Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

MLSPA haalt keihard uit naar ‘manipulatieve’ Ron Jans

Laatste update:

Ron Jans stapte dinsdag op bij het Amerikaanse FC Cincinnati nadat er een onderzoek was ingesteld door de Major League Soccer (MLS). De trainer zou bij het meezingen van een liedje in de kleedkamer het n-woord hebben gebruikt en dit woord ligt zeer gevoelig in de Verenigde Staten. Bob Foose, directeur van de spelersvakbond van de MLS (MLSPA), haalt in een statement hard uit naar Jans, die een volledig verkeerd beeld zou hebben geschetst van de situatie.

"We zijn ongelooflijk teleurgesteld door de pogingen de laatste dagen om de publieke opinie te manipuleren, met onjuiste verhalen en strategisch lekken naar de media. Zo is bijvoorbeeld het verhaal dat het zou gaan om het meezingen van een lied volledig onjuist, ondanks de recente uitlatingen van de voormalig coach", zo klinkt het fel in een persbericht.

"Het is ook onjuist dat er een klacht zou zijn ingediend door één of meerdere spelers. Deze bewust gedeelde onwaarheden hebben bijgedragen aan een giftige sfeer en voor een verdere betreurenswaardige misbruik van spelers. Dit waren overduidelijke pogingen om de waarheid te manipuleren én om degenen te intimideren die onacceptabel gedrag aan de kaak stellen."

"We hopen dat FC Cincinnati gaat leren van deze fouten en vanaf heden een nieuwe koers gaat varen. Een koers waarbij alle spelers, de huidige spelers en ex-spelers, eerlijk en met respect worden behandeld", zo besluit men. Na het opstappen van Jans neemt Yoann Damet de honneurs tijdelijk waar. Algemeen directeur Gerard Nijkamp is nu op zoek naar een nieuwe trainer.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het zou dan ook gewoon veel beter zijn om als club te zeggen wat er dan precies gebeurd is.

18 februari 2020 om 20:53

Welke profijt heeft de club van het delen van die gevoelige informatie? Gewoon lekker het onderzoek afwachten en kijken wat er nu echt is gebeurd. Als je deze reactie zo leest ga je nog echt geloven dat Ron Jans een zwarte speler echt met het n-woord heeft aangesproken. Dit zal zeker nog een staartje hebben.

18 februari 2020 om 21:01

Rombomcu. Nouja, die bond beschuldigt nu de club ook al van tactisch lekken en hopen dat ze het in de toekomst beter oppakken. Dus voor het 'geweten' van de club zou het beter zijn om te vermelden wat exact is gebeurd en waar Jans nou precies van beschuldigd wordt. Ik vind het nu vooral weer raar dat deze bond keihard beweert dat zowel Jans als de club de media bewerkt/manipuleert met onwaarheden, om vervolgens niet te vermelden wat er dan wel is gebeurd. Dat neemt voor mij die hele kracht van de beschuldigingen richting Jans en de club weg. Dat zal in de vs trouwens wel niet zo zijn met zo'n statement (een landgenoot wordt immers vaak ook zonder verder argumentatie eerder geloofd dan een buitenlander) , en dus voelt dit statement ook als manipulatie van de media aan. Edit: lees net de reacties onder die tweet van de bond. Niemand, ook Amerikanen niet, geloven maar 1 woord van wat er in dat statement staat. Op twitter roept iedereen nu dat die bond leugens aan het verspreiden is.

18 februari 2020 om 21:11

Beetje zoals Raiola nu weer met Pogba doet: Solksjaer/ManU in een kwaad daglicht zetten om de publieke opinie te beïnvloeden.

18 februari 2020 om 21:48

De klacht is niet ingediend door een speler en ook niet door meerdere spelers.... de materiaalman dan ofzo???

18 februari 2020 om 22:17

@dearbiter, in de NBA is er ook een paar jaar geleden een eigenaar ontslagen vanwege racisme. Er was nooit een klacht ingediend maar tapes opgenomen uit een privegesprek met zijn vriendin. Dus er hoeft in principe niet per se iets ingediend te zijn.

18 februari 2020 om 23:16

Er moet altijd een klacht worden ingediend. Anders wordt er namelijk geen onderzoek gedaan. Wie dit is, dat maakt niet uit. Dit kan ook de aanklager zijn nadat er bijvoorbeeld zaken worden gelekt.

18 februari 2020 om 20:54

Maar dit is de directeur van de Spelersvakbond. Die mag het ook zeggen hoor, maar die zal het wel niet doen. Wel raar verhaal. Jans kennende zal zijn verhaal wel (grotendeels) kloppen. Maar ben benieuwd Maar misschien heeft deze man ook last van zeggen dat iets niet waar is, maar vooral ook niet zeggen wat wel.

18 februari 2020 om 20:59

Daarnaast was het ook niet Jans zelf die met dit nieuws naar buiten kwam als ik het me goed herinner. Het kan natuurlijk dat ik me dit fout herinner, maar het was een plaatselijke krant die het nieuws naar buiten bracht in mijn gedachten. Begint wel een zeer warrig verhaal te worden op deze manier.

18 februari 2020 om 20:59

Ik vind het voorbarig om Jans standaard te geloven, maar bij mij krijgt hij ook het voordeel van de twijfel. Vind het erg zwak om nu zoals deze directeur hard te roepen dat er niks van klopt, maar niet te zeggen wat er dan wil is gebeurd.

18 februari 2020 om 21:09

In de voetbalwereld zijn er weinig mensen waar ik meer vertouwen in heb dan in Ron Jans. Héél weinig....

18 februari 2020 om 21:29

@ 100% Meijer , zou je vaak gelijk geven om wat terughoudener te zijn met oordelen. Maar de aantijging in deze is dat Ron Jans een racist is! Dat is een zeer ernstige aantijging, en het staat zo ver van de werkelijkheid af. Niet normaal meer.

18 februari 2020 om 22:07

@mt87 hoe weet je zo zeker dat hij wel of niet een racist is, er zijn nu twee partijen die allebei de media beinvloeden, het onderzoek is nog niet afgelopen, laten we daar eerst op wachten voordat we gaan oordelen.

18 februari 2020 om 22:19

@Maverick. Zeker weet je het nooit. Maar, gezien zijn verleden. Gezien zijn persoonlijkheid. Een beetje mensenkennis. Ron Jans is een beetje een boerenlul en een flapuit en ik kan me het scenario zoals hij heft beschreven en Van der Werff heeft beaamt daarom goed voorstellen. Ron Jans zou een geweldig acteur zijn als hij zijn persoonlijkheid al zijn hele leven lang speelt. Maar goed inderdaad 2 partijen waarvan de 2e partij alleen maar roept dat het niet waar is wat Ron heeft geroepen, maar daar geen tegenargumenten voor geeft.

18 februari 2020 om 22:27

Maverick: ik kan me niet voorstellen dat Jans een racist is. Ook al heeft ie het n-woord gebruikt, dan is het vast en zeker niet omdat hij een racist is, maar omdat ie onhandig is. Kan me er niets anders bij voorstellen.

18 februari 2020 om 22:28

Begrijp goed dat als hij het N woord gebruikt heeft, en ook nog zijn vergelijking met NBA speler, als dat verkeerd geïnterpreteerd wordt door te denken de coach denkt dat alle zwarten hetzelfde zijn, dan is dat hier rascistisch, helaas andere maatstaven en maatschappij

18 februari 2020 om 22:32

Maar dat iets racistisch wordt opgevat wil toch niet automatisch zeggen dat iemand die dat zegt een racist is? En dan niet volgens de Amerikaanse maatstaven, maar volgens de normale maatstaven?! 😉

18 februari 2020 om 22:39

Ik geloof ook niet dat Jans en racist is, maar wel dat het een onhandige boerenjongen is die totaal geen gevoel heeft bij de verhoudingen in de Amerikaanse maatschappij. Blijkbaar heeft hij ook een soort motivational speech gehouden na een bezoek aan het slavernij monument, tja dat zijn toch dingen waar je kromme tenen van krijgt. Kon misschien in de jaren 80 in Zwolle maar daar kom je in de jaren 20 in de USA echt niet meer mee weg... Uiteindelijk is het hetzelfde als de zwarte pietendiscussie, zwarte mensen voelen zich enorm vernederd en witte mensen snappen niet waar ze het over hebben...

18 februari 2020 om 22:46

@ Maverick, als Valentijn Driessen morgen in de Telegraaf schrijft dat René en Willy van de Kerkhof hun hele leven lang al stiekem Ajacied zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als dit hele verhaal. Sommige verhalen staan gewoon te ver buiten de werkelijkheid. Er in meegaan zou alleen maar betekenen dat je eerst ieder gevoel van realisme en nuchterheid moet loslaten, laten we dat gewoon niet doen.

18 februari 2020 om 22:52

Ineens hoor ik iedereen zeggen ‘het n-woord’. Wtf is dit ineens dan, durven we niet eens meer het beestje bij zijn naam te noemen. Zet een een willekeurig rap nummer op en je hoort Nigger. En zolang je dat woord ongestraft als zwarte mag gebruiken, mag je dat als witte ook doen. Anders wordt er onderscheid gemaakt in huidskleur en juist ja, dat is racisme. Laten we dat kansloze Amerikaanse gedoe alsjeblieft daar laten en hier gewoon normaal blijven doen!

18 februari 2020 om 23:15

@ Afca_Yiddo , klopt. Zo een censuur werkt alleen maar averechts. Wij hadden namelijk als Nederlanders ook een n-woord, namelijk 'nikker', maar dat is op een geheel natuurlijke manier archaïsch geworden; niemand gebruikt dat woord. En ik ben het geloof ik alleen nog tegen gekomen in De Hut Van Oom Tom. Die Amerikanen waren zo dom om het woord te verbieden, en zo heeft het altijd zijn lading behouden. Ik zou haast zeggen dat het zelfs een ergere lading heeft gekregen, maar dat kan denk ik niet. Het is een woord uit een lang vervlogen tijd. Wij hebben het daar gelaten. De Amerikanen niet. Dus, inderdaad, laten we nooit een voorbeeld nemen aan zulke achtergesteldheid.

19 februari 2020 om 02:07

maar dat is het lastige in deze kwestie, hij zal door bepaalde cutluren niet gezien worden als rascist door andere wel,

19 februari 2020 om 08:50

Heb je ooit een 'witte" rapper Niggas horen zeggen?

18 februari 2020 om 21:47

En waar maak jij uit op dat de club (of Jans) dat niet gedaan heeft?

18 februari 2020 om 21:57

Zeker weten kun je het nooit, maar op basis van het frame 'Ron Jans' dat ik voor me heb zou ik hem ook het voordeel van de twijfel geven. Maar eigenlijk kun je er heel weinig zinnigs over zeggen, omdat we niet weten wat voor gozer Bob Goose en hoe hij voor veel mensen bekend staat. Bij Jans zijn we het er vrijwel allemaal over eens dat het een betrouwbaar en integer persoon lijkt(!).

18 februari 2020 om 22:23

@tagliafico, voetbalzone heeft gewoon niet alles erop gezet. Ron Jans zou foute opmerkingen hebben gemaakt mbt slavernij, speelde zich al paar maanden geleden af. Blijkbaar heeft ie slavernij gebruikt in een poging zijn spelers te motiveren. Dat verklaart ook de opmerking dat Cincinnati moet leren van de fouten. Er speelt al langer iets

18 februari 2020 om 22:55

Dat heb ik inderdaad ook gehoord. Maar dan nog. Context? Hij zal er geen kwade bedoeling bij gehad hebben. Dan komen we weer bij het boerenlullen gedeelte. Enorm onhandig.

19 februari 2020 om 01:42

De club heeft laten weten uit respect voor de spelers niet op de details in te willen gaan. De directuer is een nederlander, die laat weten in de Telegraaf: In mijn hoofd is de laatste 72 uur veel omgegaan. Over hoe dit zo ver heeft kunnen komen. Ik ken Ron als een open en eerlijke man, die transparant is. Hij is ’close’ met de mensen met wie hij werkt, Ron wil verbinden”, vervolgde Nijkamp. „hier heeft hij te maken met andere mensen en een andere cultuur dan in Europa en Nederland. Ik denk dat alles te maken heeft met context. Dat neemt niet weg dat ik volledig achter de verklaring van FC Cincinnati sta.". Denk dat je hier de kern van het probleem hebt, alles draait om context. Ron Jans denkt dat hij gewoon alles vrij kan zeggen in de VS, alles bespreekbaar is, sommige spelers interpreteren dat anders. En dan kan het behoorlijk ontsporen allemaal.

Dan ben ik wel benieuwd naar wat er volgens de mlsp gebeurd is. Hoe je t went of keert, Jans komt hier beschadigd uit. Benieuwd welke club hem wil aantrekken

18 februari 2020 om 20:54

Alsof een Nederlandse club hier iets om geeft. Kan het me haast niet voorstellen. Overdreven Amerikaans gedoe is dit

18 februari 2020 om 20:55

Dit is toch wel een beetje overdreven ofniet? Een ieder hier op vz weet dat Ron een fatsoenlijk en nette man is en daar doet dit niks aan af.

18 februari 2020 om 20:56

In Europa zijn er nog genoeg, hoor. Velen hier doen er godzijdank weinig op.

18 februari 2020 om 20:56

Ik vrees ook dat het invloed gaat hebben, maar denk dat zijn reputatie in Nederland niet verandert. Zou voor iedere club in het rechterrijtje interessant zijn indien ze een trainer zoeken

Jammer als racisme als een wapen wordt gebruikt. Zo krijg je teksten als: " weer de racismekaart" en als je echt verdrinkt gelooft niemand je meer.

18 februari 2020 om 21:00

Precies, gekkenwerk. Zoals ik vanmiddag al zei, raar volk. Land naar de kloten daar.

18 februari 2020 om 22:41

Je zou je ook eens kunnen verdiepen in wat die vandaan komt, misschien eens naar de andere kant van het verhaal luisteren (vanuit de zwarte Amerikaanse gemeenschap) voordat je zulke harde oordelen velt...

18 februari 2020 om 23:05

100% ben ik het met jou eens dat je dingen moet bespreken en naar elkaar moet luisteren. Zeker deze ongelofelijke geschiedenis en nog altijd helaas actueel in mindere maten. Dit alles wordt in deze kwestie te niet gedaan door in plaats van het gesprek aan te gaan en tot elkaar te komen, achter de rug om een melding te maken om zo iemand uit de weg te ruimen en uiteindelijk nog veel meer verdeeltheid te zaaien ipv tot elkaar komen

Wat een gek land is dat VS ook ik zou mij als Locadia en van der Werff doodschamen om te voetballen bij Cincinatti omdat een van de bankspelers ongesteld was en moest doorgeven dat meneer Jans de N-woord zei, terwijl die gewoon meezong met een nummer dat afgespeeld werd.

18 februari 2020 om 21:07

Siem de Jong heeft net ook een transfer te pakken naar Fc Cincinatti.

18 februari 2020 om 22:02

Ik ben wellicht iets teveel principemens, maar ik zou direct de transfer afblazen as dat nog mogelijk was. Dat FC Cincinnati komt over als een slangenkuil waar je beter niet kunt zitten

18 februari 2020 om 22:34

Erger nog, dat land is 1 grote slangenkuil op dit moment.

18 februari 2020 om 22:13

Ben het niet oneens met je sentiment, maar heb je het artikel wel gelezen? Er wordt dus nu beweerd dat het niet om het meezingen van een lied ging en ook dat de situatie niet is ontstaan door de klacht van een of meerdere spelers.

19 februari 2020 om 02:12

en een speech begon met I have a dream, en vergelijkingen of leermoment ging halen uit een voormalig slavenkamp, totaal geen idee of zoals hij zelf zei in een interview(of dat echt zo is moeten we maar aannemen) dat hij erg naief was, nou als er 1 ding is wat je niet in amerika moet zijn is het naief voor bepaalde culturen en ongeschreven regels rondom omgang tussen bepaalde rassen. Ik zeg hier niet mee dat Amerika zo goed is en zaligmakend. Hier in Amerika is misschien wel meer rascisme dan ergens anders in de wereld.

En hoe zit het dan wel? Ben nu wel benieuwd.

Nou ben benieuwd. Ik blijf erbij dat het gebruik van het woord n*gger alleen kwetsend is als je het bewust gebruikt tegen iemand. Maar meezingen in een nummer? Mag je het ook dan ook als blanke scholier niet oplezen uit een geschiedenisboek?

18 februari 2020 om 20:52

Precies, het moet altijd getoetst worden aan de intentie.

18 februari 2020 om 20:53

Ook als je het wel tegen iemand zegt, hoeft het niet racistisch te zijn. Het is een woord dat vooral lading krijgt als het in negatieve context gebruikt wordt om iemand neer te zetten als minderwaardig mens. Als je het tegen een vriend zegt, kan het gewoon een woord zijn om wat te dollen.

18 februari 2020 om 20:58

Jij zou het nog minder lang volhouden in de VS dan Jans. Gewoon even als dolletje... Misschien thuis bij je beste maatje, maar daar word je dan ook niet voor ontslagen.

18 februari 2020 om 22:20

Geloof mij, dat kan je echt niet zeggen daar. Tegenwoordig is Afro-American ook niet meer acceptabel. Dit geeft namelijk aan dat de zwarte kensen altijd uit Afrika komen. Black, is in tegenstelling tot 30 jaar geleden, dan wel weer ok op het moment.

18 februari 2020 om 20:56

Inderdaad. Je moet dingen wel in context blijven plaatsen en relativeren. In plaats daarvan krijgt men een blinde waas wanneer ze dit woord ook maar een enkele keer uit een blanke man zijn mond horen komen. Het bestrijden van racisme is heel belangrijk, maar het begint ook overdreven extreme vormen aan te nemen.

18 februari 2020 om 21:11

Hoe moeilijk is het om een woord gewoon niet in de mond te nemen? Zo simpel is het eigenlijk.

18 februari 2020 om 21:16

Als het zo gevoelig ligt, gebruik het dan ook helemaal niet. Als een blanke man een liedje meezingt waar het woord daadwerkelijk in zit. Wie is dan de schuldige? Is het een soort privilege ofzo? Als je een kleurtje hebt, heb je toestemming om het woord te gebruiken? Wat een onzin zeg. Gewoon helemaal niet gebruiken. Ook niet als negroïde man.

18 februari 2020 om 21:22

Het is een geuzennaam geworden. Het is alles behalve een privilege om zwart te zijn in Amerika. Tot 60 jaar geleden mochten die mensen niet eens op dezelfde scholen als blanke mensen, dat betekend dat er dus nog gewoon mensen in leven zijn die dat mee hebben gemaakt. Kan je je dat indenken? Als die mensen die zo lang onderdrukt zijn zich een woord toe eigenen en blanken mensen nu zeggrn dat ze discrimineren omdat dat woord gebruikt wordt dan heb je echt totaal geen empatisch vermogen. Dat is bijna als boos worden dat een Marokkaan wel kutmarokkaan mag zeggen, maar jij niet. Dat ik dit nog moet uitleggen zeg

18 februari 2020 om 21:30

Wauw... wat een enorm kortzichtige reactie. Eigenlijk heb ik geen eens zin om deze discussie aan te gaan, vooral omdat je mij woorden in de mond legt. Het is verwerpelijk wat er in het verleden gebeurd is, laat dan even duidelijk zijn. Zo is het ook verwerpelijk om de blanke man van het heden nog steeds verantwoordelijk te houden of te associëren met de schandalen van vroeger. Ik heb ook helemaal geen behoefte om het woord te gebruiken, maar ik mag het krom vinden dat het woord nog steeds hedendaags gebruikt wordt. Patroo verwoord het hierboven goed. Context is heel belangrijk. Begrijpend luisteren. Wat bedoelt iemand hiermee. Maar nee, we staan tegenwoordig meteen met hooivorken en fakkels klaar om iemand te lynchen.

18 februari 2020 om 21:32

Niemand geeft jou de schuld hiervan. Enige wat jou gevraagd wordt is om begrip te tonen voor de situatie van die mensen. Zij voelen het zo en hebben graag dat jij dat woord niet in de mond neemt omdat het gevoelig ligt voor hen. Daar is helemaal niks moeilijk aan. Ik ben donker en zeg het niet eens.

18 februari 2020 om 21:35

@jesaja Een woord meezingen uit een rapnummer of iemand uitschelden met datzelfde woord is een groot verschil, misschien iets met context?

18 februari 2020 om 21:42

Jij mist gewoon het hele punt, namelijk context. Hier kijk, ik reageer op een artikel waarin Jans blijkbaar het woord nigger heeft gebruikt. Oh oeps, ik heb zojuist het woord nigger getypt, maakt me dat een racist? Dit is wat Jans is overkomen, hij zong gewoon een NUMMER mee. Een nummer wat hij niet kende en wat hij zelf niet eens heeft aangezet.

18 februari 2020 om 21:44

@jesaja Tsja mooi verhaal hoor, over het verleden enzo, dat het wooord nigger zoveel pijn doet bij de zwarte bevolking..alleen het excuus dat ze het zelf als 'geuzennaam'gebruiken is natuurlijk compleeet vd zotte en totale selectieve verontwaardiging als een witte persoon het zegt, lekker geloofwaardig.

18 februari 2020 om 21:47

Jesaja. Dus conclusie. De blanke man van vandaag wordt nog steeds verantwoordelijk gehouden voor gebeurtenissen van pak 'm beet 60 jaar geleden. Aangezien het woord vanuit een blank iemand zoals (bijvoorbeeld) ik, van mijn generatie die 0,0 te maken heeft met het racisme van toen, niet getolereerd wordt. Voor de duidelijkheid, ik zou het woord nooit gebruiken.En daarbij gaan we volledig voorbij aan het feit dat Jans het in alle onschuld meezong. Niet omdat hij zich superieur voelt aan een ander ras. Niet omdat hij een hekel heeft aan zwarte mensen. Niet omdat hij racisme verheerlijkt. Niet omdat hij heeft genoten van de verschrikkelijke gebeurtenissen van vroeger. Context dames en heren..

18 februari 2020 om 21:48

@Jesaja
Wanneer iemand in al zijn onschuld met een liedje meezingt, mag je ook begrip van de andere kant verwachten. Het is racistisch als degene die dat woord bezigt daadwerkelijk van mening is dat een ras superieur is aan een ander ras. Daarvan is hier geen sprake. Het is niet zo dat Jans dat eigener beweging zei, nee hij zong een liedje van een donkere Amerikaan mee. Triest dat een integer persoon zo wordt neergezet.

18 februari 2020 om 22:00

Overigens mochten blanken ook niet op donkere scholen en waren er donkere mensen die dit in stand hielden. Gewoon feitje. Maar doet niet af aan een voornaam blanke onderdrukking tussen 1800-1960. Ontopic: die Amerikanen zijn gek geworden joh. Hij biedt excuses aan etc. Nog niet goed. Gaat door het stof. Non actief. Nog niet goed. Hou maar op Ron, kom lekker hier trainen geven

Preutse Amerikanen lekker daar laten. Ohja verbied dat woord gewoon voor iedereen. Klaar. Anders glipt er altijd iemand dat woord uit zolang je het in muziek cultuur en selecte groepen laat circuleren.

18 februari 2020 om 22:14

@repuiztav, 1 1 2 dat is een regel, in amerika is de regel dat je als blanke het N woord gebruikt dat is een etiquette regel en daar hou je je aan, in welke context dan ook. Laat staan dat je in nederland het over negroide man kan hebben, dat is al not done in Amerika.

18 februari 2020 om 22:28

Ik ben het er mee eens dat het overdreven is als je iets meezingt hoor, maar dat even terzijde natuurlijk. Dat ron jans daar us weggepest ben ik t het zeker niet mee eens

18 februari 2020 om 22:28

Ik ben ben het eens met dat dit veel te overdreven is als hij het woord meezingt. Daar haakte ik niet op in

18 februari 2020 om 22:38

@Maverick. Dit gaat dan over gelijkheid. Als we het dan over gelijkheid hebben. Waarom word het woord voor iedereen dan geen ongeschreven verbod? Het N-woord neemt overduidelijk heftige emoties met zich mee en dat kan ik overigens goed begrijpen.

18 februari 2020 om 21:11

En is het dan ook niet racistisch als de ene bevolkingsgroep (donkere huidskleur) een liedje wel mag mee zingen en anderen (andere huidskleuren) niet? Klinkt ook bijna als 60 jaar terug de tijd in

18 februari 2020 om 21:56

Dat snap ik ergens nog wel . Geuzennaam enz. Maar de menselijke maat is weg. Niemand kan een fout maken. Alle grappen over witte mensen zijn wel ok. Dat klopt niet

'Bijvoorbeeld het verhaal dat het zou gaan om het meezingen van een lied is volledig onjuist'


Was deze man er zelf wel bij dan?

Amerikanen en de waarheid, yeah right. Ik geloof Jans vele malen eerder. USA is een hypocriet land die niet zo selectief zou moeten zijn maar het woord volledig moeten bannen. Jammer dat Jans racistisch bejegend mag worden op deze wijze.

18 februari 2020 om 20:56

Als het een officiële functionaris is van de spelersvakbond geloof ik zijn woord toch boven dat van Jans hoor. Waarom zou zo een man liegen? Heeft er niets bij te winnen lijkt me.

18 februari 2020 om 21:01

Omdat zo'n man de gehele spelersvakbond moet beschermen.
Wat denk je dat er met zijn positie gebeurd wanneer hij inderdaad zegt dat Jans zijn verhaal waarheid is?
Daarmee zou hij ter discussie komen in het racisme verhaal.
Nu veroordeeld hij de vooralsnog vermeende racist en komt daarmee in een goed daglicht te staan bij al zijn leden.

18 februari 2020 om 21:02

Hij heeft er hartstikke veel bij te winnen. Elke club valt onder supervisie van de bond, dus club zaken als deze zijn bondszaken. Om gezichtsverlies te voorkomen wordt Jans onder de bus gegooid.

18 februari 2020 om 21:03

Deze man stelt namens een speler / aantal spelers een onderzoek in naar een trainer die wellicht racistisch zou hebben uitgelaten naar een speler. De trainer verkondigt in de media dat het zwaar overtrokken is en lang niet zo bedoeld. De trainer heeft ook in de media gegooid welke vragen werden gesteld en hoe belachelijk deze wel niet waren. Ik weet niet hoe dit in Amerika zit maar hier staat nagenoeg iedereen achter Jans. Hij stapt op vanwege een ogenschijnlijk onschuldige actie waardoor de spelersvakbond in kwaad daglicht komt te staan doordat die hier zo zwaar aan trekt. Het lijkt mij dat deze meneer hier wel degelijk een belang bij heeft. Simpelweg om zijn geloofwaardigheid te behouden.

18 februari 2020 om 21:03

Natuurlijk heeft hij er alles bij te winnen, want de hele wereld weet wederom wat voor tere zieltjes the US of A wel niet heeft. Heb je enig idee wat voor belangen hier achter spelen voor de beste man? Kom kom.

18 februari 2020 om 21:05

Absoluut wel. Dit is gewoon een geval van goedkoop kunnen scoren, en Amerikanen geloven landgenoten eerder dan buitenlanders, zoals dat eigenlijk in ieder land is. En tenzij er beeld en geluidsmateriaal is gaan we dit nooit weten.

18 februari 2020 om 21:12

@yelle, waar heb je het over? Supervisie? Nee hoor, dit is gewoon een vakbond die opkomt voor de spelers. De vakbond gaat met de MLS in gesprek over primaire en secundaire voorwaarden zoals salaris, zorgverzekering etc. Ze kunnen ook gaan staken als ze vinden dat ze te weinig salaris krijgen bij een onderhandeling

19 februari 2020 om 01:12

@lierse1997 Welk woord geloof je dan van de spelersvakbond? Hij vertelt niet wie geklaagd heeft, hij vertelt niet waar de klacht om ging. Het enige wat hij zegt is dat de club een veilige werkomgeving zonder racisme moet zijn. Dat zijn echt dooddoenders, in Nederland, sterker nog in de hele EU, is in de wet vastgelegd dat rascisme verboden is en dat werknemers recht hebben op een veilige werkplek. De man van de spelersvakbond liegt niet, hij zegt gewoon helemaal niets anders dat wat Ron Jans zegt niet waar is. Verder legt hij schuld neer bij de club, het gaat hem niet alleen om Ron Jans.

18 februari 2020 om 22:02

Thank god, ik dacht dat ik de enige was hier op vz die anti amerika was(daar buiten op social media weten we allemaal wel hoe amerika is uiteraard).

18 februari 2020 om 23:26

En een Nederlander die hier een Nederlander beschermd is niet hypocriet? Jans heeft al vaker laten zien dat hij zijn emoties niet in bedwang kan houden. Zie middelvinger bij Groningen en aantal persconferenties bij PEC. Als je werkzaam bent in dat land, dat moet je weten wat wel en niet kan. Jans is gewoon de fout in gegaan of het nou heel zwaar is of niet.

Amerika, het land waar ze zo in de ban zijn van mogelijk racisme dat professoren stellen dat zelfs wiskunde racistisch is.

Leuk statement, maar hoe serieus moeten we dit nemen? Zo'n Van der Werff is erbij geweest en heeft de situatie zoals Jans het beschreef beaamt en zo ook meerdere teamgenoten. De MLSP moet maar eens met keiharden bewijzen komen dat zijn uitspraken van Jans onjuist zijn geweest. Ze zijn er niet eens bij geweest.

Ah, daar is de verwachte trap na. Als wat Jans zei niet klopte, wat is er dan wel gebeurd? Waarom vertelt deze meneer dat niet? Jammer dat dit wordt opgeblazen. Ik weet niet wat er is gebeurd, maar ik denk zomaar dat hier van een mug een olifant wordt gemaakt.

Lekker weer terug naar Nederland, er komt wel weer wat voorbij.
Trieste figuren daar in Amerika, een donker iemand mag wel het woord nigger zeggen maar een blanke niet, hoe krom is dat.

Zou hier dan toch meer aan de hand zijn? Zoiets zeg je als directeur van een spelersbond in ieder geval niet lichtzinnig of zonder hele goede reden, en al helemaal niet nadat de trainer in kwestie net zijn ontslag heeft ingediend, waarmee de kous in principe is afgedaan. Vreemd...

18 februari 2020 om 20:55

In het kader van de VS zou ik daar nog niet zo zeker van zijn (dat ze dat niet lichtzinnig of zonder goede reden zeggen).

18 februari 2020 om 21:00

Ach ja, ze zeggen wat ze willen en vervolgens doen ze het tegengeluid af als fake news....

18 februari 2020 om 21:06

In de VS ligt dit nogal wat gevoeliger dan in Nederland, gezien de geschiedenis daar. In Nederland zou de kous af zijn, in de VS absoluut niet.

18 februari 2020 om 21:19

Ach, er loopt daar ook iemand rond genaamd Trump die nog meer macht heeft en zegt behoorlijk vaak dingen zonder hele goede reden. Een ding waar Amerikanen goed in zijn is nationalisme, en dan is het makkelijker om een buitenlandse passant als Jans onder de bus te gooien. Ben benieuwd wat er uitkomt.

18 februari 2020 om 22:17

@patroo, begrijp wel goed dat er meer Amerikanen, puur qua aantal inwoners, op Hilary hebben gestemd dan op Trump, er zijn een hoop die hem niet mogen.

Lekker weer terug naar Nederland, er komt wel weer wat voorbij.
Trieste figuren daar in Amerika, een donker iemand mag wel het woord nigger zeggen maar een blanke niet, hoe krom is dat.

Dit verhaal lijkt me toch sterk. Anders zo'n Maikel van der Werff ook niet openlijk voor hem opkomen, toch? Er is ook bevestigd dat hij gelijk zijn excuses zou hebben aangeboden, toch? En hoe is dit verhaal dan bij bij de spelersvakbond terecht gekomen? Doordat een kabouter het heeft verteld? Dit is toch duidelijk iemand binnen de kleedkamer geweest? Wat een onzin. Hoe kan dit anders daar terecht komen? Die Amerikanen slaan compleet door. Maar de 'racisme-kaart' is daar helemaal in trek. Je moet nog net niet blij zijn dat je daar weg bent, Ron!

18 februari 2020 om 21:39

Elk team is vertegenwoordigd in de vakbond en kan zodoende zijn zegje doen. De vertegenwoordiger van Cincinnati is Nick Hagglund

Haha juist. Sorry ik geloof er werkelijk helemaal niks van. Ga eens aan al die spelers die onder hem gewerkt hebben vragen hoe hij is en je hoort alleen maar goede verhalen. En nu heeft hij zich daar ineens racistisch geuit. Niet eenmaal maar structureel volgens deze bond. laat mij niet lachen. Amerika is op het vlak van racisme en discriminatie compleet vergiftigd. Je hebt de uiterste bij elkaar. Van echte zware racisten tot aan degene die echt alles onder racisme gooien.

18 februari 2020 om 21:10

Ja, een land waar de KKK gewoon mag bestaan en parades mag houern onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting' en tegelijkertijd de hele westerse wereld wegzet als racisten omdat we hier nog een beetje nuchter met elkaar omspringen. Zeker Ron Jans heeft echt een smetteloos blazoen. Het is een gotspe. Als het een goed mens niet zo zou besmeuren zou het hilarisch zijn. Zo surreëel kom je het maar zelden tegen.

Ze schieten elkaar elke week voor hun sodemieter en zwaaien dan met de grondwet en het recht op het bezit van vuurwapens, maar het n woord is een doodzonde. Luister eens naar een gemiddeld rapnummer. Hypocriet land en dito volk

Als er geen klacht is ingediend hoe weten zei dat dan ?? Dit bericht rammeld aan alle kanten. Überhaupt een belachelijk onderzoek. Laat ze met belangrijkere zaken bezig houden .

Wat houden ze daar toch van Hollywood praatjes, emotie boven alles. Het slaagt werkelijk nergens op...

Wat een kutland, wat een kutbond. Zo'n 'statement' schept alleen maar meer onduidelijkheid. Jans is weg en de bond geeft nog even een trap na. Terwijl het land totaal scheef omgaat met dergelijke issues. Het feit dat alleen gekleurde mensen het N-woord in de mond mogen nemen, werkt ongelijkheid in de hand. Iedereen is gelijk,dus lijkt me het verstandig als niemand dat woord meer gebruikt.

En ondertussen valt er nog nergens een andere lezing te vinden van de gebeurtenissen. Wel hele grote woorden gebruiken om iemand he-le-maal kapot te maken, maar ondertussen niet aan tonen waar dat op gebaseerd is. Gelukkig heeft Jans al de eer aan zichzelf gehouden, maar als hij echt in de veronderstelling is dat zijn verhaal de waarheid is, moet dit ongelofelijk zwaar zijn om te moeten lezen.

Als het allemaal niet klopt wat in de media is verschenen vanuit het kamp Jans. Zeg dan wat er wel gebeurd is. We hebben alleen het verhaal van het zingen van een nummer in de kleedkamer. Dat is voor ons in Europa wat magertjes voor de gehele ophef. Dit statement van de Mlspa lijkt te suggereren dat er toch wel iets meer gebeurd is. Prima als dat het geval is, want wellicht veranderd het dan ook hoe wij er naar kijken, echter moet je er dan wel mee naar buiten komen.

En waarom komt die bond dan niet met het echte verhaal? Nu doen ze ook niets anders dan speculeren en iemand (misschien onterecht) extra beschadigen in deze.

Ben toch benieuwd of er spelers zijn van die groep die de waarheid gaan vertellen of de club zelf en dat we dan te horen krijgen wel verhaal klopt. Of Jans of deze voorzitter zit te liegen en ik mag dan toch hopen voor de voorzitter dat hij het niet is want anders zou hij ook zijn biezen mogen pakken mocht dat zo zijn.

In en in triest hoe dit gespeeld wordt. Ben erg benieuwd wat er dan wel gebeurd zou zijn.

Ja zeg. Hij is een manipulatieve slang ook nog eens, maar boven alles een oerracist. Zo kennen we Ron Jans ook. Hier in Nederland liep hij altijd al met een witte kap op, maar wij domme Nederlanders vonden dat allemaal maar normaal. We hadden beter moeten weten. /sarcasm off. Echt, wat een intens sneue reactie. De kous had gewoon af kunnen zijn, maar nee. Ron Jans moet besmeurd worden. Ontslag is niet genoeg. Wij moeten allemaal weten dat hij écht een racist is. Schandalige vertoning. Wat een land. Zo ga je toch niet met een mens als Ron Jans om? Het is maar zelden dat we zo rechtstreeks een inkijkje krijgen in de Amerikaanse cultuur, maar je ziet het: verziekt tot op het bot. Gelukkig is Ron Jans de nuchterheid zelve, en hij zal zich echt niet laten wegzetten als een racist. Hoop dat hij snel ergens zijn verhaal zou doen van deze farce. Maar dan niet bij Jinek, want die schuurt maar al te graag tegen de VS aan, en is zelf ook al met dit segregatie virus aangestoken. Pfff, zo doorschieten in je anti-racisme denkbeelden dat je mensen in twee groepen opdeelt met ieder hun eigen regels en restricties. Laten we dit alsjeblieft nóóit in Nederland toelaten. En waakzaam blijven voor al die denkbeelden die ons als mensen uit elkaar drijven.

18 februari 2020 om 21:11

Amerikanen zijn zo extreem trots op de USA en slaan daar volledig in door. Zij zullen er alles aan doen om de eer van 'het prachtige USA' hoog te houden. Zo ook nu, nog even modder gooien naar een man die zijn ontslag al heeft ingediend en al lang en breed zijn excuses heeft aangeboden aan degene die zich racistisch bejegend voelde. Echt een verschrikkelijke, arrogante mentaliteit hebben ze daar. America first, zoals ze zelf zeggen.

18 februari 2020 om 22:22

Mijn kinderen hebben tot voor kort in Amerika op school gezeten en iedere dag zweer trouwen aan de vlag...complete hersenspoeling.
Het patriotisme van een Nederlander is puur omdat men in tegenstelling tot Amerika niet gehersenspoeld wordt en een keuze kan maken en btw de patriotisme op tv is heel anders als je ze face to face spreekt dan komt de waarheid naar boven.

Amerikanen, lachwekkend, letterlijk alles in het artikel "ik hoop dat de club hier van leert" hier kan de club toch niets, maar dan ook NIETS aan doen? De club heeft toch Ron's Tong niet in bedwang? Dat is als IK de schuld zou krijgen van iets wat mn broertje heeft gedaan...

En als Ron Jans niet de waarheid sprak, wat is er dan zogenaamd wel gebeurd? We wachten met smart...

18 februari 2020 om 21:30

Dat hangt ervan af. Als er al veel langer iets speelde, dan is het een logische comment. Dan had de club al eerder in moeten grijpen. Dus als Ron's tong al 2 maanden gekke dingen uitkraamde dan is zo comment logisch.

19 februari 2020 om 01:17

Veel langer? Die man werkte er net een half jaartje. Volgens de voorzitter: " Alle spelers van Cincinnati hadden de mogelijkheid anoniem hun verhaal te doen in het onderzoek. "wat eruit kwam was niet acceptabel", stelt Berding. "er is geen plaats voor racisme. Er is al genoeg haat in de voetbalwereld." Volgens de Mlspa was er sprake van een groter probleem binnen de club, maar daar kon Berding zich niet in vinden. Kortom de spelersvakbond wijst naar de club, de club schuift alles af op de trainer.

Trump mag alles doen, Jans zingt in euforie een liedje mee. En Amerika staat in brand.

18 februari 2020 om 21:15

Ik weet niet of het hebt meegekregen maar er was laatst zo een impeachmentproces. Het is dus zeker niet zo dat heel de USA akkoord is met Trump. Voor zowat elke Democraat is hij zelfs de antichrist.

18 februari 2020 om 22:20

@lierse1997, er waren zelfs meer mensen die voor Hilary kozen dan voor Trumo, om je statement nog wat meer te onderbouwen

18 februari 2020 om 22:26

@Lierse1997
Een proces voor de bühne ja, waarvan op voorhand al vaststond dat het geen kans van slagen had. Heb je dat ook meegekregen?

18 februari 2020 om 22:38

@Maverick
Onderbouwd ook dat ook daar de USA nog een inhaalslag te maken heeft qua democratie. Hoe kan het dat er een president zit die minder stemmen kreeg dan zijn verliezende opponent.

18 februari 2020 om 22:59

Alleen maar voor de bühne omdat de Republikeinen achter Trump bleven staan. Als de Democraten een meerderheid hadden in de senaat was Trump afgezet. Verder is het kiessysteem van de VS niet minder democratisch dan het onze, het is gewoon anders. Gewoon een historische ontwikkeling. Bij de Britten krijgt de grootste partij ook gewoon een absolute meerderheid (Zonder daarvoor zelf een absolute meerderheid nodig te hebben)en die worden wel eens gezien als de aartsvaders van de (moderne) democratie.

19 februari 2020 om 02:19

Dat is het lastige van de Verenigde Staten van Amerika, eigenlijk zijn het 50 aparte landjes met eigen wetten en regelgeving. Voorbeeld sommige staten verbieden abortus, zelfs als de persoon in kwestie zwanger is geraakt door verkrachting, ik leef in een van de vooruistrevende staten New York, maar die krijgen nu zelfs een probleem met Trump maar goed ga die discussie hier niet voeren

Hahahahahaha doe even normaal. Je zegt leuk dat het niet waar is, maar zegt dan niet over wat er wel gebeurt is?

Ik vind dit wereldwijd een gevaarlijke trend worden. Jans heeft gezegd wat hij gezegd heeft, maar deed dit niet met racistische bedoelingen. Gewoon een onhandige vergissing waar hij netjes zijn excuses voor aangeboden heeft.

Als je nu deze reactie van de directeur echter ziet. En dat bedoel ik met een gevaarlijke trend. Jans wordt in principe neergezet als een racist, waardoor deze man in ieder geval in de VS helemaal kapot gemaakt wordt. En met wat voor bewijzen komt deze man? Kijk naar hoe erg Gijs van Dam beschadigd is in het Jelle Brandt Corstius verhaal. Die man is kapot vanwege de beschuldigingen. Jans nu ook in de Verenigde Staten.

Breder getrokken: termen als racist, fascist, seksist en homofoob worden vandaag de dag zo erg uit hun verband getrokken, dat de echte betekenis van deze woorden verloren gaan. Het zijn namelijk forse stempels die je op mensen plakt hiermee. En als dit ten onrechte gebeurd, en dat is steeds vaker het geval, worden mensen voor hun leven weggezet.

Als het veel erger zou zijn geweest dan zou er toch ook een burgerlijke strafrechtelijke zaak tegen Jans worden aangespannen?

In het zeer theoretische geval dat de MLSPA hier de waarheid spreekt en dit inderdaad niet van een speler/spelers komt dan zou het logischerwijs van een ex-speler moeten komen? En was er een paar maanden geleden niet een speler die zijn ontslag aanvocht?

18 februari 2020 om 22:25

Wat ik vooral niet begrijp is het contrast tussen dit statement van de Mlspa en het statement van Maikel van der Werff. Als het statement van de Mlspa op waarheid berust, zou Van der Werff toch nooit in de media kunnen zeggen dat Ron Jans dit niet verdiende en dat er boosheid en teleurstelling binnen de spelersgroep heerst?

19 februari 2020 om 01:20

Er is sprake van meerdere zaken, we hebben dus de mening van de club voorzitter die alle schuld bij Ron Jans legt, de mening van de vakbond die stelt dat er een grotere probleem bij de club is en de mening van Ron Jans die zijn uitleg geeft.

Zielig statement. Komen met niks nieuws alleen maar woorden van waarschijnlijk een aantal gefrusteerde pipos die hun gelijk willen halen. Zoals wel vaker in Amerika, fake news.

En vervolgens vertellen ze nog steeds niet wat er dan wel daadwerkelijk gebeurd is....🤣🤣

Beetje hetzelfde als Trump die een Iranese hoge militair laat bombarderen.
Met als uitleg dat hij oa plannen had om aanslagen voor te bereiden op Amerikanen, of bondgenoten ervan.
Laat dan dat bewijs zien denk ik om elk ander verhaal te tackelen, hetzelfde denk ik nu weer.
Dat van dat bombardement was een voorbeeld, geen statement want heb niks met oorlogen oa welk land de agressor is.

Zwarten in Amerika hebben het alleenrecht op het woord N***, erg triest dit moet je niet willen. Zoals de Joodse acteur Mel Brooks er mee weg kon komen destijds door verkleed als Adolf Hitler in een videoclip( Hitler Rap)te acteren. Die clip was n afgeleide van de film History of the world. Supporters van Tottenham Hotspur noemen zichzelf The Yids, ook n dubieuze benaming voor het woord Jood.er zijn zelfbewuste blacks in Amerika die de N woord absoluut niet gebruiken, maar de muziek en film industrie is n machtig medium en money talks. Vandaar dat ze zoiets hebben jullie blacks mogen dit nare woord alleen gebruiken, complete waanzin naar mijn inziens.amerika is n waanzinnig groot land(2x Europa) met diverse Staten en regels ik wil het absoluut niet afschilderen als n kutland. Het is wel n land van uitersten, extremen, met n dubieuze history als het om mensenrechten ging. Persoonlijk heb ik prettige ervaring met zwarte en witte Amerikanen, maar het blijft n cowboy-volk.Laten we in het geval Jans afwachten wat er uiteindelijk naar boven komt, tot nu toe is de statement van de vakbond wat vaag.

Vertel dan ook wat er concrete gebeurd zou zijn. Ron Jans en racisme, het gaat er bij mij gewoon niet in.

De Verenigde Staten hebben een president die Mexicanen voor de camera's en microfoons van de verzamelde wereldpers "verkrachters" noemt. Die een politica met inheems-Amerikaanse roots structureel aanspreekt met "pocahontas". Die reizigers uit moslimlanden wil weren. Die weigert te geloven dat Obama een geboren Amerikaan is, want volgens hem is hij stiekem een Keniaanse moslim. Die donkere football-spelers die knielen bij het volkslied "sons of bitches" noemt. Die extreem rechtse demonstranten "fine people" noemt. Die El Salvador, Haiti, Honduras en Afrikaanse landen "shitholes" noemt. Die gerespecteerde, in de VS geboren en getogen politici met een moslim-achterground oproept om terug naar hun "eigen land" te gaan. Die alle joodse Amerikanen die niet op hem stemmen "totaal onwetend of zeer ontrouw" noemt. En bijna de helft van het land staat volledig achter die president. Maar o wee, als je als voetbaltrainer in de beslotenheid van een kleedkamer even meezingt met een rapper die zichzelf aanspreekt met het n-woord... Fijn land, hoor. Misschien moet Ron Jans maar blij zijn dat hij daar weer weg is.

Er wordt dus gezegd dat alle verhalen niet kloppen dus er is nog niks van rasisme spelende. Vele hier blijven dit maar herhalen maar daar gaat het niet meer om m.i..

Hier is al jaren geleden een south park aflevering van geweest. Absurde humor dacht ik toen maar hier overkomt het Ron Jans gewoon. Feit is dat er hier alleen maar verliezers zijn want racisme wordt echt niet minder als iemand gestraft wordt die een liedje mee zingt.

Scheinheiliger kan het bijna van die bond.
Breng gewoon de feiten naar buiten, nu komt het erop neer dat ze bij die club met witte puntmutsen op lopen ofzo.

Kan me toch niet voorstellen dat er een hatelijke intentie van Ron Jans achter zat. Denk dat ie misschien hip het woordje mee wilde zeggen of iets dergelijks. Waarschijnlijk onhandig maar denk niet racistisch bedoeld.

Lekker makkelijk jezelf als vakbond zo uitspreken zonder enig vorm van onderbouwing en het onder mom van spelersbescherming wegzetten. Nou met zo’n houding neig ik juist te denken dat die zogenaamde meerdere incidenten gewoon minder erg is dan ze nu wil doen laten blijken. En dat de publieke opinie daar ook zo over zullen denken en de spelers die er over klagen weg zullen zetten als aanstellers. En gewoon door niks naar buiten te brengen “bescherm” je inderdaad de spelers. Maar beschadig je wel de reputatie van Jans.

Wat ze ook vinden van Ron Jans, hij is the realest G die daar geweest is. Geen fake persoon, een echte homie 100! Say whuuut?!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren