Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Graafschap vreest voor ‘hele grote gevolgen’ bij Europees succes Ajax

Laatste update:

De Graafschap is allesbehalve blij met de plannen van de KNVB om de wedstrijd tegen Ajax te verplaatsen als de Amsterdammers erin slagen de halve finale van de Champions League te bereiken. Alle wedstrijden in speelronde 33 worden traditiegetrouw tegelijk afgewerkt, maar de voetbalbond wil daar van afstappen om Ajax een goede voorbereiding te gunnen op de halve eindstrijd in het miljardenbal. “Ik ben er echt, echt heel ongelukkig mee”, reageert algemeen directeur Hans Martijn Ostendorp.

Als Ajax erin slaagt om Juventus uit de Champions League te knikkeren, wordt de wedstrijd tussen de huidige Eredivisie-koploper en De Graafschap vervroegd van zondag 28 april naar vrijdag 26 april. Dat zou betekenen dat de ploeg van Henk de Jong drie wedstrijden afwerkt in zes dagen tijd. Zaterdag 20 april gaat De Graafschap namelijk op bezoek bij VVV-Venlo en dinsdag 23 april wacht het thuisduel met concurrent FC Emmen. "Als we een serieuze competitie willen zijn in Nederland, zullen we de competitie prioriteit moeten geven", aldus Ostendorp tegen Omroep Gelderland.

Reden genoeg voor Ostendorp om de wedstrijden tussen Ajax en Juventus goed in de gaten te houden. Een halve finaleplaats voor de Amsterdammers komt niet goed uit voor De Graafschap. "Organisatorisch is het voor ons vrijwel onmogelijk om van zondag naar vrijdag te gaan, op een moment waarop het ook nog Koningsnacht is en er veel festiviteiten in de regio zijn. De vraag is of je dan veiligheid- en horecapersoneel kunt krijgen. Dat zou hele grote gevolgen hebben. De afspraak is dat alle wedstrijden tijdens de voorlaatste en laatste speelronde tegelijkertijd worden gespeeld."

Daarnaast lijkt het niet mogelijk om de degradatiekraker tegen Emmen te verplaatsen, ondanks dat de KNVB de mogelijkheden daartoe onderzoekt. Toch heeft Ostendorp begrip voor het feit dat de voetbalbond meedenkt met Ajax, zoals dat eerder al gebeurde tegen PEC Zwolle. "Maar het moet niet ten koste gaan van De Graafschap", stelt de directeur over zijn club, die met nog vijf wedstrijden voor de boeg op de zestiende plek staat. Naast de wedstrijden tegen VVV, Emmen en Ajax neemt de ploeg van De Jong het ook nog op tegen PSV (uit) en Vitesse (thuis).

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit zou ik volslagen idioot vinden. Er is een reden dat deze wedstrijden altijd tegelijk worden gespeeld...

9 april 2019 om 19:00

Ja en dan zou Ajax dus op zondag moeten spelen als ze doorgaan en daarna op dinsdag of woensdag. Dat is te dicht op elkaar.

9 april 2019 om 19:02

joafca, Ajax hoeft niet Europees te spelen hè. Willen ze zelf heel graag, Ze wisten vooraf dat het dan zou kunnen dat je dan weleens meerdere wedstrijden per week zou kunnen spelen.

9 april 2019 om 19:10

Dan halen ze maar gewoon de hele speelronde ertussen uit. Of allemaal of gewoon niet.

9 april 2019 om 19:11

Is ook wel heel gek dat een club Europees wil spelen, zouden andere clubs vast niet willen...

9 april 2019 om 19:16

Eerst Juventus maar verslaan. Maar waarschijnlijk gaat Ajax tegen Willem II op zondag en dinsdag/ Woensdag spelen

9 april 2019 om 19:34

@guit182, natuurlijk willen andere clubs ook Europees spelen. Maar dat heeft niets te maken met het feit dat Ajax het nu speelt. Zij hebben het verdiend, maar de condities van Europees spelen is dat je meermaals per week kan spelen. Als dat te veel voor je is, moet je niet Europees willen spelen.

9 april 2019 om 19:39

Waar slaat dat op? Dus je moet je sportieve ambities maar overboord gooien, omdat als je Europees ver komt dit conditioneel volhouden over een heel seizoen wellicht voor problemen kan zorgen in de nationale competitie?

Weet je wat. Voortaan moet Ajax Europees maar een modderfiguur slaan en vol voor het kampioenschap gaan. Oh, wacht. Dan zeurt heel Nederland weer hoe slecht Ajax de Eredivisie op de kaart heeft gezet in Europa en dat de toekomstige kampioen hierdoor geen CL meer kan spelen...

9 april 2019 om 19:46

@joAFCA

Dat is makkelijk praten van jou kant. De Graafschap speelt om behoud in de Eredivisie. Dat de KNVB nu 3 wedstrijden in 6 dagen voor ze maakt om jullie te please is te belachelijk voor woorden. Stel dan dat weekend de hele competitie uit. Begrijp me niet verkeerd, ik gun Ajax alle rust to voor een Europese wedstrijd, maar niet zoals het nu gaat.

9 april 2019 om 19:50

Je weet dat ze overal in Europa wedstrijden verzetten ook in het voetbal walhalla bpl. Dus waarom zou dat niet in nl kunnen?

9 april 2019 om 19:51

joafca, waarom is dat voor Ajax te dicht op elkaar en voor de Graafschap niet? Die spelen op zaterdag en dinsdag. Je mag van Ajax spelers toch wel iets meer verwachten dan van de Superboeren?

9 april 2019 om 19:52

Supernico31, Natuurlijk, als het kan en uitkomt is het super als het programma enigszins kan worden aangepast ten faveure van een ploeg die ook Europees speelt. Het is echter nu een omgekeerde wereld, waarbij de nationale competitie moet wijken voor het Europese avontuur. Dat klopt niet, aangezien het Europees spelen als ''een beloning Bovenop de nationale competitie komt''. Het is al helemaal raar dat dan de ploegen die niet Europees spelen de nadelen moeten ondervinden van het (mogelijke en eventuele) succes van een andere club. Natuurlijk willen andere clubs best meedenken, maar het zijn ploegen die wel tegen elkaar strijden in de nationale competitie, en daarmee concurrenten.

9 april 2019 om 19:53

hahahahahahahah ik heb veel opmerkingen voorbij zien komen hier op voetbalzone.... maar deze verdient een award en niet in positieve zin..je snapt de situatie en positie van de Nederlandse competitie in Europa niet en daarmee alles wat op organisatorisch gezien bij voetbal komt kijken

9 april 2019 om 20:08

@badhabbit en @jansen joenite. Volgens mij zeg ik nergens dat het niet prettig is voor de Graafschap. Wat ook nog een oplossing kan zijn is dat de UEFA een eventuele halve finale naar de donderdag verplaatst, maar dat zie ik niet gebeuren.

9 april 2019 om 20:18

Och och het gaat ook eens een jaar goed. En vol voor het kampioenschap gaan doen ze toch elk jaar? Dat lukt alleen niet zo goed de laatste jaren.

9 april 2019 om 20:41

Ze willen allemaal naar een echte competitie. Daar spelen ze weken op rij meerdere malen. Wedstrijden verzetten is niet nodig. Ze willen toch allemaal hogerop. Kunnen ze vast wennen.

9 april 2019 om 20:55

Oh nu krijgen we dit.
En subtop clubs maar janken dat er zo weinig plaatsen zijn.
Wees blij dat er nog iemand de naam hoog houd en schik je in die rol en heb eens meer respect.
Ik snap de graafschap wel hoor, maar dit soort onzin is verschrikkelijk.

9 april 2019 om 20:58

De Graafschap hoeft niet Eredivisie te spelen hè. Willen ze zelf heel graag, Ze wisten vooraf dat het dan zou kunnen dat je dan weleens meerdere wedstrijden per week zou kunnen spelen.

9 april 2019 om 21:11

@blarclad

In jouw redenering, Ajax hoeft geen Europees te spelen hè. Willen zelf heel graag, ze wisten vooraf dat het dan zou kunnen dat je dan weleens meerdere wedstrijden per week zou kunnen spelen.

Dat slaat dus als een tang op een varken.

9 april 2019 om 21:12

En Ajax speelt om de rankingpunten wat positieve gevolgen heeft voor de andere eredivisieclubs dat eventueel Europees gaan spelen. Maar sommige zijn zo bekrompen dat men niet over de grensen wil kijken.

9 april 2019 om 21:19

@janta

Dat zegt niemand. Iedereen (oke, bijna) gunt Ajax de rust om zich voor te bereiden op de CL, echt geen enkel probleem. Maar je kan niet de Graafschap, die vecht om degradatie, hier de dupe van te laten zijn door ze te forceren om 3 wedstrijden in 6 dagen te laten spelen.

Wees dan echt in het Nederlands belang bezig, en verplaats het weekend een week op.

9 april 2019 om 21:33

Precies, kijk maar naar eens naar het schema van Brighton bijvoorbeeld. http://www.wearebrighton.com/newsopinion/rearrange... Niemand die daar klaagt.

9 april 2019 om 22:58

Of de hele speelronde naar die vrijdag. Maar de Graafschap heeft dan wel een wat langere voorbereiding op de lucratieve nacompetitie.

10 april 2019 om 09:16

Of Ajax gaat met een B-team spelen in de Eredivisie. Zie je in het buitenland ook gebeuren. Als we het dan toch hebben over dat ze in het buitenland wedstrijden verzetten.

11 april 2019 om 10:26

Luxe probleem. En niet het probleem van de Graafschap normaliter, behalve als de knvb de regels laat varen.

9 april 2019 om 19:01

Vraag me ook af of de Knvb daaronder uit gaat kunnen komen. Dat ligt namelijk vastgelegd in de bepalingen van de Eredivisie. Het eventueel aanpassen van de speelkalender wegens Europees succes is geen vaste bepaling, en is dus een minder sterk argument.

9 april 2019 om 19:32

Lol het is niet alsof die bepalingen wetten zijn. KNVB is competitieleider en besl8ssen Hoe het gespeeld wordt. Dan moeten ze naar de rechter gaan

9 april 2019 om 19:38

Het zijn geen wetten die in een wetboek staan, dat klopt. Maar het zijn wel vooraf bepaalde spelregels, die vaststaan sinds aanvang van het seizoen. Daarmee zijn alle spelende partijen overeengekomen. Ze halverwege aanpassen, kan niet zomaar. En inderdaad, dan zal de Graafschap naar de rechter moeten gaan, (net zo als het wel een wet was geweest). Maar dat is een risico dat de Knvb beter niet moet willen lopen..

9 april 2019 om 23:01

De reden is het voorkomen van 'berekende uitslagen' omdat de uitslagen van de concurrentie al bekend zijn. Het is nog maar de vraag of dat zich zal voordoen.

10 april 2019 om 00:31

Klopt helemaal Odo, echter alle wedstrijden in de laatste 2 speelronden op hetzelfde moment is traditie. 48 uur rust tussen twee wedstrijden een Europese verplichting. Mocht Ajax dus de volgende ronde halen moet je hopen dat ze de eerste wedstrijd weer op woensdag mogen spelen, zo niet moet je verplicht omzetten. De ueafa gaat namelijk helemaal niets omzetten omdat dit een voetbalbond beter uitkomt.....

10 april 2019 om 00:52

Als de wedstrijd gewoon op zondag om 14.30 uur gespeeld wordt, eindigt deze om 16.15 uur. De CL wordt op dinsdag om 20.45 afgetrapt, daar zit dus meer dan 48 uur tussen...

10 april 2019 om 23:39

Tussen zondagmiddag en dinsdagavond zit meer dan 48 uur, dus Europees gezien moet Ajax dat volgens de regels gewoon op kunnen brengen. Het is ook geen topper, dus niet verplaatsen. Gewoon traditioneel de laatste 2 speelronden iedereen tegelijk.

9 april 2019 om 19:11

Inderdaad, de wedstrijden in de laatste twee speelronden worden niet voor niets tegelijkertijd gespeeld.
Als je daar van afstapt neem je de eigen competitie dus niet serieus.
Verzet dan alle wedstrijden van deze speelronde naar een ander gelijktijdig tijdstip.

9 april 2019 om 19:32

Idd ronduit competitoe vervalsing dit.

9 april 2019 om 20:00

Deze reactie en ook veel andere hieronder zijn aardig........
Vooraf is het competitieprogramma uitgebreid met ALLE eredivisie clubs doorgenomen en toen zijn ALLE clubs accoord gegaan met dit programma waarbij er bekend was dat dit kon gebeuren. Het risico dat dit zou moeten gebeuren werd namelijk heel klein geacht en is mijns inziens nog steeds heel klein. Het was al een klein wonder dat Ajax de cl winnaar van de afgelopen 3 seizoenen uitschakelde, nu ook nog het stugge Juventus uitschakelen zijn 2 wondertjes achter elkaar.
Dus de Graafschap moet voortaan opletten tijdens deze vergadering ipv alvast weg te dromen naar de borrelhapjes na de vergadering. Nu wordt er gejammerd tav een zelf (mede) genomen besluit.
Opportunisme ten top!!!

9 april 2019 om 20:20

Ik geloof dat dat niet waar is wat je zegt. Vooraf is afgesproken dat soms een paar uur, of hooguit een dag verplaatst zou kunnen worden in deze situaties. Nu worden er dus situaties gecreëerd waarin van deze afspraak afgeweken wordt, en dan ook nog eens in een cruciale fase van de competitie. Dat heeft niks met jammeren te maken.

9 april 2019 om 21:20

Als je de berichten van vorige week nog eens rustig terugleest dan zegt de Knvb dat dit risico (het verzetten van wedstrijden in de laatste 2 speelronden die normaal altijd gelijktijdig worden gespeeld) Zou ontstaan als een Nederlandse club de halve finale van de CL zou halen. Dit risico werd door Alle clubs als zeer klein beoordeeld en geaccepteerd.
Nu was die kans inderdaad zeer klein, en in mijn ogen nog steeds klein, maar de graafschap heeft hier gewoon mee ingestemd. Nu jammeren ze over een besluit dat ze zelf mede hebben genomen.
En dit is geeneens een besluit om Ajax te ontlasten, maar om te kunnen voldoen aan de Uefa en Knvb verplichting van minimaal 2 volledige etmalen rust.

9 april 2019 om 21:29

De graafschap wist vorig seizoen niet eens dat ze dit seizoen in de eredivisie zouden uitkomen...

10 april 2019 om 14:51

Het is niet eens toegestaan om op zondag en dinsdag te spelen met maar 1 dag rust ertussen, dus als Ajax dinsdag in de CL moet spelen dan wordt hun wedstrijd op de zondag sowieso verzet. Kan de Graafschap hoog of laag springen.

Het maakt helemaal niks uit of Ajax of vrijdag of zondag moet spelen want ze moeten sowieso winnen en PSV moet ook winnen. Ik geloof niet zo in Match fixing in de Eredivisie en anders zou je alle wedstrijden het hele seizoen tegelijk moeten spelen.

Het heeft ook met traditie en de spanning te maken.

Mensen moeten eens wat meer naar het belang van de Nederlandse competitie kijken en wat minder naar hun eigen belang. Ajax vraagt hier ook niet om. Je kunt gewoon niet op zondag en dinsdag spelen.

Dit lijkt me net een stap te ver gaan. De wedstrijden worden op één tijdstip gespeeld om matchfixing tegen te gaan. Dat lijkt me reden genoeg om dit niet aan te passen.

9 april 2019 om 19:00

Tja,
ik zie de Knvb eerder alle wedstrijden verplaatsen dan dat ze Ajax op die dag laten spelen.

9 april 2019 om 19:03

Alle wedstrijden verplaatsen gaat ze niet lukken.

9 april 2019 om 19:08

Dan geen wedstrijden verplaatsen. Waarom zouden niet alle wedstrijden verplaatst kunnen worden?

9 april 2019 om 19:20

Nou ja match fixing is wat anders he. Het gaat erom dat iedereen zijn best blijft doen, ook als het niet zou hoeven ivm her resultaat op een ander veld. Maar zal een storm in een glas water blijken als Ajax er niet in slaagt Juve eruit te knikkeren en die kans lijkt me reëel. Logisch dat iedereen even zijn woordje wil doen maar zal wel loslopen.

Het is 3 wedstrijden in 7 dagen. Niet 3 wedstrijden in 6 dagen. Verder lijkt me het niet meer dan logisch.

9 april 2019 om 19:01

Niet meer dan logisch? Kunnen die wedstrijden van Ajax dus gewoon blijven staan😉

9 april 2019 om 19:47

Haha. Ik begrijp de tegenargumenten maar ik ben van mening dat de KNVB teams altijd moet steunen als ze in Europa spelen. Sterker nog.. ik vind dat ze hier al veel eerder in het seizoen mee moeten beginnen. En niet pas bij de achtste- of kwartfinales.

9 april 2019 om 19:53

@Mathijs

Niets mis met het steunen van de ploegen die Europees spelen. Maar in deze fase van de competitie speelt de Graafschap nog om serieuze plekken. Dat de KNVB hun dan dwingt om die plek in gevaar te brengen om Ajax te pleasen is bij de bere af.

Dat de KNVB er eerder meemoet beginnen ben ik met je eens trwns

9 april 2019 om 20:16

O ja. Alleen De Graafschap speelt om de serieuze plekken. Ajax speelt natuurlijk nog voor saus mee en kan geen aanspraak maken op de titel...

9 april 2019 om 21:08

@supernico31

Dat zegt niemand. Alleen wordt De Graafschap nu in een positie gedrukt die ze degradatie kan kosten. Iedereen snapt (en de meeste gunnen) Ajax de extra rust toe. Maar niet ten koste van een team die om degradatie vecht dan wel ineens 3 wedstrijden in 6 (of 7) dagen moet spelen.

Dus ja, de Graafschap speelt inderdaad om serieuze plekken voor de club zelf.

10 april 2019 om 09:19

Dan moet Ajax maar lekker een B-Team opstellen.

9 april 2019 om 20:46

Zaterdag 20 April
Dinsdag 23 April
Vrijdag 26 April

Zijn toch 3 wedstrijden in 6 dagen. Maken we er 6 dagen en en 2 a 3 uur of 5 dagen en 18+ uur. De 2 laatste speelronden worden tegelijk gespeeld om competitie vervalsing te voorkomen. Daarnaast wordt De Graafschap die in de degradatie zone zit nu met een kleine selectie geconfronteerd met veel wedstrijden in een korte tijd. Ajax heeft hier de middelen voor, maar de clubs onderin toch niet.

Ik begrijp dat Nederlandse clubs helpen belangrijk is, maar dat moet niet ten koste gaan van andere clubs.

9 april 2019 om 21:30

Er zitten dan netjes elke dag twee dagen rust tussen. Als ajax op zondag en dinsdag speelt dan zit er maar een dag tussen. Wat niet mag volgens de Uefa dus moet de Knvb wel gaan schuiven als ajax doorgaat.

9 april 2019 om 21:59

Toch grappig te zien dat je zelf dan een fout maakt met de dagen

Het zijn 7 dayen totaal, maar er zitten 6! Dagen tussen die twee data.

Als een steuntje kan je dan bijv rekenen met een tijd. Bijvoorbeeld 20.00u

1e wedstrijd is bijv de 20e in de avond om 20.00u
21e 20.00 is dan 1 dag later
22e 20u is 2 dagen later
23e 20u is 3 dagen later
24e 20u is 4 dagen later
25e 20u is 5 dagen later
26e 20u is 6 dagen later.

Dus kortom er zit 6 dagen tússen deze wedstrijddata.

9 april 2019 om 22:30

@Iseldiroed
Ik weet niet wat jij gerookt hebt, maar ik wil het ook graag roken 😄.
Hij(Laurens E) zegt letterlijk: ze spelen 3 wedstrijden in 6 dagen, maar nu maak je er van ‘ertussen’
Tel eens even op je vingers van 20 naar 26.
Ze spelen 3 keer in 7 dagen.
Dag 1 is de 20e, dag 4 de 23e en dag 7 de 26e.
Truste

10 april 2019 om 00:46

Zondag middag naar dinsdag avond is toch gewoon meer dan 48 uur?

Denk dat vanaf volgend seizoen hier wat betere afspraken in gemaakt mogen worden. Op dit moment zijn namelijk de kleine eredivisie clubjes telkens de dupe van deze eenzijdige beslissingen, en dat is voor niemand fijn!

Tuurlijk willen we dat Ajax de Champions League wint, al hoewel, ik zie ook ongelooflijk veel voordelen wanneer dit niet gebeurt, maar niet ten koste van de degradatie van de Graafschap!

9 april 2019 om 19:11

Het lullige is dat die afspraken voor dit seizoen ook al gemaakt zijn, maar dat die tussentijds eenzijdig veranderd worden, zonder goed en transparant overleg. Daar zit voor de betrokken clubs de frustratie. Overigens kan het natuurlijk ook niet zo zijn dat andere clubs in de Eredivisie de dupe worden van Europese wedstrijden van de topclubs. Waar mogelijk kan er prima wat verzet worden, maar niet ten koste van alles lijkt me.

9 april 2019 om 19:36

Grootste misvatting, die er is. De clubs hebbe theoretisch 0.0 inspraak. De KNVB kiest er echter voor om in gesprek te gaan. Hierdoor krijg je de misvatting dat het een democratie zou zijn. Dat is het niet en nooit geweest. Die frustratie komt voort vanuit een misvatting, waarbij overigens al die clubs zich bijzonder klein gedragen maar dat is NL. Ook de reden waarom we geen akkoord over kunstgras hebben

9 april 2019 om 20:22

Dat het geen democratisch systeem is wil nog niet zeggen dat het dus moreel te verantwoorden is om tussentijds afspraken te wijzigen ten koste van andere clubs.. De clubs hebben overigens op verschillende onderdelen juist wel inspraak, vandaar dat we nog steeds kunstgras hebben. Als de Knvb dat alleen zou bepalen hadden ze het allang kunnen verbreiden.

9 april 2019 om 21:28

Skede, je zit hier fout, kijk maar eens op de Knvb site waar letterlijk staat;
"al in een vroeg stadium zijn de clubs, de commissie competitie en openbare orde en wijzelf akkoord gegaan met het inplannen van competitiewedstrijden op 28 april, de dag na Koningsdag, en de Toto Knvb Bekerfinale op 5 mei, Bevrijdingsdag. Het scenario dat een van de bekerfinalisten ook de halve finale van de Champions League zou spelen, werd als minimaal ingeschat, maar is uitgekomen. Dat deze situatie nu voorkomt, is fantastisch voor het Nederlandse voetbal, maar bood ons ook de nodige uitdagingen. Vanwege het tijdspad zijn de wijzigingen in speelronden 31 en 32 al definitief, de wijziging in speelronde 33 wordt alleen doorgevoerd als Ajax zich plaatst voor de halve finale van de Champions League“.
Clubs wisten dit van te tevoren en hebben hier mee ingestemd, dus geen dictator besluit van de Knvb, pure onzin.
En het gaat gewoon om de regel te kunnen hanteren (van Uefa en Knvb zelf) van twee vollledige etmalen rust.

9 april 2019 om 19:04

Het gaat om het Nederlandse belang in Europa. Dat is dus ook in het belang van Psv. En vind ik dit best kunnen.

9 april 2019 om 19:07

Dan moeten alle wedstrijden van deze speelronde verplaatst worden. In dat geval geen probleem. Je moet de eigen competitie wel serieus blijven nemen.

9 april 2019 om 19:39

Maar er is afgesproken dat juist daar van af kan worden geweken als het Nederlands belang in Europa daarmee is gediend. In het verlengde daarvan oordeelt de Knvb dat er voor deze optie gekozen moet worden. Ik kan daar wel mee leven, maar snap dat De Graafschap dat niet kan. Edoch, met de kampioenswedstrijd van Ajax in Doetinchem nog in gedachten, denk ik dat er best weer een resultaat in kan zitten. Elk nadeel heb ze voordeel, moet je maar denken;-)).

9 april 2019 om 19:57

Maar het kan niet zo zijn dat de hele Eredivisie moet wijken. Dan hebben we het niet meer over meedenken. Natuurlijk goed dat de Knvb meedenkt met Ajax, maar dat mag niet ten koste gaan van zo'n beetje de gehele eigen competitie. Dan inderdaad maar de gehele speelweek verplaatsen.

9 april 2019 om 19:26

Ajax komt er wellicht beter vanaf voor de Champions League, maar zeker niet voor de titelstrijd. Voor de titelstrijd moeten zij dan net als de Graafschap ook 3 competitiewedstrijden in 6 dagen afwerken. Lijkt mij ook voor Ajax geen voordeel.

9 april 2019 om 19:58

Omdat 3 wedstrijden in 6 dagen spelen voor niemand een voordeel is, dus ook niet voor Ajax. Dat Ajax ook met een B-elftal van de Graafschap zou behoren te winnen ben ik met je eens, maar dat is hier niet de discussie.

Los van het feit dat de Knvb qua planning een probleem heeft als Ajax de halve finale haalt. Wanneer Ajax de halve finale haalt moeten ze in de CL op een dinsdag spelen, terwijl de Knvb zowel de bekerfinale als de uitwedstrijd tegen de Graafschap op zondag gepland heeft. Je mag niet zowel op zondag als dinsdag spelen, dan zit er gewoon te weinig rust tussen. Dan kun je wel verwijzen naar topclubs in Spanje en Engeland, maar die spelen ook nooit op zondag om daarna weer op dinsdag te moeten aantreden. Ook die hebben altijd 72 uur tussen wedstrijden zitten. Dat is de aanpassing die de Knvb met deze wijziging wil bewerkstelligen. Maar ik hoor graag van jou wanneer de topclubs in Engeland spelen op zowel zondag als dinsdag. Ben zeer benieuwd, want ik ken deze voorbeelden niet.

9 april 2019 om 21:14

Grapsv, sterk betoog daar niet van. Maar zoals jij je vast nog kan herrineren, ging het met een a team helemaal mis. Dus ik wil tegen iedere tegenstander met het sterkste team aantreden.

9 april 2019 om 21:42

Probleem is dat onze koning op de 27e jarig is en wewedat dat zonodig moeten vieren in dit land. Daarom kan die wedstrijd niet naar zaterdag, dan was het probleem kleiner of er niet geweest.

9 april 2019 om 19:51

Waarom komt ajax er voor de titelstrijd beter vanaf? En je speelt tegen degradatie hoop ik, niet voor

Maar ik zie aan het tweede deel van je naam dat je er ook nog een iets andere reden voor hebt om ertegen te zijn. Terwijl dat juist een ploeg is die er baat bij kan hebben als ajax het goed doet.

9 april 2019 om 20:27

Het gaat niet om Ajax in de titelstrijd maar om Ajax meer rust te geven voor de Europese wedstrijden. Juist voor de eredivisie wedstrijden hebben ze minder rust zo.

9 april 2019 om 21:37

Grapsv, dan had de graafschap directeur toen aan dit aan de orde kwam bij het bespreken van de speelschemas netjes moeten melden. Dit is zoals de Knvb op hun site aangaf vooraf door Alle clubs goedgekeurd. En nu jammeren en zeuren over de consequenties van een besluit wat je zelf goedgekeurd hebt.

En voor de goede orde dit is niet om Ajax te helpen (wat trouwens ook besproken en goedgekeurd was) maar om aan de nationale en internationale regels te voldoen om minimaal 2 etmalen rust te hebben tussen 2 wedstrijden.

Zie ook gewoon de Knvb site.
Ik snap dat dit voor de graafschap vervelend is, maar in de nacompetitie speel je ook in dit ritme.

Meneer wil een serieuze competitie? Dan zou een halve finaleplaats van Ajax daar juist aan bijdragen. Daarbij komt dat de wedstrijd tegen Ajax voor De Graafschap waarschijnlijk niet een pot is waarin ze punten zullen pakken. Het geeft ze dus alleen maar extra rust richting de wedstrijd naar Vitesse.

9 april 2019 om 19:04

Dat is helemaal niet waar. Weet je waarom we nu op kunstgras spelen? Omdat de kleine clubs dat willen. Weet je waarom de competitie niet is ingekrompen naar 16 clubs? Hint: het waren niet de topclubs die dwars lagen.

Het is een soort collectief huilen dat we altijd 'isnie eerlijk' willen roepen omdat we zo genieten van underdogs. In de realiteit valt het allemaal wel mee. Ja, de topclubs hebben een flinke stem (logisch ook, met veruit de meeste supporters). Maar kleine clubs worden echt niet altijd genegeerd en onderdrukt.

9 april 2019 om 19:06

Ik vind dat dit nu ook niet zomaar moet kunnen en de KNVB moet hier echt nog eens heel goed naar gaan kijken. Iig met plannen komen voor komend seizoen zodat iedereen nog beter weet wat er kan gebeuren als er zich dit soort situaties voordoen.
De kleinere clubs hebben overigens ook enorm veel baat bij de grote clubs dus om nou direct te komen die zijn altijd de dupe, moeten zich altijd aanpassen etc vind ok mooi niet helemaal terecht.

9 april 2019 om 19:07

Grapsv,

Nee hoor, zo werkt dat overal in het bedrijfsleven en bij veel clubs in het buitenland.
Die clubs spelen vaak ook op plastic, terwijl het bewezen is zeer slecht voor de gewrichten te zijn.

Net zoals in de KKD altijd dat gezeur over de jong teams. Als je in de ere divisie wilt spelen moet je maar aantonen dat je daar thuis hoort.

Ja het is misschien niet altijd even eerlijk, maar over een heel seizoen gezien komt de beste normaal altijd wel boven drijven.

Goed dat de Knvb snapt dat er punten gepakt moeten worden. Dat belang weegt zwaarder dan een degradatie kandidaat.

9 april 2019 om 19:24

Ik denk dat jij de spijker op zn kop slaat. Dat is de keuze waar we voor staan. Stoppen met ons druk maken om Europa en een competitie draaien die vooral heel inclusief is. Of proberen het niveau op te krikken. Dat kan niet tegelijk.

En dat meen ik oprecht, zonder een kant te kiezen. Ik denk dat we daar naartoe moeten.

9 april 2019 om 19:29

Ewoud, in eerste instantie waren het zeker wel de topclubs die dwars lagen, vooral omdat er toen een eerlijke verdeling van tv geld bij zou komen. Stond laatst nog een artikel over in de VI. Lees maar na

9 april 2019 om 19:36

Als topclubs vaker met een B team spelen is het juist oneerlijk. Ajax speelt met een B team tegen Excelsior. Nu is niet Excelsior, maar Emmen de dupe van Europees voetbal. Hun directe concurrent speelt tegen Ajax B ipv Ajax 1. Is dat eerlijk?

9 april 2019 om 19:42

@grapsv; in Engeland en Spanje wordt het speelprogramma wel degelijk aangepast aan de clubs die Europees spelen. Hier wordt de definitieve wedstrijddag en aanvangstijdstip altijd pas enkele weken van tevoren vastgesteld.

9 april 2019 om 19:58

Ajax moet dan ook gewoon 3 wedstrijden in 6 dagen spelen dus vind dat geen goed argument van De Graafschap. Het is wel zuur dat het precies op de avond van koningsnacht valt.

9 april 2019 om 20:06

Laat ik beginnen met zeggen dat ik zeker niet vind dat je onzin praat en geniet van de discussie, ik ben het alleen niet met je eens en dat kan.

Je zegt 'zou moeten kunnen', maar in de praktijk kan dit niet. Iedere keer dat Ajax een compleet B elftal opstelde gimg het mis. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van de spelers, b-spelers zijn minder op elkaar ingesteld dan de vaste 11 en in de praktijk loopt het gewoon minder. B-elftallen lossen het probleem niet op, ze verplaatsen het alleen. In mijn voorbeeld van net is het nu oneerlijk voor Emmen.

'De topclubs moeten zich niet aanstellen' vind ik net zo min een oplossing als 'de kleine clubs moeten zich niet aanstellen'. Beide kanten hebben belangen.

Ik vind dat de knvb een keuze moet maken in wat ze willen. Ik zelf zou het liefst zien dat we als competitoe zo'n hoog mogelijk niveau halen (het is tenslotte topsport). Dit bereik je niet met (alleen) het verplaatsen van wedstrijden. Ik zou voorstellen om de tv gelden eerlijk te spreiden, en zoals Ajax Feyenoord en PSV al deels toegezegd hebben de Europese premies te delen. Dan heeft iedereen er wat aan, gaat het niveau omhoog, en wordt het voor kleinere clubs ook minder lastig om af en toe 2 potjes per week te spelen (zoals ze in Engeland dus vaak doen). Maar dat is mijn mening.

9 april 2019 om 21:23

@ewoud

"en wordt het voor kleinere clubs ook minder lastig om af en toe 2 potjes per week te spelen"

En dat is nou net het punt, de Graafschap wordt hier gedwongen om 3 wedstrijden in 6 dagen te spelen.

9 april 2019 om 21:43

Iedere Ajax supporter weet van het gelijkspel wat Ajax de titel koste, iedere de graafschap supporter weet dat de graafschap toen zo met zijn krachten gesmeten heeft dat ze er daarna in de nacompetitie kansloos uitvlogen. De enige lachende derde was psv. Dat is toevallig jou 2e club (bij veel graafschappers is dat trouwens Feyenoord) maar de graafschap had helemaal niets aan de gelijke spel.
De Graafschap hoort gewoon twee wedstrijden in de week te kunnen spelen, als ze in de beker gestunt hadden, was dat ook een vaker voorkomend iets geweest.

Ik vind het ook jammer dat niet alle laatste 2 wedstrijden allemaal tegelijk zijn, maar kijk dan in het vervolg naar een andere datum voor de bekerfinale (was in het verleden vaak op Hemelvaartsdag)

9 april 2019 om 19:04

De Graafschap bevindt zich niet in de positie dat ze wedstrijden kunnen laten schieten. Laat dan alle wedstrijden uit deze speelronde twee weken later spelen.

Tja, net als met die plastic velden is het eigen belang eerst. Uiteindelijk is iedere club voor het helpen van Nederlandse clubs in Europese competities, alleen mag dat niet ten koste gaan van het eigenbelang. Logisch, maar zeg dan gewoon dat je alleen voor bent als alleen een ander er last van heeft.

Als we een serieuze competitie willen worden zou het fijn zijn als er clubs in zaten die meerdere wedstrijden in een week kunnen spelen of een wedstrijd te organiseren in een stad als Doetinchem ondanks koningsnacht. Maar daar os Nederland waarschijnlijk te klein voor.

9 april 2019 om 19:12

Misschien moeten de Ajax supporters zich eens gedragen zodat een kleine gemeente als Doetinchem zowel koningsnacht als de wedstrijd veilig kan begeleiden.
De laatste x dat Ajax op de vijverberg speelde werd alles kort en klein geslagen door die doorgesnoven supporters van Ajax..

9 april 2019 om 19:21

Dat zou mooi zijn. Helaas denk ik dat we het er over eens zijn dat dat nooit gaat lukken, of ben ik dan te pessimistisch? Bovendien los je dan t probleem niet op van meerdere wedstrijden per week. Ik denk dat we in Nederland echt na moeten denken over wat we willen: proberen enigzins aan te haken onderin de Europese subtop, of een gezellige competitie waarin we accepteren dat er geen niveau is maar iedereen mee kan doen. Want deze halfbakken middenweg maakt blijkbaar niemand blij.

9 april 2019 om 19:31

Chelsea.... de laatste keer dat alles kort en klein geslagen werd op de Vijverberg was door de graafschap supporters zelf! Inclusief de spelers van de tegenpartij! (Go ahead eagles) ... maar je zal wel een anti Ajax bril hebben

9 april 2019 om 19:51

Zoveel is er toen niet vernield, dit in tegenstelling tot de schade die de Ajax supporters na de wedstrijd buiten het stadion aan gericht hebben.

9 april 2019 om 19:53

Nu schrijf je jezelf ook aardig klem, want de reden dat de Graafschap hier klaagt, is juist omdat Ajax meer rust krijgt. Dan vind ik het nogal hypocriet om De Graafschap daarop af te vallen, terwijl jouw argument ook van toepassing kan zijn op Ajax. Voor een club met zoveel geld is de selectie namelijk best smal.

Wat een gezeur van al die misgunners! ALS Ajax zich plaatst voor de halve finale is het meer dan terecht dat de knvb e.e.a. gaat omzetten.

9 april 2019 om 19:28

Terecht? Ze moeten bij Ajax een keer echte mannen worden en gewoon meerdere wedstrijden in de week kunnen spelen. Ten Hag heeft begin van het seizoen nog zitten opperen dat die meer dan elf basisspelers heeft, nou laat dat nu maar eens zien dan. Het is gewoon onterecht dat de graafschap straks 3 wedstrijden in 6 of 7 dagen moeten spelen. De graafschap heeft namelijk niet meer dan 11 basisspelers. Ik vind het maar een zielige bedoeling worden zo.

9 april 2019 om 19:46

Ajax speelt ook gewoo 3 potten in 6 dagen. Maar de feiten interesseren je blijkbaar niet. Net als dat ajax er nu 8 in 25 dagen speelt. Hoor je ze ook niet over

Als jij niet begrijpt dat een dag extra tegen een city wel fijn is dan houdt het op. Als de graafschap niet meer dan 11 basisspelers heeft, zijn ze dan wel eredivisiewaardig?

9 april 2019 om 20:03

Dat is uiteindelijk de consequenties waar je als topclub mee moet kunnen dealen ja. En de opmerking dat de graafschap niet eredivisie waardig is omdat ze niet meer dan 11 basisspelers hebben? dan kom je wel echt uit een ei zeg. Wat maakt het hebben van niet meer dan 11 basisspelers je niet eredivisie waardig? Als dat een maatstaf is kunnen we beter de hele eredivisie opdoeken. Misschien ook wel beter want dan kan Ajax zich volledig focussen op Europa en hebben we dit gezeur niet. Ajax is gewoon topclub onwaardig als het dat extra dagje rust nodig heeft en geen eens in de eredivisie met de andere 'basisspelers' durft te spelen. Als je die blijkbaar dus niet hebt, moet je als coach ook niet van die belachelijke opmerkingen maken. Ik heb het idee dat de mensen die dit allemaal goedkeuren en snappen alleen de lusten van Europees voetbal willen en niet de lasten.

9 april 2019 om 21:50

Kleinegeneraal iedere club heeft maximaal 11 basisspelers, meer mag je er niet opstellen.
Ook de graafschap hoort een selectie te hebben die in staat is 2 wedstrijden in een week re spelen. En Drie wedstrijden in 6 dagen is onzin, het zijn er 3 in 7 dagen een veel voorkomend iets voor clubs in Engeland en zeker niet alleen in de premier league maar ook in de championship en lager.
Ik dacht dat ze in de Achterhoek van “niet lullen maar poetsen” waren maar dit lijken wel pussies ipv superboeren.

9 april 2019 om 19:51

We praten nu niet meer over "het 1 en ander omzetten". Een groot deel van het schema word omgegooid en dan gaat het wel echt te ver. Meedenken met Ajax om ze meer rust te gunnen is een goed alternatief, maar het kan niet zo zijn dat de gehele Eredivisie daar voor moet wijken.

9 april 2019 om 21:50

Zit ook niet mee dit jaar omdat konongsdag en 4 mei op zaterdag vsllen, worden de alternatieven wat beperkt. Ik snap alleen die doordeweekse speelronde niet zo, ben sowieso al geen fan van. Dat moet beter gepl kunnen worden.

Een goed besluit van de Knvb, Europees en zeker een halve finale CL moeten gewoon voorrang hebben.

Willen we nog een beetje meedoen in Europa, of moeten we allemaal het niveau de Graafschap worden, en ik bedoel dit niet provocerend.

Ik kan mij voorstellen dat het onplezierig is voor de club, maar landsbelang moet gewoon voor gaan. Als mensen dat niet zien, is dat echt hun probleem.

Wel zou het fijn zijn als men wat kan doen voor ze om het andere duel op een ander tijdstip te spelen.
Elke NL club die de poulfase haalt zou wat mij betreft altijd voorrang moeten krijgen.

Immers is het Europees podium het hoogst haalbaar. Als je daar niet voor wilt spelen, kan je net zo goed stoppen met voetballen.

9 april 2019 om 19:06

Waarom spelen we eigenlijk nog een Nederlandse competitie als toch alleen het Europese voetbal van belang is?

9 april 2019 om 19:09

Zie het als de beker...leuk dat je hem wint, maar niks speciaal. Landskampioen worden is natuurlijk een heel stuk mooier, maar uiteindelijk draait het enkel om de CL en daar zover mogelijk in komen.

Dat is gewoon vele malen gaver dan een duel tussen de Graafschap en Ajax.

9 april 2019 om 20:16

Voor het belang van de Nederlandse competitie en het gehele Nederlands voetbal(wat voor de Knvb het belang is) is goed meedoen in Europa belangrijk. Dit zorgt weer voor meer aanzien van het Nederlandse voetbal en hogere inkomsten waardoor elke Nederlandse club en het Nederlands elftal er op vooruit gaat.

9 april 2019 om 21:31

@myajaxforever

Jouw reactie is gewoon een plaat voor je kop hebben. Hoe ga je de CL spelen zonder Eredivisie?

En niemand misgunt Ajax de rust. Als jij nu verwacht dat de Graafschap maar 3 wedstrijden in 6 dagen moet kunnen spelen, waarom dan Ajax dan niet? Oh wacht...

10 april 2019 om 01:22

Badhabit,

Wie zegt dat de ere div niet moet bestaan of Ajax daar niet in spelen?

Ik zeg enkel dat het winnen van de CL zo waanzinnig mooi is. Ik heb het destijds live meegemaakt op TV, en ik kan je verzekeren dat geen enkel kampioenschap zo mooi is als dat!

Het is het hoogste podium, ook CL wedstrijden live zien in het stadion hebben iets magisch als het goed gaat.

En begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker heel blij een kampioenschap in de ere div, maar het hoogst haalbare is toch echt de CL winnen. De wereldbeker is een leuke extra prijs maar niet zo belangrijk voor mij.

Zie het als een auto coureur die wilt uiteindelijk ook in de F1 belanden, wat de koningssport is en niet altijd in de F2 blijven zoals onze competitie.

Men kan ook een andere wedstrijd van de graafschap verplaatsen, wat voegt de Graafschap toe, of heeft het ooit toegevoegd voor het NL voetbal? In de tijden van Ajax in de jaren 90 hadden we op een gegeven moment 2 direct cl en 1 voorronde, allemaal dankzij Ajax destijds.

Daar heeft zelfs W2 destijds van geprofiteerd! Als de Nederlandse competitie weer aanzien zou krijgen komen de betere voetballer ook weer vaker naar NL waardoor het algehele niveau zal stijgen.

Dus mensen die dit allemaal niet begrijpen hebben wellicht de grootste plaat van allemaal voor hun hoofd!

"De competitie heeft prioriteit". Volgens mij is deze maatregel juíst voor de competitie, zodat Ajax Europees het best voor de dag kan komen.

Ajax kan dan die bewuste zondag ook de reserves laten spelen, winnen ze nog...

9 april 2019 om 21:37

En wat zouden de andere clubs die ook tegen degradatie vechten daarover denken?

Allemaal wel erg hypothetisch dit. De kans dat Ajax van Juventus winst is ongeveer evengroot als de kans dat Ajax het kampioenschap in Doetichem laat liggen. Maar mocht het gebeuren, dan moet je als KNVB eigenlijk alle wedstrijden verplaatsen, ongeacht wat voor een ongelooflijk gedoe dit geeft. Het valt anders echt niet te verkopen aan de andere clubs.

Wederom laat dit zien hoe bizar de knvb heeft gepland. Natuurlijk is de kans klein, maar je weet vooraf dat dit kan gebeuren. Zowel Ajax als De Graafschap heeft gelijk, de enige schuldige is de knvb. Mocht Ajax doorgaan na Juve kan het zijn dat Ajax volgens FIFA regels niet eens dan mag spelen tegen de graafschap ivm verplichte rust ertussen.

Kortom, ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen mocht Ajax doorgaan in de CL. En die pannenkoek die nu de planning doet, beter volgend jaar door iemand anders laten doen... 😜

9 april 2019 om 19:27

Inderdaad, het zit hem gewoon in de slechte planning en regelgeving van de KNVB en UEFA. De UEFA had deze halve finale ook op woensdag kunnen laten spelen.
Wat mij betreft wordt de gehele speelronde verplaatst maar niet slechts één wedstrijd. Bij een goede planning vooraf was dit allemaal helemaal niet nodig geweest.

9 april 2019 om 19:49

Het jammere wat ik vind, is dat veel jammerende mensen hier het Ajax kwalijk neemt. Ajax, die na dit seizoen een hele grote pot geld verdeelt uit Europa. Ajax is hierin helemaal niets te verwijten, is enkel de knvb die gewoon uberbizar heeft gepland, getuige ook de datum van de bekerfinale. Kortom, mensen moeten hun zorgen richten op de knvb en niet op Ajax (die ze alleen maar moeten danken voor het succes).

9 april 2019 om 19:44

Het is dan ook wel erg overdreven dat nu de gehele Eredivisie moet wijken voor het Europese avontuur van Ajax. Ik vond het een heel goed plan om Ajax in die fases meer rust te gunnen, maar dat mag niet betekenen dat ze het hele speelschema op de schop gooien.

9 april 2019 om 19:50

Dat is alleen het probleem van de knvb en niet van Ajax. De knvb weet van tevoren de speeldata in Europa en hebben bovendien te voldoen aan de internationale regels inzake verplichte rust tussen wedstrijden. Daar kan Ajax helemaal niets aan doen, louter het slechte plannen van de knvb.

Laatste twee wedstrijden allemaal tegelijk. Anders met iedereen de knvb boycotten zodat niemand speelt. Het is toch belachelijk om de laatste twee niet tegelijk te laten beginnen? Moet eens afgelopen zijn met dat gezeik telkens. Dan kiest Ajax er maar zelf wat voor hun belangrijker is. Europees of Eredivisie. B elftal zal er ook wel zin in hebben.

Wat een gehuil van De Graafschap. Ze komen net uit 3 wedstrijden in 8 dagen (1puntje tegen AZ gepakt in die laatste wedstrijd). En nu zouden ze dan 1 dag minder rust hebben. 7 dagen ja. Geen 6 want er kan blijkbaar iemand niet tellen en bijna niemand die het natelt hier. Er zitten gewoon 2 hele dagen rust tussen dus bijna 72 uur rust. Volgend jaar weer lekker KKD? Weet je zeker dat je niet zo vaak doordeweeks moet.

9 april 2019 om 21:46

Geloof me, ze vinden het ook echt niet fijn hoor om 3 wedstrijden in 8 dagen te spelen. En ze kunnen het echt wel, aangezien de twee wedstrijden ervoor de Graafschap beide wedstrijden had moeten winnen. Daarnaast is een de Graafschap zeker niet ongeschonden uit deze drukke week gekomen, met blessures en schorsingen. Het beïnvloedt een ploeg dus zeker, en de vervangers zijn er niet altijd.

Gelukkig, ofja eerlijk is een beter wordt, is het nu alleen wel dat alle ploegen daar last van hadden. Dit verschilt echter wanneer je een van de laatste twee competitiewedstrijden gaat wijzigen, om zo de Graafschap negatief te beïnvloeden als gevolg van de successen van Ajax. De andere ploegen worden hier niet negatief beïnvloed, behalve Ajax. Maar voor hun geldt het positieve effect van een ronde verder komen natuurlijk veel zwaarder dan het negatieve effect van een dag minder rust. De Graafschap heeft deze positieve effecten echter niet. Daarnaast is het voor de Graafschap nu tot heel kortdag onduidelijk waar ze aan toe zijn, niet alleen op het veld, maar ook met alle zaken daaromheen (ticketverkoop, beveiliging, sponsors e.d.).

Doe die wedstrijd lekker op papier af. 0-6 voor Ajax, iedereen blij. KNVB blij, geen stadionverboden, Ajax blij.

9 april 2019 om 19:54

3-0 overwinning voor De Graafschap wordt het dan hè wanneer Ajax op de eerder vastgestelde datum niet kan spelen

9 april 2019 om 23:20

KNVB maakt het rooster he, als De Graafschap niet wilt wordt het gewoon 0-3

9 april 2019 om 23:30

Maar volgens de eigen regels behoren in de laatste twee speelronden alle wedstrijden tegelijkertijd te worden gespeeld.
Laten we gewoon hopen dat er een fatsoenlijke oplossing komt.

9 april 2019 om 23:56

Werd hier in de reactie's nog even aangehaald dat de KNVB voor het begin van het seizoen hierover een uitzondering maakt mbt europees voetbal. Dat is de oplossing hoe lullig dat ook klinkt voor de Graafschap.

De clubs die op kunstgras spelen hebben naar mijn mening weinig te zeggen, ze verzieken het voetbal! Er zijn spelers die om deze reden niet eens naar de Nederlandse competitie willen komen.daarnaast clubs die Europees spelen brengen wel ook geld naar de Eredivisie. Wat indirect ook niet Europees spelende clubs van kunnen profiteren.

Voor elke club buiten Ajax die hoog komt in de CL of EL zal de Knvb hebben geholpen. De clubs die in de EL uit konden komen laten het ook afweten helaas, PSV had dan een poule met sterke tegenstanders maar toch ook bovenverwachting goed presteerde.

Ik ben absoluut voor het helpen van ploegen die Europees voetbal spelen met betrekking tot het speelschema, maar nu word het allemaal wel erg overdreven. Een paar wedstrijden omgooien kan ik me nog voorstellen, maar nu moet de hele Eredivisie wijken en dat gaat me toch wel echt te ver.

9 april 2019 om 23:29

1 wedstrijd. 28 en 30 april spelen voor Ajax is toch geen optie?

Gewoon terecht punt van De Graafschap en drama-planning aan alle kanten. Als voorbeeld - mocht Tottenham de halve finale halen dan spelen ze maandagavond PL en dinsdagavond CL mogelijk 😃

Eerst maar wachten of het zover komt en dan keuzes maken (ik blijf erbij dat verzetten beker en eventueel play-offs ook een optie zou kunnen/moeten zijn)

9 april 2019 om 23:22

In Engeland verplaatsen ze volop en kan je lastig vergelijken. Daar doen ze niet moeilijk en hebben ze grotere selecties

9 april 2019 om 23:54

Ja daar kunnen ze allicht makkelijker verplaatsen, zonder dat ze vastzitten aan 17 klagende clubs of ‘de laatste 2 speelrondes op dezelfde dag’. Het was meer als voorbeeld dat de KNVB heus niet de enige is die niet met alle mogelijke scenario’s rekening kan houden vooraf.

Edit: Liverpool speelt op zondagavond en Tottenham op maandagavond, terwijl er dinsdag halve finales zijn. Dat wordt dus ook schuiven voor de FA, waar ik zou zeggen dat bij de start van het seizoen de kans dat 1 van die 2teams de halve finale haalt, hoger mag worden ingeschat dan dat Ajax dat eventueel doet

Geef Ajax dan als compensatie de CL plek van de kampioen en de financiële vergoeding, of ze het nu wel of niet worden. Graafschap blij, Ajax blij.

Kom op, je wil met de grote jongens meedoen. Je doet flinke aan en verkopen, gooit het salarisplafond omhoog. En dan krijgt Ajax vervolgens wel de lusten, maar niet de lasten aangeboden van de Knvb bij succes? Vreemd. Dus bij succes van Ajax, krijgen de andere clubs massaal de lasten.

En ja, ik weet het, t is allemaal goed voor het Nederlands voetbal als je Europees overleeft, maar dat geld toch niet voor clubs als de graafschap!? Met al die financiã«le mogelijkheden moet Ajax gewoon dealen met een druk programma. Meedoen is meedoen.

9 april 2019 om 20:07

Zo makkelijk om op Ajax te zeiken. Kunnen er toch niets aan doen dat Knvb Europees succes niet meeneemt in de competitieplanning? Zijn gewoon Uefa en Fifa regels hiervoor mbt rust.

Mooi niks gaan verplaatsen. Ajax moet maar proberen op deze manier het uiterste eruit te persen. Lukt het uiteindelijk niet in de competitie, helaas in dat geval maar mag je in ieder geval trots zijn op dit seizoen op de wijze waarop je hebt gevoetbald en het zo ver hebt geschopt. Boeit me in dat geval ook niet meer of ze europees nog punten binnen halen voor Nederland, laat die andere clubs het maar oplossen en de punten binnen halen. Ook geen solidariteit meer tonen op financieel gebied rondom het zogenaamde verdelen van gelden uit europees succes voor die kunst(gras)clubs, tevens nog selectiever zijn bij het verhuren van spelers. Zodra ze uit het Fox-contract lopen, proberen een partner te vinden waar je individueel je rechten aan kunt verkopen. Nu lopen al die clubs en supporters te janken over ajax en hoe oneerlijk het allemaal wel niet is en ajax maar wordt bevoordeeld. Ondertussen willen ze wel graaien zodra ajax europees geld binnen haalt.

10 april 2019 om 00:00

Zijn regels vanuit de UEFA die ervoor zorgen dat de wedstrijd moet worden verplaats (verplicht 2 dagen rust).

Als dit gebeurd zou ik gewoon niet op komen dagen. Wat een ongelooflijk vreemd idee zou dat zijn. Dit is met hele zichtbare belangen al sinds jaar en dag zo gepland. Hier vanaf zien zou een ongelooflijke degradatie van de knvb richting de eredivisie zijn.

Niet moeilijk doen..

Vvv- de graafschap naar vrijdag 19 april
De graafschap- emmen naar 22 april
Ajax op 26 april en klaar. Zijn er lastige plekken voor emmen daardoor gaat de wedstrijd van emmen ook naar vrijdag 19 april. Oplossingen en klaar

Waarom niet de hele speelronde een week opschuiven? We willen toch dat Nederland weer wat gaat voorstellen in het Europese voetbal? Als Ajax niet 1x weet te winnen van Juventus zal Oostenrijk boven Nederland eindigen dit jaar.

Dit was al te voorspellen. Het is goed van de Knvb dat ze meedenken met Ajax.
Echter moet dit dus niet ten koste gaan van de andere clubs. Al helemaal in het geval van de Graafschap, Die zitten nog in de strijd om degradatie met een kleine selectie. Een club als Ajax kan dit nog op vangen, maar de Graafschap toch niet.

Daarnaast speelt iedereen tegelijk om competitie vervalsing te voorkomen.
Mocht dit blijven staan kunnen ze beter de wedstrijd met VVV ook maar verplaatsen.

Zie dit in al die andere competities toch niet gebeuren.

Dat gejank. Kunnen we niet gewoon met z'n allen blij zijn dat er eindelijk weer een Nederlandse club succesvol actief is in de CL ? Kunnen we niet gewoon voor één keer met z'n allen niet zeuren maar meewerken om dit incidentele succes zo mooi mogelijk te maken ?

9 april 2019 om 21:06

Kan Ajax dan niet 1 keer de inkomsten verdelen onder alle clubs? Zoals Yoda al zegt, wel de lusten maar andere clubs moeten de lasten dragen. Sorry hoor, maar er zijn meer belangen dan het Ajax belang. De Graafschap heeft er groot belang bij niet te degraderen.

9 april 2019 om 21:30

Ajax belang? Dit gaat veel verder. Dit is in het belang van het gehele Nederlands voetbal. En daar mag iedereen wel aan meewerken

9 april 2019 om 21:49

Is dat zo? Wat heeft De Graafschap bijv hieraan? Wordt VVV hier beter van? Staat Heerenveen te springen om een nog grotere kloof tussen arm en rijk?
Er valt altijd creatief iets goed te praten, maar feit blijft dat in de strijd om degradatie de Graafschap rechtstreeks de dupe is.

Persoonlijk denk ik overigens dat dit alles niet nodig en dat Ajax wordt uitgeschakeld (maar dat dacht ik ook tegen Real, haha)

9 april 2019 om 21:52

Je snapt alleen toch dat voor de Graafschap deze baten (als meer plekken/verdere rondes in Europees voetbal) totaal niet direct een positief belang voor ze zijn? Ja tuurlijk, mocht je een beter voetballand worden zal er meer buitenlandse interesse zijn voor spelers, maar ook voor wedstrijden en zullen TV-rechten duurder worden e.d.

Echter geldt dit voor een club als de Graafschap pas op veel langere termijn, waardoor zij er (in het beste geval) slechts als indirect en op langere termijn deze positieve effecten voelen, mochten deze sportieve successen zich langduriger doorzetten (want dat is een vereiste en allerminst zeker).

Je kunt het hypocriet noemen van de Graafschap, maar voor hun telt op kort belang maar een ding: in de Eredivisie blijven. De hele begroting, met meerdere banen, sponsors, spelerscontracten, en meer is hierop gebaseerd. Dan kan een extra dagje rust net dat verschil maken waardoor de Graafschap in de Eredivisie weet te blijven. Ik snap de Graafschap hierin echt wel.

Groot probleem zal de veiligheid zijn. 2016 veel rellen buiten het stadion en spanningen In het stadion. Vrijdagavond is het koningsdag en zijn er veel evenementen in Doetinchem. Mocht de KNVB de wedstrijd naar vrijdag verplaatsen geloof ik echt dat uiteindelijk de burgermeester de pot gaat verbieden.

Gewoon het originele speelschema volgen. Mag voor Ajax geen probleem zijn. Periodisering (b)lijkt prima voor elkaar te zijn bij Ten Hag. En ze hebben een brede bank, dus de Superboeren kun je nu niet met 3 wedstrijden in 6 dagen opzadelen! Je kan een club niet zo in de problemen brengen dat er zelfs degradatie op kan volgen. Even eerlijke kansen voor iedereen! En daarbuiten, is toch lekker man, om de 3 dagen voetballen als je zo lekker loopt te ballen met zn allen!

9 april 2019 om 23:27

Je snapt toch wel dat Ajax mogelijk op dinsdag na die zondag kan spelen? Dan heb je 1 dag rust. Doe maar gewoon 26ste en niet zeuren

Drie keer in 6 dagen tijd spelen is wel veel. Verplaats liever die hele speelronde. Krijgt iedereen wat extra rust. Ik vind dat prima hoor.

10 april 2019 om 04:24

Het is 7 dagen

Iemand kan hier niet goed tellen. Het zijn drie wedstrijden in zeven dagen, geen zes. Die speelt Ajax zo vaak.

Zou het de KNVB duidelijk zijn dat wanneer wij minder clubs mogen afvaardigen er door onze topclubs meer punten vergaard kunnen worden. Over het algemeen behalen Ajax, PSV, Feyenoord en AZ de meeste punten. Het scheelt nogal of je deze punten door 4 of door 7 deelt.

Champions League moet ten alle tijden voorrang krijgen op de competitie. Dit is hetgeen dat de competitie statuur geeft en waar op de langere termijn sponsorcontracten en tv-gelden op worden gebaseerd. Clubs als de Graafschap moeten hier nou eenmaal genoegen mee nemen in het kader van het competitiebelang op de lange termijn.

Als Ajax al wint en in de halve finale komt, is t extra geld voor Ajax. Maar niet alleen voor Ajax.

De rest wou gecompenseerd worden als kunstgras vervangen moest worden. Dit geld moest uit Europa komen. Althans zoveel % van de totale Europese inkomsten.

T is t een of t ander. Maar als Ajax PSV etc doorgaan en ver komen, levert t de gehele eredivisie meer geld en aanzicht op.

Ik hoor AZ en PSV-ers t hardst schreeuwen hier. De haat naar Ajax vanuit de Zaanstreek? De concurrentie van PSV? Is dat de reden?

Als dit om AZ PSV etc zou gaan die ook de afgelopen 15 jaar verder zijn gekomen dan een kwart finale was dit totaal anders geweest voor deze Voetbalzone leden.

Sorry ik vindt dit erg raar. En dit zeg ik niet als Ajacied, maar gewoon als liefhebber van t spel.

Er moet in de totale breedte gedacht worden. En dit lijkt financieel en later sportief t beste voor t Nederlandse voetbal.

Gelukkig vliegt ajax er deze ronde uit, dus hoeven we ons over dit soort scenario's niet druk te maken.

Er is inmiddels al zoveel commotie ontstaan rondom het verplaatsen van wedstrijden, waardoor we inmiddels op een punt zijn gekomen dat er meer wordt gesproken en gediscussieerd over het speelschema in de eredivisie dan over de prestatie die Ajax dit seizoen in de Champions league levert.

Vanuit alle betrokken partijen zijn tientallen standpunten te benoemen m.b.t. het wel of niet verplaatsen van wedstrijden in de eredivisie. Maar laten we ons nu gewoon bezig houden met de kwartfinale die Ajax gaat spelen tegen Juventus, want dit is voor elke echte Nederlandse voetbalfan een historische ontmoeting!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren