Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

El Ahmadi waarschuwt talenten: ‘Wie is er nou doorgebroken in Engeland?’

Laatste update:

Engelse topclubs hebben de laatste jaren tal van talentvolle voetballers weggeplukt uit de opleidingen van Nederlandse clubs. Er zouden inmiddels twee complete elftallen gevormd kunnen worden van jonge spelers die de oversteek maakten, maar zij die succes hadden zijn op één hand te tellen. Karim El Ahmadi raadt jonge voetballers ten zeerste aan te wachten met het maken van de overstap naar een Premier League-club.

/

“Ga niet voor je 23e, want je verzuipt er. Al die tieners die naar Engeland vertrokken... wie is er nou doorgebroken daar? Over het algemeen gaan voetballers uit Nederland veel te snel weg”, heeft El Ahmadi gemerkt in zijn jaren als profvoetballer. Dat zegt hij in gesprek met TC Tubantuia. Zelf ging hij medio 2012 op zijn 27ste van Feyenoord naar Engeland. Wat hij daar ontdekte geeft hij graag mee aan talentvolle jongens in Nederland.

“In Engeland hebben ze helemaal geen tijd te investeren in jonge spelers. Het gaat alleen maar om winnen, direct presteren. Ze hebben een selectie van 32 man, met bijna alleen maar internationals en voor jou staan er 10 anderen klaar”, waarschuwt El Ahmadi. Zelf bleef hij twee jaar bij Aston Villa: hij speelde er zo’n vijftig wedstrijden in de Premier League en besloot afgelopen zomer weer terug te gaan naar Feyenoord. Daar tekende hij voor drie seizoenen.

Spelers maken in de regel veel te vroeg de overstap vanuit Nederland naar Engeland

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bijzonder verstandige woorden van El Ahmadi, kan mij er volledig achter scharen! Het is te hopen dat veel talenten naar zijn raad zullen luisteren, al vrees ik van niet.

18 oktober 2014 om 11:43

Er wordt alweer getrokken aan onze talenten, o.a. aan Chong. Zouden zij ook VZ lezen?

18 oktober 2014 om 17:49

Vaak is het ook zo dat een duur betaalde speler een streepje voor heeft op eigen jeugd (daarmee bedoel ik de categorie 18 - die naar het buitenland vertrekt. Bijna geen doen aan.

Ik geef hem geen gelijk.
Depay is al klaar voor de stap

18 oktober 2014 om 08:42

Kijkend naar t verleden heeft ie gewoon n punt, maar r zijn altijd uitzonderingen

18 oktober 2014 om 09:09

Denk het niet, niet voor de premier league. Het is een hele goede speler maar juist nu is het belangrijk om bij psv te blijven. Twee jaar tot drie jaar de dragende kracht zijn en je bent klaar om ook een dragende kracht te zijn in een grote competitie.

18 oktober 2014 om 09:40

Ik vind het overigens wel een verstandige beslissing van Depay om toch nog een jaartje bij psv te blijven.

18 oktober 2014 om 09:55

Een hele slimme zet is dat nu weet je tenminste zeker dat Depay zijn minuten maakt en zich door blijft ontwikkelen en dit geld trouwens ook voor Clasie en Wijnaldu,m, die konden weg maar die bleven uiteindelijk ook, is natuurlijk zowel goed voor de competitie en goed voor de spelers die hiernog net wat meer kunnen rijpen .

18 oktober 2014 om 10:12

@psv3000 als er 1 iemand de stap wil aan zou kunnen op jongere leeftijd dan wil dat niet zeggen dat zijn uitspraak niet klopt. Iets met de uitzondering bevestigt de regel

18 oktober 2014 om 10:39

Hij heeft het over de grote groep en jij geeft hem ongelijk op basis van 1 speler?

18 oktober 2014 om 10:40

Zie de post van Babymongo pas na dat ik zelf had gepost.

18 oktober 2014 om 11:16

als jij 1 naam kunt verzinnen geef je hem juist wel gelijk ..

18 oktober 2014 om 11:26

Depay is er niet klaar voor. Zorg nu eerst maar eens dat je een heel seizoen lang de beste van de ploeg bent, maak er 20 en geef ook een flink aantal assists. Dan ben je er klaar voor. Kijk naar Suarez die had ook gewoon moeite het eerste jaar bij Liverpool. En voor spelers die niet bij Ajax, PSV of Feyenoord spelen, zorg eerst dat je bij de grote drie terecht komt en daar uitblinkt een heel seizoen lang. Dat geld dus voor alle spelers die bij clubs spelen zoals Twente Vitesse Zwolle Heerenveen enzovoort. Welke van de spelers die daarvandaan naar een redelijke ploeg is gegaan heeft het gehaald, niet veel geloof ik. Djuricic, ola John alfono alves, die Marokkaanse jongen die van Heerenveen naar Liverpool is gegaan, van ginkel en ga zo maar door.

18 oktober 2014 om 14:34

@ Benficaajax1

Precies, ik denk ook dat hij er nog niet klaar voor is, persoonlijk denk ik ook dat alleen in Nederland presteren niet voldoende is. Je moet ook met je Nederlandse club in Europa laten zien dat je als speler je mannetje kan staan, want daar worden spelers vanuit Nederland door het buitenland het meest op beoordeeld.

Nu is er nog een ander probleem en dat zijn alle Nederlandse clubs die niet bij de top drie horen. Veel clubs verkopen liever niet meer aan de topclubs omdat zij in het buitenland veel meer kunnen krijgen voor een speler. Doordat het prijskaartje zo hoog word haken de Nederlandse topclubs af. Begrijp me niet verkeerd de andere clubs hebben het volste recht om dit te doen, alleen voor de speler zelf is het sportief alles behalve gunstig.

18 oktober 2014 om 14:50

Ik vind dat Tadic en Chadli het prima doen in Engeland. Of verwacht je alleen wereldtop?

18 oktober 2014 om 14:51

En Tiote natuurlijk niet te vergeten

18 oktober 2014 om 19:40

Die spelen biet bij 'echte' topclubs. Het moeten winnen leer je alleen bij echte topteams vandaar dat ze eerst bij JAC PSV en Feyenoord moeten spelen. Die tussenstap is noodzakelijk, bekijk ruiz anders die faalt gewoon in Engeland en dat heeft te maken met bagage niet met voetbalkwaliteiten, want dat ze kunnen voetballen staat als een paal boven water met al die gasten. Tadic doet het fantastisch bij Southampton, maar met alle respect bij Arsenal, Liverpool, Chelsea, man utd, man city had hij nimmer gespeeld. Chadli speelt bij Tottenham wat een respectabele subtopper is, maar ook daar is er geen paniek als je drie keer op rij verliest. Het is gewoon andere koek en dat geld voor Southampton ook. John zit bij Benfica, als je daar twee keer op rij verliest is er gewoon sprake van een crisis.

20 oktober 2014 om 09:52

Tja.. als ze niet bij een topclub spelen (alleen weggelegd voor wereldtop), kun je het toch ook niet beoordelen? makkelijk praten...

20 oktober 2014 om 22:28

Blijkbaar mis je het punt. Bij een topclub heb je een bepaalde mentaliteit nodig, welke je moet leren. DIe leer je alleen bij een topclub. Voor spelers in de Nederlandse competitie houd dat gewoon in dat ze van twente, vitesse, heerenveen, az etc eerst naar de echte top drie moeten. Ajax, PSV en in iets mindere mate Feyenoord. Alleen daar leer je wat het inhoud om te Moeten winnen. Als je nou uitblinkt bij die drie clubs, niet een seizoen maar twee of drie, dan ben je 24/25 en dan moet je de stap maken.

18 oktober 2014 om 11:46

Denk dat hij ook vooral doelt op spelers die daar al in de jeugd gaan spelen. Rekik, V aanholt, Ebecilio, Ake, Quincy , Barazite en zo zijn er nog meer..

18 oktober 2014 om 12:01

Depay red het in Nederland al niet op fysiek gebied dus waarom zou hij het wel daar redden.
Depay is elk jaar na een goede periode geblesseerd.
Hij moet eerst maar is een tijd fit blijven.

18 oktober 2014 om 15:28

Depay is er nog niet klaar voor

Rekik, Bruma, van Aanholt, Aké geen 1 is goed genoeg. maar de aankomende talenten hebben er niks van geleerd en zullen allemaal voor het geld kiezen en uiteindelijk weer terug komen in de eredivisie

18 oktober 2014 om 09:38

Krul is geslaagd. Emnes via de Championship maar nu de Premier League ook.

18 oktober 2014 om 09:50

Eemnes is doorgebroken bij Sparta. Had veel meer uit zijn cariere kunnen halen als hij nog een paar jaar in Nederland was gebleven. Wisselspeler bij Swansea noem ik niet doorgebroken.

18 oktober 2014 om 10:10

Joah hij is wel een gewaardeerde kracht bij Swansea maar inderdaad geen basisspeler.

Hij ging jaren geleden naar Middlesbrough, die toen nog Premier League speelden. Ik kan me nog een schitterend afstandsschot van hem herinneren.

Maar ik moet je nageven: Emnes is geen goed voorbeeld.

El Ahmadi heeft dus zeker een punt. Maar je kan als jonge speler best de opleiding van zo'n Engelse club doorlopen om later verhuurd te worden aan een Eredivisieclub. Dat vind ik eigenlijk best verstandig, én financieel aantrekkelijk.

18 oktober 2014 om 13:44

Aan de andere kant heb je een De Ridder, Tom De Mul, Drenthe natuurlijk, Babel en Elia die niet zijn geslaagd en op relatieve jonge leeftijd zijn vertrokken uit de Eredivisie.

18 oktober 2014 om 10:40

Maar uiteindelijk komen ze toch op een mooie plek terecht? Rekik wordt voor het tweede jaar verhuurd aan PSV (kan dus schijnbaar het niveau aan), Bruma speelt ook gewoon in de top van de Eredivisie. Van Aanholt speelt inmiddels ook in de Premier League bij Sunderland. Aké is nog lang niet zeker of hij het gaat halen, die gozer is 19.

Ik vind het helemaal niet zo stom van deze jongens. Voor hetzelfde (nee, eigenlijk minder) geld hadden ze het niet gehaald in de jeugdopleiding bij hun club en stonden ze op straat zonder opleiding en zonder al te veel geld. Kun je beter cashen in het buitenland wetende dat er altijd iemand zal zijn die je zal halen, want als ze bij Chelsea/city in de jeugdopleiding zitten, tsja, dan moeten ze toch wel wat kunnen?! Dat is de gedachtegang dan.

18 oktober 2014 om 10:58

Ze kunne eredivisie niveau helemaal niet aan, vooral bruma en rkik. Laat staan het niveau van een paar jaar geleden. Dan zaten ze niet eens op de bank. Rekik en bruma blunderen wekelijks. Hebben heel weinig extra's. Als ze waren gebleven waren ze mogelijk verder geweest omdat de opleidingen in Nederland nou eenmaal gewoon veel beter zijn!!!!!

18 oktober 2014 om 15:01

Ze komen op een mooie plek terecht, maar kijk hoe. Het kan voor die jonge jongens toch ook niet goed zijn om op hun 20 ste van club naar club te gaan voor speeltijd, terwijl ze in Engeland onder contract staan? Bruma heeft al bij feyenoord, vhealsea, hsv en psv gevoetbald. Dan maak je mij niet wijs dat dat beter is voor je ontwikkeling dan 4 jaar in de top van Nederland. Carrière maken doe je in de basis, niet op trainingen. In mijn optiek is de juiste weg om steeds een stap hoger te zetten, aanhaken bij dat niveau, er bovenuit proberen te steken en de volgende stap maken.

Hij heeft hier wel gelijk in, spelers gaan echt veel te vroeg naar het buitenland. De keuze van zo'n jonge speler is begrijpelijk als je ziet wat voor salaris ze krijgen. Maar voor de ontwikkeling is het echt veel beter om nog een aantal jaar in Nederland te blijven en je zo verder ontwikkelt. Het niveau van de Eredivisie zou er ook mee omhoog gaan als spelers niet te vroeg naar het buitenland vertrekken

18 oktober 2014 om 08:48

Als je echt goed bent, dan kan je niet vroeg genoeg vertrekken.

Het niveau is er echt wel een stuk hoger en daar word je zelf sterker van.

Maar je moet niet gaan wanneer je maar een middelmatige speler hier bent.

18 oktober 2014 om 09:13

Niet mee eens, je bent en blijft een jongetje als je zo vroeg weggaat. Het verschil is dat je als 21 jarige gozer samen met oudere top spelers speelt.
Je bent te jong om direct een dragende kracht te zijn, wacht gewoon lekker en ga vanaf je 24/25ste ben je gelijk ook oud genoeg om een grote mond op te zetten, en wordt je gehaald als dragende kracht en niet als talent.

18 oktober 2014 om 09:20

Je moet pas vertrekken als je er in Nederland bovenuit steekt. Als je eigenlijk te goed bent voor de competitie. Als je het gewoon goed doet, kom je er niet.
Hoeveel wedstrijden hebben Suarez en Ibra gespeeld in Nederland? Meer dan 100 en daarna zijn ze pas naar een hogere competitie gegaan.

Een gans seizoen spelen voor Ajax leert je meer als voetballer dan een seizoen op de bank bij West Bromwich.

18 oktober 2014 om 09:27

Julfeyenoord,

Je kan zeker te vroeg gaan. Ik gruwel er van wanneer clubs 15 of 16-jarige uit hun land komen vissen. Kinderen dus.

Maar op je 18 kan het wel. Als je er dan hier bovenuit steekt, en alleen dan, dan kan je beter gaan.

18 oktober 2014 om 09:43

Alleen de extreme jongens. Ronaldo is het perfecte voorbeeld. Ik zou voor safe kiezen en op je 22ste ofso naar het buitenland gaan. Als je een kerel bent ipv een jongetje

18 oktober 2014 om 10:24

Tja.. Maar wie van 18 steekt er bovenuit ala suarez/vertonghen of eriksen?

Imo kan je beter eerst minuten maken want van trainingen in het buitenland wordt je niet beter, daar wordt amper getraind vanwege de vele wedstrijden!

Depay zou na dit jaar de stap kunnen maken maar 2 jaar geleden zou ik dit niet zeggen, heeft toch 2 jaar eredivisie gespeeld en daar heeft ie echt wel de vruchten van geplukt, beter dat dan 2 jaar meetrainen met bijvoorbeeld arsenal want een basisplaats had hij echt niet gekregen en dat terwijl Depay echt wel een groot talent is en ver zal komen als hij zo door gaat.

Ik ben het daarom ook niet eens met je stelling. Wel met de stelling van El Ahmadi!

18 oktober 2014 om 10:32

Benenbreker,

El Ahmadi praat niet over 18, hij heeft het over 23 jaar. Daar onder moet je niet gaan zegt hij.

Ik citeer:

"ga niet voor je 23e, want je verzuipt er."

En dat is gewoon niet waar. Je moet gewoon niet gaan wanneer je niet voldoende kwaliteit hebt en hier niet bewezen hebt dat je er bovenuit steekt. Dan toch gaan, dan zal je quasi zeker verzuipen. En of je dan 21 of 28 bent, dat doet er niet toe.

Leeftijd is niet relevant. Wel je kwaliteiten als speler.

18 oktober 2014 om 11:11

Ik reageer op uw stelling, dat het wel kan op 18 maar niet op 16 jarige leeftijd. Hij heeft het over nlse talenten die in de eredivisie spelen. Ik ben het niet eens met uw stelling want spelers van 18 die uit de eredivisie gehaald worden zullen in engeland geen wedstrijden spelen, tenminste niet voldoende. Daarnaast zullen 18 jarige spelers er niet bovenuit dusdanig bovenuit steken zoals bijvoorbeeld suarez deed. Zelfs bij Ajax in de jaren 90 was dit niet of amper het geval.

Imo kunnen de spelers van 18 waar jij het over hebt beter in de eredivisie spelen tot ze goed genoeg zijn, of dat op hun 21e of 23e is maakt niet uit maar op je 18e moet je gewoon wedstrijden spelen en welk talent ook uit de eredivisie die gaat niet spelen in engeland op die leeftijd hoe goed ze ook zijn. Het is dus beter voor hun ontwikkeling om wedstrijden op een lager niveau te spelen daar je van enkel trainingen niet beter wordt in het buitenland! 18 is te vroeg of je moet het over messi hebben maar die spelen niet in de eredivisie en hij heeft het over talenten in de eredivisie.

Depay is een goed voorbeeld, die had echt 2 jaar geleden niet moeten vertrekken hoor. Nu kan hij die stap wel maken en zou hij ook een reeele kans op een basisplaats hebben terwijl het echt een groot talent is en was. El Ahmadi heeft dus een punt al ben ik het ermee eens dat je niet perse tot je 23e moet blijven maar dat is ook niet wat hij bedoeld, hij bedoeld dat je niet te vroeg moet vertrekken en dat je beter veel eredivisie wedstrijden in je benen moet hebben om in het buitenland een grotere kans te maken om ook daar door te breken. Op je 18e is het gewoon te vroeg dus wat dat betreft ben ik het met hem eens en niet met u;-))

18 oktober 2014 om 11:29

Het gaat niet om de kans op een basisplaats, het gaat erom dat je zeker bent dat je alles kan spelen. Dit betekenr dat de jongen depay dus geen terugval kan krijgen. Dit is nog steeds heel reeel met jonge jongens. Je moet zo goed zijn dat wanneer je niet in vorm bent nog steeds gewoon een goede speler bent.

Je moet ook alleen gaan als je als grote speler wordt aangetrokken en niet een koopje waar engelse clubs een risico mee willen nemen.

Zodoende heb je wat meer zekerheid, op 18 jaar ben je echt nog geen ster daar, blijf gewoon lekker in Nederland, gooi eens wat hogere ogen in de Europa league paar man of the match wedstrijden en je bent er klaar voor, helemaal als je zoon groot talent bent dat je voor de bpl op 18 jarige leeftijd.

18 oktober 2014 om 11:30

@iedereen komt

El Ahmadi zegt idd eerst:

"ga niet voor je 23e, want je verzuipt er."

En voegt er vervolgens aan toe:

"al die tieners die naar Engeland vertrokken..."

Hij spreekt letterlijk over tieners. Onder de 23 betekent dus in de praktijk de 16, 17, 18 en 19 jarigen. Plus de jongere twintigers van 20, 21 en 22 jaar.

Dus hij praat dus wel degelijk ook over 18 jarigen onder andere, zoals Beenbreker als voorbeeld geeft.

De aanbeveling om niet voor je 23ste jaar te gaan lijkt me een goede.
Leeftijd is zeker relevant in de Bpl. Je komt er gewoon niet aan de bak.
Er moeten meteen aantoonbaar resultaten zijn en die behaal je eerder met ervaren spelers.

Ook al heb je kwaliteit genoeg als tiener of jonge twintiger, zoals El Ahmadi al zegt, het is voor de meeste onbegonnen werk om door te breken.

18 oktober 2014 om 15:03

Benenbreker,

Depay moest 2 jaar geleden zeker niet naar de PL gaan. Niet omdat hij jong was, wel omdat het niveau voor hem te hoog gegrepen was.

Je mag echt wel op 18, 19, 20, 21 of 23 naar daar trekken, maar laat dan eerst hier maar eens zien of jij bij de top zit.

Als dat lukt, ga je kans. Maar dat is het hem net. Te veel spelers die hier nog niks of weinig hebben laten zien, trekken ook naar ginder.

Je moet om dezelfde redenen ook niet naar de PL trekken na je 23. Als je hier niet laat zien dat je bij de top zit, dan heb je gewoon niks te zoeken in de PL.

20 oktober 2014 om 12:26

Dan heb je het over iemand als Robben of Van Persie. Maar dat zijn uitzonderlijke gevallen.

Je moet er mentaal ook klaar voor zijn om alleen in het buitenland te gaan zitten.

20 oktober 2014 om 13:12

Ruudos,

Zeker. Dat mentale wordt enorm onderschat. Ik heb vroeger zelf veel in het buitenland gewerkt en het is keihard.

Zelfs als je de taal machtig bent, dan nog is het lastig. In je eigen moedertaal druk je je gewoon stukken beter uit. Op duur mis je ook het 'nederlands'. Echt een rare gewaarwording.

En alles is anders: cultuur, gewoontes, eten, alles. Toen ik in Engeland zat, had ik het na een tijdje wel gehad met de Britpop die 24/7 door de radio galmde. Ik was nochtans fan, maar als je bijna (indertijd toch) niks anders hoorde. Beuh.

En je mist je vrienden en familie. Er bestaat wel zoiets als Skype, maar dat vervangt gesprekken niet in het 'echt'.

Daar zet je je niet zomaar even overheen. Je moet een speciaal karakter hebben om dit wel te doen.

Iedereen snapt zelf wel dat hij niet direct of veel zal spelen in het eerste, het gaat voor veel jongens ook om geld snel veel cashen en de status van ik speel bij .... Vul maar in. En daar valt ook wel wat voor te zeggen

18 oktober 2014 om 09:22

Niet als je op je 25e in de vergeetput van het voetbal bent geraakt. Je hebt dan wel wat geld (als je het niet allemaal hebt gespendeerd aan dure auto's en vakanties.
Als je een extra jaartje in Nederland blijft en je kan daarna echt doorbreken in Engeland, heb je veel meer over aan het eind van het seizoen.

Robin van Persie? Maja meer weet ik er ook niet haha

18 oktober 2014 om 09:04

Lazar Markovic van Liverpool bijvoorbeeld. Zoveel ik weet heeft hij er al aardig wat wedstrijden voor gespeeld.

18 oktober 2014 om 09:30

Van Persie won de Uefa cup met Feyenoord voor hij naar Arsenal ging.. slecht voorbeeld dus.

18 oktober 2014 om 10:13

Prima voorbeeld aangezien het gaat om de uitspraak dat je 23 moet zijn en een paar jaar dragende speler. Dat was van Persie niet. Alleen was het wel anders 10 jaar geleden.

18 oktober 2014 om 10:19

Maar bijvan Persie zat het sowieso anders, hij had bij Feyenoord op het einde ook een grote mond en wist van zichzelf dat hij goed kon voetballen, bij hem is het tegenovergestelde eigenlijk gebeurt, ik denk dat de transfer naar Arsenal misschien zijn carriere gered heeft, want het was echt een lastig ventje bij ons, daarnaast had hij bij Arsenal echt de spelers waar hij tegen op keek, ik bedoel een grote mond tegen een speler van het kaliber, Henry , Bergkamp of Vieira dat komt niet in je op[/

Courtois, Lukaku, Hazard en nog véél anderen zijn voor hun 23ste naar de PL getrokken en het lukte wel.

Je moet zo snel mogelijk naar daar, maar wel wanneer je er hier bovenuit steekt. En da's het probleem. Te veel jongeren die hier nog niks hebben laten zien, gaan ook naar de PL en zijn dan verwonderd dat het niet lukt.

18 oktober 2014 om 09:08

El Ahmadi zegt dat je voor je 23ste niet moet gaan.

Courtois is 22. En die zat al véél jonger in een topcompetitie. Niet de PL, maar de PD is evenwaardig.

En Lukaku mag dan wel geen absolute wereldspeler zijn, hij is wel met glans geslaagd in de PL getuige zijn vele doelpunten bij WBA en Everton.

18 oktober 2014 om 09:18

Er zijn altijd uitzonderingen, maar in de regel heeft El Ahmadi hier gewoon gelijk. Dat moet jij toch ook gewoon snappen.

18 oktober 2014 om 09:20

Courtios, is waarschijnlijk de beste keeper ter wereld over een paar jaar.

Lulaku doet het leuk maar nog steeds niet goed genoeg voor Chelsea, mijn mening is dat dit soort spelers meer opsteken om bij een topclub te spelen in nl of be dan direct naar engeland.

Waarom, je leert andere dingen. Maar natuurlijk heb je uitzonderingen, alleen ik denk dat de gok het niet waard is.

18 oktober 2014 om 09:30

Courtois was op zijn 19 geen wereldtop. Het was gewoon een goede keeper. Je zag dat ie veel klasse had, maar zo hebben we er wel meer gehad.

Er was echt niemand die in hem toen al een wereldtopper zag.

19 en weg was ie naar de PD. Pas daar is hij een wereldtopper geworden. Was Courtois in België blijven plakken tot zijn 23, dan stond hij bijlange zo ver niet vandaag.

Toen Courtois bij Genk zijn eerste wedstrijden mocht spelen, was hij niet eens 1ste keuze. Bij de eerste doelman waren de papieren niet in orde en de 2de zat met een blessure lang de kant. Courtois kreeg toevallig zijn kans en greep ze.

Maar dat moet ook niet, slagen bij Chelsea. Chelsea is wereldtop. Het daar nét niet halen is geen schande.

Naast Chelsea zijn er tig clubs in de PL die een stuk minder zijn. En daar heeft Lulu zijn waarde bewezen. Daar gaat het om.

Of ben je alleen geslaagd als voetballer wanneer je bij een Chelsea, Barcelona, Bayern of Real de pannen van het dak speelt?

Ik vind dat dus niet. Ik ken ook voetballers die blijven hangen in Nederland of België en ook hier als voetballer slagen.

18 oktober 2014 om 09:36

lexdebaas,

Neen, hij heeft geen gelijk. Het probleem is gewoon dat de meeste (jonge) spelers niet realistisch zijn en zichzelf overschatten en de PL onderschatten.

Ze denken letterlijk: "ach een paar weken meetrainen en ik kan dat niveau ook aan". Echt wel niet dus.

Je kan niet vroeg genoeg gaan, maar alleen wanneer je het niveau aankunt.

Hoe weet je dat? Wanneer je hier in onze competitie met je kop boven het maaiveld steekt. Dan is er een gerede kans dat je het wel kan halen in een betere competitie. Maar ook dat is geen zekerheid natuurlijk.

Maar veel te veel medicore spelers trekken ook naar ginder. Kerels die hier een paar wedstrijden hebben gespeeld, die toevallig goed waren. Hoe kan je nu het maken in een betere competitie, wanneer je het niet eens hier hebt gemaakt?

18 oktober 2014 om 10:35

Het gaat om speelminuten! Zolang de speler hoe oud ie ook is speelminuten krijgt dan zou de stap naar het buitenland goed zijn. Van trainingen wordt je niet beter! Er wordt immers niet hard getraind ivm de vele wedstrijden en talenten worden beter door vele wedstrijden te spelen.

Ik heb al tijden geen 18 of 19 jarige of zelfs jonger gezien die er dusdanig bovenuit steken dat ze in het buitenland aan spelen toe zouden komen.. Wat dat betreft kan je imo beter wedstrijden spelen op lager niveau tot je er daadwerkelijk bovenuit steekt.

Tja een Messi die was zo goed op die leeftijd en speelde dus ook gewoon maarja over het algemeen heeft hij gewoon gelijk, 99% van de spelers die vertrokken zijn of nog zullen vertrekken konden of kunnen beter in Nederland blijven tot ze hier er met kop en schouders er bovenuit steken want dan is de kans groter dat je ook in het buitenland wedstrijden speelt zie suarez of bijvoorbeeld eriksen. Nogmaals van trainingen wordt je niet beter tenminste dat is niet te vergelijken met wedstrijden spelen!

18 oktober 2014 om 11:40

Natuurlijk zijn er meer clubs, maar mijn punt is waarom speel je voetbal. Geld in zekere zin, maar toch ook een stukje prestige. Ookal zijn we in nl zo naar beneden geflikkerd kan je bij een topclub hier nog wel iets winnen, speel je Europees en als je dan niet op je 18e vertrekt kan je ook nog van betekenis zijn, en kom je toch nog bij een topclub terecht. Kan ook in de bpl maar het is toch anders, je komt daar binnen als broekie.

18 oktober 2014 om 09:36

Dat zijn slechte voorbeelden. Courtois stak er met kop en schouders bovenuit in de Belgische competitie. Hij tekende voor Chelsea maar op voorwaarde dat hij zou uitgeleend worden. Ging naar Atletico, won EL, titel, Copa del Rey en speelde de CL finale en ging dan terug naar Chelsea als 1 van de beste keepers van Europa.
Hazard speelde bij Lille, haalde met de club de eerste titel en beker in meer dan 50 jaar, werd 2 keer speler van het jaar in Frankrijk. Van Barcelona en Real Madrid tot Chelsea en Man City, iedereen wilde hem hebben.
Lukaku is nog het beste voorbeeld want hij was nog vooral een talent. Maar uiteindelijk doet hij het niet slecht. Misschien haalt hij de absolute top niet, maar hij heeft al 34 EPL doelpunten op zijn naam staan, Van Persie had 5 seizoenen nodig om op dat aantal te geraken.

Moraal van het verhaal; als je op jonge leeftijd extreem goed bent, kan je hogerop. Maar als je op je 18e nauwelijks bent doorgebroken bij Feyenoord heeft het weinig zijn om naar Engeland te gaan.

18 oktober 2014 om 10:14

Neen, dat zijn goede voorbeelden. Het zijn allen jongens die in hun home competitie veel beter waren dan de rest. Dan mag, neen moet, je gaan.

Leeftijd speelt geen rol. Je moet ook niet op je 28 naar de PL gaan wanneer je er hier ook niks van bakt.

Er is één uitzondering: te jong gaan. Wanneer je nog een kind bent, dan zou je beter hier blijven.

El Ahmadi gebruikt leeftijd als criteria, ik kwaliteit. Compleet andere invalshoek dus.

18 oktober 2014 om 13:55

El Ahmadi heeft gewoon gelijk. Over het algemeen zijn er veel minder spelers van het niveau Messi, Hazard, Courtois, Lukaku etc. Dus voor de meeste mensen zou het beter zijn om eerst te blijven in de Eredivisie ipv naar de BPL gaan na een goed seizoen.

Tevens heeft hij het ook meer over jonge spelers in de Eredivise. Lees 't artikel maar weer. Waarom je op Hazard komt is dan ook vreemd.

18 oktober 2014 om 14:56

Of ze nu uit de Eredivisie komen of uit de Belgische of nog een andere eerste klasse is niet zo relevant.

Voor de meeste spelers is het inderdaad beter om niet naar de PL te gaan. Maar dat heeft op zich niks met leeftijd te maken. Daar zit El Ahmadi gewoon fout.

Wel is de kwaliteit bepalend. Als een 18-jarige Nederlandse jongen het PL-niveau aan kan, dan gaan ze hem daar écht niet opstellen omdat hij maar 18 is.

18 oktober 2014 om 09:58

Courtois krijgt nu pas zijn kans bij Chelsea en dat heeft hij puur te danken aan een goede periode bij Atletico , want het had weining gescheeld over Courtois had vorig jaar al weer weg geweest. Lukaku kreeg juist geen kans bij Chelsea,en Hazard is gewoon een toptalent

18 oktober 2014 om 10:11

Nogmaals, Courtois was 19 toen ie naar een topcompetitie trok. Of dit nu de PD of PL is doet er niet zo toe, want die zijn gelijkwaardig.

En Lulu is misschien niet doorgebroken bij Chelsea, hij heeft het wel al waar gemaakt in de PL.

18 oktober 2014 om 10:16

Daar gaat het niet om , ik zeg alleen dat Courtois ze kans greep in een topcompetitie, maar het is verstandig geweest om hem terug te halen en in te zetten, want hiervoor leek het wel of Cech, de eeuwige nummer 1 zou worden daar, en dan had Courtois eieren voor zijn geld gekozen, dan had het een gevalletje De Bruyne( blijft overigens een heerlijke speler) En Lukaku heeft het wel waargemaakt, maar mijn punt is als zelfs een talent van het kaliber Lukaku geen kans krijg bij Chelsea, hoeveel spelers zouden dat wel krijgen in de eredivisie, achteraf gezien had zelfs een Lukaku de stap moeten zetten naar een club als Everton( ook geen schande overigens)

18 oktober 2014 om 10:40

watta,

Toen Lulu hier vertrok, wist iedereen wel dat Chelsea een maatje te groot was.

Hij was piepjong, heeft ook zijn gebreken (technisch niet de meeste verfijnde) en Chelsea hoort bij de absolute wereldtop.

Die stap was té groot. Maar toch was het goed dat ie vertrok. Hij mocht daar trainen en samenwerken en zelfs af en toe spelen met die wereldtop. Hij kreeg, zoals de meeste buitenlanders, tijd om zich aan te passen aan het niveau.

Daarna kreeg hij zijn uitleen beurten, heeft zijn kansen daar gegrepen en echt wel laten zien dat hij PL materiaal is. Nog steeds geen Chelsea materiaal, wat misschien nog kan komen, maar echt al wel PL materiaal.

De PL is meer dan Chelsea alleen eh.

Als wij een Argentijn of Braziliaan of zo gaan halen, dan zie je die dikwijls het eerste jaar ook niet tussen de lijnen.

Mijn club heeft de Costa Ricaan Bryan Ruiz naar Europa gehaald. Het eerste jaar speelde hij niet veel, zat af en toe op de bank en mocht af en toe invallen.

Hij was ook niet klaar voor een Europese competitie. Hadden ze hem gelijk gebracht, ze hadden hem sportief kapot gemaakt.

18 oktober 2014 om 11:45

Nu krijg je het punt om met goeie spelers te werken. Trainingen zijn van een hoger niveau en meestal van een te hoog niveau.

Im de eredivisie ligt dit lager maar als de maat wordt meestal gelegd op de talenten daar dus als top talent is dit perfect.

Je wordt toch ook niet slimmer van boeken lezen die je niet begrijpt, trainen met spelers die beter dan jou zijn heeft hetzelfde effect.

18 oktober 2014 om 14:31

Julfeyenoord;

Als je op zich intelligent genoeg bent om een complex iets te bevatten, pak bv. geneeskunde, dan zal u nooit een kundig arts worden als u alleen maar kinderboeken blijft lezen.

Je moet iets met je talent gaan doen, als je het niet ontwikkelt dan stagneer je.

Deze jongen heeft helemaal gelijk. Als je naar het buitenland vertrekt moet je als grote jongen gaan. Zaakwaarnemers maken het voetbal kapot. Bij Feyenoord moeten ze dan ook de contracten van van beek boetius vilhena karsdorp Manu Nieuwkoop Schuurman vd meer Verdonck Gronsveld lekker verlengen tot 2020.

Waarom een leeftijd erop plakken? Iedereen ontwikkelt zich op een ander moment. Goed genoeg is oud genoeg. En feitelijk is er maar een manier om er achter te komen of je goed genoeg ben.. en dat is door die stap naar de PL te maken.

Die zijn allemaal eerst verhuurd geweest en Hazard genoot zijn opleiding bij Lille. En zij hebben bij hun vorige club ook echt presteert. Wal Ahmadi bedoelt zijn talenten die in het eerste van bv. Feyenoord nog niks laten zien hebben dan naar city of Chelsea gaan, wat inderdaad heel erg veel zonde is.

El Ahmadi had geen leeftijd moeten zeggen. Ik vind dat de spelers zich eerst in de Eredivisie en eventueel in de Champions of Europa League moet bewijzen. Van Persie ging vroeg naar Engeland maar had wel met Feyenoord de Uefa Cup gewonnen. Bruma, Rekik, Kongolo, Özyakup, Ebecilio etc allemaal niet. Volgens mij heeft alleen Krul het gered vanuit de jeugdopleiding van Newcastle United. Al kan Rekik het ook nog redden.

18 oktober 2014 om 10:03

Maar Toch ben ik bang dat Rekik niet die kans gaat krijgen bij City, zijn harde en fysieke spel bevallen mij, maar hij maakt nog best veel schoonheidfoutjes en dat blijft er een beetje inhangen en bij Manchester City speel je dan gewoon niet.

18 oktober 2014 om 10:07

Klopt, denk het ook niet.

Wie is er nou doorgebroken in Engeland? Ake, Rekik, Ebecilio, enzo kan ik nog wel even doorgaan...

18 oktober 2014 om 10:21

Krul in ieder geval, maar die werd ook langzaam gebracht achter Given toen dr ijd, dat heeft Newcastle Unite dslim aangepakt, maar ook Krul werd gewoon uitgeleend aan bescheiden clubjes zoals Falkirk(schotland) maar verder kon je niet zo snel.

@voetbalzone: Hebben ze een nieuwe krant in Twente?

On: El Ahmadi heeft hier natuurlijk gelijk. Maar als je 18 bent en Man City staat voor je deur met een flink salaris...er zijn dan weinig voetballertjes die denken: nee, ik blijf nog in de jeugd van die eredivisieclub spelen....

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ook als je gaat kijken welke nederlandse toppers het wél in het buitenland hebben gered.
Al deze spelers zijn wezen rijpen in Nederland.
Sneijder, van Bommel, van Nistelrooij, van der Vaart, Huntelaar, Robben, Kuyt, de Jong
Stuk voor stuk spelers die eerst successen in Nederland hebben gehad.

Robin van persie jarenlang aanvoerder Arsenal. Nu 2e aanvoerder van Manchester united en heeft met Manu de competitie gewonnen. Maar ik begrijp wel wat hij bedoelt. Hij doelt meer op spelers als bruma, ake enz.

18 oktober 2014 om 12:37

Van Persie was al jaren lang bij Arsenal en uiteindelijk heeft Van Persie maar 2 goede seizoenen gekend in zijn carriere: Laatse seizoen bij Arsenal waar hij captain was, ik dacht ook dat dat de enige jaar was waar hij captain was maar goed. En zijn 1e seizoen bij Man Utd waar hij erg belangrijk was en de titel won. Daarvoor en daarna was het niet veel. Je kan zeggen wat je wilt; RvP is een goeie speler maar geen wereldtop. Als je maar 2 seizoenen blinkt terwijl je al zo lang mee loopt dan ben je toch niet goed genoeg. Het zelfde heb je met Sneijder; Sneijder heeft 1 goed jaar gekent en dat was 2010 waar hij de CL won en de beste speler van Nederland was op het WK van 2010. Verder heeft hij er ook niks van gebakken. Grote talent bij Ajax maar kon het niet waarmaken bij Real Madrid. Bij Inter 1 goed jaar gekend en verder mocht ie weg. Bij Galatasaray is hij nu 1 seizoen goed bezig maar dat is toch geen wereldtop niveau. Europese sub-top, ja.

Nederlandse en Belgse talenten kun je niet vergelijken. Wij hebben een slechte lichting nu en de Belgen een goeie. 10 jaar geleden hadden wij een goeie lichting, het moet maar mee zitten zeg ik altijd.
Die Belgen doen het goed in de BPL en zijn ook vaak fysiek goed. Wij, Nederlanders, hebben dat fysiek nooit, hebben dat ook nooit gehad dus je moet wel zo goed zijn als een Bergkamp om in de BPL te slagen en dat wordt moeilijk. Ik zie nu geen enkele talent die de potentie van Bergkamp heeft.

Robben bij Chelsea was niks omdat hij het fysiek niet aan kon. Goeie speler hoor maar dat liet hij pas bij Bayern zien. Bij Real Madrid was hij ook te licht.

Jonge spelers kunnen soms ook niet anders dan naar het buitenland te trekken. Veel Nederlandse clubs verkopen liever rechtstreeks aan het buitenland omdat ze daar veel meer geld kunnen krijgen voor hun spelers, wanneer een Nederlandse topclub zich meld vragen ze zoveel dat die dan afhaken en die speler eigenlijk weinig keus meer heeft. Financieel is het voor de verkopende club natuurlijk kassa, maar sportief gezien is het voor de speler vaak alles behalve iets goed. Dit betekend overigens niet dat de clubs niet het recht hebben om dit te doen, het is volledig te begrijpen. Alleen draagt dit ook bij aan het treurige niveau wat we in Nederland wekelijks krijgen voorgeschoteld en wat het probleem moeilijker maakt om op te lossen.

Nederland is ten prooi gevallen aan een fenomeen dat men in sommige andere landen al veel langer kent: de nationale competitie is voor veel jonge spelers geen uitdaging meer. Het niveau is ondertussen dusdanig gezakt, dat het in de ogen van veel talenten niets meer is dan een hinderlijke onderbreking van hun carrière.
In het verleden lukte het Nederlandse clubs om jonge spelers uit het buitenland naar hier te halen. Wij deden dus eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld de Engelse clubs nu bij ons doen. De eredivisie bleek vaak een mooie opstap naar een grote club in Europa. Ondertussen is het gat tussen onze eigen competitie en die in de toplanden al zo groot geworden dat de overstap alles behalve makkelijk is. Een speler die hier uitblinkt, wordt ook niet meer met dezelfde achting door de grote clubs bekeken als een aantal jaar geleden. Kijk maar naar Eriksen, die als talent werd gevolgd door alle grote clubs in Europa maar na een paar jaar Ajax niets meer van die belangstelling terug zag. Liever dan het risico nemen, ziet men hem zich liever eerst op een hoger niveau bewijzen.
Natuurlijk wijzen wij als Nederlandse fans graag op de mooie status van de eredivisie als opleidingsinstituut waar jonge spelers veel aan spelen toekomen en lekker aanvallend kunnen spelen. Uiteraard ballen wij de vuist naar de met poen strooiende clubs die onze talenten met grote aantallen naar binnen werken en meer dan 95 procent weer net zo hard weer uitspugen. Maar de enige remedie om deze ontwikkeling te stoppen is het aanbieden van een goede competitie met clubs die ook in Europa een deuk in een pakje boter kunnen schoppen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren