Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ten Cate: ‘Ik hoop niet dat Fraser is uitgekozen omdat hij een kleurtje heeft’

Laatste update:

Henk ten Cate en Mo Allach zijn enthousiast over de belangstelling van Louis van Gaal voor Henk Fraser als assistent-bondscoach van het Nederlands elftal. De beoogde bondscoach van Oranje ziet in de 55-jarige hoofdtrainer van Sparta Rotterdam de ideale rechterhand, naast Danny Blind, al is nog niet duidelijk of Fraser dit parttime gaat doen, uitsluitend in interlandperiodes, of fulltime. “Henk is een heel goede coach. Overal waar hij werkt, haalt hij prima resultaten en is het rustig. Er hangt een heel goede sfeer om hem heen”, weet Ten Cate.

Allach kan de woorden van Ten Cate alleen maar beamen. Hij stelde Fraser, toen hij technisch manager van de KNVB was, aan als assistent-coach bij Jong Oranje. “Het vakmanschap dat hij daar etaleerde, was een reden om hem later naar Vitesse te halen”, vertelt de huidige technisch directeur van RKC Waalwijk woensdag in De Telegraaf. “Hij weet heel goed wat hij wil en is prettig in de omgang. Ik noem hem altijd een mens met een uitroepteken, omdat hij volstrekt duidelijk is.”

“Alleen als hij wil dat zijn spelers ergens over nadenken, wordt hij soms een vraagteken”, zegt Allach, die verder de visie op het spel, de goede voorbereiding en het tactisch vermogen van Fraser looft. Volgens Ten Cate, die onlangs aangaf geen trek te hebben in de functie, beschikt Fraser over ’misschien wel de belangrijkste eigenschap’ van een succestrainer. “Fraser heeft een enorm groot empathisch vermogen. Het vak van trainer bestaat voor dertig procent uit tactiek en voor zeventig procent uit de omgang met de spelers", benadrukt de voormalig trainer van onder meer Ajax en Chelsea.

“Die warme band met de groep zit bij Henk ook zeker goed. Dat hij in het verleden met Georginio Wijnaldum en Memphis Depay heeft gewerkt, is een pre. Al waren dat toen jeugdspelers en is dat wel iets anders dan met internationals aan de slag gaan.” Eén ding moet Ten Cate van het hart. “Ik hoop wel van ganser harte dat Fraser op basis van zijn kwaliteiten is uitgekozen en niét omdat hij een kleurtje heeft. Dat zou een enorme diskwalificatie zijn, maar kan ik me in het geval van Henk niet voorstellen.”

“Ik vind hem in potentie echt een toptrainer.” Daar is Allach het ook mee eens. “Begrijp me goed: ik vind diversiteit ook belangrijk. Maar ik vind dat de commissie Mijnals, die veelzijdigheid binnen de KNVB nastreeft, niet het vertrekpunt moet zijn. De kwaliteit is leidend. En bij Henk is dat zeker het geval”, weet hij uit eigen ervaring. Ten Cate had Fraser wel eerste en niet tweede assistent gemaakt. "En ik begrijp dat Fraser een parttime bondscoachschap wel ziet zitten. Maar dat vind ik van de KNVB nogal armoedig."

Fraser heeft al jaren een goede naam in de Eredivisie. Zo loodste hij Sparta vorig seizoen in zijn derde jaar op Het Kasteel naar de play-offs om Europees voetbal. De oud-speler van onder meer Feyenoord maakte eerder indruk bij ADO Den Haag en Vitesse. Van Gaal moet de opvolger worden van Frank de Boer, onder wie Oranje een teleurstellend EK achter de rug heeft. Er is haast bij de aanstelling, want begint september speelt Nederland drie belangrijke kwalificatieduels richting het WK van 2022 in Qatar.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Waarom als je vindt dat hij zoveel kwalificaties heeft de vraag stellen over zijn kleur. Ga er dan van uit dat het ook gewoon vanwege zijn capaciteiten is ipv er een raar sfeertje omheen kweken.

21 juli 2021 om 07:28

Opvallender vindt ik nog dat diegene met een kleur weer eens kleur ziet. Ik heb hier nog niemand over gehoord, maar ten Cate ziet weer eens een kleurdiscussie. Wat een verschrikkelijke mentaliteit is dat toch.

21 juli 2021 om 07:33

@rochus zie mijn reactie op kaaiman. Meer dan logisch dat men nu juist hun bedenkingen er bij hebben. Niet enkel dingen doen voor de bühne

21 juli 2021 om 07:51

Natuurlijk is dat niet te snappen. Fraser staat bekend als een goede capabele trainer. Werd zelfs als bondscoach genoemd. Hij staat niet bekend als zwart of iemand met een kleur. Ook nu weer de enige die het naar de diversiteit / racisme kant trekt ben jij. Hou toch gewoon op met zo bewust bezig zijn om mensen met kleur te positioneren. Doe zoals de meeste mensen in Nederland gewoon normaal dan komt alles goed.

21 juli 2021 om 08:01

Tja, eerst moet er maandenlang gezeurd worden dat de nieuwe bondscoach een kleurtje moet hebben, daar is zelfs een soort van commissie voor (mijnals). Dit gaat zo ver dat de Knvb een trainer benadert die nog nooit iets gepresteerd heeft als hoofdtrainer (ten Cate). Ik dacht dat we na Blind wel geleerd hadden dat je mensen puur en alleen om voetbaltechnische redenen voor een groep moet zetten, niet om hun kleur of om hun ervaring als speler.

Nu is al dit gezeik achter de rug en lijken we een geweldige assistent, mét een kleurtje, te krijgen en dan krijgen we dit gezeik! Henk, focus je lekker op het voetbal in de zandbak en stop met continu de Knvb aan te vallen. Steun Fraser!

21 juli 2021 om 08:44

Waarom is dat opvallend? Is dat niet iets wat in alle vormen aan mate tegengekomen? Op een dat een groep iets structureel overkomt zal die groep altijd een wantrouwen hebben en houden totdat een situatie dusdanig is verbetered dat die achterdocht niet meer te verklaren is. En laten we wel wezen racisme/discriminatie is zeker niet weg uit onze maatschappij.
Bijvoorbeeld, boeren zijn terecht of onterecht de laatste jaren aangepakt in Nederland met meer regels en eisen etc. Zodra er nu ook maar iets in Den Haag gebeurt zelfs als dat minimale invloed heeft op deze groep hoor je ze roepen. Nu bij watersnoodramp in Limburg zag je ook direct de PR-afdeling te werk gaan vanwege goede daden.
In Australië zijn op dit moment de grenzen gesloten en de regering heeft gezegd tot maart 2022. Echter de verwachting van de lokale bevolking is mei 2022 omdat er verkiezingen aankomen en ze denken dat de regering deze maatregel wil gebruiken. Daar is een grote groep mensen met veel wantrouwen richting de politiek die direct roepen dat ze de lockdown voor eigen succes willen gebruiken. Ook dit door wat er hiervoor is gebeurt.
Oftewel, dat juist iemand van kleur die kleur ook ziet is volkomen logisch. Zij leven er midden in.

21 juli 2021 om 08:48

'opvallender vindt ik nog dat diegene met een kleur weer eens kleur ziet.'

Het feit dat jij Henk ten Cate, die een half witte Nederlander is, als iemand van kleur bestempelt, laat zien dat ook jij kleur ziet. En daar is in principe helemaal niets mis mee.
Het wordt m.i. een probleem als we hier een (negatieve) waardeoordeel aan gaan hangen.

Bijv. Ik zie een wit persoon: 'oh, dat moet dan een doorgewinterde racist zijn.'

Of als ik een zwarte man met dreads zou zien lopen en vervolgens zou denken: 'oh, dat is vast en zeker een draaideurcrimineel die hier naartoe is gekomen en profiteert van onze welvaart.'

We zien of we een hond of kat aan het aaien zijn. We zien of we met een man of vrouw aan het praten zijn. We zien of iemand blond haar of zwart haar heeft, maar we zien 'ineens' geen huidskleur?

Je kan de mentaliteit hekelen, maar zo werkt het helaas wel. Om het voetbalgerelateerd te houden. In een niet eens zo gek ver verleden werd door de media een vals narratief geschetst door jongens als Winston, Clarence, Patrick etc. weg te zetten als 'de kabel'.
Een groep Surinaamse jongens die zich afscheidde van hun witte medespelers.
Tot aan de dag van vandaag denken te veel mensen ten onrechte nog steeds dat de kabel werd gedefinieerd door hun huidskleur. Winston maakt(e) eigenlijk niet eens deel uit van de kabel, maar toch werd hij erin gegooid vanwege zijn huidskleur.

Momenteel zien we hetzelfde op een iets andere wijze terug waarbij jongens als Wijnaldum, Memphis en Virgil van Dijk het om bepaalde redenen moeten ontgelden. Memphis en van Dijk worden als donkere jongens gezien, terwijl het toch echt half witte Nederlanders zijn...

We zien geen kleur?

21 juli 2021 om 09:04

Wat een kul. Ten Cate profileert zichzelf als iemand van kleur. Ook wordt hij o.a. zo door Gullit gepositioneerd. Bij de aanstelling van de Boer kwam dit zelfs ter sprake. Ten Cate moest bondscoach worden omdat hij een kleur had. Dat is niet iets wat IK zie, dat is iets wat IK signaleer / hoor. Dus doe mij een plezier en druk mij niet in een hoekje. Uiteraard zie ik kleur, maar niet in een positieve / negatieve context. Wat Memphis en van Dijk betreft, ze worden als donkere mensen gezien omdat zij zichzelf daar hebben gepositioneerd.
Wat betreft de kabel. Het waren Seedorf, Kluivert en Davids die zich inderdaad bewust deden afscheiden van de selectie (niet van de witte jongens) hun overeenkomst was de kleur. Volledig normaal dat daar naar werd verwezen. Niet in de context omdat ze donker waren, maar dat ze donker waren.

21 juli 2021 om 09:48

Het is goed dat een gekleurde man dit ook uitspreekt. Je hebt tegenwoordig te veel moraalridders in onze samenleving die mee leunen met de wind dat tot hen komt en het belang waar het omdraait in hun mening niet “kunnen” meewegen.

Henk Fräser is een zeer goede trainer. Heeft het bij al zijn clubs uitstekend gedaan. Het is geen tactisch aanvallend monster. Maar verdedigend en zijn counter spelopvattingen zijn van zeer goed niveau. Van Louis van Gaal kan hij veel opsteken en zich verbeteren. Hij heeft de potentie om van zeer hoog naar top te kunnen groeien.

21 juli 2021 om 10:05

@rochus: Maar waarom het onderscheid maken op basis van kleur? Alle drie de jongens speelden van kinds af aan bij Ajax. Ook een gemeenschappelijke factor waar naar verwezen kon worden. Als we het over v Persie, Robben, Sneijder en vd Vaart hebben refereren we toch naar the great four op basis van hun voetbalkwaliteiten?

Ik vind dat Apocalyps hier best wel een punt heeft. Frenkie heeft zich bijvoorbeeld ook sterk uitgesproken tegen racisme, maar wordt in zulke discussies vaak achterwege gelaten.

21 juli 2021 om 10:32

Hoezo onderscheid? Een herkenbare gezamenlijke factor benoemen is iets anders dan het maken van onderscheid. Het feit dat jij dat als onderscheid ziet en ik dat niet zie is de basis van het probleem.

21 juli 2021 om 10:45

Door herkenbare punten met elkaar te verbinden en andere herkenbare factoren weg te laten maak je een discriminatief (wetenschappelijke term, niet maatschappelijke) onderscheid. Mijn vraag is, waarom?

21 juli 2021 om 11:11

Hi Rochus,

Je komt als een rationeel persoon op mij over. Als ik je niet verkeerd begrijp bedoel jij dat het slechts arbitrair is dat er wordt gewezen naar kleur in het geval van Seedorf, Davids etc. Er had net zo goed kunnen staan Ajax-spelers van samen in de jeugd zorgen voor kabel.
Voor jou is er geen verschil als ik je goed begrijp.

Laten we ervan uitgaan dat ook inderdaad zonder enkele kwade bedoeling is verwezen naar hun ‘gemene deler’, kleur.

Dan valt alsnog niet te negeren dat er ‘onbedoeld’ en onbewust negatieve associaties ontstaan bij mensen met een zwarte kleur in dit geval. Dat is nou eenmaal de nadelen van het menselijke brein binnen groepsdynamieken.

Negatieve groepssfeer want drie zwarte spelers scheidden zich van de rest. Hoe je dit ook leest, er ontstaan negatieve connotaties met zwarte spelers/mensen. Dat is het nadeel van verwijzen naar etniciteit, kleur of zelfs seksualiteit. En als dit herhaaldelijk terugkomt, ontstaat er wantrouwen en angsten richting mensen van een bepaalde ‘groep’.

Witte mensen doen nare dingen, zwarte net zo. Door dader: zwarte persoon uit Amsterdam te schrijven, ontstaat er gevaarlijke vooroordelen. Er staat namelijk nooit dader: witte man uit Amsterdam. Niet omdat de witte man niets doet, maar omdat zij de norm zijn en dat niet hoeft gemeld te worden. Onder andere hierdoor ontstaat er discrepantie.

Voor de nieuwswaardigheid voegt dit niets toe, sterker nog het heeft nadelige effecten. Demografisch meten kan belangrijk zijn in preventie, alleen laten we dat aan onderzoekers en beroepsexperts, nieuwswaardig voegt het namelijk niks toe om een kleur, etniciteit, achtergrond of geslacht te noemen.

21 juli 2021 om 13:25

Het typisch Nederlands daar weer iets achter te zoeken, denk ik. Het feit dat Henk Fraser een vakman is, een topper, zou zwaarder moeten wegen. Je zou je wel af kunnen vragen wat lobbyist Blind aan de Oranje staf gaat toevoegen.

21 juli 2021 om 07:31

Ik snap het wel hoor eerlijk gezegd. Fraser is zeker gekwalificeerd genoeg voor alles. Maar al die grote organisaties zijn extreem bezig met diversiteit en inclusiviteit. Wat in mijn optiek goed is. Echter moet je het menen en oprecht zijn. Nu doen ze heel veel enkel voor de bühne en dat vind ik echt walgelijk. Je ziet dat het dit jaar echt extreem geforceerd wordt. Daarom vind ik het nog mooier dat Fraser het zelf ook al noemde. Even aanstippen dat hij ook door alles heen boort.

21 juli 2021 om 07:56

Logisch toch dat de grijze heren van de KNVB,de actualiteit benutten en bij Fraser uitkomen.In die tijdsgeest verkeren we nu eenmaal.Die hele discussie had er nooit geweest als kleur niet speelde.Dit gaat nog wel even door. We zijn net bekomen van die Rashford- rel. Naast Fraser had de KNVB voor legio andere goede opties kunnen kiezen.

21 juli 2021 om 08:06

Tsja dat krijg je als je zo'n commissie opricht die voor 'meer kleur' in een organisatie moet zorgen. Zei het gisteren ook al in een ander artikel hierover, maar daarvan krijg je dus inderdaad meer mensen die vraagtekens gaan zetten of het nou door zijn kleur komt of door zijn kwaliteiten. Was er geen vergrootglas gelegd op die hele discussie door zo'n commissie aan te stellen, dan was de discussie er helemaal niet geweest of het om fraser zijn kwaliteiten ging. Is toch ook van de zotte. Dan wordt er eerst een commissie aangesteld om meer mensen 'met kleur' te krijgen. Komt er iemand met kleur ( die van zichzelf de kwaliteiten al heeft om in beeld te komen) in beeld en krijg je ineens allemaal uitspraken, 'ik hoop niet dat het alleen om zijn kleur is.'

21 juli 2021 om 08:33

Ik wordt ook moe van dit hoor.
Het zijn ook altijd dezelfde die met deze vragen komen en de discussie elke keer in leven houden.
Ten Cate en Gullit zijn daarin wel de fanatiekste.
NU ook weer overal wordt genoemd dat hij kwaliteiten bezit waardoor hij gevraagd is en ten Cate zet er weer vraagtekens bij.
Denk je nu echt dat van Gaal met iemand gaat werken waar die geen vertrouwen in heeft?

Ik heb Gullit een keer bij Jack van Gelder aan tafel gezien ik vond het tenenkrommend.
van Gelder zat te vertellen dat het te ver gaat die zei BLM is heel belangrijk maar volgens mij moeten we met zijn alle naar buiten brengen dat het All lives matter is.
Maar Gullit was het hier niet mee eens BLM was op dat moment wel belangrijker. Volgens mij gaat er dan wat mis hoor.

21 juli 2021 om 09:08

Omdat all lives matter impliceert dat een ieder ze leven in gevaar is. Op dat moment ging het puur om politiegeweld tegen donkere mensen. Een donker iemand is al zowat in gevaar als hij wordt aangehouden voor een kapot remlicht, dat geld gewoon niet voor iedereen.

21 juli 2021 om 09:38

Coco die discussie was op begin zeker zo.
Het All life matters gaat natuurlijk over alle soorten, kleuren, afkomsten maar ook over homoseksuelen en transgenders.
Met alle respect hoor ik vindt zeker dat BLM de aandacht verdiend maar op een gegeven moment moet je het breder trekken. Je kan als een Gullit in een slachtoffer rol gaan zitten en je afschermen naar de rest van de wereld of je kan het probleem ook in de breedte pakken.
Gullit stond daar totaal niet voor open en dat steekt mij wel.
Er is niet alleen een probleem voor donkere mensen.

21 juli 2021 om 09:42

Coco. Om BLM vanuit Amerika te projecteren op de Nederlandse maatschappij is echt absurd

21 juli 2021 om 09:46

@alsjemenou wat je doet is een aanname. Reageer op wat ik schrijf, niet wat je denkt wat ik schrijf.

21 juli 2021 om 09:53

@bliek dat klopt, maar op dat moment werd er aandacht gevraagd om BLM. Zeker ook omdat er een specifieke situatie was waarin het leven van een zwart iemand werd beeindigd. Je snapt dan toch wel dat het als vervelend wordt ervaren als iemand op dat moment ALM gaat opperen, want dat staat op dat moment gewoon niet ter discussie. Hetzelfde als beginnen over ziekte A terwijl je bij een bijeenkomst bent dat gaat over ziekte B. Maakt ziekte A niet minder belangrijk, maar wat als ziekte B nou levensgevaarlijk is?

21 juli 2021 om 10:07

@coco Dat tafelgesprek was al een tijd na dat incident.
Op een gegeven moment moet je verder en moet je met elkaar de strijd aangaan.
Als je je dan als Groepering of persoon wil afzonderen ga je niet verder komen in het leven.
Je ziet bij een ten Cate nu dat die nog steeds in het hokje aan het denken is.
Kom uit die Bubbel en ga met elkaar de strijd aan ipv te denken dat je alleen tegen de rest ben.
Met alle respect bij de formule 1 word nog steeds geknield voor BLM en wordt het nog steeds niet de breedte in getrokken. En zo zijn er nog meer evenementen.
Kom uit de bubbel en betrek iedereen er in dan word je zoveel krachtiger dan het is ik tegen de rest van de wereld.

De vergelijking is niet terecht natuurlijk als je bij een bijeenkomst ben die specifiek voor A is ga je idd niet over B beginnen behalve als B je ook een oplossing ta A kan geven.
Echter het gesprek bij van Gelder ging allang niet meer alleen over A en wat ten Cate nu doet is precies het zelfde de slachtoffer rol zoeken.

21 juli 2021 om 11:48

Coco. Er sterven jaarlijks meer blanken in Amerika door toedoen van.donkeren dan politie geweld. Beiden vreselijk maar het altijd maar blijven belichten zoals BLM doen werkt eerder averechts.

21 juli 2021 om 15:07

@alsjemenou Ja gek he als meer dan 75% van de amerikaanse inwoners wit zijn en minder dan 15% zwart. Als in strikte aantallen evenveel zwarte mensen zouden doodgaan, waren er geen zwarte mee over. Je kan beter je mond houden als je niets kan toevoegen aan dit gesprek. Ik zie enkel emotie en onderbuikgevoelens.

21 juli 2021 om 16:13

@bliek Gelijk heb je hoor. Nou weet ik niet wanneer precies dat zo is gezegd door Gullit of wie dan ook, maar ik probeer alleen uit te leggen waarom BLM ipv ALM. En idd, op een gegeven moment moet je zelf ook verder en dat is het tegenovergestelde van wat ten Cate doet. Dat is een minderwaardigheidscomplex, want in dit geval kan hij blijkbaar niet accepteren dat Fraser gewoon om ze kwaliteiten is gekozen. Commissie Mijnals of wat dan ook helpt ook helemaal niet.

21 juli 2021 om 08:51

Ik vind het ook zwaar tekort doen aan Fraser. Toch een coach en persoon die ik bewonder. Door dit soort vragen te stellen, trek je zijn aannemen in twijfel, of je hem nu zelf gekwalificeerd bent of niet. Fraser is gewoon een heel goede coach die met verschillende ego’s in een selectie kan omgaan. Ik zie hem persoonlijk graag doorgroeien naar hoofdcoach.


Ik denk dat Fraser zich de afgelopen jaren bewezen heeft als trainer. Dat ziet een van Gaal ook, daarnaast lijkt mij het ook een man die van aanpakken en no-nonsense is.

Ik vind het benoemen van een kleurtje totaal overbodig en zorgt voor een nare bijsmaak in een louter positief artikel.

Maar dat is mijn mening.

21 juli 2021 om 08:41

Precies wat je zegt! Ik denk dat Fraser voor nu echt een hele goede assistent bondscoach is. Als ik Fraser was, zou ik het wel alleen doen als ik het zou mogen combineren met Sparta. Blind wordt Ass.2 en daar zou ik dan voor passen. Dit houdt voor hem persoonlijk de uitdaging erin en laat ook zien dat hij ambitie heeft.

Als Fraser toch wil komen, had dat ook best als bondscoach kunnen zijn. Weer terugvallen op LvG wordt een beetje vermoeiend.

21 juli 2021 om 07:29

Ik vind dat we aan een bondscoach wel wat hogere eisen mogen stellen dan een voormalig trainer van subtoppers/middenmoters van de ED. Laat hem maar flink leren van van Gaal, wellicht kan hij dan ooit het stokje overnemen.

21 juli 2021 om 09:33

@MrGuide aan de ene kant snap ik je punt maar toch vind ik het heel knap wat coaches als Fraser en Grim voor elkaar krijgen met beperkt materiaal. Ik had Fred Grim ook liever het drietal zien complementeren dan Danny Blind. Je moet natuurlijk altijd afwachten hoe ze kunnen omgaan met grote ego's maar tactisch gezien vind ik het uitstekende coaches

21 juli 2021 om 07:31

Zoals het er nu op lijkt wordt het voor Fraser een combi functie. Dat had dus niet gekund als bondscoach. Daarnaast kan het ook zo maar zijn dat de Knvb eerst wil kijken hoe Fraser het doet als assistent waarna hij het van Louis kan overnemen. Fraser nu al naar voren schuiven als bondscoach heeft ook een groot afbreuk risico voor de verantwoordelijken van de Knvb, die na de laatste aanstelling toch al niets goeds kunnen doen (ondanks dat er weinig keus was als alternatief voor F. de Boer)

21 juli 2021 om 08:03

Het alternatief voor de Boer is nu aangesteld, dat had een jaar eerder gemoeten. Maar de Knvb moest zo nodig naar de spelers luisteren waarvan 90% nog nooit een eindtoernooi gespeeld had voor het EK.

Kies je Frasee niet, dan is het vanwege zijn kleur. Kies je hem wel, dan is het ook omdat hij gekleurd is. Je doet het voor sommigen ook nooit goed.

Fraser lijkt mij, op basis van zijn kwaliteiten, gewoon een prima trainer. Eén van de weinigen van zijn generatie die goed gepresteerd heeft als trainer. Slimme keus van Louis.

Fraser is gewoon goed en waarom Ten Cate nu weer die discussie uit gaat lokken dat hij hoopt dat het om zijn ervaring enz enz gaat en niet om zijn kleur pfff.In alles wordt er weer een kleur bij betrokken, soms is het puur om het zoeken en zeuren om wederom een discussie uit te lokken, irriteert mij.

Henk Fraser is een prima trainer die je er altijd makkelijk bij had kunnen nemen op basis van zijn kwaliteiten. Echter is dat gedram op kleur dermate doorgedrongen dat we allemaal weten dat ze eerst als doel hadden gesteld dat er iemand van kleur bij moest en daarna pas bij Henk Fraser zijn uitgekomen. Hij is immers de beste trainer van kleur die wij hebben en die als assistent zou willen fungeren. Wat mij betreft verdiend Henk Fraser deze behandeling niet. Die had je al moeten vragen zonder kleurdiscussie als 1e assistent. Echter omdat Danny Blind en Frans Hoek automatisch meekomen is het niet zo moeilijk om uit te tekenen dat ze bij nummer 3 naar kleur zijn gaan kijken. Een Ten Cate was overigens ook alleen maar in beeld vanwege zijn huidskleur. Zijn CV de afgelopen seizoenen is immers zeer matig, met geen enkel aansprekend resultaat. Toch kwam zijn naam bovendrijven. Waarom was Henk Fraser als bondscoach geen optie, als Ten Cate dat wel was? Fraser heeft de afgelopen jaren meer laten zien als hoofdtrainer.

21 juli 2021 om 09:25

Het begint echt weer overdreven te worden betreft de hele kwestie. Ik zie ook bepaalde reacties die echt een bron van het probleem zijn helaas. Maar het moet ook niet overdreven worden. Dan zijn de reacties van Fraser zelf en ten Cate ook wat er nodig is. Bedoel duidelijk aangeven dat het kleurtje gebeuren er niet toe doet! Maar de Knvb is daarin weer enorm zwak bezig, echt wat een belachelijke verantwoordelijken zijn daar bezig zeg. Ze moeten dit voor zijn en duidelijk maken we hebben kandidaten in beeld die gewoon goed genoeg zijn in de functie die zij mogelijk zullen betreden. Maar nee, het is allemaal lekker stil en dat geeft teveel ruimte voor speculaties. Daarnaast moet men snappen (maar gezien sommige reacties is dat lastig) hij wordt gewoon als eerst gekozen omdat hij mogelijk goed genoeg is, simpel. Dat hij daarna een kleurtje heeft is leuk meegenomen, even kijkende naar het doel van die commissie Mijnans. Vraag je het mij, dan moet het allemaal niks boeien. Iemand is goed genoeg en klaar! Maar ik snap wel dat er meer kansen moet gegeven worden aan bepaalde groepen (helaas moeten we het zo bekijken vandaag de dag) maar soms zit er wel wat in. Maar het moet niet zo overdreven worden en men moet er niet zo scheef tegen aankijken. Anders krijg je alleen maar meer hoofdpijn ipv dat je echt zoekt naar een gezonde omgeving in het gehele proces!

21 juli 2021 om 11:21

Wat mij betreft hadden ze Henk Fraser direct bondscoach gemaakt ook al heeft hij als trainer nog niet voldoende internationale ervaring in zijn bagage. Ik neem aan dat hij met zijn kennis als speler dat gedeelte aanvult. Verder is het gewoon de tijdsgeest dat men continu zit de hameren op diversiteit in aanstellen bij functies en nog veel meer zaken. Men moet vooral de indruk wekken dat er niemand is overgeslagen op basis van kleur. Ik ben zelf gemixt indisch-nederlands en mij valt vooral op dat men compleet is doorgeslagen in onze maatschappij. Van racisme/discriminatie naar overdreven voorkeursbehandeling/zeer correct zijn. Als voorbeeld geek ik aan dat 1 of 2 op de 10 inwoners(of misschien meer) nederlanders van andere afkomst is, maar bijvoorbeeld in tv reclames zie je hooguit 1 op de 1o reclames met bijvoorbeeld alleen maar met witte mensen. Ieder merk wil vooral in mijn ogen teveel correctheid en diversiteit uitstralen. naar mijn mening schiet je dan het doel: acceptatie van iedereen ! volledig voorbij.
Het lijkt meer op collectieve brainwashing kijk ons eens correct zijn en iedereen moet mee daarin. Misschien is het beter andere wegen te bewandelen om zaken positief te veranderen. Deze gedwongen wijze gaat op termijn niet werken en men komt hier tegen in verzet want iedereen verdient gelijke kansen en mensen met een kleurtje een voorkeursbehandeling geven maar niet op basis van kwaliteit gaat op lange termijn averechts werken voor iedereen.

Dit is dus precies wat je met zo'n commissie Mijnans creëert: zodra iemand met een 'kleurtje' gekozen wordt, krijg je dit soort twijfels en zet je uiteindelijk vraagtekens bij zijn, maar vooral ook je eigen geloofwaardigheid.

21 juli 2021 om 08:40

En niet gek ook. Als je een volledig witte staff had gehad, brak de hel weer los. Fraser is een prima trainer, maar ik denk ook dat hij hier een black privilege heeft. De focus ligt nu gewoon te veel op een kleur.

21 juli 2021 om 09:33

Ik snap de roep om diversiteit helemaal. Ben ik ook een grote voorstander van. Ik snap alleen niet waarom de kwalificatie voor diversiteit kleur, gender en dat soort kenmerken zijn. Ik vind juist dat je mensen diskwalificeert door ze als 'divers' aan te merken obv het kleurtje wat hun huid heeft of het geslacht waar ze op vallen.

Diversiteit is voor ieder bedrijf en organisatie belangrijk. Laat de diversiteit alleen gaan om bijv. persoonlijkheid, manier van denken of manier van communiceren. Een combinatie tussen Davids en Keane zou net zo min werken als dat v Gaal en een Eth.

21 juli 2021 om 10:40

Volgens mij is de functie van de commissie Mijnals om alternatieve kandidaten voor te stellen. Kandidaten waar de KNVB niet zelf aan zou denken. De commissie stelt kandidaten voor die behoren tot minderheidsgroepen of ondervertegenwoordigde groepen, zodat deze niet over het hoofd worden gezien. De KNVB moet deze optie dan wel overwegen. Zo had ik het in ieder geval geïnterpreteerd. Geen verplichtingen, maar een beetje meer 'outside the box denken. Hierom vind ik het vreemd dat kandidaten met een zogenoemd kleurtje in twijfel worden getrokken door de aanwezigheid van de commissie Mijnals. Deze kandidaten worden vaker voorgesteld, maar ik heb geen enkele reden om te denken dat ze ook vaker of sneller zullen worden aangesteld.Edit: Bedoeld als reactie op MGMV.

21 juli 2021 om 10:51

@donny6: Waarom alternatief op basis van huidskleur? Dat is wat ik simpelweg niet echt goed begrijp. Ik denk dat de overgrote meerderheid het liefst direct zou tekenen voor Rijkaard als coach. Hebben we dan precies een commissie die alternatieven stelt op basis van huidskleur dan echt nodig?

Gezien onze geringe kwaliteit aan Nederlandse coaches, lijkt het mij zinvoller om een commissie te hebben die buiten de grenzen kijkt.

21 juli 2021 om 11:25

Om de kans op over het hoofd zien te verminderen. Hoe groot of klein deze kans mag zijn. Ik kan me in ieder geval voorstellen dat de KNVB hierover alle twijfels wil wegnemen. Over het buitenland, ja kan ook dat heeft misschien een iets andere motivatie, maar misschien staan ze ervoor open. Je kan ideeën naar de KNVB mailen dus wie weet. =)

21 juli 2021 om 10:59

Klopt. Toevallig vind ik Fraser een goede coach maar ik kan dit niet los zien van het Mijnans gebeuren. Want was Fraser in beeld geweest zonder deze commissie? Louis en Fraser is namelijk geen combi waar ik ooit aan dacht, met Blind heeft hij al vaker gewerkt.

21 juli 2021 om 13:37

Het is wel frappant dat die ene zin er uit wordt gelicht. Waarschijnlijk om meer reacties te krijgen ....en ja het werkt .

Wat is er erger, een goede trainer als Fraser met een kleurtje benaderen als assistent, of vriendjes zoals blind en hoek aanstellen zonder kwaliteit.

21 juli 2021 om 08:38

Blind als assistent is lang zo slecht niet, als analyst is hij bijvoorbeeld ook best goed vind ik. Bondscoach zijn was gewoon een stap te ver, betekent niet dat je niets meer kunt. En als Fraser mede gekozen zou zijn om zijn kleurtje vind ik dat geen probleem, ik ben wel voor een beetje inclusie

Ik merk dat dit onderwerp wordt gebagetalliseerd. Ik begrijp het enigszins wel, iedereen heeft het gehad met deze discussie. Het is ook allemaal overdreven. Maar is er nog steeds.
Ik hoorde zelfs "hier en daar" tijdens het EK dat er teveel donkere jongens in het elftal speelden. Terwijl oranje is oranje.
Is er sprake van de ketting? Zoals in de jaren 90 met Davids, Kluivert,Seedorf en ik dacht Bogarde.

Inderdaad, kijk naar kwaliteit en niet naar kleur. Maar niemand zou er van opkijken als LVG met bv een Cocu en Blind zou samenwerken. Maar hoe was de publieke opinie geweest als Rijkaard bondscoach was geweest met als assistenten Kluivert en Van Bronckhorst?

21 juli 2021 om 08:07

Dan zou natuurlijk een fantastisch voorbeeld zijn van diversiteit (diversiteit staat voor anti-blank). Ik vind ook dat je naar kwaliteit moet kijken. Frank Rijkaard is volgens mij ook niet aangesteld vanwege zijn huidskleur destijds. Ook niet vanwege zijn prestaties (degraderen met Sparta), maar diversiteit was nog niet zo'n ding toen.

21 juli 2021 om 08:45

Oranje is oranje idd. Wanneer Rijkaard, Kluivert en Van Bronckhorst er 1) voor open zoude staan, en 2) de beste keuze zouden zijn, dan moeten die gewoon gekozen worden. Kwaliteit moet altijd voorop staan.

21 juli 2021 om 09:26

Inderdaad juist ja, het is allemaal heel sneaky wat er gebeurd. En het begint echt weer overdreven te worden betreft de hele kwestie. Ik zie ook bepaalde reacties die echt een bron van het probleem zijn helaas. Maar het moet ook niet overdreven worden. Dan zijn de reacties van Fraser zelf en ten Cate ook wat er nodig is. Bedoel duidelijk aangeven dat het kleurtje gebeuren er niet toe doet! Maar de Knvb is daarin weer enorm zwak bezig, echt wat een belachelijke verantwoordelijken zijn daar bezig zeg. Ze moeten dit voor zijn en duidelijk maken we hebben kandidaten in beeld die gewoon goed genoeg zijn in de functie die zij mogelijk zullen betreden. Maar nee, het is allemaal lekker stil en dat geeft teveel ruimte voor speculaties. Daarnaast moet men snappen (maar gezien sommige reacties is dat lastig) hij wordt gewoon als eerst gekozen omdat hij mogelijk goed genoeg is, simpel. Dat hij daarna een kleurtje heeft is leuk meegenomen, even kijkende naar het doel van die commissie Mijnans. Vraag je het mij, dan moet het allemaal niks boeien. Iemand is goed genoeg en klaar! Maar ik snap wel dat er meer kansen moet gegeven worden aan bepaalde groepen (helaas moeten we het zo bekijken vandaag de dag) maar soms zit er wel wat in. Maar het moet niet zo overdreven worden en men moet er niet zo scheef tegen aankijken. Anders krijg je alleen maar meer hoofdpijn ipv dat je echt zoekt naar een gezonde omgeving in het gehele proces! En hoe VZ hiermee omgaat is ook schandalig. Ergens anders lees je de titel, veel genaunceerder, niet heftig maar VZ probeert alleen maar sensatie aan te wakkeren en doet graag door sneue titels te maken, triest!

Hij is de beste optie vanwege beide eigenschappen. Als je tegenwoordig niemand met een kleurtje opneemt dan ben je direct ‘fout’. Van Gaal weet dat ook en vraagt de kleurling met de meeste kwaliteit. Geen gezeik en veel kwaliteit, uitstekende keuze.

21 juli 2021 om 08:05

Pas op met het woord kleurling. De zwarte cross is ooit bijna gecanceld vanwege een bord met de tekst 'leve de kleurling'

Ik hoop dat die moraalridders gelukkig zijn. Bij aanstellingen gaat het tegenwoordig alleen nog maar over de huidskleur van de persoon, niet meer de kwaliteiten. Dit is pas racisme, bah.

Ik denk dat Fraser zich bij Vitesse en Sparta heeft bewezen. Dat is voor mij leidend in de vraag of ik de keuze voor hem een goede vind. Voor het overige ben ik wel klaar met steeds weer dezelfde discussie. Ik vind Henk een leuke vent en of hij een bepaalde kleur heeft interesseert mij niet. Ik heb zelf deze zomer al zo vaak in de zon gezeten dat ik zijn tweelingbroer zou kunnen zijn. Lekker belangrijk.

Nou ja dit is dus precies waar het wel heen gaat. Mensen van kleur die niet gekozen worden voor een positie gaan al snel de racisme kaart erbij halen, terwijl in veel gevallen fair en square naar competentie wordt gekeken. Maar ja, dit is voor velen zo’n vaag en relatief begrip dat ze niet accepteren om voor incompetent worden uitgemaakt en dus maar de easy way gaan nemen door racisme te schreeuwen. Gevolg is dus dat men er nu aan bezwijkt en het door de strot gedrukt krijgt.

Henk Fräser is gewoon een vakman. Goede beslissing, misschien wel de ideale bondscoach op termijn. Dat ie een kleurtje heeft is imo secundair mooi mee genomen. Hij s gepokt gemazeld ,zal als geen ander weten dat gekleurde mensen soms in situaties komen waar blanke mensen niet in verzeild raken. Maar zal zeker niet met 2 maten meten. Rechtvaardig en eerlijke man.

Die commissie Mijnals doet meer kwaad dan goed. Nu gaat het bij Fraser meteen over zijn (lichte) kleurtje, want is hij nu daarom gekozen of om zijn kwaliteiten? Terwijl het natuurlijk gewoon een prima trainer is. Echt een dingetje van deze tijd de focus op kleuren en 'rassen'.

21 juli 2021 om 09:41

Geen fan van Hans Teeuwen, maar gisteren zag ik een video waar hij een ongelofelijk sterk punt had. In de kunst & cultuur sector lijkt (net zoals de commissie Mijnals) kleur leidend te zijn. Alsof het een kwalificatie is die belangrijker is dan kwaliteit. Zulke ontwikkelingen hebben totaal geen voordeel, maar alleen nadelen. 1. Je diskwalificeert minderheden door ze eerst op grond van hun kleur te kiezen, in plaats van kwaliteit. 2. Je overal kwaliteit gaat gewoon omlaag. 3. Je creeert indirect meer racisme. Kleur bij kleur, alsof mensen van dezelfde kleur onderling niet ontzettend veel van elkaar kunnen verschillen.

Dit is een beetje in de hoek van: 'het is ook nooit goed he'. En al was hij hierop gekozen, is dat niet wat wordt geroepen en doorgedrukt onder het mom van diversiteit? Welke andere Nederlandse trainer met een blijkbaar non-witte tint moet gekozen worden op basis van kwaliteit? Ik vind juist Fraser een bijzonder goede trainer die wordt gekozen omdat hij goed is. Zo triest voor Fraser dat hij nu slachtoffer wordt van een kleurrel die wordt gestart door mensen met kleur. Wat is verdomme mis met bepaalde mensen. We willen resultaten en de trainers moeten daarvoor zorgen, of ze nu groen of paars erbij lopen boeit mij geen ene flikker.

Vind hem ook wel een goede vent, maar wel belachelijk dat we in NL nu gekleurde trainers moeten hebben ivm diversiteit! Want dat is wat de spelers willen dus moeten we dat maar doen. Is dat niet juist racisme?

Ben zelf ook donker, maar vind dat donkere mensen tegenwoordig wel heel snel stemming makerij maken.

Jammer weer dat kleur er bij gehad wordt. Het is hoe dan ook een item. Positief of negatief. Beide is discrimineren, uit welke mond of pen het ook komt. Nu doet Ten Cate een duit in het zakje door te twijfelen aan z’n kwaliteiten en hem als excuus neer te zetten. Hij roept positieve discriminatie. Als iedereen niet overal wat in zou zien zou de wereld er een stuk beter uitzien.

Dus allebei vinden ze niet dat het om kleur is en vinden ze allebei dat hij over de kwaliteiten beschikt.. waarom breng je het dan op? Het is ook een vraag/opmerking waar je nooit antwoord op zou krijgen als het wel zo is. En tweede of derde assistent, wat maakt dit nou weer uit.. daarnaast, het is Van Gaal.. niet echt de persoon die met iemand gaat samenwerking die de kwaliteit niet heeft, maar toevallig het politiek gewenste uiterlijk vertoon.

Dit is toch zo'n trieste opmerking, zelf de poot stijf houden omdat meneertje zich verkeerd behandeld voelt. Als ze Fraser hierom selecteren dan hebben ze echt een bord voor de kop en geloof ik niets van. Ik zie Fraser als een kwalitatief goede coach die met veelal minder materiaal prima resultaten heeft gehaald. Een jaar aan de zijde van Louis en dan wellicht zelfstandig zie ik echt wel gebeuren en heb ik ook vertrouwen in.

Dat hij een kleurtje heeft zal ongetwijfeld mee spelen.
Dit land is geobsedeerd door diversiteit, overal en alles en iedereen moet maar divers zijn.
De knvb en wellicht ook van Gaal zullen dus ook de nodige druk hebben gevoeld van enkele activisten als Gullit en Humberto etc.

Maar ik geloof ook serieus dat Fraser op basis van zijn kwaliteiten is gekozen.
Het is immers één van de beste trainers van Nederland.
Ik mag hopen dat hem tevens de kans wordt gegeven om na het WK de scepter over te nemen van Van Gaal.

alles heeft tegenwoordig te maken met kleur en sexe
je leest of ziet niks anders meer
elke dag wordt dit alles in je strot gestampt of je het nu wil of niet !
ik heb altijd al geweten dat de wereld een zieke plaats is maar nu is het op sterven na dood imo
en het zal er niet op verbeteren , gelukkig ben ik al op leeftijd maar ik vrees voor iedereen die zoals mij is maw gewoon !

21 juli 2021 om 08:49

Je weet toch wel dat de volgende trainer een donkere vrouw (die vroeger een man was) gaat worden die valt op vrouwen? Je bent overigens wel het schoolvoorbeeld van een klassieke witte boze man: iedereen is gek behalve ik

21 juli 2021 om 09:03

Ga elders mensen uit maken voor klassieke witte mannen. Gestoorde generaliserende reactie. Ronduit racistisch om hem daarvoor uit te maken.

21 juli 2021 om 09:11

Klassieke boze witte man. Als je me aanpakt, wel de volledige generalisatie.

21 juli 2021 om 11:49

Wil je daarmee het verschil tussen blank en zwart aantonen Westend? We zijn allemaal gelijk toch?

21 juli 2021 om 13:29

Maar waarom mag je dit zeggen?
Westend mijn beste; de enige mensen die onironisch op de man iemand 'klassiek witte oude man' noemt zijn anti-racisme strijders. Hoe kan je beide standpunte met elkaar verenigen? Meen ik serieus.
Dit valt heel erg onder de noemer 'diversiteit is letterlijk anti-blank'.

21 juli 2021 om 13:37

bozewitteman.com/

Jemig de tenen zijn zo lang dat je er bijna mee kan waterskieen. Wederom word ik verkeerd gequote trouwens. Ik zeg klassiek boze witte man. Diversiteit is anti-blank? Waar haal jij je informatie vandaan? Ik reageer vrij direct op de zin:

ik vrees voor iedereen die zoals mij is maw gewoon !

Ofwel, iedereen die niet zoals ik ben, is niet gewoon (en dus gek/ stom/ abnormaal). Dat is wat het stereotype inhoud van de boze witte man. Andere kleur: je bent stom. Andere geaardheid: je bent stom. Andere geloofsovertuiging: je bent stom. Ander geslacht: je bent stom. Dat is toch precies waar momenteel het probleem zit? Alles dat anders is of alles dat een verandering met zich meebrengt: wordt als eng ervaren en krijgt weerstand (overigens altijd al zo geweest).

21 juli 2021 om 11:24

Als je dieper gaat kijken is het helaas zo dat men teveel op elkaars verschillen let. Voorheen keek men meer naar elkaars overeenkomsten en ging men met plezier met elkaar door het leven. Nu wordt er zo enorm uitgekeken op elkaars verschillen, maar ja helaas geeft men ook de ruimte aan mensen die loeren op verdeeldheid en haat ipv saamhorigheid en eenheid! Als je een vonk olie geeft gaat het vanzelf problemen veroorzaken en vergroten. Geef je een zaad water gaat het vanzelf opbloeien tot iets moois. Het is maar net wat men liever heeft maar ja blijkbaar vind men zogenaamd vrijheid van meningsuiting belangrijker. Daar men maar alles mag zeggen en denken wat ie wil, nou dan krijg je de gevolgen ook duidelijk voor je kiezen! Zie maar eens in de politiek bijv. hoe dat tekeer kan gaan e.d.

Gaan we nu dezelfde discussie als gisteren voeren? Op zich zitten we tegenwoordig niet zo heel dik in de trainers eigenlijk, dus zoveel opties waren er weer niet (aangezien we altijd een Nederlandse trainer kiezen). Ik vind het eigenlijk wel grappig om te zien dat qua karakter Seedorf echt prima zou passen. Die is ook waanzinnig autoritair en heeft de leeftijd mee. Zou de ideale opvolger voor Van Gaal zijn, en hij zou zo verschrikkelijk veel onder Van Gaal kunnen leren (zeker omdat ze niet zoveel verschillen). Nadeel is alleen dat die twee natuurlijk nooit van je lang zal ze leven gaan samenwerken.

Zou me ook niks verbazen dat men na Van Gaal weer gaat kiezen voor een compleet tegenovergestelde koers ala Gio. Hij staat weer haaks op het karakter Van Gaal. En verder valt er momenteel niet zoveel te kiezen volgens mij.

En Fraser. Wat ik gisteren ook al riep. Gewoon een prima vent. Misschien een beetje te ervaren om als assistent rond te lopen, maar gewoon een geschikte kerel.

Tsja.

Hier valt zo ontzettend veel over te zeggen. Dat het begrijpelijk is dat elke sector streeft naar meer inclusiviteit. Dat het begrijpelijk is dat er een hieraan verbonden commissie wordt ingesteld. Dat het de KNVB op zijn minst ontzettend goed uitkomt dat Fraser een kleurtje heeft. Dat het erg jammer is dat Ten Cate deze vraag op tafel werpt.

De belangrijkste conclusie is echter dat Nederland zijn handjes mag dichtknijpen met een assistent-coach als Fraser. Al had hij alle kleuren van de regenboog.

En met het oog op inclusiviteit is dat laatste wellicht een prachtige vereiste voor de volgende vacature...

Fraser is gewoon een prima coach. Lijkt me verstandig om hem meer ervaring op te laten doen als assistent van van Gaal. Kleur staat hier los van lijkt me. Lodeweges en toentertijd de Boer hadden minder klaargespeeld als coach.

Dit noem ik dan weer een minderwaardigheidscomplex, achter alles moet dan blijkbaar weer zo een reden zitten. Jammer dat Ten Cate dit zegt, best respectloos ook naar Fraser. Ik denk dat iedereen overtuigd is dat dit een mooie en verdiende stap is voor Fraser.

21 juli 2021 om 09:04

Fraser wordt nu afgedaan als "quota" terwijl hij kwalitatief gewoon een prima assistent is. Inderdaad respectloos jegens Fraser.

Waarom blijft iedereen toch steeds maar over het kleurtje zeuren. Laat dat gewoon eens los en denk eens niet zo negatief maar gewoon dat die man geselecteerd wordt omdat van Gaal dat zou willen en hij wat kan toevoegen. Denk dat van Gaal, Blind en Fraser een prima trio zouden zijn voor deze groep. Genoeg ervaring en pit in dit trio die er een goede hechte groep van moeten kunnen maken.

21 juli 2021 om 13:39

Inderdaad , kijk eens hoe veel reacties die ene zin los maakt. Een heel verhaal en vele hier richten zich alleen maar op die ene zin .

Dit ga je krijgen natuurlijk. Eerst een hoop maatschappelijk geklaag - waarvan ik niet zeg of kan inschatten dat dit terecht of onterecht is - dat donkere coaches geen ruimte krijgen, geen doorstroom naar boven vinden. En nu er een coach met een kleurtje in de Oranje staf wordt toegevoegd, impliceert nota bene een andere donkere coach dat het niet de bedoeling is dat-ie er zit vanwege zijn huidskleur. Hoe kun je het dan ooit goed doen!?

Zelf vind ik Henk Fraser een uitstekende keuze. Iemand die bewezen goed werk verrichte in de Eredivisie en zichzelf weet te presenteren als een nuchtere vent, die de dingen zegt zoals ze zijn. Prima assistent. Ten Cate zou zich eens af moeten vragen of hij dat zelf eigenlijk wel vindt. De suggestie opgooien dat Fraser (alleen) vanwege zijn huidskleur impliceert dat Ten Cate zelf niet kan geloven dat het puur vanwege zijn kwaliteiten is. Zelf denk ik dat zijn huidskleur geen eis is maar een pre. Evengoed had Van Gaal uit zijn kringetje Andries Jonker kunnen aanwijzen; qua kaliber en ervaring min of meer vergelijkbaar. Maar wanneer diversiteit de norm is, kiezen ze bij gelijkwaardigheid voor iemand als Fraser. Prima.

21 juli 2021 om 10:11

Het gaat erom dat hij tweede assistent mag worden, wat natuurlijk belachelijk is voor een goede trainer als Fraser.

Nu wordt er gekozen voor iemand met n kleurtje en gaan we ons afvragen of de keuze is gemaakt obv voetbal kennis of omdat hij is gekozen vanwege z'n kleurtje, hier wordt je toch doodmoe van pffff

Ook zonder deze toestanden had iedereen Frasier een prima keuze gevonden. Toch typisch rondom de aanstelling van Frank Rijkaard hadden we dit soort toestanden niet.

Hoe meer de discussie bestaat hoe meer er discriminatie lijkt te bestaan.
Je maakt mensen bewust en dit is exact wat bewustzijn doet, je wordt alert en gaat vragen stellen.
Nou is iets wat verkeerd zou zitten dood zwijgen ook niet goed maar dit werkt ook niet.
Henk F wordt gepolst omdat het rustig is bij zijn clubs en hij het aardig goed doet, Louis zoekt goede assistenten en het lijkt me dat we in de voetballerij niet aan dit soort onzin hoeven te doen, alle teams zijn gemêleerd.

Wat een vreemde insinuatie van Ten Cate die kennelijk graag olie op het vuur gooit in een discussie die veel te veel aandacht krijgt. In het vorige bondscoachschap van Louis van Gaal had hij Patrick Kluivert als een van zijn assistenten. Toen hadden we deze vermoeiende discussie ook niet. De keuzes van Louis zijn altijd op basis van kwaliteiten. Hij weet als geen ander wat hij nodig heeft om een goed functionerend team neer te zetten. Wat dat betreft diskwalificeert Ten Cate eigenlijk van Gaal. Onbehoorlijk.

Ik denk niet dat het Louis ook maar iets boeit, die kijkt puur naar kwaliteiten.

Het is zo ontzettend jammer dat dit altijd aangehaald moet worden

Ik hoop dat Henk Fraser het niet doet en bij m'n cluppie blijft. Gaat gvd net zo lekker....

Tuurlijk is het mede vanwege zijn kleur. Er MOET een gekleurd persoon in de staf zitten..... Anders krijg je weer veel gezeur over te weinig diversiteit en blanke vriendjespolitiek. En als je dan kijkt naar de kwaliteit en profiel wat louis wil hebben in zijn assistent, denk ik dat fraser daar prima in past....

Ik denk dat Fraser een prima assistent is. Maar als hij gekozen is omdat hij een kleur heeft, is dat net zo goed discriminatie.

Verder snap ik al die groepen niet die roepen om meer verdeling en dergelijke. Als iemand bij mij solliciteert maakt het niet uit of hij groen, zwart, oranje, blank, donker, geel is...

Zolang hij goed overkomt, kwaliteiten heeft en de skills om te slagen in de functie...

Sommige beroepen heb je wellicht nog dat iemand enigszins representatief moet uitzien, maar verder slaat men overal door. ''ja, in de top moeten meer vrouwen komen''. Dan presteer. Dan kom je vanzelf in de top...

Sneu voor Fraser. Man heeft gestaag zijn carriere gebouwd omdat hij Goed was/is. Nu krijg je dit soort vraagstukken. Identificatie op basis van huidskleur is Altijd fout.

Als je een comminsie aanstelt die ervoor moet zorgen dat er meer diversiteit bij de Knvb komt, dan krijg je dit soort discussies. Sneu voor Fraser omdat het gewoon een goede trainer is.
Dit is de reden dat ik niet voor diversiteits commisies ben. De aanstellingen die voor de diversiteit moetne zorgen krijgen altijd meteen het label 'gekozen om zijn afkomst' i.p.v. dat er naar capaciteiten van die persoon gekeken wordt.

Maak je geen zorgen Henk ten Cate. In tegenstelling tot jou is Henk Fraser een vakman. Dat bewijst hij al jaren. Bij ADO was er rust onder hem, het is niet voor te stellen maar dat was wèl het geval, hij haalde ze weg van de degradatieplekken. Bij Vitesse presteerde hij prima en won de beker, en bij Sparta laat hij ook nu weer zien dat hij met weinig middelen heel goed kan presteren.

En jij Henk ten Cate? Jij werd zelfs met Ajax geen kampioen. En om jou hangt altijd een louche geur, je bent een ordinaire schreeuwer, die volledig meeliftte met Frank Rijkaard. Henk Fraser hoor je nooit mauwen over kleur of geen kleur. Dit i.t.t. jou. Jij komt nooit binnen bij de Knvb, dus blijf lekker in je zandbak. Dat interesseert echt niemand hier.

Ondanks zijn rare fratsen die van Gaal soms uithaalt is het wel een goede manager. Het is een goede zet van hem om Fraser er bij te halen. Gewoon een goede no-nonsens trainer die goed met spelers overweg kan. En dan Blind, die zal waarschijnlijk het veldwerk moeten .
Het is net als Ten Cate zegt je moet goed met de spelers kunnen omgaan , weten hoe je ze moet prikkelen. Elke speler heeft een andere aanpak nodig. En ik denk wel dat deze drie daar toe in staat zijn.

Man man man wat is deze wereld toch om moedeloos van te worden. Wordt er een blanke gekozen, krijg je de vraag waarom er geen gekleurd persoon wordt gekozen en ben je eigenlijk al vrij snel racistisch. Wordt er een gekleurd persoon gekozen krijg je nota benen vragen waarom dan precies, en eigenlijk kom je dan toch ook al weer vrij snel op het racistische stuk uit. Wanneer is het nou een keer goed? Van Gaal lijkt mij eigenwijs genoeg om echt wel z'n eigen keuzes te maken qua staff. En als Louis Henk Fraser er echt niet bij had willen hebben, kan ik me niet voorstellen dat het dan alsnog was gebeurd. Buiten het hele politieke gelul om: prima keuze wat mij betreft. Vind Fraser een rustige en sympathieke vent die gewoon zegt waar het op staat.

21 juli 2021 om 11:57

Er is een bepaalde groep mensen hier in het land, en dat is maar een heel klein deel van de gemeenschap, die overal over drammen. Eerst is zwarte piet racistisch, vervolgens worden ze tegemoet gekomen met roetveegpiet, dan is die ook weer racistisch. Je kan deze mensen wel hun zin blijven geven, maar het stopt nooit. De Sylvana Simons types die het liefst de 'witte cultuur' compleet uit zien sterven, de beroepsgekwetsten. De ware aard komt echter naar voren bij de kwestie excuses voor de slavernij. Men is niet uit op excuses, maar op geld. Onder het mom van schadevergoeding, maar het is gewoon zakkenvullen. Zie je het al voor je, dat alle inheemse Nederlanders naar Spanje afreizen om schadevergoedingen te eisen voor de 80-jarige oorlog? Dit is een 1 op 1 vergelijking die duidelijk maakt hoe belachelijk dit soort sentimenten zijn.

Vind dit zo respectloos steeds he , het "kleurtje" benoemen , alleen al dat "tje" erachter.


Fraser is een goede trainer en zou een top trainer kunnen worden indien hij grotere clubs op zijn CV gaat krijgen (want dat telt in de top)

Nu een assisterende rol naast van Gaal is super , maar dan wel in de combi functie met Sparta. Als hij full time assistent word dan zou hij wel een stap achteruit doen vind ik.

Na Sparta zou wellicht een Feyenoord of Az beschikbaar zijn.

Mischien is Fraser wel de top coach van de toekomst die we in Nederland missen.


Kap eens met dat kleurtje steeds allemaal man.

Waarom voelen donkere trainers vaak dat ze geen kansen krijgen? Gullit mocht het direct proberen bij Chelsea, Seedorf bij Milaan, Rijkaard gelijk Nederlands elftal, probleem
Is denk ik meer dat ze niet zoveel gepresteerd hebben als trainer. En daarom geen kansen meer krijgen, ff in de spiegel kijken dus

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren