Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Marokkaanse Messi' stelt Italië teleur: 'Ik ben blij met deze beslissing'

Laatste update:

Hachim Mastour is pas zestien jaar oud en moet zijn debuut in de Serie A nog maken, maar toch is het supertalent van AC Milan al opgeroepen voor de Marokkaanse ploeg. Hij zou op 12 juni tegen Libië zijn debuut voor de Leeuwen van de Atlas kunnen maken en wanneer Mastour in dit duel zal meedoen, kan hij niet meer voor een ander land uitkomen. De wedstrijd tegen Libië is namelijk een kwalificatiewedstrijd voor de Afrika Cup en heeft dus een officieel karakter.

/

Mastour is de zoon van Marokkaanse ouders, maar werd zelf geboren in Italië. De Italiaanse bond hoopte dat de dribbelaar voor i Azzurri zou willen kiezen, maar Mastour gaat voor een interlandloopbaan bij Marokko: "Ik heb voor dit nationale team gekozen omdat ik me meer Marokkaan dan Italiaan voel", zegt de tiener op de website van de Marokkaanse voetbalbond.

"Ik ben erg blij met mijn beslissing", benadrukt Mastour. "Het is voor mij een eer om in de Marokkaanse selectie te zitten." Mastour maakte aan het begin van dit kalenderjaar al zijn debuut in het eerste elftal van AC Milan, toen hij in Dubai een kwartier mocht meedoen tegen Real Madrid. De Koninklijke zou 'de Marokkaanse Messi' overigens maar graag naar Spanje willen halen.

Hachim Mastour had beter voor Italië kunnen kiezen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Moet die jongen natuurlijk zelf weten, maar als je geboren en getogen bent in een land vind ik het raar dat je je een andere Nationaliteit voelt. Denk ook dat hij meer had kunnen bereiken met Italie dan met Marokko..

Edit: (zoals jullie kunnen zien is het slechts een mening. Het boeit me totaal niet of hij nu kiest voor Marokko, Andorra, Lichtenstein of Italie). Ik zou het persoonlijk alleen logischer vinden om te kiezen voor het land waar je geboren en opgegroeid bent en daarnaast meer kans hebt om op een hoger podium te spelen).

Heren Moderators van Voetbalzone, verwijder maar. Schijnbaar is het niet mogelijk een normale discussie te voeren over de beweegredenen van deze jongen om voor Marokko te kiezen en moet er weer gesmeten worden met woordjes als 'respect' en we gaan opeens van een simpele jongen die voetbalt naar iemand in de commentsectie die liquidaties en het woord 'kut marokkanen' moet gebruiken.

4 juni 2015 om 23:37

Ik zou het erger vinden als men een keus maakt op basis van sportieve ambities. Interland voetbal gaat om het spelen voor je land, wat je met je hart doet en niet met je "money" mind.

4 juni 2015 om 23:57

Snap ik, ik heb het overigens nergens over geld. Ik vind het ook moeilijk me in te beelden hoe die jongen die keuze maakt, maar probeer het toch te snappen. Het gaat mij toch meer om het halen van het allerhoogste dat je als topsporter wil. Dan kom ik weer op dezelfde vraag terug.

5 juni 2015 om 00:13

Als topsporter wil je inderdaad voor het allerhoogste, maar als je interlandvoetbal speelt wil je het allerhoogste voor het land waarmee jij je innerlijk verbonden meevoelt. En dan kies je niet voor een ander land waarmee je waarschijnlijk meer mee kan bereiken. Clubvoetbal en Interlands zijn niet met elkaar te vergelijken.

Ik walg heel erg van spelers die bijv. Oranje kiezen voor de sportieve ambities, dat is niet het principe van interlandvoetbal.

5 juni 2015 om 00:17

Wat voor nationaliteit zou deze jongen hebben volgens de Italianen als hij een crimineel was ipv een voetballer???? Dat is niet alleen in Italië het geval maar ook hier in Nederland. Doe je het goed ben je een Nederlander en lap je de regels aan je laars ben je een kut Marokkaan. Dat noem ik een hypocrite denkwijze. Die jongen is en blijft een Marokkaan ondanks het feit dat hij in Italië is geboren.

5 juni 2015 om 01:07

Daar is niks hypocriet aan. Als je getalenteerd bent dan voeg je wat toe aan de samenleving. Als je crimineel bent dan moet niemand je. Is dat zo gek dan. Een Nederlandse crimineel is ook gewoon een kut crimineel. Daar heb je ook geen zak aan net als een Marokkaans Nederlandse crimineel (of wat jouw term er ook voor is)

5 juni 2015 om 01:27

Juist netals Badr Hari zit vast is hij een Marokkaan wint hij een toernooi is het een Nederlander. Tja

5 juni 2015 om 02:11

Het gaat er niet om dat niemand je moet als je crimineel bent. Het gaat om de nationaliteit die daaraan verbonden wordt. Of je snapt het echt niet of je wilt het niet snappen. Het kan ook komen door je kortzichtige denkwijze. Als er een Marokkaan wordt opgepakt dan wordt hij ook benoemd als Marokkaan zijnde. Maar als het om een getalenteerde voetballer gaat wordt deze benoemd als Nederlander zijnde. Dat is hypocriet. Iets anders kan ik er niet van maken.

5 juni 2015 om 02:16

Het blijft een persoonlijke keuze en is hierin geen goed of slecht. Vb mocht je voor een land uitkomen die na alle waarschijnlijkheid er niets van zal bakken vanwege mindere kwaliteit is het goed denkbaar dat je je roots op een ander manier represent. In zijn geval kan hij bij de Afrika Cup veel vreugde brengen en is zijn keuze niet vreemd

5 juni 2015 om 06:32

De benoeming van de afkomst bij crimineel gedrag komt alleen omdat vanuit deze afkomst de criminaliteitscijfers het hoogst zijn. De journalistiek vindt dat blijkbaar nieuwswaardig.

5 juni 2015 om 08:04

Het is zeer logisch waarom bij verschillende situaties verschillende classificaties gebruikt worden. Het gaat erom dat bij een voetballer het niet relevant is of hij een Surinaamse, Marokkaanse of Nederlandse achtergrond heeft, omdat dit niet van invloed is op de voetbalkwaliteiten. Helaas, bij het geval van criminaliteit is dat wel van belang, omdat criminaliteit onder mensen met een Marokkaanse achtergrond veel vaker voorkomt. Dus is het een relevant onderdeel van de nieuwsberichtgeving.

5 juni 2015 om 08:11

Het is totaal niet relevant voor de berichtgeving en als het goed is mag dat zelfs niet meer gedaan worden, behalve als dit nodig is om mensen op te sporen. Het is pas relevant op het moment dat je het gaat hebben over bestrijding van criminaliteit. Nederland heeft één van de laagste criminaliteitscijfers in de wereld, maar mensen laten zich graag bang maken.

5 juni 2015 om 12:04

@nassimpsv, Waarom heb ik toch altijd het gevoel dat sommige Nederlanders/allochtonen (ik weet niet hoe mensen hier aangesproken willen woren) last hebben van een minderwaardigheidscomplex dat ze bij dit soort artikels zoiets zeggen.

5 juni 2015 om 13:28

Wat een klinklare onzin.

4 juni 2015 om 23:38

Als Marokkaan zijnde voel ik me zelf ook geen Nederlander terwijl ik hier wel opgegroeid en geboren ben.

5 juni 2015 om 00:17

Dat ligt meer aan jou dan.

5 juni 2015 om 00:34

Waarom? Hou ook in de gaten dat t daar thuis wss niet erg Italiaans uit ziet..

5 juni 2015 om 01:15

Wezkerr, dat denk ik wel. De moeder van Mastour is een Italiaanse.

5 juni 2015 om 07:34

Niet echt god410, als je door nederlanders net iets anders behandeld wordt, wordt geweigerd bij discotheken en vooral sollicitaties dan kun je je moeilijk nederlander voelen...jij hebt makkelijk praten

5 juni 2015 om 08:19

Een toelichting voor mensen die het niet snappen:

Ondanks dat je in een bepaalde land bent geboren en getogen, kan het zijn
dat je privésfeer (thuis, familie, vrienden, kennissen enz.) niet gebaseerd is op de cultuur, sociale gedachten en dergelijke van dat des betreffende land omdat dat van het land van herkomst is.

Wat dan weer een gevolg is, dat je je misschien niet kan associëren met de "nederlander" of in het geval van het artikel de "italiaan".

Dat is op zich helemaal niet gek, omdat je thuissfeer "echt" is (prive) en daarbuiten is het "zakelijk".

5 juni 2015 om 08:32

Marokkaanse Moeder

5 juni 2015 om 09:13

Als je je meer marrokaan dan Nederlander voelt, waarom ga je dan niet terug naar het land waar je je thuis voelt?

Overigens niet racistisch bedoeld, gewoon een vraag.

5 juni 2015 om 10:34

Je liefde voor een land betekent niet dat je ook gelijk teruggaat. Het is een feit dat Nederland welvarender is en ik blijf dan liever om hier mijn leven te leven en geld te verdienen. Ik zou ook niet voor Nederland kiezen, maar dat zegt niet dat ik wil vertrekken naar mijn eigen land. Dat verhaaltje met geboren, getogen en dergelijke doet mij niet zoveel als ik het toch niet echt kan vinden met veel mensen en ik mij meer thuis voel in mijn eigen land, ondanks dat ik liever in Nederland blijf.

5 juni 2015 om 12:54

Er staat duidelijk in het artikel dat beide ouders Marokkaans zijn, dus waar je dit vandaan haalt is mijn ouders.

Ik ben heel blij met dit nieuws en hoop dat vele Europese talenten Mastoir achterna gaan zodat we weer in de toekomst van Marokko kunnen geniet op Wk's.

4 juni 2015 om 23:38

Vind ik ook vreemd, je hebt natuurlijk ook nog ouders die die jongen pushen (misschien beetje verkeerd uitgedrukt) om zich Marokkaans te voelen of te kiezen.

4 juni 2015 om 23:42

Wat is dit voor een drolreactie NEC. Dwingen? Dat hij daar voor kiest is toch zijn eigen keus.

4 juni 2015 om 23:45

@-NEC-

No shit: jij gaat jouw kinderen toch ook niet opvoeden als belg. Waarom zou je je kind opvoeden op een compleet andere manier dan jou is aangeleerd

4 juni 2015 om 23:58

Ik ga mijn kinderen wel opvoeden om voor NEC te zijn. Misschien komt het zo beter over. Die ouders zijn Marokkaans, dus die brengen dat over op die jongen om Marokkaans te zijn ondanks dat het ook een Italiaan is en daar is opgevoed en geboren dacht ik ook. Dat is meer wat ik bedoel.

5 juni 2015 om 00:23

Maar Nec, hoe moet ik mijn kinderen dan opvoeden? Ik ben Welsh met Canadees, Ijslands, Iers, Spaans en Belgisch bloed en getrouwd met een Zweedse met Bosnisch, Deens, Noors en Fins bloed. Pick one get one free?

5 juni 2015 om 00:28

Stravven, jij moet gewoon thuis een dikke remix cd draaien.

5 juni 2015 om 00:33

Pak een dobbelsteen en als je een dochter hebt zeg dat ze niet met januzai mag daten want dan krijg je een probleem als dst kind moet kiezen

5 juni 2015 om 00:36

Wauw stravven, dan zijn je ouders wel in veel Landen geweest, om zo een mix tot stand te kunnen maken van je

5 juni 2015 om 00:39

Tsja, ik ben gewoon wereldwijs zullen we maar zeggen.

5 juni 2015 om 00:44

Jij kan je kinderen opvoeden op 2 manieren,of je gaat mee met de stroming en materialisme of je kan je kind religieus opvoeden.

5 juni 2015 om 00:45

Nee Narsingh, ik voed ze wel op als Arsenalfan. Maargoed, in mijn familie heb je geen andere keus: Of je bent fan van Arsenal of je bestaat niet lijkt het wel...

5 juni 2015 om 00:52

En Aik niet te vergeten, toch?

5 juni 2015 om 01:01

Dat is de koude kant Forza. Voor aangetrouwde familie is dat geen keiharde eis. Het helpt wel, en als het een fan van Spurs of Chelsea is dan is het ook gelijk uit wat betreft het hoofd van de familie.

4 juni 2015 om 23:39

Misschien is hij wel 1 van de spelers die Marokko weer op de kaart gaat zetten als voetbal land. Zou leuk zijn.

4 juni 2015 om 23:40

Misschien moet je keer je hersens gebruiken en kijken naar hulp, als al die Marokkanen die voor andere landen hadden gekozen voor Marokko zou kiezen was het een andere zaak maat.

4 juni 2015 om 23:51

Voel je je zo erg aangevallen jongen? 'al die andere Marokkanen' die in een ander land zijn opgegroeid en ook dat paspoort dragen? DIE 'marokkanen' bedoel je? Iets met integratie..

4 juni 2015 om 23:54

Waarom zou ik me aangevallen voelen? Je komt met een domme argument om mensen te baiten, beter je best doen volgende keer.

4 juni 2015 om 23:56

Als ze zich meer Belg, Nederlander of Italiaan voelen waarom moeten ze voor Marokko kiezen. Die landen hebben die jongens meer gegeven dan Marokko.

4 juni 2015 om 23:58

Integratie heeft vrij weinig nut, ben zelf half-nederlands, spreek vloeiend nederlands, wacht al meer dan 17jaar op een Nederlander die respect toont.

4 juni 2015 om 23:59

Omdat je geïrriteerd reageert? Ik zie jou anders ook niet met geweldige argumenten komen. Mijn post was ook absoluut niet bedoelt als troll, ik kan me alleen moeilijk inbeelden hoe die jongen redeneert.

5 juni 2015 om 00:02

Ik weet niet waarover je praat maar de reden waarom alle Marokkanen andere landen kiezen is om 1 reden, Voor "succes" wat nauwelijks gebeurd, en meestal voor het geld.

5 juni 2015 om 00:05

Over welke spelers heb je het dan?

5 juni 2015 om 00:07

Zowat elke Marokkaan, (en andere mensen die een land kiest die meer succes heeft) en ik heb het niet over iedereen, het is je eigen keuze.

5 juni 2015 om 00:09

Of ze kiezen voor andere landen omdat ze aan die landen meer te danken hebben dan aan Marokko

5 juni 2015 om 00:12

Zelfs ben ik Marokkaans en eer is hier een belangrijk ding en ik zou je zeggen, ZE hebben het echt niet gekozen omdat ze aan die landen dankbaar zijn maat, het is gewoon makkelijker om succesvoller te worden, want in the end gaat het alleen maar om succes.

5 juni 2015 om 00:16

Waarom komen deze domme opmerkingen telkens weer naar voren? Je krijgt niks toegeworpen. Hun ouders hebben hard gewerkt voor hun kinderen, door hun ouders zijn ze wie ze zijn. Alles wat je bereikt doe je op eigen initiatief. Als zij criminelen waren hadden ze dat dan ook te danken aan hun geboorteland of gaat het dan meteen om hun afkomst?

5 juni 2015 om 00:19

Wel eens aan gedacht dat voetballers als afellay wel echt meer met Nederland hebben dan met Marokko? Om voor Oranje te spelen is ook eervol voor hem.

5 juni 2015 om 00:22

Respect krijg je ook niet zomaar,dat moet je verdienen.

5 juni 2015 om 00:22

Die Marokkanen die in het nieuws verbonden worden met liquidaties overvallen e.d. zijn gwn marokkaantjes. Mocro maffia niet te vergeten, zijn ook allemaal nederlandse gasten totaal off topic trouwens maar de hypocriete houding bevalt me totaal niet.

5 juni 2015 om 00:23

Volgens mij ken jij de definitie niet van integratie. Dus volgens jou is integratie kiezen voor het land waar je in leeft??? Mensen draaien een beetje door wat betreft integratie. Nog even en je moet als moslim zijnde in Nederland varkensvlees eten met een biertje erbij om volledig geïntegreerd te zijn. Ik begrijp de hele ophef niet omtrent de keuze van deze jongen. Als hij voor Marokko wil spelen moet hij dat vooral doen en dient men zijn keuze te respecteren.

5 juni 2015 om 00:25

Zeker Coach, maar ook als hij voor Italie wil spelen kan dat om eenzelfde reden zijn, dat hoeft niets met geld of sportief aspect te maken te hebben, maar dat willen sommige mensen ook niet geloven.

5 juni 2015 om 00:31

@sjihab_97
Integratie mislukt? Wel met zo'n instelling ja. Je wacht op respect? Dan kan je nog lang wachten want dat moet je verdienen.
Dat is het probleem tegenwoordig, iedereen verwacht dat de ander diegene met respect moet behandelen. Waarom moet dat? Wat als ik diegene een eikel vind, waarom zou ik die dan respect geven. Slaat nergens op.
Wat men wel moet doen, is fatsoenlijk zijn. Je normaal gedragen. Daar is helemaal geen respect voor nodig.

Dat woord is totaal uit zijn verband gerukt. Niemand schijnt het verschil nog te weten tussen respect en fatsoen. Fatsoen zijn omgangsvormen, normen en waarden in de samenleving naar elkaar toe. Respect verdien je door gedrag en/of prestaties.

Als je dus al 17 jaar wacht op respect, zou ik eerst eens in de spiegel kijken hoe dat komt voordat je andere de schuld geeft en alle Nederlanders over één kam scheert.

Succes!

5 juni 2015 om 00:38

Affelay ken ik persoonlijk, en hij heeft me verteld dat hij nl heeft gekozen, omdat hij dan sneller in beeld komt bij andere clubs. Hij voelt zich helemaal niet meer nederlands.

5 juni 2015 om 01:02

Als dit waar is wat je zegt, dan doet dat toch een beetje pijn om te horen eerlijk gezegd..

5 juni 2015 om 01:12

integratie is gewoon bullshit als je een hindoestaan,marokaan of turk bent moet je gewoon je eigen cultuur behouden en vanuit daaruit integreren.
Daar is niks mis mee.

5 juni 2015 om 01:19

:zelfs ben ik Marokkaans en eer is hier een belangrijk ding en ik zou je zeggen, ZE hebben het echt niet gekozen omdat ze aan die landen dankbaar zijn maat, "

1. Spreek aub voor jezelf, JIJ weet niet hoe ZE erover denken.
2. Stel, je bent geboren en getogen in Nederland, Nederland heeft je de kans gegeven op een fatsoenlijk leven. Zou jij dan niet dankbaar zijn? Ieder normaal mens weet dat eer dan juist naar het land gaat die jouw die kans heeft gegeven. Maargoed ik zit dan ook totaal niet op een school met 70% buitenlanders die allemaal hetzelfde zeggen: "nederland dit Nederland dat" maar uiteindelijk zijn ze het over minimaal 1 ding eens, namelijk dat ze Nederland dankbaar zijn en dat ze er niet vies van zijn om gewoon de NL nationaliteit aan te nemen. Volgens mij weet je niet wat 'eer' inhoud.

5 juni 2015 om 01:31

Narsingh, er is een verschil tussen integreren en assimileren he, vergeet dat niet. En mensen moeten zich aan de omgeving aanpassen en niet andersom. En er is een verschil tussen aanpassen en je hele afkomst vergooien.

5 juni 2015 om 01:52

afellay heeft zovaak gezegd dat hij zich honderd procent marokkaans voelt en dat hij meer toekomst ziet met nederland dan met marokko.

5 juni 2015 om 05:23

Respect moet je verdienen. Als je je hele leven als een slachtoffer gedraagt, dan zul je je hele leven slachtoffer voelen.

5 juni 2015 om 08:13

Respect voor het zijn van een mens dien je wel zomaar te krijgen. Helaas is dat nogal een moeilijk verhaal voor velen.

5 juni 2015 om 08:23

Oww daarom zingt Afellay altijd mee met het volkslied van Nederland

5 juni 2015 om 15:42

@whyme

Mensen zijn egoïstisch dus velen kunnen dit soort logica simpelweg niet begrijpen.

Respect dien je te allen tijde te geven zonder verwachtingen. Het is natuurlijk heel grappig dat men denkt dat je respect kan eisen of respect moet verdienen.

Dat is een vele male moeilijker traject dan simpelweg mensen respect geven want als iedereen dat doet bestaat de kwestie respect niet eens.

Maar je mag iemand dus als stront behandelen over zo over diegene denken tot diegene bewijst om in jou ogen(bij elk mens ter wereld dus anders) respect te hebben verdient?

Haha komisch dat mensen zo denken. Ik lach het ook maar weg maar vanbinnen doet deze stuoiditeit van de mens pijn.

4 juni 2015 om 23:51

Sportieve belangens boven nationalisme? Dat nooit. Ik ben zelf ook geboren in NL en opgegroeid daar, maar als ik mocht kiezen tussen NL of Angola, koos ik voor 2 hoor. Verschillende redenen, maar dit is voor mij reden nummer 1: ben hier zovaak uit gescholden als buitenlander maar zien ze de potentie beginnen ze te plakken.

4 juni 2015 om 23:55

Is maar net hoe je mijn comment interpreteert. Als je je hier niet thuisvoelt terwijl je heel je leven hier gewoond hebt vind ik dat raar, maar goed ik kan daar misschien moeilijker over oordelen met twee Nederlandse ouders.
Zal ik het zo zeggen: Als je heel je leven in Nederland hebt gewoond en hier al je relaties hebt opgebouwd, zonder dat je complicaties zou hebben met medelanders, zou je dan veranderen van land?

Overigens vind ik het wel erg voor je dat je daardoor uitgescholden wordt.. dat helpt het multiculti ook niet bepaald.

5 juni 2015 om 00:34

Het komt van 2 kanten hoor. Ik ben zelf opgegroeid tussen 'allochtonen' en ervaar dat velen zelf vaak genoeg benadrukken geen Nederlander te voelen maar [andere nationaliteit]. Dan moeten ze ook niet raar van opkijken als ze wordt verwijt niet te integreren en 'buitenlander' zijn.

5 juni 2015 om 00:35

Teun het is ook moeilijk te begrijpen en je zal het vast ook nooit begrijpen. Ik ben zelf ook geboren in Nederland maar wordt wel als buitenlander gezien.

5 juni 2015 om 00:38

Je kan het je wel indenken toch? Er zijn een hoop Nederlanders in het verleden naar de Vs, Canada, Australie etc. geemigreerd voor een betere toekomst ( ken er een paar persoonlijk).ze importeren nog steeds oer Hollandse producten zoals drop pindakaas etc...die voelen zich nog steeds Nederlander luisteren naar Andre Hazes, Frans Bauer en juichen voor Oranje. En als ze de kans krijgen om voor Oranje uit te komen dan weten ze het wel..

Waarom wordt dat wel met trots en je afkomst niet verloochenen bestempeld als het een Nederlander betreft, en ondankbaar als het een Marokkaan is...??

5 juni 2015 om 00:49

Omdat Nederlanders willen horen dat wij nergens waren zonder hen, je moet ze maar blijven bedanken. Hypocriet gelul.

5 juni 2015 om 00:52

Reactie is voor Teun niet voor jou...

5 juni 2015 om 01:49

Dikke onzin wat je nu verkoopt Alecr. Teun heeft hier een heel duidelijk punt. Als je in Nederland geboren bent en door de kwaliteiten in Nederland topvoetballer bent geworden (want zeg nou eerlijk, hoeveel goede Marokkaanse voetballers zijn goed geworden in Marokko?) kun je gewoon voor Nederland kiezen omdat je je Nederlander voelt. De kans dat je in Marokko Europees topvoetballer wordt is vele malen kleiner. Dit hoeft dan niets met geld en ambities te maken hebben.

Wanneer zo iemand dan voor Marokko kiest, een land dat nul komma nul heeft bijgedragen aan zijn voetbal carrière moet hij ook niet raar opkijken dat hij dan als buitenlander zal worden gezien. Je sluit jezelf dan letterlijk buiten.

Ongelooflijk hoeveel mensen zeggen dat Marokko zo'n groot voetballand was geweest als iedereen voor Marokko had gekozen... De helft van de Marokkaanse voetballers die onder een andere vlag voetballen waren niet eens prof geworden als ze in Marokko hadden gewoond.

5 juni 2015 om 02:09

en nederland zou ook niks zijn als de spelers van oranje allemaal uit de eredivisie kwamen en niet naar top competities verkassen dus wat is je punt. en de eredivisie stelt ook niks voor het verschil tussen de eredivisie en de marokkaanse competitie is ook niet super groot. ajax verliest van dnipro of redbull nederlandse competitie is aan het sterven en de marokkaanse is aan het opkomen ze hebben pas sinds paar jaar prof voetbal.

dit maakt heel veel goed
https://www.youtube.com/watch?v=vnteyoruj40

5 juni 2015 om 02:33

Een goede voetballer wordt je door het talent dat je bezit. Indien je het talent niet hebt zal je ook niet opgemerkt worden door de scouts. Een club heeft hier even veel profijt van als de voetballer. Dus om nou te zeggen dat hij Nederland dankbaar moet zijn voor zijn carrière als voetballer is onzin. Wat betreft de talenten vanuit Marokko kan ik alleen maar zeggen dat je eens in de jeugd van de Franse clubs moet gaan kijken. De jeugdelftallen daar bestaan grotendeels uit Marokkaanse jongens die op jonge leeftijd in Marokko zijn gescout. Ook dit zijn jongens die deze kans te danken hebben aan hun talent. De clubs maken daar dankbaar gebruik van en profiteren later van door ze te verkopen of prijzen mee te pakken.

5 juni 2015 om 07:34

Tuurlijk moet je een club wel dankbaar zijn, als die clubs er niet waren geweest om je te scouten dan had je geen leven als profvoetballet gehad. En ja, de club heeft er altijd profijt van. Maar dat is normaal in de voetbalwereld. Zonder begeleiding, training etc. Is de kans 99% dat je dan niet zo'n goede voetballer word dan als je word gescout en de opleiding doorloopt.

5 juni 2015 om 08:19

@arsenal hij heeft gelijk hoor. Ik ben geen Marokkaan, maar kreeg als donkere man hier vaak onzin te horen als 'zonder ons zat je nog in een hutje in de jungle'. Meeste Nederlanders vergeten dat Nederland dan wel een rijk land was, maar tot een eeuw geleden 40% van de bevolking onder de armoedegrens leefde. De enige reden dat dit niet meer zo is, komt omdat de elite geen ziektes van de armen wilde en daardoor ontstond de verzorgingsstaat. Teveel Nederlanders denken een groot aandeel in de welvaart van dit land te hebben en doen dan idiote uitspraken.

5 juni 2015 om 09:39

Jess-one. Je snapt echt helemaal niets van mijn punt. Ik heb het niet over de competitie. Veel Marokkaanse Nederlanders die het voetballen leren op Cruijff courts hadden anders in een Marokkaanse stad op een zandveldje gespeeld. Hier zouden ze zich lang niet zo goed ontwikkelen.

5 juni 2015 om 09:40

Coach070, noem er eens een paar op? Ben benieuwd of je dat kan, en zet dan de Marokkaanse spelers naast elkaar die in andere landen op zijn gegroeid dan zul je het verschil zien. Scouts zitten simpelweg bijna niet rond te kijken in Marokko...

5 juni 2015 om 13:04

@ Mixmaster

Er word helaas in Nederland vandaag de dag teveel vanuit dubbele standaarden gereageerd op "zogenaamde probleem onderwerpen". Wat jij schrijft over Nederlanders die in het buitenland wonen heb je gelijk.

Zelf reis ik al jaren her en der over de wereld en persoonlijk ben ik zowel in Nederland als in de Verenigde Staten woonachtig. Daar zijn bijvoorbeeld veel community's/gemeenschappen waar Nederlanders of mensen met Nederlandse roots zitten en die precies hetzelfde doen. Dat geld ook voor "nederlandse" community´s" in andere landen. Overigens doet men daar in de Verenigde Staten veel minder moeilijk over om dan de in mijn ogen veelal non discussies hierin Nederland of Europa.

5 juni 2015 om 00:01

Alles na je woordje "maar" is puur jou mening.
Hij moet het idd zelf weten.
En dan vraag je wat Marokko gepresteerd heeft , maar dat kan evengoed een rede zijn dat hij voor dat land kiest , om ze naar een wat hoger plateau te brengen?

5 juni 2015 om 01:34

Had Marokko met IbI en Khalid betere prestaties gehaald? Dat denk ik niet, bij Oranje hebben ze ook niet lange periodes achter elkaar gespeeld.


Persoonlijk vind ik dat je moet spelen voor het land waarin je geboren en getogen bent. Wanneer dan geen nog binding hebt met het land waarin je bent opgeroeid is er iets mis gegaan in de integratie.

5 juni 2015 om 20:47

Ik weet niet waarom je Ibi etc er bij haalt ik zeg dat nergens ook niet met deze Mastour.

Verder nogmaals, jij had dit gedaan iemand anders had weer dat gedaan.
Dat mis met integratie is je interpretatie.

5 juni 2015 om 00:02

Het westen heeft 'vrijheid' zo hoog in het vaandel staan? Waarom is Mastour dan niet 'vrij' om te kiezen voor Marokko?

5 juni 2015 om 01:13

Je discimrimineert met je 'westen'. Alle mensen over een kan schereb goed bezig. Dat doen ook de mensen die je uitschelden voor buitenlander. Maar nee het ligt niet aan jou hoor altijd aan een ander....

5 juni 2015 om 02:15

Waar discrimineer ik? Ik zeg toch juist dat het westen altijd oppert voor 'vrijheid'. Dus dan is ook Mastour vrij om te kiezen voor Marokko net als dat een Ziyech vrij is om voor Nederland te kiezen.

5 juni 2015 om 02:49

Wat loop je nou zielig te doen? Waar discrimineert hij precies? Door te zeggen ''het Westen''? Kom nou. Marokkanen zijn toch ook Noord-Afrikanen? Mensen uit Zuid-Amerika worden toch ook Latino's genoemd?

Over van een mug een olifant maken gesproken zeg. Je kunt ook overdrijven met je discriminatie.

5 juni 2015 om 07:37

In nederland houden ze er van om te overdrijven wag betreft discriminatie. Als een "buitenlander" een bekeuering krijgt is het direct al discriminatie. En bij nederlanders mag je dus al geen westerling meer tegen zeggen. Allemaal calimerogedrag. Van beide kanten.

5 juni 2015 om 11:44

Natuurlijk is ie vrij om te doen wat hij wilt. Spreekt voor zich toch? Maar niet iedereen hoeft het er toch mee eens te zijn. Dat is ook vrijheid.

Daarom snap ik je punt niet helemaal. Wat wil je nou precies zeggen?

5 juni 2015 om 00:02

Het gaat er niet om of ze presteren of niet, er zijn gelukkig mensen die hun eer nog wel hoog houden voor hun ware roots

5 juni 2015 om 00:09

Wat een onzin. Dus omdat hij in italie is geboren en opgegroeid vind jij het normaal dat hij zich italiaans zou voelen??
Dus hij mag zich wel voelen italiaans voelen als hij wat kan betekenen voor italie, en anders is het gewoon een marokkaan?
Zo gaat dat wel in Nederland.
Het zou enorm hypocriet zijn om als marokkaan voor een europees land te spelen.
Ik zou me echt vies voelen.
Ik weet zeker dat die domme jongens zoals maher, afellay, boulahrouz spijt hebben van hun keuze.
Spelen voor publiek die jouw volk niet eens moet, ik moet er niet aan denken.

5 juni 2015 om 00:32

Kijk, en dat is nou net het punt. Die laatste paar zinnen van jou, dat zegt heel veel. Heel veel niet-Nederlanders willen niet als Nederlanders gezien worden. Die willen in principe wel de lusten en niet de lasten. En zo denken Nederlanders ook over buitenlanders: Ze willen wel de lusten van de buitenlanders maar niet de lasten. Dat is een two-way street.

En in principe ben je Nederlander als je een Nederlands paspoort hebt. Dat houdt dus ook in dat Nederlanders hoe dan ook jouw volk zijn.

5 juni 2015 om 00:39

Heel veel niet nederlanders willen niet als nederlanders gezien worden, zeg jij.
Hoe zou dat nou komen?
Ga aub geen spelletjes met mij spelen, iedereen weet hoe de gemiddelde nederlander denkt over marokkanen.
Geef mij 1 reden waarom een marokkaan wel als nederlander gezien wil worden?
Waarom zou een marokkaan zichzelf voor de gek houden?

Hoe bedoel je we willen wel de lusten en niet de lasten? Op dit moment hebben we alleen maar de lasten, dus ik weet niet over welke lusten jij praat?

Nederlanders willen alleen maar marokkanen accepteren als ze wat kunnen bijdragen en zo niet, mogen ze opdonderen naar land van herkomst.
Met andere woorden, een marokkaan is nooit gelijk aan een nederlander.

Tuurlijk ben ik een nederlander omdat ik een nederlands paspoort heb.
Maar marokkanen hebben toch een dubbele paspoort.
Dus je kan gelukkig de keuze maken om niet voor Nederland spelen.

5 juni 2015 om 00:46

@stravven zolang wij als buitenlanders gezien worden, gaan wij ons ook zo gedragen. Ik ben hier geboren, mijn ouders zijn hier geboren en het enige wat ik op straat hoor ''heb je weer zo een''.

5 juni 2015 om 00:49

Als je vanaf de kleuterklas krijgt te horen dat je een kut Marokkaan bent en op moet krassen naar je eigen land dan voel je je inderdaad geen Nederlander...

Niet dat je dat zelf beslist, maar het wordt je opgelegd....je bent en blijft een buitenlander voor sommige hier in dit land.vind je het gek dat "buitenlanders" dan voor het land van herkomst kiezen?

5 juni 2015 om 00:50

Nee, Marokkanen hebben niet enkel lasten van Nederland. Waarom zouden ze hier anders nog wonen? In Nederland is het financieel beter voor de minder bedeelden dan in Marokko. Als je hier geen werk hebt kun je een uitkering krijgen, in Marokko is dat een stuk lastiger, en als je die al krijgt is het veel minder geld.

En Mocro, jij legt mij dingen in de mond die ik niet zeg.

En nog iets: Als jij je geen Nederlander voelt moet je dat zelf weten, maar misschien is het dan een idee om naar een plek te gaan waar je je wel thuisvoelt? Ik ben ook absoluut geen Nederlander en heb me er ook nooit echt thuisgevoeld, en daarom woon ik ook niet meer in Nederland.

5 juni 2015 om 00:54

@mocro071 Jij bent een van de Marokkanen die Marokkanen een slechte naam geven. Ik heb Marokkaanse, Antiliaanse, Turkse en Afghaanse vrienden maar niemand voelt zich daar vies om voor een Europees land te spelen. Zij zijn blij met Nederland omdat ze hier een dak boven hun hoofd hebben en elke dag vers eten. Zij hebben hier een toekomst die ze thuis helemaal niet hadden en zouden willen om een Oranje shirt in een vol stadion die bal er in te knallen om zo te laten zien dat zij blij zijn met Nederland.
Niet iedereen heeft dat, prima. Maar hoe jij praat en agressief reageert zul jij ook nooit van dat beeld loskomen en gaan mensen je ook niet anders behandelen.

5 juni 2015 om 01:05

@ gozert Ik geef helemaal niemand een slechte naam. Ik zeg iets waar de meerderheid van de marokko hetzelfde over denkt.

Dat jouw buitenlandse vrienden er anders over denken, moeten zij weten.
Je hebt overal rotte appels tussen zitten.

Ik ben ook blij met nederland. Ik heb ook een dak boven mijn hoofd, maar nogmaals, ook daar werk ik voor.

Waarom hebben ze in het buitenland geen toekomst?
Ik zie namelijk genoeg rijke marokkanen in marokko als ik daar op vakantie ben.
En ja, het zijn marokkanen die daar zijn opgegroeid.

Jij ervaart mijn reacties als aggressief, dat zijn jouw woorden.
Ik leg alleen maar feiten op tafel. Maar goed, je moet eerst maar 1 dag in de schoenen van een marokkaan staan om me te begrijpen.

Ik zal inderdaad nooit los komen van de waarheid aangezien ik er elke dag mee geconfronteerd wordt en dat is maar goed ook.
Dan weet ik ook waar ik sta

5 juni 2015 om 06:57

Men zou eens moeten kijken hoe het komt dat er veel aversie is naar Nederlanders met Marokkaanse afkomst. Criminaliteitscijfers liggen daar ten grondslag aan. Hoe komt het dat n minderheid van Marokkaanse afkomst het presteert om de hoogste criminaliteitscijfers te hebben.. een vrij groot maatschappelijk probleem is het. De NL Turken hebben er ook veel last van gehad, maar daar zijn de criminaliteitscijfers teruggelopen. Er zit gewoon een stuk angst in bij de "Nederlanders" Je merkt het bij sollicitaties... men wil geen Marokkaan aannemen uit angst. Een andere reden kan ik niet bedenken.

5 juni 2015 om 08:09

Wat een dikke onzin over die criminaliteitscijfers. Die worden door bepaalde politici sterk misbruikt ja, want er is al meermaals aangetoond dat ze vertekend zijn en soms zelfs niet kloppen. In de meest multiculturele stad in Nederland (rotterdam) is zonder enige twijfel aangetoond dat autochtonen uit kansarme wijken eerder crimineel worden dan allochtonen. En dat Nederlanders zich achter angst verschuilen is tekenend voor de mensen in dit land. Je wilt namelijk claimen dat je Marokkanen met een universitair diploma weigert omdat ze misschien crimineel zijn? Niet dat mensen met een universitaire diploma geen criminelen kunnen zijn, maar de kans dat het straatschoffies zijn die puin komen schoppen is klein.

5 juni 2015 om 13:30

Wel de lusten en niet de lasten? Volgens mij betalen niet-Nederlanders evenveel belasting als Nederlanders.

5 juni 2015 om 00:12

Eh luister marokko heeft een betere selectie dan nederland hoor

5 juni 2015 om 00:20

Lol

5 juni 2015 om 00:21

Klopt, Mastour is al 10 keer beter dan Robben en Sneijder.
De enige speler die een toegevoegde waarde zou zijn voor Nederland is Benatia.

5 juni 2015 om 00:27

Haal al die Afrikanen uit Nederlandse selectie, gaan we zien wie er de betere selectie heeft.
Europese landen moeten het alleen hebben van die buitenlanders.
Kijk alleen al naar frankrijk.
90% afrikanen.

Over een paar jaar zul je geen blank meer zien in het nederlans elftal.

5 juni 2015 om 00:39

Maar blank staat toch niet voor Nederland?
Nederland is multicultureel, daar kan Marokko nog een puntje aan zuigen.
Daarnaast zijn de enige spelers met Afrikaanse roots Affelay en Depay. Dus ik denk dat we dan nog steeds een betere selectie hebben.
Niet alle donkere mensen komen uit Afrika.

5 juni 2015 om 00:43

@ Mocro: Ja en als die jongens niet van ons geld goede training gehad hadden dan waren ze nergens.
Zijn gewoon Nederlanders dus spelen ze in het nationale team. En kom niet met het argument als we iets slecht doen worden we "buitenlanders" genoemd en als we iets presteren pas Nederlanders. Dat is mensen over één kam scheren en dat zijn absoluut mensen waar ik en ook vele mensen om mij heen niet geidentificeerd mee willen worden.

5 juni 2015 om 00:49

Ja want bruno martins indi is gewoon blanke autochtoon toch?
Misschien ben ik gewoon blind, kan ook.

Ik vind dat als mensen gaan zeggen dat Nederland beter is dan bepaalde afrikaanse landen, maar zelf wel afrikaanse spelers hebben, hypocriet.

Vriend, wacht maar over een paar jaartjes.
Nederland's nieuwe generatie zal bestaan uit veel allochtonen.
Nederland zal noodgedwongen zijn die spelers proberen te overtuigen om voor nederland te spelen als ze kans willen maken op WK kwalificaties.

5 juni 2015 om 00:52

Indi is technisch gezien een Portugees. Portugal is volgens mij niet in Afrika, kan ik mis hebben? En als je verder terug gaat kijken is iedereen waarschijnlijk Afrikaan.

En Nederland bestaat al jaren uit voornamelijk buitenlandse mensen. Sterker nog: De koning is nog geen 8e Nederlands. En Mocro, het gevoel van verbinding met een land vergaat vrij snel. 3e generatie heeft in de meeste gevallen niets meer met het land van hun grootouders. Alleen ligt dat per cultuur verschillend, de Turken passen zich bijvoorbeeld iets sneller aan dan de Marokkanen, en de Aziaten nog veel sneller.

5 juni 2015 om 00:54

@ dvs33fan

Hoe bedoel je van jullie geld?
Betaalden de buitenlanders geen contributie voordat ze gescout werden?
Betalen wij geen belasting?
Word ons alles cadeau gegeven??

Het zijn alleen nederlanders omdat ze nederland vooruit kunnen helpen.

Waarom kan ik niet komen met dat argument? Het is gewoon een keiharde feit die elke marokkaan herkent.
Meerderheid van de nederlanders denkt er wel zo over.
PVV is geen kleine partij toch of wel?
Ik weet dat er ook goede nederlanders tussen zitten, maar die kleine minderheid zou het voor mij nooit waard zijn geweest om toch voor nederland te spelen.

5 juni 2015 om 01:03

Dat komt meer omdat je een gebrek aan inlevingsvermogen hebt. Daarnaast is het niet "ons geld" want iedere Nederlandse staatsburger betaalt belasting. Hou voortaan je onzin dus bij je! Je scheert ons Nederlanders over een kam. Zulke domme reacties hebben we niet nodig in deze al moeilijke tijden.

5 juni 2015 om 01:04

Mocro, dat is ook het probleem. Jij wil jezelf niet als Nederlander zien, en dan ga je ook nooit als Nederlander gezien worden, en ook niet zo behandeld worden. En of jij nou de kip of het ei bent maakt niet uit.. En komop zeg, het hele gebeuren bij de Fifa heeft toch wel laten zien dat de meerderheid zeker niet altijd gelijk heeft? Maarja, iedere stem is gelijk, een Einstein heeft evenveel te vertellen als een simpleton. Ergens terecht, ergens dubieus.

5 juni 2015 om 01:08

@stravven, het is een gebed zonder eind. Daarnaast om op je laatste opmerking terug te komen, ik vind het vaker dubieus dan terecht Welterusten!

5 juni 2015 om 01:21

Mocro071, dat je je standpunt laat beinvloeden door een minderheid is echt een trieste constatering met name voor jezelf. Ik heb met je te doen. Een gemiste kans voor jou. Ik ga morgen weer lekker werken met al mijn positieve collega's van verschillende afkomsten. Die ervaren ook racisme maar gaan daar op een hele andere (betere) manier mee om dan jij dat doet. Succes verder!

5 juni 2015 om 01:21

Luister, als ik geaccepteerd word door de meerderheid van de nederlanders en als ik dat ook terug zie bij anderen marokkanen dan zou ik mij dolgraag nederlands noemen en voelen.
Dit is niet het geval en dat weet iedereen.

Waarin heeft de meerderheid niet altijd gelijk?
Wil je zeggen dat PVV groot is geworden door valse stemmen ofzo?

@gozert slaap lekker jongen.
Ik hoop niet dat ik je te veel heb laten nadenken.

5 juni 2015 om 01:30

"haal al die Afrikanen uit Nederlandse selectie, gaan we zien wie er de betere selectie heeft."

Robben, Sneijder, Van Persie, Cillessen, Blind, De Vrij, Janmaat, Martins Indi, Vlaar, Kuyt, Depay, Huntelaar, De Jong, Clasie, Klaassen, Krul, De Guzman etc etc etc

Heb je toch aardige selectie of niet? En dan vergeet ik er nog wat, ik voel het gewoon!

ON: Marrokaanse Messi? Cool! Dan heb ik tegen de Marrokaanse versie van Messi gespeeld 2 jaar geleden met me eigen cluppie op internationaal toernooi! Ik dacht al: Dit wordt de Marrokaanse Messi!
No joke. Is natuurlijk groot talent, maar breng hem nou wat rustig, anders kan ie zomaar onder de druk bezwijken. Maar het talent spat er wel vanaf. Hopen dat hij het in de toekomst goet gaat doen.

5 juni 2015 om 01:33

Nee Mocro, maar de meeste stemmen zegt toch niet altijd dat er ook op de beste kandidaad gestemt is? Begrijp je dat nou echt niet?

en jij zegt dat de kleine groep het verpest voor de grote groep? Is dat niet overal zo?

5 juni 2015 om 01:54

@Dvs33fan
Ons geld? Wat is 'ons' geld nou weer? Bedoel je van ieder mens met een Nederlandse paspoort? Of bedoel je ieder mens met blonde haren en blauwe ogen? Kerel, jij hebt ook een opleiding gehad van MIJN geld. Moet jij daar de Turken dan ook dankbaar voor zijn? Sjonge jonge jonge wat een niveau...

5 juni 2015 om 03:24

als je zo gaat beredeneren dan moet ericksen en visher. zlatan voor nederland spelen omdat ze hier hun training hebben gehad en ik kan nog voor je honderden voorbeelden opnoemen van spelers die buiten hun land zijn opgeleid. messi had ook voor spanje moeten spelen omdat hij alles te danken heeft aan barca zonder barca en haar investeringen was messi niet eens prof geworden.

5 juni 2015 om 06:59

Srraatvoetballers zijn vaak de besten, en hebben daar geen schitterende trainingsaccomodaties voor nodig gehad

5 juni 2015 om 20:22

De PVV is in de mindeheid dus wat is je punt nu precies? Dat je het lekker wil aandikken je verhaal?

5 juni 2015 om 00:48

Raar? Haha niet zo raar hoor als je vrijwel op elk vlak als allochtoon wordt weggezet als 2erangsburger. Ra ra waarom ze zich hier niet verbonden voelen met het land. Datzelfde geldt natuurlijk ook in Italië. Daar is racisme nog iets heviger. Niets raars aan.

5 juni 2015 om 00:54

Laat die jongen lekker met rust man tenminste doet hij wat hij voelt en wilt en zijn wij een stelletje gasten die lopen te discussiëren op internet. Zoek het verschil sukkels

5 juni 2015 om 01:01

Oftopic.
Vind iemand anders ook dat Mastour lijkt op een mix van Neymar van Barcelona en James van Real?
Als die 2 ooit de fusion zouden doen dan weet ik 100 % zeker dat Mastour de uitkomst is.

5 juni 2015 om 02:10

Kans dat je daadwerkelijk een prijs wint van waarde is natuurlijk als een azzuri, echter begrijp ik hem volledig. Als je het goed doet ben je 1 van hen en als je de mist ingaat een allochtoon. Hulde aan deze jongeman voor zijn beslissing.

5 juni 2015 om 03:58

Ik had me voorgenomen niet meer te reageren op vz maar deze discussie en bepaalde posts zijn zo belachelijk,de Marokkaanse opmerkingen zijn net als de tegenstanders puur uit eigen gevoel en nergens op gebaseerd. Iedereen met een dubbele nationaliteit moet lekker doen wat hij zelf wil,sommige kiezen voor succes al voelen ze zich meer verbonden met de andere nationaliteit,anderen omdat ze simpelweg te kort komen voor t land waar ze zich wel verbonden mee voelen. Lekker belangrijk zeg maar de mensen die ik nu hoor roepen van een Marokkaan voelt zich Marokkaan ongeacht waar die voor uitkomt,dat klopt ook niet,die worden namelijk ook uitgekotst omdat t verraders zijn dus deze discussie kan beter gewoon op slot want het is allemaal hypocriet gedoe.

5 juni 2015 om 06:39

Ik denk zowiezo dat een autochtone nederlander zich niet in kan leven in deze situatie.ik heb een surinaams/joodse moeder en mijn vader is indo/chinees.ik ben opgegroeid in nederland en heb mijn vwo gehaald in nederland en thuis spraken wij engels met elkaar.als ik de kans had voor een nationaal elftal te spelen had ik niet voor nederland gekozen.waarom niet vraag je je misschien af.ondanks dat ik een nederlands passport heb voel ik mij niet nederlands.als je van jongs af aan al ansers word behandeld als de autochtone nederlander dan ga je je toch als een buitenbeentje voelen.ik ben trots op nederland en ben nederland dankbaar voor veel dingen maar als je opgroeid als "buitenlander" dan krijg je nooit dezelfde band met het land als autochtone nederlanders.en ik vind iedereen moet vrij zijn om te kiezen voor het land waar hij zich het beste bij voelt en die keuze moet gerespecteerd worden.het is te gek voor woorden dat mensen nog steeds beoordeeld worden op uiterlijk huidslleur en afkomst.laat iedereen in zijn waarde rood paars wit of zwart.

5 juni 2015 om 08:40

Je hebt internationals van Marokkaanse komaf bij Belgie, Nederland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Spanje, Qatar.

Het ligt aan de speler, sommige spelers van Marokkaanse komaf vinden het niet belangrijk om voor de Marokkaanse elftal, andere willen juist sportieve ambities nastreven, spelen van een EK etc. Spelen voor Marokko betekend ook dat je naar landen als Centraal afrika, guinee, Ethopie moet afreizen, en dan op een modder veld moet gaan spelen. Zien veel spelers niet zitten, ook qua faciliteiten is het slecht in een groot deel van Oost-Afrika.

5 juni 2015 om 11:46

@teunteun. Je kunt niet die opmerking plaatsen en vervolgens vragen om hem te verwijderen vanwege de vele felle reacties. Je weet dat het een gevoelig onderwerp is, al helemaal als je gaat zeggen dat je niet snapt dat mensen die in een bepaald land wonen zich niet per se verbonden voelen met dat land. Dat is een beetje naief. Verder lijkt het me niet raar dat hier mensen wonen die zich niet in de eerste plaats Nederlander voelen. Dat is een logisch gevolg van immigratie, en de realiteit van 2015. Er is ook niks mis mee. Je hoeft je geen Nederlander te voelen om hier te kunnen functioneren. Wat zou jij je voelen wanneer je morgen naar Peru emigreert? En je kinderen?

5 juni 2015 om 13:51

Teunteun, wat is dat eigenlijk voor zever? 9 op de 10 voelt zich meer naar wat er in zijn bloed zit. Het is niet omdat je geboren bent in een ander land dat je je meer voor hen voelt. Deze tijd worden marokkanen (moslims) zelfs raar bekeken voor niets. Als jij in een arabisch land geboren was zou je waarschijnlijk net hetzelfde doen. Hangt ook af hoe je leefomstangdigheid is

Ik denk dat hij meer lijkt op een ronaldo(united) dan een messi qua spel. Wel mooi voor Marokko, zo een speler. Alleen moet er een eenheid komen en moet de communicaatie beter verlopen.

5 juni 2015 om 01:04

Marokko moet een andere speelstyle hanteren.
Tegen die lompen Afrikanen kan je niet alles technisch doen ja als je de zelfde spelers als Real en Barca hebt.
Maar dat is niet geval.
Algerije speelt ook altijd op de counter dat moet Marokko ook doen.

Boufal er ook bij, Marokko heeft altijd geweldige dribbelaars nu nog een stevige spits erbij en we kunnen er tegen aan in de toekomst.

4 juni 2015 om 23:38

Nu nog leren samenspelen..

4 juni 2015 om 23:39

Dat kunnen ze al

4 juni 2015 om 23:41

tegen uruguay deden ze dat heel goedd....

4 juni 2015 om 23:42

Nee, dat kunnen ze duidelijk niet. Zimbabwe en Kenia presteren de laatste jaren nog beter en daar mag Marokko zich gerust voor schamen. Met alle respect voor Zimbabwe en Kenia uiteraard.

4 juni 2015 om 23:43

🔝🔝🔝🔝

4 juni 2015 om 23:44

haha kerel ze willen alle 10 de bal hebben..da's het probleem helaas..

4 juni 2015 om 23:45

6 a 7 wedstrijden onverslagen met ruime cijfers gewonnen van alle Afrikaanse tegenstanders. Uruguay alleen verloren met 0-1 maar 90 minuten was Marokko de betere, zelfs de coach van Uruguay gaf toe dat wij verdiende te winnen.

Het spel onder Zaki ziet er heel goed uit.

5 juni 2015 om 00:28

Dan nog moeten ze zich maar eerst op wk zien te plaatsen, dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Het is wachten op de Azerbeidjaanse Messi. Dan kunnen wij ook eindelijk mooie tijden tegemoet gaan.

5 juni 2015 om 00:41

Is er uberhaupt ooit een Azeri van hoog niveau geweest in het voetbal? Geen niveau Messi, maar toch niveau pakweg Cahill of Blind?

5 juni 2015 om 01:20

De beste Azerbeidzjaans voetballer was Anatoliy Banishevskiy maar die voetbalde in de jaren 60 en 70, dus niet veel mensen kennen hem. Heeft maar voor een club gespeeld, Neftci Baku, en heeft met Ussr gespeeld op het WK in Engeland. Hebvan verschillende mensen gehoord dat hij een van de beste spelers was binnen de Ussr.
Van de huidige generatie heb je Aleksandr Samedov, zijn vader is Azeri, maar die speelt voor Rusland omdat hij daar geboren en getogen is. Dan heb je nog. Oleksandr Aliyev die is van Azerbeidjaanse afkomst , maar is geboren in Rusland en speelt voor Oekraïne. Als laatste heb je Eddy Israfiliv speelt in de Primera Division. Heeft een Azerbeidjaanse moeder en Afrikaanse vader. Zijn vader heeft hem op jonge leeftijd verlaten en hij gaat nu door het leven met de achternaam van zijn moeder. Hij heeft wel voor onze nationale elftal gekozen.

Dat waren zo'n beetje de enige spelers waar we een beetje trots op kunnen zijn.

5 juni 2015 om 01:35

Tsja, en zelfs als je een wereldtopper hebt kom je bij hetzelfde probleem uit als een Gibbs of Best. Je hebt amper een fatsoenlijk team om je heen.

5 juni 2015 om 11:14

Gibbs is Giggs hoop ik? Al vind ik Engeland ook niks aan de laatste jaren.

Laat die Matsour lekker zelf kiezen man, waar men zich druk om kan maken. Als het een succesvolle Marokkaan is dan wordt het gezien als een Nederlander of in dit geval als Italiaan. En als hij in de rij staat bij de Uwv dan is het een Marokkaan. Lees alleen al de reacties op pow of geenstijl. En geef die Marokkanen eens ongelijk of Turken. Bah.....

5 juni 2015 om 13:36

Als je dat wilt voorkomen moet je afstand doen van de dubbele paspoort. Erg he dat je in Nederland Turk genoemd wordt of Marokkaans? Dat, terwijl de meeste van die mensen gewoon Turks of Marokkaan willen zijn. en niet willen integreren.

Ga dan niet huilen aub

5 juni 2015 om 19:15

Ik heb schijt hoor, Turk of Nederlander maar er zijn genoeg mensen die zich daaraan kunnen irriteren. Die buitenlanders huilen eerder van geluk haha

Klasse mastour. Voor Italië kiezen en nooit spelen heb je ook niks aan

Wel verrassend dat iemand van deze kaliber voor Marokko kiest, zou Marokko toch eindelijk ene Land zijn dat weer een rol kan gaan spelen op een Afrika cup en een WK. Een speler van wereldklasse kwa potentie.

Met Italie heeft uiteraard meer kans om op een WK te schitteren, al is Italie de afgelopen jaren niet meer zoals het ooit was. Desondanks kiest hij op zo'n jonge leeftijd voor Marokko dat in potentie ook zeker niet mis is, alleen lukt het Marokko niet altijd op een WK aanwezig te zijn. Echt veel respect voor zijn keuze, want als hij voor italie had gekozen was de band met Ac Milan ook sterker dus was automatisch een boost voor zn carriere.
Marokko mag echt blij zijn met dit talent, verwacht hun wel eindelijk is op t wk in 2018!

4 juni 2015 om 23:49

Bij Italië speelt een speler zoals hem niet. Als hij kon kiezen tussen Nederland en Marokko was het al lastiger.

5 juni 2015 om 00:36

Een boost voor zijn carrière?? Dat is nu dus niet het geval met El Haddadi van Barcelona. Ik denk dat hij nu ook wel spijt zal hebben van zijn keuze voor Spanje. Uiteindelijk zal in de toekomst pas blijken hoe de keuze heeft uitgepakt. Maar uitkomen voor je vaderland kan nooit/nauwelijks in een teleurstelling eindigen. Uitkomen voor het land waar je geboren bent en niet je vaderland is dan weer wel. Je zou altijd met de vraag blijven zitten hoe het geweest zou zijn om in een vol stadion te spelen in het land van herkomst.

Geen enkele minuut gespeeld voor Milan en toch worden opgeroepen? raar beleid daar...

4 juni 2015 om 23:49

Heeft wel gespeeld, voetbalzone moet zijn bronnen eens checken. Heeft zelfs een assist voor Milan.

En ja binnenhalen voordat Italië het doet, België doet dat toch ook..

4 juni 2015 om 23:55

Tja ik ga ervan uit dat je het over Bakkali hebt? die had toch ietsjes meer minuten gemaakt dan mastour toch? niet tegenstaande dat je gelijk hebt, elk land wil de beste en grootste talenten in zijn rangen hebben. hopelijk breekt hij volgend jaar door bij Milan

5 juni 2015 om 01:09

Matsour zou bij psv ook veel minuten maken maar hij speelt nou eenmaal bij het grote ac milan en daar is het niet zo makkelijk om meteen een basisplaats af te dwingen

4 juni 2015 om 23:53

Hoezo raar beleid?? Als iemand genoeg potentie heeft boeit het niet of hij wel of niet heeft gespeeld voor Milan. Bovendien blijft Milan een topclub dus niet zo raar dat een 16-jarige vrij weinig speelt.

5 juni 2015 om 00:00

In mijn ogen moet je een cap verdienen... verdiend Mastour op dit moment een cap? neen op dit moment niet. dit word gewoon gedaan zodat hij niet meer voor Italie kan spelen. de volgende selectie is die er niet meer bij... net zoals Bakkali destijds bij Belgie.

5 juni 2015 om 00:05

Want jij volgt hem met de dag? Dat is wel wat gebeurt bij een nationaal team

5 juni 2015 om 00:24

een cap staat voor prestaties bij een club... wat heeft Mastour tot nu bereikt buiten bank zitten bij Milan? en jazeker volg ik hem in zekere zin, ik ben namelijk een Milan fan sinds 96

5 juni 2015 om 13:27

Overschat land? Belgie heeft nu eenmaal veel kwaliteit, als je een jaar niet speelt kom je er niet meer in, ik vind vind dit normaal... en om eerlijk te zijn presteer nu maar eens in plaats om praatjes te verkopen, ene Hazard is met alle respect beter dan al de spelers van jouw nationaal elftal, dan nog niet gesproken over spelers als De Bruyne, Courtois , Witsel en Kompany.

5 juni 2015 om 00:37

Ja als Belgie het doet bij Bakkali en Spanje bij Munir is het slim en wanneer Marokko het doet is het raar beleid.

5 juni 2015 om 00:50

Bakkali en Munir hadden al minuten gemaakt bij hun clubs en indruk gemaakt zo ja waarom dan niet oproepen? Mastour heeft bijna nog niets laten zien in het eerste van milan Ook vind ik niet dat je op je 16de al bezig moet zijn met zulke keuzes. kijk BV naar Januzaj die wou eerst spelen bij united voordat hij een keuze maakte uit verschillende landen...

5 juni 2015 om 13:19

Misschien acht Pipo hem nog niet goed genoeg? technisch zal die goed zijn geen twijfel over dat aspect maar misschien is die er fysiek nog niet klaar voor

5 juni 2015 om 02:02

Dan kunnen we het beter over Veltman hebben. Kwam op het ene moment neuspeuterend op het trainingsveld van Ajax. En paar maanden later is hij actief op het WK. Maar goed, blijkbaar zagen mensen iets in hem. Net zoals de bondscoach van Marokko dat ziet in Mastour.

Hopelijk zullen andere grote talenten zijn voorbeeld volgen. De toekomst van het Marokkaans elftal ziet er in elk geval rooskleurig uit.

Verstandige beslissing van deze jongen, met Italie bereik je misschien meer maar met Marokko heb je ook meer kans om een vaste waarde te worden, genoeg spelers die voor een Europees elftal hebben gekozen maar na 1 wedstrijd nooit meer zijn opgeroepen.

Tsja net het probleem van Europa. Teveel mensen die zich beroepen op rechten, te weinig die voldoen aan hun plichten.

Zal in Marokko ongelofelijk op handen worden gedragen, iets wat hij bij een Europees land nooit zal bereiken.

5 juni 2015 om 00:18

Is ook een beetje raar om dat te concluderen, grote voetballers worden overal op handen gedragen. Hij wordt namelijk nu al op handen gedragen door de Italianen, ik vind wat je nu zegt aan de ene kant ook enigszins discriminerend over komen.

5 juni 2015 om 00:42

Je hebt het echt zwaar dat Mastouri voor Italië heeft gekozen, koel even af Accepteer zijn keuze, je kan niet weten wat zijn gevoelens zijn.

5 juni 2015 om 00:47

Zeker zwaar, ik ga heel slecht slapen. Dankjewel voor de goede tip en wederom je hele goede interpretatie van mijn reactie. Lezen is niet echt je sterkste vak begrijp ik.

Erg veel respect voor deze jongen die al op zijn 16e voor Marokko kiest. Daarnaast heeft ook Boufal (lille) voor Marokko gekozen, ook nog maar 21 jaar. Moet dan ook 'lachen' als mensen hier (van beide kampen hoor) roepen dat Marokko een Ziyech nodig heeft. Marokko heeft die namelijk helemaal niet nodig. Ik had liever een Bellarabi gehad.

We beginnen zo wel een heel mooi team te krijgen, nu nog de prestaties.

Selectie Marokko:

Keepers: Bounou (zaragoza), Munir (numancia), Bourkadi (khourgbia)

Verdediging: Dirar (monaco), Chafik (laval) , Benatia (bayern), Messouadi (lierse), Costa (sivasspor), Kaoutari (montpellier), Lazaar (palermo) Achenteh (vitesse)

Middenveld: Ahmadi (feyenoord), Obaddi (hellas Verona), Saiss (Le Harve), Belhanda (kiev), Kaddouri (torino), Boussoufa (lokomotiv Moskou)

Aanval: Boufal (lille), Labyad (sporting), Chamakh (crystal Palace), Bammou (nantes), Carcela (luik), Mastour (milan)

5 juni 2015 om 00:16

De rijtjes van namen van Marokko is altijd oke geweest, het enige wat ze niet kunnen is samenwerken. Pure egoïsten op het veld, is maar goed dat je Taarabt nog niet mee hebt genomen in je rijtje.
Ik snap niet dat Marokko de laatste jaren niks presteert, ze hebben bijna allemaal een hele goede opleiding gehad in Europa maar maken niks klaar als je dat vergelijkt met Egypte, Nigeria, Mali, Ghana, Zuid-Afrika, Kaapverdië en Ivoorkust.

5 juni 2015 om 00:27

Mwa Marokko had altijd wel een redelijk elftal ja voor Afrikaanse begrippen. Maar Marokko is de laatste jaren echt stukken beter geworden kwa spelersmateriaal. Waar een paar jaar geleden wij nog hoopte op een Aissati bijvoorbeeld. Is dat nu verleden tijd bij Marokko.

Maar inderdaad Marokko laat het haast nooit zien op het veld op een enkele keer na (4-0 tegen Algerije). Dit kan en mag niet met het spelersmateriaal. Het was zeker de afgelopen jaren geen team daarnaast hadden veel Marokkanen ook het gevoel dat er niet gestreden werd door de spelers. Er werd bijvoorbeeld verweten dat ze alleen naar Marokko kwamen om even lekker vakantie te vieren en ze hun uiterlijk belangrijker vonden.

5 juni 2015 om 01:09

Alleen heeft Marokko veel technische lichtgewichten, en daarmee redt je het niet echt in Afrika, waar de meeste spelers het vooral op fysieke kracht doen.

5 juni 2015 om 02:23

Inderdaad Marokko is ook niet echt geschikt voor het Afrikaanse voetbal. Maar wat Marokko ook altijd verkeerd doet is om dan mee te gaan met het Afrikaanse spel van de Afrikanen en dus ook altijd de lange bal hanteerde. Ja dan vraag je er ook om natuurlijk. Je moet als Marokko zijnde de bal het werk laten doen.

5 juni 2015 om 00:30

El Messouadi speelt op dit moment voor Belgie onder 21, ik denk niet dat ie al gekozen heeft. of ik moet iets gemist hebben natuurlijk?

5 juni 2015 om 00:37

Ook EL Messouadi heeft voor Marokko gekozen. Hij heeft zijn debuut gemaakt tegen Uruguay en zit ook nu weer bij Marokko.

Ahmed Messaoudi : 'de sfeer bij de nationale ploeg is goed , ik ben blij om hier te zijn. Ik heb gekozen voor Marokko omdat het mijn land is , de wedstrijd tegen Libië moeten we winnen'

5 juni 2015 om 00:42

Thanks, dit wist ik niet... leuk spelertje trouwens, die gaat nog wel een mooie stap maken, is het nu niet dan volgend seizoen.

5 juni 2015 om 01:04

Geen moeite

Ik hoop het, wij hebben namelijk behoefte aan verdedigers en verdedigende middenvelderas. Dus die kan Marokko zeker goed gebruiken (nu nog voor de bank natuurlijk)

Ik hoop dat die deze zomer al een transfer maakt naar een Lokeren ofzo, ik noem maar wat. Want een speler bij Marokko uit de 2e klasse van België zie ik niet zo zitten.

5 juni 2015 om 01:41

Ik weet dat Anderlecht hem al een tijdje volgt, en met het vertrek van Mbemba dat er waarschijnlijk zit aan te komen komt er dan een plek vrij maar ik weet niet of dat dat wel de juiste stap is. het liefste zou ik hem bij mijn club (genk) zien spelen.

5 juni 2015 om 02:20

Ik hoop het, het belangrijkste is natuurlijk dat hij een basisplaats heeft. Een Genk zou ook niet verkeerd zijn.

5 juni 2015 om 00:42

Valt echt wel mee hoe goed ze zijn. Ik zie vooral middelmatige spelers in jouw lijstje. Daarnaast is een speler als Chamakh bijvoorbeeld gewoon waardeloos. En dat moet doen onze spits voorstellen. Helaas voor ons hebben de echte toppers voor andere landen gekozen. Fellaini, Bellarabi, Rami etc. anders hadden we echt wel een top 20 elftal gehad.

Even iets anders. Ik ben waarschijnlijk de enige die zo denkt, maar ik ga heel eerlijk verklappen dat ik Marokko liever niet succesvol zie worden. Wanneer Marokko straks een potje wint tijdens een WK krijg je weer rellen ergens in Slotervaart or whatever. Ik zie het al helemaal voor me. Ik durf te wedden dat het zal gebeuren ook.

5 juni 2015 om 00:59

Wat een onzin zeg. Daarnaast heb ik er ergens beweerd dat je met dit elftal wereldkampioen word?

Ik weet niet je het weet maar ik heb hier boven ook al aangegeven dat ik Bellarabi er graag bij had gehad. Maar zon speler hoef ik eigenlijk ook niet bij Marokko te zien. Zal je wel uitleggen waarom, hij had namelijk al zijn jawoord al gegeven aan Marokko. Hij heeft zelfs met de bondscoach en het shirt van Marokko geposeerd. Maar dan op het laatste moment houd zijn zaakwaarnemer dat dan tegen en Low ineens van de interesse van Marokko hoort. Nee zo'n jongen ben ik dan liever kwijt dan rijk.

Rami is ook geen wereldtop, daarnaast is een Benatia natuurlijk wel een paar klasse beter. Maar goed het was inderdaad mooi als hij voor Marokko had gekozen net als Fellaini.

En ja we hebben inderdaad een spitsenprobleem, we moeten het al 11 jaar met Chamakh in de spits doen. Op zich geen slechte spits zeker in zijn Bordeaux tijd was het een hele goede spits. Maar we zijn wel aan vervanging toe, hopelijk kan Marzouk zich doorontwikkelen en hebben we weer eens een goede spits.

Je laatste stuk daar ga ik niet eens mijn woorden aan vuil maken.

5 juni 2015 om 01:26

Wat is onzin? Dat Marokko een heel matig elftal is? Ik dacht dat dat juist heel duidelijk was. Je mag dan hoopvol zijn, maar je moet wel realistisch blijven. Marokko heeft jaar op jaar het zelfde soort elftal en elke keer presteren ze geen moer, ondanks alle hoge verwachtingen. Misschien dat het juist aan de te hoge verwachtingen ligt dat ze elke keer weer kei hard falen.

Benatia mag dan een goede verdediger zijn, maar in zijn eentje kan hij het niet. Bij Bayern had hij Boateng naast zich en werd hij volledig kapot gespeeld door Barca. Ik ga niet eens beginnen over de laatste handvol competitie wedstrijden waarin hij mee deed, want dat was al helemaal een aanfluiting. De rest van onze verdediging stelt natuurlijk niks voor.

Mansour moet zich nog bewijzen. Hij is 16 jaar en heeft nauwelijks gespeeld voor het eerste van Milan. We moeten nog maar eens zien hoe hij zich gaat ontwikkelen.

Belhanda speelt in een competitie van niks. Het is dus maar de vraag of hij daar nou beter word of juist slechter. El Ahmadi daar hoef ik niet eens over te beginnen. Die gast kan bij Feyenoord alleen maar balletjes breed leggen, en voor de rest bakt hij er niks van. Labyad heeft het lichaam van een 15 jarige, die gaat het niet redden tegen onze Afrikaanse vrienden. Onze keepers zouden nog niet eens bij een degradatie kandidaat in de Eredivisie mee doen. Carcela die werd met zo veel moeite binnen gehaald, maar dat is uiteindelijk ook niks bijzonders gebleken. En dan onze beste speler, Amrabat. Tsjah, dat vind ik wel een goede voetballer. Helaas is hij niet de meeste effectieve aanvaller wanneer op het op goals aan komt.

Conclusie: Dit elftal is matig!

5 juni 2015 om 02:37

Ik denk dat je mij verkeerd heb begrepen. Ik zeg niet dat Marokko van het kaliber Duitsland is he. Ik zie Marokko meer als landen van het kaliber Zwitserland bijvoorbeeld. Die hebben toch ook de achtste finales gehaald of een Ghana dat een kwartfinale haalde in Zuid Afrika. Voor de duidelijkheid laat Marokko zich maar eerst eens kwalificeren maar ik geef gewoon een voorbeeld.

Benatia - Costa is gewoon een goed duo voor Afrika daarnaast heb je ook nog altijd Kaoutari. Vergeet je ook niet dat Boateng ook niet gedold werd door Messi? De rest stelt niet zoveel voor? Lazaar is een van de sterkhouders bij Palermo en zou al naar AS Roma kunnen. Kaoutari kan naar Marseille (door hem bevestigd). En ja wij hebben een rechtsback probleem, vandaar dat daar Dirar speelt. Hopen dat Moufi (lyon) snel doorbreekt.

Wij hebben op rechtsbuiten nu eenmaal niet heel veel keuze. Ik snap dan ook niet waarom je Amrabat onze beste speler noemt haha. Als er een is die altijd zwaar door de mand valt bij Marokko is hij het wel, die hoef ik dan ook helemaal niet meer te zien bij Marokko. Geef mij maar Carcela die nu weer zijn vorm heeft hervonden bij Luik. En aangezien Bellarabi niet voor Marokko speelt en ik Amrabat niet goed genoeg vind. Laat dan maar zo'n jonge jongen als Mastour er achter zitten dus vandaar.

In dat jaar bij Montpellier was Belhanda echt geweldig, ik zag hem ook laatst tegen Fiorentina voor de Europa League en daar was die zeer matig ja. Maar goed hij kan nu eenmaal als controlerende middenvelder spelen en aangezien wij daar weinig keuze hebben is het nu eenmaal niet anders. Het is nu maar hopen dat Belhanda weer zijn topvorm hervind want dan is het een geweldige speler.

Tsja ligt er aan wat je verwachtingen zijn. Ik heb namelijk realistische verwachtingen van dit Marokko. Laten ze zich maar eerst eens kwalificerenvoor de Afrika Cup 2017 en het WK van 2018.

Belachelijk dat de Marokkaanse bond en Italiaanse bond een jongen van 16 al dwingen om een keus te maken. Laat die jongen eerst wat haar op zijn ballen groeien en een baard in de keel krijgen voordat hij deze keus moet maken.
Dit wordt puur gedaan om die jongen maar al vast te leggen voor de toekomst.
Aan de ene kant snap ik dat hij voor Marokko kiest omdat zijn ouders daar vandaan komen en dat is een hele grote eer.
Daarnaast is Italië het land wat hem alles heeft gegeven waardoor hij nu al zover is, en Marokko heeft heel zwart wit nog niks voor die jongen direct betekend.
Maarja of je landgenoten trots maken of je familieleden, ik zou het wel weten. Niks gaat boven familie.

5 juni 2015 om 00:25

Ik word echt moe van mensen als jij.
Wat heeft Italie hem gegeven dan???
Hij heeft er zelf voor moeten werken!!!
Sterker nog, hij heeft zich als Marokkaan 2x zo hard moeten bewijzen, gezien de haat tegen marokkanen daarzo.
En wat zijn ouders komen daarvandaan? wil je daarmee zeggen dat hij zelf niet van marokko komt dan?

5 juni 2015 om 00:35

Dan hebben wij toch meer gemeen met elkaar dan ik dacht.
Ik wordt namelijk ook moe van jou,
Italië heeft hem zijn opleiding gegeven van het voetbal, het leven wat hij leid is gegeven door Italië en zijn ouders maar Marokko heeft daar helemaal niets aan toegevoegd.
Tuurlijk heeft Mastour daar zelf voor moeten werken maar in Marokko zijn er niet zulke luxe faciliteiten.
Haat tegen Marokkanen? Waar heb jij het nu over, als daar de haat zo groot was dan waren die ouders daar niet gebleven en kleine Mastour was daar dan niet opgegroeid. Ik denk dat de familie van Mastour gelukkig is in Italië want er zijn genoeg andere landen waar ze naartoe kunnen verhuizen.
En idd ik wil ook zeggen dat hij zelf niet van Marokko afkomt om je laatste vraag te beantwoorden.
Daarnaast heb ik nog een hele belangrijke vraag voor jou, waarom reageer je zo gefrustreerd of doe je dat altijd als je moe bent.

5 juni 2015 om 00:39

Jij praat Johan Derksen beetje na. Zo een speler kiest ook op gevoel. Laat hem zelf bepalen voor wie hij kiest. Jij gaat niet voor hem uitmaken dat hij voor Italie moet uitkomen.

5 juni 2015 om 00:41

Ik wordt moe van jou onzin omdat hij een opleiding heeft genoten in Italië betekent niet dat hij voor Italië moet spelen. Interland speel je voor je hart en niet voor liefdadigheid.

5 juni 2015 om 00:42

Als je het tegen mij hebt, heb jij mijn tekst niet goed gelezen.
Volgens mij staat er zelfs in mijn laatste zin, familie gaat boven alles dus ik denk dat ik dezelfde keus zou maken. Ik hou alleen niet van mensen die aanvallend reageren zonder enige inhoud.

5 juni 2015 om 00:45

In ruil voor die opleiding en sociale voorzieningen gaat hij straks netjes belasting betalen net zoals iedere andere Italiaan. Verder heeft hij geen verplichtingen jegens wie dan ook. Trouwens, moeten alle Italianen Italië eeuwig dankbaar zijn of geldt dat alleen voor de allochtonen daar? dat laatste zeker of niet?

5 juni 2015 om 00:48

Nee, iedereen Maar fijn dat je woorden in mijn mond wilde leggen. Ik hoop trouwens dat hij nu al belasting betaald aangezien die werkt...

5 juni 2015 om 00:58

Wat een logica, awiliiii.

Als je het zo bekijkt kan ik dit ook zeggen:

Marokko heeft hem een leven gegeven, aangezien zijn ouders daar zijn geboren. Als marokko niet bestond, bestond mastour ook niet.

Hahahah ben je nou echt zo naief? Italie staat bekend om haar racisme tegen buitenlanders. Hoe vaak komen zulke berichten niet voorbij?
Maar goed, dat soort berichtgeving zal je niet meekrijgen als jij nieuws van geen stijl af haalt.

Ik ben gefrustreerd omdat ik maar niet kan begrijpen dat mensen zoals jij en vele anderen het niet begrijpen dat mastour voor marokko kiest.

5 juni 2015 om 00:59

Als je zo gaat redeneren dan word je leven straks wel heel kut. Ik bedoel dan moet je dus elke keer wanneer je voor een levenskeuze staat even nadenken van "Oh wacht even. Ik ben Nederland best wel wat schuldig. Laat ik het toch maar niet doen." Dat is waar het op neer komt.

5 juni 2015 om 01:02

Dan lees jij niet goed kerel, ik heb gezegd dat ik zijn keuze wel kan begrijpen. Maar jij bent zo iemand die iets negatiefs leest over Marokko je een rode lap voor je ogen krijgt en je gaat rennen als een stier zonder enig idee.
Daarnaast vind ik de familie Mastour maar een stel debielen als ze in een land gaan wonen waar ze worden gediscrimineerd, als ik ergens niet welkom ben ga ik daar weg. Maar ze zullen zich wel lekker op hun plekje voelen of ken je ze persoonlijk?

5 juni 2015 om 01:05

Of je kan denken als je ergens anders naartoe gaat, oh ik ga voor dat land iets betekenen. Is maar net hoe je het interpreteerd, maar ik ben een trotse Hollander maar heb waarschijnlijk al meer geld gedoneerd aan goede doelen dan jij in je leven zal doen maar blijf vooral denken dat ik anti marokkaans ben. Ik heb vrienden van allerlei afkomsten, ik hoop dat jij ook Nederlandse vrienden hebt waar je zulke discussies meevoert, dat maakt je leven een stuk rijker.
En dat is helemaal niet waar het op neerkomt, dat maak jij ervan.

5 juni 2015 om 01:14

Jij legt nu opeens heel veel woorden in mijn mond.

Als je zijn keuze wel begrijpt dan prima. Goed om te horen, serieus.

Ik weet niet hoe het in italie is gegaan met alle migranten, maar ik weet nog wel dat Nederland mijn voorouders hiernaar toe heeft gehaald.
Mijn voorouders hebben nooit gesmeekt om te komen, maar werden juist gevraagd.

Als dit in italie ook zo is gegaan begrijp ik niet wat jij nu tegen mastour's famillie hebt?

Als je ergens al een tijdje bent, dan is het geen kwestie van koffers pakken en wegwezen.
Meestal werk je hier en heb je wat opgebouwd hier.

Waar ik je wel gelijk in geef is dat als je je ergens niet welkom voelt dat je weg moet gaan. Klopt, maar natuurlijk wel op een moment dat het kan he.
Ik zou bijvoorbeeld wel willen oprotten naar marokko als ik met pensioen ga.

Nooit heb ik gezegd je wat tegen buitenlanders hebt.
Ik heb genoeg nederlandse vrienden, en sommigen zijn het ook met mij eens.

5 juni 2015 om 01:47

Wil je echt iets betekenen voor je land dan raad ik je aan om een wetenschapper, arts, ambtenaar of wat dan ook te worden en niet een voetballer lol.

Mijn standpunt heeft niks met mijn afkomst te maken. Was het een Nederlander geweest die voor Nederland koos in plaats van Spanje, dan had ik het zelfde gezegd. Ik vind het gewoon raar dat er mensen zijn die denken dat een wild vreemde één of ander verplichting aan ze heeft omdat hij talentvol is en toevallig in het zelfde land is opgegroeid.

Ja goed zo jongen, blijf vooral lekker doneren dan hoef ik het niet te doen. Ik raad je aan de volgende keer dit soort dingen voor je te houden. Je komt nogal wanhopig over wanneer je op het internet probeert pronken.

5 juni 2015 om 03:51

gozert R jij weet toch dat allochtonen volgens de nederlandse wet niet gelijk zijn of weet je dat niet en dat is daar in italie ook zo. hoe kan je iemand gelijk zien als een nederlander of italiaan als die landen elke moment je nationaliteit kan afpakken en je het land kan uitzetten.

wauw, ik zit er echt aan te denken dat hij naar madrid gaat,
met odegaard en nog een paar andere namen.
maak je maar klaar voor de 2e generatie "galacticos"

Wat zo'n jongen wel niet kan losmaken hier. Hij voelde zich gewoon prettiger bij Marokko dan bij Italië.

Ik ben zowel Milanista als een Italiaan en ik heb alleen maar respect voor zijn keuze. Is het land van geboorte of het land waarvan je ouders/grootouders/... afkomstig zijn een belangrijkere factor? Meningen zijn verdeeld hierover. Alleen Mastour zelf weet als hij zich meer Marokkaan of Italiaan voelt en ik ben van mening dat ieder 16jarige dat al weet.

Stel dat hij Marokko nu zou weigeren en zou wachten op Italië. Maar over 10 jaar nog steeds niet opgeroepen is door Italië en dat dat ook niet meer realistisch lijkt en dat hij zich dan wel weer beschikbaar zou stellen voor Marokko. Dat zou ik dan pas belachelijk vinden! Nee ze zouden alle jongeren in zulke situaties al moeten dwingen om te beslissen. Spelers moeten met hun hart een keuze maken niet sportief of financieel de beste keuze. Tegen naturalisatie op een oudere leeftijd ben ik al helemaal tegen.

Hij moet gewoon kiezen voor het land waar hij meer binding mee heeft, hij zal vast wel ook gevoel hebben voor Italië maar blijkbaar meer voor Marokko. Echter vind ik het wel jammer dat hij al op zo'n vroege leeftijd onder druk wordt gezet, net als Bakkali toen. Uiteindelijk heeft het tot nu toe slecht uitgepakt voor Bakkali want omdat hij international van België werd voelde hij zich te goed om op de bank te zitten.

Overigens heeft Mastour volgens mij een Italiaanse moeder.

Misschien dat de Marokkanen dit beeld zelf gecreëerd hebben? Blijkbaar is er een deel van de Marokkaanse bevolking niet goed geïntegreerd en stoord dit de huidige gemeenschap... Haat ontstaat niet vanzelf. Ik ben zelf voorvoorstander van een multiculterele gemeenschap, maar dit moet wel van 2 kanten komen. Zolang sommigen bevolkingsgroepen niet de basisaspecten van het intergratieproces onder de knie krijgen ( taal, omgangsnormen) zal raciame nooit verdwijnen. Het moet van 2 kanten komen, de gemeenschap moet accepteren en de

5 juni 2015 om 01:25

Maar nu scheer jij iedereen over 1 kam?
Je hebt overal rotte appels tussen zitten.
Waarom moet de meerderheid bekend staan om wat een kleine minderheid doet?
Ik ga toch ook geen haat krijgen tegen nederlanders als ze in marokko waren, omdat nederland bekend staat om pedos?

Haat ontstaat inderdaad niet zelf, daarvoor heb je bepaalde figuren als geert wilders voor nodig om die haat bij iedereen omhoog te brengen.

Ik kan je nu alvast vertellen, er zullen altijd rotte appels bestaan, dus als jij wil dat het van 2 kanten komt van elke buitenlander dan kan je het vergeten.

En weetje wat het is?
Bij ons is het de minderheid die slecht doet.
Bij nederlanders is het de Meerheid die dan weer marokkanen haat.
En dan niet die minderheid marokkanen, maar de meerderheid van marokko.

5 juni 2015 om 03:43

Ben je racistisch dan?

5 juni 2015 om 04:04

een marokkaan spreekt de nederlandse taal. wat zijn je omgangsnormen? en waarom komen jullie nu pas met de integratie, nu de marokkaanse gast arbeiders niet meer nodig zijn moet de marokkaan zich aanpassen of het land uit. gelukkig hadden wij een hele slimme koning die de geschiedenis van de ondankbare en onvertrouwbare piraten afstammelingen kende, en daarom meeft hij nederland een contract laten tekenen na 40 jaar proberen ze die contract te omzeilen wat bewijst dat nederlanderse overheid niet te vertrouwen is en ondankbaar is, nu moeten wij dankbaar zijn dat we hier mogen wonen, terwijl wij in moeilijke tijden nederland hebben opgebouwd.

Respect voor die gozer, had k niet verwacht van hem.

5 juni 2015 om 03:49

De reden dat veel Europese landen "marokkaanse" spelers hebben voetballen in hun elftal is omdat deze spelers de voetbalopleiding/wetgeving/opvoeding/mogelijkheden van dat land hebben gehad. Het is daarom ook de reden dat we ook zo een gewild land zijn voor migranten denk ik dan. Wat Nederlanders/duitsers/fransen etc. dan ook zo stoort aan deze jongens die voor Marokko kiezen is dat zij zijn opgeleid als een Nederlander, de faciliteiten van Nederland hebben gebruikt, hier zijn geboren en opgegroeid als een Nederlander maar dan niet willen kiezen voor Nederland. Dat is in mijn opinie en vele andere respectloos.

5 juni 2015 om 15:39

Edit: foutje

5 juni 2015 om 20:46

Als je kan voetballen heb je dat wel aan jezelf te danken.
Wat je zegt is gewoon totaal niet over nagedacht.
Je gaat niet inhoudelijk op mijn reactie in dus zal me zelf niet herhalen.

Born in Reggio Emilia to Moroccan parents, Mastour joined Milan from AC Reggiana in July 2012, aged 14. In 2013/14, despite being just 15, he played three games with the Milan Primavera (or Under-19) side, coached at the time by current senior boss Inzaghi. On 18 May 2014, then-Milan coach Clarence Seedorf drafted Mastour into the first-team squad for the Serie A game against US Sassuolo Calcio, but he did not feature – had he done so, he would have been Milan's youngest-ever senior player and the fifth youngest in Serie A history. On 15 June 2014, when he turned 16, he signed a first professional contract, committing to the Rossoneri until 2017

Gewoon marokkaanse ouders niet zo jaloers met jullie italiaanse moeder drama reacties maar goed heb leuke acties gezien maar was ook bij neymar zo in brazilie heeft nog niet veel laten zien maar goed zonder suarez en messi was die nergens maar mastour komt er wel

Grond waar je op staat is niet een ander planeet dan pak een beet in China(?) maar de manier waarop de huidige samenleving weerspiegelt wordt in een voetbaltopic is één om je voor de Mensheid te schamen. Onder verplichte omstandigheden in aanraking komen met datgene waar je dan zo een vooroordeel en soms haat voor hebt leert de mens vaak dezelfde essentie in andere te herkennen.

Iemand vergelijken met Messi vind ik onzinnig doe dat pas vanaf 1 of 2 keer de Ballon d'or. Ik verwacht veel dingen van deze jongen en hoop dat hij op een gegeven moment zijn sierlijke voetbal in efficientie kan ontwikkelen net zoals Neymar die stap heeft gezet.

Volgens mij de juiste keuze, Balotelli is ook een 'italiaan' maar ga maar eens naar italie 90% wilt hem er niet bij. Vergeet nooit waar je vandaan komt!

Teunteun: vind ik niet niet. Ligt eraan hoe je opgevoed bent en hoe je je voelt. Als je Marokkaan bent en in Italië geboren ben. Hoeft niks te zeggen hoor alleen op een id ben je Italiaan

Wat een hoop haat op NL zeg...pff. Ik ben een blanke Nederlander en word ook constant afgewezen op sollicitaties. Het is echt niet zo dat een bepaalde bevolkingsgroep daar een monopolie op hebben en ze daarom zeuren geen respect te krijgen.

5 juni 2015 om 12:19

@ Givati

Het is al zo vaak aangetoond door middel van (sociale) studies en undercover acties dat er wel degelijk op grote schaal gediscrimineerd word op de arbeidsmarkt op basis van iemand zijn etniciteit. Blanken worden in principe nooit ergens afgewezen op basis van hun huidskleur, terwijl dit wel het geval is bij veel gekleurde mensen ondanks dat ze net zo capabel zijn. Daar gaat het hierom en niet om afwijzingen op basis van talent, een klein aantal vacatures, vertrouwen/eerst indruk of het gebrek aan ervaring.

In Nederland gaan genoeg dingen fout en die moeten gewoon benoemd kunnen worden, dat heeft niets met "haten" te maken. Persoonlijk word ik er een beetje moe van wanneer er kritiek is op iets en mensen dan meteen aankomen met "haat" of niet respectvol zijn.

5 juni 2015 om 15:43

@afca,

Ik word er een beetje moe van van het beeld alsof blanken alles komt aanwaaien en andere etniciteiten alleen maar geslachtofferd worden. Ik loop ook tegen genoeg hindernissen aan terwijl bij andere alles vanzelf lijkt te gaan. Soms heb ik een dag dat ik de boel bij elkaar vloek, maar daarna weer recht voorruit kijken.

Het valt me alleen op dat sommige minderheden vooraan staan om af te geven op NL. Als je om zelfreflectie vraagt (hoge schooluitval bijv.) hoor je niemand. Wat dat betr. kunnen Marokkanen, want daar hebben we het nu over, veel leren van Polen in Amerika. Die accepteerde dat ze zich soms 2x zo hard moesten bewijzen om vertrouwen te winnen. Twee generaties verder vind je ze terug in Amerikaans hoogste regionen.

Hachim Mastour is de eerste grote talent die voor Marokko kiest.

Meeste spelers die voor beide teams kunnen uitkomen zoals Bellarabi speelt nu bijvoorbeeld voor Duitsland.

Wel erg jong om zo'n keuze te maken vind ik. Hoe kan je nu op je zestiende een keuze maken die de rest van je carriere beinvloedt?

Verder is zijn keuze te begrijpen. Maakt niet zoveel uit wat je kiest, voor allebei valt wat te zeggen: voor het land waar je opgroeit met een sterk(er) nationaal team, of voor het land waar je roots liggen met een nationaal team waar je meer kans hebt op speeltijd. Lijkt me een moeilijke keuze.

Verder moeten we ook niet moeilijk doen over mensen die in Nederland wonen maar zich niet in de eerste plaats Nederlander voelen. Wanneer ik naar Japan verhuis, geef ik mijn kinderen ook de Nederlandse cultuur mee. Dan mogen ze zelf bepalen hoe of wat ze zich voelen. Snap niet dat daar zoveel onbegrip voor is.

5 juni 2015 om 12:37

@ Leidsehood

Naar mijn idee worden; de in mijn ogen onzinnige (politieke), (onderbuik gevoelens) onderwerpen bewust gecreëerd en gebruikt om de mensen af te lijden van de echte politieke vraagstukken die echt negatieve invloed op ons allemaal hebben.

Het nieuws staat bol met " de iets mindere belangrijke" zaken terwijl de belangrijkste zaken niet of nauwelijks aan bod komen, met als het meest recente voorbeeld van het grootste gevaar op dit moment voor de Amerikaanse en Europese bevolking/consument (ongeacht afkomst) het monsterlijke handels verdrag genaamd Ttip.

Dit zien we elke keer in de moderne geschiedenis dat de mensen afgeleid worden met "onderbuik gevoelens" onderwerpen. Op dit moment is zo´n onderwerp bijvoorbeeld de vluchtingen stroom (al is het integratie en Europa debat ook al jaren een goede afleiding manouvre.), maar je hoort de mainstream media en de mainstream politiek bijvoorbeeld niet of nauwelijks over het grootste gevaar wat er boven de Amerikaanse en Europese bevolking/consument (ongeacht etniciteit of religie) hangt.

Namelijk het monsterlijke handels verdrag wat op dit moment onderhandeld word en in een ver gevorderd stadium is door de multinationals wat echt verstrekkende gevolgen heeft op werkgelegenheid, lonen, politiek, kwaliteit,veiligheid en gezondheid normen voor producten, constitutionele en mensenrechten, arbeid omstandigheden en rechten, sociale zekerheid, soevereiniteit (politieke zeggenschap) van landen etc. Als klap op de vuurpijl is het een "levend verdrag" wat zonder inmenging van nationale parlementen aangepast kan worden, heeft eigen bindende rechtbanken (betaald door de multinationals) om landen aan te klagen wegens inkomsten derving als een land een bepaald product niet wilt toelaten (isds).

Tenslotte ben ik het ook volledig eens met hetgeen jij schrijft in jouw laatste alinea. Nederlanders die in het buitenland wonen doen over het algemeen precies hetzelfde, en dragen ook steeds uit dat ze trots zijn op hun Nederlandse komaf. Helaas word er in Nederland vandaag de dag teveel met dubbele standaarden gemeten.

5 juni 2015 om 14:16

Ik denk dat het twee kanten heeft: aan de ene kant worden die onderwerpen misschien bewust niet breed uitgemeten in de media (conspiracy) aan de andere kant is het publiek ook gewoon heel weinig geinteresseerd in dat soort onderwerpen, die wel belangrijk zijn. De media brengt ons wat wij willen, en dat is sensatie en geen ingewikkeld verhaal over multinationals wat mensen niet snappen.

Dus daarom zit ik hier mijn tijd te verdoen en te reageren op een topic over een 16 jarige Marokkaans Italiaanse voetballer, terwijl er om mij heen veel ergere dingen gebeuren, zoals Ttip

Met betrekking tot dit artikel vind ik inderdaad dat er met een dubbele standaard gemeten wordt. Op zich is dat natuurlijk begrijpelijk, iedereen heeft dubbele standaarden. Maar als mensen de standaard die ze gebruiken om Marokkaanse Nederlanders te meten eens zouden gebruiken voor zichzelf, zouden we waarschijnlijk allemaal een stuk aardiger tegen elkaar zijn. Ik weet in ieder geval wel dat ik mij, waar ik ook ben op deze wereld, altijd Nederlander zal blijven voelen.

7 juni 2015 om 20:29

@ Leidsehood

Sorry voor mijn late reply.

Het heeft ook inderdaad die twee kanten, als je bijvoorbeeld kijkt naar Nederland is de grote massa meer op de politiek gaan laten toen Fortuyn op het podium verscheen. Zelfs die interesse was nog behoorlijk oppervlakkig, hetzelfde zien we nu weer met Wilders. Echt, wat dat betreft wenste ik dat wij in Nederland politici zouden hebben zoals Rand Paul (usa) en Nigel Farage (uk, al is hij er onlangs mee gestopt).

Het gekke van Nederland vind ik dat men gewoon echt alles pikt, ja men klaagt op verjaardagen, bij het koffiezet apparaat op het werk en online, maar daar blijft het dan bij. Terwijl er toch grote zaken op stapel staan die onze levens zwaar negatief zullen beïnvloeden, zaken die iedereen binnen vijf minuten zoeken op het internet kan vinden in begrijpelijke taal. Je hebt gelijk dat mensen zich liever op entertainment richten dan op de iets drogere kost. Daarom vind ik bijvoorbeeld de vijf mei viering ook enig sinds een façade; we vieren het zogenaamd maar opkomen voor onze eigen rechten, vrijheid (nationaal en internationaal) en privacy gebeurt amper. Vrijheid is niet vrij en daar zal altijd voor gevochten moeten worden, persoonlijk kan ik gewoon niet begrijpen waarom mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. Mensen zeggen altijd wel dat Amerikanen dom zijn of dom worden gehouden, maar hetzelfde is ook hier helaas aan de gang.

"dus daarom zit ik hier mijn tijd te verdoen en te reageren"

Daar is natuurlijk niets mis mee, ook ik vermaak me prima op Voetbalzone en andere vormen van entertainment net zoals iedereen. Alleen wanneer entertainment voor de grote massa belangrijker is dan zaken die onze vrijheid, privacy, pensioenen, lonen, werkgelegenheid etc serieus bedreigen maak ik mij behoorlijk zorgen. Het is goed om te lezen dat je in ieder geval op de hoogte bent, laten we hopen dat meer mensen hun ogen open zullen doen.

Wat betreft de jouw laatste alinea sla je de spijker op z´n kop, eigenlijk is het allemaal heel simpel, maar net zoals voetbal maken we zaken vaak veel te gecompliceerd. Same here, ik ben een mengel moesje van van alles en nog wat en Nederlander door adoptie, maar waar ik ook ben; ook ik voel mij ook in eerste instantie Nederlander.

Deze jongen is nu al zo groot gemaakt dat de kans op falen reusachtig is.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren