Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Derksen gaat in discussie met Amrabat over keuze voor Marokko

Laatste update:

Nordin Amrabat en Johan Derksen voerden maandag in het tweede deel van De Oranjezomer een discussie over de interlandloopbaan van Nederlands-Marokkaanse spelers. Amrabat legde uit dat zijn keuze voor Marokko noodgedwongen was, omdat hij niet in beeld was bij Nederland. Derksen heeft daar begrip voor, maar vindt dat Nederlands-Marokkaanse spelers in principe voor Oranje zouden moeten kiezen.

Amrabat werd in het algemeen gevraagd naar de situatie. "Het is een individuele keuze. Achter iedere keuze zit een ander verhaal", aldus de 34-jarige aanvaller, die onlangs transfervrij vertrok bij het Saudi-Arabische Al-Nassr. "Je kunt niet generaliseren, maar het is wel een feit dat de keuze steeds moeilijker wordt. Marokko wordt steeds beter en ze zijn er vroeg bij. Ze nodigen spelers en hun familie uit om een wedstrijd bij te wonen. Mijn broertje (Sofyan, red.) twijfelde lichtelijk en werd uitgenodigd voor een wedstrijd in de WK-kwalificatie. Hij zei tegen mij: 'Ik zat de hele wedstrijd met kippenvel. Dit moet ik gewoon kiezen.'"

"Het zijn maar twee of drie spelers die écht kunnen kiezen tussen Marokko en Nederland", benadrukte Amrabat. "Er is vaak geen keuze, meestal is het Marokko, als je niet wordt gevraagd voor Nederland... Mijn broertje en Noussair Mazraoui hadden die keuze wel en kozen voor Marokko, terwijl Anwar El Ghazi en Mohamed Ihattaren voor Nederland kozen. Hakim Ziyech koos eerst ook voor Nederland, tot Danny Blind hem links liet liggen. Wat ik zeg: iedereen heeft een ander verhaal."

Derksen maakte vervolgens in het algemeen zijn punt over Marokkaans-Nederlandse spelers. "Jullie zijn als gasten in dit land welkom geheten, min of meer geadopteerd", aldus Derksen. "Jullie ouders zijn hierheen gekomen omdat ze hier een beter leven konden krijgen dan in Marokko. Jij bent hier geboren, je hebt hier je opleiding gehad en geprofiteerd van alle sociale zekerheden van dit land. Alles wat je hier hebt opgebouwd, heb je mede aan dit land te danken. Dan vind ik het een beetje stank voor dank als je voor Marokko kiest, want Marokko nog nooit iets voor jou gedaan heeft."

Amrabat was het daar deels mee eens. "Ik vind niet dat je een morele verplichting hebt, maar je hebt wel een punt als je zegt dat we hebben geprofiteerd van alle faciliteiten, van de opleiding en alles", countert Amrabat. "Natuurlijk zijn we dankbaar dat mijn opa hier vijftig jaar geleden welkom is geheten, hier aan het werk kon en een toekomst op kon bouwen. Maar voor mij persoonlijk: ik heb nooit die keuze gemaakt. In 2013 speelde ik bij Kayserispor en waren mijn concurrenten bij Oranje Arjen Robben en noem ze maar op. Ik had die keuze niet."

"Ik ben het met jou eens dat Marokko dat beter doet, die pamperen de spelers beter wat beter dan Nederland", reageerde Derksen. "Ziyech hebben we eigenlijk het land uitgejaagd. Maar ik vind uit principe dat een jongen die hier geboren en opgegroeid is de morele verplichting heeft om voor Nederland te kiezen, als hij de kans heeft. Maar dat is een persoonlijke mening."

Ook Ihattaren kwam nog ter sprake. De negentienjarige aanvallende middenvelder van PSV heeft voor Nederland gekozen, maar kwam mede door blessureleed nog niet in actie voor Oranje. "Die jongen was achttien en men zegt dat je hersenen dan nog niet helemaal ontwikkeld zijn", zei Amrabat over Ihattaren. "Het kan zijn dat hij over twee jaar iets anders denkt. Maar op dat moment koos hij voor Nederland, en dat is zijn goed recht. Het is een goed talent. Ik steun hem en hoop dat hij een prachtige carrière heeft bij het Nederlands elftal zodat we allemaal kunnen juichen voor hem."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Volgens mij zijn vele naar Nederland gehaald omdat vele Nederland sommige jobs niet zo graag deden. Het is niet zo geweest dat Nederland ze haalde omdat ze dachten laten we er eens voor zorgen dat die Marokanen een beter leven krijgen. Derksen weet het wel mooi in het vat te gieten.

6 juli 2021 om 00:45

Sowieso onzin wat Derksen zegt. Alsof het een meerwaarde is voor Nederland als een sporter echt voor Nederland kiest. Voor de bühne is het allemaal leuk. Amrabat zal zijn deel ook wel hebben bijgedragen aan de Nederlandse samenleving door middel van belastingen en dergelijke.

6 juli 2021 om 07:40

Bijdrage aan de samenleving heeft hier toch helemaal niks me te maken. Het punt is dat in dit geval Amrabat heeft kunnen profiteren van alle voordelen die NL en Johan vindt dat je daardoor de morele verplichting hebt om voor NL te moeten kiezen. Het punt van Amrabat is wel sterk wat deze discussie gaat dus over een handje vol spelers die echt voor deze keuze staat, de discussie niet eens waard. We leven in een multiculturele samenleving misschien moet de KNVB eens nadenken over een programma voor toptalenten met een dubbel paspoort ipv vasthouden aan een oude gedachte dat het een eer moet zijn om voor je vaderland uit te mogen komen en anders maar niet...

6 juli 2021 om 10:31

@mas)afca

"het punt is dat in dit geval Amrabat heeft kunnen profiteren van alle voordelen die NL en Johan vindt dat je daardoor de morele verplichting hebt om voor NL te moeten kiezen. "

Sorry maar hier laat derksen zien dat hij toch last heeft van onderhuidse racisme. Die jongen zijn hier geboren, maar moeten rest van hun levens en waarschijnlijk ook hun kinderen op hun blote knieeen dankbaar zijn voor de kansen.

Maar als een autochtone Hollander bijv kiest voor een ander land, zoals Zuid Afrika, Belgie, Spanje of Duitsland dan hoor je hem niet dat die spelers morele verplichting hebben.

Of wat dacht je van de slimme koppen. Duizenden ingenieurs, advocaten, professoren, wetenschappers en arsten etc zijn ook allemaal vertrokken uit Nl om elders geld te verdienen en zelfs te wonen.
Of grote bedrijven die uit NL vertrekken.

Waarom doet hij geen morele verplichting op hen. Hebben hier alle kansen gehad en horen hier te blijven om de economie te versterken.

Hier toont hij dat hij blijft meten met 2 maten. Een Turk of Marokkaan van oorsprong zal altijd nederig en dankbaar moeten zijn. Altijd de verplichting omdat ooit een opa of oma hier kwam wonen.

6 juli 2021 om 11:57

'het punt is dat in dit geval Amrabat heeft kunnen profiteren van alle voordelen' Amrabat is geboren in Naarden... In welk opzicht profiteert hij dan precies van alle voordelen die Nederland biedt? Hiermee wordt (on-)bewust het beeld gecreã«erd dat allochtonen (ik trek het breder) enkel hun handje hoeven op te houden en alles in hun schoot geworpen krijgen. Zien we Amrabat als Nederlander als of gast (die getolereerd wordt onder bepaalde voorwaarden)? Een autochtoon die de oversteek maakt naar een andere bond, zal nooit het verwijt krijgen dat hij ondankbaar is geweest naar het land dat hem alles heeft 'gegeven'. Waarom lezen we dit soort onderbuik sentimenten nooit als het om, bijvoorbeeld, Marcel de Jong of Lars Veldwijk gaat? Daarnaast vraag ik me af waarom men de keuze voor een andere bond als een soort middelvinger of keuze / statement tegen Nederland ziet, zeker als het om Turkse of Marokkaanse spelers gaat, terwijl dat helemaal niet van toepassing is.

6 juli 2021 om 12:08

@mrkrillin Zuiver!

6 juli 2021 om 13:25

Laat duidelijk zijn dat Ik niet veel heb met Derksen maar volgens mij interpreteer jij hem verkeerd. Nergens geeft Derksen aan dat dit beperkt blijft tot autochtone Nederlanders. Naar mijn interpretatie zegt hij niet mee en niet minder dat iedereen dankbaarheid zou moeten tonen richting de samenleving die hem veel goeds heeft gebracht. Volgens mij heeft dat voor Derksen niets met locatie of afkomst te maken. Voorbeeld: een Nederlandse voetballer die zijn opleiding in Spanje heeft gehad en daar alle voordelen van de samenleving heeft gehad zou naar de mening van Derksen in 1ste instantie voor Spanje moeten kiezen…. Tja, daar kun je veel van zeggen maar dat is niet met 2 maten meten en heeft niet speciaal met een Turk, Marokkaan of ander nationaliteit te maken maar alleen met mensen die de mogelijkheid hebben om te kiezen.

6 juli 2021 om 14:59

Hakimi kon voor spanje kiezen koos voor marokko, chamakh, taarabt, benatia, harit konde voor frankrijk spelen kozen voor marokko. Carcela kon voor belgie spelen maar koos voor marokko. Marokko word steeds beter. Nu op sommige posities kan je beter voor ander land kiezen. Want bij marokko ga je bankzitten. Idrissi, labyad, nordin amrabat zelf hebben het ervaren

6 juli 2021 om 19:22

Tipptopp
"naar mijn interpretatie zegt hij niet mee en niet minder dat iedereen dankbaarheid zou moeten tonen richting de samenleving die hem veel goeds heeft gebracht. "

Is dat jouw interpretatie? Niet de mijne. Hij heeft het in zijn betoog over 'jullie' en 'jullie ouders'. Dat gaat dus niet over ons allemaal als ingezetenen. Hij stelt de vaag daarnaast uit een jongen met Marokkaanse roots. Heb hem nooit gehoord over een gebrek aan dankbaarheid die door De Ligt of Frenkie de Jong moet worden betoond, zeg maar. Die hebben ook genoten van alle faciliteiten, onderwijs en voorzieningen hier. Als die voldoende terug doen voor Nederland, dan doen jongens als Amrabat et al dat ook, in mijn ogen.

6 juli 2021 om 00:46

Een bejaarde conservatieve man met een vrij rechtse kijk op het leven? Nee toch?! Ik kan er ook heel verbaasd naar kijken als mensen zeuren over een jongen met Surinaamse roots die dan dat vlaggetje omdoet na een gewonnen finale met een Nederlands vertegenwoordigend jeugdelftal..

6 juli 2021 om 13:32

Ook ik vindt het alleen jammer. Net zoals ik het jammer vindt als een Fries de Friese vlag of een (mede) Limburger met de Limburgse vlag zou zwaaien. Daarmee plaats je jou regio namelijk voor je land. Maar goed, dat is gebaseerd op mijn gevoel. Een ander mag daar anders over denken.

6 juli 2021 om 00:57

ik vind het ook gewoon onzin. er zijn ook genoeg Nederlandse spelers die voor de Antillen of andere landen kiezen maar hij heeft het alleen maar over de Marokkaanse spelers

6 juli 2021 om 08:11

Voor de Antillen kiezen alleen spelers die zien dat ze Oranje niet gaan halen. Marokko heeft zelf inmiddels een respectabel niveau en proberen jonge Nederlands-Marokkaanse spelers te verleiden om vroeg voor hen te kiezen

6 juli 2021 om 08:35

Derksen is gewoon boos omdat marokko nu wel de goede spelers kan strikken haha. Want om Mo el Azouzzi of el hankouri maakt Johan derksen zich totaal niet druk. Deze discussie gaat dan ook over die paar getalenteerde martokaanse jongens die wel in Oranje hadden kunnen schitteren.

6 juli 2021 om 01:04

Natuurlijk, Nederland had haar eigen belangen en de Marokkaanse mensen die kwamen ook. Die kwamen ook niet om Nederland te helpen maar om geld te verdienen. Uiteindelijk was het win-win en dat is prima toch?

6 juli 2021 om 05:41

@Bossie en daarbij ongenuanceerd van hem: de minderheden hier profiteren van Nederland maar dragen ook bij aan die welvaart (belasting) en het creëren van werkgelegenheid. Kortom, rechten en plichten net als ieder ander. Sterker nog, ze kampen daarbij ook nog eens met uitsluiting, discriminatie en racisme dus die 'oooh bedankt en ja amen NL' - redenering van Johan is heel krom. Het frappante is dat mensen met 1 nationaliteit altijd de boventoon willen voeren in deze discussie. Zo'n keuze is een beetje als kiezen tussen jouw ouders waar je beide zielsveel van houdt. Maar goed, Johan brult wel vaker over dingen waar hij zich onmogelijk in kan leven. 'kom als homo gewoon uit de kast' was nog zo eentje van hem. *zucht*

6 juli 2021 om 07:16


Kampen inderdaad met vorm van uitsluiting, maar als je kijkt naar veel Nederlanders met aziatische voorouders dan hoeft het niet altijd zo te zijn natuurlijk (ook een kwestie van opleidingsniveau en tijdsgeest). Ik vermoed dat die een gedeelte van die uitsluiting deels voort komt door een aantal die zich niet goed gedragen en die niet echt lijkt (nadruk op lijkt) te worden aangespoord door de groep zelf om verbetering te tonen of in de spiegel te kijken. Waardoor verdere uitsluiting weer op de loer ligt.

Vond het wel een nette discussie. Sowieso is amrabat wel een pientere gozer, dat komt gelijk zo’n discussie ontzettend ten goede. Leuk dat die er zat.

6 juli 2021 om 07:31

@pavol dat klopt niet. De Aziatische gemeenschap spreekt zich er minder over uit. Het speelt wel degelijk in Nederland de Aziaten worden gediscrimineerd etc. het carnavals lied is een snel voorbeeld ervan. Ook op de huizen- en arbeidsmarkt ... voldoende onderzoek toont dit aan. Aziaten beginnen zich ook hier steeds meer uit te spreken. Zie de NPO serie #ookhier ...

6 juli 2021 om 09:06

En 'blanke Nederlanders' hebben ook te maken met discriminatie. Dus dit snap deze discussie eigenlijk niet.

6 juli 2021 om 10:11

'de Aziatische gemeenschap spreekt zich er minder over uit.'

Ik denk dat veel mensen zich ook niet goed beseffen waar het vandaan komt dat zij zich niet erover uitspreken. Dat Aziaten (met name de ouderen) zich niet erover uitspreken betekent uiteraard niet dat er geen problemen zijn..

Dit vertekend beeld is enigszins vergelijkbaar met Aziaten die zich niet crimineel zouden gedragen (en daardoor beter geïntegreerd zouden zijn).

6 juli 2021 om 11:34

@savano.
Ik heb een filmpje gezien hoe de mensen in Marokko werden uitgekozen om naar Nederland te mogen komen , dat ging er niet erg respectvol aan toe ;
Ik heb op de lagere school de eerste Turken bij ons op school zien komen , in de jaren zeventig, die werden niet echt met open armen ontvangen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat toen ook niet deed , maar mijn inzicht is in de loop der jaren veranderd. Dit kan je jammer genoeg niet zeggen van de heer Derksen.
Wat ook kan zijn is dat de heer Derksen op tv anders is dan prive, wie weet ?

6 juli 2021 om 08:24

Dit lees ik elke keer en klopt helemaal niet. Het ging economisch zo goed dat er heel veel vacatures ontstonden... er was te weinig arbeidsaanbod.... dus migranten waren welkom. Lees je eens in voordat je onzin roept.

6 juli 2021 om 11:38

@chistian.
En welke vactures stonden er open? Het ging toen zeker goed , zo goed dat mensen niet meer de behoefte hadden om het vuile werk te doen.
Ze werden daar in Marokko uitgekozen en gecheckt om naar Nederland te komen.

6 juli 2021 om 08:55

Volgens mij zijn uberhaupt die mensen niet "gehaald" zoals jij aangeeft, maar zijn ze zelf hierheen gekomen omdat ze daar geen werk hadden of slecht verdienen en zelf op zoek waren naar een beter leven. Elke euro (of gulden destijds) was daar meer dan het dubbele waard. Dat ze vervolgens hier de minder betaalde of minder leuke banen nemen/krijgen (waarvoor ze nog steeds veel beter betaald kregen dan in eigen land), omdat ze in eigen land geen goede opleiding hebben kunnen doen, is dan een logisch gevolg.

6 juli 2021 om 09:17

Ze zijn letterlijk gehaald. Waren daar bijna gewoon "recruiters" die vliegtuigen vol binnenhaalden om werkplekken te vullen. Er is inmiddels al zoveel informatie beschikbaar musea, boeken etc over gastarbeiders van de jaren 60/70 lees je wat meer in zou ik zeggen.

Ridicuul om te zeggen dat ze voor NL horen te spelen, tenzij ze niet goed genoeg zijn..

Amrabat hapte niet lol. Denk dat ze hem wel gezellig vonden. Die komt sowiso weer terug.

6 juli 2021 om 06:34

Nou, ik vond dat Amrabat het goed deed. Hij stond z’n mannetje. Dat respecteerde Derksen ook, dat merkte je direct. Ze konden elkaar best vinden in een aantal aspecten maar niet in alles. Amrabat was gewoon heel helder, Derksen kwam dan al snel dat dit zijn mening was en dat mensen echt wel iets anders mochten vinden. Vond het wel mooi dat er tegengas was, daar werd Derksen ook iets genuanceerder van.

6 juli 2021 om 08:30

Precies. Amrabat vind ik ook wel verfrissend. Lijkt Derksen wel iets minder zuur van te worden, hoewel ik zijn zuurheid soms ook wel vermakelijk vind. Amrabat mag wel vaker komen wmb.

Het idee van de morele verplichting vind ik veel te makkelijk. Datzelfde Nederland laat je net zo makkelijk vallen als er een ander is die op jouw positie beter presteert namelijk. Bovendien is het feit dat men hier de opleiding geniet en hier woont verder helemaal geen punt in het voetbal. Hadden we datzelfde argument gebruikt als Bruma, Van Aanholt, Ake of Krul voor Engeland hadden gekozen? Zij hebben namelijk een groot deel van hun ontwikkeling aan het Engels voetbalscholen systeem te danken.. Het is veel te ingewikkeld om het te gooien op “wij vinden jou een topper, dus dien je maar even dat Oranje shirt aan te doen.”..

6 juli 2021 om 00:51

Het zelfde punt kun je eigenlijk ook maken over mensen die hier hun opleiding hebben gehad maar vervolgens in het buitenland gaan werken. Maar je hoort ze natuurlijk jooit over al die Nederlandse expats in het buitenland.

6 juli 2021 om 01:01

Nee inderdaad. Als ik het op mezelf zou betrekken dan zou de keuze vrij simpel zijn geweest. Ik ben een halve Italiaan van 27 jaar oud. Als ik de keuze had moeten maken zouden allebei mijn ouders mij wat anders hebben ingefluisterd. Ik zou mijn keuze gemaakt moeten hebben rond 2015/16 denk ik. Ik zou dan onder geen enkele voorwaarde voor Nederland hebben gekozen. Het vooruitzicht als het gaat om bondscoaches, organisatie en medespelers zouden absoluut niet aantrekkelijk geweest zijn.

6 juli 2021 om 07:36

Dat is toch een beetje appels met peren vergelijken? Uitkomend voor een nationaal team is toch heel wat anders dan werken in een ander land? Denk niet dat een groot deel van het land zijn straten gaat versieren, gezelligheid opzoekt en een nationale huldiging op poten zet mocht pietje een goeie deal hebben gesloten voor zijn werkgever? Dus of die dat nou voor zijn Nederlandse of buitenlandse werkgever doet, dat is om het even. Snap daarom ook nooit waarom deze vergelijking wordt gemaakt.

6 juli 2021 om 08:39

Omdat het hier niet over gaat in het artikel. Derksen geeft duidelijk aan dat je de vruchten hebt geplukt van alle Nederlandse faciliteiten, Nederland ook de vruchten mag plukken op een bepaald moment. Waardoor die vergelijking zeker op gaat. Nederland zou er namelijk niks aan hebben om hooggeschoolde inwoners te hebben die allemaal in het buitenland initiatieven zouden opzetten.

6 juli 2021 om 09:32

Ik hoop dat je dit toch echt niet serieus meent? Er bestaat zoiets als vrij verkeer van mensen/arbeid. En dat is een kwestie van vraag en aanbod. Dit kun je toch op geen enkele manier vergelijken met het vertegenwoordigen van je eigen land in een nationaal elftal??

6 juli 2021 om 09:55

Ja en ik ben van mening dat de vergelijking dus niet opgaat. Groot gedeelte van de selectie van het Nederlands elftal speel niet in Nederland, maar kan door bepaalde prestaties in het Nederlands elftal her land wel in extase brengen. Iets wat een expat toch op geen enkele manier zou kunnen? Zou daar geen eens de kans voor hebben. De spelers verdienen met het Nederlands elftal slechts een fractie van hun jaarinkomen, maar kunnen met bepaalde prestaties wel veel terugdoen voor het land. Zowel op sportief als economisch gebied.

Als zijn hart zegt dat hij voor Marokko moet kiezen, wie is Derksen om daar wat over te zeggen....Volgens mij heeft RTL ook alles gedaan voor het VI trio en ze een podium gegeven, alle shit geslikt maar achter hun rug om zijn ze voor een paar knaken meer naar Veronica gegaan. Waar was de loyaliteit op dat moment? Maar een voetballer moet zich binden aan het land waar hij de faciliteiten heeft genoten en zal niet mogen kiezen....

6 juli 2021 om 01:13

Achter hun rug om?? Toen een nieuw contract uitbleef en ze met John de Mol gingen praten, kwam RTL pas om de hoek kijken en was er opeens veel meer mogelijk voor Genee. Daar zijn ze altijd open over geweest?

6 juli 2021 om 05:44

@jerooney88 dat is hun versie hé

6 juli 2021 om 07:09

Derksen geeft zijn mening en Amrabat ook. Ze lieten elkaar in hun waarde, dus eigenlijk wad er helemaal niets aan de hand tijdens die discussie.

Toen het om Dest ging vond Derksen het totaal geen issue dat hij voor Amerika koos. Zou het er mee te maken kunnen hebben dat Johan altijd op vakantie ging/gaat naar Amerika...? Johan heeft nog een koloniale mentaliteit, hij zal het niet toegeven maar het is wel zo.

6 juli 2021 om 00:49

Volgens mij had Johan wel dergelijk problemen dat Dest voor Amerika koos. En dat ze weer een jongen uit het oog verloren die potentie had voor het Nederlands elftal als rechtsback. Zelfde had hij ook met Mazraoui. Dus dit is niet echt waar.

6 juli 2021 om 01:05

@FcGrun050 Is niet waar wat je zegt. Derksen heeft letterlijk gezegd dat hij het niet erg vond dat Dest voor Amerika koos. Hij gebruikte het excuus dat Dest toch niet goed genoeg is voor oranje maar dat was natuurlijk niets meer dan een smoes aangezien die jongen destijds pas 18 jaar was.

6 juli 2021 om 01:15

@fcgrun050

Misschien jezelf eerst inlezen, voordat je een reactie geeft. Wat Billyjean203 nl aangeeft is precies het verhaal.

6 juli 2021 om 01:27

@BillyJean203 - ik kon me nog herinneren dat hij zich hard maakte later dat Nederland hem weer had laten lopen. En ik heb alle afleveringen wel gevolgd. Hij had inderdaad gezegd dat hij het niet helemaal erg vond dat hij voor de Vs koos. Maar ja, misschien is het wel ietsjes meer meten met twee maten.
@BadHabbit - Thanks dat je me erop attendeerde, volgens mij kan @BillyJean203 ook wel zelf erop reageren.

6 juli 2021 om 01:48

@ BadHabbit. Nee hoor, is hooguit maar een kwart van het verhaal.

6 juli 2021 om 01:40

Bij Dest maakt Johan er geen probleem van omdat hij in de jeugd ook voor de jeugdselecties van de VS heeft gespeeld en niet voor jong Oranje.Het punt wat Johan maakt over de Marokaanse spelers die niet voor Oranje kiezen zijn de jongens die wel zijn uitgekomen voor de jeugdelftallen van Oranje.Totaal ander verhaal en niet vergelijken. Dus de volgende keer zelf maar even wat beter verdiepen.Hij gaf aan dat Oranje uiteindelijk niet zoveel aan hem zou missen.

6 juli 2021 om 01:57

Sofyan amrabat speelde sinds u17 al bij Marokko, heeft zelfs nog een WK u17 gespeeld des tijds.

6 juli 2021 om 03:51

Wat maakt het uit dat je voor jeugd oranje hebt gespeeld. Is niet zo dat hij daar is opgeleid.

Johan zal nooit weten hoe het voelt, om die keuze te kunnen maken, de zekerheid om voor het land te kiezen waar ze geboren zijn, de aanwijzingen van ouder en andere familieleden maar ook de twijfels om voor het andere land te kiezen omdat ze misschien voelen niet goed genoeg te zijn en te moeten kiezen voor een 'mindere' optie ten tijde, of vice versa, hun toekomst bij Europese clubs en ga zo nog maar even door. Het feit is dat ze kunnen kiezen en dat dus ook doen. Ik denk dat het juist is in onze maatschappij om iedereen zelf die keuze te laten maken naar gelang het hun goed laat voelen. Vrijheid toch?

Prima verhaal van Amrabat. Sowieso een prima analist volgens mij, heeft er wel kijk op. Verder vergeet Derksen dat een groot deel gewoon een prachtige carrière kan hebben bij Marokko terwijl ze bij het Nederlands Elftal niet eens zouden spelen, hij brengt het alsof ze dan alsnog voor Nederland moeten kiezen terwijl dat niet eens een keuze is. Enkel Hakim Ziyech had van toegevoegde waarde geweest en die koos in eerste instantie ook gewoon voor Nederland totdat Blind en van Basten roet in het eten kwamen gooien. Als de Knvb het op dat moment beter had gespeeld hadden we nu het EK gespeeld met Ziyech op aanvallende middenvelder in plaats van Wijnaldum.

Ik vind het wel knap van Amrabat dat hij daar gaat zitten. Je speelt een uitwedstrijd en hij hield zich knap staande. Uiteindelijk slaat het natuurlijk ook nergens op wat Derksen zegt. Er zijn genoeg Nederlanders die hun opleiding hier hebben gevolgd en vervolgens naar het buitenland zijn gemigreerd. Zijn de mensen dan ook morreel verplicht om dat terug te betalen naar Nederland? Het is allemaal zo makkelijk.

6 juli 2021 om 08:02

Maar joker, die mensen doen gewoon hun werk, net als dat een voetballer in het buitenland ook gewoon zijn werk daar doet, en daar heeft Derksen in deze totaal geen probleem mee, het gaat om het nationale elftal, dat is op zich geen werk, maar gewoon de eer om voor je land uit te komen.

6 juli 2021 om 09:44

Wat is er zo knap aan Amrabat dat hij daar gaat zitten? Hij geeft zijn mening, Derksen en anderen geven hun mening. Amrabat is mondeling overigens wel sterk, dat maakt het voor hem waarschijnlijk wat makkelijker. Maar het is wat mij betreft de normaalste zaak van de wereld dat een discussie zo gevoerd wordt. Helaas zijn er vaak nogal wat mensen die zich snel op de tenen getrapt voelen, zich aangevallen voelen of de mening van een ander niet accepteren. Jouw laatste punt is overigens onzin, dat heeft te maken met vrij verkeer van arbeid en absoluut niks met het vertegenwoordigen van je eigen land/nationaliteit.

als je ziet hoe onze bondscoaches omgingen met een toptalent als Ziyech destijds is dat imo ronduit schandalig. natuurlijk kiest zo een jongen dan voor Marokko als we hem hier niet op waarde kunnen schatten. dat was nu de ideale spelverdeler geweest. Nu moeten controleurs als Wijnaldum en Frenkie het spel zien te maken en die kunnen dat helemaal niet waardoor Oranje vaak moeizame wedstrijden speelt

6 juli 2021 om 10:00

Ik snap wat je zegt maar ben het hier niet helemaal mee eens. Ziyech is in NL geboren, heeft hier altijd gewoond/onderdeel uitgemaakt van de samenleving en wat mij betreft is hij gewoon NL. De 1e keus zou wat mij betreft altijd NL moeten zijn, ook wanneer hij nog even niet geselecteerd wordt. Niet meteen wegrennen wanneer het ff tegenzit. Nu snap ik wel dat er bij Ziyech wat meer gebeurd is, wegrennen is hier niet perse van toepassing. Maar er zijn genoeg andere Nederlanders die ook nooit geselecteerd zullen worden. Helaas is het voor die mensen wat "lastiger" een 2e nationaliteit aan te nemen en heeft Ziyech een soort van geluk daarmee. Uiteindelijk heb ik 100% begrip voor de keuze van Ziyech, gezien de heisa erom heen snap ik dat hij op gegeven moment zegt, stik er maar in ik ga voor Marokko spelen. Maar dit issue zou m.i. helemaal niet moeten spelen en moet in een eerdere fase al getackeld worden. Geboren/woonachtig in NL betekent wat mij betreft maar 1 keus en kan alleen gewijzigd worden met zwaar wegende reden, bijv geen binding met het land. Vind het persoonlijk ook volstrekt overdreven dat een bondscoach zou moeten gaan lobbyen bij dergelijke spelers.

6 juli 2021 om 10:26

Dat klopt wel maar bij het passeren van Ziyech leken persoonlijke motieven van assistent Van Basten de reden dat hij er niet bij zat. Een bondscoach die zijn oren daar naar laat hangen is bondscoach onwaardig. Op basis van sportieve gronden had Ziyech er toen natuurlijk gewoon bij moeten zitten

Ik word oprecht Derksen-moe. Vind de man af en toe grappig, maar oh oh wat kan die man vaak hetzelfde herhalen zonder ook maar een keer te ontwikkelen in gedachtegang.

Nou wil ik Nederland niet omlaag praten. En Marokko niet omhoog praten. Maar de keuze puur te maken obv dankbaarheid naar de opleiding en voorzieningen vind ik te simpel. Het klopt dat je hier geboren en getogen bent en je kan het als argument zien om om die reden voor Nederland te kiezen. Soms is het alleen niet zo simpel. Marokkanen (mensen rond de Mediterraanse Zee?) zijn vaak wat warmer en emotioneler als hier in Nederland. De familiebanden zijn daardoor vaak hechter en de wensen van bepaalde familieleden wegen zwaar. Voor iemand die sinds jongs af aan jaarlijks naar Marokko gaat, daar opa’s, oma’s, ooms en neefjes heeft en gewoon echt binding met dat land heeft word de keuze al ingewikkeld. Als je weet dat je zoveel man in een compleet voetbalgek land blij kan maken, je geschiedenis schrijft met je achternaam en een wens van bijvoorbeeld je vader laat uitkomen kan ik de keuze best snappen. Ben je dan slecht en ondankbaar tegenover Nederland? Dat hoeft niet persé zo te zijn. Je kan best van Nederland houden, volop juichen zodra ze een WK of EK spelen en ondertussen voor Marokko, Turkije of Suriname voetballen. Johan Derksen bekijkt het heel zwart wit. Terwijl het in werkelijkheid iets ingewikkelder kan zijn. Daarom twijfelt men ook zo vaak. En dan heb je ook nog spelers die weten dat ze bij Nederland hooguit een handjevol interlands zouden spelen. Zou het voor die niet beter zijn om voor Marokko te voetballen? Kiest iemand voor Nederland dan snap ik het helemaal. En kiest iemand voor een ander land waar hij binding mee heeft, dan kan ik mij daar best iets bij voorstellen. In beide gevallen het beste gewenst.

6 juli 2021 om 01:12

Weet je nog wat gek is, al die spelers die hier geboren zijn en voor Suriname en Curacao spelen, daar hebben ze het niet over en dat is opeens niet relevant voor Derksen. Dat is vreemd zeg poeh.

6 juli 2021 om 01:51

Niet te vergelijken. Die gasten zijn allemaal al ruim de 20 gepasseerd en hebben zo goed als allemaal nooit voor Oranje gespeeld.

6 juli 2021 om 02:44

Johan Derksen is sowieso zo selectief als het maar kan. Erwin Koeman is in Israel coach bij een gigantisch racistische club. Daar heb je hem nooit over gehoord. Ook niet toen Fred Rutten, Jordi Cruijf, Peter Bosz of Mo Allach geld ging verdienen in Israel. Dat weet hij niet te googlen of op te zoeken op Amnesty International. We hoorden hem ook nooit over mensenrechten praten toen Gio Van Bronckhorst zijn geld in China ging verdienen. Een land dat miljoenen mensen op sluit en uitroeit in concentratiekampen. Genocide.

Johan Derksen heeft zijn vizier slechts op een bepaald aantal landen. Dat zijn Turkije, Qatar (de zandbak) en Saudi Arabië. En die wil hij heel graag bekritiseren onder de paraplu die mensenrechten heet. Wil je kritiek leveren, dan ben je in dit land vrij om dat te doen. Maar selecteer je bewust bepaalde landen terwijl je over andere landen je mond houdt dan ben je gewoon een hypocriet eerste klas.

6 juli 2021 om 13:10

Ook is Johan vrijwel altijd negatief over het Nederlands elftal en eigenlijk alle nationale elftal. Volgens mij kunnen EK en WK hem allemaal gestolen worden

Ik vond Amrabat wel een goede indruk maken, maar Gijp leek niet echt open te staan voor wat Amrabat te melden had. Vond z'n lichaamstaal erg gesloten naar hem toe, zeker tijdens de tweede aflevering. Erg fijne analist, zou hem graag vaker horen.

Verder is het goed dat Derksen verteld is dat sommige spelers de luxe van een keuze helemaal niet hadden. Ziyech is wel een echt verlies voor het Nederlands elftal, maar die koos dus in eerste instantie voor Oranje. Sofyan koos echt in eerste instantie voor Marokko en stapte daarmee over. Mazraoui speelde altijd al voor Jong Marokko en ik had het idee dat mensen daar een stuk begripvoller voor waren, juist door dat verleden.
Jongens die voor Curaçao en Suriname kiezen hebben ook niet echt veel over zich heen gekregen. Is er altijd zo veel gezeur geweest, of is dat vooral rond de Ziyech soap ontstaan? Ik kan me zo'n nationale discussie helemaal niet herinneren toen een El Hamdaoui voor Marokko koos.

6 juli 2021 om 01:22

@misseva88 "verder is het goed dat Derksen verteld is dat sommige spelers de luxe van een keuze helemaal niet hadden." Sommige hebben hem wel, anderen niet, dat doet helemaal niets af aan wat die seniele oude man te melden heeft. Degene die een keuze hebben moeten hem met hun hart maken, dat lijkt mij lastig genoeg. Dat dan die seniele oude zeur nog even zijn plasje er over wil doen is gewoon te beschamend voor woorden. Laat die jomngens in hun waarde en hun keuze, of voor de 1, of voor de ander, prima toch? Dat gezeur van die oude dwijl kennen we onderhand wel, hij heeft nooit iets kunnen presteren, en denkt dat nu te kunnen doen door overal zijn plasje over heen te zeiken. Dit klinkt misschien persoonlijk naar jou, maar is niet zo bedoeld. Eerder naar Dhr. Derksen

6 juli 2021 om 10:15

Derksen presenteert de zaak consequent als 'een keus voor Marokko is een keus tegen Nederland' en ratelt vervolgens het riedeltje af dat die mensen jarenlang gebruik hebben kunnen maken van de sociale voorzieningen en dergelijke. Maar doordat Amrabat aan haalt dat hij zelf nooit voor Nederland heeft kúnnen kiezen kan het onmogelijk een keuze tégen Nederland zijn. En zo zijn er meer spelers in dat schuitje.
Ik denk dat het goed is dat een jongen als Amrabat de dialoog aan gaat door daar gewoon te gaat zitten en dit goed uit legt. Tijdens de uitzending was al te merken dat Derksen wat in bond. Dat deed hij eerder al toen Sinan Can er zat en hij Turkije een kutregime in plaats van kutland noemde. Zo beweegt zelfs Derksen van zijn ongenuanceerde standpunt naar een situatie waar meer mensen mee kunnen leven. Hopelijk heeft Amrabat hem dat nu ook duidelijk gemaakt.

6 juli 2021 om 02:09

Sofyan amrabat speelde al bij u17 Marokko zelfs het WK.

Ik heb niet de hele aflevering gezien, maar uit de fragmenten die ik zag kwam Amrabat er goed uit. Hij verwoordde het goed en het was ook interessant om de andere kant van het verhaal te horen. Johan is wat mij betreft te simpel in zijn redenatie vind ik. Iedereen hoort lekker zelf te kiezen waarvoor hij wil voetballen. Ik snap best dat als je affiniteit hebt met 2 landen en de ene onhaalbaar is, dat je met alle liefde voor het andere land wil spelen. In gevallen van Veldwijk (die geloof ik alleen een oma uit Zuid-Afrika had), begrijp ik het minder, maar ook dan mag je het lekker zelf weten.

Ik vind dat "geprofiteerd van alle sociale zekerheden" zo smerig stigmatiserend, alsof ieder Marokkaans baby'tje van gastarbeiders een vader had die uitkeringstrekker was, in plaats van dat ze zich een slag in de rondte werkten in banen die Nederlanders niet wilden doen. Of misschien zit ik mis en is hij principieel, en vindt Johan Derksen het ook stank voor dank dat Max Verstappen niet voor België heeft gekozen.

Ik vind Amrabat echt een verademing. Hij vat letterlijk niets persoonlijk op. Generaliseert niet. Accepteert meningen die niet de zijne zijn. Probeert zich in een ander te verplaatsen. En kan zijn eigen mening onderbouwen. In de combinatie met Derksen, die best kan zuigen, is Amrabat voor mij echt een voorbeeld van hoe je een discussie vruchtbaar kunt houden.

Zo'n gozer als Boussata, die Amrabat ook nog even aanhaalde, zoekt alleen maar vijandschap en tegenstrijdigheden, en redenen om in de slachtofferrol te kruipen. Vanuit een of ander raar minderwaardigheidscomplex. Dan gaat alles schuren. Maar bij Nordin Amrabat zie je gewoon een zelfzekere kerel die goed in zijn vel zit. Die voelt zich niet beter of minder dan een ander. Dat geeft hem de ruimte om vanuit de ratio te denken, en niet de emotie. En dan zie je meteen dat hij Derksen meetrekt naar de nuance.

Hij kan dus tegen een stootje, heeft humor, durft te spreken, en wat me ook opviel is dat hij zeer goed op de hoogte is van alles in de voetbalwereld. Zoals dat hij wist dat Joey Veerman, als hij naar Verona zou gaan, de concurrent van captain Veloso zou worden. En dat Chris Woerts 'nieuwtje' al twee dagen oud was 😂

Hij heeft echt de X-factor als analist / tafelgast, en zodra hij stopt met voetballen zou ik hem als zender meteen contracteren. Hij is alleen soms net iets té genuanceerd voor leuke tv, dus er moet wel zo'n botte hork als Derksen, of Afellay bij. Of een geinporem a la Gijp, of Van der Vaart. Maar ik hoop echt dat de zendbazen opletten, want dit is echt voetbal-tv-talent.

6 juli 2021 om 10:12

Haha Chris had een complete brainfart nadat die onderbroken werd. Hij wist niet wat hem overkwam. Verder helemaal eens met wat je zegt, zie hem graag vaker terug op tv. Dat hij op de hoogte is van Verona heeft er trouwens denk ik mee te maken dat zijn broertje daar tot vorig jaar speelde. Maar hij lijkt inderdaad alsnog genoeg voetbal te volgen.

Vond Gijp er een beetje ongemakkelijk bij zitten vanavond. Alsof hij geen zin had om met Amrabat te praten. Beetje een aparte kerel wel die Amrabat, maar oprecht wel als hij iets zegt.

6 juli 2021 om 10:53

Ik vind Gijp meer de aparte kerel. Amrabat kan na zijn carrière gelijk vaste analist worden, als ik zijn afleveringen zo zie

6 juli 2021 om 20:13

Bwa, vaste analist vind ik net iets te ver. Praat heel snel soms, begrijp hem soms amper. Misschien omdat ik Belg ben ofzo. Dat heb ik bij Gijp echt nooit trouwens. Amrabat wil iets te graag, misschien een beetje meer relaxter zijn en dan komt het wel goed.

Dit is een carrière beslissing. Stel je bent in Nederland bent opgegroeid/naar school gegaan en je krijgt een baan in het buitenland aangeboden. Je gaat dan niet zeggen, de staat heeft voor mijn opleiding betaald, vanaf de basisschool tot de universiteit, dus ik ben ze nog iets verschuldigd en ik kan niet mijn kennis aan een ander land geven en daar belasting betalen. Je maakt een persoonlijke afweging op basis van wat beste is voor je zelf en je familie en waar je prettig voelt en je neemt in de afweging niet mee dat je nog een ereschuld hebt aan de Nederlandse staat.

Natuurlijk begrijp ik en is het logisch wat Derksen zegt. De meeste marokkanen en turken hebben bijna alles te danken aan Nederland. Derksen moet ook is leren om zich te kunnen plaatsen (in hoeverre mogelijk) in een ander. Het gevoel als Marokkaan om voor Marokko te spelen is voor vele nog bijzonder. Denk hierbij aan het gevoel dat je als speler voor je familie hier en voor je familie in marokko kan geven. Verder zijn Marokkanen nou eenmaal een trots volk en houden ze veel van hun roots. Dit kan ik ook over de Turken zeggen denk ik. Van hier uit begrijp ik het goed dat er een aantal die keuze maken. Ik vind het daarom mooi dat Ambrabat goed benadrukt dat ieder zijn eigen verhaal heeft. Een stukje empathie tonen zou Derksen al een stuk beter persoon maken.

Die spelers dragen ook gewoon bij aan Nederland met fikse belasting. Die "opleiding" is ruimschoots terugbetaald lijkt me. Ze dienen toch niet in het vijandelijk leger of zo? Derksen kan soms flink overdrijven en tikkeltje dramatisch doen.

Jammer Amrabat. Altijd dat politiek correct reageren om populair te zijn.

Wat we bereiken als “Marokkaan” is omdat we net zo hard werken als de “Nederlander”. Vaak zelfs harder omdat je in een andere sociale klasse start. Het was ook helemaal niet de bedoeling van Nederland om de eerste Marokkanen hier te houden. Die kwamen gaten in de arbeidsmarkt opvullen waar veel vraag naar was, maar weinig personeel. Dat ging ook niet altijd op een gastvrije manier zoals Derksen dat wil doen geloven. Zie: https://youtu.be/jqd8ylmUQH8

Geadopteerd? Morele verplichting? Hou aub op. Die jongens die kiezen zijn hier geboren. En de uitspraken van Derksen laten precies zien dat hij ze nog steeds niet als Nederlanders ziet.

Derksen is het helemaal kwijt de laatste jaren, hij praat te veel en is ver verwijderd van de werkelijkheid en denkt het beter te weten dan zo n speler die voor zo n keuze staat! Het wordt met de dag erger met deze man!

Dus een vrije keuze is volgens Derksen alleen voor autochtone Nederlanders. Reageert hij ook zo als iemand een dure opleiding geneeskunde heeft gedaan en na afronding meteen naar een ziekenhuis in het buitenland verkast? Dat denk ik niet, want iedereen heeft de vrije keuze om te bepalen welke loopbaanstappen hij/zij zet. We gaan als maatschappij niet eerst zeggen hoho wij hebben geïnvesteerd in jouw ontwikkeling en daar willen wij nu de vruchten van plukken. Hieruit blijkt maar weer dat Derksen niets anders is dan een populist pur sang

Die discussie zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Hoeveel generaties moeten voorbij gaan willen "buitenlanders" zich 100% Nederlander voelen? Nu is het vaak zo dat opa's en oma's geboren zijn in land van herkomst maar de ouders en kinderen hier geboren zijn. Als die kinderen straks ook weer kinderen krijgen dan heb je dus een volledige "3 generatie (grootouders, ouders en kinderen) welke in Nederland geboren zijn en dus volledig Nederlands zijn. De band met in dit geval Marokko is in dat gebal dan dus puur vanuit de roods. Op zich is het dan toch al bijzonder dat deze mensen nog steeds 2 paspoorten en dus 2 nationaliteiten hebben?

6 juli 2021 om 08:11

Maar hoezo is dat eigenlijk bijzonder? Het is een beetje de vraag wat een Nederlander een Nederlander maakt en een Marokkaans een Marokkaan. Als we puur naar geboorteland kijken is het meestal duidelijk maar, gaat het niet verder dan dat? Cultuur, familie, vrienden, soms religie spelen ook mee.
Vanwege mijn werk kom ik mensen uit alle landen tegen. En je ziet die grenzen van de definitie enorm vervagen. Het is niet meer dan een instrument voor bureaucratie. Wellicht een noodzakelijk instrument, maar het trekken van een lijn op de kaart is nou niet bepaald wat mij een Nederlander maakt.

6 juli 2021 om 10:04

@rickv daar heb je wellicht gelijk in, maar weet je hoeveel "echte" Nederlanders (trouwens, alle inwoners van alle andere landen ter wereld ook) roods hebben in een anders land?! (jij en ik waarschijnlijk ook als we ver genoeg teruggaan). Als je die lijn zou volgens dan zouden al die mensen dus ook een dubbel paspoort en dubbele nationaliteit moeten hebben als we de Marokkaanse lijn zouden volgen. Dan bestaat een nationaliteit in principe niet meer. Dat kan toch niet?! Als je spreekt over Cultuur, vrienden en familie dan zou toch iedereen die 3 of 4 generaties in een land woont toch gewoon die nationaliteit moeten hebben??!

6 juli 2021 om 16:54

@kevinfoppe, je kan het je inderdaad niet voorstellen dat Nationaliteit niet bestaat. Maar heeft dat er mee te maken dat het iets natuurlijks is, of dat het een gewoonte is geworden. Op andere continenten hebben de Europeanen de lijnen getrokken, dwars door oorspronkelijke stammen heen. Onze grenzen zijn ook continue aan het veranderen, terwijl het die grens is die grotendeels je nationaliteit bepaald. Is iemand ten zuid/westen van de Maas ineens anders dan de noord/oost? De romeinen hadden bijvoorbeeld ook grens en daarom werd er gesproken van een frontier. Ik zeg niet dat het geen voordelen heeft om mensen in groepen in te delen, maar dat er nu een systeem is betekent niet dat het altijd zo zal en moeten blijven.

Voor mij slaat Johan hier de plank volledig mis en getuigd het wederom van gebrek aan kennis. Die Marokkanen en destijds ook veel Italianen werden naar Nederland gelokt met de boodschap dat er goed te verdienen was en ze in familiebehoefte overzee konden voorzien. Het idee was toen, net als nu veel met het Oostblok, dat iemand kortstondig kwam werken. Italianen keerde later veelal terug, maar voor Marokkanen waren de omstandigheden hier beter. Net als met de mollukse gemeenschap heeft de overheid in die tijd beloftes gedaan die het niet wilde waar maken. Het grootste probleem, en iets dat nu nog speelt. Is dat er dus ook geen aandacht was voor integratie. Als jij naar een land gaat waar je binnen loopafstand je eigen cultuur hebt en taal spreekt integreer je niet. Er zijn in verschillende, vooral Afrikaanse landen dorpjes waar ze de Hollandse haring laten invliegen en geen woord van de lokale taal spreken.

Daarnaast, dat je succesvol bent betekent niet dat je een land dankbaar moet zijn. Als Nederlander betalen ze belasting, dragen ze bij aan kennis, consumptie en de markt in het algemeen. Daarop is dit land gebouwd. Het is niet voor wie, maar dat ze voetballen wat de bijdrage is. Dat Derksen het kan bespreken in dit programma is de terugbetaling.

Dat gezeur altijd, het is heel simpel als je uit 2 culturen komt, heb je altijd ook 2 keuzes, je moet gewoon doen wat je hart je ingeeft, of meneer Derksen dat nou leuk vind of niet.

Het slaat toch eigenlijk nergens op dat Nederlandse Marrokanen voor Nederland moeten kiezen omdat hun opa en oma vroeger welkom waren hier in Nederland. De generatie die er nu speelt heeft nooit een keuze gehad waar ze gingen wonen. Die hebben wel het geluk dat ze in een rijk land zijn geboren maar tegelijkertijd hebben ze ook de pech dat ze bij een minderheid horen in een land waar er politieke partijen groot zijn omdat ze tegen die minderheid zijn. Volgensmij moeten we iedereen gewoon zelf de keuze laten maken. Dat Johan Derksen dit vind is prima maar dat betekend niet dat dat de mening van iedereen moet zijn. Als een Nederlandse Marrokaan een andere mening heeft is die vrij om te gaan en staan waar hij wil. Zolang die speler in Nederland woont heeft hij gewoon belasting betaald dus wat dat betreft is hij ons niet meer verschuldigd dan een willekeurige niet allochtoon die in Nederland is opgegroeid.

Niemand moet ergens voor kiezen. Dat moet iedereen lekker helemaal zelf weten. Al ben je 1/64e Chinees, wil je dan voor China spelen en mag het, gewoon lekker doen.

De argumentatie van Derksen kan ik niet helemaal volgen hierin. Kiezen voor een land is toch een beslissing die meer met je hart dan je hoofd zal maken.

Maar ik vind het wel zonde dat zoveel spelers van Marokkaanse afkomst toch de beslissing maken voor het Marokkaanse elftal ipv Oranje. Tuurlijk, als je niet aanmerking komt, dan snap ik het.
Maar we zijn inmiddels al bijna bij de 4e generatie die hier woont.

De Knvb zou toch eens moeten kijken hoe dat te ondervangen is. De Ijzereheinige manier van Blind is iig hoe het niet moet.

Er ligt natuurlijk op die spelers veel druk vanuit de achterban. Kijk maar naar Dries Boussatta, het gefluit en boegeroep wat hij van de Marokkaanse 'fans' over zich heen kreeg toen hij voor Oranje koos.

6 juli 2021 om 10:51

Door reacties en het beargumenteren zoals Derksen dat doet, snap ik wel waarom ze die keuze maken. Wat een flapdrol.
Ik vind het onzin dat ik excuses zou moeten maken voor zaken die in het verleden gebeurd zijn zoals de slavernij. Ik heb daar mijn handen niet aan vuil gemaakt, dus zie ik niet waarom ik voor mijn voorouders (die ik nooit gekend heb) excuses zou moeten maken.
Waarom zou iemand die hier geboren en getogen is "geprofiteerd" hebben van het land. Dat doen we toch allemaal? Daarbij, alsof niemand geprofiteerd zou hebben van het feit dat opa hier kwam werken. Die zal vast een topsalaris hebben gekregen.
Ze moeten stoppen met dit soort onzinnige argumenten, dan spelen die jongens vast voor Nederland. Maar zo lang je als Derksen bijvoorbeeld zegt "jullie" en "gasten", hoe kun je je dan Nederlander voelen?

Ik heb het vaak genoeg gezegd, kies niet voor oranje als je een kleurtje hebt,het is weer gebleken afgelopen weken , weer dat racistische gemekker als het slecht gaat. Dan is het meestal de gekleurden die het gedaan hebben. Ps moderator laat mij aub met rust, ik wil ook mijn zegje doen en niet alleen meneer derksen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren