Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Robben: ‘Ik schrik van de Eredivisie, zelfs in Duitsland viel het op’

Laatste update:

Arjen Robben vertrok negen jaar geleden uit de Eredivisie en stond sindsdien onder contract bij zeer respectabele clubs: Chelsea, Real Madrid en Bayern München. Hij is de vaderlandse competitie echter nog niet uit het oog verloren en kent de namen van de nieuwelingen bij het Nederlands elftal dan ook. Robben zegt te genieten van wat hij talenten als Tonny Vilhena en Jean-Paul Boëtius ziet doen. Tegelijkertijd schrikt hij wel van het algemene niveau in Nederland.

/

Robben speelde zelf twee seizoenen voor FC Groningen en twee voor PSV, voordat hij wegging. Hij was toen twintig jaar en klaar voor Chelsea, zegt hij terugblikkend in het Algemeen Dagblad. “Ik had het er laatst toevallig nog met mijn vader over, dat het nu lijkt of jongens het vaker niet redden”, geeft de 29-jarige aanvaller aan. Kijkend naar het ‘hele plaatje’ vindt Robben de Eredivisie minder sterk geworden.

“Als ik thuis zit te kijken, zie ik dingen in Eredivisie-wedstrijden waar ik echt van schrik. Tactisch domme dingen, technische fouten.” Het weegt volgens Robben mee in het feit dat buitenlandse topclubs niet zo snel meer een speler van de Nederlandse velden halen: de stap naar een subtopclub is logischer. De resultaten van Nederlandse clubs in Europa hiep ook al niet. “Het was wel erg karig qua prestaties. Dat viel zelfs mensen in Duitsland nog op.”

De Eredivisie is minder sterk dan in Arjen Robbens tijd bij FC Groningen en PSV

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

het niveau is misschien wel laag,maar het is teminste wel spannend. in elk land is de competitie al beslist behalve in NL waar er nog 4 clubs kampioen kunnen worden.
het niveau in wordt wel weer beter de komende jaren als je kijkt naar onze jeugd opleidingen komt het van zelf goed! het enige waar we voor moeten zorgen is dat de Jeugd niet op jonge leeftijd wordt weggekocht

20 maart 2013 om 11:40

mee eens,
het heeft helemaal geen zin om dit soort dingen te zeggen als er nog zoveel veranderingen aan zitten te komen.
ja natuurlijk zijn de uitslagen soms bedroevend en natuurlijk worden er fouten gemaakt maar alsof dat bij bayern niet gebeurt of bij real of bij PSG of noem maar op..
het zijn altijd die oud voetballers die dan terugblikken en zeggen dat het in hun tijd allemaal sterker en beter was.. alsof robben nou zoveel beter is geworden..

20 maart 2013 om 11:48

Ik vind het sowieso hypocriet, hij praat zichzelf nogal tegen in dit stuk. Eerst zegt hij dat hij op zijn 20e wegging naar Engeland en vervolgens zegt hij dat het niveau zoveel lager ligt. Misschien komt dit omdat exceptionele talenten als hij weggaan? Hij heeft dus zelf bijgedragen aan de verloedering van de Eredivisie. Als ze allemaal tot hun 24e zouden blijven, zou er in Nederland nog eens iets gewonnen kunnen worden.

20 maart 2013 om 12:03

In zekere zin heb je een punt, maar in de EU is ook sprake van competitie vervalsing.
Op de langer termijn gaat NL er baat bij hebben dat bijna elke club in NL financieel gezond is.

Bijv. In Spanje, hebben bijna alle clubs een enorme schuld, zelfde geld in Italië en Engeland. Zo kan het niet door gaan, en als de Fifa het Fairplay systeem in gaat voeren,
heeft NL er een voorsprong op. En kunnen we hopelijk een keer goeie spelers vast houden, want het draait nu puur om het geld waar door ze vertrekken naar het buitenland.

Ik vind het zo wie zo absurd dat sommige spelers, meer dan een ton per week verdienen.

NL zit in een nieuwe fase, en het opbouwen daarvan kost tijd.
Ik ben al lang blij dat er geen domme aankopen worden gedaan en dat speler uit eigen jeugd worden gehaald.

20 maart 2013 om 12:12

Robben heeft wel gelijk . het niveau gaat naar beneden en worden aan alle kanten door andere landen ingehaald .

20 maart 2013 om 12:27

Nog wel ja. Maar het beleid bij een aantal clubs is de afgelopen tijd goed bijgesteld. Zou mij niet verbazen als binnen enkele jaren er weer een Nederlandse club ver geraakt in de Champions League.
Is ook hopen dat de scheidsrechters veel blijven toestaan in Eredivisie, zodat we in de duels ook mee kunnen komen in Europa. En we moeten af van dat minderwaardigheidscomplex in de zin van de ''mickey Mouse League'' e.d. Of te wel thuis tegen Real Madrid ben je niet tevreden met een 0-0 maar speel je gewoon opportunistisch en ga je voor een 3-0 overwinning.

20 maart 2013 om 11:45

Het is tenminste spannend, vind ik zo een dood doener. Het niveau is niet om aan te zien. De Eredivsie gaat hier last van krijgen, ondanks de spanning. Wanneer het niveau te ver daalt, wordt je voor heel veel partijen niet meer interessant. Denk aan sponsers, clubs die spelers willen kopen enz.

20 maart 2013 om 12:13

Niet om aan te zien slaat natuurlijk helemaal nergens op. Wat een kul, ik kijk ook wel eens een wedstrijd in de topklasse, wat is dat dan volgens jou? Het niveau is gewoon erg hoog alleen niet zo hoog als DE, EN, IT, ES. Landen als Turkije en Rusland hebben meer potentie maar zijn niet beslist beter. We zijn een piepklein land en eisen het allerhoogste niveau. Hoe naief is dat wel niet....ik geniet van de Eredisvisie en ben blij dat wij een leuke spannende competitie hebben waar de stadions vol zitten. Welk land kan dit verder zeggen????

20 maart 2013 om 12:18

Helemaal gelijk in dat "spannend" een non-argument is.

Daarnaast wordt de Jupiler League vaak wel afgekraakt vanwege het karige niveau maar daar is het ook heel spannend.

20 maart 2013 om 13:08

ik ga niet voor de lol na Roda tegen Groningen kijken (met alle respect) het niveau is laag . en de topklasse is hobby daar kijk je niet naar .

20 maart 2013 om 13:36

@ zooman wat lul je nou man. Topklasse is idd een erg laag niveau. Net als de eredivisie. Ook nog zo afkorten, ES om het wat duidelijker te maken. Schrijf je espanje ofzo? Geen inhoud in je post, want Robben heeft gewoon gelijk. Enige reden dat de competitie spannend is door onkunde van de toppers. Spitsen bij subtoppers kunnen 20 x scoren. Hoeveel potentiele wereldtoppers lopen er nu on de eredivisie? In de tijd van robben had elke topclub 3 a 4 toppers. Nu misschien 1a 2.

Maar jij kort spanje met es af. Dus dan zie je de wereld heel anders.

20 maart 2013 om 14:41

ES is gewoon de officiële afkorting van het land Spanje en staat voor España, het staat zelfs op de kentekenplaten van spaanse auto's. Als je iemand dus wilt aanvallen doe dat lekker inhoudelijk en probeer niet iemand voor lul te zetten, terwijl je zelf niet eens weet hoe het in elkaar zit.

20 maart 2013 om 18:30

Wat deden al die auto's daar dan met een 'e' op het kenteken toen ik vorig jaar in malaga was?

20 maart 2013 om 18:44

De "s" is eraf gegaan wegens Financiële crisis

20 maart 2013 om 11:50

De grote ploegen uit het buitenland halen hier in Nederland jeugdspelers op het is een trend. Totdat meer en meer spelers zien dat de kans op doorbreken in het buitenland klein is zo niet uitgesloten. Dan zal je zien dat spelers wakker worden en besluiten voor mijn eigen ontwikkeling blijf ik nog een paar jaar in Nederland voetballen en verkas daarna naar een grotere competitie. Alleen de hele exceptionele spelers weten op jonge leeftijd in het buitenland te overtuigen. Nadeel is die louche zaakwaarnemers die leven van transferinkomsten. Dat zijn de luizen in de pels die moeten ze aanpakken. Niet elke gek moet zich zaakwaarnemer moeten kunnen noemen. Die gasten maken de jonge spelers helemaal gek, met de contracten die ze in het buitenland krijgen. Dan kies je voor geld in plaats van het spelletje voetbal waar ze uiteindelijk voor gekozen hebben.

20 maart 2013 om 11:57

Onze regionale competitie is ook spannend, maar dat is toch ook geen niveau..

20 maart 2013 om 12:51

@ajax1!

Meningen verschillen. Ik ben een supporter van de Eredivisie zelf. Ik heb liever dat Psv, Ajax, Feyenoord of wie dan ook met 20 punten boven de nummer 2 staat, maar weer heerlijk meedoet in de Cl.

Toen ik voetbal voor het eerst begon te kijken zag ik het Nederlands Elftal de halve finale van het EK halen, PSV de halve finale (bijna de finale) van de CL en AZ de halve finale van de Uefa Cup.
Wat was dat een mooie tijd, ik zat elke dag als 9-jarige jochie gespannen achter de tv bij elk schot.
De hele dag keek ik uit naar de wedstrijden, nu heb ik dat gevoel veel minder. Misschien ook omdat ik weet dat wij veel minder kans maken.

Ik was zo trots op Ajax toen ze van Manchester City wonnen, maar zeer teleurgesteld toen ze verloren van Steaua, toen FC Twente en PSV niet eens de groepsfase doorkwamen.

Ik hoop zeker dat Ajax, PSV en Feyenoord weer een belangrijke rol kunnen spelen. Ajax en Feyenoord met hun zeer goede lichting en plannen, PSV met hun aankoopbeleid (maar dan moeten ze wel betere verdedigers kopen, want hun aanval en vooral hun middenveld is van Europese subtopniveau).

20 maart 2013 om 12:53

Frankrijk is het ook nog niet beslist hoor

Wat ik raar vind, spelers worden niet zo snel meer van de velden gehaald in Nederland wordt er gezegd door Robben, wat er voor zou zorgen dat het niveau omlaag gaat, dat vind ik een hele vreemde beredenering. Dan zouden talenten toch juist langer blijven!

20 maart 2013 om 13:00

Frankrijk niet en ook in Italie is het niet allemaal zo geweldig.

Robben die over tactische fouten praat, haha!

Ik ben gek op de eredivisie ik kijk ook liever naar NEC - SC Heerenveen dan naar Tottenham tegen Queen Park Rangers. Heb gewoon geen interesse in het buitenlandse voetbal, af en toe kijk ik Barcelona of Real Madrid maar dan houdt het ook wel op.

20 maart 2013 om 11:36

Ik kijk ook graag naar de eredivisie maar toch ook graag naar het buitenland.
Elk weekend zie ik heel de dag wedstrijden en kijk alle samenvattingen

20 maart 2013 om 11:41

De wedstrijden uit het rechterrijtje kunnen mij over het algemeen toch niet echt bekoren. Ik kijk ze meestal wel want tja, je moet toch wat als voetbaljunk . Schoppartijen als Stoke - Villa of iets dergelijks vind ik eerlijk gezegd juist prachtig. De beleving is daar zoveel groter.

20 maart 2013 om 12:01

Wat maakt jou dan zo gek van de eredivisie, dat je Nec-sc Heerenveen leuker vind dan Tottenham-qpr? Die laatste is toch van een hoger niveau, met internationaal meer aansprekende spelers? Ik weet zeker dat QPR van alle onderste eredivisieploegen wint.

20 maart 2013 om 12:16

Maar als Nederlander ken ook ik meer spelers van NEC of Heerenveen dan van QPR of Tottenham. Kortom, dat si een kul reden, en hoger niveau......prima toch, maar als dat doorslaggevend is dan kunnen we in Nederland alles opdoeken, alleen schaatsen blijft dan over, maar dat alleen omdat de rest van de wereld er niet aan mee doet.

20 maart 2013 om 16:48

hoho, Nederland kan ook enorm goed kickboxen

En heel veel landen doen mee aan schaatsen, maar de grote boeren jongens uit Friesland zijn gewoon het best

20 maart 2013 om 17:55

Qpr is kwalitatief beter dan iedere Nederlandse club. Nederlandse clubs kun alleen maar dromen van spelers als Julio Cesar, Taarabt, Granero etc.

20 maart 2013 om 18:06

Tja, als je de buitenlandse competitie niet volgt, ken je inderdaad meer spelers van NEC of Heerenveen. Ik raad je aan het toch te gaan kijken, al is het alleen al Match of the Day op zaterdag en zondagavond. Dembele, Defoe, Bale, Vertonghen, Walker, Lennon..en dan vergeet ik nog een aantal toppers..ik garandeer je dat het beter is dan Platje of Marecek..

20 maart 2013 om 18:27

QPR verkeert in de onderste regionen. City staat tweede en die gingen er af tegen Ajax. Wat betreft de spelers, de meeste komen van 3e rangs clubs of zijn afgeserveerd door hun eigen club.

20 maart 2013 om 18:49

QPR verkeert inderdaad in de onderste regionen. Die winnen echt van de onderste 5 uit Nederland hoor. Oke, dus jij vind Tottenham eigenlijk maar een ballenclubje. Hehe. Veel plezier met alle wedstrijden in Nederland!

Voor alle duidelijkheid: Ik vind de Nederlandse competitie hartstikke leuk. Maar als we het over kwaliteit gaan hebben t.o.v. bijvoorbeeld Engeland, moet je natuurlijk wel weten waar je over praat he.

20 maart 2013 om 19:07

Ja, belachelijke uitspraak van Robben.

Als er iemand moeite heeft om in de teamdiscipline te (blijven) spelen, is hij het zelf wel !!

Het niveau van de Eredivisie ligt momenteel echt hoger dan ruim 10 jaar geleden, toen hij er zelf nog speelde.
Over de hele linie is het voetbal namelijk veel sneller geworden, wordt er technisch én tactisch veel meer gevraagd van de spelers.

Als hij nou zegt dat het hem verbaast dat de topclubs in Nederland wisselvalliger presteren dan in zijn tijd, heeft hij natuurlijk wel een punt.
Maar ook over wisselvallig presteren mag Robben niet te veel zeggen, wel over wisselvallig (lees: niet regelmatig) spelen, maar moet dan eerst goed naar zichzelf kijken.

Krijg je als je al op je 17-18 een club als Feyenoord verlaat voor Cheslea of City, of al te vroeg naar Psv/ajax terwijl je een mooie toekomst hebt bij Feyenoord, je ontwikkelt je er als een speer, de stap die velen maken is te vroeg, veels te vroeg.

Al vind ik het wel spannend dat de laatste jaren het om de titelstrijd heel erg spannen en nauw word, niet zoals Spanje/duitsland/england waar 1 team met 15 punten er boven uit steekt.

20 maart 2013 om 11:43

of al te vroeg naar Psv / Ajax gaat terwijl je een mooie toekomst heb bij Feyenoord.

kan je die svp uitleggen. Of is dit puur op wijnaldum gebaseerd?

Verder heb je absoluut gelijk.. de meeste jonge spelers gaan heel vroeg naar buitenland.
als je ziet hoeveel jongens van 15 tot en met 18 er bij clubs, weliswaar topclubs, in het buitenland zitten. dat is gewoon heel jammer dat die niet binnen eigen land blijven.

maar het is denk ik te verleidelijk..

Dat ziet een kip zonder kop nog wel..
Dit is een deur intrappen die al ingetrapt is.

Competitie was ook veel leuker in die tijd veel beter e spelers het niveau veel hoger, kwam het maar terug

20 maart 2013 om 12:00

Tja. Robben heeft wel gelijk.
Het is eigenlijk niet normaal dat een speler die van een amateurteam komt al snel bepalend wordt voor het elftal. Denk aan Toornstra die daardoor de transfer naar Utrecht kon maken. Denk aan Overtoom. Die heeft ook een transfer naar AZ afgedwongen.

20 maart 2013 om 12:13

Ja hij heeft ook gelijk dat klopt.

Belachelijk eigenlijk hoe het niveau daalt en daalt en daalt.
Spelers als : Vdv, Sneijder, Robben, v Bommel (toen hij nog jong was), Cocu, Ibrahimovic zijn er gewoon niet meer.

Doodzonde zoiets

20 maart 2013 om 12:44

Houd toch op. Afgelopen seizoen is Vertongen nog vertrokken dat is nu de revelatie van de PL. 2 seizoenen er voor Suarez die waarschijnlijk bij de beste 3 aanvallers van de PL hoort.
En wie heeft er niet genoten van Ruiz en Ibi. Daarnaast heb je ook nog spelers als Tiote die in Nederland geen eens als echte topper werden gezien maar dit toch blijken te zijn.

Misschien heeft het er niet zo mee te maken dat de Eredivisie slechter is geworden maar dat de concurrentie in de subtop van Europa groter is geworden. Nu heb je ook clubs uit landen als Oekraine of Rusland waar dat in de eind jaren 90 tot eind jaren 00(op een aantal uitzonderingen na) niet zoveel voorstelden.

Daarnaast is de verhouding CL EL zo scheef dat er zelfs nederlandse clubs zijn die dit als extratje zien tov de competitie.

20 maart 2013 om 13:10

Het niveau van de spelers daalt, komt door het geld.. Ze vertrekken hier al op steeds jongere leeftijd en de buitenlandse toptalenten komen niet meer, vroeger het grootste talent van Brazilie gewoon even lekker een paar jaar naar Psv.. Maar aangezien ze nu in Rusland, Engeland, Spanje, Portugal, Italie en ga zo maar door 6 tot 7 keer zoveel aan salaris krijgen maken ze een andere keuze..
Ik zie een Neymar niet naar Nederland komen, Ronaldo deed dat wel.. Maar had hij dat ook gedaan als hij elders 7 keer meer kon verdienen?

Tja in de tijd dat Robben bij PSV speelde was dat inderdaad een heel sterk team. Het probleem is op dit moment gewoon dat uitzonderlijke talenten als Robben vaak al worden weggehaald als ze 14 - 18 zijn. Kijk naar een Vilhena die zogenaamd volwassen besluit om nog wel een jaartje bij Feyenoord te blijven. Dat is nu al bijna een luxe als een ventje van 18 dit zegt.
Qua opleiden e.d denk ik niet dat Nederland er op achteruit is gegaan, maar qua het betalen van salaris e.d raken we gewoon steeds verder achterop.

Wat 10 jaar geleden of langer zo was, is niet meer zoals nu. We zijn een opleidingscompetitie geworden, waarin domme fouten worden gemaakt. Het is inderdaad soms schrijnend om te zien, maar het maakt de Eredivisie niet minder leuk!

Haha, tactische fouten Robben. Jij doet de hele wedstrijd niets anders.
Verder hoef je geen Einstein te zijn om te zeggen dat het niveau in Nederland de laatste 20 jaar gedaald is. Ook totaal logisch als je ziet naar de financiele verschillen en het feit dat spelers nu vaak op hun 21e al naar het buitenland gaan ipv 23/24e

20 maart 2013 om 11:43

Eerlijk gezegd denk ik dat Robben best iets mag zeggen over het niveau van de Eredivisie, op welk gebied dan ook. hij heeft er immers gespeeld en uitgeblonken, dus als wij er over mogen praten mag hij het toch ook of niet?

20 maart 2013 om 11:47

Sure. En Robben kan zeker ook niet voetballen? Lekker objectief omdat ie geen Ajax verleden heeft?

Verrassend.
Valt ook niet te concureren met clubs als in engeland en duitsland en landen als italie en spanje en zelfs portugal die wel hun hand ophouden in uropa omdt ze failliet zijn maar wel clubs hebben waar nog steeds met miljoenen word gesmeten.

Dat is ook niet heel verwonderlijk als je zelf in de Spaanse, Engelse & Duitse competitie hebt gevoetbald / voetbalt. Kan me dus heel goed voorstellen als je bijvoorbeeld een duel, met alle respect, tussen Willem 2 en VVV kijkt.

Het is aan de andere kant wel een geweldige competitie om de stap naar het buitenland te maken.

20 maart 2013 om 11:50

@gonnyzvidic

De top in de Spaanse, Portugese en Italiaanse competitie is beter, want ook daar zijn er genoeg kleine wedstrijden het aanzien niet waard. De Engelse en Duitse competities zijn in het algemeen gewoon veel beter. Grotere clubs, meer geld, betere spelers, meer publiek ect ect.

De Nederlandse competitie zou de ideale opstap moeten zijn voor 16 á 20 jarige talenten die niet aan te bak komen bij de topclubs. Het wordt tijd dat alle clubs en de Knvb dit collectief gaan uitstralen, want in alle eerlijkheid doet alleen Ajax dit nog maar. Feyenoord heeft het licht inmiddels ook gezien, dat terwijl in de lichtstad er nog achter de feiten wordt aangelopen. Verder is het uiterst belangrijk dat Nederlandse clubs als collectief de Europa League serieus gaan nemen. De CL kunnen we niet meer winnen, maar in de EL zijn er genoeg punten te sprokkelen om andere competities voor te blijven en dan maar hopen op 2 gegarandeerde CL plaatsen. Als de Nederlandse clubs dat voor elkaar weten te krijgen, dan zal er veel meer geld voortvloeien in de Eredivisie, maar nu hebben ze elkaar de laatste jaren kapot gemaakt doordat ze allemaal de CL wilde halen en dus eigenlijk kampioen moesten worden.

20 maart 2013 om 11:57

Heb je inderdaad gelijk in. Vooral de opzet om met z'n allen de EL serieus te nemen. Het is toch eigenlijk ook niet te geloven dat de nederlandse clubs dat niet doen. Als je nou echt een aanzien hebt in europa zoals clubs als Man Utd of Barca / Real dan valt het nog enigzins te begrijpen. Maar met deze insteek komt de eredivisie nooit een stap vooruit.

Meer clubs zouden het voorbeeld uit Amsterdam en Rotterdam moeten volgen, ben ik met je eens. Op de langere termijn werpt dat ook zijn vruchten af op het Nederlands elftal

Dat is algemeen bekend.

Club bestuurders denken nog steeds dat het gras groener is bij de buren en dus wordt er een speler uit het buitenland gehaald die hier in NL ook rondloopt met een NL paspoort. Als je als club zijnde nu een speler op ging leiden had je misschien een betere speler gehad dan beide en nog goedkoper ook.

Gewoon eigen spelers opleiden mensen, d.m.v. je vroegere elftalspelers. Fc Utrecht is hier maar even een voorbeeld van (ik noem FC utrecht want minder groot budget)
Het is een kwestie van tijd voordat de bestuurders zelf weer de 6 + 5 regel gaan hanteren waarbij jeugdspelers dus wel beter gemaakt Moeten worden, waarom willen ze zo graag geld uitgeven?

Het zijn dan ook de grote clubs in het buitenland die het kapot maken in mijn ogen. Nederland kan niet op tegen die absurde bedragen en helaas lijken die bedragen alleen maar erger te worden met de komst van allerlei sjeiks e.d.

Als straks de regels aangepast worden wil ik nog wel zien hoeveel clubs overeind blijven. Al zullen de clubs vast wel maniertjes vinden om door te blijven gaan met waar ze mee bezig zijn.

Het verschil tusen een Mercedes en een Fiat is ook heel groot.

Daarom is het ook niet vreemd dat Ajax 30 van haar 34 wedstrijden weet te domineren. Het positiespel is niet snel en zuiver genoeg om ver Europa in te komen, maar Eredivisie clubs kun je op die manier wel totaal kansloos laten. Dat met jonge spelers en na het vertrek van meer dan 20 spelers in de afgelopen twee transferperiodes. In Nederland moeten we gewoon accepteren dat we een opleidingscompetitie zijn en ik vind ook dat Ajax en nu ook Feyenoord (hopelijk ook structueel) deze boodschap moeten uitdragen. Dat is de manier om onze competitie aantrekkelijk te houden, want kopen kunnen we inmiddels allemaal niet meer. Als ze nou eens verstandiger met geld omspringen, dan moet het mogelijk zijn om bepaalde jonge spelers tot hun 24ste in de Nederlandse competitie te houden en niet dat ze dan (zoals de laatste voorbeelden) naar Newcastle United, Fulham of Aston Villa gaan (ja geld speelde een belangrijke rol, zowel voor de clubs als voor de spelers).

Ach Robben ze spelen tenminste nog wel een bal over en lopen niet zo te jankeballen zoals jij als je op de bank plaats moet maken, wat overigens terecht is en zijn niet van glas gemaakt.

Misschien is het niveau wel gedaald de afgelopen jaren, maar het is ook heerlijk spannend. En hoewel de echte liefhebber toch liever goed voetbal ziet,vind ik het gewoon leuk omieder weekend weer te kijken naar verassende uitslagen.
Aan de andere kant ik denk dat de eredivisie zwak is geworden, doordat de Knvb een heel strikt beleid voert om clubs financieel gezond te houden. Daardoor kunnen de clubs niet mee in de gekte van de clubs uit het buitenland en ik denk dat dat beleid over een aantal jaren beloond wordt. Als ook de rest van Europa gaat inzien dat je financieel gezond moet zijn wil je verder kunnen.

20 maart 2013 om 11:58

Dat moet je ook geeneens willen om mee te gaan met hoe buitenlandse clubs geld uitgeven. Ene kant is het goed dat ze strict toekijken of de Nederlandse clubs gezond zijn, echter in de Jupiler League zou men semi-prof moeten toestaan.

Als Nederland eerst eens de JL herstructureren, zodat amateurclubs wíllen promoveren en meedoen. Eventueel dan in de topklasse ook tweede teams van professionele clubs erbij zetten, zodat zij ook op een hoger niveau komen te spelen. Van die verschrikkelijke vrijdagavond af en dus semi prof er inzetten. Zo bouw je aan een betere voetbalpiramide, wat uiteindelijk ook de Eredivisie ten goede zal komen. Tegen die tijd zal hopelijk ook het fair-play stelsel helemaal tot bloei zijn gekomen waardoor we weer relatief meer kans hebben om te winnen in Europa.

20 maart 2013 om 12:02

Ja, het is belangrijk dat dat fair-play stelsel er komt inderdaad. Want het is toch ec ht belachelijk als je hoort dat Demouge flink moet gaan inleveren wil hij bij Roda gaan voetballen. En dan hebben we het over eredivisie en 3e divisie in Engeland! Ik vind zoiets echt bizar.

De eredivisie is qua niveau echt verschrikkelijk. Alleen Ajax steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Allemaal topspelers: Fischer, Eriksen, De Jong.. Robben mag trouwens zijn handjes dichtknijpen dat hij met zijn blessuregevoeligheid bij Bayern speelt. Waardeloze speler..bij ajax zit hij gewoon netjes op de bank naast Frank!

20 maart 2013 om 11:52

Beste Danny, hetgeen je over Ajax zegt is volkomen juist. Echter vind ik hetgeen je over Robben zegt niet helemaal kloppen, misschien is het een waardeloze speler maar blessuregevoelig is hij zeker niet!

20 maart 2013 om 11:59

Hoezo steekt Ajax er bovenuit? Alleen vanwege de talenten/topspelers die ze hebben? Want dan doet Feyenoord toch goed mee op het niveau van Ajax.
Want dat ze nu eerste staan met 1 puntje meer, is voor mij geen teken dat ze zoveel beter zijn dan de rest. Want als ze echt zoveel beter waren, dan stonden ze nu een straatlengte voor op de rest.

20 maart 2013 om 12:03

Waardeloze speler. Haha. Omdat ie vaak geblesseerd is? Anders hoort ie gewoon bij de wereldtop. Jij bent pas waardeloos als je zulke opmerkingen durft te plaatsen over zo'n voetballer.

20 maart 2013 om 12:21

Vreemd. Als ze er met kop en schouders bovenuit steken waarom staan ze dan niet minimaal 15 punten voor op de rest?

21 maart 2013 om 00:56

ruudos: omdat ajax het meeste genaaid is, minimaal 6 punten!

anders zou ajax gewoon die straatlengte hebben

21 maart 2013 om 15:14

Als je er echt met kop en schouders bovenuit steekt dan moet je niet afhankelijk mogen zijn van een scheidsrechter, hoe slecht die ook fluit.

Die Europese prestaties vallen ook een keer tegen en iedereen heeft het erover.. pas als we structureel minder presteren is er iets mis. Niet na één seizoen.

20 maart 2013 om 12:12

Inderdaad is gewoon uitzonderlijk slecht dit jaar. Ben ervan overtuigd dat we het volgend jaar veel beter gaan doen in Europa. Sowieso gaan Ajax, Feyenoord en PSV technisch gezien vooruitgang boeken vorig jaar. Ajax en Feyenoord hebben een stijgende lijn ingezet en PSV gaat investeren in de verdediging en dan zal er op z'n minst wel weer 1tje kwartfinale Europa League halen.

In Nederland schijnen ze als buitenspelers passes te geven. Dat kon er niet in bij Arjen Robben.

Ik vraag me eigen echt af, zijn de talenten hier echt zo goed, of zijn ze zo goed omdat het niveau in NL niet zo hoog is en dat ze daarom zo opvallen.

Duitse voetbal is nou ook niet bepaald topniveau op Bayern en BVB na stelt het ook niet zoveel voor en zijn de ploegen van het niveau Ajax en Psv!

Wat een grote onzin zeg.
Ik vind de eredivisie veel
Aantrekkelijker dan 10 haar geleden.

Als Robben terug komt is de eredivisie 50% beter zeker.
Daarom had Dortmund man utd en man city het zo verschrikkelijk moeilijk tegen Ajax.
We doen net alsof we het Nederlandse beter kunnen opdoeken.

En daar komt bij hij heeft zelf nooit langer dan 3 maand achter elkaar gespeeld..

Ik zal zeggen als de Nederlandss supporters tevreden zijn met de prestaties is het prima. Ik zelf kijk al lang niet meer. Ik geef toe dat het met de wereldprestaties van BVB te maken heeft, waar ik bij iedere thuiswedstrijd aanwezig ben.

Ik vrees Robben heeft gelijk. Gaat het veranderen? Hmm, 10 - 12 jaren geleden hadden we talenten zoals vdvaart, Sneijder, vpersie en Robben, die al met 17 in het eerste elftal gingen spelen. Ik zie dit soort grote talenten niet op moment in Nederland. Laten we hopen dat ik fout zit.

20 maart 2013 om 12:14

Zie dat soort talenten niet in Nederland paar voorbeelden: Vilhena, Maher, Boetius, De Vrij, Bmi, Van Ginkel etc. Talent zat in Nederland!

20 maart 2013 om 12:35

Ja maar is het voor bepaalde "net iets betere spelers" het dan ook niet makkelijker om er nu bovenuit te steken, otw zijn deze zogenaamde talenten wel zo goed als dat men denkt.
Een 'talent' heeft het nu natuurlijk een stuk makkelijker, dan wanneer alles een stuk beter is qua niveau.

20 maart 2013 om 16:10

Ik kijk soms, ook als analyticus voor diverse media. Dat betekent niet dat ik kijk als supporter die, bijvoorbeeld alle spelers kent.

De Feyenoord jeugd vind ik leuk, misschien zullen hier een paar spelers doorbreken. Anders deel ik de mening van vele Nederlandse vaklui (cruijff, Gullit, Robben) dat het gewoon slecht is op moment.

20 maart 2013 om 12:15

'' Ik zelf kijk al lang niet meer'' vervolgens citeer ik
''ik zie dit soort grote talenten niet op moment in Nederland.''

Dat is knap. Maar ik kan je gelukkig vertellen dat je ernaast zit. Ook nu zijn er spelers die met hun 17 jaar al minuten maken. Misschien zeggen spelers als: Maher, strootman, Willems, Vilhena, Boetieus, Clasie, Depay, van Ginkel, van den hoorn, Martins Indi, Narsingh, van Rijhn of Zoet iets? Dan ben ik er nog een hele hoop vergeten en dan zijn dit nog maar alleen de talentvolle Nederlanders in de Eredivisie.

20 maart 2013 om 12:25

Bovendien heeft de generatie 17 jarigen door 2 EK zeges al bewezen beter te zijn dan de Duitse lichting. Maar dat zal je waarschijnlijk ook niet volgen.

20 maart 2013 om 12:39

Denk dat het na 2006 en 2007 wel duidelijk was geworden dat dat soort zeges helemaal niets uitmaken. Daarnaast is het ook wel heel duidelijk dat je die wedstrijden van de generatie 17 jarigen helemaal niet heb gezien want dan zou je helemaal niet zo'n grote mond hebben. Wat ze toen lieten zien was, hoewel ze het toernooi wonnen, verre van goed.

20 maart 2013 om 13:14

Alleen gaat dit nooit op.. Dan spelen jongen van 1 lichting tegen elkaar.. In het "seniorenvoetbal" spelen de beste spelers uit de verschillende lichtingen.. Als de mannetjes van onder 17 doorbreken en over 5 jaar tegen Duitsland spelen, dan zitten daar helaas nog steeds spelers als Ozil en Muller..

20 maart 2013 om 13:49

@simic gewoon verdiend gewonnen het EK en zelfs 2 keer op een rij! Ieder land smult van de talenten die wij momenteel hebben. Nederland gaat een mooie toekomst tegemoet

20 maart 2013 om 15:40

Tjah wat jij wilt. Ik geloof toch nog altijd sneller Cruijff

20 maart 2013 om 16:28

Onzin jij volgt waarschijnlijk geen voetbal, want Cruijff is juist lyrisch over het voetbaltalent in Nederland!
Zie linkje: http://www.v-bal.nl/nieuws/105132/cruijff-zeer-tev...

20 maart 2013 om 17:24

Toch wel sneu dat je na zoveel jaar op VZ nog niet weet dat je dit soort linkjes niet kan doorsturen.

Cruijff heeft aangegeven dat resultaten van jeugdteams niet uitmaken maar dat je moet kijken naar de individuele kwaliteiten van de spelers. Als een jeugdteam niets wint maar toch 3 fantastische spelers laat doorstromen dan is dat beter dan dat een jeugdteam alles wint maar alle spelers het niveau niet halen.

Sorry, was vergeten dat ik het tegen iemand had die het niveau van een kleuter heeft

20 maart 2013 om 17:38

Dus je kunt beter 2de worden dan een toernooi winnen! Dan heeft de jeugd van Duitsland toch nog toekomst

Tja, de eredivisie is de enige competitie zonder clubs met rijke bestuurders die miljarden in een club pompen zodat er blind gekocht kan worden. Over een aantal jaar hebben we weer hele goede spelers en dus vanzelf ook een sterkere competitie. Een sterke economie is heel bepalend voor het niveau van een land.

20 maart 2013 om 12:09

Hoezo hebben we over een paar jaar weer hele goede spelers?

Dat het niveau hier niet om aan te gluren is kunnen de clubs niets aan doen, talent is er genoeg in Nederland, alleen die vertrekken tegenwoordig al op zeer jonge leeftijd naar de grote clubs in het buitenland.
Wat er voor terug komt uit het buitenland is gewoon B/C niveau. Terwijl de jongens die weg gaan potentieel A niveau is. Deze trent duurt nu al te lang dat ga je op den duur natuurlijk merken.

Ik vind alleen dat Robben er niks van mag zeggen, hij is zelf op 20 jarige leeftijd vertrokken en heeft dus niets gedaan om het nbieau hier hoog te houden.

De Bundesliga stelt ook niet zoveel voor hoor...anders hadden jullie geen straatlengte voorsprong.

Het zijn vaak de kleine ploegen die amatuervoetbal spelen en de Eredivisie een zwak imago geven, ploegen als Ajax, Vitessen en Feyenoord spelen gewoon goed georganiseerd voetbal. Dus ik heb gemengde meningen over zijn uitsrpaak.

Maar Arjen, het ligt ook echt aan welke wedstrijd jij aan het kijken was...

20 maart 2013 om 12:14

Ja en dan gewoon ff PSV er niet bij zetten, en ik neem je al gelijk niet meer serieus.
De ploegen die jij noemt spelen af en toe georganiseerd (goed) voetbal, onderling iig, komen deze clubs tegen de grotere Europesche clubs worden ze 9/10 keer van de mat gespeeld.
Waarbij ik dat bij Vitesse en Feyenoord er maar blindelings van uit ga, want die hebben al jaren niet meer op Europeesch niveau gespeeld.
Ajax is al 2 x de CL niet doorgekomen, dus die horen daar ook niet thuis.

20 maart 2013 om 14:54

Omg PSV heb ik er niet tussen gezet, 100% bewust gedaan ik heb zo'n bloeddhekel aan PSV jij moest eens weten man.

Jij reageert best subjectief, deze 3 clubs waren de eerste 3 die in me opkwamen. Ik geef aan dat de tot de Nederlandse subtop het voetbal niet is om aan te gluren. Natuurlijk zijn de 3 opgenoemde zwakker dan de Duitse top, maar ik vind de vergelijking en bewering van Arjen iets aan de overdreven kant.

De resultaten van de Nederlandse clubs spreken voor zich. Tien jaar geleden plaatste PSV zich nog bijna voor de halve finale van de Champions Leage en won Feyenoord de Uefa cup. De afgelopen jaren mogen we blij zijn met de kwartfinale van de Europa League.

Ajax wint niet eens van de kampioen van Roemenie, Feyenoord heeft geen moment kans gemaakt op Champ. Leauge deelname etc.

Het is een logisch gevolg van de financiele kracht van de Nederlandse clubs. Ik verwacht dat Nederland in Europese zin wel weer meer zal gaan meetellen door de Financial Fair Play.

Sowieso heb ik liever de Nederlandse talenten die nog vol vuur en verrassing zitten dan die volgevreten vedettes in Engeland. Bij de beste competities zullen we toch nooit horen, dus laten we hier lekker van genieten.

20 maart 2013 om 12:16

onzin lulkoek Bullshit !

Feyenoord had bijna gewonnen van Dinamo Kiev alleen je moet niet vergeten dat een maandje daarvoor Vlaar,guidetti,el Ahmadi en Bakkal vertrokken dus het geheel nog niet ingespeeld was en dat je met aanvallers als Cisse, Schaken en Fernandes speelde die de doelpunten moesten verzorgen !

20 maart 2013 om 13:23

Feyenoord was die spelers kwijt geraakt juist door het gebrek aan financiele kracht, waardoor ze niet door de voorrondes kwamen. Eigenlijk beargumenteer je hiermee juist mijn beweringen

Ajax won van Manchesters... Zo kun je ook over Engeland praten?

20 maart 2013 om 12:17

Dat had te maken met overschatting en een gemotiveerd Ajax die met veel inzet zulke resultaten kan halen, tenminste zo af en toe, tegen Madrid en Dortmund werden ze complet overlopen.

Ik moet trouwens zeggen en dat roep ik al jaren, de Engelse competitie is zwaar overschat, of ik zit er naast en de engelse competie is niet overschat maar gewoon te zwaar, teveel wedstrijden..

20 maart 2013 om 15:10

Bugohorst de Engelse competitie is gewoon zwaar overschat, Spurs die met 4-1 verliezen van Inter de nr 3 van Engeland.

United dat kansloos ten onder gaat tegen Real, United had alle geluk dat Real het thuis niet beslist had met zoveel kansen.

Chelsea dat de eeste ronde eruit vliegt en met alle geluk van de Wereld Steau eruit knikkert.

Arsenal die eruit ligt

City 1ste ronde er al uit en zelfs van Ajax niet kon winnen.

En vertel ajb nou niet met die eeuwige smoesjes van onderschatting, de premier leauge is pas Zwaar overhyped .

20 maart 2013 om 12:19

Ja Joh we vergeten soms dat voetbal zo random kan zijn als een weet ik niet wat. Het is ook maar net waar je in geloofd. Wij als Nederlanders moeten ons ook echt geen minderwaardigheidscomplex aan laten praten door allerlei media. Met fatsoenlijk technisch beleid, training en coaching kun je binnen enkele jaren goed presteren in Europa, kijk maar naar Dortmund. Zou me trouwens niet verbazen met het huidige talent als er volgend jaar een team gaat stunten in Europa.

20 maart 2013 om 12:50

Ik denk dat je het overschat, volgens mij valt het ook allemaal wel mee met dat zogenaamde talent. Ik denk dat het met het technisch beleid, training en coaching allemaal wel goed zit.
Volgens mij wordt er in Dortmund gewoon veel meer betaald en is er meer geld voor top aankopen, dus waarom je hun nou als voorbeeld neemt..

20 maart 2013 om 13:41

Dortmund was in 2005 bijna failliet en kwam er weer bovenop door zich te focussen op de jeugd. Iets wat nu ook in Nederland meer en meer aan het gebeuren is.

Helaas is onze competitie ontzettend zwak jaar in jaar uit wordt het zwakker . Mensen die voor eerst een wedstrijd in onze competitie ziet zal gelijk denken aan match fixing maar die weten nog niet dat het gewoon onkunde is en gebrek aan kwaliteit . De laaste jaren de namen in onze topscoorder lijst boelykin junker vlemicks . Maar gelukkig blijft onze competitie wel spanned. Is ook niet raar dat we bijv onze top clubs werden uitgeschakeld door clubs als steau/dnepjer etc . Al lag het bij PSV niet aan kwaliteit maar zoals dat wel het geval was bij Ajax die moesten het op kwaliteit en inzet afleggen .

Tja vroeger bouwden onze beste spelers hun carrière af in Nederland terwijl ze nu liever hun laatste jaren hun overvolle portemonnee bijvullen.

Ach, vorig jaar waren we nog de 4e competitie van europa. Zo is het per seizoen verschillend.. En gezien salaris/kwaliteit, staat Nederland nog altijd hoger dan Duitsland. Als je ziet hoeveel sommige spelers in de middenmoot van Duitsland krijgen, en wat voor slechte wedstrijden dat zijn. Dan kan je beter minder salaris betalen en gezond zijn. En niet zeggen dat Duitse clubs gezond zijn, want dat zijn alleen Bayern Munchen en Dortmund (ook weer pas sindskort) en sommige clubs onderin zoals Augsburg of Wolfsburg (sponsor). Clubs als Schalke, Werder Bremen, Eintracht Frankfurt en 8 andere clubs hebben gewoon een schuld. Zie maar aan een 1. FC Koln hoeveel schuld ze nu hebben, nu ze zijn gedegradeerd en dan heb ik het niet over een paar ton. En nogmaals.. vorig seizoen waren we 4e van europa en gemiddeld zijn we gewoon 8e van europa. Dat is al bijna 20 jaar zo.

20 maart 2013 om 13:03

Ach dat valt allemaal reuze mee. Op 4 clubs na haalde alle clubs gewoon zwarte cijfers. Ook de totale schuld van alle clubs is volgens mij helemaal niet zo hoog, volgens mij iets van 550 miljoen. Met de sterke stijging van de totale omzet van de Bundesliga gaat dit ook snel minder worden. Zo kunnen de clubs ook vanaf volgend jaar al snel zo'n extra 200 miljoen euro per jaar gaan verdelen vanwege de nieuwe tv-deal. Er zijn misschien een paar clubs die het financieel slecht doen maar dat valt allemaal reuze mee.

20 maart 2013 om 13:29

Duitsland doet het ook wel weer goed na al die jaren. Maar 550 miljoen schuld? In onze gezonde competitie is een schuld van max. 100 miljoen tesamen al niet mogelijk (gelukkig maar). Maar zwarte cijfers door een goed jaar, wil niet zeggen dat ze geen schulden hebben. Real Madrid en Barcelona halen ook weer eens zwarte cijfers, maar ze blijven een schuld houden. En je hebt geen enkele garantie dat ze ieder jaar zwarte cijfers halen, daarom valt het reuze tegen met een gemiddelde schuld van 30 miljoen per bundesliga-club. De 1 vind het meevallen, ik vind het tegenvallen, omdat iedereen zegt dat ze allemaal gezond zijn. Iedere club die een schuld heeft, is simpelweg niet gezond.

20 maart 2013 om 14:14

Leningen van Stadions vallen ook onder schulden. Dan loopt het al heel snel op. Dat zegt dan niet dat een club ongezond is.

Arjen Robben voelt nattigheid komende selectie. Zal hij voorbij gestreefd worden door een Boeties? Een fitte Robben gaat ' altijd' mee naar Brazilie, als pinchhitter. Er komt een grote verschuiving aan, de gemiddelde leeftijd zal naar beneden gaan en alles wordt om van Persie geen gebouwd.

Ik ben van mening dat het niveau nog wel mee valt. Je kan wel zien dat er een aantal spelers vastzitten qua groei en zo snel mogelijk naar een Europese suptopper moeten gaan.

En ik schrik elke keer als ik jou op het veld zie , want het grootse deel van je carriere ben je ziek, zwak, misselijk en geblesseerd meneer Robben dus is het echt schrikken als je een keertje meedoet.

Tsja en spelers als Robben zijn hier zelf ook mede debet aan,gaan op hun 20ste al pleite uit nederland voor het geld of prestige en er komen tot tegenstelling tot vroeger bijna geen spelers van nivo meer terug om af te bouwen in de laatste paar jaar van hun carriere.
Dit is dus geheel verklaarbaar dat het nivo zo omlaag is gegaan,nederland is de basisschool van europa en na de basischool gaan ze naar de middelbare school en daar worden door de vruchten geplukt van nederlandse scholing en arbeid.

Ach vroeger was hier de competitie al in de winterstop beslist en toen hoorde je dat de topclubs in nederland te weinig tegenstand kregen en daardoor buiten nederland niet presteerden. Nu ze eindelijk wel meer tegenstand krijgen ook van ploegen uit het rechterrijtje is het weer niet goed. Wij moeten niet jaloers zijn op clubs met schulden zij moeten jaloers zijn op ons!

Tja, Duitsland wordt straks voetballand nummer 1 als de Financial Fair Play er door komt. Ik zal dan niet raar opkijken als Nederland nummer 2 of 3 wordt. Italie, spanje, engeland gaan allemaal minder worden en Nederland zal dan omhoog komen door de investeringen in jeugd.

Als ik soms het niveau in Italie zie, met grote namen, dan schrik ik daar zelfs nog van. Of bijvoorbeeld Chelsea tegen Steaua Boekarest, dat zeg er toch ook niet uit.

Daarnaast vertrekken alle goede spelers tegenwoordig veel te vroeg en dan hou je hier niks over.

De meeste mensen reageren beledigt. Een ander gedeelte beseft het gewoon: Helaas. het is niet anders.

Er komen ook weer betere tijden, maar op moment is het dramatisch. Cruijff zegt het, Gullit zegt het, nu Robben. Dus, al deze mensen hebben toch een beetje inzicht, toch?

Het gaat erom de waarheid te accepteren en proberen de opleiding nogmals te verbeteren, of misschien zelfs een keer van het buitenland te leren.

Ben ik dan de enige die het leuker vind als 4 ploegen tot het laatst meedoen dan Landen waar de competitie na 33 speelronden al beslist is( Duitsland/ Spanje, 38 speelronden). Dan zeggen mensen spanning maakt nie tuit, het moet goed zijn. Als het in Nederland 'goed' is, dan is dat nooit vanaf 2 kanten. Maximaal vanaf 1 kant.
Ben afgelopen zondag naar Feyenoord- Fc Utrecht geweest, wat ik een best wel goede wedstrijd van Feyenoord vond tegen stuntploeg Fc Utrecht. Helaas werd het nog spannend op het laatst. IK kijk hier liever naar dan Barcelona - Rayo vallecano, waar je je van tevoren alleen moet afvragen of Barcelona zich gaat inhouden of niet.

De reden is heel simpel. Spelers rijpten vroeger nog 2 jaar extra in de erediisie dan nu. Daarmee maakten ze zichzelf en de eredivisie sterker. Nu gaan ze veel eerder naar een subtopper of degradatiekandidaat in het buitenland, omdat zelfs die veel meer betalen dan de toppers uit de eredivisie, die daardoor gedragen wordt door erg jonge voetballers en middelmaat uit het buitenland. Spannend is de eredivisie wel, maar kwaliteit is te vroeg weg.

Haha ben het wel mee eens dat de eredivisie niet de beste competitie is van Europa, maar de tijd dat Arjen Robben in de eredivisie speelde scoorde Rick Hoogendorp ook makkelijk 25 doelpunten.

Tis toch ook belabbert niveau,robben raakt de juiste snaar.
Het is met alle respect uiterst triest dat een club als fc utrecht(beperkt budget)...op 9punten van de nr 1 staat,na 27wedstrijden.
Dat zegt genoeg.
En dan hebben we nog niet eens over het hypocriete gedrag van de Knvb en scheidsrechters,die week in week uit wedstrijden beslissen. Dat lkan ook alleen maarin nederland.

Meneer Robben, het is heel simpel.
10 jaar geleden konden Nederlandse clubs nog eens een buitenlandse sterspeler kopen en het hele team trok zich er aan op. Zelfs de middenmoters konden aan goede spelers komen. Nu is er financiële crisis en zitten de Nederlandse clubs aan een kort riempje van de Knvb, worden er financieel minder risico's genomen.
Resultaat op de korte termijn is jammer genoeg kwaliteitsverlies, maar de investeringen in de jeugd en bijvoorbeeld het Financial Fair Play gaan het Nederlandse voetbal weer op de kaart zetten en mee laten tellen. Hier gaan alleen wat jaartjes overheen.

Om even een voorbeeld te noemen, op landelijk niveau heeft Feyenoord zich op deze manier teruggeknokt aan de top. Internationaal moet dit nog komen.

Edit n.a.v. bovenstaande reacties:
Hoe kon ik dat vergeten, natuurlijk is een gevolg van de korte riemen van de Knvb dat spelers op jonge leeftijd verleid worden met hoge salarissen in het buitenland. Dat helpt de Nederlandse clubs ook niet bepaald.
Maar op dat vlak doet ook Feyenoord, en in grotere mate ook de andere clubs steeds vaker, het erg goed door jongelingen langer aan zich te binden en zo'n jongen wat verstand in te praten. Ik bedoel, de voorbeelden van mislukte jonge transfers zijn er genoeg!

Het is idd erg matig hier , maar aankomende jaren verwacht ik veel van Ajax en Feyenoord , dus ik denk dat het niveau hier uiteindelijk toch weer omhoog gaat

Wat een arrogantie bespeur ik toch steeds bij Robben.
Robben voelt zich te groot voor de eredivisie en Robben voelt zich te groot voor de bank.
Had die bal er maar in geschoten Arjen dan had je recht van spreken gehad.
Nu ben je niets meer dan een blessuregevoelige, falende speler op alle plekken waar je je zakken weer vult.

Het komt omdat de Nederlandse clubs niet zoveel geld hebben en Nederland niet mooier is dan Bijv. Spanje, Italie om te wonen. De Eredivisie is gewoon goed voor jonge talenten. Maar later gaan zij weer na een grotere competitie. Dus het is logisch dat ze laag staan. Met jonge talenten waar van niet iedereen top word, red je het niet in de CL.

Ik denk dat Nederland pech heeft gehad dat alle clubs tegelijk problemen hebben gehad of nog steeds hebben.

Ajax de jeugdopleiding is slecht, daarom halen ze ook buitenlandse talenten. Ik ben blij dat de revolutie al een tijd is begonnen want misschien gaat dat dan verbeteren. Hopelijk zijn de toekomstige talenten slimmer dan de laatste jaren zodat ze langer blijven. Het niveau van Ajax gaat dan ongetwijfeld omhoog want zeg nou zelf: Bijna alle spelers van nu zouden in 1995 of in 2004 niet spelen, misschien niet eens op de bank zitten. Ik kijk uit naar de tijden van toen.

Feyenoord heeft al jaren financiële problemen, bijna failliet geweest maar Feyenoord heeft het overleefd. Ze kunnen nu omhoog kijken en de schulden helemaal weg werken. Ik hoop dat Feyenoord van het verleden en van de moeilijke jaren heeft geleerd want dat mag natuurlijk nooit meer gebeuren. Feyenoord moet ook nooit meer de jeugd onderschatten want dat zou zonde zijn. Ik hoop zelf dat er een nieuw stadion komt zodat de begroting een flink stuk omhoog gaat.

PSV heeft denk ik een probleem met de leiding. Brands haalde veel spelers voor de hoofdprijs en spelers die volgens mij niet PSV waardig zijn terwijl PSV vroeger een ontzettend goede scouting club was. Ook heerst er veel onrust terwijl PSV vroeger altijd een rustige en nette club was. Ik denk zelf dat Brands niet geschikt is voor PSV en dat PSV een lange termijn trainer moet hebben. Cocu of Faber zou denk ik een geschikt vinden.

20 maart 2013 om 16:21

Mensen kunnen de opleiding wel verbeteren je bent ook afh van het talent wat er rondt loopt.
Je heb nou eenmaal goeie generaties die zich afwisselen met mindere soms veel mindere generaties.

Moedeloos om van te worden, lekker elkaar de put in praten. Wedstrijden in Spanje, Frankrijk, Italie van clubs die middenmoot spelen of daaronder zijn zelfs vaak draak wedstrijden. Alleen de echte topploegen worden er steeds uitgetrokken, maar ook die spelen in de eigen competitie niet altijd even geweldig..... Het niveau bij deze landen is soms ook dramatisch, helemaal als je begrotingen van de clubs er tegenover zet. De eredivisie is zo slecht nog niet, dit jaar is moeilijk verlopen, maar met een beetje geluk was Ajax doorgeweest, Zelfs Twente heeft echte pech gekend. Tja als je dan echt verder en verder komt dan speel je tegen ploegen met 4, 5, 6x meer begroting dan de Nederlandse club....

Hij heeft wel gelijk vind ik...het is op alle nivos in het nederlandse voetbal vaak bedroevend gesteld. Het begint al bij de jongste jeugd en het gaat door tot zelfs in de senioren. Een simpele handeling als een bal stoppen is voor sommigen al een crime!? Een bal passen.....met veel moeite komt t over...koppen is ook erg moeilijk en dan praat ik nu alleen nog mar over het technische gedeelte...

Ik denk dat het nog veel verder gaat...in het algemeen krijgt de nederlandse jeugd veel te weinig beweging. Hoe vaak krijg met tegenwoordig nog goede gymlessen? Hoe vaak hoor ik niet dat de gymlessen tegenwoordig gedaan wordt door hun eigen meester cq juf i.p.v. een gediplomeerde gymleraar? Hoe vaak zie je de jeugd nog in hun vrije tijd buiten sporten?

Het enige wat het een beetje goed maakt is inderdaad de spanning, nu dit jaar er weer 1 club bij gekomen, hulde!

bij welke club in duitsland muv dortmund en bayern wordt aantrekkelijk voetbal gespeeld??.
en beter dan bij ons in de top van de eredivisie wat een arrogantie van die breke beenen maar klagen als hij op de bank terecht komt

Het niveau hier is ook waardeloos. Als je je tijdens het kijken afvraagt waar je naar kijkt zet je hem waarschijnlijk uit. En je ziet het verschil helemaal als ik daarna sport1 aanzet.

Jaja, misschien moeten arrogante vedetten als Robben eens een spiegel gaan kopen want zij zijn er toch (mede) schuldig aan. Vroeger kozen de vedetten netaan op retour voor een terugkeer op de Nederlandse velden. Dat maakte de competitie sterk en interessant. Nu kiezen zelfs spelers van het kaliber Kuyt voor de Turkse ipv de Nederlandse competitie. Van Nistelrooij kwam aan het einde van zijn carriere ook niet terug bij PSV en koos voor de knaken in notabene Malaga. Het gaat tegenwoordig allemaal om de knaken en niet om de clubliefde... vedetten als Kuyt, Robben, Van Nistelrooij, Van Bommel hebben echt alles aan de Nederlandse competitie en fans te danken. Maar iets terug doen.. neuh..

20 maart 2013 om 14:12

Van Bommel is terug gekomen naar Psv. Hij is dan wel niet meer van het niveau van wat hij geweest is, maar hij kon bij Milan blijven en had daar ook behoorlijk wat meer kunnen verdienen.

Verder heb je helemaal gelijk, het draaid enkel nog maar om de pegels.

Ja nogal logisch he Robben.. Als de eredivisie van een redelijk niveau was dan waren al die spelers alweer weg gekocht door al die aasgieren in Europa. Dus geen wonder dat het niveau laag ligt.

De clubs in de eredivisie moeten elk jaar weer een wereldprestatie leveren met de scouting. En soms heb je er tijden bij zitten dat het niet lukt.

Ja, het niveau is laag maar je kunt niet verwachten van de Eredivisie dat het beter gaat worden dan een La Liga, PL of Serie A bijvoorbeeld. Wel is het jammer dat toptalenten vaak veel vroeger vertrekken naar het buitenland, maarja als je als tiener weet dat je echt een hoop geld kan verdienen, vind ik de keuze niet onbegrijpelijk. br Ik denk zelf dat er slechter gescout wordt de laatste jaren en dat de Eredivisie teveel 'wijvenvoetbal' is geworden.

Clubs als Bayern kopen alle krenten uit onze vaderlandse pap weg, dan kan de conclusie van Arjan wel kloppen, ja.
Maar daarnaast zijn ook de zaakwaarnemers meer bezig met het regelmatig doorsluizen van die spelers.
Er is voor geen club ook maar iets te winnen dan alleen goed oppleiden en met winst doorverkopen.
Grote salarissen kunnen we niet betalen, dus blijven wij hier met heel middelmatige clubs en een paar die iets beter zijn.
Maarja, dat kan mijn oma ook wel zien

Er lijken inderdaad minder spelers vanuit Nederland de stap te maken naar een buitenlandse topclub, maar over de afgelopen vier seizoenen (2009-2013) staat Nederland (clubvoetbal) toch nog op een zevende plaats op de Uefa-lijst. Toen Robben naar het buitenland vertrok, in 2004, stonden we achtste. Eigenlijk staan we al jaren op of rond die plaatsen, dus denk niet dat het niveau in Nederland relatief minder is geworden in de afgelopen tien jaar. Maar Robben mag natuurlijk altijd terugkomen naar Nederland om het niveau hier wat op te krikken

Dat blinde paard kan beter wat langer op het trainingsveld blijven staan zodat hij de ballen die een doorsnee eredivisievoetballer wel maakt ook eens door hem afgerond worden. De Nederlandse competitie met de Duitse, Spaanse, Italiaanse , Engelse of welke competitie dan ook vergelijken is natuurlijk een open deur intrappen. Ga zelf maar weer eens presteren in plaats van je collegavoetballers af te vallen.

20 maart 2013 om 15:04

Beste Erik1978, jij bent net zo gevoelig als de hamstring van Robben.

Dit is heel erg makkelijk praten voor Robben. Komt het niet in hem op dat hij, door zijn ervaringen in het buitenland, zelf op een hoger niveau is gaan spelen en denken? De Eredivisie zal nooit boven alle andere competities uit gaan steken. Echter is dit heel erg makkelijk praten. Hij is op een veel hoger niveau bezig met spelen en trainer. Dat niveau zullen de meeste spelers in de Eredivisie nooit gaan halen. Logisch dat de Eredivisie voor hem dan tegenvalt. Hoe langer hij op topniveau denkt des te meer zal de Eredivisie voor hem als kinderspel lijken..

Natuurlijk Robben zorg maar dat je zelf eens je ouwe niveau van een paar jaar geleden haalt, helaas zal dit voor zowel club als Land niet meer gebeuren.

Gelukkig is het in Engeland,duitsland,spanje ,italie, wel spannend waar de kampioen allang en breed bekent is omdat het zulke topcompetities zijn waar 15 wedstrijden of soms bij de kerst de kampioen al bekent is.

Allemaal lekker makkelijk praten.

Kennelijk vergeet Robben dat Nederland elk jaar gewoon presteert in Europa op dit jaar na dan, Zo heb je altijd hele slechte jaren, maar meestal jaarlijks zien we 1 Nederlandse club in de kwartfinale Uefa cup.

Er zijn genoeg wedstrijden in Duitsland die ook niet om aan te zien zijn, waar de gekste fouten worden gemaakt.

Dat de Eredivisie geen topcompetitie is was atlijd al zo.

Nederland is een soort van opleidingsland, niemand ze plafond ligt in de eredivisie, iedereen wilt t hoogst haalbare en beste salaris, maarja.. Gelukkig gaat t hier niet eraan toe zoals in engeland enzo en hier is t elk jaar tot de laatste dag spannend wie er kampioen wordt.

Het is niet perse zo dat wij een slechte competitie hebben, maar we hebben gewoon minder geld ter beschikking om uit te geven aan spelers. Clubteams uit andere landen kiezen ervoor om zich in de schulden te werken en extreem hoge salarissen te betalen, maar moet je daar dan zo blij mee zijn?

Ik zat 2 weken geleden te kijken naar liverpool - tottenham hotspur, dat was ook niet echt reclame voor het voetbal, hoe tottenham verdedigde bij de 2-2 en 3-2.
Daar hoor je dan weer niemand over, want ze zijn te druk met het ophemelen van de andere competities en het afkraken van de onze.

Ik heb dan liever dat je iets opbouwt binnen je eigen mogelijkheden, in plaats van je in de schulden te steken, terwijl de rest van het land op zijn gat ligt.

Natuurlijk hebben b.v de bovenste clubs hun zwaktes zoals alle clubs ter Wereld die hebben.

Ajax b.v het fysieke gedeelte, PSV hun verdediging, Feyenoord hun jeugdige ploeg grilligheid,

Twente mist weer creativiteit, Vitesse heeft van alles wat. , Utrecht moet het hebben van hun power en passie .

20 maart 2013 om 15:05

Hoe bedoel je het fysieke gedeelte?
Ajax heeft met Eriksen, Fischer, Serero en Lukoki wel degelijk body in het elftal.

20 maart 2013 om 15:11

Ik bedoel ik met fysiek dat ze weinig lengte hebben en daardoor veel minder snel een duel aan zullen gaan het zij over de grond of door de lucht.

Hij heeft natuurlijk gelijk, maar ik schrik er ook van dat Robben na al die jaren nog steeds denkt dat voetbal geen teamsport is met zijn vreselijke ego acties. Denk dat wanneer hij weg mag bij Bayern de top kan vergeten en net als Sneider genoegen moet nemen met de subtop.

Ik geef het gemiddelde niveau van de Eredivisie een 6,5 , Robben overdrijft hier zwaar. Er zijn genoeg hele mooie wedstrijd geweest in de Eredivisie van een behoorlijk hoog niveau.

Ga maar na Rkc, AZ, FC Zwolle,ado, Heracles, zijn allemaal laagvliegers en spelen soms gewoon heel erg goed voetbal. En van de topclubs spelen ook met regelmaat hele goeie wedstrijden van heel hoog niveau echte onzin van Robben.

Nederland staat als klein landje gewoon 8 ste dus niet verkeerd boven Nederland staan landen met veel meer poen.
Met goed beleid gaat Nederland weer beter doen in Europa volgend jaar.

Kennelijk vergeet de heer Robben dat , Nederland een opleidingsland is, en we het met heel veel jonge talenten spelers moeten doen. Ga maar na in de Eredivisie hebben de meeste selecties een gemiddelde leeftijd van 22 hooguit in Duitsland en andere toplanden rond de 29 .

Man vs boys.

Robben druk je lip en houd je bezig met je volgende revalidatie.

Nederlandse clubs kunnen niet scouten, niet onderhandelen en niks betalen. Daar heb je je probleem. Wat wil je dan nog doen in Europa? Het enige waar onze competitie voor dient is opleiden, en niet eens meer voor de echte topclubs. Zelfs clubs uit fucking Portugal en Turkije kunnen onze talenten weghalen als ze willen. Het is gewoon in en in triest, we dalen af naar het niveau Cyprus.

Robben heeft uiteraard gelijk, het niveau is erg laag. Het valt alleen niet zo op omdat elke club in deze dramatische curve meebeweegt. Zodra je een stap over de grens zet wordt het zichtbaar. De aankomende kampioen zal dan ook de kampioen van de armoede worden.

"als ik thuis zit te kijken, zie ik dingen in Eredivisie-wedstrijden waar ik echt van schrik. Tactisch domme dingen, technische fouten.”

En in Duitsland gebeurt dat natuurlijk nooit :s
Komop zeg het niveau is laag maar kijk het verschil in begrotingen en mogelijkheden tussen Nederland en Duitsland. Daar zit zo een groot verschil in logisch dat het niveau dan minder is.
Daarnaast is Nederland een opleidingsland en dus veel met jonge jongens werken en die maken nu eenmaal fouten.

En volgens mij maakte die linksback bij Bayern ook nog wel eens fouten schrik je daar niet van?
En zelf ben je ook niet echt 100% perfect je maakt zelf vaak genoeg fouten omdat je weer teveel ego bent.

Tuurlijk het niveau is lager dan andere competities maar dat is hetzelfde als een Fiat met een Ferrari vergelijken. In Nederland hebben we een competitie waar het verschil van nummer 1 en nummer 18 niet super groot is in vergelijking met andere landen. Daardoor is het erg spannend en doen er op voorhand meerdere teams mee voor de titel en is het zelfs dicht bij het einde nog spannend waar 4 teams kampioen kan worden. In veel landen is het al beslist omdat er 1 iemand ver bovenuit steek.
Nee geef mij maar een competitie die misschien minder is maar wel lekker spannend.

Dat Europese verschil wordt nog wel teruggebracht als de regels in Europa eens gelijk getrokken gaan worden. Geef een Nederlandse club ook 250 miljoen en ze winnen ook wel de CL. Zorg eerst dat de teams in Europa die aan de EL of de CL meedoen met dezelfde regels werken daarna kan je zien wie er het beste mee om kan gaan. En ik denk dat Nederlandse clubs toch vrij goed zijn om met hun geld om te gaan.

Ik schrik een beetje van Robben als ik hem zie spelen, één en al egoïsme en zijn opmerking over tactische fouten.......hij stapelt ze zelf ook op, in de weg lopen, bal niet willen afspelen, domme overtredingen etc etc etc.

20 maart 2013 om 22:01

Eentje die het wel begrijpt, Robben stappelt zelf domme fouten op en voegt weinig creativiteit toe aan het huidige Bayern.
Dan de eredivisie gaan afkraken die veruit het spannendste is van Europa, ok niet kwa niveau het beste maar dat kan ook niet anders tegen "het grote geld" in de grote competities.
Gek vinden dat je europees niet meer mee kan komen, vond het trouwens wel een knappe prestatie van Ajax in de CL, alleen tegen Real echt kansloos verloren, voor de rest genoten van Ajax dit jaargang Cl.

Over Twente en PSV maar te zwijgen, is genoeg over gezegd....

20 maart 2013 om 22:17

Precies.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren