Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Voorzitters moeten voor rechter verschijnen in zaak-Neymar

Laatste update:

In de fraudezaak rond de transfer van Neymar heeft het Spaanse Openbaar Ministerie flinke celstraffen geëist tegen huidig Barcelona-voorzitter Josep Maria Bartomeu en ex-voorzitter Sandro Rosell. Bartomeu dreigt voor twee jaar en drie maanden achter de tralies te verdwijnen wegens belastingontduiking en valsheid in geschrifte, terwijl voorganger Rosell mogelijk liefst zeven jaar en drie maanden de gevangenis in moet.

/

De twee moeten ook enorme boetes betalen. Voor huidig voorzitter Bartomeu komt het neer op een boete van 3,83 miljoen euro, terwijl voorganger Rosell kan rekenen op een boete van liefst 25,15 miljoen euro. Door fraude rond de transfer van Neymar, die veel duurder bleek dan aanvankelijk werd opgeven, is ook een flinke boete geëist voor Barcelona: de club zal nog eens 22 miljoen euro moeten betalen.

De Spaanse justitie doet al sinds 2013 onderzoek naar de transfer van Neymar. Barcelona betaalde volgens de boeken 57 miljoen euro, maar later bleek dat er ook een bedrag van circa 40 miljoen euro naar een maatschappij van de ouders van Neymar was gegaan. Dat bedrag werd niet belast, waardoor de Spaanse overheid twaalf miljoen euro misliep. Barcelona betaalde (tevergeefs) al tien miljoen euro om een proces te voorkomen. Rosell stapte in januari 2014 al op.

Update 13 mei 19.22 uur - Voorzitters moeten voor rechter verschijnen in zaak-Neymar
Barcelona-voorzitter Josep Bartomeu, zijn voorganger Sandro Rosell en de voetbalclub zelf moeten voor de rechter verschijnen in de zaak-Neymar. Dat heeft de Spaanse rechter José de la Mata woensdag bepaald, zo meldt het ANP. De aangeklaagden, die elke vorm van fraude ontkennen, krijgen van de rechter tien dagen de tijd om hun verdediging op te stellen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tjah, is dit dan gewoon niet eigen schuld dikke bult?

23 maart 2015 om 14:10

Helemaal niet. Hoezo zou hij medeplichtig zijn?

23 maart 2015 om 14:14

Nou, omdat er 40 miljoen euro naar de zaak van zijn ouders gegaan is, ik sluit niet uit dat Neymar af en toe wat zakgeld van papa krijgt.

23 maart 2015 om 14:36

Behoorlijk suggestief.
Los daarvan is het te achterlijk voor woorden om in dat geval dan ook straf te eisen voor iemand die geen onderdeel is geweest van schimmige praktijken.

23 maart 2015 om 14:38

Neymar is er toch op geen enkele manier voor verantwoordelijk hoe Barcelona de boekhouding regelt? Op welke manier kan hij dan medeplichtig zijn?

23 maart 2015 om 15:01

@naamloosheid

Hoezo? De vader van Neymar heeft dat bedrag (waarschijnlijk) ontvangen in zijn bedrijf, wat waarschijnlijk een Braziliaanse BV-vorm zal zijn. Die hoeft in Spanje helemaal geen aangifte te doen. Weten wij veel, misschien heeft hij het in Brazilië wel gewoon aangegeven.

23 maart 2015 om 15:29

Voordat wie dan ook verder reageert op naamloosheid....
1. Iemand die begint met ik ben echt een anti-barca, is het reageren niet waard.
2. Heeft de tekst niet begrepen
3. Niet te moeilijke woorden gebruiken

23 maart 2015 om 15:38

Naamloosheid zegt niets raar, behalve dat belasting ontduiken strafbaar is en net als drugshandel kwalijk dus de straffen voor dit soort brdragen gerechtvaardigd. Het is niet normaal om miljoenen naar de bv van de vader te sturen...

23 maart 2015 om 15:43

Hij voelde de bui kennelijk al hangen en speelt niet voor niets met Neymar Jr op zijn rug.

23 maart 2015 om 15:49

Hahahaha geniaal antwoord!!!!

23 maart 2015 om 17:00

Dus als jouw vader straks iets mispeutert, dan houden we je daar ook verantwoordelijk voor. Deal?

23 maart 2015 om 19:39

Als neymar jr. ervan profiteerd wel ja.. Zo niet dan niet.

23 maart 2015 om 21:29

@younes11

Wel als het een deal betreft waarin zijn vader een deal sluit voor de zoon. De vader is als zaakwaarnemer verantwoordelijk voor de belangen van zijn spelers (lees: zoon) Maar aan het einde van het verhaal is het Neymar Jr zelf die ook de contracten moet ondertekenen met alle betrokken partij-en. Tenslotte gaat het over zijn persoon en is hij zelf verplicht daartoe.

Door zijn handtekening te zetten is Neymar wel degelijk betrokken bij de gehele deal. En is het dus helemaal niet raar dat eventueel Neymar ook nog van medeplichtigheid beschuldigd word. Tenslotte zijn hij en zijn vader actieve partij-en...

23 maart 2015 om 23:05

Het gaat over 12 miljoen euro dat niet belast werd, dus dat is betaald geweest onder de tafel veronderstel ik. Dat je hiervoor Neymar verantwoordelijk stelt is louter subjectief. Geen bewijs, puur speculatie.

13 mei 2015 om 19:28

@D-Bergkamp

Correct me if I am wrong, maar het gaat hier toch om een betaling waarover geen belasting betaald is waarvan de betalende partij belastingplichtig was, vergelijkbaar met de zaak Arveladze die Ajax verloren heeft?

13 mei 2015 om 19:33

@none

Waarom zou hij zak geld moeten krijgen.
Hij verdien natuurlijk zelf niet genoeg.

13 mei 2015 om 20:02

Almogaver

Wie zegt dat neymar niks wist van dat zijn vader zoveel geld kreeg? Ik kan me heeeeeel moeilijk voorstellen dat neymar niks van alle de deals afwist aangezien het Zijn eigen vader is en daarnaast zelf ook belachelijk veel "secundaire arbeidsvoorwaarden" eiste!!! Waaronder 1 dat aantal van zijn vrienden werden meegenomen vanuit Brazilië om in Spanje te wonen en hem op zijn gemak te laten voelen enz. En dan zou hij niks moeten weten van liefs 40 miljoen verschil in transferbedrag? Volgens mij staat het nog steeds in de wet dat als je een misdrijf constateert het moet aangeven!! Het niet melden ervan kan ook strafbaar zijn... Dus ik zou niet met zekerheid durven zeggen dat neymar hier niet schuldig aan is, maar het beweren dat hij er niks mee te maken heeft achter een pc of iPhone op voetbalzone terwijl je nergens bij bent geweest slaat ook nergens op natuurlijk!

13 mei 2015 om 21:40

neymar verkoopt zijn diensten aan barca wat barca doet met haar boekhouding heeft hij niks mee te maken. als barca wil frauderen mogen ze zelf weten hij heeft waarschijnlijk alles door gegeven aan de belasting in brazilie anders was hij ook aangeklaagd wegens fraude.

23 maart 2015 om 14:09

Als het bij Bayern kan, moet het ook bij alle andere clubs kunnen

23 maart 2015 om 14:18

dat is natuurlijk behoorlijke bullshit wat je nu verteld . bij barca gaat het om de club , bij bayern was het gewoon privé geld .

23 maart 2015 om 14:24

Naja het zijn de voorzitters die op het matje geroepen worden. Zij hebben gehandeld namens barca. Bik bayerm was het ook de voorzitter. Dat is een vergelijking. Voor de rest heb je gelijk vind ik. Niet te vergelijken.

23 maart 2015 om 14:54

wat hoeness daar gedaan heeft is eigen geld wegsluizen , geen geld van bayern of spelers van bayern . bij barca ligt dat compleet anders . ik vind zelfs dat die bestuurders van barca harder aangepakt moeten worden .

23 maart 2015 om 15:04

@ diekertjedap

Er wordt 7 jaar en 3 maanden geëist... dat krijgt de gemiddelde moordenaar in Nederland.

23 maart 2015 om 21:14

Onzin, onvoorwaardelijk 14 jaar is de gemiddelde straf voor moord in Nederland.

23 maart 2015 om 22:15

Wat heeft Bayern gedaan dan mag ik vragen?

24 maart 2015 om 09:41

dat heeft er niks mee te maken , je moet kijken naar de eis en dan wat ze krijgen . de straffen hier in nederland zijn lachwekkend . als ik bijv weet dat als ik drugs naar bepaalde landen smokkel . is dat je in sommige landen dan de doodstraf kan krijgen . moet je niet over zeuren , je weet wat de gevolgen zijn . zelfde bij höeness , hij wist wat hij deed en als je weet wat je doet dan ben je ook op de hoogte van de eventuele gevolgen . bij barca heb je het over een bedrijf en ook hun hebben geweten dat dit niet kan en wat de eventuele gevolgen zijn .

13 mei 2015 om 21:42

in nederland krijg je ook hoge straffen voor belasting ontduiking. word je me drugs gepakt mag je na paar maanden weg maar met fraude waar de overheid veel geld misloopt zit je paar jaar.

belachlijk maarjah lifeee ! ik vind dat dit het voetbal niet moet belemmeren en vind zwz dat laporta terug moet komen dat is grootste reden waarom puyol enz.. weg zijm gegaan bestuur is naar de klote !

Mijn god. Barcelona is zwaar onder de loep genomen. Dit zouden ze ook eens bij andere grote clubs moeten doen. Er is wel meer niet pluis

23 maart 2015 om 14:34

@ Realist050

Er zijn meerdere clubs al onderzocht, en transfers worden wel vaker onderzocht. Maar al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Barcelona deed altijd al schimmig over de transfer van Neymar. Er werd aan alle kanten de transfer van Bale veroordeeld als schandalig en nu moesten ze zelf het hoogste transferbedrag ooit betalen voor slechts een 1 jarig contract. Met het oog op de presidentsverkiezingen en Laporte die aan je poten zaagt is dat niet echt positieve publiciteit. Dus worden er dingen verzwegen.

23 maart 2015 om 15:09

Je hebt gelijk, maar de contractduur doet er volgens mij niet toe in Brazilie. Daar geldt het Bosman arrest niet, dus loop je niet weg zonder transfersom te betalen.

23 maart 2015 om 16:16

Zelfs als je alle verzwegen bedragen meerekent kost Neymar minder dan Bale.

23 maart 2015 om 16:30

Volgens mij niet. De kosten van Bale waren 91 miljoen, die van Neymar raken bijna de 100 miljoen. Daarnaast, stel het scheelt 1 miljoen in het voordeel van Neymar, 1 jaar later was hij transfervrij. Bale had een langlopend contract.

23 maart 2015 om 17:17

@ Woel

Dan alsnog, er is in totaal "slechts" 17 miljoen aan Santos betaald om het contract af te kopen. Er is dus 17 miljoen betaald om dat 1 jarige contract af te kopen. Dat betekent dat de andere grofweg 80 miljoen betaald zijn aan 3e partij-0en. Iets wat het juist eigenlijk nog meer en meer negatief maakt.

Daarom wilde het bestuur dit ook absoluut geheim houden. Het is een gigantische slechte deal financieel gezien. Sportief gezien is dat anders natuurlijk.

23 maart 2015 om 14:35

Zucht.. Heb jij een stel werkende hersenen? Dit gaat om belastingonderduiking. Als jij de belastingdienst kent, dan weet jij dat hun niemand sparen.

Iedereen wordt onderzocht en ook Real Madrid. Verschil met barca is dat Real een miljardair als voorzitter heeft die weet wat hij doet.

Real komt nooit in de problemen met de belastingdienst.

23 maart 2015 om 14:40

In de Spaanse kranten stonden ook waarom het bij Barcelona zo zwaar onder de loep is genomen.
Het is niet bedoeld om met vingers te gaan wijzen, maar uit feiten is wel het een en ander gebleken.

Bij de transfer van Neymar oefende Perez een enorme druk op de onderhandelingen. Nadat er delegaties van Barcelona naar Brazilië waren gereis voor de transfer, mengde Perez zich er ook bij de transfer. Het werd duidelijk dat als Neymar zelf niet naar Real Madrid, de club er wel voor wilde zorgen dat Barcelona een zo hoog mogelijke transfersom moest neertellen voor Neymar.
Natuurlijk zou dit niet een excuus moeten zijn voor een eventueel foutief gehandelde boekhouding van Barca.

Maar ook het onderzoek van Fifa naar de jeugdopleiding van Barca kwam vanuit een samenstelling van de Fifa waarbij de voorzitten een socio van Real is. De links werden al snel gelegd. Nou hebben de Spaanse kranten niet echt de macht om een grootschalig onderzoek in te stellen maar het een en ander is wel naar voren gekomen. Een onderzoek naar Fifa is sws tijdverspilling gebleken gekeken naar het onderzoek van de Engelse kranten.

De conclusie is uiteindelijk dat Perez niet heeft kunnen accepteren dat Barca Neymar heeft kunnen vastleggen, waardoor hierna de aanvallen op Barcelona werden geopend. Door ook Messi en zn vader diverse beschuldigingen toe te werpen.

Het klinkt zo op het eerste gezicht vergezocht, maar er zijn duidelijke bewijzen dat achter de schermen een politieke spel wordt gespeeld tegen Barcelona. Ook vooral nadat ze met de Catalaanse kleuren op het uit shirt begonnen te spelen. Bij bedrijven, ook voetbalclubs, waar zoveel geld op het spel staat, probeert iedereen om zo weinig mogelijk kosten te maken, maar het is wel erg opvallend dat na de transfer van Neymar al die negatieve publiciteit tegen Barca is ontstaan.

23 maart 2015 om 15:20

Barcelona werd zo zwaar onder de loep genomen omdat de ze zo vaag deden over de Neymar transfer en ze vervolgens de ene na de andere bestuurlijke blunder maakte.
En dat de prijs omhoog gaat omdat Real Neymar ook wou hebben is gewoon logisch, zo werkt de markt nou eenmaal.
Daarnaast is het een feit dat de jeugdopleiding van zowel Real als Barca onderzocht zijn en alleen Barca weer de fout in is gegaan, jij ziet het als een hetze tegen Barca, ik zie het als een volgende bestuurlijke blunder.
Messi zijn vader is sowieso onschuldig tot het tegendeel is bewezen, maar dat de fiscus het maar niet wilt loslaten zegt wel wat. Waar rook is is vuur, we zullen het zien.

23 maart 2015 om 15:26

Het klinkt allemaal heel geloofwaardig wat je zegt en ik vermoed zelf ook zoiets als dit inderdaad. Het is zeker vergezocht, maar het is wel heel frappant dat dit alles Barcelona moet overkomen terwijl en zeker weten veel meer clubs het niet volgens het boekje uitvoeren.

23 maart 2015 om 15:28

@fcbrm

Belastingfraude en vervolging hiervan is geen politiek spelletje van Real Madrid, dat is een overheidsinstantie die gewoon uitzoekt wie wel betaald en wie niet en wie fraudeert. Dus om nou te gaan zeggen dat dit onder andere te danken is aan Real Madrid, dan ben je wel echt heel naïef ten opzichte van de realiteit. Dit is gewoon frauderen en gepakt worden. En dan zeg je in het begin: niet om met vingers te wijzen. Waarom doe je het dan Kom maar op met die feiten dan, want de dingen die je zegt zijn aannames, geen feiten

23 maart 2015 om 15:29

@nmgnjizz
Dat ligt er ook maar net aan wat je wilt zien. Dat het bestuur geblunderd heeft, is zeker een feit. Dat dit zo aan het licht wordt gebracht, is echter wel opvallend. Net zoals inderdaad de belastingontduiking bij Messi. Ook hier hebben 'haters' en flinke vinger in de pap volgens mij.

23 maart 2015 om 15:34

Je kan hier nu wel allemaal gaan speculeren over complottheorieën tegen Barcelona maar dat slaat helemaal nergens op. Je stelt niet alleen een partij in kwaad daglicht zonder ook maar enige onderbouwing, maar je gaat tegelijkertijd ook volledig voorbij aan de wortel van het probleem. Alle en dan ook alle schuld ligt bij Barcelona zelf. Als die gewoon volgens de regels handelden, konden ze ook er niet op gepakt worden.

23 maart 2015 om 16:16

Het is inderdaad moeilijk om echt te bewijzen wie er achter zit. En zoals ik al zei er is geen macht bij de kranten om zo'n grootschalig onderzoek op te starten.

Ik vindt het juist naïef om te geloven wat er in de media verschijnt waarbij ook niet echt met harde bewijzen de aannames worden geaccepteerd. Zoals ik ook al zei speelt ook de Catalaanse kant van Barcelona een rol, waarbij de uitshirts met de Catalaanse kleuren onder de Madrilenen voor veel ophef zorgde. Het politieke spel wordt wel degelijk gespeeld, en in politieke spelletjes is juist de bedoeling om de tegenstander zwart te maken en zelf zo weinig mogelijk steken te laten vallen om gepakt te worden.

Ik wil alleen benadrukken dat het wel merkwaardig is dat bij elke beschuldiging Real Madrid vingers in de pap heeft. Zo ook de journalist die achter de transfer van Neymar ging, werkt voor Real Madrid. Dit zijn echter geen aannames wel feiten.

23 maart 2015 om 16:33

Stel het is zo, dan is het nog altijd Barcelona die fout zit. Als ik een kentekenplaat doorgeef van iemand die door rood rijdt, wat is daar dan verder mijn schuld aan?

Bedoel dus te zeggen; als ze eerlijk hadden gehandeld, dan konden ze niet eens aangevallen worden.

23 maart 2015 om 17:21

@ Fcbrm

Leuk dat er complot theorieen zijn. En het is erg toevallig dat er naar Real Madrid word verwezen. Desondanks maakt dan geen ene donder uit. Aan het einde van het verhaal is het Barcelona die fout zat omtrent Neymar, is het Barcelona die fout zat omtrent jeugd. Is het Messi (eindverantwoordelijk) die fout zat omtrent zijn belastingen.

Als ik een crimineel (barcelona) aangeef, ben ik dan ook een misdadiger? Zelfs als Real Madrid de vingers op de zere plekken heeft gelegen is dat hun goed recht. Het betekent alleen maar dat Barcelona de concurrentiestrijd probeert bij te houden door illegale acties te ondernemen.

En andersom word Madrid nergens op gepakt., dus schijnbaar hebben die de zaken wel op orde.

23 maart 2015 om 19:58

@fcbrm

Wat een kolder zit je heir te vertellen. Barcelona heeft geprobeert de fiscus voor een bedrag van meer dan viertien miljoen euro te tillen. En nu is dat uitgekomen en mogen de heren fraudeurs de bak in. Prima toch?

En het Fifa onderzoek, Barcelona heeft een jeugdspeler tegen de regels in bij Ajax weg gekaapt door zijn vader om te kopen. Dat is tegen de Fifa regels en dus heeft de fifa Barcelona gestraft. Kinderhandel is verboden. Prima toch?

Het is inderdaad allemaal er gver gezicht door jou. De heren bestuurders van Barcelona denken dat ze boven de wet staan maar helaas, dat staan ze niet.

24 maart 2015 om 09:52

Je moet me eens uitleggen wat Real met politiek te maken heeft? Dat Barca met de Catalaanse kleuren speelt heeft Real geen oren naar. Real werd evengoed onderzocht en daar hebben ze niks gevonden. Zoals verschillende reacties hierboven, Barca heeft meerdere malen geblundert, punt. Met zo'n directie zag je het al van ver komen dat er problemen gaan opduiken. En dat Real de prijs heeft naar boven geduwd van Neymar, dat noemen ze de markt zijn werk laten doen. Je hebt geen enkel duidelijke feit getoond. De Spaanse instanties gaan niet zo'n straffen eisen als er niks was. Elke keer dat er problemen zijn bij Barca is Real de schuldige. Vind het echt zielig om zo te reageren namens zo'n grote club als Barca. Ik heb Real nooit zien wijzen naar Barca, maat andersom doen ze niks anders.

13 mei 2015 om 19:38

Heeft Real ook een jeugdopleiding dan?

13 mei 2015 om 20:15

Hahaha fcbrm, zeker ook reals schuld dat barca hun belasting niet betaald en via allemaal schimmige manieren de transfer mogelijk proberen te maken. Haha lig helemaal dubbel hier stel calimeros altijd uit catalonie.als jij niks te verbergen hebt en je hebt je zaakjes op orde kan je ook niet gestraft worden.je kan wel altijd met je vinger wijzen maar barca word alweer op haar vingers getikt en niet real.

13 mei 2015 om 19:31

Dat gebeurt wel vaker, in Nederland hebben we dit met Ajax en Feyenoord een tijdje terug nog gehad. Internationale transfersommen zijn vaak behoorlijk ondoorzichtig. Welk deel is afkoop, welk deel is tekengeld etcetera.

Deze straffen zijn niet mis zeg. Zeker een boete van 25 miljoen voor een enkel persoon...

23 maart 2015 om 19:58

Bij belastingontduiking zijn de boetes altijd torenhoog. Is ook in nederland het geval.

Sow dit zijn niet de minste straffen. Ben benieuwd of ze deze straffen ook daadwerkelijk uit zullen zitten. Ik zie ze namelijk wel in beroep gaan. Blijft ook echt stom wat ze gedaan hebben, snap echt niet dat je als voorzitter van zo'n grote club zo'n grote risico's gaat nemen...

23 maart 2015 om 14:25

Het wordt geëist door het OM dus de rechter moet überhaupt nog bepalen of ze wel echt schuldig zijn. Zelfs als ze schuldig blijken te zijn dan kan de rechter nog bepalen hoe lang ze moeten zitten en hoe hoog die boete word. Voorlopig hoef je geen medelijden met ze te hebben want misschien komen ze wel weg met een voorwaardelijke straf.

23 maart 2015 om 14:38

Ja dat klopt, dat zeg ik ook min of meer. Dit is nog maar een eis, dus voor het zover is dat ze echt de bak in moeten zijn we een langere tijd verder. Zie ze sowieso wel in beroep gaan.

Als de boetes die de club moet betalen later op dit bestuur worden verhaald, is dit het beste nieuws wat ik de afgelopen tijd gehoord heb. Rosell en kornuiten hebben foute dingen gedaan, nu is het tijd om op de blaren te zitten.

23 maart 2015 om 14:00

Ik snap je optimisme niet zo goed. Beide heren zorgen toch wel voor een aardige smet op de naam Barcelona. Dan loop je wellicht de boetes mis, maar de schade die je naam oploopt lijkt me toch wel wat groter dan 20 miljoen eurootjes..

23 maart 2015 om 14:10

Want? Mensen die nu voor Barcelona zijn zijn dan opeens niet meer voor Barcelona? Er worden minder kaartjes verkocht, mensen kopen minder shirtjes, sponsoren trekken zich terug? Oh nee waarschijnlijk niets van dit alles. Deze heren hebben er een zooitje van gemaakt, in meerdere opzichten, en worden nu gestraft en dat is volledig terecht. De club Barcelona zal daar echter niet heel veel last van ondervinden. Het wordt wel tijd voor een grote opschoon-actie, Rosell is al weg, Zubi ook en Bartomeu is de volgende. Daarna weer goed en vooral transparant beleid voeren zodat deze ellende voor eens en voor altijd achter ons kan worden gelaten.

23 maart 2015 om 15:04

Natuurlijk zorgen deze heren voor een flinke smet op de naam van Barcelona, maar die schade is toch al zo goed als gedaan. Het enige dat de club dan nog kan doen, is de (ex)bestuurders zelf ook aanklagen om in ieder geval de financiële schade tot een minimum te beperken.

23 maart 2015 om 15:08

@ Rodg: Hoe zou jij het als sponsor zijnde vinden als je hoort dat jouw geld aan illegale/vage praktijken wordt uitgegeven? Die Qatari's zal dat niet zoveel uitmaken, dat is immers datzelfde groepje dat de Fifa smeergelden betaalde voor het Wk2022, maar alle gewone huidige/nieuwe sponsors zullen dit wel meenemen in hun evaluatie als het contract verlengg/getekend kan worden. Velen zullen het voor lief nemen, omdat de associatie met deze praktijken toch veel minder negatieve effecten heeft dan de positieve aandacht vanwege de associatie met een van de grootste clubs ter wereld. Maar als ergens een moraalridder tussen loopt, ben je de sjaak.

23 maart 2015 om 15:41

Airbags denk je dat serieus? Ik denk in het geval van pak hem beet Levante, ja. Maar ook sponsoren zijn opportunisten, die weten dat dit na een paar weken weer oud nieuws is en die willen nog steeds met Messi en co in verband gebracht worden. Daarom zijn ze sponsor geworden, niet om Rosell of welke bestuurder dan ook. Audi gaat echt niet zijn auto's terughalen, Qatar Airways stopt er niet mee, Nike stopt niet met sponsoren, Beko trekt niet opeens het geld terug en ga zo maar door. Daarvoor is de club Barcelona te groot en spelers als Messi en Neymar te populair.

Maar als er een moraalridder tussen loopt, dan verbreekt hij het contract, maar voor hem 10 anderen hoor!

23 maart 2015 om 20:01

@rodg

Het gaat om de uitstraling. Barcelona zegt altijd meer dan een club te zijn. Lopen rond met Unicef op hun shirt, omdat ze iets terug willen doen voor de wereld.

En dan blijken de heren bestuurders fraudeurs die ook nogeens de belasting ontduiken. En dat in een land dat zwaar is getroffen door de crisis. uiteraard heeft dat impact om sponsers, die willen niet met fraude en belastingontduiking geassocieerd worden.

23 maart 2015 om 22:35

Speedyafc, kom jij dan maar met een lijstje van sponsors die tussen nu en 3 maanden gestopt zijn met Barca sponsoren. Ik denk dat het een heeeeel kort lijstje is. En als er al iemand op staat dan wordt die plek zo weer ingenomen door een andere opportunist. Daarmee zeg ik niet dat het goed is wat er gebeurd is, verre van, maar ik verwacht dat de financiële impact ervan beperkt is.

23 maart 2015 om 14:40

Dat ligt aan de bedrijfsvorm. Als Barcelona de Spaanse variant van een BV is word dit heel erg moeilijk.

Hoop dat na de zomer de hele staf daarboven een flinke opknapbeurt krijgt, Nieuwe mensen,
frisse mensen die er verstand van hebben...
Zo´n mooie club en deze mensen verpesten het voor vele.

Terecht dit. Z'n mooie club, mag dit niet bij gebeuren. Barcelona zal helaas gewoon moeten boeten. Dit moet zeker het voetbal niet belemmeren en tot nu toe gebeurd dat gelukkig ook niet.

VISCA EL BARCA!

Dit komt op mij over op wat ze een schrikeis noemen. Het is natuurlijk een mediazaak en het is gigantisch groot gemaakt. Mocht het echt tot een veroordeling komen dan zullen ze vast geen jarenlange celstraf krijgen. Wel enorm schadelijk voor Barca en wat is daar ongelofelijk veel fout gegaan de afgelopen jaren.

Als Barca supporter lig ik er niet wakker van als deze mannen veroordeeld worden. Ze hebben er sowieso een puinhoop van gemaakt en als ze gefraudeerd hebben moeten ze veroordeeld worden. Bovendien moet Josep Maria Bartomeu per direct opstappen.

23 maart 2015 om 14:02

Klopt, maar Barcelona zelf moet ook 20 miljoen betalen. Sjonge jonge wat hebben deze 2 o.a. Barcelona de laatste jaren toch aangedaan

In mijn ogen goed nieuws. De rotte appels lekker achter de tralies en Laporta terug bij Barca om Barca weer haar imago terug te geven.

Ik ben een echte Real fan maar ben blij voor Barcelona dat deze personen zich nu zullen moetten distantieren van die club. Het imago van een tijdje terug mag snel terug komen.

Eigen schuld dikke bult, Johan Cruijff heeft al veel en veel eerder aangetoond dat hij niet te vertrouwen is.

Ik dacht dat Bartomeu de ex voorzitter was ipv Sandro Rosell. Rosell zou Bartomeu opvolgen??

23 maart 2015 om 14:27

Misschien moet je eens wat vaker Barca nieuws volgen want je hebt het precies verkeerd om.

23 maart 2015 om 14:57

Haha zal ik doen Omdat er laatst iemand ontslagen is bij Barça haalde ik t ff door elkaar, maar nu snap ik het weer

23 maart 2015 om 15:36

Ja dat was Zubi, dat was de Technisch Directeur die er een zooitje van gemaakt heeft.

Als je iemand hier dood maakt krijg je hetzelfde wat overdreven zeg, geef een dikke taakstraf met een gruwelijke boete dan ben je klaar man.

23 maart 2015 om 16:36

Of wellicht is de celstraf voor het 'doodmaken' van iemand gewoon te laag?

23 maart 2015 om 16:46

Taakstraf hahahaha, in Spanje weten ze niet wat dat is. Dit is gewoon een goede zware straf en het is juist dat hier in Nederland de straffen laag zijn.
Hier krijg je een taakstraf als je pedofiel bent.

23 maart 2015 om 17:24

In Nederland straffen we in vergelijking met de rest van Europa juist hard, maar geloof voor de rest vooral wat politici je vertellen.

Zo, dat zijn nog eens eisen. Ik dacht eerst dat dit bedrag alleen naar het grote publiek werd achtergehouden, maar dus ook naar de overheid.

Ik ben benieuwd wat voor staartje dit zal hebben, het is toch een pittige eis.

Het bestuur van barca heeft gewoon de beste kwaliteiten als het gaat om dingen verneuken

Eerlijk gezegd hebben de voorzitters helemaal geen schuld, om iemand als neymar weg te halen bij een zuid Amerikaanse club , moet je hier en daar wa mensen omkopen, je zou eens moeten weten hoe het daar aan toe gaat, als een andere club neymar had gekocht , was het juist van hetzelfde geweest.... Meer maffiapraktijken als je zou denken

Neymar heeft hier het meest aan verdient waarom krijgt hij geen straf?

23 maart 2015 om 16:08

Waarom zou hij dan straf krijgen? Omdat hij heeft gekregen wat ie vroeg? Enige die bestraft dient te worden is die Rosell en ik hoop dat hij het maximum krijgt. Als je de clubimago naar de tering helpt, moet je straf krijgen en in dit geval is dat zeer terecht.

23 maart 2015 om 16:23

Spanje kan moeilijk Neymar sr. straffen, behalve als Neymar jr. ook financieel profijt heeft gehad via de vader. Immers is het dan pure loonheffing ontduiking en zou Neymar jr. gestraft moeten worden.

Neymar sr. zou wel in Brazilie gestraft kunnen worden voor het sturen van valse facturen. Ik weet zeker dat voor het geïncasseerde geld geen directe diensten tegenover staan.

23 maart 2015 om 20:03

Heel eenvoudig, hij was op het moment van de deal geen inwoner van Spanje en het is aan een Braziliaans bedrijf betaald. Barcelona was degene die in Spanje belastingplichtig was over de transfersom.

12 miljoen euro mislopen? Hoe je het ook went of keert de overheid zal voor eeuwig achter je aankomen.

Fútbol Club Barcelona zo currupt als dat de dag lang is.

Belastingfraude op deze schaal en met deze mate van publiciteit is een zaak die het Openbaar Ministerie van Spanje logischerwijs hard moet aanpakken. Met deze strafeis geeft het OM het signaal naar de buitenwereld af dat dit absoluut niet wordt getolereerd. De aanklager gaat hoog in de boom zitten in de hoop dat er een forse straf uit komt rollen.

Rossel krijgt nu alle shit op zich af maar de club wist waar hij mee bezig was en ze hebben hem nooit tegengehouden.
Punten aftrek of zelfs 1 jaar geen Europees zou de juiste straf zijn.
1 ding is zeker Barcelona moet zich kapot schamen.

23 maart 2015 om 16:54

Hoezo puntenaftrek?
Dit heeft niets met de Liga te maken.

23 maart 2015 om 20:05

@macereal, @nudel2

Natuurlijk wel, ze hebben vele miljoenen extra kunnen uitgeven aan bijvoorbeeld de transfer van Suarez. Ook hebben ze hiermee de regels van fair play proberen te omzuilen dus ook de Uefa zal er kritisch naar kijken.

In het voetbal is geen ruimte voor frauderende clubs dus ja, graag hard straffen inclusief puntenaftrek en Europese schorsing wegens ontduiken van de fair play regels.

23 maart 2015 om 16:58

Waarom puntenaftrek of geen Europess voetbal? Dit staat geenszins in verhouding tot het gepleegde feit. Het gaat hier om belastingontduiking en valsheid in geschriften. De Fifa heeft hier (bijna) niets mee te maken. Dit is een zaak voor de Spaanse overheid. De ontdoken belasting terug betalen met een boete, dat is de enige terechte straf.

Dat ze zich moeten schamen ben ik wel met je eens. Je weet als grote club dat je sowieso onder een vergrootglas ligt. Dit soort zaken zijn dan ontzettend naief, wanneer je denkt ermee weg te komen.

Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Ik snap niet dat Barcelona niet gewoon open en eerlijk is geweest hierin. Dat ze er belasting mee besparen is misschien een reden, maar dat weegt niet op tegen de geleden imagoschade en het bedrag wat je nu moet gaan betalen, mochten ze inderdaad schuldig bevonden worden.

Wel zal dit gunstig zijn voor Laporta met de komende verkiezingen. De ironie wil ook nog dat dit bestuur Laporta had aangeklaagd wegens knoeien/misbruik van financiën en het vervolgens zelf doet.

13 mei 2015 om 20:50

Het wordt nog beter, die rechtzaak van dit bestuur tegen Laporta hebben ze zelfs verloren. Bijna alles wat ze doen speelt momenteel Laporta in de kaart, alleen de prestaties van het eerste team houden de schijn nog een beetje op. Overigens werd deze week bekend dat Barcelona in de zaak MCM (100 miljoen euro schadevergoeding werd geëist wegens contractbreuk) in het gelijk is gesteld. MCM gaat echter in beroep, dus deze zaak is net als die van Neymar nog niet afgelopen.

Overdrijven is ook een vak

Rossel of barto gaan geen seconde in de cel doorbrengen... Ze zullen wel een megaboete krijgen maar niet wat de aanklagers eisen. Hopelijk hebben zij hun les geleerd en leren alle andere clubs hieruit.

Fraude op zo'n groot bedrag is wel stom van hen. Dat het bedrijf Barcelona zal ik maar zeggen hiervoor extra moet boeten lijkt me wel niet correct enkel het bedrag dat niet aangegeven werd aan belastingen dat moet de club natuurlijk wel inorde maken maar dat ze nog eens 10 miljoen meer moeten betalen is niet correct. Rossel verdiend wel een grote geldboete op zijn vermogen dat hij bezit en Barto lijkt me daar minder in betrokken en nog minder voor Neymar Sr en zeker voor het "product" Neymar Jr. zelf.

Celstraffen zou voor Rossel op korte termijn wel eens deugd doen maar dat men spreekt over jaren, laat staan bijna 10 jaar. Voor deze straf spreekt men over een moord of poging tot moord de dag van vandaag.
Maar hem eens een maand in de cel steken kan hem wel weer nuchter doen denken.
Maar dit bericht op vz is waarschijnlijk weer zwaar overdreven gemaakt via via zoals altijd.
Alleen jammer dat de club Barcelona zo toch wel weer een mindere reputatie krijgt door de schuldigen ondanks hun sportieve succes. Tijd voor een volledig nieuw bestuur zal nodig zijn en op sportief vlak kan het enkel verbeteren. Eerst die zaak rond Messi, dan dit over Neymar en dan ook nog eens die transferban. En dan mogen we ook niet vergeten hoe het bestuur vroeger de fout liet dat Thiago voor 15 of 20 te weinig verkocht werd en de toekomst moest zijn. Al was hij nu enige tijd geblesseerd, dat kon hij misschien niet gehad hebben bij Barça maar dat weet geen kat.
Over Enrique ben ik sinds januari tevreden en ik vergeet niet dat hij de jonge spelers in het begin heel veel kansen gaf, nu wat minder... Ik heb graag trainers en een technische directeur die denken aan de toekomst en jonge spelers aankopen, met deze techn. directeur lijkt dat nu meer het geval te worden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren