Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Kreeg ik het n-woord te horen, terwijl zijn vrouw en kinderen erbij zaten!'

Laatste update:

De dood van George Floyd in Minneapolis, als gevolg van hardhandig politiegeweld, heeft ook in de voetbalwereld voor veel ongeloof en woede gezorgd. Jadon Sancho bracht met een speciaal t-shirt een ode aan de overleden Amerikaan, terwijl onder meer Raheem Sterling zich op social media openlijk uitsprak over het racismeprobleem. Bruno Martins Indi is in dat kader blij dat de roep om verandering zoveel aandacht krijgt.

"Het zit zo diep man", verzucht de verdediger van Stoke City in gesprek met RTL Nieuws. Volgens de Nederlander in Engelse dienst zijn de voorbeelden van institutioneel racisme ontelbaar. "Ga maar na: hoeveel multiculturele leraren werken er op de basisschool waar jouw kinderen naartoe gaan? Hoeveel donkere voetbaltrainers werken er in de Championship of Eredivisie? Of hebben er gewerkt? Hoeveel mensen van buitenlandse afkomst hebben belangrijke posities in de tv-wereld? Het antwoord zegt genoeg. Er moet iets veranderen in de structuur."

Raheem Sterling roept op: 'Er is geen vertegenwoordiging in trainers en staf'

Martins Indi weet waarover hij praat, want de ex-Feyenoorder heeft tijdens zijn dienstverband in Engeland ook van dichtbij te maken gehad met racistisch gedrag. "Ik maakte een keer een fout in het verkeer", blikt de mandekker terug op een vervelend incident. "Ik stak mijn hand naar de bestuurder van de andere auto op, ter verontschuldiging. Kreeg ik het n-woord naar mijn hoofd geslingerd. Zijn vrouw en kinderen zaten erbij! Op dat moment voelde ik alleen maar woede. Zo erg, dat ik hem het liefst een mep had gegeven. Dan nog zou hij niet voelen wat ik voel. Het n-woord komt bij mij harder aan dan een klap."

In de optiek van Martins Indi is racisme ook in de voetbalstadions een terugkerend fenomeen. "Van toeschouwers. Welke woorden ze gebruikten? Die ga ik hier echt niet herhalen." De verdediger van Stoke City hoopt dat de vele demonstraties in Europa en daarbuiten voor een radicale verandering zorgen. "Ik heb zelf meegemaakt dat bepaalde jongens op school werden voorgetrokken. Weet je waar deze demonstraties puur over gaan? We willen gelijkheid. Ge-lijk-heid. Meer is het niet!", geeft hij blijk van zijn woede. "Geen wraak, of ander negativisme; we willen enkel en alleen gelijk zijn. Dat we daar überhaupt om moeten vragen is toch al heel raar, of niet? Tenzij je het niet wílt snappen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind de discussie over dit woord zo apart. Ja, ik snap absoluut dat de donkere gemeenschap het als racistisch en aanstootgevend ziet, maar waarom zijn er dan zoveel die het zelf gebruiken? In rapvideo's, jongeren op straat, enzovoorts. Ik krijg er af en toe wel een raar gevoel van. Het wordt gebracht als "wij mogen dit wel en jullie niet, want jullie zijn wit en jullie voorouders hadden slaven." Ik zie van beide kanten zoveel acties en reacties die leiden tot verdeeldheid, ik begrijp er niets van.

11 juni 2020 om 13:53

Inderdaad heel opvallend. Ik snap het persoonlijk zelf ook niet. Zo een situatie die Jans heeft moeten meemaken, keek ik dan ook met heel dubbele gevoelens aan.

11 juni 2020 om 14:11

Probeer een begin te maken met het accepteren dat je met een vals egalitarisme (alsof we allemaal gelijk zouden zijn...) nooit een bijdrage levert aan een oplossing maar onderdeel bent van het probleem. Zolang white privilige wordt ontkent, en we veinzen dat iedereen dezelfde kansen heeft en hetzelfde kan bereiken, blijft het zoals het momenteel is. Je druk maken dat donkere mensen elkaar 'nigger' (mogen) noemen en dat op jezelf betrekken als je wit bent is echt het beste bewijs dat je totaal niet snapt wat racisme is, hoe geinstitutionaliseerd ook, en je dus geen enkele bijdrage levert aan een oplossing, maar het probleem juist in stand houdt. Want het blijft namelijk zo dat iedereen die geen donkere huidskleur heeft maar wel een sterke mening heeft over hoe mensen met een donkere huidskleur zich mogen uiten gewoon een zeer tragische fout maken. Het is niet aan mensen die geen donkere huidskleur hebben om te gaan bepalen hoe mensen die dat wel hebben zich zouden mogen voelen. Hun problemen bagatelliseren is echt borderline arrogantie. Dat recht is aan die mensen zélf voorbehouden! Of zou jij het bijvoorbeeld aanvaarden als iemand voor jou gaat bepalen hoe jij je mag voelen? Lijkt me niet he. Dáár gaat het dus om als mensen achterlijke dingen roepen als 'ja maar hij trekt de racismekaart', tegen mensen die net te horen kregen dat ze 'zwarte Piet' zijn.

11 juni 2020 om 14:23

Krachtig, en heel goed verwoord. Ben het 100 met je eens. De discussie slaat inderdaad nergens op. De achterliggende gedachte is krachtig. Ik raad je aan "the 13th" te kijken op Netflix, enorm leerzaam met betrekking tot institutioneel racisme. Enorm leerzaam omdat wij als Nederlanders echt opgroeien met zo ontzettend weinig kennis mbt dit soort topics. Naar wat ik ervan weet, en dat is niet veel; is dat ze het N woord gepakt hebben als iets wat "geowned" wordt, iets negatiefs nemen, de narrative eromheen veranderen, en het een positieve draai geven. Blanke mensen gebruiken het vaak in een negatieve vorm. Hetzelfde met de fro's, in de Human Right Movemeents in de jaren 60 dachten ze fuck it, ik own mijn fro, ipv het te kammen of te temperen.dit zit zo diep, er zit zoveel historie achter; en telkens als het wordt aangekaart is het enige wat ik hier hoor. " JA Maar HIJ Zegt DAT HIJ EEN Trots IS OM Zwart TE Zijn, ALS IK DAT ZEG BEN IK Racist!!1111iii111!!"en: "ik word zo moe van deze discussies, waarom zijn zwarte mensen zo hypocriet, wij mogen ze geen N woord noemen, maar zij wel? jesus wat oneerlijk"dat is pas vermoeiend, het discarden van gevoelens en het bagatalliseren en niet beamen; DAT is een vorm van instutitioneel racisme.

11 juni 2020 om 14:24

Voor zover ik weet, ontken ik nergens dat er racisme bestaat en beweer ik nergens dat er absolute gelijkheid heerst? De situatie van Jans toont gewoon het vreemde van de situatie aan. Er maakt een rapper gewoon een mainstream nummer, maar dat zit vol met een bepaald begrip dat heel gevoelig ligt. Als er dan iemand gewoon een liedje meezingt (!), krijgt hij een hele shitstorm over zich heen. Dat kan toch ook echt niet de bedoeling zijn?

11 juni 2020 om 14:30

Het enige wat er vreemd is aan de Ron Jans situatie is dat hij als blanke Nederlandse man totaal nul comma nul verstand heeft van de problemen in de VS. Om het probleem dan ook bij iemand anders te leggen dan Ron Jans zelf is in mijn ogen een directe bijdrage aan racisme. Als je enige interese hebt, raad ik je echt aan de 13th te kijken - enorm leerzaam, vooral voor Nederlanders (zoals ik) die opgegroeid zijn in een dorp dat volledig blank is.

11 juni 2020 om 14:30

Zie het dan maar zo, ik kan mijn kind op een gegeven moment ontzettend dom handelen verwijten, als een vreemde mijn kind voor iets vergelijkbaars het zelfde verwijt maakt, dan heb ik echt zoiets van waar bemoei jij je mee.

11 juni 2020 om 14:40

Ik ben dan ook tegen het gebruik van het woord zelf. Alleen kun je aan mij niet uitleggen waarom iemand ontslagen wordt omdat hij meezingt met een muzieknummer. Het toont gewoon aan dat zowat elke nuance in deze discussie verdwenen is. Je ziet het ook al aan de reacties hier trouwens.

11 juni 2020 om 14:44

Je hebt Constant Kante z'n reactie niet gelezen - of ervoor gekozen om al het bovenstaande te negeren? Hij legt het namelijk heel goed uit.

11 juni 2020 om 14:44

@wandering, het is een best goede vergelijking. Alleen is er nogal een verschil tussen dat denken en meteen die persoon die kritiek heeft op je zoon op zijn gezicht slaan. Want zoals ik hierboven al zeg, iemand ontslaan omdat hij een muzieknummer (dat hij dan nog niet eens zelf heeft opgezet) meezingt?

11 juni 2020 om 14:48

Ik heb Constante Kante zijn reactie wel gelezen en er staan vooral veel aannames in over mij als persoon. Ik wil namelijk niet bepalen wat mensen mogen zeggen en wat ze niet mogen zeggen of hoe dat ze zich bij bepaalde woorden moeten voelen. Het is echter gewoon een utopie te verwachten dat een bepaald woord in onbruik geraakt als het gewoon een vast deel is van een bepaalde populaire cultuur (in deze de rapcultuur).

11 juni 2020 om 14:54

He? Ik weet dat nigger/neger etc een erg negatieve betekenis heeft, zeker voor de mensen zelf. Als je het echter blijft gebruiken en in zowat elk nr gebruikt, moet je er niet gek van op kijken dat dit woord niet alleen in jouw black community blijft. Laat staan dat iemand dit zegt in een liedje. Een liedje! Als we toch zo zielig moeten gaan doen.. Nee, dan snap je het niet.

11 juni 2020 om 14:57

Weet je, wij als mens kunnen iets, en dat is nadenken voor we iets zeggen, en de keuze maken om een woord uit te spreken ja / nee.je maakt een goed punt; door aan te geven dat er een groot deel van de bevolking is die deze keuze gewoonweg niet wil maken. Het niet respecteren van het feit dat een woord geowned kan worden door kleur of afkomst.

11 juni 2020 om 15:09

Ik denk dan ook dat het n-woord gaandeweg steeds meer gezien wordt als een woord met een pejoratieve bijklank (ikzelf zie het zo bijvoorbeeld en je zult het me niet horen zeggen). Alleen wordt het anderzijds wel volledig genormaliseerd door het in mainstream muziek te gebruiken.

11 juni 2020 om 15:10

@constant kantemaar waarom mogen mensen dan wel zeggen hoe ik met Zwarte piet om ga.waarom mogen ze zeggen dat ik een racist bent als ik Sinterklaas met Zwarte Piet vier, terwijl dat voor mij een 0,0 racistische betekenis heeft.en toch zijn er heel veel donkere mensen die zeggen dat ik dan een racist ben, dan spreken ze toch ook voor hoe ik denk.tot dat een paar jaar terug de eerste discussie over dit onderwerp kwam, had ik nog nooit de link gelegd. Hier bedoel ik niet mee dat we zwarte piet niet af moeten schaffen. Als er teveel mensen mee gekwetst worden, dan moet je er mee stoppen. Makkelijk zat. Maar ze moeten niet zeggen dat ik een racist ben omdat ik een kinderfeestje vier op een manier zoals ik het al 35 jaar doe, zonder ook maar enige diepere betekenis. Op de dam stond een man te schreeuwen dat hij niet meer aan gekeken wil worden als hij met 20 vrienden het zwembad binnen komt. Sorry, maar als er een groep van 20 man van welke afkomst dan ook het zwembad binnenkomt dan trek je de aandacht. Dat heeft niks met je huidskleur te maken. Maar die man wist precies te vertellen, dat iedereen die hem aan keek bepaalde (racistische) gedachtes had. Waarom mogen zij wel voor ons denken en wij niet voor hun?

11 juni 2020 om 15:33

Lierse1997,'alleen wordt het anderzijds wel volledig genormaliseerd door het in mainstream muziek te gebruiken.'ik heb deze discussie met veel familieleden van mij gevoerd die in Amerika zijn geboren en getogen. Zij claimen dat zij een positieve wending aan het woord hebben geven en het daarmee als het ware van de witte man hebben afgepakt. Even uit mijn blote hoofd betekent nigga: never ignorant getting goals accomplished. Nigga en nigger zijn daarmee voor hen ongelijk aan elkaar. Vanuit mijn perceptie is dit gewoon hetzelfde. Je hoort dit woord niet te gebruiken. Vanuit een bepaald perspectief zou ik zelfs nog kunnen zeggen dat ik het kwalijker vind dat een donker persoon het gebruikt, dan wanneer een wit persoon dit zou doen. Ik vind dat zij, maar eigenlijk geldt dit voor iedereen, op de hoogte moet zijn van de ware betekenis van het woord en welke connotatie het woord heeft. Als je weet wat het woord inhoudt, dan moet je het gewoon laten om anderen zo te noemen. En ik maak er geen onderscheid in of iemand een zwarte of witte huidskleur heeft... De racisme die zwarte mensen in Amerika meemaken is op een niveau dat wij hier als Nederlanders of Belgen niet begrijpen, omdat wij de virulente / giftige vorm van racisme die zij wel meemaken, hier niet tegenkomen. In Nederland en België hebben mensen wat dat betreft nog steeds oogkleppen op, dus ik verwacht ook niet dat zij de problemen in Amerika kunnen herkennen en begrijpen. Bepaalde mensen hier krijgen al hartkloppingen van het woordje 'wit' of vreedzame protesten tegen zwarte piet. Laat staan als ze een documentaire als 13th of The Kalief Browder Story zouden kijken... Dat gaat boven hun pet.

11 juni 2020 om 18:04

Lierse. Excuus, ik bedoelde het niet zo rechtstreeks naar jou. Jij hebt inderdaad nooit gesteld dat racisme niet bestaat. Ging me vooral om het idee dat hoe donkere mensen met elkaar omgaan hetzelfde zou zijn als hoe wite mensen met donkere mensen omgaan. 'zij noemen elkaar zo, maar als ik dat doe mag het opeens niet...'. Dát. Het veronderstelt een 'gelijkheid'. Ik mag toch hetzelfde als zij?

11 juni 2020 om 18:13

Lierse. "als er dan iemand gewoon een liedje meezingt (!), krijgt hij een hele shitstorm over zich heen." Wat hier wringt is dat Ron Jans hier het perfecte voorbeeld is. Nederlander die Nederlands gaat denken in een 'vreemde' cultuur. Dacht jij dat er witte coaches in de VS waren in welke sport ook die het zouden durven wagen om, en plein public, het 'n-woord' te gebruiken? No way! Die krijgen óók een shitstorm. Breng dat terug naar Nederlandse verhoudingen en we hebben een ander verhaal. Maar dat maakt de shitstorm niet minder 'terecht'. Noch, vind ik, onbegrijpelijker. Dáár kun je dat niet maken. Of dát de bedoeling is? Uitstekende vraag. Ik pleit ervoor dat je gewoon zaadjes racisme in de kiem smoort. Niet vanuit de gedachte dat het 'verdwijnt'. Ik heb je al eerder verteld dat ik je visie op de natuurbiologische oorsprong ervan grotendeels deel. Echt verdwijnen zal het nooit. Maar juist dáárom kan je er niet alert genoeg op zijn om het geen ruimte of bestaansrecht te gunnen. Het is een vreselijk gezwel voor een maatschappij die gestoeld is coexistentie, cooperatie en gezond burgerschap. Het is een ernstige bedreiging voor ons allemaal. We leven niet in de middeleeuwen maar in 21e eeuwse liberale rechtsstaat godbetert.

11 juni 2020 om 18:42

Dat ben ik zeker met je eens. Ik moet wel toegeven dat ik me er bewust van ben dat je in de USA absoluut dat woord niet in de mond moet nemen. Maar ik wist niet dat het zover ging dat je een muzieknummer niet mag meezingen. Maar zoals je zegt mag je je als werknemer in een ander land wel goed inlezen (al vind ik nog niet dat je per definitie akkoord moet gaan met de heersende cultuur in een land). Ik merk ook wel in mijn omgeving dat het gebruik van het woord minder voorkomt, al zijn er natuurlijk wel jonge mensen die het ook gebruiken. Alleen doen zij dat absoluut niet uit racisme, maar eerder omdat ze niet op de hoogte zijn van de zware lading van het woord. Vroeger dacht ik er in stilte het mijne van, tegenwoordig vraag ik hen waarom ze het gebruiken. Maar als ze dan zeggen tegen mij “ik luister veel naar rap, daar wordt het nog veel gebruikt” (het is een hypothetische situatie, nog niet echt voortgekomen) zou ik het moeilijk hebben daar meteen een antwoord op te vinden.

11 juni 2020 om 14:13

Haha, ik raad je aan 'roll Call' van Ice Cube en Lil' Jon af te spelen zonder het woord te zeggen. Oefen maar

11 juni 2020 om 14:47

Een nekker (Ik laat de i variant even achterwege) was van oudsher een watergeest, zie ook Nekkerspoel bij Mechelen. Dat woord is gaan zwerven in betekenis net als voor Nederlanders het woord geus (wat van het Franse zwerver komt). Het heeft inmiddels een dubbele betekenis, als eigen geuzennaam onderling of als intense belediging van buitenaf. Dit maakt dit woord niet te hanteren en afhankelijk van interpretatie. Schrappen dat woord dus, ook in liedjes.

Als je zegt wat hij vertelt in de eerste alinea, dan weet je al dat hij er niets van snapt. Met hem velen. Zeker is er racisme, maar zijn voorbeelden slaan nergens op. Als er van de 100 mensen die bv trainer zijn er 5 donker zijn, is het logisch dat er meer blanke zijn. Dit geldt voor veel dingen. Mensen moeten weten dat het een proces is, je kunt niet van de 1 of andere dag verwachten dat het ineens 50/50 is.

11 juni 2020 om 14:55

Twee procent van de bevolking in Nederland heeft een zwarte huidskleur. Moet je dan inderdaad de samenleving ingrijpend gaan wijzigen? Ik begrijp sowieso niet dat mensen in Nederland zich zo eensgezind voelen met Amerikanen. In de VS is er inderdaad sprake van structureel racisme bij de lokale politie. Maar mensen moeten ook niet aan het feit voorbijgaan dat de meeste zwarte burgers in de VS door andere zwarte burgers worden vermoord. De criminaliteitscijfers zijn bij die bevolkingsgroep gewoon enorm hoog. De oorsprong van die cijfers ligt waarschijnlijk bij de economische malaise waarin veel zwarte (en ook blanke) burgers in de VS zich bevinden. Het is dan ook geen wonder dat de zwarte gemeenschap dat geld dat naar de politie gaat liever naar de gemeenschap zelf ziet gaan. Gelukkig is Nederland niet de VS, en betalen we allemaal behoorlijk veel belasting zodat iedereen hier aansprak op sociale voorzieningen kan maken. Waar zijn die emoties van de zwarte gemeenschap dan op gebaseerd? Waarom komt onze geschiedenis nu ter discussie te staan? Sowieso is het vreemd om de situatie van nu te gaan toetsen naar de situatie in de 16de of 17 de eeuw.

11 juni 2020 om 15:18

Tegenwoordig lopen er hier zoveel (extreem) linkse mensen rond die alles nog racistischer vinden dan dat donkere mensen dit vinden. Daarnaast zijn wij de VS gelukkig niet idd, vergelijken is onzin.

De criminaliteit ontstaat grotendeels omdat de zwarte mensen daar minder kansen krijgen, waardoor je eerder crimineel wordt. Het is een probleem dat ook in Europa bestaat, alleen waait het altijd maar één kant op. 'Wij worden gediscrimineerd, wij krijgen geen kansen'. Er zijn echter nog meer redenen waarom sommigen geen kansen krijgen en dat hebben ze zelf in de hand.

11 juni 2020 om 17:57

En welke redenen zijn dat dan precies die aan het krijgen van die kansen in de weg staan en, veel belangrijker, zijn dat redenen die aan de persoon als individu te verwijten zijn, en dingen die de persoon zélf doet en iets aan kan doen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

11 juni 2020 om 21:29

Twee hele belangrijke redenen zijn dat er onder allochtone jongeren een groter percentage crimineel is dan autochtone jongeren. Een andere reden is dat op programma's als opsporing verzocht, veel meer allochtone komen dan autochtonen. Nog een andere reden is dat je op veel plekken ziet/hoort (woonplek, via video's etc) dat allochtone jongeren voor problemen zorgen. Ik kan werkgevers heel goed begrijpen dat ze dan liever de keuze maken voor de autochtone jongen. Is dit goed? Nee, want niet iedereen is hetzelfde. Is het logisch? Ja best wel. En ik snap dat de samenleving hier in rol in speelt, want zolang je minder kansen krijgt heb je meer kans om in het criminele circuit oid te komen. Ik heb echter niet het idee dat een deel van die groep echt hun best doet om hier iets in te veranderen. Tegenwoordig gooien ze alles maar op racisme of discriminatie. Pak je een allochtoon op, krijg je dat te horen. Dus ja, het probleem zit aan twee kanten en zolang een kant niet laat zien dat ze er aan willen werken, doet de andere kant dit ook niet.

11 juni 2020 om 21:30

Twee hele belangrijke redenen zijn dat er onder allochtone jongeren een groter percentage crimineel is dan autochtone jongeren. Een andere reden is dat op programma's als opsporing verzocht, veel meer allochtone komen dan autochtonen. Nog een andere reden is dat je op veel plekken ziet/hoort (woonplek, via video's etc) dat allochtone jongeren voor problemen zorgen. Ik kan werkgevers heel goed begrijpen dat ze dan liever de keuze maken voor de autochtone jongen. Is dit goed? Nee, want niet iedereen is hetzelfde. Is het logisch? Ja best wel. En ik snap dat de samenleving hier in rol in speelt, want zolang je minder kansen krijgt heb je meer kans om in het criminele circuit oid te komen. Ik heb echter niet het idee dat een deel van die groep echt hun best doet om hier iets in te veranderen. Tegenwoordig gooien ze alles maar op racisme of discriminatie. Pak je een allochtoon op, krijg je dat te horen. Dus ja, het probleem zit aan twee kanten en zolang een kant niet laat zien dat ze er aan willen werken, doet de andere kant dit ook niet.

Een keer uitgescholden worden in het verkeer noem ik nou niet echt racisme. Wellicht ook handig om het woord niet meer te gebruiken, ook niet in privé sferen of onderling. Ik verwacht dat racisme eerder toe zal nemen dan af op deze manier. Het is een hypocriete situatie.

11 juni 2020 om 14:27

Wtf? Je raad nu aan om gewoon voor het gemak het woord niet meer te gebruiken, omdat het (in jouw opinie) een hypocriete situatie oplost?dit soort gedachtegangen dragen zo ontzettend bij aan het probleem, joh.

11 juni 2020 om 14:34

Taal kun je het best zien als een levend organisme. Mensen bepalen zelf wat ze zeggen en besluiten van dit mag je wel zeggen en dit mag je niet zeggen, hebben daar vaak niet veel effect op. Anderzijds is het perfect mogelijk dat een bepaald woord in onbruik begint te geraken omdat er algemeen van afgesproken wordt dat dat woord een pejoratieve aard heeft (bijvoorbeeld met eskimo dat steeds meer evolueert naar Inuit). Maar woorden vervallen pas als ze gewoon niet meer in gebruik zijn en dus amper voorkomen, en dat gaat in de huidige situatie nooit voorvallen omdat het woord gewoon een vast onderdeel is van de rapcultuur. Ikzelf gebruik het woord niet, ik merk namelijk aan vrienden dat dat gewoon gevoelig ligt. Maar anderzijds vind ik het wel heel vreemd dat als ik op Spotify naar een willekeurig rapnummer luister, het woord er een keer of 5 inkomt.

11 juni 2020 om 14:40

Het is heel simpel; voor zwarte mensen is het empowering, krachtig. voor blanke mensen is het racistisch. ik snap niet zo goed waarom er altijd zo tegen gevochten wordt? Verdiep je anders wat meer in het hoe en waarom, wellicht dat je dan wat perspectief krijgt.

11 juni 2020 om 14:51

Verdiep je misschien zelf ook even in hoe taal precies functioneert? Je kunt niet arbitrair gaan bepalen hoe 1 groep zichzelf bij een woord voelt en dat een andere groep er iets anders bij voelt. Ikzelf kan niet meteen aan woorden denken die aan dat criterium voldoen namelijk. Al kan het natuurlijk dat mijn kennis over woorden op dat gebied tekortschiet.

11 juni 2020 om 14:59

Waarom alleen met zo'n woord? Hoeveel mensen schelden tegenwoordig met ziektes? Wordt amper iets over gezegd, terwijl dit voor veel mensen ook enorm kwetsend is. Zelfde bij dikke mensen of roodharige mensen die heel vaak zo worden benoemd. Dan mogen dunne mensen dit ook niet meer zeggen en niet roodharige ook niet.

Simpele voorbeelden, maar toch.

11 juni 2020 om 20:19

Het zou een begin zijn. Je kan moelijk zelf het woord non-stop gebruiken om vervolgens anderen met een andere etniciteit te vervloeken als zij dat ook doen. Weet je hoe je dat noemt Church? Privileges. Hoezo draagt het in zijn geheel minder gebruiken van een kwetsend woord bij aan het probleem?

11 juni 2020 om 20:20

@churchik lees nu deze reactie. Wat een onzin. Je weet dat je nu letterlijk onderscheid maakt tussen rassen en taal. En ik draag bij aan het probleem? Als jij met je vriendjes een woord wilt gebruiken mogen andere dat ook.

11 juni 2020 om 14:47

@arsenallz, Ik ben het 100 procent met je eens over je eerste zin. Dat noem ik geen racisme. Dat is gewoon uit emotie reageren. Een andere persoon krijgt in zo'n situatie dan een of andere nare ziekte toegewenst, of wordt voor tokkie of m*** uitgemaakt. Allemaal verwerpelijke opmerkingen natuurlijk. Racisme is dat je echt vanwege je ras niet aan de bak komt. Denk bijvoorbeeld aan sollicitaties, aanhoudingen op onwaarschijnlijke plekken omdat je zwart bent etc.

11 juni 2020 om 14:48

Nu interpreteer jij die situatie precies zo dat het geen racisme is. Als ik uit boosheid iets racistisch zeg, is dat toch gewoon iets racistisch? Het is wel anders dan doordacht mensen haten, maar blijft toch echt zo dat ik iemand uitscheld voor zijn huidskleur.

11 juni 2020 om 20:22

Nee, dat heet nou overdrijven. Uit woede iets roepen is iets heel anders dan het institutionele racisme waar mensen boos om zijn. Mensen zoals Martins Indi moeten niet zeuren. Op deze manier kan je alles racistisch maken namelijk, een soort retorisch spel. Je verlegt de grens nu van het echte probleem naar een keer schelden. Op die manier vervagen alle lijnen.

11 juni 2020 om 23:31

Overdrijven...? Het is toch algemeen bekend dat dit m racistisch woord is? Dat maakt degene die t zegt niet meteen n racist, en dit noem ik ook geen institutioneel racisme, maar om nou te stellen dat “mensen als Martins Indi” niet moeten zeuren slaat nergens op. En dan doel ik puur op dit verkeersincident, niet op wat daarna volgt.

11 juni 2020 om 14:47

Wat? Ik keer iemand doodschieten is ook geen moord? Die ene keer het N woord is toch gewoon racisme. Maakt inderdaad niet elke andere Engelsman racistisch, snap dus wel wat je bedoelt, maar dit is gewoon duidelijk een voorbeeld van racisme. Hij zegt trouwens ook dat voetbalsupporters het zeggen, dus het is wel meer dan 1 keer.

11 juni 2020 om 15:02

Meen je dit? Mensen schelden iemand uit door een opvallend iets van diegene te pakken. Rot op dikke, rot op rooie, rot op homo etc. En ja, ook rot op neger bijvoorbeeld. Wil niet zeggen dat het direct racistisch is. Snap dat het een grote lading kan hebben, maar de reden dat dit woord zo in stand wordt gehouden ligt toch echt aan de donkere mensen zelf.

11 juni 2020 om 18:18

Hoe dan? Hoe houden donkere mensen dit woord precies in stand eigenlijk?

11 juni 2020 om 18:35

Door het de hele tijd te zeggen. Ik weet niet of je de film Coach Carter hebt gezien? In die film heb je een scène waar Samuel L. Jackson (Afro- Amerikaan) een zwarte jongen een preek geeft voor het gebruik van het N- woord. Dit betekent dus dat het in de zwarte gemeenschap ook gewoon onfatsoenlijk is om tussen elkaar het N- woord te gebruiken. Toch blijven rappers het in hun songs te gebruiken, waardoor de luisterende jeugd gewoon 1000 keer dat woord te horen krijgt.

11 juni 2020 om 18:50

Omdat een vermaard zwart acteur in een film (nee nog niet gezien, maar dank voor de tip, ik ga hem zeker kijken) iets zegt betekent dat iets in de 'zwarte gemeenschap'? Ik beweer zelf niet te weten of het wel of niet zo is trouwens, maar dat klinkt op voorhand niet echt als een heel overtuigend argument. Los daarvan, cruciaal, wat ze onderling zeggen is toch niet hetzelfde als dat een witte het tegen een zwarte zegt?

11 juni 2020 om 20:27

Kante. Ik had niet verwacht dat je zo naïef zou zijn, maar mijn complimenten. Hoe houden donkere mensen dit woord in stand? Dat je dit zelf niet kan beantwoorden. Het is heel eenvoudig. Systematisch gebruik van het woord. Liedjes staan er bol mee. Mensen vragen zich letterlijk af: Mogen blanke mensen dat woord wel meezingen? Raad een hoe het in leven wordt gehouden... Misschien voor je algemene kennisvergroting even een paar documentaires hierover kijken. Cruciaal: Het onderling zeggen is exact hetzelfde als een witte het tegen een zwarte zegt. Dat is nou juist het hele probleem. Achterlijke retoriek waarin bewust onderscheid wordt gemaakt. Als donkere mensen het woord onderling gebruiken, wat is het dan? Dan gaat het toch alsnog om huidskleur (letterlijk: donkere mensen onderling). Wat je nu doet is positieve discriminatie. De ene etniciteit mag het wel gebruiken, de andere niet. Ze etnisch profileren zichzelf maar worden boos als iemand anders hun uitscheld vanwege kleur. Dat is hypocrisie. Je kan niet verwachten dat een groepering het woord wel mag gebruiken en de andere niet. Dat is per definitie onderscheid maken gebaseerd op ras. Weet je hoe je dat noemt Kante? Racisme.

11 juni 2020 om 23:40

Moet zeggen dat ik t hier wel met Arsenallz eens ben in deze; je kunt niet in songteksten t woord n*gga stoppen en verwachten dat witte mensen dit niet meezingen. Dat geval met Ron Jans vond ik al tenenkrommend, maar wat te denken van Kendrick Lamar... Tijdens n concert haalt ie n wit meisje uit t publiek om een van zn liedjes mee te zingen, met het bewuste woord in de tekst. Op t moment dat zij dat woord zingt, zijn de rapen gaar. Ik, als iemand met n tintje, snap hier werkelijk niets van... Als je als ‘black’, niet wil dat ‘white’ het n-woord niet zegt/zingt, doe het (onderling) zelf ook niet, ook niet in liedjes... Of is dat ‘black privilege’...

Dat racisme bestaat kan niemand ontkennen. Net zoals discriminatie van andere bevolkingsgroepen. Roepen dat racisme moet stoppen is hetzelfde als wensen dat het nooit meer regent. We zijn met 7 miljard + mensen op deze planeet, dus dat zal niet snel verdwijnen. Ik geloof ook niet dat het probleem zo erg is als ze ons doen geloven. Tegenover 20, 30, 40, 50 jaar geleden is het enorm verbeterd. Maar het volledig weg krijgen is een utopie denk ik. Daarom reageer ik soms verbaasd wanneer mensen roepen dat ze het niet kunnen geloven dat er in 2020 nog steeds racisme bestaat. We zijn met meer mensen dus dat is niet meer dan logisch. In het voetbal is het vooral een tool om spelers uit hun concentratie te halen. 'fans' denken op die wijze hun ploeg te helpen. Totaal verkeerd natuurlijk maar wij discrimineren dagelijks zonder het te beseffen. De belangrijkste uitdaging voor ons is om het onderscheid te zien tussen bewust en onbewust. Meer kan je niet vragen van mensen.

11 juni 2020 om 14:43

Je zegt zelf dat het enorm is verbeterd. Dat was nooit gebeurd wanneer mensen niet hadden gezegd dat er wat tegen racisme gedaan moet worden. Slechte vergelijking maar komt ie: ik geloof ook niet dat alle treinen altijd op tijd zullen rijden, maar ik klaag wel wanneer mijn trein te laat is. Zo weet de NS wat ze kunnen verbeteren en blijven ze de noodzaak zien om dat te doen.

11 juni 2020 om 16:15

Voila, je zegt eigenlijk hetzelfde wat ik zeg. Men moet altijd proberen te verbeteren, maar in gedachten houden dat het nooit helemaal zal zijn zoals wij dat willen. Bij alles is er een limiet. Ik ben het met je eens dat er altijd iets aan gedaan moet worden. Derksen zei het al eerder deze week: wie racisme wil, is een mafkees en moet uitgesloten worden. Wie wil dat nu hebben? Wat voor goed heeft het gedaan? Maar ik ben me ook bewust van het feit dat racisme door iedereen gebruikt kan worden. Mensen die roepen dat het alleen iets van blanken is, zijn echt gebrainwasht.

Het voorbeeld over donkere leraren en trainers zegt niet heel veel. Er is al jaren een lerarentekort in Nederland, mensen in hun eerste jaar op de Pabo staan vaak al alleen voor de klas. Momenteel nemen scholen iedereen aan die ze kunnen krijgen, en dus kan je racisme hier absoluut niet de schuld van geven. Zijn er problemen? Ja. Is dit er een van? Ik denk het niet.

11 juni 2020 om 14:40

Ik weet niet helemaal wat Martins Indi hier bedoelt. Het kan ook gaan om het feit dat je als zwarte jongen rolmodellen mist. Dat houdt de ontwikkeling naar gelijkheid ook tegen. Maar dat vul ik nu in. Denk dat het wel degelijk een probleem is als er te weinig zwarte docenten zijn of trainers. Je wil het idee hebben dat iedereen dat kan doen. Wel met je eens dat het wat makkelijk is om daar alleen puur racisme de schuld van te geven, nu we staan te springen om docenten. Maar dan moeten die jongens wel het idee krijgen dat docent of trainer een reële optie is.

11 juni 2020 om 15:06

Maar waarom een probleem? Als je allemaal gelijk wil zijn dat boeit het toch niet of je lerraar wit of zwart is om hem als rolmodel te hebben? Of is het al een probleem als een donker/wit iemand niet iemand van zn eigen kleur als rolmodel kan hebben?
En ja, je wil het idee hebbem dat iedereen dat wil doen. Wat echter veel mensen niet willen begrijpen, net zoals BMI, is dat er gewoon veel en veel meer blanke trainers en docenten zijn. Waarom? Omdat je in een 'blank' continent woont. In Afrika is het weer andersom. En die jongens moeten het idee krijgen dat het een reele optie is, echter moeten ze ook laten zien dat ze het willen. Het is een probleem van beide kanten. Veel te simpel om een kant de schuld te geven van bv te weinig kansen.

""ga maar na: hoeveel multiculturele leraren werken er op de basisschool waar jouw kinderen naartoe gaan?" uhm...volgens mij is er een schreeuwend te kort om leerkrachten op het basisonderwijs, vooral leraren.of zouden er soms niet zoveel multiculturele jongeren op de pabo zitten?

Natuurlijk, George Floyd had nooit gedood mogen worden door de agenten en die moeten ook goed worden aangepakt. Maar ik begrijp die verafgoding van George Floyd niet. Die man was draaideurcrimineel, meerdere overvallen gepleegd, zwangere vrouw onder schot gehouden en had al 10 en 5 jaar in de cel gezeten. Dit kan dan toch nooit iemand zijn die op een voetstuk geplaatst moet worden alsof het moeder Theresa is?

11 juni 2020 om 15:31

En wie weet drukte deze agent zijn knie ook wel in twintig andere mensen, van wit tot aziatisch, tot latino, tot zwart. Waar is het bewijs dat hier een racistische gedachten gang achter zit? Dat het politiegeweld is lijkt me vrij duidelijk.

11 juni 2020 om 20:28

Goed punt EL Fenomeno. Mensen maken het zelf racistisch. Ik heb Derek Chauvin ook nergens horen zeggen dat hij dit deed om Floyd getint is. Dat is een aanname. Het probleem is politiegeweld.

11 juni 2020 om 15:37

Niemand zegt dat hij een engel is, maar zijn verleden rechtvaardigt niet zijn dood...

11 juni 2020 om 16:03

Dat zeker niet, daar begin ik ook mee. Maar zoals hierboven in het artikel staat dat voetballers met shirtjes van hem lopen, begrijp ik echt niet. Ik begrijp me heel goed dat racisme je zorgen baart, maar die George Floyd is verre van een fijne vent geweest.

Mensen die boos zijn denken niet na over wat ze zeggen. Ze zien een donkere man en roepen dan het N woord. Zien ze een vrouw roepen ze waarschijnlijk iets van prostituee, zie ze een man die wat gezet is iets van dikke. Dit hoeft dus helemaal niet discriminerend bedoelt zijn. Zijn voorbeelden zijn echt zo slecht. Hoeveel multiculturele leerkrachten er op de basisschool van mijn kind zijn. Nou dat zal ik zeggen 0, maar er zijn ook geen leraren alleen leraressen. Wil dat zeggen dat mannen ook gediscrimineerd worden in het onderwijs? Of wil dat zeggen dat de opleiding tot basisschool leerkracht vaker gedaan wordt door blanke vrouwen?

Racisme bestaat uiteraard, daar hoeven we niet om heen te draaien. Maar of dit nou de sterkste voorbeelden zijn, vraag ik mij ernstig af? Sowieso zie je bij sommige scholen dat het alleen maar vrouwen zijn, moeten we daar dan ook wat vinden? Wellicht vinden donkere mensen het docentschap vaker een verschrikkelijke baan. Ik vind het ook helemaal niets bijvoorbeeld . Bij topfuncties hoort bijvoorbeeld ook vaak dat je 80 uur per week werkt; misschien is deze groep wel liever veel vaker bij gezin/familie/vrienden en ambiëren ze zulke functies veel minder. Ik zou namelijk ook nooit zo'n functie willen hebben. Verder kan ik zo best wat coaches opnoemen die een eredivisieclub of een eerste divisie club getraind hebben. Weet ook niet precies wat de verhouding is van het aantal mensen, en daarnaast de verhouding van hoeveel mensen überhaupt de cursus coach betaald voetbal volgen. Zijn er minder donkere mensen die coach willen worden of volgen ze de cursus niet omdat ze denken geen kansen te krijgen? Het is volgens mij ook wel bekend dat mensen met een Turkse achtergrond vaak ondernemer zijn, een ook bovengemiddeld vaak een kebabzaak runnen Dit zijn niet allemaal de beste voorbeelden maar alles bij elkaar geeft het voor mij aan dat er zoveel verschillen tussen bevolkingsgroepen zijn dat het te makkelijk is om overal racisme bij te halen.

Beetje zielig jankverhaal van BMI. Hoeveel multi culti leraren zitten er op jouw school? Uhh hoeveel zitten er uberhaupt op de Pabo... het heeft niet altijd met ongelijkheid te maken vriend. Opleidingsniveau, interesse, etc. spelen ook een rol. Men is al blij als men een leraar kan vinden. Dus laat alle multi culti’s maar eens de Pabo gaan doen. Kunnen ze gelijk ondervinden wie de vervelende kids zijn in de klassen.
En dat gezeik over de slavernij word ik ook wel zat. Slavernij is een Afrikaanse uitvinding, al heel lang voordat de Europeanen ermee begonnen. En dan net doen of je er nog dagelijks pijn van hebt..

11 juni 2020 om 19:55

“Kunnen ze gelijk ondervinden wie de vervelende kids zijn in de klassen” lol als er een opleiding gigantisch populair is onder allochtonen is het Maatschappelijk dienstverlening wel, tegenwoordig social work. allochtonen werken heel graag met ‘lastige’ kinderen/jongeren

11 juni 2020 om 20:30

Waarom is dat volgens BMI dan geen probleem?

11 juni 2020 om 20:58

Geen idee, ik ken die jongen niet

Vanuit mezelf behandel ik iedereen gelijk en heb ik buiten de extreme aanhangers van bepaalde culturen nergens om over na te denken voor ik wat zeg. Rassen boeien mij geen drol, je bent een aardig persoon of niet. Daarom zou ik ook nooit op basis van ras iemand voortrekken en dus ben ik vanuit mijn eigen perspectief ook tegen bijzondere regels voor elk ras, gender of geaardheid. Ik snap ook niet dat het voor onze gentinte medemens een issue kan zijn dat ze bepaalde functies niet krijgen. Willen ze het niet, werken ze er niet hard genoeg voor, hebben ze nooit hoop gehad of zitten er dan echt rascitische hr miepjes? Ik heb het antwoord niet.

11 juni 2020 om 18:54

Ik vrees dat er echt nog genoeg mensen zijn die niet zoals jou zijn en anderen dus wel gewoon anders behandelen op basis van kenmerken als etniciteit, gender, geaardheid, geloof,... Dus het ligt alleszins zeker niet aan gebrek aan kwaliteit naar mijn idee. Ik denk dat het voornamelijk aan een combinatie van enerzijds discriminatie en een gebrek aan vertrouwen ligt. Enerzijds zullen er genoeg mensen zijn die echt discrimineren bij het aannemen van iemand (of bij een selectieprocedure). Anderzijds weten sommige groepen dit, waardoor er natuurlijk een lager vertrouwen komt bij hen dat ze een eerlijke kans zullen krijgen. Maar ook andere factoren spelen een rol. Zo bleek uit een onderzoek dat de rol van verwachtingen van een leerkracht zeer groot is op de resultaten van zijn leerlingen. Als er tegen een leerkracht op voorhand van het jaar gezegd werd dat bepaalde leerlingen beter zouden gaan scoren (“want ze zijn slimmer”) en andere minder goed, bleek dat die leerlingen ook weldegelijk betere scores haalden dan leerlingen die minder intelligent zouden zijn. Het opvallende was echter dat er geen merkelijke verschillen zaten tussen de twee testgroepen (dus de “slimmere” en “dommere”) in de voorgaande jaren. Hoe een leerkracht dus iemand behandelde hing af van zijn verwachtingen. Iemand waarvan verwacht werd dat hij/zij goede punten ging halen, kreeg meestal meer aandacht en er was meer geduld voor. Dat toont dus aan dat prestaties zeker niet altijd de verantwoordelijkheid zijn van een individu zelf. Dit is natuurlijk een specifiek onderzoek, maar ik zie weinig redenen waarom dit niet op de samenleving afgespiegeld kan worden. Als er minder vertrouwen is in een persoon uit een minderheid (zonder dat daar zelfs echt racistische/discriminatieve motieven achter schuil gaan) door een begeleider/opleider, kan dit gevolgen hebben voor een negatieve uitkomst van de hele opleiding.

12 juni 2020 om 08:16

Dat psychologische experiment is vrij recent als ik het goed heb en dat speelt enorm bij basisschoolleraren kan ik je vertellen. Leraren moeten steeds meer kunnen op dat vlak en zijn daar dus ook mee bezig. Vroeger was het een goede leraar als de leraar kon spotten dat de 5e van hetzelfde gezin ineens WEL slim was en tegenwoordig moeten ze dit combineren met de hoge eisen van de ouders (mijn kind verdient extra aandacht) en prioriteiten van ouders (mijn kind doet ook nog dit en dit). Hieruit komt volgens mij nu het progressieve leren rollen (weet de term even niet), bij 2x een goed antwoord een moeilijkere vraag en bij een fout antwoord op hetzelfde niveau en nog eens fout weer een niveautje lager. Leraren kunnen voor elk kind een persoonlijke uitleg geven en zich vooral focussen op het motiveren van kinderen. Deze ontwikkelingen lijken mij een stuk minder discriminatie gevoelig, reden op optimistisch te kunnen blijven

11 juni 2020 om 19:51

Of die hr miepjes zoals jij ze noemt echt in grote matr racistisch zijn weet ik niet maar ze zwichten wel vaak voor racistische bedrijven. Ze hebben weleens een test gedaan door naar allerlei uitzendbureaus te bellen en te zeggen dat ze geen Marokkaan/Turk/Surinamer wilden en genoeg uitzendbureaus gingen daarin mee

11 juni 2020 om 20:32

Ja, weet je waarom? Een uitzendbureau wil gewoon geld verdienen. Bedrijven gaan over lijken. Bekijk het maar eens vanuit een economisch perspectief. Een gigantisch groot bedrijf wil met jouw uitzendbureau in zee maar zegt: Joh, wij willen deze groeperingen niet. Het moreel juiste om te doen, als uitzendbureau, is zeggen: Wij gaan niet met jullie in zee. Helaas gaat er daarvoor teveel geld in om mocht het daadwerkelijk zo zijn.

12 juni 2020 om 08:27

Ik heb niet zo'n hoge pet op van de uitzendbureaus etc. en kan dan alleen maar zeggen domme mensen doen domme dingen. Het vergt wel een stukje relativeren als je bijv. net uit een woonwagen kamp komt en daar wat naar je geroepen werd om dan daarna de volgende persoon in een trainingspak en heuptasje normaal te benaderen. Mensen worden geconditioneerd, domme mensen heel snel en slimme mensen na heel veel slechte ervaringen. Maar regels aanpassen oid slaat natuurlijk nergens op en je kunt het alleen veranderen door het goede voorbeeld te geven. Mensen veranderen zelf, iemand veranderen is een fabeltje wat iedereen nog lijkt te geloven. Daarom zijn deze protesten zo zinloos, ze bereiken niets en kunnen veel beter in hun eigen sociale kring het juiste voorbeeld geven. Vele male effectiever. Die ervaring van bruno was een goed voorbeeld, alles er rondomheen wat hij wil en vind zorgt ervoor dat het voorbeeld minder waard word. Ik wil ook meer geld alleen dat lukt alleen door het werk erin te stoppen en de juiste dingen te doen, wil bij een bank werken net zoals bonjasky? Zie gezond uit, praat perfect abn, koop een goed pak en pak de telefoon om navraag te doen naar een vacature, omzeil de CV racisten gewoon als je dit weet.... ook gewoon een stukje f'ed up samenleving door het handje op te houden en overal tegenaan te schoppen ipv oplossingsgericht denken. Ik kom met plat brabants ook niet gemakkelijk aan de bak bij een Amsterdamse bank (niet dat ik dat wil)

12 juni 2020 om 10:42

Beter in eigen sociale kring het voorbeeld geven? Ik gok zomaar dat BLM protestors niet zo goede vrienden zijn met mensen die buitenlanders het land uit willen, Islam uit willen bannen en een hekel aan zwarte mensen hebben. ABN is trouwens een van beste plekken om als allochtoon een eerlijke kans te hebben. Zo makkelijk als jij het stelt is het niet, bij echte CV racisten beland je met de naam Hassan al meteen op de verkeerde stapel. Dan heb je niks meer aan je goede pak en je gezond uit zien

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren