Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Aantrekkelijke optie Bosz allesbehalve een garantie op succes voor Ajax

Laatste update:
/

Frank de Boer vertrekt na vijfenhalf jaar bij Ajax. In deze periode wist de coach liefst vier kampioenschappen op rij neer te zetten; een unicum in de clubhistorie. Het seizoen na de vierde titel haalde Ajax opnieuw 71 punten, maar was het niet genoeg voor de eerste plek. Afgelopen seizoen behaalde De Boer met 82 punten zijn beste resultaat, maar op een rampzalige laatste speeldag bleek zelfs deze topscore niet hoog genoeg: PSV mocht uiteindelijk de schaal omhoog houden.

Frank de Boer loopt straks door de voordeur de Amsterdam Arena uit. Toch halen een boel fans opgelucht adem, nu bekend is dat er een andere trainer aangesteld gaat worden. Het getoonde spel heeft een groot deel van de aanhang de laatste jaren namelijk niet kunnen bekoren. Met uitzondering van de spaarzame Champions League-successen in de eerste seizoenen van De Boer, was de toon vaak ronduit kritisch. Waar in de vier-op-een-rij-periode van PSV in Eindhoven amper gerept werd over het vaak degelijke tot saaie spel, wordt in Amsterdam naast resultaat ook leuk en aantrekkelijk voetbal verwacht. De hang naar het romantische verleden vol totaalvoetbal blijft bestaan en het internationaal geaccepteerde resultaatvoetbal wordt nog altijd niet omarmd.

/

De naam die in de Bijlmer nadrukkelijk rondzingt om deze oude tijden te laten herleven, is die van Peter Bosz. De trainer van Maccabi Tel Aviv liet voor zijn overgang naar Israël zijn club Vitesse wekelijks aantrekkelijk voetbal spelen: precies hetgeen waar bij Ajax nou juist zo’n behoefte aan is. Een van de hoogtepunten van Bosz bij Vitesse was de 0-4 uitwinst in de beker, op bezoek in de ArenA. In Amsterdam zal men met pijn in het hart terugdenken aan deze gevoelige nederlaag.

Dat Vitesse in de daaropvolgende ronde met 4-0 ten onder ging bij FC Groningen, zal bij de meesten misschien niet meer zo vers in het geheugen liggen. Hoewel Peter Bosz aantrekkelijk voetbal voorstaat, is hij geen garantie voor succes. In zijn eerste Eredivisieseizoen degradeert hij rechtstreeks met De Graafschap. Die smet poetst hij het jaar erop direct weer weg door te promoveren met Heracles Almelo en vervolgens handhaving te realiseren. Het is een prestatie die beloond wordt met de positie van technisch directeur bij zijn oude liefde Feyenoord. Deze periode wordt ondanks Bosz’ verguisde beleidsplan vol open deuren en het aantrekken van spelers als Giovanni van Bronckhorst, Tim de Cler, Denny Landzaat en Roy Makaay geen succes. Bij zijn aanstelling staat de club uit Rotterdam nog derde, maar tweeënhalf jaar later vertrekt hij in het kielzog van Gertjan Verbeek en staat Feyenoord roemloos twaalfde.

/

Anderhalf jaar later gaat Bosz weer op het veld staan, als hij diezelfde Verbeek opvolgt als trainer van Heracles. Hij kent er een prima tweede periode, waarin hij eenmaal als achtste en tweemaal als twaalfde eindigt, maar weet daarmee de zesde positie van zijn voorganger niet te evenaren. Iets wat de huidige coach John Stegeman dit seizoen wel weer is gelukt. Bij Vitesse speelt zich een gelijkwaardig scenario af, wanneer hij wederom met leuk voetbal één keer zesde en tweemaal vijfde wordt als opvolger van de vertrokken Fred Rutten die een vierde plaats behaalde.

Daarmee leert de geschiedenis dat Peter Bosz vooralsnog geen trainer of technisch directeur is die sportieve prestaties weet te verbeteren ten opzichte van zijn voorganger. In elk geval niet als het gaat om de eindpositie op de ranglijst. Je zou ook kunnen stellen dat Bosz consistent op het verkeerde moment instapt; met een financiële malaise bij Feyenoord en het vertrek van sleutelspelers Bas Dost, Wilfried Bony en Marco van Ginkel bij Heracles en Vitesse in het vooruitzicht. Het zou zomaar kunnen dat in Amsterdam ook een aantal belangrijke jongens de club gaat verlaten. Het evenaren van de successen van De Boer wordt sowieso een hels karwei.

/

Ajax haalt met Peter Bosz wellicht weer aantrekkelijk voetbal in huis, maar aan zijn opportunistische spelopvatting kleven de nodige risico’s. De vraag is wat er gebeurt met het enthousiasme van de Amsterdamse achterban, als Ajax tegen een paar zeperds aanloopt. Bosz wist in zijn 255 Eredivisieduels slechts 46 keer ‘de nul’ te houden. Hoewel dit jaar de gouden regel ‘de ploeg met de minste tegentreffers wordt kampioen’ werd geschonden, is het wel handig als de coach het achterin een beetje dicht weet te houden. In hoeverre is Bosz in staat zakelijk te voetballen en is hij bereid zijn soms naïef aanvallende spel opzij te schuiven?

Na de magere jaren op het Europese toneel staat Ajax te trappelen om zijn internationale ambities weer eens waar te maken. Daarvoor lijkt Bosz niet de ideale kandidaat. De kansloze 5-0 nederlaag over twee duels tegen Southampton afgelopen jaar, in de voorronde van de Europa League, wekt in elk geval niet de indruk van een coach met internationaal realisme. Daarnaast zijn deze duels en het half jaartje Israël, samen met de verloren voorronde tegen Petrolul Ploiesti ook meteen de enige internationale ervaring die Bosz als coach heeft. Wat dat betreft zou een belletje van de clubleiding naar Frank Rijkaard of Morten Olsen zeker geen kwaad kunnen.


Justus Dingemanse is fulltime presentator en programmamaker bij Voetbalzone en levert onder meer bijdrages in de vorm van exclusieve interviews, reportages, documentaires en programma's.
Denk jij dat Peter Bosz een geschikte trainer zou zijn voor Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Aanvallend voetbal JA! Maar goed genoeg voor Ajax? Dat moet blijken. Ik vind het een gok die alle kanten op kan gaan.

16 mei 2016 om 14:43

Ik vind het een teken van onkunde bij de Ajax directie dat ze weer gaan lopen gokken. Dat kun je toch geen professioneel beleid noemen?

16 mei 2016 om 15:17

Wie stel jij dan voor dat ze halen? Guardiola, Mourinho of Ancelotti? Nagenoeg elke trainer is een gok. Je weet van tevoren nooit hoe een aankoop of trainer het gaat doen, en dat kun je ook niet weten. Toen het Nederlands elftal Hiddink aantrok waren de meesten het er over eens dat dat een veilige keuze was, en dat flopte keihard. Ik denk dat er voorbeelden te over zijn van spelers/trainers die binnengehaald zijn als zekerheidjes maar dat absoluut niet bleken te zijn. Ik ben erg benieuwd welke trainer volgens jou geen gok is.

16 mei 2016 om 15:33

Van Gaal. Je kunt het risico op een gok drastisch verminderen door een ervaren trainer aan te stellen. Die schrikt niet meer van de druk bij Ajax en kent de speelstijl.

16 mei 2016 om 15:51

En jij denkt dat van gaal wilt? Die man staat nu nog onder contract bij united en heeft al meerdere keren gezegd dat hij na dit contract zou stoppen

16 mei 2016 om 16:01

In de voetballerij is niks zeker eriksen4life. Van Gaal zal zeker gecharmeerd zijn mocht Ajax hem willen hebben als trainer.

16 mei 2016 om 16:05

Buiten de vraag of ie wil vind ik van Gaal, Hiddink, etc niet meer geschikt voor het trainen van een club als Ajax. Die mannen zijn daar veel te oud voor. Er moeten nieuwe frisse trainers komen bij onze topclubs. Cocu en de Boer deden het toch ook prima.

16 mei 2016 om 16:14

Van Gaal kan nog steeds uitstekend met jonge talenten werken.

16 mei 2016 om 17:09

waarom zo moeilijk doen als Ron jans in mijn ogen gewoon de beste optie is hij heeft het al bewezen bij een grote club in belgie en in nederland en is een coach die met jonge spelers kan werken en ook rotten in het vak.

16 mei 2016 om 19:48

Hij heeft het inderdaad bewezen bij Belgie. Dat hij juist niet bij een topclub aan de slag kan. Bij Standard ging het namelijk helemaal mis.

16 mei 2016 om 20:31

Van Gaal. We willen toch spannend en fris voetbal? Dan ben je bij louis absoluut niet aan het goede adres. Laat Peter Bosz maar gewoon komen. De onzin die ik voorbij heb zien komen als Rijkaard, Seedorf, Stam...wees realist mensen.

16 mei 2016 om 20:56

Louis kan heel goed met talenten werken kijk maar naar afgelopen wk.

16 mei 2016 om 22:39

In mijn ogen zijn Rijkaard en Seedorf de enige personen die iets teweeg kunnen brengen. Rijkaard is een geweldige trainer met veel overwicht en een duidelijk idee, maar Rijkaard heeft geen duidelijke ambities meer. Dan blijft Seedorf over. Jong, vastberaden en tactisch sterk. Het feit dat ie heel goed gepresteerd heeft bij Milan is dan ook mooi meegenomen en geeft eigenlijk aan dat ie er waarschijnlijk wel mee om kan gaan. Laat Seedorf het maar doen, denk ik dan.

16 mei 2016 om 22:54

Bewezen bij grote clubs in NL en Be?? In NL heeft hij Groningen en Zwolle getraind, dat kun je toch echt geen grote clubs noemen. Standaard Luik was toendertijd nog een Belgische topper, maar daar werd hij binnen een half jaar weggebonjourd....

Bosz is gewoon weer puur een gok van de Ajax directie net zoals met Sinkgraven. Je weet eigenlijk nu al dat het een fiasco gaat worden met Bosz.

16 mei 2016 om 14:42

je weet dat het een fiasco gaat worden.. dan is het toch al geen gok meer?

16 mei 2016 om 16:06

Ja maar je weet ook dat een veredeld jeugdelftal zonder ervaring eromheen te zetten ook een fiasco zou worden.... En dat doen ze toch ook!?

16 mei 2016 om 16:16

Daarom moet het nu heel anders als ze niet weer nieuwe fiascos willen.

16 mei 2016 om 14:46

Soms moet je een gok nemen. De boer was ook een gok, net zoals guardiola bijvoorbeeld

16 mei 2016 om 14:51

Nu Ajax twee keer de landstitel is misgelopen is het juist van belang om een gerenommeerde naam te halen. Die zich al bij een topclub bewezen heeft.

16 mei 2016 om 14:58

Hoezo dat? Toen Ajax de landstitel 6/7x misliep bleek de onervaren de Boer een uitstekende optie.

16 mei 2016 om 15:02

Maar De Boer was een trainer uit de eigen opleiding die heeft veel meer krediet dan een ex feyenoorder.

16 mei 2016 om 15:51

4bidden, goede reactie. Bosz zal totaal geen krediet hebben. Een beetje tegenwind en de harde kern zal zich laten horen. In mijn mening zal de Ajax directie zelfmoord gaan plegen als Bosz de nieuwe trainer wordt.

16 mei 2016 om 15:54

Inderdaad 007, de roep om ontslagen bij de directie zal dan op gaan laaien.

16 mei 2016 om 22:44

Maar, dan is het toch nutteloos om Bosz te vergelijken met Sinkgraven. Sinkgraven komt niet eens van Feyenoord en kan zich nog bewijzen.

In mijn ogen heeft het afgelopen jaar alleen maar bewezen dat Overmars goed werk doet. Hij werd afgemaakt om de miskopen Viergever en vd Hoorn, maar beiden hebben duidelijk gemaakt dat ze gewoon mee kunnen doen om het kampioenschap. Verder waren spelers als Gudelj, Dijks en Younes niet de versterkingen die Ajax moest halen, maar allemaal zijn het onbetwiste basisspelers.

16 mei 2016 om 14:46

Zijn er ook coaches waarvan het wel zeker is dat het een succes gaat worden?

16 mei 2016 om 14:54

Van Gaal als hij weggaat bij United. En Rijkaard al is die wat minder zeker.

16 mei 2016 om 14:59

Rijkaard wil niet en Van Gaal lijkt me ook geen succes met al die Cruijff mannetjes bij Ajax. Je bent er goed in alles af te zeiken als het om Bosz gaat maar met echte goede betere opties kom je zelf ook niet. Het is al lang in kannen en kruike . Bozs gaat het worden, deal with it. Elke trainer is een gok

16 mei 2016 om 15:04

Welke Cruijff mannetjes bij Ajax? Er zitten nu alleen maar Van Gaal mensen.
Bosz gaat een flop worden dat weet ik nu al.

16 mei 2016 om 15:40

@4bidden

Je weet nog niet eens of Van Gaal weggaat, bovendien zou Manchester United zijn laatste karwei als clubcoach worden. Maar ja, hij zou wel een bepaalde zekerheid geven.

Wat betreft Rijkaard kunnen we beter zwijgen, heeft al jarenlang niks meer gepresteerd en betwijfel of hij daar toe werkelijk instaat is. Hij heeft het altijd moeten hebben van zijn materiaal, hij is geen trainer die spelers echter beter maakt.

Van der Brom, Bosz en Jans hebben ook allemaal hun mitsen en maren. Maar we zullen uiteindelijk toch iemand voor de groep moeten krijgen. En die zullen we hoe dan ook een kans moeten geven. Ook als dat Peter Bosz is.

16 mei 2016 om 15:56

Mochten van Gaal en Rijkaard niet beschikbaar zijn dan zie ik nog liever een buitenlandse trainer komen dan een trainer uit de categorie Bosz, Jans, Brom. Dat gaat onherroepelijk fout.

16 mei 2016 om 16:40

Ik zie liever direct een buitenlandse trainer komen. Ik snap ook niet waarom we in Nederland telkens in ons eigen vijvertje blijven vissen. Als we al dat kapitaal op de bank toch maar beperkt voor spelers gebruiken, waarom niet om een toptrainer te halen ? Ga naar Leverkussen, ga naar Gent of weet ik veel. Maar stop met dat mini old boys netwerk, waarbij een trainer op de eerste plaats Nederlands moet zijn en daarnaast het liefst ook oud-Ajacied. Ga eens kijken naar de vaardigheden van trainers!

17 mei 2016 om 12:11

4bidden

Jij weet alles wel hele zeker hè, je had waarzegger moeten worden man.


Pfff je loopt alleen maar te roepen om van gaal.... Wat nou als hij gewoon stopt na ManUnited (zoals die al had aangegeven)

Welke trainers komen wel voor in aanmerking dan?

Stel bosz pakt landstitel, plaats zich doormiddel van de voorrondes Zich voor CL, komen de Poule door... Dan sluit elke Ajax ziet hem in de hart

Hoeveel Feyenoorders hoor je nu nog over Vermeer? Hoeveel Ajacieden hebben geen afkeer tegen cruijf die ook naar Feyenoord was verhuist

Come on, wie ben jij om hier te gaan verkondigen dat je het allemaal al weet, misschien moeten ze je als TD van Ajax aanstellen aangezien jij het beste weet haha

Frank de boer kwam ook als groentje bij Ajax. Ja hij kwam uit de jeugd en is Ajax man blablablabla, als hij in zijn 1ste en/of 2de seizoen op de 3/7 plek was geëindigd dan had hij gewoon weg gemoeten "ondanks zijn krediet"

Resultaten zijn de belangrijkste factoren om een trainer te beoordelen! Maar blijkbaar weet jij alle resultaten al, ook saai. Dan hoef je geen voetbal meer te kijken aangezien je toch al weet hoe alles gaat lopen...

Geen 1 trainer is garantie op succes, maar het zou een prima opvolger van De Boer zijn, Bosz heeft wel degelijk bewezen dat die een prima trainer is en bij Ajax moeten we hem een eerlijke kans geven.

16 mei 2016 om 14:44

Bosz heeft nog niks bewezen bij een topclub.

16 mei 2016 om 14:48

Hetzelfde geldt voor vrijwel al onze spelers. En hetzelfde gold voor Frank de Boer. En voor Van Gaal toen hij trainer werd en nog 10.000 andere succesverhalen.

16 mei 2016 om 14:49

Ok niet bij topclubs maar hij heeft Heracles en Vitesse wel leuk voetbal laten spelen.

16 mei 2016 om 14:56

Duarte speelde ook leuk voetbal bij Heracles, moet Ajax de lat zo laag leggen dan?

16 mei 2016 om 15:01

Had De Boer ook niet had Cocu ook niet etc. Het is wel duidelijk dat je geen Bosz fan bent en hier hard bezig bent om hem af te zeiken

16 mei 2016 om 15:08

Maar dat waren trainers uit de eigen opleiding die hebben veel meer krediet en kennen de club en menig speler al voor een lange tijd.

16 mei 2016 om 15:22

Kamikaze voetbal wel te verstaan! Bij Heracles kon hij niet anders....
Bij Vitesse pakte het al wel wat beter uit de beter materiaal. Maar zakten ook vaak door ondergrens, en vergaten vaak om te verdedigen.
Nu is aanvallend voetbal natuurlijk belangrijk, alles bij Ajax komt er wel wat meer kijken. Daar wordt niet geaccepteerd dat ze 4e worden met mooi aanvallend voetbal!

16 mei 2016 om 15:59

Je hebt krediet zolang je het verdient. De boer had krediet vanwege die eerste paar titels. Als hij die niet gepakt had dan was hij ook niet langer dan 3 jaar trainer. Bosz heeft meer ervaring dan De Boer en Cocu bij elkaar.

16 mei 2016 om 16:08

Zo werkt dat niet bij Ajax als een ex feyenoorder trainer bij Ajax wordt. Zijn krediet zal 0 zijn vanaf het begin.

16 mei 2016 om 16:11

4bidden Bosz heeft al lang niks meer met die club te maken bovendien is hij nooit een 'echte' feyenoorder geweest, dus hij kan gewoon met een schone lei bij Ajax beginnen wat mij betreft.

16 mei 2016 om 16:18

Dat werkt natuurlijk niet zo ilana. De Ajax fans weten dat hij jarenlang werkzaam is geweest bij Feyenoord en zullen hem als ex feyenoorder beschouwen.

16 mei 2016 om 17:51

Man man hou alsjeblieft op met die hetze tegen Bosz.
Bij elk bericht bekruipt mij steeds meer het gevoel dat je er aandelen in hebt, zo hard bestrijdt jij deze aanstelling.

Ik zeg doen. Goed en mooi aanvallend voetbal, en ook nog met betere spelers dan in zijn tijd bij vitesse.

17 mei 2016 om 12:19

Echt hè fraxz

Hij weet precies al hoe alles gaat lopen ook. Misschien moeten we hem om lotto nummers vragen!

De Ajax fans weten ook dat cruijf bij Feyenoord heeft gespeeld, en hebben zij cruijf verstoten?

Je hebt het continue over krediet... Krediet heb je niet nodig om te slagen!... REsultaten heb je nodig om te slagen!!! En blijkbaar weet jij alle resultaten toch al?

Ga aub je hetze tegen bosz ergens anders lopen voeren, word nogal irritant om te lezen hoe je elk mening/argument van een ander doet alsof het een feit is dat diegene ongelijk heeft en jij gelijk... Beetje triest hoor

Slaat hier de spijker op zijn kop, Bosz is absoluut geen garantie voor succes. Hij is echter wel een garantie voor amusement en aanvallend voetballen. Ligt eraan waar je zwaarder aan weegt wat je moet doen, maar ik vind het een té risicovolle oplossing aangezien het hebben van een waterdichte verdediging Ajax ver heeft gebracht dit seizoen.

16 mei 2016 om 14:55

Ajax heeft 0 prijzen gewonnen, hun supporters verveelt met verschrikkelijk slecht voetbal en zichzelf internationaal voor schut gezet. Hoe bedoel je ver gebracht?

16 mei 2016 om 15:04

Ze hebben dit jaar 82 punten behaald met belachelijk veel clean sheets. De defensie stond pbehoorlijk goed eindelijk. Kortom, de defensie heeft ze dusdanig ver gebracht want ik denk zonder die defensie hadden ze het absoluut niet tot het eind van het seizoen meegedaan maar maximaal 65 punten gehaald ofzo. Als je nu Bosz erbij haalt haal je dit hele pluspunt weg, want individueel gezien zijn de verdedigers van Ajax absoluut geen toppers, zoals het nu staat wel. Misschien is 'ver gebracht' fout uitgedrukt, maar in mijn ogen is de enige reden waarom ze zo lang in de race bleven vanwege de verdediging.

16 mei 2016 om 16:02

En als Bosz komt kunnen ze ineens niet meer verdedigen?

16 mei 2016 om 19:44

Als Bosz komt wordt er iets heel anders gevraagd van de defensie, getuige zijn kamikaze voetbal. En dat kan ertoe leiden dat de defensie niet meer goed staat aangezien er een heel ander soort voetbal wordt gespeeld. En voorzover ik me herinner is Bosz er nergens in staat gebleken om het tactisch vernuft tentoon te spreiden hier een continue oplossing voor te vinden.

16 mei 2016 om 22:56

Het is maar de vraag of Ajax het met meer tegendoelpunten ook gelijk minder had gedaan. Ja, alleen als je daar niets tegenover zet. Maar aanvallender voetbal zou voor Ajax in ieder geval in Nederland succes moeten kunnen brengen. Europees moet je het over een andere boeg gooien. Er moet dus een trainer komen die tactisch sterk is, maar ook risico's durft te nemen.
Het is lastig om iemand aan te trekken die het volledige plaatje heeft. Maar als de Ajax directie zich op Nederlanders blijft blind staren, dan is de kans om de juiste trainer aan te trekken wel heeeeeel erg veel kleiner geworden.

Precies, is gewoon geen goede optie. Brom hetzelfde laken een pak alsmede Jans. als je al die kant op wilt gaan, neem dan iemand met gerenomeerde internationale ervaring. En dan praat ik niet over Belgie of Israel want die competities hebben geen hoger niveau dan de eredivisie.

Je moet het echt zoeken in een eigenwijs figuur met lef en Ajax of Amsterdam banden wil je je kunnen verbeteren. Qua Amsterdammers kun je het beste gaan voor Seedorf, Pastoor als goede tweede keuze en als je daar niet uitkomt is Schip een goede optie als JC adept en zonder conrtact na zijn Melbourne City tijd..

Staan ook allemaal voor aanvallend voetbal maar hebben wel in hun carriere als speler of trainer meegekregen dat je je team ook goed moet neerzetten, goed kan preparen en hebben alle drie ervaring genoeg. Ze zijn eigenwijs en cool.

16 mei 2016 om 14:57

Seedorf en Van het schip hebben geen noemenswaardige trainerservaring. En Pastoor heeft zowel als trainer en als speler minder ervaring dan Peter Bosz. Het ervaringsargument gaat dus niet op.

Van de Brom past niet door zijn totale gebrek aan intelligentie en Jans past naar mijn mening niet door zijn persoonlijkheid en voetbalvisie.

Peter Bosz is een betere optie dan alle namen die je noemt.

16 mei 2016 om 15:04

Israel weet ik niet, maar Belgie staat met ingang van volgend seizoen 5 of 6 plaatsen hoger op de UEFA lijst, lijkt mij toch wel een bewijs dat het niveau bij onze zuiderburen hoger is. Althans toen Nederland hoger stond werd dat altijd als bewijs gezien dat het voetbal hier echt wel beter was, dan neem ik aan dat het andersom ook geldt.

16 mei 2016 om 18:50

@wandering

Beligie staat negende, Nederland tiende. Neem in ogenschouw dat Nederland dit jaar de punten extra moest delen door de grap met Go Ahead Eagles in de EL, en je ziet dat het elkaar nauwelijks ontloopt.

De Nederlandse top (ajax en Psv) staat overigens boven alle Belgische clubs genoteerd. Het zijn met name de overige clubs buiten AZ de rating van Nederland naar beneden trekken.

16 mei 2016 om 20:24

Vandaar dat ik ook zeg met ingang van volgend seizoen, dan staat Nederland 14e dat scheelt toch behoorlijk.

16 mei 2016 om 15:46

Iemand aannemen vanwege zijn achtergrond met Ajax of Amsterdam is wel de allerslechtste keuze die je kan maken. Kijk liever of hij er tactisch wat van kan, spelers beter kan maken en of hij instaat is doelstellingen te halen. Seedorf heeft bij AC Milan niks gepresteerd en Van 't Schip was assistent onder Van Basten zijn rampseizoen.

Gezeur over aanvallend voetbal is voor bühne, niemand die zomer 2017 tevreden is als er aanvallend voetbal is gespeeld maar geen prijzen zijn gewonnen omdat we 40 tegendoelpunten gehad hebben.

Maar wie is wel een garantie op succes? Martin Jol begon goed maar eindigde verschrikkelijk. Frank begon goed maar begon uiteindelijk ook wat rare dingen te doen (al had hij van mij gerust nog tien jaar mogen blijven). Ik had verwachtingen van Van Basten en dat werd een flop.

Natuurlijk is Bosz geen garantie op succes, maar hij draagt een filosofie uit die denk ik nodig is binnen Ajax: aanvallend voetbal met veel pressie. Je kan je bij Rijkaard en Olssen ook afvragen of die per se gaan presteren: Olssen is al heel lang bondscoach, kan hij het nog opbrengen? Rijkaard heeft eigenlijk alleen bij Barcelona gepresteerd, maar is geflopt bij Sparta en Galatasaray? Is hij meer garantie op succes dan Bosz?

Mijn ideale kandidaat blijft Roger Schmidt, maar daar zijn twee bezwaren tegen: 1) hij wil waarschijnlijk niet weg bij Leverkussen en 2) is hij bereid veel jeugdspelers in te passen? Als Schmidt niet haalbaar is, neem ik eigenlijk aan dat de volgende trainer tijdelijk is tot Kluivert klaar is om het stokje over te nemen. Dan kan je beter iemand nemen die een positieve voetbalfilosofie uitdraagt en niet bang is talenten voor de leeuwen te gooien. Ik zou niet weten waarom dat met Bosz niet zou kunnen.

16 mei 2016 om 15:00

Je hebt helemaal gelijk in je betoog, verwacht zelf ook dat ze wachten tot Kluivert klaar is. Als ze dn toch voor Bosz gaan moeten ze een assistent erbij zetten die zijn aanvallende impulsen iets remt. Want Bosz draagt inderdaad aanvallend voetbal aan maar het is ook regelmatig pure kamikaze. Een assistent die zich bekommert om het verdedigen lijkt me ideaal.

Overigens is voor mij de ideale haalbare kandidaat Seedorf. Schmidt acht ik niet haalbaar, neem aan dat Bayer ook een afkoopsom wil voor hun succesvolle coach, en naar Ajax is nu niet bepaald een stap hogerop tegenwoordig. Seedorf heeft het in mijn ogen voortreffelijk gedaan bij Ac Milan, als je bekijkt hoe enorm rot die selectie was. Daarnaast haal je iemand binnen met enorme authoriteit waar alle jonkies zonder twijfel naar luisteren. Ik neem aan dat Seedorf zelf ook tactisch wel wat heeft opgestoken in die vijftien jaar op topniveau het middenveld dirigeren.

16 mei 2016 om 16:51

Allicht, maar doet Hennie Spijkerman dat niet ook al, dat remmen van impulsen? Een goede secondant lijkt me onmisbaar, Simeone zou nooit de coach zijn die hij is zonder Borges die hem aanvult op zijn zwakke punten. Wellicht dat Jaap Stam assistent wil zijn onder de vleugels van Bosz, maar dat lijkt me eigenlijk niet.

Seedorf zou ook een optie kunnen zijn, maar ik weet niet hoe goed hij overweg kan met het technisch hart. Hij is wel een heel eigengereid persoon. Ik zou Seedorf een heel spannende optie vinden, absoluut, zou heel mooi zijn om hem voor de groep te zien.

16 mei 2016 om 23:11

Spijkerman gaat ongetwijfeld mee, naar de nieuwe club van Frank.

16 mei 2016 om 20:38

Bielsa en Sampaoli zijn transfervrij .

16 mei 2016 om 22:52

Ik geloof dat Sampaoli helaas al een nieuwe club heeft. Zou de allerbeste kandidaat zijn.

Precies ook mijn bezwaar tegen Bosz. Ik vind het teveel kamikaze-voetbal. Hartstikke leuk om naar te kijken, maar je gaat geheid een paar keer op je bek. En dat kun je je niet veroorloven als je mee wilt doen om de titel.

Ik vraag me af of dit wel een goede keus is. Bosz laat zijn teams altijd goed voetbal spelen maar de supporters zijn er duidelijk op tegen. Supporters moeten zich niet gaan bemoeien met het beleid maar zij zijn wel belangrijk voor iedere ploeg. Nu weet je dat ze gaan morren bij een nederlaag terwijl het bij een andere trainer niet zo zou zijn. Zo hou je toch bepaalde onrust.

Ik zou zelf voor Hutter gaan die dezelfde ideen over het voetbal heeft als Ajax. Volop pressie, aanvallend voetbal, domineren en veel scoren. Hij kan denk ik Ajax naar een hoger niveau tillen.

16 mei 2016 om 14:59

Dat zou me ook wel een aardige optie lijken, maar op dit moment is het bij Ajax iets te veel een ons-kent-ons gebeuren aan het worden. Dat is op zich niet erg, want het geeft Ajax bestuurlijk een duidelijke identiteit, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een trainer wordt aangetrokken die volledig buiten het persoonlijke netwerk van het hele technische en bestuurlijke hart valt.

16 mei 2016 om 15:04

Klopt, maar zo'n trainer heeft bewezen dat zijn manier van spelen werkt. Bosz moet nog maar laten zien of hij bestand is tegen de druk + als hij de trainer wordt dan weet je dat je altijd onrust zal houden aangezien de supporters er op tegen zijn.

Seedorf en Stam zouden bijvoorbeeld ook opties zijn, maar zij hebben nog niet veel laten zien. Het zou opnieuw een succes kunnen worden net als De Boer maar het zou zomaar andere kant op kunnen gaan.

Bij vd Brom heb ik eigenlijk net als bij Jans mijn twijfels. Dat komt puur omdat beide trainers bij grotere clubs heel erg gestrest en daardoor niet zichzelf waren. Een trainer bij Ajax moet daar tegen kunnen.

16 mei 2016 om 16:54

Ik heb ook mijn twijfels bij vdbrom en Jans hoor, zoals veel mensen dat hebben. Ze doen het echt fantastisch bij hun respectievelijke clubs, maar dat zijn clubs waar dingen 'mogen' en niet 'moeten'. Wat dat betreft kan je dezelfde vraagtekens zetten bij Bosz.

Ik ben het met je eens dat Hutter heeft laten zien dat zijn manier van werken werkt ,en ik zou er absoluut op voor zijn zo'n trainer binnen te halen, maar ik vraag me af of het realistisch is gezien de huidige bestuurlijke structuur van Ajax en de "ajax filosofie" (wat dat dan ook maar moge betekenen) die eigenlijk uitgedragen moet worden. Dat betekent niet dat Hutter met zijn ploegen niet "des Ajax" speelt, maar kan hij naar buiten toe Ajax uitdragen? Ik heb het idee dat dat heel belangrijk is in de overweging wie de nieuwe trainer wordt.

Dus nogmaals, ik ben het met je eens in vrijwel alles wat je zegt, maar ik ben bang dat het bestuur een grote stempel wil gaan drukken om de "ingeslagen koers" aan te houden en daarin de opties al heel erg beperkt. Die consistentie is enerzijds lovenswaardig, maar tegelijkertijd zou het ook een aantal goede opties uitsluiten.

Al dat gezeur over aantrekkelijk voetbal is allemaal een bijzaak. Wanneer je tegen Willem II of Heracles thuis speelt zou het prettig zijn om niet bij een 2-0 op ''safe'' te spelen. Maar waar het vooral om gaat is het boeken van resultaten. Iedere Ajacied die beweerd dat het alleen om aantrekkelijk en frivool spel gaat is niet goed bij zijn hoofd. Zodra resultaten uitblijven bij Ajax kan je als trainer rekening houden met een spoedig ontslag.

Ajax is een topclub, primair gaat het om winnen, winnen en nog eens winnen. Natuurlijk maakt het een verschil uit of je 10x met 1-0 wint of 10x met drie doelpunten verschil. Maar als er niet gewonnen wordt zeurt iedereen over de resultaten en hoor je niemand over het spel. Laten we hopen dat de nieuwe trainer dat ook begrijpt, ongeacht wie het gaat worden.

16 mei 2016 om 15:45

Ben het wel met je eens maar is dit een pleidooi voor of tegen Bosz.
En wat zou jou dan een goede trainer lijken?

16 mei 2016 om 16:04

In eerste instantie tegen Peter Bosz, omdat ik Peter Bosz ken van weinig resultaatgericht voetbal in Nederland. Vaak hartstikke leuke wedstrijden afwisselen met onnodig puntverlies vanwege een naïeve opvattingen over aanvallen, druk zetten en verdedigen. Dat kan best met Heracles en Vitesse, een plek of 1/2 hoger of lager maakt vaak vrij weinig uit. Zo werkt dat in Amsterdam niet, iedere wedstrijd die niet gewonnen wordt voelt als verloren en levert je kritiek op. Ieder punt wat verloren wordt kan fataal zijn in de titelstrijd. Er moeten prijzen gewonnen worden, resultaten geboekt en als dat niet gebeurd dan vlieg je er spoedig uit. Dat is de realiteit van een topclub, krediet bouw je heel langzaam op en verlies je gigantisch snel.

Ik vraag mij oprecht af of Peter Bosz zo resultaatgericht kan werken. In Israël dreigt hij dadelijk naast de titel te grijpen door een reeks van puntendelingen, een teken aan de wand in mijn optiek. Maar ik geef oprecht iedere trainer in Amsterdam een eerlijke kans, hoeveel bezwaar ik ook tegen zijn komst heb in eerste instantie.

Persoonlijk kijk ik liever buiten de grenzen, bij AA Gent zit Vanhaezebrouck en bij Leverkussen zit Roger Schimdt. Of dit reëel is om te verwachten, ik denk het niet. Maar het zou Ajax eens sieren om wat groter te denken en gewoon dat geld op de bank te gebruiken om een fatsoenlijke trainer weg te lokken.

Als ik nu namen als Rijkaard of Seedorf lees dan wordt ik diep droef van binnen. Waarom wordt er telkens gezocht naar namen gezochten binnen de mensen die ooit voor de club hebben gespeeld? We moeten ons meer focussen op de vaardigheden van de trainer in plaats van zijn achtergrond.

Is Louis Van Gaal geen optie om straks trainer te worden van Ajax? De kans is groot dat hij straks vertrekt bij Man. Utd en ik zie hem wel richting de eredivisie gaan, net zoals toen met AZ.

Waarom hoor ik de naam van Verbeek niet in relatie tot Ajax? Speelt ook verzorgd en aanvallend voetbal. Wil tevens jeugd de kans geven. Heeft inmiddels ook buitenland ervaring. Nederlandse trainer, dus betaalbaar.

16 mei 2016 om 15:31

Verbeek speelt vecht-en hard werkenvoetbal. Dat past juist bij Feyenoord.

Het is duidelijk, dat zonder De Boer, de successen niet zullen komen aanwaaien.
Het elftal is door de jaren heen, aardig afgeroomd.
Nieuwe talenten hebben zich ontwikkeld, zijn goed genoeg bevonden, of niet.
Er zullen jaarlijks een aantal spelers die steunpilaren waren verkocht worden.
De Boer heeft dat jaren kunnen opvangen, zonder de Knvb beker te halen en Europees was het afgelopen jaar een teleurstelling.
Een club als Ajax is een opleidingsinstituut,
Het gat tussen de nationale competitie en Europees is te groot, om internationale successen te halen.
Ga je veel geld investeren om Europees iets meer te presteren?
De investeringen zijn moeilijk haalbaar en geen garantie voor succes bij Ajax.

John van de brom dat moet hem worden in mijn ogen

Bosz heeft geen krediet bij de harde kern. Een beetje tegenwind en hoppa, je zal onrust in de ArenA krijgen. Ook wat betreft het voetbal zelf zal Bosz een risico zijn. Ik ga er niet van uit dat Ajax de selectie echt gaat versterken dus voor dat we het weten staat Veltman achterin weer te stuntelen. Dan wil je geen ex Feyenoorder aan het roer hebben...

16 mei 2016 om 16:07

Gelukkig bepaald de zogenaamde harde kern het beleid niet , of wil die zo graag blijven kijken naar tikkie terug tikkie breed en keeper staat vrij , zal blij zijn als we daar vanaf zijn laat Bosz maar komen hoor ik heb al 25 jaar een seizoenkaart die ik ooit kocht omdat Ajax het leukste en aantrekkelijkste voetbal speelde maar onder de Boer is dat allang niet meer zo zeker de laatste 3/4 jaar niet en ik weet wel Bosz is ook geen garantie maar als ik al die argumenten lees dat is het vaak alleen maar omdat hij ex feyenoord is nou zowat misschien is het wel een schot in de roos , altijd dat gezeik hij komt daar vandaan dus we pruimen hem niet hou is op met dat kinderachtige gedoe wordt eens volwassen .

16 mei 2016 om 16:12

De harde kern en de fans zullen wel degelijk van invloed zijn. Als er elke wedstrijd fluitconcerten en lege stoeltjes zullen zijn dan hangt Bosz gauw.

16 mei 2016 om 16:39

Die lege stoeltjes waren er afgelopen seizoen regelmatig dus kom eens met goede argumenten dan maar die heb ik in nog geen enkele reactie gezien , alleen maar dat hij bij Feyenoord heeft gewerkt en dat hij nog nooit een topclub heeft getraind nou ik heb nieuws dat is Ajax allang niet meer , tenminste wat je onder een topclub verstaat nederlandse top oke maar daarbuiten is het allang niet meer hoor , en ik beschouw voetbal ook als een soort entertainment ik wil vermaakt worden daar betaal ik elk seizoen bijna 600 euro voor , en toevallig is Bosz een trainer die altijd aanvallend wil spelen en dat was met de Boer niet altijd het geval altijd dat oeverloze getik dat worden de mensen pas zat , maar jullie staren je alleen maar blind op die 4 titels maar qua voetbal is het onder de Boer alleen maar minder geworden kijk daar eens naar en niet gelijk naar die trainer willen we niet want jullie hebben niets te willen daar is de technische staf voor die bepaalt dat .

16 mei 2016 om 17:46

Die lege stoeltjes zijn er al jaren in de Arena

Tuurlijk is er geen garantie op succes. Maar er is ook geen garantie op wel succes.

Het gaat voor de fans en heel Ajax een keuze worden tussen leuk voetbal of prima resultaten in Europa. Het kan niet samen, dat is duidelijk. Nu heeft Ajax eigenlijk een middenweg gevonden, wat leidt tot niks. De fans zijn niet tevreden en er worden ook geen prijzen gepakt. Dus vol voor leuk voetbal gaan en de ene keer met 5-0 winnen en de andere keer met 1-0 verliezen OF de meest logische weg: voor resultaten. Dus met een 1-0 in eigen huis tegen Twente niet ontevreden zijn enzovoorts. Het elke ploeg (ook in Europa) in de Arena lastig maken door met 2 echte controleurs te spelen en loeren op de counter met El Ghazi, Cerny en Younes erachter.

Met Bosz zal het als volgt gaan: een aantal klinkende zeges. Misschien wel een 3-0 op PSV of Feyenoord, maar vervolgens stranden in schoonheid in uitwedstrijden waar gebikkeld moet worden.

Als er een moment is om een aanvallende kamikaze coach als Bosz aan te stellen, is het wel nu. Even niet meetellend dat Bosz misschien qua persoon gezien zijn Feyenoord verleden geen goede fit is. Ajax heeft de afgelopen jaren een enorme defensieve zekerheid opgebouwd, zoiets vervliegt niet in één zomer. Als je daarbij ook een goed offensief plan van de nieuw coach toevoegt, dan kan dat uitstekend uitpakken.

Everton is trouwens een uitstekend voorbeeld hiervan. Onder de defensieve Moyes zaten ze vast, maar onder Martinez schoten ze naar een vijfde plek. Het nadeel is wel dat het effect van korte duur is, als de defensieve zekerheden verwateren dan blijft er te weinig over.

Laat ik voorop stellen dat ik helemaal niets heb met Ajax of met Bosz, maar vanuit het verleden gezien kan dit geen succes worden. Was Bosz niet de aanvoerder van Ajax' aartsvijand? Kan deze overweging dan wel? Hoewel, het petekind van Ajax Johan Cruijff, was ook erg succesvol bij Feijenoord....

Heel simpel namelijk Van Gaal.
Nu United weer CL misloopt zullen ze Louitje zeker laten gaan.
En Louitje heeft een zwak voor Ajax.
JC is er nu ook niet meer dus niemand zal dit proberen tegen te houden.

Niemand is een garantie. Wie dan ook trainer wordt, je bent altijd afhankelijk van het spelersmateriaal en Ajax heeft gewoon een chronisch gebrek aan creativiteit. Er moet dus eindelijk eens in de buidel getast worden om op het middenveld en in de aanval 2 a 3 spelers met echt toegevoegde waarde aan te schaffen.

Persoonlijk ben ik wel een fan van Bosz. Hij is toch ook wat ouder en wijzer geworden en speelt iets minder kamikaze, maar wel echt aanvallend. Daar heeft Ajax toch zo de mond vol van? Het afgelopen jaar onder Maas heeft aangetoond hoe goed werk Bosz in Arnhem verricht heeft.

17 mei 2016 om 00:41

Precies, dat is duidelijk! Sinds Bosz weg was, stortte Vitesse in.

Flauwe en opportune column zeg! De instapmomenten van Bosz vormen inderdaad een enorme nuance op de conclusie. Dus in ruim 250 duels maar 46 keer de nul? Daar zitten twee periodes Hetacles bij in! Dat kun je toch niet vergelijken met een topclub? En dat Fred Rutten vierde werd en hij hooguit vijfde met Vitesse zegt ook niets. Zo lust ik er nog wel een paar. Rutten werkte drie jaar bij een topclub maar werd nooit kampioen. Net zo vaak als Bosz, die nog nooit in de top werkte als trainer. Bam, nu is Bosz weer de betere van de twee. Je reinste scorebordjournalistiek: vooruitlopen op eventueel falen bij Ajax en dat onderbouwen met Bosz statistieken bij een middenmoter uit Twente en de duiventil van Chelsea... Alsof die clubs voorwaarden scheppen voor succes, laat staan garanties.

17 mei 2016 om 00:42

Roerend mee eens, mij kan zijn verleden niks schelen. Van mij krijgt hij een eerlijke kans.

in zoverre dat ik Peter Bosz ken van zijn loop baan bij Vitesse en Heracles zeg ik persoonlijk voor een ander coach/trainer dan Peter Bosz ik ben zo wie niet een voorstander van Peter Bosz wat heeft hij nu eigenlijk in de loopbaan carrière als trainer niet veel in mijn ogen maar goed ieder heeft zo zijn anderen meningen over deze trainer maar dan zal ik zeggen ga idd voor Morten Olsen of idd voor Frank Rijkaad maar ik zie een Bergkamp of misschien Bert Van Marwijk ook wel een goede optie en ja ik weet Bert Van Marwijk is of was een oude trainer van Feyenoord maar zo wat maar misschien een Edgard Davids zal denk ik ook wel passen in een trainers gedeeld van Ajax ten minste als Davids een trainers diploma heeft dan maar een jaap stam zal ik ook wel goed vinden alleen dan denk ik dat je meer een verdedigend Ajax krijgt omdat Jaap Stam een verdediger was wil niet zeggen dat hij ook als hij trainer zal worden van Ajax ook verdedigend gaat spelen dat is ook altijd maar de vraag maar Vaak zie je wel van trainers die vroeger voetballers waren en trainer worden van een club dat ze vaak ook de tacktiek en stijl pakken die hun vroeger speelde niet altijd zo maar vaak wel maar goed als ik mee mog kiezen voor Ajax om een trainer te vinden dan ga ik toch voor deze namen
B.van Marwijk
J.stam
D. Bergkamp
E.davids
M.olsen of F.rijkaard

maar dat zijn mij favorieten keuzes ieder heeft zo zijn of haar eigen bedenkingen over trainers die bij Ajax past

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren