Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Er zijn weinig gekleurde managers, omdat ze gewoon niet goed genoeg zijn'

Laatste update:
/

David James vindt dat er niks moet worden gezocht achter het gebrek aan gekleurde managers in het Engelse voetbal. De voormalig topdoelman, die onlangs zijn trainerscarrière aftrapte met een avontuur in IJsland, is van mening dat er simpelweg niet genoeg goede gekleurde coaches voorhanden zijn. De bewering dat de selectieprocedure racistisch zou zijn, wordt door hem dan ook niet gestaafd.

James toonde zich in een interview met dagblad Sport 360 uit Dubai openhartig over de netelige kwestie. “Ik heb twee cursussen van de FA gedaan en er waren weinig etnische coaches, zwart of niet, te bekennen. En als je kijkt wie er zijn ontslagen, de zogenaamde voorbeelden die zouden aantonen dat er sprake is van een glazen plafond, dan kun je concluderen dat het gewoon verdomde slechte managers waren. Waarom zou je hen een baan aanbieden?”

Chris Hughton, hoofdverantwoordelijke bij Norwich City, is volgens James een voorbeeld van hoe het wel moet. Hij is een van de in totaal vijf gekleurde managers in het Engelse profvoetbal en levert volgens de oud-international uitstekend werk. “Hij is goed in wat hij doet en daar zit ‘m ook het probleem: de standaard van de gekleurde managers in Engeland is gewoon niet hoog genoeg om een plek in de top te claimen.”

Ben jij het met David James eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heeft hij wel gelijk in dat gevoel heb ik ook altijd met gekleurde keepers. Al hoewel ik Vermeer wel een uitstekende keeper vindt en vroeger die keeper van Colombia, maar ze hebben wel altijd een keer in de zoveel tijd rare fratsen.

18 april 2013 om 15:12

Huh? Waar heb jij het nou over?

18 april 2013 om 15:13

Die hebben blanke keepers ook toch? Dida, Buffon, Cech, Valdes, De Gea en dan praten we over de topkeepers, niet eens de subtop/of middenmoters. Maar het is niet echt aan te stippen hoe het komt..

Maakt mij ook niet echt uit hoor, bedoel ben zelf ook gekleurd, maar als een donker persoon goed genoeg is, zal die altijd spelen. Rascisme bij de subtop/topclubs is vind ik amper terug te vinden als het aankomt op de selectie. Het is eerder gebaseerd op wie je kent dan wat je kleur is.

18 april 2013 om 15:34

Huh is Dida blank?

18 april 2013 om 15:53

Kan aan me tv liggen xd Maar dat is niet me punt, het punt is dat niet enkel gekleurde keepers rare fratsen uit halen, maar elke keeper sowieso wel 1 zo'n momentje in zijn carriere heeft...

18 april 2013 om 15:46

Waar heb jij het nu over? Het artikel betreft het vaak te lage niveau van (zoals James zegt) etnische trainers/managers in het Engelse profvoetbal... het heeft niets te maken met de huidskleur van keepers in combinatie met rare fratsen

Onzin een 'gekleurde' manager kan ook even goed zijn.
Alleen omdat wij in Europa wonen waar meer blanke mensen wonen zijn er hier veel meer blanke trainers..

Als je bijvoorbeeld in Afrika gaat kijken zul je meer gekleurde mensen tegenkomen en weinig blanke

18 april 2013 om 15:08

Dat zegt hij ook niet. Hij zegt dat er momenteel gewoon geen goede 'gekleurde' managers zijn.
Ik vind kleur trouwens ook een non discussie, lekker belangrijk hoe bruin, blank, geel of rood je bent...

18 april 2013 om 18:05

@feyenoord223 Frank Rijkaard is ook niet bepaald wit en heeft toch een grote status als trainer, dat geld ook voor Henk ten Cate. Dat er niet veel ''gekleurde'' trainers zijn is wel waar, zelfs in Afrika zijn veel Belgen en Fransen die coach zijn.

18 april 2013 om 15:09

Vergis je daar niet in. Er zijn enorm veel blanke managers in afrika... Zowel voor clubs als land. Het is totaal niet racistisch!

18 april 2013 om 15:17

Ja natuurlijk kan een gekleurde manager even goed zijn, maar het gaat om de claim dat er volgens mensen te weinig zwarte coaches zijn en dat de FA daarom racistisch zou zijn. Dat probeert James te weerleggen door simpelweg te stellen dat er niet genoeg goede zwarte coaches zijn momenteel.

En inderdaad, wat jij ook zegt, er zijn relatief heel veel blanke spelers ondergedompeld in Europees voetbalgedachtegoed wat leidt tot een groter aantal coaches

18 april 2013 om 15:36

Inderdaad, goed verwoord.
Hetzelfde ben ik van mening met het mannen vrouwen gezeur op bestuurlijk niveau.
Het hoeft toch niet 50/50 te zijn?
Blijkbaar is er een man beter geschikt voor een bepaalde functie dan een vrouw die beschikbaar is.
Je wilt altijd de beste hebben...

18 april 2013 om 16:30

Ja, joh, en zo kunnen we onszelf altijd voor de gek blijven houden. Het heeft niet altijd met expliciet en overtuigd sexisme of racisme te maken, maar er bestaan wel vooroordelen en er bestaan netwerken waar je minder makkelijk tussen komt als lid van een minderheidsgroep. Dat James dit zegt, bewijst dat hij een Uncle Tom is en verder niets. Het is bespottelijk om te geloven dat in een wereld waar er zoveel zwarte voetballers zijn het tekort aan zwarte trainers alleen gebaseerd zou zijn op kwaliteit. Bullshit.

18 april 2013 om 17:59

Het hoeft niet noodzakelijk kwaliteit te zijn dat een donkere speler weerhoud coach te worden het kunnen ook niet-racistische factoren zijn buiten kwaliteit zoals cultuur. Wellicht wil een donkere speler iets anders na zijn voetbal carrier. maar in Engeland is het ook begrijpbaar als een oud voetballer of legende de baas wordt en dit zijn meestal toch lokale boys en niet spelers uit Frankrijk zoals Wenger nu constant haalt. Tot slot is het nog denkbaar dat het succesvolle coaches zijn van andere clubs die blijven circuleren. Er is maar een dunne spoeling van nieuwe coaches elk jaar. Ferguson en Wenger stammen uit een heel ander tijdperk bijvoorbeeld, dit zorgt ervoor dat de doorstroming van nieuwe coaches stokt en achterloopt tov de emancipering in het veld.

18 april 2013 om 18:48

@leonov

Interessante stelling, en het valt inderdaad niet te ontkennen dat voor bepaalde functies (ook trainerschap) een blanke man eerder in aanmerking komt dan een vrouw en zwarte man. Dat heeft deels met aanleg te maken, vrouwen zijn geschikter voor bepaalde functies en mannen voor bepaalde functies en het inderdaad belachelijk, zoals Ndisdenaam terecht opmerkt, dat de verhouding 50/50 zou moeten zijn puur op basis van het geslacht.

Denk dat je met het trainerschap wel mis zit, niet alleen omdat ik het idee heb dat er maar heel weinig 'zwarte' voetballers zijn die uberhaupt een carriere als trainer ambieren, maar ook omdat er maar heel weinig zwarte voetballers zijn die op tactisch gebied boven een ploeg uit kunnen steken. Er zijn genoeg goede Afrikaanse voetballers, maar die excelleren met name op fysiek gebied: het zijn uitstekende spitsen, Afrikanen zijn ook de beste balafpakkers die je je kan bedenken en ze kunnen heus wel een goed balletje meetikken. Maar - de Pele's, Eusebio's en Weah's uitgezonderd - noem mij nou eens een Afrikaanse voetballer die het tactische inzicht ten overvloede bezit. Ik denk dat daar het grote verschil zit: er zijn geen zwarte Xavi's, Pirlo's, Alonso's en Mahers omdat zij op een andere manier worden opgeleid en daarom zijn zwarte voetballers ook vaak geen goede trainers.

Dat is ook heel goed te zien op de Afrika Cup, geweldig spannend en veel minder voorspelbaar dan een EK of WK, maar het overgrote deel van de spelers is tactisch echt oerdom (neem een Enoh) en de trainers hebben echt de meest idiote spelopvattingen daar: kijk alleen al naar Marokko met de platte 433, tactische miskleun van jewelste. Dus de combinatie van een gebrek aan tactisch inzicht en slechte ervaringen op een Afrika Cup maken het juist logisch dat er zo weinig zwarte trainers zijn

18 april 2013 om 20:16

@jordinho

Wow, dus zwarte spelers zijn fysiek sterk en snel, maar tactisch dom, zeg jij. Negers kunnen goed dansen, maar ze zijn niet zo slim, bedoel je vast. Wat een walgelijk dom kulverhaal, vriend. Je zit met je hoofd iets te ver in je eigen vooroordelen. De variatie van voetbalintelligentie is zonder enige twijfel precies hetzelfde verdeeld over elke etniciteit. Alleen bevestigen mensen altijd hun eigen vooroordelen en zien ze datgene (of diegene in dit geval) die die vooroordelen onderuit haalt niet. Je durft te beweren dat er geen zwarte spelers zijn met tactisch inzicht en vergeet voor het gemak gasten als Matuidi, Viera in het verleden, Seedorf, Davids, en vindt de andere voorbeelden zelf maar. Maar als een jongen als Ola John doorbreekt ziet de gemiddelde autochtone voetbalkijker een zwart jongetje, dus die zal wel snel en wendbaar zijn. Dat John's grootste kwaliteit zijn traptechniek is, valt niemand op, want dat past niet in het stereotype. Er zijn zat zwarte voetballers met tactisch inzicht en er zijn zat zwarte oud-voetballers die trainer willen worden én daar de kwaliteiten voor hebben, maar omdat clubs worden geleid door mensen die dezelfde onzinnige vooroordelen als jij hebben, komen ze niet aan de bak. Thanks for proving my point.

18 april 2013 om 20:42

Zo he, jij moet echt een kutjeugd hebben gehad dat je op je zo snel op je teentjes bent getrapt. Ik heb het hier toch over Afrikaanse voetballers, die daar zijn opgeleid en niet de tactische basis hebben die Europese voetballers hebben, ongeacht hun huidskleur. Ik weet niet, maar Vierra en Matuidi zijn Fransen en Seedorf, Davids en John Nederlanders. Die zijn anders opgeleid en hebben wel de voetbalintelligentie en potentiele trainerscapaciteiten. Dat heeft een Rijkaard toch ook wel bewezen, of een Stanley Menzo. Zidane is ook van Afrikaanse afkomst maar in Europa groot geworden, en volgens mij is er niemand die durft te beweren dat hij geen inzicht heeft.

Ik heb het verdomme heel duidelijk over voetballers uit Afrika, als jij om je eigen straatje schoon te vegen echt zo selectief gaat lezen dan heeft deze discussie ook geen nut meer. Volgens mij is hier maar een iemand kortzichtig en dat ben jij. Serieus kerel, ik heb zelden iemand gezien die zo slecht een reactie kan interpreteren als jij

18 april 2013 om 21:00

Leonov,

Waarom zijn er zo weinig zwarte advocaten en artsen? Dit zijn vrije beroepen en staan voor iedereen open.

19 april 2013 om 05:45

@ Jordinhoo

Het gaat hier niet om Afrikanen, maar om donkere trainers waar bijv een Vieira of een Makelele ook onder zouden kunnen vallen ongeacht hen nationaliteit

18 april 2013 om 15:48

Ik denk niet grotendeels ligt aan het feit dat er in Europa veel meer blanken zijn, als je kijkt naar het aantal donkere voetballers in Europa dan is dat denk ik toch wel 1 op 3, als je dan kijkt naar het aantal donkere trainers zijn dat er gewoon heel weinig.
Misschien voelen zij zich totaal niet aangetrokken om trainer te worden, niks mis mee. Het lijkt mij in ieder geval totaal niet dat blanke trainers voorgetrokken worden.

Stanley Menzo heeft genoeg resultaten geboekt in de Jupiler League en is nog steeds assistent-trainer van Vitesse. Moet toch een reden voor zijn aangezien hij zelf dolgraag hoofdtrainer wil worden in de eredivisie.

18 april 2013 om 15:10

Hij had ook gewoon kunnen promoveren met Volendam i.p.v. naar Cambuur te gaan...

18 april 2013 om 15:13

Ik zou het niet jammer vinden mocht Menzo de plek van Rutten innemen maarja, Jordania zal vast wel een meer gevestigde naam willen hebben; vooral als we Europa ingaan.

Wat hebben gekleurde keepers hiermee te maken? Slaat als een tang op een varken.
Dat er weining gekleurde managers zijn, wil niet zeggen dat ze slecht zijn. Je moet ook een kans krijgen om te bewijzen. Maar dat zal in de toekomst wel veranderen.

Zo simpel is het ook gewoon; gekleurd of niet, als manager moet je gewoon aan een bepaalde standaard voldoen. Mocht het geval zo zijn dat maar enkele gekleurde managers daaraan voldoen, zou het ook niet logisch zijn om een kwalitatief mindere oefenmeester met een donkere huidskleur te verkiezen boven iemand die simpelweg beter is. Degene die het best gekwalificeerd is zou gewoon de kans moeten krijgen, welke huidskleur diegene dan ook heeft.

Of er sprake is van een glazen plafond kan ik natuurlijk niet beoordelen, het is in ieder geval goed om te zien dat Chris Hughton bij Norwich City een heel aardig team heeft neer weten te zetten.

Ik ben het roerend met James eens! Een man moet beoordeeld worden op zijn bewezen kwaliteiten, en niet op zijn vertrekpunt. Daarom ben ik ook tegen positieve discriminatie in het algemeen, en quota in het bijzonder!

Ik vind wel dat je kunt stellen dat mensen met een donkere huidskleur andere kwaliteiten hebben, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar kijk bijvoorbeeld naar buitenspelers, Young, Walcott, Lennon, Valencia Lens, Babel, Schaken en dan vergeet ik er nog een heleboel, dit zijn allemaal spelers die snel zijn en die vaak ook moeiteloos veel meters maken, en bijna allemaal zijn ze tactisch slecht,
Met coaches is dit niet anders.

18 april 2013 om 15:26

Toure tactisch onverslaanbaar, Drogba, tactisch ijzersterk, Viera, tactisch ijzersterk, Pogba, tactisch ijzersterk, Thiago (barca) tactisch geniaal gewoon en zo mis ik er nog een heleboel... Vind het niet echt een sterk argument wat je aandraagt.

Ook weet je helemaal niet of gekleurde trainers tactisch slecht zijn. Misschien is het wel zo dat managers die gekleurd zijn, helemaal niet de behoefte hebben om de top te bereiken, laat staan in de top te presteren, misschien is het wel zo dat er genoeg potentiele topmanagers zijn die gekleurd zijn, alleen enkel over het hoofd worden gezien omdat men wil gaan voor een bekende naam, misschien zijn er amper gekleurde managers en kan je ze dus ook niet aanstellen...

Ik weet het niet, maar het lijkt me sterk dat elke gekleurde coach, gebrek aan tactisch inzicht heeft. Neem nou Viera, topspeler geweest, maar ambieert duidelijk geen trainersloopbaan.

Elke situatie moet je apart bekijken, wellicht zal in elke situatie een correlatie zijn met de overige situaties, maar dat lijkt me heel sterk..

18 april 2013 om 16:41

Daarom zeg ik ook dat soort type spelers, daarmee bedoel ik donkere flankspelers.

18 april 2013 om 15:29

Inderdaad. Er zijn enkele uitzonderingen te bedenken, Die uitzonderingen kunnen ook wel de top halen op trainers gebied want ik ben ook van mening dat clubs niet naar huidskleur kijken en waarom zouden ze ook. Het is in iedereens belang dat de beste man voor de groep staat. Geel, zwart , wit , rood maakt niet uit . Maar over het algemeen zijn donkere spelers inderdaad tactisch een stuk zwakker dan blanke spelers. Vreemd eigenlijk want daar is helemaal geen reden voor aan te wijzen. Als je naar de Afrika cup kijkt dan lach je je helemaal in de kreukels wat het tactisch niveau betreft van de meeste ploegen. Ook van ploegen waarbij het merendeel vd spelers in Europa spelen en donker zijn. Misschien dat we er gewoon te weinig onderzoek naar hebben gedaan om dat nogal gevoelig ligt. Elk ras heeft zijn sterke punten dus dan zal elk ras ook wel zijn zwakke punten hebben.

18 april 2013 om 15:36

Vaak zijn donkere spelers atletischer dan hun blanke teamspelers. Maar er zijn ook voldoende donkere spelers die uitblinken in leiderschap en tactisch inzicht.

18 april 2013 om 16:21

donkere jongens zijn vaak atletischer en willen shinen,niet verdedigen..........

18 april 2013 om 20:25

Ik weet het niet maar in Amerika vindt je bijvoorbeeld meer meer zwarte coaches in het basketbal en vooral in American Football. In het voetbal is dat hier niet het geval. Andere culturen zeker..

19 april 2013 om 08:31

@rodeduivelfan. In Amerika is dat ook niet zo. Een NBA team bestaat voor 80 procent uit donkere spelers terwijl de coaches van NBA teams voor 70 procent uit blanke trainers bestaat. Daar is de verhouding compleet scheef. In het American Football nog schever.

Ik denk dat Rijkaard wel een goede trainer is. Daarnaast heb ik hoge verwachtingen van Kluivert en Menzo. Wie weet dat Seedorf ooit aan de slag gaat als trainer. Deze gasten hebben op hoog niveau gespeeld en begrijpen het spelletje. Daarnaast heb je gasten als Viera en Henry dus het kan over een aantal jaren zo weer anders zijn. Dan moeten ze wel de kans krijgen uiteraard anders weten we het nooit.

18 april 2013 om 15:49

@gilardino

Vind dat je gelijk hebt vwb Rijkaard en denk dat Kluivert wellicht ook een goede kan zijn. Menzo komt op mij nog niet over als een groot tacticus (wat voor hem in de jupiler league ook minder nodig was).

De beste trainers zijn in mijn ogen in verhouding vroeger vaak zelf intelligente verdedigende middenvelders en/of niet heel erg snel geweest. Deze spelers denken het meeste (uit noodzaak) na over het spelletje.

Wanneer je dit het uitgangspunt is, dan zou dit wel een verklaring voor ondervertegenwoordiging van donkere managers zijn, omdat veel van hen als speler vooral uitblonken door snelheid en individuele acties.

Dit betekent natuurlijk niet dat alle donkere spelers alleen zulke kwaliteiten hebben, want bijvoorbeeld Rijkaard is zo'n verdedigende middenvelder geweest die het van intelligent spel moest hebben en in mijn ogen daarom ook een goede trainer is.

18 april 2013 om 16:08

Kluivert een goede coach kan ik me totaal niet voorstellen. Kluivert heeft vanaf zijn 17de volledig voor zichzelf geleefd. Dat is prima als je je dat kunt veroorloven, maar het lijkt me een moeilijke eigenschap als je leiding moet geven aan een team.

18 april 2013 om 17:00

@afcfokke

Kluivert doet het anders nu uitstekend bij Twente. Vorig jaar nog kampioen geworden met de beloften.

Het gaat om leiding geven, tactisch inzicht en communicatie. Als blanken dat beter kunnen, dat zei het zo. Waarom mogen alleen positieven vooroordelen worden geventileerd als het gaat om de donkere medemens, zoals ze zijn sneller, sterker en atletischer. En de kans krijgen ze echt wel, kijk naar Gullit bij Chelsea, totale fail. Verder zijn donkere veldspeleres goed vertegenwoordigd, dus dan zie ik niet in waarom donkere managers

Het is jammer dat we niet kunnen lezen uit welk verhaal de stelling komt dat er racisme zou bestaan bij de selectie procedure. Verder zijn we het hierover met zijn allen eens, kwaliteit is wat bepalend zou moeten zijn en verder niets.

18 april 2013 om 16:06

Daar is al eerder een topic over geweest hier op voetbalzone nog niet zo lang geleden. Ook heb ik in het verleden stukken gelezen van waarin John Barnes beweerde dat donkere trainers bewust geweerd werden. Het is al tijden een zogenaamd issue in Engeland maar ook in Nederland waar Menzo soortgelijke beweringen deed. Zal even kijken of ik die nog terug kan vinden

http://www.ad.nl/ad/nl/1017/
Buitenlands-voetbal/
article/detail/2085307/2008
/07/09/engeland-weert-de-
zwarte-coach.dhtml



http://www.soccernews.nl/
news/155755/
Donkere_trainers_krijgen
_gewoonweg_geen_kans

Wellicht is het een persoonlijkheidskwestie en voelen donkere mensen zich minder geroepen om die posities te ambiëren. Als je de groepen van cursisten bij de Knvb bekijkt zal het dikwijls voor 90% uit blanken bestaan. Het kan dus ook zo maar zijn dat de donkere spelers er zelf helemaal geen zin in hebben, maar dat zal in elke situatie verschillend zijn.

Overigens is het niet alleen in het voetbal zo. In het voetbal vind ik het nog niet eens zo'n opmerkelijk iets, in het Amerikaanse basketbal bijvoorbeeld wel. Dat is een sport die over het algemeen gedomineerd wordt door donkere spelers. Coaches zijn dikwijls echter blank of in elk geval de meerderheid is blank.

De blanke trainers in Engeland zijn ook niet goed genoeg. In Nederland vind je meer goede trainers bij het amateurvoetbal dan bij de professionele divisies in Engeland.

Zoiets komt met de tijd trouwens, voor exceptioneel talent is een brede onderlaag nodig. Eerst moet er naar die onderlaag gekeken in plaats van kansloze quota's invoeren.

18 april 2013 om 17:48

Inderdaad. James doet nu vermoeden of de blanke trainers goed zijn. Ze zijn super slecht en komen alleen aan hun baantjes door vriendjes politiek. hoeveel trainers zijn nu de puppies en knechten van Saf? En wat hebben ze bereikt? De top teams?
-redknapp spurs fail
-hughes City Fail
-hodgson Liverpool Fail
etc..

James is een halfbloedje en probeert met deze uitspraken gewoon meer sympathie voor zichzelf te winnen om zo aan goede baan te komen

Engelse coaches in het algemeen (blank, donker) zijn slecht en onder de slechte coaches krijgen de blanken gewoon de voorkeur.

18 april 2013 om 18:03

Zijn genoeg goede coaches in Engeland hoor. Moyes, Martinez, Wenger, Laudrup, Fergie. Vind daarbij dat de Nederlandse coach een van de minste is. Jol met fantastisch veel aankopen kan mij nog niet overtuigen. Buiten de Boer vind ik NL maar,matige coaches hebben in de erendivisie.

19 april 2013 om 01:11

Precies, en geen van hen is Engels, dat is het punt.

Geloof mij dat pakweg Langeler of Brood meer voetbalverstand heeft dan Hughes, Bruce, Redknapp en Allerdyce bij elkaar.

Koeman en Verbeek zijn trouwens uitstekende coaches, eerstgenoemde is zeker beter dan De Boer.

19 april 2013 om 11:23

Frikx jongen! Lees het artikel eens een keer. Het gaat over Engelse coaches en niet over coaches in Engeland

Heskey moet trainer worden, die zal laten zien hoe goed gekleurde trainers kunnen zijn!

Het is gewoon zielig als je dat gaat roepen, je hoort dit ook zo vaak ow ben niet aangenomen wss omdat ik gekleurd, terwijl een ander 2x zo goed is, natuurlijk is het soms zo en wordt je gediscrimineerd maar sommigen leggen het er wel erg dik op als ook maar iets niet lukt dan is het racisme.

Naar verhouding zijn er weinig donkere mensen in Europa. Maar denk dat het eerder te maken heeft, waar je de opleiding tot trainer doet. Aangezien Finidi volgens mij een Negeriaanse opleiding volgt, maar stage loopt in Nederland, krijgt hij toch een +je op zijn diploma. Veel afrikaanse oud spelers doen hun opleiding in eigen land en dan heb je niet veel mee, in Europa.

je kunt Nederland zeker niet met Engeland vergelijken, de eerst zwarte man die debuteerde in Engeland in het nationale elftal was geloof ik in 1915, kan er een beetje naast zitten, maar dit is al een groot verschil, als je dan ziet 100 jaar later, is er weinig progressie gemaakt in het trainersgilde, maar ik verzoek mensen die niks nuttigs te melden hebben om zich gewoon afzijdig te houden van deze discussie.
over hoe hard ze kunnen rennen en hoe hoog ze kunnen springen, het zal allemaal wel, alles heeft zijn eigen weg, en misschien duurt dit gewoon wat langer, misschien de volgende generatie trainers.
het is een feit dat donkere mensen minder kans krijgen op hogere posities, managers , directeuren etc,
dat is hedendaags nog altijd een zeer blank elite clubje, zeker in Nederland waar ook nog eens minder vrouwen op hogere positie werken dan de landen om ons heen.

18 april 2013 om 17:15

Onzin van plankje boven. Kwaliteit is wat telt. Waarom zouden donkere spelers dan wel een kans krijgen op het voetbalveld en zo oververtegenwoordigd zijn op de velden. Huidskleur is vaak één van de lafste en meest gebruikte als men alszijnde een donkere speler incompetent wordt bevonden. Je kan ook zeggen dat het vaak aan aambitie ontbreekt bij de donkere oud-spelers. Dat zou ik ook een feit kunnen noemen.

18 april 2013 om 17:46

Onzin is niet echt een reactie war ik mee zou beginnen, maar goed jij doet het, om mijn verhaal als complete onzin af te serveren vind ik een beetje kort door de bocht,
we hebben het hier over besluitvorming, dat wil zeggen dat iemand trainer is of technisch directeur, en wat heeft een voetbal veld daar mee te maken, niks, het bestuur in een voetbal club verschilt in dat opzicht niet veel van het bestuur van een bedrijf, en daar zit gewoon de blanke elite, waar hebben we dat toch gezien in nederland voor dat de bezem er door heen ging, ik ben een Ajacied , maar ik heb nu pas weer feeling met de club, en geloof me , dat was ik wel even kwijt, toen de welbekende heren daar zaten, je weet wel wie ik bedoel, die mensen gaven je het gevoel, dat je mijlenver van de club stond.
dat de ambitie ontbreekt bij de donkere oud-speler, daar ben ik het gedeeltelijk zeker met je eens, ( he ik ben het gedeeltelijk met je eens ?, waarom, ik denk na over wat je schrijft ) maar je kunt het ook omdraaien en zeggen dat ze het gevoel hebben dat het toch niks wordt en zich dan vervolgens neerleggen bij het feit dat ze toch nooit het volste vertrouwen zullen krijgen van de blanke elite bestuurders, maar jouw reactie verraadt al meteen dat je niet donker of gekleurd bent, maak je geen illusies, je zult nooit weten hoe dit is, aangezien je bij de meerderheid hoort.

18 april 2013 om 20:45

Blaugrana,

Sorry hoor, maar dat zwarte mensen het niet tot directeur schoppen in het bedrijfsleven omdat de blanke elite hier tegen zou zijn is echt onzin. Het bedrijfsleven heeft maar 1 norm en dat is geld verdienen. Als een zwart persoon geschikt is wordt die gewoon aangesteld.
Op universiteiten zie je ook veel minder zwarte hoogleraren en studenten dan blanken. Waar ligt dat dan aan? Het zelfde geldt voor artsen en advocaten. Dit zijn vrije beroepen en iedereen kan het worden. Waarom zijn er zo weinig dan?

Het is gewoon een kwestie van gunnen en de juiste kanalen weten aan te boren.
Bij sommige zal het makkelijker gaan omdat zij in de voetballerij al naam hebben gemaakt maar Sjimmie of Mo uit de hoofdklasse zal bijna zeker geen kans krijgen van een club hogerop tenzij je niet om zijn kwaliteiten heen kan blijf ik erbij dat de gun factor het punt is.

Het is geen fabeltje dat als je donker gekleurd bent in een westers land je je 2 x beter moet bewijzen voor de zelfde baan waar een blanke ook hard heeft voor geknokt om daar te geraken.
Er zij legio voorbeelden waar het zo eraan toe gaat in de top als andersom in de klootjes volk klasse.
Dus al met al de politiek en media creeeren dit soort disqussies om afgunst en verderf te zaaien.onder het volk.
En daar gebruiken zij dit soort marjonneten voor.
Rest my case. Peace all out there

Typisch discussie voor linkse mensen.

Als zwarte trainers niet goed genoeg zijn in Engeland om een PL club te trainen, wil gewoon niet zeggen dat Engeland racistisch is ofzo. Engeland is van natuurlijk een land met blanke mensen dus in verhouding zou het logisch zijn dat er meer blanke trainers dan zwarte trainers in Engeland zijn.

Kijk naar Afrika, stikt daar van de zwarte trainers. De reden daarvoor is omdat er veel zwarte mensen zijn, dus dan zou in verhouding ook meer zwarte trainers doorbreken dan blanke trainers.

Dus conclusie, zwarte mensen zitten in de minderheid in Engeland dus is er minder kans dat een goede zwarte trainer doorbreekt. Totaal niet racistish ofzo.

Dat is net zoals, dat een vrouw minder verdient dan een man, en terwijl ze minder kan en mag net zo veel wilt verdienen.
Zo dom deze discussie, van een mug wordt een olifant gemaakt hierzo.

18 april 2013 om 17:47

Leg mij eens uit waarom dit een linkse discussie is. Volgens mij is het vooral rechts die zich brand aan discussies betreft etniciteit..

18 april 2013 om 17:57

ik zal het echt nogmaals alleen voor jou tikken, de eerste zwarte speler in het nationale elftal van Engeland was omstreeks 1915, het is nu 2013, je zou dan toch denken dat na bijna 100 jaar er enigszins wel een beetje vooruitgang in dit hele gebeuren zou zijn, en kijkend naar het aantal donkere profspelers die in Engeland hebben gevoetbald, komen we toch uit op gauw een paar duizend (ex)-spelers, vanaf de jaren 40 tot en met nu ( let op Engeland is geen Nederland, immigratie begon daar veel eerder, en dan hebben we het niet alleen over Suriname of de Antillen, wat betreft Engeland maar tig landen ), je zou dan op zijn minstens 1 donkere trainer moeten hebben van niveau of naam ?

18 april 2013 om 18:32

@blaugrana: Waarom? Welke blanke Engelse toptrainers leiden nu dan een PL ploeg? De toptrainers van de PL zijn schots, spaans, frans, deens. De verhoudingen van blank/zwart liggen in die landen (buiten frankrijk mss) helemaal anders dan in Engeland. Daarnaast zal het ook wel te maken hebben met dat er wat meer armere zwarten zijn in Engeland dan armere blanken, wat ook leidt tot en procentueel minder aantal geschoolde voetballers. En een goede scholing is toch iets wat een trainer zou moeten hebben lijkt me.

Als je goed genoeg bent in je vak als trainer en ook goed genoeg bent in netwerken lijkt het me straf dat eigenaars van Engelse ploegen liever een mindere blanke trainer hebben dan een betere donkere.

18 april 2013 om 18:39

Hoeveel trainers heeft Engeland gehad sinds de jaren veertig? Je hebt 24 spelers in de nationale selectie en 1 coach. Dat is een half procent ongeveer. Hoeveel spelers zijn er bij engeland gerouleert en hoeveel coaches?

Alleen in Nederland betekent etnisch; niet van hier. Met de juiste definitie lijkt het net alsof weinig coaches überhaupt uit een (bepaalde) cultuur komen.

Realiteit is gewoon dat je als Donkere jonge je meer moet bewijzen! Menzo heeft hele goeie resultaten behaald als beginnende trainer in de Jl,maar toch is er veel wantrouwen of hij wel een goeie hoofdcoachkan zijn voor een Eredivisie club! Je krijgt bijna het idee dat hij de Nationale beker of iets dergelijks moest winnen voor hij een kans kreeg! Dit zelfde geldt in feite ook voor Kluivert. Goed werk geleverd bij AZ en NEC en de titel gewonnen met Twente,maar dan vinden 'deskundige' de prestaties niet zo bijzonder,of gaan ze t over zijn persoonlijkheid hebben naar de media! Ooit Rutte gezien? Voor mij een bevestiging dat voetbal nog steeds erg conservatief is!!

kan het neit gewoon zijn dat veel donkere spelers voornamelijk uit africa komen en na hun carriere terug gaan naar hun vaderland om daar met hun verdiende geld veel goeds te doen? het is inderdaad zo dat er niet veel gekleurde trainers te zien zijn maar dat zal denk ik niet alleen maar te maken hebben met kwaliteit of inzicht.

18 april 2013 om 20:53

Nee het komt niet doordat de meeste zwarte spelers uit Afrika komen. De meeste komen gewoon uit Europa. In Amerika zie je precies hetzelfde. Sporten als basketball en American football worden gedomineerd door zwarte spelers (die allemaal uit Amerika komen!), maar de coaches zijn grotendeels blank. In American football zijn de meeste spelers zwart, maar de meeste quarterbacks (spelverdelers) zijn blank. Het ligt gewoon puur aan kwaliteit.

18 april 2013 om 22:14

Bij basketbal zijn veel donkere headcoaches actief,van de NFL zou ik t niet zo gauw weten! Wat bedoel je met je laatste stukje over kwaliteit? Neem aan dat je niet bedoelt dat die blanke meer kwaliteit leveren?

19 april 2013 om 04:40

Ja, dat bedoel ik wel. Als bijna elke running back en wide receiver zwart is betekent dat dat zij meer kwaliteit hebben dan hun blanke collega. Ze worden niet gekozen omdat een running back zwart hoort te zijn, maar omdat ze beter zijn. Hetzelfde geldt voor de quarterback. Die wordt niet gekozen omdat een quarterback blank hoort te zijn, maar omdat ze meer kwaliteit hebben. Hetzelfde geldt voor coaches en elke andere functie.

19 april 2013 om 10:00

Daar heb je een punt,al heb je elkaar nodig! Als een quarterback een slechte D line heeft of O line,kan hij ook niks. Sinds zwarte hun intrede hebben gedaan in Football,basketball en baseball zijn dr sporten zoveel beter geworden! Blijf van mening dat er toch kritischer op donkere word gekeken dan op bijv een blanke. Had eerderde voorbeelden van Menso en kluivert,maar Ben Seedorf helemaal vergeten. Hij is dan geen coach,maar ze blijven maar kletsen over de dingen die minder goed gingen(nl Elftal Penalties) ipv de hele prijzen en professionel opstelling van she Seedorf!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren