Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Berghuis reageert: ‘Mensen denken alles maar te kunnen maken’

Laatste update:

Steven Berghuis betuigt spijt van de vuistslag die hij zondagmiddag inzette richting een supporter. De aanvallende middenvelder van Ajax, die het na de wedstrijd tegen FC Twente (3-1 verlies) aan de stok kreeg met een fan, heeft al een gesprek gehad met de clubleiding en een boete gekregen.

"Ik heb spijt van mijn actie, ik had dit niet moeten doen", zegt Berghuis in een persverklaring. Tubantia bracht een ooggetuigenverklaring waarin gezegd werd dat Brian Brobbey werd uitgemaakt voor 'kankerzwarte'. Berghuis benoemt dat incident niet specifiek, maar zegt wel: "Na elke uitwedstrijd krijgen wij bij de bus heel veel verwensingen naar ons hoofd geslingerd, terwijl wij tijd maken om handtekeningen uit te delen aan fans die daar om vragen. Ik ben inmiddels wel wat gewend, maar mensen denken maar alles te kunnen roepen."

Toch biedt Berghuis zijn excuses aan. "Mijn reactie lost niks op, dat snap ik ook. Het is niet goed, ik heb een voorbeeldfunctie als speler van Ajax." De club komt eveneens met een reactie. "Steven heeft op een verkeerde manier gereageerd. Hij heeft dat al snel bij John Heitinga kenbaar gemaakt en meteen zijn excuses aangeboden."

Bij aankomst in de Johan Cruijff ArenA heeft Berghuis een gesprek gehad met trainer John Heitinga, algemeen directeur Edwin van der Sar en technisch directeur Sven Mislintat. "Zij wilden ook zijn kant van het verhaal horen. De conclusie is dat zijn reactie verkeerd was en dat Ajax die afkeurt. Hij heeft een boete gekregen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als dat de reden is dat jij hem hebt uitgehaald dan hoef je echt geen spijt te hebben hoor Berghuis! Die gozer heeft het verdiend

28 mei 2023 om 21:12

Neen, dat is pertinent niet waar! Geweld los je niet op met geweld, je moet er boven staan.

28 mei 2023 om 21:22

Waarom moet dat? Niet alles is zonder consequenties in het leven!! Sommige woorden zijn zo pijnlijk dat je dan ook weleens de consequenties mag dragen

28 mei 2023 om 21:25

Normaal gesproken wel maar als het om racisme gaat en je doet niets..... kom op zeg.

28 mei 2023 om 21:28

Waarom dat moet? Dat moet omdat je slimmer moet zijn dan degene die dit roept. Dit had ook zwaar uit de hand kunnen lopen niet iedereen heeft gehoord wat er is gezegd en voordat je het weet heb je temidden van kinderen een massale knokpartij of noem je dat dan ook consequenties van het leven?

28 mei 2023 om 21:31

Zo werkt onze samenleving niet. Als er iets gebeurd wat niet te tolereren is, dan kan je alsnog niet opeens het recht in hand nemen door iets te doen wat ook strafbaar is. Berghuis is hier gewoon fout geweest. Dat de persoon die hij sloeg nog veel fouter is verandert daar niets aan.

28 mei 2023 om 21:31

makkelijk praten. hoe vaak word jij ziektes toegewenst per dag?hoe vaak wod jij en je familie per dag met de dood bedreigd?

28 mei 2023 om 21:32

Je kan maar 1 ding doen, dat is aangifte. Het moment dat we geweld gaan accepteren is het einde in onze maatschappij zoek.

28 mei 2023 om 21:32

@Soccerfan_1 ik heb ook genoeg nare opmerkingen over me heen gekregen vanwege mijn etnische achtergrond maar ik heb nog nooit de drang gehad iemand een klap uit te delen. Komop zeg, iemand slaan lost helemaal niks op

28 mei 2023 om 21:33

Massale knokpartij. Overdrijf niet zo. Dit is gewoon een snotjoch die een tikkie krijgt omdat hij een teamgenoot van Berghuis uitmaakt voor k*** zwarte.

28 mei 2023 om 21:42

Waarmee lossen we racisme dan wel op? Ik snap dat het niet goed is om over te gaan op fysiek. Maar wat dan wel?

Aangifte doen? Paar uur schoffelen zal ze vast leren het nooit meer te roepen toch?

28 mei 2023 om 21:43

Dat gejank van geweld lost niets op is de rijnste onzin die er is. Wie heeft dat ooit verzonnen en de wereld zo ingebracht? Moeder Teresa?

Proportioneel geweld in de zin van een corrigerende tik lost zeker prima dingen op. Zou wat anders zijn als het zinloos geweld was geweest en Berghuis betreffende persoon ziekenhuis had ingeslagen.

28 mei 2023 om 21:45

Daar gebeurt alleen helemaal niks mee, en zo komt iedereen met dit soort ziekelijk gedrag weg. Alles wordt maar getolereerd en gelaten, geen grenzen meer, zelfs politie die verrot wordt gescholden en vaker onderdanig reageert dan eens van zich afbijt. Een van de redenen dat het ook van slecht tot erger gaat, het is allemaal zo naïef en slap.

Andere mensen kwetsen, dat mag, nee moet consequenties hebben. En in dit geval is er geen ander middel dan een beetje geweld. Rechtvaardig geweld is niet altijd slecht.

Zonder grenzen en ook hard aanpakken als het moet, is onze maatschappij het kwijt.

Kinderen worden als prinsen en prinsesjes opgevoed, er is geen sociale controle meer, zeg je wat van wangedrag op straat, word je bijna doodgetrapt, politie die liever is dan je oude omaatje. Er wordt helemaal geen respect meer afgedwongen.

En ik heb een hekel aan geweld, maar aan naïeve slapte, waarmee je wangedrag en gebrek aan respect voor anderen alleen maar vergroot, misschien nog wel meer.

28 mei 2023 om 21:48

Dat komt natuurlijk voornamelijk vanuit gedachtengoed vanuit de politiek van bepaalde partijen die nog steeds racistisch zijn en mensen beïnvloeden.

Overigens ook sneu voor Brobbey die waarschijnlijk de nieuwe spits van Oranje wordt na Memphis. Is volgens mij een nette jongen, sprak laatst in een interview netjes met ‘u’ tegen de journalist (niet dat dat moest).

28 mei 2023 om 21:49

Volgens mij is het heel simpel. Heeft die gast het verdiend? Ja. Had Berghuis dit mogen doen? Nee. Is het begrijpelijk? Ja.

Sommige situaties hebben gewoon meer kanten, die niet helemaal bij elkaar passen.

28 mei 2023 om 21:51

Helaas heeft Berghuis helemaal gelijk! Tuig die zou er lekker makkelijk vanaf komen zonder consequenties. Volgende keer zal die 5x nadenken. Zal heel zijn leven bij blijven zo een pak slaag.

28 mei 2023 om 21:55

Goed omschreven.

28 mei 2023 om 22:08

Racisme en discriminatie ga je nooit oplossen. Dit is namelijk de DNA van de mens. Dit zit in ieder mens. De mensen die nu opkomen voor bijvoorbeeld de mjnderheden in onze samenleving willen bijvoorbeeld dat alle russen gedood worden. Ook de niet soldaten. Dus aan de ene kant vechten ze tegen discriminatie en aan de andere kant doen ze aan discriminatie. Hetzelfde gaat op voor een donker persoon die zegt last te hebben van discriminatie maar vervolgens niet donkere nederlanders gast uitmaken voor alles en nog wat, omdat hij een witte huidskleur heeft. Het enige wat we kunnen doen is het inbinden, zodat het minder voorkomt. En een vereiste daarvoor is minimaal een goede economie.

28 mei 2023 om 22:15

Precies Cantona kreeg er 8 maanden voor. Dus neem dat Berghuis ook gewoon een flinke schorsing krijgt!

28 mei 2023 om 22:15

1 tik* moet toch kunnen als iemand verbaal agressief de grens over gaat? Dit zijn mensen die bewust provoceren, praten werkt daar niet bij en negeren is gewoon laf.

*Eentje waarbij de ontvanger schrikt, maar niet meer dan lichtgewond raakt.

28 mei 2023 om 22:25

Soccerfan_1. En het zgn. " slachtoffer" gaat vrij uit? Deze mafklapper moet je gewoon een jaar bajes geven.

28 mei 2023 om 22:27

Harecles moet die arme Vinicius na 9 (!) keer ook nog steeds "boven staan" op gegeven moment is de maat vol! Tuurlijk is geweld niet goed te praten, maar ik heb geen enkel probleem met zo een corrigende tik. Play stupid games, win stupid prizes. 😉

28 mei 2023 om 22:34

Geweld is gewoon strafbaar in NL, wat de oorzaak ook is.. als je iedereen maar mag slaan die iets lelijks zegt, zijn de verband dozen niet meer aan te slepen....

28 mei 2023 om 22:40

Brobbey de nieuwe spits van Oranje na Memphis? Hahahaha. Hou toch op zeg. Brobbey kan wat intikkers erin schieten en zn lichaam gebruiken, verder niets. Die jongen hoort niet in Oranje.

28 mei 2023 om 22:49

Met jou is er dus echt iets mis. Ja Dit is een wereld waarin je alles mag en kan zeggen dat je wilt. Maar wees niet verrast dat als je iets doms roep als in deze je gewoon een klap op je muil kan verwachten. We worden te soft. Iedereen mag roepen wat hij wilt maar wel zonder corrigerende tikken. Schijtvolk joh

28 mei 2023 om 22:59

Gewoon terecht. Discriminatie mag je nooit accepteren. Gewoon uithalen

28 mei 2023 om 23:08

het is maar goed dat jij het niet voor het zeggen hebt hier in Nederland. Lekker allemaal eigen rechter spelen. Heel verstandig.

28 mei 2023 om 23:11

Een racist kun je nooit te hard slaan. Je moet letterlijk op ze gaan staan.

Dat passieve geleuter dat je er boven moet staan of de andere wang moet toekeren is alleen maar zalig voor de mensen die dergelijks situaties niet kennen, begrijpen of zelf racistische uitspraken / denkbeelden hebben.

28 mei 2023 om 23:25

Ok dus ik mag bijv wel roepen; je kk moer, of kk dikzak of kk rooie, maar dan niet kk neger. Voor mij is er geen verschil.

28 mei 2023 om 23:42

Er zijn grenzen. En dit is er 1. Laat jij je alles zeggen en gebeuren? Spreek die ander aan en niet berghuis. Daar zit het probleem

28 mei 2023 om 23:57

Klopt niet na Memphis. Hij wordt de nummer 1 spits. Maak maar een printscreen. Ik ben hier 100% van overtuigd.

29 mei 2023 om 01:44

De mensen die Berghuis en zijn actie veroordelen mag je niet kwalijk nemen. De meeste van deze mensen kennen het diepgewortelde gevoel bij racisme niet. Vandaar dat ze er meestal zo op reageren. Die zouden daar staan en niets zeggen op het moment dat het gebeurt. Weg kijkers en mensen die zelf vaak bang zijn om voor een ander in de brest te springen. Je hebt dat nou eenmaal in de samenleving. Types als Berghuis zijn dappere mensen, bevrijders, helden zoals ze vaak genoemd worden.

29 mei 2023 om 10:10

Natuurlijk.....nog! Het is een menselijke reactie. Goed, nee. Maar ook dit geeft een signaal. Aangifte heeft pas nut als je de naam hebt van de persoon die het roept. Hopelijk doet hij aangifte als hij is geraakt. Heb je zijn naam en een mooie casus voor het OM. Ik snap de reactie van Berghuis, het hoort niet maar dit krijgt de mondiale aandacht die toegejuicht gaat worden.

29 mei 2023 om 11:32

Totdat iemand een speler afknalt, want volgens jouw is geweld gewoon dus. Met geweld krijg je geweld. Denk niet dat dit de oplossing is. Supporter zal mischien dus de volgende keer ooknaar geweld grijpen.

28 mei 2023 om 21:16



Dan mag je nu ook iedere journalist en Kamerlid slaan als die het woord Nazi Fascist Homofoob Transfoob of Islamofoob enzovoort gebruiken.
dat lijkt me geen gezonde samenleving velen woorden hebben hun betekenis verloren dus die kan je gemakkelijk van je af laten glijden.
een volwassen man met zelfvertrouwen wordt boos laat daarna de woorden van zich afglijden en gaat in de bus zitten. een kind slaat
het feit dat Ajax afging en volgend jaar geen CL speelt zal ook wel meewegen in zijn reactie want frustratie bouwt zich op

28 mei 2023 om 21:29

Wat hebben die woorden hier nu weer mee te maken Ronaldo? En waar haal jij nou weer "kind" vandaan?

28 mei 2023 om 21:35

Simpel woorden hadden ooit een betekenis tegenwoordig wordt iedereen een homofoob transfoob islamofoob Nazi of Fascist genoemd terwijl diegene dat niet is. die persoon heeft alleen een andere mening en oplossing maar heeft geen haat en is niet bang voor deze mensen.

2 het woord kind gebruikte ik omdat iemand die volwassen is wordt geacht dat hij zij de functie heeft om dingen te relativeren en om even tot 10 te tellen voordat ze iets doen. zoals Berghuis bijvoorbeeld nu deed

een kind zit veel meer in zijn haar emoties en is veel impulsiever die telt minder snel tot 10 en reageert eerst en denk daarna misschien na over wat hij/zij gedaan/ gezegd heeft

dus in deze reageerde Berghuis als een kind en niet als een volwassen man

28 mei 2023 om 23:53

Als je feit schrijft als fijt ben je überhaupt af

29 mei 2023 om 00:01

zo zeg ik schreef het verkeerd ik weet ook wel dat je feit op deze manier schrijft en niet met een lange ij maar ik maakte een fout omdat ik niet echt oplette.
maar jij bent net als al die linkse politici je kiest er een woordje uit en gaat niet op de inhoud in.

29 mei 2023 om 08:42

Ik word dus nooit homofoob, transfoob, islamofoob, nazi of fascist genoemd. Je zou soms bijna denken dat de mensen die miemelen dat ze dat altijd onterecht genoemd worden eens naar zo'n meubelboulevard moeten gaan en een spiegel moeten kopen.

29 mei 2023 om 09:29

Dit is misschien wel het meest onlogische en onsamenhangende argument dat ik in tijden heb gelezen hier Ronaldo.

28 mei 2023 om 21:19

Het is wel gevaarlijk om dat te doen in een mensenmassa. Het kan compleet uit de hand lopen. Denk dat Ajax dat ook tegen Berghuis gezegd heeft.

28 mei 2023 om 22:12

Daar heb je gelijk in. Helaas is de rechtstaat tegenwoordig kapot, waardoor mensen tegenwoordig liever zelf het heft in handen nemen dan het recht te laten spreken. Racisme is een gebrek aan respect, sinds corona lijkt dat men maar denk alles te kunnen zeggen. Soms een corrigerend tikje is niet verkeerd.

28 mei 2023 om 21:20

Ik snap zijn reactie, en het is een reactie die in een split second gebeurd. Maar ik geloof ook wel dat hij baalt dat hij het zo oploste en niet op een andere manier

28 mei 2023 om 21:24

Volgens het management van Berghuis heeft ie de jongen die aan het schelden was meerdere keren gewaarschuwd. Dat klinkt niet echt alsof het in een split second gebeurde, eerder als een weloverwogen keus.

28 mei 2023 om 21:27

Als hij hem al meerdere keren gewaarschuwd heeft is het dus al helemaal een goede keuze geweest van berghuis.

28 mei 2023 om 21:30

Dus "de jongen" heeft meerdere keren racistische woorden gebruikt?

28 mei 2023 om 21:36

Dan was het een goede keus van Berghuis als die jongen meerdere keren aan het 'schelden' was.

28 mei 2023 om 21:37

Ja, heerlijk he, alles oplossen met geweld... Dat kan alleen maar goed aflopen.

28 mei 2023 om 21:40

Volgensmij snapt niet iedereen hier hoe aanhalingstekens werken.

28 mei 2023 om 21:44

Ruiz Waar is die verklaring van zijn management te vinden?

28 mei 2023 om 21:54

Ik zag die op ad.nl voordat het statement van Berghuis zelf voorbij kwam. Kan hem nu niet meer terug vinden.

29 mei 2023 om 05:01

Na meerdere keren waarschuwen kan je nog steeds weglopen. Kortom, het was niet eens 'in the heat of the moment'.

28 mei 2023 om 21:29

Prima dat berghuis zijn excuses aanbied. Met geweld los je niks op. Maar ze maken er bij de media wel een drama van. Daar zit vaak ook het probleem. Het lijkt net dat ze bij de media hiervan houden.

28 mei 2023 om 21:47

Ophef is het verdienmodel van de media. Natuurlijk houden ze daarvan.

28 mei 2023 om 22:48

Klopt. Alles voor de klikjes, al is het suggestief, toonzettend en provocerend. Met verloedering van de beïnvloedbare maatschappij tot gevolg

28 mei 2023 om 21:30

Je mag geen eigen rechter spelen dat is strafbaar.

28 mei 2023 om 21:37

Het gaat niet om strafbaar. Natuurlijk is het strafbaar. Het gaat erom dat dit begrijpelijk en menselijk is en dat het helemaal niet zo erg is om zo'n racist een tik te geven. Dat je dan een straf krijgt is oké, zolang de context wordt meegenomen en het een lichte straf is. Voor mij blijft dit een goede en begrijpelijke reactie van Berghuis ook al mag het niet en hoort hij misschien een kleine straf te krijgen. #knockoutracism.

28 mei 2023 om 21:54

Wat is de context Leidse? Slaan mag NOOIT en is een reden voor ontslag op staande voet 👎!

28 mei 2023 om 22:22

De context weten we toch? k***zwarte + doodsbedreigingen aan Berghuis zijn familie. Slaan mag niet, maar is niet altijd onbegrijpelijk. In dit geval zelfs heel menselijk. Ontslag is zwaar overdreven vind ik. Een straf is terecht, een boete is prima. Als een kind op het schoolplein zijn pestkop slaat, geef je ze ook allebei straf, en dan schors je absoluut niet het gepeste kind. Diezelfde logica geldt hier. Persoonlijk vind ik dit zelfs een zeer terechte tik, maar dat is persoonlijk en niet volgens de regels.

29 mei 2023 om 05:07

Je vergelijkt Berghuis met kinderen op het schoolplein. Kinderen wiens hersenen nog niet volledig volgroeid zijn en dus de gevolgen niet (volledig) kunnen inschatten. Zie je waar dit mank gaat?

29 mei 2023 om 11:43

Je kan toch niet serieus menen dat iemand die zelf lang door fans bedreigd is, wiens gezin doodsbedreigingen heeft gehad, en die hier weer voor zijn neus een ploeggenoot voor k***zwarte hoort uitgescholden worden enorm fout is wanneer zijn grens eens bereikt is en hij een tik uitdeelt. Dat vind ik echt zo moreel rechtlijnig en volgens de letter van de wet dat het op het absurde af is. Juist in de volwassen wereld, als je per se de vergelijking met het schoolplein op volgroeidheid wil gooien, mogen acties gevolgen hebben, we zijn immers volgroeid en overzien de gevolgen van ons handelen. Een tik op de neus voor het uitschelden met k***zwarte is een prima gevolg in de volwassen wereld, zeker in deze context. Jullie doen alsof Berghuis hier enorm gewelddadig is geweest. Dat is gewoon niet zo. Dit alles betekent niet dat Berghuis geen strafje verdient.

28 mei 2023 om 21:46

Grappig hoe sommige mensen hier de vrijheid van meningsuiting durven te verdedigen, maar als kinderen gepest worden en zelfmoord plegen dan is het super slecht en moet het bestreden. Wij zijn allemaal mensen van vlees en bloed en je gaat niet een ander beledigen punt. Doe je dat kan je reactie verwachten en ik zag dan dat heb je verdient. Ophouden met vrijbrief dat je andere mensen mag beledigen hoe je wens.

28 mei 2023 om 21:52

Waarom moet Berghuis iemand slaan als het om Brobbey gaat? Aangifte doen en het OM pakt Berghuis aan. Reden voor ontslag op staande voet als je je niet kan beheersen.

28 mei 2023 om 23:13

Woodsixty, hou je mond is joh met je ontslag op staande voet. Zie je het hier meermaals roepen, probeer je een hetze tegen berghuis te starten ofzo? Rare roeptoeter die je er rond typt.

28 mei 2023 om 23:52

Aangifte kan de persoon in kwestie doen, echter is nog altijd onduidelijk of de persoon ook daadwerkelijk geraakt is en ongeacht de intentie die er was vanuit berghuis om de persoon te raken is in Nederland poging tot mishandeling niet strafbaar (wetboek van strafrecht, artikel 300 (mishandeling) lid 5: “Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.”).

28 mei 2023 om 22:06

Yup maar de volgende keer schelden ze niet maar gebruiken hun geweld, het lost niks op.

28 mei 2023 om 22:09

Dik en dik verdiend wat een smerige taal gebruik waar zijn de normen en waarden. Ik bedoel natuurlijk zit Berghuis fout maar hoeveel wil je over je heen laten komen kom op het zijn nog steeds hartstikke dood normale jongens dus al met al ik begrijp zijn frustratie en die taal gebruik ze zouden hem een stadion verbod moeten geven smerige mensen tegenwoordig

28 mei 2023 om 22:25

Goed dat ie op zn bek is geslagen haha

28 mei 2023 om 22:46

Prima opgelost door Berghuis.

29 mei 2023 om 00:06

@mbappevangalen; Amen! Jij hebt het gezegd!

Jammer dat Ajax gewoon niet achter hun speler staat. Zwakke club is het ook.

28 mei 2023 om 21:11

Jermaine als club zijnde, ga je toch niet uitspreken dat je geweld goedkeurt? 🤦🏾‍♂️ Intern zullen er andere dingen gezegd zijn.

28 mei 2023 om 21:12

Precies dit! Voor de buitenwereld zullen ze uitspreken dat ze geweld niet goedkeuren enz, maar waarschijnlijk kunnen zij de reactie van Berghuis ergens ook wel begrijpen aangezien hij ook maar een mens is en de meeste mensen heel slecht gaan op racisme.

28 mei 2023 om 21:14

Je keurt het geweld niet goed tegen een racist? Maar iemand die zijn eigen neef bijna doodstak mocht nog altijd op de training komen, ik vind dat als club je ook uit moet spreken tegen racisme/haat op spelers. Het zijn ook maar mensen.

28 mei 2023 om 21:17

Sojermaine, haal anders even 2 verschillende dingen bij elkaar om maar een punt te kunnen maken.

28 mei 2023 om 21:20

@Marlinho

Ik vind een poging tot moord wel iets anders dan iemand een corrigerende tik verkopen.

Clubs moeten eens achter hun speler gaan staan die op staat tegen racisme en niet Berghuis als de dader afschrijven.

28 mei 2023 om 21:21

Ik geloof niet dat Promes nog welkom was bij Ajax als ze dit zouden weten

28 mei 2023 om 21:31

Jermaine volgens mijn begreep je mijn reactie verkeerd, ik heb 0 medelijden met racisten en mensen die discrimineren. Ik heb daar alleen maar felle reacties over gegeven afgelopen half uur, ik zeg alleen dat Ajax dat natuurlijk nooit kan zeggen. Ik ben zelf een Surinaamse man, en weet helaas ook het een en ander over zowel discriminatie als racisme. Maar waarom haal je de situatie van Promes erbij? Hij moet gewoon boeten voor zijn daden, en voor de rest heb ik daar niks mee te maken.

28 mei 2023 om 21:34

Jermaine je begrijpt me echt verkeerd, we staan er precies hetzelfde in om kwestie Berghuis. Tuurlijk is geweld nooit goed, maar Brobbey was al bij Utrecht aan de beurt. Kijk ook naar Vinicius, en de aantal keren als ploeggenoot en vriend heb je er natuurlijk ook schoon genoeg van. En dan is een corrigende tik, iets dat kan gebeuren. 😌

28 mei 2023 om 21:37

Marlinho ik denk dat Jermaine mij verkeerd begreep.

28 mei 2023 om 21:49

@Sulejmanii kijk nu begrijp ik je bro, nu ben ik het wel met je eens. Maar bij Promes stond ajax wel achter hem tot aan de rechtzaak en hier moet Berghuis gelijk zijn excuses aanbieden, dat vind ik zo hypocriet snap je?

28 mei 2023 om 22:20

Klopt maar van Promes waren het eerst geruchten, wat steeds kwalijker werd gevolgd door steeds meer bewijzen. De in mijn ogen goede actie van Berghuis, was direct zichtbaar voor de hele wereld. En als club kan je niet anders dan het geweld af te keuren, terwijl hij achter de schermen echt wel schouder klopjes heeft gehad. Het was gewoon een ontzettende nobele en warme reactie, om je collega en vriend te beschermen waar ik alleen maar respect voor kan opbrengen. 😊

28 mei 2023 om 21:13

Dat kan gewoon niet anno 2023. Je moet politiek correct zijn en als club zijnde snap ik heel goed dat ze dit standpunt innemen. Wij weten natuurlijk beide dat die gozer gewoon die klap heeft verdiend.

28 mei 2023 om 21:17

Ikzelf had achter mijn speler gestaan en misschien wel gezegd dat diegene dat verdiende, maar ja je moet politiek correct zijn als club anders krijg je geen sponserdeals meer.

Club moet zich hierover ook uitspreken en niet Berghuis als de dader afkafferen.

28 mei 2023 om 21:20

Hoe oud ben jij zeg je nu ook dat je iedere Journalist en Kamerlid mag slaan die de burger een transfoob homofoob Islamofoob Nazi of Fascist noemt?
of dat ze in de 2e kamer met elkaar op de vuist moeten?
woorden hebben tegenwoordig hun betekenis verloren dus die kan je gewoon van je af laten glijden. hij had gewoon volwassen moeten inplaats van meteen slaan als een klein kind.
ook al ben ik het met je eens dat het verwerpelijk is wat die jongen misschien heeft geroepen.
maar over het n woord als donkere mensen dit erg vinden en het niet willen horen dan zullen ze zelf ook het goede voorbeeld moeten geven.
en het zelf nooit meer moeten gebruiken op straat of in rap muziek

28 mei 2023 om 21:21

@Sojermaine7 En daarom krijg jij ook geen bestuursfunctie in een club hé.

28 mei 2023 om 21:22

@Ronaldogoat7 Ben je een troll ofzo? Want dat zeg ik totaal niet, het is alleen verdiend en met dat laatste stuk ben ik het wel eens ja.

28 mei 2023 om 21:25

@EredivisieAjax mensen zijn soft en te politiek correct geworden, vroeger praatte je het uit maar stond je nog wel achter je actie. Waarom wordt racisme dan verheerlijkt door Ajax om Berghuis nu als dader af te schilderen terwijl hij het opnam voor een teamgenoot.

28 mei 2023 om 21:20

Dat kan Ajax niet doen. Als het uit de hand loopt, kunnen er gewonden vallen. Ook mensen in het publiek bij de bus die zich niet misdroegen kunnen dan dus gewond raken.

28 mei 2023 om 22:07

Ze willen een lange schorsing voorkomen door hem te straffen, geweld staan lange schorsingen op in het voetbal

28 mei 2023 om 22:16

Berghuis heeft direct zelf bij heitinga aangegeven dat het fout was en dat hij dit niet had moeten doen. Ajax lijkt het daar volledig mee eens toch.

Gewoon schorsen die vent. Handen thuis houden, wat er ook gebeurd.

28 mei 2023 om 21:12

Schorsen op basis waarvan? Hij heeft een fout gemaakt, en moet inderdaad zijn handen thuis houden. Hij krijgt een boete, gaat publiekelijk door het stof. Meer dan dat is dan toch ook niet meer nodig? Laten we liever die racist weren van het stadion, dat is de oorzaak van het probleem.

28 mei 2023 om 21:17

Schorsen? Het gebeurd buiten het veld dus knvb kan hem niet eens schorsen

28 mei 2023 om 21:21

De club zelf kan het wel doen? Maar het seizoen is klaar. Volgend seizoen met een schone lei beginnen.

28 mei 2023 om 21:19

Dat moet de club dan bepalen of ze zoiets een schorsing vinden. Vanuit de KNVB kan het natuurlijk nooit een schorsing zijn

28 mei 2023 om 21:21

Heb je ook nog een mening over die racistische supporter of is dat totaal niet relevant in jouw statement?

28 mei 2023 om 21:59

Wie niet horen wilt moet maar voelen

28 mei 2023 om 23:34

Huubje, dan gaat jou L de Jong ook nooit meer spelen met al zijn elleboogjes in al de nekjes van alle spelertjes in onze Eredivisie. Kijk uit wat je zegt en kies jou woorden zorgvuldig...

Begrijp zijn reactie ergens wel.

Boete voor de buhne mag ik hopen. Het is klaar met de misselijkmakende verziekers die zich supporters noemen.

28 mei 2023 om 21:40

Laat 'm die boete overmaken naar een mooi goed doel naar keuze ofzo. Het k***fonds, zoiets. Inderdaad voor de bühne.

28 mei 2023 om 21:53

Dat is toch de omgekeerde wereld?! Laat die kneuzerige k*t supporter lekker geld overmaken naar het k***fonds, die coño vond het nodig ermee te schelden!

28 mei 2023 om 22:26

Ja die ook, maar met een andere logica. Berghuis omdat hij groot gelijk heeft dat dit niet oké is en de supporter omdat hij nog moet leren niet ermee te schelden. Geld overmaken naar het k***fonds is toch iets goeds? Als je Berghuis dan toch een boete moet geven (wat wel logisch is) dan maar een die nuttig is voor hem.

Hij heeft een boete gekregen, nou gelukkig zeg! Ik ben benieuwd wat de KNVB hiermee gaat doen: de supporter die Willems sloeg heeft (logischerwijs) een gebieds- en stadionverbod gekregen en iedereen die een (leeg) bekertje op het veld gooit ook.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat Berghius hier ook een schorsing voor gaat ontvangen.

28 mei 2023 om 21:10

ik weet niet of dat zo logisch is: is buiten het stadion nog wel de verantwoordelijkheid van de Knvb?

28 mei 2023 om 21:15

Een civielrechtelijk stadionverbod kan door de club en/of ze KNVB opgelegd worden voor zaken die zich (ver) buiten het stadion afspelen. Dus in theorie zou Berghius hier gewoon een stadionverbod voor kunnen ontvangen.

28 mei 2023 om 21:22

Fans fan een club die zich in de binnenstad misdragen krijgen ook stadionverboden, dus ja. Hier kan de knvb zeker wat mee.

OT: Vind het ook altijd wonderbaarlijk dat bij een demonstratie in (bijvoorbeeld) Rotterdam een groep raddraaiers weggezet wordt als "feyenoord Hooligans", terwijl het totaal los staat van de voetbal.

28 mei 2023 om 21:24

Niet ver buiten het stadion, maar wel in de omgeving van. Daar heb je gelijk in.
Geloof overigens niet dat de KNVB dit zal doen.

28 mei 2023 om 21:38

@StanleyMenzo#1

Er zijn zat voorbeelden van strafbare feiten die ver buiten het stadion gepleegd zijn (Feyenoorders die spandoeken in Tirana lieten zien, de ‘speurtocht’ langs het huis van o.a. Koevermans) en zelfs strafbare feiten die in de basis niets met voetbal te maken hebben (deelname aan een bosgevecht, het vernielen van auto’s, gebouwen etc. tijdens een Coronademonstratie) waar ook ‘gewoon’ een stadionverbod voor wordt uitgedeeld door de club en/of de KNVB.

Dat dit civielrechtelijke stadionverbod niet altijd stand houdt in de rechtbank dat klopt, maar het komt regelmatig voor dat zo’n zaak pas na een jaar behandeld kan worden en in de tussentijd kan diegene het stadion niet in.

28 mei 2023 om 21:13

Je weet wel waarom hij buiten z’n boekje is gegaan? Daar lijk jij hier helemaal aan voorbij te gaan. En nee, deze reactie is natuurlijk niet goed van Berghuis en goed dat de directie hem daarop heeft aangesproken en een boete heeft gegeven. Maar ik begrijp ‘m wel als je teamgenoot voor k*** neger wordt uitgemaakt.

28 mei 2023 om 21:21

@4Ever4Ajax

De aanleiding zorgt er toch niet voor dat men overal maar mee moet wegkomen? Als iemand een kind voor van alles en nog wat uitmaakt, geeft dat de vader dan het recht om iemand dan maar het ziekenhuis in te slaan?

Of als er in de stadions voor de 85e keer wordt geroepen dat “Xavi Simons homo is”, is dat dan een geoorloofde reden dat hij de cornervlag pakt, de boarding over springt en in de rondte begint te maaien op de tribune om iedereen te raken die dat zong?

Zowel Berghius als die ‘fan’ zijn schuldig en dienen beide dus bestraft te worden.

28 mei 2023 om 21:26

Och jjr zet je brilletje af en geniet van het kampioenschap. Zullen we Feyenoord uit de competitie halen omdat ze de veiligheid van de tegenstander niet kunnen borgen. Net zo sneu om te stellen als wat jij doet

28 mei 2023 om 21:28

Doe eens niet zo triest met z’n naam spellen ten eerste. En ook hier veroordeel je de supporter wederom niet voor zijn afschuwelijke verwensing (nou nou, hij is schuldig… gut gut. Kom op man, dit is zwaar racistisch!). Lezen is ook niet je sterkste punt, ik zeg nergens dat Berghuis ermee mag weg komen. Hij is aangesproken door de directie en hij heeft een boete gekregen. Als Simons door het lint zou zijn gegaan met kwetsbare spreekkoren, zijn we toch ook mild? Vinicius z’n rode kaart werd toch ook geseponeerd?

28 mei 2023 om 21:51

Juist, maar pas nadat de rechter zich hierover uitspreekt ik prijs mij gelukkig met onafhankelijke rechtsspraaknals ik hier het meerendeel van de reacties lees. Ook goed dat Ajax corrigerend optreedt

28 mei 2023 om 21:14

Want die jongen die Willems sloeg was eerst door Willems uitgescholden vanwege zijn huidskleur?

28 mei 2023 om 21:26

@Arie84

Want als dat was gebeurd dan was het geoorloofd geweest dat die gozer Willems had geslagen? Het gaat toch om de actie op zich? Als je fysiek geweld gebruikt door een supporter dan ontvangt diegene een stadionverbod en als een speler fysiek geweld gebruikt dan hoort er een schorsing te volgen.

Of je nou geweld gebruikt omdat jij (of je medespeler) wordt uitgescholden, omdat je club gaat degraderen of omdat je stomdronken of doorgesnoven bent dat maakt geen reet uit.

Of denk je dat een moordenaar de cel niet in hoeft omdat degene die vermoord hem/haar eerst racistisch bejegende?

28 mei 2023 om 21:30

@jjr12: tijdje geleden schoot een juwelier 2 overvallers dood. Juwelier is toen alleen veroordeeld voor verboden wapenbezit. Zie je? Niet elke zaak is hetzelfde in jouw schijnbaar zeer simplistisch wereldbeeld.

28 mei 2023 om 21:42

@4ever4ajax

Uiteraard ben ik op de hoogte van verzachtende omstandigheden, zoals waarschijnlijk ook het geval is bij jouw voorbeeld.

Echter hebben we het hier over de KNVB die al maandenlang supportersgeweld en misdragingen in/rondom het stadion te verminderen tot op het punt waarbij een propje op het veld al zorgt voor een stadion- en gebiedsverbod van minimaal 9 maanden.

Dan kun je een vuistslag van een speler naar een fan, hoe terecht die reactie misschien ook is, toch niet onbestraft laten?

28 mei 2023 om 21:54

Het is toch niet onbestraft? Ajax heeft hem een boete opgelegd. KNVB kan hier ook weinig mee omdat het buiten het stadion is. Je verhaal over civielrechtelijk is de grootste onzin. Daar gaat geen OM een zaak om beginnen. De vuistslag was mis. Alleen de racist kan aangifte doen. Of dat voor de racist slim is, dat lijkt me niet.

28 mei 2023 om 21:15

Waarom zou je Berghuis hier voor schorsen? Ga je dan alle supporters die buiten het stadion elkaar een klap voor de kop geven ook schorsen?

28 mei 2023 om 21:18

@Sander1410

Dat gebeurd nu ook al: indien er vechtpartijen rondom stadions (of zelfs bosgevechten) plaatsvinden en mensen worden opgepakt (én zijn daarmee geïdentificeerd) dan volgt in veel gevallen ook een civielrechtelijk stadionverbod.

Vervolgens is het aan de rechter om dit civielrechtelijke stadionverbod om te zetten in een strafrechtelijk stadionverbod of het verbod van tafel te vegen (en diegene weer toegang te geven tot het stadion).

28 mei 2023 om 21:21

En geen enkele rechter gaat daarin mee. Je probeert je schandalige claim kracht bij te zetten door over civiel rechtelijk etc te praten maar dit gebeurt nooit, zal ook hier niet gebeuren en Berghuis heeft een foutje gemaakt. Maar een foutje die gemaakt mag worden.

28 mei 2023 om 22:05

@Isco24

‘Gelukkig’ is er geen rechter nodig om een stadionverbod op te leggen: als je de discussie de laatste tijd een beetje gevolgd had dan had je geweten dat er een verschil is tussen een civielrechtelijk stadionverbod (opgelegd door de KNVB of de club) en een strafrechtelijk stadionverbod (opgelegd door de rechter), waarbij een civielrechtelijk stadionverbod moeilijk te handhaven is en een strafrechtelijk stadionverbod (iets) beter. Waarbij een rechter een civielrechtelijk stadionverbod uiteraard wél van tafel kan vegen indien het aangevochten wordt.

Verder geef ik nergens aan dat Berghius een stadionverbod verdiend, maar enkel dat hij dat in theorie zou kunnen krijgen. Een schorsing vind ik daarentegen wel op z’n plaats (en die macht heeft de KNVB natuurlijk wel gewoon), ongeacht de reden dat hij de ‘fan’ fysiek aanviel.

28 mei 2023 om 21:16

Denk dat de insteek van beide wel iets anders is toch? Slaan is nooit goed dat ten zeerste. Maar denk dat berghuis in dit kader redelijk wat mensen achter zich heeft staan. Behalve natuurlijk alles en iedereen die Ajax en vooral Berghuis alles misgunnen…

28 mei 2023 om 21:26

Dat vind ik ook een intrassante vraag, wat gaat de Knvb hiermee doen? Aangezien er dus een walgelijke racsist zit in Enschede die schijnbaar dit soort dingen kan roepen. Pas als spelers dat stuk tuig een klap verkopen volgt er dus een consequentie.

Prima dat we dat met z'n allen afkeuren, maar dan nu graag eens serieus werk maken om dit volgens de officiele weg keihard af te straffen. Want als je met dit soort teksten wegkomt, dan ben ik toch meer voor de aanpak van Berghuis waarbij dat stuk vuilnis tenminste nog een dreun krijgt ipv vrolijk mag verder lopen.

Racisten zijn niet welkom in het voetbalstadion als het aan mij ligt, dus wat mij betreft mag er een stadionverbod komen van een jaar of 20. Weg met dit soort tuig.

28 mei 2023 om 21:35

geef je berghuis een stadion verbod voor een jaar in twente..

28 mei 2023 om 21:54

Haha, een Feyenoord supporter die "objectief" oordeelt over Berghuis!
Gelukkig is de dag voorbij...

28 mei 2023 om 21:58

@JJR als dit een schorsing op gaat leveren voor Berghuis dan is dit serieus de dag zat het Nederlandse voetbal vermoord is. Na alle incidenten en misdragingen van voetbalsupports zal een reactie hierop van een speler de dood steek zijn van ons voetbal. Praat overigens niet goed dat geweld een oplossing is.

Tja
En dat moet een voorbeeld zijn.
Slaan betekent ontslag op staande voet.
Een boete daar lachen ze om

28 mei 2023 om 21:23

Iedereen is een voorbeeld. Niet alleen bekende mensen, maar ook de loser die denkt dat hij dit soort dingen kan roepen. Hij is een voorbeeld voor de mensen om hem heen, en voor zijn kinderen als hij die heeft. Die horen hem dit soort dingen roepen en kunnen misschien gaan denken dat het normaal is om zo tegen andere mensen te praten.

En stel je voor dat je 1 keer op een bepaald plek een tikkie krijgt, ergens op je lichaam. Dat herstelt heus wel weer. Maar stel je voor dat je meerdere keren per week, misschien wel dagelijks een paar klappen op dezelfde plek krijgt. Dat herstel niet of veel minder snel. En dat is precies wat Brobbey, en heel veel andere gekleurde mensen moeten ondergaan. Steeds weer worden dit soort dingen geroepen, en alleen maar vanwege hun huidskleur, waar totaal niets mis mee is, maar waar ze ook niet echt iets aan kunnen doen. Jij zult er wel eentje zijn die roept dat woorden geen pijn doen, maar heel veel mensen ervaren dat anders. Ik kan alleen maar respect op brengen voor mensen die opkomen voor een ander. De manier waarop is misschien niet heel chic, maar wel heel begrijpelijk. Excuses waren voor mij niet eens nodig geweest.

28 mei 2023 om 22:14

Hij is zeker een grote voorbeeld. Opkomen voor je teamgenoten die te maken hebben met racisme. Voor mij is Berghuis ajacied van het jaar.

Je hoeft je niet te verondschuldigen. Hij verdiend meer dan een vuistslag. Respect dat je het opneemt voor je ploeggenoot en het bewijst maar eens dat het goed zit in je hartje.

Snap dat je het voor de Woke publiek moest doen, maar ik hoop dat hij knockout viel.

28 mei 2023 om 21:29

Wat verdiend hij precies nog meer dan? Berghuis bewijst vooral dat hij niet tot 10 kan tellen wanneer er iets zoals dit gebeurd. Die supporter moeten ze zeker aanpakken, maar iemand slaan op basis van zo'n uitspraak is best wel kansloos.

28 mei 2023 om 21:35

@redisthecolour: Het begint allemaal ergens mee he. En daar waar het mee begint vind ik vele malen kanslozer dan dat je een keer verkeerd reageert. En dat de filmer het voorgaande van dit filmpje heeft geknipt, vind ik ook kansloos.

28 mei 2023 om 22:00

Dat ‘tactisch’ knippen is inderdaad een verschrikkelijk iets. Zie je zo vaak gebeuren bij video’s over geweld van politie, tijdens politieke discussie etc. Dat is gewoon bewust de boel lopen flessen..

28 mei 2023 om 22:01

Dus alle spelers mogen vanaf nu de supporters die wat roepen een klap verkopen. Gaat nog gezellig worden in en rondom de stadions.

28 mei 2023 om 22:51

Waar zeg ik dat je iemand zomaar mag slaan? Ik zeg niet dat je iemand mag slaan. Maar wat ik ook niet zeg, maar wel vind, is dat het erg begrijpelijk is dat je je een keer laat gaan op een verkeerde manier als je zo ontzettend vaak met dit soort dingen wordt geconfronteerd. En deze loser die dit roept doet dat vanuit het idee dat hij met een groep is. Als hij alleen op straat een groepje gekleurde mensen of een iemand gekleurd persoon met het postuur van Brobbey tegen komt, dan roept deze lafbek het niet. Maar nu, omdat hij zich in een menigte bevind voelt hij zich veilig om dit te roepen. Net zoals al die spreekkoren op de tribunes. En om even op je laatste zin terug te komen. Het is door deze eencellige in het stadion al heel lang niet meer heel gezellig in het stadion. Met al die spreekkoren en voorwerpen waar mee gegooid wordt. Als we al deze losers nu eens echt gaan aanpakken, dan wordt het vanzelf weer een stuk gezelliger. Maar niet om ze een hand boven het hoofd te houden.

Gewoon terecht, dit soort opmerkingen kan gewoon niet meer. Ik las in de vorige post dat iemand zei geweld is niet de oplossing maar in dit geval is het de enige oplossing. Netjes gedaan jonge, we weten allemaal dat wanneer Brobbey daar zelf liep dat ventje z'n klep had gehouden.

Logisch dat Ajax hem straft, want voor eigen rechter spelen kan niet, maar moreel gezien sta ik eerder aan de kant van Berghuis dan aan de kant van die loser die dat roept.

28 mei 2023 om 21:17

Inderdaad, goed dat dit gelijk opgepakt is door Ajax, Berghuis heeft spijt betuigd en een boete gekregen. Nu afwachten of en nog een strafrechtelijk onderzoek komt en kijken wat daar de eventuele gevolgen van zijn.

Adequaat en snel gereageerd door Ajax en Berghuis. Het mag duidelijk zijn dat het niet mijn beste vriend is, maar wat mij betreft is de kous daarmee wel af. Ik ben echter bang dat de KNVB daar anders over denkt. Tuurlijk is niet goed hoe Berghuis reageert, maar als hij zwaar gestraft wordt heeft zo'n debiel precies wat hij wil en zal het alleen maar erger worden.

Logisch want aangifte zal er sowieso gedaan worden dan is een zogenaamde sorry handig.

28 mei 2023 om 21:17

Mwa, aangifte, zou het? Als ik die jongen was zou ik hopen dat het nu snel oven waait. Je wil niet de complete achterban van ajax achter je aan krijgen.

29 mei 2023 om 00:17

Je en nee. Je hebt gelijk je kan veel zooi over je heen krijgen, maar kan ook anoniem. Dan kan hij als slachtoffer ook schadevergoeding krijgen. Misschien minderjarig zelfs want de jongens eromheen leken jong. Aan de andere kant lijkt altijd alles te lekken dus anoniem lijkt me niet een fantasie. @ Ruiz.

@ Harrie
Eens!

29 mei 2023 om 00:21

Een "fantasie" het woordje "niet" moet weg

28 mei 2023 om 21:19

Zou mooi zijn als die p*svlek uit Enschede aangifte doet. Kan Ajax/Brobbey er direct eentje retour doen en melden bij de KNVB. Moet een keertje klaar zijn met dit soort onzin. Als sporter ben je niet vogelvrij. Dat Berghuis opkomt voor z’n teamgenoot: grote klasse. De manier waarop: klote. Maar laat dit een mooi moment zijn voor iedereen om even goed na te denken over de normen en waarden die horen bij een bezoekje aan een stadion.

Geloof niet dat ajax een boete geeft als hij opkomt tegen racisme. Dus óf er is niet gediscrimineerd óf Ajax kan de Respect/Racisme banden inleveren.

28 mei 2023 om 21:15

Nou, kan wel hoor, want geweld is geen oplossing (ligt ook aan de hoogte).

Desalniettemin vind ik het hele verhaal en de racisme kaart wel erg opvallend. Komt Ajax en berghuis niet slecht uit dat dit ‘uitlekt’…

28 mei 2023 om 21:19

Haha geestig… zo ontstaan dus alle complotten! Geloof gewoon wat er gezegd wordt man, het is nota bene nog aan de Twentse krant vermeld door een supporter van Twente… echt man sjonge jonge

28 mei 2023 om 21:15

Want iemand op zijn bek peren is een gepaste reactie en is graag hoe Ajax wil dat de spelers zich gedragen? Boete is wel op zijn plaats, alleen al om aan te geven dat dit niet is zoals het hoort. Maar een boete + excuses is wat mij betreft ook wel voldoende.

28 mei 2023 om 21:18

Iemand op zijn bek peren na zulke discrimenerende en bewust kwetsende woorden, is inderdaad gepast. Ik snap niet dat iemand dat ongepast kan vinden.

28 mei 2023 om 21:38

Dat is het dus niet, zowel volgens de wet als de geldende fatsoensnormen. Lekker primitief om maar gelijk te gaan meppen.

28 mei 2023 om 21:42

Lekker man. Gewoon iemand op z'n bek slaan en dan daarna zeggen dat hij iets racistisch gezegd heeft. Is natuurlijk geen manier van doen. Gewoon niet uithalen.

28 mei 2023 om 21:47

Hoe dan ook kan Ajax het niet goed doen in jouw ogen.

Niet erg classy van hem, maarja, dat zijn een groot deel van de Twente toeschouwers over het algemeen ook niet. Heeft die gozer trouwens nog geluk dat Brobbey zelf niet sloeg.

28 mei 2023 om 21:49

Waarop baseer jij dat een groot deel van de Twente supporters niet classy is? Zelf ben je op deze wijze geen haar beter dan die gozer die zoiets roept naar Berghuis.

28 mei 2023 om 23:03

Mwah, is nog wel een redelijk verschil tussen een groep niet classy noemen of rassistisch te bejegenen en met k*** uit te schelden. K***** twente supporter of "jullie zijn niet classy" zit toch wel een flink verschil tussen. Maar goed, ik zou zeggen drink er nog eentje.

Adequaat en snel gereageerd door Ajax en Berghuis (is wel eens anders geweest). Het mag duidelijk zijn dat het niet mijn beste vriend is, maar wat mij betreft is de kous daarmee wel af. Ik ben echter bang dat de KNVB daar anders over denkt. Tuurlijk is niet goed hoe Berghuis reageert, maar als hij zwaar gestraft wordt heeft zo'n debiel precies wat hij wil en zal het alleen maar erger worden.

Als FC Twente een beetje ruggengraat heeft schoppen ze die hufter voor eens en altijd hun stadion uit.

28 mei 2023 om 21:15

Het was een ajacied

28 mei 2023 om 21:34

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Heb je daar een betrouwbare bron voor?

28 mei 2023 om 21:39

Is dat zo? Ik lees overal Twente supporter? Kunnen supporters uit het uitvak zomaar bij de bus komen daar buiten het stadion, lijkt me niet toch? Edit: maakt verder overigens geen reet uit of dit ventje nou voor Twente of voor Ajax is, maar dat terzijde.

28 mei 2023 om 21:44

Stonden allemaal in Twente woonachtige ajax supporters, deze stonden in de rij voor handtekeningen van de spelers

28 mei 2023 om 21:55

En die zongen ook ''helemaal niets in Amsterdam'' waar Tubantia melding van heeft gemaakt?

Wees nou toch gewoon eerlijk, je reageert op een vaag geluid wat rond dit bericht is ontstaan door enkele reacties onder het nieuwsbericht. Er is geen enkele bron die indicatie geeft dat dit een Ajax supporter was.

Het meest waarschijnlijke scenario is dat het een Twente supporter geweest is. De kans dat dit een Ajax fan uit de regio was die op een handtekening staat te wachten van spelers en vervolgens naar een van dezelfde spelers zo grof te beledigen is bijzonder onwaarschijnlijk.

28 mei 2023 om 21:57

Weet niet of het een Ajax fan was of niet maar je hoeft niet Ajax fan te zijn en alleen in het uitvak te zitten

28 mei 2023 om 22:39

Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat een Ajacied een eigen speler zo asociaal hard probeert racistisch probeert te beledigen. Echter is bij Twente ook de halve selectie donker van huidskleur, dus is dat eigenlijk net zo onwaarschijnlijk. Achterlijk is het in ieder geval sowieso.

28 mei 2023 om 21:16

Het is niet helemaal duidelijk of het een FC Twente- of Ajax-'fan' is. Maar sowieso kansloos dat je bij die bus gaat staan om dit soort dingen te roepen.

Goed dat hij zijn excuses aanbiedt. En nu door!

28 mei 2023 om 22:28

En nu door... met racisten meppen!

Het is sowieso sneu dat daar zoveel mensen staan die niets hebben met die spelers, maar gewoon uit zijn op provocaties. En eens, die mensen denken alles te kunnen roepen. Nu heeft Berghuis een keer op deze manier gereageerd. Sommige vinden zijn reactie verkeerd en roepen dat geweld nooit de oplossing is. Ik vind zijn reactie begrijpelijk. Van mij had hij ook geen excuses aan hoeven bieden en gewoon mogen zeggen wat er geroepen werd. Dan hebben we het hele filmpje nu wel compleet.

En aan al die moraalridders de vraag, wat dan volgens hun wel de oplossing is.

28 mei 2023 om 21:27

Paul, er werden daar gewoon netjes handtekeningen uitgedeeld. Niet iedereen stond daar om te provoceren.

28 mei 2023 om 21:32

Waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat het kansloos is dat je daar gaat staan om dit soort dingen te roepen.

Ga mij geen woorden in de mond leggen. Ik heb meer reacties gezien over dit voorval in andere berichten. Misschien moet je eens stoppen om enkel Berghuis af te vallen, maar op zijn minst OOK de persoon te veroordelen die dit soort dingen denkt te kunnen roepen.

28 mei 2023 om 21:45

Als je mijn reacties echt had gelezen had je toch meerdere keren de woorden "vuile racist" voorbij zien komen. Daarmee doelde ik niet op Berghuis.

28 mei 2023 om 22:01

Ik heb even je eerste reacties op het eerste bericht hier onder gekopieerd. En ter informatie voor alle andere geïnteresseerde, het was toen al bekend wat de aanleiding was.

Ruiz_fct28 mei 2023 om 19:12#19076favoriteimportantadd
En een van de domsten. Hij weet dat alle camera's daar op hem staan en kan zich alsnog niet beheersen. Dan ben je gewoon een domoor.

Ruiz_fct28 mei 2023 om 19:21#24145favoriteimportantadd
Waarom zou ik dat moeten vermelden? Een aanzienlijk percentage supporters is inderdaad compleet debiel, maar daar zijn we van op de hoogte toch?

In je eerste reactie praat je alleen over Berghuis. In je 2e reactie vind je het niet nodig om de aanleiding te vermelden. Dat vind ik wel een beetje bijzonder en geeft mij wel aan hoe je er in staat. Dat je vervolgens na talloze reacties van andere (wellicht onder druk) zegt dat het een racist is, vind ik dat niet meer zo relevant eigenlijk. Maar goed dat je hier nog wel even vermeld dat Berghuis niet de racist is....

28 mei 2023 om 22:23

"en ter informatie voor alle andere geïnteresseerde, het was toen al bekend wat de aanleiding was."

Wat lul je nou? Je ziet toch dat die reacties van 19:12 en 19:21 zijn. Die aanleiding werd pas om 19.46 bekend hier in een artikel. Je zit hier gewoon keihard te liegen alleen om mij zwart te maken. Erg vals Paul.

Los daarvan sta ik nog wel achter de inhoud van de reacties. Het is een erg domme actie van Berghuis. Gelukkig vindt hij, of in ieder geval zijn management, dat zelf ook, anders had hij zijn excuses ook niet aangeboden. De aanleiding doet er hier ook niet toe, wat er ook gezegd is, het blijft dom.

29 mei 2023 om 09:01

Je baseert je nu alleen maar op informatie die hier op VZ verschijnt? Omdat het je qua tijdlijn goed uit komt? Prima dat je dat doet. Maar het klopt niet. Want in de tussenliggende reactie word de mogelijkheid dat er walgelijke dingen zijn geroepen al gesuggereerd. Maar dat vind jij niet relevant. En 4 minuten later, om 19:25 reageert er iemand op jou, met wat er geroepen is. Dat is toch veel eerder dan het moment waarop het bericht op VZ verschijnt en waar jij je achter verschuild. En voor de volledigheid. Op de reactie waarin wordt vermeld wat er precies zou zijn gezegd, reageer je niet meer. Vond je het toch welrelevant maar durfde je dat niet toe te geven of wat?

En dat je mij beschuldigd van liegen, zwart maken en vals gedrag, ook helemaal prima.

Maar voor jou is de aanleiding totaal niet relevant, en dat vind ik erg bijzonder. Je maakt Berghuis direct af, zonder dat je je afvraagt wat de aanleiding is, dat vind ik heel erg raar. Het is altijd Actie -- Reactie. Zonder deze racistische opmerkingen was er geen corrigerend tikkie uitgedeeld.

Die excuses had hij van mij niet hoeven aan te bieden hoor. Maar goed, hij heeft het gedaan, wellicht omdat hij allemaal moraalridders over zich heen heeft gekregen. Voor mij is Berghuis een strijder. Als een vriend voor mij zo op zou komen zou ik het niet betitelen als geweld, maar als geweldig. Hij staat niet, zoals de menigte, toe te kijken zonder in te grijpen. Al die mensen er om heen vinden het schijnbaar normaal dat dat soort dingen worden geroepen. Of zijn te schijterig om in te grijpen. Maar Berghuis, een voorbeeldpersoon volgens velen, grijpt wel in. Misschien op een verkeerde manier. Misschien op de enige juiste manier. Maar hij staat niet als een dom schaap toe te kijken en het te accepteren dat een medespeler zo wordt bejegend.

Geweld lost niets op, maar met sommigen valt niet te praten. Dit soort doorgesnoven tuig van de richel denkt alles te kunnen doen en laten wat ze willen. De KNVB moest dit maar eens een halt toe gaan roepen, zo niet justitie door dit soort tuig veel harder aan te pakken. Als Berghuis hiervoor bestraft wordt, dan betekent dat een ‘dikke middelvinger’ naar de #saynotoracism campagne.

Prima reactie van Ajax bestuur , er snel erbij zijn , een boete opleggen en Berghuis’ die spijt betuigt.

Kan niet hard genoeg geweest zijn. Prima actie en reactie van Berghuis.

Klasse van Berghuis, oog om oog tand eruit

Als alles klopt. Hoor je geen boete te krijgen,maar een beloning.

Plus stiekem een beloning voor zijn heldhaftige actie!

Uitstekend voorbeeld voor onze kinderen. Ik kan niet anders zeggen.

Klasse berghuis! Toch nog iets geraakt vandaag

Ik wou dat iedereen eens zo op kwam voor een ander. Klasse Steven!

Ik stel een crowdfunding voor om geld in te zamelen om de boete te betalen voor Berghuis!
Zouden we gewoon moeten als Ajax supporters!!
Controversieel misschien maar soms kan niet er alleen maar staan bij kijken.

Als dit echt gezegd is, dan klasse actie Steven. Zouden meer mensen moeten doen zo opkomen voor een ander. Hoop dat hij de sneue droeftoeter goed geraakt heeft.

Een boete?! Berghuis zou een bonus moeten krijgen!

@redactie misschien een filmpje opzoeken waar hetgeen aan vooraf gaat op staat? Geweld lost niets op, dus ik keur dit gedrag van Berghuis af. Maar dit soort filmpjes online wat maar een kant van het verhaal laat zien gaat nergens over in mijn optiek en gebeurd te vaak.

28 mei 2023 om 22:38

Helaas kan alleen de maker van het filmpje het online zetten aangezien de kans groot is dat aanleiding van deze 'knal' van Steven eruit is geknipt. Het is wel heel toevallig dat het filmpje begint met de vuistslag van Berghuis.

28 mei 2023 om 22:45

Ik ben daar ook benieuwd naar. Er is welgeteld 1 getuige geweest die zei dat Brobbey racistisch bejegend werd. En er stonden flink wat mensen.

28 mei 2023 om 23:14

Ja dat het hier zo wordt geplaatst vind ik stemmingmakerij en niet kundig van een onafhankelijke voetbal(nieuws)site. Nu is het Berghuis, straks weer de politie of een politiek figuur of gewoon een willekeurig persoon die af wordt gebrand.

Racisme kan echt niet. Iemand een hoek geven kan ook echt niet. Tokkie reactie van Berghuis op een tokkie opmerking van die puber.

Echte onzin mensen hier die spreken over geweld los je niet op geweld! Moraalridders. Zo iemand verdiend een tik. Je kan niet maar iedereen uitschelden op straat. Dan kan je gewoon een klap verwachten zo simpel is het.

28 mei 2023 om 23:20

Dus als ik u morgen per ongeluk afsnijd in het verkeer en u scheld mij uit mag ik u een tik verkopen?

29 mei 2023 om 09:09

Hij zegt niet dat t mag maar dat je’m kunt verwachten.

Ik heb alle begrip voor de reactie van Berghuis. Die zogenaamde supporter had behoorlijk tandjes mogen tuffen met zijn walgelijke uitspraken.

Is er behalve een "ooggetuige" nog iemand anders die dat heeft gehoord. Vind het maar slap bewijs, uit de beelden blijkt qua geluidsfragment ook niks. Als die er is dan prima. Anders Berghuis gewoon vervolgen voor mishandeling. Anders kan iedereen wel geweld gaan rationaliseren, omdat ze denken iets te horen. Berghuis lijkt me eerder gewoon gefrustreerd met zijn kulseizoen

29 mei 2023 om 10:29

Helemaal mee eens...als er al iets gezegd zou zijn tegen Brobbey dat had hij iets moeten doen. Nu reageert Berghuis af op een fan uit frustratie van de verloren wedstrijd. Hij had dit nooit mogen doen en ik zou als fan aangifte doen van mishandeling. Als deze fan iets in de aard gezegd zou hebben over Brobbey dan moet Brobbey ook aangifte doen wegens discriminatie, want iets dergelijks roepen is natuurlijk zwaar fout. Maar Berghuis had nooit voor eigen rechter mogen spelen.

Ben Twente fan
Maar als dit de woorden waren dan is die klap niet onterecht
Wat zou ik graag eens naar een voetbalwedstrijd gaan zonder beledigingen geweld enz
Gewoon lekker voetbal kijken

Normaal ben ik er niet van maar hier was een kopschop op zijn plaats geweest. Puur omdat je weet dat er toch geen inhoud inzit.

Prima zo, verder niks meer aan doen. Sorry zeggen voor de bühne. Lel voor z’n hoofd meer dan verdiend.

Prima Berghuis! Je hoeft idd echt niet alles over je kant te laten gaan. Misschien niet goed om alle redenen die je noemt maar tis ook wel eens een keer genoeg.

Dit een toch ook een beetje dubbel.. Berghuis geeft terrecht die Tukker een klap voor zn kanis. Maar geweld is inderdaad nooit een oplossing. Klopt! Maar ik had in dit geval ook zo gehandeld als Steven! En waarom Berghuis een dan ook nog een boete geven als ze een medespeler uit maken voor k-zwarte.. Wat een mongolen heb je tegenwoordig bij het voetbal.. Lijkt verdomme steeds meer op een Oostblok competitie hier in Nederland met al die mafkezen en racistische spreekkoren.. schei toch uit man onnozel gedoe..

En mensen racistisch uitschelden is natuurlijk geen vorm van geweld? Berghuis handelt hier goed, daar dit land de mond vol heeft van progressief, inclusief en wat dan ook zijn. Vooral blijven roepen dat racisme nergens mag en nooit te nimmer kordaat optreden.

Hier heb je een voorbeeld. Wat had hij daar dan moeten doen tegen iemand die de wet aan het overtreden is? Een dialoog gaan houden? Komop zeg.

Berghuis komt voor zijn teamgenoot op. Hulde. En voor de mensen die over de popo en aangifte beginnen: een aangifte van dit kaliber ligt gem 1 jaar stof te eten op de plank. Daarnaast heeft de politie zelf de grootste moeite met racisme binnenin in het korps.

29 mei 2023 om 13:21

Nee woorden zijn geen geweld, tenzij iemand letterlijk oproept om geweld te gebruiken. Dan is het wel dreiging met geweld. Maar iemand kaaskop noemen is geen geweld, en hetzelfde geld voor woorden voor andere etniciteiten.

29 mei 2023 om 20:49

Jij denkt, zeker gezien de geschiedenis van Nederland, dat woorden combineren met "zwarte" niet pijn kunnen doen? Dat racisme geen pijn kan doen? Woorden zoals het K woord enzovoorts? Wat fijn dat jij dat even kan en mag bepalen voor anderen.

Het moet een keer klaar zijn met dit soort leeghoofden die denken dit te mogen roepen, omdat het zogenaamd geen geweld is. Dat is het wel. En mensen hebben het recht om zich te verdedigen, dan wel dat er mensen (zoals Steven) voor heb opkomen.

Dat Nederland en zeker de voetballerij er op papier alleen een bal om geeft, moge weer duidelijk zijn. Keihard aanpakken deze gasten.

30 mei 2023 om 22:14

Nee, hoor ik begrijp heel goed dat bepaalde woorden geen fijn gevoel geven, of zelfs agressie op kunnen wekken. Echter, is handelen op gevoel onverstandig. En mensen gaan slaan omdat ze iets zeggen wat je niet aanstaat, dat is de weg naar het einde van een vrije samenleving. Want het argument dat woorden pijn doen, kan men naar believen gebruiken, waar of niet, om de eigen agenda door te drukken, of kritiek erop te stoppen. Uiteraard zijn racistische scheldwoorden nuttige toevoeging, maar het idee dat slaan dan legitiem is, is een nog gevaarlijkere gedachtegang.

Er zit helaas altijd wel 1 racist tussen, dit is gewoon een gelegenheidsargument. Dit gedrag is precies wat Berghuis deed toen het bij Feyenoord bagger liep. En nu loopt het bij Ajax bagger, en hij doet weer zoiets. Zeker weten dat hij in de kleedkamer ondertussen ook niet te genieten is. Behalve voor z'n bro Brobbey wellicht...

Natuurlijk schandalig wat die supporter zei. Maar toch hoort Berghuis dit niet te doen, hoort hij boven te staan. Ik verwacht dat hij minimaal een half jaar wordt geschorst. Het doet me denken aan Cantona, die kon ook een lange schorsing tegemoet zien.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren