Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: UEFA gaat akkoord met WK-finale op 18 december

Laatste update:

De kans dat het WK van 2022 in de winter zal worden gespeeld, is een flink stuk groter geworden. In opdracht van de FIFA onderzocht een werkgroep wanneer het toernooi in Qatar het beste gehouden kan worden en de conclusie is dat er in november en december van 2022 gevoetbald moet worden. De FIFA meldt dat alle confederaties zich achter dit voorstel hebben geschaard.

/

Het voorstel van de taskforce zal op 19 en 20 maart besproken worden tijdens een vergadering van de FIFA in Zürich. Volgens de werkgroep is het in de zomer simpelweg te heet om te voetballen in Qatar en zou de gezondheid van de spelers en de supporters gevaar lopen. Er bleven hierdoor twee opties over: januari en februari van 2023, of november en december van 2022.

Er is gekozen voor de twee laatstgenoemde maanden, omdat het WK anders de Olympische Winterspelen in de weg zou zitten. Het is de bedoeling dat het WK wel een paar dagen wordt ingekort, maar er zullen gewoon 32 landen blijven meedoen. De FIFA heeft nog geen precieze data in het hoofd; er wordt gesproken over een toernooi dat tot 23 december zou moeten duren.

Update 27 februari 16.04 uur - Blatter wil dat WK 2022 ruim voor kerst afgelopen is
De kans is groot dat het WK in 2022 in november en december afgewerkt zal worden, maar Joseph Blatter wil dat er in de laatste maand van het kalenderjaar niet te lang wordt doorgevoetbald. "Het WK gaat niet door tot de 23e, absoluut niet. We moeten op de 18e stoppen”, zei Blatter bij aankomst in Belfast, waar het bestuur van de FIFA dit weekeinde vergadert. "Ik ben tegen doorgaan tot de 23e."

Update 19 maart 18.05 uur - FIFA plant WK-finale van 2022 in Qatar in op 18 december
De finale van het WK van 2022 in Qatar wordt op de achttiende van december afgewerkt. Dat heeft het uitvoerend comité van de wereldvoetbalbond FIFA donderdagavond bevestigd. Vanwege de zomerhitte in Qatar werd het toernooi naar de winter verplaatst.

Update 20 maart 11.56 uur - UEFA gaat akkoord met WK-finale op 18 december
Het WK van 2022 in Qatar zal in de winter worden gespeeld en de finale staat ingepland op 18 december. "Daar kunnen we mee leven. Aanpassingen in de Champions League zijn mogelijk", zei UEFA-voorzitter Michel Platini volgens het ANP. "De FIFA moet wel een goede oplossing vinden voor de reguliere interlands die normaal gesproken in die maanden worden gespeeld. Het gaat om vier speeldata die door het WK wegvallen, maar die voor de nationale bonden van levensbelang zijn. De FIFA moet die internationale speeldata beschermen."

Het WK moet gewoon door een ander land georganiseerd worden

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nog steeds onbegrijpelijk dat het daadwerkelijk in Qatar gaat plaatsvinden, zal nooit hetzelfde gevoel zijn het wk in de winter. Fifa better down

24 februari 2015 om 10:52

We moeten ons erover heen zetten. Het gaat gebeuren. Het gaat er steeds meer op lijken. Ik betreur het ook, maar ik denk ook: okay, voor een keertje in de winter dan maar.

24 februari 2015 om 12:03

@ Ivanoviccfc

Ik ben benieuwd hoe de bonden gaan reageren. Maar niet alleen de bonden, voornamelijk hoe de sponsors van clubs en de televisie maatschappijen gaan reageren. Deze gaan allemaal rekening moeten houden met inkomstenderving.

Pak bijvoorbeeld Engeland. Rond de kerst is de drukste periode in engeland. Daarom word er zoveel geadverteerd en daarom word er zoveel geld geboden voor de televisie rechten. Met die periode verdwenen zullen de reclames minder woden, televisie geld minder worden en dus zullen de clubs de dupe zijn.

24 februari 2015 om 12:30

Het gaat waarschijnlijk gebeuren maar accepteren moeten we het niet. Omdat een paar FIFA bobo's allemaal mooie cadeau's hebben gehad moeten wij dit maar slikken?! Dat kan toch niet! Dit betekend ook dat de competitie in de zomer gespeeld gaat worden in 2022 of 2023. Anders gaat dit natuurlijk nooit in het schema passen. Betekend dus ook dat veel mensen wedstrijden gaan missen omdat ze op vakantie zijn.. Natuurlijk gaat het nog steeds de charme van een WK hebben en die creëer je in principe ook zelf. Toch weiger ik zomaar te accepteren dat ons dit door de keel geschoven wordt door mensen die er juist horen te zijn om ons, het publiek, te dienen.

24 februari 2015 om 13:36

Ben het met je eens dat dit absoluut niet geaccepteerd kan worden. Ik vind het feit dat dit problemen oplevert voor de competities en dat een wk eigenlijk in de zomer gespeeld moet worden echter nog wel de minste redenen. Qatar schend op vreselijke wijze de mensenrechten, houd gastarbeiders gevangen door hun paspoort in te nemen en ten tijden van de aftrap in 2022 zal de organisatie zo'n 3000 doden op hun geweten hebben door de bouw van de stadions.

Het is echt ongelooflijk dat de "grote" voetballanden hier zich zomaar bij neer leggen. Het is dus absoluut onacceptabel dat een dergelijk land een WK mag organiseren

27 februari 2015 om 16:52

Klopt, maar mensenrechtenargumenten hoorde ik ook over Zuid Afrika, Brazilië en uiteraard Sochi. Hoe triest het ook is, dat ben ik met je eens!

27 februari 2015 om 16:54

Ik ben zelf pas 15 jaar dus heb altijd een wk in de zomer meegemaakt, maar is het al eens voorgekomen dat het wk in de winter is afgewerkt, of is dit het eerste keer

27 februari 2015 om 18:55

Heb je inderdaad gelijk in en ook daarbij vond ik dat er te weinig is gedaan om deze problemen aan de tand te voelen. De problemen die zich nu echter in Qatar voordoen zijn wel heel anders. In Brazilië en Rusland was de situatie al schrijnend en dus moet je je afvragen of het gepast is om daar een dergelijk toernooi moet organiseren. Nu worden er mensen uitgebaat en werken ze zich letterlijk dood ten behoeve van de organisatie.

27 februari 2015 om 19:02

In Zuid Afrika was het in de winter

19 maart 2015 om 23:13

Net zoals destijds ook in Brazilië, Argentinië, Chili en Uruguay

20 maart 2015 om 14:47

Dit snapt dat mannetje van 15 toch niet.....

Zover ik weet is het WK niet eerder in een Nederlandse winter gehouden....

21 maart 2015 om 00:13

@ D-Bergkamp

Op dit moment zijn er nog geen contracten met sponsoren over 2022. De kosten voor het adverteren dat seizoen zullen gewoon wat minder zijn als in de jaren daarvoor. Natuurlijk kan je niet mogelijkheid van adverteren in 2022 ook als een nadeel zien, maar een stuk minder groot dan jij schets.

Neemt natuurlijk niet weg dat het op veel andere fronten nog steeds een verschrikkelijke beslissing is.

24 februari 2015 om 10:52

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat het WK 2022 in de winter wordt gehouden in Qatar. Qatar is al een tijdje bezig met het bouwen van stadions maar wat mij betreft hoort een WK in de zomer en dan lijkt Australië mij een betere keuze want in de zomer is het daar volgens mij niet erg warm.

24 februari 2015 om 11:04

Wil niet flauw doen maar met een beetje kennis van de aarde is het in onze zomer daar winter, dus nee het is daar niet heel erg warm dan.

24 februari 2015 om 11:40

In de winter is het in Australie prettig warm.... die hebben niet voor niets kerstmutsen op maar lopen wel in een T-shirtje.

24 februari 2015 om 12:30

In onze zomer (juni/juli) is het in Australie inderdaad winter echter is hun winter niet zoals wij die kennen, vooral in het noorden herkennen wij hun winter als 'blotebuikenweer'. In onze winter is het daar zomer en lopen zij met kerst in zwembroek op het strand. Australie is erg groot en zit er een gigantisch klimaat verschil tussen het noorden en het zuiden.

24 februari 2015 om 12:48

daar ben ik me van bewust, rond sydney is het in de winter gewoon nog een graad of 16 gemiddeld. Qua temperatuur redelijk vergelijkbaar met de kustgebieden van Spanje.

24 februari 2015 om 12:27

De mensen hier gunnen een Arabisch land gewoon geen WK!!!!! Terwijl dat land jullie van alle luxe kan voorzien. Begrijp niet waarom de meeste Qatar het WK niet gunnen. Ik kan gewoon 1 reden verzinnen en dat is uit jaloezie.

24 februari 2015 om 12:39

Ik gun een land dat arbeiders gijzelt geen wk nee. Heeft er verder niks mee te maken dat het Arabisch is.. Ben het er verder ook niet mee eens dat er mensen sneuvelen omdat er een wk gehouden moet worden daar..

24 februari 2015 om 12:47

Het is niet dat mensen het geen Arabisch land gunnen, ze gunnen Qatar geen WK.
Ik zelf gun ze het WK ook niet en de grootste reden daarvoor is omdat ze nog nooit op een WK actief zijn geweest. Ze plaatsen zich nu voor het eerst voor een WK omdat ze de hele boel omkopen. Zelf vind ik dat als je een WK organiseert dat je te minste wel een paar keer moet hebben deelgenomen aan het toernooi. Saoedi-Arabië bijvoorbeeld heeft wel al een paar keer mee gedaan dus naar mijn mening als je dan een Arabisch land wilt meer recht hebben op een WK. Tevens vind ik dat een WK krijgen wel eerlijk moet verlopen en niet zoals hier gewoon 1 omgekocht zooitje is. En als laatste is het gewoon raar om alle competities om te gooien voor een WK en vooral ook nog dat ze daar nog geen eens over na hebben gedacht toen ze Qatar het WK gaven.

24 februari 2015 om 13:02

Hahahhaha wow zit je in groep 3 of heb je nooit geleerd om te lezen? Genoeg redenen waarom het niet in Qatar zou moeten worden gehouden en dan zeg je dat je het niet begrijpt? Gooi het niet op dat het een Arabisch land is maar gewoon op het klimaat wat gewoon ongezond is voor de sporters zelf.

24 februari 2015 om 13:02

Het is sowieso raar, dat een land, zo groot als Gelderland een WK kan organiseren. Ik zie nog veel meer problemen. Wat te denken als Duitsland en Engeland naast elkaar spelen? Wat gaat er straks gebeuren met de stadions? Al die dodelijke slachtoffers van de bouw van de stadion. Wat te denken van Brazilianen die ineens voor Qatar gaan spelen. De Fifa gaat hier gruwelijk de mist in, wat betreft "eigen nationaliteit". Na dit WK, zal het landen voetbal als team voetbal gaan functioneren in meerdere opzichten dan nu al het geval is met oa: Deco, de Braziliaan in Portugees elftal toen de tijd. Een Depay die ineens voor Duitsland gaat spelen, omdat die meer bieden. "hoe mogen vrouwen over straat, alleen met hoofddoek?" Mogen we wel Bier drinken? Gaat een biertje 25 euro kosten als we dat mogen halen? Dit heeft zoveel nadelen, waarvan ik zeker weet, dat de Fifa daar nooit stil bij heeft gestaan.

24 februari 2015 om 13:05

@psvxxx, wat heeft afgunst en jaloezie hiermee te maken??? Als je toch zozeer een Arabisch land wil als organisator, neem dan een leefbaar land als Turkije of Marokko. En niet een woestijnland als Qatar.
En als er iemand hier jaloers is dan ben jij het wel op de wersterse tradities.

24 februari 2015 om 13:08

Heeft niet zozeer met gunnen te maken. Hoe vaak heeft Qatar mee gedaan aan een WK? Wat is de rol van Qatar in het mondiale voetbal? Ik zou het veel begrijpelijker hebben gevonden als een land als Saudi Arabië (als Midden-Oosten land) het WK had georganiseerd. Zij hebben meermaals een WK gespeeld en wat dat betreft gewoon een goed aanzicht binnen de voetbalwereld.

24 februari 2015 om 13:08

De redenen dat het daar niet gespeeld moet worden:
- geen voetbalcultuur
- gebruik maken van slaven die alles moeten bouwen en daarbij omkomen
- Qatar heeft het WK gekocht met oliedollars die ze gebruikt hebben om mannen als Blatter om te kopen
- Voetbal is feesten en bierdrinken hetgeen je niet kan en niet mag in Qatar
- een wk hoort in de zomer plaats te vinden en niet in de winter

24 februari 2015 om 13:19

Die laatste van jou is natuurlijk onzin WK hoort in de zomer, denk dat ze daar in Argentinië, Zuid Afrika Australie ook wel eens een WK in de zomer willen, wat dus nu zal gebeuren. En geen voetbalcultuur is ook onzin, die is daar best, alleen op een andere manier dan hier, maar die cultuur is er wel degelijk.

27 februari 2015 om 16:57

Ik gun landen die zich nog nooit voor het WK hebben geplaatst geen fatsoenlijke competitie hebben niet het WK. Ik gun Engeland het wel, aangezien hier het voetbal vandaan komt!

27 februari 2015 om 17:07

Het is geen probleem om een WK in een Arabisch land te houden, maar wel een beetje een representatief land. En dan kom je niet bij Qatar uit, eerder bij Saoedie-Arabie.

19 maart 2015 om 18:35

Absoluut wel! Een wk in Turkije of Marokko lijkt mij zeker een geslaagde kandidaat. Voetbalgekke landen en ook behoorlijke selecties. Egypte en Kameroen op dit moment niet ivm de veiligheid. Maar Qatar is geen voetballand, het speelt voor spek en bonen mee en vooral de manier van toewijzen is zeer discutabel. Denk dat vele met al het door mij benoemde eens zijn.

27 februari 2015 om 17:30

Dhr Blatter, is dan toch van de wereld (gewoon dood) dus in die tussentijd word alles nog omgezet let maar op.

20 maart 2015 om 12:45

Geloof me. In december voelt het in Qatar gewoon als een zomer aan.
Anders spaar je wat geld en ga je tijdens het WK een paar weken naar Qatar.

Ik vind het aangename verademing. Een WK finale tegen de feestdagen aan

Echt wel triest dat je een land kiest waar het niet in de zomer gespeeld kan worden, en zich nooit heeft geplaatst voor het WK. Pure omkoping

Dit zullen de meeste Europese competities en clubs niet leuk gaan vinden. Die gaan dan zeker langer door in juni en juli. Ik ben benieuwd want dit brengt een hoop wijzigingen met zich mee. Het WK verplaatsen naar een ander land was beter geweest, maar waarschijnlijk niet voor de bankrekening van de Fifa.

24 februari 2015 om 10:59

Enige voordeel is dat op het moment dat het wk begint, niet alle toppers al doodop zijn.
Maar ik vind het ook onbegrijpelijk. Dit is zo amateuristisch, want er zal toch wel iemand bij stil hebben gestaan op moment van de verkiezingen! !?? Competities lopen normaal tot eind mei. Nu zal er denk ik begin augustus al begonnen moeten worden met t nieuwe seizoen. Maar er is ook een voorbereidingstijd van ong. een maand nodig...
Normaal ga ik in mn shirt op de fiets naar de kroeg tijdens ek en wk wedstrijden bij wijze van. Dat wordt nu dw winterjas

24 februari 2015 om 13:16

Hoezo niet doodop? Ik denk dat dit het vermoeidste wk alle tijden gaat worden. Je hebt amper zomer stop ervoor, omdat de comp ingekort word kwa tijd . Normaal stop alles eind Mei, met het wk ben je simpel weg gezegd, 2 a 3 maand zoet. Voor landen als Engeland, Spanje zou dit betekenen, Juni/ juli weer starten aan de comp. Midden oktober de comp weer stil voor WK en dan midden eind januari weer verder en comp door laten gaat tot juli. De zomerstop zal korte worden, waardoor spelers 1,5 jaar achter elkaar zullen voetballen, waardoor ze over vermoeid aan het WK zullen beginnen. Lijkt me niet een succesvolle formule.

Worst. Idea. Ever. Wat zullen de grote clubs hiervan vinden? Kalenders worden omgegooid, in juli al beginnen met de competitie. Transferperiode wordt een chaos. Champions League begint al in augustus. Nee, wordt een mooi WK.

24 februari 2015 om 11:41

Mensen zijn veelal nog op vakantie, meer dan nu aan het begin van het seizoen.
Transferperiodes die ruk zijn, veel geblesseerde spelers,,,, echt geweldig.

Wat een bullshit dit zeg, het blijft onbegrijpelijk dat dit doorgaat! Het voetbal verliest..

Dit wk gaat echt zo'n flop worden en ik gun t de fifa ook zo. Maar niettemin zal ik wrs wel gaan kijken.

Om toch een pluspunt te geven, leuke tv in de herfst en de spelers zullen fitter zijn tov van aan het eind van het seizoen

Als een aaltal landen boycotten en de Premier League besluit om niet te stoppen in de winter acht ik de kans groot dat het hele feestje niet eens doorgaat.

24 februari 2015 om 11:06

Als club ben je verplicht je spelers uit te lenen aan hun landenteam. De, in dit geval, FA heeft niets te zeggen over de speeldatum in december en november 2022.

Daarentegen vind ik het ronduit belachelijk dat de Fifa alle bonden zo'n probleem in de maag spitst. Al die verschuivingen van speeldata, Champions league die stil komt te liggen of ook verschoven wordt.. Echt een schande vind ik het! Veel makkelijker was het geweest als ze het hadden verplaatst naar een ander land, maar dat kost de Fifa waarschijnlijk teveel geld. Ze hebben waarschijnlijk een flink zakcentje gehad van Qatar..

Fifa Maffia!

24 februari 2015 om 11:16

Ik geef je over het algemeen gewoon gelijk met wat je zegt, maar ik denk dat de toewijzing gewoon een contract is en die kan je nou niet zomaar ontbinden, dus het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Verder is het natuurlijk gewoon onzin dat het WK in Qatar is.

Zullen er weer een hoop thuisfluiters zijn tijdens het WK in Qatar? Makkelijke poule? Of zal Qatar gewoon worden afgeslacht?

Wat eigenlijk in alle gevallen een schande zou zijn.

24 februari 2015 om 12:06

@ Feestmuts

Het is niet per definitie een contract, alhoewel dat er ook wel zal zijn. Maar de Fifa kan het gewoon weg niet meer uit Qatar halen. Die zijn al begonnen met bouwen van stadions, infrastructuur en deregelijke. Er zijn al miljarden geinvesteerd met het oog op het WK. WIl de Fifa het Wk er dus vandaan halen zullen binnen een minuut de miljardenclaims om de oren vliegen.

Daarnaast hebben de Qatari ook vrij veel invloed in de voetbalwereld. Kijk naar City, Barcelona, Madrid, Arsenal etc etc

24 februari 2015 om 12:53

@ D-Bergkamp

Klopt natuurlijk wat je zegt.

Echter de clubs die je noemt op Barcelona(qatar foundations), na worden allemaal gesponsord door bedrijven uit de Verenigde Arabische Emiraten (emirates en Etihad airways)

24 februari 2015 om 13:20

En waar ligt Qatar Feestmuts?

24 februari 2015 om 14:03

Vlakbij de Verenigde Arabische Emiraten.

Hoe gaan we dat doen met al die lopende competities dan?

Het voetbal zelf zal misschien niet eens zo veel minder worden. Als alles goed gepland word kan het misschien best. Denk alleen eens aan de fans. Wij gaan echt niet in de kou en nattigheid op het Museumplein staan met z'n alle. En dan zie je in plaats van oranje gewoon overal zwarte jassen. De hele sfeer is dan weg denk ik, en juist dat maakt het WK zo mooi naar mijn mening.

24 februari 2015 om 11:03

Precies dit. De hele sfeer erom heen vind ik echt geweldig, op een plein staan met duizenden die uit hun dak gaan als er gescoord wordt. Dat zie ik hier in de wintermaanden niet gebeuren :/

Ik ben benieuwd of en wanneer er landen dit WK gaan boycotten.

Maar misschien doen we er ook allemaal te krampachtig over en verloopt alles straks prima.

24 februari 2015 om 13:10

Alleen met een groep grote voetballanden zal dit lukken! Als Nederland, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Italië nee zeggen, dan heb je een kans dat je iets gedaan krijgt. Of een van deze landen het lef heeft om het voortouw te nemen betwijfel ik.

24 februari 2015 om 13:32

Het is te hopen, dat erbij een herverkiezing van Blatter de landen Engeland Duitsland Spanje Italië Portugal Brazilië Argentinië Nederland België Frankrijk massaal een eigen toernooi gaan organiseren en uit de Fifa stappen, alleen dan zal het bij de Fifa eens schoonschip worden.

19 maart 2015 om 23:37

Argentinië en Brazilië zijn juist pro-Blatter, die krijg je echt niet mee.

Daarnaast zullen die andere landen ook zo'n WK niet zomaar boycotten, want dat zijn hele belangrijke inkomstenbronnen voor die voetbalbonden, die kunnen ze niet zomaar missen.

Wat de Europese boer niet kent, dat vreet ie niet, zoveel is duidelijk. Waarom moet alles altijd precies zoals wij gewend zijn? Het gaat gebeuren, dus we moeten er het beste van maken.

24 februari 2015 om 11:05

Is toch vreemd dat er in landen zoals Rusland en Qatar mensenrechten worden geschonden. Daar gaat een WK heen. Doe dan een ander europees land, en voor Azie Japan en Zuid-Korea.

24 februari 2015 om 11:45

Omdat wij de standaard zijn. Het voetbal zoals wij die vandaag de dag kennen, heeft voornamelijk Europese invloeden. Dat wij dan willen dat er veel rekening met ons wordt gehouden, is dan ook niet meer dan logisch. En niet alleen dat, in elk ander werelddeel waar het WK is gehouden, gebeurde dit ook in de zomer.

Alleen nu het de Arabische kant opgaat, gooien we opeens alles om, omdat ze ondanks al het geld helaas toch niet een ander klimaat kunnen kopen. Het zou een minimale vereiste zijn dat het WK mogelijk is in de zomer, zo niet, dan heb je pech. De Olympische (zomer)spelen zou je ook niet moeten houden in de winter als Qatar die zou willen houden, kom op zeg.

24 februari 2015 om 11:56

Het gaat natuurlijk om de manier waarop. Je kunt niet met droge ogen beweren dat dit land het beste voorstel heeft gehad als je achteraf moet concluderen dat een WK in de zomer daar een utopie is. Overigens voetballen de grootste voetballanden op dat moment gewoon. Waarom moeten we alles omgooien voor een enkeling?

24 februari 2015 om 12:49

Europa is de bakermat van het voetbal. In het Europese voetbal gaat verreweg, en dan ook echt heel verreweg, het meeste geld om. In het voetbal, en vrijwel alles in het leven, draait alles om geld. Blijkbaar had Qatar zoveel geld dat Blatter dit even vergat op het moment.

24 februari 2015 om 13:27

Voetbal is Europa... Bijna alle deelnemende spelers voetballen in Europa. Clubs en competities hebben hier enorme belangen bij. Dat het WK ergens ander wordt gehouden is prima, maar het is toch volkomen belachelijk dat hierbij niet uitgegaan wordt van de factoren die een rol spelen bij het goede verloop van de afgelopen 20 Wk's, maar er gedacht wordt vanuit het belang van het organiserende land. Dat is hetzelfde als dat de wet elke 4 jaar wordt aangepast op de standpunten van de politieke partij die dat jaar het land wilt regeren. Volkomen belachelijk... Nu kun je alles heel schijnheilig vanuit het multicultureel oogpunt gaan lopen bekijken, maar ik wil niet eens weten hoeveel extra geld er nu wordt verbrast met deze aanpassingen. Geld dat volgens de corrupte heren beter in relatief zeer kleine bedragen naar Afrika moet, om stemmen te winnen. Ik hoop echt dat alles ineen valt en de belanghebbende bedrijven een statement maken.

Zo een land als Qatar zal ook ooit wel het WK willen meemaken, iedereen hoort gelijke kansen te krijgen. Als het niet in de zomer kan, dan maar in de winter. Misschien wordt dit wel de beste WK? We weten hoeveel geld Qatar bezit, ze kunnen zomaar met veel verassingen komen. Misschien staat er wel een robotteam in 2022

24 februari 2015 om 12:08

@ Kladron

Prima als het naar een land als Qatar gaat. Maar dan wel onder de juiste voorwaarden. Dan had Qatar een compleet plan moeten presenteren voor een WK in de winter en alvast plannen hoe het te integreren in andere competities. Dit is niet gebeurt. Er is ene plan voor de zomer gepresenteerd. En nu er al vele miljarden zijn geinvesteerd door Qatar kan de Fifa simpelweg niet meer terug uit vrees voor miljardenclaims.

24 februari 2015 om 12:30

Het is niet Qatar maar andere landen die zeuren over de warmte waardoor het in de winter wordt gehouden.

24 februari 2015 om 13:07

Zoals Kladron beweert kunnen ze airco's gebruiken. We zullen een hele nieuwe weg inslaan met dit WK. In plaats van in onze hempjes te staan, zullen we met Oranje jassen feesten door de straten.

24 februari 2015 om 13:12

Een WK wordt gemaakt door de fans, niet door een stel mensen met een heleboel geld. Dit is gewoon een prestige project voor Qatar, waar de Fifa een heleboel geld voor gevangen heeft. In Qatar hebben ze niets met voetbal en zullen ze nooit iets met voetbal hebben.

24 februari 2015 om 13:28

De Quatareze fans maken er wel een feestje van. Dit zal misschien jonkies daar inspireren.

19 maart 2015 om 23:44

@kladron: Qatar had ook gewoon een plan ingediend met airco's in de stadions.
Probleem is alleen dat de Europese landen een ontzettende druk op de Fifa zette, omdat ze die airco's lachwekkend vonden. Juist vanwege die Europese landen wordt het nu dus naar de winter verzet. Je kan dus zeggen dat die Europese landen nu de deksel op hun neus krijgen.

Ik vind een WK in de winter opzich ook gewoon moeten kunnen (waarom moet elke keer de hele wereld zich aanpassen op Europa?), maar de Fifa moet de landen dan ook de keus geven om zich in te schrijven voor de winter, zodat bij stemmen daar dan ook rekening mee gehouden kan worden. Nu kun dat niet, waardoor het wellicht de stemmen had kunnen beinvloeden (al is dat de schuld van de Fifa, niet van Qatar).

Wat ik wel op Qatar heb is dat er een grote schijn van omkoping is en dat er ernstige mensenrechtenschendingen zijn.

24 februari 2015 om 11:25

Een land dat een WK moet binnenhalen met omkopingen verdient geen WK. Géén gelijke kansen dus. Wat een farce is dit geworden zeg. Het slaat bovendien nergens op dat het nu in de winter moet worden gespeeld. Bovendien, als Qatar een goede reputatie had op het gebied van mensenrechten en enige voetbalhistorie had ik het nog wel het voordeel van de twijfel willen geven. Maar nu....

24 februari 2015 om 11:39

Ik weet niet veel af van of er een omkoping is geweest. Als dat het geval is sta ik niet achter Qatar.

24 februari 2015 om 12:12

Het is helaas (nog) niet officieel bewezen, maar alles wijst er op dat veel stemmen uit arme landen zoals Afrika zijn gekocht. Hier is een onafhankelijk onderzoek naar gedaan in opdracht van de Fifa. De uitkomsten hiervan zijn echter altijd geheim gehouden en ook de onderzoekers mogen er verder niets over zeggen. Alles wijst op omkoping, maar ja... niemand is machtiger dan de Fifa, dus er is niemand die er echt iets aan kan doen.

24 februari 2015 om 12:56

Zoek maar op internet, daar staan genoeg bewijzen. Qatar heeft het WK gewoon gekocht. Verder werken vele gastarbeiders uit landen als Nepal en Bangladesh onder verschrikkelijke omstandigheden aan de bouw van de stadions. Ze krijgen hun loon niet, moeten 12 uur per dag werken, moeten, moeten in krotten wonen en ga zo maar door. Er zijn al honderden arbeiders gestorven tijdens de bouw. Bewijzen zijn er genoeg

Het WK had nooit toegekend mogen worden aan Qatar. Niemand die daar zin in heeft op de FIFA na want die verdient er miljarden mee. Hopelijk komt er een massale boycot.

24 februari 2015 om 12:33

Niet iedereen denkt er zo over, omdat de meeste het een Arabisch land niet gunnen.

24 februari 2015 om 12:49

Ja dat is het inderdaad. Iedereen is alleen boos omdat het een Arabisch land is. Zucht.

24 februari 2015 om 13:29

Hahahahahahaha Gelijke kansen en Qatar in zin krijgen is echt het meest belachelijke ooit! Een wk in dit land is ronduit belachelijk en dat heeft niets te maken met het feit dat dit niet in de zomer gespeeld kan worden. Tegen de tijd dat de aftrap zal worden vericht van dit WK zal de organisatie de dood van zo'n 3000! gastarbeiders op hun geweten hebben. Het is om van te kotsen dat een land dat de mensenrechten schend daarvoor wordt beloond met een wk

19 maart 2015 om 23:47

Welk land schend dan geen mensenrechten? Die landen bestaan namelijk niet. Nederland is in de afgelopen jaren ook al meerdere keren op de vingers getikt vanwege het schenden van de mensen- en kinderrechten.

Overigens is Qatar natuurlijk wel veel erger, maar waar leg je precies de lat? Het WK zal toch ergens gehouden moeten worden.

Wat een ellende.. Mja, zal wss wel gebeuren. Geld geld geld geld geld.

Blijft schandalig, alles er aan doen om toch die steekpenningen te kunnen verdienen (die afspraken komen Blatter en co wel graag na. Dit gooit andere mooie tradities als Boxing Day in de BPL waarschijnlijk ook overhoop. Enige voordeel is dat de spelers fitter zullen zijn, maar de hele beleving is echt tien keer niks. Ik hoop dat er snel een andere voorzitter komt, maar daar zal wel een totale reorganisatie voor nodig zijn, willen we ooit die machtsspiraal van omkoping doorbreken (gaat dus niet gebeuren).

Aanvulling hierop, in de wintermaanden begin 2022 kan het niet vanwege de Winterspelen, in de maand april is de Ramadan; hierdoor ook niet mogelijk. In de zomermaanden is het te heet en hierdoor blijven alleen november/december over. Daarnaast was januari/februari 2023 ook niet mogelijk omdat het WK in het kalenderjaar 2012 moet worden gehouden volgens de Fifa regels.

De keuze is opzich logisch, en het lijkt me best leuk om een WK te hebben tijdens de kerstdagen! Ik vind het alleen erg oneerlijk tegen opzichte van de concurrentie tijdens het WK Bid. Qatar deed haar bid met een WK in de zomer en niet als WK in de winter, als dit al vanaf het begin zo was, dan was de keuze wellicht ook wel op een ander land gevallen. Want achteraf is het bid inhoudelijk veranderd, mja money talks.

24 februari 2015 om 11:42

dus het WK moet wijken omdat er een paar achtergestelde landen zijn die zichzelf willen verhongeren ter ere van een sprookjesfiguur

24 februari 2015 om 11:58

Vind je het lastig om met respect over anderen hun geloof te spreken? Heb jij geen manieren vanuit huis meegekregen?

24 februari 2015 om 12:02

ach we weten toch allemaal dat het een grote poppenkast is

24 februari 2015 om 12:21

Wellicht in jouw milieu, daar distantieer ik me graag van.

Zullen we ons maar daarbij neerleggen, want het gaat gewoon gebeuren en daar kunnen we jammer genoeg niks aan doen.

Ik stel voor om het gewoon in de zomer te houden, om 12.30. En dan met 84 landen, is veel beter voor de commerciële belangen. Wel met een gestuurde loting en dat het arme Qatar versterking mag halen net zoals ze dat bij het handbal deden, waar Qatar ook een hele rijke historie in heeft.

Hopelijk wordt Blatter nog 5 keer herkozen, want hij bewijst het voetbal een hele grote dienst. Ook de Uefa heeft het heel goed in de gaten, want door hun hebben we nu een super spannende competitie genaamd Champions League. Waardoor je ook als nummer 4 de cup kan winnen. Dit toernooi is door de poule fasen zeer onvoorspelbaar te noemen. En berust het op louter toeval dat stom toevallig altijd de rijkste clubs doorgaan. Echt waar.

Voorheen leek de opzet van dit toernooi natuurlijk nergens op. Je moest kampioen worden van je land wilde je in de EC 1 uitkomen. Heel europa zat op het puntje van de stoel bij de loting.
Je had vanaf ronde 1 een knock out systeem, dat was natuurlijk niet spannend genoeg. Nee, dat moest natuurlijk worden veranderd naar de huidige opzet. Had uiteraard niets met geld van doen. Nee, dat was puur om het aantrekkelijker te maken.

Gelukkig heeft Platini dit ook goed in de gaten, en wil ook hij nog meer clubs deel laten nemen. Nee, uiteraard spelen commerciële motieven geen enkele rol.

Ook de Fifa bestuurder - 'ik doe het voor de sport, niet voor mezelf, hoe kom je erbij?!!!- Van Praag wil het WK nog verder verkrachten, pardon, ik bedoel nog aantrekkelijker maken, om nog meer landen deel te laten nemen. Ook puur om de sport te dienen uiteraard.

Het hele voetbal wordt door deze niets ontziende graaiende ijdeltuiten volkomen naar de knoppen geholpen. Hopelijk gaat de luchtbel spoedig klappen.

In Engeland worden tv contracten afgesloten ter waarde van miljarden, en dat voor voetbal wat over het algemeen niet om aan te gluren is. Dat kan nooit lang meer goed gaan. Gelukkig maar.

24 februari 2015 om 11:44

Groen randje graag... Erg mooi verwoord!!! Gaat allemaal helemaal naar de ratten...

Dat gaat alweer helemaal nergens over, zotten we straks met zn allen op Sinterklaasavond voetballen te kijken...

Wie kan mij een goede voetballer uit Qatar noemen? Kom er zo 1, 2, 3 niet op....

24 februari 2015 om 13:19

Een goede voetballer ken ik niet uit dat land, maar Feyenoord heeft ooit een speler uit Qatar gehad (meshal Mubarak). Of hij goed is/was weet ik niet

Ik zeg succes Fifa met het houden van een WK in die maanden. Met voorbereiding moet je dus oktober, november en december schrappen als competities.

Ik heb geen idee hoe je dat gaat regelen, weet wel dat dit grapje klauwen met geld gaat kosten. Moet het allemaal nog maar zien. Je legt letterlijk elke competitie te wereld plat met het houden van een WK in die maanden.

19 maart 2015 om 23:57

Oktober kan gewoon gevoetbald worden hoor. Alleen november en december ben je kwijt, het WK wordt ook ingekort (wedstrijden dichter op elkaar).

In november ben je normaal sowieso al 1,5 week kwijt aan interlandvoetbal, dus dat scheelt ook al weer. De interlandperiodes in oktober en september kun je schrappen, want die interlands kunnen nu in de zomer van 2022 gespeeld worden. Dan win je dus ook alweer 3 weken mee.
Voor sommige landen betekend het dat de competitie iets eerder moet beginnen en iets later zal eindigen.
Voor Nederland hoeft dat niet perse, aangezien we in principe die winterstop in januari niet nodig hebben (zo koud is het weer hier toch niet en alle stadions hebben verplicht veldverwarming). Dan heb je al vrijwel alles opgevuld.

Voor andere landen zal het een zege zijn, omdat die in de winter toch niet kunnen spelen en dan al een zeer lange winterstop hebben. Die krijgen nu eindelijk de mogelijkheid om in de zomer eerder te kunnen beginnen of later te kunnen eindigen. Je roept namelijk wel dat elke competitie ter wereld er onder te leiden heeft, maar een aanzienlijk deel van de competities zou het juist een positief iets kunnen zijn. Voor Rusland en Scandinavië zou het bijvoorbeeld gunstig kunnen zijn, want voor hun zijn de condities om te voetballen in de zomer veel gunstiger dan in november/december.

Even alle minpunten van een WK in Qatar op een rijtje:
- Er moet in de winter gespeeld worden. Daarmee komt er een einde aan een WK-traditie die sinds het allereerste WK van 1930 bestaat en wereldwijd komen vrijwel alle nationale clubcompetities ernstig in de problemen.
- Qatar heeft nauwelijks een voetbalcultuur. Het nationale team staat 109e op de FIFA-ranglijst en heeft zich nog nooit geplaatst voor het Wk.
- Er moeten een hoop stadions uit de grond gestampt worden die na het WK wellicht nooit meer gebruikt worden. Er wonen 2 miljoen mensen in dat hele land en er worden nu tien stadions met capaciteiten tussen de 43 en 86 duizend gebouwd. Wat moeten ze daar straks mee?
- Volgens schattingen gaat het aantal arbeiders dat omkomt bij het bouwen van de stadions in de duizenden lopen.
- In een land als Qatar hebben ze het niet zo op zaken als zoenen in het openbaar, alcohol, luchtig geklede vrouwen en homoseksualiteit. Hoe zullen ze straks omgaan met al die westerse supporters die naar Qatar komen?

Conclusie: er zijn op de hele planeet weinig landen te vinden die ongeschikter zijn om een WK te organiseren dan Qatar.

Maar aan het feit dat de als door en door corrupt bekend staande Fifa toch kiest voor dit land, dat heel toevallig krankzinnig rijk is, daar moeten we natuurlijk verder helemaal geen conclusies aan verbinden.

Ik hou van het WK, ik kijk altijd enorm uit naar dit toernooi, maar ik hoop van harte dat alle grote landen het WK in Qatar gaan boycotten. Het is gewoon totale waanzin.

Ik ben trouwens heel benieuwd of de Fifa hier überhaupt mee weg gaat komen. In competities als de Premier League en de Champions League gaat inmiddels zo ontzettend veel geld om en de sponsorbelangen zijn daar zo groot, ik moet nog maar zien of de FA en de Uefa wel akkoord gaan met een WK dat er voor zorgt dat deze competities straks zeker twee maanden stil moeten worden gelegd. Ik denk dat dit daadwerkelijk wel eens tot een boycot van het WK door de grote Europese landen zou kunnen leiden.

20 maart 2015 om 00:00

De FA en de Uefa hebben geen keuze. De internationale speeldagenkalender bepaald namelijk wanneer er de interlands zijn en wanneer er competitievoetbal gespeeld wordt en die kalander wordt gemaakt door de Fifa. De FA mag best op interlandweken competitiewedstrijden plannen, maar dan kunnen ze geen beroep doen op de internationals die opgeroepen worden.

Een boycot zal er niet van komen, want de nationale bonden zijn afhankelijk van die miljoenen die er te verdienen zijn op het WK. Daarnaast is het voor de clubs ook belangrijk, want een goed WK kan hun ook miljoenen opleveren, doordat spelers meer waard worden.

Wij de voetbalsupporters willen dat niet. De Europese voetbalclubs willen dat niet. Fijn dat er naar de grote competities geluisterd wordt....

24 februari 2015 om 13:16

Geld maakt doof, daar weet de Fifa alles van.

24 februari 2015 om 16:42

Klopt helemaal, helaas wel dat het zo zit. Alle competities in dat jaar en de jaren er omheen zullen compleet aangepast moeten gaan worden mocht dit besluit er komen.

3 maanden kwijt tijdens het WK, die moeten ingehaald worden in de zomer, dus zomerstop zal korter worden, doordat er eerder begonnen moet worden. Winterstop zit er in dit geval niet in.

Hoop zo erg op een boycot van de top landen! Dan maar geen wk in 2022 en pas in 2026 weer

24 februari 2015 om 16:56

Ik hoop ook op een boycot! Als er genoeg grote landen mee willen doen, dan is het gewoon mogelijk. Want wat zou de Fifa dan als maatregel willen nemen? Al die grote landen ook voor de volgende editie uitsluiten? Dat zou de doodsteek voor het hele WK-gebeuren zijn.

20 maart 2015 om 00:04

Je vergist je denk ik vreselijk hoe veel geld er uit alle niet-West Europese landen komt. Het zou voor het WK denk ik niet al te veel uitmaken. De meeste west-Europese bedrijven zijn al geen grote sponsor van de Fifa meer en de Fifa krijgt het meeste geld uit landen als Rusland, China, Japan, Qatar, Vae. Dat zijn ook meteen de landen die de Fifa niet af zullen vallen. Sterker nog: als de west-Europese landen wegvallen, kan het voor de Fifa zelfs gunstig uit kunnen pakken, want dan zou bijv. China zich kunnen kwalificeren en dat levert waarschijnlijk veel meer geld op.

Ik zou niet snel zijn voor een boycot, maar wanneer je een aantal landen mee krijgt lijkt het me geen slecht plan. Wat is een WK zonder bijv Duitsland, Spanje, Italie e.d.?
Mogelijk niet meer interessant genoeg voor sponsoren...

20 maart 2015 om 00:07

De enige landen die je wellicht mee krijgt zijn Duitsland, Nederland en de Britse landen. Daar wordt de Fifa echt niet bang voor. Italië zal geen boycot overwegen, die zijn zelf ook corrupt. Frankrijk en Platini waren zelf ook voor Qatar en Spanje en Portugal geloof ik ook.

De Fifa kan daarbij wellicht zelfs veel betere sponsoren aanwenden, want China heeft een grotere economie dan die landen die jij noemt en zou zich dan juist kunnen kwalificeren. Ook zit er een enorme inkomstenbron van de Fifa bij Qatar en de Vae, dus de Fifa zal zich eerder zorgen maken als de Arabische wereld met Qatar en VAE boos op hun worden.

Eger me er dood aan dat er geen enkele speler is die zijn muil open trekt over de fifa. Alle supporters zijn tegen de fifa maar onze voetballers zwijgen omdat ze toch wel hun centjes krijgen.

Los van het feit dat ik het om heel veel redenen slecht vind dat het wk in Qatar gespeeld wordt maar hoe zit het met onze amateurvoetbal? Normaal stopt het amateurvoetbal al eerder in een wk jaar maar zal nu tijdens het wk het amateurvoetbal gewoon doorgaan in de maanden november en december of hebben de amateurvoetballers ook een extreem lange winterstop?

Het is te hopen dat Israël zich niet plaatst, aangezien Joden niet worden binnengelaten (heeft niets met geloof te maken).
Het is te hopen dat er geen openbare genegenheid wordt getoond in het land tijdens het toernooi.
Het is te hopen dat men er geen alcohol gaat nuttigen.
Het is te hopen dat er niet al teveel mensen omkomen bij het bouwen van het stadion (een aantal is niet zo erg blijkt).
Het is te hopen dat dit niet de nationale competities en tradities in de weg komt te staan.
Het is te hopen dat er geen 'sexy' vrouwen naar dit WK gaan en dat homo's die meereizen naar Qatar zich niet gaan gedragen zoals zij mogen in een land met vrijheid.

Paar kleine probleempjes dat dit WK met zich meebrengt. Maar ach, we krijgen er wel wat voor terug. Discriminatie en racisme is blijkbaar, na jaren van inzet om het te stoppen, weer toegestaan.

24 februari 2015 om 14:08

Misschien het ultieme wat Europa kan doen, ervoor zorgen dat Israël zich kan kwalificeren voor dit toernooi. Ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren.

24 februari 2015 om 14:21

Als Israël zich kwalificeert is er geen Arabier of Qatarees die ons de toegang moet durven te ontzeggen tot het WK in Qatar. Onthoud die maar. Is al zo vaak gebeurt dat Joden geen toegang tot een Arabisch land krijgen. In Israël wonen meer dan 1.5 miljoen Arabieren maar toch is Israël een 'apartheid' land volgens velen hier, hypocriet.

Zou wel een spraakmakend WK worden zeg haha

27 februari 2015 om 17:10

Een puntje van kritiek: Bij ieder groot project vallen doden. Zo simpel is dat. Ook bij de bouw van de westerscheldetunnel in Zeeland zijn doden gevallen.

20 maart 2015 om 00:14

Als Israël zich kwalificeert, dan komt die ploeg gewoon Qatar binnen hoor. Alle voetbalbonden van de Fifa hebben afgesproken dat ze geen ploegen toegang tot het land weigeren. Qatar heeft dat ook gewoon getekend. Het komt wel eens voor dat een enkele speler toegang wordt geweigerd (zie Vitesse vorig jaar, dat toen ook direct de zaak aanhangig had gemaakt bij de Fifa).

Overigens is het volgens mij nota bene Israël zelf dat als enige ooit die regel heeft gebroken, door Palestina een keer geweigerd heeft het land te verlaten, waardoor Palestina zich niet kon kwalificeren voor de Azië Cup.

21 maart 2015 om 21:14

Wat maakt dat nou weer uit? Joden worden Qatar niet binnengelaten en nu moeten wij blij zijn dat het wel een keer mag?

Wat een onzin. De Fifa zegt altijd ''say no to racism''. Om dan een WK te organiseren in een land waar geen Joden in mogen is dan gigantische onzin, ook al is het voor een keertje toegestaan.

Geef het gewoon aan een ander land! Iedereen moet een wk kunnen zien , dus ook kinderen die op school zitten en een wk hoort om de 4 jaar gespeeld te worden en gewokn in de zomer in plaats van een corrupte land in de zandbak!

Geen Boxing day lijkt me dat jaar, zulle onze Engelse voetbalvrienden blij mee zijn... Doei traditie

20 maart 2015 om 00:14

Waarom geen Boxing Day? Dan is het WK alweer afgelopen, dus dan kunnen ze prima weer competitiewedstrijden spelen.

Dat word me een seizoen.
alles overhoop gooien. Competitie, CL, EL, Afrika Cup en de hele reutemeteut. maar goed. Blatter kan zo onderhand wel al zij 15 huizen gaan behangen met briefjes van 500 en dat is ook wat waard.

Eigenlijk zou je met z´n allen dat toernooi moeten boycotten. Gewoon allerlei toplanden die niet komen opdagen. Zijn ze hopelijk meteen genezen. Maarja het zal wel gewoon doorgaan natuurlijk
Meest trieste beslissing ooit om een WK in Qatar te spelen. Triest die Fifa...

Ik denk dat Blatter dit wil om te kunnen zeggen dat Boxing day geen probleem hoeft op te leveren en ze (engelse competitie) gewoon kunnen voetballen tijdens kerst. Zal hem een hoop rechtszaken schelen denk ik.

20 maart 2015 om 00:16

In Engeland voetballen ze niet tijdens kerst, daar duurt (net als vrijwel overal op de wereld) de kerst maar 1 dag. Nederland is gewoon een ontzettend raar land, dat overal maar weer een 2e dag bij verzint (2e kerstdag, 2e paasdag, 2e pinksterdag etc.)

Nou, dan zijn Blatter en ik het toch ergens over eens: we willen allebei dat het WK ruim voor kerst afgelopen is. Het enige verschil is dat hij het heeft over een paar dagen voor kerst en ik over ruim vijf maanden.

Money talks! De arabieren hebben gewoon poen zat. Die bepalen ook gewoon wat er gebeurt met als resultaat een big house voor mister Blatter! Als je het in een arabisch land wil houden moet je voor Marokko kiezen. Lekker dichtbij Europa. Heerlijke weersomstandigheden etc

20 maart 2015 om 00:20

Marokko is in de zomer ook te warm.
En het WK was ook deels altijd in de zomer, omdat Europa dat graag heeft en daar altijd van origine het geld zat. Dat is ook deels de reden dat Europa zo enorm veel teams naar het WK mag afvaardigen en dat het WK voor clubteams eerst alleen maar tussen Europa en Zuid-Amerika ging en de andere continenten niet eens mee konden doen.

Face it: in de andere continenten is het geld en het voetbal ook langzaam in opkomst en daar moet Europa langzaam aan ook rekening mee gaan houden. Niet alles dat Europa wil is meer wet.

Dit kunnen de grote competities (en vooral de Premier League) toch niet accepteren? De speelschema's van het seizoen 2022/23 maar ook die van de seizoenen ervoor en erna moeten compleet worden omgegooid zodat Blatter zn geld krijgt. Terwijl die vent er tijdens dat WK misschien niet meer eens kan zijn gezien zijn hoge leeftijd.

19 maart 2015 om 18:49

Gewoon alle Toplanden zich terugtrekken uit het WK, probleem opgelost.

20 maart 2015 om 00:23

Welk probleem is dan opgelost? Het WK zal dan alleen maar gespeeld worden zonder een paar landen. Vergeet niet dat op Noord-West Europa er waarschijnlijk niemand een boycot zal overwegen, dus alleen Duitsland, Engeland, Nederland, België en VS zullen landen zijn die een reële kans hebben het WK te halen en wellicht tot een boycot zullen overgaan. België en VS zijn niet bepaald landen met een grote WK-invloed, terwijl Nederland weinig geld in het laatje brengt voor de Fifa en de inkomsten van Duitsland en Engeland in het niet vallen met de inkomsten uit de Arabische wereld en Rusland, die dit WK wél zien zitten (juist als Engeland en VS tegen zijn, zal Rusland er juist voor zijn ook).

Ach, als je geloofwaardigheid als organisatie al 0 is, dan kan het ook niet minder worden wat voor beslissingen je ook neemt. Tijd dat grote nationale voetbalbonden zich afscheiden van de Fifa.

Misschien is het een idee dat grote voetbal landen zoals Nl, Eng, Spanje, Fr en Italië dit wk boycotten! Een duidelijk statement afgeven. Fifa bekijk het maar

20 maart 2015 om 00:23

Italië is zorg ook corrupt en Frankrijk en Spanje heeft zelf voor Qatar gestemd ook.

18 december kan ik niet . Hoop dat de Fifa misschien even in mijn agenda wil kijken.

Geweldig. Zullen nu wel flink wat zaken aangespannen worden door de andere kandidaten, omdat Qatar nu al niet z'n oorspronkelijke bid (WK normale periode) waar kan maken.

Wat fijn, kan ik eindelijk het wk zien op mijn verjaardag. Dat ik dat nog mee mag maken

Tegen beter weten in hoop ik dat de Europese bonden zullen weigeren deel te nemen. Eventueel eenmalig een extra groot EK organiseren met alle lidstaten en een aantal toevoegde gastlanden die zich ook niet kunnen vinden in deze door de Fifa opgelegde onzin. Dit lijkt me voor de bonden en grote sponsoren niet eens een onaantrekkelijk idee.

Mensen zeggen jullie gunnen het een Arabisch land niet. Ik ben zelf Arabisch en ik gun het Qatar gewoon niet. De manier hoe ze met arbeiders omgaan is gewoon ongekend. Vele malen erger dan Brazilië en Zuid-Afrika. Ik gun het Qatar sowieso niet om zoiets te organiseren waar zoveel mensen op af komen. Zeker niet nadat ze samen met Saoedi-Arabië het terrorisme sponseren in het Midden-Oosten. En het past ook niet in de winter, het zal mij dan ook geen echte WK gevoel geven.

19 maart 2015 om 20:55

Tuurlijk een Irakees die Qatar een wk gaat gunnen. Ik vind het prachtig dat het wordt gehouden in Qatar. Laatste jaren zijn veel bekende van mij daar gaan wonen en studeren.

Oh en trouwens ik denk niet dat Blatter tot die tijd nog in leven is.

Meest bizarre beslissing ooit. Ik ben heel benieuwd hoe hierop gereageerd gaat worden? Ik kan me niet voorstellen dat de clubs hierop zitten te wachten. Wat te denken van de EL en CL. Sta je dan met je winterjas en oranje sjaal in de kroeg.. De hele charme van dat toernooi is er gelijk af. Ik denk dat ze ook beduidend minder kijkers hebben, aangezien mensen die werken het in die maanden al erg druk hebben..

Mooi. Het komt er toch, zeuren heeft geen zin meer.

Gewoon bij neerleggen en er het beste van maken. Gaat een weergaloos WK worden. En ik kijk er al naar uit om de dorre wintervelden in die periode alhier te verruilen voor de lekkere warmte.

20 maart 2015 om 00:12

Oke, je snapt het dus echt niet

20 maart 2015 om 07:23

Jawel. Dat jullie een veldslag proberen te winnen die reeds gestreden is.

Heeft gewoon geen zin.

20 maart 2015 om 09:31

Precies. Gewoon even allemaal onze ogen sluiten voor de honderden (of volgens sommige schattingen zelfs duizenden) gastarbeiders die om zijn gekomen bij het bouwen van de stadions. Voor de overduidelijke corruptie binnen de Fifa, die alles beslist in het voordeel van de hoogste bieder. Voor landen die mensenrechten schenden en weinig ophebben met onze westerse normen en waarden, maar die wel een prestigieus wereldevenement toegeschoven krijgen. En die 85 jaar oude WK-tradities die overhoop gegooid worden, die tientallen nationale competities die twee maanden stilgelegd moeten worden, of dat slechts 2 miljoen inwoners tellende oliestaatje zonder voetbalcultuur dat is uitverkoren als meest geschikte WK-land? Daar moeten we ook maar niet te moeilijk over doen.

Yep, als we al die bezwaren gewoon even laten varen, dan wordt het vast een geweldig Wk...

20 maart 2015 om 10:25

cabinessence,

Neen, dat moeten we niet, onze ogen daarvoor sluiten. We moeten Qatar er mee confronteren en onder druk zetten.

En weet u wat? Dat heeft plaatst. De internationale media en politiek weegt op Qatar.
Die arbeiders hun situatie is al verbeterd en zal nog verbeteren.

Het is net dankzij dat WK dat ze aandacht krijgen. Zonder WK zou u niet selectief verontwaardigd kunnen zijn.

Had u ook deze bezwaren toen China de Olympische Spelen kreeg?

En hoe rechtlijnig bent u zélf hierin eigenlijk? Bent u zeker dat uw spotgoedkope elektronica en kledij niet is geassembleerd en genaaid door halve Aziatische slaven die voor een appel en een ei 6 1/2 dagen per week, 12 uur per dag werken?

Geen voetbalcultuur zegt u? Had USA die? Neen.

Klein landje zegt u? En dan? Mogen alleen grote landen zo'n event dan organiseren? Dan hadden België en Nederland ook het EK niet mogen krijgen, toch?

Over elk land, over elk EK en WK wordt vooraf wel gezeurd. Het is altijd wel iets.

Dan is het land te klein, daarna te groot. Het is er te koud, te warm of te regenachtig.

En als het dat niet is, dan is er wel veel criminaliteit, is het te corrupt of is het schandalig dat een arm land zo'n duur event zit te organiseren. Deze keer is het land weer te rijk.

Kortom, we zeuren altijd. Het is nu niet anders.

Erbij, het heeft geen zin allemaal. De strijd is gestreden, dat WK heeft plaats in Qatar. Leg u erbij neer.

20 maart 2015 om 11:08

"het is net dankzij dat WK dat ze aandacht krijgen. Zonder WK zou u niet selectief verontwaardigd kunnen zijn."
Ik ben benieuwd waar je dat op baseert (dat mijn verontwaardiging selectief is en dat het mij niets zou kunnen schelen als daar geen WK gespeeld zou worden) en hoe goed je mij denkt te kennen.

"had u ook deze bezwaren toen China de Olympische Spelen kreeg?"
Jazeker. Net zoals ik ook bezwaren heb tegen het WK in 2018 in Rusland.

"en hoe rechtlijnig bent u zélf hierin eigenlijk? Bent u zeker dat uw spotgoedkope elektronica en kledij niet is geassembleerd en genaaid door halve Aziatische slaven die voor een appel en een ei 6 1/2 dagen per week, 12 uur per dag werken?"
Ah, de bekende dooddoener: als je niet tegen al het onrecht bent, dan mag je tegen geen enkel onrecht zijn. Beter inconsequent goed dan consequent fout, denk ik dan maar.

"geen voetbalcultuur zegt u? Had USA die?"
Ja. De VS nam deel aan drie van de eerste vier Wk's en telde in 1990 (toen het WK daar gehouden werd) twee miljoen voetballers. Bovendien heeft de VS in tegenstelling tot Qatar in elk geval wel een topsportcultuur en een grote potentiële "markt" voor voetbal. Daarnaast had de VS de geschikte stadions al, die hoefden niet speciaal gebouwd te worden.

"klein landje zegt u? En dan? Mogen alleen grote landen zo'n event dan organiseren? Dan hadden België en Nederland ook het EK niet mogen krijgen, toch?"
Nederland en België zijn samen 72.000 km2 groot en tellen 27 miljoen inwoners. Qatar is 11.000 km2 groot en telt 2 miljoen inwoners. Om in zo'n klein land 12 megastadions (waarvan 9 nieuw) neer te planten is absurd.

20 maart 2015 om 12:10

Alsof Qatar ook maar een seconde wakker ligt van ons gezeur over mensenrechten? Het interesseert ze helemaal niets. Het is een regelrechte schande als wij in dit soort landen gaan voetballen. Inderdaad net als de Olympische spelen in China en Rusland. Zo zie je maar dat het een grote boevenbende is in de top.

20 maart 2015 om 12:49

cabinessence,

Neen, dat is geen dooddoener. Wij allemaal, jij maar ook ik, zijn selectief verontwaardigd.

Huilen over gebrek aan mensenrechten daar, maar oogje dichtknijpen wanneer we er zelf voordeel bij hebben.

En ja die Qatarezen verbeteren die rechten voor die arbeiders wel.

Ik citeer:

Qatar ziet na de dood van gastarbeiders op de WK-bouwwerven de consequenties onder ogen. Onder het motto 'qatar voert verreikende hervormingen in het arbeidsrecht door' verklaarden regeringsvertegenwoordigers in Doha dat het voor buitenlandse arbeiders voortaan makkelijker zal zijn om binnen Qatar van werkgever te veranderen of het land te verlaten. Bovendien riskeren werkgevers een zwaardere boete indien ze hun werknemers hun paspoort afnemen.

Bron:
http://www.hln.be/

USA had geen voetbalcultuur. Er was niet eens een profcompetitie op het moment van het Wk.

Daar dient ook zo'n WK voor: het promoten van voetbal in landen en regio's waar het nog geen grond aan de voet heeft. Dit WK straalt niet alleen op Qatar af, maar ook op de volledige Golfregio.

Die Qatarezen zijn trouwens ook gek van sport hoor. Organiseren van alles en nog wat. Ga maar eens na wat die de afgelopen jaren allemaal hebben georganiseerd. De moeite.

U klaagt aan dat ze in Qatar nieuwe stadions bouwen. Het verschaft anders wel een hoop werkgelegenheid. Niet in het minst voor de onderklasse.

Wat maakt het uit dat een land klein of groot is? Zolang zij het kunnen betalen én kunnen organiseren is het voor mij al lang goed.

Ik heb liever dat zij het doen, dan semi derde wereldlanden zoals Zuid-Afrika of Brazilië.

20 maart 2015 om 13:44

"huilen over gebrek aan mensenrechten daar, maar oogje dichtknijpen wanneer we er zelf voordeel bij hebben."

Je zegt nu dus eigenlijk dat ik geen principes heb? Je zit er heel erg ver naast, dus hou maar weer op met net doen alsof je precies weet hoe iedereen in elkaar zit.

En dat steeds maar weer ridiculiseren van andere meningen door het "huilen over" te noemen begint ook eentonig en heel vermoeiend te worden.

Hoe lastig kan het zijn om als Europese grootmachten collectief uit de Fifa te stappen en zelf een competitie op te zetten? Zonder de Europese landen is de Fifa helemaal nergens meer en de Afrikaanse landen hoef ik er toch niet bij te hebben. Al het geld zit in Europa, maar we laten zo met ons spelen. We blaffen elke keer, zeggen dat het niet normaal is, maar in december reizen we weer vrolijk naar Qatar. Ik verdenk de Europese landen er bijna van dat ze het wel prima vinden zo. Anders was er toch allang opgetreden.

Vernieuwingen binnen de Fifa gaan er de komende tijd ook niet komen. Als Platini over een paar jaar Blatter opvolgt dan gaan we vrolijk op dezelfde manier verder.

voetbal wordt door geld en corruptie kapot gemaakt. waarom durven die landen geen grote mond te hebben. als ze dit niet willen zeg het dan gewoon. zonder de europese landen stelt het WK niks voor. het is gewoon belachelijk wat voor mensen in de voetballerij actief zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren