Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Je kunt je voorstellen dat Ziyech dan geen toestemming krijgt om te gaan’

Laatste update:

De voetballerij ligt door de coronacrisis grotendeels stil en het is nog niet duidelijk of en wanneer de gestaakte Europese competities uitgespeeld kunnen worden. Dit brengt onder meer problemen met zich mee op het gebied van contracten, aangezien sommige spelers zich met ingang van 1 juli al aan een nieuwe werkgever verbonden hebben of beschikken over een aflopende verbintenis. Dit geldt bijvoorbeeld voor Ajax, dat Hakim Ziyech aankomende zomer naar Chelsea ziet vertrekken.

Martin Reilly vertegenwoordigt als zaakwaarnemer onder meer Celtic-manager Neil Lennon en hij vraagt zich af hoe het over een paar maanden verder moet als de competities dan nog niet uitgespeeld zijn: “Ik weet echt niet wat er gaat gebeuren met de transferperiode. Niemand weet iets, omdat de UEFA nog geen richtlijnen naar buiten heeft gebracht. Iedere bond zal worden geleid door regulering van de UEFA, maar er zal op de een of andere manier een akkoord bereikt moeten worden”, vertelt hij in gesprek met de Daily Record.

“Het is niemands schuld, maar het is wel een zooitje en niemand weet hoe dit opgelost zal worden. Naar mijn mening kan een seizoen dat er voor tachtig procent op zit niet zomaar geschrapt worden, maar er moet wel een akkoord bereikt moeten worden om tot een oplossing te komen”, gaat Reilly verder. “Clubs moeten bijvoorbeeld contact met elkaar opnemen en afspreken dat iedereen maandcontracten uitdeelt aan hun huidige selectie tot het seizoen erop zit.”

Ajax tuigt meerkoppige task force op voor ‘moeilijke zaak’ Hakim Ziyech

Ajax is achter de schermen druk bezig met de toekomst van Hakim ZiyechLees artikel

“De meeste clubs hebben momenteel spelers die zij gehuurd hebben en er moet worden afgesproken dat zij blijven. Er moet uniformiteit komen. Als je spelers gehuurd hebt, moeten zij blijven. Ze kunnen zeker niet terugkeren.” Reilly wijst ook naar de casus Ziyech als voorbeeld: “Chelsea heeft hem in februari aangetrokken met het idee dat hij op 1 juli hun speler zou worden. Mocht dit seizoen tot in de herfst vertraagd worden, dan kun je je voorstellen dat hij geen toestemming krijgt om te gaan, aangezien Ajax hem in dat geval zal willen houden om te proberen kampioen te worden. Tegelijkertijd zou Chelsea hem, als ze hem op de eerder afgesproken datum krijgen, tegen andere Premier League-clubs kunnen gebruiken, terwijl dat niet het geval was geweest als de competitie gewoon op een normale manier was geëindigd.”

“Er zijn ook clubs die spelers uit dezelfde competitie voorcontracten voor juni hebben laten tekenen, waar spelen zij als het seizoen in augustus wordt hervat? De jongens met een aflopend contract moeten ook afwachten. De regels zijn dat als je contract afloopt op 30 juni, je bij een andere club aan de slag kan gaan. Maar als er besloten wordt om het seizoen af te maken, hebben de clubs ook spelers nodig om dat mee te kunnen doen. Er moeten clubs zijn met twee of drie huurlingen. Als zij, samen met drie of vier jongens met een aflopend contract, vertrekken, hebben ze misschien niet eens genoeg spelers in de selectie om wedstrijden te kunnen spelen”, sluit de zaakwaarnemer af.

Vind jij dat Ajax over Hakim Ziyech moet kunnen blijven beschikken als de Eredivisie na 1 juli nog niet afgerond is?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat zou wat zijn. Heeft Ziyech eindelijk zijn gewenste transfer. Mag hij niet vertrekken als de competitie pas weer in de herfst hervat gaat worden of later. Wat een pechvogel is hij dan. Officieel loopt zijn contract nog door tot medio 2022 bij Ajax. Voor Ajax zou het hoe cru ook, niet ongunstig zijn als de competitie pas zo laat weer begint. Dan blijven Onana, Tagliafico, Vd.Beek, Ziyech, Neres nog wel even bij Ajax.

23 maart 2020 om 14:23

Dit is idd wel balen voor Ziyech.Hoop voor hem dat hij al heeft getekend,zodat zijn zo verdiende transfer niet vooralsnog afketst.Het gaan hoe dan ook gaat het een lastige situatie worden.Er zal veel water bij de wijn moeten worden gedaan door clubs en spelers en een goede bemiddeling van de uefa.

23 maart 2020 om 14:31

Chelsea staat juridisch sterker omdat ze met Ajax de afspraak zijn aangegaan om Ziyech per 1 juli in dienst van Chelsea over te plaatsen. Andere clubs ondervinden hier ook nadelen van. PSV zit bijvoorbeeld met Rodriguez. Hopelijk kunnen ze met AC Milan in gesprek over een verlenging anders ben ik bang dat Boscagli weer op linksback komt te staan.

23 maart 2020 om 15:25

Mag dan wel zo zijn maar als de EUFA de transferperiode pas in augustus in laat gaan heeft Ziyech en Chelsea er niets aan als zij aan 1 juli vasthouden. En wat de andere clubs en spelers betreft....zoals al in het artikel staat: de situatie van Ziyech wordt als voorbeeld genoemd.

23 maart 2020 om 15:32

Dan nog heeft Ziyech een arbeidsrelatie met Chelsea vanaf 1 juli. Daar veranderd helemaal niks aan. Wellicht is hij niet speelgerechtigd, daar kun je wel regels over opstellen, maar je kunt niet als Uefa in een afspraak tussen 2 partijen plotseling zeggen, hij gaat pas een maand later in. Los van het feit dat Chelsea er niet happig op is als Ziyech door blijft spelen bij Ajax als zijn arbeidscontract bij de Londenaren al is ingegaan. Dit probleem los je niet op met een generieke regeling, aangezien de Uefa er niet over gaat. Daarom hebben ze ook in eerste instantie aangegeven dat het seizoen uiterlijk 30 juni afgelopen moet zijn.

23 maart 2020 om 15:36

Je voorbeeld klopt op zich wel, maar zelfs al zou de Uefa de transferperiode later in laten gaan staat dat nog steeds niet in de weg aan het feit de Chelsea een contract heeft met Ziyech per 1 juli a.s. Dus per die datum kan Chelsea Ziyech dus verbieden om nog voor Ajax te spelen. Dat de Uefa kan voorkomen dat Ziyech naar Chelsea verkast, dat staat los van de opties die Chelsea dan heeft ten aanzien van de zeggenschap of Ziyech mag spelen of niet.

23 maart 2020 om 15:39

Zeker Chelsea zal er niet om staan te springen. Maar ook zij hebben op bij andere spelers dan wellicht voordeel van een dergelijke oplossing. Daarbij, wat denk jij dat Ziyech denkt als hij een maand extra moet stilzitten ipv om een kampioenschap te spelen? Dat zou pas echt een lekker gevoel geven. Kortom, 1 juli aanhouden kan, maar voor een club niet altijd de beste oplossing.

23 maart 2020 om 15:43

Chelsea en Ajax zijn een contract aangegaan waarbij Ziyech per 1 juli eigenaar van Chelsea zou zijn. Als de Uefa de transferperiode verschuift, is dit contract dus ongeldig en zal er opnieuw onderhandeld moeten worden. Chelsea kan Ziyech niets verbieden.

23 maart 2020 om 15:45

Ja klopt, spelen om het kampioenschap!! Wil iedereen toch? Ja, behalve natuurlijk die spelers die ietsje verder kijken dan vandaag en die weten dat je een risico loopt dat je geblesseerd raakt en je transfer verspeeld. Dus ja, ik denk dat Ziyech, voor die keuze gesteld, eieren voor zijn geld kiest ja en geen onnodig risico neemt. Kampioen met Ajax is hij al, dus het is niet dat hij persé met een titel pas weg mag of kan. Los hiervan, dit hele verhaal is gebaseerd op de eis van de clubs in de PL om dit seizoen, koste wat het kost, uit te spelen. Denk jij dat dit gaat gebeuren? Ik denk dat het hoogst twijfelachtig is. Wanneer denk je dat er weer gespeeld kan worden? De stop van drie weken is prima, maar in China duurder het langer dan drie maanden. Zou dat hier in Europa niet ongeveer hetzelfde zijn? Praat je over een competitie die je in juni moet oppakken én uitspelen. Gekkenwerk. Schrappen die handel, en gewoon de schade beperken en oppakken na de zomer. Dan heb je de minste last, want anders gaat dit effect hebben voor de komende drie jaar of langer.

23 maart 2020 om 15:47

Olesmit. "als de Uefa de transferperiode verschuift, is dit contract dus ongeldig."nee hoor. Linksom of rechtsom is het contract dat Ziyech bij Chelsea tekende gewoon geldig en dat contract blijft ook gewoon geldig. Rechters kunnen de rechtsgevolgen van contracten beinvloeden, maar de Uefa kan dat niet. Dat Chelsea dan misschien niet Ziyech kan laten overschrijven naar de Engelse voetbalbond, dat is iets anders. Maar daarmee blijft het contract tussen Ziyech en Chelsea en Ajax en Chelsea gewoon geldig.

23 maart 2020 om 15:48

@olesmit Een transferperiode heeft niks te maken met een arbeidscontract. De transferperiode bepaalt alleen of een speler voor een bepaalde club mag voetballen. Een arbeidscontract gaat over een dienstverband om binnen een club te werken. Als de transferperiode wordt verplaatst, blijft nog steeds het arbeidscontract vanaf 1 juli geldig. Het lijkt mij ook niet dat Chelsea het risico wil lopen om Ziyech nog langer in Amsterdam te houden. Straks breekt hij bijvoorbeeld zijn been en daarmee zetten Chelsea en Ajax 40 miljoen op het spel.

23 maart 2020 om 15:49

Het feit dat de Uefa wellicht een datum veranderd, maakt niet dat de overeenkomst tussen Ajax, Chelsea en Ziyech ongeldig is. Die blijft gewoon in stand. Ziyech is alleen niet speelgerechtigd voor Chelsea omdat de Uefa wellicht de transferperiode later laat beginnen.

23 maart 2020 om 16:58

Mocht het contract zijn voorzien zijn van handtekeningen, dan is het contract rechtsgeldig.

Heeft Ziyech al getekend? Als dat wel zo is dan heeft Ajax na 1 juli natuurlijk niks meer te zeggen over de speler aangezien hij dan bij Chelsea onder contract staat.. dit gaat vreemde situaties opleveren. Lijkt me ook niet dat Chelsea Ziyech mag gebruiken als dit seizoen wordt afgemaakt..

23 maart 2020 om 14:16

Hoe zit het met spelers die nu geblesseerd zijn. Elke club heeft nu wel bepaalde basisspelers die geblesseerd zijn of met pijntjes lopen. Daardoor zou een 'mindere' club het van de grotere clubs kunnen winnen. Echter nu hebben spelers ruimte en tijd om te herstellen. Nerez bij Ajax bv. Malen bij PSV

23 maart 2020 om 15:54

Gewoon, wie beschikbaar is, is beschikbaar. Onana (puur als voorbeeld) kan morgen zomaar corona hebben en daardoor 2-3 maanden niet kunnen spelen. Niks aan te doen. Je gaat daardoor toch niet alle wedstrijden 2-3 maanden uitstellen? De spelers die tijdens de originele Utrecht-Ajax niet beschikbaar waren en tijdens de nieuwe datum wel, zijn gewoon speelgerechtigd. Ik zie niet in waarom dat nu anders is. En bij kleinere clubs zijn ook weer spelers die terug kunnen keren van blessures.

23 maart 2020 om 14:35

Niet geheel zwart/wit. Hangt echt van de kleine letters in het contract af; zoals welk recht van toepassing zal zijn als het tot een geschil komt etc. Daarnaast is het ook belangrijk wat de speler zelf wilt. Kans bestaat ook dat hij weg gaat bij Ajax en niet kan worden ingeschreven in de FA, waardoor hij paar maanden niet zou kunnen spelen. Als het klopt dat Chelsea ook Onana zal willen (of enige toekomstige speler van Ajax), dat ze er wel mondeling uitkomen. Goeie verstandhoudingen zijn toch wel echt belangrijk in het voetbal.

23 maart 2020 om 15:18

regulator, dan ken jij Ajax nog niet. Ajax kent geen principes zodra er eurotekens zichtbaar zijn. als Chelsea Ziyech eist op 1 juli en de volgende transferperiode 40 miljoen op Onana biedt, zegt Ajax echt niet: gaan we niet mee akkoord omdat jullie stom deden bij Ziyech.

23 maart 2020 om 15:33

Mmm GloryUnited, dat klinkt als een sneer richting Ajax. En vergeet niet, de situatie Ziyech is een voorbeeld. Er zijn genoeg spelers/clubs die door de uitgestelde competitie in de problemen komen. Als de EUFA de transfer periode pas op 1 augustus open gooit kan Chelsea Ziyech wellicht opeisen per 1 juli maar hebben zij er niets aan en zetten ze kwaad bloed bij speler en club. Dergelijke dingen spelen bij toekomstige onderhandelingen altijd weer op. Het wereldje is klein en men komt elkaar toch weer tegen. En wellicht hadden ze anders “slechts” 36 of 38 miljoen ipv de door jou genoemde 40 milj hoeven te betalen...

23 maart 2020 om 15:41

Ja, dat 'kwade bloed' dat is wel leuk bedacht allemaal maar daar gaat het niet om natuurlijk. Ziyech staat model voor een situatie die zich over heel Europa voor gaat doen als de Uefa ervoor zou kiezen om onder druk van de PL koste wat koste alle competities uit te gaan spelen. Dán krijg je dit soort toestanden, daarin staan Ajax, Chelsea en Ziyech echt niet alleen. Dus dat heel veel clubs dan omwille van 'geen kwaad bloed zetten' overal maar water bij de wijn gaan doen, acht ik niet waarschijnlijk. Dit vraagt echt om een handzame oplossing waar veel clubs iets aan hebben. Verder op zich wel interessant om over kwaad bloed en zo te beginnen, gezien de houding van veel supporters hier (jij niet hoor, maar ik zie wel velen die zo reageren) die vinden dat als een club ergens recht ip heeft die club dat recht ten koste van alles moet realiseren, zelfs als dat dan kwaad bloed zet elders en je als club ook in de toekomst zaken moet doen met andere clubs.

23 maart 2020 om 15:54

Ik ben van mening dat je soms gewoon, ook al sta je in je recht, een andere keuze moet maken. Het is zelden zo zwart/wit als men hier vaker stelt. Soms wil je een imago aanmeten en soms wil/moet je een voorbeeld stellen. In deze gaat het veel verder dan een club. Ik verwacht dat er in deze situatie een bepaalde “standaard” zullen gaan hanteren.

23 maart 2020 om 16:18

Ajax staat er toch om bekend dat ze alles voor de centen doen en daarmee principes op zij zet? Dacht dat het wel algemeen bekend was. Zie Qatar. Maakt verder niet uit, daar niet van. Daarnaast zal Chelsea Ziyech wel willen op 1 juli. Wat als Ziyech bij Ajax geblesseerd raakt op 5 juli omdat Chelsea coulant is geweest. Dan hebben ze veel geld geïnvesteerd in een geblesseerde speler. Nee ik zie de clubs niet zo'n risico nemen

23 maart 2020 om 15:26

@tilburg013: denk dat de kans dat het seizoen wordt afgemaakt zo klein is, dat dergelijke scenario's niet opgelost hoeven te worden. Voorrondes in Europa beginnen ook al vroeg (als die al gehaald kunnen worden).

23 maart 2020 om 15:41

Wellicht een goed moment om wereldwijd de seizoenen gelijk te trekken met een kalenderjaar.

Zou je het niet op de intenties van de partijen kunnen gooien? Het contract is afgekocht voor de duur na het huidige voetbalseizoen. Dat is de intentie van de transfer. Dat zou betekenen dat pas na het seizoen Chelsea de beschikking krijgt over Ziyech.

23 maart 2020 om 14:24

Misschien is dit seizoen nog lang niet afgelopen 😉

23 maart 2020 om 14:33

Misschien is dit seizoen al afgelopen en is de laatste wedstrijd al gespeeld.deze uitzonderlijke situatie zal tot uitzonderlijk besluiten leiden.

23 maart 2020 om 14:28

In het contract zal de datum van 1 juli staan. Stel je toch eens voor dat Ziyech in een wedstrijd van Ajax ná 1 juli een been breekt of erger. Hoe los je dat dan op?

23 maart 2020 om 14:37

Mits Ziyech bij Ajax blijft, dan zal ook de datum in het contract veranderd worden.

23 maart 2020 om 14:53

Dat is maar zeer de vraag. Je kan natuurlijk niet zomaar de datum in een contract aanpassen...

23 maart 2020 om 15:01

Inderdaad. Alsof die Engelse clubs alleen maar juridische hotemetoten in dienst hebben.

23 maart 2020 om 14:36

@Suarez 7: volgens Nederlands recht heb je daar best een grote kans op. Onduidelijk is welk recht van toepassing is, dat zou uit het contract moeten komen.

23 maart 2020 om 14:57

Bij internationale tranfers binnen de EU is het gebruikelijk dat de verkopende partij beslist welk recht van toepassing is. Maar dit is wel onderhandelbaar. Van Engelse clubs is bekend dat zij niet zomaar afstand doen van het Engels recht. Ook als koper niet.
Verder heeft Ziyech een arbeidsovereenkomst getekend met Chelsea waarbij hij per 1 juli hun werknemer is. Voor Ajax is hij dus per definitie een ongerechtigde speler na die datum.
Intenties over seizoenseindes hebben geen enkele juridische houdbaarheid.

Tja, ingewikkeld is het wel. Er zou een Europese regeling moeten komen. Of dat alle spelers gewoon overgaan op die datum, zodat iedereen benadeeld is. Of transfers gaan pas door na afronding van alle competities - en dus wordt er ook Europees besloten dat competities afgerond gaan worden in de zomer.

Tuurlijk is de kwestie Ziyech hierin belangrijk. Ik ben echter vooral benieuwd wat er met huurlingen gaat gebeuren. Een ADO den Haag of FC Twente hebben een stuk of 12 huurlingen rondlopen, die missen gewoon een compleet elftal als daar geen goede afspraken over komen.

23 maart 2020 om 14:30

Ik verwacht om exact die reden dat het afronden van de competitie alleen gaat gebeuren als deze voor 30 juni beëindigd kan worden. Maar dat gaat never lukken.

Ik denk dat het pas problematisch wordt op het moment dat competities hervat of gestart gaan worden op verschillende datums. Na 1 juli is ziyech "gewoon" speler van Chelsea, ongeacht het seizoen in de eredivisie nou al is afgelopen of niet.stel de eredivisie wordt hervat na 1 juli, maar de premier league nog niet dan zou Ajax Ziyech dus kunnen huren van Chelsea tot het eredivisie seizoen eindigt oid. Dit wordt natuurlijk ook interessant als er een reisverbod geldt naar Engeland omdat Ziyech anders dus niet meer aan spelen toe komt

Is er niet de afspraak te maken dat de spelers die al verkocht zijn of gehuurd zijn, het seizoen 'gewoon' af maken bij de club waar ze nu spelen en pas als het nieuwe seizoen begint naar hun nieuwe club gaan..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren