Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Louis van Gaal kijkt hoofdschuddend naar Ajax: ‘Dat kan eigenlijk niet’

Laatste update:

Louis van Gaal is niet te spreken over de door Ajax ingeslagen koers. De voormalige succestrainer van de Amsterdammers spreekt van een vreemdelingenlegioen en vindt bovendien dat Ajax zelf hun spelers moet opleiden, zo laat hij tijdens de uitreiking van de Eredivisie Awards weten tegenover ESPN.

Van Gaal is kritisch op de transferzomer van Ajax. Directeur voetbalzaken Sven Mislintat kocht voor meer dan honderd miljoen euro aan nieuwe spelers. “Dat kan eigenlijk niet. Ajax moet zelf spelers opleiden. Dat is wat AZ wel doet. Zij hebben momenteel de beste jeugdopleiding van Nederland", stelt de voormalig trainer van de Alkmaarders.

Met AZ werd Van Gaal in 2009 kampioen van Nederland. Zelf vindt hij dat de knapste prestatie uit zijn carrière. Hij verkiest het kampioenschap met de Alkmaarders zelfs boven het winnen van de Champions League en de landstitel met Ajax in 1995. “Natuurlijk is Ajax een geweldige club om kampioen mee te worden, maar dat is in principe makkelijker dan kampioen worden met AZ.”

Argentinië
Van Gaal sprak zich maandagavond ook behoorlijk stevig uit over de titelzege van Argentinië op het WK in Qatar. De voormalig bondscoach van het Nederlands elftal concludeerde tijdens de Eredivsie Awards voor de camera’s van de NOS onder meer dat de WK-zege van la Albiceleste een ‘vooropgezet spel’ was. De 72-jarige Amsterdammer knikte vervolgens bevestigend toen hij werd gevraagd of dat zo was vanwege de aanwezigheid van Lionel Messi in het Argentijnse elftal. Het WK was voor de 36-jarige superster hoogstwaarschijnlijk zijn laatste mondiale eindtoernooi.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goed dat AZ daarom aan het hele Nederlandse voetbal denkt. Nieuwe directeur Ajax komt bij AZ vandaan. Directie PSV komt bij AZ vandaan en de technische staf van Feyenoord komt bij AZ vandaan. We zijn veels te goed voor deze wereld…..

5 september 2023 om 17:24

Klein wereldje joh, AZ is een springplank naar het echte werk

5 september 2023 om 18:13

Vast. Maar wel opvallend dat ze uitkomen bij die ‘ kleine’ club uit Alkmaar als het bij henzelf niet zo lekker loopt. Zou het kunnen dat ze dan toch iets goed doen…..

5 september 2023 om 18:52

Is niet opvallend. Az is het toonbeeld van goed beleid in elke laag. Dus dat de topclubs daarbij uitkomen vind ik helemaal niet gek.

Persoonlijk hoop ik dat AZ definitief aansluiting vind en dat we kunnen gaan spreken over een top 4. Stiekem kan dat al een beetje.

Mooie club, dat zeker.

5 september 2023 om 19:55

Haha, dit is wel een beetje ongegeneerd hengelen naar complimentjes. Maar eerlijk is eerlijk, AZ is al een tijdje heel goed bezig. Enige dat nog een beetje ontbreekt is de internationale doorbraak van spelers die door AZ zijn opgeleid.

5 september 2023 om 20:48

Klopt. Begint nu pas langzaam op stoom te komen. Zou ook mooi zijn als over 10-15 jaar er spelers terugkomen naar AZ die het goed hebben gedaan in het buitenland. Om af te bouwen of om in de technische staf en in de jeugd te werken. Daar hebben ajax, psv en feyenoord ook al decenia profijt van. Dat hebben we simpelweg nog niet opgebouwd.

6 september 2023 om 08:48

Teun Koopmeiners is uitstekend bezig, net als Gudelj. Weghorst en Vincent Janssen doet het prima. Reijnders, Karlsson en Kerkez zullen het ook prima gaan doen.

6 september 2023 om 08:59

Reijnders, Gudelj, Weghorst, Janssen, Karlsson en Kerkez komen toch helemaal niet uit de opleiding van AZ?

6 september 2023 om 22:51

haha nee

5 september 2023 om 17:24

Jammer dat jullie Kroes dan weer zo moeilijk los willen laten

5 september 2023 om 17:24

Dr is geen plek meer op je kont over voor mij om een veer in te steken…

5 september 2023 om 17:25

Eigen is AZ gewoon de grootste club van Nederland.

5 september 2023 om 17:28

Om vervolgens bij Ajax opgeleide spelers te halen (spelers die niet meer in aanmerking voor Ajax1). Ja beste jeugdopleiding.

5 september 2023 om 17:37

Mooie uitruil toch. Al verwacht ik dat het er steeds minder worden. AZ o13 wint bv. tegenwoordig met dubbele cijfers van het Ajax equivalent.

5 september 2023 om 18:59

@wondersloff O13. Serieus.... Kom dan met een betere vergelijking. Ajax laat al sinds jaar en dag de jeugd een leeftijdscategorie hoger spelen. Kom op joh

5 september 2023 om 19:06

Dat mag toch niet uitmaken als je zooooveeeel beter bent?

5 september 2023 om 19:55

Aan de andere kant: als je met dubbele cijfers verliest is het misschien niet slim om een leeftijdscategorie hoger te spelen. Stukje succesbeleving is ook belangrijk bij die kleintjes imo.

Verlies je telkens met dikke cijfers is dat niet goed voor je zelfvertrouwen en de motivatie lijkt me.

5 september 2023 om 18:28

Dat is best iets om trots op te zijn. Al jaren goed bezig in Alkmaar

Is ook weer makkelijk gezegd. Het is makkelijker om spelers op te leiden voor niveau waar AZ nu zit dan om spelers op te leiden voor het niveau van Ajax (of waar ze naartoe willen in ieder geval). Volgens mij is het bij elke club zo dat je over het algemeen echt wel kansen krijgt als je goed genoeg bent als jeugdspeler. Soms zelfs wel teveel. Er zullen vast posities zijn waarvoor Ajax nu een speler heeft aangetrokken die ook prima door jeugdspelers ingevuld kunnen worden, maar laten we niet vergeten dat Ajax komend seizoen ook echt moet. Nog een jaar geen CL zou voor Ajax echt een zware klap zijn. Dat je dan gaat (of probeert) voor zekerheid te gaan met aankopen, is niet zo gek. Al kun je je afvragen of die zekerheid met de huidige aankopen gerealiseerd is. Daarvoor zitten we nog wel erg vroeg in het seizoen.

5 september 2023 om 17:28

Nog een jaar geen CL is alleen een klap als je op deze voet door wil gaan, want het gaat alleen maar om geld. Dan maar een speler van 15 miljoen minder.

5 september 2023 om 17:29

Ajax en de jeugdopleiding is toch van alle tijden? Ajax stond er juist bekend om met de jeugd titels binnen te halen, dat is toch niet sinds paar jaar? Als je zoveel aankopen nodig hebt en zo weinig jeugd toepast dan heeft de jeugdopleiding van ajax gewoon gefaald.

5 september 2023 om 17:44

Te makkelijk Als dw jeugdopleiding het goed doet, worden de beste spelers ook heel jong weggehaald.
Dus ging Gravenberch heel jong weg. En Rijkhoff nog jonger.

Maar het ook een fabeltje hoor de jeugdopleiding van AZ. Kijk maar eens naar hun eerste elftal, allemaal aankopen.

5 september 2023 om 18:54

Bij AZ hebben er toch in pak em beet de afgelopen 5/10 jaar onwijs veel spelers uit de jeugd in het eerste gespeeld, of zit ik er(net als gister mbt Avila) weer faliekant naast?

5 september 2023 om 19:23

Zeker. Net als bij Ajax. Maar nu hebben ze een dip in de opleiding. Net als Ajax eigenlijk.
Dus heel veel gekochte spelers in de basis.

5 september 2023 om 19:56

Maar hoezo is het dan een fabeltje die jeugdopleiding van AZ? Is die van Ajax ook een fabeltje puur omdat er met momenten even niets goeds doorbreekt?

Over te makkelijk gesproken...

6 september 2023 om 12:04

Snelste stelde: Als je zoveel aankopen nodig hebt en zo weinig jeugd toepast dan heeft de jeugdopleiding van ajax gewoon gefaald.

Dan stel ik: Als je zoveel aankopen in het eerste nodig hebt en zo weinig jeugd toepast dan heeft de jeugdopleiding van AZ gewoon gefaald.

Ik zie het verschil niet. Jij wel?

5 september 2023 om 17:33

"het is makkelijker om spelers op te leiden voor niveau waar AZ nu zit dan om spelers op te leiden voor het niveau van Ajax (of waar ze naartoe willen in ieder geval)."

Toch heeft Ajax vrijwel altijd talenten kunnen opleiden die eenvoudig in het elftal meekonden, ook in de afgelopen jaren met als hoogtepunt die waanzinnige CL-run. Dat elftal had een paar ("eigen" jeugdspelers op belangrijke posities (frenkie, Onana, Mazraoui, Blind, vdbeek, De Ligt). En in het verleden heeft Ajax ook altijd waanzinnig talentvolle spelers weten voort te brengen die het niveau aankonden.

Er lopen nu een paar jeugdspelers in het eerste en in de basis, maar die halen niet het niveau waar Ajax zo bekend om stond. Is er iets veranderd in de jeugdopleiding, streeft Ajax tegenwoordig een te hoog niveau na voor de jeugdspelers, krijgen jeugdspelers wellicht te weinig echte kansen om zich voor langere tijd op een positie in de kaart te kunnen spelen, is de mentaliteit van de jeugd van tegenwoordig niet goed genoeg, of heb je nu simpelweg te maken met een matige lichting? Allemaal mogelijkheden die ook naast elkaar kunnen bestaan. Wel interessant om daar eens naar te kijken.

5 september 2023 om 17:45

@Rubentje13, Onana en Frenkie zijn geen eigen jeugd. Maar ik snap je punt verder!

5 september 2023 om 17:52

Jan Boskamp verwoorde dat gisteren wel goed, je kan niet elk jaar een topgeneratie hebben die doorstroomt. Soms is t gewoon ff 1 of een aantal jaar wat minder

5 september 2023 om 18:45

@Ado daarom stond t ook tussen aanhalingstekens, maar ik zie nu dat die op de telefoon app niet goed te lezen zijn

5 september 2023 om 19:01

Rubentje

Hato staat er met zijn 17 jaar. Speelt zeer volwassen.

Vos en Misehouy komen er aan.

Axel Dongen helaas stil door blessures.


Er komt wat aan. Ajax heeft te lang vertrouwen gehad in Rensch en Taylor. Helaas concluderen dat deze jongens gewoon niveau zijn van spelers als de Wit, Eifting en Ekkelenkamp.

6 september 2023 om 11:59

Mrkrillin leuk al die namen, maar ik heb in het verleden vaker gehoord dat spelers zogenaamde toptalenten waren en uiteindelijk toch tekort schoten. Hato speelt nu goed, maar die heeft ook de kans gekregen om zich te ontwikkelen omdat er geen aankoop is gedaan voor zijn positie centraal achterin. Dat geldt niet voor Vos, Misehouy en Axel Dongen. Op hun posities zijn allemaal dure aankopen gedaan die niet eens zeker zijn van een basisplek. Dan krijgen ze ook niet de kans om zich te ontwikkelen.

5 september 2023 om 18:02

AZ is geen opleider. De laatste wedstrijd van AZ, de basis elf:

Ryan, Wolfe, Chatzidiakos, Bazoer, Sugaware, de Wit, Goudmijn, Mijnans, van Bommel, Lahdo, Oavlidis

Geen enkel speler uit de eigen jeugd. Allemaal aankopen. Het gaat dus alleen maar om de beeldvorming. Men denkt dat AZ veel spelers opleidt, niemand die het eventjes controleert. Dus roept men maar wat. En dan praat iedereen elkaar na. AZ is de opleider, Ajax is een koopclub.

Terwijl er bij Ajax elke week toch veel meer eigen jeugd in het elftal staat dan bij AZ.

5 september 2023 om 18:08

Ik ben het deels wel met je eens, maar door wie is goudmijn opgeleid..

5 september 2023 om 18:19

Dat is gewoon niet waar. Hatzdiakos is sinds 2011 in de jeugdopleiding van AZ gekomen op 12 jarige leeftijd. Daarnaast stond in de vorige wedstrijd niet Lahdo en van Bommel maar Poku en van Brederode in de basis die beide eigen jeugd zijn. Goudmijn is bovendien gewoon eigen jeugd. Tel daarbij de cvs Goes en Dekker die terugkomen van blessures daar bovenop

5 september 2023 om 18:30

Jullie hebben gelijk, Goedmijn kwam van Excelsior maar was uitgeleend. Daarvoor Sparta maar was ook een uitleen beurt. Wel iegen jeugd dus.

Hatzdiakos kwam uit Griekenland maar wel lang geleden, ook eigen jeugd dus.

Maar goed, de strekking van het verhaal blijft hetzelfde, negen aankopen in de basis.

5 september 2023 om 19:59

Je strekking is dat AZ geen opleider is. Dat is dus niet waar als we de afgelopen jaren erbij pakken. Momenteel zit er ook genoeg jeugd bij de selectie.

De strekking mag in jouw optiek hetzelfde blijven, maar dan heb je wel een klein schoteltje voor het hoofd vind ik. De strekking klopt niet namelijk.

5 september 2023 om 20:34

Het gaat er hier toch om dat men zegt dat AZ wel jeugd laat doorstromen en Ajax niet? Dat is dus feitelijk onjuist. Bij Ajax staat er doorgaans namelijk meer eigen jeugd in dan bij AZ.

Maar de verwachtingen bij beide clubs zijn zo verschillend, Ajax moet altijd voor de titels gaan en bij AZ moet dat niet en dan is zo 'n jeugd speler bij AZ gauw goed genoeg en zal bij Ajax niet in het eerste komen!

Der is natuurlijk niks mis met aankopen, maar der moet toch wel wat jeugd door stromen, Ajax stond altijd bekend om de jeugd opleiding. Je kan ook zeggen maar de jeugd is er nu niet, ja dat kan best kloppen maar heeft de jeugd opleiding dan gewoon niet gefaald de afgelopen jaren? Dat ze het nu alleen van aankopen moeten hebben.

5 september 2023 om 17:45

Nee er is teveel weggekocht. 36 spelers in 14 maanden tijd

5 september 2023 om 18:38

Hoeveel van die 36 weggekochte (ik zou eerder zeggen verkochte) spelers zijn in diezelfde 14 maanden tijd aangekocht? Als je zoals vorig jaar onder Hamstra middelmaat koopt moet je deze een jaar later noodgedwongen weer verkopen. Hetzelfde dreigt nu weer te gebeuren onder Mislintat.

5 september 2023 om 18:42

Dat ben ik niet met je eens, op belangrijke posities is er gewoon kwaliteit gekocht zoals linksback, centraal achterin en defensief middenveld waarvan Ajax jarenlang plezier kan hebben.

Verder zijn er een hoop talentvolle jonge spelers gekocht waarvan je koopt dat er een paar doorbreken.

Maar dit is inherent aan opbouwen, je koopt in en selecteert door. Zo hebben Overmars en Ten Hag ook succes met Ajax gekregen.

5 september 2023 om 22:14

Hoezo dat? Als er 7 spelers uit de eigen jeugd in het veld staan bij Ajax doe je het gewoon goed.

Daarnaast was vorig jaar een ramp jaar (dus een aantal spelers vervangen) én een paar geweldenaren verkocht (Alvarez, Timber, Tadic). Daar moeten spelers voor in de plaats komen.

Zo heeft de 17!! Jarige Hato al een basisplaats veroverd. Krijgt een Ijslander uit de jeugd veel minuten, speelt Godts vaak, krijgt Vos minuten.
Daarnaast heeft Ajax een jeugdspeler teruggehaald. Dus ook dat is mooi.

Daarnaast een paar kwaliteitsaankopen zoals een vl, een vc een vr en twee vmc. Die waren hard nodig ivm de verkochte spelers.
Daarnaast nog een paar grote talenten voor de komende jaren, zoals Forbs.

Al met al dus een elftal met
- heel veel eigen jeugd
- veel ervaring (sosa, sutalo, Mikautadze)
- grote talenten
- op de AMR plek na overal minimaal twee toppers.

Dus de AMR plek is echt een zwakte en het enige minpunt deze zomer. Nu is het een kwestie van zo snel mogelijk het team slijpen en aan elkaar laten wennen. Zodra dat loopt is Ajax zeker een kampioenskandidaat. Misschien wel dé.

Want laten we eerlijk zijn. Psv heeft matig ingekocht en idem voor feyenoord. Die liepen voor. Maar denk dat na een paar week opstart het dit jaar dichter op elkaar ligt. (Want de Jong/pepi - Giminez zijn echt niet beter dan Brobbey/Bergwijn/berghuis etc.

In essentie helemaal eens. Alleen is dat natuurlijk een stuk makkelijker met een lichting van Frenkie, de Ligt, Mazraoui, Donny en later bijv Timber en Gravenberch. Sommige zijn dusdanig toptalent dat ze er direct staan en bij sommige zie je de potentie om bij een basisplek zich door te ontwikkelen zoals bijv Mazraoui destijds. In deze jeugdspelers zit los van Hato echt niks. Taylor, Rensch hebben mij uberhaupt nog nooit een sprankje talent laten zien maar het blijven opstellen van Brobbey legt Ajax ook totaal geen windeieren. Opstellen van eigen talent gaat altijd samen met hoeveel talent er daadwerkelijk in zit

5 september 2023 om 17:33

En Ajax wordt sneller leeggekocht dan AZ

5 september 2023 om 17:42

Heeft U even nagekeken welke spelers deze transferzomer zijn vertrokken bij AZ?

5 september 2023 om 17:46

Heeft u even nagekeken hoe weinig eigen jeugd er bij AZ in de basis staan?

6 september 2023 om 09:03

Bij de vertrekkende spelers zat geen enkele basisspeler uit de eigen jeugd.

Ik vind dit een beetje onzin. Als je een bepaald niveau nastreeft, kan je dat ook gewoon met goede aankopen doen, die er meer staan dan dat je jeugd er staat. Natuurlijk moet je blijven investeren in de jeugd, maar dat betekent niet dat het altijd lukt om kwaliteit te leveren (dat klaar is voor Ajax 1). Het enige wat je nu in twijfel kan trekken, is of de aankopen van Ajax nu echt goed zijn. En als dat niet zo is, dan is het misschien handig om de jeugd maar meer in het diepe te gooien. Talenten die goed genoeg zijn, breken altijd wel door.

Iedereen heeft het wel altijd over AZ, maar hoeveel spelers staan daar nou daadwerkelijk uit eigen jeugd op het veld. Zover ik weet alleen van bredenrode en Poku, de rest is allemaal aangeschaft. Uiteindelijk is Ajax nog steeds de Nederlandse club met de meeste spelers opgeleid in de top 5 competities.

5 september 2023 om 17:45

Welke club heeft afgelopen seizoen met overmacht de Youth League gewonnen? En als we het over top5 competities hebben, valt het U niet op hoe eenvoudig Tijani Reijnders heeft aangehaakt bij AC Milan?

5 september 2023 om 17:50

Reijnders komt niet uit de AZ jeugd. Is gekocht van PEC

5 september 2023 om 17:58

Ga niet de wijsneus uithangen als je je eigen feiten niet eens op orde hebt. Dat zij de Youth League hebben gewonnen is knap, echter betekent dat niet dat al deze spelers doorbreken. Neem als voorbeeld Barcelona, die hebben in 2018 de Youth League gewonnen, de enige speler die misschien enigszins een naam heeft gemaakt is Miranda. Dat is de huidige linksback van Real Betis, dus zoveel zegt het winnen uiteindelijk ook weer niet.

5 september 2023 om 18:07

Daar heeft U gelijk in. Toch blijft het knap dat Reijnders na 6 jaar AZ zo makkelijk aanhaakt bij Milan. Reijnders heeft overigens wel 92 wedstrijden voor Jong AZ gespeeld maar dat is wat anders dan jeugd inderdaad.

5 september 2023 om 20:11

Ja dus had je het gewoon simpelweg fout. AZ presteert in de jeugd heel goed altijd, maar de daadwerkelijke stroom aan talenten naar het eerste valt echt dik mee. Minder dan Ajax PSV en Feyenoord ben ik van overtuigd.

5 september 2023 om 17:47

Natuurlijk. Ajax was ook gewoon toe aan een grondige renovatie na het tijdperk Overmars/sar/hag. Dat je dan een heel nieuw elftal koopt is misschien wat extreem maar als je van mening bent dat de huidige lichting Jong Ajax niet goed genoeg is (staan volgens mij ook niet zomaar laatste in de KKD) dan zal je wel moeten. Het is absoluut onzin dat Ajax de jeugdopleiding verwaarloost of 'iets fout doet'.

5 september 2023 om 18:00

Jong Ajax is ook heel erg jong als je de leeftijden zo aanschouwt, er stapt genoeg talent om welke heus wel door zullen breken mits ze geduld hebben en niet zoals een misehouy na 4 potjes in de KKD al denken dat ze het mannetje zijn.

5 september 2023 om 18:02

Ik kan op Reijnders na ook eigenlijk geen jeugdspeler noemen die echt de top heeft gehaald. Ajax is leidend, Feyenoord heeft fantastische lichtingen gehad en PSV is ook al jaren aan het cashen op eigen jeugd. Vraag me oprecht af op basis waarvan AZ de beste opleiding heeft, of is de Youth league een graadmeter?

6 september 2023 om 13:08

Naast Reijnders zijn Teun Koopmeiners, Calvin Stengs en Myron Boadu toch redelijk terecht gekomen, met de nadruk op redelijk. Hoeveel jeugdspelers uit Nederland halen tegenwoordig nog de top? Ik moet al redelijk ver terug gaan voor Depay, De Ligt, Frenkie De Jong, Bergwijn, recent Gakpo en Kokcu. En ja, voor mij is de Youth League wel een graadmeter, hoewel je je af moet vragen hoeveel talenten de laatste stap maken.

5 september 2023 om 18:47

AZ is gewoon heel goed bezig. Jaarlijkse doorstroom van 2-3 jeugdspelers naar het basiselftal. Een prachtig team dat de Youth League won. En het mooie van die komende groep talenten is dat zij er op 2 na allemaal sinds hun 10e jaar speelt. Bij de topclubs proberen ze regelmatig jeugd talenten te kapen bij andere bvo's. AZ volgt gewoon hun eigen visie

Nou kan van Gaal wel beweren dat de beste jeugdopleiding bij AZ is maar hij vergeet dat er onder de rivieren waar hij nooit geweest is ook een voetbalclub is met een heel goede jeugdopleiding
Kijk naar PSV!!!!Welke spelers heeft deze club niet voortgebracht die nu floreren in Nederlandse competitie
Bakayoko, Saibari. Vertessen om er een paar te noemen

5 september 2023 om 18:04

PSV wordt onderschat he. We mogen onszelf echt wel wat meer promoten en uitdragen in de media wat er allemaal in Eindhoven gebeurd.

5 september 2023 om 19:05

Welke echte wereldtopper is uit de jeugd van PSV gekomen? Oprechte vraag. Geen sneer ofzo

Zit te denken aan 88 toen PSV Europa L 1 won, maar waren veel spelers van andere clubs.

Jaren 70?

Zenden is ver gekomen en volgens mij jeugd PSV.

6 september 2023 om 14:15

Meest recent met name Depay en Gakpo. Ronaldo zou ik ook half meerekenen, is als 17-jarige (toen mocht dat blijkbaar nog) naar NL gekomen. '88 zijn veel aankopen geweest inderdaad. Van Nistelrooij en Van Bommel zijn ook gekocht, Huntelaar zou je nog kunnen meenemen, al heeft die (helaas) nooit echt in het eerste van PSV gespeeld omdat de toenmalige technische staf het niet in hem zag, en ook deels in de jeugd van De Graafschap gezeten).
Maar zo zijn er relatief weinig spelers van Nederlandse top clubs die tot de absolute top zijn gekomen. En dan reken ik met name vanaf de jaren 90, omdat daarvoor mijn kennis niet op de hoogte is vanwege mijn leeftijd. Veelal halen Ajax en Feyenoord ook spelers (jong) op bij andere clubs en groeien ze door.

6 september 2023 om 13:12

Anderzijds werd juist PSV altijd de koopclub genoemd, dat zal onder meer komen door vroegere transfers van Romario, Ronaldo, Kezman en anderen.

Het kan verkeren, dan heeft club X de beste jeugdopleiding en dan club Y weer. Je kan gewoonweg niet verwachten dat er elk jaar toppers uit de jeugd doorstromen, zeker niet als die er (in dit geval bij Ajax) direct moeten staan. En zoiets moet je denk ik ook over een langere periode meten, niet per zomerstop. Kunnen Ajax en AZ niet allebei een goede jeugdopleiding hebben? Laten we vooral blij zijn dat we als klein land zijnde zoveel goede spelers kunnen voortbrengen.

We hebben de laatste jaren goede spelers opgeleid met o.a. De Ligt (bayern) en Timber (arsenal). Dat zijn nu spelers die in de Europese top spelen. Nu hebben we Taylor (buiten de discussie om of hij het wel of niet goed doet) en Hato die vanuit de jeugd doorgestroomd zijn, maar ook een Lang (psv), Ekkelenkamp (antwerp), Gravenbergh (liverpool), Mazzraoui (bayern) en ga maar door komen uit de jeugd.

AZ heeft alles goed op de rit en afgelopen seizoen was de kers op de taart voor de jeugd van AZ. Prachtig! Maar hoeveel spelers van AZ spelen er bij de grotere Europese clubs? Dat is geen vingertje wijzen, het boeit mij vrij weinig wie de beste jeugdopleiding heeft. Ajax harkt vrijwel elk seizoen tientallen miljoenen binnen aan spelers die zelf opgeleid zijn. Nu zijn er wat meer spelers gekocht dan dat er uit de jeugd komen, prima! Het kan niet elk jaar feest zijn, maar we hebben ook voor 150+ miljoen verkocht. Als er kwaliteit weg gaat en de jeugd is nog niet op niveau, moet je kopen. Is het jammer dat de jeugd er nog niet klaar voor is? Zeker! Maar dan hebben we maar een tussenjaar, dat komt wel weer. Ajax 1 heeft de laatste pak 'm beet 5-7 jaar dusdanig veel stappen gezet dat het niveau een stuk hoger ligt dan voorheen (vorig en dit seizoen uitgezonderd............), dan is het ook moeilijker voor een jeugdspeler om door te breken.

Dat er nu wat minder pareltjes in Jong Ajax zitten zij zo. Al dat commentaar op de jeugdopleiding zie ik alleen maar als compliment.

Louis heeft zoals zo vaak weer gelijk. AZ verkoopt jaarlijks bijna alle sterren en vult dat ook al jaren aan met zeer talentvolle spelers uit de eigen jeugd en gerichte betaalbare aankopen van talenten zoals dit jaar Ruben Van Bommel. De jeugd van AZ heeft in het afgelopen seizoen 2022-2023 een slagveld onder de Europese topploegen aangericht in de Youth League. Die Youth League won AZ verdiend met vaak mooi voetbal en grote uitslagen. AZ heeft al jaren een fantastische jeugdopleiding, de beste van Nederland. Ajax stond altijd bekend om zijn jeugdopleiding maar de laatste jaren lijkt de doorstroming wat te stagneren, uitzonderingen daar gelaten. Mislintat als TD lijkt me ook geen goed nieuws voor de jeugdopleiding en het geroemde Ajax DNA.

5 september 2023 om 17:48

Bla bla bla. En hoeveel spelers uit de eigen opleiding staan er bij AZ in de basis?

Opzich is het niet verkeerd om spelers aan te trekken, maar ik heb wel veel vraagtekens bij de huidige transfers. Een spits en een halve spits van het tweede niveau van Frankrijk en Engeland, een jeugdspeler van City met oogkleppen op, een linksback van Antwerp die daar een handvol wedstrijden heeft gespeeld en ook regelmatig op de bank zat, iemand die bij Roma niet aan de bak kwam en ga zo maar door. En dat voor meer dan 100 miljoen. Waarom konden zij niet voor een Lang gaan, of een Lozano, of een Ivanusec, of een Dest? Ik vrees dat er geen buitenategorie bij zit en dat veel spelers niet voldoen en dit komt door Mislimat. AZ doet het trouwens geweldig als je naar hun beleid kijkt, regelmatig breken er goede spelers door en ieder seizoen weten ze belangrijke spelers te vervangen.

5 september 2023 om 17:51

En daar gaan ee weer. Een spits die een jaar in de hoogste Belgische divisie heeft gespeeld bediel je, je weet wel waar Lang ook speelde.

Dest huren voor drie miljoen of Sosa kopen voor acht miljoen. Keuze snel gemaakt lijkt me.

Je mag de Kroaten onderschatten hoor en die Feyenoord kocht romantiseren. De waarheid is dat het gewoon toppers zijn.

5 september 2023 om 18:11

Hij heeft toch gewoon een punt. Je hebt een partij middelmaat binnen gehaald voor gigantisch veel geld. Dat terwijl de concurrentie logisch en duidelijk beleid voert. Die scout had nooit de sleutels in handen moeten krijgen.

5 september 2023 om 18:35

Ik vind Sosa en Sutalo geen middelmaat. Verder vind ik Mannsverk en Tahirovic toptalenten, daar verwacht ik veel van.

Voor de rest is het afwachten. We zullen gaan zien of er nog pareltjes tussen zitten of dat het tegenvalt.

De concurrentie had het dit jaar een stuk eenvoudiger, daar zijn geen 36 spelers verkocht in 14 maanden tijd. Dat is de prijs van het succes dat je betaald.

Sowieso ben ik zelf nooit voorstander van huren. Je hebt een jaar later hetzelfde probleem weer en je bouwt geen kapitaal op het veld op.

PSV zal volgend jaar zomer wederom een centrale verdediger en rechtsback moeten gaan kopen. Terwijl zal wel een extra rechtsbuiten hebben gekocht. Zo logisch os dat allemaal niet maar ja, ze winnen dus is het prima.

Het is wel gezellig hierro zeg. Ik bekijk het nog even een maandje of 2. Ik ben ook niet helemaal positief over de koers die is ingeslagen, maar wil het allemaal wel nog even een kans geven. Wel is het een klote tijd als Ajax fan, nu kan iedereen ook een keer z'n ongenoegen uitspreken. Er zitten veel waarheid tussen, maar ook frustratie denk ik van 4-5 jaar lang domineren. Verder prima, leren wij ook een keertje een toontje lager te zingen... alleen begrijp ik die onzin van jeugd niet zo goed. Het moet wel echt het niveau hebben, de laatste 5 jaar hebben wij elke zomer een speler van de opleiding met gigantische winst verkocht. Net Timber nog. Hato staat elke wedstrijd in de basis, maar jongens als Rensch en Taylor ook, moeten wij daar blij van worden? Ik weet niet waaruit mensen denken dat Vos zomaar ook het gewenste niveau heeft. Ik hoop het wel, maar weet het niet, alleen maar op je jeugd teren betekent dat je in de grote wedstrijden het wensen na laat.

5 september 2023 om 17:51

Weet je wat het is Binny, de meesten van ons reageren als supporter of in mijn geval als liefhebber. Bij deze aankopen die Ajax heeft gedaan zal heus wel een goede zitten zoals een Sutalo of wellicht een andere. Maar wij hebben een mening maar zijn geen specialisten en kennen Ajax ook niet van binnen.

Maar als club iconen als van Basten en n zelfs van Gaal die Ajax goed kennen, die de absolute wereldtop hebben bereikt kritisch zijn op het gevoerde beleid dan zegt dat toch iets. Dit zijn echte Ajacieden met recht van spreken die het allerbeste met Ajax voor hebben. Ik zou als club zijnde iets doen met deze kritiek en niet zo maar naast me neerleggen. En als supporter zou ik blij zijn dat zulke clubiconen nog zoveel betrokkenheid hebben en zich uitspreken. Maar ik zie hier een paar hardnekkige supporters Mislintat met hand en tand verdedigen en afgeven op de Telegraaf en analisten. Maar als de hele wereld zegt dat het gek beleid is. Zal daar dan niet een kern van waarheid in zitten?

5 september 2023 om 18:07

Ben het helemaal met je eens hoor, zeg nergens dat zij geen recht van spreken hebben of dat ik het niet met hun eens ben. Integendeel lijkt het er zeker op dat niet alles koosjer gaat bij Ajax. Dat lijkt mij duidelijk. Dan heb ik het ook over aanstellen van Jan van Halst, het niet halen van Spertsyan, Schouten niet halen, en je ster speler verkopen op de RB terwijl je geen echte vervanger haalt. Maar ik zeg wel dat er een beetje geduld moet komen. Van Basten is echt overal altijd gigantisch kritisch op, altijd al geweest, van Van Gaal neem ik het een stuk serieuzer. Zeg alleen dat het gedoe om de jeugd een beetje word opgeblazen. Ik verdedig Mislintat niet, zeker niet nu het dus lijkt dat hij nauwelijks naar de trainer heeft geluisterd, dat vind ik ook raar beleid, maar voor hetzelfde geld staat Ajax gedeeltelijk eerste en hebben die Mikautadze en Akpom beiden er al 10 in liggen. Ik ben niet blij, maar schreeuw nog niet moord en brand. Uiteindelijk heb je even veel verlies punten als Feyenoord. Die hebben hun selectie, en trainer en automatismen veel eerder dan bij Ajax. Ben het wel eens dat er hier mensen zijn die alles verdedigen, daar doe ik niet aan, maar het is ook wel best makkelijk op dit moment. Als het even niet geweldig gaat is Ajax altijd het pispaaltje van het NL voetbal, dat heb ik wel vaker mee gemaakt en dat is ook logisch. Niet gezellig voor mij, en denk jammer voor het NL voetbal, maar ik hoop dat het omkeert en Steijn er iets van weet te maken. Maar ik heb mijzelf al voorbereid op dat het niet zo zal gaan, dan doet het ietsje minder pijn.

Absoluut een knappe prestatie om met AZ kampioen te worden, maar dat was destijds ook niet met zelf opgeleide spelers (slechts 4) maar met 11 aankopen met geld van Dirkie Scheringa. Beetje zoals Ajax nu dus, zij het dat Ajax meer zelf opgeleide spelers in de basis en het elftal heeft (staan).

5 september 2023 om 17:47

AZ is pas veel eigen jeugd gaan gebruiken (en erin investeren) na het DSB debacle

5 september 2023 om 17:58

Ook niet, de basis elf afgelopen week:

Ryan, Wolfe, Chatzidiakos, Bazoer, Sugaware, de Wit, Goudmijn, Mijnans, van Bommel, Lahdo, Oavlidis

Geen enkel speler uit de eigen jeugd. Allemaal aankopen.

5 september 2023 om 18:09

Dit is niet de meest recente opstelling én niet zonder jeugdspelers. Kenzo Goudmijn is toch echt een zelfopgeleide jongen, geboren in Alkmaar zelfs.

Tegen Vitesse stonden er met Van Brederode en Poku twee jeugdspelers in de basis. Nog altijd geen geweldig aantal en ik zou er graag meer zien, maar AZ zit nu tussen twee sterke lichtingen in. Tot 2021 ging AZ 6 jaar lang aan kop in de ranglijst jeugdminuten eredivisie. Met Boadu, Stengs, Wijndal en Koopmeiners vertrokken en 4 eigen jeugdspelers die in de basis stonden. Nu komen er jongens aan als Goes, Dekker, Poku, Meerdink en Schouten. Net als bij elke andere club schommelt het per lichting. Ajax ging van de lichting De Ligt naar wat minder jeugd en dat zal de komende jaren weer toenemen.

5 september 2023 om 18:36

Klopt Goudmijn is eigen jeugd. Mijn fout. Kwam door de verhuur aan Sparta en Excelsior dat ik dat over het hoofd zag.

Mar goed, negen spelers in de basis zijn aangekocht. Gewoon een groot aantal dus.

Van Gaal die nog steeds niet heeft verwerkt dat Argentinië terecht de volgende ronde bereikte ten kosten van het zeer zwakke Nederlands elftal, zat heel weinig in vooral in de laatste fase van het veld (aanvallend) en ze mochten van geluk spreken dat ze door opportunistisch voetbal terug kwamen in de wedstrijd, overigens was dit van ten voren natuurlijk getraind maar ze hebben geen fatsoenlijke aanval gehad. Zodra de verlenging begon viel Nederland weer ver terug in hun spel. En waren de gemiste kansen van Argentinië die er tot leidde dat het uiteindelijk penalty's werden, waarin Martinez gewoon een uitzonderlijke keeper blijkt te zijn.

Tuurlijk kan t wel wat ajax doet. De td van ajax heeft gedaan waar ie voor betaald wordt nl spelers halen. Ajax heeft nu te maken met waar elke eredivisieclub mee te maken heeft nl inpassen van nieuwe spelers terwijl de competitie begonnen is. Het zijn er wel belachelijk veel bij ajax.
Als de organisatie goed stond bin ajax was t probleem minder groot geweest. Ofwel t hing te veel af van overmars.
Opleiden van jeugdspelers kan dat nog wel? Zo'n beetje alke jeugdspelers worden gedropt bij de lager spelende clubs omdat je er staan moet als jeugdspeler in t eerste.
Geef steijn en minsilat een kans tot eh winterstop...?

Wat is de wereld toch lachwekkend geworden. De laatste wedstrijd van AZ, de basis elf:

Ryan, Wolfe, Chatzidiakos, Bazoer, Sugaware, de Wit, Goudmijn, Mijnans, van Bommel, Lahdo, Oavlidis

Geen enkel speler uit de eigen jeugd. Allemaal aankopen.

Alles draait tegenwoordig om beeldvorming. Men denkt dat AZ opleidt dus zal het wel zo zijn.

5 september 2023 om 18:17

Je noemt letterlijk twee eigen jeugdspelers op in de vorm van Hatzidiakos en Goudmijn.

Neemt niet weg dat AZ tussen twee sterke lichtingen inzit/zat en ik verwacht dat de komende 1/2 jaar meer jeugd in de basis komt te staan.

5 september 2023 om 18:27

Je hebt gelijk, Goedmijn kwam van Excelsior maar was uitgeleend. Daarvoor Sparta maar was ook een uitleen beurt.

Maar goed, strekkingen blijft hetzelfde, negen aankopen in de basis.

Er komt natuurlijk een moment dat je verder moet zoeken dan de eigen opleiding. Natuurlijk moet je zelf spelers op kunnen leiden, maar je kunt niet een hele selectie vol met jeugdspelers hebben. Dan wordt Ajax hooguit twaalfde of iets dergelijks. Ik zet ook sterke vraagtekens bij het huidige beleid, maar dat gebazel over de jeugdopleiding is ook wel schrijnend. Ajax doet het niet slechter dan de andere (top)clubs. Alleen vrij recent breekt er minder door, maar de talenten bewijzen de technische leiding ook nog niet zozeer ongelijk. Met name de categorie 20-22 jaar valt flink tegen.

5 september 2023 om 18:39

Klopt maar bedenk wel dat er uit de categorie 20-22 jaar al het een en ander aan spelers is vertrokken zoals Timber en Gravenberch.

5 september 2023 om 18:58

Ja, dat bedacht ik me ook wel. Ik denk dat de jongens die in aanmerking komen voor het eerste op dat moment ook al wel bij de eerste selectie zitten. Het viel me vooral op hoe weinig spelers uit die leeftijdscategorie in Jong Ajax spelen.

5 september 2023 om 19:21

Aantal zijn verhuurd, stuk of drie. Baas, Vergeer, Univar.

En toch kun je het ook wel nuanceren.

Az speelde sinds 2015 met eigen jeugd Hadzidiakos achterin.
In die periode heeft Ajax De Ligt, Timber, Mazraoui, Dest, Mitchel Bakker, Kenny Tete en Botman als verdedigers door laten stromen en verkocht.

Bij Ajax kom je of tekort en ga je na een paar jaar een stap terug doen of je bent goed genoeg en doet na een paar jaar een stap hogerop. Maar dat wil niet zeggen dat de jeugdopleiding an sich slechter is.

Ik denk dat Ajax door het financiële succes van afgelopen jaren een beetje de eigen filosofie uit het oog is verloren. Ze hebben geld genoeg dus als er uit de jeugd niks komt, kopen ze gewoon. De noodzaak voor een top jeugdopleiding is er niet meer. Ajax is/wordt qua opleiding voorbijgestreefd door Feyenoord, PSV en AZ.

5 september 2023 om 22:25

Want met 7 jeugdspelers in de basis starten is ‘filosofie uit het oog verliezen’ en ‘voorbijgestreefd worden door feyenoord, psv en az die elk minder eigen jeugd in het veld heeft staan 🤦🏻‍♂️

Ala dat vooraf opgezetwas om Argentina kampioen te laten worden. Zou een scheid het nooit totpenalties laten aankomen. Nog steeds zuur Louis. Ben jij nou dom of ik zo slim??

5 september 2023 om 22:05

Met zoveel schrijffouten in zo’n kort stukje tekst zou ik die vraag niet durven stellen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren