Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Barcelona mag spelers na deal van 2,7 miljard euro alsnog inschrijven’

Laatste update:

Barcelona mag anderhalve week voor het begin van LaLiga eindelijk zijn nieuwe spelers inschrijven in de competitie, zo meldt Mundo Deportivo. LaLiga bevestigt een miljardendeal te hebben gesloten met de private-equityfirma CVC Capital Partners. Het bedrijf neemt voor 2,7 miljard euro een minderheidsbelang van tien procent in de Spaanse competitie.

De verwachting is dat dat de overeenkomst tussen LaLiga en de investeringsmaatschappij donderdag bekrachtigd wordt door de Spaanse clubs. De deal kan clubs met weinig geld, waaronder met name Barcelona, helpen om de financiën te herstellen na de klap die de coronapandemie heeft veroorzaakt. Begin juli meldden diverse Spaanse media dat Barça het salarislimiet in LaLiga ver heeft overschreden en daardoor geen nieuwe spelers mocht inschrijven. Daardoor dreigde de club zonder de nieuwe aanwinsten Sergio Agüero, Memphis Depay, Eric García en Emerson Royal aan de competitie te moeten beginnen.

Joan Laporta, de president van Barcelona, zei maandag al dat de problemen met het inschrijven van de nieuwe spelers opgelost zouden worden, zonder daarbij op details in te gaan. Daarbij doelde Laporta ook op Lionel Messi, wiens nieuwe contract bij Barcelona nog altijd niet getekend is. Volgens Mundo Deportivo kan Barça de nieuwe spelers, inclusief Messi, na het bekrachtigen van de investeringsdeal vrijwel direct alsnog inschrijven.

De investering van 2,7 miljard euro van CVC Capital Partners komt voor negentig procent ten goede aan de clubs in LaLiga. De Spaanse competitie wil het geld gebruiken om wereldwijd door te groeien en om 'een wereldwijd digitaal entertainmentbedrijf' te worden. Het doel is om het gat met de Premier League te dichten. CVC nam eerder overigens ook een belang in de Formule 1, terwijl gesprekken met de Serie A op niets uitliepen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goed dat ze mogen worden ingeschreven,
Kijk ook uit naar de wedstrijd vanavond

4 augustus 2021 om 11:53

Dat lijkt me een goede deal, voor Barcelona Dit komt als geroepen voor barca

4 augustus 2021 om 12:00

Het is maar de vraag of dit een goede deal is. Clubs in Spanje kunnen nu hun verliezen, mede veroorzaakt door Corona maar ook door simpelweg tevele uit te geven, goedmaken. Echter op de lange termijn verliezen ze geld aan CVC.

4 augustus 2021 om 12:03

@SpeedyAFC dat is waar maar barca wordt weer gered en ze kunnen spelers nog steeds aantrekken

4 augustus 2021 om 13:09

Dus gaan de lasten van Barcelona weer omhoog en moeten ze in de toekomst dus meer betalen terwijl ze dan minder inkomsten zullen hebben.
We zullen zien hoe dit allemaal gaat aflopen, ik zie het in ieder geval somber in voor Barcelona.

4 augustus 2021 om 14:12

Korte termijn beleid is wat ze voeren in Barcelona. Zijn totaal niet bezig met de lange termijn, en willen alleen maar op korte termijn overleven. Spaanse clubs zijn een plaag voor clubs die fatsoenlijk economisch beleid proberen te hoduen

4 augustus 2021 om 12:50

Ik snap dat je dit zegt als Barca-fan, maar heel eerlijk klinkt het niet. Barca is niet harder getroffen door de corona pandemie dan andere Spaanse of Europese clubs. Dat Barca nu geen geld heeft komt voor het grootste deel door mega slecht beleid van de vorige voorzitter. Dit riekt toch weer naar financiële steun om dat slechte beleid te compenseren.

Als een club door dat slechte beleid geen spelers aan kan trekken, of geen hoge salarissen kan betalen, dan moet je gewoon op de blaren zitten en een toontje lager gaan zingen. Maar nogmaals word in Spanje aangetoond dat slecht beleid waardoor financiële problemen ontstaan zonder gevolgen en onbestraft blijft.

Lijkt me niet een heel eerlijke positie ten op zichten van de concurrentie.

4 augustus 2021 om 12:52

Op basis van dit artikel lijkt het er inderdaad op dat clubs die heel veel inspanningen gedaan hebben om de regels te volgen, gewoon genaaid worden.

4 augustus 2021 om 12:55

PSG, City, Chelsea, United noem maar op lijden ook megaverliezen. Vorige week.nog heeft Barcelona een prima rating verkregen. Oftewel er zijn genoeg inkomsten om de schulden te dragen.

5 augustus 2021 om 09:33

PSG dat Hakimi even binnenhaalde en enorme salarissen uitdeelde aan Donnarumma, Ramos en Wijnaldum. City dat voor Grealish ook weer even meer dan 100 miljoen neerlegt. United dat weer eventjes Sancho en Varane binnen haalt. Hoop gejank over hoe zwaar ze het hebben, maar als puntje bij paaltje komt vinden ze toch opeens weer wat miljoenen tussen de bank kussens...

5 augustus 2021 om 09:45

@deem: Dat is toch hun eigen geld. Barca krijgt geld van een externe partij die ze te hulp schiet om slecht (financieel) beleid, verpakt door verminderende inkomsten door Corona, te verbloemen.

5 augustus 2021 om 10:29

Inderdaad....zo is het, de clubs met structurele gebreken qua financiën , zijn even uit de shit en de clubs die een club '
normaal ' leiden , zijn de pineut.
Nu bij de clubs met hun gigantische tekorten zijn de financiële problemen niet zo maar verdwenen hoor, ....als ze uit de euforie ontwaken en naar hun bankafschriften kijken, worden ze immers weer geconfronteerd met cijfers die diep in het rood staan.
Wat erger is dat de Spaanse teams op dit moment gewoon kunnen verder gaan met hun oneerlijke concurrentie met de rest van Europa terwijl bijvoorbeeld Nederlandse clubs veel zuiverder zijn dan de Spaanse..... walgelijk is dit.

5 augustus 2021 om 11:24

Wat oneerlijke concurrentie? Het is in England dat elke speler die maar iets kan wordt aangetrokken terwijl de Italiaanse, Spaanse ploegen nog niets deftig kunnen kopen buiten enkele vrije spelers.
Corona heeft blijkbaar in de premier league geen vat.

5 augustus 2021 om 11:57

@david: Dat heeft iets met tv-gelden te maken. Niets met een externe partij die clubs met slecht beleid uit de shit komt helpen.

5 augustus 2021 om 18:14

Dat komt omdat over de hele wereld mensen graag naar Engels voetbal kijken. Als de voetballers in Spanje ook eens leren om langer dan 2 minuten overeind te blijven en hun acteer aspiraties bij het amateur toneel laten, stroomt er in Spanje straks ook wat meer geld binnen.

Mij is dit niet geheel duidelijk eerlijk gezegd. Laliga maakt een deal met een nieuwe partner, en deelt dit geld uit onder alle clubs of hoe moet ik dit zien? Lijkt mezelf eigenlijk niet heel logisch, vandaar de vraag.

4 augustus 2021 om 11:59

Inderdaad zoals jij het zegt, ze delen het geld met de clubs. Hierdoor komt er geld binnen bij bijv barca en mogen ze meer afschrijven.

4 augustus 2021 om 12:00

Dat houd in dat de grote clubs,
Meer tv rechten, en tegoeden krijgen.

4 augustus 2021 om 12:01

Nee ze krijgen nu eenmalig geld en de jaren erna juist minder TV rechten geld omdat er een deel naar CVC zal gaan.

4 augustus 2021 om 12:05

Oke maar ze komen weer goed weg

4 augustus 2021 om 13:12

Dat is maar de vraag. Barcelona geeft nu dus extra geld uit o.a. om Messi te behouden. Dat gaat meer geld kosten de komende jaren. Alleen zal vanaf volgend jaar er minder geld binnenkomen.
Natuurlijk is het zo dat als Barcelona nu de Cl wint, dan pakt het goed uit. Maar zit het allemaal weer tegen, dan zullen de cijfers wederom rood zijn en komt er alleen minder geld binnen omdat nu de CVC ook mee eet.

4 augustus 2021 om 17:25

Die eten voor 10% mee in de toekomst. Het probleem is nu korte termijn liquiditeit.

4 augustus 2021 om 12:06

Inderdaad. En als je als club nu twee jaar de broeksriem aangespannen hebt en dus geen financiële problemen hebt, dan krijg je gewoon geen steun neem ik aan?

4 augustus 2021 om 12:10

Daar zorg Joan Laporta wel voor dat Barcelona niet weer in zo situatie komt.

4 augustus 2021 om 12:15

Wat een hoopvolle verwachting. Tot nu toe heeft Messi niet bijgetekend en zijn er vier dure vrije transfers erbijgekomen zonder echt een behoorlijke uitgaande transfer. Barca moet nog een speler of vijf verkopen voordat de ploeg echt kan beginnen aan het nieuwe seizoen. Laporta is echter al maanden vooral met Messi bezig.

4 augustus 2021 om 13:14

Echt onzin, Laporta is gewoon bezig Messi te verlengen en dat astronomisch salaris uit te smeren over velen jaren. Barcelona blijft gewoon in dezelfde situatie zitten.

4 augustus 2021 om 15:07

@hangover, bedankt voor de opheldering!

4 augustus 2021 om 12:09

@Gakpob precies zoals jij het nu zegt ze delen geld met clubs en hierdoor krijgen ze ze geld binnen en en mogen ze weer inschrijven, toch wel bizar ze hebben zoveel schulden die nog opgelost moet worden

4 augustus 2021 om 13:03

Ik lees het stuk nu op VI. Daar staat het veel beter en duidelijker omschreven ;-)

4 augustus 2021 om 13:16

Inderdaad, veel schulden moet nog ingelost worden maar Barcleona gebruikt het om de spelers in te schrijven en Messi te verlengen. Madrid praat meteen weer over Mbappe. Niemand heeft het erover dat er vanaf nu elk jaar minder geld binnenkomt omdat de CVC nu ook betaald moet worden.

4 augustus 2021 om 13:20

@speddy inderdaad ik denk echt dat het eerst handiger is voor barca om alle schulden op te lossen, en dan pas echt een top aan koop te doen, want ze willen haaland heel graag, maar die gaat super duur worden

5 augustus 2021 om 08:58

CVC vraagt 0 procent rente. De schuldeisers meer. Een deel moet worden gebruikt om af te gaan lossen. Het grootste deel is voor het stadion en de installaties. Het is nog geen gegeven dat Barcelona en Madrid voor stemmen overigens.

5 augustus 2021 om 10:32

De vraag hierover is, Gaat de EU,vdit zomaar laten passeren?
Op zijn minst moet er een controle op deze subsidieregeling komen want dit is ten nadele van alle andere landen!

Iedereen wist toch al dat ze hoe dan ook zouden ingeschreven worden

Jammer dat wanbeleid weer gered wordt en Barca gewoon spelers kan blijven aantrekken terwijl ze ver boven de financiële grenzen gaan. Chaos beleid, sportieve fraude en definitief geen kans meer op gelijkwaardige competitie.
Mooie historie en mooie club hoor maar daar gaat het niet om.

4 augustus 2021 om 11:57

Echt diep triest inderdaad. Kijk naar clubs als Sevilla en Real die talenten als Gil, Hakimi en Reguilon hebben verkocht om aan de regels te voldoen. En clubs die geld uitgeven dat ze niet hebben worden gered. Hopelijk gaat Florentino Perez en andere presidenten hiervoor liggen. 10% van de competitie verkopen aan Amerikanen kan ook alleen maar heeeeel slecht uitpakken

4 augustus 2021 om 12:16

Die clubs hebben hun ziel zeld al heel lang aan buitenlandse investeerders verkocht hoor. Ze hebben geen poot om op te staan.

4 augustus 2021 om 12:21

Volgens mij ben je in de war met Engelse clubs Kim Jong

Ik vind het altijd zo typisch dat deze financiële malaise wordt toegeschreven aan de pandemie. De pandemie is niet de veroorzaker van deze crisis maar heeft alleen maar aangetoond hoe zwak de financiële posities waren van verschillende clubs waaronder Barcelona. De Coronacrisis heeft dit alleen maar pijnlijk duidelijk gemaakt. Maar goed, de huidige situatie is natuurlijk niet toe te schrijven aan het huidige bestuur of de fans, Laporta probeert de situatie tenminste te herstellen. Bartomeo zou vervolgd moeten worden voor zijn misdaden van de afgelopen jaren..

4 augustus 2021 om 12:03

Een beetje van beiden. Door de lockdowns verliezen clubs natuurlijk wel 25 tot 35 procent van hun inkomsten zonder dat ze daar eigenlijk iets aan konden doen. Zeker in commerciele branches zoals de voetballerij compenseer je dat niet zomaar. Anderzijds hebben clubs zeker de mogelijkheden om reserves op te bouwen en bepalen ze hun eigen financiele positie, zeker als het clubs van dat formaat betreft. In dat opzicht ben ik het wel weer met je eens. Niet helemaal eens met dat laatste gedeelte overigens. Er zijn genoeg mensen binnen die club die actie hadden kunnen ondernemen. Een FC Twente heeft in relatieve zin veel harder geboet voor haar misstanden op bestuurlijk niveau, dus zo slecht komt Barcelona er niet eens vanaf. De bestuurders handelen nou eenmaal in naam van de club.

4 augustus 2021 om 12:30

Een beetje van beiden, wat een onzin. Het ergste is dat je jezelf nog gelooft ook.

Hoe komt het dat Ajax/bayern/dortmund/chelsea/.... geen problemen hebben? Omdat zij hun boekhouding in orde hebben en niet boven hun stand hebben geleefd.

Ik heb geen sympathie voor clubs of mensen die elke maand al hun geld uitgeven, niet spaarden en dan zonder werk kwamen te zitten door de pandemie. Eigen schuld, dikke bult.

4 augustus 2021 om 12:33

Je zegt min of meer hetzelfde als ik, maar dan in een paar zinnen. Misschien had je m'n betoog wat beter moeten lezen. Ik geef namelijk nergens aan dat Barcelona niets te verwijten valt. Sterker nog, als je goed hebt opgelet in deze artikelen het afgelopen jaar, had je wellicht kunnen weten dat ik erg kritisch ben als het Barcelona (en het Spaanse voetbal in het algemeen) betreft. Daarvoor hoef je overigens alleen maar omlaag te scrollen in dit artikel.

4 augustus 2021 om 12:40

Best simpel Medellin omdat sommige clubs gewoon heel veel geld uit toeristen halen. En daarnaast had Ajax wel gewoon problemen. Hebben heel veel verlies geleden (en dat gecompenseerd met salarisbesparingen). En Chelsea heeft een puissant rijke eigenaar. Dat neemt niet weg dat Barcelona wanbeleid gevoerd heeft en dus een uitzonderlijk geval is. Maar zonder Corona had het er echt niet zo slecht uitgezien bij hen.

4 augustus 2021 om 12:51

Ik weet niet of Ajax opnemen in dit rijtje heel verstandig is. Ze staan er nu natuurlijk super voor. Echter, gezien de problemen in het verleden ook begin deze eeuw is het nou niet betaald een schoolvoorbeeld voor boekhouden.

4 augustus 2021 om 12:26

@tilburg
"laporta probeert de situatie tenminste te herstellen."

Hoe probeert hij te herstellen door weer een groot contract aan Messi tot zijn 40e aan te bieden? Als de beste man gestopt is, betaalt Barca nog steeds scheel aan zijn salariskosten. Dit gaat dan ook tenkoste van kwaliteit van de selectie.

Overal proberen te bezuinigen op salarissen zodat Messi 50 mil krijgt per seizoen. Als Messi Barca niet kampioen maakt in Spanje en de CL wint, is het gewoon weer weg gegooid geld.

Laporta zou pas proberen als hij Messi een "normaal" salaris had geboden. Wat is dat ongeveer bi Barca, tussen de 12 en 20 miljoen?
En anders uit elkaar gaan en werken aan een nieuwe selectie.

Nu gaat hij een aankomend talent treiteren en dreigen dat hij niet speelt omdat de jongen terecht beloond wil worden naar zijn waarde.

4 augustus 2021 om 12:27

@tilburg013,
Je kan toch zeker niet ontkennen dat de 'financiële malaise' juist de oorzaak en toegeschreven kan worden aan de pandemie? Als je nog steeds niet doorhebt dat ontzettend veel bedrijven de afgelopen maanden moeite hebben gehad om het hoofd boven water te houden, dan heb je wel echt een bord voor je kop! Kledingwinkels, horeca, reisorganisaties, enkele voorbeelden die afhankelijk zijn van klanten, zijn dan ook aantoonbaar zwak geweest qua financiën?
Barcelona is grotendeels afhankelijk, zoals alle clubs, van hun supporters... Weet je dat clubs als Barcelona en Real Madrid gemiddeld 370 miljoen per jaar misloopt aan merchandising en 230 miljoen aan wedstrijdkaartjes door corona.
Mensen praten hier graag over de schulden die voetbalclubs hebben en dan valt mij op van de Spaanse clubs, maar dat hebben alle clubs (uitzonderingen nagelaten) in elke competitie, maar je moet vooral kijken naar de marktwaarde van een club en de inkomsten die men genereert.

4 augustus 2021 om 12:39

@Dora Explora.

Dat het niet heeft meegeholpen klopt. Maar het is toch juist het wanbeleid bij bepaalde clubs, waardoor het effect bij die clubs vele malen erger is? Real Madrid houdt nog redelijk de broekriem op, maar Barcelona voert toch gewoon al jaren dramatisch beleid? Met belachelijk dure transfers en idioot hoge salarissen.

Dan is het leuk dat je naar de wedstrijd kaartjes wijst, maar dat is iets wat niet te voorzien was. De hoge voet waarop Barcelona leefde, was van mijlen ver te voorzien. Dat is het probleem van velen. Laporta moet dat allemaal wegwerken, maar doet het deels zelf ook nog. "We hebben geen cent te makken, maar we halen wel even 5 spelers". Ja die komen allemaal niet meer voor idiote salarissen zoals Griezmann en Frenkie, maar ze kosten wel degelijk wat. Ondertussen heb je een hele plens aan Deadwood die je aan de straatstenen niet kwijt zult raken (Umtiti, Lenglet, Coutinho etc) omdat ze belachelijk veel verdienen.

Maar ondertussen wel weer Messi voor 50 miljoen op de loonlijst willen hebben. Ja hij is van onschatbare waarde, maar kun je hem nu echt betalen? Dat zijn de issues.

4 augustus 2021 om 13:29

Het is pas wanbeleid als je failliet wordt verklaard en je schuldeisers niet kan betalen, dan is het pas wanbeleid gebleken in geval van Barcelona (overigens zeg ik niet dat als men failliet is verklaard, het altijd wanbeleid is, want er zijn altijd meer en/of verschillende factoren). Het is hier vaker tegen dovemansoren gezegd, want mensen pakken maar al te graag de schulden als onderwerp. Maar het is relevanter wat een club aan inkomsten genereert, toch?
Zijn de salarissen exorbitant hoog? Ja zeker, ben ik het met je eens! Maar ik vind het salaris van een voetballer van Ajax die 4 miljoen per jaar verdient ook belachelijk hoog. Helaas werkt het in de voetballerij zo.
Ik heb liever een club die zijn ziel niet verkoopt, zoals enkele grote clubs heden ten dage.
Als er morgen een regel wordt ingevoerd voor een salarisplafond voor alle competities, dan ben ik voor!
Maar, we kunnen door blijven praten over Barcelona. De vorige voorzitter heeft er een rotzooi van gemaakt en nu is het puinruimen. Het is gebeurd en dat is spijtig

4 augustus 2021 om 12:38

Weet niet precies of je hiervan op de hoogte was, maar gisteravond is er een rapport verschenen waarin er onderzoek is gedaan naar de invloed van de pandemie op de financiële situatie van Barcelona (bij mij niet geheel bekend welke parameters daarvoor gebruikt zijn, heb het document namelijk niet helemaal gelezen). Daaruit bleek dat de pandemie voor slechts vijftien procent heeft bijgedragen aan deze financiële situatie, dus indirect betekent dat het wanbeleid van Bartomeu blijkbaar aantoonbaar voor de financiële malaise heeft gezorgd. Dus het argument dat deze situatie in zijn volledigheid het gevolg is van de pandemie kan de prullenbak in. En sterker nog, dit rapport zou zomaar eens aanleiding kunnen geven tot een rechtszaak tegen Bartomeu wegens wanbeleid. Een belangrijke kanttekening is natuurlijk wel dat het voor mij niet helemaal bekend is wie de opdrachtgever van het rapport is geweest en of diegene met een bepaald motief iemand heeft ingehuurd. Maar als dit allemaal klopt, dan heb je volledig gelijk!

4 augustus 2021 om 12:40

Hulde voor jou Guaporta! Ik lees altijd met plezier je post, maar ik waardeer vooral je realistische en kritische blik naar je eigen club. Jij bent een van de weinige leden hier die kritische noten bij het financiële wanbeleid durft te plaatsen en daarbij eerlijk aangeeft dat het slecht was.

4 augustus 2021 om 13:42

Wanbeleid is wel erg makkelijk gezegd. Messi was gewoon peperduur, zonder Messi geen mega schuld maar ja, welke voorzitten had Messi afgelopen jaren durven laten gaan? Verleden jaar bestormde ze toch ook het stadion toen ze Messi wilde verkopen voor 100 miljoen euro? Met zijn salaris erbij had Bartomeu zo eventjes 250 miljoen euro kunnen verdienen. Maar ja, de fans blokkeerde dat.
De nieuwe voorzitter gaat er gewoon mee door, ook nu wordt het contract van de oude Messi verlengt. Ook nu wordt de trukendoos opengegooid om het mega salaris uit te smeren over vele jaren, anders dan spelersalaris uit te betalen, noem maar op.

4 augustus 2021 om 14:21

Maar ik zeg toch ook nergens dat de pandemie 0.0 invloed heeft gehad? Tuurlijk heeft dat er ook aan bijgedragen maar het is niet hoofdoorzaak nummer 1. Het heeft het alleen aan het licht gebracht + verergerd.

4 augustus 2021 om 12:42

Clubs als Barcelona hebben het probleem dat ze publiek bezit zijn. De geregistreerde fans kiezen de voorzitter. Dus een voorzitter kandidaat komt elke keer met een dikke lijst beloftes, de ene na de andere topspeler gaat aangetrokken worden. Schulden doen er niet toe, de voorzitter wil alleen maar (her/ge)kozen worden.

Ik blijf het bizar vinden hoe een mooie nette club als Barca zich in deze situatie bevindt. Mijn sympathie voor Barca begint terug te komen. Wat ik gewoon bizar vond aan Barca meer aan Bartameu dat echt zware schulden super zware schulden waren. En dan spelers kopen voor 50 mil 100 mil.
Ook dat Messi een nieuwe contract heeft maar nog niet kan tekenen is bizar. De club is geen nette club meer. Ook afgelopen zomer dat gedoe met Koeman. Real stond bekend als kille mode club waar altijd gedoe was, maar we kunnen veel zeggen over Perez. Hij geeft veel uit maar haalde ook altijd veel geld binnen.
En tuurlijk besef ik me dat Barca binnen notime schuldenvrij is want Barca is groot binne een jaar hebben ze de schulden afgelost maximaal 3 jaar.
Maar je spelers niet kunnen inschrijven om deals sluiten om het te kunnen vlak voor het seizoen begint is bizar.

4 augustus 2021 om 11:59

Hahah hoe moet barca binnen 3 jaar schuldenvrij zijn dan?? Je weet dat maar 15% van de schulden komen door de pandemie he.. De financiele problemen zijn er al letterlijk jaren en het is alleen maar erger geworden

4 augustus 2021 om 12:07

Clubs als Barca, Real Madrid, Man Utd zijn zo groot die maken per jaar meer dan een half miljard omzet.Je moet eens nagaan als je zoveel schulden als Barca hoever je boven eigen vermogen hebt geleefd. Daarnaast zal er altijd een stukje schuld er zijn.

4 augustus 2021 om 12:16

Maakt niet uit hoeveel omzet ze draaien als er weinig tot geen winst gemaakt wordt.. Bizar dat je roept dat ze binnen een paar jaren schuldenvrij zijn en dit nieteens weet.

4 augustus 2021 om 12:50

@khalid
Wat doet omzet er nou toe? Het gaat om de verhouding inkomsten versus uitgaven. Om schulden af te kunenn lossen moeten de inkomsten dus boven de utigaven liggen. En dat is bij Barcelona helemaal niet het geval.
Nu wordt een eenmalige bate aangewend om de cijfers te repareren echter de consequentie van deze eenmalige bate is wel dat de inkomsten de komende jaren lager zullen zijn.

4 augustus 2021 om 12:54

Omzet maakt alles uit. Omzet is de reden dat Man U nog een topclub is.

4 augustus 2021 om 12:01

De spaanse competitie heeft gewoon hele strenge regels, strenger dan andere competities in europa. Andere clubs zitten misschien in grotere problemen, maar die mogen gewoon meedoen in hun competitie, waar dat in spanje moeilijker gaat.

4 augustus 2021 om 12:09

Weet je ook waarom die regels strenger zijn dan? Omdat Spanje om de haverklap op faillissement balanceert en telkens Europees geld nodig heeft om de financiele infrastructuur van de ondergang te redden. Tja, nu heeft de ECB daar hele strenge voorwaarden tegenovergesteld. De banken staan onder curatele en dat zie ik nooit meer veranderen. Het gaat al eeuwen mis daar inmiddels. Dat betekent: Geen cadeautjes meer voor instanties, waaronder het Spaanse voetbal.

4 augustus 2021 om 12:15

Ahh oke, de achterliggende reden ervan wist ik niet. Maar ja het kan kloppen wat je zegt. Ben ik weer wat wijzer geworden

4 augustus 2021 om 12:18

Wat jij zegt klopt dat was ik vergeten zelfs, maar wat maakt het voor de clubs uit eigenlijk dat banken onder curatuele staan want ze sluitrn nu deals met Amerikaanse banken

4 augustus 2021 om 12:28

Maar het zijn eenmalige bedragen tegenover een minderheidsbelang, maar wel enige zeggenschap. Je verkoopt min of meer 10 procent van de competitie aan een Amerikaanse bank. Ten eerste natuurlijk in en in triest dat zoiets uberhaupt moet gebeuren en ten tweede zijn dit korte termijn oplossingen waar clubs als Barcelona 0 leer uit gaan trekken. Niet voor niets opteren ze nog steeds voor die Super League. Het Spaanse voetbal is gewoon een groot luchtkasteel net als het beleid in die landen in het algemeen. Ik ben sowieso geen fan van giften en steunen aan Zuid-Europa. Stel daar maar voorwaarden aan zodat je dat geld direct of indirect terugkrijgt.

4 augustus 2021 om 12:54

@khalid Het maakt in zoverre uit dat de ECB geen banken meer gaat ondersteunen die voetballers op hun balans hebben staan zoals met Ronaldo destijds. Nu sluiten ze deals met investement banks en private equity firma's. Bedrijven die alleen maar geinteresseerd zijn in rendement. Het is daar waar bedrijven normaliter erg duur gaan lenen als ze bij de normale banken niet meer terecht kunnen omdat die het risico te hoog vinden. Het zijn dus dure leningen. En dat is dan ook meteen de grote grap. Een club met rode cijfers gaat nog duurdere leningen afsluiten en fans denken dat het lek dan boven is. Vergelijk het met een particulier met schulden. De bank wil hem niet meer lenen. Dus koopt ie maar een TV bij Wehkamp tegen 15 procent rente. En het bezoek (de fans) dat langs komt kijkt bewonderend naar de prachtige TV. Dat heeft ie toch maar mooi eventjes geregeld.

4 augustus 2021 om 15:32

@zekiyech - Een aanrader om het even op te zoeken. Ik had een aantal puzzelstukjes al wel in m'n hersenen opgeslagen, maar toen ik even ging graven viel alles op z'n plek. Best wel interessant, want het geeft je een inzicht over de luchtfietserij binnen het Spaanse voetbal.

4 augustus 2021 om 12:20

Hoe kom je er in vredesnaam bij dat Barcelona binnen maximaal 3 jaar schuldenvrij is? Dat is helemaal niet het geval, tenzij ze gekocht worden en de schuld door investeerders wordt afbetaald.

4 augustus 2021 om 12:32

@khalid

Binnen 3 jaarschuldenvrij? Dit zou alleen kunnen - als het technisch mogelijk is met socio's - als de club verkocht zou worden aan een rijke eigenaar. Die dan de schulen oerneem.

Laporta schuift nu problemen ook gewoon voor zich uit.

Kijk salaris van Messi tot zijn 40e 50 miljoen per seizoen. Hij is nu 34, dus nog 2 a 3 jaartjes voetballen en het zit er op. Dan nog 4 a 5 jaar gewoon 50 miljoen betalen aan salaris.
Dt betekent dat ook al speelt hij niet meer, groot deel van salarisbudget opgaat aan hem.

Dit betekent minder goede topspelers kan binden. Ook als een topspeler komt, de makelaar zal altijd wijzen naar dat salaris en maximale eruit persen.

Kosten blijven zo hoog. Leuk dat omzet hoog is, maar zolang je extreme kosten hebt, schiet je er niets mee op.

Kijk dichtbij huis. Feyenoord heeft 3e omzet van NL, maar hebben geen geld.

Lekker voor de clubs, waaronder Real en Atletico, die zich gehouden hebben aan de regels. Real is Reguillon en Hakimi kwijt rn Barca mag doen wat ze willen. Goed. Hopelijk gaat die 30 miljoen naar een verdediger oid. Ik wil nooit meer horen van Barca fans dat La Liga anti-Barca is iig.

4 augustus 2021 om 12:02

Hoop juist dat Real nu weer wat gerichte aankopen kunnen doen (Mbappe) omdat ze al niet zo erg als Barca in de schulden zaten en Barca komend seizoen van de mat spelen.

4 augustus 2021 om 12:21

Waarom zou je dat hopen?

4 augustus 2021 om 12:35

Omdat ik Real een mooiere club vind. En ik hoop dat Real het geld kan gebruiken om gerichte aankopen te doen waar Barca het geld moet gebruiken om salarissen te betalen.

4 augustus 2021 om 12:34

@appelsap hopelijk wordt het geld eerlijk verdeeld, dan kan RM Mbappe en Camamvinga halen waar barca het extra geld kwijt is aan salaris van Messi en griezman.

In mijn ogen is dit een dikke middelvinger naar de kleine clubs die het geld niet kunnen verkrijgen doormiddel van verkoop, wat Barcelona overduidelijk wel zou kunnen met die grote namen. Natuurlijk goed om te horen dat de clubs hulp krijgen, maar zou dit soort luxe daar niet meer mee moeten spelen?

4 augustus 2021 om 17:29

De kleine clubs leven op hun beurt ook van Barcelona en Madrid.

Ik begrijp dit niet helemaal. Naar ik heb begrepen - en zo staat het ook in dit artikel, net zoals eerder - mag Barca nieuwe spelers niet inschrijven vanwege de regels die La Liga stelt omtrent de salarishuishouding. Hoe zorgt deze miljardeninjectie, zelfs al daardoor op de een of andere manier miljoenen extra onder de clubs worden verdeeld, voor a) een betere salarishuishouding bij o.a. Barca of b) voor wijziging van de regels omtrent die salarishuishouding? Hulde voor wie me dit kan uitleggen.

4 augustus 2021 om 15:22

Maar dat zijn toch geen structurele inkomsten waardoor inkomsten en uitgaven meer in balans zijn en zodoende aan de vereisten ten aanzien van de salarissen kan worden voldaan? Zoals ik het zie/lees/begreep is het een eenmalig bedrag dat op de een of andere manier (deels) aan de clubs ten goede komt?

Vrij belachelijk dat clubs die zich mooi aan de maatregelen hielden nu gewoon gestraft worden want uiteindelijk blijkt dat dus niet eens nodig te zijn.

4 augustus 2021 om 12:38

Het is sws belachelijk dat je een deel van je competitie verkoopt. Je kan sponsoren aan je competitie binden, maar een deel van de competitie verkopen is toch idioot.

4 augustus 2021 om 12:44

Correct. Op lange termijn verliezen ze er alleen maar geld door waardoor een competitie als de PL waarschijnlijk nog verder zal weglopen.

4 augustus 2021 om 12:47

Aan een private equity kantoor nog eens. Niet dat zij geen goede bedoelingen kunnen hebben en de competitie verder kunnen helpen. Maar dat betekent dat zij hoe dan ook uit zijn op geld en slechts een partner voor korte termijn zijn.

Nu pas ik vanmorgen juist dat dit geld niet besteed mag worden aan spelers etc, maar dat het voornamelijk bedoeld is om te investeren in infrastructuur, jeugd opleidingen en marketing van clubs? Als men dit geld gaat gebruiken om de boekhouding te “verbeteren” en daardoor het salaris limiet te verhogen heb je er op de langere termijn niks aan.

4 augustus 2021 om 12:13

Vooral erg zuur voor clubs als Valencia die ook werkelijk flink in de kosten aan het snijden zijn om de schulden omlaag te brengen.

4 augustus 2021 om 12:21

Voor aankomend seizoen zou het ze wel redelijk goed uitkomen aangezien Alderete dan ingeschreven kan worden zonder dat ze genoodzaakt zijn om grote namen te verkopen. Vorig jaar hebben ze echter wel de halve selectie voor 5 cent verkocht om met moeite te kunnen voldoen. Het zou hoe dan ook een slechte zaak zijn voor nagenoeg elke Spaanse club als hierdoor de enorme problemen bij Barcelona kunnen worden opgelost.

4 augustus 2021 om 12:21

Op lange termijn is dat alleen maar goed lijkt me. Dus nu doet het pijn maar het is beter dan nog jarenlang met een belachelijke schuldenberg opgescheept zitten.

4 augustus 2021 om 12:30

Maar zo hoort 't wel te gaan. Het is toch diep triest dat zo'n Amerikaanse bank 10 procent van Laliga moet kopen zodat sommige clubs verder kunnen gaan met hun wanbeleid? Daar kan ik echt 0 respect voor opbrengen. De boel bedriegen en geld uitgeven wat er niet is? Torenhoge schulden maken? Prima, maar dan moet je op de blaren zitten.

Ben benieuwd of de deal mbt Kounde nog doorgaat aangezien alle Spaanse clubs nu genoeg geld binnen krijgen.

Lekker dubieus weer allemaal. Het lijkt wel alsof alles wat de Spaanse clubs je er altijd een nare nasmaak aan over houd. Steun van de overheid, rechtbanken dat bewijzen betreft dopingschadalen laat vernietigen, de ESL willen doordrukken.

Geen zuiver water.

Natuurlijk. Ze worden altijd uit de brand geholpen. Hoeven nooit op de blaren te zitten. Wat is voetbal toch een prachtige sport.

En de volgende financiële malaise waar ze mee weg kunnen komen. Onbegrijpelijk. Perez, gooi er ook maar een miljard dat Real niet heeft tegenaan, ze redden je hachje toch wel.

4 augustus 2021 om 13:05

Real kan nu wel gewoon beginnen investeren inderdaad. Blijkbaar boeit die salarycap toch niet. Alleen wel jammer dat het Ramos gekost heeft.

Toch nog fijn dat ook La Liga clubs een kwaliteitsinjectie krijgen. De Premier League ligt al zover voor op alle competities. Als er niks werd gedaan dan liepen we al ver achter. Is toch mooi dat we toch nog een aardig budget hebben. Real is dus gezonder dan ooit aan het worden. Toch mooi. Hopelijk Mbappé en een centrale verdediger erbij.

4 augustus 2021 om 13:37

Een heel tijdelijk injectie is het wel lijkt me, want op lange termijn zullen de tv-inkomsten erdoor krimpen.

4 augustus 2021 om 14:07

Het is volgens mij wel echt een giga investering wat la liga nog meer kan laten groeien en dat is wel nodig ook. Wat je zegt klopt volgens mij idd, maar er wordt echt veel ingestoken als ik het goed begrijp. Die partij zal ook de nodige kennis deskundigheid met zich meebrengen etc. en als dat straks voor nog meer groei kan zorgen, voor de competitie en de clubs dan zullen ze ook in inkomsten groeien. Dan is er geen krimp maar een groei ondanks dat die partij een deel tot zich neemt. En denk dat de risico's minimaal zijn aangezien de voetballerij en zo'n grote comp. echt niet zal omvallen ofso. Anders zouden ze nooit zo'n investering doen. Op Marca heb je een goed artikel hierover dat wat dieper op deze investering ingaat.

4 augustus 2021 om 14:18

In de toekomst zal er inderdaad zeker nog een groei zijn. Maar dan zal die groei nog steeds kleiner zijn dan ze kon zijn. Door dit soort trucjes gaat het gat met de PL groter worden op termijn denk ik persoonlijk. Ik zal het artikel van Marca trouwens eens bekijken, bedankt voor de tip!

Nou dan kan Barca vrolijk doorgaan met hun wanbeleid. Dit was ook wel voorspelbaar dat het toch wel zou kunnen anders halen ze deze spelers ook niet.

Wel bijzonder hoe het bij barcelona toch altijd heel toevallig goed uit komt.. heb er me twijfels bij of alles wel zo eerlijk gaat daar.

Die crisis bij Barca heeft toch niet alleen met de pandemie te maken maar met boven hun stand leven te maken? Als je ver boven wat normaal is salarissen uitkeert en in een keer valt een groot deel van je inkomsten weg dan doe jij toch iets fout. En dat zie je dan nu na zo’n deal meteen weer er komt geld binnen en meteen worden er weer dikke salarissen uitgekeerd. Kortom ze leren er niets van en dit blijft maar zo doorgaan. Zou het toch wel leuk vinden als alle Europese landen eens de regel houden van 40% van je omzet kan je gebruiken voor het salarishuis. Om in ieder geval ook op die manier wat eerlijker concurrentie te hebben. Toch bizar dat het in een Nederland/Duitsland wel zo gaat en in spanje heel anders.

Leuk voor Barcelona dat CVC Capital Investments de op van de club uit de strop haalt. Maar waar deze zet de club in eerste instantie redt is het voor de lange termijn natuurlijk niet goed. Een investeringsmaatschappij is geen charitatieve instelling. Er moet winst uit komen en dus gooit La Liga op de lange termijn geld weg naar buiten het voetbal. Als je daarbij optelt wat clubs daarnaast nog weggooien naar bijvoorbeeld spelersmakelaars dan lekt er jaarlijks een enorme berg geld weg uit het voetbal.

Barca blijft wel een beetje een sneue club zo die weer gered moet worden door externe partijen. Je maakt er een dikke financiële bende van en je wordt weer beloond met extra geld. Een dikke middelvinger naar de clubs die wel met verstand de financiën geregeld hebben.

Heel goed dat dit zo verder kan gaan maar.....de problemen bij de grote clubs in La Liga zijn niet door Corona ontstaan maar door wanbeleid !
Als je steeds meer blijft uitgeven dan wat er binnen komt geraak je in de shit.....nu kunnen ze weer even ademen maar de structurele problemen zijn en zullen niet zo maar verdwijnen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren