Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Hooijdonk onder vuur op Twitter na opmerking over Frappart

Laatste update:

Pierre van Hooijdonk liet zich voorafgaand aan het WK-kwalificatieduel tussen Nederland en Estland (2-0) kritisch uit over scheidsrechter Stéphanie Frappart en dat wordt hem niet in dank afgenomen op Twitter. De oud-voetballer gaf aan geen hoge verwachtingen te hebben van de arbiter, daar zij zelf nooit op hoog niveau heeft gevoetbald. Onder meer Oranje Leeuwin Merel van Dongen laat met een cynische tweet van zich horen.

In de voorbeschouwing op de wedstrijd in de Johan Cruijff ArenA werd door presentator Tom Egbers aandacht besteed aan Frappart, die in de Ligue 1 een vertrouwd gezicht is en ook in de Champions League al mocht aantreden. In 2019 floot ze de Europese Supercup tussen Chelsea en Liverpool. “Ze zal niet voor niets het vertrouwen krijgen”, benadrukte analist Rafael van der Vaart. Van Hooijdonk: “Ik vind het aan de ene kant wel een dingetje”, erkende hij. “Een vrouw in de mannensport, dat is de discussie helemaal niet. Ik bekritiseer vaak scheidsrechters in de Nederlandse competitie waarvan ik zeg: jij hebt nooit op een klein beetje niveau gespeeld. Dat soort argumenten gebruik ik regelmatig, omdat ik denk dat als je dat wel hebt gedaan, je bij bepaalde situaties de intenties beter en sneller kan herkennen.”

“Zij fluit tien jaar mannenvoetbal, dat is natuurlijk nog niet lang aan ervaring”, aldus Van Hooijdonk, die aangaf dat Frappart ‘prima in staat is’ om een wedstrijd te leiden. “Ik denk dat het ook wel klopt wat ik zeg, dat de snelheid waarmee alles bij de mannen gaat hoger is. Tien jaar (ervaring, red.), dat snap ik. Maar uiteindelijk moet je toch zelf gevoetbald hebben om het sneller te begrijpen. Ik probeer het op een nette manier te brengen, zonder dat ik de bond van...”, aldus Van Hooijdonk, zonder zijn zin af te maken. Volgens de oud-spits van onder meer Feyenoord en het Nederlands elftal zou het voor Frappart een ‘enorm voordeel’ zijn dat de protesten van spelers minder heftig zouden zijn. “Ja, daar ben ik van overtuigd. Als je dat soms bij mannen ziet... Dat zal nu niet gebeuren.”

Dat Van Hooijdonk voorafgaand aan de wedstrijden de kwaliteiten van Frappart in twijfel trok, wordt hem niet in dank afgenomen door Atlético Madrid-verdediger Van Dongen. “Pierre was commentator bij het EK 2017 vrouwenvoetbal en notabene ambassadeur van het toernooi. Zonder daarvoor eerst lange tijd op hoog niveau in de vrouwencompetitie te hebben gevoetbald. Vreemd eigenlijk”, schrijft zij cynisch op Twitter. Ook vanuit de politiek klinkt er kritiek. Lisa Westerveld van GroenLinks is niet blij met de uitspraken van Van Hooijdonk: “Echt niet oké hoe in de voorbeschouwing de deskundigheid van scheidsrechter Stéphanie Frappart in twijfel wordt getrokken omdat ze vrouw is. Zo lang vrouwen zich altijd extra moeten bewijzen, is er nog een lange weg te gaan in het voetbal.”

De Nederlandse filmmaker Martin Koolhoven heeft ook kritiek op Van Hooijdonk: ‘Zo’n opmerking van Van Hooijdonk over vrouwelijke scheidsrechters. Je wéét dat ie wordt uitgelachen door de toekomst. Zou zo’n gozer dat nou echt comfortabel beweren? Ben op zich blij dat hij zich niks aantrekt van wat mensen van ‘m vinden, maar damn wat een ouderwetse lul.” Annemarie Postma, sportjounalist voor onder meer Het Parool, verwijst net als Van Dongen naar het EK van 2017, waar Van Hooijdonk ambassadeur voor was: “Van Hooijdonk heeft destijds z'n vakken lopen vullen en valt nu door de mand met zijn ouderwetse opvattingen. Niemand ook die 'm tegenspreekt. Dat stemt nog het meest verdrietig.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

“zij fluit tien jaar mannenvoetbal, dat is natuurlijk nog niet lang aan ervaring”, nee je moet minimaal 40 jaar ervaring hebben, of wat?

28 maart 2021 om 09:41

En noem de scheidsrechters eens op die wel op niveau gevoetbald hebben? Ze zijn niet voor niks scheidsrechter geworden😋

28 maart 2021 om 10:30

Maar Pierre geeft toch aan dat hij die beredenering ook regelmatig gebruikt bij mannelijke arbiters?

28 maart 2021 om 10:55

Precies dit Clutch, maar kennelijk mag dit die niet bij vrouwelijke scheidsrechters. In het kader van gelijkheid juist goed dat Pierre dit zegt, of moeten we de fluwelen handschoenen aantrekken omdat het een vrouw betreft? Dan krijgen we weer commentaar dat hij de scheidsrechter niet af durft te vallen omdat het een vrouw is.

28 maart 2021 om 11:23

Dan nog blijft het een onzinredenering. Pi-air heeft in het algemeen niks toe te voegen. Hij is de Youri van de NOS. Hij zet heel Nederland aan tot een toiletbreak als hij op is.

28 maart 2021 om 11:24

Ja, maar die beredenering gaat dus voor alle scheidsrechters op. Niet één, mannelijk of vrouwelijk heeft op prof niveau gespeeld.

28 maart 2021 om 11:42

Of het nou bij man of vrouw is interesseert niet zoveel. Zij heeft een goede wedstrijd geloften. En 10 jaar mannen voetbal is lang zat voor ervaring. Man of vrouw maakt niet zoveel als scheids. Belangrijkste is dat ze zo min mogelijk fouten maken. Verder hebben wij het hier over Twitter. Meeste mensen die daar dingen posten sporen niet. Ver vandaan blijven.

28 maart 2021 om 12:20

Dat zegt Pierre toch alleen als er fouten worden gemaakt bij een scheids. Maar een vraag voor Pierre en degene die zijn mening hier delen, waarom is er eigenlijk een VAR?

Van Hooijdonk heeft zelf ook nooit op hoog niveau geanalyseerd, dat is wel nodig om het een beetje te begrijpen.

28 maart 2021 om 10:47

Hoog niveau voetballen voor te fluiten vergelijken met hoog niveau analyseren om te analyseren, volgens mij begrijp jij het niet helemaal. Maar waar maken we ons eigen druk om, deze tekst gebruiken we zo vaak bij een scheidsrechter, maarja nu is het een vrouw, die moeten we anders behandelen. Oh wacht we willen toch iedereen gelijk behandelen, droevige maatschappij

Het is de eerste vrouwelijke scheidsrechter, dan mag je alleen maar juichen van Hooijdonk, anders krijg je zoals nu weer half deugend twitterland over je heen. Zelf boeit het mij allemaal weinig. Ze zetten haar niet neer als ze het niveau totaal niet heeft. Maakt ze domme fouten, dan zegt het ook niks, want die zie ik de scheidsrechters in de Eredivisie ook wekelijks maken. Ze heeft het prima gedaan gisteren. Er gebeurde ook niet veel. Echter mag je niks negatiefs zeggen of zij bij een wedstrijd met hoog tempo en veel loopwerk het kan blijven volgen omdat het te snel gaat. Dan ben je namelijk een vrouwenhater.

28 maart 2021 om 09:26

Prima gedaan? Ze zag alleen een donkerrode kaart over het hoofd...

28 maart 2021 om 09:46

Voor dit gevallen is de VAR uitgevonden. Als deze er was geweest, dan was er echt wel een rode kaart gegeven. Tevens kwamen wij ook goed weg, die tackle was ook 50/50 in mijn ogen.

Het is gewoon belachelijk dat ze niet ondersteund worden door de Uefa met de moderne techniek die we nu hebben.

28 maart 2021 om 09:54

Volgens mij stond ze echt wel in de buurt en had ze het prima waar kunnen nemen. En jij doelt op de tackle van Wijndal? Vond het eigenlijk ook wel een overtreding...

28 maart 2021 om 11:16

Weet niet of ze in de buurt stond, maar het is al vaker geweest dat een scheids het niet super goed zag of in het moment het wel vond meevallen. De VAR is er om de scheids te ondersteunen en eventueel te corrigeren, hetzelfde wat er ook is voor buitenspel. Misschien zijn ze ook inmiddels gewend dat de VAR ingrijpt op dit soort momenten?

Er staan flinke belangen op het spel, hopelijk is er in de zomer weer iets van horeca, maar die doen het juist extra goed als Oranje door is. Dus dat er helemaal niets is en de scheidsrechters weer alles over hun heen krijgen, vind ik in de meeste gevallen onterecht.

28 maart 2021 om 15:01

Daarbij een corner niet gezien voor Letland in de laatste minuut. Die oud Cambuur speler schoot via Krul op de paar. Nee vond haar echt matig.

28 maart 2021 om 09:29

Maar er al over oordelen voordat je haar überhaupt hebt zien fluiten gaat nergens over. Geef haar in ieder geval een kans in plaats van haar kwaliteiten op basis van geslacht in twijfel te trekken. Als er een jonge mannelijke scheidsrechter voor het eerst wordt aangesteld hoor je niemand over ervaring.

28 maart 2021 om 09:35

En we hebben het hier niet over een militaire opleiding of een zware fysieke baan waardoor je kunt twijfelen over het fysiek van de vrouw.....het is een voetbalwedstrijdje

28 maart 2021 om 13:31

Hij oordeelt geeneens en dat is het irritante van Nederland. Hij zegt letterlijk dat hij dezelfde kritiek heeft over mannelijke eredivisie scheidsrechters en het is ook vrij logisch, als voetballer weet je vaak beter hoe de situatie is als bij een scheidsrechter. Je ziet bijv. ook het verschil tussen protesteren om het protesteren of wanneer men het echt zeker weet dat hef fout is. Alleen wat hij wilt kan uiteraard niet, je kan niet eerst prof worden en vervolgens gaan fluiten, dan ben je te oud

28 maart 2021 om 15:10

" je kan niet eerst prof worden en vervolgens gaan fluiten, dan ben je te oud"

Ben Haverkort en Dick Jol is het onder andere gelukt. Dus 'je kan niet ...' is alweer zo'n stevige stelling van je die gewoon in strijd is met de feiten.

"hij zegt letterlijk dat hij dezelfde kritiek heeft over mannelijke eredivisie scheidsrechters"
Ja? En dus wat? Punt is dat deze kritiek (je moet zelf op niveau gevoetbald hebben om het spel zelf sneller te begrijpen) bij mannen al tot de categorie 'lariekoek' behoort. Dus het is gewoon heel normaal en logisch dat je dan ook als deze kritiek wordt gegeven op een vrouweljke scheidsrechter deze kritiek beoordeeld op haar eigen merites en niet in de 'man vs vrouw' discussie. De kritiek is bij mannen al onzin, dus nu ook. Snap je?

28 maart 2021 om 16:16

Pol van Boekel evenzo?

Wat een kattengejank. Echt. Deze maatschappij. Wat een verschrikking. Er zou maar iemand met een andere mening zijn. Als dit bij een man wordt geroepen zegt iedereen '' ja, heeft Pierre wel een punt eigenlijk ''. Nu is het toevallig een vrouw en voelt iedereen zich aangevallen. Alsjeblieft zeg, treurig klootjesvolk.

28 maart 2021 om 09:34

Dat gaat in de komende jaren alleen nog maar erger worden als je de trend van de afgelopen jaren bekijkt. Men verwacht tegenwoordig dat je met de meute 'meelult' die het hardst kan schreeuwen, zelfs als het zaken betreft die men niet kan staven met feiten, cijfers of simpele biologie. Overigens vind ik de uitleg van Van Hooijdonk kant noch wal slaan. 10 jaar aan ervaring, waaronder Ligue 1 en Champions League wedstrijden is zo onervaren nog niet en als je ziet wat voor scheidsrechters er soms rondlopen, kan ze het onmogelijk slechter doen. Buiten 1 moment vond ik haar ook niet slecht fluiten.

28 maart 2021 om 09:51

Nouja, ik snap deels wat hij zegt. Ik kijk veel UFC en daar helpt het zeker als de leidsman op niveau heeft gevochten. Zo kan hij/zij sneller inschatten of een pot beëindigd moet worden bijvoorbeeld. Het kan zeker een bepaald percentage meewerken. Al ken ik geen enkele mannelijke voetbalscheids die op niveau heeft gespeeld.

28 maart 2021 om 09:59

Weet je waarom niet? Omdat oud profvoetballers simpelweg geen scheidsrechter kunnen worden. Meerdere oud profvoetballers in Nederland hebben dat geprobeerd, maar wat de KNVB steeds zegt is dat ze dan al te oud zijn om aan het opleidingsprogramma te beginnen. Onder meer Geert den Ouden is daar al tegenaan gelopen. Het argument van de KNVB is dat je dan te weinig jaren/tijd over hebt om als scheidsrechter genoeg ervaring op te doen geloof ik.

28 maart 2021 om 12:22

@dr.mario - UFC is een totaal andere tak van sport waar veel meer controle nodig is. UFC is logischerwijs veel onveiliger dan voetbal. Ik snap verder uberhaupt niet dat we deze discussie hebben. Ze floot gewoon degelijk en niet beter of slechter dan de gemiddelde scheidsrechter die dit soort wedstrijden fluit.

28 maart 2021 om 12:27

Ik hang er ook geen waardeoordeel aan. Frappart floot een goede pot. Overigens blijft de essentie mijns inziens hetzelfde. Of wij het nou hebben over hockey, boksen, UFC of voetbal. Ervaring op het hoogste niveau helpt een scheidsrechter. Dat maakt qua tak van sport weinig uit.

28 maart 2021 om 13:00

Daarom.. scheidsrechters die op niveau gevoetbald hebben zijn op 1 hand te tellen en dan tel ik alle europese landen mee en niet eredivisie.
Het kan helpen, maar het zegt niet zoveel. Was er een jaar of 2 geleden niet een scheids die een dames pot volledig uit te hand liet lopen tot een slachtpartij. Deze scheids had hoog gevochten, meerdere vechtscholen en alles. Het zegt weinig tot niets of ze ervaring hebben, het gaat erom dat ze het goed doen. Het argument van Pierre, zoals wel vaker, gaat helemaal nergens over. Past mooi in zijn straatje, dat hij wel mag "analyseren" want hij heeft op hoog niveau gevoetbald. Zijn argument kan dus niet teruggegeven worden en Pierre dekt zich graag in.
Het enige argument dat je eventueel kan verzinnen is fysiek. Ik zou kunnen begrijpen dat het lastiger is voor vrouwen om fysiek overal op tijd te zijn, omdat het verschil in kracht en snelheid gewoon aantoonbaar is. Maar daar worden scheidsrechters op getest en als ze door de test komt, heeft ze gewoon het recht. We zien in Nederland en Europees toch vaak mannen een stuk minder goed en zelfverzekerd fluiten dan deze scheidsrechter gisteren deed.

28 maart 2021 om 09:38

En daarom maak ik mij als 26 jarige erg veel zorgen over de toekomst, en die van mijn eventuele kinderen. Hoe moet dat over 10, 20, 30 jaar wel niet zijn, wie zal je dan wel niet beledigen of tegen het zere been stoten bij bijvoorbeeld het eten van een boterham of het dragen van een bepaald kleur overhemd. We maken echt een zorgwekkende ontwikkeling door met in elke uithoek groeperingen en het gepamper vanaf kleins af aan.

28 maart 2021 om 09:46

Ik ben 32 en kan nu al roepen '' vroeger was alles beter '', haha en er is nog niet eens een woord aan gelogen.

28 maart 2021 om 09:52

Jonge jonge wat sneu. Wat moet jij een kutleven hebben. Zij wordt niet voor niets aangesteld. Als het slecht is, is het slecht en mag je dat prima zeggen. Vooraf zeggen dat je er geen vertrouwen in hebt zie ik amper gebeuren. Schijnbaar kan ze concurreren Beetje raar om dit dus specifiek aan te halen van Pierre. Als Pierre nou zegt dat je scheidsrechters in zijn algemeenheid moet professionaliseren, prima. Of als hij zelf met al zijn ervaring op niveau die fluit op pakt. Ook mooi. Maar dat doe die niet, want daarmee verdient die minder pepernoten dan dat gezwam als analist van hem of in elk geval hoeft die er een stuk minder voor te doen.

28 maart 2021 om 10:29

Ik vind het gewoon gejank om niks. Hij uit toch geen kritiek op haar kwaliteiten? Dat had de situatie natuurlijk wel anders gemaakt. Maak je om mijn leven overigens geen zorgen, die is spannend genoeg.

28 maart 2021 om 11:27

Hij trekt toch gewoon haar ervaring in twijfel; “zij fluit tien jaar mannenvoetbal, dat is natuurlijk nog niet lang aan ervaring”. Om vervolgens te zeggen dat het mannenvoetbal natuurlijk sneller gaat. Dus zegt hij dat 10 jaar ervaring met mannenvoetbal niet genoeg is en alle ervaring daarvoor irrelevant. Alsof een mannelijke scheidsrechter die 10 jaar geleden B junioren floot een betere aanloopt heeft. Hij levert geen rechtstreekse kritiek op haar kwaliteit, maar stelt wel degelijk vraagtekens bij haar kwaliteit. Dat probeert die vervolgens weer af te zwakken omdat hij doorheeft dat wat hij zegt voortkomt uit een onderbuikgevoel. Jij denkt dat Pierre dit toevallig doet bij een vrouw. Ik denk van niet. Ik denk dat hij een vooroordeel heeft. Ik heb ook vooroordelen, alleen probeer ik altijd wel na te denken of dat gegrond is. De hoofdvraag is volgens mij waarom zou deze scheidsrechter slechter zijn (of minder ervaring hebben) dan een Kamphuis, Gozubuyuk, Higler of Makkelie? Deze dame moest door een glazen plafond, maar heeft 5 jaar in de Ligue 2 gefloten en inmiddels 2 jaar in de Ligue 1. Een competitie die een beter niveau heeft dan onze Eredivisie. Dat beter vaak sneller is, daar hoeven we verder niet over te discussiëren toch?

28 maart 2021 om 12:04

Het lijkt wel of we bewust of onbewust een richting ingeduwd worden waar alles en iedereen gelijk is.... Dat is vanuit historisch en menselijk oogpunt totale onzin, daar geen mens gelijk is. Helaas mag je dat veel minder aangeven. Ik heb er zelf absoluut niks op tegen, maar mannen hebben van nature een andere bouw dan vrouwen, mannen en vrouwen hebben verschillende hersendelen die vanuit mensenheugenis anders geprogrammeerd zijn, Nederlandse zijn van nature gemiddeld langer dan mensen van Aziatische afkomst. Etc etc. En dat is allemaal helemaal prima, want dit heeft gewoon met de prehistorische ontwikkelingen te maken. Dit lijken we echter niet te willen accepteren.... Tja, dan krijg je dus dit soort zaken. Benieuwd hoe zich dat verder gaat ontwikkelen....

28 maart 2021 om 12:22

Haha, lekker ridicule opmerking Psvchamps. Als je een perspectief vanuit één oogpunt gaat bekijken, wordt het altijd raar. Eeuwenlang werden we juist richtingen ingedrukt op basis van verschillen. Tot ongeveer 50 jaar geleden was het normaal dat vrouwen hun baan verloren als ze een kind kregen. 10 jaar daarvoor kreeg je als vrouw zelfs ontslag als je trouwde. Kun je je nu niet meer voorstellen toch? Die genetische verschillen die je aanhaalt zijn trouwens lang niet altijd genetisch aanwezig. Gemiddeld is een Aziaat kleiner dan een Nederlander. Maar dat betekent niet dat alle Aziaten klein zijn en dus maar beter niet kunnen gaan basketballen. Dat Yao Ming een uitzondering is, betekent niet dat hij geen basketballer had moeten worden op basis van zijn afkomst. Ik ben er wel voor om iets meer te kijken of je elkaars standpunt kunt begrijpen. Als je zoals DR. Mario vindt dat iemand een andere mening mag hebben. Dan zou het al mooi zijn dat dat ook geldt voor de mensen die een andere mening hebben dan jij. Datzelfde geldt voor de andere kant. Want natuurlijk zijn er gemiddeld gezien verschillen tussen mannen en vrouwen en dat moet ook benoemd mogen worden. Gemiddeldes leggen op een individu is, zoals ik hierboven laat zien, soms echter wel minder zinvol.

28 maart 2021 om 12:38

@Mozias,Ik geloof niet in gelijk zijn, wel in gelijke behandeling. Mannen zijn nou eenmaal sterker en groter door genetische bepaling, vrouwen zijn daarentegen waarschijnlijk empatischer en liefdevoller. Ik geloof in gelijke betaling voor hetzelfde werk, dat wij een vrouw behandelen zoals wij een man zouden behandelen. Ik geloof niet in massa's vrouwen aannemen als stratenmaker, verhuizer, etc. Daar zijn, de meeste!, vrouwen simpelweg niet geschikt voor. Laten we daar niet te moeilijk over doen.

28 maart 2021 om 12:40

Dus jij suggereert dat vrouwen mentaal minder geschikt zijn als scheidsrechter omdat hun hersenen anders in elkaar zitten? Of wat is de relevantie van die opmerking onder dit topic?

28 maart 2021 om 13:49

@dr. Mario. Je laatste stuk zijn we het ook helemaal over eens. Wel gooi je er weer een algemeenheid in om daar te komen. Daar zet ik dus de nuance bij. Gemiddeld genomen zijn mannen groter en sterker dan vrouwen. Aan de andere kant zijn er voldoende vrouwen groter dan ik en waarschijnlijk ook een aantal sterker dan ik. Aan de andere kant denk ik dat ik meer empathie op kan brengen dan sommige vrouwen. Dus zoals je zegt, gelijk behandelen. Maar dat is ook individueel bekijken.
Waar het hier om gaat is dat van Hooijdonk de scheidsrechter in twijfel trekt voor de wedstrijd. Wat is de laatste keer dat je dat gehoord hebt op basis van ervaring? Dat zo'n Turpin een keer een flutwedstrijd floot en dat dat aangehaald wordt snap ik. Maar welke scheidsrechter is er ooit aangepakt op een 'gebrek aan ervaring'?

28 maart 2021 om 09:47

Als je op hoog niveau gevoetbald met hebben blijven er heel weinig scheidsrechters over. Wie van de toppers was eerst een topvoetballer? Zowel bij de heren wel bij de dames. Volgens mij bar weinig.
Volgen mij heeft ze ook zijn ongelijk bewezen.

28 maart 2021 om 10:02

Maar Pierre heeft geen punt. Heel weinig scheidsrechters waren goede voetballers en in welke wereld is 10 jaar ervaring te weinig voor Nederland tegen Letland in een bijna leeg stadion. Wat zijn we in Nederland toch een stel mietjes dat we dit dan een verschrikking noemen. Poe hey, een heel klein beetje gemur op Twitter, boeie. Overigens ook meteen de eerste keer ooit dat mensen op vz Pierre verdedigen.

28 maart 2021 om 10:20

Dat hij geen punt heeft is een mening, ik vind namelijk dat hij wel een punt heeft. Nouja, het gaat mij vooral om het selectieve gemur op Twitter. Want als Pierre dit over een man zegt is er letterlijk niemand die hier iets van vindt, maar boze Pierre zegt dit vast omdat het een vrouw is. Ga heen zeg, wat een mierenneukerig volk. Op dit soort momenten ben ik blij dat ik geen Twitter heb. Ik moet het ook echt hier lezen. Ik was allang weer vergeten dat de pot was gefloten door een vrouw.

28 maart 2021 om 10:24

Als Pierre het over een man zegt, wordt ie afgebrand op voetbalzone, dat wordt ie namelijk altijd. Behalve nu dus dat werkt twee kanten op. Over het laatste ben ik het met je eens hoor, maar dat het vooraf over de scheids ging had niets met haar cv te maken. Naja, met 1 antwoord in het gedeelte personalia misschien.

28 maart 2021 om 10:47

Dan zijn we het eens. Natuurlijk heeft het even tijd nodig om te wennen aan vrouwelijke scheidsrechters. Dat lijkt mij ook wel iets natuurlijk. Het is nieuw. Maar ze viel mij gisteren niet tot nauwelijks op. En dat vind ik altijd een goed teken. Hoe minder een scheids opvalt, des te beter.

28 maart 2021 om 12:10

@migi
Je begint je betoog met "als pierre dit zegt over mannen....", ik denk niet dat hij hier dan afgebrand wordt. Andere analisten waar onder R. de Boer zegt dit ook heel vaak wanneer een scheids iets verkeerd in schat. Ik vind het dus ook gezeur wat helaas bij deze tijd hoort

28 maart 2021 om 12:31

Ja, met het verschil dat het na de wedstrijd is ipv ervoor. Dit is gewoon een kulargument. Makkelie is een internationale topscheidsrechter, die ook nooit op niveau heeft gevoetbalt. Steekhoudende kritiek os prima, dit was gewoon een dom verhaal. En analisten worden altijd om alles afgebrand, want kritiek mag niet. Kijk maar naar Valentijn Driessen als ie iets zegt over Ten Hag. Dan valt half voetbalminnend Nederland weer over hem heen. Daarbij zijn deze 3 tweets niets.

28 maart 2021 om 13:22

Qua Valentijn Driesen ben ik het volledig met je eens. Ben het zelf vaak met hem eens, maar hier vraagt men dan alleen of hij azijn heeft gedronken.
Maar mijn punt is hier gewoon dat er weer mensen op hun achterste benen staan en er de draai aan geven dat hij het zegt, omdat het een vrouw betreft. Van mij hoeft een scheids ook niet gevoetbald te hebben. Ik zie na veertig jaar voetbal kijken ook wel of iemand een penalty zoekt of dat het echt is.

28 maart 2021 om 10:33

Afgezien van deze situatie, zijn mensen tegenwoordig inderdaad heel snel op hun teentjes getrapt en voelt iedereen zich beledigd. Zo iemand als Dave Chapelle zou in deze tijd na 2 afleveringen al van de zender worden gehaald.

28 maart 2021 om 10:55

Ach, het is de periode waarin we leven. Er gaat vast ook een tijd komen dat mensen gaan inzien dat dit soort overgevoeligheden het uiteindelijke doel (gelijkwaardigheid) alleen maar tegenwerkt. Bij werkelijke gelijkheid moeten we even kritisch kunnen zijn op iedereen, zonder dat er gewezen wordt op geslacht/kleur/geaardheid etc. Daar waar er écht sprake is van discriminatie kan dat in mijn ogen niet hard genoeg aangepakt worden, maar daar horen dit soort gevallen gewoon niet bij. Overigens vind ik wel dat Pierre poep praat, maar dan puur inhoudelijk. Wat een kul dat je zelf hoog gevoetbald moet hebben om een goede scheids te zijn en hoe krijg je het uit je bek dat 10 jaar ervaring niet veel is?

28 maart 2021 om 11:19

Weet je waar ik moe van wordt? Dat melodramatisch gejank dat je tegenwoordig 'niets meer kan zeggen'. Je kunt best dingen zeggen, zolang je maar een beetje normaal doet. Er zullen altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn maar denk je dat dat pakweg 50 jaar geleden anders was? Natuurlijk niet, het enige verschil is dat iedereen de gelegenheid heeft om te reageren door social media.

Daarnaast is het niet zo dat hij wordt afgemaakt, maar geven mensen gewoon aan dat ze het er niet mee eens zijn. De argumenten die Pierre gebruikt zijn ook gewoon belachelijk slecht. Als hij dit over een mannelijke scheidsrechter had gezegd sloeg het ook nergens op. Al helemaal als je zoiets voor aanvang van de wedstrijd zegt als je de scheidsrechter nog nooit in actie hebt gezien.

28 maart 2021 om 11:37

Vrij hilarisch inderdaad. Zelf heel de tijd lullen dat je niets meer mag zeggen, maar als een depay dan eens een statement naar buiten brengt dan moet die maar “niet zo zeiken” of zich “niet zo aanstellen”.

28 maart 2021 om 12:32

Je houdt een heel betoog met allemaal dingen die ik niet heb gezegd. Wat is normaal precies? Bepaal jij dat? Ik in ieder geval niet. Dat vind ik vrij bizar trouwens dat jij even denkt te bepalen dat andere zich even normaal moeten gedragen. Wat is normaal doen in vredesnaam? Het is, om in jouw woorden te blijven, gewoon melodramatisch gejank op twitter. Maar daar mag jij anders over denken.

28 maart 2021 om 13:12

Ik bepaal niet wat normaal is, maar als maatschappij zijn er altijd gezamenlijke normen en waarden die nagestreefd worden. Niet iedereen is hetzelfde en niet iedereen zal daarom perfect in die normen en waarden passen en dat is ook prima. Ik weet verder niet wat je in je reactie dan wél probeert te zeggen, want ik reageer direct op dingen die je letterlijk in je reacties noemt.

Ik vind dat je het doet voorkomen dat Pierre helemaal gecanceled wordt en door een boze menigte van de buis wordt gesleurd, maar wat is er werkelijk aan de hand? Een paar mensen die op een normale manier aangeven het niet met hem eens te zijn. Ik vind het enorm ironisch dat je zelf helemaal richting de andere kant doorslaat en zegt 'er zou maar iemand met een andere mening zijn.', terwijl je in principe precies hetzelfde doet waar je hen van lijkt te betichten.

28 maart 2021 om 13:26

Nouja, als je zegt dat je best dingen kunt zeggen als je maar een beetje normaal doet. Suggereer je wel degelijk dat jij weet wat normaal is. Maar dat terzijde.Ik snap wat je zegt, maar het is zo overdreven allemaal. Het wordt een hele discussie tussen allemaal mensen omdat hij wat onhandigs zegt. Het gaat mij er vooral om dat het überhaupt een ding werd/wordt.

28 maart 2021 om 11:54

Ik ben vandaag zo woke zo woke zo woke, ik moet alles afzeiken wat niet in mijn straatje past.
Doe het deuntje van Alfred J. Kwak er onder en je hebt het prima naar je zin.

Alles is tegenwoordig seksistisch of racistisch, het recht om dom en asociaal te zijn is volledig komen te vervallen geloof ik. Racisme en seksisme betekent ook niks meer natuurlijk want we maken allemaal weleens een opmerking per ongeluk of expres die niet welgevallig is bij een ander. Dus we zijn allemaal homo sapiens en sinds 2017 ook allemaal racist en seksist.
Ik heb maar geaccepteerd dat ik al die dingen ben, ik heb wel betere dingen te doen dan mij druk te maken over het feit dat iemand dat van mij vind. Ben het echt helemaal met je eens dat deze maatschappij echt walgelijk is wat dit betreft.

28 maart 2021 om 11:58

Ja DR-Mario, volledig met je eens. Ik word hier ook zo moe van.
Om een beetje olie op het vuur te gooien kan je dan nog je afvragen waarom deze vrouw het dames voetbal te min vindt en liever bij de mannen fluit.

Naar ik vind het uiteraard prima, maar kan ook niet tegen deze ophef

28 maart 2021 om 14:15

En uiteindelijk was er ook totaal geen probleem geweest van Pierre na de wedstrijd nog even terugkwam op zijn mening. Ik vind dat ze goed heeft gefloten en als Pierre zijn mening achteraf had geventileerd waren de lange tenen weer weg. Als voorbeeld voor het goede fluiten: de schwalbe van Luuk de Jong, die ook nog eens ging klagen met een wegwerpgebaar. Ben benieuwd als een liplezer zijn woorden eruit haalt of hier iets van 'vrouwen' geklaag bij zat, wat veel erger is.

Laat ik voorop stellen dat ik de argumentatie van Pierre kant noch wal vind slaan, want naar mijn weten hebben de meeste scheidsrechters niet op topniveau gespeeld. Daarnaast heeft deze vrouw gewoon Champions League en Ligue 1 duels gefloten, ervaring zat denk ik. Dat heel Twitter weer losgaat vind ik te ver gaan, Pierre zegt namelijk niks vrouwonvriendelijks, maar we moeten schijnbaar allemaal de polonaise lopen als een vrouw het fluitje blaast bij de mannen. Dat geeft voor mij precies het probleem aan, laten we doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en dan is alles goed.

28 maart 2021 om 12:17

FCB_Catalunya
Probleem is dat 99,9 procent van het werk van analisten kritiek geven is, of ze nou gelijk hebben of niet dat is hun werk. Blijkbaar kan een hoop van die twitterende dames helemaal niet zo goed met kritiek omgaan, dan gaan die dames nog een hele zware tijd tegemoet want in de voetballerij is altijd wel gedoe om zo'n beetje alles.

28 maart 2021 om 12:50

Exact. Het hele fenomeen ‘reacties op Twitter’ dient met een korreltje zout genomen te worden. Ze hitsen elkaar daar voortdurend op met allerlei meninkjes. Jan (of in dit geval Janette) met de Pet op Twitter vindt er vast wel iets van, maar als dit soort dingen al problemen worden...

Volgens mij zegt ie wat over scheidsrechters die niet op niveau gespeeld hebben, niet over het vrouw zijn van deze scheids. Maar goed, de kritiek kon je verwachten natuurlijk.

Verder snap ik pierre zn punt wel, maar een scheidsrechter komt hogerop door prestaties toch? Misschien schat zo'n scheids bepaalde dingen niet goed in, maar dan doen ze heel veel andere dingen blijkbaar beter waardoor ze toch op het hoogste niveau komen. Niks mis mee

Hebben veel andere scheidsrechters wel op hoog niveau gevoetbalt dan?

Noem alle scheidsrechters eens op die jarenlang op het hoogste niveau gespeeld hebben? Juist ja die zijn er bijna niet. Sterker nog, oud profvoetballers mogen van de KNVB zelfs geen scheidsrechter worden, want dan zijn ze al te oud als ze aan het opleidingsprogramma beginnen. En ja dat is echt waar, vraag maar aan Geert den Ouden.

28 maart 2021 om 11:25

Wat logisch is. Het is een vak waarmee je op jonge leeftijd mee moet beginnen.

28 maart 2021 om 12:31

"sterker nog, oud profvoetballers mogen van de Knvb zelfs geen scheidsrechter worden"

Dat is niet waar. Pol van Boekel is profvoetballer geweest, die heeft zes jaar bij VVV gespeeld.

28 maart 2021 om 12:42

Het is echter wel zo dat er een leeftijdsgrens is bij scheidsrechters. Ik denk dat Scotsman wel degelijk een punt heeft. Van Boekel is waarschijnlijk vroeg naar het fluiten geswitched.

Ik vond dat ze goed floot, weinig discutabele beslissingen. Van mij mag ze fluiten op het wk in Qatar. En dan de wedstrijd tussen Qatar en Turkije. Dat zou geweldig zijn.

28 maart 2021 om 10:59

En dat die wedstrijd ook nog de openingswedstrijd is!

Als hoog gevoetbald hebben de maatstaf wordt om überhaupt iets in de voetballerij te doen wordt het lachen geblazen. Want als je goed tegen een bal kunt trappen kun je nog geen trainer worden en ook voor scheidsrechter heb je andere kwaliteiten nodig. Jammer, hier gaat Pierre de richting van Derksen in ( die zelf op hoog niveau bij Veendam heeft gevoetbald).

Ik vond dat Pierre helemaal niet zo'n sterk punt had, iets wat bij hem wel vaker zo is. Maar als je dan de reacties ziet op Twitter waaronder een vrouwelijk Tweede Kamerlid en een vrouwelijke filmmaakster enz enz dan heeft hij onbedoeld een heel sterk punt gemaakt want wat hebben die vrouwen toch tere zieltjes, een minderwaardigheid complex van heb ik jou daar, als je zo slecht met een klein beetje kritiek kunt omgaan dan is er nog een heeeeele lange weg te gaan.

28 maart 2021 om 11:54

Precies. Helaas geldt dit niet enkel voor vrouwen, maar voor alles wanneer je een kritische kijk hebt op iets wat een minderheidspositie oogt te hebben. Zorgwekkend dat daar direct geschreeuw over ontstaan. Pierre heeft ongelijk, maar dat kan een analist vaker hebben. Omdat het nu een vrouw betreft mag je blijkbaar geen kritische noot uiten.

28 maart 2021 om 12:37

Eens, ze moeten een voorbeeld nemen aan de mannen, zoals Depay en Promes. Die kunnen zo goed tegem kritiek dat ze het dagelijks op insta zetten en het ook nog een keer laten zien na een goal. Het toppunt va tere zieltjes zijn echt mijn mede goed bedeelde westerse mannen die denken dat de werels tegen ze is.. Echt te lachwekkend voor woorden. Je zal maar nu geboren worden als man in Nederland, oh fucking wee wat heb je het dan zwaar.

Ik weet niet wat vermoeiender is. De groep mensen die in alles een probleem ziet of de groep mensen die in alles een uiting van de deugdencultuur ziet.

28 maart 2021 om 12:39

Das het mooie aan mensen, we kunnen zo lekker goed doorslaan in alles.

Je mag natuurlijk altijd je twijfels uiten voorafgaand en op basis van je eigen mening aangaande iemands ervaring. Of het nu een man of vrouw betreft... Denk dat er nu veel te veel heisa ontstaat puur omdat hij dit nu over een vrouw zegt. Dat is inderdaad een beetje een zorgwekkende ontwikkeling in de maatschappij, daar men het vrijwel direct op discriminatie schuift. Het is dus minstens zorgelijk te noemen dat je daar je mening blijkbaar niet meer over kunt en mag geven...
Daarbij vind ik persoonlijk dat 10 jaar ervaring best een goede en lange basis is. Zo zijn er ook binnen de mannelijke scheidsrechters genoeg met minder kwaliteit.

Is het nieuws dat een vrouw een wedstrijd fluit? Kunnen ze toch gewoon? Niks aan te zien, het was gewoon een scheidsrechter die een wedstrijd floot. En het punt met scheidsrechters is, soms doen ze het goed en soms wat minder

Ze heeft niet op hoog niveau gevoetbald? Eh, welke scheidsrechter heeft dat dan wel gedaan?

Frappig van Van Hooijdonk. En wat een lange teentjes bij sommige posters. Ze floot trouwens prima. Had wel een rood kaartje kunnen trekken voor die gemene trap achter op het kuit/achilleshiel van een Oranje speler, maar dat deed ze niet. Zusje van Basje??;-))

Ach, laat die van Hooijdonk dom lullen als hij daar gelukkig van wordt. Ik neem aan dat wij allemaal wel snappen dat zijn opmerking kant noch wal raakt. Of heb ik al die uitzendingen van Studio Voetbal waarin hij klaagt over het niet voetballen op hoog niveau van Björn Kuipers, Bas Nijhuis en Danny Makkelie gemist?

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren