Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van der Ende zet vraagtekens: ‘Dat is Frank de Boer vast nog niet vergeten…’

Laatste update:

Mario van der Ende haalt in een groot interview met De Telegraaf uit naar de KNVB en het scheidsrechterkorps. De voormalig toparbiter vindt het ongelooflijk dat een aantal Nederlandse internationals in de afgelopen 31e en aanstaande 32e speelronde van de Eredivisie niet kan fluiten. Het team-Björn Kuipers zit namelijk in Frankrijk voor een EK-cursus.

/

“Zonder Kuipers, Richard Liesveld en Pol van Boekel wordt de spoeling natuurlijk wel heel dun”, zo stelt de ex-arbiter, die betreurt dat de KNVB niet tegen de beslissing van de UEFA durft in te gaan. “De absentie van dit drietal is in de cruciale fase van de eredivisie, hun corebusiness, natuurlijk te gek voor woorden.” De aanstellingen van Pieter Vink bij PSV-Vitesse en Serdar Gözübüyük bij SC Heerenveen-Ajax zijn ‘natuurlijk geen luxe’, maar volgens Van der Ende te wijten aan de UEFA-cursus.

Van der Ende zet vraagtekens bij de aanstelling van beide arbiters. “Vink was er een jaar uit, vergat vorige week bij Cambuur een penalty te geven aan Ajax”, zo stelt de ex-arbiter, die aangeeft dat Vink als technische man bij vv Noordwijk aan Ajax-directeur Edwin van der Sar vroeg te keepen. “Sommige dingen moet je in het kader van je geloofwaardigheid niet willen. En Gözübüyük kostte Ajax indirect twee punten door Roda JC in blessuretijd onterecht een corner te geven, waaruit werd gescoord (2-2). Dat is Frank de Boer vast nog niet vergeten…”

/

Volgens Van der Ende wordt het gebrek aan kwaliteit duidelijk en is de misser van Danny Makkelie geen incident. “Helaas is er al jaren de ontwikkeling dat de arbitrage een veel te grote invloed heeft op de uitslagen én dus op de ranglijst.” Hij mist ‘in Zeist’ topsportcultuur . “De wil om de beste scheidsrechters van de wereld op te leiden of te worden ontbreekt.” En dat is volgens Van der Ende terug te zien in de wedstrijden.

Het laten opdraven van scheidsrechters voor de camera moet volgens de oud-arbiter ophouden. De UEFA, FIFA en de FA houden de arbiters niet voor niets uit de media, zo stelt hij. “Dat heeft met autoriteit te maken. Als ik onze scheidsrechters op tv zie, zijn het net leerlingen op de middelbare school, die van een 5 een 6 proberen te maken. Erg sneu.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mario wordt sneu, wat een triest mannetje is hij aan het worden. Zelf ook een bagger scheidsrechter geweest.

19 april 2016 om 07:21

Haha Mario was 1 vd beteren , maar jik ziet liever Blim Higler en dat soort figuren...

19 april 2016 om 15:47

@DannyV3
Volgens mij is Higler dit seizoen de scheids met de minste fouten.

19 april 2016 om 07:23

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je Van de Ende een bagger scheids noemt heb je hem zelf waarschijnlijk nooit zien fluiten. Scheidsrechters van zijn niveau lopen in Nederland niet meer rond.

19 april 2016 om 07:27

Waarom is Mario een triest mannetje aan het worden?
Omdat hij benoemt wat de laatste dagen niet gezegd mag worden? Dat het geen bewuste bevoordeling was, maar een gruwelijke blunder?
Omdat hij een tweetal momenten benoemt waarop Ajax dit seizoen benadeeld is?
Omdat hij benoemt wat kennelijk iedereen hier van mening is? Dat het niveau van de scheidsrechters in Nederland te wensen overlaat?

Wellicht dat het sneu is dit het niet past in jouw beeld van de werkelijkheid, maar ik kan nou niet zo direct zien waar Mario dingen roept die kant noch wal raken. En hij staat nu ook weer niet in mijn geheugen als de slechtste scheidsrechter van Nederland allertijden, maar goed.

19 april 2016 om 08:53

Kritiek op scheidsrechters is van alle dag, alleen kom je het nu meer tegen door de media. Vind het alleen jammer dat de oudere garde vaak afgeeft op de jongere,alsof ze daarmee hun eigen prestaties van toen van meer waarde willen voorzien. Dat is niet alleen met scheidsrechters in het voetbal, maar ook in zat andere disciplines.

19 april 2016 om 10:12

@nanufox

De uitspraken van Van der Ende zijn triest aan het worden, omdat hij de jonge generatie arbiters alleen maar afbrandt en zichzelf en zijn zelfbenoemde vergane grootheid als ex-scheidsrechter en ego daarmee tracht te kietelen.

Hij is bijzonder minzaam over de kwaliteit van het huidige keurkorps, de opmerking over Gözübüyük en Vink, dat zij een gebrek aan luxe vertegenwoordigen, vind ik tekenend voor gebrek aan respect voor de huidige generatie bij de man.

Net zoals hij het minzaam praat over jonge talentvolle scheidsrechters, die hij denigrerend als middelbare scholieren neerzet en het liefst omschrijft als blunderende nobody's die enkel beoordeeld moeten worden op fouten.

Van der Ende begint een beetje een verzuurde oud-scheidsrechter te worden, een combi van de klagende Jan Mulder en Willem van Hanegem ineen als equivalent onder de scheidsrechter-analytici, één van het soort die beweert dat alles vroeger beter was en daarmee in het verlengde hijzelf.

In de tijd dat hijzelf floot stonden geen dertig camera's rond het veld en werden zijn fouten niet zo zichtbaar uitvergroot gemaakt, zoals heden het geval is. Daar had Van der Ende geen last van. Niemand zou in zijn tijd gezien hebben, dat Janssen in de tackle op Milik de bal met het bovenbeen zou hebben beroerd. Met en gegeven penalty was Van der Ende in tegenstelling tot Makkelie destijds gewoon weggekomen.

Daarnaast werden jonge beginnende scheidsrechters van zijn generatie weer vergeleken met illustere voorgangers Bep Thomas. John Blankenstein, Ignace van Swieten of Frans Derks, die men in tegenstelling tot onbeduidende jongelingen als Van der Ende of Dick Jol wel persoonlijkheden vond.

Ook Van der Ende heeft zelf net zo goed genoeg fouten gemaakt in zijn carrière als arbiter, zeker als jonge beginnende. Hij heeft heeft last van een selectief geheugen over zijn eigen prestaties, die dateren uit een vergrijsd verleden.

Zoals hij nu populistisch olie op het vuur gooit door bij voorbaat al te beginnen over de aanstelling van Gözübüyük en Vink door Cambuur, Van der Sar en Roda erbij te slepen. Wat wil hij daarmee bereiken? Zijn gelijk halen over zijn idee van de afnemende kwaliteit van de arbiters? Onrust in de media en bij het publiek creëren? Zijn eigen ego als ex-arbiter een boost geven?

Zijn minzame uitspraken over jonge beginnende scheidsrechters zijn gebaseerd op zijn gedachte dat alles vroeger beter was uit de mond van een man, die lijkt te worstelen met het ouder worden en links en recht keihard ingehaald wordt door de jongere, talentvolle generaties. Dat maakt het inderdaad wat triest.

19 april 2016 om 11:01

Jij vindt Vink (na een jaar afwezigheid) en Gözöbuyuk wel een luxe?

Verder zegt hij indirect dat de in het artikel genoemde trio, een luxe is.

19 april 2016 om 11:22

Nee, dat zeg ik niet, dat laat ik in het midden. Dat is ook niet mijn punt. Hij noemt de aanstelling van Gözübüyük en Vink op twee wedstrijden van topclubs een aanwijzijng, dat de rest van het scheidsrechterskorps in zijn optiek kwalitatief niks meer niet voorstelt en niet over voldoende kwaliteit zou beschikken om deze wedstrijden tot een goed einde te brengen. In zijn ogen is dat een teken van gebrek aan luxe.

Zijn motie van wantrouwen aan het adres van de jonge generatie scheidsrechters noem ik op mijn beurt een gebrek aan respect voor de jonge garde.

Daarnaast is het een keuze van de scheidsrechterscommissie om Pieter Vink deze wedstrijd te laten fluiten en zal hij het conditioneel waarschijnlijk wel aankunnen. Ik neem aan dat hij de nodige tests daarvoor heeft doorstaan. Van der Ende vindt dat een gebrek aan luxe, het lijkt mij juist een luxe dat hij weet inzetbaar is.

Verder haalt hij de fouten van Gözübüyük en Vink t.o.v. Ajax en de link tussen amateur clubman Vink en oud-doelman Van der Sar erbij om zijn twijfels te zetten bij hun aanstelling. Waarom die stemmingmakerij?

Al die momenten tegen Ajax maar snel vergeten en zodra Ajax een x wel het geluk heeft zijn er velen in paniek? Hij heeft gewoon gelijk. Te veel foute beslissingen worden er gemaakt. Het spelletje gaat te snel voor de scheidsrechters. Beelden erbij.

Beetje jammer dat een oud top scheidsrechter op voorhand de scheidsrechters voor de komende speelronde onder een vergrootglas legt.
Geeft Vink en penalty tegen psv, dan is het vanwege de Van den Sar connectie. Geeft hij hem mee, dan is het juist andersom.
Hetzelfde geldt voor Gozubuyuk.

19 april 2016 om 09:43

Dit had de KNVB ook kunnen weten... precies hoe vd Ende zecht; niet zo slim van de KNVB.

19 april 2016 om 12:35

Zo valt er tussen elke club en scheidsrechter wel positieve en negatieve verbanden te leggen.

Mario is een triest mannetje aan het worden omdat hij buitengekegeld is bij
de Knvb en alles wat hij zegt gebaseerd is op rancune!

19 april 2016 om 08:22

Rancune of niet, hij spreekt hier de keiharde waarheid. Wanneer Vink en Serdar de twee belangrijkste wedstrijden van de week fluiten, is dat geen luxe (waarheid nummer een). Ajax is tegen Roda en Cambuur benadeeld, ook al had het tegen Cambuur geen invloed (waarheid nummer twee). Er ontbreekt een topsportklimaat bij de KNVB omtrent het scheidsrechterskorps en in mijn ogen niet alleen daar. Hij zegt precies waar het op dit moment op staat. Heel erg zielig inderdaad dat hij dit zegt, terwijl bijna iedereen het denkt maar niet durft te zeggen. Dan vraag ik me af wie hier nou zielig is.

19 april 2016 om 08:37

Dat is zo'n beetje letterlijk van Derksen gisteren bralde. Of hebben jullie toevallig net precies dezelfde mening?

19 april 2016 om 13:09

@rudeboy65

Jij komt zelf helemaal niet met een mening. De twee daarboven hebben tenminste een mening, ook al is die beïnvloed door de mening van een ander.

19 april 2016 om 13:57

Dat is een beetje al te makkelijk gesteld. Ik heb mijn mening over deze kwestie al op verschillende plekken hier gedeeld. Doe maar wat meer je best voor je zoiets onwaars hier neergooit.
En dan nog ... het is letterlijk wat Derksen zei, mag dat dan alleen opgemerkt worden door iemand die wel een eigen menig heeft? Beetje kinderachtig, vind je niet?

19 april 2016 om 14:25

Onwaar? Ik reageer op je reactie in dit topic waar je geen mening geeft....

Denk je nu werkelijk, dat ik al jouw reacties in topics op verschillende plekken heb gevolgd, waarin jij je mening al gegeven zou hebben?

En jij vindt dus echt dat ik eerst mijn best moet doen door al je reacties in topics terug te zoeken en ze vervolgens allemaal na moet lezen, voordat ik mag schrijven, dat je eerste reactie zonder mening is?

Derksen heb ik gisteren niet horen praten, dus mij kinderachtig noemen, omdat ik onwetend ben over de letterlijke herhaling van zijn mening, slaat totaal nergens op.

19 april 2016 om 18:13

Ik vind je wel kinderachtig buitenspelval.

Je mag ook gewoon een vraag stellen of een opmerking maken, je hoeft niet perse een mening te geven.
Daarnaast beoordeel je rudeboy gewoon verkeerd al geeft hij in zijn bovenstaande reactie geen mening betekend dit niet dat hij dit niet al heeft gedaan. Ik ga mezelf ook niet eindeloos herhalen. Jij misschien wel?

Ik krijg eerder het gevoel dat je hem gewoon probeert te pakken of iets, je gaat ook overduidelijk graag discussies aan en je wilt altijd winnen. In vorige Posts heb ik ook al gemerkt dat je jouw ongelijk niet kan toegeven, dus je hoeft van mij niet meer te reageren.

Ik word zelf wel een beetje misselijk van die Posts van jou die een zuigend en narcistisch karakter hebben.

19 april 2016 om 21:18

@toss

Ik wil hem helemaal nergens op pakken. Ik heb totaal niks tegen rudeboy65. Ik vroeg me in eerste instantie af waarom hij hun mening wat cynisch bekritiseerd. Omdat het op de mening van Derksen lijkt. Dat kan toch gewoon op toeval berusten? Daarom stelde ik hem voor om ook met een inhoudelijke mening te komen. Niet omdat hij zonder mening geen vraag zou mogen stellen, Misschien kwam het wat lullig en kinderachtig over, maar het was zeker niet zo bedoeld.

Daarna reageer ik idd wat geiriteerd op zijn opmerking dat ik beter mijn best moet doen in het vervolg en met onwaarheden zou komen. Als jij daar zuigen inziet of een manier om hem te pakken, dan kan ok alleen maar zeggen dat dat niet mijn opzet is.

Dat je me niet mag is duidelijk. Je vindt me een zuigend en narcistisch karakter hebben en ik maak je misselijk. Ik kan me niet herinneren dat ik je wat heb aangedaan of iets dergelijks, maar misschien heb je ooit ergens onbedoeld mee gekwetst. Of heb je het gevoel dat ik je ooit heb proberen te pakken ergens op. Ik heb werkelijk niks tegen jou.

Als dat zo is mijn gemeende excuses. Ik probeer gewoon te discussiëren in topics op dit discussieforum en probeer over het algemeen gewoon mijn mening te geven. En in discussies probeer je elkaar wederzijds te overtuigen van je standpunt, niet te winnen. Misschien dat ik soms te standvastig ben, maar ik geef ook geregeld mijn ongelijk toe. Jammer dat ik en mijn posts je niet aanstaan op de één of andere manier.

Ik begrijp dat ik nu ongewenst op je reageer en je me verder in het vervolg gaat negeren. Dat is zonde, maar heb je deze post van mijn nog wel gelezen. Nogmaals, jammer dat je mij zal negeren. Hopelijk speelt mijn clubvoorkeur voor Ajax in ieder geval geen rol in je afkeer tegen mij,


Edit 00.15: het blijft jammer dat je me in je laatste alinea persoonlijk aanvalt en vervolgens niet meer reageert op deze reactie. Niet om een discussie aan te gaan, maar gewoon omdat het wel zo netjes zou zijn.

Hij is een van de weinigen die recht van spreken heeft maar de Knvb blijft hun kop in het zand steken en doen alsof er niets aan de hand is.

Vergeleken met andere landen is het niveau diep triest. En dat terwijl een verkeerde beslissing er voor kan zorgen dat een hoop mensen hun baan verliezen bij degradatie of een club miljoenen kan mislopen aan de top. Dus ik kan me wel enigszins vinden in de aangifte van die PSV van, maar dan niet om de redenen die hij heeft maar om de Knvb die zijn verantwoordelijkheid niet neemt vanwege de maatschappelijke impact die een verkeerde beslissing kan hebben,

19 april 2016 om 07:51

Die aangifte van die PSV fan slaat juist werkelijk waar op helemaal niets! En is totaal selectief, want zijn club is ook regelmatig bevoordeeld door de arbitrage, nog vaker dan Ajax dit seizoen.

19 april 2016 om 08:36

Precies, als Psv geluk heeft staat de beste man dan de volgende ochtend ook bij de politie? Ik denk het niet, treurige is nog dat zo'n man een stemrecht heeft.

19 april 2016 om 08:47

@ronaldo040 ik weet niet of je wel eens Spaans voetbal kijkt, maar dat is echt om te huilen! En toevallig leicester - westham gezien? Ook een paar enorme blunders.

T is echt niet zo dat het alleen hier in Nederland zwak is.

Maar hoe je t ook bekijkt....gooi er gewoon een video ref tegen aan en 90% van de problemen zijn opgelost.

En de maatschappelijke impact?? serieus?

19 april 2016 om 08:55

In Spanje is de Arbitrage ook erg matig en in Engeland lopen er ook een paar rond die het Niveau gewoon niet aan kunnen. Ik weet niet of je beelden van Leicester - West Ham gezien hebt? Ik vind het wel opmerkelijk dat er zo tegen het einde van het seizoen een cursus is van de Uefa waardoor je je beste scheidsrechters niet kan inzetten. Dat moet toch ook op een ander Moment kunnen lijkt mij.

Die aangifte slaat verder natuurlijk helemaal nergens op en is puur gebaseerd op frustratie. Het feit dat je überhaupt iemand van matchfixing beschuldigt en in dezelfde zin zegt dat je er geen bewijs voor hebt, zegt voor mij al genoeg.

Als je zo redeneert kan geen enkele scheidsrechter nog fluiten..

Wat een onzin van Mario. Vink was lang gewoon de beste scheids van Nederland. Ook Makkelie behoort tot de beteren. Waarom zou je die niet aan kunnen stellen? Dit raaskallen heeft echt nul inhoud.

Wat betreft scheidsrechters niet voor de camera: volkomen gelijk. Geeft toch meer autoriteit inderdaad.

Ik deel zijn mening niet dat scheidsrechters voor de tv weg moeten blijven. Ik waardeer het juist wel dat zij al dan niet toegeven dat zij fout zaten. Tevens de eventuele rol van de assistent scheidsrechters kan daarmee bepaald worden.

Dat ze niet allemaal even gelukkig overkomen deel ik dan weer wel.

Nou ik ben anders heel blij met vink vanavond. Met Vitesse en psv belooft dat een lekkere open wedstrijd te worden.

Mario wat overschat je jezelf vreselijk. Mario was zelf ook maar een modaal scheidsrechtertje die het meer van z'n uitstaling moest hebben dan z'n goede fluiten eigenlijk net als Dick Jol. Met een grote bek kom je een eind natuurlijk maar het maakt je geen goede scheidsrechter. Mario heeft ook menige discutabele beslissing genomen maar daar hoor je Mario niet over.
Zal van der Ende nooit moe worden van zichzelf worden?

19 april 2016 om 08:57

Gezien je leeftijd ga ik er toch vanuit dat je Van de Ende hebt meegemaakt dus waarom je op de man meent te moeten spelen en hem een ‘modaal scheidsrechtertje’ meent te moeten noemen ontgaat mij volkomen. Die man is een van de betere en bekendste scheidsrechters die Nederland gehad heeft.

19 april 2016 om 09:27

Net als Makkelie van Boekel Kuipers Gözübüyük zat ook Mario er regelmatig naast. Mario doet altijd als of hij volledig foutloos floot en nooit een onterechte strafschop gegeven heeft wat natuurlijk niet het geval is. Van der Ende lijdt een beetje aan het van Hanegem syndroom, vroeger was alles beter.

19 april 2016 om 09:42

Geen enkele scheidsrechter fluit volledig foutloos en dat is ook niet wat Mario pretendeert. De beste scheidsrechters moeten gewoon de beladen wedstrijden fluiten en scheidsrechters moeten niet in situaties komen die de schijn van belangenverstrengeling kunnen wekken.

Je leidt de aandacht wel erg af van de inhoud door zo op de man te spelen; lijkt me nergens voor nodig en wat mij betreft heeft Van der Ende hier gewoon een punt en mag hij dat ook gewoon kenbaar maken. Dat je het er niet mee eens bent is jouw goed recht Maar om je te verlagen tot VI achtige praktijken en de man belachelijk te maken en de inhoud daarbij secundair te maken vind ik laag en onnodig.

19 april 2016 om 12:44

Van der Ende en ook Jol hebben nooit een punt. Zij kunnen alleen maar negatief en kritisch zijn en afgeven op de Knvb. Ik heb ze nog nooit op iets positiefs kunnen betrappen. Ze zijn beide zwaar gefrustreerd dat zij nog nooit gevraagd zijn voor een sjacherbaantje bij de Knvb.
Van der Ende was als scheidsrechter van een goed Nederlands topniveau. Heeft zelfs een Europese finale mogen fluiten. Maar hij staat in de schaduw van wat Kuipers tot nu toe al bereikt heeft.
Toen Jaap Uilenberg de leiding had over de scheidsrechters en er 3 scheidsrechters uit Twente betaald voetbal floten had hij het alleen maar over vriendjespolitiek.

19 april 2016 om 13:04

Dus omdat jij denkt (of iemand hebt horen beweren) dat ze gefrustreerd zijn slaat hun mening nergens op? Wat een ongelooflijk kromme redenering.....:

19 april 2016 om 13:21

Als je die kritiek al die jaren moet lezen en wat er allemaal niet goed is aan de Knvb en de scheidsrechters alleen maar afzeikt, kan ik alleen maar concluderen dat ze zwaar gefrustreerd zijn en behoorlijk mediageil. Hij (van der Ende) heeft zich in het verleden al dikwijls aangeboden voor een leuk baantje bij de Knvb. Ik ken de heren al uit hun actieve scheidsrechterscarrière en heb me regelmatig aan hen (fouten) geërgerd.
Er is niets krom aan mijn redenering. Alleen een logische conclusie !

19 april 2016 om 13:31

Het feit dat iemand vaak met kritiek in het nieuws komt, kan natuurlijk op meerdere zaken gebaseerd zijn. Allereerst zou iemand inderdaad graag in de schijnwerpers kunnen staan. Ten tweede kan een voormalig toparbiter natuurlijk om zijn mening gevraagd worden. En ten derde kan het ook bedoeld zijn om daadwerkelijk verbeteringen teweeg te brengen. Als je die laatste reden vasthoudt dan is het je aanbieden bij de Knvb ook niet zo gek….een grote bek achter het hek kunnen we allemaal hebben maar daadwerkelijk bereid zijn om de handen uit de mouwen te steken is bij de meesten vaak een tweede.

Daarnaast slaat je conclusie ‘ze hebben nooit een punt. Omdat ze alleen maar negatief en kritisch zijn en afgeven op de Knvb’ natuurlijk nergens op. Kritiek kan ook gewoon terecht zijn en per definitie de boodschapper afschieten getuigd niet van heel veel klasse.

Sorry je redenering is zo krom als een hoepel en heeft niets met de inhoud te maken die wat mij betreft zeker deels een terechte constatering bevat.

Hier heeft hij wel een punt. De Knvb had gewoon moeten zeggen: sorry maar niet in deze fase van de competitie. En van de Ende heeft ook gelijk over de magere spoeling die er nu is. Je moet ook geen scheidsrechter aanstellen die jaar eruit is geweest en die gozubuyuk is natuurlijk bij lange na niet goed genoeg en zou, wat mij betreft, niet eens eredivisie mogen fluiten.

Dus een arbitrale dwaling heeft Ajax eerder 2 punten gekost, en levert nu 2 punten op.

Goh, je zou toch bijna zeggen dat alle paniek afgelopen zondag voor niets is geweest... Het lijkt nu net alsof dit soort beslissingen gedurende het hele seizoen aan het eind van de rit tegen elkaar kunnen worden weggestreept

Maarja, als je maar lekker met elkaar mee kunt schreeuwen tegen de gezamelijke vijand uit Amsterdam hè.

19 april 2016 om 08:41

Uiteraard hebben ze voor het gelijke spel maar 1 punt gekregen, het is nog vroeg l..

19 april 2016 om 08:52

In essentie heb je gelijk; over 34 wedstrijden maken dit soort fouten doorgaans niet heel veel uit omdat elke Club de ene keer Meer geluk heeft met een scheidsrechter dan de andere keer. Deze beslissing ligt echter onder een vergrootglas omdat het een directe invloed heeft op de spannende titelstrijd en de uitslag er duidelijk door is beïnvloed. Vergelijk het met de Penalty die Ajax niet kreeg in Leeuwarden; dat is misschien ook een fout Maar Ajax won gewoon en die Penalty maakte dus uiteindelijk niets uit voor de uitslag.

Overigens vind ik die laatste alinea in je verhaal een erg kinderachtige; alsof er alleen heisa is omdat het Ajax betreft. Als hetzelfde in Eindhoven gebeurd was had de hele Ajax achterban hier teksten gepost zoals er nu ook gepost worden. Dus ga niet ineens doen alsof Ajax een slachtofferrol verdient want als het een ding niet is, is de slachtoffer van dit incident.

19 april 2016 om 08:58

ik denk dat wanneer het zelfde had voorgedaan in speelronde 10 je ook veel minder media aandacht had gehad terwijl het voordeel dat je krijgt het zelfde is. Arbiters maken fouten en soms heb je ze mee en soms niet...als supporter mag je best sacherijnig zijn na een foute beslissing en zo goed dat je blij mag zijn als de beslissing ten voordelen is voor je team...maar deze media circus is zo onnodig...voor iets dat in iedere ronde en ook in iedere competitie gebeurt

19 april 2016 om 09:17

Dammie: voor een groot deel eens met je stukje hoor, maar wat als Ajax nou op de laatste speeldag 1 doelpunt tekort komt? Dan is dat niet gegeven moment in principe wel belangrijk (al vind ik dat niemand moet zeuren, you win some you loose some)

19 april 2016 om 09:35

@vedet
Ja dan is het makkelijk om naar die strafschop te wijzen maar je kan ook naar gemiste kansen wijzen. Net als wanneer PSV straks op doelsaldo geen kampioen wordt; dan kun je naar deze wedstrijd wijzen maar in feite heb je het zelf laten liggen tegen andere clubs.

19 april 2016 om 10:19

@ Dammie

Een niet of wel gegeven strafschop in de eerste speelronde waardoor punten verspeeld of behaald worden heeft net zoveel invloed als eentje in de 31ste speelronde. Uiteindelijk tellen die punten net zo zwaar mee.

Of als Ajax vorige week na 4 minuten voor staat (niet gegeven penalty) zijn ze veel minder vermoeid en lopen ze uit naar misschien wel 3-4 of zelfs 5 doelpunten. Wat de fitheid van de spelers en het doelsaldo ten goede komt. Die niet gegeven penalty tegen Cambuur kan zomaar opeens nog veel waardevoller blijken dan deze wel gegeven penalty.

Voornamelijk uit de hoek van Brabant word er toch wel heel hard geklaagd over de gegeven penalty. Maar er is niemand die ik hoor over de 2 buitenspel doelpunten tegen Willem 2 van de heren van Psv? Want dan kunnen we die ook wegstrepen en staat Ajax nog rustig met 2 punten en een beter doelsaldo voor. Het is dan ook bizar dat een voorzitter van PSV zichzelf meent te moeten laten gelden op twitter met medeleven voor Utrecht.

Iedereen die deze beslissing onder een vergrootglas neer legt is niet serieus te nemen. Wanneer je dat doet, moet je namelijk ook de corner Roda (koste 2 punten), De niet gegeven penalty cambuur (doelsaldo) en de 2 buitenspel doelpunten PSV tegen Willem 2 meenemen). Die hebben namelijk ook een directe impact van 4 punten en een beter doelsaldo Ajax in de titel strijd. Alleen lijkt iedereen dat vergeten.

19 april 2016 om 10:30

We zullen nooit weten wat de impact van een dergelijke penalty in Leeuwarden was geweest want misschien had het wel ongekende krachten bij Cambuur losgemaakt. Dat is ook niet het punt dat ik maak. Ik ben het helemaal met je eens dat het niet zoveel uitmaakt in welke ronde die fout gemaakt wordt en het hoort ook bij het spel. Alleen heeft een strafschop in de laatste minuut bij een achterstand of een gelijke stand natuurlijk overduidelijk een directere invloed op de uitslag dan een zelfde situatie bij een 3-0 stand en dus is het logisch dat het meer aandacht krijgt. Verder kunnen we wel gaan doen alsof PSV hypocriet is in deze maar het gebeurt natuurlijk bij alle clubs. Als PSV hetzelfde overkomen was had het hier vol gestaan met Ajacieden die hun schande uitspraken.

Nogmaals, over het hele seizoen zal het zich wel uitkristalliseren en er zijn voldoende andere voorbeelden bij PSV en Ajax waarin het mee en tegen zat. PSV kreeg geen strafschop tegen Heerenveen (1-1), Vitesse kreeg er geen tegen PSV (0-1), Ajax scoorde in de Kuip na een bal die uit was (1-1) en zo kunnen we vast nog wel even doorgaan. You win some, you loose some.

19 april 2016 om 10:38

@ Dammie

En juist die laatste zin maakt duidelijk dat het volslagen onzin is dat dit uitvergroot word. Ajax is de ploeg die de afgelopen 4 jaar in de top 3 stond van meest benadeelde ploegen van de eredivisie volgens het algemeen dagblad. Ook dit jaar staan ze wederom ergens op de laagste plekken met gekregen strafschoppen. En nog zijn er een heleboel mensen die het lucky Ajax of compeetitie vervalsing willen noemen.

Daarom geef ik ook aan dat iedereen die deze beslissing onder een vergrootglas neer legt niet meer serieus te nemen valt. Die kijk naar één actie en niet naar het grotere plaatje. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar in Ajax, Psv, Feyenoord en dergelijke benadeeld of bevoordeeld zijn. je speelt 34 wedstrijden en aan het einde van het verhaal sta je waar je hoort te staan. Met en zonder arbitrale dwalingen. Want ook dat kan je tegen elkaar weg strepen.

Persoonlijk hoop ik op 3 overwinningen voor Ajax als ajacied zijnde. Maar ik kan genieten van de spannende titelstrijd. Zulke incidenten moeten niet vergroot worden, is onzinnig, onnodig en eigenlijk bijna triest.

19 april 2016 om 10:50

Ach mensen hebben altijd wat te zeuren als het niet om hun eigen club gaat. Als Ajax morgen een doelpunt afgekeurd ziet worden staan er mensen op die roepen dat de Knvb wat goed wil maken voor zondag. Het zijn insinuaties waar verder niemand wat mee kan. Ik vind persoonlijk opmerkingen dat een club bevoordeeld wordt altijd vrij kansloos; het is eerder dat een andere club benadeeld wordt door een beslissing dan dat er sprake is van bevoordeling. Verder denk ik dat Makkelie er oprecht van overtuigd was dat het een strafschop was en dat hij die moest geven. Dat het fout is weten we nu allemaal maar is ook lekker makkelijk roepen. Wees dan een vent en geef je op voor de scheidsrechterscursus en laat zien dat je het beter kan

Het gaat niet zozeer om de punten die Ajax wel of niet gekregen heeft maar over de kwaliteit en mentaliteit van de huidige arbiters. Ik heb zeker het idee dat ten tijde van Mario de kwaliteit van fluiten beter was en er was meer respect voor de arbiters ook. Men drukte toen minder hun eigen stempel op de wedstrijd.

Echter is de Knvb hier ook vooral zelfs schuld aan door de arbiters met veel meer regeltjes op het veld te zetten waardoor het voor hun nodeloos moeilijker word om deze allemaal na te kunnen leven als de beslissingen veelal in enkele seconden moeten plaatsvinden...hou het spel en de regels simpel en geef die 4e man...die er alleen lijkt te staan om trainertjes te pesten gewoon een monitor waarnaar hij kan kijken...met een oortje kan hij supersnel feedback geven bij cruciale momenten.

Voor de jonge kijkertjes onder ons..mario was 1 van de betere scheidsrechters die we gehad hebben.

Wat een collegialiteit van deze oud scheidsrechter om zijn opvolgers zo in de media af te branden. Natuurlijk werden er in zijn tijd ook vele fouten gemaakt en ook door deze man. Alleen de tijden zijn wel veranderd. Er staat nu nog meer druk op scheidsrechters dan toentertijd.

Namelijk: vroeger had je alleen Studio Sport en wat kranten en bladen die erover schreven. Nu besteden er tig kranten/bladen en tig tv programma's er aandacht aan. Ook zijn er nu meer camera's op het veld en worden wedstrijden beter in beeld gebracht waardoor de fouten van scheidsrechters meer opvallen.

Ook moet deze oud scheidsrechter weten dat het zeer moeilijk is om een wedstrijd foutloos is om te fluiten. Dat is bijna niet mogelijk omdat iemand altijd wel een andere mening heeft. Ook gezien het geweld die de afgelopen jaren is toegenomen tegen scheidsrechters en met name in het amateurvoetbal moet je voorzichtig zijn met kritiek. Er zijn namelijk altijd idioten die wanneer zij het niet eens zijn met de scheidsrechter om hem verbaal en zelfs fysiek aan te vallen. En heel lang geleden was het nog niet eens dat iemand het fluiten van een wedstrijd met de dood heeft moeten bekopen.

Echt zeer verstandig van deze man om zijn opvolgers af te branden. Het valt mij wel vaker op dat de oudjes zichzelf graag verheerlijken en de opvolgers graag afbranden.

Mijn respect heeft hij in ieder geval niet meer. Had ik altijd wel maar dit vind ik gewoon stuitend!

Mario komt in een heel seizoen Ajax niet verder dan dat Ajax eens een onterechte corner tegen heeft gekregen en geen penalty voor vasthouden in de 16 ?! En dat moet alle voordeeltjes compenseren ?
Vd Ende was een arbiter die altijd floot in het voordeel van de grote clubs. Op die manier bleef hij altijd buiten schot. Hij liep alleen ook de feestjes, partijtjes en verjaardagen van Ajax spelers en bestuurders plat, maar zelfs dat kon toentertijd gewoon.

19 april 2016 om 12:35

Welke 'alle' voordeeltjes? Twee momenten kan ik me herinneren. Feyenoord uit en Utrecht thuis. Daarnaast zijn er heel veel andere momenten, maar zoals altijd waait dat vrij snel over. Een onterecht gegeven penalty wordt nu eenmaal veel zwaarder belicht dan een onterecht niet gegeven penalty. Om dat naast elkaar te leggen moet je alles in detail terugkijken. Ik durf te wedden dat er zeker tien niet zijn gegeven.

19 april 2016 om 14:51

Vrijwel altijd als ik ajax zie hebben ze voordeel van de arbitrage , net als de andere 'grote' clubs. Uit tegen twente. Viergever die geen overduidelijke 2e gele kaart krijgt, maar gespaard wordt. Gudelj die gespaard wordt en slechts geel krijgt voor een schot in de 16 met de hand blokkeren en die gehuurde spits die een penalty krijgt voor een schwalbe uit buitenspel positie

Scheids zijn is voor hun misschien wel de mooiste baan die er is, maar voor 99.5% van de mensen is het gewoon een klote baan. Je kan het nimmer te nooit goed doen.

Je kan 3 geweldige wedstrijden fluiten waarbij iedere beslissing de juiste is en in wedstrijd 4 een discutabele penalty geven en er wordt alleen maar over die penalty gepraat!

Dat Bjorn Kuipers er niet bij is gewoon vreemd! Zijn salaris wordt betaald door de Knvb en wat zou hij er nu bij leren op een cursus voor het EK?

En onder meer genoemde scheids Gozubuyuk fluit morgenavond
Heerenveen - Ajax. Ja, die van de corner tegen Roda JC en het
absurde wegsturen van EL Ghazi in de wedstrijd tegen Az....
Je zou er bijna wat van denken...
Wat vinden de PSV en FC Utrecht supporters hier van??? ;-)))

19 april 2016 om 12:37

Zijn incapabele voorkomen is niet aan een club te wijten. Zoals bij alle scheidsrechters. Ben wel erg benieuwd naar hoe hij zich gedraagt, lijkt me wel lastig om nu Ajax te fluiten terwijl heel Nederland gespannen meekijkt.

Fouten maken als scheidsrechter is van alle tijden. Dat het nu meer opvalt door de vele camera's is ook evident. Komt nog bij dat het voetbalspel steeds sneller wordt. De buitenspelregel is er bijvoorbeeld niet gemakkelijker op geworden voor de scheidsrechters.
Kortom: vroeger was alles beter !

Ja Makelie heeft een fout gemaakt zoals iedere scheidsrechter die wel eens heeft gemaakt. Ja ook v.d. Ende en Jol, die wel een erg hoge pet van zichzelf hebben gekregen.

Vind van de Ende een beetje een zielig mannetje maar hij heeft over deze situatie gezien wel gelijk

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren