Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FC Groningen vindt voorstel van Ajax te ver gaan: deal lijkt geklapt

Laatste update:

FC Groningen is niet van plan om Ajax voor de helft te laten meedelen in een transfer van Kaj Sierhuis naar Stade Reims. Woensdag werd bekend dat de nummer elf van de Ligue 1 een miljoenenbod had uitgebracht op Sierhuis, wat voor een spagaat heeft gezorgd: de 21-jarige spits wordt door Ajax verhuurd aan FC Groningen en die club heeft in de zomer een optie tot koop. Sierhuis viel tussen wal en schip; niemand had het recht om over de transfer te beslissen en daarom moesten beide clubs met elkaar in overleg.

Bronnen binnen Ajax laten inmiddels aan De Telegraaf weten dat Groningen de miljoenen die Stade Reims voor Sierhuis over heeft niet wil delen. Daardoor lijkt de deal geklapt, zo concludeert de krant. Technisch directeur Mark-Jan Fledderus heeft Ajax het voorstel gedaan om Sierhuis per direct voor het afgesproken bedrag en doorverkooppercentage te kopen, om hem vervolgens meteen door te verkopen aan Stade Reims.

Ajax leek bereid om daarmee akkoord te gaan, zo schrijft de krant, maar de koploper van de Eredivisie wilde de door Stade Reims betaalde miljoenen, bonus én het nieuwe doorverkooppercentage eerlijk verdeeld hebben. Fledderus vond dat tegenvoorstel te ver gaan en hikte er bovendien tegenaan dat Groningen amper tijd zou hebben om nog een vervanger van Sierhuis te vinden.

Tenzij een van de partijen water bij de wijn doet, maakt Sierhuis het seizoen af in Groningen. Eerder schreef De Telegraaf al dat Stade Reims woensdagavond uitsluitsel wilde, anders zou het verder zoeken naar een aanvaller. Het contract van Sierhuis in Amsterdam loopt door tot medio 2021. Wanneer FC Groningen hem na dit seizoen definitief zou overnemen, heeft Ajax de eerste optie om hem terug te kopen.

Doet FC Groningen er goed aan om het tegenvoorstel van Ajax te weigeren?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Eigenlijk hebben beide clubs hier niks over te zeggen voordat Groningen heeft beslist of ze sierhuis definitief willen overnemen. Tot die tijd staat hij bij zowel Groningen en Ajax onder contract en is Stade Reims kansloos.

29 januari 2020 om 23:32

Nee. Hij is momenteel gewoon van Ajax. Dan kan Groningen natuurlijk niet ineens een optie lichten die ze pas komende zomer hadden kunnen lichten en zonder te delen en zonder risico's te durven lopen wel het volledige bedrag opstrijken. Het is vrij respectloos naar Ajax toe.

29 januari 2020 om 23:40

Dus Groningen moet maar een deel van de winst en een degelijke speler laten lopen “uit respect voor Ajax”? Ajax heeft gewoon een deal gesloten, dus daar kunnen ze achteraf niet op terugkomen.

29 januari 2020 om 23:44

Nee hij is momenteel helemaal niet van ajax. Als jij iets verhuurt aan iemand, en die persoon betaald daar op het noment voor, dan is hij daar eigenaar van. Zo gaat het ook met gehuurde spelers. Beide clubs hebben een contract ondertekent waarin staat dat groningen op dit moment eigenaar is van de speler, dus heeft ajax nu niks in te brengen, want het is nu niet hun medewerker. Beetje hetzelfse dat ze in de bouw nog wel is werken met uitleners, dus ene bouwbedrijf levert bouwvakkers, voor een bepaalde prijs, het andere bedrijf maakt hier gebruik van en is op dit moment ooj wettelijk de baas van de werknemer.

29 januari 2020 om 23:45

Doe is normaal zeg. Ajax heeft deze deal met Groningen beklonken.groningen heeft eerste optie tot koop en dat is het.ajax heeft letterlijk niets te zeggen in deze behalve dat ze Sierhuis kunnen verkopen aan Groningen.ik geef Grunn groot gelijk dat ze niet op Ajax in gaan, voor hetzelfde geld schiet hij er nog 10 in en is hij het dubbele waard deze zomer. Aan de andere kant schiet hij er misschien 0 in en hoeft Groningen hem toch niet te hebben en gaat hij terug naar Ajax.groningen heeft alle kaarten in eigen hand, Ajax kan ervoor kiezen om er nu geld aan over te houden of mogelijk in de zomer.ik vind het eerder respectloos van Ajax dat ze Groningen deze meevaller niet gunnen, want het bedrag wordt in de zomer echt niet hoger hoor.

29 januari 2020 om 23:53

Ik zou maar eens huurovereenkomsten nagaan. Hoe kan je winst maken op iets wat je huurt. Dat kan niet. Dat kunnen ze alleen komende zomer. En dan nog kan Ajax zelf de eerste optie lichten tot terugkopen mits dat bedrag gelijk is aan de hoogste bieder.

29 januari 2020 om 23:55

Alfonse. Als ik jou was zou ik de definitie van huren even op zoeken. Als huren iets niet is dan is het wel dat de huurder eigenaar van iets wordt.

29 januari 2020 om 23:55

En welke huurovereenkomst kan je tussentijds opzeggen dan? Vanuit de verhuurder gezien? Als het gaat om een bepaalde huurtermijn?

29 januari 2020 om 23:56

Respectloos van Ajax dat ze Groningen geen meevaller gunnen? Verwacht je ook dat Ajax zondag met 10 man aan de wedstrijd begint? Het is gewoon business en dit is een uiterst vreemde situatie waarin Ajax inderdaad contractueel met Groningen opgescheept zit en Groningen contractueel met Ajax opgescheept zit omdat ze hem pas van de zomer kunnen kopen en dus tot die tijd geen eigenaar van de transferrechten zijn. En je kan geen speler verkopen als je de transferrechten niet hebt. Van de zomer heeft Groningen meer te vertellen en zelfs dan heeft Ajax naar verluid een terugkoop optie dus ondanks dat ik vind dat Groningen Sierhuis nog lekker 6 maandjes moet houden hebben ze bijzonder weinig te vertellen op dit moment.

29 januari 2020 om 23:59

@yamiown dat vind ik vrij onzinnig. De deal is dat Groningen hem in de zomer kan kopen. Als ze na een half jaar besluiten dat ze hem al willen kopen dan is dat prima, maar dan is Ajax ook vrij om andere eisen te stellen, toch? Dus Groningen wil in deze nu direct winst maken, daar ze in de zomer wellicht niet zoveel winst kunnen maken. Het zou aardig zijn van Ajax om te zeggen, is goed ga je gang. Maar ik snap wel dat Ajax dan wil meedingen in de transfer. Een eerlijke oplossing lijkt mij dat Groningen haar zin krijgt, Sierhuis koopt, doorverkoopt en winst maakt - en dat Ajax een deel daarvan ontvangt + wellicht een doorverkooppercentage voor de toekomst, waarbij het dan weer als tegenprestatie een Danilo, Siem de Jong of Ekkelenkamp of iets dergelijks bij Groningen stalt de rest van het jaar.

30 januari 2020 om 00:00

@alfons. Als jij een huis huurt, dan ben jij de bewoner. Degene van wie jij huurt is de eigenaar. De éigenaar kan het huis tussentijds verkopen. Al is het afgesloten huurcontract wel bindend ook voor de nieuwe koper.
Dus er is maar 1 club die iets kan, en dat is Ajax. Échter; Groningen heeft een optie tot koop. Dus dat zal voorgaan.

Daarmee is het Groningen die de transfer voor Kaj blokkeert. Als Groningen afziet van de koop kan Kaj kan hij naar Reims.

Nu wil Groningen ff winst pakken ipv de speler hebben. Vindt Ajax best, maar dan willen zij mee delen in de winst. Niet meer dan eerlijk. Anders is het wachten tot de zomer.

Maar laat dan duidelijk zijn sat het dan Groningen is die Sierhuis deze kans door de neus boort. Ajax heeft aangegeven mee te willen werken met een voor beide clubs aantrekkelijke optie.

30 januari 2020 om 00:17

Bij Groningen is hij basisspeler en bij Ajax overbodig logisch dat Ajax meewerkt toch? . Ik vind het een lastig verhaal waar ik beide kanten wel in snap je moet het zakelijk zien voor Ajax is het een lekker extraatje en voor Groningen geld wat ze goed kunnen gebruiken ik vind de keuze van Groningen daarom ook logisch wacht het half jaar af en koop hem en kijk dan wat de opties zijn. En als er dan geen intresse is hou je hem lekker nog een jaar in Groningen vind het voor Groningen een nuttige speler die toch zijn doelpuntjes maakt.

30 januari 2020 om 00:26

Iseldiroed als je de analogie maakt, maak hem dan wel af. Jij huurt dat huis, maar als je er drie jaar woont mag je het overkopen voor 2 ton. Nu blijkt na anderhalf jaar iemand anders het te willen kopen voor 2.5ton. Dan kan de eigenaar niet zeggen van: Hey jij, ga eens dat huis uit! Of, je mag dat huis kopen, maar dan voor 2.25ton. Wel kan het huis direct voor de afgesproken prijs verkocht worden, mits beide partijen het erover eens zijn. Of de huiseigenaar kan de bewoners uitkopen.

30 januari 2020 om 00:26

Ik kan je als jurist vertellen dat bij huur het eigendom niet over gaat. Ajax is gewoon "eigenaar" van Sierhuis. Hoe cru dat ook klinkt.

30 januari 2020 om 00:30

@yamiown prima voorbeeld. En in dit geval zegt ajax dat het huis direct kan worden gekocht, mits Ajax bij de doorverkoop kan meeverdienen. Dan is Groningen vrij om dat te accepteren of niet, net zoals Ajax vrij is om te onderhandelen omdat Groningen de optie tot koop nu al wil lichten.

30 januari 2020 om 01:17

Klopt maar Ajax gaat er niets op vooruit door het nu te weigeren. Stel Sierhuis krijgt een horrorblessure of valt helemaal terug. Dan heeft Ajax niets. Groningen zal het niet gigantisch veel uitmaken, als Sierhuis goed is hebben ze goals en maken ze winst op Ajax dat hem terugkoopt. En ja Ajax kan dan hem voor een paar miljoen verkopen, maar ik vraag me af hoeveel winst daadwerkelijk op gemaakt gaat worden.Is Sierhuis slecht dan krijgt hij een enkeltje Amsterdam en zijn ze niets kwijt, want de huurdeal is qua waarde ondertussen al goedgemaakt lijkt me. Ajax neemt een onnodig risico en laat nogmaals aan heel Nederland zien dat ze moeilijk doen om iedere cent.

30 januari 2020 om 01:20

@ alfonsekceials je iets huurt ben je nooit eigenaar van hetgeen wat je huurt, wel is het zo dat een huur overeenkomst niet zomaar eenzijdig doro de verhuurder kan worden opgezegd. Het is wel mogelijk maar dan moet je de rechter overtuigen dat het echt noodzakelijk is om de huurovereenkomst te verbreken.

30 januari 2020 om 01:20

Groningen kan waarschijnlijk niet ineens de optie lichten (hangt er van af hoe deze is geformuleerd). Alleen kan Ajax hem ook niet ineens verkopen. De huurovereenkomst met optie tot koop is ook gewoon een contact. Dus ja de speler is van Ajax, alleen is Ajax een contractuele overeenkomst aangegen met groningen waardoor groningen het recht heeft om de speler te gebruiken en te kopen. Ajax kan Sierhuis alleen verkopen als Groningen van dat recht af ziet.zo werken opties nou eenmaal.

30 januari 2020 om 01:48

@yamiown hetzelfde zou je kunnen zeggen over Groningen. Als Groningen hier niet mee akkoord gaat lopen ze gegarandeerde winst mis. Tegelijkertijd zou het zomaar kunnen dat Sierhuis in de volgende pot geblesseerd raakt, Groningen geen spits meer heeft en ook geen geld. Dus voor beide clubs zitten er risicos aan.

30 januari 2020 om 06:17

Hehe iemand die het snapt. Heel goed bewoord.

30 januari 2020 om 06:53

Ja klopt, huur plus koop plus terugkoop. Groningen kan het lekker uitzoeken. Momenteel staat hjj onder contract bij Ajax. Ook al licht Groningen de optie, zegt Sierhuis nee blijft hij onder contract bij Ajax. Groningen moet eens beseffen waar ze staan. Duik anders ff in de PSV deal van afgelopen zomer. Was Groningen zogenaamd ook de grote meneer en bepaalde ze het zogenaamd allemaal. Op een tijdje later met hangende pootjes terug te komen. Verwacht dat Ajax op alle spelers terugkoopclausule's heeft. Wat mij betreft worden die komende zomer gelijktijdig geactiveerd. Kan Groningen opzoek naar een nieuwe spits, rrchtsback en verdedigende middenvelder.

30 januari 2020 om 06:59

@yamiown, maak de anologie dan echt af. Als de eigenaar tegen het huis zegt, hey we zien brood in je, contractverlenging ligt klaar en het huis is daar mee in zijn nopjes. Wat kan die huurder dan nog kopen?

30 januari 2020 om 07:02

@yamiown, je hebt wel vaker een blinde vlek als het Ajax betreft. Wat Ajax met de huurder wil afspreken is dat ze de 50.000 eerlijk willen verdelen, beide de helft. Lijkt me fair. Zeker naar de speler toe, maar ook naar Groningen toe.

30 januari 2020 om 07:21

Er is contractueel een verhuur met optie tot koop voor een op dag moment bepaald bedrag afgesproken. Bijv 3 miljoen, als Groningen wil kopen. Zie het maar als een proefrit. Wat Groningen nu wil is eigenlijk de logische gang van zaken: ze spreken af een proefperiode te hanteren en wanneer het bevalt het afgesproken bedrag te betalen en de speler over te nemen.Nu hoort Ajax dat de speler meer op kan leveren bij Reims en zelfs met een zo groot verschil dat het voor ze uit kan (dus meer dan het dubbele van wat Groningen volgens afspraak moet betalen) on 50/50 te delen.Ik snap echt wel dat Ajax probeert dit op deze manier op te lossen, maar na dit seizoen kan Groningen volgens afspraak sierhuis kopen voor het afgesproken bedrag en hem dan verder verkopen.Groningen stelt dus eigenlijk voor de afgesproken koop-deal eerder plaats te laten vinden , Ajax wil de gehele afspraak veranderen. Leg mij nu eens uit waarom Ajax dit mag doen en Groningen fout is volgens zovelen. Lijkt mij vooral een blinde vlek te zijn.Mbt de optie tot terug kopen, dan moet Sierhuis zelf ook willen, en ik denk dat die kans niet groot is. Als Ajax hem koopt is het om er winst op te maken, niet als vaste spits van het 1e. Hij heeft er niets aan bij Ajax weer op t 2e plan te geraken, de enige partij die daar beter van wordt is Ajax.Ook wanneer een vast bedrag voor terugkopen is afgesproken kan ik mij voorstellen dat Groningen dit nu niet wil doen. Omdat we niet weten wat het bod van Reims is een rekenvoorbeeld:Stel Reims wil 9 miljoen betalen, Ajax wil 50/50 doen, blijft 4,5 miljoen over minus het afgesproken aankoopbedrag voor Groningen. (Bijv. 3 miljoen), Ajax houdt dan van die 9 miljoen 7,5 miljoen over en Groningen 1,5.Als het terugloop bedrag hoger is dan 4,5 miljoen (1,5 keer het aankoopbedrag van Groningen) dan doet Groningen zichzelf tekort als ze hier mee akkoord gaan. Zonder de precieze bedragen zullen we het nooit weten, maar als letterlijk beide clubs er (veel) beter van zouden worden zou het niet zo'n issue zijn, mij lijkt het erop dat vooral Ajax hier beter van wordt wanneer hun gewenste deal doorgaat.

30 januari 2020 om 07:30

Nee, als je iets huurt ben je niet de eigenaar. Je mag het gebruiken van de oorspronkelijke eigenaar en daar spreek je een bedrag voor af.

Zou wat zijn dat ik een busje huur bij de Borent, dat iemand dat busje voor 10k wil kopen en dat ik tegen Borent zeg dat ik het volle bedrag wil opstrijken.

Dat Ajax maar 50% wil hebben is zeer netjes.

30 januari 2020 om 07:37

@yamiown, als huurder heb je rechten. De eigenaar kan het niet zomaar verkopen. In dit geval komt er een andere partij die zegt dat ze het huis willen kopen.

De huurder ziet hier brood in, maar het huis is officieel nog van de verhuurder. Dan kun je hoog of laag springen, maar je bent en blijft niet de eigenaar.

Groningen wil hem wel verkopen. Ajax niet per se. Ajax zegt, prima, maar dan delen we de opbrengst. Zeer netjes, aangezien hij nu nog speler is van Ajax.

Een ieder die hier zeurt over Ajax snapt er helemaal niets van. Het is Groningen die moeilijk doet.

30 januari 2020 om 07:38

Financiel lease is toch wat anders he dan wordt het je eigendom. Welke club heeft hem nu al 1,5 jaar lang laten spelen ook al was hij nog niet goed genoeg. Groningen heeft daarin geïnvesteerd. Ajax heeft in de jeugd geïnvesteerd maar goed uit respect krijg je daar ook een opleiding vergoeding voor bij een transfer.

Bovendien waar haal je een vervanger op de laatste dag...Groningen staat volledig in zijn recht volgens mij..

30 januari 2020 om 07:42

@jbdeiman, je draait het om lieverd. Groningen wil hem verkopen, maar dat kan niet want hij wordt gehuurd van Ajax. Ajax wil meewerken aan een tussentijdse ontbinding van het huurcontract en de opbrengst dan delen. Zeer netjes. Groningen wil de speler wel verkopen, maar is nog geen eigenaar en wil wel het volle bedrag vangen.

Koekoek.....

30 januari 2020 om 07:47

@FC Knudde, voor de 10e x. Groningen heeft van Stade Rennes gehoord dat ze interesse hebben in Sierhuis. Niet Ajax. Groningen heeft dit bij Ajax gemeld.

Als Groningen Sierhuis wil behouden kan Ajax niets. Ze hebben nl een huurovereenkomst.

Groningen zou willen meewerken aan een transfer en aangezien ze een optie tot koop hadden, wil Ajax dan de opbrengst delen.

Zeer netjes en respectvol juist. Wil Groningen de volle mep? Dan moeten ze hem niet verkopen, in de zomer de optie lichten en dan met Stade Rennes gaan praten.

Groningen moet niet zo zeiken en alle anti-ajax brilletjes moeten in deze worden afgezet.

Ajax doet dit zeer netjes.

30 januari 2020 om 07:57

Jij snapt er niet heel veel van he jndeiman. Wie heeft het er uberhaubt over goed of fout? Groningen blokkeert deze deal, dat klopt , en dat is alles wat er hierboven gezegd wordt. Waarom zou Ajax dit mogen doen? Ze doen helemaal niets, ze stellen iets voor aan Groningen..

30 januari 2020 om 08:02

De reden dat Groningen niet echt wil meewerken is omdat ze amper tijd hebben een vervanger te halen. we hebben amper aanvallers en Sierhuis is zowat de enige die scoort. Als Sierhuis nu vertrekt dan hebben we 1 spits en 1 jeugdspeler als spits in de selectie. Logisch dat Groningen weigert op mee te werken op de enalaatste transferdag tenzij ze een financiele klapper kunnen maken.

30 januari 2020 om 08:14

Bijzonder lange discussie terwijl in het artikel gewoon het antwoord staat: beide clubs hebben niet het recht om hem nu te verkopen tenzij ze gezamenlijk een deal maken. En het lijkt erop dat ze daar niet uit komen dus Sierhuis blijft. Allemaal volgens de regels en niemand zit fout.

30 januari 2020 om 08:24

Ja dat is het dus, Ajax kan dan in de zomer de speler kopen van Groningen voor het bedrag dat de hoogste bieder wil betalen. En dan, dan heeft Ajax een speler die waarschijnlijk toch niet bij Ajax gaat spelen en daarna ook niet veel meer waard zal worden. Dus dan zal Ajax er daarna weer geld op verliezen. Uiteindelijk is het voor de speler natuurlijk het meest vervelend (als hij een overstap had willen maken naar Stade Reins)

30 januari 2020 om 08:43

Hoezo respectloos richting Ajax. Ik vind juist dat Ajax blij mag zijn. Ajax heeft een bedrag afgesproken waarvoor Groningen hem mag kopen. Ja, dit is voor aankomende zomer. Waarom zou Groningen nu meer moeten betalen (wat Ajax wil) om hem nu al te halen ? Stel hij raakt nu zwaar geblesseerd dan krijgen ze er helemaal niets meer voor. Ajax wordt toch niet slechter van als ze hem nu aan Groningen verkopen ? Daarnaast hebben ze er zelf mee ingestemd dat Groningen het eerste recht krijgt hem te kopen.

30 januari 2020 om 08:46

@myvison. Heel leuk dat Ajax hem terug kan kopen tegen hetzelfde bedrag dat minimaal gelijk is aan de hoogste bieder, maar Sierhuis wordt nooit een speler voor Ajax 1. Dat betekend dat je hem als handelswaar terug gaat kopen. Maar je gaat hem toch niet terug kopen en dan voor hetzelfde bedrag weer verkopen ? Dat slaat toch helemaal nergens op !

30 januari 2020 om 09:26

@janssen,je moet het van beide kanten bekijken. Vanuit Groningen kant is het logisch dat ze hem nu direct willen overnemen voor de afgesproken voorwaarden en dan door willen verkopen. Dat zou direct een mooie winst opleveren. Vanuit Groningen bekeken is het ook geen gekke gedachte, omdat ze komende zomer ook dit recht hebben. Vanuit Ajax kant is het logisch dat ze voor medewerking hieraan ook iets extra's willen. Nu hebben ze een verhuur met optie tot koop in de zomer afgesloten, waarbij ze daarna eerste recht hebben op deze speler. Met andere woorden, mocht hij zich toch stormachtig ontwikkelen, dan kunnen ze hem alsnog terughalen voor een bedrag dat andere partijen ervoor over zouden hebben (en dat acceptabel is voor Groningen). Bij verkoop door Groningen in deze transferperiode verliezen ze dat recht, omdat de speler al direct wordt doorverkocht. Voor de verkoop van dit recht willen ze extra gecompenseerd worden. Ook dat kan ik begrijpen. Voor de speler in kwestie is dit natuurlijk heel vervelend, want die zit nu gevangen in een spel tussen 2 clubs. De enige methode om hier uit te komen, is als er een oplossing gevonden wordt die voor beide clubs acceptabel is. En anders kan in de zomer het spel opnieuw gespeeld worden.

30 januari 2020 om 09:49

Niet gelijk zo piepen over anti Ajax dat hoeft er niet altijd bijgehaald te worden als er kritiek komt hoor..Ajax is toch akkoord gegaan met 1 miljoen voor hem, waarom moeten ze dan nu ineens meer krijgen? Ze hebben niet meer gedaan dan een opleiding dus zie niet in waarom ze nu ineens meer dan die 1 miljoen willen daar hebben ze toch zelf ja op gezegd? Dat Groningen nu meer lijkt te kunnen krijgen moet toch dan in hun voordeel zijn? En dan is het netjes gedaan door Ajax...Dat is gewoon een aanname van jou of zat je erbij aan tafel? Trouwens wie beweert dat Ajax geen respect toont? Volgens mij is dat een Ajacied zelf hierboven....

30 januari 2020 om 12:42

Alfonsekcei, sorry dat ik het zeg, maar ik hebt echt zelden zoiets doms gelezen. Als hè iets huurt ben je eigenaar..... maar goed, imo moet Groningen wat water bij de wijn doen aangezien clubs alleen miljoenenbedragen aan spelers van Ajax betalen. Groningen kan wel leuk doen met hun koopclausule, maar zij zijn niet in de positie om de bedragen te vragen die Ajax kan vragen. Derhalve is het helemaal geen rare optie om de opbrengsten te delen, dit is inprincipe gratis geld voor Groningen.

30 januari 2020 om 15:42

Ajax kan hem nu niet verkopen omdat er een huur overeenkomst met Groningen is.Dus wie er momenteel eigenaar is, is in deze onbelangrijk.

30 januari 2020 om 22:41

Een contract is contract .
Daar moeten beide partijen zich aan houden ...dus ook Ajax.
This heel simpel .groningen heeft de eerste keus of ze hem willen kopen of niet .
Waarom moeten wij ons nederig opstellen richting Ajax?
Gewoon het afgesproken deal nakomen .

30 januari 2020 om 08:46

Heel simpel volgens mij;koop breekt geen huur echter;heeft Groningen eerste recht van koop, met een afgesproken termijn (zomer 2020 ergens). Dus Ajax kan hem door het recht van eerste koop niet verkopen. Wanneer de clausule van de koop in de zomer niet was opgenomen had Reims deze speler kunnen aantrekken, levering van Sierhuis was dan deze zomer. Klinkt best raar dat in deze een speler of beter gezegd werknemer als bezit wordt gezien.

Het zou wel hilarisch zijn als Ajax deze zomer meteen de terugkoopclausule activeert. Al is het maar uit principe

29 januari 2020 om 23:21

Hoezo? Overmars heeft toch met zn gezonde verstand deze clausule toegevoegd? Als die nu niet akkoord gaat had die destijds andere voorwaarden moeten laten opnemen in huurovereenkomst.

29 januari 2020 om 23:24

Ik weet niet hoe hoog die clausule is, maar je kan nu denk ik de situatie krijgen dat Groningen deze zomer Sierhuis koopt, maar dat Ajax hem meteen weer terug koopt, om vervolgens meteen weer te verkopen.

29 januari 2020 om 23:51

Nee dat kan niet. Ajax heeft geen terugkoopclausule maar een 1e optie tot terug koop. Stel partij a doet een bod van 12 miljoen en Ajax bied ook 12 miljoen dan is Groningen verplicht het bod van Ajax te accepteren ipv partij A. Maar.. Als Stade dus 5 miljoen zou bieden moet Ajax minimaal dat ook bieden. Anders mag Groningen gewoon aan Stade reims verkopen. Los van dit alles : In de zomer heeft Stade wss al geen interesse meer aangezien ze al aangeven dat er vanavond uitsluitsel moest komen en ze anders naar een andere speler zoeken.

29 januari 2020 om 23:59

Niek graag je bron. Ik meen me te herinneren dat Ajax een terugkoop optie heeft bedongen met vast bedrag. Enige wat ik me nog kan herinneren is dat ik blij was dat hij het net zo goed als Real Madrid had geregeld. Die zijn top met hun huurconstructies.

30 januari 2020 om 01:28

@ Niek_jeajax kan weldegelijk onder de "optie tot koop" van FC Groningen uit, maar dan moet er wel aangetoond worden bij de rechtbank dat daar gegronde redenen voor zijn. Daarnaast werkt Ajax volgens mij al jaren met terug koop clausules, dit was naar aanleiding dat teveel talenten elders slaagde/geld opleverde. Dat is door Overmars zelf ingevoerd, maar goed geen van de partijen zal openbaar maken wat de precieze inhoud van de huurovereenkomst is, dus beide clubs zullen voor eigen parochie preken.

30 januari 2020 om 02:23

Dat werk natuurlijk alleen maar wanneer de terugkoopclausule lager is dan het bedrag wat groningen aan ajax moet betalen plus het bedrag wat ajax aan de verkoop aan een andere club kan verdienen.

30 januari 2020 om 07:39

Ja en wie weet voor hoeveel Ajax hem terug kan kopen? Misschien wordt het dan iets minder Hilarisch..

30 januari 2020 om 17:11

Groningen kan hem kopen voor 1 miljoen en de terugkoopoptie zal wss zo rond 3 mijloen liggen.

29 januari 2020 om 23:22

Het is geen terugkoopclausule dat is volgens mij verboden in Nederland. Als Ajax het bod van een andere club evenaart dan moet Groningen dat bod accepteren.

29 januari 2020 om 23:24

Uit deze tekst is dat idd af te leiden, maar ik geloof dat Ajax weldegelijk een terugkoopclausule heeft. Bij Cerny bv. ook

29 januari 2020 om 23:43

Je hebt gelijk over Cerny. Ik dacht dat het niet kon in Nederland wat gek dat je dit dan zo weinig ziet, want je kan er veel geld mee verdienen kijk maar naar Real bijvoorbeeld.

30 januari 2020 om 00:01

Ja ben het met je eens. Er is dus onduidelijkheid over de clausules op dit moment. Als het idd een optie is, dan is het volkomen logisch van Groningen. Als het een clausule met een vast bedrag is, dan ligt het er dus aan hoe hoog dat bedrag is. Normaal gesproken zou je zeggen dat het raar is als Groningen dit aanbod niet accepteert als zij er geen grotere winst over kunnen maken. Anderzijds, als het verschil in winst niet heel groot is, dan valt er vanuit Groningen perspectief veel voor te zeggen om hem te houden. Ze zijn Benschop ook al kwijt en dit ga je niet zo snel nog oplossen. Maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom Ajax dwars gaat liggen als het inderdaad om een eerste optie gaat, dan moet je dat Sierhuis ook gewoon gunnen. Of ze proberen er nog wat kleins uit te halen natuurlijk.

30 januari 2020 om 00:45

@memphisdepay. "Groningen heeft mij toen voor anderhalf jaar gehuurd en zij hebben ook een optie tot koop bedongen", legt Sierhuis uit in gesprek met FOX Sports. "In dat contract zit dan ook weer een terugkoopclausule voor Ajax. Mocht ik het bij Groningen zo goed doen, dan zou Ajax me weer terug kunnen halen." Dat zijn de woorden van Sierhuis, dat klinkt niet als een eerste optie. En Sierhuis zelf is geen domme jongen (VWO met hoge cijfers behaald, volgens nog zijn P behaald aan universiteit in een Economische richting).

30 januari 2020 om 10:17

Klopt alleen de grote vraag is voor welk bedrag mag Ajax hem dan overnemen?
Misschien wordt het daar een stuk minder Hilarisch van..

29 januari 2020 om 23:26

Hilarisch ja dat Ajax een bod van een andere club evenaart, waardoor Groningen nog steeds evenveel winst maakt en Ajax een speler heeft waarop het niet zit te wachten. Het is een eerste optie, geen vast terugkoop bedrag.

29 januari 2020 om 23:36

Ik geloof dat Ajax gewoon een terugkoopclausule heeft, zoals ook bij Cerny. Althans ik meen me te herinneren dat Sierhuis dat toen bij FOX in de studio zei. Zo staat het ook online, maar het kan ook zijn dat hij z'n woorden niet zorgvuldig genoeg koos. De vraag is dan ook nog hoe hoog het bedrag is.

30 januari 2020 om 00:01

@cameo123 Nee! Ajax heeft de eerste koopoptie, als Groningen een bod ontvangt zijn ze dit verplicht te melden aan Ajax en zodra Ajax net zoveel bied als de andere partij, is Groningen verplicht aan Ajax te verkopen

30 januari 2020 om 00:03

Ja dat is inderdaad wat je uit de tekst kan halen, maar er zijn wel twijfels over die lezing. Als het inderdaad een optie is, dan is het vanuit Groningen allemaal logisch wat er nu gebeurt natuurlijk. Maar dan snap ik niet dat Ajax dwars gaat liggen, vervelend voor Sierhuis. Of het is een manier om er nog iets uit te kunnen halen.

30 januari 2020 om 00:30

Maas12: maar wat nou als Reims afspreekt met Ajax dat het dan 1 miljoen biedt, terwijl ze eigenlijk 3 willen betalen. Dan koopt Ajax voor hetzelfde bod van 1 miljoen Sierhuis en verkoopt Ajax hem weer voor 2 miljoen aan Reims. Zijn Reims en Ajax de grote winnaars. Of denk ik nou te ver door?

30 januari 2020 om 00:39

Daar verkoopt Groningen hem niet voor

30 januari 2020 om 00:46

@Goals, volgens Sierhuis zelf eerder dit seizoen niet. Ik citeer: "Groningen heeft mij toen voor anderhalf jaar gehuurd en zij hebben ook een optie tot koop bedongen", legt Sierhuis uit in gesprek met FOX Sports. "In dat contract zit dan ook weer een terugkoopclausule voor Ajax. Mocht ik het bij Groningen zo goed doen, dan zou Ajax me weer terug kunnen halen."

30 januari 2020 om 01:37

@ Maas12ook al heb jij gelijk, dan nog is er een kans voor Ajax om de overeenkomst met FC Groningen kan ontbinden, als Ajax voor de rechtbank kan aantonen dat ze daar gegronde redenen voor hebben.

30 januari 2020 om 08:51

@F-18 Een grondige reden hebben ze dus niet. Denk dat dit het best vergeleken kan worden met een koopoptie voor valuta. Er is een prijs afgesproken om valuta te kopen voor datum x, nu blijkt op datum y dat de valuta is gestegen en dat voor de leverende partij het niet zo aantrekelijk meer is. That is dan lullig maar als je geen onsnappingsclausule hebt is het je eigen fout.

31 januari 2020 om 13:06

Het was dus weldegelijk een terugkoopclausule van 2,5 miljoen

30 januari 2020 om 07:44

Groningen bepaalt of ze de speler weer willen verkopen, niet Ajax.

30 januari 2020 om 13:02

Neehoor, Groningen bepaald in de zomer pas of ze hem willen verkopen NADAT ze hem hebben gekocht. Groningen beseft ook heel goed dat het nu genoemde bedrag door Lequipe (tussen de 5 en 6 miljoen?) enorm boven de waarde zit en wilt nu vervroegd de optie tot koop triggeren, dat niet eenzijdig kan, om snel geld te verdienen. Op dit moment heeft Groningen niet de mogelijkheid om te verkopen omdat ze hem nog nieteens gekocht hebben.

Nu ben ik wel heel benieuwd om hoeveel miljoen het bod nou gaat en of het verschil tussen de koop- en terugkoopoptie groot is. Volgens mij heeft Groningen geen doorverkoop als Ajax de optie licht, heel interessante constructie dit

29 januari 2020 om 23:48

Wat mogelijk is, is dat:groningen hem koopt,ajax hem terugkoopt,ajax hem verkoopt aan Stade Reimsalthans als je een speler zo vaak (4x in 1 seizoen) mag transfereren ten minste.

29 januari 2020 om 23:55

@yami. En als Stade nog wil. En dat willen ze niet want ze wilden vanavond de beslissing hebben. Richten zich nu op andere speler.

30 januari 2020 om 00:00

Je mag hem volgens mij wel 20 keer transfereren zolang hij maar voor 1 club speelt. Anders mag hij voor Reims inderdaad alleen op de tribune plaatsnemen.

30 januari 2020 om 01:49

Twee clubs per seizoen is het maximum. Dat kwam onlangs aan het licht toen er gespeculeerd werd dat Napoli interesse had in Lasse Schöne, maar Schöne niet speelgerechtigd kon worden omdat hij één potje voor Ajax heeft gespeeld voor hij naar Italië vertrok.

30 januari 2020 om 02:16

@ Airbags Maximaal 2 clubs in een seizoen, maar meerdere transfers kan wel.dat komt bijvoorbeeld wel eens voor bij grote clubs die een speler kopen en direct doorverhuren aan een andere club.

Snap Groningen hier wel in. Ajax ziet eigenlijk niks meer in Sierhuis en wil nu wel dat beetje geld (want dat is het voor Ajax met al die miljoenen die ze hebben). En Groningen heeft een nieuwe spits nodig en met minder geld is dat een stuk lastiger. Kan me niet voorstellen dat ze bijvoorbeeld 8 miljoen bieden.

29 januari 2020 om 23:23

Ik snap Groningen niet. Ondanks dat Ajax niks ziet in Sierhuis wil niet zeggen dat Groningen nu al mag onderhandelen met een andere club. Rennes had ook beter research moeten doen en bij Ajax aan moeten kloppen. Groningen heeft juridisch gezien nergens recht op als ze Sierhuis niet eerder mogen kopen dan komende zomer. Vind dat Groningen hier haar hand overspeeld heeft over de rug van Ajax.

29 januari 2020 om 23:26

Nee, dat klopt niet. Groningen heeft een huurovereenkomst met Ajax tot de zomer met een eerste optie tot koop. Als Reims Groningen zou overslaan, staat Groningen juridisch in haar recht dáár weer wat van te vinden. Groningen overspeeld dus niks.

29 januari 2020 om 23:48

Pas wanneer de centen van Groningen komende zomer aan Ajax betaald worden is het een speler van Groningen natuurlijk. Doet niets af aan dat ik vind dat Groningen gelijk heeft dat ze moeilijk doen. Je verliest je beste spits zo laat in de transferperiode en deelt de "winst" dan ook nog. Voor Groningen zitten er wellicht meer nadelen dan voordelen aan. Tenzij Groningen meent dat ze nu de verkooprechten in handen hebben, dan zijn ze inderdaad flink van het padje af.

30 januari 2020 om 10:19

Keizer wie zegt dat?? Je doet nu net alsof Grobinfne achter de rug van Ajax om een club benaderd heeft..Lijkt me totaal geen logisch scenario. En als Groningen hem straks in de zomer voor 1 miljoen overneemt en hij ontwikkeld zich door zoals nu. Wie weet hoeveel ze in de toekomst kunnen vangen. Dus hand overspelen kun je sowieso nog niet concluderen.

29 januari 2020 om 23:37

Ik snap Groningen niet want je kan niet iets verkopen wat je zelf huurt.

29 januari 2020 om 23:43

Je kan ook niks verkopen wat je voor een jaar hebt uitgeleend.

29 januari 2020 om 23:44

Ajax heeft het recht niet om Sierhuis te verkopen omdat Groningen als eerste die recht heeft. Dus op papier heeft Groningen een sterkere hand dan Ajax, Groningen heeft een huurdeal en een eerste optie tot koop. Al zou Barcelona 30 miljoen bieden aan Ajax, en Groningen op papier de eerste optie heeft tot koop voor 2 miljoen, dan nog heeft Ajax niets te zeggen.

29 januari 2020 om 23:48

Op papier heeft Groningen helemaal geen sterkere hand want Sierhuis is van Ajax. Ajax bepaalt dus of hij nu verkocht wordt of niet. Ajax wilde Groningen dan ook tegemoet komen door alles eerlijk te delen. Groningen wil niks delen terwijl Sierhuis niet van Groningen is dus dan gaat de deal niet door. Ook dat laatste klopt niet want Ajax heeft vanaf komende zomer als Sierhuis niet meer van Ajax mocht zijn de eerste optie terug te kopen. Dus als Ajax dan evenveel biedt als Barcelona dan is hij alsnog van Ajax.

29 januari 2020 om 23:50

Greatone Sierhuis is pas van Groningen wanneer Groningen ervoor betaald heeft. Duidelijker kan het niet zijn lijkt me. Dat Groningen desondanks ook rechten heeft lijkt me logisch. Maar als je denkt dat Groningen het recht heeft om Sierhuis nu te verkopen dan ontvang ik graag je gegevens in een pb zodat ik je huis kan verkopen.

29 januari 2020 om 23:53

Vreemde redenatie heb jij. Denk jij oprecht dat Ajax onder een schriftelijke afspraak uit kan? Dit wil dus zeggen dat als een club een speler voor een jaar verhuurd en er vervolgens een hoger bod wordt uitgebracht de club hem gewoon kan verkopen? Zou wat zijn zeg. Huurovereenkomsten kunnen dan zo de prullenbak in.

29 januari 2020 om 23:56

Origineel, zeg toch nergens dat Groningen Sierhuis nu mag verkopen? En @Myvision: Ajax bepaalt dus helemaal niet of Sierhuis nu wordt verkocht of niet lol. Groningen huurt Sierhuis, en Groningen heeft allereerste optie tot koop, dus Ajax bepaalt 0,00000

29 januari 2020 om 23:58

De schriftelijke afspraak die staat is dat Sierhuis vanaf komende zomer pas van Groningen kan zijn. Ajax kan hem nu niet zomaar verkopen maar daar gaat 't niet om: Groningen wil hem nu ineens verkopen om volle winst te pakken en dat kan niet gezien hij niet van Groningen is. En als die redenatie niet zou kloppen, waarom is Sierhuis dan nu nog niet verkocht aan Reims?

29 januari 2020 om 23:59

@Greatone: Als Ajax 0 zou bepalen zou Groningen nu toch Sierhuis verkopen aan Reims. Nou. Dat kan dus niet omdat Groningen Ajax niet tegemoet wil komen. Deal geklapt. Maar Ajax had niks te zeggen..

30 januari 2020 om 00:03

Je spreekt jezelf tegen nu hey, ik quote jouw woorden nu: "Ajax bepaalt dus of hij nu verkocht wordt of niet." Ajax bepaalt dus helemaal niet dat hij NU wordt verkocht, met nadruk op NU. En ook in de zomer bepaalt Ajax dat niet want Groningen heeft de eerste optie.

30 januari 2020 om 00:08

Ik spreek mezelf niet tegen. Nu bepaalt Ajax wel of Ajax meedingt in de winst als er nu een transfer komt van Sierhuis naar Reims. Als dat niet zo zou zijn, waarom zou Groningen dan nu met Ajax om tafel moeten om te bepalen wat te doen. Want Groningen wil geld maken. Ajax wil alleen daar aan meeverdienen wat vrij logisch is. Pas van de zomer heeft Groningen de eerste optie. Als ze die lichten heeft vervolgens Ajax de eerste optie om hem terug te kopen..

30 januari 2020 om 00:12

wel een grappige discussie overigens. Zowel Ajax als Groningen kunnen op dit moment niets beslissen zonder elkaar maar hier denken de meeste dat een van de twee het wel even gaat beslissen..

30 januari 2020 om 00:14

Ja dit zijn hele andere woorden dan je eerdere woorden "Ajax bepaalt dus of hij nu verkocht wordt of niet."...... Maar goed, ik heb geen zin in een eindeloze discussie. Ajax heeft nu gewoon geen poot om op te staan qua verkoop zonder eruit te komen met Groningen. Daar laat ik het bij.

30 januari 2020 om 00:20

Voor Ajax is het geen issue of hij wordt verkocht, voor Ajax hoeft er in de winter niets te veranderen. Groningen krijgt nu alleen dollartekens door de interesse van Reims maar om ineens geld te verdienen aan Sierhuis moet Groningen eerst Sierhuis zelf kopen en daarvoor zijn ze afhankelijk van Ajax. En volgens mij wilde Ajax ze nog tegemoet komen ook maar Groningen wil volle bak graaien. Dus volgens mij klapt nu de deal maar had Ajax geen poot om op te staan? Volgens mij heeft Ajax best veel invloed gehad.

30 januari 2020 om 03:29

@myvision, daarin heb je geen gelijk door die optie. Als er alleen een huurovereenkomst was geweest had je wel gelijk gehad. Maar een optie is een juridisch bindend contact (niet alleen zo in het voetbal). Dat geeft de ene partij het recht om in de toekomst iets te kopen (in dit geval Sierhuis).tegen een vooraf bepaalde prijs.tot de kopende partij afziet van de optie (dat kan doordat er een termijn aanzit die verloopt of als de partij die de optie heeft af ziet van de koop) mag de verkopende partij niet aan iemand anders verkopen. Dus Ajax mag nu helemaal niet verkopen want het recht om Sierhuis te kopen hebben ze juridisch al aan Groningen gegeven tegen een vast bedrag.dus ja Sierhuis is nog van Ajax, maar als Groningen dat in de toekomst wil is hij voor het bedrag in de optie gewoon van Groningen en Ajax mag niet zo maar aan iemand anders verkopen omdat die meer bieden. Dat is nou juist het idee achter opties.daar zit dus het probleem. Groningen heeft het recht om Sierhuis te kopen, ik meen voor iets rond een miljoen. Tot Groningen af ziet van dat recht moet Ajax Sierhuis aan groningen verkopen (een optie is niet iets vrijblijvends voor de verkopende partij waar ze van af kunnen als er een beter bod is, dat is met aandelen zo, met vastgoed, met auto's en met voetballers is dat niet anders).volgens L'equipe zou het nu gaan om een transfer van 5-6 miljoen. Dus ik kan me goed voorstellen dat zij (groningen) daar het merendeel van willen. Want Ajax mag dus door die optie aan niemand anders verkopen dan aan FC Groningen voor dat vooraf afgesproken miljoen. Tenzij groningen daar van af ziet. Dat is iets wat de meeste mensen hier lijken te vergetenen ja, Ajax heeft een terugkoop optie. geen idee wat dat bedrag is, maar 5-6 miljoen voor een ajax waardige spits die het goed doet in de eredivisie lijkt mij een reeel bedrag voor wat er in de terugkoop optie is afgesproken. Alleen doordat Reims niet veel meer bied dan dat heeft Ajax daar in dit geval niets aan. Immers als Groningen gebruik maakt van hun recht om sierhuis te kopen krijgt Ajax een miljoen, als Ajax op hun buur hun optie op terugkoop gebruikt krijgt groningen 5 of 6 miljoen (en dus het merendeel van de transfer som) terwijl ajax dan een soortgelijk bedrag van Reims krijgt.

30 januari 2020 om 05:49

Wat een verhaal maar belangrijkste is dat Sierhuis van Ajax is en met een doel is verhuurd aan Groningen met een optie tot terugkoop. Ajax heeft niets aan deze optie als hij al wordt doorverkocht. Ajax hoeft niets en Groningen ziet snel geld voor een speler die nog niet van hun is. Ajax doet daarom een voorstel wat logisch is als alles eerder wijzigd. Groningen is een beetje voorbarig hebberig en dat snap ik best maar Ajax is gewoon nog de eigenaar.

30 januari 2020 om 07:53

Myvision je houdt er nog al een vreemde beredenering op na. In jouw optiek kun je geen speler verkopen die je huurt, maar je kunt wel een speler verkopen die je verhuurt? Beide gevallen kan dus niet, dat is ook precies de reden waarom ze er samen uit moeten zien te komen wil deze transfer doorgaan. De huurovereenkomst is op dit moment het enige wat rechtsgeldig is. Dat Sierhuis op dit moment nog formeel eigendom is van Ajax betekend niet dat ze de huurovereenkomst met groningen kunnen verbreken of negeren.

30 januari 2020 om 10:21

Wel als je de koop optie op hebt.
Als ik een bus op mijn bedrijf financiel lease. En voor 2 jaar met een optie voor nog 3 jaar en naar een jaar komt er een gek die veel meer wil betalen dan de bus waard is. Kan je toch in gesprek gaan. Sterker nog in financiel lease is op papier de bus gewoon je eigendom. Maar goed zowel Ajax als Groningen heeft er toch niet om gevraagd dat die Fransen zich melden waarom moet er hier altijd met het vingertje gelijk gewezen worden?

29 januari 2020 om 23:51

wat een wartaal. Ajax ziet duidelijk een waardevolle spits in hem. Misschien (nog) niet Ajax-spits niveau, maar dat betekend niet waardeloos. Sierhuis vertegenwoordigd waarde. Een waarde die Groningen zich normaliter niet kan veroorloven, anders was hij wel gekocht.

30 januari 2020 om 00:02

Wat jij zegt is pas wartaal. Groningen heeft de optie tot koop. Dus kunnen ze hem toch gewoon kopen als ze dat willen? Alleen hebben ze eerst voor huur gekozen om te kijken of Sierhuis het wel waard is. Spelers die het bij Ajax niet redden, betekenen lang niet altijd een succes bij andere clubs. Mickey van der Hart, Lesley de Sa, Vince Gino Dekker en zo kan ik er nog wel 5 noemen. Als die allemaal gekocht waren door clubs zaten ze er flink beroerd bij.

30 januari 2020 om 00:04

Optie tot koop in de zomer ja. Wat snapt men daar niet aan.

30 januari 2020 om 00:14

@myvision. Gaat er niet om of die koop in de zomer is of niet. Mijn reactie op afcfokke ging erom dat hij dacht dat Groningen de waarde van sierhuis niet kon veroorloven, omdat ze hem anders wel gekocht hadden. Maar die optie om te kopen is er gewoon nog aankomende zomer. Dus kunnen ze zich het wel degelijk veroorloven.

30 januari 2020 om 10:22

Kan je toch van Ajax ook zeggen je hebt hem het hele jaar nog verhuurd en een andere club (Groningen dus) de 1ste optie tot koop met een afgesproken bedrag. Waarom meen je nu ineens recht op meer te hebben??

30 januari 2020 om 01:40

@ Sch14fcb Ajax man dan wel de meest vermogende club van Nederland zijn, maar tegelijkertijd heeft Ajax ook de duurste huishouding. Dus zomaar een x aantallen miljoenen laten lopen zonder goede reden is onverantwoord. Overigens kan Ajax altijd nog naar de rechter stappen om de overeenkomst met FC Groningen te ontbinden, dan moet Ajax uiteraard wel aantonen dat daar gegronde redenen voor zijn.

30 januari 2020 om 02:13

Het probleem is niet de huurovereenkomst maar de optie tot koop.een optie is gewoon een juridisch bindend contact waarin de verkopende partij de kopende partij het recht geeft (niet de verplichting) om iets op een later tijdstip, dat kan een vaste datum zijn maar ook een periode, voor een vooraf afgesproken prijs te kopen. Tot die datum of periode voorbij is mag de verkopende partij niet aan iemand anders hetzelfde bezit verkopen.als het alleen het huur contact was geweest had Ajax dat, waarschijnlijk tegen een redelijk vergoeding, inderdaad kunnen laten ontbinen. Maar in dit geval hebben ze dus Groningen al het recht gegeven, in de vorm van de optie, om Sierhuis te kopen. Dat gaat een rechter nooit ontbinden. Het idee achter opties (en dan heb ik het over alle opties, niet alleen die in de voetbal wereld) is juist dat de kopende partij het recht heeft om iets in de toekomst tegen een vaste prijs te kopen. Als in de tussentijd de marktwaarde is gestegen dan heeft de kopende partij geluk gehad, daalt de waarde, dan kunnen ze af zien van de koop alleen hebben ze vaak al wel iets betaald aan de verkopende partij (in dit geval zal dat onderdeel zijn van de huurovereenkomst). Natuurlijk moet Ajax het onderste uit de kan proberen te halen. Maar we moeten niet doen alsof Groningen hier volledig ongelijk heeft. Zij hebben immers een bindende overeenkomst met Ajax over het bedrag wat zij voor Sierhuis moeten betalen en tot Groningen af ziet van die optie mag Ajax Sierhuis niet aan iemand anders verkopen.

30 januari 2020 om 05:52

Nu al weer zo n groot betoog maar de optie tot koop gaat pas van de zomer in en niet nu. Nu komt er een club voor Sierhuis dus moet je aan beide kanten van deze deal aanpassingen doen en dat kan Groningen alleen met toestemming van de eigenaar en dat is Ajax. Ajax kan hem nu ook niet verkopen omdat er een huur overeenkomst ligt. Wat is er zo moeilijk aan??

30 januari 2020 om 07:02

Thamike, echt he? Wat een moeilijk gedoe en wat hebben mensen een hoop woorden nodig. Ik lees de gekste dingen, als je niet beter zou weten lijken het allemaal juristen! 😂

Die moet Groningen gewoon lekker definitief inlijven na dit seizoen. Prima speler voor Groningen met de juiste inzet en ligt erg goed bij de fans. Komt op een niveau hoger flink tekort dus kan beter iets moois opbouwen bij Grunn. Dan op een later moment in zijn carrière evt nog een stap naar het buitenland. Nu een stap hogerop zou z'n carrière kapot maken.

Ik begrijp niet dat dit soort situaties niet al meteen in het huurcontract is opgenomen. Sierhuis is toch niet de eerste speler die verhuurd is en vervolgens door een andere club wordt begeerd ?

29 januari 2020 om 23:38

Er is een poging tot polderen gedaan door Ajax maar Groningen wil volle bak geld verdienen aan iemand die niet van Groningen is. Ordinair graaigedrag.

29 januari 2020 om 23:53

In alle redelijkheid klinkt het voor mij ook zo. Ajax heeft hem opgeleid, Sierhuis minuten gegund tegen een Ajax-salaris bij FcG en een terugkoopregeling getroffen. Dan kan Groningen niet een beetje de slimme handelaar gaan lopen spelen.

30 januari 2020 om 00:06

Groningen staat wel volledig in haar recht. Sierhuis staat tot het eind van het seizoen onder contract bij FC Groningen. Ajax kan niet zomaar halverwege zeggen van Sierhuis, Stade Reims is je nieuwe club. Het terug halen van spelers gaat in onderling overleg. Bijvoorbeeld Cassiera anderhalf jaar terug. Sierhuis is 1 van de beste spelers bij ons en een gewaardeerde kracht. Stel jullie zouden een speler van Real Madrid huren, Die de sterren van de hemel speelt. Zouden jullie toch ook niet blij zijn wanneer Real hem in Januari terug haalt om te verkopen?

30 januari 2020 om 00:09

Dat is de hele issue niet. Groningen wil nu geld verdienen aan een gehuurde speler terwijl hij pas komende zomer van Groningen kan zijn. Je vergelijking raakt kant noch wal.

30 januari 2020 om 00:11

@Dizzy050 maar het zou in jouw voorbeeld ook heel vreemd zijn als Ajax die speler huurt en halverwege tegen Real zegt: yo, we maken nu alvast het bedrag over zodat we die speler meteen met dikke winst kunnen doorverkopen. Dan zegt Real ook: dat was niet de afspraak, dus dan willen wij meedingen.

30 januari 2020 om 00:24

Klopt, van die kant heb ik het niet begrepen. Raar verhaal

30 januari 2020 om 00:26

Groningen wil hem juist niet verkopen. Groningen wil hem bij de selectie houden. Ajax is degene die wil verkopen

30 januari 2020 om 00:34

Niet erg Dizzy050, het is echt complex zoals het hier staat. Proatjeboksem: Groningen wil hem nu kopen om hem te willen verkopen. Ajax wil daar zelfs in meegaan als maar mee verdienen aan de verkoop aan Reims. En dat wil Groningen niet. Die wil volledige transfersom zelf verdienen.

30 januari 2020 om 00:46

@myvision in het artikel van het AD lees ik net dat Fledderus juist aangeeft dat Groningen degene is die Sierhuis wil behouden, omdat ze geen vervanger kunnen halen. In dat geval wil Ajax het doorverkoopbedrag dus splitten om Groningen tegemoet te komen. In dat geval lijkt het mij heel simpel, namelijk dat Ajax een of twee spelers op huurbasis naar Groningen laat gaan. Dat + meedelen in de winst en ik denk dat Groningen ook tevreden is.

30 januari 2020 om 03:23

Martijnr12 dat zou de beste oplossing zijn. 2 spelers naar Groningen en transfersom verdelen.

30 januari 2020 om 08:13

@Myvision, hoezo ordinair graaigedrag. Wij willen hem niet kwijt. We zijn niet zoals Ajax en hebben geen groot vermogen en 15 jeugd en gescoute spelers die we zo even kunnen halen op de enalaatste dag van de transferperiode. Naast Sierhuis hebben we nog 2 spitsen, Asoro en postema, waarvan laatstegenoemde uit de jeugd komt en nog niet heeft laten zien het niveau wel of niet aan te kunnen. Dan is het logisch dat we nergens aan mee willen werken tenzij het financieel heel voordelig is. Blijkbaar heeft Ajax niet het recht om de huurovereenkomst vanuit hun kant op te zeggen. Groningen heeft dan alle recht om er niet in mee te gaan want wij zullen anders onze aanvalsleider enctopscorer (en we scoren al zo moeilijk) missen. Geef ons anders Traore voor komend jaar.

30 januari 2020 om 11:41

Jij doet alsof het een gewone huurspeler is omdat het jou argument kracht bij zet. Het is een koop overeenkomst dus wel even meer dan huur. Jij vergelijkt een private lease met een financiel lease terwijl er een heel groot verschil in zit want dat laatste is een koop deal waarmee hij gewoon eigendom wordt. Zelfs de slotsom is bepaald. En die wil je nu ineens omhoog hebben door een 3de partij. En dan ook nog Groningen de graaier noemen haha .

De verliezer is toch vooral Kaj Sierhuis, die een fantastische transfer naar Frankrijk door zijn neus geboord ziet krijgen. Jammer, wellicht dat er van de zomer een nog mooier Frans clubje aan de deur van huize Sierhuis belt!

Even voor de duidelijkheid want zie verschillende reacties. Wat er dus staat is dus eigenlijk dat Groningen zelf kiest of ze hem overnemen. En mocht Groningen uiteindelijk sierhuis willen verkopen heeft Ajax voorrang mits ze dezelfde prijs betalen als een geïnteresseerde club. Persoonlijk zou ik denken van als Ajax zijnde gun Groningen die verkoop lekker. Verkoop hem nu al aan ze zodat ze hem gelijk kunnen doorverkopen. Eventueel een aanvaller verhuren aan Groningen direct zoals een Traore voor een half jaar.

29 januari 2020 om 23:43

En what is in it for Ajax? Sierhuis is momenteel van Ajax, maar Groningen mag het volledige bedrag opstrijken wat een derde partij momenteel biedt en daarbij moet Ajax ook nog Traore verhuren? Dan gaan ze die zeker ook verkopen en al het geld lekker graaien? Rare wereld.

29 januari 2020 om 23:48

En what is in it for Ajax? Nou gewoon de koopoptie ontvangen die ze Groningen hebben gegeven om hem na dit seizoen vast te kunnen leggen?

30 januari 2020 om 00:09

@Grunn05o dus ajax moet dan Groningen tegemoet komen, zodat Groningen nu meteen een flinke bak geld kan verdienen, maar Ajax krijgt nog steeds evenveel als in de zomer. Dat zou toch kul zijn? Als Ajax niets doet is het zo dat in de zomer 1) Groningen hem overneemt en Ajax alsnog dat bedrag krijgt of 2) dat Groningen hem niet overneemt en Ajax hem zelf voor meer kan verkopen waarschijnlijk, getuige het miljoenenbod dat een club nu al wil doen. Dus ajax heeft 0 reden om nu hiermee in te stemmen, buiten dat Groningen dan heel blij is. Niet gek dat Ajax dan wil meedingen als Groningen van de deal wil afwijken, toch?

30 januari 2020 om 02:24

Ajax heeft wel degelijk baat bij een verkoop nu aan Groningen. Ze hebben blijkbaar een doorverkooppercentage bedongen als Groningen hem zou overnemen. Als Groningen hem dus meteen verkoopt, krijgt Ajax extra geld t.o.v. in de zomer aan Groningen verkopen en dan het risico lopen dat hij niet verkocht wordt aan een club in het buitenland.

30 januari 2020 om 08:33

@martijnr12, ik zeg nergens dat Ajax Groningen tegemoet moet komen.. Maar er wordt gesuggereerd dat er niets in zit voor Ajax. Ik neem aan dat de optie tot koop wel zo opgezet is dat Ajax ook winst maakt op Sierhuis. En zoniet, dan ligt de fout bij Ajax zelf..
Ik hoop zelf dat Groningen Sierhuis gewoon overneemt komend zomer, en gewoon lekker hier laat ballen. Blijft een spits die zich als 1 van de weinige hier elke wedstrijd vol inzet.

30 januari 2020 om 13:49

Myvison daar komt de ware aard boven...what is in it voor Ajax? 1 miljoen waar ze zelf akkoord mee zijn gegaan toch? Of is het Ajax die juist wil graaien....pot verwijst de ketel.

Het is wel goed met Groningen. Het volledige bedrag opstrijken voor iets wat helemaal (nog) niet van Groningen is. Ordinair graaigedrag. Sierhuis is namelijk nog gewoon van Ajax.

29 januari 2020 om 23:45

Kan je wel boos doen, maar als Groningen nu zegt dikke vinger. Hij blijft het komende half jaar bij ons en daarna lijven wij hem in. Dan heb je niks te zeggen als Ajax zijnde.

29 januari 2020 om 23:56

Of hij gaat in de zomer transfervrij richting Frankrijk. groningen kan meer verliezen dan Ajax. Zeker verhoudingsgewijs...

30 januari 2020 om 00:02

Ik ben niet boos. En je haalt twee dingen door elkaar. Het gaat om het nu: Groningen wil nu cashen met een Ajax product en dat gaat ze dus niet lukken omdat ze Ajax niet tegemoet komen. Daar heeft Ajax dus alles over te zeggen want de deal is geklapt. Met je dikke vinger.

30 januari 2020 om 00:02

Transfervrij? Zijn contract loopt hierna nog door..

30 januari 2020 om 01:45

@ Buakaw Fout, dan kan Ajax gewoon naar de rechtbank stappen om de overeenkomst met de noorderlingen te ontbinden, wel is het zo dat Ajax hiervoor gegronde redenen moet hebben.

30 januari 2020 om 01:55

Transfervrij zo wie zo niet. Die optie in het contact geeft Groningen het recht om Sierhuis voor een voorag afgesproken bedrag te kopen. Dus als Groningen die optie licht wordt Sierhuis gewoon speler van Groningen. Tot Groningen af ziet van het lichten van die optie mag Ajax Sierhuis ook niet zo maar aan iemand anders verkopen. Een optie is gewoon een juridisch bindend contact waarin de verkopende partij de kopende partij het recht geeft (niet de verplichting) om iets op een later tijdstip, dat kan een vaste datum zijn maar ook een periode, voor een vooraf afgesproken prijs te kopen.

30 januari 2020 om 11:43

Haha jij bent zelf degen die duidelijk 2 dingen door elkaar haalt. Groningen heeft de optie tot koop met een vastgestelde prijs. Ajax heeft hem opgeleid en daar krijg je ook een vergoeding voor bij elke transfer! Ze hebben zelf toegezegd met de verkoop van 1 miljoen. Doordaat Groninfne hem veel heeft laten spelen en hem doorontwikkeld heeft wordt hij meer waard blijkbaar. En daar wil Ajax zelf van meedraaien dus stop is met het verdraaien van de feiten en laat je emoties erbuiten.

30 januari 2020 om 13:15

Fcknudde, Ajax heeft nog een terugkoopoptie (aldus Sierhuis zelf voor camera bij Fox) die je nu zo snel even vergeet. Als dat geen eerste optie betreft maar een echte terugkoopclausule mag Ajax hem terug kopen van Groningen. Stel Groningen koopt hem voor 500.000 in de zomer (want dan gaat de optie in) en Ajax heeft terugkoopoptie van 2.5 miljoen (noem maar iets) dan maakt Ajax gewoon 2 miljoen (2.500.000-500.000) over aan Groningen en kunnen ze erna verkopen. Als bedragen van Lequipe (5.000.000-6.000.000) kloppen kan Ajax dus meer geld eruit halen door die terugkoopclausule in werking te laten treden. Maar het grote punt hier is dat het bod dat nu geplaatst is dusdanig ver boven de waarde van Sierhuis zit dat Groningen hem nú wilt kopen ipv op afgesproken moment om al direct te kunnen cashen. Dit splitten is als het ware gewoon de terugkoopoptie van Ajax afkopen. Want Groningen kan niet aan buitenland verkopen zonder nóg een keer langs Ajax te komen omdat die na het voltrekken van optie tot koop nog een optie hebben om hem terug te kopen, Ajax wilt best meewerken om de verkoop nu al te laten doen maar wilt dan extra geld zien om de terugkoopoptie af te kopen.

30 januari 2020 om 13:52

Wolterx,
Laat maar is zien of Ajax dat heeft. Want dat fabeltje staat nergens vermeld en voor wat ik tot nu toe gelezen heb mag zo constructie niet bij de wet. Ajax heeft idd de 1ste optie op terug verkoop maar Ajax heeft niet de luxe om ook nog is die prijs te betalen. Feit is dat Ajax akkoord is gegaan met 1 miljoen. Waarom menen jullie nu ineens dat Ajax recht heeft op meer geld? Nog maak bij een Financiel lease wat dit in principe is dan is de leaser (Groningen) de rechtmatige eigenaar zolang het zich aan de financiële voorwaarden houdt. Dus ook de zin hij is van Ajax is niet juist.

30 januari 2020 om 14:48

Dat 'fabeltje' dat door de speler in kwestie ZELF is bevestig aan fox. Ik citeer: Groningen heeft mij toen voor anderhalf jaar gehuurd en zij hebben ook een optie tot koop bedongen", legt de spits uit. "In dat contract zit dan ook weer een terugkoopclausule voor Ajax. Mocht ik het bij Groningen zo goed doen, dan zou Ajax me weer terug kunnen halen."
Tevens hebben ze ook bij Cerny een terugkoopclausule, dat is niet verboden in Nederland. Bij Cerny gaat dit over meer dan 5 miljoen. Momenteel wilt Groningen iets verkopen dat ze nog niet eens zelf hebben verkocht en verwacht dat de verkoper een bedwongen optie achterwegen laat omdat ze nu al willen cashen. Niet gek kijkende naar het bedrag. Ben heel benieuwd of jij het beter weet als de media die het akkoord hebben gemeld en de speler in kwestie zelf. Maar hoor graag waar jij jouw informatie vandaan haalt. Groningen is de partij die hier de overeenkomst wilt veranderen om geld te kunnen vangen, Ajax wilt daar mee instemmen als ze er zelf iets aan verdienen anders houden ze de oorspronkelijke afspraak staande. Waarom meen jij dat Groningen het recht heeft iets te verkopen dat ze feitelijk nog niet kunnen kopen op dit moment? Ze houden zich niet aan de voorwaarden maar verwachten wel dat Ajax ze even gaat uithelpen, het is geen liefdadigheidsinstelling. Als je terug wilt komen op de afspraak, de speler ná verhuurperiode van 1,5 jaar voor een vastgelegd bedrag te kopen, dan betaal je maar fijn extra. Als ze optie hadden hem nu al te kopen hadden ze dat kunnen doen maar die optie is er niet. Groningen wilt onder de overeenkomst uit door hem nu al te kopen, Ajax wilt alleen mee doen als ze er zelf iets aan verdienen omdat ze daarmee afstand gaan doen van hun terugkoopclausule. Zo lastig is het niet.

29 januari 2020 om 23:58

Maar waarom is dit ordinar graaigedrag? Stel jij wilt een proefrit rijden in een nieuwe auto, Je hebt van te voren afgesproken dat je 10.000 euro zou betalen wanneer de auto bevalt en vervolgens de zaak de auto halverwege terug wilt omdat er iemand hoger bied ga jij er toch ook niet mee akkoord? Omdat jullie een onderlinge afspraak hadden. Terwijl dit tussen Ajax en Groningen ook nog eens vast op papier staat.

30 januari 2020 om 00:24

Zo gaat het dus ook niet. Tijdens die proefrit komt er namelijk iemand naar jou toe als proefrijden dat hij de auto waar je nu in zit wol kopen. Dus dan kom je met een zak geld en zonder auto terug bij de dealer. En die zak met geld wil jij volledig houden. Beetje raar.

30 januari 2020 om 00:34

Stel jij hebt een lease contract met de optie om om na 60 maanden de auto over te kopen.
Je rijdt er in rond, maar het is niet jouw auto. Als jij er nog 5.000 voor zou moeten betalen na 60 maand, maar na 30 maand komt iemand langs en die wil er wel 10.000 voor betalen, dan kan jij als leaser niet ff zeggen dat je die auto dan verkoopt. Het is immers niet je eigendom, je huurt de auto enkel. Je kan wel proberen er uit te komen met de eigenaar van de auto. En dan is: afgesproken verkoopprijs 5.000. Verkoop aan derde partij voor 10.000 30 maand eerder de verkoop, dan 10.000- 5.000 - rest leasecontract = x bedrag. Dan die winst 50/50 delen is dan niet meer dan eerlijk. Het is immers niet je eigendom, maar de eigenaar heeft afgesproken dat jij het na 60 maand mag kopen. Dan dus winst voor iedereen.

Waarom zou de eigenaar van de lease auto dan dit doen als hij er geen voordeel aan heeft?

30 januari 2020 om 01:34

Zonder de bedragen te kennen is het best lastig om een oordeel te vellen.in jouw voorbeeld heb je gelijk, degene die de auto leased kan inderdaad niet na de helft van de looptijd zo maar die auto verkopen.alleen kan degen van wie die auto is hem ook niet zo maar verkopen, want degene die de auto least heeft immers ook gewoon een contact met de eigenaar dat hij die auto mag gebruiken en dat hij het recht heeft om hem voor een vooraf afgesproken bedrag te kopen. Een optie is in de regel niet dat je iets mag, maar een recht wat je contactueel af spreekt. daar kan degene die de optie heeft van af zien maar de verkopende partij niet.

30 januari 2020 om 13:55

Onzin. Want degene die hem least is eigenaar. Ik heb zelf zulke contracten op mijn bedrijf. Wat heel gebruikelijk is dat de auto na 2 of 3 jaar doorgeruils wordt en dan bepaald de verhuurder wat de auto nog waard is maar jij als huurder (eigenlijk koper want je koopt hem op afbetaling) bepaald wat je er mee doet!
Jullie halen een private en Financiel lease door elkaar. Voor de goede orde dit is een koop! Contract en niet te vergelijken met een huur! Contract.

30 januari 2020 om 01:49

Juridisch klopt dat maar deels. Die optie tot koop geeft Fc Groningen het recht om Sierhuis te kopen voor een vooraf afgesproken bedrag en waarschijnlijk zit er een datum in waarop die optie in werking treed. Het kan ook zijn dat de optie zo is geformuleerd dat Groningen op elk moment tijdens de huurperiode het recht heeft om Sierhuis te kopen. Hoe dan ook, het is wel een recht en niet iets vrijblivends voor Groningen. Door die optie aan te gaan heeft Ajax niet meer het recht om Sierhuis te verkopen tenzij Groningen af ziet van het lichten van die optie.wat de zaak nog complexer maakt is dat Ajax ook nog weer een terugkoop optie heeft, alleen voor een hoger bedrag dan de koop optie van Groningen. Ook dit is een recht, en als Ajax dit wil kan ook Groningen hier niets tegen doen.

30 januari 2020 om 01:57

@ London Calling Meestal worden in dit soort overeenkomsten wel afspraken gemaakt wat doen bij onvoorziene gebeurtenissen. Als het Ajax menens is kunnen ze altijd nog naar de rechtbank gaan, want elke overeenkomst is in principe te ontbinden, uiteraard moet je dan wel kunnen aantonen dat je daar gegronde redenen voor hebt.

30 januari 2020 om 02:36

Je kan elk contact laten ontbinen op het moment dat een van de contact partijen zijn deel van de overeenkomst niet na komt of wanneer er ontbindende voorwaarden in het contract staan, zowel voor Groningen als voor Ajax.maar een optie contact laten ontbinden omdat een andere partij meer bied gaat nooit lukken. Want dat is dus juist het hele idee achter het hebben van een optie.meer kunnen verdienen is in deze dus zeker geen gegronde reden. Dus ja in theorie kun je naar de rechter, maar tenzij Ajax hele duidelijke voorwaarden heeft opgenomen, waardoor in dit geval het contact ontbonden kan worden, bijvoorbeeld een clausule die dit geval af dekt, hebben ze daar eigenlijk geen kans van slagen.

vervelende situatie voor Sierhuis. hopelijk vinden Ajax en FC Groningen een middenweg en komen ze er alsnog uit

29 januari 2020 om 23:44

Mwa. Het is een compliment toch dat hij zo gewild is? Het is een bevestiging dat het wel goed gaat komen met hem maar ik zie door m'n gekleurde bril dat Ajax veel sterker staat dan Groningen. Je kan simpelweg niet iets verkopen wat je huurt.

29 januari 2020 om 23:47

Ajax staat veel sterker dat zie je dan helemaal verkeerd. Zou wat zijn huur je een woning voor minimaal een jaar. Krijgt die een nieuwe eigenaar en dan moet je eruit. Groningen kan hem nu idd niet verkopen maar dat kan Ajax net zo min zonder goedkeuring van Groningen. Ook een huurovereenkomst is bindend.

30 januari 2020 om 00:03

Je verdraait de boel. Groningen is de partij die tussentijds ineens het huis wil kopen om 'm met dikke winst direct te verkopen. En dat stond nergens in de huurovereenkomst.

30 januari 2020 om 00:05

als jij een woning huurt voor een jaar kan de verhuurder gewoon opzeggen na 9 maanden. Welke eigenaar dan ook. Dit is serieus de domste vergelijking mogelijk, sla effe een boekje huurrecht open zou ik zeggen.

Tav. Groningen, hoog spel. Ten koste van Sierhuis waarschijnlijk. En dat is denk ik ook tactiek; zij willen Sierhuis houden en dat Sierhuis het Ajax kwalijk neemt.

30 januari 2020 om 00:28

Niks van waar. Groningen wil hem bij de selectie houden

30 januari 2020 om 01:51

@ Buakaw Klopt, maar meestal worden erin "optie te koop" overeenkomsten wel afspraken gemaakt in het geval zich iets voordoet wat niet (redelijk) te voorzien was. Het feit is dat niemand weet beide clubs in de "kleine lettertjes" hebben opgenomen. Om jouw voorbeeld van dat "huurhuis" te nemen, als ik als verhuurder plotseling de woning voor mijzelf of een familielid nodig heb maak ik (goede) kans om de huurovereenkomst te laten ontbinden bij de rechtbank.

30 januari 2020 om 08:38

@MyVision de media meld dat Reims met het bod naar Ajax is gegaan, niet naar Groningen. Jullie willen hem verkopen, wij willen hem behouden. Fledderus heeft gezegt als alternatief van okay, dan kopen we hem voor de gesproken prijs in het contract en verkopen hem door. Ajax blij, Reims blij, FC blij. Groningen heeft hier alsnog het minst baat bij omdat ze amper aanvallers hebben. Vandaar dat we of een spits willen zien of extra geld. Jullie hebben niet het recht om hem nu terug te halen te halen en verkopn en wij hebben niet het recht om hem nu te kopen en verkopen. Vandaar dat men in gesprek is. Wij willen hem het liefst gewoon houden aangezien hij belangrijk voor ons is en zeer gelieft. Jullie zouden Ziyech nu toch ook niet meer verkopen tenzij er een abnormaal hoog bod komt?

30 januari 2020 om 13:57

Myvison,

Weet niet waarom je het niet wil begrijpen het is een koop contract en geen huur zoals jij de het doet stellen. Op papier kit Groningen zijn financiële verplichtingen nakomt is het gewoon eigenaar. Ik snap dat jij door je bril het anders wil zien maar je moet feiten niet verdraaien.

30 januari 2020 om 14:06

Natuurlijk is het niet zo simpel, want dan was de deal nu niet geklapt. Pas komende zomer kan Groningen eigenaar zijn, dat is een duidelijke voorwaarde in de overeenkomst. Ik verdraai niets, want de deal met Reims gaat niet door gezien Groningen Sierhuis nu nog niet kan verkopen.

30 januari 2020 om 14:24

Jawel jij noemt Groningen ordinair graaiers. Maar Ajax is toch akkoord gegaan met 1 miljoen...Wie wil er dan nu graaien. Tevens heb jij hier geroepen dat Groningen wil verkopen. Terwijl onze TD duidelijk beweert hem te willen behouden. Dus met andere worden jij hebt hier meermaals Groningen als zwarte schaap weggezet. Op basis van niks! En jij vergelijk een huur overeenkomt met een huurkoop overeenkomst en daar zit een groot verschil in.

Tja, miljoenen. Dat kunnen er dus ook twee zijn.

29 januari 2020 om 23:47

Precies, ik zie altijd in de titels van Voetbalzone "miljoenen" voorbij komen. Dan denk ik aan bedragen richting de 10 miljoen en blijken het maar 2 a 3 miljoen te zijn 🤣

Wat maakt het nou voor Ajax uit of ze dat geld voor Sierhuis nu krijgen of in de zomer. Ze krijgen het met deze regeling gewoon eerder! Ik zie niet in wat daar negatief aan is. Dit is het misgunnen van die miljoenen die Groningen kan verdienen. Beetje flauw om dan de helft te claimen, terwijl er van te voren een koopoptie afgesproken is, die je nu opeens wilt verhogen? Zo werkt dat niet.

30 januari 2020 om 00:35

Ik denk dat die eerste optie in werkelijkheid een terugkoopclausule is. Anders is het inderdaad raar van Ajax.

30 januari 2020 om 00:38

Je eerste zin slaat de spijker op zijn kop. Het maakt Ajax niets uit, dus waarom zouden ze het dan nu doen? Om Groningen miljoenen te gunnen? Zou een beetje vreemd zijn, toch? Hoe vermogend ajax ook is. Groningen is, zoals wordt gesteld in dit verhaal, degene die Sierhuis graag wil kopen en direct doorverkopen. Wachten ze tot de zomer, dan kan het zomaar zijn dat er geen club bereid is om zoveel geld voor hem neer te tellen. Groningen wil nu cashen en is dan afhankelijk van Ajax. Dan staat het Ajax vrij om te zeggen: prima, maar dan willen wij ook een stukje van die taart. In mijn ogen zou het dan fair zijn om een spits zoals Danilo naar Groningen te laten gaan op huurbasis, zodat beide partijen tevreden zijn. Maar het laatste wat je zegt klopt simpelweg niet. Ajax wil de koopoptie die voor het einde van het seizoen is afgesproken niet verhogen. Die blijft hetzelfde. Maar als Groningen Sierhuis NU graag willen, dan kost dat extra.

30 januari 2020 om 11:45

Waar haal jij uit dat Groningne hem gelijk wil doorverkopen? De voorkeur van Groningen is heel duidelijk. Die wille het liefst met deze selectie het jaar afmaken!

En mensen over eigendom het is een bindende huur met definitieve koop dan ben je op papier (mits je aan de financiële voorwaarden houdt) gewoon eigenaar!

30 januari 2020 om 13:45

Dit schreef ik op basis van het artikel van De Telegraaf. Later, zoals ik in een andere reactie hierboven al lang heb gesteld, las ik echter het artikel van het AD waarin Groningen juist aangeeft de partij te zijn die niet wil doorverkopen. Dus die !'s zijn wat overdreven in je verhaal. Dat laatste vind ik trouwens vrij apart. Want als Groningen op papier de eigenaar is van Sierhuis kunnen zijn volledig langs ajax heen beslissen en zouden beide clubs niet nu met elkaar in gesprek zijn.

30 januari 2020 om 14:00

Martijn,
Snap jou redenatie wel alleen zit er een vast gestelde eind datum aan. Als je handel wil verdrijven kunnen ze dus niet voortijd om Ajax heen. En ze zijn blijkbaar ook gewoon met wederzijds respect met elkaar in gesprek. Ik denk dat ze daar niet uit gaan komen. Ik geef ook meermaals aan dat het niet nodig is om met een vinger te wijzen want ze staan beiden in hun recht. Alleen ik wordt gek van Myvison die doet alsof hij de waarheid in pacht heeft en gewoon maar wat roept wat gewoon feitelijk totaal niet klopt. Appels met peren en huur of een huurkoop contract is een wereld van verschil.

30 januari 2020 om 00:40

Kan je net zo goed van Groningen zeggen... Ze willen miljoenen verdienen aan speler die niet eigendom van hun is. Beetje rare situatie nu, omdat niemand gerekend had dat er een miljoenenbod op Sierhuis zou komen. Ajax kan het ook hard gaan spelen door hem terug te halen voor het afgesproken bedrag en dan gelijk door te verkopen aan Stade Reims. Misschien niet netjes naar Groningen toe, maar dat is wel hoe de zakenwereld in elkaar zit.

30 januari 2020 om 01:54

@ Soccerinofcu Ajax kan ook nog naar de rechter stappen om de overeenkomst te ontbinden, maar dan moet men de rechtbank wel overtuigen dat daar gegronde redenen voor zijn. Op zich is het belachelijk dat Groningen nu denk te kunnen cashen terwijl ze niet de eigenaar zijn.

30 januari 2020 om 05:48

Jij roept nu al 10x over een rechtbank. Denk jij dat het een kwestie is van hop naar de rechtbank en elke overeenkomst kan worden ontbonden? Dat Ajax nu meer kan verdienen is natuurlijk geen reden voor een rechter om de overeenkomst te ontbinden. Anders kan deze rechter natuurlijk de hele huurmarkt naar de knoppen helpen. Een optie is dan namelijk waardeloos geworden. Maar blijf vooral denken dat een rechter Ajax wel even gelijk geeft. Los van de tijd die je kwijt bent.

30 januari 2020 om 07:40

Voor de argumenten van beide partijen is ets te zeggen. Daarom lijkt het me logisch dat beide clubs (ajax en Groningen) onderhandelen om tot een akkorrd te komen. Als 1 van die partijen (gorningen) dan niet wil onderhandelen, maar alleen de volle mep wil hebben, dan houdt het op. Snap de verontwaardigde reacties van mensen over Ajax in deze zaak daarom niet goed.

Kan het ook zijn dat je beide partijen in dit verhaal snapt? Weer een hoop gedoe. Ik begrijp het van Ajax en van Groningen kant. Aan de ene kant denk ik dat het aanbod van Ajax redelijk is. Aan de andere kant snap ik ook wel dat Groningen de mogelijkheid ziet om hier meer aan te verdienen. Wellicht een gok of Rheims terugkomt in de zomer, maar anders is verliezen ze sowieso een spits en is het de vraag wat ervoor terug komt. Ook snap ik Ajax wel, zij zijn op dit moment gewoon eigenaar dus ze hoeven Groningen ook niet alles te geven. Als Groningen gebruik wil maken van deze optie nu zullen ze toch ook een beweging richting Ajax moeten maken.

30 januari 2020 om 07:43

Ik gaf een reactie en las jouw reactie die precies onder de mijne staat. Helemaal met je eens! Beide partijen hebben een punt. Ajax wil onderhandelen en doet een voorstel. Groningen (maak ik uit de tekst op niet): ze hoeven het voorstel van Ajax niet te accepteren, maar doen ook geen tegenvoorstel. Nou, dan is het over. Maar dan is er geen reden op boos op Ajax te zijn.

Wat een mazzel voor dat stade renn. Door deze vervelende situatie, worden hun voor een miskoop behoed. Deze jongen zal echt niet meer naar Ajax terugkeren, leuk bij zo’n hardwerkende ploeg zonder ook maar enige druk. Maar het is echt een beperkte voetballer.

30 januari 2020 om 07:48

Het Ajax niveau kan hij op dit moment niet aan Maar er zijn niet heel veel spitsen die dat niveau aankunnen. Sierhuis een beperkte voetballer noemen lijkt voor mij op het napraten van analisten op tv. Ga maar eens op youtube kijken naar goals die Sierhuis bij jong Ajax en in de jeugd van Ajax, heeft gemaakt (bijvoorbeld in de Youth League). Een beperkte speler kan niet zulke schitterende doelpunten maken. Daar moet je zeker kwaliteit voor hebben ongeacht de weerstand.

30 januari 2020 om 07:56

Ik denk dat Ajax in de jeugd spelers heb lopen voor de spits positie die meer voetbal in de rechter teen hebben zitten dan deze jongen. Zoals die traore bijv. super talentje. Om even in te gaan op je andere opmerking. Je moet eens weten wat voor goals ik in de jeugd heb gemaakt. Dat was pas genieten. Helaas is het verder nooit meer er uitgekomen. Iets waar Kaj ook last van heb. Tuurlijk kwaliteiten anders had hij nooit zo lang mogen blijven bij Ajax. Maar neem nou van mij aan. En ik zie die jongen elke week voetballen, deze gaat het niet worden. Buiten het voetbalnieuws hier. Kijk ik geen voetbalpraatjes, ik weet niet welke analisten jij bedoelt maar die heb ik niet nodig om tot deze conclusie te komen. Ajax is na dit jaar van deze jongen af. 100%

Wat een negativiteit van de Ajaxfans t.o.v FC Groningen zeg. De voornamelijkste reden dat we niet willen meewerken is omdat Sierhuis onze aanvalsleider en topscorer is en we achter hem alleen nog maar Asoro en jeugdspeler Postema hebben. Hem nu laten vertrekken zonder dat het een uitzonderlijk deal is of zonder dat we een vervanger hebben is politieke zelfmoord voor Gudde t.o.v. de selectie, de staf en de fans. Vergeet ook niet dat Gudde en Fledderus net nieuw is en 0 krediet hebben en Kaj erg populair is bij de fans. Jullie zouden toch ook boos zijn op Overmars als Onana of Ziyech vanavond voor 30 miljoen vertrekt en hij geen vervanger haalt? Dan zouden jullie ook toch zeggen van of 60 miljoen of bekijk het maar?

30 januari 2020 om 08:29

Lekkere onderhandelingspositie. Klein verschil is dat Onana en Ziyech allebei van Ajax zijn, net als Sierhuis momenteel.

30 januari 2020 om 08:43

En Ajax heeft het probleem dat ze Sierhuis niet kunmen terughalen tenzij Groningen hier mee instemt. Hij is niet van ons maar hij is bij ons gestalt tot de zomer. Wij willen hem tot in ieder geval de zomer houden.

Sierhuis heeft aangegeven een nieuw avontuur te willen. Ga als Ajax zijnde een deal met Sierhuis aan. Groningen nu een deal laten maken, of gewoon zorgen dat je je gewenste niveau niet meer haalt. Dan zal Groningen hem niet willen kopen deze zomer en kan hij via Ajax nog aangeboden worden aan Stade Reims.

Laat ze daar lekker de tering krijgen in Amsterdam. Ze hoeven niks te doen behalve akkoord gaan met meer geld als dat ze zouden krijgen in de zomer.heel logisch dat Groningen meer wil, het is hun spits op dit moment en moeten iets nieuws terug halen. Groningen is inprincipe de baas over deze situatie. Contract verhuur kan niet aangekomen worden en Groningen kan kiezen of ze hem wel of niet kopen in de zomer.snap het zowieso, niet intresseerd Ajax het nou echt? Die paar ton? want daar hebben we het over. Lijkt meer een ego dingetje te zijn.

30 januari 2020 om 09:52

Is natuurlijk puur een zakelijk ding.

Het lijkt mij het meest logisch dat Groningen Sierhuis inderdaad koopt voor het afgesproken bedrag, en dan doorverkoopt aan de Fransen. Beetje onredelijk dat Ajax die winst dan wilt delen, je geeft toch niet voor niks een eerste optie aan Groningen?

30 januari 2020 om 15:33

Of onredelijk dat Groningen blijkbaar niet eens wil onderhandelen met Ajax.

Er loopt momenteel aardig wat talent rond in de oudste jeugd van Groningen. Een beetje goodwill kweken was voor Ajax niet heel onhandig geweest.

Belachelijke discussie hier weer bij de reacties. Zwart-wit tot de max. Ajax lovers beweren dat Groningen alles zelf wil graaien - is niet waar. Groningen lovers beweren dat Ajax het misgunt - ook niet waar. Ik ben voor geen van beide. Ik snap dat als Ajax echt alles 50/50 wil hebben van de verkoop, je dat als Groningen too much vindt. Dat vind ik ook. Ajax was hem wss toch al kwijt door die optie tot koop. We weten alleen niet wat het tegenbod van Groningen was. Stel dat Groningen zei: jullie krijgen 50% van de verkoopprijs, maar niet doorverkoop % en geen bonussen, en dat zou bij elkaar 4 miljoen euro meer zijn dan dat Ajax on de zomer krijgt. Dan vind ik het wel wat gierig van Ajax. Ligt helemaal aan wat beide partijen willen, maar 50/50 op alles is te gortig. Moet je voorstellen dat Ajax in de schoenen van Groningen staat, dan ga je ook niet hiermee akkoord. Aan de andere kant, als Groningen maar 2 mil extra wil betalen voor die eerdere koop terwijl ze er zelf dan bijv. 8 miljoen aan verdienen is het ook niet eerlijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren