Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Rooney over samenwerking met Van Gaal: ‘Tactisch was hij de beste, maar...’

Laatste update:

Wayne Rooney kent een roerig begin van zijn trainerscarrière. De voormalig wereldster is met Derby County hekkensluiter van de Championship en werd al verschillende keren met puntenaftrek geconfronteerd. Toch krijgt de Engelsman veel lof over de manier waarop hij zich manifesteert als manager. In een interview met The Athletic zegt hij veel te hebben aan de tips van Sir Alex Ferguson, waar hij lange tijd mee samenwerkte bij Manchester United.

Rooney werkte bij Derby County onder meer samen met Phillip Cocu, van wie hij het stokje vorig jaar overnam na diens ontslag. "Fergie's management was verreweg het beste", aldus Rooney. "Natuurlijk heb je relaties met spelers nodig, maar je hebt ook die autoriteit nodig. Tactisch was Louis Van Gaal erg goed, maar hij was te eerlijk. Hij zou tegen een achttienjarige op dezelfde manier praten als tegen een 35-jarige. Het gaat erom dat evenwicht te vinden en de jonge jongens onbevreesd te laten spelen."

Om kennis op te doen ging Rooney langs bij een aantal voormalig managers waar hij mee samenwerkte. "Ik heb in mijn eerste maanden met Van Gaal gesproken, met Moyesy (David Moyes, red.), met Alex Ferguson. Niet zozeer voor advies, meer voor een beetje feedback. Het is moeilijk voor hen om advies te geven, want ik zat toen nog in een adviserende rol bij de club. Dat is heel anders dan het werk van een normale manager. Wij zitten in een positie dat wanneer je zaken niet op orde hebt als club, andere clubs heel makkelijk spelers kunnen wegkapen."

Rooney slaagde er tot dusver in om zeven overwinningen te boeken met Derby County dit seizoen, maar heeft als hekkensluiter een achterstand van elf punten op de veilige 21ste plek. "Ik ben een trainer die heel kalm is", omschrijft hij zijn eigen stijl. "Ik ben eerlijk tegen de spelers. Tijdens onze eerste ontmoeting zei ik tegen hen: "Je hebt vrije dagen om bij je familie te zijn, maar als je hier bent en ik krijg de indruk dat je niet hard genoeg werkt, kun je nu vertrekken. Dat zijn mijn eisen, dat is wat ik verwacht. Of dat nu de beste speler is, de oudste speler, de jongste speler, wie dan ook."

Denk jij dat Wayne Rooney het gaat maken als trainer?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik denk dat Rooney wel eens een hele goede trainer kan gaan worden. Zit een goeie kop op en heeft geleerd van de beste trainers, LVG en SAF. Als hij derby in de championship man houden met zoveel minpunten kan hij zich misschien al in de kijker van een PL club spelen.

5 januari 2022 om 10:51

Ja in zijn interviews zegt hij de dingen die hij moet zeggen, maar over de jaren heen is ook gebleken dat hij niet de slimste is en dat hij redelijk achter de ellebogen kan zijn. Dan kun je wat mij betreft hele goede resultaten halen met een Derby (vind het zelf wel meevallen), als je eenmaal op het podium komt wat spelers heeft die slim zijn en/of wat meer status heeft verworven waardoor ze minder tegen je op kijken, dan denk ik dat hij onder tafel geluld gaat worden en daardoor weer het slechtste in hem naar boven komt. Kalme trainer totdat hij getriggerd gaat worden gok ik.

Is toch goed? Dan weet je waar je aan toe bent.

5 januari 2022 om 09:13

In heel veel culturen is het juist niet gebruikelijk en handig om eerlijk te zijn. Kan me ook voorstellen dat veel jonge spelers uit andere culturen daar van huis uit niet per se aan gewend zijn. In veel culturen wordt eerlijkheid, zeker als het om negatieve feedback gaat, als onbeschoft of beledigend ervaren.

Los daarvan proef ik ook een beetje aan de woorden van Rooney dat hij ook bedoelt dat jonge spelers helemaal vol gegooid werden met tactische instructies. Dat is ook wel typisch Nederlands natuurlijk.

5 januari 2022 om 10:23

Dat is helemaal niet goed eigenlijk. Een ervaren speler van 35 kan beter om met kritiek dan een 18-jarige. Zoals Rooney al aangeeft zegt hij dat jonge spelers ‘onbevreesd’ moeten spelen, tegen een 18-jarige die een slechte match speelt of een paar domme keuzes heeft gemaakt op het veld kan je niet schreeuwen en tieren zoals bij een 35-jarige. Je mag nogsteeds een harde aanpak hebben maar het is beter als je met een harde toon uitlegt hoe hij het de volgende keer moet doen. Jonge spelers moeten het gevoel krijgen dat het oke is om fouten te maken en daar uit te leren, anders gaan ze bang zijn om een actie te maken op het veld en dan heb je een 12 in een dozijn voetballer die elke bal breed speelt. Het hangt ook allemaal af van de stijl van je coach. Sommige spelers krijgen na een tijdje ook wel zo iets van ‘ja het is wel genoeg geweest met je luide stem altijd’. Het is voor de coach om een goed balans te vinden tussen de ‘good guy’ en ‘bad guy’ rol. Jurgen Klopp bijvoorbeeld doet dat bijna perfect.

5 januari 2022 om 11:07

Voor jou wel ja, maar niet iedereen is hetzelfde

5 januari 2022 om 12:16

Van Gaal past zich niet aan aan een andere cultuur. Zelfs in Engeland zijn ze al minder bot dan wij zijn. Vooral bij jonge spelers kan dat botte slecht uitpakken.

Weet niet of het perse slecht is om tegen iedere speler hetzelfde te doen. Van Gaal heeft daar toch mooie successen mee gehaald dus daar zou je als beginnend trainer ook naar kunnen kijken. Van Gaal heeft hierin z'n eigen weg gekozen, dat heeft voor genoeg moeilijkheden gezorgd maar ook voor succes. Daar tegenover heb je best wel veel trainers die al die moeilijkheden uit de weg gaan en nooit de top bereiken omdat ze inwisselbaar zijn.

5 januari 2022 om 09:16

Klopt, maar ik lees Rooneys verhaal als opbouwende kritiek. Hij zegt niet dat Van Gaal een slechte trainer was. Hij geeft alleen aan wat zijn goede en slechte punten waren. Dat lijkt me prima. Die heeft iedereen.

5 januari 2022 om 09:28

Dat zou inderdaad ook kunnen, het is vrij lastig om iemands bedoeling uit een samengevat en vertaald stuk te halen. Het is sowieso goed dat hij naar verschillende trailers kijkt en van alle trainers probeert te leren.

6 januari 2022 om 19:46

Plus als hij feedback wil is Van Gaal wel iemand die hij belt. Dus wel respect voor hem en wat van geleerd. En het compliment tactisch was hij de beste is natuurlijk wel een groot compliment!

5 januari 2022 om 10:12

Denk ook niet dsr het slecht is. Kijk naar wat Rashford presteerde inder LVG. Martial kwam ook gelijk binnen, en presteerde goed. Shaw raakte helaas zwaar geblesseerd. Maar speelde in het begin ook best aardig.
Om zo even paar jonge spelers op te noemen. Snap de aanpakt van LVG wel. Allen even belangrijk. En de een is niet meer dan de ander. Hij zal heus wel vaker een hand op de schouder gelegd hebben vqn een jeugdspeler dan een ervaren speler.

Sommigen spelers konden misschien tegen zijn eerlijkheid. Te direct. Dat hoeft niet negatief te zijn he. We weten allemaal hoe LvG is. En zich vertoond. Daar kan niet toewerken mee om gaan. Zeker jonge spelers moesten zich daar wat meer aan wennen.


Kan trouwens nog wel een mooie anekdote bedenken met een jonge Bogarde. Die discussie met LVG had tijdens een training. Waarna LVG weg liep. En Bogarde zei dat die een kl#$zak was. Waarna LVG terug riep: "je bent zelf een kl#$tzak". Voor beide was er respect. En de kous was af.

5 januari 2022 om 11:18

Ik denk ook niet dat van Gaal's aanpak slecht is voor jeugdspelers. Ik denk wel dat het slecht valt bij de wat oudere/ervaren spelers. Ik kan mij een situatie herinneren dat van Gaal Rooney zat uit te leggen hoe hij tegen een bal moest trappen. Een jeugdspeler zou zo'n belering anders opvatten dan iemand die tot de beste Engelse spitsen ooit behoort.

Daarbij speelt er uiteindelijk ook een cultureel aspect. Wij zijn gewend aan directe en eerlijke communicatie en kunnen daarop makkelijker reageren en in ons hoofd processen. Bij anderen komt zo'n communicatie mogelijk onbeschoft en bot over. Dit roept een automatische weerstand op.

5 januari 2022 om 11:34

Een goed manager past zich aan aan z'n team. Niet alleen in het voetbal. Is natuurlijk wel iets westers die platte structuur, maar ik geloof dat je, zeker met voetballers, aandacht moet hebben voor persoonlijke voorkeuren.

5 januari 2022 om 17:17

De topmanagers die voetballend een team neer kunnen zetten en om kunnen gaan met ieder type mens zijn daarom ook op 1 hand te tellen. Louis van Gaal met zijn platte westerse structuur was daarom ook zeker niet de perfecte trainer. Wel is hij ondanks al zijn eigenaardigheden en beperkingen goed genoeg om bij de beste 5% te horen.

5 januari 2022 om 17:55

Van Gaal is juist helemaal niet van de platte structuur. Die lijkt me bij uitstek iemand van de strakke hierarchie. Plat was misschien een rare beschrijving, ik bedoel een cultuur waarin een werknemer aan baas vraagt waarom hij iets moet doen ipv het gewoon aan te nemen omdat de baas het zegt.

6 januari 2022 om 19:47

Oké maar wel plat in die zin dat hij tegen iedereen eerlijk is.

5 januari 2022 om 12:34

Hij heeft successen geboekt en ik ook een aantal keer hard op z'n muil gegaan. Blijkbaar is zijn werkwijze in ieder geval niet zaligmakend.

Hoeft ook zeker niet, maar sommigen doen dat wel zo overkomen.

Rooney is de speler van de rivaal waar ik het meeste respect voor heb gehad. Wat een speler! Op een gegeven moment behoorde hij tot de beste 3 van de wereld. Ook als manager capabel, blijkt wel uit dit soort interviews. Ontzettend goede instelling.

5 januari 2022 om 10:14

Hoop dat die zich goed en snel ontwikkeld. En een echte grote wordt. Dan zie ik evt wel plekje bij United zitten. Kunnen ze daar goed gebruiken. Maar goed. Daar is het nog te vroeg voor.

Dit is de eerste oud-speler die ik opbouwende kritiek zie geven op Van Gaal, in plaats van alleen maar bagger te spuien. Zeggen dat hij te eerlijk is, dat hij tegen een 18 jarige hetzelfde praat als een 35 jarige, dat snijdt gewoon hout. De titel doet weer het ergste vermoeden, maar Rooney zegt hier gewoon iets zinvols en professioneels.

5 januari 2022 om 09:27

Eens met de strekking van jouw reactie m.u.v de eerste zin. Schweinsteiger, Müller en Puyol hebben ook lovende woorden geuit over v Gaal. Ook met opbouwende kritiek.
Puyol heeft bv wel eens aangegeven dat v Gaal niet blij was met diens kapsel. Na een 1 op 1 gesprek begreep hij waarom Puyol dat kapsel (een Samson verhaal) had en liet het daarbij.

De lijst met speler die kritiek op v Gaal spuien is inderdaad langer.

5 januari 2022 om 11:39

Oh dank, dat wist ik niet. Ik kan ook gewoon meer met dat soort reacties. Iedereen heeft zijn tekortkomingen, dus ook Van Gaal. Mooi om te zien dat het er meer waren die ook opbouwend zijn geweest.

5 januari 2022 om 13:51

Toch zijn het vooral afgeserveerde spelers die het daarna ook niet meer hebben laten zien. Spelers als Rafael, Januzaj e.d. Eigenlijk heeft alleen Di Maria het daarna weer opgepakt, maar die past sowieso niet in de Premier League. Ik heb niet het idee dat dat echt aan een coach lag.

5 januari 2022 om 14:38

Klopt, Rivaldo wil ik nog wel aanhalen. Die heeft na het vertrek van v Gaal bij Barca (1e periode) het nog 1 1/2 seizoen laten zien voordat ook hij minder begon te presteren.
Ook in dit verhaal had v Gaal m.i gelijk, Rivaldo presteerde beter op de linkerkant (winnaar gouden bal) ipv op 10.

5 januari 2022 om 13:48

Op zich zegt hij niet iets kwalijks of zo, maar de jonge spelers hebben het doorgaans toch aardig gedaan onder Van Gaal bij Manchester United. Eigenlijk waren er alleen problemen met Januzaj en die heeft daarna ook niet laten zien dat het enkel door Van Gaal kwam. Die's inmiddels 26 jaar en heeft nog steeds een hopeloos rendement. Het hoeft dus helemaal geen slechte aanpak te zijn, ook al is Rooney het daar wellicht niet mee eens. Ik vind het ook niet heel verstandig om dit type interviews te geven als je toch redelijk roemloos onderaan staat in de Championship en zelf onervaren bent. Natuurlijk zijn de omstandigheden absoluut de doorslaggevende factor, maar ik vind het gewoon niet slim om dan direct in te gaan op je eigen kwaliteiten en aanpak als coach. Ook wel een zure start voor Rooney overigens. Die heeft misschien gelijk een degradatie achter z'n naam waar hij waarschijnlijk weinig aan kan doen.

6 januari 2022 om 19:49

Het is al gezegd maar al die Van Gaal haters zijn uiteindelijk matige spelers geworden of waren in hun tijd bij United gewoon echt ondermaats. Prima. Maar dat lag niet aan Louis.

Dus juist v gaal zijn specialiteit; jonge teams, daar is hij volgens Rooney niet goed in 😂😂😂

5 januari 2022 om 09:27

Vond ik ook bijzonder. De lijst met spelers die toppers zijn geworden, maar als jonge spelers hun eerste stappen mochten zetten onder Van Gaal is behoorlijk lang. En het overgrote deel daarvan is lyrisch over Van Gaal. Wellicht dat United dan toch een andere situatie was dan andere clubs. Hoewel Van Gaal ook bijvoorbeeld gewoon een Rashford voor de leeuwen gooide.

5 januari 2022 om 12:31

Hij bedoeld het juist andersom. Van Gaal behandeld de oude spelers als jonge gasten die net komen kijken. Je hoeft een 30 jarige Rooney niet uit te leggen hoe hij moet schieten.

5 januari 2022 om 13:54

Nee hoor. In de tekst legt Rooney duidelijk de nadruk op het feit dat jonge spelers onbevreesd moeten kunnen spelen, terwijl Van Gaal betreft jongelingen juist het tegendeel keer op keer bewijst. Er is wel wat aan te merken op Van Gaal, maar z'n behandeling jegens jonge spelers is een rare keuze.

Zonder geld, zonder hoop en met min 21 punten hadden veel mensen gedacht dat Rooney zou weglopen van Derby County. Hij bleef en nu geloofen spelers en fans in een wunder. 10 punten van de laatste 4 wedstrijden. Hij heeft laten zien dat hij kan motiveren, improviseren en is tactisch sliim. Come on You Rams!

Als je een beetje statistiek gebruikt: Rooney haalde uit 25 wedstrijden 32 punten, uit de komende 21 wedstrijden zal hij er zo'n 26 a 27 halen. Daarmee komt hij op 37 a 38 punten. De concurrentie zal uitkomen rond de 45 a 46 punten. Plek 22 Peterborough rond de 37.
Het kan dus zeker, maar hij moet nog wel ietsje verbeteren. Het zou leuk zijn als die er in blijft want met 60 punten had dat zeker gelukt. Die min 21 is absurdistisch veel.

Ik ben heel benieuwd hoe Derby en Rooney zich verder gaan tonen. Derby heeft idd nu nog 11 punten achter op een veilige plaats maar Derby heeft nog 21 wedstrijden om dit goed te maken....wat heel bijzonder en opmerkelijk is in het klassement is het belangrijke goal difference cijfer, dat staat bij Derby op -1 terwijl dat cijfer bij de rest van de onderste helft van het klassement veel slechter is.Als Rooney met zijn team dit kan blijven doorzetten dan kan alsnog een degradatie vermeden worden....21 wedstrijden is toch voldoende om wat recht te zetten !

5 januari 2022 om 11:20

Domburg, het zijn die 21 minpunten die het bijzonder doen lijken. Rooney presteert gewoon echt hartstikke goed, en zou zonder puntenaftrek stevig in de middenmoot staan met 32 punten ! Mochten ze verdere puntenaftrek weten te voorkomen dan zie ik ze er nog wel in blijven !

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren