Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Dat kon ook met het eigen vermogen dat Ajax heeft opgebouwd’

Laatste update:

Ajax neemt het woensdagavond in de laatste groepswedstrijd van de Champions League op tegen Bayern München. De Amsterdammers zijn reeds zeker van overwintering in het miljardenbal en houden minimaal zestig miljoen euro over aan het Europese avontuur. Jeroen Slop, financieel directeur bij Ajax, spreekt in een interview met NRC van een ‘een vrolijk weerzien met de grote bedragen’.

Slop denkt desondanks niet dat Ajax al kan weglopen bij de concurrentie. “Pas als je vanaf nu vijf keer de enige Nederlandse deelnemer bent in de Champions League, ben je niet meer te achterhalen”, stelt de financieel directeur van de Amsterdammers. Afgelopen zomer besloot Ajax fors te investeren. Naast hoge transferbedragen is het salarisplafond ook behoorlijk opgeschroefd om spelers als Daley Blind en Dusan Tadic binnen te kunnen halen. “Wij zijn met een roeibootje gaan vissen, we hebben geen oceaanstomer, zoals Engelse clubs.”

“Als je dan toch vissen in de Premier League vangt, doe je dat niet met lullig aas. Daar is pittig geïnvesteerd”, aldus Slop. Hij spreekt van een ‘behoorlijke versteviging’ van de salarispost. “Nou, het kan niet zo zijn dat je een ambitieus verhaal hebt, en dat je dan in de kosten niet meegaat. We zetten eerder al in op gevestigde jongens, maar de grootste kentering zit wel afgelopen zomer. Wat wel uitzonderlijk is, is dat wij ook zélf spelers opleiden tot topniveau. Daar past ook zo’n investering in De Toekomst bij.”

Dat de groepsfase van de Champions League tegenwoordig heel veel geld kan opleveren, was ‘niet relevant’ voor het besluit om te investeren in de selectie. “Ons doel is aanhaken bij de Europese top, dus móét je. En dat kon ook met het eigen vermogen dat Ajax heeft opgebouwd. Europees meedoen heeft effect op je merchandising, de waarde van je spelers. Het totaalplaatje van Europees aanhaken, heeft enorme financiële meerwaarde”, zegt Slop, die benadrukt dat Ajax afgelopen zomer geen risico’s heeft genomen.

Zie jij Ajax op termijn aansluiten bij de Europese top?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik denk dat het voor Ajax heel moeilijk wordt om aan te sluiten bij de europese top. Je mag blij zijn als je je tussen de subtoppers als Porto en Sevilla en dergelijke kan scharen. De juiste weg is in ieder geval ingeslagen.

12 december 2018 om 12:01

Ajax mag zich al subtop noemen in het rijtje met Porto en Sevilla. Dus groeien naar top met deze nieuwe werkwijze is dan een logische volgende stap.

12 december 2018 om 13:10

Leg eens uit waarom dan? Porto en Sevilla presteren redelijk constant in europa. Ajax is de laatste jaren veel te wisselvallig. Tuurlijk spelen ze een europese finale en doen ze het dit jaar goed in de CL, maar dan is er ook ineens een jaar waarin je je niet eens plaatst voor de europa league zoals vorig jaar.

12 december 2018 om 14:02

Vorig jaar had een duidelijke reden. Heeft niets met het ontwikkelingsproces van Ajax te maken.

12 december 2018 om 14:07

@portofc

jij denkt echt serieus dat Ajax structureel mee gaat doen om de Champions League winst met clubs als City, Psg, Barca, Real Madrid, Atletico Madrid, Bayern Munchen etc.? dan zie je het wel echt heel rooskleurig in

12 december 2018 om 14:35

Ik denk structurele deelname CL en hierin meestrijden om 2e plek in de poule al een enorme vooruitgang zou zijn. Dan ben je echt subtop van Europa. Niet zo nu en dan een deelname/overwintering

12 december 2018 om 12:06

Je schaart je daar eerder tussen als je nog hoger mikt denk ik

12 december 2018 om 14:55

Precies. Mis soms wel een beetje ambitie in ons kritische landje.

Het klinkt allemaal heel ambitieus en soms een beetje onwerkelijk. Echter ben ik niet vergeten hoe onze selectie er uitzag toen Overmars begon. Een aanval met Sulejmani, Sigi en Ebecilio/boerrigter.. Dus wie weet hoelang we deze groei nog kunnen voortzetten. Ik laat me graag positief verassen.

12 december 2018 om 15:27

Jongens, het gaat heel goed, maar laten we nou niet overdrijven: 13 jaar geen 2e ronde Cl!
Als we dit niveau vasthouden voor een aantal jaar, dan ben je al super goed bezig.
Mensen die denken dat we de absolute top gaan bestormen, dat is echt onzin.
Dat kan op 2 manieren: topclub zijn in een land met een topcompetitie en een markt van meer dan 50 miljoen mensen. En/of een Sjeik of Russische eigenaar die helemaal los gaat met budget.
Heeft niks met ambitie te maken maar met de power of numbers...

12 december 2018 om 15:36

En als je nou echt ambitie hebt, ik hoor iedereen weer praten over de grote aankopen. ...
dan zorg je eens voor wat talenten in de jeugdopleiding. Onder Jonk kochten we Kishna, el Ghazi, Dolberg, Frenkie om de middelmaat op te vullen. En uiteindelijk is d'at de backbone van het succes..zegt ook Slop.
Wie kopen we nou?

12 december 2018 om 19:05

Ik weet wel welke kant je het weer op wilt sturen hoor, maar Frenkie is gekocht door de huidige directie. Verder zijn spelers als Cerny, Johnsen, Schuurs, Kotarski, Jensen, Pasquali, Ylatupa en Danilo ook allemaal op jonge leeftijd aangetrokken.

Voor het eerste elftal word er duidelijk in een andere vijver gevist tegenwoordig. Hopelijk gebeurd dit met jeugdaankopen ook. Al met al zijn de transfers van de afgelopen jaren enorm succesvol gebleken.

Verder gaven Glory en ik alleen aan dat je wel wat meer ambitie mag hebben. Iets hoger mikken als waar je waarschijnlijk tegen je plafond aanzit is niets mis mee.

13 december 2018 om 07:59

@Clarkkent: Dolberg is juist gekomen door Overmars ondanks tegenstribbelen van Jonk.
En Kishna en El Ghazi kan je moeilijk de ‘backbone’ van het Ajax-succes noemen.

12 december 2018 om 12:17

Het ligt er een beetje aan hoe je het één en ander definieert.

Van de topclubs ga je er vanuit dat ze elk jaar de 8ste finale halen minimaal, en een reeele kans maken om de CL te winnen.

Subtop: Maakt een goede kans om in de CL te overwinteren ieder jaar. Als ze in de EL terecht komen zijn ze daar favoriet voor de eindzege.

Middenmoot: Incidenteel de CL groepsfase overleven, anders doen ze leuk mee in de EL.

Met zo'n definitie zit Ajax in de middenmoot en kunnen ze misschien groeien naar de subtop. Top is uit het zicht en niet reeel zolang Ajax in de Eredivisie speelt.

12 december 2018 om 12:21

@ Jjvh91

Wanneer je een ploeg bent die structureel de groepsfase overleeft zit je structureel bij de beste 16 van europa. Dan ben je wat mij betreft een topclub.

12 december 2018 om 12:36

Haha, leuke definitie, als je in Nederland structureel in de eredivisie speelt, dan hoor je bij de beste van Nederland en ben je een (Nederlandse) topclub

12 december 2018 om 13:01

Zoiets verkeerds zegt hij niet, je zou dit ook kunnen toepassen op de eredivisie. Kampioen eens per 4/5 jaar ben je een topploeg. Subtop ben je wanneer je structureel playoffs haalt.

12 december 2018 om 13:12

Jíj vind dat hij niets verkeerds zegt, ik vind het van wel, geeft niets maar een top van 16 vind ik heel groot, mijn definitie van de top is dat je structureel bij de beste 5 hoort en de subtop bij de beste 10 en mijn definitie is net zo arbitrair als de zijne. Plus dan krijgen we de vraag wat is structureel, als in een periode van bijvoorbeeld 10 jaar er 4 x 1 jaar er niet bij bent, is het dan nog wel structureel? En een club die vaak met minimaal verschil 3e wordt in de groepsfase, maar wel bijna iedere x de EL wint is die dan veel minder dan een club die dan wel vaak bij de laatste 16 komt maar niet verder?

12 december 2018 om 13:33

@D-Bergkamp, Ik stelde 'topclubs' dan ook voor als clubs die inderdaad structureel overwinteren in de CL. Dat zei ik niet over de subtopclubs. Nog een keer lezen ;-)

12 december 2018 om 13:39

@wandering, Ik zei ten eerste in de eerste zin al dat het een kwestie van definitie is.

Daarnaast: Ik heb het geen moment over een top van 16 gehad. Bij de laatste 16 zitten een hoop clubs waarvan je dat ieder jaar mag eisen (barcelona, Real Madrid, Bayern, Man City), maar ook een aantal clubs waarvoor dat niet zo is (porto, Tottenham, bijvoorbeeld). Die clubs maken wel een goede *kans*, maar het is geen schande als ze een keer derde worden. En dan heb je de clubs waarvoor het halen van de laatste 16 in principe een incident is (ajax).

Nogmaals: ik vind het prima als je kritiek hebt op mijn definitie, maar dan moet je het wel goed toepassen.

Natuurlijk is mijn definitie arbitrair. Deze hele discussie is per definitie arbitrair.

12 december 2018 om 13:51

Ik reageerde op Bergkamp, had dat er beter ff bij kunnen zetten

12 december 2018 om 13:53

En mijn 2e reactie was voor BendeR

12 december 2018 om 14:38

Wandering, top5 is geen logica. Je hebt te maken met een knockout toernooi, dus structureel meedoen om de winst is niet reëel als je een keer vroeg een andere topclub tegenkomt. Ik schaar Barca, A.Madrid, R. Madrid, juve, city, PSG, Liverpool, Bayern bijvoorbeeld allemaal tot de top van Europa

12 december 2018 om 14:42

Een top van 16 in de Eredivisie zou opmerkelijk zijn. Maar een top van 16 clubs maximaal (ten slotte zijn het niet de zelfde 16 die zich jaarlijks plaatsen) voor een heel continent valt toch wel mee?!

12 december 2018 om 16:20

Daarom iedere top die gemaakt wordt is arbitrair, mijn top is Barça, Real, Bayern Juventus en misschien nog PSG ach ja het is ook weer niet zo belangrijk wie welke club top vindt, uiteindelijk is alleen de UEFA coëfficiënten lijst belangrijk en bepalend voor de clubs.

12 december 2018 om 12:20

Wanneer ajax de inkomsten van een verkoop van de ligt over 5 jaar uitspreid bij een prijs van 75 miljoen kan het 5 contracten van3 miljoen per jaar uitdelen. De transfer van de jong kan dan aangewend worden worden voor aankopen. Op deze manier kun je 5 jaar relatief risicoloos concurreren met clubs in rijke landen. Wanneer je iedere 5 jaar 2 toptalenten levert en verkoopt voor een hoge prijs kun je concurreren met de rijke landen en een team opstellen dat ook sportief kan concurreren. Door het eigen vermogen kan ajax zelfs een paar keer fouten maken met aankopen. Zonder het eigen vermogen zou je maar 1 keer een fout kunnen maken.

12 december 2018 om 14:48

@littlelebowski
Dan ben je failliet als je 75 miljoen uitsmeert over 5 jaar met 5 contracten van 3 miljoen per jaar.
Die contracten hebben namelijk een looptijd van 2 of meer jaar.

12 december 2018 om 14:59

Leg uit? 5 x 3 miljoen is 15 miljoen per jaar. x 5 is 75 miljoen. Op deze manier betaal je veel minder belasting dan wanneer ajax er voor kiest om alles in 1 x uit te betalen.

12 december 2018 om 13:28

Ajax is nog veel te afhankelijk van de spelers die het heeft. Als volgend seizoen Ziyech, De Jong en De Ligt (en eventueel Onana en anderen) weg gaan. Kun je bijna weer opnieuw beginnen. Probeer je dan maar weer eens voor de volgende ronde in Europa te kwalificeren.

12 december 2018 om 14:36

Probeer Propper te halen voor de jong, dan zit je de komende jaren qua ervaring goed. Brighton zal niet slecht betalen maar ajax moet hetzelde kunnen betalen. Zit niet boven 2 a 3 miljoen. En dan heb je alvast de vervanger voor schone qua ervaring. Vertonghen zou misschien ook kunnen en dan heb je een middenveld met blind, propper en tadic dat de komende 2 jaar staat. In de tussentijd kunnen Gravenberch en Unuvar minuten gaan maken. Doan, Neres op de flanken en je gaat er qua talent op achteruit, maar qua ervaring op vooruit.

12 december 2018 om 15:05

I.arsenal
Men is de realiteit compleet uit het oog verloren. Ajax gaat niet in Nederland domineren. Ajax moet namelijk altijd verkopen. Het sportieve is ondergeschikt aan zakelijke belangen. Ajax is een NV. Doordat Ajax veel moet verkopen, moet het dus ook inkopen en aanvullen met jeugd. Dat gaat een keer mis.
Daarbij komt kijken dat Ajax in dezelfde vijver vist als PSV en hooguit 3 spelers meer kan betalen aan salaris in de selectie.
Champions league is ook niet gegarandeerd dus kan Ajax haar huishouding niet op de CL baseren en moet het altijd rekening houden met een maximale loon.
Dit enkel omdat Ajax de tweede ronde heeft gehaald in een makkelijke poule.

12 december 2018 om 16:15

Zucht. Elke keer hoop ik weer dat je een keer goed zult reageren op een topic over Ajax en elke keer word ik weer teleurgesteld. Bij Ajax is het sportieve niet ondergeschikt aan het zakelijke. Ajax zou het liefst de spelers jarenlang houden. Dat is helaas niet mogelijk bij grote talenten. Elk weldenkend mens weet dat Ajax De Ligt en Frenkie niet kan houden als een club als Barcelona zich meldt. Daarnaast is Ajax ook derde geworden in een poule met louter landskampioenen. Toentertijd de zwaarste poule die er geloot kon worden.

12 december 2018 om 19:17

Dat is afwachten, Ajax heeft in ieder geval een financiële solide basis met een behoorlijk eigen vermogen en een goede jeugdopleiding waardoor goede spelers instromen zonder dat Ajax er astronomische bedragen voor hoeft te betalen.

Veel topclubs staan momenteel dik in het rood of hebben grote problemen met Ffp, je weet niet of die het nog jaren lang Europees gaan volhouden of dat die tijdens de volgende financiële crisis massaal zullen omvallen.

Hoe de Europese top er over tien, vijftien jaar uit zal zien, dat is echt maar afwachten. Vele van de huidige topclubs waren vijftien jaar geleden ook Euopese dwergen.

Ajax zal nooit het Bayern van Nederland worden, tenzij ze zich echt gaan meten met de wereldtop. Stel ze kopen Lozano voor 40 miljoen (psv doet hem namelijk echt niet weg voor minder aan Ajax), van dat geld koopt PSV gewoon weer nieuwe buitenspeler met de potentie van Lozano, dat doen ze al jaren. Bayern kan zo machtig zijn, omdat ze een team vol wereldtoppers hadden, je kan bijna niet beter dan dat. Zelfs als Ajax en PSV de elftallen combineert is het nog niet zo goed als een Psg, Liverpool, Barca of Real. Ik denk ook dat je dat als voetballiefhebber niet zou moeten willen. De huidige ontwikkeling waarin Psv, Ajax en (in mindere mate) Feyenoord ver boven de rest staat is op lange termijn ook niet goed, want dan groeien de spelers niet.

Overigens denk ik niet dat Ajax (of PSV of Feyenoord) binnen tien jaar bij de Europese top is, tenzij er een sheik komt. De belastingen zijn in Nederland veel te hoog om voor een lange periode miljoenenlonen te geven. In bbijvoorbeeld Spanje is een loon van tien miljoen bruto toch een stuk meer dan in Nederland. Daarnaast is de achterban niet groot genoeg, Ajax heeft gigantisch veel fans maar valt in het niets bij clubs als Bayern, m.utd, Real, Barca, Juventus, Milan etc., omdat die landen gewoon veel meer voetbalfans hebben.

12 december 2018 om 12:16

PSV gaat eerder 60/70 miljoen euro vragen als Ajax Lozano wilt kopen.

12 december 2018 om 12:26

Begrijpend lezen is ook een vak apart, misschien moet je dat als student Journalistiek toch wel weten? Anders kan je beter eerst even terug naar de basisschool.

Ajax wil het Bayern worden van Nederland, daarmee bedoelen ze niet de Europese top te zijn. Daarmee bedoelen ze de dominantie die Bayern heeft bereikt binnen de Bundesliga. Dus wat Ajax daarmee bedoelde, ze willen domineren in de Eredivise. Dat moet zeker, met de middelen die ze hebben en zoals Slop aangeeft, meerdere jaren (alleen) presteren in de CL. Dan ontgroei je qua middelen Feyenoord en Psv, en heb je dus standaard een betere selectie dan je (directe) concurrentie. Dat is wat Bayern jaren heeft gedaan en Ajax graag zou willen bereiken.

Helemaal geen gekke ambitie, nu nog waarmaken.

12 december 2018 om 13:40

Bayern München staat er juist om bekend dat ze alle concurrentie wegkopen en daarmee dominant zijn. Als je top wil zijn waarom zeg je dan bijvoorbeeld niet het PSG van Nederland, zij kopen niet zoveel van andere Franse topploegen. Daarnaast blijf ik bij mijn punt dat Ajax nooit op dusdanige manier dominant zal zijn om vooral Psv, maar ook Feyenoord te ontgroeien. Sowieso gigantisch arrogante uitspraken als je als club al vier jaar niets hebt gewonnen. Begin eens met: 'we willen de beste van Nederland zijn', want dat wordt al een hele klus an sich.

12 december 2018 om 13:49

Feyenoord is natuurlijk allang voorbijgestreefd door zowel PSV als Ajax. Die hebben de boot gemist.

12 december 2018 om 14:21

Oke dus als Slopt zegt "Ajax wordt de PSG van Nederland" interpeteer jij het dan als een club met buitenlandse aankopen of een club die met de olie van een sjeik binnen no time wereldtoppers wil halen? Wat een muggenziften zeg om de term "Bayern van Nederland worden". Iedereen begrijp dat daarmee structureel kampioen worden mee wordt bedoeld en niet lozano en angelino kopen.

12 december 2018 om 15:48

@yamiown, je begrijpt toch wel dat Ajax nooit de intentie zou hebben gehad, met de stelling wij willen de Bayern van Nederland worden, dat ze dominant worden door spelers van de concurrenten weg te kapen? Ik geloof ook absoluut niet dat dit de enige tactiek is van Bayern, maar dat terzijde.

Aansluiten bij de Europese top gaat je niet lukken. Aansluiten bij de Europese subtop lijkt mij al heel mooi. Daar blijven is ook best lastig. Kijk naar clubs als Monaco en Marseille. Die bakken er niets van dit jaar. Ook Inter weer niet door in de CL. Benfica dat het ook niet heeft de laatste jaren.

12 december 2018 om 13:09

Je hebt korte termijn en langere termijn doelstellingen. Bij bepaalde clubs geldt meer de waan van de dag. Bij o.a. Ajax kijken ze naar de langere termijn en ze laten zich niet gekmaken door de buitenwacht. Het proces verloopt gestaag. Je rustig toewerken naar de top biedt meer garantie dan je in een seizoen willen toewerken naar die top. Visie vanuit de club is leidend voor het te behalen succes. Het is niet voor niets dat clubs als Milan, United, Inter(gaat iets beter), Monaco en nog een paar zo stroef draaien. Waarom is Dortmund zo stabiel, waarom gaat het steeds beter met de Spurs? Waarom draait Juventus zo top? Dat heeft te maken met visie en niet alleen maar met geld. Met geld alleen word je geen kampioen.

12 december 2018 om 13:13

Dit zal altijd inherent blijven aan de (te) kleine competitie waar je in speelt en gebrek aan de mega hoge tv-gelden, sponsordeals en in sommige gevallen buitenlandse geldkranen die grote competities/clubs hebben. De enige manier om de aansluiting echt te vinden is door de Eredivisie in zijn geheel weer sterker te maken. Doe je dat niet, kun je nog zo rijk worden, maar blijf je beperkt in het soort spelers dat je kunt aantrekken (lees: die in de Eredivisie willen spelen) en kunt behouden (talenten die naar grotere competities willen). Als je competitie zo sterk is dat een Frenkie en De Ligt een groot deel van de carrière bij je willen blijven ga je weer mee doen. Zo lang je die moet blijven verkopen, hoeveel geld je er ook voor terug krijgt, blijft het puzzelen en blijven aanhaken bij de subtop.

Als we onder Europese top verstaan Real, Barca, City, Liverpool, Juve, Atletico. Om maar een paar clubs te noemen dan nee. Maar Ajax zou bij goed investeren zeker zich kunnen meten clubs daar net onder als Napoli, Spurs, Dortmund, Sevilla etc etc. T jammere alleeen is dat de grootste talenten bij Ajax weg gaan, maar dat Ajax niet de grootste talenten uit bv t buitenland kan halen omdat onze competitie gewoon helemaal ruk is. Dat zie je bijvoorbeeld aan een Richarlison die watford verkiest boven Ajax

12 december 2018 om 12:15

Richarlison had gewoon bij ajax kunnen voetballen als de RVC? Overmars niet zo dwarszaten elke keer. Dat heeft Overmars achteraf zelf bevestigd. Hij moest namelijk elke bod verantwoorden en dat duurde te lang. Nu heb je dat probleem niet meer omdat Overmars nu gewoon alle verantwoordelijkheid heeft en makkelijker grote investeringen kan doen en dus sneller toe kan slaan.

Volgens mij heeft ajax als doel gesteld om bij de top 16 van Europa te horen. Dat lijkt me pittig maar wel haalbaar. Zeker als ze zo door blijven gaan, aankomende zomer gaat daarin heel belangrijk worden om te zien of ze echt structureel grote talenten weten aan te trekken en daarmee volgend jaar weer een sterke ploeg hebben.

Edit: spelfout

12 december 2018 om 13:16

de top 16 is scheef.
Engeland kan maar 4 ploegen laten gaan naar de CL maar er spelen 6 ploegen die in dat toernooi thuis horen dus de CL is niet representatief voor de top 16 van Europa.

12 december 2018 om 15:11

Waar zeg ik dat de CL representatief is voor de top 16 van Europa? Je kan je punten halen in elke europese competitie dus als een Engelse ploeg een keer de CL misloopt kunnen ze nog meer dan voldoende punten halen in de EL.

Fijn om te lezen dit. Het zou prachtig zijn om Ajax officieel zien aan te haken bij de Europese subtop. Dan moet Ajax wel waardige vervangers aantrekken wanneer een Ziyech, De Ligt en De Jong deze zomer vertrekken.

12 december 2018 om 12:57

Hoe ziet het eruit als je officieel aanhaakt? Is er dan een ceremonie?

12 december 2018 om 13:15

Ja, dat vieren we in volle 'glory'. Dat noemen ze het kampioensfeest.

On:

Mooi om dit te horen, Ajax moet wel naar de 150mln omzet om een serieuze kans te hebben. Ze hoeven geen vergelijkbare begroting met de absolute top maar zich nationaal onderscheiden en dan internationaal rond plek 20 zitten.

12 december 2018 om 13:39

Dat ziet eruit dat als iemand een lijstje maakt met clubs die doorgaan na de poule fase van de CL iedereen Ajax opschrijft zoals nu Barca, Real, Bayern, Juve, Psg, Man. City

Aanhaken bij de Europese top. Dat klinkt niet erg realistisch. Spelers van Europees topniveau willen niet in de Eredivise spelen.

12 december 2018 om 12:14

Hoeft niet perse met gearriveerde topspelers uiteraard die op hun top zitten. Maar met langer je toppers aan je binden. Top talenten te strikken. En wellicht voor de balans en ervaring extoppers. Dan kan je al best een eind komen.

Ik ben er wel bang voor dat Ajax gaat aanhaken. Niet bij de echte top maar wel net daaronder. Standaard 8ste finale - kwartfinale champions league. Niet leuk voor nederlandse competitie maar denk dat ze alleen heerser worden hier. Volgens mij zijn alle zaakjes op orde en hebben ze genoeg geld gespaard. De jeugdopleiding werpt zn vruchten af of ze scouten goede jeugd. Ben bang dat PSV dit op termijn niet meer gaat bijhouden en dat er ook tussen Ajax en PSV een gat zal ontstaan.

12 december 2018 om 12:18

helemaal mee eens .Ajax word steeds groter . ook in het buitenland . ze doen goede zaken . en mocht het een keer een jaar of 2 minder gaan vangen ze dit eigenhandig op .
PSV moet elk jaar weer verkopen om het hoofd boven water te houden . als er straks een jaar slecht verkocht word stort de club in denk ik .

12 december 2018 om 12:26

Wat een onzin. Afgelopen zomer hoefde PSV helemaal niet te verkopen en hebben ze ook amper verkocht. Volgens mij redden ze zich momenteel prima in Eindhoven. Ook bij PSV zie je investeringen in de jeugd en al jaren een stijgende lijn op dat gebied. In mindere seizoenen kunnen ze daar gewoon van profiteren. Met Gerbrands zit er een verstandig bestuurder die echt geen gekke dingen gaat doen waardoor de club in een slechts jaar in elkaar zou storten. Ook hebben ze met deze CL, transfers uit voorgaande jaren een mooi buffertje opgebouwd. Daar bovenop komen nog tientallen miljoenen aan transferinkomsten voor Lozano en Bergwijn.

12 december 2018 om 12:43

Ik denk niet dat hij bedoeld dat PSV echt instort maar gewoon niet meer mee kan met Ajax. Ik denk dat Ajax nu al zoveel meer geld heeft dan Psv. En ook dit jaar gaan ze weer uitlopen. Verwacht niet dat Lozano/bergwijn hetzelfde gaan opbrengen als de Jong/de Ligt. Nu Ajax ook weer ronde verder en PSV niet.

12 december 2018 om 12:50

@master D dat klopt. Toch zie je een tendens bij Ajax die structureel meer geld oplevert dan dat bij PSV het geval is. Daar zit dan ook het verschil in. Ajax verkoopt al jaren behoorlijk wat spelers aan stevige bedragen, Ajax heeft internationaal door het verleden al een bodem die zij nu aan het gebruiken zijn voor marketing en het aantrekken van spelers. Natuurlijk doet PSV dit ook (bv in Mexico) maar Ajax heeft dit in bredere zin. Langzaam maar zeker hebben zij in de afgelopen jaren de overhand gekregen. En dat ondanks dat Ajax geen CL miljoenen opstreek. Als ze dit nu doorzetten kan het zomaar eens heel snel met grote stappen gaan. Zeker als PSV zo af en toe de CL inkomsten misloopt. Zie de inkomsten in dit jaar maar vooral volgend jaar bij de transfers. Natuurlijk is dit sportief een pas op de plaats maar dit zou nationaal met zoveel geld eenvoudig op te vangen moeten zijn. En dus lopen ze nationaal verder uit.

12 december 2018 om 14:36

In de tussentijd zet PSV echter een mooi project op in Mexico, waar denk ik heel veel te verdienen is. Als je al hoort dat bepaalde clubs daar een achterban van 40 miljoen fans hebben, en PSV op Barcelona na de grootste buitenlandse club in Mexico is, zullen daar jaarlijks vast veel inkomsten van komen. Verder zullen ze waarschijnlijk ook voorrang krijgen op de talenten van bepaalde clubs. Overigens zie ik Ajax de komende aantal jaren niet zo zeer betere resultaten in Europa halen dan dat PSV doet. Dit seizoen wel, maar als bij Ajax de grote namen deze zomer vertrekken zie ik ze echt wel moeite hebben te overwinteren, zelfs met een gunstige loting.

12 december 2018 om 15:50

Zou goed kunnen dat PSV ook de zaken goed op een rijtje heeft. Ik ben niet voor Ajax of PSV dus ben ook niet echt een kenner hoe het er aan toe gaat bij de clubs. Maar ik verbaasde mij er toen wel over dat Ajax 4 jaar op rij kampioen werd er naar mijn idee niet veel met het geld van de champions league is gedaan. Talenten werden voor mooie bedragen verkocht en er werd niet schokkend ingekocht. Sinds deze zomer word er echt geld uitgegeven en ben benieuwd hoe het verder verloopt. Ik denk dat ze echt jaren geleden een groot plan gemaakt hebben over hoe weer aan te haken in europa, en dat ze vanaf de zomer begonnen zijn met stap 2 van het plan. Dat ze nu doorgaan in de champions league is wel weer lekker voor de portemonnee, maar ook voor de punten voor teams, met die potindelingen. Als ze straks naar pot 2 kunnen is de kans weer groter om volgende keer weer de poule door te komen. Terwijl PSV niet zal stijgen en misschien nog wel gaat zakken naar 4. Dan word het voor PSV wel lastiger om wat te presteren.

Ajax heeft al aansluiting gevonden bij de Europese subtop. In 3 seizoenen haal je de finale Europa League en sta je (minimaal) bij de beste 16 in de CL. Waarbij je al 11 europese wedstrijden op rij ongeslagen bent. Wat moet je doen om nog meer aansluiting te krijgen bij de europese subtop. Nu is het zaak om hier ook te blijven, dat is natuurlijk een tweede verhaal.

12 december 2018 om 12:53

Eens, waar ook ik, 2 jaar geleden dacht een een incident zie je nu dat de mogelijkheden er zijn om dat en het huidige succes te herhalen, duidelijk aanwezig zijn. Oftewel 2jaar geleden was het een incident, nu is het eigenlijk best rieel!

Één ding moet je Ajax nageven, een gebrek aan ambitie zal je er niet aantreffen. Wat dat betreft kan o.a. Feyenoord daar een voorbeeld aan nemen.

Ik kijk zeer geïnteresseerd toe naar de toekomst. Wat het geld aangaat hebben ze op korte termijn wel aansluiting met de top. Maar of het sportief gaat lukken is een ander verhaal.
Een competitie zonder niveau met kunstgras spreek niet bepaald tot de verbeelding. Spelers van een klasse hoger dan Tadic en Blind zullen niet snel de stap naar Ajax maken, al bied je nog zoveel salaris.
Ajax zal het altijd moeten hebben van goed scoutingswerk in onbekende oorden in combinatie met eigen jeugd. En of je daarmee aansluiting vind met de Europese top betwijfel ik.

Het is te hopen dat overige Nederlandse clubs ook ambitie tonen en een stap willen maken. Dat zal het niveau van de eredivisie ten goede komen waardoor de competitie wat interessanter wordt voor spelers.

Aanhaken bij de Europese top gaat je toch niet structureel lukken. Daarvoor moet je bouwen aan een selectie en de mazzel hebben dat je een aantal toptalenten weet te strikken en op te leiden. Dat is nu gelukt. Maar in de zomer gaan je sterkhouders bijna allemaal weg. Daar krijg je heel veel geld voor, maar een nieuwe de Ligt of Frenkie de Jong koop je er niet voor. Anders had de Europese top die vervangers wel gehaald.

12 december 2018 om 17:56

Een de Ligt of de Jong koop je sowieso niet, die leidt je op. En daar ben ik nou net bang voor, dat Ajax het grote geld blind gaat maken voor de opleiding. De nieuwe potentiele Frenkie de Jong (met wellicht iets andere kwaliteiten, maar in de zin van toptalent met potentie buitencategorie of net daaronder) is Gravenberch, Unuvar, van Gelderen, Taylor of Kuhn, Danilo, Schuurs, Johnson.

Nee ze zullen niet allemaal slagen, maar hier moet je de nieuwe de Ligt of Frenkie vooral vandaan halen.

Inmiddels toch een mooie lijst aan investeringen die ajax deed de afgelopen jaren (neres, tadic, Blind, Bande, Kristensen, Wober, Cassieres etc...). Het lijkt nu dan toch de vruchten af te werpen. Ik ben dan ook benieuwd of het jeugd beleid dat ajax altijd voert niet enorm in conflict gaat komen met deze "nieuwe" weg. Ze zitten nu in een overgang. Precies in het midden tussen aankopen/opleiden. Maar juist omdat er nu keihard succes is na het doen van de investeringen is dat misschien ook het gevaar voor de opleiding.

12 december 2018 om 12:47

Ben ik ook bang voor; zelfs Ajax met een van de beste opleidingen van Europa, kan niet consequent spelers opleiden (of scouten) die goed genoeg zijn voor Europese subtop. Als je het een beetje zwart-wit bekijkt was de laatste echte topper voor de huidige generatie Eriksen en die is toch ook al een paar seizoenen weg.

12 december 2018 om 18:08

Dat is inderdaad het spel dat je goed moet spelen. Helaas zijn de basis van het succes al aan het afbreken en dat is gewoon plan Cruijff geweest, dat heeft Ajax geld gebracht voor aankopen, onze spaarpot vergroot en een hoop kosten gereduceerd. Waardoor de investeringen mogelijk waren.

De grondleggers zijn allemaal weg en daarom ben ik nog altijd zo teleurgesteld dat Bergkamp bv. weg is als een van de laatst overgebleven strijders. Zonder technisch hart met goede vertegenwoordiging vanuit de opleiding en met bemoeienis van de trainer die nu in het TH zit loopt de continuïteit van de club op lange termijn weer gevaar. Want de vraag is, zijn de talenten die nu instromen en opgeleid worden in de onderbouw ook van het niveau de Ligt, van de Beek, Nouri, Kluivert en Frenkie de Jong?

Ik hoop dat we op het spoor van opleiden blijven, ook met een goed gevulde portomonee en vooral door blijven gaan met het aankopen van of een echte aanvulling ala Blind of Tadic. En ook blijven zoeken naar een buitenkans als Sanchez, Milik of Tagliafico. Alleen niet teveel schieten want ik zie de eerste breedte aankopen alweer staan (orejuela bv.) die jeugdspelers in de weg loopt.

Waarom moeten we elke keer perse willen met de absolute Europese mee te kunnen.
Dat zijn we niet, worden we niet en gaat de Uefa ons ook niet bij helpen zoals ze nu de toplanden helpen. Dus wees blij met wat we nu presteren. Ajax doet het boven verwachting goed en PSV heeft helaas pech gehad met de loting, maar we kunnen werken naar structureel 2 ploegen in de CL hebben en soms door te gaan met de hoop op meer. Dat is toch een geweldig vooruitzicht?

Het blijft in de positie waarin de Nederlandse clubs zitten altijd een beetje fragiel. Na dit seizoen zullen er wel wat sterkhouders vertrekken en het is maar de vraag of de vervangers even goed zijn. Misschien zijn de vervangers wel even goed, maar staan ze er niet gelijk, waardoor je pas in de tweede seizoenshelft een beetje op stoom komt. De ploeg die tweede wordt (dat kan ook nog altijd Ajax worden) kan er ook nog een keer op ongelukkige wijze uitvliegen in de CL-kwalificatie. Tot slot kun je natuurlijk altijd een lastige loting krijgen in de poule.

Ik denk dat we uiteindelijk heel blij mogen zijn als je in Nederland twee of drie ploegen krijgt die regelmatig overwinteren in Europa, met af en toe een keer een uitschieter (een halve finale of zo, een goede prestatie van AZ of een andere club).

Het kan pas weer lukken om aan te sluiten de komende jaren, als spelers er niet voor kiezen om puur en alleen naar hun eigen carrière te kijken. Spelers moeten willen dat ajax weer groter gaat worden. Mensen die er meer voor voelen om hun club omhoog te stuwen. De ligt is bijvoorbeeld een ajacied... De hele jeugd doorlopen en hup, na 2 jaar wil hij zichzelf uitdagen bij een nieuwe en grotere club. Mijn zegen heeft hij, maar zo kan je nooit verder aansluiten. Als dat soort spelers gewoon tot hun 23e blijven kan je echt stappen zetten. Gaat niet gebeuren, dus kun je die groei ook niet doorzetten vrees ik

Het kan pas weer lukken om aan te sluiten de komende jaren, als spelers er niet voor kiezen om puur en alleen naar hun eigen carrière te kijken. Spelers moeten willen dat ajax weer groter gaat worden. Mensen die er meer voor voelen om hun club omhoog te stuwen. De ligt is bijvoorbeeld een ajacied... De hele jeugd doorlopen en hup, na 2 jaar wil hij zichzelf uitdagen bij een nieuwe en grotere club. Mijn zegen heeft hij, maar zo kan je nooit verder aansluiten. Als dat soort spelers gewoon tot hun 23e blijven kan je echt stappen zetten. Gaat niet gebeuren, dus kun je die groei ook niet doorzetten vrees ik

Ajax moet het geld wat deze zomer binnenkomt voor een gedeelte weer slim herinvesteren. Het zal meer kosten dan normaal (zo'n 80-90 miljoen) maar Ajax zal dan ook een uitzonderlijk hoog bedrag ontvangen in de zomer (zo'n 300 miljoen inclusief CL inkomsten).
Haal dus weer kwaliteitsspelers en een ervaren ex ajacied.
Deze spelers zie ik graag komen:
Fosu Mensah (heeft in de zomer nog maar 1 jaar contract), Caio, Magallan, Vertonghen, Odegaard (huren met optie tot koop), Mount, Pavon en Redan.
Dan staat er een nog sterkere selectie dan dit seizoen:


Onana
Fosu Mensah Caio Vertonghen Tagliafico
Vd.Beek Blind Mount
Pavon Dolberg Tadic

Reserves:

Kotarski
Mazraoui Veltman Magallan Wober
Odegaard Schone Sinkgraven
Labyad Redan Neres

Doen de nieuwe aankopen het goed dan kan Ajax flink verdienen. Fosu Mensah zou Ajax dan bijvoorbeeld weer voor zo'n 20-25 kunnen doorverkopen, Caio voor 30-40 miljoen, Magallan voor 20-30 miljoen, Mount voor 50-60 miljoen, Pavon voor 60-80 miljoen, Redan voor 50-60 miljoen. En bovendien zullen Onana, Tagliafico, Vd.Beek en Dolberg ook nog met een fikse winst doorverkocht worden.

12 december 2018 om 12:54

Dit is nu al je zoveelste post met onrealistische opstellingen. Ajax gaat geen tig miljoen investeren in bankspelers. Neres langer dan 1 jaar op de bank ? Kapitaalvernietiging. Het kopen al dan niet huren van Odegaard gaat je miljoenen kosten. 10 Miljoen neerleggen voor Magallan, die uiteindelijk op de bank terecht komt ? Fosu Mensah aantrekken, wat weer een rechtsback is ? Wat gaan we doen met Kristenssen en Orejuela, laten meedoen met de amateurtak van Ajax ? Redan halen zou betekenen (naast de miljoenen investering) dat je Sierhuis, Casseira en Danilo geen kans gaat geven. Mount halen terwijl je met Schone, Sinkgraven, Labyad, de Wit, Tadic, Neres, Blind, Eiting en Mazraoui genoeg opties hebt voor het middenveld. Pavon zie ik graag komen, echter hebben we nog Bande, Nunnely, Lang, Cerny, Neres, Sinkgraven, Tadic en Labyad die de positie voorin in kunnen vullen.

12 december 2018 om 13:12

Neres gaat nog wel genoeg geld opleveren of het nu als basisspeler is of niet. Odegaard kan Ajax alvast huren om hem te laten wennen bij spelen bij Ajax zodat hij een seizoen later de plek van Vd.Beek kan overnemen. Magallan zou een erg dure back up zijn dat klopt maar wil je nog beter worden is dat misschien wel de volgende stap die Ajax moet maken. En wie weet is hij na 1 seizoen alweer vaste basisspeler. Kristensen en Orejuela moet Ajax weer verkopen net zoals Cassierra. Desnoods inzetten als ruilmiddelen. Sierhuis zou Ajax kunnen verhuren. Danilo behouden als 3e spits.
En Mount vind ik toch wel met afstand dan de beste aanvallende middenvelder optie van dat lijstje met middenvelders die je opnoemt. Tadic en Neres tel ik dan even niet mee want die zie ik als buitenspelers.

12 december 2018 om 17:52

Odegaard is totaal overbodig, Gravenberch is zijn toekomstige vervanger. En Sierhuis en Danilo moeten een kans krijgen, zeker ten faveure van Redan.

Mount vind ik niet meer bijzonder dan de talenten uit eigen kweek, groot talent, maar die hebben we zelf ook. Dat is ook mijn overal kritiek op jouw voorstel, je gebruikt de opleiding te weinig en dat is wel wat ons het grootste deel van de 180 miljoen gaat opleveren.

Aan Ziyech verdien je leuk, maar het is maar 18 miljoen, aan de Ligt ga je gewoon 70 miljoen verdienen.

12 december 2018 om 18:31

Gravenbergh is ook zeker een goede optie maar dan nog zou ik Odegaard er graag bij hebben ipv Sinkgraven die erg blessuregevoelig is.
Sierhuis ben ik eerlijk gezegd nog niet kapot van. Laat hem eerst maar bewijzen dat hij goed genoeg is voor Ajax tijdens een verhuurperiode.
Danilo is prima als derde spits/eerste spits voor JA. En Redan dan als backup voor Dolberg. Met Redan heb je dan ook gelijk de vervanger voor Dolberg in huis mocht hij verkocht worden.
Mount is echt wel een paar klasses beter dan een Eiting, Labyad of Sinkgraven. Ik ze in hem echt een type Eriksen en dus zou hij perfect bij Ajax moeten passen.

12 december 2018 om 19:53

Een type Eriksen kwam overwachts uit de opleiding als groot talent, zoals we dat ook nu weer zouden kunnen met Jensen of Pasquali maar je moet ze wel de kans geven en niet een talent heel duur inkopen. Dan had je hem al op zijn 16de moeten halen, nu is het daarvoor te laat en is hij relatief te duur en staat juist talent in de weg. Plus dat hij nog niet gewend is aan Ajax met zijn looplijnen en tactieken, Jensen en Pasquali hebben daar al twee jaar aan kunnen wennen.

Bande ben ik om die reden ook op voorhand al niet kapot van, dat soort talent moet je zelf opleiden, dan wel een paar jaar dan wel hun halve leven.

Eiting wordt flink onderschat, maar zit heel dicht tegen een basisplaats aan in het huidige Ajax in mijn ogen.

12 december 2018 om 13:19

Heb jij Fosuh mensah wel eens zien spelen bij Fulham? Dat is niet om over naar huis te schrijven.

12 december 2018 om 13:24

Snap ook niet waarom hij bij Fulham speelt. Hij moet in een team voetballen waar zijn kwaliteiten beter tot uiting kunnen komen. Hij kan echt wel beter.

12 december 2018 om 13:36

Hij speelt bij Fulham omdat hij het niveau van United niet aankan en kennelijk dus niet beter is dan Fulham. Wat heeft hij jou laten zien dat hij beter is dan Fulham en wanneer heeft hij dat laten zien?

12 december 2018 om 13:41

In zijn eerste jaar onder V.Gaal vond ik hem erg goed bij United. Sinds de komst van Mourinho echter is zijn carriere stil komen te staan en zelfs achteruit gegaan. Maar zie nog steeds wel veel potentie in hem als hij bij een club komt die goed bij hem past. Ajax zou ideaal voor hem zijn om zijn sportieve carriere weer een flinke boost te geven in de positieve richting.

12 december 2018 om 17:48

Ik denk dat Ajax 180 miljoen kan krijgen voor de Ligt, de Jong en Ziyech. Als je contracten van Onana, Neres, Tagliafico en van de Beek opwaardeert blijven die ook. Ik denk dat je wat te enthousiast bent met uitgeven, ik zie de inkomsten liever uitgesmeerd worden over 5 jaar, elk jaar 36 miljoen die je structureel aan je begroting kan toevoegen.

Want leuk de selectie die je hebt staan, maar de afschrijving en salarispost gaat ons dwingen spelers te verkopen en dat haalt je onderhandelingspositie onderuit voor het seizoen erop. Ik mis daarnaast volledig ons belangrijkste ingrediënt als Ajax zijnde, hetgeen wat ons tot dit punt heeft gebracht, namelijk de jeugdopleiding.

Redan niet halen, daar heb je Sierhuis en Danilo Pereira voor en daarachter alweer Brobey. Er moet ruimte komen voor Gravenberch en Eiting kan wellicht zelfs in de basis volgend jaar of daar in ieder geval dichtbij zitten. Waar is Schuurs? Neres hoort en kan in de basis, dus dat scheelt ook alweer een overbodige aankoop. Ik zou wel een ervaren reserve keeper met kwaliteit halen, Vorm/stekelenburg of Vermeer bv.

Fosu Mensah ben ik helemaal met je eens, ik zou ook graag van Drongelen zien komen, Ajax moet het toch hebben van doorontwikkeling van spelers. Als je dan 36 miljoen hebt dit jaar (en dan de 4 seizoenen daarop) kun je ook nog een speler kopen die er direct staat van rond de 20 miljoen, Pavon zou geweldig zijn en misschien zelfs wel haalbaar met dit bedrag. En wellicht 1 of 2 leuke talenten als Pierie en van de Berg.

Onana (vorm/kotarski)

Fosu-Mensah (mazraoui/kristensen) - Veltman (schuurs/van den Berg) - van Drongelen (wober) - Tagliafico (pierie/bakker)

Van de Beek (schone/gravenberch) - Blind (eiting/taylor) - Tadic (sinkgraven/labyad/jensen)

Neres (bande/nunnely) - Dolberg (danilo/sierhuis) - Pavon (cerny/kuhn)

Onana
Fosu-Mensah
Veltman
van Drongele
Tagliafico
van de Beek
Blind
Tadic
Neres
Dolberg
Pavon
12 december 2018 om 18:31

Dit zit er inderdaad al wat beter uit. Al gok ik dat Ajax nog minder zal investeren, omdat de kwaliteit al aanwezig is. Daarnaast speelt Ten Hag liever met Neres op 10 dan met Tadic, dus die zal op de flanken blijven staan. Het is hopen dat Veltman goed terugkomt van zijn blessure en ook Sinkgraven en Labyad kunnen verassen volgend seizoen.

Onana
Mazraoui Magallan Wober Blind
van de Beek Schone Labyad
Neres Dolberg Tadic

Kotarski
Kristensen Veltman Schuurs Bakker
de Wit Eiting Sinkgraven
Cerny Sierhuis Bande

Al hoop ik dat Johnson, Ekkelenkamp, Matusiwa, Danilo, Nunnely, Lang, Kuhn en Gravenberg ook hun minuten zullen maken. Een langer verblijf van Huntelaar en eventueel het aantrekken van Vertonghen zou ik ook toejuichen. Ook hoop ik dat Ajax een bod uit gaat brengen op Druijf van Jong Az. Die jongen heeft nu al zoveel kwaliteiten. (buiten de doelpunten die hij maakt)

12 december 2018 om 18:49

Hmm het ziet er beter uit? Kwalitatief is mijn selectie toch veel sterker dan die van jullie vind ik. Kost wat meer maar dan heb je ook wat.

12 december 2018 om 19:59

Met Tadic en Neres kun je inderdaad nog switchen. Ik zie dat overigens graag, dat geeft je ook in de wedstrijd wat meer dynamiek en daar ben ik groot voorstander van.

Ajax kan zelfs als men de hoge transferinkomsten uitsmeert zoals ik voorstel, ook nog een echt dure aankoop doen, Pavon zou geweldig zijn maar het kan ook een wat meer verrassing/gok zijn zoals Lozano. Denk dat je op AM of de buitenspeler posities nog wel een diepte investering kan doen.

Verthonghen komt denk ik (nog) niet, maar die moet je zeker polsen net als Suarez en Alderweirld. Vermaelen en Babel is wellicht wel realistisch volgend jaar, maar hoe fit is hij? Babel is trouwens echt een mooie optie als hij wilt.

Ben blij dat jij ook naar de opleiding kijkt, zal toch een mix moeten worden van opleiding, aankopen in de opleiding, goed gescoute spelers en een enkele topaankoop.

mensen hebben het wel er over dat ajax het nieuwe Bayern word , en zitten nu te praten over meedoen met de wereldtop.. maar zorg dan eerst dat er weer een landstitel binnen komt..

12 december 2018 om 12:47

Volgens mij geeft Slop juist in dit topic aan dat er pas van zo'n situatie sprake kan zijn als er 5 seizoenen op rij sprake is van de enige CL inkomsten. Dat is dus nog lang niet het geval.

Daarom wordt het interessant om te zien wat Ajax gaat doen voor volgend seizoen , als er aan het eind van dit seizoen verschillende spelers vertrekken. Ook zullen ze blijven moeten investeren in jong talent, want daar kunnen ze mogelijk de grootste winsten halen.
Het heeft een tijdje geduurd , maar sinds de fluwelen revolutie blijkt Ajax nu de zaken op orde te hebben en hebben ze een mix van gekochte en zelf opgeleide spelers,

Als Ajacied ben ik echt wel benieuwd naar hoe Ajax hun geld na dit seizoen zal investeren, want door de deelname aan de Champions League heeft Ajax tot dusver al 62 miljoen verdiend en dat zal waarschijnlijk nog wel iets oplopen, terwijl ik verwacht dat Ziyech (bleef dit seizoen onverwacht bij Ajax, maar na dit seizoen zal hij denk ik echt gaan vertrekken), de Jong en de Ligt sowieso zullen vertrekken bij Ajax.

Laten we gewoon even ervan uitgaan dat zowel de Ligt als de Jong 70 miljoen op zullen leveren (afgaande op de bedragen die er de afgelopen weken/maanden zijn genoemd voor deze twee spelers) en dat Ziyech tussen de 30 en de 40 miljoen op zal leveren en dan zit je met het verkopen van deze drie spelers op 170 tot 180 miljoen aan transferinkomsten terwijl ik Onana na dit seizoen eigenlijk ook wel zie vertrekken en daar moet je in mijn ogen ook wel (minimaal) 20 miljoenen uit kunnen halen: dat maakt het totaal dan 200 miljoen aan transferinkomsten en als je de CL er dan nog bij rekent, dan zit je waarschijnlijk op zo'n 270 tot 280 miljoen.

Andere clubs zullen ongetwijfeld dan ook wel meekrijgen dat Ajax in financieel opzicht behoorlijk binnen is gelopen en ik denk dat die dan ook hogere prijzen zullen hanteren. Het is dan aan Ajax en eigenlijk vooral Overmars om dat zo goed mogelijk uit te onderhandelen, maar als Ajacied heb ik wel vertrouwen in Overmars, dus dat komt wel goed.

Ben vooral benieuwd wie Ajax dan binnen zal halen. Hier en daar worden wel wat namen genoemd (o.a Magallán, Doan en Odegaard), maar Overmars vertelde niet zolang geleden dat hij verder wilt met de manier zoals het dus afgelopen zomer ging en toen kwamen er met Blind en Tadic twee topaankopen, dus dat betekend dat Ajax dat na dit seizoen ook met zulke aankopen en bedragen moet komen aanzetten.

12 december 2018 om 17:27

Ik denk dat het meest handige is om de transferinkomsten over 5 jaar uit te smeren, dus laat die 180 miljoen in termijnen uitbetalen over 5 jaar, dan ben je dus verzekerd van 36 miljoen aan extra inkomen in de komende 5 jaar. Dit is ten eerste veel gunstiger voor je jaarlijkse belastingaangifte, leuk als je een jaar flinke winst maakt, maar veel ben je dan kwijt aan vermogensbelasting. Ten tweede kun je in dit geval echt rekenen op deze inkomsten en is het risico om het mee te nemen in je begroting relatief laag, oftewel, Ajax zijn begroting gaat dan gewoon 36 miljoen omhoog, waarmee je verantwoord hogere salarissen kunt aanbieden en ook wat hoger in de afschrijvingen kunt gaan zitten voor de komende 5 jaar. Na 5 jaar moet je dan wel zorgen voor nieuwe instroom, als je dus het seizoen erop weer een speler voor zoveel verkoopt kijken ook weer uitstrijken.

Om te beginnen zou ik investeren dat in het behoud van Onana, Tagliafico, van de Beek en Neres door hun contracten op te waarderen. Samen met Tadic, Blind, Veltman, Dolberg, Schone, Mazraoui, Sinkgraven, Wober, Eiting etc. heb je dan al een leuke basis om mee te starten. Dan ga je eerst goed naar je opleiding kijken en laat je de nodige talenten doorstromen.

Qua aankopen denk ik dat we dan vooral nog een goede reservekeeper missen, twee verdedigers (de Ligt moet oa. vervangen worden) en een buitenspeler/aanvallende middenvelder. Met het CL geld van nu erbij zou ik deze winter al toeslaan voordat de Ligt, Frenkie en Ziyech verkocht zijn, zoals je ook al zegt, anders weet men dat Ajax met een grote portemonnee komt. Ik zou een ervaren reserve keeper met kwaliteiten halen, die Onana beter kan maken, wellicht iets meer salaris betalen indien nodig voor een Stekelenburg, Vorm, Vermeer, Romero en anders in de categorie Padt, Bizot zoeken, hier moet je met 4 miljoen wel klaar zijn.

Qua verdedigers mist Ajax vooral snelheid achterin, dat is ook de enige zwakte van de Ligt ongeveer en Blind is ook niet snel, die inderdaad naar het middenveld moet mijn inziens. Ik denk dat Rick van Drongelen een buitenkans is nu hij nog bij HSV speelt in de tweede divisie, is ook meteen linksbenig en die zijn toch vrij zeldzaam. Daarnaast zou ik heel graag Fosu-Mensah terug zien komen, die kan op RB, RCV en ook voor de verdediging en kan zowel snelheid als duelkracht bieden. Naast dat deze twee spelers kwaliteiten hebben kan Ajax ook nog leuk verdienen aan Fosu-Mensah en van Drongelen, reserveer hier 15 miljoen voor.

Voor het middenveld/aanval heb je dan nog 36-19 = 17 miljoen en daarbovenop nog wat CL inkomsten, dus je hebt ruimte voor een topaankoop van rond de 20 miljoen, wellicht is dan Pavon van Boca zelfs haalbaar. Alles wat je nog overhoudt aan CL geld en minder besteed aan transfers zou ik besteden aan het halen van enkele goede talenten als van den Berg van PEC en Pierie van Heerenveen, die je kan laten wennen in Jong Ajax als aanvulling op de opleiding.

Als men, nu er een derde Europese beker bijkomt eerlijker de toestroom toelaat in de CL dan zeg ik ja!

Als je enkel de kampioenen pakt van alle Europese competities en de nummers twee van elkaarnlaat bestrijden in een poulefase systeem dan maak je als Ajax zijnde best kans.

Zolang er 4/5 Engelse, 3/4 Spaanse, etc. meedoen is het financiële geweld te groot.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren