Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Stam legt beslissing uit: 'Nou, dan kun je beter stoppen, volgens mij'

Laatste update:

Er is in de afgelopen week al veel gezegd en geschreven over Jaap Stam. De voormalig verdediger heeft de ambitie om ooit hoofdtrainer te worden, maar is onlangs gestopt met de cursus Coach Betaald Voetbal, omdat hij genoeg had van de schoolbanken. Stam is met de KNVB in gesprek over een manier waarop hij de cursus mogelijk toch nog zou kunnen afmaken.

/

Velen zijn van mening dat Stam 'even had moeten doorbijten', maar dat was voor de hoofdrolspeler zelf geen optie. "Het viel me steeds zwaarder, ik stond er mee op en ging er mee naar bed. Nou, dan kun je beter stoppen, volgens mij", zegt Stam in het Algemeen Dagblad. "Ik heb al mijn hele leven niks met klassikale lessen, schoolbanken, groepsdiscussies, ik voel me er niet prettig bij."

In zijn eerste maanden van de cursus probeerde hij zichzelf ertoe te zetten; iets wat hem bij de cursus voor TC1 ook is gelukt. Stam geeft echter aan dat hij toen al met de pest in zijn lijf rondliep en dat hij zichzelf toen echt heeft geforceerd. De coach, die momenteel met Andries Ulderink werkzaam is bij Jong Ajax, was niet van plan om dat opnieuw te gaan doen.

Stam hoopt dat hij kan deelnemen aan een aangepaste individuele cursus. "Ik hoop op een oplossing, maar het is bepaald niet zo dat ik over één nacht ijs ben gegaan. Ik heb goed nagedacht en aanvaard de consequenties van deze beslissing", maakt hij duidelijk. "Ik ben eerlijk geweest naar de KNVB. Ik heb meteen gevraagd of ik individueel les kon krijgen. Daar denken ze nog over na."

De cursus moet aangepast worden

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

"ik heb al mijn hele leven niks met klassikale lessen, schoolbanken, groepsdiscussies, ik voel me er niet prettig bij"

Wat een onzin zeg. En daarom moet de Knvb maar een apart traject voor hem starten? Omdat hij er niks mee heeft? 9 van de 10 mensen in de normale maatschappij hebben ook niks met school maar zetten ook gewoon even door om hun doel te bereiken. En dat is een opleiding geen cursus wat relatief gezien weinig voorstelt.

Een ex topvoetballer als Stam die het niet kan opbrengen om een cursus te volgen. Ik vind het lachwekkend. Waar is zijn dicipline gebleven uit zijn voetbaljaren?

Wat kan er nou zo erg zijn aan in de schoolbanken zitten dat je je droom om trainer te worden op het spel zet. Het is namelijk nog allerminst zeker dat de Knvb een apart traject gaat starten. Als ze daar gehoord aan geven ii het hek natuurlijk ook van de dam want dan kunnen ze dit voor iedereen gaan starten die dit wilt.

Begrijp me niet verkeerd Stam zou een aanwist zijn voor het Nederlandse trainers gilde en ik gun het hem van harte maar ik vind dit zo'n slap excuus.

9 december 2014 om 07:51

Zeg dat nog eens tegen iedereen met Ad(h)d / leerproblemen

Ik kan heel goed begrijpen dat Stam dit niet zo fijn zou vinden, vooral als hij op een andere manier beter en relaxter leert.

Het systeem is gewoon kut, en zou veel individueler moeten worden aangepakt.

Dat iedereen er zo laconiek over doet, ja hij moet zich maar aanpassen. Waarom forceer je een vierkant in een rondje?

9 december 2014 om 07:58

Dan heb je de verkeerde voor je.

Ik heb toevallig Adhd en ook nog eens een relatief zware variant. Ik kan me heel slecht concentreren maar ik heb ook mijn opleiding afgemaakt. Wel is waar met moeite maar toch.

Daarnaast gaat het betreft Stam om een cursus, niet om een 3 of 4 jarige opleiding waar je 40 uur per week aan kwijt bent.

Ik vind het gewoon van weinig doorzettingsvermogen getuigen. En dat is je toch iets wat je niet bij een top ex-voetballer met het statuur van Stam verwacht.

9 december 2014 om 08:25

Of het systeem slecht is of niet dat maakt op dit moment niet uit, op dit moment is dit het systeem en regelgeving en ik vind dat de Knvb zich daar aan moet houden, hoe belangrijk iemand in het verleden ook is geweest.

dat Jaap Stam er liever mee stopt dan even doorzet dat is zijn keus maar Jaap Stam is en blijft een voorbeeld functie voor vele jongeren wegens zijn verleden als groot-voetballer.

Ik zeg niet dat er nu ineens jongeren zijn die nu stoppen met school en wat anders gaan doen, maar het helpt natuurlijk wel mee. want waarom kan er voor Jaap Stam wel een uitzondering gemaakt worden en voor Jantje, Pietje, Mohammed en Ahmed niet?

er zijn zat mensen die moeite hebben met de schoolbanken, waarbij mensen onder hun niveau studeren wegens een advies of boven hun niveau omdat men eigenlijk geen boek-student is maar meer een hand-arbeider.

Ik vond het ook vervelend om mijn auto-theorie te leren uit een boek, waarom niet theory betreft situaties als je in de auto zit, of klassikaal met andere? waarom kan er geen uitzondering gemaakt worden of theorie examen? slaagde voor mijn praktijk in 1x, maar theorie duurde me 3x. en ik ben geen slechte bestuurder (echt niet :P )

heb maten die een lijst met woorden voor Duits 1x overlezen en een 7 tot 8 haalde voor hun toets, en maten die 1 uur tot wel 7 dagen in de week diezelfde woorden lijst leerde, (woorden opschrijven, lezen, etc) en haalde ook maar een 6 of 7.

we moeten helaas allemaal hetzelfde doen, examens maken, theorie en praktijk. zo gaat dat nu eenmaal. we leven met 17 miljoen mensen, we kunnen niet individueel begeleiden en daar hebben we maar mee te leven, ook Jaap Stam.

9 december 2014 om 08:27

Je bent (net als gisteren) snel paraat om Stam uitgebreid te veroordelen omdat je je niet kunt inleven in zijn stoornis en gebruikt de gelegenheid ook om te benadrukken wat jijzelf wel niet hebt overwonnen om het goede voorbeeld te geven. Eng soort mannetje ben je. En dan nog afsluiten met de mededeling dat je het hem zo gunt.

Gisteren werd beschreven dat Adriaanse uitlegde dat het geen kwestie van gebrek aan inzet, leervermogen of interesse was en vandaag bevestigd Stam dat de oorzaak een andere aard heeft. Dat hij zijn wens om hoofdtrainer te worden op het spel zet geeft precies aan hoe groot zijn probleem is en onderstreept dat het geen kwestie is van even doorbijten. Dat je als een blind paard blijft doorgaan over een vermeend gebrek aan discipline zegt alles over jouw gebrek aan inlevingsvermogen.

Adriaanse die daar doceert gaf zelf aan dat Stam zeker de eerste niet is met deze klacht en dat een andere, meer praktijkgerichte opzet zoals in het buitenland veel zinvoller zou zijn en sou bijdragen om voormalig topvoetballers voor het vak te behouden. Hij stelt de methodiek ter discussie maar in jouw wereld eenkennigheid is dat natuurlijk onzin want het systeem is heilig en wie niet mee kan valt af. Gelukkig is Nederland in oorsprong wat socialer van aard.

9 december 2014 om 08:28

Zo makkelijk, oordelen over een situatie waarvan je ins en outs niet kent. Omdat jij je er toe hebt kunnen zetten moet iedereen het maar kunnen en doen? Kortzichtig man. Ik kan wel 10 redenen verzinnen waardoor iemand moeite kan hebben met groepsbijeenkomsten en de bijbehorende discussies en dergelijke. Dat jij niet in staat je te verplaatsen in een ander zegt meer over jouw onvermogen dan over het onvermogen van Stam.

9 december 2014 om 08:38

Dan moet hij juist als voorbeeld dienen voor jongeren met leerproblemen. Hij vraagt duidelijk om hulp, of het op een andere manier kan die hem beter ligt.

Je maakt een vergissing bij je populatie aantal.

1. Niet iedereen studeert
2. Niet iedereen die studeert heeft leerproblemen
3. Niet iedereen valt in de categorie van student

Dat brengt alle mogelijkheden al terug naar een gering aantal. Geweldig dat er mensen zijn die zonder problemen zo kunnen meedraaien met de maatschappij. Maar ik heb met mijn Adhd al meerdere keren problemen gehad, en dat had niks met instelling te maken maar puur met de symptonen.

Ik probeer hier zoveel mogelijk aan te doen zelf, en mijn symptonen ook te bestrijden, als het nodig is. Maar hoe graag ik ook wil, mijn hersens willen afentoe gewoon niet. Nou, ben ik nog niet z'n drastisch geval, maar ik ken er genoeg die dit nog veel extremer hebben, en veel beter varen bij een Hands-on Approach. Dat jij je wil hebt kunnen wringen, mijn kudo's naar jou. Maar je vergeet even dat er ook mensen zijn die dit niet kunnen, en het zou oneerlijk zijn als zij niet de kans krijgen om het op een andere manier te laten zien.

Zo ken ik iemand die er veel beter gebaat bij is een mondeling examen af te leggen, maar zodra er papier voor ligt gaat het helemaal mis(ook mede door dyslexie). Moet hij/zij zich ook maar proppen en gefrustreerd rondlopen? Terwijl het zo ook opgelost is.

Voor mij is het ook makkelijker te gaan sporten en alles te geven wat ik heb, maar ik vind het veel en veel moeilijker om in de boeken uren te hangen.

Ik ken mijn zwakheden, en vraag daar hulp bij. Wat doet Stam hier anders?

9 december 2014 om 08:42

@manodedios.

Ik kan me volledig inleven in zijn probleem want hij heeft wellicht het zelfde ''probleem'' als ik heb/had maar weet hij dat dus zelf blijkbaar niet.

Nogmaals hij heeft vaker een cursus gedaan en die ook afgerond dus hij kan het wel dus kom niet met die onzin aanzetten.

Daarnaast snap je blijkbaar niet wat ik probeer te zeggen met mijn bericht. Ik meen op recht dat ik hem dat trainersschap gun, deze man is 73 wedtrijden voor mijn club uitgekomen en heeft daar veel voor betekend. Als het bijvoorbeeld Mark van Bommel was zou ik precies het zelfde zeggen.

Ik ben gewoon van mening dat niet dat de Knvb geen uitzondering moet maken om zo'n vagen reden en als je dat niet snapt dan moet je je Ajax brilletje misschien even afzetten.

9 december 2014 om 08:44

''zeg dat nog eens tegen iedereen met Ad(h)d / leerproblemen''

Euh, ja .. en? Ook zij zitten op normale scholen in de schoolbankjes. Sterker nog, deze jongeren gaan ze middels het nieuwe plan voor gepast onderwijs nog meer in de ''gewone'' schoolbankjes plaatsen. Waarom zou iemand als Jaap Stam dan niet gewoon in de schoolbankjes kunnen? Lekker makkelijk om te zeggen dat je niets met schoolbankjes of groepsgesprekken etc. hebt. Er zijn een hele hoop kinderen die daar niets mee hebben, maar puur omdat zo een grote voetballer is geweest, moet hij het maar bij een pakje boter krijgen?

Ik vind het sowieso een kul argument dat hij het maar zo moet krijgen, omdat hij een grote voetballer is geweest. Als iemand zijn diploma op het gymnasium haalt en wil daarna een HBO opleiding gaan doen, dan wordt toch ook niet gezegd: Oh, hier is direct je diploma, jij hebt immers al veel meer capaciteiten dan een Havist of geslaagde Mbo'er. Buiten dat.. hoeveel topvoetballers zijn uiteindelijk ook toptrainer geworden?

9 december 2014 om 08:46

Juist, want alle cursussen zijn op eenzelfde niveau geschapen. Of hebben allemaal evenveel uren in de boeken.

Elke cursus is exact hetzelfde?

Dat iemand in de normale schoolbanken beland, betekend niet dat het optimaal is voor diegene.

Zoals ik al zei, we zijn niet allemaal vierkant en niet alle methodes zijn vandezelfde vorm.

p.s Ik praat niet over het feit dat hij zijn papiertje maar moet krijgen, hij mag er net zo voor werken als anderen. Betekend niet dat er geen andere werkvorm beschikbaar moet worden gesteld.

Ik vind het echt heel kortzichtig om iedereen over een kam te scheren.

9 december 2014 om 08:47

Als coach ben je de leidende figuur in een groepsdiscussie, je kan de discussie dus sturen. In een klaslokaal of bijvoorbeeld op het werk ben je afhankelijk van de sociale vaardigheden van de rest. Ik heb zelf geen enkel probleem met discussies zolang ze orderlijk verlopen, dus elkaar uit laten praten en discussiëren met argumenten. Wamneer dit niet het geval en men elkaar niet uit laat praten en het een chaos wordt distantieer ik me van de discussie.

9 december 2014 om 08:52

Je laat zien je niet te kunnen inleven in een ander en ontbreekt ook nog eens zelfkennis, getuige het feit dat je beweert je wel te kunnen inleven. Er zijn zoveel redenen te verzinnen waarom dit voor mensen een probleem kan zijn. Zoek bijvoorbeeld eens op wat 'hyper sensitief' inhoudt.

9 december 2014 om 09:53

Volgens verschillense psychologen is adhd een verzonnen ziekte, zoek maar op

9 december 2014 om 10:08

Dynek7

Zo te zien is er ook nog geen genees middel tegen domheid.
Als die psychologen daadwerkelijk beweren dat er geen gen-mutatie is, bepaalde gebieden duidelijk langzamer ontwikkelen dan anderen, er lagere concentraties dopamine and norpephirne aangetroffen worden in Adhdrs versus non-ADHDrs, EEG beelden er totaal anders uitzien bij Adhdrs.

Als je geen benul hebt van Neurologie, of pathalogieen houdt dan gewoon je mond. Want door mensen zoals jouw, hebben mensen het zoals ik met Adhd extra moeilijk in de maatschappij want het is toch maar allemaal verzonnen, en ik moet mij niet zo aanstellen.

Educate yourself, uit respectabelen bronnen ipv poppsychology.

http://www.sciencedaily.com/news/mind_brain/add_an...
Hier is een goed begin.

Maar houd aub praten met iets waar jij totaal geen benul van hebt, je schaad meer dan je goed doet met z'n domme uitspraken.

9 december 2014 om 10:37

@panerai

Wat is dat met jou, je heb zelf, zoals je zegt Ad(h)d met de bijbehorende concentratie- en automatiseringsproblemen.
Maar je kan je vervolgens op geen manier inbeelden in mensen als Stam, met een ander soort stoornis of fobische angst, wat het hun hele leven negatief beïnvloed.
Hopelijk is het geen afgunst, kreeg jezelf geen gewenste aangepaste mogelijkheid in je studietijd en komt het voort uit eigen frustratie.

Gelukkig zijn er tegenwoordig in het Nederlandse onderwijssysteem verschillende niveaus en mogelijkheden, waarin elk kind op zijn eigen niveau onderwijs kan volgen, op intelligentie of beperking ingedeeld.

Zo kan iedereen een opleiding volgen om later in de maatschappij zijn plek te krijgen.
Ook is mogelijk om bijvoorbeeld na de Havo de VWO te vervolgen, en zo alsnog naar de universiteit te kunnen, wanneer je er meer tijd voor nodig hebt.

Voor mensen die beperkt worden door een stoornis, is er aangepast onderwijs. Dat is prima, iedereen krijgt binnen zijn mogelijkheden de kans om zijn doel te bereiken.

In de opleiding Coach betaald voetbal is er slechts één methode om je diploma te behalen, terwijl er mensen op zitten in alle soorten en maten. Sommige theoretisch begaafd, anderen meer praktisch en weer anderen met een bepaalde beperking of stoornis die ze in de weg zit.

Wat is er nou verkeerd aan om deze laatste groep ook mogelijkheden aan te bieden om het diploma te behalen op een alternatieve manier, in een lager tempo, in een kleinere groep op locatie of met een meer praktijkgerichte aanpak.

Het zou mooi zij als er uiteindelijk meerdere opties voor cursisten komen, zodat elke cursist naar niveau of beperking ingedeeld, het papiertje toch kan halen, zodat er niet nodeloos talent verloren gaat.

9 december 2014 om 11:15

Mooi gesproken..

Ik heb ook Adhd en heb ook last vanwat jij geschreven hebt.

Mensen willen het niet snappen/begrijpen...helaas.

9 december 2014 om 09:42

Panerai,

Het is weer eens duidelijk met jouw opmerking dat bij jouw de nekharen overeind gaan staan als er iets over Ajax te melden is.

Laat ik het zo zeggen: "de Knvb moet helemaal niets, dat maak alleen jij ervan". Jaap Stam vraagt gewoon iets aan de Knvb en de Knvb gaat hierover nadenken en meer niet. Dus ga nou niet meteen denken dat de Knvb zich aanpassen aan de wensen van Jaap Stam.

Ooh en 9 van de 10 mensen nemen hun werk niet mee naar huis. Jaap Stam heeft thuis ook het e.e.a. werk te verrichten. Maar tja, dat zie jij natuurlijk niet, want jij ziet alleen maar dat Jaap Stam vindt dat de Knvb aan zijn wensen moet voldoen.

9 december 2014 om 17:32

@hootch30.

Om een lang verhaal kort te maken. Het gaat hier over Jaap Stam, dat hij toevallig bij Ajax werkzaam is doet er niet toe. Dat heeft er niks mee te maken. Ik heb het daar helemaal nergens over en dat je die conclusie trekt dat mijn haren hier van overeind van gaan slaan slaat werkelijk nergens op.

Jaap Stam is een individu meer dan 2x zo veel wedstrijden voor mijn club heeft gespeeld dan voor jou club en daarnaast een lange tijd belangrijk geweest voor mijn land, dat hij nu toevallig bij Ajax werkzaam is en als opvolger van Frank gezien wordt heeft toch helemaal niks met mijn verhaal te maken?

Ik heb enorm veel respect voor Jaap en ik zou het mooi vinden als hij zijn trainers papiertje weet te halen. Maar dan wel op de normale manier en niet door middel van een speciaal traject. Want die reden die hij op geeft slaat nergens op als je het mij vraagt.

9 december 2014 om 18:52

Kom op Panerai. Je weet exact wat ik hier bedoel. Lees maar alle reacties van jouw na als het om Ajax gaat.

Blijkbaar heeft Jaap Stam ergens moeite mee en op iedere school worden mensen geholpen buiten de "normale" manier om, die ergens moeite mee hebben. Bijles, speciaal onderwijs etc. Dus waarom zal Jaap Stam dan geen individuele les mogen krijgen als hij ergens moeite mee heeft?

Misschien is Jaap Stam wel dyslectisch of heeft hij plankenkoorts of misschien faalangst. Ook deze mensen worden niet genegeerd.

10 december 2014 om 01:21

Het gaat hier dus niet om Ajax het gaat om Stam dus die conclusie die jij trekt slaat nergens op.

Daarnaast ben ik 9 van de 10 keer critisch op de Ajax supporter en hun vaak arrogante mening of houding, op de club zelf en zeker op individuele personen ben ik dat zelden.

On; hij heeft dus al eerder een cursus afgerond. Daarnaast kan je met zulke stoornissen zoals adhd en dyslexie ook gewoon een cursus volgen en afronden. Wel is waar met wat meer moeite maar als je dit echt wilt en doorzet dan kan dat. Ik ben het levende bewijs en nog miljoenen anderen met mij. 1 op de 4 mensen heeft last van dat soort dingen en daar moet je gewoon mee leren om gaan.

Het gaat hier om een cursus van een dag per week en niet om een hoge school opleiding van 4 jaar. Als dat het geval was dan zou ik het een ander verhaal vinden want daar zijn in het normaal onderwijs ook aparte regels voor.

Daarnaast gaat dit over zijn passie, over wat hij het liefste doet in zijn leven, hij vind de materie interessant en kan het allemaal begrijpen. Hij heeft alleen problemen met groepslessen en een hele dag in de schoolbanken ziten. 1) Als je niet tegen groepslessen kan wat ga je dan in godsnaam als trainer doen. 2) als je dat niet voor 1 dag per week kan opbrengen voor 1 jaar dan heb je gewoon geen doorzettingsvernogen lijkt mij. En dat zijn toch 2 opmerkelijke constateringen.

9 december 2014 om 10:20

Hij kan niet tegen groepsdiscussies.

Nou, dat zal een fijne trainer worden dan.

9 december 2014 om 11:17

1 woord voor Stam.... Faalangst.

9 december 2014 om 11:22

Wat jij schetst is doorsnee calvinisme.
Het toeval wil (ondertoon) dat het niet 9 vd 10 mensen zijn maar eerder 4 vd 10.
Zou jij het zo raar vinden als de Knvb een uitzondering zou maken? Ik niet.

9 december 2014 om 11:30

Als hij zich er niet prettig bij voelt, en het kan individueel(dit kan immers ook bij het cbr voor je theorie). Waarom zou het dan niet kunnen?
Je zeikt om het zeiken.

9 december 2014 om 16:59

Makkelijk praten gap.

Als je je niet prettig voelt bij groepsdiscussies, hoe denk je dan ooit goed te kunnen functioneren als hoofdcoach?

9 december 2014 om 08:06

inderdaad, de houding van Jaap is enorm arrogant. Hij zegt wel dat even doorbijten geen optie is maar dat is het eigenlijk gewoon wel, laat ik het kort houden: Jaap Stam is een grote aansteller.

9 december 2014 om 08:12

Eens. Als dit Stam zijn mentaliteit is, weet ik niet zeker of ik hem nog graag zie als opvolger van Frank de Boer.

9 december 2014 om 08:13

Want als hoofdcoach heb je zeer regelmatig groepsdiscussies?

9 december 2014 om 08:31

Lijkt mij wel toch? Of gaat hij met het team een groepsbespreking houden en moet iedereen maar jaknikken??

9 december 2014 om 08:31

ja, je werkt toch met een spelers groep? of een groep van staff leden? en je hebt toch ook contact met een groep bestuursleden?

en je geeft toch niet de heledag individuele trainingen maar ook groeps training?

en in de kleedkamer voor, tijdens en na de wedstrijd heb je toch ook groeps discussies? tactiek bespreken etc, wat ging er goed en wat ging fout?

genoegs groep mogelijkheden.

en vergeet niet dat er tijdens ontbijt (voor trainingen) en lunch en wellicht avondeten voor een wedstrijd er ook discussies kunnen zijn XD

wil even benadrukken dat er bij elk groeps moment, of het nu spelers, staff of bestuursleden, discussies zijn.

9 december 2014 om 10:01

Als hoofdcoach leid je de discussie en staat je voor of boven de groep. Dat is een verschil met in de groep je mening moeten geven.

Tja, wat kun je hiervan zeggen? Mensen die veel waarde hechten aan regels zullen claimen dat hij gewoon moest doorzetten. De voetbalromantici zullen beweren dat iemand die zo lang op topniveau heeft gespeeld nog geeneens zo'n stijve cursus van de Knvb moeten volgen. Deze voormalig topvoetballers hebben al genoeg voetbalwijsheid in pacht.

Tsja, ik vind dit toch echt een teken van zwakte. Stam was een geweldige verdediger, maar zijn afscheid bij ajax was ook al zo abrupt. Als je er geen zin meer in hebt kun je ook op karakter iets afmaken. Hoop dat de knvb geen voorkeursbehandeling gaat geven

#1 wedstrijden in Ajax 1 een echte Ajaxied dus en 63 wedstrijden Nederlands elftal, logisch toch! Geef hem zijn diploma.wie volgt iedereen van af 60 wedstrijden, Zie de van de vaartjes ed al naar de brievenbus lopen. Oh kijk ik heb ook mijn diploma gekregen niet eens om gevraagd.
Jaap Stam of Jaap Stom is misschien een betere naam voor deze gewone voetballer die er hard heeft voor moeten werken. Niks mis mee trouwens. Moeten alle mensen die geld willen verdienen ook door hard te studeren!
Gewoon en normaal zoals iedereen de studiebanken in. Je hebt al een uitzonderingspositie!

9 december 2014 om 08:01

Een ''echte Ajacied'' maar 31 wedstrijden voor Ajax en 73 voor Psv. haha.

Overigens sugereer ik niet dat hij meer met PSV heeft want dan was ie daar wel heen gegaan. Maar hij is Amper voor Ajax uitgekomen in zijn voetbal carriere.

Dat ''echte Ajacied'' valt allemaal wel mee.

9 december 2014 om 11:31

Dus als je maar 31 wedstrijden voor Ajax hebt gespeeld, kun je geen echte Ajacied zijn? Hoe zit het dan met de trouwe supporters van Ajax? Zijn die ook geen echte Ajacieden? Na mijn weten was Jaap Stam voor zijn voetbalcarrière ook een supporter van Ajax.

Prima keuze van Stam, als je het zo erg aantast. Dat je er zelfs in je prive leven last van, hebt moet je gelijk stoppen! Net zoals Van Basten dat verstandig deed, al is dat een andere situatie. Ik hoop dat de Knvb een middenweg vind, ik zie Stam graag als opvolger van dBoer. En iemand met zo een staat van dienst moet behouden worden voor het voetbal, net als Davids toendertijds. Hopelijk wordt voor hem ook een oplossing gevonden, is wel zo eerlijk.

Zo kan je wel zien hoe graag ze stam als trainer willen.. Dat hij dit kan afwmdwingen zegt wel wat over zijn grootheid. Er zullen nu waarschijnlijk meerdere volgen.. Ben benieuwd

Bij Wiley verkopen ze het boekje 'coaching Football For Dummies'. Dat niveau zal hij wel aankunnen. Misschien. Af te wachten.

Hopelijk heeft deze stoere verdediger - die vroeger iedereen angst aanjaagde - wel geen boekfobie.

9 december 2014 om 08:27

Het onderwijs in Nederland is hopeloos verouderd, de Knvb zal hierop geen uitzondering zijn. Wordt veel te weinig gekeken naar wat aansluit bij een persoon, maar nog steeds klassikaal voor iedereen dezelfde stof. Met alle media en mogelijkheden van nu zou dat beter aan kunnen sluiten.

Gaat het er nou om dat je netjes in de pas meeloopt of dat je op welke manier ook competenties verwerft en dit ook kan aantonen?

9 december 2014 om 09:00

Denk dat er eerst een flinke oliebel in de orde van wat onder Dubai ligt gevonden moet worden, wil persoonlijk onderwijs mogelijk gemaakt kunnen worden in Nederland

9 december 2014 om 09:03

diedurik,

Als iedereen zomaar begint te bepalen wat goed voor hem is, dan kom je nergens.

Voor een 'dom' rijbewijs voor een auto moet je ook aan een aantal voorwaarden voldoen. Daar moet je ook niet zeggen: ja, maar ik heb de competenties, echt wel. Geef mij dat rijbewijs zo maar.

Als Stam het goed zou menen, dan zou hij eerst zijn licentie kunnen trachten verwerven via de geijkte weg. Daarna kan ie dan, ver van de pers weg en achter de schermen, met de Knvb overleggen hoe het beter kan. Dan dien je het algemeen belang.

Nu probeert hij vooral zijn persoonlijk belang te dienen door een uitzonderingsmaatregel te eisen op de uitzonderingsmaatregel die hij al geniet.

Hij is een exponent van de me-myself-and-I generatie.

Hij moet niet lullig doen. Hij heeft immers wél zijn Uefa A licentie behaald, waar hij in vergelijkbare omstandigheden wél klassikaal onderwijs kon verdragen. En nu zou het allemaal te veel zijn voor Corneel?

9 december 2014 om 09:24

Christianvieri,

Precies. En laat ons eerlijk zijn: dat valt ook niet te betalen. Kosten/baten totaal niet verantwoord.

Mocht Stam nog iemand zijn met een handicap of zo, dan kan je het allemaal eens asap bekijken. Maar dat is dus niet zo.

Hij heeft bewezen met zijn Uefa A Licentie dat hij het wel aankan, als het moet. Dus waarom extra kosten, tijd en energie gaan aanwenden dan?

9 december 2014 om 09:40

Stam eist niks en zegt zelf dat hij bereid is de consequenties van zijn keuze te aanvaarden. Ik vind ook niet dat ze voor Stam een uitzondering moeten maken hoor, maar Stam zegt dat hij het niet meer trekt en vraagt voor een oplossing. Hij zegt niet dat de Knvb het moet. Lijkt me wel een verschil.

9 december 2014 om 10:11

dropstaaf,

Hij gebruikt wel wat softpower eh. Laten vallen dat ie bv. dan maar naar Schotland moet gaan en dat soort dingen.

Er is een oplossing voor hem, maar die 'ziet' hij niet: het lange traject volgen.

Dan is ie langer bezig, maar dan is de belasting minder.

9 december 2014 om 17:59

Ik zeg niet dat je zomaar welk diploma dan ook moet krijgen, maar dat het fijn is als we in dit land wat meer kijken naar hoe dingen anders kunnen ipv dingen in stand houden.
Dat is vaak niet gericht op kwaliteit maar op het afhandelen. Hoe daar kijken we dan liever niet naar.

Ik zou niet weten hoe je een uefa licentie haalt trouwens.

Ik weet wel dat er momenteel in het (hoger) onderwijs nog hetzelfde wordt gewerkt als 15 jaar geleden. Terwijl de middelen echt wel verbeterd zijn. Ook om meer (ik zeg niet perfect) bij een individu aan te kunnen sluiten.

Stam heeft aangegeven dat hij de gevolgen accepteert. Mag je omdat je ergens tegenaan loopt niet nadenken over hoe het misschien anders kan? Vind dit echt niets met me, myself and I te maken hebben.

Ik denk dat er wel meer mensen in Nederland die aangepaste cursus willen.

Als je niets met groepsdicussies hebt dan ben je sociaal niet sterk genoeg om voor een groep te staan. Jammer dus. Omdat het Jaap Stam is hoeft de bond wat mij betreft geen oogje dicht te knijpen. Hij kan gewoon assistent zijn zonder papieren.

9 december 2014 om 09:37

Haha het is toch ongelofelijk dat zon beest indertijd alld spitsen doodsbang maakte, en nu niet in een klasje durft te staan. Hoe zou die later persconferenties moeten geven?

"....ik heb mijn hele leven al moeite met groepsdiscussies" . Dat lijkt me sowieso vrij onhandig als voetbaltrainer!

Tja, dan heb je het al makkelijker omdat je een aangepast programma mag volgen en dan wil je het nog makkelijker krijgen? Graag of niet hoor...

Nouja, als dit zijn instelling is zie ik hem graag coach van Ajax worden, maar dat bekijk ik uiteraard door een Feyenoordbril Dat hij hier al zoveel moeite mee heeft, is toch al een teken dat hij niet geschikt is als hoofdcoach. Alsof je dan alleen de leuke dingen mag doen van het vak.

En dan geeft zijn generatie commentaar dat de huidige niet hard genoeg is...

Zeikwijf!! Wat een gemekker zeg, school is voor veel pubers ook een pest in hun lijf. Staan er mee op en gaan er mee naar bed, ook als ze gepest worden ook. Wat is stam een kinderachtig pubertjr zeg, volwassen vent die niet even door kan bijten.

9 december 2014 om 09:02

Hoezo dan? Hij geeft aan ergens mee te zitten. Schaamt zich daar niet voor en zegt de consequenties daarvan uiteraard te accepteren....

Jaap Stam is toch blijkbaar slappe hap. Je wil toch trainer worden? Ga dan niet zitten zeuren als je weet wat je daar voor moet doen. Als speler keihard maar mentaal niet altijd even betrouwbaar blijkbaar. Zo stopte hij ook vrij abrupt bij Ajax als speler, terwijl het de bedoeling was dat hij nog een tijdje door zou gaan. Ik hoop dan ook niet dat ze hem als hoofdtrainer nemen bij Ajax als De Boer weg gaat. Voor je het weet staat de wind een keer verkeerd en gaat Stam er weer vandoor. Dat is niet echt bevorderlijk voor de continuiteit. Eerst maar eens ergens wat bewijzen als trainer.

Als ik dit zo lees, zie ik in Stam de ideale assistent trainer. Man van weinig woorden, maar wat hij zegt is raak. Je moet groepsdiscussies kunnen leiden als hoofdtrainer en het complete plaatje kunnen overzien, een visie hebben. Voor zulk soort zaken heb je theoretische handvaten nodig en als dat niet lukt, zou ik hem aanraden assistent te blijven. Lekker 1 op1 met spelers communiceren.

Denk dat dit een gevalletje Marco van Basten gaat worden. Als je hoofdtrainer bent zul je ook groepsdiscussies en groepsoverleggen, en teambesprekingen e.d moeten houden. En als dat niet je ding is, ja dan blijf je beter assistent.

''ik stond er mee op, ik ging er mee naar bed''.

Klinkt niet goed. Dat doen coaches ook, en al helemaal als de ploeg niet draait. Maar volgens JC is Stam de ideale opvolger voor de Boer. Ik hou mijn hart vast.

Tja, Jaap, makkelijk praten als je multimiljonair bent en het allemaal niet zo hoeft.

Wat had ie moeten doen als ie toevallig niet goed had kunnen voetballen?

9 december 2014 om 09:36

Trainer worden. Moet je blijkbaar ook niets meer voor doen en kunnen.

9 december 2014 om 12:12

Als hij geen voetballer was geweest dan was hij nooit in aanmerking gekomen voor zijn huidige functie en kon hij hooguit trainer van een lokale amateurclub worden op zijn leeftijd.

Udovic heeft wel een punt, had Jaap Stam niet zijn talent gehad dan kon hij in de gemeentedienst gaan werken en parkjes oid aanharken want hij kan immers niet in schoolbanken zitten. Zelfs voor banen als timmerman of automonteur heb je immers theorielessen nodig en die worden nu eenmaal in een klaslokaal gegeven.

Niemand verplicht Stam om trainer te worden hij kan ook op z'n luie reet gaan zitten en lekker gaan rentenieren.
Als je wat wil in het leven zal je inspanningen moeten verrichten.
Ik ken mensen die naast hun baan ook nog drie keer in de week van 6 tot 10 in de schoolbanken zitten en echt niet omdat ze dat zo onwijs leuk vinden maar omdat ze een doel voor ogen hebben. Niet piepen Stam graag of niet.

mensen met een dergelijke ervaring mogen nooit verloren gaan voor het voetbal. Dat zou eeuwig zonde zijn. Dan mag het niet misgaan op iets futiels als klassikaal les.

Voetbal is uiteindelijk een praktisch en geen theoretisch beroep.

Ons schoolsysteem is zo inflexibel als het maar zijn kan. Wij kennen een erg klassikaal systeem. Maar heel veel mensen passen totaal niet in dat systeem. Toch verplichten we iedereen tot dit systeem of je het nu wil of niet. Dat kan uberhaupt nooit de bedoeling zijn.

Zelf kan ik goed leren dus ik pas in dit systeem maar ik ga niet oordelen over mensen die dat niet zijn. Ik vind dat dit voor alle topvoetballers geldt. Hun ervaring is van essentieel belang voor onze toekomst.

Met alleen theoristen kom je er ook niet

9 december 2014 om 10:23

Nagenoeg alle eredivisietrainers zijn in het bezit van de juiste papieren, waarom zou Jaap Stam niet in staat zijn deze papieren te halen? Stam komt toch niet uit een ei? Hij wil toch graag trainer worden? Dan moet je er ook wat voor over hebben.

9 december 2014 om 11:14

Graag dat hij inderdaad actief blijft om zijn kennis over te dragen, was een van de laatste echte verdedigers. Maar dan niet als hoofdtrainer. Als specifieke verdedigers-trainer, of wellicht zoals nu van de jeugd. Bij het hoofdtrainerschap komt veel kijken. Krachtttraining, voeding, psychologie, groepsprocessen....kennelijk wilt de heer Stam zich daar niet in verdiepen.

Ik blijf dit raar vinden. Elke Nederlander zit minstens 12 jaar van z'n leven in de schoolbanken, sommigen zelfs meer dan dubbel zo lang. En Jaap Stam kan het niet eens opbrengen om dat nog even een half jaartje vol te houden zodat hij straks hoofdtrainer kan worden, wat zijn grootste ambitie is? Hoe kan hij dan straks als trainer van zijn spelers gaan verlangen dat zij wel 101% geven en alles opofferen voor de sport? Dit is een gebrek aan ruggengraat die ik niet verwacht had van Jaap Stam zoals ik hem ken als voetballer.

Het is makkelijk voor buitenstaanders om te zeggen dat hij zich niet aan moet stellen, maar niemand weet hier hoe hij zich echt voelt. Als het echt te veel druk en stress bezorgd kan je er beter mee stoppen. Uiteindelijk gaat het er om of je gelukkig bent met wat je doet. Naar mijn mening moet iedereen doen waar hij zelf zin in heeft en niet per se wat volgens de maatschappij correct is.

9 december 2014 om 12:45

Zal best zo zijn. Maar niemand verplicht hem ook om die cursus te doen

10 december 2014 om 01:18

Klopt, maar de meeste mensen hier zijn wel van mening dat het zo zwak van hem is.

Als je niet van groepsdiscussies houdt kan je beter geen coach worden. Hoe gaat deze man straks aan 20 man uitleggen hoe er getraind moet worden, wat de tactiek is en wat er allemaal goed en fout ging in de vorige wedstrijd met videoanalyses? Deze situatie bewijst dat Stam niet geschikt is voor het coachvak, want je kan je als coach nooit individueel opstellen.

Jaap Stam moet geen aangepaste cursus gaan doen, hij moet gewoon assistent trainer blijven.
Als ik het zo lees is dat hem op het lijf geschreven.

Goh, wat zielig nou. Nog een paar keer huilen Stam, dan vindt de Knvb wel een oplossing voor dit 'probleem'.

Man, wat een zeikerd. Als je 't niet meer wilt, zijn er twee opties: Met tegenzin toch doorzetten óf opgeven. Je kan toch niet zeggen 'ja, maar ik wil dat. Dus jullie moeten maar zorgen dat ik 't krijg'.

Het valt mij op hoe vaak we in Nederland klaar staan met onze oordelen.

Als iemand iets op een weg wil doen wat niet "gewoon" is of dingen wil veranderen krijg je de wind van voren. Dan moet je even "normaal" doen en je mond houden en lekker doen zoals de rest het doet.

Ik ken Jaap Stam niet. Maar als hij zegt dat het zijn leven overnam en hij er mee op stond en mee ging slapen en dit voor hem niet leefbaar was.. Dan geloof ik heb daarin. Dan respecteer ik dat hij voor zichzelf kiest en trouw blijft aan zichzelf. Dan vind ik moedig en knap. Sommige mensen hebben iets meer aan een "praktijkbenadering".

En dat hij als hij moeite heeft om in de schoolbanken te zitten en daarom zou hij niet geschikt zijn als hoofdtrainer? Wat een onzin? Misschien is die man heel goed in doceren en leiding geven maar niet goed in stil moeten zitten en in een groep discussiëren... Mij bewijst dit dat hij uitermate geschikt lijkt als hoofdtrainer zijnde. Iemand die zijn eigen weg kiest, trouw blijft aan zichzelf en de moed heeft om met dingen te stoppen als ze niet werken.

9 december 2014 om 18:36

Filip,

Schoolbanken zijn voor bijna iedereen geen pretje op zijn leeftijd.
Je bent niet alleen ouder, je hebt je werk, je gezin, je sociaal leven. Dat allemaal combineren? Lastig.

Erbij hij heeft het toch al gedaan voor zijn Uefa A Licentie?

Waarom was er toen geen probleem en nu ineens wel?

Zijn timing is ook slecht. Eerst licentie halen, daarna zeuren wat er beter kan. Ben je geloofwaardiger.

10 december 2014 om 08:32

@iedereen komt;

misschien kwam hij nu tot het inzicht dat de prijs hier voor te hoog was.. Dat hij het op dit moment niet kon combineren met zijn bezigheden en de prijs voor hem te hoog was..

Weet je wat het is. Ik kan niet over hem oordelen. Ik zit niet in zijn situatie. Ik kan gaan denken uit mijn kader en denken dat hij niet moet zeuren. Maar misschien is zijn realiteit anders.

Wanneer je onder zoveel druk staat en dan toch trouw aan jezelf kan blijven (ongeacht de consequenties) heb ik daar gewoon respect voor. De meeste mensen hier beoordelen dit als "laf en zwak". Ik beoordeel het als dapper.

En je bent in mijn ogen geloofwaardig als je ongeacht de omstandigheden beslissingen durft te nemen. Stam is niet dom en die wil ook gewoon trainer van Ajax 1 worden. Hij weet ook dat het zichzelf op deze manier lastig maakt. Dan toch die beslissing nemen. heb ik respect voor..

10 december 2014 om 08:49

Filip,

Ik veronderstel ook dat ie graag trainer van Ajax wil worden. Maar dan weet ie toch ook dat ie nu even door die zure appel heen moet?

Hij kan dat. Ik geloof niet dat zijn Uefa A licentie zoveel makkelijker was. Dat zal wel vergelijkbaar zijn.

Er zou niks verkeerd mee zijn dat ie zegt: "ik stop met school". Maar dan moet je niet gaan zeuren dat je een aparte behandeling wil om alsnog je diploma te verkrijgen.

Daar verliest hij zijn geloofwaardigheid.

9 december 2014 om 19:11

Helemaal mee eens!

9 december 2014 om 19:11

Met Filip btw

Ik wil eigenlijk naar de kern..wat moet Stam leren over het vak voetbal wat hij nog niet beheerst?..overdrijft de knvb in deze niet?..dat je als beginnende trainer moet omschakelen van speler naar trainer is begrijpelijk en niet iedere speler zal instaat zijn om de leerstof over te brengen..maar daarvoor heb je juist het traject van assistent trainer, jeugdtrainer hoofdtrainer...waarom beschouwd de knvb deze cursus als heilig...alsof iedere lampenpit met zo'n cursus een giede trainer is

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren