Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ik hoorde mezelf zeggen dat Medic er geen tyfus van kan. Beter was geweest...’

Laatste update:

Hugo Borst heeft 'medelijden' met Ajax, zo schrijft hij in zijn column in het Algemeen Dagblad. De Ajacieden verloren afgelopen zondag ook van AZ en wist daarmee de zevende wedstrijd op rij niet in winst om te zetten. De Amsterdammers bungelen onderaan de ranglijst op de zestiende plek, maar daar vindt Borst, die ook hard uithaalt naar Jakov Medic, weinig aan.

"Ik ken veel mensen die genieten van de nieuwe status van Ajax", zo begint Borst zijn betoog. Zelf herkent hij zich niet in dat beeld. "Deze Rotterdammer betrapte zichzelf vóór Ajax-AZ op een gevoel van medeleven. Of moet ik schrijven: medelijden?"

"Ik hoopte enorm dat ze zouden winnen, die van Ajax. Een Eredivisie zonder een dominant Ajax is helemaal niet leuk. Het voelt alsof je hond is weggelopen", schrijft Borst gekscherend. "Ik heb zin om foto’s van Ajax op lantaarnpalen te plakken. ‘Kwijt!’ En dan je telefoonnummer erbij. Hopelijk belt er iemand. ‘Ik heb Ajax gevonden.’"

De columnist licht één Ajacied in het bijzonder uit. "Mijn blik bleef hangen aan de centrale verdediger Medic. Ik hoorde mezelf in de tweede helft beweren dat de Kroaat er geen ene tyfus van kan", oordeelt Borst hard.

"Beter was geweest om netjes te beweren dat de beste man bijna alle ballen breed en terug speelde en, als hij eens indribbelde of inpasste, het er lachwekkend of hopeloos uitzag. Medic kan niet verdedigen, hij kan niet opbouwen, hij kan niet voetballen. Het is verdacht dat deze speler door Ajax is gekocht", concludeert de Rotterdammer.

"Waar eindigt dit?", vraagt Borst zich af. "Met degradatie? Over twee weken speelt de nummer 18 (FC Utrecht) tegen de nummer 16 (Ajax). Veel mensen vinden dat humor. Maar is het leuk om te dansen op een graf?", besluit de analist vragend.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

"waar eindigt dit, degradatie?" - Dat is natuurlijk ook pure scorebordjournalistiek, met 2 potjes minder. Ajax is echt heel waardeloos bezig, Steijn had er nu uitgetrapt moeten worden, er zit geen lijn in en er is geen verbetering zichtbaar. Maar. Ajax heeft wel, op de pot na die gestaakt werd na een voorsprong, alleen maar tegen de linkerrij gespeeld. Ik schat dit Ajax momenteel ook niet veel hoger in dan een 9e of 10e plek, maar mensen slaan ook een beetje door. PSV staat glansrijk eerste, maar GAE en Sparta zijn de hoogstgeklasseerde clubs die ze als opponent hebben gehad. Ajax heeft AZ, Twente en Feyenoord op een van de minst gelukkige momenten van het bestaan gehad. Ik denk dat Ajax met een fatsoenlijke trainer misschien nog wel mee kan doen om Europees voetbal, maar er moet gewoon wel ingegrepen worden zeg.

Edit: linkerrij.

9 oktober 2023 om 10:59

Ajax gaat natuurlijk de 3 punten tegen Rkc binnenslepen en ook Volendam zou, zelfs voor dit Ajax, in een overwinning moeten eindigen als je naar de spelerskwaliteiten kijkt. Dan sta je ineens rond plaats 8, wat me ook wel een juiste positie lijkt op dit moment.

9 oktober 2023 om 11:19

Alleen speel je die wedstrijden voorlopig niet, Utrecht kan zich in alle rust voorbereiden terwijl Ajax zelfs in deze vorm nog steeds het halve elftal afstaat voor de interlands en over PSV hoef ik niets te zeggen die spelen ons dronken, daarna heb je een relatief makkelijk programma maar sta je waarschijnlijk op plek 17/18 met nul vertrouwen en tegenstanders die bloed ruiken.

9 oktober 2023 om 11:39

Alle degradatiekandidaten gaan met het mes tussen de tanden deze wedstrijden spelen tegen Ajax. Gaat een zware dobber worden. Steijn krijgt de organisatie gewoon niet op orde. Zijn visie komt niet over, of zijn visie is te simpel, of zijn spelers nemen hem niet serieus…hoe het komt weet ik niet maar dat Steijn er uit moet is wel duidelijk. Nieuwe trainer, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Gewoon spelen vanuit de organisatie. Op de 0, zoals atletico Madrid jaren gedaan heeft. We hebben snelle jongens voorin dus ga maar gewoon counteren.

9 oktober 2023 om 11:51

Ik bedoel meer dat Ajax nu 2 wedstrijden minder heeft gespeeld en de stand daarom is vertekend. Terwijl ze 3 van die punten al zo goed als binnen hebben en Volendam in eigen huis ook met deze selectie 3 punten moet opleveren.

9 oktober 2023 om 14:27

‘Daarom zie ik Ajax degraderen dit jaar.’ Vind je dat niet een beetje overdreven?

9 oktober 2023 om 15:06

Eens Feye88,

Maar in deze fase moet je eigenlijk de ranglijst loslaten.
Ajax moet niet bezig zijn met de plek op de ranglijst, dan kun je doen als je weer aan voetballen toekomt.

In deze fase moet Ajax zorgen voor opbouw, voor idee, voor vastigheden. Daarna komt optimalisatie. En daarna pas kun je weer kijken naar de ranglijst. Ajax begint weer op nul, nou ja, eigenlijk op min 1 (gelet op de selectie)

9 oktober 2023 om 11:19



Ajax is inderdaad een makkelijk slachtoffer. Win je de wedstrijd tegen RKC en Volendam dan sta je gewoon in het linkerrijtje. Steijn is een prima trainer voor subtop en middenmoot maar komt veel te kort voor Ajax.

Wel zijn dit natuurlijk onmogelijke omstandigheden voor een coach. Maar dan alsnog moet je er meer uithalen.

Misschien is het belangrijkste om de technische zaken op orde te krijgen. Eerst Hamstra en Huntelaar die meer dan 100 miljoen uitgeven aan voornamelijk middelmaat en afgelopen zomer Mislintat. En in de winter zou vh Schip samen met Huntelaar en Seijn de boel regelen.

9 oktober 2023 om 11:21

@myvision,

Komt het niet door een hele slechte transferperiodes? Bergwijn die je voor echt veel geld hebt gehaald, die laat niks zien? Daar had je toch veel beter zo'n Tadic kunnen laten zitten. Je creëert een probleem, omdat Bergwijn ook moet spelen.

Ik moet zeggen, dat het niet super slecht was 1e helft (heb alleen 1e helft gezien). Alleen er is gewoon geen kwaliteit. Bergwijn is het niet, Taylor zou nooit spelen. Vos vond ik zelf wel goed, samen met Rensch (ondanks dat hij vaak kritiek krijgt). Hato is een goed opbouwende verdediger, maar het is nog een te jonge speler. Hij heeft een partner nodig die niet hoeft te opbouwen maar een zeer sterke verdedigend is.

Brobbey was niet te bereiken. Forbs was dreigend maar eindstation wat minder.

Wissels zijn ook niet waarvan je denkt die gaan het verschil maken. Ligt het dan gewoon niet aan de selectie ipv alleen Steijn?

9 oktober 2023 om 11:32

Het is natuurlijk een combinatie van beide. De selectie is niet van het niveau om mee te doen om het kampioenschap maar betere prestaties dan nu mag er toch wel verwacht worden. Dus Steijn haalt er helaas ook niet alles uit. Van mij kreeg hij aan het begin het voordeel van de twijfel maar het is nu wel duidelijk dat dit geen Ajax coach is.

9 oktober 2023 om 11:32

Mr_knowledge: ik sta hier bekend als een heel eigenwijze drol, maar ik riep als eerste dat het belachelijk was dat Ajax Tadic (maar ook Klaassen en Blind) liet gaan. Anderen rapten over geldwolf en verrader, maar de man werd gewoon niet serieus genomen door Mislintat en Co. En nu zie je wat het gevolg is. Dus het is de gehele samenloop: echte Ajaxmannen die bij Ajax hun carriere wilden afsluiten werden als grofvuil behandeld. Er zit/zat geen echte Ajacied meer in de RvC en directie. Jan van fucking Halst mag interim de heleboel nog verder vernaggelen. Random spelers worden aangekocht. Er worden teveel sterkhouders te makkelijk verkocht. En Steijn heeft nergens aangetoond om een (nieuw) team naar Ajaxvoetbal en -niveau te tillen.

9 oktober 2023 om 12:20

Weet je waar het fout gaat.. Dit soort spelers kijken op naar Ajax, en dan krijg je een Steijn voorgeschoteld. Ik begrijp heel goed dat ze denken wie de fuck is Steijn. Het is nogmaals een vreemdelingen team. Ze hebben een leider nodig die er meteen staat, waar ze voor willen strijden en tegen op kunnen kijken. Iemand als Tadic of Blind had daar bij kunnen helpen. Die zijn weg, en heb je nu niet. Zet aub een trainer neer van het kaliber LvG. En nee AUB geen Frank de Boer. Omijngod. Ik wil vermaakt worden. Ik wil combinaties zien, geen balletje terug en breed in de verdediging en dan een lange bal. Pfff ik word helemaal agressief bij het typen van dit

9 oktober 2023 om 13:16

Jij doet toch exact hetzelfde; 'scorebordjournalistiek'? Je stelt dat Ajax alleen nog maar tegen het linker rijtje gespeeld heeft, maar we hebben het ook over 8 speelronden. Het rijtje: Heracles, Excelsior, Fortuna, FC Twente, Feyenoord, Volendam (opgeschoven), RKC (wordt nog uitgespeeld) en AZ.

Wel ben ik het met je eens dat Ajax wat dat betreft al bijna alle echt lastige tegenstanders heeft gehad, maar met alle respect bieden die wedstrijden ook niet veel perspectief. Ze zijn compleet van de mat geveegd door Feyenoord en FC Twente. Tegen AZ speelde Ajax wel beter, maar ook AZ had er nauwelijks problemen mee en ik had ook niet het idee dat AZ geen betere wedstrijden gespeeld heeft.

Er moet ingegrepen worden, maar wie gaat dat doen? Vindt maar eens een trainer die om kan gaan met de huidige omstandigheden en bereid is het voor een halfjaar te doen. De enige die ik kan verzinnen, is Dick Advocaat. Die heeft vaker aangetoond te kunnen maximaliseren op een kortere termijn.

9 oktober 2023 om 13:19

Eens hoor met het programma, maar anderzijds mag er dan voor de volledigheid wel bij dat bijna de helft van het linkerrijtje eigenlijk in het rechterrijtje hoort.

Wat dat betreft regent het overperformers en moet het dus een makkie zijn een opvolger voor Steijn te vinden 😉

9 oktober 2023 om 15:46

Is geen scorebordjournalistiek, gewoon een schrijfvorm gestoeld op satire, waarbij zaken uitvergroot worden om een komisch effect te bekomen. Het is een column, dus het is niet de bedoeling dat je alles letterlijk interpreteert.

Ben het niet vaak met Borst eens, maar deze column vat het wel allemaal goed samen. Heb een verschrikkelijke hekel aan ajax, maar dat komt omdat ze goed zijn. Het voelt dan ook normaal gesproken goed als mijn team van ajax wint of als ajax eens verleist. Nu voel ik ook vooral medelijden. Heel gek.

9 oktober 2023 om 11:17

Inderdaad. Ik hoopte als PSV fan gisteren gewoon op een gelijkmaker van Ajax. Dat voelt raar na 20 jaar altijd juichen tegen Ajax (in de Eredivisie).

9 oktober 2023 om 12:01

Maar dat was toch vooral uit eigenbelang denk ik. Ook ik als Feyenoorder hoopte op de gelijkmaker, maar alleen omdat AZ dan punten zou laten liggen...

9 oktober 2023 om 11:17

Ik heb er geen hekel aan omdat ze goed zijn, maar door hoe ze ook buiten het veld zijn. Dan heb ik het over de spelers, bestuursleden, oudspelers en natuurlijk de supporters. Ik ken geen 1 ajaxsupporter die niet arrogant doet over hoe goed ajax wel niet is. Ook als ze 5 jaar geen kampioen zijn geweest. Ook nu zijn er mensen die serieus denken dat ze nog derde worden.

9 oktober 2023 om 11:38

Dan ligt dat waarschijnlijk meer aan jouw omgeving dan aan de club Ajax en hun supporters. Is dat wellicht al in je op gekomen?

9 oktober 2023 om 11:40

Mijn omgeving? Ik kom overal in Nederland. Moet ik buiten Nederland gaan zoeken?

9 oktober 2023 om 11:41

Haha, ja die arrogantie en het goed zijn gaan natuurlijk hand in hand.

9 oktober 2023 om 11:51

Ik ken talloze Ajax supporters die uberhaupt nooit arrogant doen of afgeven op andere clubs, laat staan als Ajax in een slechte fase zit zelfs, dan al helemaal niet. Dat jij er geen 1 kent ligt echt volledig aan jezelf hoor, Kenada. Als je denkt dat jouw vooringenomen beleving de werkelijkheid is hou je dat beeld voor jezelf in stand.

9 oktober 2023 om 13:20

@diego_forlan - Mwa, zo gek is het niet. Ajax heeft natuurlijk wel heel erg veel supporters die enkel voor Ajax zijn omdat er dan regelmatig iets te juichen valt. Dat zijn mensen die snel afhaken als Ajax in een vrije val terecht zou komen over een wat langere periode en vervolgens weer overstappen op hun lokale profclub. Dat zijn ook tevens vaak die "subjectievelingen" die alles van Ajax omhoog praten en denigrerend richting andere clubs doen. Ik denk dat dat gewoon het lot is van een club van het formaat Ajax.

9 oktober 2023 om 13:26

Er zijn altijd per groep een paar schreeuwers die een beeld vormen van een groep. Als je je daar door laat leiden ligt het denk ik echt aan jou. Zijn de mensen die je kent niet sowieso al arrogant en toevallig Ajacied? Ik ken zelf persoonlijk namelijk amper Ajacieden die zo dachten (laat staan denken), zelfs toen we het zo goed deden de afgelopen jaren.

9 oktober 2023 om 11:59

Maar medic uitlichten is super kortzichtig. Avila had donderdag een enorm lage passnauwkeurigheid, wat volgens de kenners schandalig was. Medic neemt het risico niet, wat dan ook weer schandalig is.

Maar het echte probleem is het gebrek aan opties. Taylor en Bergwijn waren werkelijk waar nooit aanspeelbaar, waardoor je óf achterin breed moet óf bizarre risico’s in de passing moet leggen en linies moet overslaan. Het probleem ligt niet achterin maar op het middenveld wat in alle wedstrijden een groot leeg gat is, zowel bij balbezit als balverlies

9 oktober 2023 om 13:26

Het gebrek aan opties is sowieso een groot probleem. Het zegt al genoeg dat Bergwijn en Berghuis je beste opties zijn als aanvoerder en dat je op de flanken enkel dezelfde smaken hebt om uit te kiezen. Bovendien is dat middenveld echt vreselijk voorspelbaar, omdat ze allemaal exact hetzelfde type speler zijn.

Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om het middenveld dichter tegen de verdediging aan te laten spelen, maar dan moet de aanval ook automatisch terug. Dat is niet te belopen en bovendien ontstaat er dan voor de backs van de oppositie vreselijk veel ruimte. Ook zou het in balbezit weinig veranderen. Dan zet je als tegenstander namelijk gewoon het middenveld vast, want die zijn wel makkelijk onder druk te zetten.

Het probleem ligt echt bij het algemene niveau van spelers op bepalende posities. Laat ik vooropstellen dat Steijn zeker niet aan het maximaliseren is, maar het enige wat je eigenlijk op korte termijn kunt veranderen, is het inbouwen van verdedigende zekerheid door gewoon met 5 achterin te voelen. Niet des Ajax en in veel wedstrijden zal het saai voetbal zijn, maar het is wel de enige manier om resultaat te boeken. Ajax heeft veel te weinig loopvermogen en verdedigende kwaliteiten op het middenveld voor 4-3-3, vooral ook omdat de backs nauwelijks verdedigende kwaliteiten hebben en het centrum tot nog toe erg kwetsbaar blijkt.

9 oktober 2023 om 12:45

Ik kan politiek correct reageren op de hele situatie en zeggen dat ik ook medelijden heb, maar laten we eerlijk zijn: dit is toch gewoon ronduit genieten? Waarom? Hoogmoed komt voor de val. Ik kan me nog alle reacties over het Bayern München van Nederland herinneren. Wzawzdb. Bedank ons maar voor alle Europese punten. Dat soort praat.

En dan nu, een paar seizoenen later, chaos in de bestuurskamer, chaos op het veld, een 16e plek. Historisch slecht. Sorry, maar ik geniet ervan zo lang het kan. Dat zou andersom niet anders zijn.

10 oktober 2023 om 11:21

Ik snap wat je bedoelt en ik vond het in eerste instantie ook grandioos dat het Bayern van Nederland nu op een degradatieplaats staat. Maar gek genoeg haal ik er nu geen voldoening meer uit....



Ik hoorde op radio 1 gisteren zijn interview. Het was echt lachwekkend. Kreeg de vraag of het ook niet aan Steijn zou liggen, maar wat bleef Hugo draaien zeg. Lag aan alles en iedereen behalve zijn vriendje Steijn.

Zou heel dom zijn van Ajax hem te ontslaan.

Medic een hele dure miskoop....

Nog aanvullend: Medic (of andere aankopen) is heel makkelijk om belachelijk te maken.

Grootste probleem - naast Steijn - is dat je recordaankoop van vorig seizoen er niets van kan.

32,5 miljoen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! weggegooid.

De jongen die het team op sleeptouw moet nemen, raakt al 1,5 jaar geen skippybal.

Nogmaals 32,5 miljoen is voor deze miskoop betaald.

Wanneer gaan ze eens deze man aanpakken

9 oktober 2023 om 10:59

En toch vond ik hem niet minder dan Sutalo. Aan de bal net zo slecht en positioneel/verdedigend tot nu toe net zo onkundig, maar Medic is fysiek sterker en gaat duels wat harder aan. Daarnaast een stuk kopsterker. Het is allebei tot nu toe niks, maar met Medic zit ik toch een beetje lekkerder. Medic lijkt ook te weten dat hij in sommige dingen niet goed is, terwijl Sutalo aan de bal nog wel veel drang heeft om zichzelf te bewijzen als voetballende verdediger. Dat brengt veel risico's en onrust met zich mee tot nu toe.

9 oktober 2023 om 11:17

Medic vind ik wel prima voor back-up van 2 miljoen. Iemand die inderdaad zijn tekortkomingen kent en altijd 100% geeft.

Wat je zegt over "daarnaast een stuk kopsterker." is ook weer pijnlijk. Wij hebben een speler die denkt Messi te zijn en komt bij corners iedere bal ophalen. Geen idee wat dei Bergwijn denkt te doen, maar verpest echt kansen zo.

Inderdaad met kopsterke Medic, volgens mij zijn spelers als Avila, Hato ook wel kopsterk.

En onze Messi denkt steeds de bal te komen ophalen, terwijl hij er niets mee kan.

9 oktober 2023 om 11:31

@De Toekomst @ Mrkrillin: Ik vond Medic gisteren juist 1 van de minst slechte spelers op het veld. Hij moest kiezen bij de 0-1 omdat Taylor niet meeliep en Avila weer eens ging zwerven. Uiteindelijk kiest hij maar half en dat kan je hem inderdaad aanrekenen. Verder heeft hij 1 slechte pass vooruit gegeven wat tot de 0-2 leidde, maar dat was echt een stuk later. In de tussentijd waren er bij verschillende mensen meerdere mogelijkheden om de aanval van AZ in de kiem te smoren. Voor de rest heeft hij degelijk gespeeld (en ook af en toe vooruit). Is dat het niveau dat we moeten nastreven? Nee, maar vergelijk het eens met de rest op het veld. Steijn moet er zsm uit, die laat iedereen slecht voetballen. Je kan mij niet wijs maken dat Sutalo er ineens niets meer van kan. Dat is puur mentaal, waar Steijn verantwoordelijk voor is.

9 oktober 2023 om 11:31

Prima back up, hahahaah als er niemand geblesseerd raakt en hij mag bet hele jaar op de bank zitten ja, zodra hij er in moet en daadwerkelijk moet fungeren als back up, is het van het niveau FC Emmen. Als we dat als Ajax accepteren dan snap ik wel waarom we staan waar we staan.

9 oktober 2023 om 11:34

Als je Medic goed gebruikt kan hij de komende jaren echt nog wel waarde hebben als reserve. Gewoon om als vijfde verdediger in te brengen om alle ballen weg te koppen of als stormram wellicht. Qua niveau nu en denk op termijn niet iemand die we in de basis willen hebben, maar helaas denk wel de beste keuze puur op dit moment. Sutalo hoort hem dan wel gedurende dit seizoen uit de basis te spelen, want ik geloof echt dat hij veel beter kan dan we tot nu toe zagen.

Verder eens over Bergwijn. Die moet gewoon banken. Lekker met spelers als Godts, Forbs en Van Axel Dongen op de vleugels. Desnoods Berghuis en dan met Misehouy op het middenveld erbij. Bergwijn levert structureel wat in 4 a 5 wedstrijden per seizoen en alleen als het hele team lekker loopt. Dat is onacceptabel.

Verder op het middenveld doorborduren op Vos en Berghuis. Van de Boomen alleen inbrengen als de wedstrijd daarom vraagt en dus niet als afgelopen zondag. In zo'n rommelige wedstrijd, waarbij het middenveld overlopen wordt en we qua lange ballen weinig opties hadden moet hij er niet in. Dan vind ik Tahirovic nog de beste optie. Die is redelijk goed aanspeelbaar, beweegt goed mee met de hele ploeg qua gezamenlijk opschuiven van voren of naar achteren en overall maakt hij ook goede/acceptabele keuzes aan de bal. Vind hem daarin best veel rust brengen, zeker ten opzichte van een Taylor. Taylor is best goed in het druk zetten naar voren bij balverlies, maar hij rent maar wat en als er opgebouwd moet worden speelt hij verstoppertje. Manssverk kan ik nog niet goed genoeg beoordelen.

Hato zou ik naast Medic zetten en dan toch Sosa linksback. Lijkt mij overduidelijk de beste linksback die we hebben en Hato is het beste centraal/beter dan Avila. Rechtsback Rensch, alhoewel hij ook tekort komt de meest betrouwbare optie van de 2.

Akpom, die Georgier kunnen allebei worden geloodst komende winter of zomer. Zeker Akpom. Die past niet bij de club qua speelstijl en is te slecht.

9 oktober 2023 om 11:38

@4Ever4Ajax, ben het met je eens over zondag. Vond wel dat Medic zich enkele keren makkelijk in de lure liet leggen door (volgens mij) Wolfe. Die stuurde zowel Gaaei als Medic enkele keren relatief makkelijk het bos in. Soms zelfs beiden met één passeeractie. Dus er is ook zeker gisteren wel wat aan te merken op Medic. Hij is gewoon wat log. Echter bracht hij wel meer rust dan we met Sutalo hadden, dus wat mij betreft mag hij meer wedstrijden blijven staan voorlopig. Laat Sutalo, waar ik op termijn nog steeds veel van verwacht, maar rustig wennen aan de club, speelstijl en medespelers. Dat zal echt nog wel goed komen.

9 oktober 2023 om 11:25

Bergwijn is een gigantische flater geweest van de heilige overmars, ondanks dat hij de deal niet geclosed heeft

9 oktober 2023 om 11:34

Kijk heel leuk dat afgeven op Bergwijn, maar als er iemand is waarvan we weten dat hij in iedergeval goed genoeg kan voetballen om bij Ajax te spelen is hij het wel. Kortom volgens jullie beredenering, bij al dat brandhoud van Mislintat, die nog nooit hebben bewezen een meerwaarde te zijn voor een club buiten de 2e divisie ligt het aan Steijn. Maar bij Bergwijn, die heeft bewezen dat hij een meerwaarde kan zijn op het hoogste niveau (Premier League) ligt het aan zichzelf ? Ja heel logisch allemaal

9 oktober 2023 om 11:44

Bergwijn is een countervoetballer die veel ruimte moet hebben. Dat heb je bij Ajax niet. Aan de bal is hij zeer matig en hij heeft amper oog voor zijn medespelers. Dat mag je hem zelf aanrekenen, maar zeker ook degenen die hem gehaald hebben. Ik was er al bang voor toen hij kwam, en het is helaas volledig uitgekomen.

9 oktober 2023 om 11:45

Het verschil met Bergwijn is dat die er al niks van bakte voor Steijn kwam

9 oktober 2023 om 11:49

29er. Hoe kan het een flater zijn als iemand zelf de deal niet geclosed heeft. Ik had het laatst nog eens opgezocht, maar Overmars wilde tot 23 miljoen gaan in de winter voordat de deal met Bergwijn wel geclosed is voor een heel ander bedrag. Gezien zijn uiteindelijke afkoopsom (31,25 m) is het dus sowieso de vraag of Overmars zover daarin was gegaan.

9 oktober 2023 om 12:10

en voor 23 miljoen kan hij wel voetballen zoals hij nu doet?

9 oktober 2023 om 12:59

@Cr7 Arsenal is hij goed genoeg voor Ajax dan? Misschien qua prijskaartje en naam maar al anderhalf seizoen niet qua veldspel en rendement. Krijg grote Narsingh vibes van die kerel. Verpest zoveel kansen. Heette hij martinez ipv Bergwijn was ie al lang weggepest. Die kerel wordt omdat ie Nederlands international is teveel beschermd.

9 oktober 2023 om 13:33

cr7_arsenal - Bergwijn is ook niet meer die speler van PSV. Hij is nóg bonkiger geworden en die subtiliteit in het spel is helemaal weg. Waar hij zich eerder ook nog kon onderscheiden door z'n dribbel, lukt dat nu nauwelijks nog. Verdedigers weten exact wat hij gaat doen.

Bergwijn was bij Tottenham en in Oranje ook alleen maar sporadisch goed als hij kon omschakelen. Die wedstrijden heb je bij Ajax nog veel minder. Bergwijn heeft ruimte nodig en die heb je bij Ajax gewoon niet.

Verder maakt het allemaal niet uit wat een speler in het verleden laten zien heeft. Ihattaren heeft ook ooit laten zien een meerwaarde te kunnen zijn voor een Nederlandse topclub, maar die zit nu werkloos thuis met geen enkel perspectief meer op een grootse carriere. Nou is dat wel een extreem voorbeeld en niet 1-op-1 vergelijkbaar met die van Bergwijn, maar het verleden is geen garantie voor de toekomst.

Ach, Medic heb ik nog vrede mee, die is voor 2 miljoen gehaald. Ik vind Bergwijn, Sutalo, Mikautadze en Akpom momenteel erger. En ja, op de eerste na heeft de rest nog niet lang gespeeld, maar je kan ook wel IETS van je kwaliteiten laten zien. Akpom doet werkelijk niets goed, (tot nu toe) Sutalo ook niet en Mikautadze is waarschijnlijk een prima voetballer als het 21 graden is en de wind richting het ZuidWesten gaat...

9 oktober 2023 om 11:17

Het was gisteren 20 graden met weinig wind.

Die Medic was wel echt niet goed. Heel loom en totaal niet wendbaar.

9 oktober 2023 om 11:09

Ja, maar Sutalo is weer zwak in de duels, net zo zwak aan de bal maar voelt de drang zich te bewijzen als voetballende verdediger en minder kopsterk. Het is allebei tot nu toe niks, maar ik neig vooralsnog meer naar Medic. Fysiek sterker en kent zijn beperkingen in ieder geval/houd het simpel. Dan nog komt hij tekort, maar Sutalo is tot op heden slechter/maakt meer fouten en zorgt met zijn speelstijl voor meer onrust.

9 oktober 2023 om 11:10

En je moet er toch 1 van de 2 opstellen, helaas. Andere eventuele opties als Rensch centraal en Gaaei als rechtsback of Hato en Avila centraal zie ik ook echt niet zitten.

9 oktober 2023 om 11:14

Ja dat is ook zo. Al heeft Sutalo wel 10 keer meer gekost (en bewezen).

Maar waar je bij Sutalo, niet op basis van zijn prestatie bij Ajax trouwens, nog het gevoel hebt dat hij de potentie heeft een meerwaarde te hebben, is dat bij Medic echt niet het geval.

9 oktober 2023 om 11:22

@Lierse, dat klopt dan ook weer ja. Op termijn verwacht je van Sutalo veel meer. Dat moet er ook echt wel in zitten, maar ik zou hem even uit de spotlights houden nu. Medic doet het, in mijn ogen, net ietsjes beter en we moeten nu gewoon kijken naar wat op korte termijn het beste werk. Daarna kunnen we Sutalo alsnog inpassen en ik ben ervan overtuigd dat hij een bepalende speler bij ons kan worden, maar laat hem eerst alles dat er is gebeurd verwerken en meer vertrouwt raken aan Ajax tijdens de trainingen. Zal echt nog wel goed komen met hem.

9 oktober 2023 om 13:35

@De Toekomst - Ik zou er gewoon drie opstellen. Wil je met dit Ajax in ieder geval de kwetsbaarheid achterin wegwerken, zullen ze echt met 5 achterin moeten gaan spelen. Dan kun je ook nog gebruik maken van de aanvallende kwaliteiten van de backs. Met 4-3-3 verwacht ik hooguit wat verbetering. Het is simpelweg te kwetsbaar.

9 oktober 2023 om 15:37

Ben het met je eens. En met 532 en dan 1 of 2 controlerende middenvelders hebben de centrale verdedigers (als het goed is) ook meerdere afspeelmogelijkheden. Dan zou er, in theorie, prima onder druk uitgespeeld moeten kunnen worden. Aanvallend hebben we toch geen echte buitenspelers, dus dat probleem is dan ook opgelost. Dan is het Berghuis als spelverdeler en even kijken welke 2 spitsen het meest complementair zijn voorin. Zou beter passen bij de selectie, maar dat maakt wel heel duidelijk dat er verkeerd is ingekocht. Dan is er niet ingekocht voor het spel dat je wilt gaan spelen, maar dat wisten we natuurlijk al.

Walgelijk mannetje vind ik die Hugo Borst. Toevallig zag ik hem vorige week bij VI offside opduiken en hij had continue vervelende en uitdagende opmerkingen richting de anderen aan de tafel.

Ik weet bij dit soort gasten nou nooit of het een act voor op TV is of dat zij werkelijk zo zijn in het echte leven. Zelfde vraag ik me af bij iemand als vd Gijp.

On: Medic kan er natuurlijk ook amper wat van en kwam uit de (bevriende)koker van ome Sven! Zelfde geldt voor die Gaaei.. Die jongens komen van relatief kleine clubs als st. Pauli en Viborg en dan sta je opeens in een kolkende Arena met een mannetje of 55.000. Ik zou ook de zenuwen krijgen dan hoor!

9 oktober 2023 om 10:55

Ik moet je zeggen dat ik Gaaei wel weer aardig vond invallen.
Heeft 1 of 2 slechte potten gehad, maar voor de rest zie ik daar wel potentie in.
Hetzelfde heb ik met Tahirovic. 1 of 2 slechte potten, maar voor de rest prima.
Als we nou gewoon aan vastigheid gaan werken, in plaats van de hele tijd doorselecteren. En dan bedoel ik vastigheid vanaf nu! Want ik zou Gorter eruit willen hebben:

Ramaj/Pasveer
Gaaei - Sutalo - Hato - Sosa
Tahirovic - Vos
Berghuis
Forbs - Brobbey - Bergwijn

Dit lijkt mij de beste opstelling om echt vastigheid mee te gaan opbouwen.

9 oktober 2023 om 11:02

Pasveer kan inmiddels écht niet meer, laten we eerlijk zijn toch? Ik ben zoals je aan mijn profielplaatje ziet geen Ajacied maar ik zou een jongere gast als Gorter of Ramaj de kans geven.

Daarnaast zou ik Avila zo snel mogelijk proberen te lozen. Zelfde geldt eigenlijk voor een Akpom. Daar zie ik helemaal niks in voor jullie. Mikhautadze viel gisteren zeer belabberd in en raakte werkelijk geen pepernoot, maar als ik zijn long term statistieken zie dan kan die gozer écht wel een goal maken! Dat in combinatie met zijn jonge leeftijd.. ik zie daar wel potentie in.

Verder heb ik ook grote twijfels bij een Brobbey. Ik had eigenlijk een meer ervaren spits gehaald die zich al ruimschoots bewezen heeft als doelpuntenmaker. Ik mis zo'n type als Huntelaar bij Ajax, écht zo'n klassieke centrumspits en gewezen doelpuntenmaker!

9 oktober 2023 om 11:12

Nou, ik denk zelf dat Pasveer niet slechter is dan een Gorter, maar wellicht wel iemand die zijn verdediging rustiger kan maken. Maar goed, ik zou Ramaj ook wel eens willen zien, want er zijn goede verhalen over hem.

Overigens vind ik Brobbey een van de weinige lichtpuntjes de laatste wedstrijden.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat als dit elftal zou gaan draaien, Brobbey er 20 of meer in zou leggen.

9 oktober 2023 om 11:13

Voor jou zal het trouwens ook geen makkelijk seizoen zijn neem ik aan?

Heb echt wel vertrouwen in Jans. Vind het een uitstekende trainer.
Zie ze ook juist tegen Ajax wellicht weer opbloeien. Dat wordt een hele interessante pot straks.

9 oktober 2023 om 11:19

Nee daar heb je zeker een punt.. voor ons ook geen makkelijk seizoen.

Het ligt ook niet aan Jans in mijn ogen maar aan het technisch beleid van Zuidam. Helaas houdt onze eigenaar hem de hand boven het hoofd en ziet hij Zuidam als 'een zoon van hem', zo verklaarde hij laatst in een interview. Als je dan zó uit emotie handelt en verblind bent door 'loyaliteit' tonen, dan kan je er donder op zeggen dat het eens fout gaan. Van mijn part gaat van Seumeren met pensioen en vliegt Jordy er vandaag nog uit!

Ikzelf ben erbij tijdens Utrecht - Ajax. Ik ben erg benieuwd naar wat dit gaat worden. Als beide clubs deze lijn nog langer doortrekken dan wordt het nacompetitie voor Ajax en directe degradatie voor ons! Dat kan je je toch amper voorstellen..

Ajax zou wel niet degraderen maar mijn cluppie.. why not? Als Twente en Groningen kunnen degraderen dan kan een gelijkwaardige club als Utrecht dat zeker ook.

9 oktober 2023 om 10:57

Het is een columnist, dan moet het toch wel duidelijk zijn dat hij zijn mening extra aandikt?

Tja, het moet niet te lang duren, maar ik kan hier best even van genieten. Dit komt dan meer door de hautaine houding die al decennia bij Ajax en zn supporters rondwaart (wzawzdb, het Bayern van Nl).
Zo zie je maar weer hoe fragiel goed beleid kan zijn....

9 oktober 2023 om 11:01

Ik heb vooral supporters van andere clubs hier zien rappen over "het Bayern van Nederland". Dat het verder duidelijk is dat anderen er van genieten, is een understatement: je zou als Ajacied zo moeten praten over de ander als die zich in een crisis bevinden, want dan ben je dus juist arrogant en hautaine. Ik geniet er juist van als PSV en Feyenoord goed presteren in Europa, het is juist jammer dat juist Ajax momenteel die concurrentiestrijd niet aan kan gaan nu die twee zich goed presenteren maar ik heb er alle vertrouwen in dat het na een jaar van opbouw wel weer gaat komen. Over je laatste zin ben ik het wel helemaal eens.

9 oktober 2023 om 11:13

Goh, Ajax is qua mogelijkheden ook onverslaanbaar. Echter had niemand verwacht dat Ajax Ajax van binnenuit kapot zou maken. Verder is je opmerking over arrogantie en houtaine gedrag wel tekenend hoe kinderachtig je bent. Wel kunnen uitdelen, maar niet incasseren. En nu wat schijnheilig doennover Feyenoord en PSV…. Alleen het benoemen zegt al genoeg

9 oktober 2023 om 11:17

Het is natuurlijk allemaal onderdeel van (gezonde) concurrentie. Voor de competitie is een minder jaar van Ajax wel goed, maar ja, dit zou natuurlijk niet te lang moeten aanhouden, zeker voor de Europese positie niet. Feyenoord is er uiteindelijk ook weer uitgekomen.

9 oktober 2023 om 11:19

Ach we hebben ook met zijn allen gelachen toen Psv kampioen van het rechterijtje was een half seizoen lang. En hetzelfde toen Feyenoord 10-0 ten onder ging in Eindhoven. Uiteindelijk komt iedereen aan de beurt qua leedvermaak. En dat Ajax nu tijdelijk op de 16e plek staat is ook vermakelijk. Europees gezien hoop ik ook dat alle Nederlandse clubs zo ver mogelijk komen.

Weer zo'n mediafiguur dat zijn pijlen richt op individuele spelers in plaats van de kern van het probleem aan te pakken. Het is ronduit krankzinnig dat Steijn nog zoveel krediet heeft bij de media. Hij is volledig ontoerekeningsvatbaar en probeert zich vast te klampen aan een wolk. Zijn positie als trainer is in zijn ogen houdbaar, want Bergwijn trok in minuut 93 een sprint. Hoe kun je zoiets zeggen? Echt waar, zet Frenkie weer op dit middenveld en hij wordt compleet overlopen. Daar is maar een iemand verantwoordelijk voor en hij staat niet op het veld.

9 oktober 2023 om 11:15

Als je het niet over individuele spelers wilt hebben, moet je ook niet wijzen naar 1 coach. Het is een falende organisatie

9 oktober 2023 om 11:50

Wat een rare opmerking. Een speler is niet verantwoordelijk voor de tactische keuzes, de coach te allen tijde wel. Spelen de spelers slecht? Ja. Mede doordat de coach zijn elftal zo neerzet dat het veld 80 meter lang is en wie je er ook neerzet verzuipt in de enorme gaten die ontstaan, door de tactische keuzes van de coach. Dat lijkt me niet heel moeilijk om te begrijpen, blijkbaar wel.

9 oktober 2023 om 12:11

spelers zijn wel verantwoordelijk voor de tactische uitvoering. Ik kan me niet voorstellen dat Steijn in de kleedkamer zegt dat je vooral niet druk moet zetten en de tegenstander alle ruimte moet geven

9 oktober 2023 om 11:25

Maar de kern van het probleem is vooral de selectie ? De selectie mist kwaliteit, ervaring en leiderschap. Daarnaast was deze selectie veel te laat bij elkaar.
Jij verwijt "zo'n mediafiguur" iets maar doet persoonlijk precies het zelfde terwijl het probleem bij de selectie zit. Waarbij het probleem eigenlijk veel dieper zit. Na het vertrek van Overmars had Ajax al veer eerder een goede vervanger aan moeten trekken. En ook bij van de Sar hadden ze moeten zeggen dat het prima was dat hij zou vertrekken, maar wel met een lange vertrek tijd zodat ze een vervanger kunnen halen.

9 oktober 2023 om 11:56

Ook met deze selectie moet je gewoon kunnen winnen van Fortuna, Excelsior en thuis van Ludogorets. Dat er tactisch helemaal niets van klopt en er nog niet eens een blauwdruk ligt voor een idee is niemands schuld behalve die van de trainer. Zet Frenkie op het middenveld en hij zal verdrinken, zet De Ligt achterin en hij zal in twee tegen een situaties komen, zet Messi in de spits en hij zal geen aanvoer hebben.

Geef mij anders eens een antwoord van een paar zinnen op de volgende vraag: in welk opzicht zijn de spelers het voornaamste probleem, welke dingen kunnen zij niet die Steijn van ze vraagt? En deze vraag ga jij niet kunnen beantwoorden, want jij hebt, net als de rest van Nederland, geen idee wat het idee van Steijn is. Weet je waarom? Omdat er geen idee is.

9 oktober 2023 om 12:18

Ik zal zo proberen jouw vraag te beantwoorden. Maar waarom mag Hugo geen speler eruit lichten maar jij wel Steijn ? Doet Steijn het alleen ?

Er zitten spelers bij die niet hoger gespeeld hebben dan het niveau Fortuna of een Excelsior. Ook bij Excelsior zit nu met Fitz Jim een Ajax speler waarvan vorig seizoen veel mensen zeiden dat het minuten moest krijgen nu voornamelijk op de bank. Dus misschien valt Excelsior best wel mee.
Maar daarbij maken 11 spelers nog geen elftal. Daar heb je in de voorbereiding zeker een trainer nodig om er een elftal van te maken, maar vooral ook spelers die het elftal leiding en sturing geven zodat tijdens een wedstrijd het elftal bij elkaar blijft. Daar kan een trainer op dat moment weinig meer aan doen.

Nog een vraag aan jou ? Welke speler bij Ajax kan dat ?

Ik ga er wat slecht op dat er door meerdere mensen wordt gedaan alsof Ajax ineens een degradatiekandidaat is. Ja, het gaat niet goed, maar het zou mij niets verbazen als Ajax alsnog op de 3de plaats eindigt. Ik verwacht minimaal een 5de plek, mede doordat er geen ploeg achter de top 5 zit die in staat is om mee te strijden.

9 oktober 2023 om 11:07

Het hangt allemaal af van hoe lang deze malaise aan blijft houden. Wanneer er redelijk snel een opwaartse trend kan worden ingezet, ben ik het wel met je eens. Wanneer dat niet zo is en je punten blijft morsen wordt Top 3 of Top 5 wel lastig hoor.

9 oktober 2023 om 11:17

Degraderen gebeurt ook niet. Borst is echter een columnist, die dikken nu eenmaal dingen aan. Mocht Ajax zo slecht blijven trekken ze komende transferperiode wel een blik spelers open.

9 oktober 2023 om 11:19

Er zal ongetwijfeld geprobeerd worden om spelers aan te trekken. Vraag is welke er momenteel willen instappen en je zult ook spelers moeten slijten, neem ik aan. Een "blik opentrekken" lijkt me helemaal niet zo realistisch....

9 oktober 2023 om 11:26

Maar hebben ze daar de middelen voor ? Moet je dan niet weer eerst verkopen om te kunnen kopen. Ja, ik weet dat ze voor meer verkocht hebben dan gekocht maar dat was ook nodig om het gat in de begroting te dichten.

9 oktober 2023 om 11:29

Voldoende spelers willen instappen hoor. Heerlijk moment want het kan alleen maar beter. Zeker tegen een leuk salaris. Ajax heeft ook de centen wel.

Ik ben er niet rouwig om dat het zo slecht gaat met Ajax, maar het is wel bijna ongelofelijk hoe slecht het dit jaar is.

Ik denk overigens wel dat ze tegen het rechter rijtje nog wel gewoon gaan winnen hoor, maar over t algemeen ziet het er allemaal niet erg hoopvol uit.

Van mij mogen ze de return van de klassieker volgende week nog een keer spelen hoor .

Ik kan me herinneren dat Ajax in t eerste seizoen met play offs een keer vijfde of zesde werd en dat was volgens mij t slechtste seizoen wat ik me herinner. Overigens wonnen ze toen wel dik van Feyenoord (dat toen tweede werd) en grepen ze de hoogste Europese ticket op de valreep. Dit is nog veel en veel slechter. Wil zelfs bijna beweren dat het er nog triester uitziet dan Feyenoord in het horrorjaar met de 10-0.

Maargoed het seizoen is nog lang, maar ik denk dat je tot de winterstop hooguit schade moet beperken en dan mss wat spelers moet aantrekken om iig bij de eerste 6/7 te komen.

Je kan van Steijn vinden wat je wil, maar de beste man wilde een heel ander type spelers halen dan waar hij nu mee moet werken. Mislintat eruit is stap 1, maar de huidige selectie is om te janken. Er is geen trainer die hiermee topresultaten gaat boeken. Zelfs als Feyenoord-fan is het niet om te zien wat er mee momenteel gaande is bij Ajax. Benieuwd hoe nu verder..

9 oktober 2023 om 11:02

Gozer dit Ajax heeft meer kwaliteit dan MVV of Roda JC en toch staat de organisatie daar op het veld beter dan bij Ajax.

Natuurlijk heeft het wel te maken met Steijn, kom nou.

9 oktober 2023 om 11:37

Hij wilde Sepp vd berg... st juste. Alsof we dan hoger hadden gestaan. Zet hier een goede trainer voor en je gaat zien dat deze spelers wel degelijk iets kunnen. Denk je dat Ten hag hier niets mee zou kunnen? Die heeft tenminste een visie.

9 oktober 2023 om 11:42

Lekker selectief weer.

Hij wilde ook Ziyech, vd Beek en Olij. Denk dat je daar wel een stuk hoger mee had gestaan ja en bovendien een stuk goedkoper was uitgekomen.

Daarnaast is St Juste trouwens beter dan welke verdediger momenteel dan ook bij Ajax. Die had Hato ook de begeleiding in het veld kunnen geven die hij nodig heeft.

9 oktober 2023 om 12:25

Beiden beter dan Medic, laten we eerlijk zijn. Overigens ook niet echt toppers hoor.

Dat ik de dag nog mag meemaken dat ik het eens ben met een column van Borst zeg.

De Eredivisie dit seizoen is een rariteitenkabinet en wordt compleet gedomineerd door twee ploegen. AZ en Twente draaien nu nog mee bovenin, maar zodra die tegenover Feyenoord of PSV komen te staan gaat het verschil in kwaliteit duidelijk zichtbaar worden. Dat wordt wel een spannende strijd om plek 3. Maar plek 5 tm 12 is echt te erbarmelijk voor woorden.

Ajax, Utrecht, Vitesse en daarachter clubs als Heerenveen en NEC, waar zijn we mee bezig dan? De drie eerstgenoemde clubs gaan ten onder aan hetzelfde kwaad: bestuurlijke onrust als gevolg van een beleid gevoerd door opportunisten waar niemand met een voetbal- of bestuurlijke achtergrond de lijnen uitzet.

In alles lijkt dit Ajax op het Feyenoord van 2010/2011 toen we tiende eindigden. Totaal geen gedachte binnen de lijnen, spelers die het geloof kwijt zijn, een hulpeloze staf en een bijna gedwee publiek die het bijna geaccepteerd hebben dat dit de huidige realiteit is. Hopelijk komen ze volgend seizoen terug zoals wij dat ook deden het seizoen erna: met een tweede plek.

De stand op de ranglijst doet erger vermoeden dan het daadwerkelijk is. De resterende 10 minuten nog van RKC waar ze met 3-2 voorstaan en Volendam wat nog ingehaald moet worden. Als ze daar de 6 punten pakken, staan ze 7e met evenveel wedstrijden gespeeld als de rest. Tel daarbij op dat ze een zwaar schema hebben gehad met Twente, Feyenoord, AZ, straks PSV en ook nog eens twee wedstrijden die op twee momenten uitgespeeld zijn plus Europese verplichtingen. Zometeen ook nog tegen Utrecht, die zichzelf ook niet meer zijn. Al zou het ook weer typisch FC Utrecht zijn om tegen Ajax ineens weer de sterren van de hemel te spelen.

Waar je vooral zorgen om moet maken is het veldspel waar gewoon geen vooruitgang in zit. Zodra daar positieve verandering in komt, zie ik Ajax nog wel in de top 5 eindigen.

Ajax is gewoon voor ruim € 100 miljoen opgelicht door een ordinaire boef. Die spelers Medic, Sutalo, Gaaiei, Mannsverk, Tahirovic, Mikautadze, Akpom. Avila en Sosa kunnen er om de woorden van Hugo Borst te gebruiken geen t*** van. DIt brengt Ajax terug naar de tijd van Frank de Boer die ook noodgedwongen met jeugd als Boilesen, Eriksen, Ebecilio, Ozbiliz en Lukoki het moest doen. Hij slaagde daar itt Steijn op dit moment bewonderenswaardig goed in. Dat wordt wel eens vergeten. Ajax heeft een trainer nodig die dat ook kan.

9 oktober 2023 om 11:34

Mannsverk op 45 minuten beoordelen. Echt klasse man. Sosa kan er geen kut van? Sutalo kan er geen kut van? Misschien kan deze trainer er geen kut van. Dat zijn verdorie 2 kroatisch internationals die buiten ajax gewoon geroemd worden. Sosa wordt niet voor niets flanken god genoemd in duitsland. Als die onder ten hag had gespeeld was hij onbetwiste basisspeler geweest. Omdat ten hag wel weet hoe hij alles neer moet zetten tot in de perfectie. En andere grote clubs wilden Sutalo graag voor ons neus weg kapen. dan kan je er idd geen kut van.

En Frank de boer slaagde er in omdat hij geen goedlopend Feyenoord en PSV naast zich had maar 2 teams die alle kansen om kampioen te worden lieten liggen. Daarom slaagde hij er in. Kampioen van de armoede.

9 oktober 2023 om 12:10

Ben het ermee eens dat we spelers niet te snel moeten afschrijven. Sommige aankopen zijn ook gewoon goede spelers waar het vooralsnog niet uit komt en voor een deel ligt dat misschien aan Steijn, maar vooralsnog presteren ze nagenoeg allemaal niet naar behoren tijdens hun minuten in Ajax 1. Daarin ben je het met mij eens toch? Tot nu toe presteren ze allemaal als miskopen.

Als we gaan kijken naar hun fouten, zijn dat nagenoeg allemaal persoonlijke fouten. De meeste fouten zijn gemaakt door de spelers zelf en als trainer sta je dan machteloos. Het is niet dat een Sutalo door Steijn zo slecht verdedigt of zoveel ballen inlevert. Hato doet dat een stuk beter in hetzelfde team, terwijl wij van Sutalo meer mogen verwachten. Het ligt voor een groot deel ook aan de individuele spelers dat zij, vooralsnog, presteren als een miskoop. Een Gaaei die de verkeerde kant slap dekt of een domme pass recht in de voeten van de tegenstander geeft, dat ligt niet aan Steijn. Sosa die de bal blind naar voren wil schieten, maar hem inlevert ligt niet aan Steijn (wel hoe de ploeg op dat moment stond opgesteld, want als we meer mensen achter de bal hadden had dit anders uitgepakt wellicht). Die Akpom die geen handelingssnelheid of technische vaardigheden aan de bal heeft, ligt niet aan Steijn. Dat hij het best rendeert op een positie die er niet is en in een speelstijl die niet bij Ajax past, ligt niet aan Steijn. Die Georgier die nagenoeg alle ballen inlevert, moeite heeft om iemand te opspelen, traag is met terugverdedigen/omschakelen in zijn geheel en eigenlijk niks toevoegt; wat kan Steijn daarmee?

Steijn maakt daarnaast natuurlijk wel heel erg veel fouten zelf. En ja, daar lijd het team onder. Daar lijden individuele spelers onder. Dat maakt het voor niemand makkelijker om te presteren en ik denk ook dat zijn positie onhoudbaar is, maar van de aankopen laat tot nu toe alleen Forbs tekenen van talent en groei zien. Medic lijkt prima voor het bedrag en als "erbij" en Tahirovic wil ik ook nog niet afschrijven/heeft het enkele duels niet verkeerd gedaan, maar de rest toont tot nu toe gewoon geen enkele glimp van de kwaliteiten die nodig zijn/verwacht worden.

Bij Sutalo en Sosa heb ik er wel nog vertrouwen in, maar het is aan hun om zich te bewijzen en verbetering te tonen.

9 oktober 2023 om 12:10

Over jouw laatste alinea is wel lekker makkelijk roepen achteraf verdorie. Hij heeft verdorie in zijn tijd bij Ajax alleen al in de Eredvisie 178 wedstrijden gespeeld, waarvan er maar 18 zijn verloren. Daarom slaagde hij er in om 4x achter elkaar kampioen te worden.

De spelers die je dan zelf weer op noemt hebben ook daadwerkelijke alleen maar slechte wedstrijden gespeeld daar mag zeker op beoordeeld worden. Het waren geen spek en bonen wedstrijden.

9 oktober 2023 om 12:41

@soccerfan_1 Ik vind ook dat Maurice Steijn een mindere trainer is dan pak hem beet Arne Slot of Peter Bosz. Absoluut. Maar met deze kwaliteitsarme spelers kunnen Pep Guardioal, Jurgen Klopp of Jose Mourihno ook niets. Die Sosa kan er inderdaad geen kut van. En bij die Sutalo roepen we al maanden. Dit is een Kroatisch International die kan echt wel wat. Dat heb ik de eerste twee wedstrijden ook gezegd maar hoe lang mag de beste man nog blijven schutteren. Ik zie spelers ballen over twee meter verkeerd inspelen, verkeerd aannemen, hun tegenstanders volledig kwijt zijn, duels verliezen. Dat moet Maurice Steijn ze toch niet allemaal hoeven leren? Voor zover dat überhaupt al mogelijk is bij zoveel onkunde. Die Mannsverk liet in 45 min zoveel gebrek aan ruimtelijk inzicht en orientatie zien. Dan zal het verder een hele lieve jongen zijn maar dat gaat hij echt nooit leren. Dat bestaat niet. Daar heb ik niet meer dan 45 minuten voor nodig om dat te constateren.

Als je een hond hebt waarvan je hoopt dat ie wegloopt is dit toch fijn? Deze hond kan keurig op.zichzelf passen. Geen enkele medelijden met deze club en hun supporters. Net zoals zij dat niet zouden hebben met een Feyenoord of PSV.

Individueel geen slechte voetballers. Maar voetbal is een teamsport. Ze kunnen elkaar maar niet vinden in het veld bij ajax. Totaal geen zelfvertrouwen. Het gaat van kwaad tot erger.
Ben benieuwd welke coach dit kan gaan veranderen.
Medelijden met dit ajax is bijna kleinerent te noemen een mening vanuit een minderwaardigheidscomplex.

Lekker makkelijk om de centrale verdedigers de schuld te geven als er voor hen spelers staan die op 3 km afstand af staan te wachten. Ze kunnen de bal niet kwijt. Dan ga je uit wanhoop toch maar een bal naar voren spelen en dan krijg je problemen. Medic had het, Avila, Hato, Sutalo. Ze kunnen verdorie die bal niet kwijt! Dat is aan steijn om dat te veranderen. Die linies staan veel te ver uit elkaar.

9 oktober 2023 om 12:04

Mee eens hoor het is een collectief. Maar zeggen dat ze niet de bal niet kwijt kunnen is slechts 1 factor. Ze hebben verdorie ook moeite om de bal bij de juiste kleur in te spelen, ze hebben ook moeite om rugdekking te geven, ze hebben moeite het duel aan te gaan, ze hebben moeite om de lucht in springen, ze hebben moeite om de bal maar gewoon simpel naar voren te knallen. En ze hebben vooral moeite met verdedigen.

Uiteindelijk is dit gewoon heel nadelig voor het Nederlandse voetbal. Sterke Nederlandse ploegen kunnen meer punten sprokkelen in Europa, dat zie ik dit jaar niet gebeuren. AZ verkloot een hoop. PSV kan zomaar 4e worden. Ajax zal de poule waarschijnlijk ook niet doorkomen. Alleen Feyenoord maakt nog een redelijke kans. Dan mag je over een paar jaar weer blij zijn dat de kampioen CL speelt. Clubs als Twente, Utrecht, Heerenveen hoef je niets van te verwachten.

9 oktober 2023 om 11:50

Maar gezien de 6e plek die we nu hebben op de Uefa ranking leven we ook een beetje boven onze stand toch? We staan nu boven Portugal, Turkije Etc. Het is niet zo dat die competities van topniveau zijn, maar in de top zit daar meer geld en mogelijkheden dan bij de top in de eredivisie. Het is gewoon knap wat we nu presteren Europees gezien de laatste jaren, maar op een gegeven moment heb je je plafond bereikt met de beperkte middelen die we hebben. En daarbij zie ik PSV echt nog wel 3e worden in de poule en Feyenoord gaat ook wel overwinteren. Ajax heeft het gewoon niet en dat kan soms gebeuren. AZ maakt gewoon een goede kans om door te gaan.

Ik reken Heerenveen al een tijdje niet meer tot de subtop van Nederland eerlijk gezegd en Utrecht gaat dit seizoen ook geen Europees voetbal halen of er moeten wel hele gekke dingen gebeuren. Kans is groot dat we een Sparta of Twente de 5e Europese ticket geven dit seizoen.

Elke club komt aan de beurt wanneer ze zichzelf voor schut zetten, dat is bij mijn club echt niet anders geweest. En net zoals Utrecht supporters nu aan de beurt zijn. Het word pas echt irritant als je volgend jaar of daarna weer kampioen gaat worden. En diezelfde mensen zeggen dan, ik gun ze dit kampioenschap wel weer.

Medic vond ik nog enig zins prima in de opbouw dan een Sutalo. Alleen verdedigend was die niet best nee tegen AZ. Maar ja wie is dat wel onder Steijn. Geen enkele speler is overtuigend daar achterin. Mede omdat het middenveld natuurlijk ook van een dramatisch niveau was gisteren met Taylor en Vos die eigenlijk de verdediging hadden moeten ondersteunen. Er gaat gewoon gigantisch veel mis ook qua coaching. Een Branco van den Boomen is een van de weinige en daarom zou die in mijn ogen altijd moeten spelen. Die man heeft niet eens een paar wedstrijden achter elkaar mogen spelen...

Zo blijkt het maar weer: Sparta is het ajax van Rotterdam ;-)

Wat mij op valt dat de Media spelers totaal afkraken maar de bron niet. Er is er toch een verantwoordelijk voor de opstelling e dat is Steijn. Jong Ajax speelt beter dan Ajax 1. Dan klopt er iets niet.

Denk dat er veel kwaliteiten ontbreken zoals leiderschap, creativiteit, een echte balans bewaker zoals Alvarez etc .

Maar Steijn stelt ze ook nog op verkeerde posities op en creëert geen vastigheid

Bergwijn is geen aanvallende middenvelder
Akpom is geen rechtsbuiten
Die Georgische is geen buitenspeler
Hato speelt goed als LCV en dan zet je m back .

Die Sutalo is een meevoetballer en zal niet het team dragen en bij Kroatië kan die altijd Modric aanspelen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren