Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

United-captain Bruno Fernandes pleit voor regelverandering in mondiale voetbal

Laatste update:

Bruno Fernandes pleit voor een regelverandering. De middenvelder van Manchester United is van mening dat spelers geen gele kaart moeten krijgen wanneer zij hun shirt uittrekken na het maken van een doelpunt.

Zondagmiddag wist Manchester United in een thriller af te rekenen met Liverpool. In de kwartfinale van de FA Cup was de ploeg van manager Erik ten Hag met 4-3 te sterk voor de aartsrivaal uit Liverpool.

Manchester United kwam twee keer terug van een achterstand en trok het duel pas in de 120e minuut definitief naar zich toe. Amad Diallo schoot op aangeven van Alejandro Garnacho raak via de binnenkant van de paal.

De Ivoriaan trok uit blijdschap zijn shirt uit en ontving daarvoor een gele kaart. Vijf minuten eerder had hij echter zijn eerste prent gekregen, waardoor hij met rood van het veld gestuurd werd.

Bruno Fernandes vindt dat het uittrekken van het shirt niet met een gele kaart bestraft zou moeten worden. “De regel moet worden veranderd”, zei hij in gesprek met The Athletic.

“Een doelpunt moet je gewoon kunnen vieren. Dit moet echt veranderd worden. Je zou je doelpunt moeten kunnen vieren hoe je dat wil, met respect voor de tegenstander natuurlijk.”

De regel kwam in 2020 ook al onder vuur te liggen. Lionel Messi moest een gele kaart incasseren toen hij zijn shirt uittrok. Op zijn ondershirt stond een eerbetoon aan de toen pas overleden Diego Maradona.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Vind het inderdaad een belachelijke regel. De enige uitzondering zou een politiek beladen boodschap zijn op een t shirt, dat zou moeten bestraft worden met geel aangezien politiek en voetbal best gescheiden wordt (al is de realiteit ondertussen allang anders). De rest is gewoon onzin.

19 maart 2024 om 11:56

Ik vind het ook onzin dat je geel krijgt voor het uittrekken van je shirt. Echter, wie moet dan straks beoordelen of iets een politieke uiting is ja of nee? De scheidsrechter op dat moment? Spelers zullen de randjes gaan opzoeken van wat wel/niet mag, waardoor het beoordelen niet te doen zal zijn omdat het dan weer interpretatie betreft. Hierdoor zal weer veel discussie ontstaan. Men zal hier over nadenken en toch ergens een lijn hebben getrokken.

19 maart 2024 om 12:01

Exact. Dat is de amfoor van Pandora openen. Beter dan gewoon lekker rechtlijnig.

19 maart 2024 om 17:07

Ja maar je shirt niet uit mogen trekken is wel vreemd, zeker in een moment dat je hem niet nodig hebt. De rede dat spelers met shirtjes lopen is in eerste instantie om teams uit elkaar te houden en niet voor sponsors etc. Je moet wel baas over je eigen lichaam kunnen blijven vind ik. Het word ook niet gedaan voor ongepaste redenen. Vind het jammer dat deze regel bestaat.

19 maart 2024 om 11:59

Maar is het ook niet een belachelijke manier van een doelpunt vieren? Je ziet toch zelden iemand (in het algemeen) iets vieren door zijn/haar shirt uit te trekken? Waarom willen zoveel voetballers dit dan?

19 maart 2024 om 12:02

Omdat ze heel erg goed afgetraind zijn en dat graag willen tonen op de TV. Voetbal is een teamsport, maar als ze scoren draait het voor zulke gasten ook vooral even om henzelf. We moeten voetballers ook weer niet gaan overschatten op het intellectuele vlak natuurlijk he.

19 maart 2024 om 12:03

Daar hebben ze hun socials al voor me dunkt.

19 maart 2024 om 12:10

Dan beginnen ze maar een pagina op only fans. En nee, echt slim zijn de meeste voetballers niet, maar op het vmbo trekt ook niemand z'n shirt uit als ie een voldoende heeft voor een toets

19 maart 2024 om 13:40

@afcad3nnis Heb je zelf gevoetbald? Dit is imo gewoon de lekkerste manier van ontlading bij het maken van de winnende. Zeker in extremis zoals deze!

19 maart 2024 om 13:48

Ik denk dat vrijwel iedereen hier heeft gevoetbald. Ik persoonlijk meer dan 20 jaar. Heb nog nooit de behoefte gehad om mijn shirt uit te trekken na een doelpunt. Mijn broek ook niet overigens.

19 maart 2024 om 13:58

@nederland79

Heb toch ooit wel eens op mijn knieën gegleden door de schoolgang toen ik onverwachts mijn jaar had gehaald, toegegeven ik was 14 ;-)

19 maart 2024 om 16:19

Jij hebt duidelijk niet op het VMBO gezeten. Normaalste zaak van de wereld om streakend naar huis te renne na een voldoende duits.

20 maart 2024 om 11:01

@otis; Zeker, 28 jaar lang en op aardig niveau.. Nooit iemand een shirt zien uittrekken na een goal! Ik zou zelf denken dat het het lekkerst is dit met je teamgenoten te vieren maar jij wil graag als individu je shirt uittrekken, wat geeft jou daarbij een kick dan?

19 maart 2024 om 13:03

Het is toch geen moeilijke regel? Shirtje gewoon netjes aanhouden. Voetbal moet geen plek zijn voor (politieke) steunbetuigingen. Shirtje uittrekken is gewoon dom van die speler zelf. Als scheidsrechter mag je dan best een gele kaart geven, als scheids zou het wel chique zijn rekening te houden met de gevolgen van deze kaart voor de speler.

19 maart 2024 om 13:17

Precies, gewoon duidelijkheid. Als het shirt uittrekken wordt toegestaan is het een kwestie van tijd dat een speler in zijn blote snikkel het veld over loopt na een treffer, want het vieren moet steeds specialer.

19 maart 2024 om 13:55

@johan78

Bwa, mensen gebruiken nog steeds hun gezond verstand. Niemand die bloot over het veld zal lopen.

Iedereen heeft een andere soort ontlading bij het scoren van een doelpunt. De ene blijft er heel stoïcijns onder, en de ander trekt liefst zijn shirt uit adrenaline.

19 maart 2024 om 15:39

Pijnsteijn, die laatste zin is wel bizar hoor: 'als scheids zou het wel chique zijn rekening te houden met de gevolgen van deze kaart voor de speler.' Dus als iemand al geel heeft, hoeft de scheids geen geel te geven, want dan wordt het rood en dat is niet chique? Dus alleen geel als de speler nog geen geel op zak heeft? Nee, werkt niet. Gewoon niet doen.

19 maart 2024 om 13:42

Nou ja, als je zo gaat redeneren is
het einde zoek natuurlijk. Dan ga je de discussie weer krijgen over wat wel en geen politiek beladen boodschap is. Net op het random? Erover heen?

19 maart 2024 om 13:56

@heiky

Ik snap best de discussie hierrond, de grens is inderdaad flinterdun, maar ik vind bijvoorbeeld een speler uitsluiten met een tweede gele kaart omdat hij zijn shirt uittrekt gewoon een domme regel. Spelers komen weg met aanslagen op het veld en als jij je shirt uittrekt is het standaard geel.

19 maart 2024 om 14:46

@FCB:nou ja, dat ben ik met je eens hoor. Vraag me uberhaupt af waarom die regel ooit de wereld ingeholpen is. Je weet als speler dat je geel krijgt maar wat is de achterliggende gedachte hiervan?

Uiteindelijk wordt een groot deel van het salaris van de spelers betaald uit sponsorgelden. Wanneer je als sponsor tientallen miljoenen uitgeeft voor een plekje op het shirt, is het natuurlijk jammer om op het moment dat de speler in beeld komt hij net zijn shirt uit heeft.

19 maart 2024 om 11:55

Dat heeft totaal niets met de invoering van deze regel te maken.

Daarnaast is de sponsor 90+ min in beeld en zelfs voor de aftrap vaak als de teams zich oplijnen.

19 maart 2024 om 12:18

Ik zeg ook niet dat dit de reden is van de invoering, mijn post was puur om het ook vanuit dit perspectief te bekijken.

19 maart 2024 om 12:56

Ah dat snap ik, alleen dan zou een Mbappe ook niet meer op zijn manier mogen juichen omdat zijn armen over elkaar voor het logo van de sponsor zitten.

19 maart 2024 om 14:37

Juist wel toch?(wellicht zit ik er helemaal naast hoor) edit: nog even opgezocht maar heeft er indd niks mee te maken, beetje onzin deze regel wat mij betreft...

19 maart 2024 om 14:38

Misschien dat hij vandaar nu regelmatig niet de volledige 90 minuten vol maakt

19 maart 2024 om 15:49

Haha, dat zou me dan weer niets verbazen

19 maart 2024 om 12:05

Ze zoomen wel vaker in dan alleen bij het vieren van een doelpunt volgens mij dus wel een beetje ver gezocht dit..

19 maart 2024 om 12:25

Juist als iemand zijn shirt uit trekt valt het op



Er zijn miljoenen manieren om een doelpunt te vieren. Kies uit al die opties dan degene uit die geen kaart oplevert, zo simpel is het. Er is ook geen grijs gebied op dit vlak. Shirt uit? Geel.

19 maart 2024 om 13:14

En als ze al geel hebben en ze trekken hun shirt uit, dan zijn ze zo dom bezig, dat een rode kaart hartstikke terecht is.

Ik snap sws niet waarom je je shirt uit zou moeten trekken na het maken van een doelpunt

19 maart 2024 om 11:56

Lijkt me wel lekker hoor Augero tegen QPR pohh, shirtje rond zwaaien, blote buik rond rennen over dat veld haha. Tja, het is niet nodig maar vind het wel echt gaaf.

19 maart 2024 om 12:19

Haha ja dat is jouw mening. Ik vind het nogal stom.

20 maart 2024 om 05:05

Al die handgebaren vind ik dan weer stom. Shirtje uit is gewoon prima!

Tjah bedacht door het rapport van Chuck Blazer, de voorzitter van het organisatiecomité van de Confederations Cup in Frankrijk. Blazer constateerde onder meer dat onder spelers een gewoonte is ontstaan om na een gemaakt doelpunt het shirt uit te trekken, en vervolgens in ontbloot bovenlijf de treffer te vieren.

'in het belang van het hooghouden van de discipline, heeft het bestuur besloten dat van nu af aan, zulke praktijken verboden zijn tijdens een wedstrijd'

Als er geen politiek statements gemaakt worden onder het shirt dan vind ik het prima als men het shirt uittrekt om een goal te vieren.
Bij het vieren van een doelpunt (en met name een belangrijk doelpunt) komen emoties los en dat enthousiasme vind ik wel mooi.

19 maart 2024 om 11:57

Dan krijg je dus de discussie: wat is een politiek statement? Om dat te voorkomen, lekker shirtjes aanhouden. Ga maar in een TV-reclame voor onderbroeken acteren als je zo graag je blokjesbuik wilt laten zien

19 maart 2024 om 12:06

Dat klopt ook weer.

Ik persoonlijk stoor me er niet zo aan. En kan wel genieten van een enthousiaste vreugeuitbarsting waarbij je helemaal opgaat in het moment. Al kan dat ook wel met shirt aan.

Maargoed een duidelijke lijn is wel zo handig. Al kan men ook met gebaren politieke statements maken.

19 maart 2024 om 12:13

Ja, of gewoon geen shirtje eronder aantrekken met zelf geschreven tekst erop.
Gewoon, geen boodschap. Ook vrij simpel;

Ik dacht altijd dat shirtje uit geel was wegens tijdrekken, maar dat blijft om disciplinaire redenen te zijn. Dan vind eigenlijk al meteen dat je dit niet moet bestraffen.

En je kan ook gewoon je shirt aan laten. Er zijn echt een heel hoop spelregels die veranderd mogen worden ten goede van het spel voetbal, maar om dit nu aan te kaarten omdat hij te dom is om te onthouden dat hij al een gele kaart had gekregen, vind ik vrij bizar. Je kan toch gewoon je outfit, waarin je de sport bedrijft, aanhouden?

Valt inderdaad wat van te zeggen. Vind wel dat politieke statements bestraft moeten worden, een shirtje zonder tekst, of een herdenking aan een overleden persoon of gewoon uit pure vreugde moet kunnen. Geen Israel/palestina etc. boodschappen.

19 maart 2024 om 11:59

En wat nou als er overleden personen op het shirt staan die in de oorlog tussen Israel en Palestina zijn gevallen? Je moet die hele discussie niet willen joh. Doe het eren of een statement lekker in je eigen tijd of op een andere manier, maar hou lekker dat sportoutfit aan.

Krijg je alleen maar weer discussies over eventuele teksten op de ondershirts. Gewoon je shirt aanhouden en je ingestudeerde viering doen. Als voetballers collectief een regel willen laten wijzigen, laat het dan de zuivere speeltijd zijn!

Het is gewoon met een reden in het leven geroepen.. Ik vind het ook gewoon nodig, ik heb nog nooit in emotie mijn shirt uit willen trekken.. Enige keren dat ik het had was tijdens een festival met 30+ graden.

19 maart 2024 om 21:13

En ook dit werkt niet.
Kan beter bedekkende en luchtige kleding aan doen als het zo warm/zonnig is. 😉

20 maart 2024 om 07:19

HAha precies!

Wat een onzin, hoe moeilijk is het om je shirt aan te houden. Alsof dat een hele opgave is. T is gewoon duidelijk, niet doen dus

Is ook gewoon onzin. Het was bedacht omdat spelers vroeger vaker een politieke boodschap hadden. Je kan dat prima bestraffen als dat wordt gedaan. Maar een shirt uittrekken moet gewoon kunnen bij momenten zoals deze. Dat maakt het juist zo uniek zoals Messi tegen Real in 2017 in La Liga, Ronaldo in de Super Copa en nu het moment met Amad. Shirtje uit zonder tekst zou naar mijn mening altijd moeten kunnen.

ik heb dan ook een suggestie voor een aanpassing op de regel, direct rood bij shirtje uit als je het viert.
mafklapper, hou gewoon je shirt aan.

Wat een gezever allemaal,
Als een speler scoort en zijn shirt uit wil trekken, laat hem dat lekker doen.
En om dan te zeggen dat het om politieke redenen kan gaan is ook bullshit, is makkelijk op te lossen door te zeggen dat er een effen shirt of geen shirt onder mag zitten.

Punt, alle discussie weg en spelers kunnen het vieren hoe ze willen.

Hij probeert de regel "liggen = een vrije trap" er ook wekelijks doorheen te krijgen. Lijkt me een goed idee als Bruno zich niet teveel met de regels bemoeit.

Maakt hij zich nu ook alleen maar druk om,omdat z'n teamgenoot zo dom is om z'n shirt uit te trekken. Onzinnige reactie van Fernández in mijn ogen, hij kan beter aangeven hoe dom z'n teamgenoot is.

De achtergrond van de regel is achterlijk, maar ik snap ook niet zo goed dat je als speler de enorme behoefte hebt je shirt uit te trekken eerlijk gezegd.

Dit is toch gewoon om je eigen ego te strelen. De meeste voetballers zijn redelijk vol van zichzelf. Als die zijn shirt uittrekt is het 9 van de 10 keer om zijn gespierde bovenlijf te laten zien.

Ow, ik dacht na t lezen van de titel dat ie zou willen dat je een doelpunt kreeg voor een schwalbe

Ik zou graag willen dat een speler een rode kaart krijgt na een schwalbe, maar dan maakt Fernandes nooit meer een wedstrijd vol.

Precies, schrap die regel en implementeer een nieuwe: direct een gele kaart bij een schwalbe of zeiken op de wedstrijdleiding.

Of je houdt gewoon je shirt aan jankbal. Of wil Bruno Fernandes dat straks bij iedere goal een speler z’n shirt gaat uit doen. Je kan op duizenden manieren een goal vieren, hoef je toch je shirt niet voor uit te doen..

Wel lachwekkend dat ze Messi hier bij willen betrekken, omdat hij ook een gele kaart heeft gekregen voor het zelfde.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren