Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘De drie belangrijkste duels werden beslist door fouten van arbiters'

Laatste update:

Afgelopen weekend vond speelronde 25 plaats. Voetbalzone-verslaggever Justus Dingemanse trekt wekelijks langs de velden om te zien wat er zich daar afspeelt en om na afloop te praten met de hoofdrolspelers. Op maandag vertelt hij Voetbalzone over de wedstrijden, interviews en meest opvallende momenten van het weekeinde!

Justus, waar ben je wezen kijken?
Nou, omdat titelkandidaten Feyenoord en Ajax op bezoek gingen bij clubs uit het rechterrijtje leek het me wel een mooi moment eens bij ADO Den haag te gaan kijken op bezoek bij FC Utrecht. Dat was een boeiend gevecht, maar de uitslagen in Rotterdam en Groningen waren natuurlijk enorm verrassend. Met nog negen duels te gaan wordt het zowel onderin als bovenin razend spannend. Philip Cocu zal nog wel eens zwetend wakker worden van de wedstrijd tegen Feyenoord vorige week, want winst daar had de top drie op 60, 59 en 58 punten gezet.

Wat was het wedstrijdbeeld in De Galgenwaard?
In de eerste helft klapte ADO Den Haag er stevig bovenop en kreeg in de beginfase een paar uitstekende mogelijkheden. Door knullig balverlies van Ramon Leeuwin kwam ADO via Dion Malone op 1-0. Richairo Zivkovic scoorde de gelijkmaker op aangeven van Giovanni Troupée en daarmee stond de eindstand al voor rust op het scorebord. FC Utrecht was in de tweede helft wel veel sterker, maar wist dat in de score niet uit te drukken. Overigens mochten de Domstedelingen niet klagen, want Serdar Gözübüyük had in de eerste helft duidelijk een strafschop moeten geven na een overtreding van Robin van der Meer op Guyon Fernandez in de zestien waarbij de bal niet eens geraakt werd. Een gevoelige tik voor ADO Den Haag die bij winst op plek vijftien was beland en nu onderaan blijft staan.

Vorige week was je enthousiast over Giovanni Troupée. Hoe speelde hij?
Hij speelde een prima wedstrijd en gaf een assist. Het is moeilijk te geloven dat hij nog maar achttien jaar is en hij heeft echt een waanzinnige drive. AZ scheen in de winterstop al geïnteresseerd te zijn, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er komende zomer geen ploeg op de stoep staat om hem op te pikken. Na de wedstrijd vroeg ik hem zelf ook nog even naar zijn ontwikkeling en hoewel hij de aandacht leuk vindt, bleef hij uiterst politiek correct.

Dan de verrassing van het weekend: Sparta versloeg grote broer Feyenoord.
Het feit dat Sparta doordeweeks nog met krachten gesmeten gehad in een poging de finale van de KNVB Beker te bereiken, maakt deze prestatie des te knapper. Hoewel veel analisten vonden dat de winst verdiend was, had Feyenoord 69% balbezit en werd er natuurlijk een loepzuivere goal over het hoofd is gezien. De bal was zichtbaar over de lijn en voor de vermeende overtreding die er aan voorafging werd niet gefloten. Je zou denken dat voor de waarneming van dit doelpunt geen technische hulpmiddelen nodig waren met de grensrechter op de achterlijn, maar niets bleek minder waar. Na afloop stak Karim El Ahmadi echter vooral de hand in eigen boezem.

Dit was voor Ajax natuurlijk het ideale moment om eens flink te profiteren..
Absoluut, maar na zeven winstpartijen op rij lieten ze uitgerekend deze week de punten liggen. Overigens had ook hier de scheidsrechter weer een belangrijk aandeel, want voorafgaand op de goal van FC Groningen maakte Bryan Linssen een overtreding op keeper André Onana. Daarnaast gebruikte Samir Memisevic in de eerste helft twee keer zijn handen in de zestien om Amin Younes af te remmen, dus het zat de Amsterdammers niet bepaald mee. Memisevic werd er in de tweede helft overigens alsnog door Bas Nijhuis afgestuurd wegens inkomen met gestrekt been. Desalniettemin werden dit weekend de drie belangrijkste duels van zowel de kampioenskandidaten als de nummer laatst beslist door scheidsrechterlijke dwalingen en dat is best kwalijk. Peter Bosz weet de nederlaag achteraf echter vooral aan een gebrek aan scherpte.

Tot slot, wat viel je nog meer op dit weekend?
SC Heerenveen ondernam dit weekend maar liefst 23 doelpogingen en Martin Ødegaard creëerde zes kansen, zo berekende Opta. Helaas voor de Friezen werd het toch gewoon 2-2 tegen Go Ahead Eagles. PSV won overtuigend met 4-0 van Roda JC en Héctor Moreno maakte alweer zijn vierde en vijfde doelpunt van het seizoen. De achterstand op Feyenoord is nu weer acht punten, maar lijkt met nog negen duels te gaan te groot om te overbruggen. De Eindhovenaren hebben op papier wel het makkelijkste programma van de top drie en krijgen Ajax nog op bezoek dat op dit moment nog vier punten voorstaat. AZ blijft intussen kwakkelen en speelde voor de derde keer op rij met 1-1 gelijk tegen clubs uit het rechterrijtje waardoor FC Utrecht een voorsprong van drie punten behoudt.


Justus Dingemanse is fulltime presentator en programmamaker bij Voetbalzone en levert onder meer bijdrages in de vorm van exclusieve interviews, reportages, documentaires en programma's.
Welke fout van de scheidsrechter was het grootst?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bij Groningen was het echt niet zo dat er ontrecht werd gefloten voor overtredingen, of dat er niet werd gefloten voor wel overtredingen. In het 16 heb ik ook duikelingen gezien die niet horen.
Dit fout op Onana ziet geen enkele scheidsrechter. Op afstand lijkt het alsof hij zelf in de grond schiet, of op moment van uithalen tegen de been van Linssen schopt.
Als we het over fouten hebben van scheidsrechters, dat is het die van Guzubuyk wel, dat zag iedereen. Daar heb je geen videoref voor nodig.

6 maart 2017 om 13:28

En die 100 procent penalty van Sanchez zag niemand? Volgens mij staat een Nijhuis op het veld om overtredingen waar te nemen.

6 maart 2017 om 14:23

Ik zag direct dat die Groningen speler z'n been uitstak richting Onana op het moment dat de bal nog niet binnen bereik was, en dat Onana als gevolg struikelt. Ik begreep op dat moment echt niet dat hij daar niet voor floot. Dit was nog voor de herhaling. Dit had de scheidsrechter, en anders de grensrechter kunnen en moeten zien. Dat Bas na de wedstrijd zegt dat hij 3 keer de herhaling moest bekijken voordat hij zag dat het een overtreding was, is onbegrijpelijk.

6 maart 2017 om 19:54

Er waren 4 momenten (2x op Younes, Sanchez en Cassierra) waar Ajax een
penalty had kunnen/moeten krijgen. 1x Younes en Sanchez waren 100.
Daarnaast het niet fluiten voor de overtreding op Onana, waaruit het doelpunt
voor Groningen ontstond. Hoezo had Groningen geen baat bij het bewust
negeren van overtredingen door een van de slechtste arbiters in Nederland?
Bas Nijhuis mag gerust mannelijk voetbal toestaan, maar moet wel gewoon
voor overtredingen fluiten. En natuurlijk zit het de ene keer mee en de andere
keer tegen - de charme () van het spel - maar Bas Nijhuis laat het op bewust
bevoordelen lijken. Vijf keer mis??? Geloof je zelf toch ook niet;-)))).

6 maart 2017 om 22:07

Bender, jij ziet dit wel met een gekleurde bril.
Nijhuis heeft zelf toegegeven dat jij Ajax twee penalty's had moeten geven, en het fc Groningen doelpunt niet had moeten goedkeuren.
Dus drie cruciale fouten in een wedstrijd.

De fout van Gozbuyuk was inderdaad ook een forse, net als die van Sparta tegen Feyenoord maar dit zijn er dus drie, en allemaal in het nadeel van een club.

Ik ben een groot voorstander van extra hulpmiddelen omdat de fouten van de scheids meer en meer invloed op de competitie krijgen.
Als ik nu naar de top drie kijk heeft Feyenoord een redelijk neutraal beeld ( alle plussen en minnen), psv heeft de scheids wat meer mee gehad maar Ajax heeft toch zeker vier punten te weinig omdat ze de scheids vooral tegen hebben gehad.

7 maart 2017 om 02:24

Je kunt toch niet stellen dat Nijhuis naar behoren heeft gefloten. Sterker nog, dit was het slechtste optreden dat ik heb gezien van een scheidsrechter in de Eredivisie van de afgelopen drie jaar. Gezien de belangen van Feyenoord, Ajax en ADO zijn dit soort arbitrale blunders onacceptabel.

We praten hier niet over een enkele wedstrijd. De arbitrage is structureel volledig incompetent in de gehele Eredivisie met uitzondering op misschien 1 of 2 personen. Als je week in - week uit telkens zoveel dwalingen ziet, kan ik me voorstellen dat men het zat is.

In het geval van Ajax moet ik zeggen dat de overtreding op Onana nog enigszins voor te stellen is, al was dat ook duidelijk te zien. Er werden zoveel verkeerde beslissingen genomen met als uitschieter het niet fluiten voor een penalty, terwijl Sanchez toch duidelijk werd neergehaald.

Verder liet Nijhuis zoveel doorgaan, dat er ineens structureel overtredingen werden gemaakt. Hard voetbal is prima en dat heeft de Eredivisie nodig, maar als de bal niet gespeeld word, moet je gewoon fluiten, klaar. Nijhuis vergat schijnbaar dat opportunistisch fluiten alleen geldt als het fysiek wat harder gaat. Bij Nijhuis kan je als speler schijnbaar gewoon de benen wegtikken onder het mum van opportunisme.

Als er een overtreding aan een "loepzuiver" doelpunt vooraf gaat, is het toch al geen loepzuiver doelpunt meer? Ik snap die ophef niet. Het was een overtreding, dus je had sowieso al geen recht op een doelpunt. Stop dan eens met het gezeur.

6 maart 2017 om 13:29

Klopt. Met videoscheids was hij 100 procent afgekeurd (gevalletje az-cambuur), dus is het aan het eind misschien wel de gelukkigste beslissing want Makkelie zei zelf dat hij die overtreding van bilal niet had gezien.

7 maart 2017 om 02:31

Met een video-scheids was het inderdaad veel beter gegaan, maar deze mensen krijgen betaald voor het werk wat zij doen. Dan mag je je afvragen waarom de Knvb het acceptabel vind dat de arbitrage in Nederland zo ontzettend slecht is, maar toch een leuk centje verdient aan het leiden van wedstrijden.

Je kunt de incompetentie goedpraten onder het mum van vrijwilligerswerk. Deze mensen krijgen ervoor betaald en dan zijn de prestaties van de arbitrage zoals dit weekend ronduit schandalig en onacceptabel. Met een video-scheids kan je net zo goed het gehele arbitrale trio en de lijnrechters opheffen. Zij lopen dan alleen maar in de weg en kosten onnodig veel geld.

7 maart 2017 om 08:58

Nou, vergeleken met andere landen mogen we hier blij zijn met de arbitrage. Met Kuipers, Nijhuis en waar ook Higler steeds beter fluit heb je een aantal, overall gezien, prima scheidsrechters. Dat zij door de bond en andere instanties in de steek worden gelaten en dus nog steeds fouten kunnen maken kunnen ze weinig aan doen.

Maar ik raad je aan eens PL of Primera Division te kijken. Letterlijk een aanfluiting die scheidsrechters. En verder is het natuurlijk onzin dat het de drie belangrijkste duels betreft want ieder duel is even belangrijk voor de ranglijst.

6 maart 2017 om 13:52

Maar ja, over overtreding kan je steggelen, over wel of niet over de lijn niet als je doellijntechnologie hebt. Ik vond het trouwens wel een overtreding, maar er wordt zoveel gezeikt. Ik heb ze ook gehoord over Onana bijvoorbeeld, dat die goal niet zou mogen tellen, en dan die van Feyenoord weer wel, en weet ik veel wat allemaal. Gewoon afgaan op de scheidsrechter, aan het eind van de rit maakt het niets uit. Feyenoord speelde gisteren gewoon vreselijk slecht, daar heeft Makkelie niets mee te maken, en ik denk dat dat voor Ajax niet anders is, die speelde bijkans nog beroerder, en ook daar zal Nijhuis echt niet de reden zijn van puntverlies. Ga eens een wedstrijd in Spanje kijken, dan snak je weer naar onze eigen scheidsrechters.

6 maart 2017 om 15:10

Ajax speelde niet goed idd. Maar als nijhuis die 100 penalty met sanchez geeft en die goal van groningen afkeurt had ajax daar gewoon gewonnen

6 maart 2017 om 15:52

Tja, en als Klaassen wordt afgefloten verliest Ajax gewoon, zo gaat het nou eenmaal in de voetballerij. Je moet het gewoon niet zo ver laten komen, dan hoef je ook niet op de scheidsrechter te zeiken na afloop. Hoor dit gezever al weken nu, vorige week was Ajax zogenaamd genaaid vanwege een beslissing bij een wedstrijd tussen PSV en Feyenoord, en nu is het weer dit. Als je zo zwak speelt ben je ineens afhankelijk van de scheidsrechter en zelfs van de scheidsrechter bij een hele andere wedstrijd. Kijk naar jezelf, Ajax speelt slecht voetbal, dan kan je weleens naast de pot piesen. Feyenoord speelde gisteren ook slecht, en hoppatee, meteen de deksel op de neus. Moeten ze maar beter gaan voetballen, net goed.

6 maart 2017 om 17:03

Ik gaf al toe. Ajax speelde slecht. Maar nogmaals als de scheids zijn werk goed doet win je daar gewoon .

6 maart 2017 om 14:21

Er wordt niet gefloten voor die overtreding dus is het op dat moment geen overtreding. Het doelpunt is natuurlijk gewoon een 100procent goal nog duidelijker dan vorige week. Maar nu krijg je hem niet. dat van Linssen vind ik zelf niet echt een overtreding.voetbal is een contact sport. Op de plek waar onana loopt is het gewoon een speler en mag je een duel aangaan.je ziet Linssen op volle snelheid nadat hij is uitgekapt door jagen waar onana afremt.hij steekt zijn voet uit en raakt onana ligt maar neemt ook de bal me. Onana die bij die tik waarschijnlijk kut ik moet gaan liggen want ik weet nog niet wat ik met de bal moest doen.helaas is hij gewoon speler en zou een speler dit ook niet meekrijgen

6 maart 2017 om 14:39

Er wordt niet gefloten voor een goal dus is het op dat moment geen goal.

6 maart 2017 om 14:40

Pootje haken is geen overtreding, omdat voetbal een contactsport betreft? Wat een nonsens. Dus ellebogen, knietjes, knijpen, slaan mag ook omdat het contact is? Ook onzin: Onana die zou denken: k*t, ik moet gaan liggen, want ik weet niet wat ik moet doen.... Hij was al in de beweging om de bal weg te schieten, toen Linssen hem pootje lichtte... En wanneer neemt Linssen de bal mee? Linssen stond een ruime meter van de bal toen hij Onana zijn scheenbeen haakte.

En er wordt niet gefloten voor het aanvallen van de doelman in zijn beschermde zone, dus is er geen sprake van een overtreding, tsjonge jonge.. Een overtreding blijft een overtreding. Als jij door rood licht rijdt is het dus geen overtreding van de verkeersregels omdat er geen agent op de hoek staat om je te bekeuren? Als je een moord pleegt is het geen wetsovertreding, zolang je maar niet gepakt wordt?

Verder is de goal van Feyenoord natuurlijk geen 100 procent goal he. Er ging ern duidelijke duwfout in het vijf meter gebied op de keeper aan vooraf. 100 procent is zuiver, alles daaronder minder.

6 maart 2017 om 15:03

Misschien moeten ajacieden ook eens afvragen wat Onana daar helemaal deed. Die hoort daar niet te staan en is niet beschermd daar. Deze "overtreding" zou ook niks geweest zijn als het om een veldspeler ging, bovendien heel moeilijk te zien. Als keeper mag je zoiets iets gewoon niet laten gebeuren, dus kan me heel goed begrijpen dat Nijhuis denkt dat Onana zelf een fout maakt, hij neemt iig veel te veel tijd om de bal te spelen. Als hij nadat hij Linssen uit had gekapt (gevaarlijke locatie) gelijk een speler had aangespeeld was er niets aan de hand.
Totdat er regels zijn met de videoref waar je het vaker kunt terug zien uit 30 verschillende cameraposisites kan je blijven zeggen dat het een overtreding was, zullen we het gewoon met de beslissing van de scheids moeten doen.

6 maart 2017 om 15:26

Lees de reactie van bender die verwoord het beter dan mij.daarnaast geef ik je geen gelijk over de situatie bij Feyenoord. Ook ik vind dat een overtreding maar er wordt net voor gefloten. Houdt in dat je daarna een zuiver doelpunt niet krijgt. je kan zeggen gerechtigheid voor Sparta in deze situatie. Daarnaast als ik door rood ga en er staat geen agent of flitspaal wordt ik idd niet bestraft en kan ik doorrijden Feyenoord wordt niet bestraft en scoord dus wat is je punt niet elke strafbare feit wordt gezien en dan mag je door. Zelfde bij Linssen en nogmaals ik vind het geen overtreding maar en fout van de keeper.

6 maart 2017 om 15:37

Dus je mag een keeper zijn pootje haken, als hij buiten zijn eigen gebied is. Ik stel voor om de keeper de volgende keer knockout te slaan als hij nog een keer uit zijn gebied komt. Had die Linssen een schouderduw ingezet dan zal je weinig mensen horen.
Het is raar dat mensen nu beredeneren dat een keeper dingen niet meer mag doen buiten zijn vak. En nog erger is dat pootje haken dan mag. Nijhuis die het 3 keer moest zien. Hallo de bal is daar, waar zat hij naar te kijken? Typisch ook dat hij zijn fout niet wil erkennen als een kerel.
Tja ajax verdiende het helemaal niet om te winnen, maar dat is een ander verhaal.

6 maart 2017 om 17:14

Omdat Onana in jouw ogen een verkeerde keuze maakt op die plek is het geen overtreding? Je argument dat het bij een veldspeler geen overtreding zou zijn kan direct de prullenbak in. Pootje haken=overtreding, altijd! Daarnaast valt het mij op dat heel veel supporters steen aan been klagen jegens het optreden van de arbiters. Dat kan best wat minder, enerzijds omdat zij zo goed mogelijk fluiten en zij blijkbaar het beste zijn wat wij aan arbiters hebben rond lopen(althans daar ga ik vanuit), en anderzijds vind ik dat je als Ajax of Feyenoord zijnde de wedstrijd niet moet laten afhangen van 1 moment. Als Ajax, Feyenoord en PSV zijnde dien je geen moment aan het toeval over te laten. Scoor je er gewoon 2 of 3, hoor je niemand meer over de keuze van de scheids.

6 maart 2017 om 17:55

Wat een speler wel of niet had moeten doen heeft geen zak te maken met of het een overtreding is of niet. Natuurlijk had Onana die bal weg moeten rossen en natuurlijk riep hij dit over zichzelf af. Maar nogmaals, dat heeft niets te maken met het feit dat Linssen hem gewoon pootje haakt.

Dat je zegt dat de overtreding niks zou zijn geweest als het om een veldspeler ging is ook gewoon onzin. Wel met je eens dat het voor Nijhuis enorm lastig was te zien, maar die assistent mannen hadden toch iets moeten zien. Maar goed, is gebeurt.

6 maart 2017 om 20:50

Ik hoor telkens dat het zo moeilijk te zien was. Waarom? Het enige waar de scheids op hoeft te letten is wat er bij onana en de bal gebeurd... veel meer ruimte om 2 spelers heen dan in dit geval heb je ook niet vaak... dit soort overtredingen worden zo belachelijk vaak bestraft dat het schandalig is dat je nu in een duel dat veel beter te zien is niet fluit...

6 maart 2017 om 15:01

Het maakt het juist pijnlijker voor de arbitrage dat ze bij zo'n moment gewoon 2x achter elkaar de verkeerde beslissing nemen en hetgeen dat er daadwerkelijk gebeurd over het hoofd zien. Met heel veel geluk komt het resultaat eruit wat eruit moet komen, namelijk geen doelpunt. Maar daarvoor moest de arbitrage wel eerst 2 grote fouten maken.

6 maart 2017 om 16:51

De scheidsrechter ziet er geen overtreding in dus is het weldegelijk een loepzuiver doelpunt gezien het spel doorgaat. Zie het doelpunt van Groningen. De scheidsrechter fluit niet dus is het gewoon een doelpunt. Daarna komt dan wel de discussie dat hij niet had mogen tellen.

6 maart 2017 om 20:52

De scheids ziet ook niet dat bal over de lijn is dus is het geen doelpunt...

Voetbalzone vind altijd wel wat om over te zeiken qua scheidsrechters, Ze zaten er dit weekend een paar keer naast. Maar om ze dan zo af te branden in meerdere artikelen, gaat me een beetje te ver. Ik ben dan ook benieuwd naar wie dit soort dingen schrijft, als die zelf al eens een wedstrijd heeft gefloten, dan praat ik niet over de E jeugd maar over A jeugd of senioren. Misschien zou die dat moeten doen, dan zou die er een beetje respect voor krijgen.

6 maart 2017 om 13:31

Elk voordeeltje van een Ajax wordt hier uitgeligd in 94 artikelen zoals vorig jaar met die pingel tegen utrecht. Dan vind ik ook dat je is 3 artikels mag besteden als Ajax gewoon genaaid wordt door de scheids.

6 maart 2017 om 16:55

Een schwalbe is i.m.o. anders dan een niet gekregen overtreding. Wanneer je moet winnen dmv een schwalbe krijg je daar natuurlijk meer aandacht voor.

6 maart 2017 om 17:46

Ten eerste het was geen eens een schwalbe? Ten tweede dit was gewoon een fout van de scheids die dacht dat Milik werd gehinderd terwijl janssen wel de bal had. Dat hele verhaal van winnen (was een gelijkspel trouwens) door een schwalbe kan de prullenbak in.

6 maart 2017 om 15:03

Het is niet alleen dit weekend dat ze er naast zitten natuurlijk. Afgelopen week zat de arbitrage er ook naast bij Feyenoord - PSV en AZ - Cambuur. Toen werden ze gered door doellijntechnologie en de videoscheidsrechter. Echter zat de arbitrage er ook op die velden gewoon naast.

6 maart 2017 om 22:00

Nou als een scheidsrechter bewust een club benadeeld en dat kost Ajax uiteindelijk de titel, dan mag je erg wel honderd artikelen over schrijven. Nijhuis is gewoon anti Ajax, dat is al jaren zo.

7 maart 2017 om 07:50

Dat is nu een goed antwoord
Ik ben zelf een KNVB scheidsrechter en ik fluit heel veel hoofdklasse maar alles zien is onmogelijk en ja ik ben het met de meeste eens dat er meer gefloten mag worden alleen zoals het de afgelopen jaren ging dat men voor elk wissewasje ging fluiten is ook kul dan krijg je in mijn optiek mietjes voetbal en dat wil je ook niet.
Toch ben ik zeker voorstander voor hawk-eye en videoref. Het wordt er zo wel een stuk eerlijker van hoop ik

7 maart 2017 om 07:50

Dat is nu een goed antwoord
Ik ben zelf een KNVB scheidsrechter en ik fluit heel veel hoofdklasse maar alles zien is onmogelijk en ja ik ben het met de meeste eens dat er meer gefloten mag worden alleen zoals het de afgelopen jaren ging dat men voor elk wissewasje ging fluiten is ook kul dan krijg je in mijn optiek mietjes voetbal en dat wil je ook niet.
Toch ben ik zeker voorstander voor hawk-eye en videoref. Het wordt er zo wel een stuk eerlijker van hoop ik

Iedere week vinden er wel bij 3 wedstrijden scheidsrechterlijke dwalingen plaats, toevallig deze week bij 3 'belangrijke' wedstrijden. En laten we eerlijk zijn, over het algemeen zijn er wel een aantal beslissende momenten die een scheidsrechter of grensrechter had moeten waarnemen, maar kan er ook begrip opgebracht worden dat een beste meneer iets niet ziet of verkeerd interpreteerd.

De enige oplossing hiervoor is door invoering van technologie, maar dan wel in de mate dat niet het spel bij elke kleine overtreding stil komt te liggen.

Het was dit weekend, net als vorige week, weer de grote nijhuis show. Deze man draaft echt door met zijn door laten spelen. Meerdere honderd procent overtreding fluit hij niet af. Sanchez verdient een penalty, Onana een vrije trap. Ook vorige week drama met die aanslag op van ginkel waardoor hij geblesseerd van het veld moest. Werd niet eens voor een overtreding gefloten. Echt een drama die man. Lekker laten doorspelen ben ik ook een voorstander van, maar je kan ook overdrijven

6 maart 2017 om 16:32

Aanslag op van Ginkel ?? sorry hoor Nijhuis had er voor kunnen fluiten maar deze overtreding was nog niet eens een gele kaart waard.

Ik heb zowel Ajax als Feyenoord volledig gezien gisteren. Beide clubs zijn gewoon gepiepeld. Ik heb het niet over de bal over de lijn. Wat mij zeer verbaasde was de overtreding op Elia in de eerste helft. Die werd me daar vol getrapt in de zestien. Was een zuivere pingel. Werd niet eens door Studio Sport uitgezonden en daar begreep ik niks van.

6 maart 2017 om 13:50

Waarschijnlijk omdat jij de enige was die het een penalty vond.

6 maart 2017 om 13:57

Nee hoor, dat was gewoon een penalty. 5 minuten later had Van Moorsel ook een pingel kunnen hebben. Vond die van Elia duidelijker, maar heft elkaar een beetje op. Al met al heeft Feyenoord eerder geluk gehad dan pech gehad met de arbitrage. Ajax had meer pech met Nijhuis. Uiteindelijk wel twee rechtvaardige resultaten imo.

6 maart 2017 om 13:54

Geen van de twee is gepiepeld, ze speelden beide belabberd. En als je belabberd speelt dan kan een 'foutje' van de scheidsrechter tot puntverlies leiden. Als je gewoon goed speelt win je gewoon van clubs als Sparta en Groningen, ongeacht wie de scheidsrechter is en hoe beroerd hij dan wel niet fluit.

6 maart 2017 om 14:24

Leuk en aardig, maar zelfs dit belabberde Ajax verdiende nog de overwinning. Gewoon de grotere kansen gekregen, en dan neem ik nog niet dat penaltymoment en dus de overtreding op Onana mee. Het slecht spelen staat er behoorlijk buiten of een club wel of niet benadeeld is.

6 maart 2017 om 14:46

Nee hoor, het maakt er een cruciaal onderdeel van uit. In de wedstrijd tegen Groningen uit werden er ook fouten gemaakt, maar omdat Feyenoord met 0-5 won was er niemand die erover begon. Gisteren waren zowel Ajax als Feyenoord belabberd, en dan wordt een twijfelmomentje ineens een cruciaal moment. Maar zover hadden we het nooit moeten laten komen, zowel Ajax als Feyenoord had toen al lang afstand moeten nemen, dan hadden we dat moment nooit meer herhaald. Maar omdat beide clubs zo slecht spelen wordt ineens de scheidsrechter de boosdoener. En dat vind ik onzin, het komt door de slechte prestatie van de clubs dat de scheidsrechter ineens een rol gaat spelen.

En je zegt zelf de grotere kansen krijgen, tja, een kans afronden is een essentieel onderdeel van het spel, doe je dat niet dan scoor je niet. Ik denk dat menig Feyenoorder die bal van Bilal er ook wel in had willen zien gaan, over grote kansen gesproken. Ik vind dat een beetje onzin, je moet ze wel maken.

6 maart 2017 om 15:40

Behalve als Nijhuis Ajax fluit. Begin van het seizoen Roda. En gister weer voor zoveel ik me kan herinneren.
De stats van Ajax olv Nijhuis is ook niet misselijk. 1 x gewonnen, van de 12/ 13 partijen.

6 maart 2017 om 16:09

Goodold11, ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar ik zou die bron niet meer zo serieus nemen. We pakken de laatste 12 partijen van Ajax erbij waarin Nijhuis floot. Daarvan zijn dit seizoen 3 gewonnen (utrecht, NEC en Ado) en twee gelijk (roda en Groningen), vorig seizoen 1 winst (willem Ii), 1 gelijk (feyenoord) en 1 nederlaag (psv). En het seizoen daar weer voor 1 winst (heerenveen), 2 gelijk (pec en Feyenoord en 1 nederlaag (groningen). Dus 12 wedstrijden onder Nijhuis, 5 winst, 5 gelijk en slechts twee nederlagen. En dan te bedenken dat van die twaalf wedstrijden er 2 keer Feyenoord tussen zat, 2 keer PSV en AZ, Vitesse en Heerenveen. Dat zijn wedstrijden waar je punten kan verspelen.

Je kan je blijkbaar Roda en gisteren herinneren, maar de volle negen punten die je onder Nijhuis tegen Utrecht, NEC en ADO pakt ben je dan weer vergeten. Wonderlijk hoe het geheugen werkt. Je bent zeker de nederlaag van Feyenoord onder Nijhuis dit seizoen ook vergeten? Tegen Gae, een afgekeurde goal van Feyenoord. Maar hã©, daar gaan we niet zeiken toch?

6 maart 2017 om 16:29

Dus als je het zover laat komen door slecht te spelen mag de scheidsrechter beslissende fouten maken? Die snap ik niet helemaal...

6 maart 2017 om 16:50

Fijn dat je uitgezocht hebt, maar ik neem mijn bronnen wel degelijk serieus.
Het kan kloppen hetgeen wat jij hebt uitgezocht maar na deze statistieken is de balans nog steeds in het nadeel van ajax.
3 x winnen terwijl je net zo goed 5 keer kunt winnen dit seizoen, waarvan dus 2 x oopzichtelijk falen. Ik kan jou begrijpen dat je er niet mee zit.

6 maart 2017 om 16:59

Het zijn krokodillentranen goodold11, ik nodig je uit om het zelf uit te zoeken als je het niet gelooft. En de statistieken zijn in het voordeel van Ajax, slechts 2 nederlagen in 12 wedstrijden terwijl daar vier toppers in zaten en wedstrijden tegen Vitesse, Heerenveen en AZ.

En Ajxxxxlove, nee het gaat er om dat we alleen zeiken op de scheidsrechter als zijn vermeende fout (wat dikwijls twijfelachtig is) beslissend is. Maar dan gaan we voorbij aan het feit dat op het veld er al zestig fouten zijn gemaakt door de spelers voordat de leidsman in de fout gaat. Bovendien vond ik de fout nu niet zo overduidelijk, in beide wedstrijden niet trouwens. We hebben ermee te maken dat er fouten worden gemaakt, dat is soms heel vervelend, maar op dit moment niet te vermijden. En gisteren hadden zowel Feyenoord als Ajax het puntverlies volledig aan zichzelf te wijten, ongeacht de fout van Makkelie of Nijhuis en of dat wel een fout was. Als je met 5-1 wint heeft niemand het over Nijhuis of Makkelie, ook al maken ze dan een nog veel grotere fout.

6 maart 2017 om 17:18

He? Jij komt zelf met de resultaten. Daarbij dus 5 in het voordeel ajax en 7 waarbij ajax punten verliest. Dan is de balans toch nog steeds in het nadeel van ajax??

Als jij nu eens toegeeft dat het gewoon een overtreding was op Onana dan zijn we er. Want ik zie jou de hele tijd om de hete brij draaien en maar zeggen dat de ploegen maar beter hun best moeten doen, terwijl juist de fout ligt bij de scheids. Het ene heeft dus niets met de ander te maken.

6 maart 2017 om 17:23

De clubs moeten beter spelen, maar als de scheidsrechter dan zo opzichtig in de fout gaat, ben je alsnog gewoon de dupe van arbitrale dwalingen hoor. En zeg nou zelf, hij had Sanchez gewoon een penalty moeten geven. Dat was zo opzichtig en hij stond er gewoon kort op. Dan kan je als team slecht spelen, dan nog zou je gewoon de drie punten meenemen.

6 maart 2017 om 17:24

Ja, je kan winnen, verliezen of gelijkspelen. Ajax heeft slechts twee keer verloren en wel vijf keer gewonnen en vijf keer gelijk. Terwijl er van die 12 wedstrijden 4 toppers waren en drie pittige wedstrijden.

En die twee incidenten, tja, kan je weer die actie van Veltman tegen wegstrepen. Ik hou niet zo van dat gezeur op de scheidsrechter, die man doet gewoon zijn best en soms heb je hem wat meer mee, en soms wat meer tegen. Maar er wordt hier gewoon even uit de losse pols beweerd dat Ajax onder Nijhuis 1 van de laatste 12/13 wedstrijden heeft gewonnen. Dat blijken er vijf te zijn. Zo zie je maar, een foutje is snel gemaakt. En dan wil ik nog niet eens ingaan op het feit dat de scheidsrechter in een splitsecond moet reageren, en bovenstaande bewering vanuit de bureaustoel wordt gemaakt, terwijl een simpele zoektocht je al van het tegendeel had kunnen overtuigen. Ik ben trouwens wel benieuwd naar die bron, wie verkondigt die onzin eigenlijk?

Ik vond het overigens geen overduidelijke overtreding op Onana, de ene geeft hem, de andere dus niet. Ik vond het vooral dom van Onana, als keeper word je altijd verteld niet met die bal te gaan pielen. Ik vond het geen goal van Feyenoord, ook al was hij over de lijn, dan nog was het eerst een overtreding. En Veltman hoefde van mij ook geen rode kaart en dat die goal van Klaassen werd goed gekeurd, daar zal je me ook niet over horen. Echt, dat gezeik op de scheidsrechter, je schiet er niets mee op. Vorige week zelfs gezeur over een computersysteem, het complotdenken wordt steeds idioter lijkt wel.

6 maart 2017 om 17:44

Zoek alleen op termen Nijhuis en Ajax. Dan krijg je wel wat artikelen uit, weliswaar gedateerd.

Tja, dan ben jij 1 van de weinige die het geen overtreding vond en de schuld bij Onana legt. Best apart als Linssen, Ajax EN Nijhuis het wel erkennen.

6 maart 2017 om 19:36

Hoezo "de ene geeft hem, de andere niet"? Als Linssen Onana pootje haakt is het toch gewoon een overtreding? Hij schopt tegen zijn been aan op het moment dat Onana die bal wil wegmaaien. Vrije trap. Het was dom van Onana, maar dat geeft je als speler geen vrijbrief om te pootje haken. De scheids geeft nota bene later zelf toe dat het een overtreding was, maar hem niet gaf omdat er niemand protesteerde.

7 maart 2017 om 10:14

Na drie herhalingen gisteren bij VI lijkt het inderdaad toch een overtreding, maar het is moeilijk te zien, zeker zonder herhaling. Blijft staan dat ik het enorm gehuil vind om daar zo over door te gaan, er zijn wel 5 of 6 van dit soort momenten per wedstrijd.

6 maart 2017 om 14:21

Maar die elleboog van Vilhena werd toch ook niet door studio sport laten zien (tenzij ik die heb gemist)?

Ben blij dat het eindelijk gezegd word maar dit nijd naar competitie vervalsing. Dit weekend toonde weer aan dat er een video schiedsrechter ten alle tijden dient te zijn. Daarnaast mag de Knvb weleens optreden tegen scheidsrechters die structureel zitten te prutsen. Daar is Bas Bijhuis er een van. Deze man heeft nu twee duels echt slecht gefloten door overtredingen niet te bestraffen en dat is gewoon een hele kwalijke zaak. Ben er ook voor stevige duels te laten gaanmaar overtredingen waarbij spelers benen of voeten raken horen gewoon ter alle tijden voor gefloten te worden en bij Nijhuis weten spelers totaal niet waar ze aan toe zijn. Linssen maakt een overtreding op Onana, dat ziet echt iedereen. Berghuis maakt een overtreding op van Ginkel.. Nijhuis moet gewoon een paar potjes in de Jupiler gaan fluiten en dat geld ook voor Guzibulluk.. Nijhuis zogenaamd parade paardje Knvb word gewoon niet uitgenodigd voor Europese wedstrijden en zeker niet voor de CL. Wat een geblunder week in week uit. Zullen de heren van VI wel weer een veer geven,......werkelijk onbegrijpelijk

Stop eens met dat gezeur op de scheidsrechter zeg. Feyenoord verliest omdat het ongelooflijk slecht speelde, niet vanwege Makkelie. En voor Ajax zal dat echt niet anders zijn, het was gewoon een domme actie van Onana, je moet na uitkappen die speler niet eens meer de kans geven om 'een overtreding' te maken. Die bal moet dan weg, want als een speler nog wel een overtreding kan inzetten loop je nou eenmaal een risico.

Zorg gewoon dat je ruim aan de goede kant zit, dan is een al dan niet toegekende overtreding/doelpunt niet meteen fataal en hoef je niet naar de scheidsrechter te wijzen. Als je als topclub zoveel moeite hebt om te winnen van dit soort clubs dan moet je de fout altijd bij jezelf zoeken.

Dat dit de 3 belangrijkste wedstrijden waren lijkt me een vrij subjectieve waarneming eerlijk gezegd. Voor lang niet iedereen waren juist die wedstrijden zo belangt5

Klopt, nijhuis maakte een grote fout.
Vergat veldman na zijn absurde overtreding weg te sturen waar hij dat bij onze grunn speler wel deed

Het algemene niveau van scheidsrechters in Nederland is om te huilen. Beslissingen worden vaak meer op moreel beslist dan volgens het boekje. En als het volgens boekje gaat is het weer niet constant (e.g. Bas Nijhuis).

6 maart 2017 om 17:35

Nou ja, ik kijk ook weleens wedstrijden in Spanje, zoals die bekerwedstrijd laatst tussen Atletico en Barã§a. En dat niveau heb ik nog nooit gezien in Nederland, die scheidsrechters daar maken het nog veel bonter. En dan te bedenken dat er daar nog veel meer miljoenen in omgaan.

Prijs je nou maar gelukkig, Nederland is zeer vooruitstrevend qua technologie, of het nou doellijn of videoscheidsrechters zijn, de Knvb probeert elke keer die proeven te kunnen doen. Onze scheidsrechters willen vrijwel altijd verantwoording afleggen voor de camera, dat zie je zelden tot nooit in het buitenland. En Nijhuis zat vorige week nog bij VI bijvoorbeeld. Er is dus enorm veel bereidwilligheid vanuit de scheidsrechters om zich te verbeteren, of verantwoording af te leggen en om ons voor te lichten. Niet voor niets zijn onze scheidsrechters populair internationaal.

Vooropgesteld dat ajax slecht speelde en de overwinning ( en misschien zelfs een gelijkspel) niet verdiende, en Onana zichzelf op een hele knullige manier in de problemen brengt, was het fluiten van Nijhuis, niet voor de eerste keer, zeer discutabel. Dat hij de overtreding van linssen niet ziet is slecht, maar eerder floot hij ook al niet toen Younes in het strafschopgebied werd tegengehouden aan de schouder. Nijhuis stond er bovenop. Even later werd eenzelfde overtreding op het middenveld wel bestraft met een vrije trap. Volgens mij is hij dan te laf om de beslissing te nemen om de bal op de stip te leggen. Sowieso stoort het me dat er totaal geen eenheid zit in de manier waarop scheidsrechters fluiten. Bij Nijhuis kan blijkbaar meer dan bij bijvoorbeeld Kuipers.
Het verhaal van Feijenoord is m.i. ook een voorbeeld van meten met twee maten. Het is mij een raadsel waarom Makkelie niet fluit voor de overtreding op de Sparta keeper. Hoe vaak wordt niet voor een duel tussen keeper en speler heel snel en makkelijk gefloten in het voordeel van de keeper? Dat de zuivere goal die hier op volgde niet werd gezien voelt misschien voor de neutrale toeschouwer als gerechtigheid.
Ook Feijenoord verdiende de overwinning niet.

Wat een onzin. Beslist? Hoe kan je dat in godsnaam zeggen? Dat is echt zo verschrikkelijk dom. Alsof een wedstrijd exact hetzelfde verloopt als een bepaalde beslissing wel/niet was genomen.

Ajax moet niet zo zeuren.ze speelden een drama wedstrijd en hadden ook zonder dit incident simpel moeten winnen. Altijd die spotlights naar een ander schuiven.

6 maart 2017 om 22:37

De meeste Ajacieden zullen het ook toegeven dat we belabberd hebben gespeeld. Dat betekent niet dat Nijhuis zeer grote fouten mag maken. Het ene heeft niks met de andere te maken.

7 maart 2017 om 02:14

Het gaat hier niet over de wedstrijd opzich, maar over het algemene niveau van de arbitrage in de Eredivisie. Het is toch te gek voor woorden dat er minstens 5 wedstrijden waren dit weekend waarin het niveau van de arbitrage ver beneden peil was. Het is dan extra schandalig als de beslissingen (of het gebrek daar aan..) juist in de belangrijkste wedstrijden het ergst zijn.

Niemand kan weten hoe de wedstrijden waren verlopen met de juiste beslissingen, maar het verandert wel het hele spelbeeld. Voetballers worden beoordeeld op hun prestaties en gedrag. Bij een scheidsrechter hoort dat niet anders te zijn. Als er zoveel fouten worden gemaakt bij zoveel verschillende wedstrijden, komt de spotlight automatisch op de arbitrage te staan. Daar heb je dan geen supporters meer voor nodig.

Nijhuis heeft toegegeven dat hij 3 fouten gemaakt heeft ten nadelen van Ajax. Feijenoord moet volgens de Knvb kampioen worden want dat was al zo lang geleden.

De Knvb mag nu toch wel eens heel kritisch gaan kijken naar het eigen scheidsrechterskorps. Groningen - Ajax, Sparta - Feyenoord, Utrecht - ADO en in mindere mate FC Twente - Willem II. Dan moet ik wel zeggen dat in de wedstrijd tussen FC Twente en Willem II beide ploegen de dupe waren van de arbitrage, maar ook bij die wedstrijd was het niveau van de leidsmannen dramatisch te noemen.

Je kunt als arbitrage best fouten maken, want het blijven mensen. Echter mag je van de arbitrage op het hoogste niveau in Nederland toch in ieder geval objectiviteit en een aardig inzicht verwachten. Nijhuis bijvoorbeeld geeft zelfs geel wegens klagen aan Younes. Als je zo'n dramatisch slechte wedstrijd fluit, is de kritiek toch meer dan terecht en zo'n gele kaart werkelijk schandalig...

Dan gaan we over naar Feyenoord. Sorry hoor, maar als de bal zo overduidelijk over de lijn is, mag je je als arbitrage kapot schamen als je dat niet opmerkt. Je staat er nota bene met genoeg man waardoor er altijd voldoende ogen horen te zijn om de juiste beslissing te nemen.

Nog even over Utrecht - Ado. Het is nog extra pijnlijk dat ADO momenteel hekkensluiter is en elk punt hard nodig heeft. Als dan dit soort dingen ook nog eens gebeuren in een weekend vol met arbitrale blunders, is dat nog eens extra zout op de wonden strooien. Dat geldt overigens ook voor de titelkandidaten.

Dan kan men wel klagen over doellijntechnologie, maar de arbitrage is in de geschiedenis van het Nederlands voetbal nog nooit zo incompetent geweest als in het heden. Op deze manier kan men net zo goed willekeurige scheidsrechters van de amateurvelden plukken, want veel slechter kan je het eigenlijk niet doen. Ik sluit dit betoog nog af met een sarcastisch getinte opmerking met wellicht zelfs een tintje waarheid, want gezien het huidige niveau van de arbitrage mag je je afvragen of men zelfs met doellijntechnologie de juiste beslissing kan nemen...

7 maart 2017 om 06:43

Ik heb niet het gevoel dat het slechter is dan voorheen, of dan in andere landen.

Wat zou het toch stil zijn met electronische hulpmiddelen. Dan zouden we deze heerlijke discussies elke week moeten missen. En dan zouden we de kampioenen ook niet kunnen vertellen dat ze alles aan de arbitrage te denken hadden. Doodsaai!

Wat een gezeur steeds over wel of niet terecht! Iedere club heeft er mee te maken dat scheidsrechters er wel eens een paar X flink naast zitten. Ajax heeft in mijn ogen er veel vaker voordeel van dan nadeel. En dat geldt tevens voor een Feyenoord en een PSV.
Wij Groningers staan nu aan de voordelige kant, maar het kan zondag weer totaal anders zijn! Dan mopperen we allemaal, maar dan komt het realisme dat het ook wel eens mee zit.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren