstrijd is de kritiek op Van der Sar aangezwengeld. Na speelronde 34 staat het beoordelingsgesprek van Van der Sar met de raad van commissarissen en de bestuursraad gepland en dan zal de algemeen directeur het vuur aan de schenen gelegd krijgen. Hij zal zich dan moeten verdedigen over de ‘affaires Jonk en Bosz’ en de aanstelling van Marcel Keizer, die eind vorig kalenderjaar op straat werd gezet.

Vertrek Bosz nog steeds een thema
“Het vertrek van hoofdopleidingen Wim Jonk, medeverantwoordelijk voor het klaarstomen van Matthijs de Ligt, Justin Kluivert, Donny van de Beek, Carel Eiting en (eerder) Abdelhak Nouri, wordt binnen de vereniging nog altijd als bijzonder jammer én onnodig ervaren”, zo valt er in de krant te lezen. Ook het vertrek van Peter Bosz is nog altijd een thema. Hij vertrok naar Borussia Dortmund nadat Van der Sar en Dennis Bergkamp de eisen van de trainer niet wilden inwilligen.

Ook de aanstelling van Keizer en zijn snelle ontslag wordt een discussiepunt. Dat geldt ook voor de aanstelling van assistent-trainer Aron Winter. Van der Sar achtte hem niet goed genoeg als trainer voor Ajax Onder-19, maar besloot hem vanwege zijn doorlopende contract wel bij de hoofdmacht te posteren. Daarnaast wordt er gerept over andere missers, zoals de vorig jaar slecht georganiseerde reis naar Stockholm voor de Europa League-finale tegen Manchester United, de chaos bij de kaartverkoop en het zwakke optreden van Van der Sar bij de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en op een sponsorbijeenkomst.

Daarnaast zal Van der Sar zich moeten verantwoorden over het vertrek van clubicoon Bergkamp. “Van der Sar wordt eveneens zwaar aangerekend dat Ajax ondanks veruit de hoogste begroting voor het vierde jaar op rij geen kampioen is geworden. Dat Van der Sar nu de kop van Jut is, komt doordat hij in januari spreekwoordelijk zijn hoofd in de strop hing door te stellen dat hij zichzelf zeer kritisch gaat evalueren als onder Erik ten Hag de titel óf progressie uitbleef.”

Overmars hoeft niet te vrezen
In tegenstelling tot Van der Sar blijft directeur voetbalzaken Marc Overmars volgens het dagblad volledig buiten schot. “Hij beloofde Ten Hag minimaal zo lang te blijven als de trainer en is verantwoordelijk voor de samenstelling van de (gemankeerde) selectie. Kennelijk wegen het aankopen van André Onana, Davinson Sanchez, David Neres, Frenkie de Jong, Nicolás Tagliafico, Klaas-Jan Huntelaar, Riechedly Bazoer, Kasper Dolberg, Amin Younes en Hakim Ziyech, plus het binnenhalen van tientallen miljoenen euro’s met uitgaande transfers zwaarder.” Doordat Overmars zich hard maakte voor het aanblijven van Bosz en tegen de komst van Keizer als hoofdtrainer te zijn, staat hij er beter op binnen de vereniging.

Edwin van der Sar moet opstappen als algemeen directeur van Ajax

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Velen willen Edwin weg, maar wie moet hem vervangen dan ? Sterker nog weten de mensen die hem weg willen überhaupt wat zijn dagelijkse werkzaamheden zijn ?

17 april 2018 om 07:35

Er staan in dit artikelen allemaal dingen en taken beschreven die rechtstreeks tot zijn dagelijks werkzaamheden behoren toch?

17 april 2018 om 07:44

Ik lees het 1 en ander omtrent ontslag en aanstelling. Kan me niet voorstellen dat dit tot zijn dagelijkse werkzaamheden behoort.

17 april 2018 om 07:56

Zelfs voor bergkamp is een verklaring nodig en toen hij er zat werd ook getwijfeld over hem. Verder vind ik het vreemd dat Edwin de sjaak wordt en Marc niet. Lijkt me dat hij in overleg beslist en uiteindelijk een beslissing maakt. Niet dat ik Marc weg wil hebben, maar na het ontslag van mensen in december (zie hoe het nu verloopt) ben ik niet zo een voorstander van ontslag. Is altijd de makkelijkste optie. Vaak verschuif je alleen het probleem.

17 april 2018 om 08:05

@lee112

Kwestie van een optelsommetje voor Marc Overmars. Er zijn gigantisch veel jeugdige talenten aangetrokken voor de jeugdopleiding. Talenten liggen langdurig vast. Aankoop beleid is goed te noemen, verkoop beleid is nog beter te noemen. Er word weer goed gecommuniceerd met wensen trainer en wensen scouting.

De boekhouding, Rvc, Ledenraad, Trainerstaf, scoutingstaf en jeugdopleiding kunnen allemaal goed met Marc werken omdat Marc goed werk doet. Want eerlijk is eerlijk, de selectie was meer dan voldoende om kampioen te kunnen worden.

Va der Sar zit op het verkeerde plekje helaas, in commercieel opzicht heb je best veel aan hem. Het aantal deals dat hij heeft afgesloten de afgelopen jaren zijn best indruk wekkend te noemen. Alleen is dat niet de enige taak van Algemeen directeur maar eerder commercieel directeur.

Van der Sar had moeten voorkomen dat er ruzie zou ontstaan tussen Bergkamp en de rest. Zorgen dat Keizer meer gedekt zou worden. Zorgen het aan/verkoop beleid beter gecommuniceerd werd. Van der Sar is de man die een klap er op moest geven als het nodig was. En dat niet deed.

17 april 2018 om 08:27

Financieel niks op Marc af te dwingen. Maar we zijn een sportclub. Resultaat is noppes. Tenzij men hem niet beoordeelt op het sportieve eindresultaat, maar dat zal ik vreemd vinden.

17 april 2018 om 10:03

Lee, Overmars was tegen Keizer. En wilde een ervaren trainer. Overmars heeft niks fout gedaan.

17 april 2018 om 10:40

@D-Bergkamp

Je schrijft: "van der Sar had moeten voorkomen dat er ruzie zou ontstaan tussen Bergkamp en de rest. Zorgen dat Keizer meer gedekt zou worden. Zorgen het aan/verkoop beleid beter gecommuniceerd werd. Van der Sar is de man die een klap er op moest geven als het nodig was. En dat niet deed".

Dat er ruzie is ontstaan tussen Bergkamp en de rest, is een kwestie van oorzaak en gevolg. En de oorzaak is die idiote constructie die men bedacht had met het Technisch Hart. Dat moest wel een keer verkeerd aflopen omdat die constructie zorgde voor een even krankzinnige als onwerkbare situatie omdat er belachelijke werkafspraken waren gemaakt die ervoor zorgden dat een directeur zijn managers moest consulteren bij het nemen van belangrijke besluiten en dat die managers er op basis van die afspraken hun fiat aan moesten geven voor ze konden worden uitgevoerd. Terwijl alleen de directie de verantwoordelijkheid droeg. Het heeft even geduurd voordat de RvC en de Directie kwamen dat deze situatie een enorme belemmering was voor het goed functioneren van Overmars en de bestuurbaarheid van de organisatie niet ten goede kwamen, maar uiteindelijk heeft men de juiste beslissing genomen en de werkafspraken terug gedraaid en aangepast.

Er werd in de media geschreven dat er een vervolgens een machtsstrijd ontstond tussen Bergkamp en Overmars en dat is veruit de meest bizarre berichtgeving die ik de laatste jaren heb gelezen. Bergkamp is een gewone werknemer zonder (wettelijke) bevoegdheden, terwijl Overmars die bevoegdheden als directeur wel heeft. En daarvan gebruik heeft gemaakt en Bergkamp uiteindelijk (mede) heeft ontslagen. Beweren dat er een machtsstrijd gaande is tussen een werknemer en een directeur is zo volstrekt belachelijk, dat zelfs de makers van Jiskefet hun vingers niet branden aan een dergelijke gekheid .

De frontale aanval op Van der Sar slaat werkelijk helemaal nergens op en is niet alleen onrechtvaardig, maar ook een teken van volslagen onnozelheid en onwetendheid. Een Algemeen Directeur is de voorzitter van de Directie, maar staat verder hierarchisch gezien op volstrekt gelijke hoogte met de andere directeuren. Die zijn allemaal gelijk en dus is ook sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid. Marc Overmars gaat over de techniek en is derhalve de eerste verantwoordelijke voor de aanstelling van trainers en het aan- en verkoopbeleid. Dat hij wordt gespaard en Van der Sar als kop van jut wordt gebruikt, is compleet achterlijk omdat Overmars directe invloed kan uitoefenen op het technische beleid, terwijl Van der Sar daarover alleen maar mag meebeslissen en dat derhalve slechts in beperkte mate kan.

Ajax is een beursgenoteerd bedrijf en de verantwoordelijkheden en de bevoegdheden daarvan zijn in de wet vastgelegd. Daar kan Ajax derhalve helemaal geen invloed op uitoefenen zelfs niet als men dat zou willen. Dat er machtsspelletjes zouden worden gespeeld zoals die debiel Freek Jansen (vi) maar blijft volhouden, is dan ook volstrekte onzin omdat je om macht te kunnen uitoefenen over bevoegdheden moet kunnen beschikken, terwijl in de wet is vastgelegd bij wie die bevoegdheden liggen. Waardoor je er ook niet om kunt of behoeft te vechten. De beste man beschikt kennelijk ook niet over voldoende werkende hersencellen om te begrijpen dat de tijd dat 1 persoon de absolute macht had bij Ajax door de uitgifte van aandelen definitief voorbij is en dat de vereniging Ajax zichzelf daardoor op afstand heeft gezet. Ook al is de vereniging in het bezit van de meeste aandelen, is de macht die men daarmee kan uitoefenen uiterst beperkt. De uitvoerende macht ligt volledig bij de Directie en afgezien van het voorzitterschap, heeft geen enkele directeur meer bevoegdheden dan de ander. Het getuigt dan ook van een volstrekt onnozel- en onwetendheid om net te doen of Van der Sar in zijn eentje van alles voor elkaar kan krijgen. In de statuten van Ajax staat dat een besluit alleen kan worden bekrachtigd bij algemene stemmen en dat betekent dat het pas kan worden uitgevoerd als iedere directeur er zijn handtekening onder heeft gezet.

Wat er nu met Van der Sar gebeurt, is dan ook niets anders dan een pure karaktermoord en een bevestiging van het walgelijke en nietsontziende opportunisme dat de voetbalwereld eigen is. De voetbalwereld heeft 1 standaard oplossing voor alle wereldproblemen en dat is een zondebok aanwijzen en die overal de schuld van geven ook al kan hij slechts in beperkte mate invloed uitoefenen op de besluitvoering. En als het volgend jaar weer mis gaat, zoekt men gewoon een nieuwe zondebok en geeft men die weer de schuld. Bij Ajax is sprake van gedeelde bevoegdheden en dus ook van gedeelde verantwoordelijkheid. En dus is het even bespottelijk als onrechtvaardig om de schuld bij 1 persoon neer te leggen en dan ook nog eens bij iemand die niet eens de eerste verantwoordelijke is voor het technische beleid en daar dus ook slechts in beperkte mate invloed op kan uitoefenen. Dat geeft eens temeer aan hoe verrot de voetbalwereld in elkaar steekt en hoe verwerpelijk het handelen daarin vaak is. Met rechtvaardigheid heeft het in ieder geval helemaal niets te maken en omdat ik een rechtvaardig mens ben, walg ik ervan.

17 april 2018 om 10:57

@sulejmanii

Je schrijft: "lee, Overmars was tegen Keizer. En wilde een ervaren trainer. Overmars heeft niks fout gedaan".

Dat is natuurlijk onzin. Als hij had geweigerd om zijn handtekening te zetten onder het besluit om Keizer aan te stellen, had dat besluit ook niet kunnen worden uitgevoerd. Door zijn handtekening er wel onder te zetten, is hij ook verantwoordelijk voor het besluit. Als je ergens voor tekent, brengt dat verantwoordelijkheden met zich mee. Anders zou een handtekening zinloos zijn.

17 april 2018 om 12:11

Lee112

Het is heel erg logisch en ook te begrijpen dat heel veel kritiek gaat richting Van der Sar en dat 'men' wel vertrouwen heeft in Overmars. Ga maar eens na.

Je kunt erover filosoferen of de verantwoordelijken voor de technische zaken (brands en Overmars) nu wél of niet direct de schuld moeten krijgen voor het niet halen van een landstitel. Het is hun taak om de selectie samen te stellen die in staat is om die titel mee te spelen. Maar ja, uiteindelijk moeten Lozano en Neres natuurlijk zelf die balletjes erin schieten. Dat kunnen Brands en Overmars namelijk zelf niet (meer) doen. Sterker, ze kunnen die spelers niet eens meer opstellen. Want dát is dan weer de taak van de trainer.

Maar, het is wel een gegeven dat de Algemeen Directeur, uiteindelijk gewoon de eindverantwoordelijkheid draagt. Dus ook voor het aantrekken van spelers én het aanstellen/ontslaan van trainers. In die zin gaat Van der Sar daar dus over.

Maar dat is niet eens wat ik Van der Sar verwijt. Dat gaat echt om het totaalplaatje. Van der Sar is uiteindelijk het boegbeeld. Hij is de kapitein die het schip, in samenwerking met zijn crew, in veilige haven moet zien te loodsen. En hoe je het wendt of kjeert, maar het Ajax schip is gewoon op de rotsen geslagen en gezonken omdat Van der Sar niet het leiderschap heeft getoond dat je van een Ajax boegbeeld mag én kan verwachten!

Tel ze maar eens op, al die toestanden alleen al dit seizoen. Het drama rond Nouri daar kon Van der Sar natuurlijk niks aan doen. Maar het aanstellen van Keizer als trainer dat was natuurlijk al een fout op zich. Onervaren trainer aan het hoofd zetten van een jonge onervaren ploeg is niet verantwoord. Dat bleek ook al snel. Europees snel uitgeschakeld. Dat kán een keer gebeuren op zich, kijk naar Psv. Maar daarnaast ging het ook nationaal al snel mis. Vervolgens kreeg je het momentum van de trainer er dus al na drie maanden uit moest. Hier had Van der Sar natuurlijk ook de regie moeten grijpen, dat is nota bene zijn taak als boegbeeld!!! Heeft hij nagelaten. Dus liep alles uit de klauwen, culminerend in het verlate ontslag van Keizer (die wilden ze al na Ajax - PSV eruit gooien maar tot verrassing van de directie won Ajax toen zomaar met 3-0 en werd het ontslag uitgesteld), en de ordinaire ruzie met Bergkamp die daaruit voortvloeide. Die kwestie met Bergkamp is trouwens tot op de dag van vandaag nog steeds Niet geregeld! Ook al zoiets raars en een duidelijk signaal dat Van der Sar geen man van het doorpakken is. Terwijl hij dé man is die zaak daar gewoon moet cheffen en die de rust moet bewaren.

Overigens wijd ik alles puur aan de onervarenheid/onkunde van Van der Sar. Die man is natuurlijk gewoon totaal ongeschikt voor deze functie. En dat is het beste bewijs dat het 'plan-Cruijff' op papier heel mooi eruit ziet maar dat de praktijk veel weerbarstiger is. Het idee dat je jongens vanuit de kleedkamer een pak en een stropdas aantrekt en dat ze dan in staat zijn een club te runnen, is gewoon waanzin. Ja, bij Bayern werkt dat. Maar bij Barcelona staat nooit een oude voetballer aan het hoofd, daar heb je lokale zakenlui en mensen met echte capaciteiten die als hoofd van de organisatie werkt. En niet een doelman die daarnaast geen enkele erkende opleiding heeft gehad of volgde. En die na amper twee jaar eventjes het heft in handen moest nemen, terwijl aan alle kanten duidelijk was dat hij daar niet klaar voor was. Dat vond hij nota bene zélf ook al. En kijk zijn optredens uit die tijd nog maar eens na. Bekerfinale Ajax - Pec, toen hij met knikkende knietjes met een microfoon het veld op moest om de rellende Ajaxfans tot bedaren te brengen. Hij beet van de spanning zijn eigen lip kapot! En vergat vervolgens het belangrijkste dat hi moest zeggen....

Feit is gewoon dat Edwin van der Sar niet geschikt is voor zijn functie. Een clubs als Ajax verdient gewoon een zwaargewicht op die plek. En laat het dan maar geen voormalige speler van Ajax zijn. Zat andere functies die prima door voetballers ingevuld kunnen worden. Kijk even bij PSV anders. Daar zijn de meeste functies op die van directeur na door voetballers ingevuld. Brands oud speler, John de Jong, een hele serie iconen die als trainers rondlopen, etc. etc. Moet Ajax ook doen. Gewoon Overmars aanhouden, Sar weg, en stevige man aanstellen.

17 april 2018 om 12:56

Scepticus

"dat er ruzie is ontstaan tussen Bergkamp en de rest, is een kwestie van oorzaak en gevolg."

Óf dat waar is of niet, dat kan verder in het midden blijven. Ik heb daar zelf ook niet echt een mening over. Maar daar gaat het dus niet om. Conflicten zullen altijd ontstaan, zeker daar waar ego's bij elkaar zitten en waar een topclub even geen successen meer haalt. Zeker bij Ajax.

Nee de kern is dát er dus een probleem ontstaat en dat er dan van je Algemeen Directeur/boegbeeld verwacht mag worden dat hij leiding geeft, stuurt én zorgt dat de rust hoe dan ook wederkeert. Dát is gewoon ongeveer dé belangrijkste kerntaak die je elke AD geeft. Bewaar de rust! Want in die rust kan je pas als topclub en topteam functioneren zoals je behoort te functioneren. Flauw natuurlijk om vlak na de landstitel bij PSV daar maar weer naar te verwijzen, maar dat zijn wel de lessen van Toon Gerbrands. Creeer rust, dan pas kunt je echt aan je prestaties denken. Ik vind dat je dát Van der Sar dus mag verwijten. Hij heeft geen enkel leiderschap getoond en dus gewoon gefaald. Ligt aan zijn onervarenheid, prima, maar wel gefaald.
En nee, dat is niet de taak van een Rvc. Die maken geen beleid en die gaan niet over de dagelijkse gang van zaken. Daar is de directie voor aangesteld. De RvC moet controleren.

"er werd in de media geschreven dat er een vervolgens een machtsstrijd ontstond tussen Bergkamp en Overmars en dat is veruit de meest bizarre berichtgeving die ik de laatste jaren heb gelezen. Bergkamp is een gewone werknemer zonder (wettelijke) bevoegdheden, terwijl Overmars die bevoegdheden als directeur wel heeft. En daarvan gebruik heeft gemaakt en Bergkamp uiteindelijk (mede) heeft ontslagen."

Wat is exact je punt hier? De een kan de ander ontslaan (correcte opmerking), en dus? Tuurlijk sluit dit een machtstrijd totaal niet uit. Bergkamp was natuurlijk veel en veel meer dan puur een werknemer zonder bevoegdheden. Hij was dé resterende icoon van het 'plan-Cruijff'. Daarmee had hij natuurlijk medestanders. Bij spelers, trainers, leden van de bestuursraad, van de Ledenraad, de supporters, etc. etc. In zie zin was er wel degelijk een machtstrijd gaande. Meer een richtingenstrijd eigenlijk, tussen dus de oude garde die Cruijf wilde volgen en de stam die (zeg maar langs de lijnen van Overmars/sar) wat meer realistisch richting het moderne voetbal wilden kijken. Vergeet niet, er was niet zo heel lang geleden al een zelfde akkefietje met Willem Jonk. Weet je het nog?

"een Algemeen Directeur is de voorzitter van de Directie, maar staat verder hierarchisch gezien op volstrekt gelijke hoogte met de andere directeuren. Die zijn allemaal gelijk en dus is ook sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid. "

Dat klopt niet. De AD is in verreweg de meeste gevallen bij dit soort vennootschappen wel degelijk de 'baas' in die zin dat de AD (of desnoods noem je dat Ceo) gewoon de man is die de eindverantwoordelijkheid draagt. Over álles. In die zin is er wel degelijk sprake van een hierarchische relatie tot de andere statutaire directeuren. Waarbij Overmars inderdaad verantwoordelijk is voor de voetbaltechnsiche zaken, maar daarin heeft Van der Sar dus het laatste woord. Die tekent namelijk (ook) mee. Feitelijk kan Sar dus als hij dat nodig vind Overmars overrulen.

"dat er machtsspelletjes zouden worden gespeeld zoals die debiel Freek Jansen (vi) maar blijft volhouden, is dan ook volstrekte onzin"
"de beste man beschikt kennelijk ook niet over voldoende werkende hersencellen om te begrijpen dat de tijd dat 1 persoon de absolute macht had bij Ajax door de uitgifte van aandelen definitief voorbij is en dat de vereniging Ajax zichzelf daardoor op afstand heeft gezet."
"ook al is de vereniging in het bezit van de meeste aandelen, is de macht die men daarmee kan uitoefenen uiterst beperkt."

Nou mag van mij iedereen iemand anders voor rotte vis uitmaken en misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik Freek persoonlijk ken, maar ik vind dat je nogal wat ver gaat om iemand voor debiel uit te maken en te suggereren dat zijn hersencellen niet goed zouden werken als je die persoon zelf totaal niet kent, om vervolgens zelf een serie uitspraken te doen die vennootschapsrechtelijk echt kant noch wal raken.

Freek Jansen is naast een behoorlijke voetballer (heeft onder contract gestaan bij twee betaald voetbalorganisaties daarmee kon hij beter voetballen dan 99% van wat op VZ rondloopt) een jongen die de school voor journalistiek heeft afgerond. Okay, dát op zich zegt niks, maar dat maakt wel dat hij natuurlijk wel geschoold is in journalistieke principes als hoor- en wederhoor, bronvermelding en andere zorgvuldigheden. Freek schrijft ook niet voor De Telegraaf, die wél vaak enorme onzin publiceren die ze eerst zélf uit de lucht hebben gegrepen. Freek Jansen is daar echt niet op te betrappen. Hij heeft gewoon uitstekende bronnen binnen Ajax (je moet je ook eens afvragen waarom er bij Ajax altijd zoveel gelekt wordt trouwens, dat zegt ook iets over je club, terwijl je dat Freek natuurlijk niet kunt verwijten).

En verder heb ik met verbazing je stellingen gelezen over de kennelijk 'onmacht' bij de aandeelhouders, die je dan afzet tegen de oude situatie dat er één man de macht had. Die stelling is innerlijk tegenstrijdig. Los ervan dat Freek Jansen zelf ook wel weet wat de implicaties zijn van een beursgang voor een voetbalvereniging is de stelling dat de voorzitter/algemeendirecteur/boegbeeld geen alleenheerser meer is een beetje een open deur. Tuurlijk is die dat niet meer. Vanaf het moment dat je naar de beurs gaat zijn de aandeelhouders de baas. In het geval van Ajax zijn dat de leden. Want die hebben via de Algemene vergadering van Aandeelhouders altijd het laatste woord. Dat die Ava geen daadwerkelijke macht zou hebben dat kaqn ik niet volgen. Die hebben ze wél. Kijk maar even hoe dat met de Cruijff revolutie gegaan is. Daar heeft de AVA ook gewoon de benoemingen van Van Gaal en Blind tegengehouden, die door de RvC met Ten Have (wie kent hem nog?), Olfers en Römer werden voorgedragen.

Het mag zo zijn dat Van der Sar inderdaad niet als dictator kan optreden en alles kan doen waar hij zin in heeft. Dát is nou juist de functie van de vennootschapsstructuur. En dat weet Freek natuurlijk ook wel. Maar jij miskent dat een AD wel degelijk hierarchisch aan de top staat en vanuit die positie zijn stempel op het gebeuren kan en mag drukken. De directie, waar hij leiding aan geeft, gaat over het dagelijkse beleid. Vanuit die functie mag de directie dus ook, en de AD kan die besluiten ook zelf nemen, besluiten nemen die de vennootschap extern gewoon binden. Dat er dan een intern traject bestaat waarbinnen de interne verantwoordelijkheden een rol spelen (zeg maar de relatie vennootschap versus aandeelhouders), dat staat los van de externe relaties (vennootschap Ajax versus de buitenwereld). Ieder besluit dat Van cder Sar neemt is in principe gewoon geldig, totdat er door de eigenaars (lees: aandeelhouders) wat aan gedaan wordt, of totdat de RvC ingrijpt (maar daarover heeft dan de AVA weer het laatste woord).

Dus ik stel vast dat het niet zozeer de onkunde en verinderstelde debieliteit van Freek Jansen die hier in de weg zit, maar meer jouw eigen onwetendheid met hoe vennootschapsrecht écht werkt.

17 april 2018 om 13:36

@ scepticus: als je een beetje had opgelet, dan wist je dat vd Sar na de eerste ontmaskering van het technisch hart en het vertrek van Bergkamp, de macht naar zich toe getrokken heeft. Vanaf heden ben ik de baas, vertelde hij zelf in een persverklaring. Letterlijk verklaarde hij boven het technisch hart te staan en daarom er geen deel meer van uitmaakte.
Misschien schuilt er onrechtvaardigheid in om hem als zodanig eindverantwoordelijk te stellen voor de huidige malaise, maar zo gaat dat nu eenmaal.
Als je daarnaast bekijkt waar hij zelf wel intrinsiek bij betrokken geweest is (het wegpesten van Bosz, het aanstellen en ontslaan van Keizer, en nu weer zo'n miskleun met Ten Hag, het spelersbeleid etc. etc.), dan vind je uiteindelijk die rechtvaardigheid alsnog en kan je wellicht goed slapen..

17 april 2018 om 13:42

Ajax moet terug naar de lijn van Cruijff. Keje molenaar zou een zeer capabele & deskundige directeur kunnen zijn, Wim Jonk zou gerehabiliteerd moeten worden en leidend moeten zijn als het gaat om de opleiding en doorstroming vd jeugd.
Daarnaast verdient het ook aanbeveling om hem te betrekken bij het 1e elftal, bijvoorbeeld als assistent naast een coach van het type Laudrup.
Daarmee laat je het Ajax bloed weer door de aderen stromen en heb je direct ook de Arena weer bruisend.

17 april 2018 om 07:36

Geen idee wie hem moet vervangen. Maar is dat van belang dan? Het gaat om bepaald soort emotie management wat je moet kunnen. Van der Sar is totaal niet geschikt daarvoor. Ik zou nu Peter Bosz peilen en Ten Hag lekker ontslaan als Peter wilt komen.

17 april 2018 om 07:48

Natuurlijk is het van belang. Je wilt toch een vervanger hebben ? Tenzij het een nutteloze functie is. Beargumenteer waarom jij Edwin ongeschikt vindt. Correctie totaal ongeschikt. Hij maakt geen beslissingen in zijn 1tje dus indien hij ongeschikt is, dan geldt dat ook voor de anderen die akkoord geven omtrent zijn eventuele voorstellen.

17 april 2018 om 08:01

Waarom de vraag aan mij wie hem moet vervangen. Dat moet de RvC lekker uitvogelen. Wij zijn fans en staan niet dicht bij de materie. Wij zien alleen slechte voetbal resultaten. Wij weten niet hoe het management te werk gaat. We hebben toch geen live stream.

17 april 2018 om 08:10

@ Lee112

De vervanger zou degene moeten zijn die er al was als je het mij vraagt.
Michael Kinsbergen

Opleidingen aan universiteiten van naam (pennsylviana master business off administration degree)
4 jaar zelfstandig ondernemer geweest in de sportsector
10 jaar CEO geweest van een multinational (nedstat)
10 jaar lang bij diverse banken in de top gewerkt (heldring & Pierson bijv)
Amsterdammer en ajacied in hart en nieren. Financieel onafhankelijk, kennis van zaken en ervaring in de branch en functie.

17 april 2018 om 08:10

Dan laat de RvC ook lekker beslissen wanneer iemand totaal ongeschikt is i.p.v. dat jij oordeelt. Je geeft zelf aan niet te weten hoe het management te werk gaat. Op basis waarvan acht jij Edwin dan totaal ongeschikt?

17 april 2018 om 08:13

Kijk bergkamp aan een reactie als de jouwe daar heb ik wat aan. Prima CV. Aan hogere hand om te bepalen of hij geschikt is.

17 april 2018 om 08:28

Jij zegt continue en zit hier als een vraag bak de vragen terug te ketsen. Ik zal je wat vertellen. Ajax zal volgend seizoen niet kampioen worden. Dit jaar leegloop en Edwin zal ontslagen worden. Ten Hag zal ook weggaan de selectie neemt hem niet serieus. Ajax loopt alweer achterstand op in de voorronde CL en de start van het seizoen. Ajax is mijn club. Maar de club is de tegenstander van zich zelf. Ajax is een puinhoop.

17 april 2018 om 08:44

Simpelweg omdat jij niks beargumenteert....Als je dit allemaal al weet wat is je probleem dan ? Blijkbaar weet jij al hoe de toekomst eruit ziet....

17 april 2018 om 08:59

Ja ik weet hoe de toekomst eruit ziet. Als je met dit huidige zooitje verder gaat. Je had moeten doorpakken met Peter. Die voetbalde op de manier waar menig fan blij van werd.

17 april 2018 om 09:05

En toen kwam Dortmund langs... Hij is niet ontslagen he. Hij wilde zelf gaan. Ik geloof niet dat hij met meer steun wilde blijven.

17 april 2018 om 11:01

@jasonrhijn

Je schrijft: "geen idee wie hem moet vervangen. Maar is dat van belang dan? Het gaat om bepaald soort emotie management wat je moet kunnen. Van der Sar is totaal niet geschikt daarvoor".

Ik ben geen ondernemer, maar als ik dat wel was geweest, had jij niet bij mij behoeven te solliciteren. Want als er iets is dat je niet moet doen in het zakenleven, is het dat je je bij het maken van beslissingen laat beinvloeden door emoties. Als je dat wel doet, kan je het faillissement van je bedrijf net zo goed meteen aanvragen.

17 april 2018 om 11:12

De vraag moet hierbij zijn 'waarom wilde hij zelf gaan?' Waren het niet de interne machtsverhoudingen van der Sar / Bergkamp? Kreeg niet wat hij nodig had nadat hij Ajax naar de EL finale had geloodst. Dit alles door de interne macht spelletjes?

17 april 2018 om 12:57

D-Bergkamp

Martin Kinsbergen lijkt mij een uitstekende man om Ajax te gaan leiden inderdaad.
Heb sowieso niet echt begrepen waarom hij destijds zomaar opeens weg moest.

17 april 2018 om 13:07

Lee112

Waarom Van der Sar ongeschikt is?

1. Hij heeft geen aantoonbare kwaliteiten die hem geschikt maken in de rol van Algemeen Directeur/boegbeeld, anders dan dat hij een voormalig en zeer succesvol speler van Ajax wa.

2. Sterker, hij blijkt bepaalde essentiële kwaliteiten die voor zijn functie bij een club van het niveau Ajax noodzakelijk zijn niet te hebben. Het is geen goed spreker in het openbaar. Hij heeft geen goed overkomen. Hij is stroef in de omgang extern, gaat niet makkelijk met pers en media om. Wie herinnert zich niet zijn optreden bij de verloren bekerfinale tegen Zwolle? Stotterend en met knikkende knietjes het veld op lopen, je lip kapot bijten van de spanning en dan ook nog compleet vergeten wat je kwam vertellen..... Sorry, niet geschikt als boegbeeld.

3. Van der Sar blijkt geen managementskills te hebben. Men zegt dat hij wel mooie commerciele deals geregeld heeft. Of dat zo is of dat hij profiteert van andermans werk daarin, dat kan ik oprecht niet vaststellen. Maar laat ik dat dan maar aannemen. In dat geval is hij dus wel een geschikt commercieel directeur. Mooie contracten regelen, sponsors binnenhalen, etc. Prima. Maar dat maakt hem nog geen geschikt boegbeeld!

4. Sar is ook verantwoordelijk voor het bewaren van de rust binnen de club. Een topclub kan pas presteren als er rust in de tent is, als iedereen duideljik is wat het doel is en de manier om dat te bereiken. Als dus de 'neuzen' (no pun intended) dezelfde kant op staan. Dát was overduidelijk niethet geval bij Ajax. Sterker, het was gewoon bijna het hele jaar onrustig en rellerig van sfeer. Dát kan je Sar verwijten. Aan het tragische geval van Nouri kan Sar natuurlijk helemala niets doen maar aan het gedoe rond Bergkamp, aanstelling en ontslag Keizer, aanstelling Ten Hag, ruzies etc. kan Sar wél wat doen. Althans, het is zijn taak daar wat aan te doen en handelend en beslissend op te treden. En de rust te herstellen. Dat deed hij niet. Het liep gierend uit de klauwen. Dat is zijn taak!

Wil je nog meer reden horen op basis waarvan Sar duidelijk niet geschikt is?

17 april 2018 om 07:36

Ajax blijft vasthouden aan de logica dat wanneer je een goede (Ajax) voetballer was, je iedere functie in de organisatie ook aankunt. Misschien eens tijd voor iemand die zijn sporen heeft verdiend in het bedrijfsleven, zoals PSV al jaren doet met vrij veel succes.

17 april 2018 om 07:37

Voetbal en bedrijfsleven zijn niet het zelfde. Voetbal is emotie en bedrijfsleven is structuur waar je op terug kan vallen. Je moet echt een combinatie van hebben. Gerbrands is een mooi voorbeeld of Van Praag vroeger.

Ken je ene Rik van den Boog die was toch ook succesvol in het bedrijfsleven en een hel in het voetbalbedrijfsleven. Sport en economische zakenleven totaal verschillend.

17 april 2018 om 08:13

Sanders deed het niet verkeerd bij PSV en heeft geen sportachtergrond. Als het om tientallen miljoen gaat is het wel handig als je een goede directeur hebt. De TD kan de voetbal knowhow leveren.

17 april 2018 om 13:12

Kohaku

Mooi voorbeeld. Ik vond die Tiny Sanders anders helemaal geen goede directeur voor Psv. Juist hét voorbeeld van de verkeerde manier waarop mensen uit het bedrijfsleven denken ook in het voetbal eventjes de boel aan te kunnen sturen.

Want Tiny Sanders was een behoorlijk onbescheiden man, beetje een proleet vond ik, die zich uiteindelijk enorm heeft laten gaan in emotiemanagement door Fred Rutten te ontslaan met nog iets van vijf wedstrijden te gaan in dat seizoen. Typisch voorbeeld vond ik dat van zo'n mannetje dat dan even zijn 'macht' laat gelden en toe moet geven aan de roep van emotionele supporters die na drie niet gewonnen wedstrijden roepen om het hoofd van een trainer. Goede bestuurders houden dan het hoofd koel en reageren niet op goedkope sentimenten. Tiny Sanders niet. Die ging daarin mee. Dat deed Gerbrands niet, toen Cocu keihard faalde in zijn eerste seizoen. Die liet Cocu zitten en zorgde voor hulp in de vorm van Hiddink. Zó pak je dat aan!

17 april 2018 om 07:38

Ik neem aan dat de mensen binnen de club heel goed weten wat hij doet. Aan de andere kant is het vreemd dat de mensen niet weten wat hij doet, dat zou juist een reden moeten zijn om hem te ontslaan. Over het algemeen is er altijd een duidelijke functie omschrijving van een baan. Zou dus duidelijk moeten zijn waar van der Sar dagelijks bezig moet zijn

17 april 2018 om 07:50

Uiteraard. Ik doel meer op de fans die hem weg willen. Is het puur emotie ? Weten de fans wat hij aan het doen is? Wie mede bepaald. Wie boven hem staat etc. Is altijd makkelijk wijzen.

17 april 2018 om 08:06

Nee dat weten ze niet. Is dat van belang als je 4 jaar geen prijs wint? Moeten we details van een functioneringsgesprek openbaar maken ofzo? Jij bent echt van suiker. Ajax is een stront zieke zielige club. Je kan met de financiële middelen elk jaar kampioen worden. Welke club in de eredivisie heeft 150 miljoen op de bank om spelers te kopen. Dit seizoen zal er ook voor 100 miljoen weggaan en als je dan voor 20 miljoen terughaalt voor net niet spelers die er over 3 jaar pas staan is het zonde. Haal spelers die er direct staan en kwaliteit hebben. Wordt weer is tijd voor een prijs.

17 april 2018 om 08:16

En het is alleen Edwin zijn schuld dat we 4 jaar niks hebben ? Alsof hij 4 jaar deze functie heeft? Zijn schuld dat men niet of slecht investeert ? Typisch geval van roepen zonder te weten. Nogmaals er zijn meer verantwoordelijk

17 april 2018 om 08:31

Uiteraard zijn er meerdere de schuld van. Maar Edwin is de hoofd verantwoordelijke. Laten we lekker met dit slappe zooitje verder zonder ambitie. Je kan met zoveel geld het Bayern.

17 april 2018 om 08:48

We hebben geen bayern budget. Bayern kan winkelen bij de concurrent. Denk jij dat wij lozano, Pereiro, arias kunnen overnemen van PSV ? Joker ! Edwin alleen ontslaan lijkt me niet de oplossing.

17 april 2018 om 09:00

Ik bedoel je kan betere en sneller spelers als de concurrentie. Maar blijkbaar zie jij dat niet.

17 april 2018 om 09:07

Supporters moeten het met de info doen zoals dit artikel. Van der Sar maakt nu geen overtuigende indruk met zijn optreden voor het publiek en met de opmerkingen die hij maakt. Ook met het ontslag van Bosz deed hij het niet handig. Het lijkt er op dat de functie net iets te hoog gegrepen is voor hem. Je hebt met vele dingen te maken in die functie en ook hoe de supporters op je reageren. Kijk maar eens hoe het ging bij het begin van de Arena....
Overmars doet het goed met zijn aan-en verkopen.. Wat je hem wel kan verwijten is dat hij geen spelers koopt die het team beter maken. Individueel zijn het goede spelers maar je hebt soms mindere spelers nodig die het team beter maken...

17 april 2018 om 09:12

Logisch als je dat niet typt... Spelers zijn toch al aangetrokken ? Betere spelers ? Jij kraamde begin vh seizoen uit dat PSV niet zo een denderende selectie had. Achteraf wil je gelijk halen haha joker!

17 april 2018 om 09:41

PSV heeft ook helemaal geen denderende selectie. Maar dat maakt niet uit of ze kampioen zijn geworden. Ajax heeft een matige selectie met onstabiele spelers die geen vast niveau kunnen halen. Blijkbaar kan de selectie zich niet mentaal voorbereiden op Heracles, ADO, Twente, Utrecht. Maar wel in de toppers presteren.

17 april 2018 om 10:53

Maar dan slaat je argument nergens op. Namelijk betere spelers hebben dan de concurrent. Dat heeft Ajax, maar als je niet wint van ADO , Vitesse en Utrecht dan is het mentaal bagger inderdaad. Dat is eerder het probleem

17 april 2018 om 08:07

Ik zou zo ook niet 1,2,3 een vervanger weten, maar dat is natuurlijk geen reden om zijn functioneren kritisch onder de loep te nemen. Al ben ik wel van mening dat nu alles ontzettend wordt opgeblazen. De enige echt enorme 2 fouten die ze in mijn ogen hebben gemaakt zijn het wegsturen van Jonk en Bosz.

17 april 2018 om 08:11

Lee, mensen hebben geen idee en beginnen met de vingers te wijzen. Dit zijn bepaalde beslissingen die verkeert uitpakten. Stel hij had team Bergkamp meteen weggestuurd en Bosz draaide een slecht seizoen, wat denk je dat iedereen dan zou roepen..

17 april 2018 om 08:17

Maar echt! Zoals Brands aangaf. Als je wint heb je vrienden. Maakt niet uit wie er zit.

17 april 2018 om 08:19

Inderdaad!

17 april 2018 om 08:24

Sjongejonge wat makkelijk man. Je zag toch zelf ook dat Bosz er een goede lijn in kreeg? Hoe makkelijk is het dan om als te roepen.

17 april 2018 om 08:31

Je bent zo goed als je laatste seizoen. Niemand in bijvoorbeeld Duitsland die bosz nog wilt hoor. Of Ajax kampioen met bosz was geworden weten we niet. Kijk alleen al naar het punten totaal van PSV

17 april 2018 om 08:47

Wat wil jij nou eigenlijk. Luchtige tekst van je. Ajax speelde onder Bosz geweldig voetbal en was stabiel. Als je dan een 2e seizoen verder kan borduren dan is dat toch fijn. Kijk Cocu die heeft meer stabiliteit. Keizer en Ten Hag in een korte periode bied geen perspectief.

17 april 2018 om 09:00

Cocu moest na de 3-0 in mokum ook weg... Men vergeet veel als je wint en terecht. Nergens zeg ik dat bosz weg moest.... we geven alleen aan dat dit gezeik ook onder bosz was geweest als we ook onder hem geen kampioen werden of wil jij ontkennen ?

17 april 2018 om 09:07

Dat weet je nooit hoe het onder Peter wel was. Ik was in Stockholm en iedereen was helemaal gek in euforie. Jammer dat we verloren maar dit was zo vet met ze allen. Daarin in zo seizoen mag je best geen prijzen pakken. De finale op zich was een prijs. Sowieso wou niemand Cocu ontslaan na de 3-0. Dat is onzin.

17 april 2018 om 09:16

Net als dat jij niet weet dat we opnieuw prima zouden voetballen. Pure aanname wat je doet.... Nee bepaalde fans hadden het gehad met Cocu zijn zogenaamde bange manier van spelen en zeker na die 3-0. Zij wilde hem weg. Niet de beleidsbepalers binnen PSV. Zij denken op langere termijn.

17 april 2018 om 11:03

Niemand heeft het over hoe het zou lopen onder Bosz. Al deze reacties zijn puur op emotie gebaseerd. Wat wij hier aangeven is een voorbeeld. Nogmaals, stel Bosz was gebleven en ze werden geen kampioen, dan was er alsnog commotie.

17 april 2018 om 13:18

Jasonrhijn

"ajax speelde onder Bosz vanaf februari 2017 geweldig voetbal en was stabiel."

Ik heb je uitspraak even aangepast zodat die beter aansluit bij de werkelijkheid. Hoop dat je het niet erg vindt.

17 april 2018 om 08:12

Hij heeft zelf gezegd dat hij toch eens na moet denken als het onder ten Hag niet beter gaat. En nu met 10 punten achterstand na een 3 - 0 nederlaag en al weken met slecht spel moet je concluderen dat het niet beter gaat.

17 april 2018 om 08:25

Precies. Dan krijg je weer iemand anders en blijft het onrustig. Vd Sar zit er pas net met deze functie.de affaire Bosz aanhalen is ook zo'n zwak punt : Als Dortmund met een dikke zak geld komt weet je dat de trainer gaat, Bosz heeft gewoon een spel gespeeld om zich ook nog slachtoffer te laten voelen.
Kijk in dit artiekel staan ook wel wat minpunten :
Waarom Bergkamp nou altijd zo werd aangevallen is mij nog steeds een raadsel en waarom die weg moest dus ook (voor mij). Keizer ontslaan ook erg ongelukkig, maar dan vooral Ten Hag kiezen (zeg ik niet nu maar vond ik al direct). Van de kaartverkoop of zwakke optredens weet ik het fijne niet.
Maar om nou te zeggen dat Ajax door vd Sar geen kampioen is slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Maar goed de Telegraaf met de betweter Driessen willen weer lezers scoren en op dit moment is Ajax daar een makkelijk slachtoffer voor blijkbaar.

Gewoon nu orde op zaken stellen voor volgend jaar. En misschien kunnen we dan na volgend seizoen pas conclusies trekken en niet nu al direct.

17 april 2018 om 09:12

Tja, het is ook allemaal heel dubbel. Aan de ene kant prijst de media nu PSV dat het daar vaak zo rustig blijft, aan de andere kant wordt alles er bijgehaald om het bij Ajax juist onrustig te laten worden. Persoonlijk vind ik het jammer dat Jonk daar weg is, echt iemand met een goede kijk op voetbal vanuit de Nederlandse mindset. Ten Hag moet natuurlijk de tijd krijgen, maar als je zijn tongval en presentatie beschouwt weet je eigenlijk van tevoren al dat je bij Ajax met een achterstand begint. Het maakt het er in elk geval niet gemakkelijker op.

17 april 2018 om 12:56

Ben het zeker met je eens maar volgens mij is vaak genoeg aangegeven dat Edwin best aangerekend mag worden op de vele veke relletjes die weerzinwekkend zijn opgelost.

Hij kan beter opstappen en de eer aan zichzelf houden. De genoemde kritiekpunten zijn duidelijk. En op dit moment weegt het 4 jaar op rij missen van prijzen heel zwaar en dat is mede tot stand gekomen door het zwalkende beleid van Sar. Daarbij heeft hij in januari bij de trainerswissel zich al kwetsbaar opgesteld dat hij daarop afgerekend mocht worden. Daarom; het is klaar nu.

17 april 2018 om 07:36

Dit jaar was al verloren maar de manier op vele punten is voor de supporter een vraag teken. Het kan en moet toch allemaal beter of niet dan?

17 april 2018 om 08:06

@jasonrhijn !lausho
Eens natuurlijk moet het beter. Oké elk jaar in de prijzen vallen, dat kan niet. Maar het zwalkende beleid begint te irriteren. Net zoals het gematigde spel (trechtervoetbal).

Als Cruyff aanhanger, was het jaartje Bosz een verademing. Met Ten Hag zijn we weer terug bij af....

17 april 2018 om 07:40

Dan Ten Hag meteen meenemen.

17 april 2018 om 08:36

Toch hoop ik dat er een soort functieverandering voor hem komt. Hij heeft heel veel sponsors binnengehaald voor Ajax en is ook een fantastisch uithangbord, waarvoor vaak alle deuren open gaan. Het zou zonde zijn hem helemaal te verliezen....

17 april 2018 om 08:45

Klopt; een commerciële functie zou zeker kunnen. Maar van Algemeen directeur naar Commercieel directeur is een soort van degradatie.
Hoe dan ook, het kan in zijn voordeel werken door zelf zijn functie ter beschikking te stellen

Ik mis nog wel een paar punten. De RvC moet zich dit ook aanrekenen, plan Cruijff wordt niet opgevolgd, ook hier geen woord over gerept, de trainer zit oa. in het TH. En van der Sar is nu bv. onbereikbaar er wordt slecht gecommuniceerd naar de supporters, ik snap, nog steeds geen snars van het ontslag van Keizer en Bergkamp, waarom staat die nog op non-actief?

17 april 2018 om 07:47

En wie wilde hoe dan ook Van der Sar in de directie? Johan Cruijff. Hij regelde dat hij een studie kon volgen op de JCU en “stage” kon lopen bij Ajax.

17 april 2018 om 08:03

Dat hele plan Cruijff is waardeloos, een waanidee van een man die in het verleden leefde. Hij had geluk dat er tegelijk een goede lichting door brak (die nog niks te maken had met dat plan) en dat er met Overmars een goede technisch directeur beschikbaar was die aan de eisen voldeed en ondertussen ook nog een goed financieel gevoel had. Zou niet weten welke andere oud voetballer daar anders had moeten zitten.

Maar iets als de functie van Bergkamp, iemand zonder verantwoordelijkheden maar wel met een grote stem in het geheel, dat kan echt niet.

En door vast te houden aan dat plan zou Ajax zich enorm beperken. Dan kan Van der Sar alleen worden opgevolgd door een oud (ajax)speler. Totale waanzin, je moet voor elke positie de beste beschikbare persoon binnenhalen. En als die uit het bedrijfsleven of bijvoorbeeld hockey komt is dat prima.

Er is inmiddels gebleken dat zo veel voetbalkapiteins op 1 schip niet werkt. Jonk viel niet mee te werken omdat hij weigerde te vergaderen en zich bij meerderheidsbesluiten neer te leggen. Bergkamp viel sowieso niet mee te werken en die had een belachelijke functie, met veel macht zonder verantwoordelijkheid voor wat hij met die macht deed.

Mijn eerste opdracht aan de nieuwe directeur zou zijn dat plan Cruijff zo goed te verstoppen dat niemand het ooit meer kan vinden.

En dat Bergkamp nog op non actief staat is een zaak van de advocaat van Ajax, daar heeft de directie niks meer mee te maken. Afhandeling van ontslag is advocatenwerk.

17 april 2018 om 08:17

Dat ontslag van Bergkamp heeft wel degelijk met de directie te maken. In elk normaal bedrijf wordt een advocaat door de leiding aangestuurd. Een advocaat kan niet op eigen houtje handelen.

17 april 2018 om 13:26

Hakkie2

Wat Kohaku zegt klopt als een bus! De afhandeling moet inderdaad plaatsvinden tussen de advocaten van Ajax en van Bergkamp, maar daarin zijn niet de advocaten leidend maar dat zijn hu cliënten. En in dit specifieke geval vooral Ajax natuurlijk.

Want Ajax heeft Bergkamp op nonactief gesteld. Dus nu moet Ajax doorpakken en stappen ondernemen om het dienstverband van Bergkamp te laten eindigen. Hetzij goedschiks (gezamenlijk laten eindigen door middel van een vaststellingsovereenkomst waarbij Ajax Bergkamp nog een vergoeding betaalt), danwel kwaadschiks (via een procedure via de arbitragecommissie). Dat laatste dat is geen haalbare zaak. Ajax heeft juridisch geen enkele poot om op te staan in dit geval, de kans is dus groot dat de Arbitragecommissie dat verzoek van Ajax afwijst, en dan ben je nog verder van huis). Dus moet Ajax het contract afkopen.

Dat ze dat nog niet hebben gedaan na bijna vijf maanden, is een raadsel. En wat mij betreft ook alweer een teken dat Van der Sar ongeschikt is voor zijn functie. Hij moet de advocaat opdracht geven om een oplossing te regelen. Dat doet hij niet. Dus dan kan je dat niet in de schoenen van een advocaat schuiven. Zoals Kohaku zegt, een advocat kan niet op eigen houtje zo'n zaak regelen als de client dat niet aangeeft. Dat zou in strijd zijn met alle grondbeginselen van de advocatuur.

17 april 2018 om 13:33

Natuurlijk moet Van der Sar de opdracht geven. Maar het is helemaal niet duidelijk of het aan (de advocaat van) Ajax ligt dat het zo lang duurt. Ik denk zelf eigenlijk dat (de advocaat van) Bergkamp met name moeilijk doet. Dat is ook logisch: meestal stribbelt degene die ontslagen is tegen, niet degene die ontslaat.

En PS: een bus klopt niet, het klopt als een zwerende vinger of het sluit als een bus

17 april 2018 om 14:30

@hakkie

Daar ben ik het totaal niet mee eens, zijn basis gedachte was uitstekend en er zitten zeer goede ideeën bij. Echter zijn er verschillende interpretaties mogelijk, het plan was zeker niet kraakhelder en de organisatie moest zich nog ontwikkelen rondom het plan, helaas wordt het opgebouwde nu vakkundig afgebroken.

Om even wat goede ideeën aan te geven, een trainer is een passant en moet niet het beleid bepalen, ten Hag zit nu helaas in het TH en dat brengt de continuïteit in gevaar. De opleiding moet vertegenwoordigd zijn bij technische beslissingen voor het eerste, aankopen moeten echt wat toevoegen, je ziet het met de RB positie alweer helemaal mis gaan, er is 10 miljoen uitgegeven maar zijn Kristensen en Orejuela beter dan Mazraoui, die ze op zijn minst hadden kunnen proberen op RB?

Ook moeten jeugdspelers perspectief hebben anders vertrekken de spelers met veel potentie gewoon, enige unique selling point dat Ajax heeft is dat je als talent veel kansen krijgt en goed ontwikkeld wordt. Je ziet nu duidelijk dat spelers met extra kwaliteit toch voor een groot deel uit de opleiding komen, van de Beek, Frenkie de Jong, de Ligt, Dolberg, Onana, koop dergelijke spelers maar eens en daarnaast levert het enorm veel op, waarmee je weer wat goede spelers kan kopen. Om spelers te ontwikkelen moet je een benadering per individu bedenken, wat veel Fte’s en geld vergt.

Als je plan Cruijff verstopt is de ziel uit de club, ik had jaren vertrouwen, al botste het wel eens, dat is volledig verdwenen, ik zie als supporter geen perspectief en kan mij niet voorstellen dat het bij Ajax spelers op dit moment anders is, het verbaasd mij dan ook niks dat de Ligt nu al wel wilt vertrekken.

17 april 2018 om 08:20

Misschien moet je even verder kijken dan je neus lang is. Een keer geen kampioen worden kan gebeuren. Maar dit is geen incident meer. Ajax is al 4 jaar geen kampioen geworden. Op Technisch vlak is het onrustig. Intern vechten ze mekaar de tent uit. De trainer die ze goed liet voetballen is vertrokken omdat vd Sar voor Bergkamp koos. Daarna alsnog Bergkamp eruit. Communicatief zeer matig en dit jaar kansloos in Europa eruit. En dan nog allerlei interne zaken waar wij niets vanaf weten.

De trainer is voor minder ontslagen. Vd. Sar is Algemeen Directeur van een beursgenoteerd bedrijf alleen al vanuit deze functie is hij verantwoordelijk voor deze puinhoop. Commercieel gezien kon hij met wat ondersteuning van wat slimme zakenlieden nog teren op zijn naam. Als AD gewogen en te licht bevonden.

17 april 2018 om 08:57

@haarlemfc

Ik heb dit al eens eerder gezegd. Dat Ajax geen kampioen is geworden en de manier waarop doet pijn, maar ik ben ontzettend blij dat PSV met een dusdanige overmacht kampioen is geworden.

Het volgend jaar verhaal horen we nu al een seizoen of vier. Het was drie seizoenen telkens net niet. Of een puntje. of verspelen op de laatste wedstrijddag. En dat had telkens tot gevolg, ahh net iets meer geluk daar of net iets scherper aan het seizoen beginnen en dan zijn we zover. Juist door dat telkens niet halen en tweede worden is Ajax een beetje in slaap gesust en werd er steeds gedacht iets meer geluk, dat kleine dingetje moeten we verbeteren. Zelfs aan het begin van dit seizoen hoorde je het. Ja als er eerder een goede linksback was gehaald dan hadden we niet zoveel punten achter gestaan. Nou die betere linksback is gekomen, duidelijk is dat dit niet het verschil maakt want de achterstand werd groter in plaats van kleiner.

Nu zijn er geen excuses of kleine dingetjes die beter moeten. Spel waardeloos, zware achterstand op de kampioen. Europees 0,0 gepresteerd. Wederom vroegtijdig uitgeschakeld in de beker (dit is inmiddels ook al drie seizoen achterelkaar gebeurd, waarbij de uitschakeling onder de Boer tegen Feyenoord nog wel te verkopen was, maar de andere twee????).

Nu moeten er dingen anders, nu wordt je gedwongen om eens echt goed te kijken naar waar het fout is gegaan de afgelopen jaren, wat aangepakt moet worden en verbeterd moet worden.

Edwin is dus aardig ongeschikt voor zijn functie gebleken. Maar denken we nou echt dat we door hem te vervangen voor een betere kandidaat, de prestaties van het elftal doen verbeteren? Het probleem zit veel dieper dan dat.

17 april 2018 om 07:46

Sar had de visie van Cruijff binnenboord moeten houden. Maar hij liet, in tegenstelling tot als speler, echt alles door de vingers glippen.

17 april 2018 om 07:52

Je hebt indirect gelijk want mede door toedoen van Van der Sar, was het verlengstuk van Cruijff, Wim Jonk, genoodzaakt om Ajax te verlaten ivm meningsverschillen in het technische aspect.

Mijn oplossing zou zijn: Jordi Cruijff aanstellen en Peter Bosz heel snel terug halen. Klinkt als een utopie, maar alleen zo komt de lijn Cruijff weer terug. Jonk zal dan ook wel weer overwegen om terug te komen.

17 april 2018 om 09:17

Bosz hoeft van mij niet zozeer. Jordi, Jonk en bv. Van't Schip zie ik wel zitten.

17 april 2018 om 09:16

Het probleem is dat Ajax beursgenoteerd is waardoor je altijd de latente druk van aandeelhouders meeneemt, van wie een x-aantal niet verder kijkt dan hun neus lang is. De opzet van de fluwelen revolutie was niets mis mee, daarnaast is voetbal ook vaak een puzzel. Past het zoals afgelopen jaar in Europa, dan kunnen er nog steeds mooie dingen ontstaan.

Dat stukje over Aaron Winter begrijp ik niet helemaal. Wat was Aaron Winter zijn functie voordat hij als assistent trainer werd aangesteld? Ik dacht dat hij trainer van een jeugd elftal binnen Ajax was ( > 19 )?

Dit is wel een aardig lijstje met minpunten die van der Sar mag gaan verdedigen zeg. Ik weet niet hoe onschendbaar hij werkelijk binnen Ajax is, maar daar zullen we binnenkort wel achterkomen denk ik.

Stel dat van der Sar weggestuurd wordt, betekent dit dat Wim Jonk (en Bergkamp) weer naar huis komen?

17 april 2018 om 08:09

Bergkamp verloor van Overmars, niet van Van der Sar. Zolang Ogermars er zit zul je Bergkamp niet meer zien, massr dat moet je toch ook helemaal niet willen?

17 april 2018 om 09:03

@apocalyps,

Bergkamp never nooit niet, Overmars heeft er alles aan gedaan om die eruit te krijgen. Jonk, is goed mogelijk, die had het gevoel dat zijn inbreng nihil was en heeft nu misschien het gevoel dat zijn stem meer in het schaaltje brengt. Overmars wil alles behalve kopen, kopen, kopen echter wilde en wilt hij wel de mogeljikheid hebben om snel beslissingen te nemen en te handelen indien er versterkingen nodig zijn. Als Jonk dan een realistische visie erop na houdt met betrekking tot de stand en progressie van talenten, zie ik die twee uitstekend samenwerken. Je ziet het nu ook Overmars koopt niet alleen voor het eerste elftal, hij versterkt ook zwak bezette posities in de bovenbouw van de jeugdopleiding.

17 april 2018 om 09:52

Bergkamp moet lekker wegblijven! Die heeft me toch vreemde ideeen

Juist Van der Sar weg en dat lost alles weer op? Waarom moet Van der Sar eigenlijk weg? De Ajax supporters zoeken weer slachtoffer. Nu dat de witch hunt op Ziyech een beetje verkeerd is gelopen zoeken ze weer een andere slachtoffer.

Als er een groep is die zich ongeloofwaardig hebben gemaakt dit seizoen dan zijn het wel de supporters. Iets meer de dan de helft is verwend als een klein kleuter en een kleinere gedeelte daarvan is ronduit tuig.

17 april 2018 om 08:20

Van mij mag vd Sar blijven zitten maar ik ben dan ook geen Ajax supporter.
Hierboven staan genoeg voorbeelden over wat er niet goed gaat. Hij is veel te onervaren voor dit werk.

17 april 2018 om 09:51

Omdat vd sar de hele tijd de verkeerde mensen steunde! Overmars stond er gewoon alleen voor in zn steun voor bosz bijv. Bergkamp en vd sar dachten het beter te weten.

17 april 2018 om 17:15

Het probleem is juist het 'kampen' denken, exact het probleem voordat de Cruijff revolutie begon. Je moet iemand hebben die mensen verbind en hun kwaliteiten benut.

Van de Sar out... Jordy Cruijff in
Ten Hag out ... Petet Bosz in
Wim Jonk in...

Alle contracten voor 5 jaar met het nodige geld erbij. Torenhoge afkoopsommen. Garanties mbt kwaliteit en ervaring in de selectie.

Van de Sar mag ook aanblijven maar dan Jordy technisch directeur

17 april 2018 om 08:31

Jordi Cruijff is een goede technisch directeur maar Overmars dan?

Vd Sar heeft ook goede dingen gedaan. Ik zou hem graag als uithangbord van Ajax zien. Hij is o.a. enorm populair in het buitenland. Daar moet je gebruik van maken. Ik vind het niet correct alles op hem af te schuiven. Plan Cruijff is ook niet zaligmakend. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Op voorspraak van Johan werden veel oud spelers op vitale plaatsen gezet. Een fout van jewelste. Je moet naar kwaliteit kijken en niet of iemand ooit bij Ajax gespeeld heeft. Kijk je nu naar Jong Ajax en de bovenbouw van de jeugd dan zie je daar ook alle oud spelers als trainer. Het voetbal van die elftallen houdt niet over.
Wat Jonk betreft, van zijn werkwijze met de spelers was ik fan, maar ook hij had zijn misperen. Zo wilde hij o.a. Dolberg niet halen omdat we Azzouzi hadden. Lachwekkend.
Ook zei hij dat Ajax het beste jonge elftal van Europa wilde hebben. Onzin, hij was daarin helemaal doorgeschoten in de jeugdopleiding. Je moet streven naar een goed elftal waarbij de jeugdopleiding (de levensader) een middel is, maar geen doel.
We moeten oppassen dat het plan Cruijff en Jonk niet wordt geïdealiseerd en geromantiseerd omdat de resultaten niet goed zijn. Zeker, er zijn goede punten, maar nu slaan we massaal door.
Ajax moet naast een goede opleiding ook een goede scouting hebben. Die is net zo belangrijk. En ze moeten niet schromen spelers van buitenaf te halen mits die beter zijn dan dat we hebben.
De kruideniersmentaliteit (vooral door voormalig RvC lid Van Duivenbode;ben hij dat die weg is) moet verdwijnen. Kan me nog een gigatalent als Bailey (nu Leverkusen) herinneren.niet gekocht wegens een te hoge transfersom. Inmiddels een veelvoud van de prijs waard. Recent Richarlison. Zelfde verhaal omdat er getreuzeld is vanwege een half miljoen. Nu 45 miljoen waard.
Goedkoop is vaak duurkoop.
Het elftal is te jong. Er is nergens op de wereld een jong team dat prijzen wint. Probleem is dat de ervaren spelers die we hebben middelmaat zijn. Daar wringt de schoen. De ervaren spelers moeten ook kwalitatief prima zijn. Dar gelul van dat die spelers niet naar Nederland willen komen is onzin ingegeven door de kruideniersmentaliteit.
Kijk naar clubs als Basel, Salzburg. Een goed beleid met prima resultaten.
Kortom, vd Sar heeft zeker fouten gemaakt, zoals iedereen. Hem nu de zwarte Piet toe te spelen is overdreven. Hij heeft zeker ook goede dingen gedaan. Vooral op commercieel gebied. Gebruik hem dan daarvoor.

17 april 2018 om 08:49

Je slaat de spijker op de kop. Als AD moet je goede management skills hebben. Die krijg je niet door op hoog niveau te voetballen maar door personeel aan te sturen, door visies uit te rollen en bedrijven te verbeteren. Dit gecombineerd met een goede dosis ervaring in de voetballerij maakt een perfecte AD. Maar dit soort profielen liggen helaas niet voor het oprapen. Het is vaak of iemand die kennis heeft in het bedrijfsleven, of een oud-voetballer met enkel een paar jaar theoretische Johan Cruijff acadamy ervaring bijvoorbeeld.
Ik denk dat deze functie voor Edwin simpelweg te hoog gegrepen is. Hij zou met een ervaren commerciële man een functie in de commerciële directie moeten gaan uitvoeren naar mijn mening. Edwin z'n situatie wordt onhoudbaar, hopelijk kan de RvC een goede kandidaat voordragen die capabel is.

17 april 2018 om 09:43

@kaka,

hele sterken argumenten, alleen wil ik je op een aantal punten corrigeren. De kruideniersmentaliteit is al overboord, Ajax geeft aanzienlijk meer uit.

Ook vind ik niet dat de meer ervaren spelers die we halen allemaal middelmaat zijn. Die middenvelder van een tijd terug en siem de jong dat is middelmaat. Poulsen, Tagliafico, Schone en Huntelaar echter niet. Schone is steeds minder geworden en zijn houdsbaarheidsdatum als basisspeler is verstreken, maar dat is echt jaren een goede stabiele degelijke kracht geweest. Poulsen had zijn toegevoegde waarde en die hadden we ook graag nog een jaar langer gehad. Huntelaar is een goede afmaker, alleen de sleet zit erop dus daar moeten we zuinig op zijn. Die kan gewoon niet elke wedstrijd alles geven 90 minuten lang, zo wordt hij echter wel al wedstrijden lang gebruikt.

Dan heb je nog spelers als Guldeje en Janssen waar het gewoon niet van geworden is wat we hoopte, maar de dagen dat Robbie Wielaert als dragende kracht werd binnen gehaald liggen gelukkig ver achter ons.

Overmars is steeds nadrukkelijker op zoek naar krachten met meer ervaring uit het buitenland. En in het aantrekken van zuid Amerikanen begint hij echt steeds beter te worden. Je blijft het risico houden op een misser, dat kan namelijk altijd.

Bailey is trouwens een slecht voorbeeld, Ajax heeft het echt geprobeerd hoor. De eerste keer lukte het niet terwijl ze wel akkoord waren i.v.m. regels omtrent geven van contracten en werkvergunningen van zijn pa, de tweede keer wilde hij zelf niet, ja dan wordt het een moeilijk verhaal hoor. Richarlison is daarentegen een uitstekend voorbeeld. Te lang treuzelen heeft je de transfer gekost.

17 april 2018 om 11:24

Mss. heb ik mij niet duidelijk uitgedrukt maar ik bedoel in ieder geval dat de ervaring die we nu hebben middelmaat is (m.u.v. Tagliafico als je iemand die weliswaar 25 is maar pas een paar maanden bij ons speelt).
De kruideniersmentaliteit is nog niet zo lang weg, Pas sinds het vertrek van Van Duivenbode. En dan nog, bij Richarlison is dat ook de reden van het treuzelen.
Als je een goede speler graag wil hebben en de transfersom is alleszins redelijk waarom dan weken onderhandelen om er iets vanaf te krijgen?
Volgens de berichten nu met Magallan. Ze vragen naar verluidt 7 of 8 miljoen, Ajax biedt iets van 5 miljoen. Als die jongen inderdaad goed is (scouting heeft hem vaker bekeken) dan is 8 miljoen in de huidige voetbalwereld een koopje Straks duurt en duurt het weer en gaat hij wellicht ergens anders heen. Zie Richarlison.
Je moet niet met geld gaan strooien maar wel daadkrachtig.
Richarlison zou nu 45 miljoen waard zijn. Zet dat af aan de half miljoen die je meer had moeten betalen.
Missers heb je altijd. Als ik Kristensen tot nu toe moet beoordelen dan is dat ook een misser. In Orejuela zien ze het blijkbaar niet zitten, Cassierra is ook een vraagteken (ik vind het wel een jongen met potentie). Dat zijn dan zo'n 15 miljoen weggegooid geld. Maar als een speler komt die echt goed is haal je dat ruimschoots terug. Zie Sanchez. Daarom is een goede scouting net zo belangrijk als de jeugdopleiding,

Sar weg.. wat een nonsens,wat kan die man er aan doen als het niet draait,kijk eerder naar Overmars,schreef ik al eerder,die koopt een elftal,daar zit hij voor, net als Brands bij Psv, die doet het wel ff beter dan Overmars bij Ajax.
De samenstelling van het elftal deugt niet, en natuurlijk Overmars heeft leuk ingekocht,maar ook veel slechte aan kopen, kijk maar eens bij J, Ajax wat daar loopt,allemaal miljoenen aankopen.
En onze trainer.... een mispeer ... ook door Overmars binnengehaald,nog nooit zo,n vreemde man gezien bij Ajax als trainer.
En om alle ellende af te schuiven omdat dat Bos is vertrokken?? die wilde zelf weg hoor, die ging 4 miljoen meer verdienen, die was echt niet te houden.
Krijg zelfs af en toe de indruk dat het bij Ajax heel erg om geld draait,goedkoop in kopen, duur verkopen dat lukt prima,maar bij PSV lukt het anders veel beter,heel goed inkopen(huren) en toch ook goede verkopen.
Het blijkt nu al weer , kijk naar de aankopen die Ajax nu al heeft gedaan, weer piep jong, het zal de bedrijfsvoering wel zijn.
We moeten er maar aan wennen,we kunnen hier niks aan veranderen als supporter.

Gewoon een sterke man naast van der Sar. Om zijn mindere kanten op te vullen. Verder doet hij heel veel goeds. Dus laten blijven.

Gewoon in 1keer schoonschip maken ook die engnek van een Henrichs de wacht aanzetten! Henrichs ontspringt continu de dans en zijn vriendjes politiek cultuur binnen Ajax, brengt de club in de verlegenheid!

Overmars hoeft van mij ook niet weg. Doet prima werk maar werd in zn eerste jaren nogal tegengezeten door de RVC die constant nee zeiden als hij geld wilde uitgeven. Hij was ook degene die achter bosz stond. Die mag van mij nog wel blijven. Waar vind je iemand die zoveel geld krijgt voor zn spelers. Zn voorgangers lieten spelers altijd voor een paar stuivers in termijnen gaan. Overmars zegt dit willen we hebben, wil je dat niet betalen....wegwezen dan.

Ten eerste: het is toch geen verrassing dat PSV kampioen zou worden?! Waarom dan nu ineens die paniek?

Ajax heeft er voor gekozen om relatief veel jeugdspelers in te passen in het eerste. Dat is beleid van de club. Met dat beleid wordt je dus niet altijd kampioen, omdat jeugdspelers nou eenmaal grilliger presteren dan ervaren krachten. Dat blijkt maar weer.

Daar kunnen we heel veel van vinden, maar als Ajax supporters staan we wel op de banken als onze talenten zich van hun goede kant laten zien, dan komen we superlatieven tekort. Dan moeten we ook de keerzijde van de medaille accepteren.

Ja, het aan- en verkoopbeleid is goed te noemen. Ajax heeft een dikke bankrekening, maar eurootjes hebben geen voetbalschoenen aan. Als je kiest voor jeugd en daarin investeert, dan weet je dat je risico neemt. Daarnaast heeft Ajax de financiële slagkracht om - voor Nederlandse begrippen - dure spelers te kopen. Helaas heeft de Eredivisie niet de aantrekkingskracht voor veel spelers om 'ja' tegen te zeggen en als ze al komen, zijn ze ook snel weer weg. Zie Sanchez, of Richarlison (die verkoos Watford boven Ajax). PSV zal dit met Lozano ook wel gaan krijgen.

Heeft Van Der Sar dan gefaald?
Ja en nee!

Commercieel gezien heeft hij het prima gedaan, daar is iedereen het wel over eens.

Maar als Algemeen Directeur moet je ook de interne rust bewaken. Nu is dat bij Ajax altijd wel lastiger dan bij ieder ander club want iedere zucht ligt onder een vergrootglas. Dus laten we dit seizoen evalueren:

Bosz weg: onvermijdelijk toen Dortmund kwam, maar communicatief had dit beter gekund. Daarnaast had de club er veel meer aan moeten doen om deze trainer te houden. Speelde het 'ajax spelletje' zoals de supporters dit graag zien.

Keizer aangesteld: een gok, met steun van Bergkamp

Nouri: kon niemand wat aan doen, goed opgepakt

Verkoop Sanchez op het laatste moment: onvermijdelijk

Dramatische seizoensstart: niet zijn schuld.

Ontslag Keizer en non actief Bergkamp: wel gefaald. Er begon weer voetbal in de ploeg te komen en de resultaten werden beter. Daarnaast nog geen 6 maanden geleden geleund op Bergkamp dus hiermee eigenlijk zijn eigen falen aangegeven.

Aanstelling Ten Hag: is eigenlijk een Overmars dingetje. Sar heeft kant gekozen en hoewel Ten Hag een heel seizoen van voorbereiding tot eind te tijd zou moeten krijgen lijkt de spelersgroep en de trainer niet echt van hetzelfde DNA te zijn. Inschattingsfout van beide heren?!

En nu? Wat schiet Ajax er mee op om Van der Sar de laan uit te sturen?
dan hangt het af van wie de club gaat leiden!

Persoonlijk vind ik dat je iconen op de juiste plaatst binnenboord moet laten. Laat Van der Sar Commercieel Directeur zijn (van Halst heeft bij Twente ook een stapje terug gedaan). Laat Jonk en Bergkamp de jeugd trainen. Zorg voor een trainer bij het eerste elftal dat de balans bewaakt.
En geef Ajax een Algemeen Directeur die alle egootjes streelt en ervoor zorgt dat deze niet in elkaars aura verstrikt raken. Met een duidelijke visie. Cruijff?

Heel moeilijk om hier als buitenstaander iets over te zeggen. Ajax is geen kampioen geworden maar flikte het wel om vorig jaar de Europa League finale te halen. Fantastische prestatie en het is vergelijkbaar met kampioen worden. Ik denk dat Van der Sar wel altijd in het belang van Ajax denkt, dus als Bosz te veel wilde kan ik me voorstellen dat Van der Sar niet akkoord gaat. En ja Jonk en Bergkamp... geen idee hoe dat kan. Vervelende situatie daar bij Ajax.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren