Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB woest op Jumbo vanwege Snollebollekes-reclame in aanloop naar EK

Laatste update:

De KNVB is woest op supermarktketen Jumbo vanwege de reclame met Snollebollekes in aanloop naar het naderende EK, zo schrijft De Telegraaf. Volgens de krant heeft Jumbo dankzij de reclame enkele tienden van procenten marktaandeel gewonnen, wat een serieus bedrag is in een markt van ruim 44 miljard euro. De KNVB heeft naar Jumbo een sommatie gestuurd om de reclame te staken of aan te passen en dat zou mede te maken hebben met het ongenoegen van concurrent Albert Heijn.

Albert Heijn betaalt volgens De Telegraaf 2,5 miljoen euro per jaar om een officiële partner van de KNVB te zijn en om daarmee producten met verwijzingen naar het Nederlands elftal te kunnen gebruiken. Jumbo doet dit in zijn reclame met Snollebollekes, de feestact van cabaretier en zanger Rob Kemps, voor de zogenaamde juichcape officieel niet. Toch vindt de KNVB dat er sprake is van ambush marketing, wat inhoudt dat er reclame gemaakt wordt zonder daar sponsorgeld voor te betalen. De officiële lezing van de KNVB is dat men 'opkomt voor de belangen van van onze partners, die veel investeren in het Nederlandse amateur- en betaald voetbal'.

In de brief van de KNVB aan Jumbo die in handen is van De Telegraaf wordt bezwaar gemaakt tegen ‘gebruikmaking van de Oranjekoorts, een Oranjebus en Oranjeparades in de commercial’, omdat de voetbalbond deze Oranjeparades rond wedstrijden organiseert. Ook het in beeld brengen van de ‘Oranjecamping’ en het gebruik van het nummer Links Rechts, sinds het EK van 2017 het ‘lijflied’ van de Oranje Leeuwinnen, is tegen het zere been van de KNVB. De voetbalbond eiste aanvankelijk uitleg en riep Jumbo op om de reclame te staken of aan te passen.

Jumbo wees dit af en in eerste instantie dreigde de KNVB dan met ‘verdere maatregelen’, maar uiteindelijk werd hiervan afgezien. Wel is de UEFA op de hoogte gebracht van de ‘inbreuk’ en de Europese voetbalbond voert rond het EK een ‘actief beleid op ambush marketing. Jumbo benadrukt in zijn antwoord dat de reclame niet alleen gevoerd wordt richting het EK, maar voor de ‘totale komende sportzomer en het bijbehorende Oranjefeest’. De supermarktketen geeft tevens aan dat de KNVB fenomenen als de Oranjeparade, een Oranjebus of Oranjecamping niet kan claimen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
10 juni 2021 om 07:40

Zwaktebod van de Knvb en tevens zielig van de AH om hierover te klagen bij de Knvb. Geen idee waar de AH overal sponsort, maar ik zie ze nooit. De Jumbo sponsort een schaats- en wielerploeg (a 25 miljoen per jaar), sponsort Verstappen en nog wat auto- en motorcoureurs en volgens mij steken zij ook nog geld in sporten waar ik niet naar kijk (zoals de paardensport). Jumbo is veel zichtbaarder in de sport en brengt mij heel wat uren kijkplezier. Wanneer ik de keuze tussen de Gelen en de Blauwen heb, kies ik altijd voor de Gelen.

10 juni 2021 om 07:53

Uhm niet echt. Albert Heijn is de sponsor van de Knvb. Dus het is logisch dat de Knvb opkomt voor de Ah.

Daarnaast als je roept dat qua sport jumbo sport zichtbaarder is, dan zit je vooral sport op TV te kijken. Albert Heijn is echt bizar betrokken bij het amateurvoetbal om maar iets te noemen, Albert Heijn doet het voor het maatschappelijk doel, zelden als hoofdsponsor voor eigen reclame. Meer op de achtergrond als bordsponsors etc. Jumbo focust vooral op succes, de topsporter helpen en alles moet maar Jumbo zijn, die zitten er echt vooral voor eigen faam. Toen het Blauw Geel sponsorde moest het in naam en sportpark enzo zichtbaar zijn. Logisch dat je jumbo dan beter kent in sport, reclame werkt altijd. Maar jouw clubje uit de dorp/stad, is dankbaarder aan Albert Heijn.

10 juni 2021 om 07:57

@hopp
Misschien in Groningen. Maar hier in het midden van het land staat op bijna elk shirtje Rabobank. Of de lokale Jumbo sponsort.
Daarnaast is mijn ervaring dat als je iets organiseert op de lokale club (bijv. een toernooi) dan is de Jumbo veel eerder bereid om te sponsoren dan de AH.

10 juni 2021 om 08:08

Waar zeg ik shirtje, lees wat ik zeg. Jumbo is een bedrijf dat op de voorgrond wilt staan dat ze geld uitgeven. Albert Heijn doet dat veel meer in de achtergrond.
Dat er meer franchise ondernemers zijn bij Jumbo en daardoor meer acties zijn klopt, maar dat zie je bij AH ook, die minder franchise ondernemingen heeft zover ik weet. Waar mijn punt in zit, is dat Albert Heijn overal zit en overal steunt, geen onderscheid maakt tussen Blauw Geel '38 en SV Diemen, terwijl jumbo dat wel doet, Jumbo is veel meer bezig met namen verbinden in eigen belang. Ik adviseer je de postcast van Yves Gijrarth met de oprichter van jumbo te luisteren, dan snap je dondersgoed dat zij voornamelijk sponsoren in eigen belang. Overigens vind ik Jumbo een prachtig familie bedrijf.

10 juni 2021 om 08:20

Natuurlijk sponsort een bedrijf uiteindelijk uit eigenbelang. Zo'n beetje de enigen die het niet doen zijn leden van de club die een eigen bedrijf hebben en zelfs dan speelt er vaak nog een beetje een status verhaal mee. Bedrijven sponsoren niet uit een filantropische gedachte maar voor lokale of landelijke zichtbaarheid en de bijbehorende goodwill die het kweekt.De insteek van de AH is echt niet anders dan die van de Jumbo. De Jumbo is er echter wel veel beter in. Als je denkt dat de marketing afdeling bij de AH bij een presentatie aan de top kan vertellen dat ze miljoenen in sponsoring willen steken, op een manier waarbij er geen exposure voor terug komt, dan staan die beste mensen binnen no time bij het UWV.

10 juni 2021 om 08:26

@ Hopp
Ik kom op genoeg amateurverenigingen in het midden van het land om te weten dat ik de naam van Jumbo veel vaker zie verschijnen dan die van de AH. Ook op bordreclame, als dat is waar je op doelt. De drie lokale AH vestigingen in mijn stad sponsoren niets voor zover ik weet. Misschien de lokale Oranjevereniging, maar dat het is dan wel.
Wanneer bedrijven met zulke omzet iets terugdoen voor de samenleving (of dit nu sponsoring op amateur of topsport niveau is) hebben ze mijn sympathie te pakken. Dat dat hun uiteindelijk doel is, dat weet ik. Het werkt.
Ik zal jouw podcast aanbeveling eens opzoeken. Ik ben benieuwd naar de totale uitgaven aan sponsoring van zowel de AH als de Jumbo. Mijn vermoeden is dat de Jumbo veel meer uitgeeft.

10 juni 2021 om 08:34

Jumbo geeft zeker meer uit, logisch als je een wielrenploeg in beheer hebt, een amateurclub in beheer had en weet ik het welke sporten zij nog meer teams hebben. Jumbo is marketingtechnisch ook absoluut slimmer dan Albert Heijn hoor, bij de Jumbo hangt een veel menselijker klimaat dan bij de Albert Heijn. Je hoeft ook niet filantropisch te zijn, dat is overigens niemand, ook niet de mensen die filantropisch benoemd worden, gewoon kwestie van Ftm. Maar met kleine 300 sportparken van de 3000 (hopelijk over 3 weken weer door hoppen) verspreid over het hele land, zie ik deze trend echt overal, of het nu bij 3e klasser FC Lienden is, bij hoofdklasser AVV Swift of Derde Divisionist Harkemase Boys, je ziet het echt vrijwel overal in het klein, vaak naast het bordje van lokale club supportert Ajax of Feyenoord wat je van Dokkum tot aan Enschede kan vinden.

10 juni 2021 om 09:36

Mwah,
Ik heb eens een toernooi georganiseerd voor de amateurrvereninging.
Jumbo wilde niet sponsoren. AH wel. Door middel van eten en drinken voor de kinderen. met als tegenprestatie dat er een doek kwam hangen achter het doel.
Zelfs de eigenaar kwam langs uit oprechte interesse voor het toernooi. Niet voor zijn eigen hachje. Maatschappelijk betrokken heet dat. De Jumbo wil prijken op tshirts. AH wil daadwerkelijk iets doen ipv goedkoop scoren op tshirts zonder er wat voor hoeven doen.

10 juni 2021 om 10:08

@daviddaan
Dat verschilt toch per winkel? Bij jou had de filiaalhouder van de AH oprechte interesse, een dorp/stad verderop gebeurt dit weer andersom. In mijn woonplaats zijn ze beide betrokken bij de sportclubs.

10 juni 2021 om 10:19

IK heb ondervonden dat Jumbo voor vele verenigingen van voetbal tot welke sport dan ook acties houden jaarlijks hier waar verenigingen aan kunnen verdienen. Hier een heel groot Internationaal toernooi gehouden en wie was bereid erin te springen, ja juist Jumi. Van Albert Heijn horen en zien we niets. Waar maken ze zich druk om, om bij de Knvb te gaan klagen. Kunnen ze niet hebben soms dat Jumobo een veel mooiere reclame uiting heeft als dat ze zelf gemaakt hebben. Alleen al hierdoor zal ik de Albert Heijn erg kinderachtig bezig is om over de rug van de Knvb een andere eruit te wippen. Zijn ze niet vergeten te vermelden dat AH tijdens de Corona plots spullen ging verkopen van non food toen juist die winkels niet open mochten zijn.

10 juni 2021 om 11:01

@fvddb je weet dat Albert Heijn echt al jaren, ik kan niet eens meer herinneren sinds wanneer, ze non food verkopen? Ze hebben daar wekelijks acties over. Dat terzijde, je verhaal over de rug van de Knvb klopt ook van geen kant, want AH betaalt gewoon enorm voor geld voor exclusiviteit. Ik snap het wel als je zoveel geld betaalt en je concurrent er beter van wordt. Het is ook in het bestwil van de Knvb, want AH kan zomaar denken dat ze het zonder die exclusiviteit ook goed kunnen doen, zie Jumbo.

10 juni 2021 om 11:01

@fvddb ik weet trouwens ook niet wat het hele argument over corona met deze discussie te maken heeft.

10 juni 2021 om 12:44

Ik vermoed dat AH met deze 2,5 de rechten koopt om spelers etc te mogen gebruiken. Het lijkt mij sterk dat ze de hele kleur oranje hebben geclaimd. En waar stopt dit dan? De lokale buurtsuper die in het krantje promoot met oranje acties en oranje versiering heeft moet die ook aangepakt worden?

10 juni 2021 om 13:42

Het probleem is alleen dat de Knvb probeert zich een liedje toe te eigenen dat helemaal niet van hun is. Snollebollekes staat het vrij om zijn liedje aan een ander, ​tegen betaling, beschikbaar te stellen.
Ongekend dat de Knvb dan het lef heeft om het liedje van Snollebolkes, waarvoor zij niet betaald hebben, te koppelen aan hun vrouwen voetbal en er dan ook nog over te klagen.

10 juni 2021 om 07:55

Nou ja het Nederlands elftal is een knvb team. Dus in feite kan de knvb de Jumbo aanklagen. Als voorbeeld mag EA ook niet zomaar echte landen, clubs en spelersnamen gebruiken in hun fifa games zonder toestemming.

10 juni 2021 om 08:46

Gebruikt Jumbo dan de naam Nederlands Elftal? Of een enkele voetbalnaam?
Zoals ze zeggen is algemene Nederlandse sportzomer!

10 juni 2021 om 08:50

Nee dat kunnen ze niet. Er wordt geen officiële knvb merchandise gebruikt en het knvb logo wordt niet gebruikt. Het enige dat ze doen is mensen in oranje kleren stoppen en “oranje” roepen.

10 juni 2021 om 14:58

Nee hoor dat kan de Knvb helemaal niet. En dat weten ze drommels goed, dus sturen ze een nietszeggend briefje en laten het er maar bij.
En het liedje van Snellebollekes, de Knvb heeft er geen enkel recht op, sterker nog, ze hadden toestemming moeten vragen voordat ze dit gebruikte voor het vrouwenteam. Snollebollekes kan de Knvb verbieden dit liedje te gebruiken, niet andersom.

10 juni 2021 om 08:01

Het is ook wel echt de omgekeerde wereld, Jumbo maakt gebruik van een lied van de Snollebollekes en betaalt hen ook, maar dat mag niet omdat dit het lijflied van de Oranjedames zou zijn? Bizar statement.

10 juni 2021 om 09:16

precies dat . ik vind het juist leuk dat er zoveel oranje reclames zijn en veel postiviteit rond om het EK . brengt de sfeer er lekker in . .. maar nee het gaat weer eens om geld . pfff wat is de wereld toch verrot

10 juni 2021 om 09:39

Maw snollebollekes zou de knvb moeten verzoeken om dat nummer niet te gebruiken omtrent wedstrikden. Dat probleem op gelost

10 juni 2021 om 12:46

Plottwist, Snollebollekes klagen de knvb aan voor het "claimen" van dat lied.

10 juni 2021 om 13:20

was t lijflied niet dat andere nummer, 'ik krijg die lach niet van mijn gezicht'? Ik denk dat Snollebollekes gewoon toevallig een kraker had en het daar massaal werd gebruikt.

10 juni 2021 om 08:38

Ja maar ze moeten dit wel even onder de aandacht brengen. Er is niets aan te doen maar de Knvb moet loyaal zijn aan sponsors en dus in ieder geval iets zeggen voor die 2,5 miljoen. Ik denk dat de AH dat allemaal zelf ook wel weten, dat zijn geen koekenbakkers ook. Als het andersom was geweest had dit exact zo gebeurd.

Wat een onzin. Als die van de Jumbo niet mag, moet je al die andere reclames met ambush marketing ook aanpakken met brieven. Ik vind namelijk niet dat Jumbo zich daarin heel anders opstelt dan al die andere verschrikkelijke reclames. Als Albert Heijn gaat zeuren over het marktaandeel hadden ze een betere reclame moeten maken die wel leuk en pakkend zou zijn. Ik heb helemaal niks met deze typetjes van die nieuwe supermarktmanager, dat verschrikkelijke kind, loser van een vent en die zeikoma. Niet dat ik de Jumbo geweldig vind, maar die is op dat gebied toch wel beter. Lachwekkend dat dan de Knvb op kansloze gronden de kastanjes voor je uit het vuur moeten slepen. Je had als partner het recht om de huidige internationals te gebruiken in je reclame en dan kom je met dit aanzetten.

10 juni 2021 om 07:44

Het is al tijdenlang duidelijk dat Albert Heijn de hete adem van Jumbo voelt. Jumbo ontwikkelt zich razendsnel en komt met allerlei creatieve(re) concepten ten opzichte van de nog steeds wat standaard maar prijzige supermarkt Albert Heijn. Dus ja, dan gaan dit soort dingetjes extra pijn doen bij Appie.

10 juni 2021 om 13:41

Ha, echt niet. Albert Heijn is, en zal, de koning blijven in Nederland. En ze blijven maar vernieuwen. Op het gebied van snelkassa's waren ze de eerste, ook op het gebied van thuisbezorgen zijn ze by far de marktleider, en waren zij de eerste die erop inspeelde. Ook hebben ze Bol.com in handen, en kan je heel gemakkelijk pakketjes terugsturen via hun winkels. En daarnaast hebben ze supermarkten in de VS, over de gehele Balkan, en hebben ze nog Delhaize in Belgie, én maken ze continu een stijgende winst en omzet. Dus, over welke adem heb je het?

10 juni 2021 om 14:18

Je snapt toch wel hoe het werkt? Alles wat de Jumbo verdient, verdient de Albert Heijn niet. Aangezien Jumbo ook continu stijgende is, lijkt het me dat Albert Heijn die stijgende lijn liever niet door ziet blijven zetten.

10 juni 2021 om 14:45

Voor Jumbo had deze campagne niet beter kunnen uitpakken. Geen cent betalen aan de KNVB. Een reclame campagne organiseren die succesvoller is dan die van je grootste concurrent. En vervolgens met je campagne in de landelijke media komen, en de publieke opinie mee hebben, omdat je concurrent het niet kan verkroppen dat ze minder succesvol zijn. Veel beter hadden ze niet kunnen wensen lijkt mij

10 juni 2021 om 15:38

@bozkurt20 Die stijgende winst en omzet komt niet vanuit Bol.com, want dat bedrijf heeft nog nooit winst gemaakt. Jumbo is gewoon een gigantische concurrent. Ja, AH is momenteel nog groter, maar het tempo waarin Jumbo om zich heengrijpt is vergelijkbaar met een pandemie, bij wijze van. In alle kleine dorpen zit tegenwoordig een Jumbo op de plek waar je vroeger de Plus, Edah, Super of wat dan ook had. O-ve-ral Jumbo. Neem daarbij de 'restaurants' in de Jumbo's her en der, dat zijn echt topconcepten. Ik zie ze eigenlijk a la Hema nog wel veel gekkere dingen doen in steden. Jumbo gaat als een malle. AH ongetwijfeld ook, maar dit EK leggen ze het in ieder geval keihard af tegen Jumbo.

10 juni 2021 om 10:17

Masterd

"wat een onzin. Als die van de Jumbo niet mag, moet je al die andere reclames met ambush marketing ook aanpakken met brieven."

Moet? Dat moet uiteraard absoluut niet. Als bedrijven X, Y en Z zich in jouw ogen schuldig maken aan ambush marketing, dan ben je volledig vrij om, als je dat wilt, alléén bedrijf X aan te schrijven en aan te pakken. Er is geen rechter in Nederland die dan zegt, 'ja sorry, maar je had ook eerst bedrijven Y en Z aan moeten schrijven. De Knvb is geen overheidsorgaan he. Bestuursorganen moeten inderdaad gelijke gevallen gelijk behandelen. Dat hoeven verenigingen niet.

"als Albert Heijn gaat zeuren over het marktaandeel hadden ze een betere reclame moeten maken die wel leuk en pakkend zou zijn."

Dit argument mist relevantie. AH heeft 2,5 miljoejn betaald voor een bepaald exclusief gebruik. Zou jij het normaal vinden als jij heel veel geld betaalt voor exclusiviteit, en dan moet toezien dat je directe concurrenten er met jouw debiet vanaar gaan en daarmee zonder betaling aanleunen tegen jouw sponsordeal?

10 juni 2021 om 10:50

Albert Heijn kan spelers en het logo van de knvb gebruiken, dat is het exclusieve gebruik. Je kunt niet de kleur oranje en een lied wat niets met de KNVB te maken heeft claimen als eigendom. Jumbo pakt blijkbaar marktaandeel met deze reclame, dus ze hebben iets beters verzonnen met minder mogelijkheden dan de Albert Heijn. Albert Heijn mag in principe alles en ze komen met stickertjes aan. Lidl en Jumbo zijn rondom dit EK véél beter dan AH, dat mag AH zichzelf aanrekenen. Wat zullen ze terugverlangen naar de tijd van de Wuppies.

10 juni 2021 om 10:55

@vvvdion Amen. Niets aan toe te voegen. Gewoon jaloezie dit.

10 juni 2021 om 11:02

@constant Kante Ik ben geen jurist hoor, maar ik vraag me af of dat zo simpel werkt. Kan Jumbo zich dan niet verweren met de jijbak "ja maar zij mogen het ook"? Het lijkt me geen sterke claim die de Knvb en AH dan specifiek tegen Jumbo maken als ze het van alle andere partijen wel toestaan, want daarmee geven ze aan dat het helemaal geen principiã«le kwestie is, maar dat het hem puur zit in afgunst wegens het succes van Jumbo. Een rechter zal dat toch ook zien en laten meewegen. En wat de exclusiviteit van de deal tussen de Knvb en AH betreft: AH zal toch niet werkelijk gedacht hebben dat ze daarmee het exclusieve recht kregen op de kleur oranje in tv-reclames?

10 juni 2021 om 11:32

@vvvdion de kleur oranje niet inderdaad, maar misschien wel het gebruik van 'oranje kampioen' aangezien dit de 'naam' is van het Nederlands elftal en dus van de Knvb. Misschien ver gezocht, maar dat lijkt me ook het enige wat enigszins op het randje zou kunnen liggen.

10 juni 2021 om 11:42

@reiniersz Oranje kampioen mag je net zo hard schreeuwen als blauw kampioen. Het wordt anders als ze de naam van de KNVB gaan benoemen in de commercials, dat mag niet. Dat is een merknaam waarvoor de Albert Heijn betaald. Daarentegen mag iedereen meegaan in de oranje koorts. Goudkoorts idem. En dan kan je een lied claimen die van de oranje leeuwinnen 'is', maar de zanger daarvan heeft juist een contract afgesloten met de Jumbo.

10 juni 2021 om 11:51

Precies. En Jumbo/Snollebol kan dan ook de KNVB aanklagen zodra de dames dat lied weer ten gehore brengen.

10 juni 2021 om 11:59

Ik denk dat AH hier wel degelijk een punt heeft. Dit gaat niet om de kleur Oranje, en sportzomer claim is alleen op einde gemaakt maar nergens in deze reclame zit een verbinding aan iets anders dan Oranje als evenement als in voetbal. Oranje leeuw op de cape, trainingspak Oranje met officiele logo en timing, Laten we vooral de juristen uitvechten of dit steekhoudt maar niet naief doen alsof dit niet direct gerelateerd is aan het EK voetbal.

10 juni 2021 om 14:18

Natuurlijk is dit gerelateerd aan het EK voetbal, maar waar leg je dan de grens?
Elke reclame om nu iets te verkopen, is gericht op het verkopen van wat snacks en drankjes rondom Oranje. Zou dan elke reclame waar een voetbal, een leeuw of de kleur oranje in zit verboden moeten worden? Lijkt me nogal vergezocht.

Bakkers bakken massaal oranje chocoladebollen. Iedereen snapt dat dat momenteel een link heeft met het EK, maar gaan we dat dan ook verbieden?

10 juni 2021 om 15:13

Ze betalen 2,5 miljoen voor het exclusieve gebruik van de Oranje internationals en officieel EK promotie materiaal. Ze kunnen nimmer rechten claimen op een Oranje juich cape of een liedje van Snollebollekes, waarvan ze de rechten geeneens bezitten.
Het Nederlands elftal speelde overigens oorspronkelijk in de kleuren van de nationale vlag, net als andere landen dat doen.

Vanaf 1907 besloot men in de kleur van ons koningshuis te spelen om zo het voetbal popiulairder te maken. Pas in 1929 werd de voetbal bond koninklijk. Het moge duidelijk zijn dat de Knvb geen enkel recht heeft op de kleur oranje in combinatie met (sport)kleding. Een ieder staat het vrij om oranje artikelen danwel kleding op de markt te brengen zolang er maar geen officele logo's in verwerkt zijn. En daar mag gewoon een leeuw of leeuwenkop op staan zolang het maar niet de officele Knvb leeuw is.

Albert Heijn heeft geen enkele exclusiviteit anders dan het gebruik van de officiele logo's en spelers afbeeldingen. Jumbo maakt daarop geen enkele inbreuk. Vandaar de Knvb een nietszeggend briefje stuurt en er verder geen werk van maakt. Ze zijn namelijk kansloos.

10 juni 2021 om 19:18

Vvvd

"je kunt niet de kleur oranje en een lied wat niets met de Knvb te maken heeft claimen als eigendom."

Oh, maar dát is helemaal correct. kleuren, eigennamen, en nog een hele reeks zaken die Jumbo heeft gebruikt in hun reclame zijn niet te claimen of onder een merkenrecht of auteursrecht te brengen. Dus op dát vlak heb je gewoon gelijk. Hetgeen AH, via hun sponsorcontract met de Knvb, kan claimen is op ichzelf wettelijk beperkt.

Maar daar ging het toch strikt genomen in mijn discussie met Masterd niet om? AH heeft met de Knvb wel degelijk exclusiviteit afgesproken. En dat gaat uiteraard over het beeldmerk van de Knvb, spelers die mogen optreden in de clipjes, etc. etc. Allemaal zaken die de Knvb wel degelijk kan vermarkten. Dat Jumbo nu op handige wijze en door inderdaad net onder de jurudische radar te blijven (maar wel de indruk te wekken dat zij, ook, officieel sponsor van de Knvb zijn en yes dat deden ze heel gewiekst) AH lekker in de wielen rijdt, dat zou ik ook niet leuk vinden als ik AH was. Dus van daar uit geredeneerd snap ik echt wel dat de Knvb, op last van AH vanwege de bedingen in de sponsorovereenkomst, hier voor de bühne nog even een show van maakt.

Sowieso, mijn discussie met Masterd ging over zijn stelling dat Ah/knvb ook alle andere gevallen zou moeten aanpakken. Dát is gewoon niet zo. Dat mogen ze lekker zelf bepalen wie ze aanspreken.

10 juni 2021 om 19:24

"@constant Kante Ik ben geen jurist hoor, maar ik vraag me af of dat zo simpel werkt. Kan Jumbo zich dan niet verweren met de jijbak "ja maar zij mogen het ook"? "

Ik ben wél jurist.

Maar, om je vraag te beantwoorden, het verweer 'ja maar zullie doen het ook' wordt in civiele zaken direct van tafel geveegd. Omdat het geen verweer is. Want je erkent daarmee, dus, dat je dus in strijd met de rechten van AH gehandeld hebt. Daarmee is de vordering toewijsbaar voor een rechter. Dat anderen niet zijn aangesproken, doet daar echt niets aan af.

Het misverstand is namelijk ook dat niets doen tegen anderen impliceert dat je het bedrag van anderen 'toestaat'. Dat ze daarmee aangeven dat het helemaal geen principiã«le kwestie is, maar dat het hem puur zit in afgunst wegens het succes van Jumbo, dat vind ik nergens op slaan. Allereerst is principieel gedrag nergens voorgeschreven, voor niemand, en daarnaast is afgunst geen reden om een keiharde vordering af te wijzen.

" AH zal toch niet werkelijk gedacht hebben dat ze daarmee het exclusieve recht kregen op de kleur oranje in tv-reclames?"

Ik kan je met grote mate van zekerheid verzekeren dat ze dat bij AH inderdaad nooit gedacht hebben. Althans, de juridische sectie van AH is er uiteraard van op de hoogte dat kleuren niet te claimen zijn en geen intellectuele eigendom kunnen zijn.

10 juni 2021 om 19:29

Speedy

"ze betalen 2,5 miljoen voor het exclusieve gebruik van de Oranje internationals en officieel EK promotie materiaal. Ze kunnen nimmer rechten claimen op een Oranje juich cape of een liedje van Snollebollekes, waarvan ze de rechten geeneens bezitten."

Klopt helemaal hoor, wat je hier zegt. maar dat is ook de reden dat Ah/knvb uiteindelijk afzien van een procedure. Gaan ze niet trekken.

10 juni 2021 om 11:01

Misschien zouden ze dat inderdaad eens moeten doen, al die bedrijven aanpakken die wel profiteren maar niet betalen. In dit geval zal de AH geklaagd hebben. Ik begrijp dat wel. Dan ga je als KNVB niet aan whataboutism doen en probeer je je goed betalende partner te helpen.

10 juni 2021 om 12:04

Het gaat natuurlijk alleen maar om de centen. Dat KNVB de “tocht naar het stadion” en de “Oranje camping” als argumenten gebruikt zegt al genoeg toch?

Gaan ze ook actie ondernemen tegen alle biermerken die iets met het oranjegevoel doen, maar niet officieel partner zijn? Wat kansloos dit. Gebeurt toch ieder toernooi?

10 juni 2021 om 07:46

Waarschijnlijk heeft een specifieke partner de KNVB vriendelijk doch dringend gevraagd om stappen te ondernemen.

10 juni 2021 om 10:17

Ik denk zelfs dat het contractueel is vastgelegd dat de Knvb dit moet doen, als AH daarom vraagt.

10 juni 2021 om 11:17

En dit zegt heel veel over de macht van de grote bedrijven.

10 juni 2021 om 13:47

Want jumbo is geen groot bedrijf 😅?

10 juni 2021 om 13:18

De Aldi en de Lidl hebben ook (behoorlijk) Oranje getinte reclames, maarja, geen directe concurrent van de Appie he?

KNVB gedraagt zich weer als een kleuter.
Jumbo toont even aan op eigen houtje een succesvolle campagne neer te kunnen zetten zonder daar 2,5 miljoen aan de KNVB voor hoeven af te dragen. Of te wel het marketingpakket van de KNVB wordt aantoonbaar minder aantrekkelijk. Natuurlijk is de KNVB hier dus niet blij mee en gaan dan lopen janken. Jammer joh, je hebt geen poot erop te staan. Zoals gezegd Oranje koorts heb je geen alleenrecht op.

10 juni 2021 om 12:55

Ik heb net de reclames even gekeken en die van de AH is gewoon echt slecht. Ook al vind ik snollebollekes 3 keer niks, die reclame trekt wel je aandacht en brengt veel meet een Oranje gevoel over. Net zoals die wuppies van de AH destijds. Leuk dat je spelers mag gebruiken, maar dan moet je er wel wat beters van maken dan dit.

Wat een idioterie weer zeg. Oranje en Nederlands voetbal is gemeengoed. Jumbo maakt geen gebruik van spelers e.d. (zoals AH wel). Gaan ze straks ook bij bijv de Kruidvat aankloppen omdat die voor een groot deel verkoopt wat AH verkoopt?

10 juni 2021 om 07:56

Jumbo verwijst wel naar het Nederlands elftal, wat een knvb team is.

10 juni 2021 om 08:52

Ze doen dat niet met officiële merchandise dus dan mag dat gewoon.

10 juni 2021 om 10:27

Jumbo verwijst naar de sportzomer die eraan zit te komen, niet naar het nederlands elftal of specifiek het EK.

10 juni 2021 om 11:45

@Futeres zolang ze de KNVB niet benoemen of laten zien mag dat gewoon. Daar kan geen rechter wat aan doen. Zodra je gebruik gaat maken van portretrechten dan heb je een andere uitdaging. Denk aan plaatjes van spelers etc, dat ligt allemaal bij de KNVB. Maar zolang iemand alleen naar de oranje zomer verwijst en komt met een juich cape die verbonden is aan een lied die toevallig veel gespeeld wordt bij de oranje leeuwinnen dan heb je geen poot om op te staan als KNVB zijnde.

10 juni 2021 om 12:06

Maar wel met een evenement wat door de KNVB georganiseerd wordt namelijk de optocht naar het stadion. Of het bij de rechter ook blijft plakken betwijfel ik echter. Want ook met zijn alleen in een rijtje lopen is niet iets waar de KNVB alleen recht op heeft.

10 juni 2021 om 12:57

Booya de KNVB neemt geen officiele stappen richting de Jumbo oftewel Jumbo heeft perfect binnen de lijntjes gekleurd. En inderdaad met oa het EK, de Olympische Spelen en alle andere internationale evenementen hoeft die niet per se op Oranje gericht te zijn. Daarnaast is een Nederlandse vlag gebruiken of de kleur Oranje gewoon een algemeen recht. Niet alleen het recht van het Nederlands elftal.

Vind het allemaal irritante reclames en komen om de haverklap voorbij. " Wij zijn oranjeeeeee " krijg het niet uit mijn hoofd!!! Wel heb ik zin in het EK, dat dan weer wel

10 juni 2021 om 07:34

Allemaal? Ben je ook zo gezellig op feestjes? Ik zit soms wel even met mijn dochter van links naar rechts te mieteren op de bank hoor. Vind ze prachtig en ik ook. Echter die van de Kruidvat is best irritant ja, meer omdat het maar één zin is. Maar van de Jumbo kan ik wel genieten, vrijwel elke reclame is best raak.

10 juni 2021 om 07:54

Zo vind ik die van de Jumbo weer verschrikkelijk, juist door die Snollebollekes.
Gelukkig zijn we allemaal verschillend en hoeven niet dezelfde mening te hebben toch? Waarom wil je dan Raffaelo op een soort semi grappige wijze te kijk zetten? Nergens voor nodig.

10 juni 2021 om 08:02

@martyn7 Ik denk dat het probleem hem ook in de frequentie en hoeveelheid kan zitten. Ik ben niet op voorhand tegen Oranjereclames. Maar rond die wedstrijden bijvoorbeeld in de rust krijg je achter elkaar AH, Bavaria, Jumbo, bol.com, Lydl, Toto, Expert, Kruidvat, Aldi en alle andere Oranje reclames die ik nog vergeet. Dan 2 minuten praten en je krijgt dat rijtje nog een keer in andere volgorde. Ja, dan ben je er op een gegeven moment wel klaar mee, wetende dat voor het begin signaal je die serie ook al voorbij hebt zien komen. Het is vind ik gewoon overkill.

10 juni 2021 om 10:56

jeetje, wat zuur. niet alle reclames zijn ijzersterk, maar die van toto nu met sneijder en deze met de van links naar rechts springende tentjes zijn toch gewoon heerlijk. over een week ben ik ze waarschijnlijk wel zat, maar de reclamemakers hierachter hebben wel een bonus verdiend. zelden is er zoveel gepraat over twee reclamespotjes. en tja; is dat niet de basis van reclame?

Jumbo heeft een meer creatieve marketing en reclame is meer pakkend, dan AH. Ook dat is competitie en moet je maar zorgen dat je beter bent dan je concurrent, maar dit is zoeken maar regels om het succes van Jumbo te stoppen. Waarom niet andere aanbieders aanpakken die ook Oranje promoten ook al pakken ze minder markt aandeel? Slechte verliezers bij KNVB...

10 juni 2021 om 10:45

Dit was precies mijn eerste gedachten, KNVB gedraagt zich samen met de AH als een kleine jaloerse kindjes

Volgens mij heeft praktisch elke supermarkt acties rondom het EK, toch? De bricks van Plus (met Wolter Kroes), het 'thuisvoordeel' van Dirk, het Fluoranje outfit bij Lidl (met vdvaart)... beetje flauw om dan degene die blijkbaar de meest succesvolle actie heeft aan te pakken. Daarbij kan ik me bij Plus (waar je echt voetballers kunt sparen) nog meer voorstellen dan bij Jumbo, waar het inderdaad alleen gaat over een oranje-gevoel met uitdossingen die je ook bij hockey, korfbal en rond de OS tegen komt.

10 juni 2021 om 07:58

Iedereen weet dat Jumbo verwijst naar het EK met Oranje en niet naar Hockey, OS etc.

10 juni 2021 om 08:39

Klopt, maar een 'oranje-gevoel' kun je niet claimen. Dat is deel van de samenleving. Bij Plus spaar je (hier thuis ook, mijn kinderen vinden het geweldig) een voetbalstadion met oranje spelers, een oranje bus waar Nederland op staat, enz. Daar gaat het dus wel daadwerkelijk om het Nederlands elftal. Dat zou je marketingtechnisch nog kunnen claimen.

10 juni 2021 om 09:16

Ook daar gaat het niet om officiële spullen, het is een oranje bus met "nederland" er op, maar niet het logo van de Knvb. Ook de spelers die je kunt sparen hebben een oranje teneu met een nep logo. Daar kun je ook niets aan claimen.

10 juni 2021 om 09:57

Ligt aan de rechten die de spelers hebben natuurlijk die op de fotos staan.

10 juni 2021 om 11:38

@futures spreek voor jezelf ik heb absoluut niet hetzelfde gevoel bij oranje als jouw. Nederlands elftal kan mij gestolen worden. Paar hypocriete over het paard getilde voetballertjes. Ik zie de OS meer tegemoet met een oranje gevoel.

10 juni 2021 om 18:29

Die jumbo merchandise gaat het ook prima doen op de red-bull
ring deze zomer.

Kunnen ze dan ook die verschrikkelijke reclame van het kruidvat aanpakken met Dre Hazes met zijn: wij zijn oooranjeee. ;-)

10 juni 2021 om 12:16

Ik ben het helemaal met je eens. Enigste goede stukje is dat ze meteen de radiozender wilt wijzigen.

Dus Kemps zou geen zeggenschap over zijn eigen nummer hebben omdat dat 4 jaar geleden werd gezongen bij het vrouwen EK???? De knvb krijgt het ook een beetje hoog in zijn bol! Volgens mij was het lijflied toen trouwens dat nummer van John den Bever toch?
Daarnaast maakt iedereen reclame rondom het EK. Jumbo, Lidl, Kruidvat enz. enz.

10 juni 2021 om 12:09

Dit vond ik de meest interessante, ben benieuwd wat hier over geschreven gaat worden door de advocaten. Zijn eigen nummer en dat is geclaimd door de vrouwen dus hij mag niks meer. Wat een logica.

Ik vind dat de Knvb zich de laatste jaren zeer triest opstelt in veel zaken, de mensen die er rondlopen en die ze benoemen en nu deze zaken.

Het nummer Links Rechts mag niet gebruikt worden? Het is ten slotte het nummer van Snollebollekes zelf 😂 Het moet niet veel gekker worden bij de KNVB

10 juni 2021 om 08:47

Howhow, de Knvb heeft Snollebollekes groot gemaakt!

10 juni 2021 om 09:56

Absoluut, want hij was daarvoor absoluut nog niet bekend. NAC heeft in 2017, voordat het EK voor vrouwen was, dit nummer ook echt helemaal niet laten horen toen ze gepromoveerd zijn.

10 juni 2021 om 11:21

NAC maakt niemand groot! Haha,
conclusie hele topic, Knvb en AH zijn het kleine huilende kindje dat geen snoepje krijgt. Snel vergeten en doorgaan!

Dus een bedrijf die geen sponsor is van de Knvb mag geen goede/populaire reclame maken? Denk dat de Knvb de plank hier volledig misslaat.

10 juni 2021 om 10:31

Het zou niet mogen als er inbreuk gemaakt wordt op de beeldrechten van de knvb, maar dat gebeurt hier niet. Knvb claimed vage dingen zoals de oranjemars en oranjecamping maar dat zijn niet vastgelegde beeldmerken.

10 juni 2021 om 18:31

Precies. Rond de F1 in oostenrijk heb je ook een oranjetribune en oranjecamping. Laten ze daar nou net wel sponsorbelangen in hebben.

Volgens mij is er in gangpad 1 wat zout gevallen bij de Albert Heijn... Snap niet hoe Jumbo hier iets fout doet... Gwn een "catchy" reclame.

Hahaha, wat is dit nou weer? Wat een onzin. Er zijn zoveel bedrijven en bijbehorende reclames over Oranje. Het enige wat je nu ook doet is Jumbo, net zoals Easytoys vorig jaar, de grotere winnaar maken.

Het KNVB is soms net een verongelijkt klein broertje. Bijna ieder bedrijf maakt nu oranje reclame maar omdat jumbo echt geld pakt wilt KNVB ineens geld zien

10 juni 2021 om 08:36

Mooi heh.. en als jumbo dat lied nou steelt van een ander, maar het is gewoon het nummer van die knakker die erin zit... hahaha

Eens met alles wat al gezegd is. Totaal belachelijk. En nergens juridisch een poot om op te staan of er moeten vastgelegde merknamen en afbeeldingen onrechtmatig gebruikt worden.
Slim van de Jumbo om alles in het algemene te trekken/laten naar gevoel van oranje = nederland = alle sporten. Dan valt er sowieso weinig te claimen.
Het gebruik van het eigen lied, tjah als dat niet contractueel is vastgelegd zijn ze zelf dom geweest. Anders is het zijn eigen nummer en liggen alle rechten qua gebruik bij hem.

Reactie Knvb zal daarom wel een beetje voor de bühne zijn om binnen hun relatie met AH in ieder geval de schijn te wekken dat ze dit iets doet.

Elkaar de loef afsteken is van alle tijden, helaas gebeurt dit nu niet meer op creativiteit of geniale vondsten. Die reclames dit EK zijn toch echt om te janken, wat een bedenkelijk niveau.....

Ook de gadgets vallen tegen, al is het moeilijker omdat het toernooi niet in één land wordt gespeeld.
Dan kun je niet een centrale thematiek pakken. Dat is nu het thuisblijven vanwege corona en omdat we de poulefase hier spelen. Kun je ook niet zoveel mee.

Ik denk met weemoed terug aan bijvoorbeeld de Leeuwenhose in 2006, Trompet 2008, Pletterpet in 2010 en de Bavaria dress (guerillamarketing waarmee ze Budweiser over de zeik kregen).

Ik vind het zelf ook een vervelende reclame van Jumbo die na een volle spaarkaart ook nog een 5 euro vragen voor de handdoekje om je nek. Maar om nou te zeggen ik wordt woest en Jumbo moet de reclame sporten gaat een beetje ver KNVB. En als je het dan toch doet doe dan aub eerst Lidl en Kruidvat die zijn net wat erger.

Dat ze maar wat doen tegen die vervelende reclame van de Lidl dan!
Beetje zielig van de AH om dit te doen, alleen maar omdat ze zelf een rukactie hebben met die stickers en tattoo's.

Vind vooral het gedeelte van het liedje erg fantastisch. Die gozer maakt een nummer, die wordt eigen gemaakt door het nederlands vrouwen elftal en nu mag die zijn eigen nummer niet meer gebruiken omdat het refereert naar oranje vrouwen? ... huh... ja het is toch van de zotte dat andere mensen ook niet gek zijn en reclame maken voor een tournooi waar het land aan mee doet...

Gezien het feit dat jumbo schijnbaar beter verkoopt dat AH, zegt wel iets toch?
AH verkoopt goed, Knvb heeft "contract" met AH. Jumbo verkoopt beter en wint aan markt t.o.v. Ah... en dan moet daar een stokje voor gestoken worden? Oude heerschappij moet ook binnen de supermarkten blijven zoals het was schijnbaar, ik wist dat dit binnen het voetbal zo was, maar ook hier dus..

Dus omdat het nummer van Snollebollekes een paar keer gezongen is door de oranje leeuwinnen is het nu opeens eigendom van de KNVB ofzo. Ze hebben Snollebollekes er nooit een cent voor betaald maar is het blijkbaar een schade dat iemand anders dat nu wel doet. Volgensmij moet Albert Heijn vooral boos zijn op het eigen marketing team omdat die blijkbaar niet iets kunnen bedenken wat beter is dan Snollebollekes. Dat is vrij treurig.

10 juni 2021 om 09:12

Ik zou inderdaad even een claim naar de Knvb sturen voor het zelfbenoemde 'lijflied'. Wat een trieste bedoeling, dit slaat nergens op.

De schrijver/artiest van het nummer verbieden om van links naar rechts te zingen in een commercial, omdat dit het lijflied is van de Nederlandse dames..... de knvb doet geen verdere stappen, omdat ze geen poot hebben om op te staan.

Het is toch al sinds mensenheugenis zo dat alle suppermarkten oranje-acties hebben in de aanloop naar een eindtoernooi? En bovendien is volgens mij iedereen helemaal vrij om oranje spulletjes met een leeuw erop te produceren, zolang die leeuw maar niet het KNVB-logo is.

10 juni 2021 om 10:12

Het zit 'm er gewoon in dat voorheen AH altijd de succesvolste reclame had, met de Wuppies, Welpies, de klunzige filiaalmanager en de liedjes die eromheen werden uitgebracht. Dit keer zijn de rollen omgedraaid en heeft Jumbo een reclamecampagne die simpelweg veel meer aanslaat dan die van AH. AH maakt er nu uit jaloezie een punt van omdat ze (ondanks dat zij de spelers in hun reclame mogen gebruiken worden afgetroefd door de grote concurrent. De KNVB zou zich niet moeten laten lenen voor zo'n ordinaire supermarktstrijd.

Nou dan moet de Knvb maar een deal gaan sluiten met Jumbo als het ze niet zint. Kom op, Jumbo maakt een meer pakkende reclame, die lekker blijft hangen plus ze hebben nog de leukere accessoire met de cape die ze erbij promoten. Dus dan is het logisch dat de Jumbo wat meer aandacht trekt. Als de Knvb dit doet, dan moeten ze dit ook zeggen over de andere reclames van alle andere die mee doen met de Oranje-gekte. Daarnaast het standpunt met het lied van Snollebollekes is helemaal lachwekkend. Iemand zijn eigen nummer ''afhandig'' maken omdat een team van de Knvb die, zonder betaling of iets dergelijks, heeft geclaimd. De omgekeerde wereld daar bij de Knvb. Als de Knvb zich nou net zo druk maakte met het aanstellen van een bondscoach dan hadden wij niet zo'n incapabel stuk verdriet zitten. Maar het is wel duidelijk dat de prioriteiten van de Kvnb weer ergens anders liggen.

Onzin vanuit de Knvb natuurlijk, leuk dat ze de AH als sponsor willen pleasen, maar ze hebben geen poot om op te staan.
Dan kun je een stoere brief sturen maar bij Jumbo zijn ze ook niet dom en schuiven ze dat ook gewoon opzij, maak er maar een zaak van als je echt wat wil. En die vervolgstappen gaan ze uiteraard niet nemen.

Kansloos dat links rechts een lijflied van de oranje vrouwen wordt genoemd. Dat nummer bestaat al veel langer en zijn aan tal van evenementen en prestaties gelinkt. Jumbo heeft gewoon een veel betere reclame (de leukste oranje reclame in mijn ogen) gemaakt, die verdienen dus ook gewoon de credits dan toch

Het woord ‘oranje’ de kleur oranje en de combinatie ‘oranje’ en ‘zomer’ kan je nooit opeisen. KNVB moet niet zo kinderachtig doen. Super slim van Jumbo by the way.

Typisch een actie van de Knvb om richting Albert Heijn te kunnen laten zien dat ze voor hun belangen opkomen. Voor de rest vrij kinderachtig allemaal. Het is altijd al zo geweest dat iedereen een graantje wil meepikken van een ek of wk.

Ze hadden die jurist die ze hier op hebben gezet beter kunnen laten kijken naar de juridische haalbaarheid van het vroegtijdig beeindigen van het contract van de bondscoach. Was nuttiger besteed geweest.

Misschien moet AH bij zichzelf te rade gaan. En wat voor crap product ze nu weer hebben.

Jumbo heeft ze reclame op orde en daarmee een grote hit in huis.
Albert Hein had gewoon met iets beters moeten komen en dat is ze niet gelukt.
Dat de KNVB zich hiervoor inzet, laat ze zich maar beter concentreren op het elftal want daar loopt het echt niet soepel.

Wellicht eens in de leer gaan bij de Jumbo/snollebollekes hoe je wel iets catchy's kan neerzetten. Iets wat de mensen blijkbaar aangrijpt.

Ik vind de meeste Oranje reclames wel leuk. Toont aan dat het toch leeft onder de mensen en ik krijg er gewoon lekker veel zin in het EK in.
Goed weer erbij. Pilsje. Laat dat EK maar beginnen!

10 juni 2021 om 09:51

Dan moet dat pilsje wel van sponsor Heineken zijn. Als ze je betrappen op een Grolsch tijdens de wedstrijd, dan zijn de rapen gaar!

10 juni 2021 om 11:40

Jansen Joenite, nu je het zegt.. Kornuit van de Lidl heeft deels een oranje etiket. Ik weet niet wat de Knvb van die reclame gaat zeggen :P

10 juni 2021 om 12:04

Ik denk dat ze je lekker kornuit laten drinken wat een bocht.
Ik ben ook bang dat ze oranje tompouchen en koningsdag volgend jaar gaan claimen want daar gebeuren onder normale omstandigheden genoeg oranje marsen.

10 juni 2021 om 12:46

Mij zal je niet met een Heineken of Grolsch zien!
Ik sponsor de zuiderburen het liefst (jupiler)

10 juni 2021 om 12:47

Denk dat je dan Kordaat bedoeld, toch? Kornuit is namelijk een biertje van Grolsch.

Kordaat is een (goedkoop) alternatief van de Lidl!

Jezus man. Oranje is toch van iedereen? Ik ben zelf enorm kapitalistisch ingesteld maar hier doet de KNVB zichzelf geen dienst hoor

het gebruik van het nummer Links Rechts, sinds het EK van 2017 het ‘lijflied’ van de Oranje Leeuwinnen, is tegen het zere been van de Knvb.
Wacht even, Jumbo betaalt de artiest die het nummer gemaakt heeft om zijn nummer te mogen gebruiken, en dat vind de Knvb niet goed dat ze dat nummer gebruiken omdat het het "lijflied van de leeuwinnen" is? Is dat niet een beetje heel vreemd? Bij "links rechts" denk ik aan best veel dingen, maar de Oranje Leeuwinnen is er daar niet een van. En volgens mij had onder andere NAC dat nummer al eerder geadopteerd.

Merkwaardig verhaal. Volgens deze opmerkelijke logica zou dus een sponsor van de Knvb het alleenrecht hebben om reclame rondom oranje en het EK te maken, en kan het daarmee haar concurrenten buitenspel zetten die hier ook op willen inspelen. Onzin natuurlijk.

Jumbo weet hoe het moet ,neem kruidvat wat een iritante reclame die andre staat er als een zoutzak bij holleke balleke brengt leven in de brouwerij maar de knvb moet toch even voor albertje opkomen voor de schijn ga door jumbo

Moet zeggen dat die Jumbo reclame zo'n beetje de enige is in die hele reeks die ik nog wel leuk vind (ik vind dat ook nog wel een grappig liedje ). Die van Kruitvat is werkelijk de meest irritante reclame die ik op dit vlak ooit heb gezien en die van de Lidl vind ik een beetje (heel erg) sneu.

Die van de AH kan ik me niet eens voor de geest halen, dus op zich snap ik ze wel...

Maar goed, AH heeft vroeger, met de wuppies en de beessies natuurlijk geweldige marketing gehad. Het kan niet altijd raak zijn... En Jumbo doet dat gewoon erg goed, met hun "gezin".

Na Easytoys dankt nu ook de Jumbo de Knvb voor de gratis reclame.

Het blijft een treurige en zielige boel bij de Knvb. Je zou jezelf toch kapot schamen als je het nieuws voorbij hoort komen op de radio. Maargoed de Jumbo heeft weer wat reclame gekregen en de AH vooral negatieve reclame

AH heeft het dit toernooi gewoon zelf laten liggen. In eerdere toernooien was AH altijd dominant aanwezig met Wuppies, Welpies, spelerspoppetjes, liedjes eromheen en Harry Piekema die in zijn rol als klunzige filiaalmanager een nationale bekendheid is geworden. Rond die toernooien stonden er bij de uitgang van de supermarkt rijen kinderen die vroegen om Wuppies/Welpies, overal liepen mensen met grote Wuppies op hun hoofd. Dit toernooi is hun campagne veel kleurlozer - ondanks de aanwezigheid van duurbetaalde spelers in hun reclame. Waar AH voorheen de grote aanjager van de oranjekoorts was, slaat deze campagne totaal niet aan en worden ze op alle fronten overvleugeld door de concurrent. Dan heb je 2 keuzes: ofwel stilzitten terwijl je geschoten wordt en je verlies nemen, ofwel wild om je heen schoppen richting de concurrent die niets verkeerd doet. Dat AH het laatste heeft gekozen geeft wel aan met wat voor bedrijf je te maken hebt. Dat de KNVB zich leent voor zo'n ordinaire strijd gevoed door jaloezie, enkel om de sponsor te pleasen, siert de KNVB ook niet.

Ik lach me helemaal suf om de knvb en de AH. Laten we voorop stellen dat de AH min of meer een yuppen/vvd winkelketen is die met oudbollige reclames een air en merk willen uitstralen. Ja dan heb ik meer op met de Jumbo die wat meer de winkel van het volk is en dus naadloos aansluit op het volkse oranjekoorts gevoel van volkssport nummer 1 het voetbal. Ik heb het in dit land wel gehad met de VVD doctrine van Mark Rutte en bedrijven zoals de AH en het hele old boys network... het is gewoon 1 pot nat. Geen uitstraling geen creativiteit alleen maar dingen op willen leggen. Gelukkig bepaald jan met de pet zelf wat hij leuk vind...zoals de jumbo reclame en gaat daar graag zijn inkopen doen. Want daar bij de Jumbo vind je het familie en ONS gevoel.

Kan snollebolleke knvb aanklagen voor gebruik van zijn lied bij de leeuwinnen?

10 juni 2021 om 11:46

Aanklagen is wat lastig. Dan zou de knvb of de leeuwinnen ook daadwerkelijk baten ontvangen door gebruik van het liedje.

Wanneer het liedje via Spotify of iTunes afgespeeld wordt hebben ze ook het gebruik geregistreerd en ontvangt de artiest zijn deel ervan.

Wel is het zo dat wanneer dat liedje op een youtube filmpje staat van de knvb, daar wel toestemming voor gevraagd moet worden wamneer het nummer duidelijk te horen is. Zonder toestemming kan dat verwijderd worden.

Maar aanklagen gaat hem alleen worden als de leeuwinnen nu opeens een eigen kraker uitbrengen die bv Rechts/Links heet.

10 juni 2021 om 12:16

Ik geloof niet dat een artiest kan eisen dat zijn muziek niet gedraaid wordt tijdens een evenement. Er waren een tijdje geleden ook een hoop artiesten die niet wilden dat Donald Trump hun muziek gebruikte bij zijn verkiezingscampagne, maar die konden juridisch niets tegen hem beginnen.

10 juni 2021 om 12:53

Nou is het in de VS allemaal wat anders geregeld met de Fair Use Policy daar, waarbij beschermde werken als ondersteuning vaak ook in publicaties gebruikt mogen worden.

Hier zit het net wat anders in elkaar (strenger). Als jij op een openbare plek een nummer via Spotify afspeelt koop je het gebruik al af. Als jij de ziggo afhuurt, een tientje per kaartje vraagt en de CD van snollebollekes 2 uur gaat draaien is het weer anders.

Ik vraag mij bijvoorbeeld af hoe dat met de opkomst van darters is. Daar maakt het echt wel deel uit van de show en kan gebruikt worden voor promotie van de spelers of evenement. Ik denk dat je als artiest dat wel zou kunnen boycotten. Of bijvoorbeeld het liedje bij een doelpunt dat door het stadion galmt...

Gek om te lezen dat de meeste reacties kritiek hebben op de Knvb en AH.

Als ik met mijn bedrijf een evenement sponsor en mijn concurrent zonder contact met de organisator komt met leipe acties voor hetzelfde evenement, zou ik dat ook niet tof vinden.

Nu kan ik de reclame even niet voor de geest halen en weet ik niet hoe ze het allemaal precies verwoorden en in beeld brengen... want het voornaamste is dat dit een dusdanig bijzonder evenement is waar veel elementen in het Publieke Domein liggen.

Je kan heel moeilijk het woord Oranje claimen en beschermen. Het zou in België anders zijn als jumbo zonder partnerschap een RodeDuivelCape in de markt zou zetten aangezien dat team in het bijzonder bekend staat onder deze naam. Dat zou zonder toestemming niet zo maar kunnen. Voor begrippen zoals Oranjekoorts en Oranjeparade gaat die vlieger niet op (De Oranjecamping is een twijfelaartje) omdat met Oranje niet expliciet het Nederlands voetbalelftal bedoeld hoeft te worden. Vandaar dat Jumbo ook snel zegt dat het voor de hele sportzomer is. (Wat natuurlijk ook een beetje onzin is).

Mensen die roepen dat je dan maar alle oranje reclames aan banden moet doen gaan ook kort door de bocht. Je weet niet wie nog meer samenwerken met de knvb/uefa en zolang je een oranje reclame zonder EK link zit je natuurlijk ook nog goed. De kritiek is hier dat het wel heel erg over het Nederlands Elftal, het EK en alles rondom het evenement ging, zonder dat hier sprake van een samenwerking is.

Overigens is LinksRechts toch van Snollebollekes? Dus daar kan de KNVB niets over zeggen. Sterker nog als de leeuwinnen dat lied hebben overgenomen zouden ze zelfs royalties moeten afstaan aan hun.

10 juni 2021 om 10:56

Dat de snollebollkes het lijflied is van de oranje leeuwinnen is compleet uit de duim gezogen... want JIJ Krijgt DIE Lach Niet VAN Mijn Gezicht van john de bever was hun lijflied... alleen op de huldiging voor het oranje legioen in 2017 kwam links/rechts eventjes voorbij.

10 juni 2021 om 10:59

AH betaalt gewoon voor exclusieve rechten, exclusieve sponsorplekken- en zendtijd, exclusief gebruik van Nederlands Elftal-spelers, etc. Jumbo staat - zo lijkt mij - in z'n volste recht om zelf zendtijd in te kopen om hun eigen 'Oranje'-spullen (want inderdaad; Oranje is publiek domein) aan te prijzen. Het niet tof vinden; prima. Maar Jumbo doet gewoon wat mag en dat dat blijkbaar, zonder alle exclusieve privileges die AH wel heeft, beter aanslaat is een probleem voor de marketingafdeling van AH. Ik vind het echt kansloos en nog bijna zielig ook.

10 juni 2021 om 11:38

Het is juridisch zeker kansloos.

Maar het zijn geen privileges die je hebt als je een partnerschap aangaat. Je kiest ervoor om je officieel te linken aan fantastisch evenement.

Je kan ook zeggen dat jumbo zonder de lasten wel de lusten van de EKhype pakt. Of je kan zeggen dat als AH geen 2,5 mil naar de knvb had overgemaakt ze een betere marketingcampagne had kunnen opzetten.

Nogmaals het is in dit geval kansloos met Oranje en voetbal in het publieke domein, maar met een vergelijkbaar evenement als de Olympische Spelen is dat veel harder afgebakend. Als je daarbij zonder officierl partnerschap een reklame maakt in de trend van: "wil jij voelen hoe het is om goud te winnen op de spelen in Tokyo als speler van TeamNL? Kom dan naar Markovvs olympic Casino" heb je meteen brandbrief op de mat liggen.

10 juni 2021 om 11:52

@markovv kijk eerst de reclame. Jumbo wijst nergens specifiek naar voetbal. Ze hebben ook als 1 van de weinige helemaal geen voetballers in de reclame. Dus wijzen naar andere kan prima die hebben immers meer verwijzingen zoals lidl.

10 juni 2021 om 12:32

@leipek.
Heb hem net even goed bekeken en je hebt gelijk, nergens wordt specifiek aan voetbal gerefereerd. Sterker nog het lijkt er erg op dat ze bewust voetbal uit de weg zijn gegaan.

Behalve die leeuw dan.

En het is allemaal leuk en aardig, maar zowel jij en ik als mij doof/blinde oma weet dat deze reclame is toegespitst op het EK voetbal en het Nederlandse Elftal. Of denk je dat we massaal met juichcape handboogschieten naar goud gaan schreeuwen?

En het is de KNVB die de sommatie heeft gestuurd. En dan komen we terug op die leeuw en het feit dat de reclame ontegenzeggelijk over het EK voetbal gaat en Jumbo heeft actief profijt aan de campagne. En dat laatste wringt nogal.

Zoals ik al eerder aanhaalde. Als jij een met een advertentie de olympische spelen gebruikt om je product aan te smeren wordt je ook aangepakt.

Bij instanties zonder winstoogmerk werkt dat gewoon zo. Dit heeft met de maatschappelijke waarde die een KNVB, of IOC of Greenpeace vertegenwoordigd te maken. Het is lukratief om daar op mee te liften en commerciele instanties kopen hun winst eigenlijk "af" door te sponsoren of een partnership aan te gaan.

10 juni 2021 om 14:48

@markovv - ''en dat laatste wringt nogal.'' Hoezo wringt dat? Dat betekent dat Jumbo gewoon een erg sterke campagne heeft t.o.v. de officiële partner.

En zoals je in een reactie op mij al zei: ''of je kan zeggen dat als AH geen 2,5 mil naar de knvb had overgemaakt ze een betere marketingcampagne had kunnen opzetten.'' Dat zou zéér zeker kunnen. Dan heeft Albert Heijn hun marketinggeld gewoon verkeerd ingezet. Al vind ik persoonlijk het idee met die 'tattoo stickers' bovendien al gewoon niet goed. Maar nogmaals; Albert Heijn heeft het blijkbaar verkeerd aangepakt en Jumbo heeft hun geld (en ideeën) beter besteed.

10 juni 2021 om 19:33

Het wringt omdat het allemaal volledig op het EK slaat. Maar puur alleen de afbeelding van een leeuw en de kleur oranje zijn niet te beschermen, terwijl de combinatie van oranje leeuwen ontegenzeggelijk het Nederlands Elftal vertegenwoordigd.

Het is gewoon in dit specifieke geval zo dat deze elementen losgekoppeld beide meerdere betekenissen hebben in het publieke domein.

Ik haal altijd Google en googlen aan. Google heeft zelf niet graag dat we het werkwoord gebruiken in de algemene zin om iets op te zoeken. Daarmee krijgt het dus een meer algemene betekenis die niet beschermd is. Ik zou namelijk mogen zeggen dat iedere keer als ik loop te googlen komen er verkeerde resultaten naar voren, maar niet dat Google mij steeds verkeerde resultaten geeft. (Kort door de bocht).

Dat is in feite hier ook het geval, jumbo komt met een leeuw op een oranje cape wat op "natuurlijk" mag, maar een cape met een Oranje Leeuw mag denk ik oprecht niet.

Wow, wat een kansloze claim van de Knvb.

De Oranjekoorts... Die kan de Knvb niet claimen, dat is een nationaal volksfenomeen, geen eigendom van de bond ofzo. Een oranje bus: zie oranjekoorts. Zo lang het geen KNVB-bus is, niets aan de hand. Oranjeparades: daar kan de Knvb al helemáál geen claim op maken, in die reclame zie je gewoon een hossende massa die door de straten trekt. Oranjecamping: nou, ik zie geen oranjecamping maar een camping in oranjetijd. Oranje dus.

Maar misschien in juridisch opzicht nog wel het absurdst van allemaal: dat de Knvb hier denkt "links rechts" van Snollebollekes te kunnen claimen omdat de oranjevrouwen dat nummer tot hun favorieten hebben gerekend. Alsof het daarmee geen intellectueel eigendom van Snollebollekes/rob Kemps meer is. Bespottelijk. Natuurlijk mag Rob Kemps met zijn eigen nummer in een Jumboreclame optreden, zijn ze bij de Knvb nou helemaal van de pot gerukt?

Dus wat wil de Knvb nou eigenlijk? Alle oranjegekleurde reclames op tv verbieden ofzo? Ik wens ze veel succes met deze kansloze claim.

Knvb moet even lekker z’n mond houden. Ik ben ook geïrriteerd door die domme filmpjes die ze hebben gemaakt. Elke supermarkt mag reclames maken rondom het EK. De kleur oranje is geen eigendom van de knvb.

Geld geld geld en maar boos zijn op de super league. De uefa knvb en fifa zijn net zulke grote criminelen. Stelletje jankballen.

Leuk om de reakties te lezen, bedrijven maken zich druk over van alles. Wat mij wel verbaast is dat corona in deze reclame volledig weg is, met ze alle feesten, er zijn geen problemen meer. Hierover had wel nagedacht kunnen worden...

Trieste figuren van die KNVB en Albert Heijn... Ga een leven leiden ipv dat gemuggenzift.. Of bedenk zelf wat beters....

Ieder bedrijf wil toch meeliften op zo'n sportzomer. Jumbo, Lidl maar ook: Expert (televisies), mediamarkt en zo nog een aantal En ja natuurlijk, wil men er een graantje van meepikken, er beter aan worden. AH komt op de officiã«le sites en uitingen van de Knvb als sponsor voor en betaald hiervoor. Als anderen een slimmere reclame of een leukere reclame campagne hebben, tja (AH vind ik ook nogal suffig) waar liggen de bitterballen............ In dit item komt AH nogal elitair over en Jumbo zie ik voor de gewone man/vrouw Jumbo maakt er een feest van daar wordt je blij van, dus gewoon slim gedaan

Zo dan, mag Oekraine wel oppassen dat ze niet te veel hun best doen Zondag in speelstad Amsterdam. Zal de knvb niet echt leuk vinden denk ik.
Wat een non-discussie. Wees blij dat er nog bedrijven zijn die geld steken in de oranje koorts nadat we zo lekker gespeeld hebben onder de door de knvb aangestelde bondscoach.

De KNVB heeft echt 0,0 juridische grond om op te staan. Zoals Jumbo terecht aangeeft gaat het in de reclame om de totale sportzomer. Daarnaast worden er geen beelden getoond van de feitelijke Oranje camping, parade e.d. Bovendien wordt het nummer "Links, rechts" van Snollebollekes werkelijk overal gebruikt waar er een feestje gevierd word Dat de Oranje Leeuwinnen het als lijflied claimen: leuk voor ze. Maar we hebben het ook bij NAC gezien toen ze in 2017 promoveerden, we zagen het bij Verstappens winst in Oostenrijk, bij 538 op Koningsdag, etc. En uiteindelijk is er maar 1 rechthebbende op dit nummer: Snollebollekes. De KNVB heeft er 0,0 over te zeggen.

Dus, beste KNVB en marketing afdeling van AH: stop met janken, doe beter je best en kom met commercials die wel het publiek aanspreken (ipv die suffe doos van een supermarkt manager, haar "kijk mij eens dom zijn" echtgenoot en veel te bijdehante zoontje). Had de oude supermarkt manager mijnheer Van Dalen (Harry Piekema) terug gehaald met een goede give-away... of iets dergelijks... maar je concurrent Jumbo bedreigen levert je echt 0,0 sympathie op. Eerder afkeer...

Slim van Jumbo. Ze verwijzen naar een oranje sportzomer en hebben het met Rob Kemps en Frank Lammers gewoon goed voorelkaar met een pakkende reclame.

Via Buma Stemra moet Snollebollekes een tegenclaim indienen bij KNVB voor kijk- en luistergeld van zijn nummer door de Oranje vrouwen. AH is een slechte verliezer, KNVB een ongelofelijk incapabele organisatie dat ze gehoor geven aan het misplaatste gejank van AH. Overigens komen al die Oranje-reclames mij de strot uit. Misschien ben ik aan het verzuren, maar al die marketingafdelingen hebben de creativiteit van een hunebed. Overigens hebben AH en KNVB juridisch geen poot om op te staan in dezen. Het Oranje-gevoel is niet van de KNVB. De portretrechten van de spelers daarentegen wel. Maar Jumbo heeft dit gewoon heel slim gedaan. Kansloos dat je je in een vrije markt zo laat kennen wannee de concurrentie binnen de (belachelijke) lijntjes blijft, en dat de KNVB meegaat in die onzin.

Man man, wat ontzettend triest van de Knvb (verrassing!) en Ah.. Oranje is een gemeengoed - geen eigendom van een hypocriete en corrupte voetbalbond en verouderde supermarkt. Doet me denken aan de succesvolle Bavaria campagnes uit het verleden, waar de groene vrienden uit Amsterdam dan weer iets van vonden. Guerrilla marketing (als je het dan zo kan noemen) is altijd succesvoller en het benadrukken van 'ambush marketing' levert alleen maar meer aandacht op voor Jumbo (net zoals destijds bij Bavaria). Go Jumbo!

Ik wil de Knvb hartelijk danken voor dit bericht. Gratis extra exposure bovenop onze giga multimediale campagne. Media werkt

Knvb komt hier niet op voor de belangen van AH, hun sponsor. Knvb heeft er gewoon de pest in dat zij niet kunnen verdienen aan alle andere oranje reclamecampagnes. Knvb denkt maar aan één ding : geld innen. Het zal AH een worst zijn of Jumbo een oranje filmpje heeft. Dat doet niets af aan hun eigen inkomsten. Knvb is hier de kwade genius die denkt hier inkomsten mis te lopen. Bah!!!

Wel grappig dit, ah voert zelf actief reclame met lipton cape, en hun eigen robin v persie terwijl Coca-Cola partner is van de KNVB. Leggen ze die dan ook even uit?

Dit heeft toch gewoon te maken met competitie. AH voelt dat Jumbo eraan komt. Ik woon niet meer in NL, maar als ik terug kom ga ik bijna altijd naar de Jumbo en je ziet ze ook overal. Ach ja de Knvb die triest bezig is... ik denk zelf met meer spelers in die markt het trouwens alles qua nature zal vergroten. Het is overal een grote grap in Zeist. Wat zou ik graag willen dat daar nieuwe mensen komen zeg, het is een moeras van onzin.

Hoewel de reclame m'n neus uit begint te komen vind ik dat de KNVB hier niets over te zeggen heeft.

Commerciële bedrijven staat het vrij in te spelen op actuele situaties.

En als ze er een paar 10den van procenten door winnen is dat gewoon goede marketing.

Albert Heijn zijn ook van die huillies hierin, hadden ze zelf maar een goede reclame moeten bedenken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren