Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Alleen ‘Frenkie’ op het shirt past niet bij het imago van Frenkie de Jong’

Laatste update:

David Endt vindt het verstandig als Frenkie de Jong kiest voor zijn achternaam op de achterzijde van zijn Barcelona-shirt. Daarmee reageert de voormalig teammanager van Ajax op de berichtgeving dat kledingsponsor Nike om merchandise-technische redenen denkt aan de naam ‘Frenkie’ op het shirt.

Door Peter van Drunen

‘’Als Nike voor de naam ‘Frenkie’ kiest, is dat echt typerend voor de commercialisering van de wereld’’, begint Endt. ‘’Frenkie staat toch een beetje model voor met je voeten op de grond blijven, voor redelijk zinnige dingen zeggen. Op deze manier zou hij via de sponsor worden overgeleverd aan commercialisering. Dit doet eigenlijk een beetje afbreuk aan het echte imago van Frenkie de Jong’’, vervolgt hij.

Bekijk het volledige interview met David Endt over Frenkie de Jong hierboven.

Endt verwacht niet dat de middenvelder van Ajax direct een hoofdrol zal opeisen in Barcelona. ‘’Ik ben er wel van overtuigd dat hij een rol zal gaan spelen, maar het zal niet zo makkelijk zijn als misschien soms wordt verondersteld. Als je dan alleen met ‘Frenkie’ op je shirt gaat spelen, dan neigt dat een klein beetje naar hoogmoed. Je schurkt daarmee toch een beetje tegen stardom aan. Ik raad het Frenkie af. Doe het niet. Hou het simpel, dan is het al lastig genoeg’’, aldus Endt.

De Jong zelf liet tijdens een interview met Het Kontakt weten dat hij nog niet weet of hij alleen met zijn voornaam zou willen spelen. Barcelona hoopt een deel van de transfersom terug te verdienen met de verkoop van zijn shirts. “Nike heeft dat vanuit oogpunt van merchandising liever. Ik weet niet zeker of ik dat wil”, erkent De Jong, die samen met zijn vriendin de komende periode een cursus Spaans gaat volgen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik begrijp niet waarom dit al meerdere keren wordt gezegd.

Als hij het zelf niet wilt, prima. Maar ik vind alleen je voornaam júíst passen bij iemand die met beide voetjes op de grond staat. wat dat betreft snap ik de marketingstrategie volledig vanuit Nike's perspectief.

7 februari 2019 om 19:03

Inderdaad, Frenkie is die buurjongen die als hij je ziet vallen met je skateboard hij snel naar binnen rent om een pleister en een ijsje voor je te gaan halen. Iedereen in de buurt houdt van Frenkie. Ik vind het ook wel passen bij hem. Lekker gewoontjes.

7 februari 2019 om 19:10

Jup, Frenkie kan gewoon een 'merk' worden. En een de Jong is ook maar zo simpel.

7 februari 2019 om 22:40

Voor Nederlanders is "de Jong" inderdaad simpel, maar in de VS is "van, de en van de" in je achternaam kwaliteit.
Hij moet zijn afkomst niet verloochenen en met "de Jong" op zijn rug, is een naam om trots op te zijn...

7 februari 2019 om 22:02

Laat Nike dan meteen doorpakken en 'Frenkie' standaard in het Chinees op zijn rug laten zetten.

7 februari 2019 om 22:59

Frenkie penkie Shanghai krijg je dan. Zou het gewoon bij Frenkie laten. Hoorde ze vanmiddag bij Veronica er ook over. Het merk Frenkie. Klinkt op zich goed, en je kan er vele kanten mee uit (kledinglijn etc). Is die niet alleen de nieuwe Cruyff op het veld maar ook in de sportwinkels

de Jong klinkt ook een beetje simpel/afgezaagd toch, die zijn er al zoveel...

7 februari 2019 om 22:48

De Jong veel van????
In je straat misschien, maar niet op de Aardkloot.
Gomez, Sánchez, Jones, Chong en vele anderen namen ook niet meer op het shirtje gebruiken dan?

7 februari 2019 om 22:59

Chong? Even seroeus hoeveel chongs ken jij haha? Daar aast zou het mij niet uitmaken of er nu de jong of frenkie staat, vind het allebei wel mooi

7 februari 2019 om 23:36

Hij heeft het over wereldwijd hé... De achternaam Chong komt wereldwijd bijna 3 miljoen keer voor. Is de 177e meest voorkomende achternaam ter wereld. De naam de Jong komt wereldwijd 100.000 keer voor...

7 februari 2019 om 23:46

Juist Skede,
Jij snapt mij!!!

7 februari 2019 om 19:08

Je hebt gelijk omtrent Endt maar ik moest even lachen om dit te lezen van iemand met Aad de Mos in zijn naam 😁
On; ik denk persoonlijk dat Frenkie juist wel heel gaaf is op een Barça shirt. Het is een potentie veel meer een brand dan de Jong (13 in een dozijn).

7 februari 2019 om 21:14

Wat is daar grappig aan?

7 februari 2019 om 22:00

Nou is Aad veel, maar geen dokter haha.

7 februari 2019 om 22:22

Nou als er iemand slap kan lullen dan is het ons aller Aad wel

Ik geloof niet dat de Frenkie-shirts beter zullen verkopen dan die met De Jong achterop. Kan me vergissen, hoor.

7 februari 2019 om 19:28

Tja, ik kan er ook wat over denken. Nike is het bedrijf met 35 miljard omzet, je zou bijna denken dat ze het wel weten

7 februari 2019 om 20:07

Er zijn bar weinig bedrijven die marketing beter inzetten dan Nike.

7 februari 2019 om 20:20

Ik vind het persoonlijk 10x zo mooi. Zou ook eerder een shirt kopen met Frenkie achter op dan de Jong.

7 februari 2019 om 20:21

Ik ben er bijna helemaal van overtuigd dat Frenkie wel beter zou verkopen dan de Jong, het is unieker en dat trekt aan.

8 februari 2019 om 10:03

In vele delen van de wereld kunnen ze de Jong niet eens fatsoenlijk uitspreken. Frenkie daarentegen wel en het lijkt me een naam die blijft hangen. Ik zie ze hetzelfde doen met Donnie van de Beek wanneer hij vertrekt. Al is van de Beek eenvoudiger uit te spreken dan de Jong.

Snap de overweging van Nike maar vind het inderdaad ook niet echt passen. Daarnaast maak je een tegenstander onbewust fel met dit soort dingen. Wanneer dat niet nodig is moet je de kat niet op het spek binden denk ik. Bij Zlatan past het, die houdt daarvan. Depay wil geen verwijzing naar zijn vader, Van Dijk heeft een achternaam die in het Engels een zekere lading heeft. Maar dit alles is bij Frenkie de Jong niet aan de orde.

7 februari 2019 om 21:13

Van de reden van van Dijk was ik nog niet op de hoogte, wat voor lading heeft de naam van Dijk in Engeland dat Virgil er niet mee speelt?

7 februari 2019 om 22:24

Google eens op dyke in het Engels. Zelfde uitspraak als dijk voor een Engelsman.

7 februari 2019 om 22:35

Jij bent duidelijk geen liefhebber

8 februari 2019 om 16:00

Denk dat er een andere reden aan zit, Cor Pot speelde toch ook niet met Cor op zijn shirt in Nederland

8 februari 2019 om 23:11

In de tijd van Cor Pot als speler hadden spelers überhaupt nog geen naam op hun shirt. En shirtreclame was nog gewoon verboden.

8 februari 2019 om 10:03

Van Dijk speelt met Virgil om dezelfde reden als Memphis

8 februari 2019 om 11:34

Doet me weer eens denken aan onze Nederlandse politicus Tiny Kox. Hoe zou die zich voorstellen als hij in Amerika of Engeland op werkbezoek gaat.

Ik vind het vooral passen bij spelers uit Brazilie of spelers met een zekere flair. Het past wat mij betreft niet echt bij De Jong en laat hem dus maar lekker De Jong zijn en daarmee op zn rug spelen. Maar de commercie zal het wel winnen.

Als Nike dit wil dan is de kans groot dat het zal gebeuren. Een paar centjes zullen Frenkie wel overtuigen.

Heeft niks met hoogmoed te maken als je met je voornaam voetbalt Brazilianen doen niet anders. En V Bronckhorst speelde met Gio op zijn shirt om het dichter bij huis te houden😉 dus gewoon met Frenkie voetballen💪🏾

Hoeveel spelers met de naam 'frenkie' kennen we? Geen, behalve die ene. Hoeveel De Jong's zijn 'bekend'? Nigel de kannibaal, Luuk de houterige afmaker en Siem Wieweetwaarhijvoetbalt. Wil je daarmee geassocieerd worden? Denk het niet. Alleen daarom al zou ik voor Frenkie gaan. Waarom speelde Xavi niet met Hernandez? Je pakt de meest opvallende in de hoop dat je je eigen boxerlijn kan slijten. Zou ik ook doen. Bk4life op mijn rug en cashen op die boxers.

7 februari 2019 om 21:37

Het is zijn achternaam.....daar wil hij mee geassocieerd worden. Dit is toch super triest als Nike dit bepaald.....en als Nike weggaat? En Adidas wil hem Adi Das gaan noemen? Ook goed? Hek is van de dam zo.

7 februari 2019 om 21:39

Denk niet dat Frenkie zich na afloop van zijn contractje zich drukt maakt om het verkopen van boxers lol

8 februari 2019 om 00:42

Theo de Jong, Maarten de Jong, Jean-Paul de Jong.

8 februari 2019 om 08:28

Redelijk respectloos. Nigel de jong - gewoon een hele grote voetballer. Luuk topscorer eredivisie, Siem 4 x kampioen met Ajax met een hele grote bijdrage... prima associatie

Persoonlijk vind ik het überhaupt belachelijk dat niet iedereen gewoon met zijn achternaam kan spelen. In gevallen als Memphis Depay die zo veel emotie draagt bij zijn vaders achternaam had ook gewoon bij de gemeente een aanvraag kunnen doen voor zijn moedersachternaam.

Maar goed, het toont wel erg wat voor een wereld de voetbalwereld is, inspelend op pubers en mensen met een laag iq.

7 februari 2019 om 23:43

Dus als je gewoon een andere naam, die nog steeds relevant is, op je shirt wel hebben dan ben je een puber en heb je een laag iq, of begrijp ik je nou verkeerd. Marketingtechnisch verkoopt de naam 'frenkie' natuurlijk simpelweg beter dan 'de jong' op z'n shirt. Die afweging kan hij dus maken. Overigens is er bijna geen Braziliaan te vinden die gewoon met zijn achternaam op zijn shirt speelt. Daarnaast ook Memphis zoals je noemde, maar ook van Dijk en van Bronckhorst bijvoorbeeld. Zijn toch niet allemaal pubers en/of mensen met een laag iq?

7 februari 2019 om 23:51

En vergeet bij Virgil niet de uitspraak van zijn achternaam. Van Dyke. Dyke is een lesbo. Denk niet dat hij problemen heeft met twee vrouwen in z'n bed, maar mogelijk wel als de hele wereld je constant een lesbo noemt.

7 februari 2019 om 23:57

Ah, dat van van Dijk wist ik niet. Maar mijn punt was in ieder geval dat genoeg voetballers niet met hun achternaam op hun shirt spelen.

8 februari 2019 om 02:29

Sorry, de iq opmerking was een beetje flauw, maar ik ben zelf gewoon van mening dat spelen onder je achternaam iets van klasse heeft. Het spelen onder de voornaam heeft op mij dan iets dommigs en iets kinderlijks, wellicht daarom mijn vorige snerende opmerking, excuus. Het stoort me in die zin ook bij Virgil van Dijk en Memphis Depay, ondanks dat ze beiden het om familiaire redenen doen. Maar goed, wellicht een conservatieve, calvinistische kijk op dingen.

8 februari 2019 om 07:14

Xavi speelde ook met zijn voornaam. De naam Frenkie komt in de voetbal wereld ontzettend weinig voor. Ik zou het juist mooi vinden, Frenkie op een shirt.

8 februari 2019 om 11:39

@ikea

Het is niks anders dan gewenning. We deden het vroeger ook zo, en dus "hoort" het zo. Wat mij betreft geen enkele reden om moeilijk over te doen. Die hele namen zijn sowieso niet nodig. Je kan ook gewoon het nummer gebruiken en verder niks. Dus ook de achternaam is niet nodig. Ik zie geen enkele reden om verplicht een achternaam te gebruiken. Het gebruiken van de voornaam past bij de informele tijd waarin we leven, die ook steeds individualistischer wordt. Laat ze lekker.

Zoek trouwens op youtube eens het filmpje van Key & Peele east/west college bowl. Je lacht je stuk

8 februari 2019 om 23:25

Bk4life

Ja, vandaar dat de Arerikaanse komiek Dick van Dyke waarschijnlijk ook zo succesvol was. En mensen die Richard heten ook gewoon bijna standaard 'dick' genoemd worden.

Nonsens argument dat je gebruikt.

Dat spelers, tegenwoordig, soms met hun voornaam spelen is gewoon mede een vorm van aandachttrekkerij. Net zoals met die nummers, waarbij spelers hun geboortjaar, of 99,9 of zoiets op hun rug willen.

Overigens al het mij worst wezen. Als een speler zich lekker voelt omdat hij nummer 2019 op zijn rug heeft en met 'pipo de Clown' als naam wil spelen, ik vind het verder prima!

Tja ik zie best wel wat hij bedoeld, maar uiteindelijk is het niet zo heel belangrijk.
Nike weet best wat het doet qua comercialisering en zal natuurlijk wat extra euro's er bij gooien.

Kijk met Van Bronckhorst kon ik het begrijpen. Teveel letters op de rug. En voor het Spaans publiek moeilijk uit te spreken.

Ja, ok dan was er ook Van Nistelrooij. Ook veel letters. Maar dan vind ik ‘Ruud’ niet echt passend klinken.

7 februari 2019 om 22:25

Dus wat is nu je punt?

Gewoon Frenkie doen. Financieel lijkt het mij veel slimmer voor hem. Iedereen kan wel roepen dat hij genoeg gaat verdienen maar een extra zakcentje is altijd lekker, hoeveel je ook mag verdienen. Het gaat straks om zijn prestaties op het veld en niet of er nu frenkie of de jong staat.

7 februari 2019 om 22:26

Een extra zakcentje is lekker maar je kan je ook afvragen hoe je bekent wilt staan bij het publiek. Nu weet ik dat het beroep voetballer nou niet een hoog aangeschreven beroep is, maar zelf zou ik niet de rest van mijn leven enkel vernoemt willen worden naar mijn voetbal-geuzenaam.

7 februari 2019 om 23:02

Overdrijf niet zo. Voetbal-geuzenaam? Frenkie is gewoon zijn voornaam. Een naam die zijn ouders zelf hebben gekozen en met trots aan hem hebben gegeven

7 februari 2019 om 23:58

Ja, Pele, Guti, Xavi, Ronaldinho, Cafu, Ronaldo, Pepe en Hulk hebben het daar inderdaad heel zwaar mee..

8 februari 2019 om 07:16

Wordt jij door iedereen aangesproken op je achternaam dan? En hoezo bekend willen staan bij het publiek? Juist lekker nuchter blijvend, noem mij maar bij mijn voornaam, Frenkie.

8 februari 2019 om 09:41

Zijn er echt mensen die denken dat Frenkie een soort bijnaam, of zoals jij het noemt geuzennaam, is? Als in 'kleine Frenk' of iets dergelijks haha. Dat is gewoon de offciele voornaam van die beste jongeman, waarom zou hij die niet op zijn shirt mogen drukken (mits hij het zelf wil uiteraard)? Zoals Skede hierboven al benoemd: Brazilianen doen niet anders, die spelen haast nooit met hun achternaam op het shirt. Desalniettemin vind ik zelf De Jong eigenlijk mooier, maar ik kan me wel vinden in het argument van Nike, Frenkie is toch unieker, marketingtechnisch zal het ongetwijfeld meer opleveren, over zulke zaken hoef je een bedrijf als Nike niets uit te leggen, die kennen het klappen van de zweep zeer aardig moet ik zeggen!

8 februari 2019 om 11:41

Frenkie moet gewoon lekker doen waar hij zich goed bij voelt. Wat wij er van vinden is totaal irrelevant.

Dus nu is het bekend waar die gaat spelen en dan gaan we ons druk maken over welke naar die op z'n shirt zet. Lekker boeiend. Wat mij betreft speelt die met de achternaam van de melkboer op z'n shirt, als die maar presteert.

Typisch Nederlands dat mensen zich hier weer over druk maken en dat de bladen er mee volstaan. Als Frenkie straks ook nog met een hoed naar de training komt dan is zijn carrière voorbij. Hij mag van mij met pizza pepperoni op zijn rug spelen als hij maar goed voetbalt.

Persoonlijk vind ik frenkie achterop het shirt ook veel mooier en iedereen weet gelijk over wie je het hebt.
Net als in brazilie waar ze veel met voornamen achterop het shirt spelen of zelfs bijnamen zoals Hulk en Kaka.

Het draait allemaal om geld geld en nog eens geld. Ik begrijp dat Nike Frenkie op het shirt wenst, ik denk eerlijk gezegd dat Frenkie voor meer shirtverkoop kan zorgen dan de Jong.

Het is echt een fabeltje dat je de kosten van een transfer terug verdient met shirt sales. Nike krijgt het meeste geld en de club krijg gemiddeld 10% per tshirt. Plus zoveel extra shirts worden er niet verkocht. Fans gingen toch al een tshirt kopen, alleen de naam achterop is anders dan. Bijvoorbeeld iemand die altijd een shirt kocht met Iniesta erop, koopt nu Frenkie.

Frenkie, frenka, freco, freak, het maak allemaal niet uit waarmee je speel hernandez heeft chicorito ofzoiets achter op ze shirt het gaat erom dat je presteert en als hij daarmee een extra zakcentje mee verdiend dan doen denk ik misschien maar een bijnaam verzinnen en dat achter op ze rug kan ook nog

Ik vind het juist heel slim als hij alleen met Frenkie op zijn shirt gaat spelen want dan kan hij zich echt gaan onderscheiden voor zijn eigen naam want als iedereen vind dat persee de achternaam op het shirt moet hoezo speelt Neymar dan met Neymar op zijn shirt en niet met dos Santos Sousa? Ja precies hij wilt zich zelf ook onderscheiden voor zijn naam en ook de naam die zijn vader had hoog houden. Dus ik snap heel goed wat Nike wilt met het marketing spelletje om hem met alleen Frenkie te laten spelen want zelf persoonlijk zou ik ook eerder zijn shirt kopen als er Frenkie op staat dan de jong aangezien dat toch als snel geassocieerd word met alle andere de Jongs in het voetbal.

Iedereen heeft mooie ideeën en visies voor Frenkie, maar het belangrijkste blijft wat 'ie er zelf van vind.. Bijna irritant dat iedereen 'zijn plasje' er overheen wil doen.

Laat het gaan. ''ik adviseer hem dit, of dat.'' hij weet zelf wel wat hij wil daar hoeft hij geen advies voor te hebbem.

Vind t ook wel zeer typerend dat hij en zn vriendin meteen een cursus Spaans gaan volgen. Slim! Lijkt me toch extra lastig als je daar komt en geen woord in de meest gesproken taal in de kleedkamer spreekt.

Onzin. Messi is een voetbal-god, maar hij is ook ontzettend sympathiek. Zo kan Frenkie ook een giga-speler worden, inclusief marketing, en nog steeds vreselijk leuk zijn en zichzelf blijven.

Lekker belangrijk wat er achterop een shirt staat, voornaam of achternaam.... Waar gaat het over?

Trouwens, waar maken we ons druk om, hè. Wat er op de rug staat van een speler die over een half jaar ergens heen verhuist. Hoe belangrijk is dit? Maar ik doe er zelf ook lekker aan mee, haha, lekker dubbel is dat soms.

Nike zijn natuurlijk geen koekebakkers als het aankomt op marketing en ik kan me er wat bij inbeelden dat ''frenkie'' echt een merk kan worden. Toch moet je gewoon de achternaam aanhouden voor iedereen. Want zelfs bij memphis zeg je toch gelijk depay. Als mensen door krijgen dat Frenkie slechts een voornaam is dan zullen we toch de Jong gaan zeggen, Wat mij betreft gewoon de Jong op de achterkant dus. niet in het chinees

Zullen we nu eens stoppen om David Endt om meningen te vragen. Een hopeloze zelfbenoemde poã«tische romanticus waar voetbal inhoudelijk letterlijk geen zinnig woord uitkomt. En als ik Frenkie de Jong was zou ik als nieuwkomer bij Barcelona, ook nog eens afkomstig uit de Mickey Mouse League, niet al te bijdehand over welke naam er op z'n shirt moet komen. Om daar iets over te mogen eisen zal hij eerst toch wat meer status moeten krijgen daar. Bovendien, waar hebben we het over, over welke naam je achter op je shirt wilt, jonge jonge zeg.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren