Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

V/d Vaart over Oranje-international: ‘Geen nummer tien waar ik graag naar kijk’

Laatste update:

Rafael van der Vaart kan zich voorstellen dat Donny van de Beek in de toekomst in een minder aanvallende rol komt te spelen. Van der Vaart zegt in de VARA Gids dat de middenvelder van Manchester United niet het type nummer tien is waar hij van houdt en voorziet voor Van de Beek een soortgelijke transformatie als Davy Klaassen heeft doorgemaakt.

Ajax nam Klaassen in de zomerse transferperiode over van Werder Bremen. "Ik ben enthousiast over de ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt", zegt Van der Vaart. "Ik vind hem een ‘type Mark van Bommel’, vooral als hij nog iets gemener wordt. En dat bedoel ik in positieve zin. Klaassen ging weg bij Ajax als een nummer tien en komt terug als een controlerende middenvelder, die nog steeds z’n doelpunten maakt. Dat heeft hij gewoon heel goed gedaan. Wat in de Champions League vooral opviel, was dat Klaassen, heel normaal, de bal naar de goede kleur speelde. Dat stak scherp af bij de onrust van anderen."

Van der Vaart gelooft dat ook Van de Beek, die bij Manchester United nauwelijks aan spelen toekomt, een dergelijke transformatie kan ondergaan. Van de Beek moet in het Nederlands elftal Georginio Wijnaldum voor zich dulden op de nummer tienpositie, terwijl tegen Bosnië-Herzegovina (3-1 winst) Klaassen als controlerende middenvelder de voorkeur kreeg boven hem.

Volgens Van der Vaart zijn Van de Beek en Jurgen Ekkelenkamp van Ajax vergelijkbare types. "Van de Beek en Jurgen Ekkelenkamp zijn lopende nummer tienen, zoals dat heet", zegt de voormalig Oranje-international. "Zij moeten de bal voor hun voeten krijgen en ’m erin peren. Maar als ze dat niet doen, kan het zomaar gebeuren dat ze drie balcontacten per helft hebben. En dat is niet de nummer tien waar ik graag naar kijk. Wat ik wil zeggen, misschien zijn Van de Beek en Ekekelenkamp, net als Klaassen, ook wel meer controlerende middenvelders."

Is Donny van de Beek beter geschikt als controlerende middenvelder dan als nummer tien?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Helemaal mee eens. Als hij verstandig is laat hij zich zelf ook naar die positie omzetten bij Manu om meer aanspraak te maken op speeltijd.

18 november 2020 om 15:19

Nee joh. Donny is geweldig in kleine ruimtes en korte combinaties. Ik zie in Fernandes nog eerder een geweldige 8 dan in Van de Beek. Hiermee zeg ik niet dat Van de Beek beter is als 10, maar ik bedoel dat dat beter kan werken imo. Fernandes die het voetbal verzorgt waar United zo'n behoefte aan heeft, en dan niet pas in de eindfase. Donny die op de plek waar het veld kleiner wordt gevaarlijk kan worden icm de bijsluitende Fernandes.

18 november 2020 om 15:28

Korte combinaties heb ik nog nooit bij hem gezien en zo geweldig is hij niet in de kleine ruimtes. Komt geen steekbal vanaf.... wel heeft hij vooral positie voor gevoel in de 16. Maar ben geen fan van hem.

18 november 2020 om 15:39

Sorry maar dan kijk jij niet vaak naar Ajax. Goed zijn in de kleine ruimtes is meer dan alleen een steekpass kunnen geven. Een steekpass kun je ook geven vanaf eigen helft zoals Xavi deed. Dat zegt werkelijk niks over hoe goed iemand is in kleine ruimten. Van de Beek is heerlijk in de combinaties. Aannames altijd de goede kant op, prima body, onwijs balvast en continu voorwaarts in beweging. Frenkie de Jong geeft ook zelden steekpasses. Die steekt zichzelf er met een dribbel wel tussendoor.

'steekpasses' is zo'n dooddoener altijd als we het over goede voetballers hebben.

18 november 2020 om 15:58

Dan kijk je zoals hierboven al gezegd hebt niet vaak naar Ajax. Fenomenaal in de kleine ruimte met een enorm goed gevoel voor het kiezen van de juiste plek tussen de linies of in de 16. Is alleen geen man die steekpasses gaat geven of een mannetje uitschakelt als cvm. Het is gewoon een heel specifieke speler die perfect paste in het Ajax systeem. Bij United en Oranje bestaat die rol niet en zal die moeten aanpoten om veelzijdiger te worden.

18 november 2020 om 17:52

Van de Beek paste perfect is het Ajax systeem net als Schone. Schone komt nu met moeite aan de bak bij een middenmoter in Italië. Donny is helemaal niet zo goed als wij denken. Hij wordt op 1 of andere manier door de media opgehemeld, maar ik snap echt niet waarom en waar om.

18 november 2020 om 18:20

Je kunt niet altijd diep gaan, je kunt alleen diep gaan wanneer het nodig is. Vd Beek loopt alleen maar te diep omdat hij weet dat hij niet anders kan. Hij moet werken aan conditie en uithoudingsvermogen zoals mee verdedigen en druk zetten. Tot nu toe bij hoog druk zetten loopt hij vaak in de zone, zelden op de juiste positie of op de tegenstander jagen. Hij moet bij een balbezit van de tegenstander werken aan positioneel. Ook wat meer de bal bij zich houden.Klaassen heeft enorm goed ontwikkeld, niet meer te diep gaan wel alleen als het nodig is en ook geen gekke dingen doen, meer volwassen, meer kalm, kan langer de bal bij zich houden. Klasse!

18 november 2020 om 19:52

@careldegrote hoeveel assists heeft Vd Beek dan achter zijn naam staan over de afgelopen 3 jaar? ik zie hem namelijk ook zelden iemand met een dieptepass lanceren zoals Xavi die jij hier als voorbeeld noemt, dus ik ben wel benieuwd naar dat aantal

18 november 2020 om 21:53

Als je goed had gelezen had je begrepen dat ik hem niet met Xavi vergelijk. Ik noem hem als voorbeeld dat steekpasses niet zoveel met de kleine ruimte te maken heeft, daar hij veelal op 6/8 speelde en van daaruit spelers wegstak. Degene die op mij reageerde vond dat Van de Beek slecht is in de kleine ruimte 'want hij geeft nooit steekpasses'.

Tja, Raf, de ouderwetse nummer 10 zoals jijzelf en bijvoorbeeld Riquelme zijn een uitstervend ras in het snelle, fysieke hedendaagse voetbal. Donny is de perfecte 10 van de toekomst. Dat zag je in Ajax' succes-seizoen al. Die gaat het nog heel goed doen, ook al merk je dat overal mensen blijven zijn die Donny vergelijken met allerlei totaal ander typen nummers 10. Typen zoals Raf zelf.

Het is wel een beetje jammer, dus ik snap hem in dezen wel. Maar de nummer 10 zoals Van der Vaart bij HSV kon spelen is niet iets van de toekomst. In die vorm kon hij ieder team pijn doen, ook de absolute top. Maar blijkbaar zit de absolute top toch niet helemaal te wachten op zo'n type voor constante hoge prestaties.

18 november 2020 om 15:28

Inderdaad de klassieke nummer 10 is aan het verdwijnen uit het voetbal. Ongelooflijk zuur, want dat zijn vaak hele mooie voetballers om te zien. Een type James, Ozil, Sneijder, Riquelme of Ronaldinho gaan we over een tijdje niet meer zien.

18 november 2020 om 15:36

Klopt. In ieder geval niet op 10. Je ziet het met Ziyech. Die heeft maar een half seizoen bij Ajax op 10 kunnen spelen. Geen trainer durft dat nog aan. Ziyech heeft eerst onder Bosz fysiek enorm moeten groeien (uithoudingsvermogen) en daarbij qua discipline (bij Twente hoefte hij niet zoveel). De jaren daarna werd hij meer buitenspeler dan 10. Of nouja, een 10 op de flanken. Dan offeren coaches er dus een snellere buitenspeler voor op. Van der Vaart had deze tijden ook als rechtsbuiten gespeeld, gok ik zo.

18 november 2020 om 15:40

Natuurlijk wel, alleen staan die op de flanken ipv centraal. Bernardo Silva, Ziyech, David Silva, inderdaad James en Ozil, in mindere mate Coutinho, Ihattaren, Unavar (al hebben die nog niks bewezen) en zo zijn er nog wel meer te vinden. Centraal komen al dit soort voetballer te kort, door het fysieke geweld (/loopvermogen) in het hedendaagse voetbal.

18 november 2020 om 15:41

Ten Hag heeft Ziyech nog op 10 gezet vorig jaar met Neres en Promes op de flanken en dat werkte als een tierelier. Die formatie viel alleen redelijk snel uiteen doordat de een na de ander geblesseerd raakte. Trn Hag had voor die blessures zijn succesformule gevonden met Ziyech op 10..

18 november 2020 om 16:07

Dat komt omdat Ziyech een enorm loopvermogen heeft, te veel om hem een ouderwetse 10 te noemen eigenlijk. Je zou bijna kunnen zeggen dat hij als verkapte rechtshalf speelde zelfs, zoveel werk leverde hij verdedigend gezien.

18 november 2020 om 18:23

De genoemde oude 10 spelers verdedigen nooit mee ook niet druk zetten. De huidige voetbal heb je wel nodig. Vd Beek loopt alleen maar te diep, vaak onnodig. Hij moet ook werken aan zijn conditie en uithoudingsvermogen zoals mee verdedigen (niet in de zone).

19 november 2020 om 10:57

@attacante precies. Dat is gevormd onder Bosz en doorgezet onder Ten Hag. Bij Twente was Ziyech eigenlijk een klassieke 10. Daarna is hij klaargestoomd voor het moderne voetbal. Vind Mahrez en Ziyech wel vergelijkbaar trouwens, om maar even een soortgelijke speler te noemen die het ook laat zien in de fysieke Bpl.

18 november 2020 om 16:10

De nrs 10 van tegenwoordig worden al snel op de flank gezet.. kijk maar naar een Ziyech bijv. Want dun kunnen ze nog een keer hun mannetje laten lopen..

Ik word echt Moe van Van der vaart, bij elke analyse inde kont van Memphis kruipen, dat doet hij ook bij ihattaren trouwens

18 november 2020 om 15:24

Och bij anderen wordt Memphis vaak altijd afgekraakt wat ook vaak overdreven is. Van der Vaart is een liefhebber en alleen Depay brengt wat extra flair in het team. Daarnaast is Ihatarren een type Van der Vaart die ook een klassieke 10 is. Dus ik snap hem wel

18 november 2020 om 15:34

Ook wanneer hij slecht speelt (bijna altijd) durft hij niet kritisch te zijn, dus noem ik het kontkruipen

18 november 2020 om 16:38

Hij is wel degelijk kritisch geweest op Depay. Dat hij hem inmiddels een voetballer van wereldniveau vind mag duidelijk zijn. Ik denk dat zijn positieve houding richting Memphis te maken heeft met dat het gros van de kritiek aan zijn adres met randzaken te maken heeft. En daar weet Rafael alles van. Zo ook Ihattaten, die zou te dik zijn. Dat heeft Rafael ook genoeg gehoord.

18 november 2020 om 15:54

Ik heb bij Van der Vaart altijd bijna het idee dat hij 'de klassieke nummer 10', en dan het liefst een linkspoot, ophemelt om zichzelf groter te maken. Hij kijkt ook altijd zo zelfgenoegzaam als iemand over 'de grote 4' begint, terwijl hij in mijn ogen de veters van Robben, Sneijder en Van Persie nog niet mag vastmaken. Beetje jammer, want het is verder een sympathieke gozer

18 november 2020 om 16:26

Dat gevoel bekruipt mij ook wel eens, maar ach, laat hem lekker denk ik dan. Hij mag best trots zijn op wat hij bereikt heeft. We kunnen allemaal wel zeggen dat hij er niet het maximale uit heeft gehaald maar ondertussen spelen er duizenden nummers 10 in de 5e klasse en reserve klasses die in hun kleine teen nog meer techniek en talent hebben dan relatief veel spelers in de eerste en eredivisie. Van der Vaart heeft het geschopt tot Real Madrid en was daarvoor jarenlang de absolute uitblinker van HSV en de Bundesliga, waarin HSV die jaren echt steengoed was met hem, Olic, etc. Dus wat betreft dat veters strikken; oneens. Ik snap die neerbuigende taal richting Van der Vaart nooit zo. Die vier hebben ons prachtige momenten gebracht, hij heeft jarenlang op bijzonder hoog niveau gespeeld en ja, hij houdt van lekkere dingen eten. Wie niet? Wie zijn wij om dat te veroordelen van hem (niet jij per se hoor overigens)? Wie zijn wij om te oordelen dat hij er niet het maximale uit heeft gehaald, als hij er zelf dik tevreden over is en trots is? Hij is toch gelukkig? Hij wordt op handen gedragen in Hamburg en Londen. Was ook nog eens een essentieel onderdeel van een heerlijk Spurs-team trouwens. Zitten wij te oordelen over z'n carriere, van achter onze computer terwijl we al-dan-niet 'aan het werk' zijn. Of over z'n eetgedrag, terwijl de Thuisbezorgd over een halfuurtje langskomt. Welkom in Nederland.

18 november 2020 om 16:41

Bobiku. Jij vindt Vdvaart echt minder dan het trio dat jij noemt? Even los van het feit dat die andere drie wel nagenoeg constant in de top van Europa speelden en Vande Vaart op een korte periode Spurs na niet?? Want in mijn ogen is Van dr Vaart van dit kwartet juist degene die misschien wel het meest technisch begaafd was van allevier. Alleen hebben die anderen gewoon veel beter gespresteerd omdat Van der Vaart fysiek beperkt is (loopvermogen en gewicht, snelheid) en blessuregevoelig. Dus om te stellen dat hij de veters van die andere drie niet vast mag maken dat vind ik misplaatst.

18 november 2020 om 17:00

Laten we niet doen alsof Raf ooit een vaste waarde is geweest bij een topploeg. Was bij Real vooral reservespeler en speelde met de Spurs om plek 4 en 5. De andere ploegen hoeven we het niet eens over te hebben.

18 november 2020 om 17:20

Raf domineerde de Bundesliga op het middenveld bij HSV. Elke wedstrijd veruit de beste speler wat hem een transfer opleverde naar Real Madrid. Beetje misplaatst dus om hem zo naar beneden te praten.

18 november 2020 om 17:32

Constant Kante, dat trio heeft zijn stempel gedrukt op Europese topploegen. Dat heb ik Van der Vaart echt nooit zien doen. Goede voetballer hoor, maar puur techniek en inzicht maakt je geen topspeler. Bij Real viel hij toch wel redelijk door de mand. Robben en Sneijder werden daar ook weggestuurd, maar die zijn wel echt belangrijk geweest. Bij Spurs was hij overigens goed en bij HSV natuurlijk ook, maar ik vind dat Van der Vaart net zo veel recht heeft om in dat rijtje te staan als Dirk Kuyt. Dat was een tegenpool van Van der Vaart, maar die was in Oranje zelfs belangrijker. Huntelaar eigenlijk ook

18 november 2020 om 17:35

Consy, hij was de grote man bij HSV ja. En verder? Ik praat hem niet naar beneden, want het neemt niet weg dat het een heel goede speler was. Ik vond het alleen geen Europese topspeler en zo presenteert ie zich in mijn ogen wel een beetje, haha.

18 november 2020 om 17:39

Oh absoluut eens hoor Carel. Ik vind het ook onzin dat iedereen altijd begint over hoeveel hij eruit heeft gehaald, want zoals jij ook zegt gaat het ons geen zak aan of hij af en toe gewoon een patatje eet. Sterker nog, dat maakt hem veel menselijker en dat vind ik persoonlijk wel wat hebben. Ik zie hem veel liever dan bijvoorbeeld Kuyt. Vond dat gezeur van Maxim Hartman ook heel misplaatst, want een sporter moet gewoon doen waar hij zich prettig bij voelt. Ik vind hem alleen echt niet thuis horen in een rijtje met die drie anderen

Tja een echte nummer 10 hebben we op dit moment gewoon niet. Je ziet dat Ziyech (nee, speelt helaas niet voor Oranje) en Stengs ook vaak op de flanken worden gezet omdat het blijkbaar teveel risico oplevert. AZ speelt met Dani de Wit als nummer 10, ook zo'n speler als Klaassen of van de Beek maar dan een niveautje minder. Overigens vind ik Wijnaldum ook precies zo'n type speler die veel beter achter de nummer 10 tot zijn recht komt. Hij scoort best veel, maar dat was een keer tegen Duitsland en verder allemaal tegen de kleintjes uit Europa.

Kan me eigenlijk wel vinden in de woorden van Van der Vaart. Bij Ajax werkte het omdat Ajax het spel o.a. op hem africhtte, in de top wordt dat niet zo gauw gedaan tenzij je echt van uitzonderlijke klasse bent.

Vind Donny toch wel echt een 10, alleen z'n grootste valkuil blijft toch dat hij vaak al diep staat en daardoor geen ruimte heeft voor een loopactie en vooral de spits in de weg loopt. Zou hem graag zien bij United met Fernandes samen op het middenveld, al lijkt me dat ook niet mogelijk de concurrentie is gewoon te groot. Fred/mctominay doen het prima en Pogba speelt als een drol maar die heeft nog flinke waarde dus die zal ook meer minuten spelen dan Donny.

18 november 2020 om 15:55

Juist datgene wat jij hier stelt, dat Vd Beek vaak al te diep staat, maakt dat Vd Beek juist niet een echte tien is. Maar meer de schaduwspits. De echte tien is de spelmaker, de tempobepaler, de man die de leiding neemt en het team op sleeptouw neemt. Door de ballen op te eisen en voor oplossingen en kansen te zorgen. Zeker als het bijvoorbeeld slecht gaat. Dat is totaal niet wat Vd Beek is. Als het team slecht draait is hij helemaal niet de man die zijn team voor gaat en het spel kan beheersen en bepalen.
Sowieso, als je vind dat Vd Beek op de plek van Pogba moet spelen, dan is dat als controlerende middenvelder en niet als 'tien'.

18 november 2020 om 16:59

Uiteindelijk komt het er op neer dat Donny niet goed genoeg is voor Man U of gewoon de verkeerde club uitgekozen. Komt altijd over als sympathieke gozer toch jammer als het dan nu bergafwaarts zou gaan..

18 november 2020 om 17:55

Ben het met Constant Kante eens. Ik zou Dvdb ook niet als controlerende middenvelder willen zien. Dat is bij Ajax al eens zonder succes geprobeerd. Donny staat bijkans nog dieper dan de spits. Ik weet niet hoe hij is met de rug naar het doel, maar als hij dat zou kunnen zou hij een betere spits voor Oranje kunnen zijn dan Luuk, Depay of Malen. Dan kan je met Depay op linksvoor en Wijnaldum als 10 spelen.

Ik snap Van der Vaart, Donny is heel anders dan Sneijder en Van der Vaart op 10.

Donny is in mijn ogen meer een type Schweinsteiger/ Kroos

Speelde in de jeugd ook meer als 6 dan 10, 6 was Donny 10 Nouri.

18 november 2020 om 20:14

Ik denk juist dat hij meer een type Muller is. Altijd in beweging. Een soort moderne schaduwspits.

snap helemaal wat ie bedoelt, maar dan zal Wijnaldum toch ook niet zn nummer 10 zijn?
Geen spelverdeler, geen stylist, geen sierlijke technicus, niks van dat alles.
Erg nuttig, maar toch niet de nummer 10 die vd Vaart graag ziet.

18 november 2020 om 16:18

Verschil is dat Wijnaldum als nummer 10 meer met het spel betrokken is (zie Bosnië ) als vd Beek op 10 speelt lijkt het alsof we met maar 2 middenvelders spelen.

Kan me voorstellen dat je als coach soms moedeloos van zo'n VDB wordt. Doet me een beetje denken aan wat je vaak op de jeugdvelden ziet. Van die jongens die koste wat kost mee moeten met de aanval en gewoon maar voorin wachten op een balletje. Voegt totaal niets toe aan het spel, maar staat af en toe gewoon op de juiste plek. Wat dat betreft een leuke schaduwspits, maar juist dat type is al tijden geleden verdwenen. Ook heb je daar meer nodig, bijvoorbeeld een goed afstandsshot, steekballetje of trukendoosje. Donny is een matige 10 die eigenlijk als een 9,5 speelt, dat mensen nu een rol voor hem als 6 of 8 voor zich zien slaat al helemaal nergens op. Te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken.

Wat een gezeur van Rafael,de ouderwetse schaduw spitsen zij anno 2020 lopers zoals Muller en Griezman.de creatieve spelers staan nu aan de buitenkant,zoals Ziyech en Hazard.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren